[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 278 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
Malandro schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:49:
Even een vraag tussendoor;

Helaas stopt Kampeermarkt in Eindhoven. Voordeel is wel dat ze nu veel korting geven. Telefonisch zijn ze niet meer bereikbaar.

Tegenwoordig woon ik erg ver weg om even te gaan kijken, is er iemand in de gelegenheid om de winkel even binnen te lopen en te kijken of ze een bepaalde tent nog hebben? Ik weet namelijk dat ze deze wel verkochten alleen altijd boven mijn prijsklasse...
ai dat is minder nieuws! Toch een paar keer geweest om wat te kopen (ondanks niet helemaal in de buurt) omdat ze een ruim aanbod van tenten hadden (en een van de weinige dealers van Exped tenten). Jammer..

Hi Ha Hopjesvla

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

ST10©DE

Dus.............

Deveon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:04:

De reis viel mij overigens erg tegen. Onze caravan weegt maar 850 kg en zodra ik in de buurt kwam van de maximum snelheid (<90 km/u) begon hij direct de schudden.
Verkeerd beladen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zo, de Kampa gisteren zeiknat (het regende flink) ingepakt in de Dordogne. Goede terugreis gehad en vanmorgen om acht uur stond hij op het grasveldje thuis weer overeind :)

De plassen lagen erop na het uitrollen! Nadeel van nat inpakken is dat er ook delen aan de binnenkant nat worden die normaliter droog blijven. Maar inmiddels zijn ook de dikste naden weer droog en kan hij zo weer lekker warm in de zak :)

Wel geluk dat het weer hier in Utrecht zo goed is, was een stuk slechter voorspeld :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Deveon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:04:
@vso Wij staan elkaar jaar met Hemelvaart en Pinksteren op de Rammelbeek (Lattrop, Twente) en ik denk dat het jullie wel aanspreekt. Voor de vrienden ben je wel “beperkt” tot hun kant-en-klare tenten, maar deze staan wel tussen en op reguliere kampeerplaatsen en zijn vrij luxe.
Tja dat willen ze weer niet :(
Hier gister op Texel met windkracht 6 de voortent opgezet, bijzondere ervaring maar is gelukt! Vannacht stond de caravan ook flink te schudden van de wind (windkracht 8?), maar alles lijkt het overleefd te hebben en dat zonder houten haringen. Gelukkig had ik wel enkele extra lange V haringen mee.
Houten haringen .. hmm ik heb ze niet eens alleen rots pennen en V-haringen (lang en kort)
Kogerstand is wel een mooie camping met een fijne sfeer, alleen heb ik mijn wel verkeken op de afstaand tot de parkeerplaatsen gezien de hele camping autoluw is. Vandaag maar eens kijken wat er te beleven is met dit weer..

De reis viel mij overigens erg tegen. Onze caravan weegt maar 850 kg en zodra ik in de buurt kwam van de maximum snelheid (<90 km/u) begon hij direct de schudden.
Toch niet helemaal lekker beladen :? of bandenspanning(en) van de auto/caravan ? tja ik had het ook wel (90 tot 100km/u) maar goed ik ben pas 2x op pad geweest en verre van "ervaren" tot op heden heb ik alleen gemerkt het voordeel van alle spullen laag houden en gewicht zoveel mogelijk op de as .. ;)
Phony schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:47:
[...]
Ik ben vrij tolerant, maar nadat ik afgelopen vakantie in 10 dagen 2 keer heb geconstateerd dat er tegen de tent is aangezeken en er een drol op de kampeerplek lag kijk ik daar wel anderds naar. Ook bij de midgetgolfbaan lagen her en der hondendrollen.
Datf zegt ook iets over de houding van de gasten, en van de camping zelf die daar niet genoeg aan doet.

Ik hoef voortaan niet meer zo nodig tussen honden te staan en houd rekening met de indeling van de camping. Op bovengenoemde Rammelbeek was er bijv. een mooi hondenuitlaatveldje en dat helpt wel.
ik heb geen hekel aan honden.. sterker nog ik wil zelf wel graag een hond ..

Maar op de camping met honden :X :X pfff er zijn maar weinig eigenaren die opletten wat hun beest doet. (lees rekening houden met kids op blote voeten) en campeeropstellingen met "hekwerken" vind ik ook niet echt uitnodigend. maar de camping een uitlaat veld ? nee hooguit wat stroken groen (duidelijk gemarkeerd) langs de wegen voor honden, waarbij de eigenaar met een drollenzak ff achter de hond opruimt. en zodat kids weten NIET lopen .. met je hond lekker buiten de camping wandelen ..

Tja vanalles

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:43

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Jelte schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:06:
[...]
ik snap de aantrekkingskracht van de Pampel. Volledig verzorgd met zwembad en animatie, speciaal kinder sanitair. Maar ik vond het verschrikkelijk. En dan was ik er alleen maar even gedurende de dag op bezoek bij mijn ma.
Ben meer van het natuurkampeerterrein De Harskamperdennen. Lekker de ruimte en rust :)

Smaken verschillen, dat is weer duidelijk.
Vrijdag thuisgekomen van een midweekje Harskamperdennen, en idd super relaxte camping.

Apart gedeelte voor honden (en hun bezitters), schoon sanitair en rustige omgeving.
Althans rust, het zit recht naast schietterrein de Harskamp en vlakbij een militair vliegveld, dus af en toe wat dreunen en knallen en twee keer per dag een chinook die langs vliegt :+

Heb me wel verbaasd over alle dieren daar, 's avonds vliegen de vleermuizen je om de oren, muizen die doodgemoedereerd op een takje naast je zitten, en ik werd in een nachtelijke wandeling naar het toilet verrast door een das op mn pad _o-
Etenswaar en spullen netjes opbergen, en dus niet zoals ons een nachtje de broodzak in de voortent laten staan ;)
Voor het grotere gespuis staan er hekken om de camping heen. 's nachts een luidruchtige uil die al oehoe'ende rondjes vloog was ook wel mooi :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Chiron Geinig. Vorig jaar hadden we ook een muis die elke nacht onze tent bezocht (en mij soms slapeloze nachten). Maar dit jaar hebben we er helemaal niets van gemerkt. Zelfs de broodzak onder de luifel bleef onaangeroerd.

En een Das zelfs :D Tof. Ik heb s'avonds in het bos wel reeën, wilde zwijnen en een hert gezien. Geen edelhert helaas.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:02
@Chiron Dank voor de tip! Gaat op ons lijstje om eens te proberen met onze tent.

Afgelopen weekend onze "maidentrip" gehad met onze tent. Daarmee dus ook voor mij het eerste weekend echt kamperen. We hebben voor deze kampeerontmaagding gekozen voor een camping bij ons om de hoek (met name omdat we geen oppas voor de kat hadden en dus zo nu en dan langs huis moesten). Het werd daarom De Koornmolen in Zevenhuizen.

Wat betreft de camping: goed, we hebben weinig vergelijkingsmateriaal, maar lekker ruim (het was op ons veld echt rustig). Sanitair vond ik wel wat beneden peil. Toen ik met mijn mini-camper door Frankrijk ging was daar het sanitair wel beter in orde. Daarnaast vond ik het raar dat het zwembad maar een paar uur per dag open was en niet op de handigste tijden.

Dan de tent. Super! Ben blij dat we gekozen hebben voor deze joekel. Lekker ruim zo met z'n tweeën. Binnen een uur uit de verpakking en klaar om in te ruimen. Zelfs zonder ruzie. Dus met wat ervaring zetten we hem wel in drie kwartier of minder op. Eerste nacht geslapen op de hoge Bristol-luchtbedden. Maar dat beviel toch niet zo. Dus bij Vrijbuiter twee Redwood Limousine 10 luchtbedden gekocht. Even terzijde: mocht je interesse hebben in die luchtbedden: ze waren pas in de aanbieding voor 2 voor 199,-. Daar stond bij op=op. Nu was de aanbieding er niet meer, maar na even zeuren over de opmerking "op=op" in combinatie met de nog resterende voorraad, kregen we toch de korting. Ongelooflijk fijne luchtbedden. Heerlijke geslapen en oprollen was eigenlijk ook geen probleem.

De tent heeft de windstoten en regen prima overleeft. Wel nat moeten inpakken, dus hij hangt nu wat onhandig in het trapgat van zolder.

We wilden eigenlijk komend weekend weer weg, maar gezien de weersvoorspelling gaan we dat niet doen.

Nog wel twee iets luxere stoelen besteld vandaag om nog iets lekkerder voor of in de tent te zitten. Bij Vrijbuiter even gezeten op een Westfield Majestic met voetensteun. Ge-wel-dig! Vooral omdat de voetensteun lekker lang was en je dus niet op de stang rust met je enkels of kuiten. Helaas hadden zij nog maar één exemplaar. Dus vandaag bij De Wit online besteld. Was nog 15,- per stoel goedkoper ook.

TLDR: eerste kampeerervaring beviel goed. Ik blijf jullie stalken in dit topic. Wellicht word ik nog wel een echte kampeerder...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
vso schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

Tja dat willen ze weer niet :(
Het zijn praktisch huisjes hoor, alleen geen vast dak. Ze hebben ook stacaravans in de verhuur, maar weet niet waar die staan.
[...]

Houten haringen .. hmm ik heb ze niet eens alleen rots pennen en V-haringen (lang en kort)
Hier zweren ze erbij, maar volgens mij maakt het materiaal niet uit als je maar lengte (en breedte) hebt (30+ cm lang, 1-2cm breed).
[...]

Toch niet helemaal lekker beladen :? of bandenspanning(en) van de auto/caravan ? tja ik had het ook wel (90 tot 100km/u) maar goed ik ben pas 2x op pad geweest en verre van "ervaren" tot op heden heb ik alleen gemerkt het voordeel van alle spullen laag houden en gewicht zoveel mogelijk op de as .. ;)
[...]
Het is voor mij ook nog een beetje ontdekken, maar voor het gewicht en kogeldruk (60-75kg) heb ik hem op een weegbrug gehad en dat is in orde. Bandenspanning ook gecontroleerd voor vertrek. Verder probeer ik het gewicht bij de as te houden, maar wil ook weer geen berg in het gangpad. Nu stond alleen de koelkast daar (tafelmodel).

