Dat was sarcastischHarribo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:28:
[...]
Gaat dit nog steeds over kamperen? 🤣🤣
Kolere, dat is meer een verhuizing van je luxe apparaten thuis naar een 5 sterren reservaat.
Waar is de charme van basic kamperen gebleven? Buiten zijn, de natuur in.
Dit was bij een glamping op de heenweg en vanavond weer. Helaas is de vakantie voorbij.Gonadan schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:26:
[...]
Ja ik lees nu dat het de kast van je huisje was, ik dacht de zekeringenkast van de camping zelf.![]()
[...]
Je weet wat er dan gebeurt hè?
Dan heb je me verkeerd begrepen, ik wil zeker wel ergens naar toe. Het is alleen wel zo dat als de kinderen zich op de camping goed weten te vermaken dat je sowieso een goede basis hebt voor hun plezier.Shadow_Agent schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:57:
@Gonadan @Waah ik reageer nog even op de Ardennen postBen het met jullie allebei eens
![]()
Net als Waah heb ik ook kinderen (een dochter van 6) die toch niet echt van de avontuurlijke
dingen als klauteren en klimmen is. Nog niet althans. Over Durbuy hebben wij nagedacht maar zag ook negatieve recensies dus ook vanwege het feit dat ze toch niet enthousiast is niet gegaan, net als over het Euro Space Center. Leek ons ook wel wat. Totdat je recensies op Tripadvisor gaat lezen. Attracties stuk of waren niet beschikbaar, duur, matig onderhouden etc. Nu weet ik dat mensen eerder geneigd zijn een negatieve recensie achter te laten maar toch zijn we maar niet gegaan. Is ons dat de entreekosten niet waard.
Verder eens hoor met Gonadan: als je kinderen zich op de camping vermaken dan hoef je in principe nergens naartoeDus dat hebben we eigenlijk ook niet gedaan behalve dagje Luxemburg (erg fris toen wij er waren en veel wind). Begreep niet echt waarom iedereen daar zo lyrisch over is
Natuurmuseum was wel echt tof trouwens
en dus Grotten van Rochefort wat ook erg goed gedaan was! Het kan zeker in de Ardennen. Ook wel eens Bouillon gedaan met de roofvogelshow dat was ook goed vond ik. Al was daar voor zover ik mij kan herinneren ook verder niet echt veel geregeld (?) En zeer sjaggie persoon bij de kassa
Dan gaan wij zeker nog regelmatig op pad (80% van de dagen denk ik) maar is dat extra, niet om het überhaupt leuk te hebben. Want als de camping niet meer is dan een overnachtingsplek dan snap ik niet waarom je überhaupt gaat kamperen, dat is dan toch veel te veel gedoe?
Recenties ben ik erg voorzichtig mee, dat is meestal doorspekt van azijn. Zeker wanneer je dingen in perspectief gaat plaatsen prik je er snel doorheen. Mensen zijn geneigd tegenwoordig alleen het allergrootste en allerbeste wat ze tegen zijn gekomen nog als goed genoeg te gaan beschouwen. Dus als er iets groters of mooiers bestaat dan krijgt alles wat minder is automatisch een slechte recentie van ze want het 'valt tegen'.
Dat zie je nu in dit topic in feite ook over de Ardennen. Het is wat kleinschaliger en kneuteriger, dus als je de grote toeristische steden uit Zuid-Frankrijk gewend bent dan valt het allicht wat tegen.
Overigens heb ik het Space Center ook altijd over geslagen, maar dat is ook omdat pretpark tarieven vragen terwijl ze dat niet echt zijn. En ik heb geen zin in een hele dag alleen maar 'attracties' binnen.
Qua chagrijn aan de kassa, dat wisselt nogal vind ik. Walen zijn nu niet echt een heel open en warm volk als je ze op straat tegen komt maar in de dienstverlening vind ik het meestal best prima. Natuurlijk heb je ook daar de mensen die het puur als bijbaan hebben, daar straalt het plezier niet echt van af inderdaad. Maar over het algemeen valt het aandeel chagrijn wel mee.
Overigens wel een puntje wat @Waah ook al aan stipte, het helpt als je een paar woorden Frans spreekt. In Wallonië maar ook zeker in Frankrijk reageert men heel anders wanneer je vriendelijk met Frans begint (al is het maar drie woorden steenkool) in plaats van direct in het Engels o.i.d. je vragen afvuren. Moeite doen wordt beloond.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is ook mijn ervaring. En als ik soms iets niet weet in het Frans, schakelen we naar het Engels, maar als het dan weer even kan schakel ik wel weer over naar het Frans voor de afsluiter zeg maarGonadan schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:05:
In Wallonië maar ook zeker in Frankrijk reageert men heel anders wanneer je vriendelijk met Frans begint (al is het maar drie woorden steenkool) in plaats van direct in het Engels o.i.d. je vragen afvuren. Moeite doen wordt beloond.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Vandaag hangt die rook tot 150km Frankrijk in. Inclusief snelheidsbeperking van 90km/u ivm slechte luchtkwaliteit.Ozzie schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:58:
[...]
