[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Sander schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:15:
[...]

Maar die kostte dus geen 24k... Er is iemand op vouwwagenforum die zijn factuur van 5 of 6 jr geleden postte, daar kostte de Kyte nog maar 19 oid... Met name de keus om nu standaard overal dat windforce systeem (optie van 3k) op te doen dat daarvoor maar weinig gekocht werd gooit de prijs flink omhoog.
Toen wij onze vouwwagen in 2015 kochten, zat een Kyte met wat opties ook al snel op 24k 19k is nu de basis prijs, maar ook de opties zijn achterlijk duur. Kan me niet voorstellen dat deze van 2014 zoveel goedkoper was :)

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broederdt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 15:52
Ik ben nu op vakantie met een camp-let vouwwagen maar tot mijn kleine spijt zie ik die in dit topic niet concreet voorbij komen. Zijn er meer Tweakers met deze wagens?
Een reden voor mij om deze te kiezen is de kwaliteit van het tentdoek, maar vooral de makkelijke en snelle manier van opzetten. En natuurlijk het lage gewicht zodat ik deze ook kan vervoeren met mijn Peugeot 205 uit 1990.

The less I know about other people's affairs, the happier I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Chaoss schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 08:57:
Gaat dat niet erg ruiken binnen? Sowieso heb je dan veel vocht binnen lijkt me. Maar. Ik vindt koken onder de luifel wel relaxt.
Ik voorkom dat door elke avond op de camping uit eten te gaan :+ (lui, vrijgezel)

* aReaRe bakt hooguit een eitje , kookt thee/koffie of een eitje op de campinggaz :P in de open lucht of onder de tarp, en NOOIT in de tent.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Hier heb ik een paar maaltijden gemaakt onder de luifel, dat ging prima. Echter vond ik die Campingaz 2-pitter (200S) nou niet bepaald handig om te regelen, het ding gaat simpelweg té hard (sudderen kent hij niet). Voor het koken van een eitje e.d. voldoet het prima.

Ik had ook een Safari Chef bij mij maar die heb ik niet eens gebruikt :+ Daarnaast is die R907 fles eigenlijk te lomp voor ons maar ja, een volle fles voor 15€ kon ik ook niet laten liggen :P

[ Voor 26% gewijzigd door vhal op 13-08-2018 08:03 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
aReaRe schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:18:
[...]

Ik voorkom dat door elke avond op de camping uit eten te gaan :+ (lui, vrijgezel)

* aReaRe bakt hooguit een eitje , kookt thee/koffie of een eitje op de campinggaz :P in de open lucht of onder de tarp, en NOOIT in de tent.
Herkenbaar, maar afhankelijk van de bestemming :+
Als ik ergens in Oost-Europa op vakantie ben en je op loopafstand van de camping uit eten kan voor 5-10 euro (incl drankjes) dan vind ik het de moeite niet om zelf te koken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18

Wailing_Banshee

You're Next

ST10©DE schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:02:
[...]

Owja, sorry vergeten. Dat hoeft met een tent natuurlijk niet. En die hoef je ook niet uit de auto te halen. Uit de zak te halen. Maar ligt voor je klaar als je op de plaats aankomt.
Onze (koepel met verlengde luifel) tent staat binnen 10 minuten vanaf het moment dat de auto stil staat (ffhankelijk van de auto, met de cabrio duurt het een minuut of 2 langer, dan moeten de spanbanden eerst losgehaald worden): klep open, persoon 1 pakt het grondzeil, en legt het goed. Ondertussen pakt persoon 2 de tent uit de kofferbak of haalt de spanbanden los en haalt de zak met haringen uit de tentzak. Persoon 1 pakt die haringen om het grondzeil vast te zetten. Persoon 2 haalt ondertussen de tent uit de zak, en legt deze op het grondzeil om hem uit te vouwen. Ondertussen pakt persoon 1 de luifel stok en zet deze in elkaar. Persoon 2 zet de tent op de juiste plek op het grondzeil, persoon 1 loopt even de 4 hoeken langs om deze snel met een haring vast te zetten. Dan samen de luifelstok door de luifel en dan nog even twee haringen in de voorkant. Dan staat de tent, waterdicht. Als het regent, dan worden de matjes en slaapzak zo snel mogelijk in de binnentent gelegd om daar uit te rollen, als het droog is, gebeurt dat altijd buiten. Dat doet persoon 2 trouwens. Persoon 1 is ondertussen bezig om alle lijnen vast te zetten, en alle haringen goed in de grond te douwen.

(ik ben persoon 1, en mijn partner is persoon 2, ik ben net te kort om de tent volledig uit te klappen, als ik dat doe, duurt het gelijk 2x zo lang: 10 minuten ipv 5 :D)
[...]

Wij gaan eigenlijk nooit uit eten (hebben daar beide een beetje een hekel aan). Maar koken alles op 1 pitje. Nooit in de tent. Als het regent, koken we niet, en wachten we even af totdat het droog wordt (en anders eten we wel brood). Als het miezert, staat hij gewoon buiten de tent.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 22:15
Dit is een beetje een long shot, maar ik ga het er op toch op wagen: Ik ben op zoek naar doek wat volledig (of nagenoeg volledig) verduisterd. Zoiets als de Fresh & Black tenten van Decathlon. Heeft iemand enig idee waar je dit kan kopen? Ik ben dus niet op zoek naar gewoon zwart polyester/nylon doek. Dit laat namelijk gewoon licht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 21:17

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:40:
Kan je niet meer zonder windforce dan?

[...]

Vooral dat laatste lijkt mij interessant, ik heb vaak fietsen mee. Een losse keuken is dan wat flexibeler en de koelbox in de achterbak kan je onderweg ook prima bij.

Daarnaast zijn die vaste keukens inderdaad wel erg mooi, te mooi voor wat ik op vakantie nodig heb. Dan liever een simpele, scheelt ook weer kosten. :P
Dat is precies hoe wij het hebben met onze Aart Kok Kariba. We hebben een fietsendrager op de dissel. Een koelkast in de achterbak van de auto. En we koken met twee losse pitjes die ik op een tafel zet.(Dus geen keuken van Aart Kok) Zo ben je lekker flexibel met waar je gaat koken. Wij zitten 's ochtends vaak op een andere plaats te ontbijten dan waar we 's avonds eten.

Overigens heb ik wel het idee om een chuckbox te maken. Dat lijkt me ook wel handig als je 'm niet te groot maakt.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
ST10©DE schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:33:
Overigens heb ik wel het idee om een chuckbox te maken.
Wat is dat voor iets?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sinds ik de keuken uit de caravan heb gesloopt zoek ik eigenlijk ook zoiets, alleen hoef ik geen concessie te doen op de afmetingen. Overweeg zelfs uitschuifbaar door een nog te plaatsen serviceluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Deveon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:34:
Sinds ik de keuken uit de caravan heb gesloopt zoek ik eigenlijk ook zoiets, alleen hoef ik geen concessie te doen op de afmetingen. Overweeg zelfs uitschuifbaar door een nog te plaatsen serviceluik.
Ooit gezien bij een Jurgens caravan. Ook handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

een houtâh kassie voor je keukenmeuk :P Ik zie het eerder als een lomp en zwaar ding :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dan kan ik net zo goed m'n huidige kookstel op pootjes mee nemen. Hetzelfde idee alleen wat minder kastruimte. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het idee van een chuckbox is dat je alles wat je nodig hebt om te koken en te eten (behalve het eten zelf, op specerijen na) in een kastje hebt zitten.
Kast in de auto/aanhangwagen en op de camping neerzetten en klaar.

Ik ga proberen komende winter/voorjaar dit te maken:
Afbeeldingslocatie: https://scoutmastercg.com/wp-content/uploads/2013/02/cbtype1finished01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Komen wij aan met ons enkelpits-op-een-gasfles systeem :D
Jelte schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:51:
Het idee van een chuckbox is dat je alles wat je nodig hebt om te koken en te eten (behalve het eten zelf, op specerijen na) in een kastje hebt zitten.