Ik moet wel zeggen dat het minder stabiel voelt sinds ik het keukenblok heb vervangen voor een ledikantje (volgeladen met bagage, op de as), de originele kledingkast incl kachel vervangen en inbouwen van een stapelbed. Daarnaast zaten er bestelwagenbanden onder en nu gloednieuwe personenwagenbanden, maar toen die nog orgineel was kon ik er makkelijk 110 km/u mee een vrachtwagen voorbij. Al weet ik niet in hoeverre het weer scheelt. Ik vermoed wel dat die orgineel flink overbeladen was.

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12
Deveon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:08:
Het is voor mij ook nog een beetje ontdekken, maar voor het gewicht en kogeldruk (60-75kg) heb ik hem op een weegbrug gehad en dat is in orde. Bandenspanning ook gecontroleerd voor vertrek. Verder probeer ik het gewicht bij de as te houden, maar wil ook weer geen berg in het gangpad. Nu stond alleen de koelkast daar (tafelmodel).

Ik moet wel zeggen dat het minder stabiel voelt sinds ik het keukenblok heb vervangen voor een ledikantje (volgeladen met bagage, op de as), de originele kledingkast incl kachel vervangen en inbouwen van een stapelbed. Daarnaast zaten er bestelwagenbanden onder en nu gloednieuwe personenwagenbanden, maar toen die nog orgineel was kon ik er makkelijk 110 km/u mee een vrachtwagen voorbij. Al weet ik niet in hoeverre het weer scheelt. Ik vermoed wel dat die orgineel flink overbeladen was.
Dit filmpje geeft mooi weer wat het effect is van verkeerd laden.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
[...]

Waar zit het stapelbed, en wat weegt het?
Wat is de load-index van de banden? Bestelwagenbanden hebben sterkere wangen, en bewegen daardoor minder. Wat woog de keuken, en wat weegt het ledikantje met belading?

Bedenk je, dat caravanmeubilair ultralicht is, enkele mm's dik materiaal is zeer gebruikelijk op veel plaatsen, holle panelen ook.

Belangrijke zaken:
- Voldoende gewicht op de dissel. (geef je aan dat je dat hebt, vraag me wel af of een weegbrug daar nauwkeurig in is. Zijn speciale wegers voor, en met een personenweegschaal en een stok lukt het ook. Ik weeg zelf altijd aan het begin van de heenreis en het begin van de terugreis.
- Niet teveel gewicht (ver) achter de achteras, zie filmpje hierboven (stapelbed?)
- Geen gewicht hoog boven de vloer (stapelbed?)
- Gelijke verdeling links-rechts (ledikantje?)
- Voldoende bandenspanning (al genoemd),
- De juiste banden, bij voorkeur met RUIM voldoende laadvermogen, dus niet 425 kg per band, maar 550 kg per band of hoger.
- Auto zwaar genoeg t.o.v. de caravan, kan haast niet missen, tenzij je echt een kleine auto hebt. (Mijn auto weegt 1455 leeg, caravan max 1300 vol. Ondanks ruim voldoende laadvermogen in caravan, ligt de voortent altijd op de achterbank, en gaan er nog wat zware spullen in de auto. Daardoor auto ca. 1750 kg beladen, en caravan ca 1200 kg beladen.)
- Bij oudere caravan, schokbrekers een keer vernieuwen, heeft mijn caravan (1994) nog een stukje stabieler gemaakt, voor die tijd ook al eens kortstondig >130 gereden in Frankrijk trouwens, geen vuiltje aan de lucht afgezien van een Diesel verbruik van 20 liter per 100 km... Wat ik overigens niet propageer, echt lekker rustig zat ik toch ook niet.)

iRacing Profiel

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hier zweren ze erbij, maar volgens mij maakt het materiaal niet uit als je maar lengte (en breedte) hebt (30+ cm lang, 1-2cm breed).
waarvoor zou ik ze dan moeten gebruiken ? (ooit geweten nu vergeten)
[...]

Meeste hebben meer op de kogel 25% meer dan toegestaan op de kogel zeg maar ..

Het wiebelen komt niet van de "vaste" objecten.. maar losse dingen in de kastjes bovenin of klotsend vocht.
Dus houd alles laag en "gepropt" dus niks boven kniehoogte. Ik kan je uit ervaring vertellen dat fietsen achterop versus op bed (in de caravan) al veel uitmaakt ..
ik heb mijn caravan laten wegen, ze hebben links & rechts gewogen .. dit zou je als "begin" al eens kunnen laten doen dan weet je al wat verschillen. vervolgens heb ik alles wat in de caravan ging "gewogen".
Maar ervaring leert je verkijkt je snel op je belading..

je auto moet blijkbaar zwaarder zijn dan je caravan en met genoeg kogeldruk (en antislinger systeem) heb ik met de rukwinden erg prettig naar huis gereden.. (afgelopen weekend) ..
Wat veel caravan bereiders doen is na een tijdje "snelweg" stoppen en eventueel schuiven in de caravan..

ik had ook voor vrienden gereden met een koelkast in achter de as .. |:( ik vond het niet prettig rijden. 80km/u naar huis gereden. stoppen & schuiven had geen zin .. en had geen zin in discussies etc .. maar voor mij de laatste keer dat ik ga rijden voor een ander.

Tja vanalles

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

Let wel - wat meer kogeldruk is prima (en toegestaan) bij achterwiel-aandrijving (zie het plaatje op je ttrekhaak en de manual van je auto). Met voorwielaandrijving zou je in een gunstig geval niet wegkomen bij een hellende camping, en in slecht geval niet kunnen sturen op een natte oplopende weg ...
Voor een voorwiel aandrijver met ook spullen achterin en mensen of spullen op de achterbank is 50kg wellicht al teveel.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 12-08-2019 20:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Hier een voorwiel aangedreven auto en 65-70kg op de trekhaak. Vorige auto, ook voorwielaandrijving, mocht 95kg kogeldruk hebben en dat had ik ook meestal. Nooit problemen mee gehad.

Gekke is dat je volgens nederlandse wetgeving maar max 50kg kogeldruk mag hebben ook al geeft je type goedkeuring 95kg aan..

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Deveon
  • Niet online
@Voronwë Thanks, ben inderdaad bekend met de video, maar alles in het gangpad laden is ook niet echt praktisch. Bij de meeste caravans zie je standaard ook helemaal geen laadopties bij de as maar meestal juist op de uiteinden.
@Wild Chocolate Als eerst bedankt voor de uitgebreide reactie!
Wild Chocolate schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:22:
[...]

Waar zit het stapelbed, en wat weegt het?
Wat is de load-index van de banden? Bestelwagenbanden hebben sterkere wangen, en bewegen daardoor minder. Wat woog de keuken, en wat weegt het ledikantje met belading?
Geen idee, heb hem een enkele keer op de brug gehad en gekoppeld en ontkoppeld gewogen. Voor de kogeldruk heb ik zo een los paaltje wat ervoor bedoeld is, enige probleem is dat de trekhaak van de auto hoger zit als waar dat paaltje stopt met wegen. Resultaat is dat wanneer het paaltje ~75kg aangeeft het op de weegbrug een verschil van 60kg was in vergelijking met los gekoppeld.
Bedenk je, dat caravanmeubilair ultralicht is, enkele mm's dik materiaal is zeer gebruikelijk op veel plaatsen, holle panelen ook.
Klopt, maar het aanrechtblad, de koelkast en verwarming incl al het koper leggen wel wat kilo’s in de schaal. Ik verwacht dat het nu (incl bagage) lichter is als voorheen.
Belangrijke zaken:
- Voldoende gewicht op de dissel. (geef je aan dat je dat hebt, vraag me wel af of een weegbrug daar nauwkeurig in is. Zijn speciale wegers voor, en met een personenweegschaal en een stok lukt het ook. Ik weeg zelf altijd aan het begin van de heenreis en het begin van de terugreis.
Ik weeg altijd met het stokje tot die 75 á 80 kg aangeeft. De auto kan het makkelijk erbij hebben. Zowel de aanhanger en auto hebben 75 kg als max, maar aanbevolen is 60kg (7%) en dat kwam dan weer uit de meting op de weegbrug. Dus als het daar tussen zit lijkt het mij prima.
- Niet teveel gewicht (ver) achter de achteras, zie filmpje hierboven (stapelbed?)
- Geen gewicht hoog boven de vloer (stapelbed?)
Inderdaad een stapelbed voorin, ongeveer een meter voor de vooras.
- Gelijke verdeling links-rechts (ledikantje?)
- Voldoende bandenspanning (al genoemd),
- De juiste banden, bij voorkeur met RUIM voldoende laadvermogen, dus niet 425 kg per band, maar 550 kg per band of hoger.
Daar zit inderdaad mijn twijfel in, loadindex is met 437kg wel wat krap maar de caravan gaat het land ook niet uit en nieuwe banden leek mij in elk geval beter als 10 jaar oude banden. De banden zitten trouwens op 3.5 bar.
- Auto zwaar genoeg t.o.v. de caravan, kan haast niet missen, tenzij je echt een kleine auto hebt. (Mijn auto weegt 1455 leeg, caravan max 1300 vol. Ondanks ruim voldoende laadvermogen in caravan, ligt de voortent altijd op de achterbank, en gaan er nog wat zware spullen in de auto. Daardoor auto ca. 1750 kg beladen, en caravan ca 1200 kg beladen.)
Dat zou met een rijklaar van 1277 geen probleem moeten zijn gezien de caravan maar 850kg is. De ongeblazen 1.6 heeft er wel moeite mee, maar dat zou geen effect op stabiliteit moeten geven.
- Bij oudere caravan, schokbrekers een keer vernieuwen, heeft mijn caravan (1994) nog een stukje stabieler gemaakt, voor die tijd ook al eens kortstondig >130 gereden in Frankrijk trouwens, geen vuiltje aan de lucht afgezien van een Diesel verbruik van 20 liter per 100 km... Wat ik overigens niet propageer, echt lekker rustig zat ik toch ook niet.)
Die ga ik denk ik nog even laten nakijken, thanks!
vso schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:56:
[...]

waarvoor zou ik ze dan moeten gebruiken ? (ooit geweten nu vergeten)
Houtenharing zin voor in het zand beter te zijn.
[...]

Meeste hebben meer op de kogel 25% meer dan toegestaan op de kogel zeg maar ..

Het wiebelen komt niet van de "vaste" objecten.. maar losse dingen in de kastjes bovenin of klotsend vocht.
Dus houd alles laag en "gepropt" dus niks boven kniehoogte. Ik kan je uit ervaring vertellen dat fietsen achterop versus op bed (in de caravan) al veel uitmaakt ..

