[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24
Primaire probleem is dan toch in 2 uur opgelost.

Tegen de tijd dat de 2e caravan opgehaald is heeft de rest het eten en bier al klaar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 13:58
aReaRe schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:43:
[...]

Het merk De Waard zou een leuke aanvulling zijn voor Karsten tenten :+
Of Atomatent, dat zijn tenslotte oud De Waarders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Rukapul schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:46:
[...]

Tegen de tijd dat de 2e caravan opgehaald is heeft de rest het eten al klaargemaakt en het bier al koud staan.
FTFY O-)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:46:
[...]

Tegen de tijd dat de 2e caravan opgehaald is heeft de rest het eten en bier al klaar staan.
Inmiddels staan de sleurhutjes op de camping... Met dank aan de anwb *O* maandag de auto als 't mee zit nog even ophalen..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:54:
[...]

Je bent toch met auto? Zit een accu in. Lukt altijd wel.
En we zijn terug. Behalve het opladen van de telefoons geen electra nodig gehad.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Mobicool FR40 is binnen. Wat een groot ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

miel schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:33:
[...]

Als je maar tot Nancy gaat, waarom vertrek je dan niet laat? Iedereen wil altijd vroeg, terwijl als je achter de files aan rijdt, je mogelijk nergens last van hebt........
Vanochtend om 04.00 gaan rijden, 11.00 waren we bij Nancy. Toen besloten om nog maar even door te rijden naar een bekende camping nabij Langres.

Geen file gezien en een perfecte reis gehad. Maar de ellende zit ook voornamelijk zuidelijker natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:09

vhal

ಠ_ಠ

Tja, de perfecte afsluiter van de kampeervakantie denk ik dan maar :/ Gelukkig was het niet onderweg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fezWjPrU7116G8XrC5ey13lV/medium.jpg

Volgend jaar ga ik op een weiland staan met in een straal van 100m geen herriemakende activiteiten zodat dochterlief wel normaal kan slapen :+ :P Mijn vrouw begon al over een caravan... :')

In ieder geval genoeg tips van medekampeerders op het veld meegekregen, volgend jaar gaan we met een aanhanger want een volgeladen auto vond ik niet ideaal. De tijd van het afbouwen en inladen viel mij ook vies tegen, ook omdat ik alles min of meer alleen moest inpakken (vrouw hield kinderen bezig).

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 04-08-2018 20:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Heel slim van je vrouw. Eerder gebruikten wij ook een tent, lekker compact en zo. Maar toen we eenmaal 1x op pad waren geweest met een caravan, was het exit tent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Achja, je hebt mensen die caravans geweldig vinden en mensen die ze verafschuwen.

Ieder zijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@vhal heel herkenbaar! Wij hebben uiteindelijk ook voor een caravan gekozen. Als je toch iets op de trekhaak hangt, dan het liefst iets wat zo snel mogelijk staat en het snelste inpakt. Heen neem ik de tijd voor inpakken, maar terug heb je die luxe niet.

Al speelde het ook mee dat wij altijd met Hemelvaart en Pinksteren kamperen en nachtvorst dan niet ongewoon is. Een tent en kleine kinderen die vroeg op staan is dan geen pretje.

Overigens is onze caravan (Max 850kg) een slaapkamer (met koelkast) op wielen. De keuken is eruit en heb twee extra slaapplaatsen gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 18-09 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Je moet er ook mee leren omgaan, wij ruimen de dag van te voren zoveel mogelijk op. Luifel inpakken, kuipzeil schoonmaken en inpakken etc. Dan is het sochtends de laaste dingen in de auto en de tent schoonmaken en inklappen. En ja het gebeurd soms dat we pas om 11 uur van de camping rijden. Als ik 1200km moet afleggen maakt het ook weinig uit of ik nu om 9 uur of 11 uur vertrek, die sleurhutten die eerder vertrekken haal ik op de snelweg wel weer in.

Wij hebben ook jonge kinderen (3 en 6 jaar) maar die redden zich wel in een speeltuintje oid. Soms zetten we ze het laatste half uurtje al in de auto.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:13

The Legend

*Plop*

Onderweg naar de Drôme heb ik me regelmatig afgevraagd hoe je het toch volhoud om met een caravan met 80-90 per uur zo’n eind te rijden. Met de vouwwagen reed het alsof er niks aan de haak hing *O*

Op de camping tijdens het opzetten van de vouwwagen bij 36 graden met twee dreinende kinderen heb ik me meermaals afgevraagd waarom we in hemelsnaam geen caravan hadden -O-

Maar hij staat :P Wel vastgesteld dat 36-38 graden geen doen is met kleine kinderen (2,5 en 1). Hopelijk koelt het nog wat af.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

afgelopen 2 1/2 week heerlijk met onze De Waard vergrote zilvermeeuw gestaan op de lentevandrente. Maar ow boy geen schaduwplek. Dus vol in de zon hele dag. Daar kan zelfs een de waard je niet helpen helaas. Wel 's avonds koeler dan een eenvoudige tent dat scheelde dan weer een heleboel. De mobicool koelkast heeft zijn waarde bewezen. vrouw erg blij met koude witte wijn in plaats van lauwe witte wijn :+ bier (blondjes) sloegen zelfs dood. Dus temp maar iets omhoog geschroefd. Zal mij trouwens benieuwen wie de nieuwe eigenaar wordt van De Waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The Legend schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:32:
[.......]
Op de camping tijdens het opzetten van de vouwwagen bij 36 graden met twee dreinende kinderen heb ik me meermaals afgevraagd waarom we in hemelsnaam geen caravan hadden -O-

Maar hij staat :P Wel vastgesteld dat 36-38 graden geen doen is met kleine kinderen (2,5 en 1). Hopelijk koelt het nog wat af.
Dit jaar gaan wij dit probleem anders tackelen.
De kinderen gaan naar een asiel ver van huis en de honden mogen mee. _O-

Geen gezeur, geen gejengel, geen overbodige kleren wassen, geen kofferbak aan slaapzakken met lekke opblaasmatjes en als het buiten heet is dan springen de pups zelf het water in en komen "als het mee zit" terug met inlandse canard voor de bbq. :+
En als bonus zijn honden altijd happy en tevreden en waken zij in de nacht.

Je komt echt als een ander mens terug. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Bij ons helpt het wel als de kinderen hun energie kwijt kunnen en lekker nieuwsgierig rond kunnen lopen. Dus al het kan, dan lekker eerst even een uurtje spelen of zwemmen en daarna pas druk maken om de kampeerplek in te richten.

En ja, dat is lastig omdat ik bij aankomst het liefst alles snel klaar heb, maar hoe ga je om met vermoeide stuiterende kinderen.... voor hen is het natuurlijk ook superspannend allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

Chaoss schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:09:
Je moet er ook mee leren omgaan, wij ruimen de dag van te voren zoveel mogelijk op. Luifel inpakken, kuipzeil schoonmaken en inpakken etc. Dan is het sochtends de laaste dingen in de auto en de tent schoonmaken en inklappen. En ja het gebeurd soms dat we pas om 11 uur van de camping rijden. Als ik 1200km moet afleggen maakt het ook weinig uit of ik nu om 9 uur of 11 uur vertrek, die sleurhutten die eerder vertrekken haal ik op de snelweg wel weer in.

Wij hebben ook jonge kinderen (3 en 6 jaar) maar die redden zich wel in een speeltuintje oid. Soms zetten we ze het laatste half uurtje al in de auto.
Idd, dag van te voren zoveel mogelijk inpakken zodat je s ochtends alleen (een gedeelte van) de tent moet inpakken en je luchtbedje. Daarna volle bak naar huis, CC op 140/150 en gaan :p
Heb gisteren zo'n tolbadge gehaald bij de ANWB , volgens mij gaat mij dat een hoop irritatie en ergernis schelen 8)

Leuk stukje trouwens op Geenstijl gisteren :p
Goed, het opzetten dan. Een klus voor vader die dan ineens een Vader met een hoofdletter werd, met een pijpje Kronenbourg en een verwassen poloshirt, zo'n Vader op vakantie die nog allemaal Competenties had van vroeger bij de Verkennerij. Die zet dus de tent op. De kinders hupsen er wat omheen en zijn eigenlijk meer lastig dan nutting in hun enthousiasme om te helpen en moeders mag soms een scheerlijn vasthouden. Hoe dan lieverd? Zo? Ruimtelijk inzicht was ook in tijden van het ontluikende duo-ouderschap nog steeds uiterst patriarchaal verdeeld. Uiteindelijk stond de tent dan en dan was het sport om zo vlug mogelijk een nest in te rechten van raar ruikende luchtbedden, slaapzakken en de rest van de inhoud van de tassen. Bij het zesde pijpje Kronenbourg was het af en dan kon er genoten worden. 
https://www.geenstijl.nl/5143240/rip-de-waard/

Ik zet mijn tent ook altijd op met wat biertjes (en dan idd Kronenbourg :p), ook al is het 11 uur s ochtends 8)

[ Voor 33% gewijzigd door -tom-562 op 05-08-2018 10:40 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 17:14
Geen bierdrinker hier, maar paar weken terug toen onze Lepelaar in Polen in de volle zon opgezet moet worden denk ik wel 2-3 flessen drinken er doorheen gegaan.

In de volle zon, na een lange autorit dat ding opzetten... niet fijn ... daarna 2 (of was het 3?) dagen met alleen regen gehad om wat af te koelen. Mis die nu wel :p

2e camping ging wat beter, toen hadden we iets beschutting. Maar dit soort temperaturen blijven vreselijk, al maakt het niet uit of je thuis of in een tent zit, misschien is de laatste wel fijner.