[afbeelding]
Wat heb je dan allemaal wel niet nodig!

1 zakmes, 1 snijplankje, 1 pannensetje (netjes elke dag terug in z'n zak), en 1 houten spaan voor roeren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:53:
[...]

Komen wij aan met ons enkelpits-op-een-gasfles systeem :D

[...]

Wat heb je dan allemaal wel niet nodig!

1 zakmes, 1 snijplankje, 1 pannensetje (netjes elke dag terug in z'n zak), en 1 houten spaan voor roeren.
Wij hebben dan ook nog drie kinderen die we bewust en afwisselend voedsel willen voorschotelen. Ook tijdens het kamperen. Twee pitjes is dan wel wat handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ST10©DE schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Wij hebben dan ook nog drie kinderen die we bewust en afwisselend voedsel willen voorschotelen. Ook tijdens het kamperen. Twee pitjes is dan wel wat handiger.
Sorry, was even vergeten die :p toe te voegen (ik weet dat het wat lastiger is als je met z'n 5-en bent!). Mijn moeder had ook altijd 2 pitjes (de kookplaat in de camper gebruikte ze zelden, alleen in noodgevallen). Ik ken me de kerst van 1987 nog wel herinneren. Stonden we in Malaga. Dat is de enige keer dat m'n moeder 5 pitjes heeft gebruikt (om het kerstdiner te maken!) 3 in de camper, en de twee buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

[...]

Wij gaan ongeveer de helft van de dagen uit eten, hoort erbij want het is vakantie dus dan ga ik niet 3 weken lang elke dag koken. En dan eet je ook dingen die je nooit op je gaspitje klaar kunt maken plus dat je nog wat van de lokale keuken kunt proberen.

Sinds dit jaar hebben we een Cadac Grillo Chef mee. Dat vind ik wel relaxt, beetje voor de tent op mij stoeltje bbq'en / grillen. We hebben er ook een pizzasteen bij dat is ook goed bevallen, we hebben een paar keer van die pizzabroodjes gemaakt.

Kookplaatje gebruiken we om een keer pasta/rijst/pannekoeken te maken veel uitgebreider dan dat heb ik geen zin in. 3 weken alleen rijst/pasta/pannekoeken is ook niet echt top.

Kookplaat vd keuken gebruiken we dus maar een paar keer om eten te koken en om dagelijks water voor koffie/thee te koken.
Gonadan schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:47:
Dan kan ik net zo goed m'n huidige kookstel op pootjes mee nemen. Hetzelfde idee alleen wat minder kastruimte. :P
Das net het voordeel van een berm keuken, lekker veel opbergruimte, al onze kookspullen, borden, bestek, bekers, pannen + heel veel los spul past erin.

En een kraantje met lopen water bij de tent is ook erg handig om even snel wat af te spoelen, handen te wassen of tanden te poetsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Chaoss op 13-08-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jelte schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:51:

[afbeelding]
Dus feitelijk lijkt het op zo'n standaard keuken, maar dan kleiner/goedkoper?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:42:
[...]

Dus feitelijk lijkt het op zo'n standaard keuken, maar dan kleiner/goedkoper?
ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
Ik heb geen Camplet, maar vind ze wel erg gaaf.
Lekker klein, maar precies ruimte genoeg. Ik heb hier en daar al hele oude camplets gezien op de camping, dus de kwaliteit lijkt me prima.

Of je nog ergens een fietsdrager kan monteren, weet ik alleen niet.
broederdt schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:29:
Ik ben nu op vakantie met een camp-let vouwwagen maar tot mijn kleine spijt zie ik die in dit topic niet concreet voorbij komen. Zijn er meer Tweakers met deze wagens?
Een reden voor mij om deze te kiezen is de kwaliteit van het tentdoek, maar vooral de makkelijke en snelle manier van opzetten. En natuurlijk het lage gewicht zodat ik deze ook kan vervoeren met mijn Peugeot 205 uit 1990.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

djiedjee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:05:

Kan eigenlijk altijd op de dissel ook als vouwwagens er geen standaard voorziening voor hebben. Daar zijn wel creatieve oplossingen voor als die fietsendrager maar goed vast zit.

Punt is dat met een fietsendrager op de dissel je kogeldruk wel omhoog vliegt dus dan is het handig als je een vouwwagen hebt met achterop een keuken, dat compenseert dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:33

Pelle

🚴‍♂️

The Legend schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:33:
Nadelen van deze vouwwagen zijn gekoppeld aan het voordeel ‘veel ruimte’: erg grote kampeerplaats nodig, met name diepte (11 meter als je lekker wilt staan), opzetten duurt best lang (2-3 uur van 0 naar ingericht).
Wij hebben een Cabanon Concorde van +/- 15 jaar oud.

Voordeel: groot! Vouwwagen + voortent + luifel is 8m lang en 4m breed.
Nadeel: kost ruim 3 uur om helemaal netjes op te zetten, met voortent, luifel etc. Een vakantie waarbij je een paar dagen van camping naar camping trekt, is hiermee dus niet te doen.

Qua bagageruimte valt het tegen; het is ingeklapt een vrij smalle vouwwagen. De opbergbakken aan weerszijden zitten vol met tentstokken voor voortent en luifel, tentdoek, gordijntjes en opvouwbare tafel. In het middenpad past 1 krat, 4 stoelen en de voortent. De rest van de bagage doe je dus in de achterbak en dakkoffer.
De disselbak is wel groot zat. Daarin zit bijv. gasfles, luchtbedden, buitenspeelgoed en overige kampeerbenodigdheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zo dat is een flinke bui hier die de Lepelaar goed doorstaat. Jammer dat het water onder de luifel loopt ;) Achja droogt wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

FoxLenny schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:08:
[...]

Herkenbaar, maar afhankelijk van de bestemming :+
Als ik ergens in Oost-Europa op vakantie ben en je op loopafstand van de camping uit eten kan voor 5-10 euro (incl drankjes) dan vind ik het de moeite niet om zelf te koken :P
Als vrijgezel heb je het wat moeilijker om boodschappen te doen omdat merendeel van de verpakkingen 2 of meerpersoons verpakkingen zijn en je niet een week lang pasta wilt eten :P
Ik kook soms wel iets, meestal iets van een vlees en groente.

En verder het gemak, en ik ben met vakantie dan moet het geld rollen :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:37:
Als vrijgezel heb je het wat moeilijker om boodschappen te doen omdat merendeel van de verpakkingen 2 of meerpersoons verpakkingen zijn en je niet een week lang pasta wilt eten :P

Ik zou het wel weten. Koelbox is 45/45 bier en vlees, aangevuld met wat kaas of zo voor op de pain du stoque.
Koop je daarnaast wat excuusvoer zoals paprika, tomaat of komkommer.

Hoezo moeilijker? Alleen het gebrek aan discussie is het al waard. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

aReaRe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:37:
[...]

Aardappelpuree, pasta en rijst. Ideaal voor vakantie :D Wij eten eigenlijk nooit aardappelen in de tent. Veel te lastig. Vooral rijst is ideaal voor de vakantie snelheid.
Even koken, van het vuur af, en ergens warm neerzetten (in je slaapzak is het beste, even zorgen dat je niet knoeit). Dan weer lekker genieten bij je slaapgelegenheid (aangezien jullie blijkbaar allemaal van bier houden, bijv. met een glas bier erbij). En dan als je echt trek begint te krijgen, wat groente/vlees verwarmen/bakken en de rijst erbij knikkeren.