[...]

ik heb mijn caravan laten wegen, ze hebben links & rechts gewogen .. dit zou je als "begin" al eens kunnen laten doen dan weet je al wat verschillen. vervolgens heb ik alles wat in de caravan ging "gewogen".
Maar ervaring leert je verkijkt je snel op je belading..

je auto moet blijkbaar zwaarder zijn dan je caravan en met genoeg kogeldruk (en antislinger systeem) heb ik met de rukwinden erg prettig naar huis gereden.. (afgelopen weekend) ..
Wat veel caravan bereiders doen is na een tijdje "snelweg" stoppen en eventueel schuiven in de caravan..

ik had ook voor vrienden gereden met een koelkast in achter de as .. |:( ik vond het niet prettig rijden. 80km/u naar huis gereden. stoppen & schuiven had geen zin .. en had geen zin in discussies etc .. maar voor mij de laatste keer dat ik ga rijden voor een ander.
Onze koelkast staat inderdaad in het gangpad en staat daar ook stabiel. Het stoppen om anders te beladen vind ik ook maar raar hoor, je belaad van te voren toch als zoveel mogelijk gewicht op de as. Dit jaar trouwens voor het eerst met opgemaakte bedden gereden, dus al het gewicht was zo laag mogelijk uitgezonderd de ledikant, koelkast en kledingkast op de as.

Zware dingen als de tweede koelkast, gasflessen, skottelbraai en kleding zoveel mogelijk in de auto.

• Wild Chocolate
  • Nu online
Chaoss schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:27:
Hier een voorwiel aangedreven auto en 65-70kg op de trekhaak. Vorige auto, ook voorwielaandrijving, mocht 95kg kogeldruk hebben en dat had ik ook meestal. Nooit problemen mee gehad.

Gekke is dat je volgens nederlandse wetgeving maar max 50kg kogeldruk mag hebben ook al geeft je type goedkeuring 95kg aan..
Heb je hier een bron voor?

Ik vond dit:
Artikel 5.12.7 Regeling voertuigen
1.

De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens, aanhangwagens met een stijve dissel en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister is vermeld.

iRacing Profiel

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

https://www.om.nl/onderwe...ing-verkeer/overbelading/

"Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg"

• Wild Chocolate
  • Nu online
Chaoss schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:22:
[...]

https://www.om.nl/onderwe...ing-verkeer/overbelading/

"Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg"
Die had ik ook gevonden, maar een caravan heeft meestal een tmm van meer dan 750 kg. Zo ook de caravan waar we het over hadden van 850 kg. Het stukje wetgeving wat ik citeer, heeft dan ook betrekking op aanhangers die zwaarder mogen zijn dan 750 kg. Ook in jouw quote staat dat daarvan de dissel zwaarder mag zijn dan 50 kg, wel in een hele ongelukkige zin over de minimale kogeldruk. Ik had om die reden die bron niet gebruikt.

Je link is overigens stuk, doordat een deel van handhaving is vervangen door puntjes... In bovenstaande quote heb ik hem alvast gerepareerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 12-08-2019 21:29 ]

iRacing Profiel

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Oh ja ik ging even van mijn eigen situatie uit, bijna geen enkele vouwwagen mag meer dan 750kg wegen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

franssie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:11:
Let wel - wat meer kogeldruk is prima (en toegestaan) bij achterwiel-aandrijving (zie het plaatje op je ttrekhaak en de manual van je auto). Met voorwielaandrijving zou je in een gunstig geval niet wegkomen bij een hellende camping, en in slecht geval niet kunnen sturen op een natte oplopende weg ...
Voor een voorwiel aandrijver met ook spullen achterin en mensen of spullen op de achterbank is 50kg wellicht al teveel.
:X de theorie klinkt voor mijn gevoel wel erg prachtig .. maar je moet enorm je best doen om bv met een normaal gezin de auto zodanig te beladen dat hij het beschreven gedrag gaat vertonen

en met gezond verstand zie je echt wel dat je kogel en je dissel erg diep staan en de kont v.d caravan / neus van auto richting de lucht wijzen ..

lastiger is gewicht die hoog in de kastjes zit. fietsen, banden spanning en andere valkuilen

Tja vanalles

• franssie
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

@vso ik zie ze helaas vaak genoeg rijden. En dat met die kogeldruk is iets wat bij mijn rijlessen E achter B uitvoerig behandeld is.
De andere valkuilen die je noemt zijn zeker ook van belang en niet meer of minder belangrijk. Als je met een samenstel rijdt (of zelf een enkele auto die slecht beladen is) moet je gewoon rekening houden met slecht weggedrag.
Bijvoorbeeld, als ik komende november uit Lille terug rij met een aantal honderd kilo wijnflessen (en dat is redelijk op de limiet van mijn V70) dan liggen die zoveel mogelijk tegen de voorstoelen aan, zo laag mogelijk en pas ik mijn rijsnelheid aan. Dan rij ik geen 130 omdat remmen dan toch een ander verhaal wordt en je bij een noodstop cq aanrijding geen 400 kilo naar voren wil zien knallen. Als ik met een zware aanhanger rij (kan ook een geremde boedelbak van 700kg) zijn dan ben je blij als je je weights and balances goed hebt berekend - dat heeft me eens met zo een boedelbak gered, of eigenlijk het kockeyteam dat bij pech op de rijbaan bleef staan op de A1 bij Hilversum.
Onder ideale condities rijdt et allemaal wel prima 130 op de Franse tolweg, maar als de balans er even uit is escaleert het gewoon erg snel als er ergens inbalans is omdat de trekkende kracht (even) wegvalt. Het blijft gewoon basis Newton natuurkunde uiteindelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Deveon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:41:
Houtenharing zin voor in het zand beter te zijn.
ik vermijd zand grond :)
Onze koelkast staat inderdaad in het gangpad en staat daar ook stabiel. Het stoppen om anders te beladen vind ik ook maar raar hoor, je belaad van te voren toch als zoveel mogelijk gewicht op de as. Dit jaar trouwens voor het eerst met opgemaakte bedden gereden, dus al het gewicht was zo laag mogelijk uitgezonderd de ledikant, koelkast en kledingkast op de as.

Zware dingen als de tweede koelkast, gasflessen, skottelbraai en kleding zoveel mogelijk in de auto.
Tja als je belading aanpassen prettiger rijden betekend, waarom niet ? zorg gewoon dat je in het midden naar voren / naar achteren kan schuiven en de rest "prop" vast licht .. dus niet kan wiebelen ..

ik pak zo in dat bij in/uitladen alleen de spullen voor thuis er makkelijk in/uit kunnen en ik in feite zo door zou kunnen rijden naar de stalling. Thuis heb ik bv reserve spullen liggen in kratten die ik terug plaats .. en ik maak een wensenlijstje voor volgend jaar .. .. ideaal
franssie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:21:
@vso ik zie ze helaas vaak genoeg rijden. En dat met die kogeldruk is iets wat bij mijn rijlessen E achter B uitvoerig behandeld is.
De andere valkuilen die je noemt zijn zeker ook van belang en niet meer of minder belangrijk. Als je met een samenstel rijdt (of zelf een enkele auto die slecht beladen is) moet je gewoon rekening houden met slecht weggedrag.
Hier in de buurt van rotjeknor is geregeld een "dodo" die zijn aanhangert vol met stenen laad en de aanhanger + zijn heilige koe sloopt. |:( en files veroorzaakt.

Maar 130 met een caravan rijden 8)7 daarvoor is de inhoud van de wagen (gezin) mij te belangrijk en drank naar huis mee is alleen als het past en iedereen comfortabel zit.
Ik ben alleen maar aan het lozen van troep die ik niet gebruik, (overkompleet een vouwwagen gekocht) ik ben heel makkelijk iets in de kliko te mikken ..

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 12-08-2019 23:37 ]

Tja vanalles

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:16
We zijn beland op de camping, voor het eerst kamperen met z'n tweeën 😁 erg leuke camping die hond vriendelijk ingericht is 👍🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ySF4AjjdvcuBhJ6OOuedGRHb/medium.jpg

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:48
Remy!!!! schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:05:
We zijn beland op de camping, voor het eerst kamperen met z'n tweeën 😁 erg leuke camping die hond vriendelijk ingericht is 👍🏻

[Afbeelding]
Hoor graag je ervaringen. Wij gaan volgend jaar voor het eerst kamperen met z'n 2en.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

JJJ

Vraagje over een absorptiekoelbox... ik ben hier nu voor de eerste keer kamperen en het valt me op dat er ongelijke ijsvorming zit op het “balkje” in de box (het is een Dometic 1600EGP).

Is dit eigenlijk normaal? Ik zou eigenlijk verwachten dat de ijsvorming gelijkmatig plaatsvindt?

Voor een plaatje, zie:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0yJ6MyxP/9206-F05-F-7-E30-4797-8852-EFA34659810-E.jpg

• Hopjesvla79
JJJ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:41:
Vraagje over een absorptiekoelbox... ik ben hier nu voor de eerste keer kamperen en het valt me op dat er ongelijke ijsvorming zit op het “balkje” in de box (het is een Dometic 1600EGP).

Is dit eigenlijk normaal? Ik zou eigenlijk verwachten dat de ijsvorming gelijkmatig plaatsvindt?

Voor een plaatje, zie:
[Afbeelding]
Volgens mij normaal, de mijne (zelfde model) heeft dit ook. Prima ding volgens mij (na 1 vakantie gebruikt te hebben 😉)

Hi Ha Hopjesvla

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:48

Voor een plaatje, zie:
[Afbeelding]
jep dat is normaal, hier ook :)
na een paar dagen breid het zich uit naar de linkerkant.

Behalve als het 40 graden is buiten.. dan smelt het overdag iets.. :P

• Deveon
  • Niet online

Voor een plaatje, zie:
[Afbeelding]
Onze doet dat ook, uiteindelijk is de inlaat van de koelvin ook iets kouder dan de uitlaat.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Voor een plaatje, zie:
[Afbeelding]
Ziet er vrij normaal uit (behalve dan dat ik erg weinig bier in je koelkast zie liggen)

alles kan off-topic

• JJJ
  • Laatst online: 19:40

JJJ

Dank, goed te weten dat het normaal is! :)

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:10
JJJ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:17:
Dank, goed te weten dat het normaal is! :)
Weinig bier in de koelkast? Dat is niet normaal. 8)

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11 10:35
Ik weet dat het geen V&A is hier, maar toch is het hier niet op z'n plaats. Je kan naar het sub-forum V&A overig gaan..

