franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zelfs mensen met dit soort combinatiesLordSinclair schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:20:
[...]
Kamperen wordt hier heel breed gezien, zelfs mensen met een caravan zijn welkom!

Of:

[ Voor 25% gewijzigd door aReaRe op 07-08-2018 17:39 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
We zijn ondertussen wel redelijk gecharmeerd van een tipi (we zagen bijvoorbeeld de tentipi) maar echt een goed verhuurbedrijf vinden we zo niet (alleen maar voor evenementen)
Zelf jaren gekampeerd, ben er mee opgegroeid, vanaf 0,5 jaar op de camping. Vroeger tent, toen caravan, toen ik uit huis ging vliegvakanties, daarna weer terug naar ingerichte tenten met kleine kids. Je verlangt toch weer terug naar camping, hotels is leuk voor paar dagen. Sinds kort mijn ouders een camper die ik vrij mag gebruiken, en dat is wellicht het beste van alle werelden merk ik. Nergens langer dan 3 dagen. Zit wel nog in de fase dat stroom en water toch wel relaxed zijn en ik gewoon het camping sanitair benut tenzij het echt te smerig is qua toilet. Dan pakken we die in de camper wel voor de nummer 1.
@Wannial Scandinavië zie ik heel veel roadtrip met campers. Is dat geen idee om te huren dan?
[ Voor 7% gewijzigd door UltraSub op 07-08-2018 18:53 ]
Het grote nadeel van een camper tov een caravan is dat je geen auto hebt, ik snap die aanhanger daarom wel. Maar met een paar fietsen kom je ook een einde, maar de gemeente campings dus omdat je alles lopend kan doen, ze zijn rustig (geen animatie) en zelfs in Frankrijk behoorlijk relaxed. Het sanitair van de camper gebruiken wij ook niet tot nauwelijks maar hebben wel een losse toilet zitting mee voor de campings in west Frankrijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ventilatoren (koelbox, koelkast, en vriezer) maken over uren.....dan is zo'n simpele meter best geinig...
404 Signature not found
Algemene tips kan ik genoeg gevenWannial schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:12:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! We zullen inderdaad eens kijken naar een tent huren. Zoals je aangeeft is de auto een schuilplaats, maar met 3 personen proberen we dat het liefst te ontwijken, maar bestand tegen de elementen zijn we wel in geval van nood!
De andere linkjes die je geeft mbt de matjes zal ik ook eens bekijken!
Andere nuttige tips zijn ook zeker meer dan welkom!
Dat het niet goedkoop en niet makkelijk wordt zijn we al te goed van op de hoogte, daarom proberen we zo goed mogelijk voor te bereiden natuurlijk
Periode is eind februari begin maart. Dit over het algemeen niet de beste periode voor winterkamperen in die regio. De dagen zijn en kort (check wikipedia voor uren daglicht) en het kan in het binnenland zeer koud worden (-30 / -40). Eind maart of april zou gunstiger zijn maar kan mij voorstellen dat dit qua planning niet mogelijk is.
Je spreekt over een road trip, ga je dan met je eigen auto of huur je iets daar? Indien het eerste, dan moet je waarschijnlijk banden met spikes hebben, hoe ga je dat regelen?
Overnacht je in hutten vlakbij de doorgaande wegen en heb je daar elektra, stromend water en verwarming? Dat maakt je leven al een stuk makkelijk. Zit je in een basic jachthutje zonder dat alles, dan moet je nadenken over: hoe kom ik aan water/ hoe kook je eten? Heb je water bij je, hoe zorg je dat dit niet bevriest (thermosflessen bv)?
Als na een paar dagen je dons slaapzak steeds vochtiger wordt door gebrek aan droogtijd en dus steeds minder goed isoleert, is dat een probleem voor jullie of niet? Je kan een goedkope synthetische slaapzak over je dons slaapzak doen en zo goedkoop de comfort waarde te verhogen. Bovendien verliest de synthetische slaapzak zijn isolatiewaarde een stuk minder snel wanneer deze vochtig wordt door condens.
Op meer afgelegen plekken zul je geen mobile ontvangst hebben is dat een probleem voor jullie, als er iets fout gaat ben je dus ook veel meer op jezelf en elkaar aangewezen. Even 112 bellen is er niet bij. Doe geen domme dingen dan
Stel je hebt je tent opgezet ergens, wat dan: Wil je buiten zitten de natuur bewonderen of een beetje de omgeving verkennen? Bedenk dan dat stilzitten bij -10 al heel snel koud is. Zeker omdat je niet, zoals wanneer het thuis -5 is, je weer op kan warmen binnen. Kleding die in NL zou voldoen bij -10 is dan al snel niet warm genoeg. Neem genoeg laagjes kleding mee of kruip direct in je slaapzak. Zorg dat je warm je slaapzak in gaat. Het ding is gemaakt om te isoleren, niet om te verwarmen. Voor noodgevallen zou je een paar chemische handwarmers mee kunnen nemen.
Ga je de hele week kamperen met 3 volwassenen in de tent dan wil je waarschijnlijk een 4-persoons tent. Wintermatje en slaapzakken zijn volumineus en een gemiddeld 3-persoons tent is +/- 155 cm breed. Prima voor een enkele nacht, voor een week niet zo comfortabel.
Je hebt voor het noorderlicht trouwens “weersvoorspellingen” dan kan je zien wanneer het de moeite is om s nachts uit je bed te komen.
Wanneer je heen vliegt zou ik op het vliegveld taks-free maximaal alcohol kopen voor onderweg. Zelfs taks-free is het schreeuwend duur.
Laatste tip: Zeker ervan genieten! Winterkamperen is soms prutsen, maar ook een unieke natuurbeleving. Zeker in Scandinavië!
Tipi zou ik niet weten. Maar hier verhuren ze wel tenten (100e per week zo te zien) (en evt ook slaapzakken, dikke wanten, etc). En hier misschien ook nuttige adressen indien je in de buurt van de Belgische grens woont.Wannial schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:48:
Naar aanleiding van eerdere vragen hierboven, roadtrip scandinavie, waar zouden we een goede tent kunnen huren voor deze reis? Ik ben niet bekend met de degelijke verhuurbedrijven.
We zijn ondertussen wel redelijk gecharmeerd van een tipi (we zagen bijvoorbeeld de tentipi) maar echt een goed verhuurbedrijf vinden we zo niet (alleen maar voor evenementen)
[ Voor 8% gewijzigd door Zygapophysis op 07-08-2018 20:36 . Reden: verhuur verhaal toegevoegd ]
@franssie Ja geen auto is het enige echte mindere. Alles moet op fietsafstand zijn, en hoewel dat geen probleem hoeft te zijn, anders plannen, eerder verkassen in plaats van met de auto een straal van 50 km of meer te willen dekken, heeft het toch zijn beperkingen. Na 3 dagen Friesland, 3 dagen Veluwe, sta ik nu 3 dagen in de Ardennen, en met stadsfietsen is dat niet lekker, laat staan met 2 jonge kids.
Adapt and change. Mee om leren gaan en anders plannen denk ik. Of nog korter blijven staan.
Camperplaatsen zijn vaak erg mooi, maar ik wil wel mijn luifel kunnen uitrollen, stoeltjes eronder en bbq aan. En als ik zo schat zou ik zeggen dat 75% van de camperplaatsen dat campinggedrag noemt en niet toestaat. Dus ik ben nog wat zoekende. Het bevalt me in ieder geval erg goed so far moet ik zeggen.
We doen een probeer jaartje. Als goed bevalt bekijken we of we deze houden of klein maatje groter gaan, alvorens we beginnen aan zonnepanelen en extra grote accu’s om compleet zelfvoorzienend te zijn. Nog geen idee. Met twee kids zou een hefbed erg fijn zijn, maar mijn ouders hebben dat eigenlijk niet nodig. We zien wel. Eerst maar eens wat vaker er op uit.
Niet alle veldbedden zijn groot en zwaar. Ivm overmatig zweten (ook bij kouZygapophysis schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:18:
[...]
Veldbedden zijn inderdaad niet handig. Ze zijn groot, zwaar en je moest alsnog een isolerend matje hebben omdat je anders veel warmte verliest aan de onderzijde.

Mogelijk dat dit door de auto een minder grote issue is - een of meer slaapzakken uitgerold laten zijn niet alleen comfortabel in de auto maar krijgen ook kans beter uit te drogen.Zygapophysis schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:19:
[...]