Wij gebruiken eigenlijk altijd max 2 pannetjes (we hebben twee pannetjes en een koekenpannetje). De grote voor de pasta/rijst/puree, dan het tweede pannetje eventueel voor groente. Als dat klaar is, gaat dat bij de grote in. En dan het vlees (vaak simpel, zoals spekjes of hamblokjes), en dat gaat dan ook die grote in. En dan weer die grote op het vuur, even alles goed omroeren en dan lekker smullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Pas op voor rondvliegende haringen, dat kan dodelijk zijn :P

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Puree, over m'n dode lichaam. Dat heb ik vroeger al veel te vaak, al dan niet inclusief onweersvliegjes, naar binnen moeten werken. :r

Tegenwoordig ben ik erg blij met die kleine verpakkingen krieltjes of aardappelschijfjes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:48

-tom-562

Oliesjeik

Grrr, de weersvoorspellingen zijn heel erg wisselend voor de streek waar we naartoe gaan (Gorges du Verdon, Alpes-de-Haute-Provence) :( Vrijdag gaan we rijden (en met een overnachting rondom Grenoble). Het lijkt ook per uur te verschillen wat het weer gaat doen.
Buienradar geeft ook een totaal andere weersvoorspelling dan b.v. de website van Meteo France
https://www.buienradar.nl...llane/fr/3028382/14daagse
vs
http://www.meteofrance.co...-france/castellane/04120#

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Campings al geboekt? Anders kun je nog overwegen om naar een land met leuke inwoners te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Chaoss schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:27:
Campings al geboekt? Anders kun je nog overwegen om naar een land met leuke inwoners te gaan :P
Nog niks gereserveerd, ik heb een lijstje gemaakt (althans, er staat 1 camping op :')) waar we naartoe willen, vanavond/morgenavond wil ik het lijstje uitbreiden met wat backup campings.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Kun je dan niet beter richting het oosten gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 20:01
Sinds dit jaar maar een (tweedehandse) coleman fuel stove gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D2ilqZzEnTRCeKgIEoL1l2g2/full.jpg

Kende het model en de werking van verschillende vrienden en kennissen maar die stonden vaak wel aan te kloten met een tweede pannetje vanwege te smal. Vandaar tweedehands dit model gekocht, het is een USA import welke een stuk groter is. Kan anderhalve liter benzine in (of fucking dure Coleman fuel) het rechterpitje werkt als een bezetene de linker is wat minder. En tijdens het reizen zit de hele koffer vol met de benzinetank en handdoeken (in plastic tas) zodat de ingenomen ruimte nog optimale benut wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door harley op 13-08-2018 21:14 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Iemand ervaring met de pizzasteen op een Cadac Safari Chef 2?
Heb sinds kort de safari chef 2 waar ik tevreden over ben. Ben benieuwd hoe het bereiden van ovengerechten bevalt op de Safari Chef en ook icm de pizzasteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

ThijsM schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:24:
Heb sinds kort de safari chef 2 waar ik tevreden over ben. Ben benieuwd hoe het bereiden van ovengerechten bevalt op de Safari Chef en ook icm de pizzasteen.
Paar postings terug vertelt @Chaoss over zijn ervaringen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

harley schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:11:
Sinds dit jaar maar een (tweedehandse) coleman fuel stove gekocht.

[afbeelding]

Kende het model en de werking van verschillende vrienden en kennissen maar die stonden vaak wel aan te kloten met een tweede pannetje vanwege te smal. Vandaar tweedehands dit model gekocht, het is een USA import welke een stuk groter is. Kan anderhalve liter benzine in (of fucking dure Coleman fuel) het rechterpitje werkt als een bezetene de linker is wat minder. En tijdens het reizen zit de hele koffer vol met de benzinetank en handdoeken (in plastic tas) zodat de ingenomen ruimte nog optimale benut wordt.
Coleman 425? Omverwoestbaar, makkelijk zelf te cleanen, repareren en reserve onderdelen te over. Dat komt wel goed.

Er kunnen, kortgezegd, maar drie dingen fout gaan:
De drukpomp lekt of verliest druk
De generator zit verstopt
De brander is vies.

Alles is op te lossen met wat vet, remmenreiniger of, als het echt versleten is, een nieuw onderdeeltje...

* teacher <3 benzinebranders...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

-tom-562 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:45:
[...]

Nog niks gereserveerd, ik heb een lijstje gemaakt (althans, er staat 1 camping op :')) waar we naartoe willen, vanavond/morgenavond wil ik het lijstje uitbreiden met wat backup campings.
Welke staat erop?
Omgeving is geweldig daar, en anders kom je naar de Ardeche want hier is het vanaf nu prachtig weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:09
-tom-562 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:37:
Grrr, de weersvoorspellingen zijn heel erg wisselend voor de streek waar we naartoe gaan (Gorges du Verdon, Alpes-de-Haute-Provence) :( Vrijdag gaan we rijden (en met een overnachting rondom Grenoble). Het lijkt ook per uur te verschillen wat het weer gaat doen.
Buienradar geeft ook een totaal andere weersvoorspelling dan b.v. de website van Meteo France
https://www.buienradar.nl...llane/fr/3028382/14daagse
vs
http://www.meteofrance.co...-france/castellane/04120#
Toevallig kom ik precies daar vandaan, nu weer een weekje terug. De voorspellingen waren toen ook erg wisselend maar heb prachtig weer gehad; als er regen/onweer voorspeld was betekende dat vaak een buitje aan het einde van de dag maar de rest van de dag prima zonnig en warm, dus persoonlijk vind ik dat niet zo’n probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Chaoss schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:27:
Ik heb in al die jaren dat ik in Frankrijk kom echt nog nooit een slechte ervaring met een Fransman gehad. En nee, mijn Frans is echt niet geweldig (eerder belabberd).

Ik hoor dit soort quotes overal, maar ik kan me er oprecht niets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broederdt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 15:52
djiedjee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:05:
Ik heb geen Camplet, maar vind ze wel erg gaaf.
Lekker klein, maar precies ruimte genoeg. Ik heb hier en daar al hele oude camplets gezien op de camping, dus de kwaliteit lijkt me prima.

[...]
Mijn vriendin heeft kortgeleden een systeem gezien op internet waarbij de fietsen bovenop de vouwwagen kon worden gemonteerd. Zag er wel praktisch uit.
Qua kwaliteit, mijn ouders hebben lang geleden een camp-let gehad van dik 20 jaar, niks mis mee! Behalve dat de kleuren ed. wel gedateerd waren.

The less I know about other people's affairs, the happier I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Timmert schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:13:
[...]

Welke staat erop?
Omgeving is geweldig daar, en anders kom je naar de Ardeche want hier is het vanaf nu prachtig weer ;)
Ik wil naar Domaine Chasteuil Provence . We zijn op deze camping gekomen omdat deze direct aan een riviertje ligt, en ook een zwembad(je) heeft (je mag er alleen in met een ballenknijper :().
En, ook erg belangrijk, een groot gedeelte van de plekken zijn niet 'recht toe, recht aan', en tussen de bomen.
Ardèche had ik ook nog in gedachten, maar in de streek waar we nu naartoe willen zitten we ook redelijk dicht bij Nice, Cannes en Monte Carlo, leuk voor dag tripjes.
Maar een tip voor in de Ardèche is altijd welkom ;)
jelmer_g schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:17:
[...]

Toevallig kom ik precies daar vandaan, nu weer een weekje terug. De voorspellingen waren toen ook erg wisselend maar heb prachtig weer gehad; als er regen/onweer voorspeld was betekende dat vaak een buitje aan het einde van de dag maar de rest van de dag prima zonnig en warm, dus persoonlijk vind ik dat niet zo’n probleem.
Dat is goed om te horen. Een buitje is niet erg, maar hele dagen in de regen zitten, dat zie ik niet zo zitten :')
Op welke camping heb jij gezeten?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

ThijsM schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:24:
Ik heb een Cadac Grillo, deze is iets groter dan de Safari maar de werking is hetzelfde.

Toen ik eenmaal door had hoe ik er mee om moest gaan was het dik in orde. Ik had eerst het probleem dat mijn pizza in het midden (boven de brander) verbrande nog voordat de kaas aan de bovenkant gesmolten was.

De truc is dat je de boel moet opwarmen tot de temperatuur sensor 300 graden ofzo aangeeft dan brander uit, pizza op de steen en wachten maar. Voor een volgende pizza even weer de brander aan zodat de steen weer goed heet wordt etc.