Nu 3 dagen weer thuis en mis het toch wel een beetje. Gewoon weinig spullen bij, hele dag lekker buiten, 's avonds in je slaapzakje kruipen, 's morgens ontbijtje met broodjes ipv muesli of boterhammen en je vooral niet druk maken :-)

Overigens wil ik wel even reclame maken voor de camping waar we in Polen zaten, Pod Lasem in Bolkow, de eigenaar is een Pool die goed Nederlands spreekt en echt alles voor je over heeft, nog nooit meegemaakt, kregen gelijk al zijn telefoonnummer mee, mochten we vertaalissues hebben, dan wilde hij wel vertolken bv. Toen we weggingen ook nog bericht dat mocht er wat gebeuren onderweg, gewoon bellen.
Camping was ook gewoon netjes, met 3 aparte velden, waarvan 1 met mooi uitzicht :-)

Mooi land/omgeving ook, was er nog nooit geweest, nadeel was wel dat als je daar iets wilde doen, je met de auto weg moest. Verder kost het daar allemaal niks, uit eten is echt super goedkoop.

Daarna door naar Praag, camping waar we voor de 3e keer stonden omdat vorige 2 keren ons goed bevielen, maar viel nu toch wel tegen, eerder niet op gelet, maar geen afgezette plaatsen (kwamen keer terug, stond er een mega-camper vlak naast ons... ) en ook waren de plekken niet mooi vlak, wat lastig is met je tentje en douches met muntjes. Was allemaal wel netjes, maar toch anders weer na de eerdere camping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:32:
Onderweg naar de Drôme heb ik me regelmatig afgevraagd hoe je het toch volhoud om met een caravan met 80-90 per uur zo’n eind te rijden. Met de vouwwagen reed het alsof er niks aan de haak hing *O*

...
Dan duurt de reis zomaar een poosje langer. Meestal roep ik: we zijn op vakantie, niet op de vlucht. In Frankrijk en België kan het tempo best wat hoger liggen, de afgelopen keer had ik de CC vastgezet op 110km/h -> dan lijkt het iets beter op te schieten. Een en ander is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de:
-> trekkende auto
-> caravan en manier van inpakken
-> rijkunsten van de chauffeur (ja, we zijn allemaal de beste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

backupdevice

No Risk , Full Push

vhal schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:28:
Tja, de perfecte afsluiter van de kampeervakantie denk ik dan maar :/ Gelukkig was het niet onderweg...

[afbeelding]

Volgend jaar ga ik op een weiland staan met in een straal van 100m geen herriemakende activiteiten zodat dochterlief wel normaal kan slapen :+ :P Mijn vrouw begon al over een caravan... :')

In ieder geval genoeg tips van medekampeerders op het veld meegekregen, volgend jaar gaan we met een aanhanger want een volgeladen auto vond ik niet ideaal. De tijd van het afbouwen en inladen viel mij ook vies tegen, ook omdat ik alles min of meer alleen moest inpakken (vrouw hield kinderen bezig).
Wij hebben een bagage wagen en dat is echt relaxed. Lege auto en toch alles bij.

Kijk, kamperen en mensen met een andere ritme gaan hand in hand. Ook met een caravan kan je naast een tokkie familie staan die tot middenacht naar RTL 4 zitten te kijken, of sinds een paar jaar de hele avond de airco aanhebben.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:13

The Legend

*Plop*

HerZon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:52:
[...]

Dan duurt de reis zomaar een poosje langer. Meestal roep ik: we zijn op vakantie, niet op de vlucht. In Frankrijk en België kan het tempo best wat hoger liggen, de afgelopen keer had ik de CC vastgezet op 110km/h -> dan lijkt het iets beter op te schieten. Een en ander is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de:
-> trekkende auto
Je kunt idd afhankelijk van de combinatie nog best aardig opschieten. Wat mij echt opviel is dat veel Fransosen op driebaanssnelwegen 100 tuffen op de middelste baan. Ik heb grote delen van de reis daardoor op de linkerbaan doorgebracht. Zal officieel wel niet mogen, maar inhalen over de meest linkerbaan zul je met een caravan toch minder snel doen lijkt me.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:57

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:34:

Overigens wil ik wel even reclame maken voor de camping waar we in Polen zaten, Pod Lasem in Bolkow, de eigenaar is een Pool die goed Nederlands spreekt en echt alles voor je over heeft, nog nooit meegemaakt, kregen gelijk al zijn telefoonnummer mee, mochten we vertaalissues hebben, dan wilde hij wel vertolken bv. Toen we weggingen ook nog bericht dat mocht er wat gebeuren onderweg, gewoon bellen.
Camping was ook gewoon netjes, met 3 aparte velden, waarvan 1 met mooi uitzicht :-)
+1 voor de camping inderdaad! Zelf ook een week gestaan dit jaar.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
In ieder geval genoeg tips van medekampeerders op het veld meegekregen, volgend jaar gaan we met een aanhanger want een volgeladen auto vond ik niet ideaal.
Heeft ook weer z'n nadelen, laat je niet te snel uit het veld slaan. De eerste dag dacht je ook dat je meteen terug zou gaan. ;)
De tijd van het afbouwen en inladen viel mij ook vies tegen, ook omdat ik alles min of meer alleen moest inpakken (vrouw hield kinderen bezig).
Dat is de ideale methode. Vooraf zoveel mogelijk de tassen in en opruimen. Daarna vrouw met kinderen een heel eind opzouten, heb ik binnen een uurtje alles in de auto/dakkoffer inclusief tent.
Je wordt snel handiger. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

backupdevice schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:05:
Kijk, kamperen en mensen met een andere ritme gaan hand in hand. Ook met een caravan kan je naast een tokkie familie staan die tot middenacht naar RTL 4 zitten te kijken, of sinds een paar jaar de hele avond de airco aanhebben.
Nou ik heb ze gister mee gemaakt. 50 meter verderop was blijkbaar iemand jarig want 's ochtends moest daar keihard een 'lang zal je leven' lied uit een of ander geluidsinstallatie gespeeld worden (kan ik mee leven).

Toen we 's middags terug kwamen op de camping om een uurtje of 5 waren ze lekker aan het feesten. Wat picknicktafels voor de caravan, wat bekenden opgetrommeld, lekker zuipen en de muziek stond op standje dat de halve camping mee kon 'genieten'. Nu gun ik een ander best een feestje en daar mag ook echt wel wat muziek bij, maar het volume kon zeker gehalveerd want die lui bij die caravan moesten schreeuwen om elkaar te verstaan.

Dan denk je op een gegeven moment, ze zullen de muziek toch wel wat zachter zetten, het is notabene een camping gericht op kinderen waarvan de meesten toch niet heel laat op bed gaan. Maar nee hoor het ging tot 23:15 ongeveer door, toen ging de muziek uit en bleef men nog een tijdje schreeuwerig doen, terwijl het toch echt vanaf 23 uur rust is op de camping.

En dan waren dit blijkbaar tokkies met geld, nieuwe BMW 5-serie, nieuwe Hobby caravan formaatje stacaravan en om het af te maken een geblondeerd wijf in een tijgerprint jurkje. Zo blijkt maar weer dat je met geld nog geen smaak koopt.

Ik snap werkelijk niet dat mensen zo egocentrisch kunnen zijn. 8)7

Gelukkig is het vandaag weer heerlijk rustig, ik hoor vooral krekels :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 17:14
Lolhozer schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 21:02:
[...]

+1 voor de camping inderdaad! Zelf ook een week gestaan dit jaar.
Deze zomer? Ik stond er 2-3 weken geleden op veld 3. Want veld 1 was voor oude mensen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:57

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Direct bij de bij de ingang naast het kleine ronde zwembad en naast de speeltuin.

Vanaf de tent alles in de gaten kunnen houden.

Enig minpunt aan de camping is dat ze geen gekoeld drinken en ijs verkopen in de middag.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

HerZon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:52:
[...]

-> trekkende auto
Dit inderdaad. Vandaag van Langres naar de Ardeche gekacheld met 115km/u op de CC.
Omgereden via Grenoble en geen file gezien, echt perfect.

80/90km/u zou ik niet volhouden. Ik moet wel het gevoel hebben dat ik aan het autorijden ben. Sinds dit jaar een nieuwe trekauto, nieuwe banden op de caravan en nieuwe frictiecups op de stabilisator.

Nog nooit met zo'n stabiele combinatie gereden, en de oude auto reed al niet beroerd.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iQX9dz/20180803_213840.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Vanwaar nog de dakkoffer? De inhoud daarvan paste niet meer in de caravan?

Of was het meer een kwestie van gewichtsverdeling?
Qua aerodynamica maakt het natuurlijk niet heel veel uit als er een caravan achter hangt...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 20:01
Kamperen
Opzetten van de Karsten basistent is zo gedaan. Uitleggen, 4 haringen in de grond, opblazen, laatste 8 haringen erin en klaar. Maar dan die voortent bestaande uit 3 losse stukken 2 lange aluminium stokken en 18 haringen :( snap nog steeds niet waarom dat ook geen opblaasbare buizen zijn. Die zijn echt veel steviger dan die flimsy stokken en dan kun je toe met afspannen met 2 haringen ofzo.
En het opruimen kan pas echt als de tent is afgebroken aangezien die de meeste ruime inneemt :(

Maar als hij staat is het een geweldige ruime tent. Ook de nieuwe compressorkoelbox van dit jaar is een aanwinst tenminste echt koud drinken en geen bedorven etenswaren meer ook niet bij 35+ temperaturen (hij vriest dan nog op de koudste stand)

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:21

Nakebod

Nope.