[ Voor 61% gewijzigd door Ardana op 14-08-2019 21:46 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vXHi3er2DckfUP1DistsipkV/full.jpg

En zo is de tent opeens gehalveerd voor de laatste twee nachten. Morgen is het weer heel de dag regen en vrijdag schijnt het weer droog te worden. Dan gooien we alles in de auto om met gierende banden naar huis te gaan :P Eigenlijk hebben we deze plek tot en met maandag maar gezien de voorspellingen houden we het vrijdag voor gezien.

Afgelopen twee nachten was het met 10 a 12 graden C ronduit fris te noemen. De luchtbedden gaan er in ieder geval wel uit na deze vakantie daar ik zelf wel een fysiobehandeling kan gebruiken om alles weer even recht te zetten in mijn lichaam :P

Strava

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10
vhal schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:13:
[Afbeelding]

En zo is de tent opeens gehalveerd voor de laatste twee nachten. Morgen is het weer heel de dag regen en vrijdag schijnt het weer droog te worden. Dan gooien we alles in de auto om met gierende banden naar huis te gaan :P Eigenlijk hebben we deze plek tot en met maandag maar gezien de voorspellingen houden we het vrijdag voor gezien.

Afgelopen twee nachten was het met 10 a 12 graden C ronduit fris te noemen. De luchtbedden gaan er in ieder geval wel uit na deze vakantie daar ik zelf wel een fysiobehandeling kan gebruiken om alles weer even recht te zetten in mijn lichaam :P
Luchtbedden zijn ook gewoon prut. Thermarest neoair of vergelijkbare zijn geweldig

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 20:47

BoGu5

hmmmz

We hebben twee jaar terug Exped MegaMat 10 LXW's gekocht. Man dat hadden we echt jaren eerder moeten doen.

request.getCookies();

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@maartend @BoGu5 Eén van die twee merken was wel het plan in ieder geval :) Thuis maar eens verder in verdiepen

Strava

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Heb zowel Thermarest als Exped gehad, gebruik nu naar tevredenheid die laatste. Qua merken zijn ze allebei goed, al vind ik Thermarest kwalitatief iets beter. Het belangrijkste is dat je een type kiest wat je past.
Dus inderdaad mega en xl enzo, groot pakformaat maar ligt heerlijk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:23

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb ook een thermarest neoair. Ligt prima, alleen hij kraakt als een malle ongeacht hoe ik hem opgeblazen heb. Ben ik de enige die hier last van heeft, of is dit een bekend dingetje...?

• maartend
Polariteit schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 06:54:
Ik heb ook een thermarest neoair. Ligt prima, alleen hij kraakt als een malle ongeacht hoe ik hem opgeblazen heb. Ben ik de enige die hier last van heeft, of is dit een bekend dingetje...?
Is een bekend dingetje, hoewel mijn nieuwe daar geen last van heeft,

En even terzijde, de neoair is klein en licht van pakformaat

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

maartend schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:21:
[...]

Is een bekend dingetje, hoewel mijn nieuwe daar geen last van heeft,

En even terzijde, de neoair is klein en licht van pakformaat
Klopt, dat kleine en licht is inderdaad precies de reden dat ik hem gekocht heb. Daarover niks dan lof _/-\o_

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:09

Nakebod

Nope.

Hier een Thermarest Trail Pro, zo te zien redelijk hetzelfde materiaal aan de buitenkant. Trail Pro is self inflatable en de rand is opblaasbaar.
En juist die rand kraakt wel behoorlijk bij beweging ja. En laat ik nu net veel bewegen ;)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

maartend schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:22:
[...]

Luchtbedden zijn ook gewoon prut. Thermarest neoair of vergelijkbare zijn geweldig
Niet perse zo'n neoair maar uberhaupt dat soort matjes zijn hemels. Echt wel een hele fijne. Heb zelf ook een Thermarest en zou zo nog een keer zo'n matje halen. Je ligt wel laag maar je ligt goed.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zit er nog een wezenlijk verschil tussen de dikkere en de dunnere matjes behalve de betere r-waarde en de dikte?

Strava

• Hopjesvla79
Bekend, niets zo heerlijk als dat je met meerder tentjes staat die allemaal Thermarest en Exped matjes hebben die kraken ;) (alhoewel de Neo's voor mijn gevoel een hoger chipszak gehalte hebben dan de Expeds)

Als we met de 'grote ' tent gaan (Exped Venus 3 DLX) en dus met de auto zijn nemen we altijd een klein hoeslaken van Ikea mee om onze 2 Exped matjes bij elkaar te houden (een couple kit van Sea-to-Summit werkt trouwens ook prima (en is fijner dan die van Exped zelf)). Als je dan nog een handdoek aan de onderkant legt (tussen tent en matje) is het kraken echt een heel stuk minder. Maar goed, dat alleen dus als we niet lichtgewicht kamperen :)

Hi Ha Hopjesvla

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 20:47

BoGu5

hmmmz

vhal schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:01:
Zit er nog een wezenlijk verschil tussen de dikkere en de dunnere matjes behalve de betere r-waarde en de dikte?
Als je op je zij ligt is een dikkere mat uiteraard fijner.

request.getCookies();

• Cass Casey
  • Laatst online: 00:02
Wij hebben de eerste nacht geslapen op deze luchtbedden van Bristol die we nog thuis hadden. Beviel niet. Nu hadden we een week of twee geleden bij Vrijbuiter in R'dam een aanbieding gezien van de Redwood Limousine 10. Twee voor € 199,- met op=op. Aangezien er toen een flinke stapel nog lag, hadden we er vertrouwen in dat we afgelopen zaterdag ze nog wel konden halen. En dat klopte. Nog steeds voorraad, maar de aanbieding was niet te vinden. Maar na enig overleg (op=op betekent voor mij dat de aanbieding geldt zolang de voorraad strekt), konden we ze toch meenemen met 33% korting. Daarna héérlijk geslapen op die dingen. Echt super! En inpakken was ook fluitje van een cent. En stuk makkelijker meenemen dan die twee grote luchtbedden met motor.

EDIT: Voor de Appelachian Trail had mijn vriendin de Thermarest Neo Air Xlite, large gekocht. Maar ze sliep tijdens de trail in haar hangmat, dus geen last van de bodem als ze op haar zij wilde liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cass Casey op 15-08-2019 13:11 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:01:
Dunne matjes doen niets meer dan isoleren en de grond minder hard laten voelen. Een dikkere mat kunnen je drukpunten (heup, schouder, bilpartij) verder in zakken wat over het algemeen comfortabeler is, mits de juiste hoeveelheid lucht erin.
Daarom ook de tip om geen tweepersoons te nemen als je partner en andere bouw of gewicht heeft.

Een dikke komt wat meer richting het gevoel van een echt matras, zoals thuis. Kost je alleen wel meer geld, gewicht en ruimte. Dat is je eigen afweging. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
Klopt. 2-eenpersoons en er een hoeslaken omheen. Die van mij is harder (het slaapmatje dan) dan die van mijn partner.
Zij heeft al heel lang rugproblemen, sinds we een jaar of 10 terug de eerste neoair kochten, kan ze weer 3 weken kamperen
Ik ben blij

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:59
BoGu5 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:36:
We hebben twee jaar terug Exped MegaMat 10 LXW's gekocht. Man dat hadden we echt jaren eerder moeten doen.
+1, wij hebben dit jaar 2x de v Exped Megamat Duo gekocht. Eerst 1 voor ons maar na lang twijfelen (flink aan de prijs) ook 1 voor de kinderen. Geen minuut spijt van gehad.

Grappig detail, deze duo mat is opgepakt net zo groot als onze oude matten voor 1 persoon. Waarbij ze allebei even dik zijn/waren.

• barrymossel
  • Laatst online: 18-11 08:53
Ik zie hier volgens mij voornamelijk de wat "avontuurlijkere" kampeerders voorbij komen. Zijn er ook gewoon burgerlul-kampeerders aanwezig die op de echte familiecampings staan (groot zwembad met glijbanen, animatie voor de kinderen, geen probleem met praten met de buren, etc.)?

Wij zijn voor komend jaar op zoek naar een dergelijke camping in Frankrijk (of ergens anders in Europa, bij voorkeur niet meer dan 1500 km). We hebben twee dochters (dan 3 en 6) die vooral vriendjes moeten kunnen maken en lekker kunnen spelen/zwemmen. Daarnaast vinden wij het zelf leuk om zo nu en dan eens een dorpje/marktje/wijngaard/whatever te bezoeken. Toeristisch is niet echt een probleem, maar alles heeft zo z'n uiterste en volgens mij zit je dan in Argeles sur Mer. Ik denk dat dat voor ons in het hoogseizoen net te ver gaat.

Dus, heeft iemand suggesties?

Zelf al gevonden: Le Moulin de la Pique in de Dordogne (voor nu onze eerste keus) en de Sandaya campings (maar volgens mij erg gericht op Fransen).

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

barrymossel schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:48:

Zelf al gevonden: Le Moulin de la Pique in de Dordogne (voor nu onze eerste keus) en de Sandaya campings (maar volgens mij erg gericht op Fransen).
Geen suggesties, maar als ik het goed heb is Le Moulin de la Pique een RCN camping? We hebben twee keer op de RCN camping in de Vendee gestaan. Dat is ons erg goed bevallen. Goede camping, goed sanitair, leuk zwembad. Ik gok dat het op de RCN in de Dordogne niet anders is.

• barrymossel
ST10©DE schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:53:
[...]

Geen suggesties, maar als ik het goed heb is Le Moulin de la Pique een RCN camping? We hebben twee keer op de RCN camping in de Vendee gestaan. Dat is ons erg goed bevallen. Goede camping, goed sanitair, leuk zwembad. Ik gok dat het op de RCN in de Dordogne niet anders is.
Ligt volgens mij enorm aan het lokale management. De ervaringen zijn over het algemeen positief als ik Zoover moet geloven. Voordat het RCN was, schijnt het wel beter te zijn geweest. Maar in principe willen wij de komende jaren in een stacaravan of glamping tent verblijven (zolang de kinderen nog jong zijn), dus waarschijnlijk hebben we weinig te maken met het overige sanitair.
Wat mij het meeste "tegenstaat" bij Le Moulin de la Pique is dat het zwembad aan de kleine kant is (en dus teringdruk (handdoekjes leggen etc.). Maar volgens mij is dat wel overkomelijk ;)

• Ankona
Ik zie hier volgens mij voornamelijk de wat "avontuurlijkere" kampeerders voorbij komen. Zijn er ook gewoon burgerlul-kampeerders aanwezig die op de echte familiecampings staan (groot zwembad met glijbanen, animatie voor de kinderen, geen probleem met praten met de buren, etc.)?