Wij hebben de pizzasteen een aantal maal gebruikt om van die diepvries pizza broodjes klaar te maken. Als laatste heb ik had ik deze gevonden, op basis van brood/toast, superlekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cVmpqJyVoVcRAG3VWoRjYAy6/medium.jpg

Zelf iets maken op basis van brood/broodjes is ook natuurlijk ook gemakkelijk maar dan moet je wat uitgebreider boodschappen doen.

Als je door hebt hoe het werkt is het super simpel, niet lastiger dan thuis in de oven. De Cadac warmt zelfs sneller op dan de oven thuis.
Timmert schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:18:
[...]

Ik heb in al die jaren dat ik in Frankrijk kom echt nog nooit een slechte ervaring met een Fransman gehad. En nee, mijn Frans is echt niet geweldig (eerder belabberd).

Ik hoor dit soort quotes overal, maar ik kan me er oprecht niets bij voorstellen.
Zelf wel meerdere slechte ervaringen gehad, voornamelijk toch taalbarrières doordat Fransen totaal geen moeite willen doen voor niet Frans sprekende mensen. Dat variëerde van Fransen die hun schouders ophalen en weglopen omdat je ze iets in het Engels vraagt, verhuurders van huisjes die beloftes niet nakomen, musea waar niets in het Engels staat aangegeven, mensen die de telefoon ophangen omdat je iets in het Engels vraagt. Politie, ambulance- en ziekenhuispersoneel die GEEN WOORD engels spreken nadat mijn auto Total loss was gereden door zo'n stokbrood knager en mijn vrouw en dochter naar het ziekhuis afgevoerd werden. Vooral die laatste ervaring was de druppel, sindsdien ben ik niet meer in Frankrijk geweest.

Ik ben 4x in Frankrijk op vakantie geweest maar om bovenstaande redenen heb ik me er nooit welkom gevoeld dus dan geef ik mijn geld liever ergens anders uit.

Opzich jammer het land is qua natuur prachtig maar het zijn echt de mensen die het voor mij verpesten. Aan de andere kant zijn er binnen een straal van 1200 kilometer genoeg andere mooie plekken te bezoeken.

[ Voor 33% gewijzigd door Chaoss op 13-08-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:00:
Tegenwoordig ben ik erg blij met die kleine verpakkingen krieltjes of aardappelschijfjes.
Wij trekken meestal en hebben dan of geen koelbox (cabrio) of een kleine koelbox (gewone auto) mee. Dus dan zijn houdbare producten die geen koeoling nodig hebben ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:59:
[...]

Wij trekken meestal en hebben dan of geen koelbox (cabrio) of een kleine koelbox (gewone auto) mee. Dus dan zijn houdbare producten die geen koeoling nodig hebben ideaal.
Snap ik. Trekken maar dan geen koud biertje voor als de tent staat, brrrr. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:16:
[...]

Bier is smerig!

* Wailing_Banshee duikt weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Chaoss is het ook mogelijk om mensen specifiek voor één topic te bannen? :/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:16:
[...]

Ook daar zijn oplossingen voor, je warme drankje zet je in een koude bergbeek of in een emmer koud water. Binnen no time is het een lekkere drinktemperatuur.

Ik kampeer zelf ook zonder actieve koelkast en dat gaat prima. De koelbox is de dag na aankomst nog koel en daarna vooral handig tegen ongedierte.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Haha ja natuurlijk zijn er mogelijkheden, maar vind je het erg als ik een 'gaat prima'-discussie over sla? ;)
Ik heb het jaren zonder gedaan en ook jaren met van die elementen naar de vriezer heen en weer gelopen. Maar onderhand is mijn kampeerstijl (enigszins noodgedwongen) veranderd en ben ik verwend met écht koud bier. Nu wil ik dan ook liever niet meer terug, dat is mijn persoonlijke keuze. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:09
-tom-562 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:45:
[...]

Ik wil naar Domaine Chasteuil Provence . We zijn op deze camping gekomen omdat deze direct aan een riviertje ligt, en ook een zwembad(je) heeft (je mag er alleen in met een ballenknijper :().
En, ook erg belangrijk, een groot gedeelte van de plekken zijn niet 'recht toe, recht aan', en tussen de bomen.

[...]

Dat is goed om te horen. Een buitje is niet erg, maar hele dagen in de regen zitten, dat zie ik niet zo zitten :')
Op welke camping heb jij gezeten?
Grappig, precies op die camping heb ik een paar dagen gestaan. Was een prima camping, niet helemaal ons ding. Vrij druk, veel Nederlandse gezinnen. Veel te doen maar daar is de prijs ook naar. Riviertje is leuk om eventjes in te gaan maar zwemmen is geen optie, natuurlijk het zwembad maar daar zoals gezegd veel kinderen. Ik denk voor gezinnen met (jonge) kinderen een goede plek.
Dingen die wij niet echt zochten, meer van de rustige gemeente/natuurcampings en niets nodig (geen kinderen, geen elektra), dus zijn met een paar dagen verder getrokken. Overigens prachtige omgeving; natuurlijk de Gorges, mooie wandeltochten en wateractiviteiten en in de buurt ook prachtige meren waar je heerlijk rustig kunt zwemmen, met name als je verder kijkt dan de toeristisch aangeprezen plekjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:47:
Haha ja natuurlijk zijn er mogelijkheden, maar vind je het erg als ik een 'gaat prima'-discussie over sla? ;)
Ik heb het jaren zonder gedaan en ook jaren met van die elementen naar de vriezer heen en weer gelopen. Maar onderhand is mijn kampeerstijl (enigszins noodgedwongen) veranderd en ben ik verwend met écht koud bier. Nu wil ik dan ook liever niet meer terug, dat is mijn persoonlijke keuze. :)
Als je biertje niet koud genoeg is sta je gewoon niet hoog genoeg in de bergen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
-tom-562 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:45:
[...]
en ook een zwembad(je) heeft (je mag er alleen in met een ballenknijper :().
Uuh wat zeg je nou? Je mag er dus niet in met een "lange" zwembroek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
teacher schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:05:
[...]

Coleman 425? Omverwoestbaar, makkelijk zelf te cleanen, repareren en reserve onderdelen te over. Dat komt wel goed.

Er kunnen, kortgezegd, maar drie dingen fout gaan:
De drukpomp lekt of verliest druk
De generator zit verstopt
De brander is vies.

Alles is op te lossen met wat vet, remmenreiniger of, als het echt versleten is, een nieuw onderdeeltje...

* teacher <3 benzinebranders...
Please elaborate, in die laatste twee gevallen wat is de procedure? Uit elkaar schroeven en schoonmaken, neem ik aan? En de generator is de buis die over de hoofdbrander heenloopt en waar de benzine in voorverwarmd wordt, toch?

Want de mijne doet er te lang over om van gele vlam naar blauwe vlam te gaan (als in: ik ben langer bezig om hem warm te krijgen dan om een keteltje water aan de kook te brengen).

Ik houd ook wel van benzine branders, dat is begonnen nadat ik voor mijn Campingaz brander geen C206 blikjes kon vinden in de VS en ik toen maar bij de Wallmart een Dual Fuel 533 gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:19:
Dat zie je echt heel vaak in het buitenland, wel minder dan vroeger volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Gonadan schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:21:
[...]

Dat zie je echt heel vaak in het buitenland, wel minder dan vroeger volgens mij.
Voor een mij een reden om een camping links te laten liggen, wat een onzin. Iedereen moet toch lekker zelf weten wat hij/zij aandoet?
Wist niet dat dit zoveel voor kwam. Ik kom/kwam eigenlijk niet vaak op campings met een zwembad, maar nu met een kleine erbij is het wel lekker om even ergens in te kunnen badderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:24:
Voor een mij een reden om een camping links te laten liggen, wat een onzin. Iedereen moet toch lekker zelf weten wat hij/zij aandoet?
Wist niet dat dit zoveel voor kwam. Ik kom/kwam eigenlijk niet vaak op campings met een zwembad, maar nu met een kleine erbij is het wel lekker om even ergens in te kunnen badderen.
Het is meer een discussie voor een ander topic, maar die langere zwembroeken worden meer als kleding gezien en dat zou niet hygiënisch zijn. Over de boerkini is nu dan ook minimaal net zoveel ophef bij dergelijke zwembaden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

jelmer_g schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:07:
[...]