Als na een paar dagen je dons slaapzak steeds vochtiger wordt door gebrek aan droogtijd en dus steeds minder goed isoleert, is dat een probleem voor jullie of niet? Je kan een goedkope synthetische slaapzak over je dons slaapzak doen en zo goedkoop de comfort waarde te verhogen. Bovendien verliest de synthetische slaapzak zijn isolatiewaarde een stuk minder snel wanneer deze vochtig wordt door condens
Traditioneel is natuurlijk dat je je waterflessen mee in je slaapzak neemt[...]
hoe kom ik aan water/ hoe kook je eten? Heb je water bij je, hoe zorg je dat dit niet bevriest (thermosflessen bv)?
Met de auto kun je onderweg sneeuw/ijs smelten door het in flessen in de auto mee te nemen. Scheelt blauwe ballen 's nachts
Koken is wel een goede, vergeet bij voorbaat CampingGaz of andere propaan/butaan gevallen, aangezien butaan onder de 0C niet meer wil verdampen en dan alle propaan in een keer in een steekvlam uit je kooktoestel spurt terwijl de butaan als nutteloze vloeistof achter blijft

Ja, ervaringsdeskundige...
Theoretisch kun je ook met gasflessen in je slaapzak slapen, maar dat moet je niet willen. Je hebt dus een benzinebrander (zo'n Coleman ding bijv) nodig.
Overigens, als het ECHT hard vriest (<-25C) heb je potentieel nog een groter probleem. In (sub)arctisch Scandinavie zie je op alle parkeerplaatsen stopcontacten voor motorblokverwarmers om het mogelijk te maken bij dat soort temperaturen je auto te starten. In Siberie hebben ze bij soms nog lagere temperaturen de workaround om letterlijk een fikkie te stoken onder de motorkap van hun oude Lada, maar ik vermoed sterk dat dat bij een moderne auto minder wenselijk of succesvol zou zijn. Dus hoe was je van plan om bij dat soort temperaturen de auto gestart te krijgen?
Oslik blyat! Oslik!
Volgens mij hebben wij verschillende definities van wat winterkamperen is, wat groot en zwaar is en wat werkt.dion_b schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:07:
[...]
Niet alle veldbedden zijn groot en zwaar. Ivm overmatig zweten (ook bij kou) heb ik een sterke voorkeur voor veldbedden. Ben al te vaak met diverse matten drijfnat en ijskoud wakker geworden. Toch wil ik gewoon naast mensen (gezin...) met luchtbedden kunnen liggen in een tent. Ik heb nu een Bo-Camp Extreme dat 12cm hoog is en nog geen 3kg weegt. Dat is al snel teveel voor een trektocht, maar prima te doen bij een autovakantie. Voor een wat extremere vakantie zou ik kijken naar de ThermaRest LuxuryLite (XL) dat optioneel voorzien kan worden van een 'cot warmer' isoleerlaagje. Maar goed, die LuxuryLite kost al > EUR 200, met nog eens > EUR 50 voor de isolatie, dus budgetoptie is het allerminst.
M.i. onderschrijf je hierboven precies wat ik zeg: veldbedden zijn zwaar, groot en je hebt alsnog een matje nodig (de cot warmer) . Als je een veldbed in de sneeuw opzet, wat denk je dat er met de pootjes gebeurt? Die zaken in de sneeuw. Slecht voor de vloer van je tent en je ligt alsnog op de grond. Dat jij er mee ligt in een tent naast je gezin, doet mij vermoeden dat je niet bij -20 op een berg sneeuw ermee gekampeerd hebt.
Voor mij persoonlijk is waterfles in de slaapzak geen goede optie ivm kans op lekkage -> doorweekt dons -> bij slecht weer einde vakantie en potentieel levensbedreigend. Kan je de slaapzak drogen in de auto, dan is dit, zoals ik al eerder omschreef, natuurlijk geen issue. Gastankje heb ik dan weer geen moeite mee. Kan je evt ook 's ochtends opwarmen door t paar minuutjes in je jas te doen.dion_b schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:07:
[...]
Traditioneel is natuurlijk dat je je waterflessen mee in je slaapzak neemt
Met de auto kun je onderweg sneeuw/ijs smelten door het in flessen in de auto mee te nemen. Scheelt blauwe ballen 's nachts
Koken is wel een goede, vergeet bij voorbaat CampingGaz of andere propaan/butaan gevallen, aangezien butaan onder de 0C niet meer wil verdampen en dan alle propaan in een keer in een steekvlam uit je kooktoestel spurt terwijl de butaan als nutteloze vloeistof achter blijft
Theoretisch kun je ook met gasflessen in je slaapzak slapen, maar dat moet je niet willen. Je hebt dus een benzinebrander (zo'n Coleman ding bijv) nodig.
Over vocht gesproken, een plasfles is ook ideaal als je er normaal 's nacht uit moet om te plassen. Dit iets wat je namelijk niet wilt als het koud is (zowel in een tent als in een blokhut als de kachel 's nachts uit is). Zo'n fles vind ik praktisch. Wel goed markeren dat je h'm niet voor de drinkfles aanziet
Sneeuwsmelten in de auto? Heb je weleens een 1.5L fles vol met sneeuw gedaan en deze laten smelten op kamertemperatuur? Hoelang duurde dat toen en hoeveel ml water bleef er over? Geen heel zinnige oplossing m.i.
Koken kan ook diep onder het vriespunt (tot +/- -15C) op een isobutaan tankje, maar dan moet je het vloeibare gas gebruiken door zo’n gasbrander te gebruiken. Eventueel zet je de gastank ik een kom met water, dat is per definitie boven nul en verwarmt zo je gas. Voordeel van gas is dat het veiliger binnen in een tent te gebruiken is (minder kans op een “priming” steekvlam zoals bij benzine branders. Fool-proof aansteken kan met een fire-steel, raakt niet op, werkt altijd en is hufter proof. Denk ook aan iets waar je brander opzet (stukje hout bv), anders zinkt deze steeds dieper weg in de sneeuw als ie warm wordt. Tips en mods voor gevorderden hier.
Als je niet een auto met standkachel huurt en de zon schijnt niet kan dit inderdaad problemen geven.dion_b schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:07:
[...]
Overigens, als het ECHT hard vriest (<-25C) heb je potentieel nog een groter probleem. In (sub)arctisch Scandinavie zie je op alle parkeerplaatsen stopcontacten voor motorblokverwarmers om het mogelijk te maken bij dat soort temperaturen je auto te starten. In Siberie hebben ze bij soms nog lagere temperaturen de workaround om letterlijk een fikkie te stoken onder de motorkap van hun oude Lada, maar ik vermoed sterk dat dat bij een moderne auto minder wenselijk of succesvol zou zijn. Dus hoe was je van plan om bij dat soort temperaturen de auto gestart te krijgen?
Nee, dat heb ik niet gedaan, zoals ik al aangaf zou ik het model wat ik had mede om deze reden er niet voor aanraden. Maar die Thermarest is andere koek, het heeft ook geen 'pootjes' maar grote lussen die zowel voor vering zorgen als de druk spreiden:Zygapophysis schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 01:14:
[...]
Volgens mij hebben wij verschillende definities van wat winterkamperen is, wat groot en zwaar is en wat werkt.Ieder redeneert natuurlijk vanuit zijn/haar referentiekader. Zoals gezegd hangt het dus heel erg van wat, je waar, gaat doen. Wannial moet denk ik uit alle tips en adviezen bepalen wat voor hem/haar van toepassing is.
M.i. onderschrijf je hierboven precies wat ik zeg: veldbedden zijn zwaar, groot en je hebt alsnog een matje nodig (de cot warmer) . Als je een veldbed in de sneeuw opzet, wat denk je dat er met de pootjes gebeurt? Die zaken in de sneeuw. Slecht voor de vloer van je tent en je ligt alsnog op de grond. Dat jij er mee ligt in een tent naast je gezin, doet mij vermoeden dat je niet bij -20 op een berg sneeuw ermee gekampeerd hebt.

Dan nog heb je natuurlijk gelijk dat zelfs de beste veldbed slechter isoleert dan een goede wintermat - maar als dat door zweet teniet gedaan wordt ben je weer terug bij af.
En dit heb ik dus wel bij -10C meegemaakt...
Waarom moet ik hier aan Frank Zappa denken?[...]
Over vocht gesproken, een plasfles is ook ideaal als je er normaal 's nacht uit moet om te plassen. Dit iets wat je namelijk niet wilt als het koud is (zowel in een tent als in een blokhut als de kachel 's nachts uit is). Zo'n fles vind ik praktisch. Wel goed markeren dat je h'm niet voor de drinkfles aanziet
Oslik blyat! Oslik!
