Primaire probleem is dan toch in 2 uur opgelost.SMSfreakie schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:37:
Nee met 2 auto's en 2 caravans...
Tegen de tijd dat de 2e caravan opgehaald is heeft de rest het eten en bier al klaar staan.
Primaire probleem is dan toch in 2 uur opgelost.SMSfreakie schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:37:
Nee met 2 auto's en 2 caravans...
Of Atomatent, dat zijn tenslotte oud De Waarders.aReaRe schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:43:
[...]
Het merk De Waard zou een leuke aanvulling zijn voor Karsten tenten
FTFYRukapul schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:46:
[...]
Primaire probleem is dan toch in 2 uur opgelost.
Tegen de tijd dat de 2e caravan opgehaald is heeft de rest het eten al klaargemaakt en het bier al koud staan.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Inmiddels staan de sleurhutjes op de camping... Met dank aan de anwbRukapul schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:46:
[...]
Primaire probleem is dan toch in 2 uur opgelost.
Tegen de tijd dat de 2e caravan opgehaald is heeft de rest het eten en bier al klaar staan.
404 Signature not found
En we zijn terug. Behalve het opladen van de telefoons geen electra nodig gehad.maartend schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:54:
[...]
Je bent toch met auto? Zit een accu in. Lukt altijd wel.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Vanochtend om 04.00 gaan rijden, 11.00 waren we bij Nancy. Toen besloten om nog maar even door te rijden naar een bekende camping nabij Langres.miel schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:33:
[...]
Als je maar tot Nancy gaat, waarom vertrek je dan niet laat? Iedereen wil altijd vroeg, terwijl als je achter de files aan rijdt, je mogelijk nergens last van hebt........
[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 04-08-2018 20:29 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik ben toch malle pietje niet!
Verwijderd
Dit jaar gaan wij dit probleem anders tackelen.The Legend schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:32:
[.......]
Op de camping tijdens het opzetten van de vouwwagen bij 36 graden met twee dreinende kinderen heb ik me meermaals afgevraagd waarom we in hemelsnaam geen caravan hadden![]()
Maar hij staatWel vastgesteld dat 36-38 graden geen doen is met kleine kinderen (2,5 en 1). Hopelijk koelt het nog wat af.
Idd, dag van te voren zoveel mogelijk inpakken zodat je s ochtends alleen (een gedeelte van) de tent moet inpakken en je luchtbedje. Daarna volle bak naar huis, CC op 140/150 en gaanChaoss schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:09:
Je moet er ook mee leren omgaan, wij ruimen de dag van te voren zoveel mogelijk op. Luifel inpakken, kuipzeil schoonmaken en inpakken etc. Dan is het sochtends de laaste dingen in de auto en de tent schoonmaken en inklappen. En ja het gebeurd soms dat we pas om 11 uur van de camping rijden. Als ik 1200km moet afleggen maakt het ook weinig uit of ik nu om 9 uur of 11 uur vertrek, die sleurhutten die eerder vertrekken haal ik op de snelweg wel weer in.
Wij hebben ook jonge kinderen (3 en 6 jaar) maar die redden zich wel in een speeltuintje oid. Soms zetten we ze het laatste half uurtje al in de auto.
https://www.geenstijl.nl/5143240/rip-de-waard/Goed, het opzetten dan. Een klus voor vader die dan ineens een Vader met een hoofdletter werd, met een pijpje Kronenbourg en een verwassen poloshirt, zo'n Vader op vakantie die nog allemaal Competenties had van vroeger bij de Verkennerij. Die zet dus de tent op. De kinders hupsen er wat omheen en zijn eigenlijk meer lastig dan nutting in hun enthousiasme om te helpen en moeders mag soms een scheerlijn vasthouden. Hoe dan lieverd? Zo? Ruimtelijk inzicht was ook in tijden van het ontluikende duo-ouderschap nog steeds uiterst patriarchaal verdeeld. Uiteindelijk stond de tent dan en dan was het sport om zo vlug mogelijk een nest in te rechten van raar ruikende luchtbedden, slaapzakken en de rest van de inhoud van de tassen. Bij het zesde pijpje Kronenbourg was het af en dan kon er genoten worden.
[ Voor 33% gewijzigd door -tom-562 op 05-08-2018 10:40 ]
Vaak bu'j te bang!
Dan duurt de reis zomaar een poosje langer. Meestal roep ik: we zijn op vakantie, niet op de vlucht. In Frankrijk en België kan het tempo best wat hoger liggen, de afgelopen keer had ik de CC vastgezet op 110km/h -> dan lijkt het iets beter op te schieten. Een en ander is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de:The Legend schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:32:
Onderweg naar de Drôme heb ik me regelmatig afgevraagd hoe je het toch volhoud om met een caravan met 80-90 per uur zo’n eind te rijden. Met de vouwwagen reed het alsof er niks aan de haak hing![]()
...
Wij hebben een bagage wagen en dat is echt relaxed. Lege auto en toch alles bij.vhal schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:28:
Tja, de perfecte afsluiter van de kampeervakantie denk ik dan maarGelukkig was het niet onderweg...
[afbeelding]
Volgend jaar ga ik op een weiland staan met in een straal van 100m geen herriemakende activiteiten zodat dochterlief wel normaal kan slapen![]()
Mijn vrouw begon al over een caravan...
![]()
In ieder geval genoeg tips van medekampeerders op het veld meegekregen, volgend jaar gaan we met een aanhanger want een volgeladen auto vond ik niet ideaal. De tijd van het afbouwen en inladen viel mij ook vies tegen, ook omdat ik alles min of meer alleen moest inpakken (vrouw hield kinderen bezig).