Grappig, precies op die camping heb ik een paar dagen gestaan. Was een prima camping, niet helemaal ons ding. Vrij druk, veel Nederlandse gezinnen. Veel te doen maar daar is de prijs ook naar. Riviertje is leuk om eventjes in te gaan maar zwemmen is geen optie, natuurlijk het zwembad maar daar zoals gezegd veel kinderen. Ik denk voor gezinnen met (jonge) kinderen een goede plek.
Dingen die wij niet echt zochten, meer van de rustige gemeente/natuurcampings en niets nodig (geen kinderen, geen elektra), dus zijn met een paar dagen verder getrokken. Overigens prachtige omgeving; natuurlijk de Gorges, mooie wandeltochten en wateractiviteiten en in de buurt ook prachtige meren waar je heerlijk rustig kunt zwemmen, met name als je verder kijkt dan de toeristisch aangeprezen plekjes.
Omdat we wat later in het seizoen gaan, hoop ik dat het met die kinderdrukte meevalt, want eerlijk gezegd zitten wij daar ook niet zo op te wachten :p Een natuurcamping zouden we ook ideaal vinden, maar wel met stroom en 'leuke' plekjes. Ik had het idee dat deze camping dag wel heeft (als ik zo de foto's bekijk).
Qua zwemmen, ik hoef geen baantjes te trekken, maar ff lekker afkoelen in de rivier zou perfect zijn.
Mocht je een andere campingtip hebben, dan hoor ik het graag ;)

Wat betreft de zwembroek discussie, ik vind het ook belachelijk. Ik ga dus ook echt niet in een Speedo ballenknijper lopen. Maar er zijn ook mooie lange strakke zwembroeken (tot iets boven de knie) te krijgen. Daar heb ik minder moeite mee.

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 14-08-2018 09:38 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:33:
[...]

Het is meer een discussie voor een ander topic, maar die langere zwembroeken worden meer als kleding gezien en dat zou niet hygiënisch zijn. Over de boerkini is nu dan ook minimaal net zoveel ophef bij dergelijke zwembaden.
Het grootste probleem is dat er (met name jongeren) zijn die gewoon in hun boxers (= onderbroek) gaan zwemmen. En je kunt het verschil niet altijd zien tussen een boxer model zwembroek en een boxer model onderbroek. Dus dan maar zo.

(as usual, de goeden moeten lijden onder kwaden).
jelmer_g schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:07:
[...]

Zo'n camping hebben wij ook eens gehad, in Karinthië. Was wel eens geinig om een keer mee te maken, maar ik moet er niet aan denken om er langer dan een dag te staan! Was een mooie camping, prachtige omgeving, en 99% Nederlands. Die overige 1% kwam later in de avond aan, dat waren een paar Duitsers en Italianen, met een camper :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djiedjee
Dit is in Frankrijk meestal het geval. Camping links laten liggen kan natuurlijk.

Wij vinden vinden persoonlijk de kleinere (minder nederlandse) campings fijn, en laten die nou net wat vaker deze regeltjes hebben.

Wij hebben daarom de weg van de minste weerstand gekozen. Even langs de decathlon, voor een paar euri een extra zwembroek gescoord. Niet huilie builie, maar gewoon lekker zwemmen!
Luuk84 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:24:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:50:
Het grootste probleem is dat er (met name jongeren) zijn die gewoon in hun boxers (= onderbroek) gaan zwemmen. En je kunt het verschil niet altijd zien tussen een boxer model zwembroek en een boxer model onderbroek. Dus dan maar zo.

(as usual, de goeden moeten lijden onder kwaden).
Welnee, dat is een relatief jonge trend. De speedoverplichting bestaat al decennia.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:02
Luuk84 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:19:
[...]

Ben het alleen in Frankrijk tegengekomen, dit jaar zelfs nog. Wilde met mijn zwemshort het zwembad van de camping in, word meteen teruggefloten door de badmeester. Had geen Speedo bij de hand, maar genoeg hardloopondergoed en daar heb ik verder geen commentaar meer over gehad. :9
Voor de zekerheid in de lokale Decathlon een broekie gekocht voor een paar eurootjes, maar vervolgens vertrokken we naar België en daar doen ze niet zo moeilijk.

@Chaoss
Wat je hebt meegemaakt in Frankrijk wens ik niemand toe, laat ik dat voorop stellen.
Ga al jaren op vakantie naar Frankrijk, en heb eigenlijk nooit de ervaringen gehad die jij beschrijft. Ja, Fransen kunnen wat stugger zijn in het eerste contact, maar als je zelf inzet hebt getoond (begin met in het Frans te vragen of ze Engels spreken lijkt bij mij het beste resultaat te geven) ontdooien ze meestal wel.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Chaoss schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:12:
[...]
Zelf wel meerdere slechte ervaringen gehad, voornamelijk toch taalbarrières doordat Fransen totaal geen moeite willen doen voor niet Frans sprekende mensen. Dat variëerde van Fransen die hun schouders ophalen en weglopen omdat je ze iets in het Engels vraagt, verhuurders van huisjes die beloftes niet nakomen, musea waar niets in het Engels staat aangegeven, mensen die de telefoon ophangen omdat je iets in het Engels vraagt. Politie, ambulance- en ziekenhuispersoneel die GEEN WOORD engels spreken nadat mijn auto Total loss was gereden door zo'n stokbrood knager en mijn vrouw en dochter naar het ziekhuis afgevoerd werden. Vooral die laatste ervaring was de druppel, sindsdien ben ik niet meer in Frankrijk geweest.

Ik ben 4x in Frankrijk op vakantie geweest maar om bovenstaande redenen heb ik me er nooit welkom gevoeld dus dan geef ik mijn geld liever ergens anders uit.

Opzich jammer het land is qua natuur prachtig maar het zijn echt de mensen die het voor mij verpesten. Aan de andere kant zijn er binnen een straal van 1200 kilometer genoeg andere mooie plekken te bezoeken.
Ik kan ook niet zeggen dat ik heel veel positieve ervaringen heb gehad met Fransen, dat is overigens niet helemaal waar, in andere landen waar de Fransen ook op reis waren, daar had ik positieve ervaringen met ze.
Het is een prachtig land, en het is natuurlijk niet zo dat alle Fransen je niet te woord willen staan, maar het merendeel.... Ik ben ooit is terug komen rijden uit Italië (hier wel hele goede ervaringen mee! Ze spreken ook geen woord Engels maar doen wel hun best over het algemeen), moest tanken in Frankrijk, en de pompbediende vond maar dat we maar Frans moesten spreken op zijn niveau (snel en binnensmonds), want we waren te gast. Nee l*l ik kom bij jou tanken dus ik ben jouw klant, je bent alleen het land aan het doorkruisen en het gaat al mis :X . Ik wil best Frans proberen te spreken maar pas je dan ook wel een beetje aan in het taalgebruik en de snelheid. Wat arrogante kwal was dat :r Zo heb ik nog meer verhalen, het is gewoon jammer, want het is een prachtig land. Met de Fransen zelf zijn mijn ervaringen over het algemeen gewoon minder. Het enige gebied waar ik op zich wel positieve ervaringen heb is in de Vogezen, hier praten soms ook wat Duits en ik had het idee dat een ander slag volk is, maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk :)
Je mag niet alles over een kam scheren, maar onbewust doe je het toch, negatieve ervaringen tellen gewoon mee...Zeker als die het aantal positieve overtreffen...
TheOmen schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

Ben het alleen in Frankrijk tegengekomen, dit jaar zelfs nog. Wilde met mijn zwemshort het zwembad van de camping in, word meteen teruggefloten door de badmeester. Had geen Speedo bij de hand, maar genoeg hardloopondergoed en daar heb ik verder geen commentaar meer over gehad. :9
Voor de zekerheid in de lokale Decathlon een broekie gekocht voor een paar eurootjes, maar vervolgens vertrokken we naar België en daar doen ze niet zo moeilijk.
Tsja wat zou de reden zijn? Een zwembad is per definitie onhygiënisch, of je nou een balkenknijper of een lange zwembroek aan hebt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Luuk84 op 14-08-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:54:
[...]