Wij zijn voor komend jaar op zoek naar een dergelijke camping in Frankrijk (of ergens anders in Europa, bij voorkeur niet meer dan 1500 km). We hebben twee dochters (dan 3 en 6) die vooral vriendjes moeten kunnen maken en lekker kunnen spelen/zwemmen. Daarnaast vinden wij het zelf leuk om zo nu en dan eens een dorpje/marktje/wijngaard/whatever te bezoeken. Toeristisch is niet echt een probleem, maar alles heeft zo z'n uiterste en volgens mij zit je dan in Argeles sur Mer. Ik denk dat dat voor ons in het hoogseizoen net te ver gaat.

Hier iemand met dezelfde wensen. Mijn kinderen zjin iets ouder dus wie weet heb je iets aan mijn ervaring

https://www.moulindelaborde.fr/
Mooie camping, vriendelijke Nederlandse eigenaren (kan best handig zijn voor je ingewikkelde vragen bij de receptie) Omgeving is mooi maar verder weinig te beleven, daar moet je iets verder voor rijden. (ca 3 kwartier) Fijn is dat ze geen verhuur accommodaties hebben, iedereen komt kamperen en daar maak je dus makkelijker contact mee.

https://www.camping-fouesnant.com/
Leuke betaalbare camping vlak bij zee (waar vind je dat?) Het strand is niet heel mooi, maar je loopt er zo heen. Op de camping veel kinderen en een leuk (niet al te groot) zwembad. Eigenaar is vriendelijk en spreekt redelijk Engels (en vindt het normaal om Engels te spreken met Nederlanders)

alles kan off-topic

• Rukapul
  • Laatst online: 23:03

Vorig jaar stonden we op een Yelloh Village camping. Last minute op uitgekomen maar dus echt dikke prima met zwembaden, animatie, etc. En in het verleden ook wel een paar keer stacaravans gehuurd via
Vacansoleil waar je dan ook uitkomt op de luxere campings.

Punt van aandacht is de campings te vinden waar de verdringing van tentplaatsen door stacaravans nog niet tever gevorderd is.

* Rukapul kiest zolang de kinderen jong zijn lekker voor de campings met redelijk zwembad en dat lukt tot op heden prima in Karinthie, Frankrijk, Denemarken, etc.

• udo_dance
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12-2024

Geen Frankrijk wel Italië tip. Op, voor ons (regio Amsterdam) 1500km rijden.

https://www.campingrubicone.com/nl/
Camping aan het strand (lang ondiep, ideaal voor kleine kinderen), zwembad + kinderbad met glijbaantjes. Camping ligt tussen twee dorpjes in, op 5 minuten fietsen vanaf de camping een groot winkelcentrum met dito supermarkt (soort van AH xxxl). Omgeving met de auto verkennen brengt je in leuke authentieke dorpjes en o.a. San Leo en San Marino. Op de camping is uiteraard ook de, door velen hier op het forum gehate ;-), Animatie aanwezig... ja zelfs Nederlandstalig haha

• Hopjesvla79
Ik zie hier volgens mij voornamelijk de wat "avontuurlijkere" kampeerders voorbij komen. Zijn er ook gewoon burgerlul-kampeerders aanwezig die op de echte familiecampings staan (groot zwembad met glijbanen, a
ik kreeg meer het gevoel andersom ;) Ach ja,ieder z'n ding camping :)

Hi Ha Hopjesvla

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Volgens mij stikt het van de burgerlullen hier in dit topic gezien het aantal megatenten en vouwwagens dat ik voorbij zie komen :P :+

• Ankona
Polariteit schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:04:
[...]

Volgens mij stikt het van de burgerlullen hier in dit topic gezien het aantal megatenten en vouwwagens dat ik voorbij zie komen :P :+
Burgerlullen dromen van kleine tentjes en huren huisjes/stacaravans etc. :P

alles kan off-topic

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:59

Wij zitten nu in de Cevennen bij Millau. Prachtige streek met genoeg te doen, en de camping dichtheid is hier en groot! Voor ieder wat wils dus.
Ik heb er zelf nooit gestaan maar ik weet dat camping Les Prades aan de tarn wel een grote luxe camping is met groot zwembad en glijbanen. Mijn smaak is het niet, maar wellicht iets voor jullie?

• barrymossel
Thanks mensen. Ik ga ze eens rustig bekijken!
[...]

Sorry, misschien verkeerd verwoord. :D Volgens mij komen hier met name de boerencampings en oases van rust voorbij qua bestemming. En laten mijn kinderen (dus mijn vrouw en ik) daar nou net niet geschikt voor zijn. Persoonlijk vind ik een klein zwembad en veel rust ook prima, maar zonder vertier voor de kinderen heb ik helemaal geen rust. Voor mij is lekker weer, wijn, eten en een boekje meer dan genoeg. Ik had dus net zo lief een huisje via Eliza was here o.i.d. gehuurd... ;)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 13:40

André

Analytics dude

[...]

Meldt ;) Wij zijn net terug van 3 weken Lago Maggiore met de vouwwagen. Gelukkig al het noodweer ontlopen, 1 dag van 5 uur regen en de rest 30+. Commerciele camping, maar wij vinden dat lekker: shows, animatie, zwembaden, sup/kano verhuur, vers brood van de bakker 's ochtends, alles bij de hand. En voor het culturele vermaak doen we uitstapjes.

• Voronwë
[...]
Nou laten het eens proberen om te draaien! :+

Ik vertrek de 26ste naar de UK. Waar we precies terrecht gaan komen weten we nog niet (beetje weersafhankelijk), maar de voorkeur is het Lake District.
Zijn er nog Tweakers met een suggestie voor een leuke camping/weiland? En dan bij voorkeur zo klein mogelijk, douche zou fijn zijn, en een grote kans dat op het moment je de tent open ritst in de morgen je recht in een gezicht van een schaap kijkt is wel een pre!

* Voronwë zegt wel klein, maar onze Brilduiker moet er wel kunnen staan O-)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03
He een kampeertopic :D

Afgelopen zondag terug gekomen van een week Zweden met scouting (leeftijd 17-19).

Met 2 huurbusjes naar omgeving Bengtsfors gereden, bij een paar huizen aangebeld, uiteindelijk de busjes bij een bejaarde man op zijn erf mogen stallen en met de backpack de wildernis ingetrokken.

Het oorspronkelijk plan was woensdag wandelen richting kano's, donderdag en vrijdag kanovaren, en zaterdag terug wandelen naar de busjes. Echter bleek de start van de kanotocht verder lopen te zijn dan eerst gedacht dus donderdag tegen 14:00 waren we pas bij de kano verhuurder in Gustavsfors. In plaats van 2 dagen hadden we dus maar 1.5 dag beschikking over de kano's.

Vrijdag aan het eind van de dag kwamen we na 21km kanovaren dus weer aan in Bengtsfors, kano's op laten halen en een uurtje lopen naar de busjes.

Was maar goed ook, want zaterdag was het baggerweer en zijn we dus een dag eerder begonnen aan de terugreis, onderweg het Aeroseum in Göteborg nog bezocht.

Anyway, 6 nachten waarvan de eerste en de laatste overnachting binnen, de rest van de week in hangmat geslapen, zeiltje er boven spannen tegen regen/wind. Nooit meer weer, wat slaapt zo'n hangmat ongelofelijk ruk!
  • 'Adventure food' zakjes van Bever gekocht voor avondeten
  • Zelf voorgemengd brooddeeg meegenomen omdat voor 4 dagen brood meenemen gewoon niet praktisch is, alleen water toevoegen, kneden, bolletjes van maken en een half uur op houtvuur in een 'billycan' bakken
  • demontabel houtstoofje gekocht voor € 30,- en daarna voor € 3,- p/stuk 15 stuks na laten maken op een cnc machine
  • 3x Coleman 442 branders + brandstof mee als backup (voor het geval we geen droog hout konden vinden)
  • Iedereen een setje billycans, 2-liter, 1.2 liter en 0.6 liter formaten hadden we in overvloed om te koken etc.
  • Heel veel aanmaakblokjes en lucifers waterdicht verpakt. Primitief vuurmaken met berkenschors en tondel en een magnesiumstick is leuk voor de uitdaging, maar als je een hele dag aan het sjouwen geweest bent dan wil je gewoon ff gauw vuur kunnen maken zodat je kunt koken :P
De billy's in actie voor koffie/thee bij het ontbijt + steengrill toast (brood gekocht een dag eerder in een winkel)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/68465816_1377702662406741_7853088593948966912_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_oc=AQn0xorwdXjxSiL50SwJwRklO7vsgtJHRI56eZPO4qy2QNXKbwgIa3B6lT-QgzPCvQ8&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=2bcecc5e801c872ccfca8d9000ba6dc8&oe=5DDBF815

Mijn slaapplek tijdens de kano overnachting op een eiland
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/67694906_1377701559073518_718606126643412992_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_oc=AQle7U8FEDUgYhQtjc0RtE58tMCP42GmZd-m9WPUG_o5theVo9alu-GDRF4Tf_XEBCQ&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=149bcaeb39755e95b54b85699cd83f81&oe=5DCCFE37

Als er geen grond is waar je haringen kwijt kunt
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/67966136_1377701505740190_2074344198944849920_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_oc=AQmlaqOztrLFgoDfjFpXhnaQvLd-LLXxFR9WpnPnbbx6BbL0UhyoIhttnszDPj947N0&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=813402aceaa25d581ee71ec54c0608de&oe=5DD66F0F

Verbeterpuntjes voor de volgende keer
- geen hangmatten meer, of geen el-cheapo hangmatten meer
- ik moet hoognodig een nieuwe backpack hebben. De mijne is 13 jaar oud en ik had alles waterdicht verpakt, en dan is het echt ontzettend kut dat ik alleen aan de bovenkant de tas open kan maken. Plus hij is te groot en steekt te ver boven mijn kop uit als ie echt vol zit. Ik wil iets maximaal 55 liter (nu een Nomad Ymca 65) en met meerdere kleine zijvakken, een drinksysteem en een geïntegreerde regenhoes.