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Je kunt idd afhankelijk van de combinatie nog best aardig opschieten. Wat mij echt opviel is dat veel Fransosen op driebaanssnelwegen 100 tuffen op de middelste baan. Ik heb grote delen van de reis daardoor op de linkerbaan doorgebracht. Zal officieel wel niet mogen, maar inhalen over de meest linkerbaan zul je met een caravan toch minder snel doen lijkt me.HerZon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:52:
[...]
Dan duurt de reis zomaar een poosje langer. Meestal roep ik: we zijn op vakantie, niet op de vlucht. In Frankrijk en België kan het tempo best wat hoger liggen, de afgelopen keer had ik de CC vastgezet op 110km/h -> dan lijkt het iets beter op te schieten. Een en ander is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de:
-> trekkende auto
-> caravan en manier van inpakken
-> rijkunsten van de chauffeur (ja, we zijn allemaal de beste)
Ik ben toch malle pietje niet!
+1 voor de camping inderdaad! Zelf ook een week gestaan dit jaar.KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:34:
Overigens wil ik wel even reclame maken voor de camping waar we in Polen zaten, Pod Lasem in Bolkow, de eigenaar is een Pool die goed Nederlands spreekt en echt alles voor je over heeft, nog nooit meegemaakt, kregen gelijk al zijn telefoonnummer mee, mochten we vertaalissues hebben, dan wilde hij wel vertolken bv. Toen we weggingen ook nog bericht dat mocht er wat gebeuren onderweg, gewoon bellen.
Camping was ook gewoon netjes, met 3 aparte velden, waarvan 1 met mooi uitzicht :-)
Waarom? Omdat het kan!!
Heeft ook weer z'n nadelen, laat je niet te snel uit het veld slaan. De eerste dag dacht je ook dat je meteen terug zou gaan.vhal schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:28:
In ieder geval genoeg tips van medekampeerders op het veld meegekregen, volgend jaar gaan we met een aanhanger want een volgeladen auto vond ik niet ideaal.
Dat is de ideale methode. Vooraf zoveel mogelijk de tassen in en opruimen. Daarna vrouw met kinderen een heel eind opzouten, heb ik binnen een uurtje alles in de auto/dakkoffer inclusief tent.De tijd van het afbouwen en inladen viel mij ook vies tegen, ook omdat ik alles min of meer alleen moest inpakken (vrouw hield kinderen bezig).
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ik heb ze gister mee gemaakt. 50 meter verderop was blijkbaar iemand jarig want 's ochtends moest daar keihard een 'lang zal je leven' lied uit een of ander geluidsinstallatie gespeeld worden (kan ik mee leven).backupdevice schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:05:
Kijk, kamperen en mensen met een andere ritme gaan hand in hand. Ook met een caravan kan je naast een tokkie familie staan die tot middenacht naar RTL 4 zitten te kijken, of sinds een paar jaar de hele avond de airco aanhebben.
Deze zomer? Ik stond er 2-3 weken geleden op veld 3. Want veld 1 was voor oude mensen ;-)Lolhozer schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 21:02:
[...]
+1 voor de camping inderdaad! Zelf ook een week gestaan dit jaar.
Waarom? Omdat het kan!!
Dit inderdaad. Vandaag van Langres naar de Ardeche gekacheld met 115km/u op de CC.HerZon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:52:
[...]
Dan duurt de reis zomaar een poosje langer. Meestal roep ik: we zijn op vakantie, niet op de vlucht. In Frankrijk en België kan het tempo best wat hoger liggen, de afgelopen keer had ik de CC vastgezet op 110km/h -> dan lijkt het iets beter op te schieten. Een en ander is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de:
-> trekkende auto
-> caravan en manier van inpakken
-> rijkunsten van de chauffeur (ja, we zijn allemaal de beste)
Punctuality is the politeness of kings
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Dat ziet er uit als een mooi plekje! Waar is dat als ik vragen mag?harley schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:03:
[afbeelding]
Opzetten van de Karsten basistent is zo gedaan. Uitleggen, 4 haringen in de grond, opblazen, laatste 8 haringen erin en klaar. Maar dan die voortent bestaande uit 3 losse stukken 2 lange aluminium stokken en 18 haringensnap nog steeds niet waarom dat ook geen opblaasbare buizen zijn. Die zijn echt veel steviger dan die flimsy stokken en dan kun je toe met afspannen met 2 haringen ofzo.
En het opruimen kan pas echt als de tent is afgebroken aangezien die de meeste ruime inneemt
Maar als hij staat is het een geweldige ruime tent. Ook de nieuwe compressorkoelbox van dit jaar is een aanwinst tenminste echt koud drinken en geen bedorven etenswaren meer ook niet bij 35+ temperaturen (hij vriest dan nog op de koudste stand)
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Daar zit wat lomp spul in wat idd geen goede plek in de caravan kan krijgen zonder de gewichtsverdeling en kogeldruk te beïnvloeden. We zijn met 3 kinderen op pad waarvan 1 uk van 7 weken dus we hebben best veel spullen mee. We zijn eigenlijk een soort reizend circusdreamscape schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:50:
Vanwaar nog de dakkoffer? De inhoud daarvan paste niet meer in de caravan?
Of was het meer een kwestie van gewichtsverdeling?
Qua aerodynamica maakt het natuurlijk niet heel veel uit als er een caravan achter hangt...
[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 06-08-2018 09:16 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik vond de caravan nou ook niet echt bijzonder veel geluid dempen, dus daar zou ik het niet voor doen.vhal schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:28:
Tja, de perfecte afsluiter van de kampeervakantie denk ik dan maarGelukkig was het niet onderweg...
[afbeelding]
Volgend jaar ga ik op een weiland staan met in een straal van 100m geen herriemakende activiteiten zodat dochterlief wel normaal kan slapen![]()
Mijn vrouw begon al over een caravan...
![]()
In ieder geval genoeg tips van medekampeerders op het veld meegekregen, volgend jaar gaan we met een aanhanger want een volgeladen auto vond ik niet ideaal. De tijd van het afbouwen en inladen viel mij ook vies tegen, ook omdat ik alles min of meer alleen moest inpakken (vrouw hield kinderen bezig).