Wat een verschil... Zelfde camping, bijna dezelfde bosplek, 2 maanden verschil.
Geen sprietje groen gras of stukje mos meer te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KgvbIHrroP4YvdUv9Hjd1pAv/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gXrcowUhyw4f2FOqZV6Rp7yk/medium.jpg

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:58
harley schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:03:
[afbeelding]
Opzetten van de Karsten basistent is zo gedaan. Uitleggen, 4 haringen in de grond, opblazen, laatste 8 haringen erin en klaar. Maar dan die voortent bestaande uit 3 losse stukken 2 lange aluminium stokken en 18 haringen :( snap nog steeds niet waarom dat ook geen opblaasbare buizen zijn. Die zijn echt veel steviger dan die flimsy stokken en dan kun je toe met afspannen met 2 haringen ofzo.
En het opruimen kan pas echt als de tent is afgebroken aangezien die de meeste ruime inneemt :(

Maar als hij staat is het een geweldige ruime tent. Ook de nieuwe compressorkoelbox van dit jaar is een aanwinst tenminste echt koud drinken en geen bedorven etenswaren meer ook niet bij 35+ temperaturen (hij vriest dan nog op de koudste stand)
Dat ziet er uit als een mooi plekje! Waar is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
Dit is camping maltatal in Oostenrijk. We zijn ook al bij Pullman city in Duitsland geweest

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

dreamscape schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:50:
Vanwaar nog de dakkoffer? De inhoud daarvan paste niet meer in de caravan?

Of was het meer een kwestie van gewichtsverdeling?
Qua aerodynamica maakt het natuurlijk niet heel veel uit als er een caravan achter hangt...
Daar zit wat lomp spul in wat idd geen goede plek in de caravan kan krijgen zonder de gewichtsverdeling en kogeldruk te beïnvloeden. We zijn met 3 kinderen op pad waarvan 1 uk van 7 weken dus we hebben best veel spullen mee. We zijn eigenlijk een soort reizend circus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Terrassencamping Maltatal is dan ook een schitterende camping. We zijn daar een paar jaar geleden op de bonnefooi aan komen zetten (avond ervoor geselecteerd uit ons gedateerde ANWB campingboek 8)7) en de mazzel gehad dat ze precies een plek hadden op het terrasgedeelte.

Ook grappig dat je vanaf het 'restaurant'-terras aan het begin van de avond precies de half-opgezette (voor)tenten kon zien wegwaaien van mensen die net waren aangekomen. Telkens weer :P

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 06-08-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

backupdevice

No Risk , Full Push

Leuk man, biertje erbij. Lekker relaxen en naar problemen van andere kijken.

Dat is pas vakantie :)F

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

[afbeelding]

Ik vond de caravan nou ook niet echt bijzonder veel geluid dempen, dus daar zou ik het niet voor doen.
Waar wij de carvan voor hadden was voornamelijk een vaste en droge vloer. Ons eerste caravannetje kon je niet eens normaal in staan, dat was echt een veredelde slaaptent op wieltjes.
En een caravan is niet flexibel. In een voortent kun je alle spullen even aan één kant zetten, of dan toch weer aan de andere. In een caravan zit je gebonden aan de indeling van de kastjes en banken.
Qua comfort, een goede slaapmat >>> caravanbankkussens. Een matras helpt, maar maakt je caravan wel weer een stuk minder bruikbaar :)

* Pathogen is zichzelf aan het overtuigen dat hij het echt wel met een tent afkan.

Binnenkort, misschien vanavond wel, eens de simpele slaaptent van zolder plukken en met DL van 4 in de tuin gaan slapen. Kijken hoe dat is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Heeft ook weer z'n nadelen, laat je niet te snel uit het veld slaan. De eerste dag dacht je ook dat je meteen terug zou gaan. ;)

[...]

Dat is de ideale methode. Vooraf zoveel mogelijk de tassen in en opruimen. Daarna vrouw met kinderen een heel eind opzouten, heb ik binnen een uurtje alles in de auto/dakkoffer inclusief tent.
Je wordt snel handiger. ;)
Nou ja, een karretje lijkt mij persoonlijk wat relaxter, tent in de auto en de rest van de meuk in het karretje. Nu was het Tetris voor gevorderden waarbij je op de dag van vertrek altijd ruimte te kort komt 8)7

Overigens kom ik net terug van de autobandenboer, die band was dus op 2 plekken lek waaronder 1 plek op de wang van de band :X Ouderdom lijkt mij niet echt een oorzaak, de band was uit 2016 en de bandenspanning was op orde. Misschien toch overbeladen of domme pech..
Pathogen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:52:
[...]
ant zetten, of dan toch weer aan de andere. In een caravan zit je gebonden aan de indeling van de kastjes en banken.
Qua comfort, een goede slaapmat >>> caravanbankkussens. Een matras helpt, maar maakt je caravan wel weer een stuk minder bruikbaar :)
Mijn vrouw had het idee ( :+ ) om een oude caravan te strippen, nieuw zeil er in teleggen en vervolgens de halve IKEA er in te mikken inclusief 'stapelbed'. Want ik ben blijkbaar zo handig met het maken van een konijnenren, dus een caravan 'pimpen' moet dan ook wel lukken. #vrouwenlogica

Ik ben in ieder geval nog niet overtuigd... :>

[ Voor 27% gewijzigd door vhal op 06-08-2018 10:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Timmert schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:17:
[...]

Dit inderdaad. Vandaag van Langres naar de Ardeche gekacheld met 115km/u op de CC.
Toch vraag ik mij af in hoe verre het veilig is om die snelheid met een caravan te rijden. Op Caravantrekker.nl raden ze dat echt sterk af. Hier een voorbeeld van een XC90 als trekauto. Tenslotte is lastig te merken wanneer je combinatie stabiel is, je komt er pas achter wanneer die dit niet is.

Zelf hou ik het bij max 100 km/u, met een uitzondering van 110 tijdens het inhalen op een 130 weg om andere niet te hinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:18:
[...]

Toch vraag ik mij af in hoe verre het veilig is om die snelheid met een caravan te rijden. Op Caravantrekker.nl raden ze dat echt sterk af. Hier een voorbeeld van een XC90 als trekauto. Tenslotte is lastig te merken wanneer je combinatie stabiel is, je komt er pas achter wanneer die dit niet is.

Zelf hou ik het bij max 100 km/u, met een uitzondering van 110 tijdens het inhalen op een 130 weg om andere niet te hinderen.
Het blijft een van nature onstabiele combinatie. Ik ben het wel met je eens. Ik rijd ook liever niet in de buurt van mensen met een aanhanger die 120 km/u rijden. En dan kan je het gevoel hebben met een stabiele combinatie te rijden, maar als het gaat slingeren ben je het haasje. In noord Amerika zie je veel meer caravans met dubbele assen (ook de relatief kleine, want ze zijn natuurlijk wat groter daar), dat lijkt me sowieso stabieler omdat een dubbelasser eigenlijk altijd rechtdoor wil. Uiteraard is gewicht daar van minder belang, maar ik zie hier wel is caravans rijden die volgens mij wel baat zouden hebben bij een dubbele as.
Ik ga het maar niet hebben over die pickups met caravan die lijken op een vrachtwagen oplegger combinatie , dat zijn geen caravans meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tja, op de weg is het fijn dat die dubbelasser rechtdoor wil, maar op de camping juist niet. Aangezien enkelassers tegenwoordig al tot 1800kg gaan en tot 7 slaapplaatsen hebben zie ik ook weinig reden voor een dubbele as. De restwaarde ervan keldert ook in elkaar en qua indeling bieden ze vaak amper iets extra.

Overigens zag ik een paar weken een dubbelasser ook een flinke slinger maken. Gloednieuw en een servicebus ervoor, dus vermoed dat die ook te hard reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
@Deveon Tegenwoordig heeft iedereen een mover erop toch? Problem solved :+
Het extra stukje veiligheid is mij meer waard, niet dat ik met een caravan rijd, maar ik verbaas me erover.
Uiteraard kan een dubbelasser ook dwars, dat is met alles toch? Mijn punt ging meer over het extra stukje veiligheid, als over andere zaken. Ik verbaas mij er gewoon over dat het redelijk normaal is om een caravan te trekken die meer weegt als een auto, van nature alle kanten op wil behalve rechtdoor, en daarnaast vaak ook nog overbeladen is meer de fout van de gebruiker natuurlijk- uit te rusten met een enkele as, praktische zaken, als indeling & restwaarde buiten beschouwing gelaten.

Uiteraard zal het ook andere praktisch nadelen hebben waar ik als niet caravan gebruiker over nadenk. Maar het viel me gewoon op dat je ze hier nauwelijks ziet.

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk84 op 06-08-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Wat mij vaak opvalt is dat er best veel mensen zijn met een serieuze combinatie en daar zeer slecht mee manoeuvreren. Gewoon totaal geen inzicht heb ik het dan over. Als ze dan eindelijk de camping afrijden, eventueel met schade, dan hou ik mijn hart vast als die de openbare weg op gaan. Je maakt mij namelijk niet wijs dat die mensen weten wat ze doen of (niet) kunnen doen met die combinatie.
Heel goed dat ze ooit hebben besloten om een E rijbewijs niet meer tegelijk bij B te geven. Alhoewel je natuurlijk best veel mag trekken met een B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Luuk84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Het blijft een van nature onstabiele combinatie. Ik ben het wel met je eens. Ik rijd ook liever niet in de buurt van mensen met een aanhanger die 120 km/u rijden. En dan kan je het gevoel hebben met een stabiele combinatie te rijden, maar als het gaat slingeren ben je het haasje. In noord Amerika zie je veel meer caravans met dubbele assen (ook de relatief kleine, want ze zijn natuurlijk wat groter daar), dat lijkt me sowieso stabieler omdat een dubbelasser eigenlijk altijd rechtdoor wil. Uiteraard is gewicht daar van minder belang, maar ik zie hier wel is caravans rijden die volgens mij wel baat zouden hebben bij een dubbele as.
Ik ga het maar niet hebben over die pickups met caravan die lijken op een vrachtwagen oplegger combinatie , dat zijn geen caravans meer :+
3 jaar geleden met mijn oude Volvo S80 en zo'n klein bagage aanhangertje op vakantie geweest. Dat was echt ideaal, je kon er vet veel meuk in kwijt, en het woog uiteindelijk niks :p
Je merkte er echt helemaal niks van, met inhalen betrapte ik mijzelf er op dat het toch wel vaak erg 'vlot' ging omdat ik gewoon niet door had dat dat ding er achter hing (ff inhalen met 150 km/h) :') :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
-tom-562 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:15:
[...]