Qua primitief was dit voor mij wel de grens overigens. Anderhalve dag rijden, anderhalve dag lopen, anderhalve dag kanovaren, en dan weer anderhalve dag rijden en iedere nacht slecht slapen in een hangmat dat sloopt je wel aardig.

Ik ga liever zo, zoals een paar jaar terug in de Italiaanse Alpen, dit was een camping in Saltaus waar vandaan we met het Citroën-forum 3 dagen rond getoerd hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LGkLBlzT5PCW6nQe0x0IRrfD/full.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 16-08-2019 14:50 ]

• Voronwë
FastFred schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:59:

Afgelopen zondag terug gekomen van een week Zweden met scouting (leeftijd 17-19).
Ah, nog een Scout! Wordt het niet tijd voor een scouting topic?

Zelf ooit met de Explo's bij Arvika 5 dagen wezen kanoën. Heerlijk daar.
Hangmat slaapt prima, maar dan moet je hem wel goed ophangen. En schuin in gaan liggen. Ik heb zelf een Flying Tent. Die kan je ook als bivak gebruiken als je geen bomen hebt.

Heb je nog een foto van je houtbranders? Nu ben ik wel benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Voronwë op 16-08-2019 20:21 ]

• FastFred
@Voronwë Arvika ben ik 6 jaar geleden geweest met scouting, geweldige omgeving. Een weekje rond getrokken in de omgeving, ook 2 dagen met de kano rond geweest.

Dit is ff de beste foto die ik kan vinden met 2 billycans op de houtstoofjes die we hebben laten maken. Je kunt ze zonder gereedschap in elkaar schuiven en zolang je hem blijft voeden met hout kun je er prima op koken.

Afbeeldingslocatie: https://www.sintbernardusgroep.nl/wp-content/uploads/2018/07/Nemoland-Polen-206-1024x768.jpg

Dat was vorig jaar op kamp in Polen met de explo's. Het idee was dat we daar zelf iets toevoegen aan het kampterrein voor volgende groepen. Als het goed is staat deze keuken met die coole houtverbinding daar nog steeds.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 16-08-2019 21:11 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FastFred schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:59:

Met 2 huurbusjes naar omgeving Bengtsfors gereden, bij een paar huizen aangebeld, uiteindelijk de busjes bij een bejaarde man op zijn erf mogen stallen en met de backpack de wildernis ingetrokken.
- ik moet hoognodig een nieuwe backpack hebben. De mijne is 13 jaar oud en ik had alles waterdicht verpakt, en dan is het echt ontzettend kut dat ik alleen aan de bovenkant de tas open kan maken. Plus hij is te groot en steekt te ver boven mijn kop uit als ie echt vol zit. Ik wil iets maximaal 55 liter (nu een Nomad Ymca 65) en met meerdere kleine zijvakken, een drinksysteem en een geïntegreerde regenhoes.
Mijn rugzak had alu- rugsteunen & kussens erg prettig als je ff ergens gaat zitten tijdens het lopen,
meerdere vakken "check" erg prettig, waarom regenhoes ? poncho werkt ook toch ? zeker een stevige(met ogen) kan je ook snel een "tent' van maken .. of dingen uit je rugzak halen (droog)

Water is in de rugzak lastig, het warmt op (soms prettig, soms niet)
Qua primitief was dit voor mij wel de grens overigens. Anderhalve dag rijden, anderhalve dag lopen, anderhalve dag kanovaren, en dan weer anderhalve dag rijden en iedere nacht slecht slapen in een hangmat dat sloopt je wel aardig.
had je de hangmat niet thuis geprobeerd oid ?

Tja vanalles

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Onze Combi Camp Venezia uit 2001 heeft zich in de Correze kranig geweerd tegen regenbuien. Al met al heerlijke vakantie gehad op een super grote plek met mogelijkheid tot BBQ op kolen en kampvuurtjes.Heel veel mooie natuur in de omgeving maar weinig 'echt' leuks voor de kids.

https://imgur.com/8qT5tI7

Zéér ruime plek (links vanaf de picknick bank tot en met de auto)

Nu zijn we voor volgend jaar op zoek naar een leuke plek iets zuidelijker. Maximaal 1300-1400 km rijden vanaf Eindhoven (Noord Italië en Noord Spanje kunnen dus). Voorwaarden:

- Redelijk ruimte plek (100m2 plus)
- tussen de 100 en 400 campingplaatsen
- Geen camping die helemaal overgenomen is door stacaravans en 'glamping'
- Leuk voor kids 4 en 6 jaar
- levendige omgeving.

Iemand tips?

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Ardana schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:31:
[...]

Lol, ik ga 'm dus ook over 2 weken weer gebruiken. Maar heb hem, oa tijdens de verhuizing/klussen van m'n huidige huis ook zo'n 2 weken gebruikt.
Zo, weer aan het werk na 2 weken Frankrijk.
We hebben inderdaad geslapen op de Bardani Summat Duo 10. Maar na 2 dagen een Intex mega luchtbed gekocht, omdat we ook weer moesten wennen aan de mat en we bedachten dat zo'n luchtbed beter zou liggen.
Dat was voor 1 persoon prima, maar als de ander erbij kwam, werd het luchtbed weer hard. Ook voel je elke beweging van de ander, dat slaapt ook niet lekker.
Zelf sliep ik af en toe op de Bardani en vond ik hem toch best comfortabel liggen. Maar aangezien we voor een vouwwagen gaan kijken met echte matrassen, denk ik dat ie binnenkort op marktplaats gaat.

Gadgets FTW!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:16
Ursamajor schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:26:
@Ardana Ik mag over 2 weken weer. Na de vorige vakantie niet meer gebruikt. Ben wel erg benieuwd, maar als we er weer niet lekker op liggen, halen we terplekke een andere. Ook omdat we wat langer dan gemiddeld zijn.
Die opblaas lattenbodem kende ik nog niet, ziet er interessant uit!
er is ooit zo'n type mat geweest welke 220cm lang was. Helaas uit de handel en nergens meer te verkrijgen.
Mijn oplossing is dat we een molton hoes hebben gemaakt waar 2 matten naast elkaar in passen en een stuk langer is en meestal zit er bij het voeteneind daar een dik vest of 2 handdoeken onder als verlenging voor mij. :D

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• FastFred
vso schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 02:13:
[...]

Mijn rugzak had alu- rugsteunen & kussens erg prettig als je ff ergens gaat zitten tijdens het lopen,
meerdere vakken "check" erg prettig, waarom regenhoes ? poncho werkt ook toch ? zeker een stevige(met ogen) kan je ook snel een "tent' van maken .. of dingen uit je rugzak halen (droog)

Water is in de rugzak lastig, het warmt op (soms prettig, soms niet)
Ik heb nu een universele regenhoes, die neemt ruimte in in het enige kleine vak dat ik heb in die tas. Zo'n ingebouwde regenhoes heeft zijn eigen vakje, vaak aan de onderzijde van de tas, rits open, hoes eruit en over de tas trekken, klaar.

Voor een tent heb ik een 3x4 PE zeiltje, 3 haringen en 2 meter touw bij me :P
had je de hangmat niet thuis geprobeerd oid ?
Hangmatten zijn van de vereniging, we hebben er allemaal 1 meegekregen zodat we thuis de tas volledig in konden pakken, maar ik heb thuis geen bomen waar ik 'm aan kan ophangen.

Het zijn ook ontzettend simpele hangmatten, ik vraag me af of ik 'm veel beter had kunnen ophangen dan dat ik nu gedaan heb.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 19-08-2019 14:17 ]

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40

Camping Peynerals in de Dordogne. In de buurt van Sarlat en veel te beleven in de omgeving.
http://www.peneyrals.com/camping-frankrijk-dordogne.html

• barrymossel
MichielK71 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:23:
[...]

Camping Peynerals in de Dordogne. In de buurt van Sarlat en veel te beleven in de omgeving.
Die staat inderdaad ook bij mij in de favorieten. Thanks!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Markprinsen schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:34:
Onze Combi Camp Venezia uit 2001 heeft zich in de Correze kranig geweerd tegen regenbuien. Al met al heerlijke vakantie gehad op een super grote plek met mogelijkheid tot BBQ op kolen en kampvuurtjes.Heel veel mooie natuur in de omgeving maar weinig 'echt' leuks voor de kids.

https://imgur.com/8qT5tI7

Zéér ruime plek (links vanaf de picknick bank tot en met de auto)

Nu zijn we voor volgend jaar op zoek naar een leuke plek iets zuidelijker. Maximaal 1300-1400 km rijden vanaf Eindhoven (Noord Italië en Noord Spanje kunnen dus). Voorwaarden:

- Redelijk ruimte plek (100m2 plus)
- tussen de 100 en 400 campingplaatsen
- Geen camping die helemaal overgenomen is door stacaravans en 'glamping'
- Leuk voor kids 4 en 6 jaar
- levendige omgeving.

Iemand tips?
Camping Valle Gaia nabij Cecina (Casale Marittimo)
Ruim opgezet, mooie plaatsen, voornamelijk kampeerplaatsen, goed sanitair, goed restaurant.

http://www.vallegaia.it/nl/

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Afgelopen week eens bij Aart Kok in Heemstede gaan kijken, aangezien een vouwwagen toch een interessante optie blijft.
Leuk om te kijken en het merk bevalt me best wel. Heb meer duidelijkheid gekregen in hoe het werkt met de modellen en karren, maar het blijft wel vervelend dat je er nooit helemaal goed zicht op krijgt. Heeft vast ook te maken met het feit dat ze je persoonlijk willen spreken en verkopen, maar uit folders en website kan je niet een 100% goed beeld krijgen in wat de mogelijkheden zijn.

Best mooie karren en ik heb wel een redelijk beeld wat ik zou willen. Nu maar eens verder gaan verdiepen en eens kijken of er nog andere showrooms zijn om dat te vergelijken. En ook goed gaan proberen te beredeneren of ik daar de komende tig jaar blij van ga worden.
Want of het nu nieuw of tweedehands is, die dingen kosten gewoon een hoop geld. Maar ja, vergeleken met een tent van zo'n €1000 die al dertien jaar mee gaat is alles duur ben ik bang. :P
Voordeel is wel dat een goede vouwwagen nogal waardevast lijkt te zijn, dus het is ook een soort investering en als je er zuinig op bent kan je hem ook nog wel weer voor een goed bedrag kwijt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb ook even met een schuin oog naar de vouwwagens gekeken maar eerlijk gezegd lijkt ieder model wel zijn voor- en nadelen te hebben. Eigenlijk zou ik twee volwaardige dubbele bedden willen hebben voor de kinderen maar dan lijkt de keuze wat beperkt.