Nou ja, een karretje lijkt mij persoonlijk wat relaxter, tent in de auto en de rest van de meuk in het karretje. Nu was het Tetris voor gevorderden waarbij je op de dag van vertrek altijd ruimte te kort komtGonadan schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 21:38:
[...]
Heeft ook weer z'n nadelen, laat je niet te snel uit het veld slaan. De eerste dag dacht je ook dat je meteen terug zou gaan.
[...]
Dat is de ideale methode. Vooraf zoveel mogelijk de tassen in en opruimen. Daarna vrouw met kinderen een heel eind opzouten, heb ik binnen een uurtje alles in de auto/dakkoffer inclusief tent.
Je wordt snel handiger.
Mijn vrouw had het idee (Pathogen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:52:
[...]
ant zetten, of dan toch weer aan de andere. In een caravan zit je gebonden aan de indeling van de kastjes en banken.
Qua comfort, een goede slaapmat >>> caravanbankkussens. Een matras helpt, maar maakt je caravan wel weer een stuk minder bruikbaar
[ Voor 27% gewijzigd door vhal op 06-08-2018 10:02 ]
Toch vraag ik mij af in hoe verre het veilig is om die snelheid met een caravan te rijden. Op Caravantrekker.nl raden ze dat echt sterk af. Hier een voorbeeld van een XC90 als trekauto. Tenslotte is lastig te merken wanneer je combinatie stabiel is, je komt er pas achter wanneer die dit niet is.Timmert schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:17:
[...]
Dit inderdaad. Vandaag van Langres naar de Ardeche gekacheld met 115km/u op de CC.
Het blijft een van nature onstabiele combinatie. Ik ben het wel met je eens. Ik rijd ook liever niet in de buurt van mensen met een aanhanger die 120 km/u rijden. En dan kan je het gevoel hebben met een stabiele combinatie te rijden, maar als het gaat slingeren ben je het haasje. In noord Amerika zie je veel meer caravans met dubbele assen (ook de relatief kleine, want ze zijn natuurlijk wat groter daar), dat lijkt me sowieso stabieler omdat een dubbelasser eigenlijk altijd rechtdoor wil. Uiteraard is gewicht daar van minder belang, maar ik zie hier wel is caravans rijden die volgens mij wel baat zouden hebben bij een dubbele as.Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:18:
[...]
Toch vraag ik mij af in hoe verre het veilig is om die snelheid met een caravan te rijden. Op Caravantrekker.nl raden ze dat echt sterk af. Hier een voorbeeld van een XC90 als trekauto. Tenslotte is lastig te merken wanneer je combinatie stabiel is, je komt er pas achter wanneer die dit niet is.
Zelf hou ik het bij max 100 km/u, met een uitzondering van 110 tijdens het inhalen op een 130 weg om andere niet te hinderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Luuk84 op 06-08-2018 11:13 ]
3 jaar geleden met mijn oude Volvo S80 en zo'n klein bagage aanhangertje op vakantie geweest. Dat was echt ideaal, je kon er vet veel meuk in kwijt, en het woog uiteindelijk niksLuuk84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:37:
[...]
Het blijft een van nature onstabiele combinatie. Ik ben het wel met je eens. Ik rijd ook liever niet in de buurt van mensen met een aanhanger die 120 km/u rijden. En dan kan je het gevoel hebben met een stabiele combinatie te rijden, maar als het gaat slingeren ben je het haasje. In noord Amerika zie je veel meer caravans met dubbele assen (ook de relatief kleine, want ze zijn natuurlijk wat groter daar), dat lijkt me sowieso stabieler omdat een dubbelasser eigenlijk altijd rechtdoor wil. Uiteraard is gewicht daar van minder belang, maar ik zie hier wel is caravans rijden die volgens mij wel baat zouden hebben bij een dubbele as.
Ik ga het maar niet hebben over die pickups met caravan die lijken op een vrachtwagen oplegger combinatie , dat zijn geen caravans meer
Vaak bu'j te bang!
Je merkt er ook niks van, want ze gaan meestal rechtdoor, totdat ze gaan slingeren, dan merk je het en is het te laat-tom-562 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:15:
[...]
3 jaar geleden met mijn oude Volvo S80 en zo'n klein bagage aanhangertje op vakantie geweest. Dat was echt ideaal, je kon er vet veel meuk in kwijt, en het woog uiteindelijk niks
Je merkte er echt helemaal niks van, met inhalen betrapte ik mijzelf er op dat het toch wel vaak erg 'vlot' ging omdat ik gewoon niet door had dat dat ding er achter hing (ff inhalen met 150 km/h)![]()
[ Voor 13% gewijzigd door Luuk84 op 06-08-2018 11:34 ]
Gewicht verhouding is in mijn optiek wel erg belangrijk. Vandaar kwam de ANWB op een gegeven moment ook met de 75% regel.Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:38:
Volgens mij speelt de hoeveelheid gewicht maar een kleine rol bij het rijden met een caravan. Het juist beladen (laag en op de as) en het effect van de luchtweerstand (windrichting&snelheid) is veel belangrijker.
En natuurlijk bewustwording en ervaring, wat lastig is als je er maar 4 keer* per vakantie mee rijdt.
*=Ophalen, heenreis, terugreis en wegbrengen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Onzin, een goed beladen, dwz niet veel te veel maar vooral niet te weinig kogeldruk, aanhanger of caravan zal weer stabaliseren door gas los te laten en eventueel normaal te remmen. Aanhangers beginnen sowieso (mits goed beladen) niet uitzichzelf te slingeren.Luuk84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:37:
[...]
Het blijft een van nature onstabiele combinatie. Ik ben het wel met je eens. Ik rijd ook liever niet in de buurt van mensen met een aanhanger die 120 km/u rijden. En dan kan je het gevoel hebben met een stabiele combinatie te rijden, maar als het gaat slingeren ben je het haasje.