Ook wel direct een probleempje ontdekt... Stokken moeten op een andere plek op de caravan want 't water loopt niet naar m'n zin weg...
Maar ach het kan erger buren die hun 230v gewoon in de regen laten liggen
404 Signature not found
En nog iets om rekening mee te houden is dat je er van uit moet gaan dat parkeerplaatsen langs wegen niet beschikbaar zijn omdat de sneeuwschuiver daar niet komt. En als ie er wel komt de parkeerplaats hoogstwaarschijnlijk gebruikt als sneeuw opslag. Even je auto langs de weg parkeren en wildkamperen is er dus waarschijnlijk niet bij.dion_b schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:07:
[...]
Niet alle veldbedden zijn groot en zwaar. Ivm overmatig zweten (ook bij kou) heb ik een sterke voorkeur voor veldbedden. Ben al te vaak met diverse matten drijfnat en ijskoud wakker geworden. Toch wil ik gewoon naast mensen (gezin...) met luchtbedden kunnen liggen in een tent. Ik heb nu een Bo-Camp Extreme dat 12cm hoog is en nog geen 3kg weegt. Dat is al snel teveel voor een trektocht, maar prima te doen bij een autovakantie. Voor een wat extremere vakantie zou ik kijken naar de ThermaRest LuxuryLite (XL) dat optioneel voorzien kan worden van een 'cot warmer' isoleerlaagje. Maar goed, die LuxuryLite kost al > EUR 200, met nog eens > EUR 50 voor de isolatie, dus budgetoptie is het allerminst.
[...]
Mogelijk dat dit door de auto een minder grote issue is - een of meer slaapzakken uitgerold laten zijn niet alleen comfortabel in de auto maar krijgen ook kans beter uit te drogen.
[...]
Traditioneel is natuurlijk dat je je waterflessen mee in je slaapzak neemt
Zorg tevens dat je meerdere sneeuwscheppen hebt zodat je er 1 in je tent en 1 in je auto kan leggen. Niks zo vervelend als je auto met de hand uit moeten graven.
Standkachel is inderdaad ook geen overbodige luxe, net als goede winterbanden met spikes. Ga er vanuit dat er niet gestrooid wordt in scandinavie en dat je dus als je wat noordelijker komt permanent op een ijsbaan rijdt. Mocht je toch voor goede winterbanden zonder spikes gaan, goedekope hakkiewakkie nederlandse winterbanden ga je het waarschijnlijk niet mee redden, zorg dan dat je goede sneeuwkettingen bij je hebt en weet hoe ze werken. Winterbanden zonder spikes en geen sneeuwkettingen en je loopt het risico dat je niet met de kolonnes mee mag rijden.
[ Voor 5% gewijzigd door MewBie op 08-08-2018 10:43 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
don't eat that yellow snow?dion_b schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 01:29:
[...]
Nee, dat heb ik niet gedaan, zoals ik al aangaf zou ik het model wat ik had mede om deze reden er niet voor aanraden. Maar die Thermarest is andere koek, het heeft ook geen 'pootjes' maar grote lussen die zowel voor vering zorgen als de druk spreiden:
[afbeelding]
Dan nog heb je natuurlijk gelijk dat zelfs de beste veldbed slechter isoleert dan een goede wintermat - maar als dat door zweet teniet gedaan wordt ben je weer terug bij af.
En dit heb ik dus wel bij -10C meegemaakt...
[...]
Waarom moet ik hier aan Frank Zappa denken?
De afgelopen 5 jaar zijn we met een tent op vakantie geweest, safarica polyester tent.
Deze heeft zijn einde van zijn levenslicht gezien, dus opzoek naar een volgende stap.
Graag willen wij volgend jaar met een vouwwagen op vakantie gaan. ( we zijn met 2 personen ) .
Voordat we een aanzienlijk bedrag gaan neertellen voor een vouwwagen, willen we eerst 1 jaar, een vouwwagen huren, om te zien of dit bevalt.
Hebben jullie tips van een goede verhuurder, tegen een schappelijke prijs.
We gaan meestal 14 nachten. Meestal in juli..
Dank alvast voor de tips!
Als je niet in de markt ben voor een gloednieuwe dan kan je ook een tweedehandsje overwegen voor een paar honderd euro. Dat ben je in huur namelijk ook al snel kwijt, maar is niet zonder risico.
Ga je inderdaad nieuw kopen? En wat is je budget? Als je in de markt bentvoor een Holtkamper dan hoef je geen Jamet te huren. Of andersom, als je een Holtkamper gaat huren en daarna een Jamet gaat kopen dan zal die Jamet wel erg gaan tegenvallen
[ Voor 31% gewijzigd door Chaoss op 09-08-2018 09:55 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik overweeg wel om ( als het bevalt ) een nieuw model te kopen ( of een jonge occasion )
Zit er veel verschil in Jamet of holtkamper?
Ga anders begin januari naar de Caravana die gehouden wordt in Leeuwarden (dat is uit mijn hoofd de eerstvolgende kampeerbeurs).Androo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:59:
het liefste wil ik een vouwwagen welke snel op te zetten is natuurlijk![]()
Ik overweeg wel om ( als het bevalt ) een nieuw model te kopen ( of een jonge occasion )
Zit er veel verschil in Jamet of holtkamper?
Naast Jamet , Holtkamper heb je ook Aart Kok, Alpenkreuzer (herrezen uit de as als een Phoenix) etc etc.
@Chaoss Heb je een linkje naar alle verschillende klappers
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Leeuwarden is een beetje ver ( kom uit LimburgaReaRe schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:03:
[...]
Ga anders begin januari naar de Caravana die gehouden wordt in Leeuwarden (dat is uit mijn hoofd de eerstvolgende kampeerbeurs).
Naast Jamet , Holtkamper heb je ook Aart Kok, Alpenkreuzer (herrezen uit de as als een Phoenix) etc etc.
@Chaoss Heb je een linkje naar alle verschillende klappers
Vroeger ben ik met mijn ouders altijd met een alpenkreuzer geweest.. ( harde bovenkant )
Ik dacht dat deze failliet waren..
In elk geval, als iemand een goede site weet, waar je de verschillen kan vergelijken zou dat fijn zijn!
Tevens, heeft iemand nog ervaringen met een goede verhuurder? ( Liefste doe ik het wel zakelijk en niet particulier ): Mogelijk bijvoorbeeld: Ik huur hem voor 2 weken, en als ik tevreden ben, dat ik hem overkoop ( met korting van de huur o.i.d )
Waren ze ook, maar Doréma (maker van voortenten) heeft de merknaam gekocht en het merk nieuw leven ingeblazen ( www.alpenkreuzer.nl )Androo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:17:
[...]
Leeuwarden is een beetje ver ( kom uit Limburg)
Vroeger ben ik met mijn ouders altijd met een alpenkreuzer geweest.. ( harde bovenkant )
Ik dacht dat deze failliet waren..
Zakelijke verhuurders zijn meestal aangesloten bij de Bovag, ik zou daar eens kijken.Mogelijk bijvoorbeeld: Ik huur hem voor 2 weken, en als ik tevreden ben, dat ik hem overkoop ( met korting van de huur o.i.d )
Het is de vraag hoeveel ruimte je wilt hebben of nodig hebt. Hoe groter de vouwwagen hoe meer werk het opzetten. Je bent nu met 2 personen dan zou ik voor een snelklapper met vast deksel gaan, bv een Trigano Alpha. Als er in de toekomst nabije toekomst kinderen bijkomen zou ik al voor iets groters gaan.
Dit is de volgorde qua grote:
-Enkelklapper met vast deksel: 1 vast bed, voortent klap je naast de vouwwagen. Luifel van lossen stokken (optioneel).
Voorbeeld Trigano Alpha:
-Enkelklapper: 2 vaste bedden, het 2de bed klap je naaste de vouwwagen, voortent vouw je naar voren. Luifel van losse stokken (optioneel).
Voorbeeld Trigano Odyssee:
-Dubbel klapper: 2 vaste bedden die je elk naar links en rechts klapt in het midden heb je dan een zitje. Voortent vouw je naar voren of moet je met losse stokken aanbouwen, luifel losse stokken (optioneel).
Voorbeeld Trigano Olympe:
Alle bekende merken hebben modellen die in bovenstaande gategorie vallen:
-Jamet
-Trigano.
-combicamp.
CampLet heeft volgens mij alleen vouwwagens met vast deksel. Holtkamper heeft een vrij uniek opvouwsysteem.
@Androo nadeel dat je in Limburg woont, caravana is een leuke beurs om een aantal merken te bekijken. Moet wel zeggen dat er afgelopen jaar minder vouwwagens stonden dan vorig jaar.