Welnee, dat is een relatief jonge trend. De speedoverplichting bestaat al decennia.
Ik hoor dit verhaal al decennia...

ik heb ook ooit eens een andere reden gehoord: mensen verliezen boxer zwembroeken sneller...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

In Italië heb je een badmuts draagplicht , ook al ben je kaal :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:11:
[...]

ik heb ook ooit eens een andere reden gehoord: mensen verliezen boxer zwembroeken sneller...
De laatste keer dat mij dat overkwam (tevens eerste en enige keer) bleek dat er in de muur achter de receptie ruiten zaten met uitzicht onder water :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

aReaRe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:35:
Wordt dat nageleefd dan? omdat de omgeving van Karinthië goed bevallen is, hadden wij het idee om volgend jaar misschien naar Noord Italië te gaan maar ik ga nu twijfelen :+

Ik heb in Frankrijk destijds wel gezien dat er vaak genoeg uitzonderingen zijn en dat gewone zwembroeken of toegestaan zijn of dat de lokale jeugd het ook negeerd.
Gonadan schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:31:
@Chaoss is het ook mogelijk om mensen specifiek voor één topic te bannen? :/
Dit verdiend imho een forum ban, maar ik weet niet of ik dat er door krijg :P

[ Voor 20% gewijzigd door Chaoss op 14-08-2018 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:29:
Niemand die deze mediterrane logica kan uitleggen. :F
Heb jij net zoveel gel/wax in je woud gesmeerd dan? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

[...] nadat mijn auto Total loss was gereden...
Heb een keer autopech gehad in Frankrijk. Dusdanig dat ie niet meer gerepareerd kon worden en terug moest naar NL.

Ik spreek een aardig woordje Frans, maar probeer maar eens iets te verstaan in zo'n praatpaal. Of als je 3x keer aan de afsleper vraagt: repetez plus lentement svp en totaal geen reactie krijgt. Dat je bij een garage gedumpt wordt waar niemand met je wil praten en Routemobiel afhankelijk is van de diagnose van de garage. Man man man wat een klootzakken die dag (en de dag erop).

Zijn ze daar mijn sleutels kwijt geraakt ("nee hebben wij nooit gehad die sleutels"), waardoor ik bij thuiskomst mijn sleutels moest meegeven aan de Nederlandse ambulance dienst. Duurde gvd meer dan een maand voordat mijn auto thuis was.

Wens het niemand toe!

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Genoeg redenen weer gelezen om Frankrijk als een dikke NOPE te beschouwen als vakantieland... :+

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 14-08-2018 13:47 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

"Frankrijk is een mooi land, alleen jammer dat er Fransen wonen" - origine mij onbekend

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Pathogen schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:19:
"Frankrijk is een mooi land, alleen jammer dat er Fransen wonen" - origine mij onbekend
Afbeeldingslocatie: https://thumbpress.com/wp-content/uploads/2014/05/funny-France-chart-flag-colors1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Pathogen schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:19:
Copyright bij Anne-Marie Jorritsma toen zij minister van verkeer was. Dat werd niet gewaardeerd door de Fransen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:48:
[...]
Heb jij net zoveel gel/wax in je woud gesmeerd dan? :P
Niet nodig, welke kampeerder kan zonder zijn/haar mobiele 36V accu-heggenschaar??
Er is altijd wel iets te snoeien rond het basiskamp. :Y

Beginnende kampeerders zie ik wel eens met zo'n klein buxusschaartje lopen, maar dat werkt natuurlijk niet. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:27:
[...]

Niet nodig, welke kampeerder kan zonder zijn/haar mobiele 36V accu-heggenschaar??
Er is altijd wel iets te snoeien rond het basiskamp. :Y

Beginnende kampeerders zie ik wel eens met zo'n klein buxusschaartje lopen, maar dat werkt natuurlijk niet. :N
Ik laat het snoeien over aan de camping eigenaar, daar betaal ik het voor per dag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aReaRe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:43:
[...]
Ik laat het snoeien over aan de camping eigenaar, daar betaal ik het voor per dag :+
Ik heb het geprobeerd, maar die zei mij mijn eigen woud maar te snoeien.

Daar kreeg hij niet genoeg voor betaald mompelde hij nog en zijn hulpvaardige vrouw wilde wel, maar mocht het niet. :F
Na de zeer uitgebreide après-ski later die middag kwam het nogmaals ter sprake en hoewel de remmingen op dat moment door de vele grappa waren gereduceerd, heb ik het toen uitbundige enthousiasme maar verstandig aan mij voorbij laten gaan.
Ik wilde mijn Makita wel heel houden. :P

'Mediterrane culturen', heerlijke spontane en open mensen, maar dan ineens toch weer verlegen en bleu als een inlands schaap. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

aReaRe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:35:
Ik kom nu al 8 jaar in Italië, en draag ook al 8 jaar een badmuts. Ik doe hem pas op als ik er in duik, en direct als ik er uit ga doe ik hem af. De kinderen hoor ik er totaal niet over. Het valt dus prima mee. Je moet ook geen strak plastic ding opzetten. En in 80% van de gevallen zwem ik in de zee, een meer of een bergplas bij een waterval. Dan heb je hem helemaal niet nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:52
Is toch algemeen bekend dat Frankrijk en ook Italië eisen aan zwembroek (en badmuts) stellen.

Er dan zo'n punt van maken is wel weer grappig. Iedereen bereikt in zijn leven toch een punt waar dat een don't care is :P

En over de taal, als het je niet aanstaat dan ga je toch niet als je zelf te lam bent om de lokale taal te spreken 8)7

Straks gaan we nog zeuren dat het wel een stel wilden zijn met hun gemiddeld genomen uitermate gore sanitaire voorzieningen.

Of dat restaurants niet op fatsoenlijke tijden open zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 14-08-2018 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51
Rukapul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:03
Straks gaan we nog zeuren dat het wel een stel wilden zijn met hun gemiddeld genomen uitermate gore sanitaire voorzieningen.
Dat is toch ook gewoon zo? Het is dat je wel door Frankrijk heen moet als je naar Spanje wil rijden, maar die gore zooi die voor een toilet door moet gaan daar is echt middeleeuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Rukapul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:03:

En over de taal, als het je niet aanstaat dan ga je toch niet als je zelf te lam bent om de lokale taal te spreken 8)7
Volgens mij heb je het punt van de meesten hier, niet helemaal begrepen. Zelfs al doe je een poging wordt dit vaak niet gewaardeerd... niet iedereen heeft een talenknobbel. Maar zoals je het nu stelt, moet je de taal zo goed als machtig zijn om er naar toe te kunnen? Je moet nogal wat taaltjes leren als je een wereldreis maakt bijvoorbeeld |:( Het punt van de meeste, en in ieder geval dat van mij, is dat ze, in veel gevallen, niet bereid zijn om je ook maar een beetje tegemoet te komen terwijl je wel je best doet om je verstaanbaar te maken in hun taal.

[ Voor 9% gewijzigd door Luuk84 op 14-08-2018 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Inderdaad dan snap je het punt niet. Buitendat van politie en doktoren mag je toch wel verwachten dat ze een paar woorden Engels spreken.

Maar daarom ben ik er inderdaad de laatste jaren niet geweest. Genoeg andere landen waar men wel de moeite wil doen om je gastvrij te behandelen.

@Rukapul zal wel in weinig landen komen als hij eerst de lokale taal gaat studeren 8)7 Als dat serieus een vereiste is voor vakantie zou ik inmiddels toch 10 talen moeten spreken.