3 jaar geleden met mijn oude Volvo S80 en zo'n klein bagage aanhangertje op vakantie geweest. Dat was echt ideaal, je kon er vet veel meuk in kwijt, en het woog uiteindelijk niks :p
Je merkte er echt helemaal niks van, met inhalen betrapte ik mijzelf er op dat het toch wel vaak erg 'vlot' ging omdat ik gewoon niet door had dat dat ding er achter hing (ff inhalen met 150 km/h) :') :+
Je merkt er ook niks van, want ze gaan meestal rechtdoor, totdat ze gaan slingeren, dan merk je het en is het te laat ;)
Met zo'n kleine aanhanger zal je uiteindelijk misschien niet zo snel dwars komen te staan, maar als het richting de 1000kg gaat ben ik daar niet meer zo zeker van. Ik ben geen expert, maar ik blijf er toch liever bij uit de buurt. Zeker omdat je niet kan zien hoeveel extra zooi & gewicht er nou eigenlijk in ligt en hoe ze dit verdeelt hebben, zie ook dit filmpje. Dit geld natuurlijk ook voor de dubbelassers alleen zal de marge hier iets groter zijn. Maar ik vraag me ook af, of de bestuurder weet wat hij moet doen bij slingeren en of de meeste mensen zo'n ding fatsoenlijk beladen. Onkunde is vaak de oorzaak van problemen, helaas kan je die onkunde aan de buitenkant niet zien :)

[ Voor 13% gewijzigd door Luuk84 op 06-08-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Volgens mij speelt de hoeveelheid gewicht maar een kleine rol bij het rijden met een caravan. Het juist beladen (laag en op de as) en het effect van de luchtweerstand (windrichting&snelheid) is veel belangrijker.

En natuurlijk bewustwording en ervaring, wat lastig is als je er maar 4 keer* per vakantie mee rijdt.

*=Ophalen, heenreis, terugreis en wegbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07

Releases

Ja maar!

Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:38:
Volgens mij speelt de hoeveelheid gewicht maar een kleine rol bij het rijden met een caravan. Het juist beladen (laag en op de as) en het effect van de luchtweerstand (windrichting&snelheid) is veel belangrijker.

En natuurlijk bewustwording en ervaring, wat lastig is als je er maar 4 keer* per vakantie mee rijdt.

*=Ophalen, heenreis, terugreis en wegbrengen.
Gewicht verhouding is in mijn optiek wel erg belangrijk. Vandaar kwam de ANWB op een gegeven moment ook met de 75% regel.
Hoe zwaarder de auto is vergeleken met de caravan des te minder kan de caravan ''trekken'' aan je auto wanneer die wiebelt of beweegt. Dit zorgt dan weer voor meer rust tijdens het rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:52
Mooi voorbeeld hoe het lekker kan slingeren over de weg: https://www.telegraaf.nl/...van-maakt-pirouette-op-a7

De spoiler op de caravan zorgt niet voor genoeg downforce in ieder geval.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Luuk84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Het blijft een van nature onstabiele combinatie. Ik ben het wel met je eens. Ik rijd ook liever niet in de buurt van mensen met een aanhanger die 120 km/u rijden. En dan kan je het gevoel hebben met een stabiele combinatie te rijden, maar als het gaat slingeren ben je het haasje.
Onzin, een goed beladen, dwz niet veel te veel maar vooral niet te weinig kogeldruk, aanhanger of caravan zal weer stabaliseren door gas los te laten en eventueel normaal te remmen. Aanhangers beginnen sowieso (mits goed beladen) niet uitzichzelf te slingeren.

En een onstabiele combinatie merk je wel aan de auto. Elke trilling of slinger van de aanhanger merk ik en dan heb ik echt niet een schijterige auto. Ik rijd met mijn vouwwagen 140 tijdens inhalen en 110-120 op de cruise is een lekkere snelheid.

Toevallig had ik op de heenweg een uitwijk actie, op de 3-baans autobahn ging ik van de rechter rijbaan naar de middelste terwijl een andere auto van de rechterbaan naar de middelste baan ging (zijn schuld want hij sneed mij af :P). Als reflex rukte ik natuurlijk mijn stuur naar rechts waardoor mijn vouwwagen heftig begon te slingeren, maar door gas los te laten en bij te remmen stabaliseerde de boel snel.

Risico's met een grote caravan zijn groter, daarbij is het nog belangrijker dat de kogeldruk goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:14:
Wat mij vaak opvalt is dat er best veel mensen zijn met een serieuze combinatie en daar zeer slecht mee manoeuvreren. Gewoon totaal geen inzicht heb ik het dan over. Als ze dan eindelijk de camping afrijden, eventueel met schade, dan hou ik mijn hart vast als die de openbare weg op gaan. Je maakt mij namelijk niet wijs dat die mensen weten wat ze doen of (niet) kunnen doen met die combinatie.
Heel goed dat ze ooit hebben besloten om een E rijbewijs niet meer tegelijk bij B te geven. Alhoewel je natuurlijk best veel mag trekken met een B.
Ik ben het ergens met je eens, maar ik denk dat een deel van het probleem in algemene voertuigvaardigheid terug te vinden is.

Ik ken mensen met hun A-rijbewijs, maar motorrijden kunnen ze niet. Idem heb je dat met B- of BE-rijbewijzen. Ik ben een keer met het werk gaan trail rijden; er waren van de 95 mensen slechts 5 mensen die het foutloos deden. Had het nooit eerder gedaan, maar die instructeur gaf ons alle 5 een compliment; zelfs met oefening of een rijbewijs heb je geen garanties.

Zelf heb ik A en B en toch ben ik een aantal keer met deze combinatie op stap geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJEZgq_Mya1p0cIsbjnB3JC1pAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZoM77UFghcFjsVINaIyRFgz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04MYrQCgJWaFHTi3qNyxIsF8hVA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NDPaGEGR6ogt9f5uQn5qO3z.jpg?f=fotoalbum_tile

In het begin was het behoorlijk wennen, meer dan met een aanhangwagen puin of zand had ik achter mijn auto nooit gereden. Maar goed, die stak ik wel achteruit zo de oprit op. Dus met een beetje gevoel manoeuvreer je zo overal tussendoor.

De caravan is ook zo lang dat inhalen of ingehaald worden door iets groots (autobus, andere caravan die behoorlijk harder of langzamer gaat, LCV-bus die 140 rijdt en dicht langs je gaat, etc) per definitie een kleine slinger geeft. Hoe langer een caravan, hoe groter dat effect. Afhankelijk van de weg (bv 3 baans) pak ik dan iets meer ruimte tussen een vrachtauto en mijn combinatie als de linkerrijbaan leeg is - scheelt toch weer.

In Nederland en België met 95 op de CC, is prima te doen. Enkel achter een autotransporter moet je gewoon niet gaan rijden, die veroorzaken zo’n bizarre turbulentie dat een caravan blijft slingeren. En mocht het gaan slingeren, even behoorlijk remmen en hij staat weer in het spoor; uiteraard vroeg ingrijpen! Slingert de caravan al teveel dan is het te hopen dat hij nog in de oplooprem schiet.

Eenmaal in Frankrijk (afhankelijk vd drukte) 105 op de CC gereden, met uitschieters naar 115 (bergop, leve de D4 😊). Harder vind ik met deze combinatie niet verstandig, misschien als ik een grotere of zwaardere auto zou hebben wel (maar dan heb ik sws BE nodig). Met name is deze caravan gewoon te lang. Deze caravan is van voor tot achter 771cm, de caravan van @Timmert lijkt dan toch net een metertje handzamer.

Auto heeft een TTM van 2005 kg, caravan oorspronkelijk een TTM van 1600 kg. 3 jaar terug de caravan laten aanpassen naar 1495 TTM (1170 leeg). Auto lag vol met de zware dingen (drank, voortent, etc), caravan had eigenlijk niet zoveel (alhoewel, mover, volle koelkast, stoeltjes, tafels, BBQ, etc 😬).

Op de camping de caravan met de mover op zijn plaats gereden, maar dat komt dan omdat ik alleen met de kids ben en er veel kinderen fietsten en liepen. Dan maar even over mijn trots heen stappen dat het wel moet lukken met de auto, een plat kind heb ik dan minder graag.

Eerste jaar overigens wel een onervaren momentje gehad; heel de weg prima gereden en rekening gehouden met alles... Wil ik de camping opdraaien en neem ik de korte bocht net zoals ik dat met de auto zou doen. Helder moment in me riep ineens CARAVAN! caravan zat met de korte bocht bijna in een geparkeerde auto in de binnenbocht :X . Dat scheelde geen 5 cm...

/edit na 5 jaar: foto's aangepast - niet meer via OneDrive.

[ Voor 12% gewijzigd door fredkroket op 30-07-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik zie die foto's niet @fredkroket, zie dat wel vaker bij Onedrive :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Reinier schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:34:
Ik zie die foto's niet @fredkroket, zie dat wel vaker bij Onedrive :?
Voor de zekerheid het losse linkje geplakt 😊. Niet handig vanaf de camping op een iPad 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Releases schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:46:
[...]