Verder zitten een aantal dealers ook in het noorden:
-Vouwwagen centrum Noordburgum
-Aart Kok Roden.
-Bravo Vouwagenwereled Ommen.
-Viuwagen centrum Siddeburen.
De eerste 3 zijn wij geweest uiteindelijk gekocht bij Bravo in Ommen. In het zuiden zal ook wel iets zitten, maar daar heb ik me destijds niet in verdiept.
[ Voor 53% gewijzigd door Chaoss op 09-08-2018 15:03 ]
Chaoss schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:50:
@Androo Dan zou ik me er eerst in verdiepen wat voor soort vouwwagen je zoekt. Enkelklapper, dubbelklapper, vaste klep etc. etc. De manier van opzetten is totaal verschillend, dus dan raad ik je aan om een vouwwagen te huren die lijkt om wat je mogelijk wilt kopen.
Interessante overwegingen, daar wil ik op zich wel een stukje aan wijden in de OP. Ik ga eens op zoek naar meer informatie, ook omdat vrouwlief best wel interesse toont in een vouwwagen.Chaoss schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:46:
Ja dat is een flink verschil, Jamet is echt instap en goedkoop. Vanaf 6000 euro heb je er een. Holtkamper is imho de mooiste vouwwagen die je kunt kopen, superieure kwaliteit, gemakkelijk op te zetten en super stormbestandig (de de Waard onder de vouwwagens). Wel flink duurder, vanaf ongeveer 16k oplopend tot 26k. Jamet vs Holtkamper is zoiets als Skoda vs Mercedes. Wij hebben zelf een Trigano is een stapje luxer dan Jamet, zeg maar de volkswagen.
Het is de vraag hoeveel ruimte je wilt hebben of nodig hebt. Hoe groter de vouwwagen hoe meer werk het opzetten. Je bent nu met 2 personen dan zou ik voor een snelklapper met vast deksel gaan, bv een Trigano Alpha. Als er in de toekomst nabije toekomst kinderen bijkomen zou ik al voor iets groters gaan.
Als ik echter kijk naar wat ik ook de campings zie langs komen dan zit er een hoop tussen waar het allemaal niet makkelijker of beter van wordt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is wel een leuk type. Heeft tenminste ook het voordeel van vlot opzetten dus geschikt voor trekken. Je moet alleen niet teveel op het dak laden anders wordt die drie minuten aardig langer.Chaoss schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:46:
Dit is de volgorde qua grote:
-Enkelklapper met vast deksel: 1 vast bed, voortent klap je naast de vouwwagen. Luifel van lossen stokken (optioneel).
Voorbeeld Trigano Alpha:
[video]
Ze laten trouwens niets zien qua vastzetten of afspannen, wordt dat niet tot opzetten gerekend?
Dit is alweer aardig wat handelingen moet ik zeggen, al een stuk meer dan een flinke tunneltent. Ze hebben ook al stiekem de pootjes vooraf uitgedraaid zie ik.-Enkelklapper: 2 vaste bedden, het 2de bed klap je naaste de vouwwagen, voortent vouw je naar voren. Luifel van losse stokken (optioneel).
Voorbeeld Trigano Odyssee:
[video]
Het uiterlijk verschilt wel veel valt mij op. Sommigen zijn echt zo vierkant als een caravan met voortent, dat is niet echt mijn smaak. Terwijl anderen juist erg een tentgevoel hebben, is dat nog merkgerelateerd?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Huh? Die kende ik nog niet.... En komt nog wel uit Enschede.....zebsite schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:14:
Wij hebben gisteren na "rijp" beraad een Weekender-keizer tenttrailer besteld, twee persoons en snel op te zetten (en door ons betaalbaar) http://www.tenttrailer.info/
Nou ja, in de zoektocht naar een vouwwagen zijn er vele mogelijkheden. Smitveld heb ik bijvoorbeeld nog niet zien langskomen, net als Raclet, 3Dog,Campwerk, Zambezi, etc....
Belangrijkste is dat je eerst voor jezelf uitzoekt wat je wil. Bij ons ging het zo:
- minimaal vier vaste slaapplaatsen
- moet er niet uitzien als een standaard vouwwagen, het liefst als een "de Waard" tent
- moet makkelijk op te zetten zijn
- ingeklapt moet de vouwwagen er sportief uitzien, niet als een standaard vouwwagen (eis van de vrouw)
Derhalve kwamen wij op een Aart Kok Kariba. Ook deze vakantie kregen we weer vragen hoe we het voor elkaar kregen zoveel spullen mee te nemen zonder aanhanger en zonder dakkoffer, ze dachten allemaal dat het een tent was. Reeds zes jaar naar volle tevredenheid in gebruik.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ja die filmpjes zijn niet helemaal eerlijk
In geval van mijn Odyssee komt het neer op:
-dekzeil eraf, daaronder heb ik mijn stoelen en grondzeil liggen.
-4 pootjes uitdraaien (met accuboor
-1x uitklappen.
-T-stuk plaatsen om voortent te koppelen (kliksysteem)
-voortent uitklappen.
-buis onder het 'dak' plaatsen.
-3 staanders voortent plaatsen
-kuipzeil inritsen (optioneel)
-rondom wat haringen slaan.
-luifel aanritsen (optioneel)
Optioneel kun je ook nog een garderobe stang tussen de 2 slaapcabines plaatsen en een horizontale stang tussen 2 staanders vd voortent plaatsen.
Voor de hoeveelheid ruimte die je er voor terug krijgt vindt ik het meevallen. Het zet een stuk gemakkelijker op dan een bungalow tent of een hele grote de Waard. Je bedden zijn ook gelijk klaar want de matrassen blijven liggen.
En inderdaad veel vouwwagens lijken op een vierkante bungalowtent of caravan voortent komt ook vaak door de kleurstelling. Vooral Camplet, Combicamp en Jamet hebben die look.
Onze Trigano vind ik nog meevallen, niet de mooist tentvorm maar wel een goed compromie.
Als je bv kijkt naar Aart kok dan heeft die mooiere tent vormen. Maar die heeft dan weer andere nadelen als stahoogte, vaste keuken, veel scheerlijnen:

Die bovenste foto is vergelijkbaar met onze Odyssee, de vorm is grotendeels gelijk maar de voortent ziet er anders uit, mooier maar minder functioneel: minder stahoogte, geen ramen, minder ventilatieroosters. Wij vonden het niet opwegen tegen de looks maar ik snap wel waarom je er wel voor zou kiezen.
Het toppunt lijf de eerder genoemde Holtkampers, dat zijn echt mooie apparaten:

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 09-08-2018 16:01 ]
Ik ga vermoedelijk ook naar de Alpenkreuzer kijken (nostalgie).
* aReaRe aan het kijken is naar een vouwwagen als opvolger van het kamperen met de Karsten tent, het sjouwen van 25kg aan tent van zolder en het slapen op de grond in de tent begint mij wat op te breken (ouder worden).
Dat zou voor mij wel een pre zijn inderdaad zo een midden deel. Je hebt dan ook een (minimale) leefruimte als je even snel wilt schuilen etc, vreemd dat ze dat niet meer zo maken. Ik heb een campertje maar een vouwwagen is enige tijd ook een overweging geweest (en een dak tent, maar dat kan mijn auto helaas niet aan).Deveon schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:41:
<> Ik vind het wel jammer dat de slaapcabines (Olympe) tegenwoordig vanaf de voortent bereikbaar zijn en niet meer vanuit het midden deel. <> Erg handig op doorreis.
Vergelijk ik dit met bijv cabanon of Jamet (bouw) wagens dan heb je een berg ruimte, kun je met een heel gezin op stap en ook nog met z'n allen binnen zitten, maar tegelijkertijd ben je dan ook een halve dag aan het opbouwen...
Grote voordeel van meesTe wagens is ook 1000 liter bagageruimte onder bed en op de tent onder het afdekzeil, voor ons was de vouwwagen tov tent dus ook het verschil tussen wel of niet een grotere auto kopen...
Ik zou echt gaan kijken her en der om een goed beeld te krijgen. Zo zijn wij bij de wit in Schijndel geweest, maar ook bij holtkamper in Bunnik. Nadat we bij de wit getest waren waren we onder de indruk van cabanon, toen bij holtkamper gekeken en flink omgeslagen... Overigens zijn de Aart Kok modellen ook erg gaaf.