Ik ben het ergens met je eens, maar ik denk dat een deel van het probleem in algemene voertuigvaardigheid terug te vinden is.UltraSub schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:14:
Wat mij vaak opvalt is dat er best veel mensen zijn met een serieuze combinatie en daar zeer slecht mee manoeuvreren. Gewoon totaal geen inzicht heb ik het dan over. Als ze dan eindelijk de camping afrijden, eventueel met schade, dan hou ik mijn hart vast als die de openbare weg op gaan. Je maakt mij namelijk niet wijs dat die mensen weten wat ze doen of (niet) kunnen doen met die combinatie.
Heel goed dat ze ooit hebben besloten om een E rijbewijs niet meer tegelijk bij B te geven. Alhoewel je natuurlijk best veel mag trekken met een B.
![]() | ![]() |
[ Voor 12% gewijzigd door fredkroket op 30-07-2023 21:31 ]
Voor de zekerheid het losse linkje geplakt 😊. Niet handig vanaf de camping op een iPad 😉.Reinier schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:34:
Ik zie die foto's niet @fredkroket, zie dat wel vaker bij Onedrive
De ANWB brengt natuurlijk advies uit voor leden leken, dus ik neem dat altijd met een korreltje zout. Vergeet niet dat veel caravans nog steeds overbeladen worden (laatst nog in het nieuws van diezelfde ANWB). Elke kilo minder in de caravan is dan veilig meegenomen!Releases schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:46:
[...]
Gewicht verhouding is in mijn optiek wel erg belangrijk. Vandaar kwam de ANWB op een gegeven moment ook met de 75% regel.
Hoe zwaarder de auto is vergeleken met de caravan des te minder kan de caravan ''trekken'' aan je auto wanneer die wiebelt of beweegt. Dit zorgt dan weer voor meer rust tijdens het rijden.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 06-08-2018 13:01 ]
Wat een beest die caravan! Doe mij maar een tentje en een koelkastfredkroket schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:14:
[...]
Auto heeft een TTM van 2005 kg, caravan oorspronkelijk een TTM van 1600 kg. 3 jaar terug de caravan laten aanpassen naar 1495 TTM (1170 leeg). Auto lag vol met de zware dingen (drank, voortent, etc), caravan had eigenlijk niet zoveel (alhoewel, mover, volle koelkast, stoeltjes, tafels, BBQ, etc 😬).
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Die regels zijn een aantal jaar terug veranderd. Die hele eis van lichter dan trekkend voertuig bestaat niet meer. Voor rijbewijs B mag alles zolang de combinatie binnen de 3500kg TTM blijft, of de aanhanger max 750kg TTM heeft. (en in algemene zin moet je natuurlijk binnen de max treklast van de auto blijven, maar dat staat los van welk rijbewijs je nodig hebt).Tusk schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:57:
[...]
Wat een beest die caravan! Doe mij maar een tentje en een koelkastMaar ieder zijn vakantie
Ik heb altijd geleerd dat je aanhanger TTM lichter moet zijn dan ledig gewicht van de auto als je er met standaard B rijbewijs mee wil rijden en dat de totale combi niet meer dan 3500 mag wegen. Die Volvo's wegen geen 1495 volgens mij?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
[ Voor 191% gewijzigd door Deveon op 06-08-2018 15:03 ]
Iedereen z'n ding, maar... drank en eten meezeulen? Kan je niet zonder je Heineken en erwtensoep in het buitenland?fredkroket schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:14:
[...]
Auto lag vol met de zware dingen (drank, voortent, etc), caravan had eigenlijk niet zoveel (alhoewel, mover, volle koelkast, stoeltjes, tafels, BBQ, etc 😬).
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
[ Voor 92% gewijzigd door harley op 06-08-2018 18:31 ]
Voor het rijbewijs kijk je inderdaad naar de TTM van de combinatie. Dus TTM van de aanhanger + TTM van trekkend voertuig.Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:01:
Aanvullend op hierboven: Als de auto maar 1200kg mag trekken en de aanhanger heeft een TTM van 3500kg dan mag dat dus niet met het B rijbewijs. Het gaat echt om de TTM, niet wat voor gewicht er daadwerkelijk achter hangt.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Voor een tientje heb je z'n staaf die het meet. Een kleine moeite voor veiligheid. Zelf overweeg ik de caravanweger van Reich. Die kost 125 euro, maar kan ik onbezorgd maximaal laden. Hij werkt overigens ook voor de auto (tot 1000kg per wiel).Pathogen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:25:
Hmm, kogeldruk heb ik nou nooit echt gemeten, maar als je 2 man nodig hebt om je aanhanger op de kogel te tillen doe je iets niet goedLijkt me een prima vuistregel
(en ja, tuurlijk kun je hem erboven rijden en dan het neuswieltje laten zakken...)
[ Voor 3% gewijzigd door Wannial op 06-08-2018 16:36 ]
Wil je met 3 man ook nog veel leefruimte of is het om te slapen?Wannial schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:31:
De grootste vraag is, wat is nu aan te raden voor lage temperaturen en in de sneeuw zitten. We zullen elke dag moeten opbouwen en afbreken. Tent moet mee in de auto en hebben tussendoor weinig tijd om te drogen.
We willen geen 700 euro stujkslaan op een tent, dus moet vooral ook een budget bewuste keuze worden. Als een blokhut kraken een optie is doen we dat, de tent is echt bedoeld als backup, maar moet wel degelijk genoeg zijn om met 3 man ruim een week te kunnen vertoeven.