Gewicht verhouding is in mijn optiek wel erg belangrijk. Vandaar kwam de ANWB op een gegeven moment ook met de 75% regel.
Hoe zwaarder de auto is vergeleken met de caravan des te minder kan de caravan ''trekken'' aan je auto wanneer die wiebelt of beweegt. Dit zorgt dan weer voor meer rust tijdens het rijden.
De ANWB brengt natuurlijk advies uit voor leden leken, dus ik neem dat altijd met een korreltje zout. Vergeet niet dat veel caravans nog steeds overbeladen worden (laatst nog in het nieuws van diezelfde ANWB). Elke kilo minder in de caravan is dan veilig meegenomen!

Volgens de wet mag mijn Clio ook 1200kg trekken, echter als de auto zelf op zijn max zit is daar maar 900kg van over. Wie weet dat nou? En wie weegt zijn volledige combinatie voor vertrek? Ik denk dat een aantal tent kampeerders ook overbelast de weg op gaan, zeker die met dakkoffer én (elektrische) fietsen op de trekhaak.

Zodra je een aanhanger met zand achter een lege auto hangt kan het ook prima, maar dan is het gewicht laag en boven de as. Er zijn ook tal van filmpjes die op een mini loopband tonen dat het allemaal gaat om de verdeling van het gewicht. Plus dat een caravan een windvanger is...

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 06-08-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

fredkroket schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:14:
[...]
Auto heeft een TTM van 2005 kg, caravan oorspronkelijk een TTM van 1600 kg. 3 jaar terug de caravan laten aanpassen naar 1495 TTM (1170 leeg). Auto lag vol met de zware dingen (drank, voortent, etc), caravan had eigenlijk niet zoveel (alhoewel, mover, volle koelkast, stoeltjes, tafels, BBQ, etc 😬).
Wat een beest die caravan! Doe mij maar een tentje en een koelkast :) Maar ieder zijn vakantie ;)

Ik heb altijd geleerd dat je aanhanger TTM lichter moet zijn dan ledig gewicht van de auto als je er met standaard B rijbewijs mee wil rijden en dat de totale combi niet meer dan 3500 mag wegen. Die Volvo's wegen geen 1495 volgens mij?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tusk schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:57:
[...]

Wat een beest die caravan! Doe mij maar een tentje en een koelkast :) Maar ieder zijn vakantie ;)

Ik heb altijd geleerd dat je aanhanger TTM lichter moet zijn dan ledig gewicht van de auto als je er met standaard B rijbewijs mee wil rijden en dat de totale combi niet meer dan 3500 mag wegen. Die Volvo's wegen geen 1495 volgens mij?
Die regels zijn een aantal jaar terug veranderd. Die hele eis van lichter dan trekkend voertuig bestaat niet meer. Voor rijbewijs B mag alles zolang de combinatie binnen de 3500kg TTM blijft, of de aanhanger max 750kg TTM heeft. (en in algemene zin moet je natuurlijk binnen de max treklast van de auto blijven, maar dat staat los van welk rijbewijs je nodig hebt).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Aanvullend op hierboven: Als de auto maar 1200kg mag trekken en de aanhanger heeft een TTM van 3500kg dan mag dat dus niet met het B rijbewijs. Het gaat echt om de TTM, niet wat voor gewicht er daadwerkelijk achter hangt.

[ Voor 191% gewijzigd door Deveon op 06-08-2018 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
fredkroket schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:14:
[...]
Auto lag vol met de zware dingen (drank, voortent, etc), caravan had eigenlijk niet zoveel (alhoewel, mover, volle koelkast, stoeltjes, tafels, BBQ, etc 😬).
Iedereen z'n ding, maar... drank en eten meezeulen? Kan je niet zonder je Heineken en erwtensoep in het buitenland? :P
(Drank kan ik me nog voorstellen als je naar Noorwegen gaat)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Ik probeer ook alles zo laag mogelijk qua gewicht dus ondanks dat ik een aanhanger bij heb zit daar alleen de tent elektrische koelbox 3 slaapmatten 3 slaapzakken het tenttapijt en wat losse rommel. Vooral de tent is het gewicht en de kogeldruk hou ik netjes rond de 25~30 kg. De kleren zitten achter in het zijspan en verder heb je toch niks nodig?

En als snelheid zit ik zo rond de 100 km/h soms een uitschieter naar 110. Ook al mag je in Duitsland met de motor met zijspan en aanhanger officieel maar 60( doe dat maar eens veilig op de autobaan)

[ Voor 92% gewijzigd door harley op 06-08-2018 18:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik neem meestal alleen light-cola mee, dat scheelt weer wat gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, kogeldruk heb ik nou nooit echt gemeten, maar als je 2 man nodig hebt om je aanhanger op de kogel te tillen doe je iets niet goed :) Lijkt me een prima vuistregel :Y

(en ja, tuurlijk kun je hem erboven rijden en dan het neuswieltje laten zakken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:01:
Aanvullend op hierboven: Als de auto maar 1200kg mag trekken en de aanhanger heeft een TTM van 3500kg dan mag dat dus niet met het B rijbewijs. Het gaat echt om de TTM, niet wat voor gewicht er daadwerkelijk achter hangt.
Voor het rijbewijs kijk je inderdaad naar de TTM van de combinatie. Dus TTM van de aanhanger + TTM van trekkend voertuig.

Daarnaast moet het daadwerkelijke gewicht (dus niet de TTM) van de aanhanger uiteindelijk binnen de max. treklast van de auto blijven. Maar dat staat los van de rijbewijs vraag.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:25:
Hmm, kogeldruk heb ik nou nooit echt gemeten, maar als je 2 man nodig hebt om je aanhanger op de kogel te tillen doe je iets niet goed :) Lijkt me een prima vuistregel :Y

(en ja, tuurlijk kun je hem erboven rijden en dan het neuswieltje laten zakken...)
Voor een tientje heb je z'n staaf die het meet. Een kleine moeite voor veiligheid. Zelf overweeg ik de caravanweger van Reich. Die kost 125 euro, maar kan ik onbezorgd maximaal laden. Hij werkt overigens ook voor de auto (tot 1000kg per wiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mwah, als ik in dat spectrum zou komen denk ik dat ik me een stuk veiliger voel bij gewoon minder belading en/of een sterkere auto.

Maar goed, ik zit dan ook niet in de categorie die bijna tegen de 3500kg combinatiegewicht aankomt :) Ik denk dat 2500 wel echt de max is (van de combinatie!) waarmee ik de weg op ben geweest.
En 100+ rijden met een aanhanger of caravan doe ik ook niet. De reis is onderdeel van de vakantie, ik voel me wel op mijn gemak zo lekker rond trucktempo rijden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:20
Met onze geveerde Daxara bagagewagen rij ik ook wel 110+ met onze Peugeot 208. Die weegt leeg nog geen 100 Kg en het zou mij verbazen als die geladen boven de 300 Kg uit komt. Door vering blijft de bagagewagen goed op de weg liggen en is te licht en te kort om te gaan slingeren.

De Peugeot heeft ons deze vakantie 10 km voor onze bestemming in de steek gelaten en zal vervangen worden door een grotere auto. Waarschijnlijk wordt dat een Golf Sportsvan en die zal de Daxara nog gemakkelijker trekken (maar ga er niet harder mee rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 12:36
Een vraag voor een beginnend winter kampeerder.
We zijn een road trip aan het plannen door Scandinavië in het einde van februari/begin maart. Hierbij komen we ook boven de poolcirkel. (in eerte instantie willen we kijken naar blokhutten, maar een goede backup hebben)

Nu vind je bij slaapzakken makkelijk een comfort temperatuur, echter hij tenten vind je zoiets niet.

Nou heb ik in de basis een idee van de stoffen en stokken https://www.kampeerwereld.nl/tenten/tenten-materiaal/

De grootste vraag is, wat is nu aan te raden voor lage temperaturen en in de sneeuw zitten. We zullen elke dag moeten opbouwen en afbreken. Tent moet mee in de auto en hebben tussendoor weinig tijd om te drogen.

Nu is zo'n 2 Second quechua tentje heel leuk, maar lijkt me niet dag zoiets geschikt is voor barre omstandigheden die Scandinavië in de winter op je afvuurt (denk aan - 20 en sneeuw op de tent).

We willen geen 700 euro stujkslaan op een tent, dus moet vooral ook een budget bewuste keuze worden. Als een blokhut kraken een optie is doen we dat, de tent is echt bedoeld als backup, maar moet wel degelijk genoeg zijn om met 3 man ruim een week te kunnen vertoeven.

Daarnaast, we werden afgeraden om veldbed den te gebruiken ivm bevriezen en beschadigen van het onderzeil, mij leek dit ideaal omdat je dan juist niet meer in contact bent met de vloer, maar wat is dan een goede optie? Van die high end self inflatable matjes of luchtbedden?

[ Voor 3% gewijzigd door Wannial op 06-08-2018 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Wannial schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:31:

De grootste vraag is, wat is nu aan te raden voor lage temperaturen en in de sneeuw zitten. We zullen elke dag moeten opbouwen en afbreken. Tent moet mee in de auto en hebben tussendoor weinig tijd om te drogen.

We willen geen 700 euro stujkslaan op een tent, dus moet vooral ook een budget bewuste keuze worden. Als een blokhut kraken een optie is doen we dat, de tent is echt bedoeld als backup, maar moet wel degelijk genoeg zijn om met 3 man ruim een week te kunnen vertoeven.
Wil je met 3 man ook nog veel leefruimte of is het om te slapen?