[ Voor 25% gewijzigd door Sander op 09-08-2018 17:27 ]
Die heeft overigens gisteren z’n eerste storm hier in de Drome glansrijk doorstaan, zonder stormbanden. Rondom ons heen de nodige schadegevalletjes gezien.
Ik ben toch malle pietje niet!
We gaan binnenkort kamperen en elektra zit bij de prijs in. Maar ik heb geen snoer met cee stekker. Wel heb ik thuis een prima Kabelhaspel met normale 220 stekker (gebruikt voor klussen). Dus ben op zoek naar een verloop van een 220 stopcontact naar een cee stekker. Maar ik vind alleen maar deze dingen:
En dit ding snap ik niet, want wat heb je hieraan?
Waar vind ik snel het verloopstuk wat ik zoek?
Beter zoeken. Zoek op campingstekker en je vindt er al tig.Jelte schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:15:
Ik snap het niet.
We gaan binnenkort kamperen en elektra zit bij de prijs in. Maar ik heb geen snoer met cee stekker. Wel heb ik thuis een prima Kabelhaspel met normale 220 stekker (gebruikt voor klussen). Dus ben op zoek naar een verloop van een 220 stopcontact naar een cee stekker. Maar ik vind alleen maar deze dingen:
[afbeelding]
https://www.tlbesparen.nl...astekker-naar-cee-stekker
Je vindt vooral andersom omdat wat jij wilt helemaal niet de bedoeling is een typisch iets voor zuinige Hollanders.
De campingstekker met dikke kabel is voor de veiligheid. Je haspeltje is totaal niet geschikt om als buitenkabel neer te leggen en waar mensen wellicht nog overheen moeten rijden ook.
De reden dat je die andere verkoopstukjes wel vindt is omdat ze in bepaalde knoflooklanden geen zin hebben in veilige stopcontacten maar dan kan je wel veilige kabels gebruiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb zelf een 30M CEE (verleng)snoer (zo’n neopreen buitenkabel) plus een losse CEE blok met hierin 3x Schuko aansluitingen. Beide zijn overal wel te krijgen.
Die neopreen rommel geeft af aan je handen. en de rest van de wereld. Beter gebruik je geel PVC, zie je nog eens liggen in de schemering ook.vhal schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:47:
Dat is maar net welke haspel hij heeft, genoeg haspels die hufterproof zijn al schat ik de kans niet zo groot dat dit er een is.
Ik heb zelf een 30M CEE (verleng)snoer (zo’n neopreen buitenkabel) plus een losse CEE blok met hierin 3x Schuko aansluitingen. Beide zijn overal wel te krijgen.
https://scheepsdief.nl/st...el-H05VV-F-GEEL-3-x-25-mm
erg populair in de watersport omdat je die neopreen rotzooi niet steeds wilt wegpoetsen van je schip en je en 's avonds op een steiger minder snel over struikelt (wat bij water vanzelfsprekend erg gevaarlijk kan uitpakken).
Maar ik snap je punt @Gonadan
Volgens mij worden die vooral gebruikt om thuis je caravan aan het stroom te leggen. Overigens is een stekkerwisselen geen rocket science.Jelte schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:15:
Ik snap het niet.
[afbeelding]
Toevallig heb ik een aantal keer gezien dat een max van 25 meter is toegestaan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de campingpatrouille het controleert though
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, wat is daar het idee achter? Dat je niet bij paaltje die voor andere plekken zijn kunt tappen?Reinier schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:30:
Toevallig heb ik een aantal keer gezien dat een max van 25 meter is toegestaan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de campingpatrouille het controleert though
Zelf heb ik zo'n 25 meter met direct een stekkerbak eraan, daarmee kom ik er vaak niet omdat ik binnen de tent door OCD al een paar meter verlies.
Daarnaast nog een verlengsnoer van 30 of 50, dat weet ik niet zeker. Bijna altijd nodig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voorbeeldje van https://sprookjescamping.nl/contact/veelgestelde-vragen:
Alle plaatsen zijn voorzien van een 10A aansluiting. Hiervoor heeft u een 3 polige CEE stekker nodig en een maximale kabellengte van 25 meter. Alleen de velden op het Kikkerland zijn voorzien van 6A.
[ Voor 89% gewijzigd door Reinier op 11-08-2018 09:24 ]
Met 56,5 meter heb ik ruim voldoende, tot nu toe altijd maar 1 van beide kabels hoeven gebruiken.
Ik denk dat ze bedoelen dat je maximaal 25m snoer nodig hebt. Dat is voldoende.Reinier schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:16:
Geen flauw idee
Voorbeeldje van https://sprookjescamping.nl/contact/veelgestelde-vragen:
[...]
Waarom? Omdat het kan!!
Er lijkt me geen technische reden om geen langer snoer te mogen gebruiken. Ja een langer snoer heeft een iets hogere weerstand maar dat lijkt me niet echt een invloed te hebben.
* Reinier kruipt in hoekje
Eigenlijk ben ik altijd wel benieuwd; als je ziet wat je betaald voor een vouwwagen, heb je dan evt ook een caravan overwogen? Zo ja, waarom dan wel of niet?Sander schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:16:
Wij hebben begin dit jaar een holtkamper cocoon gekocht na tijdje zoeken naar wat er precies wilden. In eerste instantie wilden we ook eerst gaan huren, maar gezien de hoge huurprijzen en geringe afschrijving op de holtkampers besloten gelijk wat te kopen en te kijken of het beviel. Inmiddels ruim drie weken mee op stap geweest en zeer goed bevallen. Het gemak bij opzetten, de degelijkheid en bijvoorbeeld het membraan airco dak, zijn mega goed bevallen. Ook de keuken die vast in de wagen zit en er niet af hoeft of opgezet. Daarnaast staat de cocoon van aankomst tot helemaal klaar binnen een uur (met een kleintje van 1 dat ondertussen de helft van de aandacht opeist). Inpakken en opruimen duurt iets langer, met name omdat we dan ook even schoonmaken etc. Maar we hebben dan ook meerdere keren maar twee nachten op één plek gestaan.
Vergelijk ik dit met bijv cabanon of Jamet (bouw) wagens dan heb je een berg ruimte, kun je met een heel gezin op stap en ook nog met z'n allen binnen zitten, maar tegelijkertijd ben je dan ook een halve dag aan het opbouwen...
Grote voordeel van meesTe wagens is ook 1000 liter bagageruimte onder bed en op de tent onder het afdekzeil, voor ons was de vouwwagen tov tent dus ook het verschil tussen wel of niet een grotere auto kopen...
Ik zou echt gaan kijken her en der om een goed beeld te krijgen. Zo zijn wij bij de wit in Schijndel geweest, maar ook bij holtkamper in Bunnik. Nadat we bij de wit getest waren waren we onder de indruk van cabanon, toen bij holtkamper gekeken en flink omgeslagen... Overigens zijn de Aart Kok modellen ook erg gaaf.
Zelf zie ik slecht het voordeel in van vouwwagen tov tent en van vouwwagen tov caravan. Misschien omdat ik geen ervaring heb met een vouwwagen heb ik die beperking, dus kan prima aan mezelf liggen 😉.
Dus de stekker maar van die bouwhaspel geknipt en een CEE stekker eraan. Dan komt het vast goed
Tov van een tent:fredkroket schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:01:
[...]
Eigenlijk ben ik altijd wel benieuwd; als je ziet wat je betaald voor een vouwwagen, heb je dan evt ook een caravan overwogen? Zo ja, waarom dan wel of niet?
Zelf zie ik slecht het voordeel in van vouwwagen tov tent en van vouwwagen tov caravan. Misschien omdat ik geen ervaring heb met een vouwwagen heb ik die beperking, dus kan prima aan mezelf liggen 😉.
- Sneller opzetten
- Ruime bagagewagen
- Slapen van de grond
- Vaak grotere binnenruimte
- Vaak kant-en-klare bermkeuken
Tov een caravan:
- Goedkoper in aanschaf, verbruik, tolwegen en stalling
- Lager trekgewicht nodig en makkelijker laden
- Het “tentgevoel”
Ik vind caravans eigenlijk bijna alleen maar nadelen hebben, geen tenzij je echt flink geld uitgeeft (met bijbehorend formaat en benodigde auto). Een mooie vouwwagen kost een flinke duit minder dan een mooie caravan. Door het lage gewicht kan ik met iedere auto ervoor rijden en rijdt het ook nog eens heel comfortabel. onze vouwwagen heeft daarnaast een speciaal dak waardoor het binnen ook met hitte heel aangenaam blijft. Vorige weken in NL een paar keer vergeleken met buren met andere vouwwagen en caravans en beide werden toch wel erg warm. Daarnaast koelde de caravan ook amper af in de avond.fredkroket schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:01:
[...]
