Lange post waarschuwing

.
Zo... Inmiddels weer terug van vakantie en het was weer meer dan prima. Geweest bij Parc du Val de Loire; een camping van Yelloh! Village. Wel een redelijk commercieel park met 5 sterren, echter voor met zijn 3-en (de kinderen en ik) helemaal prima. Voor de kinderen genoeg te doen (mochten ze daar zin in hebben) en ook in de buurt voldoende te doen (kajakken, cultuur, etc).
Maakte me vooraf wat zorgen over de plek, maar de 80m2 (minimaal) was op zich ook heel gunstig (gewoon rechte afmetingen, niet 80m2 op een onmogelijke manier zeg maar

. Ook een camping met veel Fransen, Engelsen en Duitsers... Niet teveel Nederlanders in ieder geval.
Ondanks de caravan, alles eigenlijk buiten gedaan qua koken, eten, etc. De Cramer is denk ik al 30 jaar oud (minimaal), mijn opa kookte daar al mee.
Verder de laatste 2 dagen nog wel wat hulp moeten verlenen.
Een na laatste dag stond er een caravan in de greppel (2km van de camping); van de haak geschoten. Ik was er als 2e bij (1e was een Franse vrouw die blijkbaar manlief om raad stond te vragen (...)). Was gelukkig een redelijk compact model, dus uiteindelijk de caravan al tillend met 2 man (bij het neuswiel) de juiste richting weer opgezet en weer aan de auto proberen te koppelen.
Echter had hij een stabilisator koppeling die ik nog niet eerder gezien had (
http://www.alko-tech.com/nl/anti-slingerkoppeling-akstm-1300). Deze koppeling heeft aan de ene zijkant een draaischijf waarmee je het systeem activeert. Ik vrees alleen dat hij dit al vooraf gedaan had, want de vergrendeling die er eigenlijk voor zorgt dat hij niet van de kogel kon schieten zat daardoor vast. Caravan was er dus bij een hobbel gewoon afgeschoten (mazzel dat het niet 50 meter eerder was, daar stonden nl bomen langs de weg).
In mijn caravan had ik nog een nieuwe breekkabel liggen, dus die maar even op gaan halen en samen met de bestuurder gemonteerd. Helaas geen telefoonnummer of iets uitgewisseld, had graag willen weten of ze veilig aangekomen waren

. Schade viel achteraf denk ik wel mee: breekkabel stuk, neuswiel afgebroken, bekabeling van de electra moet opnieuw vastgezet worden aan het chassis, 1 sierpaneel stuk... Dan uiteraard nog de vraag wat voor klap de opbouw gehad heeft (de greppel remt toch vrij hard en bobbelig af).
Op de dag dat we terugreden verliep alles best goed. Tussen Orleans en Parijs (A10) redelijk last gehad van de zijwind en in Parijs ook letterlijk nog een stuk over de boulevard gereden langs de Seine. Ik had net even teveel vertrouwen in Waze zeg maar

. Dus toen ik borden zag om de ring weer op te schieten (A13), dat ook maar gedaan. Blijft bijzonder dat Waze eigenlijk de route echt door de stad koos, terwijl de ring vrijwel filevrij was

.
In de buurt van Arras (A1) gebeurde er voor me een ongeluk. Er zaten denk ik nog een auto of 10 tussen, maar uiteindelijk een Renault Kangoo waarvan er een wiel afgebroken was en de auto een koprol had gemaakt. Ik zag enkel de rook en onderdelen vliegen... De auto lag op zijn zij en toen ik passeerde stonden 2 vrouwen rechtop in de auto en probeerden ze de deur open te gooien. Niemand stopte..., alleen een vrachtwagenchauffeur die had zijn vrachtwagen enigszins voor het ongeluk stilgezet.
Dus de auto maar even zo ver mogelijk aan de kant gezet en gaan helpen. Is toch bijzonder als je dan ineens een baby in je handen gedrukt krijgt zo op de pechstrook. De moeder van de baby was ook redelijk in shock, die ging meteen zitten en legde de baby even aan de borst terwijl we daar in de chaos even iedereen aan de kant wilden krijgen.
Uiteindelijk vrij vlot alle hulpdiensten aanwezig die alles daar hebben overgenomen. Nog even kort overleg gehad met de 2 vrouwen; ze moesten naar Gent en voor mij was het geen punt om een van hen + baby daar af te zetten (ik kom er immers langs). Echter wilden de ambulance broeders toch graag nog even hebben dat ze meegingen naar het ziekenhuis.
's Avond de moeder van 1 van de 2 vrouwen nog even een berichtje gestuurd (ze hadden mijn telefoon gebruikt om te bellen) en naar verluid was alles goed, enkel een nachtje ter observatie in het ziekenhuis.
Al met al gewoon bijzonder:
- Shock doet rare dingen met mensen.
- De ene vrouw ging meteen de baby voeden (en dat naast een gescheiden vader na 2 weken kamperen

)
- De andere vrouw ging me eerst bedanken dat ik kwam helpen terwijl iedereen nog uit de auto moest komen
Een andere vrouw die stopte (10 minuten nadat wij er al stonden) en kwam meteen met een thermoskan koffie aanlopen (inclusief bekers) - Die heb ik overigens weggestuurd, want het leek me niet best er daar een theekransje van te gaan maken. Ik had al flesjes water aan de slachtoffers gegeven, de nodige mensen ook voorzien van een fluo-hesje.
Al met al heb ik deze week mijn stempeltjes wel opgehaald, voor het geval ik aan de hemelpoort zou komen te staan

. De kinderen zeiden zelf; nou pap, al die mensen zijn blij met je deze vakantie

.