Kijk naar luchtbedden/matten met een hoge R waarde. Hoger als 5 moet voldoende zijn. Eventueel kan je deze nog combineren met een schuimmat want R waardes mag je bij matten bij elkaar optellen.Daarnaast, we werden afgeraden om veldbed den te gebruiken ivm bevriezen en beschadigen van het onderzeil, mij leek dit ideaal omdat je dan juist niet meer in contact bent met de vloer, maar wat is dan een goede optie? Van die matjes of luchtbedden?
[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 06-08-2018 16:42 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Wannial op 06-08-2018 16:48 ]
Toen wij naar een ingerichte bungalowtent of lodge reden nam ik alleen broodnodige mee. En dan bij aankomst uitladen en meteen boodschappen gaan doen. Nu ik met camper en 2 kids ga neem ik ook best veel boodschappen mee. Reden, het is a-relaxed om met een camper boodschappen te doen, je plant het net voor aankomst volgende bestemming, om aan te vullen. En dan moet je ook ergens een parkeerplek kunnen vindenTheOmen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:07:
[...]
Iedereen z'n ding, maar... drank en eten meezeulen? Kan je niet zonder je Heineken en erwtensoep in het buitenland?
(Drank kan ik me nog voorstellen als je naar Noorwegen gaat)
Het enige wat ik mee neem aan eten, is wat spul voor onderweg, en wat kruiden/boemboe's (ik hou van Indonesisch kokenTheOmen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:07:
[...]
Iedereen z'n ding, maar... drank en eten meezeulen? Kan je niet zonder je Heineken en erwtensoep in het buitenland?
Ik neem altijd Coca-Cola Zero mee, weegt niks dat spulReinier schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:23:
Ik neem meestal alleen light-cola mee, dat scheelt weer wat gewicht.
Vaak bu'j te bang!
Toch wel de moeite om eens te wegen, hoeft ook niet elke keer want je neemt meestal dezelfde spullen mee en je pakt het op dezelfde manier in. Want het verschil tussen 70 en 95 kilo voel jij niet, bijde is tyfus zwaarPathogen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:25:
Hmm, kogeldruk heb ik nou nooit echt gemeten, maar als je 2 man nodig hebt om je aanhanger op de kogel te tillen doe je iets niet goedLijkt me een prima vuistregel
(en ja, tuurlijk kun je hem erboven rijden en dan het neuswieltje laten zakken...)
Bijna iedereen heeft thuis een personen weegschaal, voldoetook prima, balkje eronder de koppeling, eventueel klein dwarsplankje onderaan en weegschaal eronder.Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:53:
[...]
Voor een tientje heb je z'n staaf die het meet. Een kleine moeite voor veiligheid. Zelf overweeg ik de caravanweger van Reich. Die kost 125 euro, maar kan ik onbezorgd maximaal laden. Hij werkt overigens ook voor de auto (tot 1000kg per wiel).
Met dat budget zou je het beste in NL een tent huren of een Decathlon tent kopen. Als deze kapot waait kan je altijd schuilen in je auto. Dat zal niet comfortabel zijn, maar je overleeft 't wel.Wannial schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:31:
Een vraag voor een beginnend winter kampeerder.
We zijn een road trip aan het plannen door Scandinavië in het einde van februari/begin maart. Hierbij komen we ook boven de poolcirkel. (in eerte instantie willen we kijken naar blokhutten, maar een goede backup hebben)
Nu vind je bij slaapzakken makkelijk een comfort temperatuur, echter hij tenten vind je zoiets niet.
Nou heb ik in de basis een idee van de stoffen en stokken https://www.kampeerwereld.nl/tenten/tenten-materiaal/
De grootste vraag is, wat is nu aan te raden voor lage temperaturen en in de sneeuw zitten. We zullen elke dag moeten opbouwen en afbreken. Tent moet mee in de auto en hebben tussendoor weinig tijd om te drogen.
Nu is zo'n 2 Second quechua tentje heel leuk, maar lijkt me niet dag zoiets geschikt is voor barre omstandigheden die Scandinavië in de winter op je afvuurt (denk aan - 20 en sneeuw op de tent).
We willen geen 700 euro stujkslaan op een tent, dus moet vooral ook een budget bewuste keuze worden. Als een blokhut kraken een optie is doen we dat, de tent is echt bedoeld als backup, maar moet wel degelijk genoeg zijn om met 3 man ruim een week te kunnen vertoeven.
Daarnaast, we werden afgeraden om veldbed den te gebruiken ivm bevriezen en beschadigen van het onderzeil, mij leek dit ideaal omdat je dan juist niet meer in contact bent met de vloer, maar wat is dan een goede optie? Van die high end self inflatable matjes of luchtbedden?
[ Voor 22% gewijzigd door Zygapophysis op 06-08-2018 22:25 . Reden: verhaal over slaapmatjes toegevoegd ]
Dat is dan ook een kampeerwet. Ongeacht je vervoermiddel of hoe je inpakt, terug is het altijd krap.vhal schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:55:
Nou ja, een karretje lijkt mij persoonlijk wat relaxter, tent in de auto en de rest van de meuk in het karretje. Nu was het Tetris voor gevorderden waarbij je op de dag van vertrek altijd ruimte te kort komt
Als dat de wijze van redeneren van je vrouw je zou ik die niet meer meenemen op vakantie. Dergelijke scenario's zijn een recept voor ellende.Mijn vrouw had het idee () om een oude caravan te strippen, nieuw zeil er in teleggen en vervolgens de halve IKEA er in te mikken inclusief 'stapelbed'. Want ik ben blijkbaar zo handig met het maken van een konijnenren, dus een caravan 'pimpen' moet dan ook wel lukken. #vrouwenlogica
Ik ben in ieder geval nog niet overtuigd...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik gebruik een kofferweegschaalDeveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:53:
[...]
Voor een tientje heb je z'n staaf die het meet. Een kleine moeite voor veiligheid. Zelf overweeg ik de caravanweger van Reich. Die kost 125 euro, maar kan ik onbezorgd maximaal laden. Hij werkt overigens ook voor de auto (tot 1000kg per wiel).
ik gebruik een kofferweegschaal werkt voor mijn doeleinde en had ik toch nog liggen .Deveon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:53:
[...]