Eigenlijk ben ik altijd wel benieuwd; als je ziet wat je betaald voor een vouwwagen, heb je dan evt ook een caravan overwogen? Zo ja, waarom dan wel of niet?
Uiteindelijk kampeer ik in de zomer en voornamelijk met mooi weer. Dan is buiten leven en koken een pre. Regent het een keer dan heb ik in de voortent een zee van ruimte waarin je niet na een half uur claustrofobisch wordt. Bij een caravan kan dit alleen als je ook een voortent opzet wat ook een heleboel tijd kost. Toilet lijkt me dan wel handig, zeker met kinderen.
Overigens zie je steeds meer campers en caravans met airco's waar dan de hele dag staan te draaien terwijl de eigenaar aan het zwembad ligt... kan me daar redelijk aan ergeren, Een ander zit in de herrie, en je staat rustig stroom weg te slurpen voor jan met de korte achternaam. Lijkt mij toch een kwestie van fatsoen en milieuvriendelijk bezig zijn? Zet dat ding gewoon uurtje voor het slapen aan een klaar?
Tot zover de theorie. Ik zie voor dat argument vaak de vergelijking van zo'n simpele klapper met een De Waard met 420 scheerlijnen. Maar in de praktijk zie ik eigenlijk alleen maar grote vouwwagens die ook gewoon een voortent opgebouwd en afspannen moeten hebben. Tel daar dan het uitladen van alle bagage bij op en ik zie niets van dat snelheidsvoordeel terug.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik sta binnen een uur na aankomst compleet. Bagage is alleen wat uit de auto komt, dus tassen met kleding. Kan sneller als we de drie fietsen thuis laten want die moeten er bij ons model wel eerst af. Maar snel opzetten is ook wel waar holtkamper in specialiseert.Gonadan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:44:
[...]
Tot zover de theorie. Ik zie voor dat argument vaak de vergelijking van zo'n simpele klapper met een De Waard met 420 scheerlijnen. Maar in de praktijk zie ik eigenlijk alleen maar grote vouwwagens die ook gewoon een voortent opgebouwd en afspannen moeten hebben. Tel daar dan het uitladen van alle bagage bij op en ik zie niets van dat snelheidsvoordeel terug.
Je hebt veel grote wagens die amper op een plek passen (cabanon en suncruiser hebben modellen van 8,5 x 5), tja dan ben je wel even bezig... In principe staan wij net zo snel als caravan met luifel. Voor één nachtje sla ik 4 haringen voor het kuipzeil en dat is het. Staan we langer dan misschien 10 haringen meer inclusief die voor de luifel. Bagage blijft onder het bed een pakken we als het nodig is.
Voor mij zijn grote voordelen tov tent vooral een goed bed, en de bagageruimte. Ik ga zonder dakkoffer en met een gewone c segment hatchback op vakantie. Van de kosten voor grotere auto kan ik al bijna een vouwwagen kopen en jaarlijkse kosten betalen.
[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 11-08-2018 14:04 ]
Wij staan met onze vouwwagen voor een overnachting in een paar minuten. Voortent kost 15 minuten extra. Opruimen kost altijd iets meer tijd, 45 minuten tot 1 uur.
Ik moet wel zeggen dat een echte snelle vouwwagen met vaste keuken qua prijs aardig in de buurt komt van een caravan...
Als je in voor of naseizoen wil kamperen heb je wel, net als bij een tent, last van de vochtigheid.
Voordeel is dan wel dat we hem thuis voor de deur snel kunnen openklappen om te laten drogen.
De grote katoenen tent die we voorheen hadden, was thuis niet te drogen. Daarvoor hadden we dan weer klein tentje mee voor de laatste nacht. Allemaal gedoe dat we nu niet meer hebben.
Omdat je niet op de grond ligt is zelfs kamperen in april met nachtvorst geen enkel probleem.
Een stukje terug stonden een aantal filmpjes. Zo snel zet je echt geen gelijkwaardige tent op.Gonadan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:44:
[...]
Wie weet ruil ik onze caravan nog is in voor een vouwwagen, al betwijfel of ik mijn wederhelft mee krijg. Dat is nogal een lichte slaper.
Wat ik al zei, alleen het eerste filmpje gaat snel. De rest is überhaupt leugenachtig want veel handelingen laten ze niet zien. Maar leg je het naast bijvoorbeeld een tunneltent van dezelfde ruimte dan is zo'n vouwwagen alles behalve sneller.Deveon schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:28:
Een stukje terug stonden een aantal filmpjes. Zo snel zet je echt geen gelijkwaardige tent op.
Juist daarom vroeg ik @Chaoss om informatie, omdat je heel goed moet kiezen wil je het zogenaamde snelheidsvoordeel in de praktijk daadwerkelijk hebben. Een vouwwagen vind ik interessant vanwege de andere voordelen, maar als ik in de praktijk geen snelheidswinst heb komt hij er simpelweg niet in.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik de vouwwagen op zijn plek heb staan dan ben ik misschien een kwartier bezig (en dan doe ik rustig aan) met puur het uitklappen en het plaatsen van de losse buizen. Maar dan heb ik wel gelijk 2 2-persoonsbedden klaar.
Maar goed je kunt een vouwwagen waterpas zetten dus je gaat dat ook doen want dat slaapt weer lekkerder. Ik hoef lang niet alle haringen te slaan, maar ik doe dat wel. Etc. Etc.
Daarnaast heb je meer opbergruimte dus dan neem je ook meer spul mee. Dus heb je meer op te zetten, maar dat zijn randzaken.
Als het puur het opzetten is dan durf ik de wedstrijd met een echt forse tunneltent wel aan. Wellicht dat een opblaasbare Karsten tent wel sneller is.
Dit waren onze overwegingen, nogmaals die zijn persoonlijk dus voor een ander kan dit anders zijn:fredkroket schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:01:
[...]
Ten opzichte van tent:
-Groter dan de meeste tenten, ik heb stahoogte.
-Slaapt beter, want vaste bedden met lattenbodem/matras
-Gemakkelijker op te zetten dan tenten van hetzelfde formaat.
-Opbergruimte in de vouwwagen, met een forse katoenen tent heb je bijna wel een bagagewagen nodig.
-volwaardig keukentje met kookplaat en lopend water.
Ten opzichte van caravan:
-Goedkoper.
-Rijd gemakkelijker, geen last van wind etc. mijn vrouw durft er ook mee te rijden.
-Kan hem thuis in de garage stallen dus geen stallingskosten, altijd bij de hand.
-Vouwwagen geeft mij wel het kampeer gevoel een caravan niet. Hoge kwaliteit katoen etc.
[ Voor 41% gewijzigd door Chaoss op 11-08-2018 17:29 ]

Een tunnel hoeft ook praktisch geen haringen in de grond en de scheerlijnen zijn optioneel. In feite kan ik met één haring m'n tent opzetten (ok met drie staat hij echt vast). Uiteraard doe je dat niet en prik je netjes alles vast want dan staat hij gewoon veel mooier.
Nu je erover begint, jouw model moest ik nog eens opzoeken.
Edit:
Ik zie dat jij filmpje twee hebt.
Tja die vind ik al behoorlijk bewerkelijk. Stel dat het inderdaad sneller zou gaan dan mijn huidige tent (weinig kans) dan zou de tijdwinst dermate klein zijn dat het voor mij geen investering waard zou zijn.
Waar ik wel benieuwd naar ben is waar je in dat ding je bagage laat, want daar kan je wel serieus tijd mee winnen en dan wordt het verhaal heel anders.
[ Voor 32% gewijzigd door Gonadan op 11-08-2018 17:32 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Uitladen van de bagage valt trouwens mee, meeste kan onderin de vouwwagen blijven staanwant daar kun je gewoon bij (bed Klapt omhoog). Enige wat ik OP de vouwwagen heb liggen zijn 4 stoelen, de grond zeilen en 2 stripjes dat noem ik niet echt uitpakken.
[ Voor 70% gewijzigd door Chaoss op 11-08-2018 17:35 ]
Ninja edit.Chaoss schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:30:
Ik heb dus die van de 2de filmpje.Trigano Odyssee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nadelen van deze vouwwagen zijn gekoppeld aan het voordeel ‘veel ruimte’: erg grote kampeerplaats nodig, met name diepte (11 meter als je lekker wilt staan), opzetten duurt best lang (2-3 uur van 0 naar ingericht).
Ik ben toch malle pietje niet!