Kijk eens naar tipi/lavvu tenten, die kan je nog uitrusten met een kachel ook. En beiden redelijk wat ruimte. Andere opties zijn lastiger met dit budget denk ik. Tenten van bv Hilleberg zijn fantastisch maar liggen ruim boven budget. Je wil een stevige constructie voor een wintertent, daarnaast is het doek vaak steviger en dit maakt de tent gewoon duurder. Je zou ook nog kunnen kijken naar die stevige zware katoenen wintertenten. Echter zet je deze niet op voor 1 dag... Concreet moet je op zoek naar een 4 seizoenen tent.

Ook al eens gekeken naar het huren van een tent?
Daarnaast, we werden afgeraden om veldbed den te gebruiken ivm bevriezen en beschadigen van het onderzeil, mij leek dit ideaal omdat je dan juist niet meer in contact bent met de vloer, maar wat is dan een goede optie? Van die matjes of luchtbedden?
Kijk naar luchtbedden/matten met een hoge R waarde. Hoger als 5 moet voldoende zijn. Eventueel kan je deze nog combineren met een schuimmat want R waardes mag je bij matten bij elkaar optellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 06-08-2018 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Goeie tip, thx. (betreft tipi of 4 season)
De tent is alleen om te slapen, verder niets.

Zulke matten nu op het oog, wellicht dat we ze nog wat goedkoper kunnen vinden (in een fysieke winkel al voor 149 gevonden)

https://www.kampeerwereld...ubyred-slaapmat-e7769755/

[ Voor 13% gewijzigd door Wannial op 06-08-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
TheOmen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

Iedereen z'n ding, maar... drank en eten meezeulen? Kan je niet zonder je Heineken en erwtensoep in het buitenland? :P
Toen wij naar een ingerichte bungalowtent of lodge reden nam ik alleen broodnodige mee. En dan bij aankomst uitladen en meteen boodschappen gaan doen. Nu ik met camper en 2 kids ga neem ik ook best veel boodschappen mee. Reden, het is a-relaxed om met een camper boodschappen te doen, je plant het net voor aankomst volgende bestemming, om aan te vullen. En dan moet je ook ergens een parkeerplek kunnen vinden ;)
En weet je wat lekker is? Arriveren, luifel uit, stoeltjes eruit, koelkast open, ijskoud biertje. En onderweg naar de kids roepen, pak eens een Red Bull voor me uit de koelkast.. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Het enige wat ik mee neem aan eten, is wat spul voor onderweg, en wat kruiden/boemboe's (ik hou van Indonesisch koken :P).
Ohja en 1 sixpack bier, tijdens het opbouwen natuurlijk 8)
Reinier schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:23:
Ik neem meestal alleen light-cola mee, dat scheelt weer wat gewicht.
Ik neem altijd Coca-Cola Zero mee, weegt niks dat spul O-)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Pathogen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:25:

Toch wel de moeite om eens te wegen, hoeft ook niet elke keer want je neemt meestal dezelfde spullen mee en je pakt het op dezelfde manier in. Want het verschil tussen 70 en 95 kilo voel jij niet, bijde is tyfus zwaar :P terwijl het voor je kogeldruk een verschil kan zijn tussen veilig en erg onveilig.
Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

Voor een tientje heb je z'n staaf die het meet. Een kleine moeite voor veiligheid. Zelf overweeg ik de caravanweger van Reich. Die kost 125 euro, maar kan ik onbezorgd maximaal laden. Hij werkt overigens ook voor de auto (tot 1000kg per wiel).
Bijna iedereen heeft thuis een personen weegschaal, voldoetook prima, balkje eronder de koppeling, eventueel klein dwarsplankje onderaan en weegschaal eronder.

Zo heb ik het eens gewogen en ik zat netjes rond de 95 kilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
We zijn een road trip aan het plannen door Scandinavië in het einde van februari/begin maart. Hierbij komen we ook boven de poolcirkel. (in eerte instantie willen we kijken naar blokhutten, maar een goede backup hebben)

Nu vind je bij slaapzakken makkelijk een comfort temperatuur, echter hij tenten vind je zoiets niet.

Nou heb ik in de basis een idee van de stoffen en stokken https://www.kampeerwereld.nl/tenten/tenten-materiaal/

Nu is zo'n 2 Second quechua tentje heel leuk, maar lijkt me niet dag zoiets geschikt is voor barre omstandigheden die Scandinavië in de winter op je afvuurt (denk aan - 20 en sneeuw op de tent).

Daarnaast, we werden afgeraden om veldbed den te gebruiken ivm bevriezen en beschadigen van het onderzeil, mij leek dit ideaal omdat je dan juist niet meer in contact bent met de vloer, maar wat is dan een goede optie? Van die high end self inflatable matjes of luchtbedden?
Met dat budget zou je het beste in NL een tent huren of een Decathlon tent kopen. Als deze kapot waait kan je altijd schuilen in je auto. Dat zal niet comfortabel zijn, maar je overleeft 't wel.

Tenten die bestand zijn tegen de winter in Scandinavië zijn niet goedkoop. Je kan zoeken daar een 4 seizoenen tent, liefst van een betrouwbaar (!) merk (Hilleberg, Fjallraven, MSR, North Face, Nordisk, Terra Nova, Rab, etc.), maar die ga je waarschijnlijk niet vinden <1000 euro. Een week lang ter plaatse een tent huren (Hilleberg) kosten je waarschijnlijk 400 a 500 euro. Maar, wanneer het -20 is en het sneeuwt volle bak bij windkracht >6, dan ben heel blij dat je in een bomb proof Hilleberg ligt en geen Decathlon tent, want de wereld lijkt te vergaan op dat moment.

Veldbedden zijn inderdaad niet handig. Ze zijn groot, zwaar en je moest alsnog een isolerend matje hebben omdat je anders veel warmte verliest aan de onderzijde. Beste budget optie is combi van een foam matje en een geïsoleerde(!) opblaasmat . Dan ben je voor 50 euro p/p klaar. Mocht je matje lek raken, dan is het foam matje je back-up. En de foam mat kan je ook overdag gebruiken om op te zitten (sneeuwbankje maken, op een houten bank in een hutje, etc.). Luxe optie is foam matje icm met bv zoiets .

Zoals je inmiddels ziet is materiaal voor winterkamperen niet goedkoop. Vooral omdat de veiligheidsmarges kleiner zijn in de winter. Wanneer je slaapmat en brander kapot gaan in de zomer, dan slaap je een paar nachten slecht en heb je geen warm eten. Gebeurt dit bij -20 dan overleef je de nacht misschien niet eens en heb je geen water meer (je kunt geen sneeuw meer smelten). Maar zo te lezen gaan jullie niet naar afgelegen gebieden en kan de auto in noodgevallen voor onderdak zorgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Zygapophysis op 06-08-2018 22:25 . Reden: verhaal over slaapmatjes toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:55:
Nou ja, een karretje lijkt mij persoonlijk wat relaxter, tent in de auto en de rest van de meuk in het karretje. Nu was het Tetris voor gevorderden waarbij je op de dag van vertrek altijd ruimte te kort komt 8)7
Dat is dan ook een kampeerwet. Ongeacht je vervoermiddel of hoe je inpakt, terug is het altijd krap.

Het maakt mij niet uit wat je kiest, maar het klinkt allemaal nogal impulsief. Het zou zonde zijn als je binnen een paar jaar alle mogelijkheden aan de lopende band het geprobeerd een afgeserveerd. En dat je uiteindelijk chronisch ontevreden op van die resorts met dronken Russen te vinden bent. :P
Mijn vrouw had het idee ( :+ ) om een oude caravan te strippen, nieuw zeil er in teleggen en vervolgens de halve IKEA er in te mikken inclusief 'stapelbed'. Want ik ben blijkbaar zo handig met het maken van een konijnenren, dus een caravan 'pimpen' moet dan ook wel lukken. #vrouwenlogica

Ik ben in ieder geval nog niet overtuigd... :>
Als dat de wijze van redeneren van je vrouw je zou ik die niet meer meenemen op vakantie. Dergelijke scenario's zijn een recept voor ellende. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
[...]

ik gebruik een kofferweegschaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
[...]

ik gebruik een kofferweegschaal werkt voor mijn doeleinde en had ik toch nog liggen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Chaoss schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:02:
Onzin, een goed beladen, dwz niet veel te veel maar vooral niet te weinig kogeldruk, aanhanger of caravan zal weer stabaliseren door gas los te laten en eventueel normaal te remmen. Aanhangers beginnen sowieso (mits goed beladen) niet uitzichzelf te slingeren.

En een onstabiele combinatie merk je wel aan de auto. Elke trilling of slinger van de aanhanger merk ik en dan heb ik echt niet een schijterige auto. Ik rijd met mijn vouwwagen 140 tijdens inhalen en 110-120 op de cruise is een lekkere snelheid.

Toevallig had ik op de heenweg een uitwijk actie, op de 3-baans autobahn ging ik van de rechter rijbaan naar de middelste terwijl een andere auto van de rechterbaan naar de middelste baan ging (zijn schuld want hij sneed mij af :P). Als reflex rukte ik natuurlijk mijn stuur naar rechts waardoor mijn vouwwagen heftig begon te slingeren, maar door gas los te laten en bij te remmen stabaliseerde de boel snel.

Risico's met een grote caravan zijn groter, daarbij is het nog belangrijker dat de kogeldruk goed is.
Nou ja onzin, als hij echt gaat slingeren zijn de meesten gewoon de Sjaak hoor.
Daarnaast doet je verhaal een beetje WC-eend-achtig aan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! We zullen inderdaad eens kijken naar een tent huren. Zoals je aangeeft is de auto een schuilplaats, maar met 3 personen proberen we dat het liefst te ontwijken, maar bestand tegen de elementen zijn we wel in geval van nood!

