@
Voronwë Thanks, ben inderdaad bekend met de video, maar alles in het gangpad laden is ook niet echt praktisch. Bij de meeste caravans zie je standaard ook helemaal geen laadopties bij de as maar meestal juist op de uiteinden.
@
Wild Chocolate Als eerst bedankt voor de uitgebreide reactie!
Geen idee, heb hem een enkele keer op de brug gehad en gekoppeld en ontkoppeld gewogen. Voor de kogeldruk heb ik zo een los paaltje wat ervoor bedoeld is, enige probleem is dat de trekhaak van de auto hoger zit als waar dat paaltje stopt met wegen. Resultaat is dat wanneer het paaltje ~75kg aangeeft het op de weegbrug een verschil van 60kg was in vergelijking met los gekoppeld.
Bedenk je, dat caravanmeubilair ultralicht is, enkele mm's dik materiaal is zeer gebruikelijk op veel plaatsen, holle panelen ook.
Klopt, maar het aanrechtblad, de koelkast en verwarming incl al het koper leggen wel wat kilo’s in de schaal. Ik verwacht dat het nu (incl bagage) lichter is als voorheen.
Belangrijke zaken:
- Voldoende gewicht op de dissel. (geef je aan dat je dat hebt, vraag me wel af of een weegbrug daar nauwkeurig in is. Zijn speciale wegers voor, en met een personenweegschaal en een stok lukt het ook. Ik weeg zelf altijd aan het begin van de heenreis en het begin van de terugreis.
Ik weeg altijd met het stokje tot die 75 á 80 kg aangeeft. De auto kan het makkelijk erbij hebben. Zowel de aanhanger en auto hebben 75 kg als max, maar aanbevolen is 60kg (7%) en dat kwam dan weer uit de meting op de weegbrug. Dus als het daar tussen zit lijkt het mij prima.
- Niet teveel gewicht (ver) achter de achteras, zie filmpje hierboven (stapelbed?)
- Geen gewicht hoog boven de vloer (stapelbed?)
Inderdaad een stapelbed voorin, ongeveer een meter voor de vooras.
- Gelijke verdeling links-rechts (ledikantje?)
- Voldoende bandenspanning (al genoemd),
- De juiste banden, bij voorkeur met RUIM voldoende laadvermogen, dus niet 425 kg per band, maar 550 kg per band of hoger.
Daar zit inderdaad mijn twijfel in, loadindex is met 437kg wel wat krap maar de caravan gaat het land ook niet uit en nieuwe banden leek mij in elk geval beter als 10 jaar oude banden. De banden zitten trouwens op 3.5 bar.
- Auto zwaar genoeg t.o.v. de caravan, kan haast niet missen, tenzij je echt een kleine auto hebt. (Mijn auto weegt 1455 leeg, caravan max 1300 vol. Ondanks ruim voldoende laadvermogen in caravan, ligt de voortent altijd op de achterbank, en gaan er nog wat zware spullen in de auto. Daardoor auto ca. 1750 kg beladen, en caravan ca 1200 kg beladen.)
Dat zou met een rijklaar van 1277 geen probleem moeten zijn gezien de caravan maar 850kg is. De ongeblazen 1.6 heeft er wel moeite mee, maar dat zou geen effect op stabiliteit moeten geven.
- Bij oudere caravan, schokbrekers een keer vernieuwen, heeft mijn caravan (1994) nog een stukje stabieler gemaakt, voor die tijd ook al eens kortstondig >130 gereden in Frankrijk trouwens, geen vuiltje aan de lucht afgezien van een Diesel verbruik van 20 liter per 100 km... Wat ik overigens niet propageer, echt lekker rustig zat ik toch ook niet.)
Die ga ik denk ik nog even laten nakijken, thanks!
Houtenharing zin voor in het zand beter te zijn.
[...]
Meeste hebben meer op de kogel 25% meer dan toegestaan op de kogel zeg maar ..
Het wiebelen komt niet van de "vaste" objecten.. maar losse dingen in de kastjes bovenin of klotsend vocht.
Dus houd alles laag en "gepropt" dus niks boven kniehoogte. Ik kan je uit ervaring vertellen dat fietsen achterop versus op bed (in de caravan) al veel uitmaakt ..
[...]
ik heb mijn caravan laten wegen, ze hebben links & rechts gewogen .. dit zou je als "begin" al eens kunnen laten doen dan weet je al wat verschillen. vervolgens heb ik alles wat in de caravan ging "gewogen".
Maar ervaring leert je verkijkt je snel op je belading..
je auto moet blijkbaar zwaarder zijn dan je caravan en met genoeg kogeldruk (en antislinger systeem) heb ik met de rukwinden erg prettig naar huis gereden.. (afgelopen weekend) ..
Wat veel caravan bereiders doen is na een tijdje "snelweg" stoppen en eventueel schuiven in de caravan..
ik had ook voor vrienden gereden met een koelkast in achter de as ..

ik vond het niet prettig rijden. 80km/u naar huis gereden. stoppen & schuiven had geen zin .. en had geen zin in discussies etc .. maar voor mij de laatste keer dat ik ga rijden voor een ander.
Onze koelkast staat inderdaad in het gangpad en staat daar ook stabiel. Het stoppen om anders te beladen vind ik ook maar raar hoor, je belaad van te voren toch als zoveel mogelijk gewicht op de as. Dit jaar trouwens voor het eerst met opgemaakte bedden gereden, dus al het gewicht was zo laag mogelijk uitgezonderd de ledikant, koelkast en kledingkast op de as.
Zware dingen als de tweede koelkast, gasflessen, skottelbraai en kleding zoveel mogelijk in de auto.