Zie mijn edit
Bagage staat onder het bed, daar heb ik ook mij tafels (ja 2 stuks
Edit, plaatje gevonden:

Jouw tunneltent zal vast snel opzetten, wellicht sneller dan mijn vouwwagen maar wat ik hierboven ook schreef het is een combinatie van voordelen: meer leefruimte, hoger slaapcomfort, meer bagageruimte en toch nog steeds onder een katoenen doek slapen.
[ Voor 34% gewijzigd door Chaoss op 11-08-2018 17:49 ]
En dan had je alleen de buitenkant klaar. Keuken en kasten opbouwen en inruimen dan nog de slaapcabines klaar maken en je bent zo een uur verder. Bij slim inpakken en dankzij de bermkeuken ben je met een vouwwagen veel sneller klaar.
Plus wat ik bij een voortent ook prettig vind is dat je niet alles vanaf de vloer hoeft te doen, alleen een kwartiertje alle haringen rondom (zelfde als bij onze tunneltent).
Laat je dat er ook in staan als je hem in de opslag zet?Chaoss schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:39:
Zie mijn edit![]()
Bagage staat onder het bed, daar heb ik ook mij tafels (ja 2 stuks), kastje, kuipzeil, luifel etc. etc. liggen + 5 curver bakken met ander spul. Dan past er nog 1 koffer bij en de onze andere 3 koffers liggen in de auto.
Edit, plaatje gevonden:
[afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 11% gewijzigd door Chaoss op 11-08-2018 17:56 ]
Kijk en daar ga je tijd pakken, maar voornamelijk ruimte in huis.Chaoss schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:54:
Ja al de kampeerspullen blijven liggen. Ook de stoelen laat ik er op liggen. De berm keuken blijft ook gevuld met al het kookgerei. En van de 5 curver bakken vul ik 3 met spullen die we thuis ook gebruiken. Maar als ik hem nu achter mijn auto hang heb ik al mijn kampeerspullen al bij me.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vroeger waren we met opruimen soms wel 3 uur hard aan het werk voordat alles in de auto zat(eigenlijk paste het net niet).
Nu alleen kleding in de auto.
Inderdaad verder allle spullen onder het bed. Voor een overnachting pakken we alleen wat we nodig hebben.
Snelle vouwwagen wat mij betreft:
Alle holtkampers, combicamp, trigano alpha, misschien nog aart kok etc
[ Voor 9% gewijzigd door djiedjee op 11-08-2018 19:31 ]
Daarom begon deze discussie dan ook met dat ik puur inhaakte op het snel opzetten, de andere voordelen ben ik het gewoon mee eens.Chaoss schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:39:
Jouw tunneltent zal vast snel opzetten, wellicht sneller dan mijn vouwwagen maar wat ik hierboven ook schreef het is een combinatie van voordelen: meer leefruimte, hoger slaapcomfort, meer bagageruimte en toch nog steeds onder een katoenen doek slapen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als de snelheid het belangrijkste is dan neem je toch gewoon de Zambezi Original van Aart Kok? Binnen een minuut klaar.Gonadan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:48:
[...]
Daarom begon deze discussie dan ook met dat ik puur inhaakte op het snel opzetten, de andere voordelen ben ik het gewoon mee eens.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Owja, sorry vergeten. Dat hoeft met een tent natuurlijk niet. En die hoef je ook niet uit de auto te halen. Uit de zak te halen. Maar ligt voor je klaar als je op de plaats aankomt.Gonadan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:59:
Binnen een minuut uitgeklapt bedoel je. Van auto parkeren tot klaar is nog heel iets anders.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad. Erg handig als je wilt zien hoe hij werkt, maar als maatstaf voor tijd in deze discussie niet nuttig.Deveon schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:14:
Misschien is dat niet de bedoeling van deze filmpjes? Je kan zien hoe je de vouwwagen opzet. Ding op z’n plek zetten en haringen in de grond slaan is niet film waardig.
Overigens vind ik die karren van Aart Kok wel wat, dat lijkt echt op een tent. Alleen verzuip ik op hun site per direct in alle type aanduidingen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Wat voor tunneltent heb je eigenlijk die zo vliegensvlug staat? Ik ken alleen dit systeem tunneltenten, maar daarmee ga je het echt niet winnen van een vouwwagen.
Misschien hooguit van een oudje (mijn eerste kampeer ervaringen als kind zijnde):
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 11-08-2018 20:49 ]
Lijkt me mooi.Deveon schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:48:
Hoor daar een Tweakers bouw-je-kampeer-paradijs wedstrijd op komen?
Dit is inderdaad een ramp, dit type liep ik toen de ook met een boog (
Ik heb een zeer oude Bardani Villanova, die werkt net anders en heb ik hem toen bewust op uitgezocht.
• Kuip neerleggen
• Stokken in elkaar en op de kuip gooien
• Tent erop gooien en aan de kuip ritsen
• Van binnenuit bogen rechtop duwen en ritsen sluiten
Omdat je geen gedoe hebt met bogen inschuiven en op de juiste plek vastzetten gaat het allemaal lekker vlot.
Kan je in de regen opzetten en ik doe het meestal alleen. Daarna verspil ik alsnog uren aan inrichten, lijntjes perfectioneren, biertje drinken, windflapjes stellen, etc omdat het zonodig op vakantie tempo moet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh wow, dat systeem kende ik nog niet. Klinkt (en ziet) er veel prettiger uit, dan ligt je droge tent ook niet op dat natte gras (of plastic).Gonadan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:01:
[...]
Dit is inderdaad een ramp, dit type liep ik toen de ook met een boog () omheen.
Ik heb een zeer oude Bardani Villanova, die werkt net anders en heb ik hem toen bewust op uitgezocht.
• Kuip neerleggen
• Stokken in elkaar en op de kuip gooien
• Tent erop gooien en aan de kuip ritsen
• Van binnenuit bogen rechtop duwen en ritsen sluiten
Al vraag ik me af of het echt veel sneller is..
Ik blijf erbij dat een vouwwagen sneller staat als een gelijkwaardige tent

Klopt, dat is erg prettig. Heb hem al eens met regen opgezet en dan de auto in z'n achteruit naar binnen rijden en alles is droog.Deveon schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:27:
Oh wow, dat systeem kende ik nog niet. Klinkt (en ziet) er veel prettiger uit, dan ligt je droge tent ook niet op dat natte gras (of plastic).
Andersom blijft je buitentent ook lekker schoon en droog als je gaat inpakken.
Haha ja zo moet het dus niet, wat een stel beunhazen heb je gevonden. Zij doen dingen met drie man wat ik alleen doe, plus verkeerde volgorde.Al vraag ik me af of het echt veel sneller is..
[video]
Ik blijf erbij dat een vouwwagen sneller staat als een gelijkwaardige tentOok in jou filmpje vind ik het redelijk rap gaan, ondanks dat het niet echt een geoliede machine is..

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar ging toch de hele discussie over? Of een vouwwagen sneller staat dan een tent? De vouwwagen uit mijn filmpje is een kwestie van op de goede plaats zetten en uitklappen. Haringen zijn niet nodig. Uitklappen en klaar. Maar nu gaat het opeens over het feit dat een filmpje niet volledig is begrijp ik.Gonadan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:03:
Ik vergelijk niet met een tent, ik reageer op je filmpje. De zoveelste demonstratie die alleen het uitklappen laat zien. Wat gewoon zeer weinig zegt over de daadwerkelijke tijd van afkoppelen tot de laatste haring.
*knip* Waar slaat die toevoeging nou weer op? Laat dat.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 12-08-2018 08:55 ]
Haha dat muziekje er ook bijGonadan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:44:
Deze moest ik erg om lachen, herkenbaar @Chaoss ?
YouTube: Trigano Odyssee Vouwwagen Opzetten

Snap werkelijk niet waarom die mensen hun voorkant helemaal erin moeten ritsen die blijven bij mij gewoon zitten. En mijn luifel gaat ook een stuk rapper maar dit is zo te zien ok al een aardig oud model Odyssee.
Ik heb er ook wel eens aan gedacht om zo'n filmpje te maken, maar blijft er elke keer bij.
Berm keuken laten wij altijd buiten staan onder de luifel, wie gaat er nu in zijn tent eten koken:

Volgens mij heb je ook Aart Kok vouwwagens met een de Waard tent erop. Al hebben die partijen volgens mij liever het woordje 'tenttrailer'.Gonadan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:20:
[...]
Inderdaad. Erg handig als je wilt zien hoe hij werkt, maar als maatstaf voor tijd in deze discussie niet nuttig.