Nou ja onzin, als hij echt gaat slingeren zijn de meesten gewoon de Sjaak hoor.Chaoss schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:02:
Onzin, een goed beladen, dwz niet veel te veel maar vooral niet te weinig kogeldruk, aanhanger of caravan zal weer stabaliseren door gas los te laten en eventueel normaal te remmen. Aanhangers beginnen sowieso (mits goed beladen) niet uitzichzelf te slingeren.
En een onstabiele combinatie merk je wel aan de auto. Elke trilling of slinger van de aanhanger merk ik en dan heb ik echt niet een schijterige auto. Ik rijd met mijn vouwwagen 140 tijdens inhalen en 110-120 op de cruise is een lekkere snelheid.
Toevallig had ik op de heenweg een uitwijk actie, op de 3-baans autobahn ging ik van de rechter rijbaan naar de middelste terwijl een andere auto van de rechterbaan naar de middelste baan ging (zijn schuld want hij sneed mij af). Als reflex rukte ik natuurlijk mijn stuur naar rechts waardoor mijn vouwwagen heftig begon te slingeren, maar door gas los te laten en bij te remmen stabaliseerde de boel snel.
Risico's met een grote caravan zijn groter, daarbij is het nog belangrijker dat de kogeldruk goed is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! We zullen inderdaad eens kijken naar een tent huren. Zoals je aangeeft is de auto een schuilplaats, maar met 3 personen proberen we dat het liefst te ontwijken, maar bestand tegen de elementen zijn we wel in geval van nood!
[ Voor 14% gewijzigd door Timmert op 06-08-2018 22:54 ]
Volle koelkast is ook relatief... 4 biertjes, 4 blikjes fris en 2 flessen Spa / Cola. Voor de rest lag de meuk er van thuis in die ik anders weg moest mikken (open dingen, dingen met korte datum).TheOmen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:07:
[...]
+honderdmiljoenmiljardfredkroket schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:53:
maar op de dag van aankomst na het opzetten van alle meuk is een koud biertje erg lekker 😊, dan zit ik niet te wachten op een ongekoeld biertje. De rest haal ik ter plaatse wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met onstabiel bedoel ik natuurlijk niet dat zo'n ding continu achter je aan het slingeren is, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken? Ik lees nogal wat mitsen en maren in je verhaal. Gelukkig weet jij wel wat je moet doen met een slingerende vouwwagen, maar er zijn er zat die dat niet weten, daarom blijf ik liever niet rijden naast iemand die 140 rijd met een aanhanger, zeker als de persoon met een caravan rijd. Iedereen moet het voor zich weten, maar de combinatie heeft gewoon niet veel nodig - rukwind/slecht beladen/slechte stuur manoeuvre/passerende vrachtwagen/etc - om te gaan slingeren of scharen, ik noem dat onstabiel, hoe jij het noemt moet je zelf wetenChaoss schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:02:
[...]
Onzin, een goed beladen, dwz niet veel te veel maar vooral niet te weinig kogeldruk, aanhanger of caravan zal weer stabaliseren door gas los te laten en eventueel normaal te remmen. Aanhangers beginnen sowieso (mits goed beladen) niet uitzichzelf te slingeren.
En een onstabiele combinatie merk je wel aan de auto. Elke trilling of slinger van de aanhanger merk ik en dan heb ik echt niet een schijterige auto. Ik rijd met mijn vouwwagen 140 tijdens inhalen en 110-120 op de cruise is een lekkere snelheid.
Toevallig had ik op de heenweg een uitwijk actie, op de 3-baans autobahn ging ik van de rechter rijbaan naar de middelste terwijl een andere auto van de rechterbaan naar de middelste baan ging (zijn schuld want hij sneed mij af). Als reflex rukte ik natuurlijk mijn stuur naar rechts waardoor mijn vouwwagen heftig begon te slingeren, maar door gas los te laten en bij te remmen stabaliseerde de boel snel.
Risico's met een grote caravan zijn groter, daarbij is het nog belangrijker dat de kogeldruk goed is.
Niet om je verhaal onderuit te halen maar na een verhaal over een stabiel gevoel is dit grappig, eerste zinnen uit je link:Timmert schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:36:
Mocht het echt mis gaan dan heb ik nog ATC om te helpen de boel in het gareel te houden.
Wie ooit al eens met zijn voertuigcombinatie in een kritieke situatie is verzeild geraakt, weet dat aanhangers en caravans bij hogere snelheden zeer gevoelig reageren - en wat de gevaren zijn. Zelfs het kleinste uitwijkmanoeuvre, zijwind op bruggen of winddruk bij het inhalen van vrachtwagens kunnen de aanhanger al vlug doen slingeren.
Wat ik zeg in feiten, die belading en kogeldruk zijn enorm belangrijk. Daar zijn ook filmpjes van hoe een aanhanger zich gaat gedragen als je hem verkeerd belaad.Gonadan schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:42:
[...]
Nou ja onzin, als hij echt gaat slingeren zijn de meesten gewoon de Sjaak hoor.
Daarnaast doet je verhaal een beetje WC-eend-achtig aan.
[ Voor 42% gewijzigd door Chaoss op 07-08-2018 09:13 ]
Dat is een flinke nuancering van je oorspronkelijke statement, je bent flink gedaald op mijn tokkie-o-meterfredkroket schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:53:
[...]
Volle koelkast is ook relatief... 4 biertjes, 4 blikjes fris en 2 flessen Spa / Cola. Voor de rest lag de meuk er van thuis in die ik anders weg moest mikken (open dingen, dingen met korte datum).
Ik kan prima zonder Nederlandse meuk, maar op de dag van aankomst na het opzetten van alle meuk is een koud biertje erg lekker 😊, dan zit ik niet te wachten op een ongekoeld biertje. De rest haal ik ter plaatse wel.