Overigens ben ik wel gecharmeerd van de vouwwagens van Smitveld, wellicht ook een optie voor @Gonadan

Strava

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:06:
Ik heb ook even met een schuin oog naar de vouwwagens gekeken maar eerlijk gezegd lijkt ieder model wel zijn voor- en nadelen te hebben. Eigenlijk zou ik twee volwaardige bedden willen hebben voor de kinderen maar dan lijkt de keuze wat beperkt.
Twee dubbele bedden is bij de meeste merken wel te vinden toch?
Overigens ben ik wel gecharmeerd van de vouwwagens van Smitveld, wellicht ook een optie voor @Gonadan
Nog niet eerder van gehoord, ga ik mij eens in verdiepen. Voordeel is dat ze ook in de buurt zitten en op het eerste gezicht ook de uitstraling van een tent hebben, dat is voor mij wel van belang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Gonadan dat wel maar ik heb liever een variant die de uitstraling heeft van een tent ipv een "bungalow". De meeste hebben wel een vast bed met lattenbodem maar een tweede cabine zijn - zo ver ik kan zien - gewoon op de grond.

Daarnaast heeft mijn vrouw een sterke voorkeur voor een wat lichtere kleur nu we twee vakanties weg zijn geweest met de Falco. Het is veelal bruin, beige, donkerbruin, groen en oranje :/ Een frisse kleur maakt het dan wat minder "oubollig" en donker.

Strava

Verwijderd

vhal schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:13:
@Gonadan dat wel maar ik heb liever een variant die de uitstraling heeft van een tent ipv een "bungalow". De meeste hebben wel een vast bed met lattenbodem maar een tweede cabine zijn - zo ver ik kan zien - gewoon op de grond.

Daarnaast heeft mijn vrouw een sterke voorkeur voor een wat lichtere kleur nu we twee vakanties weg zijn geweest met de Falco. Het is veelal bruin, beige, donkerbruin, groen en oranje :/ Een frisse kleur maakt het dan wat minder "oubollig" en donker.
Zo dacht ik er ook over, maar toen ik ging kijken hoeveel haringen er nou in zo'n Smitveld gaan en hoeveel werk het kost om op te zetten ben ik toch voor een bungalow model gegaan. Wel een met twee bedden van de grond.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
En daarom stond ik bij Aart Kok. Geen bungalowgevoel en ook niet zoveel haringen. ;)

@vhal de Aart Kok Kariba is een voorbeeld met twee bedden.

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 19-08-2019 18:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:47:
En daarom stond ik bij Aart Kok. Geen bungalowgevoel en ook niet zoveel haringen. ;)

Mooie wagen. Maar zoals elk model met voor en nadelen heeft deze dat helaas ook.

Die XL is zo te zien wel mooi makkelijk te beladen, niet dat ik echt ruimte te kort kom maar zo zou ik het fijner vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2019 19:39 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:24:
Mooie wagen. Maar zoals elk model met voor en nadelen heeft deze dat helaas ook.
Ja natuurlijk, maar wat wil je daarmee zeggen? Je doet nu net alsof een model met tentgevoel überhaupt niet haalbaar gaat zijn. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:39:
[...]

Ja natuurlijk, maar wat wil je daarmee zeggen? Je doet nu net alsof een model met tentgevoel überhaupt niet haalbaar gaat zijn. :?
Tuurlijk wel, maar vaak moet je concessies doen. En wat is een tentgevoel? Dat verschilt ook per persoon. Voor mij is dat bijvoorbeeld dat ik onder tentdoek slaap. Dat kan in elke vouwwagen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:41:
Tuurlijk wel, maar vaak moet je concessies doen. En wat is een tentgevoel? Dat verschilt ook per persoon. Voor mij is dat bijvoorbeeld dat ik onder tentdoek slaap. Dat kan in elke vouwwagen.
Tja, en @vhal en ik proberen vooralsnog te kijken naar opties die geen bungalow gevoel geven. Wellicht komen wij dat geen onoverkomelijke bezwaren bij tegen. ;)

Als je advies wilt geven of ervaring delen dan waardeer ik dat zeer. Maak het dan alleen wel concreet zodat we er daadwerkelijk wat mee kunnen. Wat waren bijvoorbeeld de nadelen die jou van Aart Kok hebben weggehouden? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

De Aart Kok Kariba en Kavango (en vroeger had je nog de Kampala) hebben inderdaad twee tweepersoonsbedden met lattenbodem.

Wij hebben de Kariba. Juist gekozen vanwege de "De Waard" uitstraling. Nadeel is dus dat je meer haringen hebt dan bij de Kavango. Maar die haringen kan je op je gemak als laatste doen. Bij mij gaat dat altijd gepaard met een koud biertje en tot nu toe altijd genietend in zon / schaduw.

De meeste mensen denken dat we een tent hebben als ze 'm aan de voorkant zien. Vaak vragen ze dan ook hoe we alles meekrijgen... Zeker toen we nog een Volvo V40 reden (nieuwe model, niet de oude station 8) )

@Markprinsen Welke camping zaten jullie?
MichielK71 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:23:
[...]

Inderdaad een hele mooie omgeving waar genoeg te beleven valt! Wij waren afgelopen zomer ook twee weken in die omgeving.

[ Voor 19% gewijzigd door ST10©DE op 19-08-2019 20:20 ]

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:45:
[...]

Tja, en @vhal en ik proberen vooralsnog te kijken naar opties die geen bungalow gevoel geven. Wellicht komen wij dat geen onoverkomelijke bezwaren bij tegen. ;)

Als je advies wilt geven of ervaring delen dan waardeer ik dat zeer. Maak het dan alleen wel concreet zodat we er daadwerkelijk wat mee kunnen. Wat waren bijvoorbeeld de nadelen die jou van Aart Kok hebben weggehouden? :)
Ik heb ook bij Aart Kok gekeken (bij de dealer in het noorden). Ons oog viel eigenlijk gelijk op de River Lodge. Maar ook de Kavango gezien natuurlijk. Wat mij opviel (en ik wordt er dus door even naar de site te gaan aan herinnerd).

- Mooi/goed materiaal
- Mooie vormgeving
- Opzetgemak leek me op de video's wat minder, vooral qua invouwen.
- Makkelijk in te pakken (tent gewoon ingepakt laten en omhoog klappen zodat je in de laadbak kan). Weet niet of dit een optie is op bepaalde modellen of standaard, ik zou er iig extra geld voor over hebben.
- Wij stallen bij onze schoonouders, die hebben op het erf muizen. Daarom had ik een voorkeur voor een harde deksel.
- Een doorloopkeuken lijkt mij niet handig, en eraf halen zou ik niet doen (zijn zware dingen die keukens)
- Zitje stond gezellig in de rechter bak, maar denk dat je dit in de praktijk nooit gaat gebruiken omdat je dan eerst de laadruimte moet leeg maken. En die is nou juist zo ideaal groot.
- Vond hem wat zwaar en de wagenbak lomp. Ik wil niet met caravan rijden en heb eigenlijk het liefst een zo klein en licht mogelijke aanhanger.
- Nieuw redelijk aan de prijs, zeker als je opties aanvinkt. Tweedehands weinig aanbod.

Uiteindelijk hebben we een vw voor een paar duizend euro gekocht bij een dealer in goede staat en wat nieuwe onderdelen erop laten zetten. Daar kunnen we het een paar jaar mee proberen, bevalt het goed dan kijken we verder. Dan weten we denk ik wel precies wat we willen.

Veel vouwwageninfo en een behulpzame groep mensen met allerlei verschillende merken vind je bij https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2019 20:09 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Gonadan ik heb niet de beleving dat de vouwwagens waardevast zijn. .
Een ander nadeel is het "laadvermogen" karretjes zijn relatief klein .. dus fietsen (gezin van 4) en legt nogal snel je auto vol .. En de keuken doet vaak zeer aan je vingers bij het verplaatsen en ze zijn onhandig afstelbaar op hoogte. Binnen/buiten koken is ook niet allemaal te doen..

de grootste voordelen zijn
- dubbelwandige tent
- snel opzetten (holtkamper bv)
- sommige modellen zijn makkelijker voor kort verbljf.
- vaak hebben ze goeie bedden en goed bereikbare opslag ruimte.
- keuken is aparte unit.

Bij sommige kan je fietsen plat leggen en uitvouwen zonder je fietsen eraf te halen.

veel haringen is wel lekker bij winderige plekken .. stormbanden pff dat hoor ik alleen bij caravans ..

zelf zou ik deze 2 bekijken (jamet / alpenkruizers vermijden)
https://link.marktplaats.nl/m1446797505
https://link.marktplaats.nl/m1440243439

ze hebben beide hun eigen charme ..

* vso heeft veel plezier in de "la boheme maxi" gehad https://www.bva-auctions..../lot/34041/11121251?pid=0
- 2 vaste bedden + kinder tent (genoeg slaapplek voor 8 zonder voortent te benutten)
- bak van 2,50 x 2,10 (niks "camping stoelen/tafel" .. gewoon plastic tuinset mee.
- ding kon partij wind hebben ...
- met water in de voortent kan je makkelijk in de "bak" met 6 man droog zitten.
uitgevouwen ziet het als een pop-up eruit .. bed = deksel wat je uitvouwt over de dissel en achterkant)

nadeel
- geen luifel, en uit 1978 dus tent is nu wel "op" iedem voor elk ander onderdeel
- 10" banden (erg heet tenzij je ze met stikstof vult)
- snel overladen ..