Overigens vind ik die karren van Aart Kok wel wat, dat lijkt echt op een tent. Alleen verzuip ik op hun site per direct in alle type aanduidingen.
Holtkamper is ook leuk, die hebben ook een model of wat modellen die in '1 minuut' op te zetten zijn, de Flyer of Kyte geloof ik.. incl demovideo's, uiteraard netjes binnen, vlakke houten vloer, met de pinnen om de scheerlijnen te bevestigen al in de grond ;p
Jij hebt geen koelkast in de keuken zie ik?
@KeRsTmAnNeKe klopt, dat was de flyer zag ik gisteren op YouTube. Al is het dan wederom uitklappen wat snel is, je hebt dan feitelijk alleen nog maar een afdakje zonder vloer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We hebben een losse koelkast die binnen staat. Ik vindt een koelkast in de keuken geen toegevoegde waarde hebben dan liever wat meer opbergruimte.
[ Voor 31% gewijzigd door Chaoss op 12-08-2018 09:01 ]
Nee valt erg mee, maar de hoeveelheid ventilatie is dan ook aanzienlijk. Dat moet ik nog eens goed bekijken bij een vouwwagen. Het scheelt ook als je geen hachee gaat maken.Chaoss schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 08:57:
Gaat dat niet erg ruiken binnen? Sowieso heb je dan veel vocht binnen lijkt me. Maar. Ik vindt koken onder de luifel wel relaxt.
Hij staat nu binnen omdat hij dan meer beschut staat maar voornamelijk omdat het anders te veel ruimte kost onder de luifel. Omdat het een boogvorm is kom je al snel op het midden uit maar daar wil je ook net je stoel hebben.
Al heb ik sinds m'n tarp de luifel niet meer gebruikt.
Nou sterker nog, ik zag bij Aart Kok van die mooie grote disselkeukens met ingebouwde koelkast maar dat leek mij juist overkill en zonde van de ruimte. Zo'n keuken aan de kont van de kar met veel kastjes lijkt aantrekkelijker.We hebben een losse koelkast die binnen staat. Ik vindt een koelkast in de keuken geen toegevoegde waarde hebben dan liever wat meer opbergruimte.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Holtkamper flyer wordt niet meer gemaakt, nu is het de Cocoon, Cocoon Aero of Kyte, in volgorde van grootte en prijs. Bij de nieuwe modellen Cocoon Aero en Kyte Heb je een luifel zonder stokken (één carbon stok in het midden die aan de wagen vast zit een ook maar twee haringen voor de luifel. Daarnaast kun je de tent zichzelf laten opblazen en hoef je dan alleen nog de buizen strak te zetten. Staat echt super snel, maar kost ook belachelijk veel geld... Maar alle modellen zijn snel klappers en staan staan snel (ook als je het zelf doet). Haringen slaan en de tent ff beetje schoonvegen voor het opklappen kost bij ons meeste tijd. Ik zet hem eigenlijk altijd zonder scheerlijnen, behalve aan de luifel (wij hebben nog niet zo'n mooie nieuwe)KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 03:15:
[...]
Volgens mij heb je ook Aart Kok vouwwagens met een de Waard tent erop. Al hebben die partijen volgens mij liever het woordje 'tenttrailer'.
Holtkamper is ook leuk, die hebben ook een model of wat modellen die in '1 minuut' op te zetten zijn, de Flyer of Kyte geloof ik.. incl demovideo's, uiteraard netjes binnen, vlakke houten vloer, met de pinnen om de scheerlijnen te bevestigen al in de grond ;p
[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 12-08-2018 10:25 ]
[ Voor 81% gewijzigd door Chaoss op 12-08-2018 10:26 ]
Dat vonden wij ook, dan liever een extra disselbak of fietsenrek op de dissel.Gonadan schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:08:
[...]
Nou sterker nog, ik zag bij Aart Kok van die mooie grote disselkeukens met ingebouwde koelkast maar dat leek mij juist overkill en zonde van de ruimte. Zo'n keuken aan de kont van de kar met veel kastjes lijkt aantrekkelijker.
Een kant en klare dissel keuken is echt ideaal, kun je huis inpakken en inruimen en wij hebben al regelmatig onderweg even de keuken open gegooid voor broodje smeren, eitje bakken en wat koud drinken.Chaoss schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:26:
[...]
Dat vonden wij ook, dan liever een extra disselbak of fietsenrek op de dissel.
Bij de holtkampers kan dat allemaal tegelijk. Achterop zit een vaste keuken met daaronder trekhaak voor fietsendrager (hebben ze patent op), voorop ruimte voor disselbak. Doe je dat op de Kyte waar ook al iets van 1500 liter in de bak past, Dan heb je echt nooit meer ruimte gebrek (of je neemt echt teveel mee!). Zal als ik op de laptop zit eens wat foto's van combi's opzoeken.
Wij hebben nog een oudere variant, bij ons gaan er tot 4 fietsen bovenop een klein imperial op de wagen.
Thuis inpakken doe ik niet, alles blijft bij mij in de keuken zitten. En onderweg de keuken gebruiken heb ik ook geen behoefte aan, dat kan met een keuken achterop ook gewoon. Zo als zoveel afwegingen is het persoonlijk maar wij vinden een keuken op de dissel nadelig dan heb ik daar liever wat anders.
En Holtkamper maakt zeker mooie keukens maar als ik dan zie dat een losse keuken al 3-4 duizend euro kost

Zowiezo vindt ik ze veel te duur, als ik vergelijkbare ruimte wil hebben dan had ik een Kyte moeten kopen, met de opties die we nu ook hebben zou ik dan op 25.000 euro komen. Dat heb ik dus niet voor 4 weken kamperen per jaar over
[ Voor 26% gewijzigd door Chaoss op 12-08-2018 10:51 ]
Inpakken van keuken is bij ons kruiden, broodbeleg etc en dan de koelbox vullen. Rest zit er idd ook standaard in. Holtkamper is belachelijk duur geworden, er zijn mensen die hun Kyte van een jaar of 5 oud voor bijna dezelfde prijs verkopen als aanschaf, zo hard zijn ze gestegen... Ik verwacht dat ze zichzelf daarmee op langere termijn ook de markt uit prijzen.Chaoss schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:47:
Ik ken de combi's Holtkamper.
Thuis inpakken doe ik niet, alles blijft bij mij in de keuken zitten. En onderweg de keuken gebruiken heb ik ook geen behoefte aan. Zo als zoveel afwegingen is het persoonlijk maar wij vinden een keuken op de dissel nadelig dan heb ik daar liever wat anders.
En Holtkamper maakt zeker mooie keukens maar als ik dan zie dat een losse keuken al 3-4 duizend euro kost
En ze schrijven echt wel af, al willen ze je bij Holtkamper anders doen geloven. Hier staat een Kyte van 4 jaar oud voor 17K als zo'n ding tegen de 24k heeft gekost dan vindt ik dat aardig afschrijven in 4 jaar.
Het zijn prachtige producten die enorm doordacht zijn, leuk als je geld zat hebt of echt heel veel gaat kamperen, maar ik vindt het het geld niet waard.
[ Voor 92% gewijzigd door Chaoss op 12-08-2018 11:09 ]
Maar die kostte dus geen 24k... Er is iemand op vouwwagenforum die zijn factuur van 5 of 6 jr geleden postte, daar kostte de Kyte nog maar 19 oid... Met name de keus om nu standaard overal dat windforce systeem (optie van 3k) op te doen dat daarvoor maar weinig gekocht werd gooit de prijs flink omhoog.Chaoss schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:52:
Ohja wij smeren de broodjes thuis en eten vaak in de auto. Laatste broodbeleg gaat in de koelkast.
En ze schrijven echt wel af, al willen ze je bij Holtkamper anders doen geloven. Hier staat een Kyte van 4 jaar oud voor 17K als zo'n ding tegen de 24k heeft gekost dan vindt ik dat aardig afschrijven in 4 jaar.
Het zijn prachtige producten die enorm doordacht zijn, leuk als je geld zat hebt of echt heel veel gaat kamperen, maar ik vindt het het geld niet waard.
Vooral dat laatste lijkt mij interessant, ik heb vaak fietsen mee. Een losse keuken is dan wat flexibeler en de koelbox in de achterbak kan je onderweg ook prima bij.Chaoss schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:26:
Dat vonden wij ook, dan liever een extra disselbak of fietsenrek op de dissel.
Daarnaast zijn die vaste keukens inderdaad wel erg mooi, te mooi voor wat ik op vakantie nodig heb. Dan liever een simpele, scheelt ook weer kosten.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 12-08-2018 12:42 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8