De andere linkjes die je geeft mbt de matjes zal ik ook eens bekijken!

Andere nuttige tips zijn ook zeker meer dan welkom!

Dat het niet goedkoop en niet makkelijk wordt zijn we al te goed van op de hoogte, daarom proberen we zo goed mogelijk voor te bereiden natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zoals gezegd voel je inderdaad heel goed of de combinatie stabiel is. Bijvoorbeeld aan de mate van slingeren bij inhalen van een vrachtauto (afstand nemen!). De zware zaken in de auto (vandaar de dakkoffer) en de juiste kogeldruk (niet te weinig!) helpen echt een hoop.

Mocht het echt mis gaan dan heb ik nog ATC om te helpen de boel in het gareel te houden.

Vorig jaar hadden we overigens een bijna dood ervaring die niets met snelheid te maken had. Stonden onder Lyon als laatste in de file en een vrachtwagenchauffeur was met andere dingen bezig. Op het laatste moment gaf ie een ruk aan zn stuur. Dat scheelde ook geen 10cm.

Sindsdien ben ik op dat soort dingen bedachtzamer dan op snelheid.

Edit: overigens heb ik met deze combi (en ook de vorige) B-E nodig. Die heb ik dus ook gehaald en ik ben een middag op cursus geweest om het manoeuvreren te oefenen. Ik had daar al geen moeite mee maar dingen als uitzwaai etc is wel handig om een keer mee te oefenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Timmert op 06-08-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
[...]

Volle koelkast is ook relatief... 4 biertjes, 4 blikjes fris en 2 flessen Spa / Cola. Voor de rest lag de meuk er van thuis in die ik anders weg moest mikken (open dingen, dingen met korte datum).

Ik kan prima zonder Nederlandse meuk, maar op de dag van aankomst na het opzetten van alle meuk is een koud biertje erg lekker 😊, dan zit ik niet te wachten op een ongekoeld biertje. De rest haal ik ter plaatse wel.

Overigens dit jaar alleen met de kids op pad, dus ik had wel extra flessen en flesjes water bij. Immers weet je niet wat er gebeurd en het was die dag 33+ graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
fredkroket schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:53:
maar op de dag van aankomst na het opzetten van alle meuk is een koud biertje erg lekker 😊, dan zit ik niet te wachten op een ongekoeld biertje. De rest haal ik ter plaatse wel.
+honderdmiljoenmiljard

Die beloning voor opbouwen is voor mij echt wel een eis aan de vakantie. Dan zit je echt even fantastisch. <3

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Chaoss schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:02:
[...]

Met onstabiel bedoel ik natuurlijk niet dat zo'n ding continu achter je aan het slingeren is, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken? Ik lees nogal wat mitsen en maren in je verhaal. Gelukkig weet jij wel wat je moet doen met een slingerende vouwwagen, maar er zijn er zat die dat niet weten, daarom blijf ik liever niet rijden naast iemand die 140 rijd met een aanhanger, zeker als de persoon met een caravan rijd. Iedereen moet het voor zich weten, maar de combinatie heeft gewoon niet veel nodig - rukwind/slecht beladen/slechte stuur manoeuvre/passerende vrachtwagen/etc - om te gaan slingeren of scharen, ik noem dat onstabiel, hoe jij het noemt moet je zelf weten :)
Ik zeg ook niet dat iedereen die met zo'n ding rijd een gevaar op de weg is, of 80 moet rijden. Maar er zijn veel factoren die er voor kunnen zorgen dat het mis gaat.
Timmert schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:36:
Mocht het echt mis gaan dan heb ik nog ATC om te helpen de boel in het gareel te houden.
Niet om je verhaal onderuit te halen maar na een verhaal over een stabiel gevoel is dit grappig, eerste zinnen uit je link:
Wie ooit al eens met zijn voertuigcombinatie in een kritieke situatie is verzeild geraakt, weet dat aanhangers en caravans bij hogere snelheden zeer gevoelig reageren - en wat de gevaren zijn. Zelfs het kleinste uitwijkmanoeuvre, zijwind op bruggen of winddruk bij het inhalen van vrachtwagens kunnen de aanhanger al vlug doen slingeren.
:+ Kon er wel om lachen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gonadan schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:42:
[...]

Nou ja onzin, als hij echt gaat slingeren zijn de meesten gewoon de Sjaak hoor.
Daarnaast doet je verhaal een beetje WC-eend-achtig aan. ;)
Wat ik zeg in feiten, die belading en kogeldruk zijn enorm belangrijk. Daar zijn ook filmpjes van hoe een aanhanger zich gaat gedragen als je hem verkeerd belaad.

Maar goed het zijn blijkbaar de mensen die niet met aanhanger rijden die er het meeste verstand van hebben ;)

Uiteraard moet je met een aanhanger anders rijden dan zonder en een caravan zal meer risico's met zich meebrengen dan een aanhanger, een van de redenen waarom ik geen zin heb in een caravan.

Zo moet je met een zwaar beladen auto ook anders rijden. Ik zie ze soms rijden, volgestouwd, dakkoffer erop, vaak nog een fietsenrek geen veerweg meer. Dan weet ik wel zeker dat die auto's over hun max laad gewicht zitten, ook een extra risico.

Als je houd aan het max laad gewicht van je auto/aanhanger/kogeldruk dan kun je gewoon veilig rijden met een aanhanger, dat zijn geen 'mitsen en maren' maar je gewoon houden aan de specificaties van je voertuig. En uiteraard zijn er massa's mensen die niet weten wat ze doen met of zonder aanhanger zijn dat sowieso gevaren op de weg.

[ Voor 42% gewijzigd door Chaoss op 07-08-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
fredkroket schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:53:
[...]
Volle koelkast is ook relatief... 4 biertjes, 4 blikjes fris en 2 flessen Spa / Cola. Voor de rest lag de meuk er van thuis in die ik anders weg moest mikken (open dingen, dingen met korte datum).

Ik kan prima zonder Nederlandse meuk, maar op de dag van aankomst na het opzetten van alle meuk is een koud biertje erg lekker 😊, dan zit ik niet te wachten op een ongekoeld biertje. De rest haal ik ter plaatse wel.

Overigens dit jaar alleen met de kids op pad, dus ik had wel extra flessen en flesjes water bij. Immers weet je niet wat er gebeurd en het was die dag 33+ graden.
Dat is een flinke nuancering van je oorspronkelijke statement, je bent flink gedaald op mijn tokkie-o-meter ;)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:35:
[...]

Dat is dan ook een kampeerwet. Ongeacht je vervoermiddel of hoe je inpakt, terug is het altijd krap.
Met een caravan heb je daar geen last van hoor ;) Dan verplaatst het volume probleem naar een gewicht probleem. Echter is het makkelijker om 50kg teveel mee te nemen en kan je geen extra ruimte creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 18-09 08:59
[...]
[...]
De grootste vraag is, wat is nu aan te raden voor lage temperaturen en in de sneeuw zitten.
[...]
We willen geen 700 euro stujkslaan op een tent, dus moet vooral ook een budget bewuste keuze worden.
[...]
Tenten worden niet ingeschaald op temperatuur omdat het niet de functie van de tent is: De tent beschermt tegen regen, sneeuw en wind, de slaapzak tegen kou.

Die Kampeerwereld-pagina staat vol klets. Samengevat wil je in koud weer aluminium stokken en een nylon buitentent die tot de grond sluit. Het ding dat je zoekt heet een vier-seizoenen-tent of expeditie-tent en is inderdaad duur in aanschaf. Reken eerder op 5.000 dan 500 euro voor een winterkampeer-uitrusting voor drie personen boven de poolcirkel als je alles nieuw koopt: Tent = 1.500 (Soellaart heeft een Saitaris in de aanbieding), slaapzak = 3x500 (Cumulus), matjes = 3x150 (TaR All-Season), benzine-kooktoestel = 150 (Omnifuel).

Winterkamperen boven de poolcirkel is geen grapje, slechte keuzes kun je met de dood bekopen. Laat je daardoor niet tegenhouden maar zorg dat je die slechte keuzes niet maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Bacchus schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:00:
[...]

Tenten worden niet ingeschaald op temperatuur omdat het niet de functie van de tent is: De tent beschermt tegen regen, sneeuw en wind, de slaapzak tegen kou.

Die Kampeerwereld-pagina staat vol klets. Samengevat wil je in koud weer aluminium stokken en een nylon buitentent die tot de grond sluit. Het ding dat je zoekt heet een vier-seizoenen-tent of expeditie-tent en is inderdaad duur in aanschaf. Reken eerder op 5.000 dan 500 euro voor een winterkampeer-uitrusting voor drie personen boven de poolcirkel als je alles nieuw koopt: Tent = 1.500 (Soellaart heeft een Saitaris in de aanbieding), slaapzak = 3x500 (Cumulus), matjes = 3x150 (TaR All-Season), benzine-kooktoestel = 150 (Omnifuel).

Winterkamperen boven de poolcirkel is geen grapje, slechte keuzes kun je met de dood bekopen. Laat je daardoor niet tegenhouden maar zorg dat je die slechte keuzes niet maakt.
Kleine nuance in je verhaal, hij is met de auto, gewicht speelt minder een rol, dus kan je met zwaarder (meestal goedkoper, maar uiteraard wel kwaliteit) materiaal ook wegkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:09

Wij organiseren met onze scoutinggroep elk jaar tussen kerst en oud en nieuw een 4 daagse wandeltocht door de ardennen/eifel waarbij het 's nachts ook wel een aantal keer -15 tot -20 is geworden. Natuurlijk niet 100% te vergelijken met extreme poolnachten in Scandinavië, maar op zich is er niks mis met die opgooi-tentjes, genoeg deelnemers die ze mee hadden. De vraag is hoeveel je op je materiaal moet vertrouwen? Slaap je elke nacht naast je auto en/of op een camping en kan je dus in geval van nood in je auto zitten of in het wc-hok van de camping slapen, dan heb je genoeg aan een goedkoop opgooi-tentje. Maar ben je ook van plan een trektocht te maken en te slapen ergens op een hoogvlakte dan moet je zeker weten dat je tentje niet bij een sneeuwstorm aan flarden scheurt, dus dan wordt het een stuk duurder.