[ Voor 23% gewijzigd door Chaoss op 14-08-2018 21:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:52
Ik heb gewoon nul verwachtingen :D Het pertinent schuiven op onwil is ongegrond, generaliseren naar alle Fransen, of zelfs het specifiek toeschrijven aan Fransen ook. Maar bovenal, waarom moet een Fransman (etc), zeker een zonder hoge opleiding, Engels spreken? Waarom moet hij tegen beter in het toch proberen? Soms werkt het niet en dan is het toch echt aan de bezoeker om een oplossing te regelen. Wat hier tentoongespreid wordt is gewoon een gebrek aan instant gratification dat een ander direct je probleem oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:51
Rukapul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:29:
Ik heb gewoon nul verwachtingen :D Het pertinent schuiven op onwil is ongegrond, generaliseren naar alle Fransen, of zelfs het specifiek toeschrijven aan Fransen ook. Maar bovenal, waarom moet een Fransman (etc), zeker een zonder hoge opleiding, Engels spreken? Waarom moet hij tegen beter in het toch proberen? Soms werkt het niet en dan is het toch echt aan de bezoeker om een oplossing te regelen. Wat hier tentoongespreid wordt is gewoon een gebrek aan instant gratification dat een ander direct je probleem oplost.
De waarheid ligt een beetje in het midden, een fransoos of italiaan hoeft wat mij betreft geen woord engels te spreken. Maar ze mogen er wel vanuit gaan dat de gast de taal niet machtig is. Dan kun je als fransoos stug en volhardend in onverstaanbaar Frans blijven doorpraten em ook nog eens chaggie worden, maar dan krijg je dus dit soort verhalen van toeristen bij thuiskomst. Die verhalen komen niet uit het niets over Frankrijk, iedereen die er ooit geweest is kent meerdere voorbeelden. Aan de andere kant is het ook niet handig om helemaal geen woord Frans te praten, want er zijn uiteraard ook echt wel Fransen die het wel waarderen als je het op zijn minst probeert.

Deze verhalen hoor je over Italianen overigens veel minder. Afgelopen vakantie ook prima ervaringen gehad op Sardinie, ze waarderen het enorm dat je bepaalde woorden probeert in het Italiaans, en vinden het prima als je voor de rest overschakelt op Engels of handen/voeten. En dat eigenlijk zonder uitzondering.

En verder komt het waarschiijnlijk ook wel door onze handels-instelling. We gaan vrij makkelijk over op Engels als er toeristen in ons land zijn. Tot grote ergernis van expats die hier wonen en graag Nederlands willen leren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Doktoren en agenten hebben een hoog genoege opleiding om Engels te kunnen spreken en het zijn notabene hulpverleners.

Probeer iig wat, desnoods met gebaren etc. Wij spreken best wel een paar woordjes Frans, als ik dan iemand in het Frans vraag of ze Engels spreken en men draait zich om zonder wat te zeggen dan is dat gewoon onfatsoen. Idem voor het telefoon gesprek, je vraagt netjes of er iemand Engels spreekt en men hangt gewoon op, zo ga je niet met andere mensen om.

En zeker voor mensen in de toeristische sector mag je toch wel verwachten dat men wat moeite wil doen voor hun gasten.

Ik baseer het ook niet op een enkele vakantie of ervaring, maar misschien heb ik gewoon heel erg pech gehad met meerdere negatieve ervaringen. Het feit wil wel dat ik die ervaring in al die andere landen niet heb gehad.

Maar ieder heeft recht op zijn mening en naar mijn mening zijn andere landen gastvrijer en hoef ik dus niet zo nodig naar Frankrijk. Iemand vroeg om een toelichting en die heb ik gegeven. Maar misschien is dit verder ook wel. Offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Chaoss schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 01:33:
Doktoren en agenten hebben een hoog genoege opleiding om Engels te kunnen spreken en het zijn notabene hulpverleners.
Om agent te worden heb je geen opleiding nodig zeiden wij vroeger. O-)

Feit is dat er zowel in Frankrijk als in Italië op universitair niveau in de eigen taal wordt gelezen.
De meest belangrijke studieboeken zijn daar in de moedertaal geschreven, dat schijnt bij ons niet lonend te zijn als Engelstalige boeken voorhanden zijn en ook gelezen en begrepen kunnen worden.
Een Franse of Italiaanse arts die vloeiend Engels spreekt is eerder uitzondering dan regel en de officiële vijandigheid van in ieder geval Frankrijk tov vreemde talen blijkt een dankbare voedingsbodem.

Nu zijn de ervaringen met intolerante cultuurapen meestal ingrijpender dan de positieve en zullen dus langer blijven hangen.
Feit is dat je zowel in Frankrijk als in Italië een grote meerderheid van taalbegrip zult aantreffen als je even niet zo goed uit je woorden kunt komen.
Italianen doen dit wel met opmerkelijk meer enthousiasme, zal iets met de uitbundiger volksaard te maken hebben.

Als wij vroeger in Italië -in het pré TomTom tijdperk- op de fiets de weg vroegen, dan was de dag sneller om dan de bedoeling was en moest je zonder tegenstrubbelingen ook meteen wijn komen drinken.

In Frankrijk gebeurde dit ook wel als je bijv. water voor je bidonnen kwam vragen, maar daarna zat je al snel zwijgend tegenover elkaar met een karaf wijn aan een plastic keukentafelzeiltje, terwijl de overige aanwezigen verder gingen met de Tour op tv waarbij je verder pijnlijk genegeerd werd. :+
Maar ken je ze eenmaal een beetje, dan zijn het gewoon uiterst vriendelijke en hartelijke mensen die alle moeite en tijd in je willen steken.

Tokkies kom je ook in Nederland tegen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rukapul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:03:
Heeft niets met "te lam" te maken. Sommige mensen zijn gewoon slecht in taal (ik heb zelfs officieel mijn Nederlands niet gehaald op het HBO, het was dat mijn lerares het zielig vond als ik het jaar volledig moest overdoen (ik heb HTS gedaan) omdat ik voor één toets (d's/t's) geen voldoende kon halen, zelfs niet na 10 keer proberen :p)

Maar het gaat er niet om dat ik de lokale taal niet beheers. Het gaat erom hoe de andere partij daar op reageert. Wij gaan regelmatig naar Hongarije en die taal beheers ik zelfs nog slechter dan Frans (in het Frans kan ik tenminste nog zeggen dat ik geen Frans spreek, maar wel Engels). Maar toch lukt het me daar wel om te communiceren. Ik heb het idee dat Fransen echt alleen Frans kennen, zelfs de handen-en-voeten taal is hun onbekend.

En Duitsers staan er ook om bekend dat ze niet zo goed Engels kunnen, maar toen ik (jaren geleden) eens een treinkaartje kocht, op station Hamburg, voor de nachttrein van Berlijn naar Wenen, begon ik in mijn "beste" Duits (wat goed doorspekt is van Nederlands en Engels :p) en na 2 zinnen ging de persoon aan de andere kant van de balie gewoon op het Engels over :D
Chaoss schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:19:
Inderdaad dan snap je het punt niet. Buitendat van politie en doktoren mag je toch wel verwachten dat ze een paar woorden Engels spreken.
Moet je Blik op de Weg of een soortgelijk programma eens kijken... Dat valt ook in Nederland zwaar tegen hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Rukapul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:29:
Ik ken het Franse onderwijsstelsel niet goed genoeg maar zelfs in NL kunnen kinderen vanaf hun 4'e jaar Engelse les op school krijgen (ok, basic stuff in spelende wijs maar dan nog). Nou zal de verstokte Fransoos dit niet helemaal mee hebben gekregen maar ik heb mij echt verbaasd dat jongere mensen (< 30 jaar) uit Frankrijk werkelijk geen woord Engels kunnen spreken en je aankijken alsof ze water zien branden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik mis hier wat nuance: als je in de horeca werkt, dus een gastheer/vrouwfunctie hebt, dan lijkt het mij essentiëel om méér dan 1 taal te kunnen spreken, al is het maar lichtjes.
Je werk, je brood is afhankelijk van toeristen. Dan zijn 2 woordjes Engels een heel makkelijke manier om die toeristen te kunnen bedienen (en zo GELD te verdienen!).