Overigens dit jaar alleen met de kids op pad, dus ik had wel extra flessen en flesjes water bij. Immers weet je niet wat er gebeurd en het was die dag 33+ graden.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Met een caravan heb je daar geen last van hoorGonadan schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:35:
[...]
Dat is dan ook een kampeerwet. Ongeacht je vervoermiddel of hoe je inpakt, terug is het altijd krap.
Tenten worden niet ingeschaald op temperatuur omdat het niet de functie van de tent is: De tent beschermt tegen regen, sneeuw en wind, de slaapzak tegen kou.Wannial schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:31:
Nu vind je bij slaapzakken makkelijk een comfort temperatuur, echter hij tenten vind je zoiets niet.
[...]
Nou heb ik in de basis een idee van de stoffen en stokken https://www.kampeerwereld.nl/tenten/tenten-materiaal/
[...]
De grootste vraag is, wat is nu aan te raden voor lage temperaturen en in de sneeuw zitten.
[...]
Nu is zo'n 2 Second quechua tentje heel leuk, maar lijkt me niet dag zoiets geschikt is voor barre omstandigheden die Scandinavië in de winter op je afvuurt (denk aan - 20 en sneeuw op de tent).
We willen geen 700 euro stujkslaan op een tent, dus moet vooral ook een budget bewuste keuze worden.
[...]
Daarnaast, we werden afgeraden om veldbed den te gebruiken ivm bevriezen en beschadigen van het onderzeil, mij leek dit ideaal omdat je dan juist niet meer in contact bent met de vloer, maar wat is dan een goede optie? Van die high end self inflatable matjes of luchtbedden?
Kleine nuance in je verhaal, hij is met de auto, gewicht speelt minder een rol, dus kan je met zwaarder (meestal goedkoper, maar uiteraard wel kwaliteit) materiaal ook wegkomen.Bacchus schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:00:
[...]
Tenten worden niet ingeschaald op temperatuur omdat het niet de functie van de tent is: De tent beschermt tegen regen, sneeuw en wind, de slaapzak tegen kou.
Die Kampeerwereld-pagina staat vol klets. Samengevat wil je in koud weer aluminium stokken en een nylon buitentent die tot de grond sluit. Het ding dat je zoekt heet een vier-seizoenen-tent of expeditie-tent en is inderdaad duur in aanschaf. Reken eerder op 5.000 dan 500 euro voor een winterkampeer-uitrusting voor drie personen boven de poolcirkel als je alles nieuw koopt: Tent = 1.500 (Soellaart heeft een Saitaris in de aanbieding), slaapzak = 3x500 (Cumulus), matjes = 3x150 (TaR All-Season), benzine-kooktoestel = 150 (Omnifuel).
Winterkamperen boven de poolcirkel is geen grapje, slechte keuzes kun je met de dood bekopen. Laat je daardoor niet tegenhouden maar zorg dat je die slechte keuzes niet maakt.
Wij organiseren met onze scoutinggroep elk jaar tussen kerst en oud en nieuw een 4 daagse wandeltocht door de ardennen/eifel waarbij het 's nachts ook wel een aantal keer -15 tot -20 is geworden. Natuurlijk niet 100% te vergelijken met extreme poolnachten in Scandinavië, maar op zich is er niks mis met die opgooi-tentjes, genoeg deelnemers die ze mee hadden. De vraag is hoeveel je op je materiaal moet vertrouwen? Slaap je elke nacht naast je auto en/of op een camping en kan je dus in geval van nood in je auto zitten of in het wc-hok van de camping slapen, dan heb je genoeg aan een goedkoop opgooi-tentje. Maar ben je ook van plan een trektocht te maken en te slapen ergens op een hoogvlakte dan moet je zeker weten dat je tentje niet bij een sneeuwstorm aan flarden scheurt, dus dan wordt het een stuk duurder.Wannial schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:31:
Een vraag voor een beginnend winter kampeerder.
We zijn een road trip aan het plannen door Scandinavië in het einde van februari/begin maart. Hierbij komen we ook boven de poolcirkel. (in eerte instantie willen we kijken naar blokhutten, maar een goede backup hebben)
We've got that ring of confidence
Het verschil tussen een 3 en 4 seizoenentent is dat een 4 seizoenen tent tegen sneeuw kan, tegen vorst kunnen ze allebei prima. Die popup tentjes zakken bij sneeuw als een zak in elkaar. Een 4 seizoenen tent blijft dan staan. Niet geheel ondenkbaar als je zo noordelijk gaat dat je wel eens een sneeuwbui 's nachts krijgt en dan is het toch lekker als je lekker in je tent kan blijven liggen.Thy... schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:44:
Natuurlijk niet 100% te vergelijken met extreme poolnachten in Scandinavië, maar op zich is er niks mis met die opgooi-tentjes, genoeg deelnemers die ze mee hadden.
[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 07-08-2018 11:08 ]
10 tot 20 cm sneeuw kunnen ze prima aan. Maar boven de poolcirkel kan er natuurlijk zomaar een halve meter of meer in een nacht vallen. En dan heb je inderdaad kans dat je tentje inzakt. Het voordeel is dat ze super flexibel zijn waardoor de stokken niet snel breken.LordSinclair schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:07:
[...]