Om je warm te houden kan je om het betaalbaar te houden ook met laagjes werken. Thermo onderkleding + een fleece binnenslaapzak + een redelijke winterslaapzak + een muts op je hoofd + sokken aan is warmer en betaalbaarder dan alleen een extreme (dure) winterslaapzak).

Zorg dan nog voor een isolerend matje en een reflecterende reddingsdeken eronder en je moet een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 16:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zo, mijn eerste tripje met de camper (koosnaam "Cali") zit er bijna op. Groeten vanaf Camping "Um Bierg" te Luxemburg (wellicht bekend bij de "Ik vertrek"-fans onder ons)!

Campert

Tot nu toe bevalt het goed! Wel nog wat restpuntjes die hopelijk onder de garantie vallen, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden. Volgende week staat een trip langs de Waddenzee richting Rømø op het programma.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Thy... schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:44:
Natuurlijk niet 100% te vergelijken met extreme poolnachten in Scandinavië, maar op zich is er niks mis met die opgooi-tentjes, genoeg deelnemers die ze mee hadden.
Het verschil tussen een 3 en 4 seizoenentent is dat een 4 seizoenen tent tegen sneeuw kan, tegen vorst kunnen ze allebei prima. Die popup tentjes zakken bij sneeuw als een zak in elkaar. Een 4 seizoenen tent blijft dan staan. Niet geheel ondenkbaar als je zo noordelijk gaat dat je wel eens een sneeuwbui 's nachts krijgt en dan is het toch lekker als je lekker in je tent kan blijven liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 07-08-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
LordSinclair schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

Het verschil tussen een 3 en 4 seizoenentent is dat een 4 seizoenen tent tegen sneeuw kan, tegen vorst kunnen ze allebei prima. Die popup tentjes zakken bij sneeuw als een zak in elkaar. Een 4 seizoenen tent blijft dan staan. Niet geheel ondenkbaar als je zo noordelijk gaat dat je wel eens een sneeuwbui 's nachts krijgt en dan is het toch lekker als je lekker in je tent kan blijven liggen.
10 tot 20 cm sneeuw kunnen ze prima aan. Maar boven de poolcirkel kan er natuurlijk zomaar een halve meter of meer in een nacht vallen. En dan heb je inderdaad kans dat je tentje inzakt. Het voordeel is dat ze super flexibel zijn waardoor de stokken niet snel breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Weet iemand een betrouwbare (web)shop waar je Campingaz onderdelen kunt krijgen? Ik heb via marktplaats een partygril gekocht voor wanneer ik niet op kolen kan/mag barbecueën, maar hij mist de knop en de brander doet het niet goed meer. Ik heb de onderdeelnummers, maar ik vind zo 1-2-3 niet waar ik die kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
Yukkie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:41:
Weet iemand een betrouwbare (web)shop waar je Campingaz onderdelen kunt krijgen? Ik heb via marktplaats een partygril gekocht voor wanneer ik niet op kolen kan/mag barbecueën, maar hij mist de knop en de brander doet het niet goed meer. Ik heb de onderdeelnummers, maar ik vind zo 1-2-3 niet waar ik die kan bestellen.
campingazonderdelen.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Thy... Hmm, ik vind het niet helemaal betrouwbaar klinken en ik ze de bewuste onderdelen ook niet op hun site. Maar ik heb ze een berichtje gestuurd. Ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Yukkie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:41:
https://www.campingaz.com...ftersales_spareparts.aspx

Er staat een telefoonnummer bij maar zviw kan je onderdelen 'gewoon' bestellen via de verkooppunten. https://www.campingaz.com/Benelux/t-retailerlocator.aspx

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 07-08-2018 12:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Thy... schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:11:
[...]

10 tot 20 cm sneeuw kunnen ze prima aan. Maar boven de poolcirkel kan er natuurlijk zomaar een halve meter of meer in een nacht vallen. En dan heb je inderdaad kans dat je tentje inzakt. Het voordeel is dat ze super flexibel zijn waardoor de stokken niet snel breken.
Sommige plastic soorten verliezen hun elastisiteit bij lage temperaturen, ik zou voor een tent met een stok in het midden gaan (tippi) of voor een tunneltent, in iedergeval een tent waar de sneeuw gemakkelijk van het doek kan glijden.

Om te slapen zou ik voor een donzen slaapzak gaan en een matje dat je goed isoleert van de ondergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:12:
[...]

Sommige plastic soorten verliezen hun elastisiteit bij lage temperaturen, ik zou voor een tent met een stok in het midden gaan (tippi) of voor een tunneltent, in iedergeval een tent waar de sneeuw gemakkelijk van het doek kan glijden.
Tunneltenten zijn meestal 3 seizoenen omdat ze niet tegen sneeuw kunnen. Dat glijdt er niet zo makkelijk af als je zou denken. Daarom zijn alle expeditie tentjes koepeltentjes met vaak meerdere bogen van stokken voor extra stevigheid.

Een voordeel van een pop-up tent is dat deze niet echt schade heeft als die inzakt van de sneeuw. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Chaoss schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:01:
Wat ik zeg in feiten, die belading en kogeldruk zijn enorm belangrijk. Daar zijn ook filmpjes van hoe een aanhanger zich gaat gedragen als je hem verkeerd belaad.

Maar goed het zijn blijkbaar de mensen die niet met aanhanger rijden die er het meeste verstand van hebben ;)
Uiteraard, die kennen de nadelen en gaan liever zonder. :+
Maar goed, het zijn blijkbaar ook de de mensen die graag 140 willen jakkeren die de theorie zo uitleggen dat er niets mis kan gaan. ;)
Uiteraard moet je met een aanhanger anders rijden dan zonder en een caravan zal meer risico's met zich meebrengen dan een aanhanger, een van de redenen waarom ik geen zin heb in een caravan.

Zo moet je met een zwaar beladen auto ook anders rijden. Ik zie ze soms rijden, volgestouwd, dakkoffer erop, vaak nog een fietsenrek geen veerweg meer. Dan weet ik wel zeker dat die auto's over hun max laad gewicht zitten, ook een extra risico.

Als je houd aan het max laad gewicht van je auto/aanhanger/kogeldruk dan kun je gewoon veilig rijden met een aanhanger, dat zijn geen 'mitsen en maren' maar je gewoon houden aan de specificaties van je voertuig. En uiteraard zijn er massa's mensen die niet weten wat ze doen met of zonder aanhanger zijn dat sowieso gevaren op de weg.
Allemaal helemaal waar wat je zegt, maar allemaal geen reden om de stelling dat een combinatie snel instabiel is als onzin weg te zetten.
Bij een combinatie moet elke wijziging van snelheid en richting door het trekkende voertuig begeleid worden, op de juiste wijze. Doe je dat niet dan gaat het mis, dat noem ik niet stabiel.
Natuurlijk kan je er met gezond verstand gewoon veilig mee op pad, maar één enkel voertuig zal in beginsel altijd stabieler zijn dan een combinatie. Ook dat is een feit. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
LordSinclair schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:42:
[...]

Tunneltenten zijn meestal 3 seizoenen omdat ze niet tegen sneeuw kunnen. Dat glijdt er niet zo makkelijk af als je zou denken. Daarom zijn alle expeditie tentjes koepeltentjes met vaak meerdere bogen van stokken voor extra stevigheid.
Als extra info: er zijn tunneltenten die prima tegen sneeuw kunnen. Zie bijvoorbeeld de Hilleberg Keron of Nammatj. Maar ook met de Kaitum of Nallo zou ik het prima aandurven. Dit zijn natuurlijk wel tenten met een stevig prijskaartje, maar het kan dus prima. Je hebt wel gelijk dat de koepelvarianten met meerdere bogen nog steviger zijn.
Thy... schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:11:
[...]

Met een flinke storm liggen ze plat, ik heb het zelf ook meegemaakt met een degelijke 3 persoonstent (ja het waaide heel hard). Iets wat ik niet nog een keer wil meemaken. Ik vind het voor Scandinavië in de winter absoluut geen optie om voor zo'n popuptentje te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 07-08-2018 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 18-09 08:59
Luuk84 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:03:
[...popuptent...]
Met een flinke storm liggen ze plat, ik heb het zelf ook meegemaakt met een degelijke 3 persoonstent (ja het waaide heel hard). Iets wat ik niet nog een keer wil meemaken. Ik vind het voor Scandinavië in de winter absoluut geen optie om voor zo'n popuptentje te gaan.
Daarbij komt nog dat ze volgens mij allemaal glasvezelstokken gebruiken, in koude omstandigheden doen die het "glas"-deel van hun naam eer aan, zeg maar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraSub
Zitten hier eigenlijk mensen met een camper of valt dat voor jullie niet meer onder de categorie kamperen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:29:
Zitten hier eigenlijk mensen met een camper of valt dat voor jullie niet meer onder de categorie kamperen?
Scroll eens +/- 10 posts naar boven...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
UltraSub schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:29:
Kamperen wordt hier heel breed gezien, zelfs mensen met een caravan zijn welkom! :+

Pagina: 1 ... 34 ... 277 Laatste