Dat een gemiddelde garagist in een dorpje in de Ardèche geen andere taal spreekt, soit. In Nederland heb je er genoeg die niet eens verstaanbaar Nederlands spreken. Dan maar proberen met een telefoon + gebaren enigzins over te brengen wat je wil.

Overigens, mijn beleving in Parijs (ja, OK) was dat zodra ik begon met "Excusez-moi, je ne parlez-pas Français" er direct moeite werd gedaan. Elke keer. En uiteraard doe je zelf dan ook de moeite zoveel mogelijk toch in het Frans te doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik was een heel verhaal aan het typen maar laat het maar achterwege, het gaat te veel off topic.
Ook in Frankrijk zijn er heel veel die gewoon moeite doen en blij zijn als jij moeite doet. Uiteraard heb je plekken waar ze niet echt op de toeristen zitten te wachten maar wat steeds meer vol stroomt, daar kan het wel eens wat stugger zijn. Maar mijn ervaringen zijn over het algemeen niet heel negatief.
Communicatie komt altijd van twee kanten en als iemand voor je gevoel onbeleeft doet kan je altijd eens reflecteren of er iets kan zijn bij jezelf wat daaraan bijgedragen kan hebben. Emotie, lichaamshouding, intonatie, noem maar op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Trouwens, handen-en-voeten taal doet mij denken aan dit :+

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/QwEGR6y93fieY/giphy.gif

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Je moet er wel mee uitkijken inderdaad. :P

Ik zal nooit vergeten dat ik op een rustig veldje achter de boerderij van een Asterix-achtig boertje broodjes probeerde te bestellen bij de beste man. Met mijn Frans kan je de kachel stoken maar gelukkig was er ook een Duitse die een paar woorden meer kende. Mijn Duits is beter dan mijn Frans dus we hebben samen in het Duits staan overleggen hoe we onze vragen in het Frans bij die kerel gingen neerleggen.
Hij vond het allemaal wel mooi. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik.probeer het altijd wel gewoon, maar probeer toch diegene te laten switchen naar het Engels. Basic dingen bestellen in een restaurant gaat overigens prima. Frans lezen gaat mij trouwens ook goed afgesloten.
Ik vind het altijd knap als mensen die echt moeite met de taal hebben, het toch proberen, ik kan/durf dat niet :p
een vriend van me doet dat ook altijd zonder problemen. Een aantal jaren geleden waren we in een tabakszaakje, hij vroeg toen aan het kassameisje of ze nog 'jambon pour le pipe de l'eau' hadden :') (hij bedoelde dus kooltjes voor de waterpijp). Het kassameisje snapte er niks van :p

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Gewoon 3 pernod naar binnen en frans lullen. Niet moeilijk over doen. Die fransen vinden het al geweldig als je het alleen maar probeert. Het proberen heeft mij in Frankrijk al heel veel opgelevert ; girolles vindplaatsem, feesten en slaapplaatsen bij mensen thuis tijdens het liften, beter werk tijdens de druivenpluk, uitnodigingen bij franse werkers op een chateau, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 07:45
[...]

Mwoh, vlak de andere landen ook niet uit. Moest met mijn zoontje naar de eerste hulp in Albi (Italie), want mannetje was een beetje ongelukkig op zijn arm gevallen. Nou is Albi smack down in de toeristenzone van de Piemonte, dus je verwacht dat de dienstdoende specialisten op de eerste hulp een woordje Engels dan wel Frans dan wel Duits verstaan (Nederlands niet geprobeerd trouwens), maar helaas pindakaas.

Maar tot onze grote verbazing en opluchting wist onze zorgverzekeraar ons uitstekend te ondersteunen. Binnen twee minuten hadden we een tolk aan de lijn die vervolgens op speaker de specialist onze uiteenzetting vertaalde naar het Italiaans en op de procedures begon te wijzen (en dat dan ook ons in het Nederlands uit begon te leggen). Bizar staaltje klantondersteuning die op dat moment van onschatbare waarde bleek te zijn. De dienstdoende arts was ook zeer blij om ons en vooral onze zoon eindelijk te kunnen helpen.

Dus tip met taalbarrie tijdens calamiteiten (waar je voor verzekerd bent); bel de verzekeraar en vraag of deze jouw kan ondersteunen in de oplossing van het probleem.

Vaak merk ik dat mensen zich schamen en onzeker voelen omdat ze de vreemde taal niet kennen of kunnen. Dan is 1 oplossing om in de ignore modus te gaan, een ander oplossing om kwaad te worden (frustratie). Volgens mij heeft het weinig te maken met cultuurgebonden arrogantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 20:22
Ach het heeft ook heel erg met de locatie in het land te maken, een Fries is ook anders dan een Groninger of dan een Brabander, soms lig je elkaar wel en soms niet.
Ik zelf ervaar de meeste mensen in Frankrijk als heel vriendelijk, en als je een beetje mee geeft, krijg je vaak 2x zoveel terug, en soms helemaal niks;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:47:

een vriend van me doet dat ook altijd zonder problemen. Een aantal jaren geleden waren we in een tabakszaakje, hij vroeg toen aan het kassameisje of ze nog 'jambon pour le pipe de l'eau' hadden :') (hij bedoelde dus kooltjes voor de waterpijp). Het kassameisje snapte er niks van :p
Dat doet me denken aan een vakantie heeeeeel lang geleden... Wij gingen vroeger altijd een weekje met onze buren naar Zuid Frankrijk (Le Lavandou). Wij ware met z'n 5en, zij met z'n 4en. Onze buurjongen was een jaar ouder dan m'n oudste broer (die iets minder dan 2 jaar scheelt met mij). Wij wilden een waterfiets huren (toen kon je nog zonder ouder toezicht gewoon dat soort dingen doen). Geen idee hoe zo'n ding heette in het Frans, dus wij vroegen om een "velo de l'eau". Die Fransman had geen idee waar we het over hadden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:08:
[...]
Wij wilden een waterfiets huren (toen kon je nog zonder ouder toezicht gewoon dat soort dingen doen). Geen idee hoe zo'n ding heette in het Frans, dus wij vroegen om een "velo de l'eau". Die Fransman had geen idee waar we het over hadden!
Tsja, van de andere kant zou ik iemand die in het Nederlands om een peddelboot vraagt waarschijnlijk ook gewoon een opblaasboot of roeivlet aansmeren. Het duurt wel even voor ik aan een waterfiets zou denken.

Noot: Ik werk dan ook niet in de recreatieverhuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
Het andere uiterste heb ik ook meegemaakt.
Wij gingen express buiten het toeristische centrum van een stadje eten. Je weet wel, daar waar alle fransen eten. Daar moet het eten goed zijn en de prijzen laag.

Zij spraken inderdaad geen woord engels maar deden erg hun best. Uiteindelijk werd zelfs een kok uit de keuken opgetrommeld.
Hij sprak drie woorden engels, en ging met google translate op zijn telefoon opzoeken wat "creme brulee" in het engels is.
Soms is Frans helemaal niet zo moeilijk... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:08:
Dat doet me denken aan een vakantie heeeeeel lang geleden... Wij gingen vroeger altijd een weekje met onze buren naar Zuid Frankrijk (Le Lavandou). Wij ware met z'n 5en, zij met z'n 4en. Onze buurjongen was een jaar ouder dan m'n oudste broer (die iets minder dan 2 jaar scheelt met mij). Wij wilden een waterfiets huren (toen kon je nog zonder ouder toezicht gewoon dat soort dingen doen). Geen idee hoe zo'n ding heette in het Frans, dus wij vroegen om een "velo de l'eau". Die Fransman had geen idee waar we het over hadden!
Google maakt er ook gewoon velo d'eau van, woordelijk natuurlijk ook correct. De Fransen noemen het pédalo zie ik, op zich ook wel logisch. Net als pedal boat, die Hollanders ook altijd weer met hun fietsen. :+

Zo roep ik meestal gekscherend pain du stoque. Had een maat van me dat onbewust over genomen en stond dat keurig te bestellen bij de bakker. _o-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 36 ... 277 Laatste