De holiday-camp maxi is een model wat ze in 2003 oid gemaakt hebben (alles van de boheme maar dan 13" wielen" .. helaas is die moeilijk te pakken te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 19-08-2019 20:23 ]

Tja vanalles

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:54
Hier een Smitveld Ruebist liefhebber & eigenaar. Heerlijke vouwwagen met mooi bed & 1.500 liter baggaruimte. Staat snel en kan goede storm hebben, echte 'De Waard' op wielen met minder haringen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:03
Hier een CampooZ Lazy Jack eigenaar. Veel tentgevoel, erg goede ventilatie, bed van 220x170cm (voor mijn 2m lengte een geschenk), snel opzetbaar (20 minuten) en veel bagageruimte (tent-trailer, dus gehele aanhanger is opbergruimte).
Nadelen: geen vaste keuken, kindercabine is op de grond.
Hebben hem vergeleken met Aart Kok en uiteindelijk gekocht omdat hij en iets goedkoper is en ruimer qua bed en slaapgelegenheid. Koken doe ik op de skottelbraai en zou ik sowieso niet in mijn tent willen doen.
Wat mij betreft beide mooie keuzes, ook vanwege het goede tentdoek en kwalitatief hoogwaardige afwerking.

P.s. 12 haringen voor een paar nachten, 20 maximaal inclusief stormbanden voor de luifel.

[ Voor 7% gewijzigd door DaWayne op 19-08-2019 21:54 ]

Verwijderd

Een keuken vind ik juist wel handig. Om even iets te koken (vlees en dergelijke op de skottel) en een kraantje is erg handig. Maar vooral de pakruimte voor je keukenspullen, bestek en servies in het keukentje.

En over elkaar heen klimmen is ook niet handig lijkt mij.

Maar vond de Lazy Jack zeker een mooie stoere wagen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2019 22:12 ]

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
ST10©DE schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:56:
[...]

De Aart Kok Kariba en Kavango (en vroeger had je nog de Kampala) hebben inderdaad twee tweepersoonsbedden met lattenbodem.

Wij hebben de Kariba. Juist gekozen vanwege de "De Waard" uitstraling. Nadeel is dus dat je meer haringen hebt dan bij de Kavango. Maar die haringen kan je op je gemak als laatste doen. Bij mij gaat dat altijd gepaard met een koud biertje en tot nu toe altijd genietend in zon / schaduw.

De meeste mensen denken dat we een tent hebben als ze 'm aan de voorkant zien. Vaak vragen ze dan ook hoe we alles meekrijgen... Zeker toen we nog een Volvo V40 reden (nieuwe model, niet de oude station 8) )

@Markprinsen Welke camping zaten jullie?

[...]

Inderdaad een hele mooie omgeving waar genoeg te beleven valt! Wij waren afgelopen zomer ook twee weken in die omgeving.
Le mialaret

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 13:10
Om een vouwwagen te vinden die aan je wensen voldoet moet je even de juiste info zoeken.
Een lijstje maken wat je wilt en wat je zeker niet wilt.
Ik wil mijn keuken niet kwijt staat altijd mooi onder mijn luifel en kan er onderweg ook nog bij om de gekoelde drinken eruit te halen.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

De Aart Kok Kariba en de vergelijkbare Kavango hebben inderdaad twee vaste dubbele bedden. Eigenlijk vind ik het wel jammer van de andere genoemde merken zoals Smithuis of Campooz, ze pretenderen voor minimaal 4 personen te zijn maar er slapen toch 2 personen op de grond terwijl de ruimte wellicht wel aanwezig is qua constructie. Maar misschien zoek ik te specifiek. :P

Strava

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:29:
De Aart Kok Kariba en de vergelijkbare Kavango hebben inderdaad twee vaste dubbele bedden. Eigenlijk vind ik het wel jammer van de andere genoemde merken zoals Smithuis of Campooz, ze pretenderen voor minimaal 4 personen te zijn maar er slapen toch 2 personen op de grond terwijl de ruimte wellicht wel aanwezig is qua constructie. Maar misschien zoek ik te specifiek. :P
Persoonlijk vind ik dat juist prima. Zo'n Kariba is voor 4-6 personen maar daar heb ik niets aan. M'n dochter hoeft echt geen eigen bed want over een paar jaar wil ze toch een eigen tent en dan zit ik met een veel te grote vouwwagen. Daarom heb ik liever één voor twee personen met mogelijkheid tot uitbreiding.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tafmaf
Als je 2 bedden wilt zul je een dubbel klapper nodig hebben.
Deze zijn vaak wat bewerkelijker.
Heeft met de manier van uitvouwen (constructie te maken)
De vouwwagen merken vinden snelheid en gemak vaak belangrijk

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

tafmaf schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:36:
Als je 2 bedden wilt zul je een dubbel klapper nodig hebben.
Deze zijn vaak wat bewerkelijker.
Heeft met de manier van uitvouwen (constructie te maken)
De vouwwagen merken vinden snelheid en gemak vaak belangrijk
Ehhm, nee dus. De genoemde modellen van Aart Kok zijn geen dubbelkllapper en hebben toch twee bedden.
Gonadan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:34:
[...]

Persoonlijk vind ik dat juist prima. Zo'n Kariba is voor 4-6 personen maar daar heb ik niets aan. M'n dochter hoeft echt geen eigen bed want over een paar jaar wil ze toch een eigen tent en dan zit ik imet een veel te grote vouwwagen. Daarom heb ik liever één voor twee personen met mogelijkheid tot uitbreiding.
Is dus inderdaad persoonlijk. We hebben onze Kariba gekocht in 2012, onze oudste was toen 1. Onze jongste is nu 2,5. Voordat die in een eigen tentje slaapt zijn we weer 8(?) jaar verder en hebben we toch 15 jaar nuttig gebruik gemaakt van de twee bedden.

Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk liever de Livingstone had gekocht, maar de cheffin besloot anders....

[ Voor 48% gewijzigd door ST10©DE op 19-08-2019 22:49 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ST10©DE schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:41:
Is dus inderdaad persoonlijk. We hebben onze Kariba gekocht in 2012, onze oudste was toen 1. Onze jongste is nu 2,5. Voordat die in een eigen tentje slaapt zijn we weer 8(?) jaar verder en hebben we toch 15 jaar nuttig gebruik gemaakt van de twee bedden.

Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk liever de Livingstone had gekocht, maar de cheffin besloot anders....
Het is sowieso heel persoonlijk, morgen zal ik achter de pc nog eens uitbreid reageren op alle adviezen en ideeën.
Zelf vind ik nu dus Livingstone en River Lodge interessant, afhankelijk van kar die je kiest. Maar daar zijn ook al tig combinaties en mogelijkheden.
Onze dochter is 3,5 maar daarom is zo'n achtertent bij weer ideaal (in mijn ogen), die kan je later gewoon thuis laten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tafmaf
ST10©DE schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

Ehhm, nee dus. De genoemde modellen van Aart Kok zijn geen dubbelkllapper en hebben toch twee bedden.

[...]

Hoe ik het zie wel. ;)
bv een Kariba
Je klapt hem open en dan heb je links en rechts een slap plek.
Vind ik dubbel.
En bv een Holtkamper trek je de tent open en dan slaap je op de bak.
Vind ik meer een enkel.

Verwijderd

tafmaf schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 06:29:
[...]

Hoe ik het zie wel. ;)
bv een Kariba
Je klapt hem open en dan heb je links en rechts een slap plek.
Vind ik dubbel.
En bv een Holtkamper trek je de tent open en dan slaap je op de bak.
Vind ik meer een enkel.
Met dubbelklapper wordt over het algemeen een vouwwagen bedoeld waarvan je zowel links als rechts van de bak een verhoogde slaapplaats hebt en de wagenbak als ruimte tussen de slaapplekken dient.

De Kariba, Flexi, Camp-let enz modellen klap je open en dan heb je links en rechts slaapplekken en dan is de linker of rechter slaapplek in de bak en de ander in het deksel of op verhoging.

• The Legend
  • Laatst online: 23:24

The Legend

*Plop*

Dubbelklapper verwijst toch ook gewoon naar het feit dat je ‘dubbel’ (twee keer) klapt voordat je verder kan. Eerst het rechter bed, dan het linker bed. Een enkelklapper klap je maar 1 deel en ben je klaar. Cabanon en Europa Camper hebben dubbelklappers die een tunneltent uitstraling hebben.

Ik ben toch malle pietje niet!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

Het is sowieso heel persoonlijk, morgen zal ik achter de pc nog eens uitbreid reageren op alle adviezen en ideeën.
Zelf vind ik nu dus Livingstone en River Lodge interessant, afhankelijk van kar die je kiest. Maar daar zijn ook al tig combinaties en mogelijkheden.
Onze dochter is 3,5 maar daarom is zo'n achtertent bij weer ideaal (in mijn ogen), die kan je later gewoon thuis laten.
Met kids is een slaaptent in /onder/achter?) de vouwwagen voor 6 jaar wel handig .. ook al krijgen ze een eigen tent. dan is opslaan van kleding nog wel nuttig. (rommelhok) ..gaat de bijzettent stuk heb je ook nog uitwijk ..

Als je nieuw bent bij het fenonmeen "vouwwagen" kijk of je er 1 kan scoren voor 500,- (goedkoper als huren) nu is de ideale periode .. (mp oid)

Tja vanalles

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 13:40

André

Analytics dude

Gonadan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

Wij hebben 4 jaar geleden gekozen voor een Jamet Dakota. Een vrij grote dubbelklapper vouwwagen met 2 bedden (met een tussenpad) waar tentjes onder hangen. De tent heeft een tunneltent look aan de voorkant waardoor hij niet zo (of iig minder) op een bungalow lijkt. Onze kinderen zijn nu 10, 12 en 14 en slapen er nog steeds graag in, dus een losse tent is voor ons vooralsnog niet nodig. De keuken staat op wieltjes en is dus makkelijk te verplaatsen, ook zijn de pootjes onafhankelijk verstelbaar, dus je kunt hem altijd recht zetten. De ruimte tussen de bedden is onze kledingopslag en kleedhok.

Als het een keer regent heb je zeeën van ruimte in de voortent, en door het ingeritste grondzeil weet je ook dat de regen niet binnenkomt. Het opzetten is wel even werk, de achterkant 10 minuten, de voortent 1,5 uur, en dan alle randzaken nog. In totaal wel 2,5 tot 3 uur voordat alles 100% is. Ook inclusief de stormbanden die de boog aan de voorkant vasthouden.

Voor een weekendje weg vind ik het veels te veel werk, voor een vakantie van 14+ dagen perfect.

Voor de toekomst zou ik eerder naar een 'snel' klapper gaan, dus 2 bedden zonder tussenpad en een voortent die mee in- en uitklapt. En ik vind het een nadeel dat we de tent open moeten klappen om de bagage in te kunnen ruimen.
Pagina: 1 ... 52 ... 278 Laatste