[Afbeelding]
Wij reden gisteren zo een deel naar huis. Overal rook en enorme brandlucht.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Vinden ze allemaal prima inderdaad, het gaat echt om de eerste indruk die je maakt. Dat bepaalt het gesprek.JanHenk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:17:
[...]
Dit is ook mijn ervaring. En als ik soms iets niet weet in het Frans, schakelen we naar het Engels, maar als het dan weer even kan schakel ik wel weer over naar het Frans voor de afsluiter zeg maar
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb je de prijzen gezien van een huisje of hotel in de vakantieweken? Een half uurtje de tent opzetten en een half uurtje afbreken... dat is het verschil tussen 1 week of 3 weken op vakantie. Met dat uurtje werk verdien ik een stuk meer dan bij mijn gewone job.Gonadan schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:05:
Want als de camping niet meer is dan een overnachtingsplek dan snap ik niet waarom je überhaupt gaat kamperen, dat is dan toch veel te veel gedoe?
Zoals je al zegt: als je goed leest prik je wel door het azijnzeiken heen en de echte feedback. En als je dat doet, zie ik weinig reden om naar die space center te gaan... en de reden waarom zeg je zelf ook al: pretparktarieven terwijl het dat absoluut niet isRecenties ben ik erg voorzichtig mee, dat is meestal doorspekt van azijn. Zeker wanneer je dingen in perspectief gaat plaatsen prik je er snel doorheen.
Het gaat niet om het kleinschalig of kneuterig. Dan vul je het in met de bril die je lijkt te hebben dat alles wat een attractie is meteen slecht is. Het gaat om de vriendelijkheid en gastvrijheid, en de goede informatievoorziening.Mensen zijn geneigd tegenwoordig alleen het allergrootste en allerbeste wat ze tegen zijn gekomen nog als goed genoeg te gaan beschouwen. Dus als er iets groters of mooiers bestaat dan krijgt alles wat minder is automatisch een slechte recentie van ze want het 'valt tegen'.
Dat zie je nu in dit topic in feite ook over de Ardennen. Het is wat kleinschaliger en kneuteriger, dus als je de grote toeristische steden uit Zuid-Frankrijk gewend bent dan valt het allicht wat tegen.
Ik spreek wel wat Frans en probeer het ook altijd in het Frans. Maar ik heb maar heel weinig Fransen meegemaakt die dan opeens wel voor je warmlopen. En geen enkele Waal.Qua chagrijn aan de kassa, dat wisselt nogal vind ik. Walen zijn nu niet echt een heel open en warm volk als je ze op straat tegen komt maar in de dienstverlening vind ik het meestal best prima. Natuurlijk heb je ook daar de mensen die het puur als bijbaan hebben, daar straalt het plezier niet echt van af inderdaad. Maar over het algemeen valt het aandeel chagrijn wel mee.
Overigens wel een puntje wat @Waah ook al aan stipte, het helpt als je een paar woorden Frans spreekt. In Wallonië maar ook zeker in Frankrijk reageert men heel anders wanneer je vriendelijk met Frans begint (al is het maar drie woorden steenkool) in plaats van direct in het Engels o.i.d. je vragen afvuren. Moeite doen wordt beloond.
De enige vriendelijke medewerkers die ik ben tegengekomen waren, verrassend genoeg, vloeiend in Nederlands (ook als ik in het Frans begon). Alsof het geen Walen waren maar Vlamingen....
Dit plaatje is aardig accuraat. En dan mag je de Franse reactie bij de Walingen toewijden

Ik heb letterlijk in Parijs gestaan om te vragen aan iemand in een koffietentje: ou est le Metro? Waarbij de beste man er niets van leek te snappen, tot we met gebaren het konden uitleggen en hij zei: " Oh, le metropolitàn!"
Dát is Franse gastvrijheid. Dat ze blij zijn dat je het probeert is echt meer uitzondering dan regel.
Mijn ervaring met Frankrijk is dan ook al jaren: Prachtig land, jammer dat er de verkeerde mensen wonen.
mwah mijn ervaring met Fransen (en Walen) is heel anders dan hierboven geschetst. Prima volk waarbij inderdaad gewaardeerd wordt als je iets Frans spreekt en je minder als een lompe tourist opstelt die er van uitgaat dat overal Engels gesproken wordt (in het algemeen gesproken dan, slaat niet op hierboven). In grote steden met grootstedelijke arrogantie kan het natuurlijk altijd fout gaan. Is het niet de persoon die metro niet correct uitgesproken vindt dan zijn het wel de yuppen die vinden dat alles buiten de ring provinciaal is. Soms heb je ook gewoon pech.
Hi Ha Hopjesvla