Wannial schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:12:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! We zullen inderdaad eens kijken naar een tent huren. Zoals je aangeeft is de auto een schuilplaats, maar met 3 personen proberen we dat het liefst te ontwijken, maar bestand tegen de elementen zijn we wel in geval van nood!
De andere linkjes die je geeft mbt de matjes zal ik ook eens bekijken!
Andere nuttige tips zijn ook zeker meer dan welkom!
Dat het niet goedkoop en niet makkelijk wordt zijn we al te goed van op de hoogte, daarom proberen we zo goed mogelijk voor te bereiden natuurlijk
Algemene tips kan ik genoeg geven

. Veel hangt af van wat je precies gaat doen en waar je dat gaat doen. Veel zaken zijn misschien niet van toepassing voor jou, maar zaken die mij direct te binnen schieten wanneer ik je post lees:
Periode is eind februari begin maart. Dit over het algemeen niet de beste periode voor winterkamperen in die regio. De dagen zijn en kort (check wikipedia voor uren daglicht) en het kan in het binnenland zeer koud worden (-30 / -40). Eind maart of april zou gunstiger zijn maar kan mij voorstellen dat dit qua planning niet mogelijk is.
Je spreekt over een road trip, ga je dan met je eigen auto of huur je iets daar? Indien het eerste, dan moet je waarschijnlijk banden met spikes hebben, hoe ga je dat regelen?
Overnacht je in hutten vlakbij de doorgaande wegen en heb je daar elektra, stromend water en verwarming? Dat maakt je leven al een stuk makkelijk. Zit je in een basic jachthutje zonder dat alles, dan moet je nadenken over: hoe kom ik aan water/ hoe kook je eten? Heb je water bij je, hoe zorg je dat dit niet bevriest (thermosflessen bv)?
Als na een paar dagen je dons slaapzak steeds vochtiger wordt door gebrek aan droogtijd en dus steeds minder goed isoleert, is dat een probleem voor jullie of niet? Je kan een goedkope synthetische slaapzak over je dons slaapzak doen en zo goedkoop de comfort waarde te verhogen. Bovendien verliest de synthetische slaapzak zijn isolatiewaarde een stuk minder snel wanneer deze vochtig wordt door condens.
Op meer afgelegen plekken zul je geen mobile ontvangst hebben is dat een probleem voor jullie, als er iets fout gaat ben je dus ook veel meer op jezelf en elkaar aangewezen. Even 112 bellen is er niet bij. Doe geen domme dingen dan
Stel je hebt je tent opgezet ergens, wat dan: Wil je buiten zitten de natuur bewonderen of een beetje de omgeving verkennen? Bedenk dan dat stilzitten bij -10 al heel snel koud is. Zeker omdat je niet, zoals wanneer het thuis -5 is, je weer op kan warmen binnen. Kleding die in NL zou voldoen bij -10 is dan al snel niet warm genoeg. Neem genoeg laagjes kleding mee of kruip direct in je slaapzak. Zorg dat je warm je slaapzak in gaat. Het ding is gemaakt om te isoleren, niet om te verwarmen. Voor noodgevallen zou je een paar chemische handwarmers mee kunnen nemen.
Ga je de hele week kamperen met 3 volwassenen in de tent dan wil je waarschijnlijk een 4-persoons tent. Wintermatje en slaapzakken zijn volumineus en een gemiddeld 3-persoons tent is +/- 155 cm breed. Prima voor een enkele nacht, voor een week niet zo comfortabel.
Je hebt voor het noorderlicht trouwens “weersvoorspellingen” dan kan je zien wanneer het de moeite is om s nachts uit je bed te komen.
Wanneer je heen vliegt zou ik op het vliegveld taks-free maximaal alcohol kopen voor onderweg. Zelfs taks-free is het schreeuwend duur.
Laatste tip: Zeker ervan genieten! Winterkamperen is soms prutsen, maar ook een unieke natuurbeleving. Zeker in Scandinavië!
Wannial schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:48:
Naar aanleiding van eerdere vragen hierboven, roadtrip scandinavie, waar zouden we een goede tent kunnen huren voor deze reis? Ik ben niet bekend met de degelijke verhuurbedrijven.
We zijn ondertussen wel redelijk gecharmeerd van een tipi (we zagen bijvoorbeeld de tentipi) maar echt een goed verhuurbedrijf vinden we zo niet (alleen maar voor evenementen)
Tipi zou ik niet weten. Maar
hier verhuren ze wel tenten (100e per week zo te zien) (en evt ook slaapzakken, dikke wanten, etc). En
hier misschien ook nuttige adressen indien je in de buurt van de Belgische grens woont.
[
Voor 8% gewijzigd door
Zygapophysis op 07-08-2018 20:36
. Reden: verhuur verhaal toegevoegd ]