Het verschil tussen een 3 en 4 seizoenentent is dat een 4 seizoenen tent tegen sneeuw kan, tegen vorst kunnen ze allebei prima. Die popup tentjes zakken bij sneeuw als een zak in elkaar. Een 4 seizoenen tent blijft dan staan. Niet geheel ondenkbaar als je zo noordelijk gaat dat je wel eens een sneeuwbui 's nachts krijgt en dan is het toch lekker als je lekker in je tent kan blijven liggen.
campingazonderdelen.nl?Yukkie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:41:
Weet iemand een betrouwbare (web)shop waar je Campingaz onderdelen kunt krijgen? Ik heb via marktplaats een partygril gekocht voor wanneer ik niet op kolen kan/mag barbecueën, maar hij mist de knop en de brander doet het niet goed meer. Ik heb de onderdeelnummers, maar ik vind zo 1-2-3 niet waar ik die kan bestellen.
https://www.campingaz.com...ftersales_spareparts.aspxYukkie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:41:
Weet iemand een betrouwbare (web)shop waar je Campingaz onderdelen kunt krijgen? Ik heb via marktplaats een partygril gekocht voor wanneer ik niet op kolen kan/mag barbecueën, maar hij mist de knop en de brander doet het niet goed meer. Ik heb de onderdeelnummers, maar ik vind zo 1-2-3 niet waar ik die kan bestellen.
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 07-08-2018 12:07 ]
Sommige plastic soorten verliezen hun elastisiteit bij lage temperaturen, ik zou voor een tent met een stok in het midden gaan (tippi) of voor een tunneltent, in iedergeval een tent waar de sneeuw gemakkelijk van het doek kan glijden.Thy... schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:11:
[...]
10 tot 20 cm sneeuw kunnen ze prima aan. Maar boven de poolcirkel kan er natuurlijk zomaar een halve meter of meer in een nacht vallen. En dan heb je inderdaad kans dat je tentje inzakt. Het voordeel is dat ze super flexibel zijn waardoor de stokken niet snel breken.
Tunneltenten zijn meestal 3 seizoenen omdat ze niet tegen sneeuw kunnen. Dat glijdt er niet zo makkelijk af als je zou denken. Daarom zijn alle expeditie tentjes koepeltentjes met vaak meerdere bogen van stokken voor extra stevigheid.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:12:
[...]
Sommige plastic soorten verliezen hun elastisiteit bij lage temperaturen, ik zou voor een tent met een stok in het midden gaan (tippi) of voor een tunneltent, in iedergeval een tent waar de sneeuw gemakkelijk van het doek kan glijden.
Uiteraard, die kennen de nadelen en gaan liever zonder.Chaoss schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:01:
Wat ik zeg in feiten, die belading en kogeldruk zijn enorm belangrijk. Daar zijn ook filmpjes van hoe een aanhanger zich gaat gedragen als je hem verkeerd belaad.
Maar goed het zijn blijkbaar de mensen die niet met aanhanger rijden die er het meeste verstand van hebben
Allemaal helemaal waar wat je zegt, maar allemaal geen reden om de stelling dat een combinatie snel instabiel is als onzin weg te zetten.Uiteraard moet je met een aanhanger anders rijden dan zonder en een caravan zal meer risico's met zich meebrengen dan een aanhanger, een van de redenen waarom ik geen zin heb in een caravan.
Zo moet je met een zwaar beladen auto ook anders rijden. Ik zie ze soms rijden, volgestouwd, dakkoffer erop, vaak nog een fietsenrek geen veerweg meer. Dan weet ik wel zeker dat die auto's over hun max laad gewicht zitten, ook een extra risico.
Als je houd aan het max laad gewicht van je auto/aanhanger/kogeldruk dan kun je gewoon veilig rijden met een aanhanger, dat zijn geen 'mitsen en maren' maar je gewoon houden aan de specificaties van je voertuig. En uiteraard zijn er massa's mensen die niet weten wat ze doen met of zonder aanhanger zijn dat sowieso gevaren op de weg.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als extra info: er zijn tunneltenten die prima tegen sneeuw kunnen. Zie bijvoorbeeld de Hilleberg Keron of Nammatj. Maar ook met de Kaitum of Nallo zou ik het prima aandurven. Dit zijn natuurlijk wel tenten met een stevig prijskaartje, maar het kan dus prima. Je hebt wel gelijk dat de koepelvarianten met meerdere bogen nog steviger zijn.LordSinclair schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:42:
[...]
Tunneltenten zijn meestal 3 seizoenen omdat ze niet tegen sneeuw kunnen. Dat glijdt er niet zo makkelijk af als je zou denken. Daarom zijn alle expeditie tentjes koepeltentjes met vaak meerdere bogen van stokken voor extra stevigheid.
Met een flinke storm liggen ze plat, ik heb het zelf ook meegemaakt met een degelijke 3 persoonstent (ja het waaide heel hard). Iets wat ik niet nog een keer wil meemaken. Ik vind het voor Scandinavië in de winter absoluut geen optie om voor zo'n popuptentje te gaan.Thy... schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:11:
[...]
10 tot 20 cm sneeuw kunnen ze prima aan. Maar boven de poolcirkel kan er natuurlijk zomaar een halve meter of meer in een nacht vallen. En dan heb je inderdaad kans dat je tentje inzakt. Het voordeel is dat ze super flexibel zijn waardoor de stokken niet snel breken.
[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 07-08-2018 14:27 ]
Daarbij komt nog dat ze volgens mij allemaal glasvezelstokken gebruiken, in koude omstandigheden doen die het "glas"-deel van hun naam eer aan, zeg maar..Luuk84 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:03:
[...popuptent...]
Met een flinke storm liggen ze plat, ik heb het zelf ook meegemaakt met een degelijke 3 persoonstent (ja het waaide heel hard). Iets wat ik niet nog een keer wil meemaken. Ik vind het voor Scandinavië in de winter absoluut geen optie om voor zo'n popuptentje te gaan.
Scroll eens +/- 10 posts naar boven...UltraSub schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:29:
Zitten hier eigenlijk mensen met een camper of valt dat voor jullie niet meer onder de categorie kamperen?
Kamperen wordt hier heel breed gezien, zelfs mensen met een caravan zijn welkom!UltraSub schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:29:
Zitten hier eigenlijk mensen met een camper of valt dat voor jullie niet meer onder de categorie kamperen?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq