[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 306 307 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
JaMaaT schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:22:
Kun je dan geen eentje kiezen op een (boor)machine accu. Wellicht dat je dan kunt opladen bij de receptie bijvoorbeeld? 2 accus en wisselen maar
Als ik campingstroomwil gebruiken kan ik die ook gewoon afnemen toch? Dat is dan makkelijker. :P
franssie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:32:
@Gonadan Ik heb een Bluetti die op 230V laadt (duh) maar ook een 12/24/40V ingang heeft waarmee ik deze kan opladen in de auto als we rijden, en met een zonnepaneel direct in die poort (met een ik dacht bijgeleverd verloopje naar MC4 zonnepaneel aansluiting.
Ik zal eens kijken of ik dat ding wat kan ontladen vanavond door mijn compressor koelbox aan te sluiten en wat water in te vriezen. Dan morgen eens kijken of ie met mijn 100W flex paneeltje kan laden terwijl de koelbox dan ook in de zon met 35c (helaas) aangesloten blijft.
Panelen zijn inderdaad gevoelig voor schaduw, maar aan de camper heb ik 80w (oid?) koffer paneeltje aan de trekhaak aansluiting staan en die houdt de accu ook op bewolktere dagen redelijk goed op peil. Al staan wij meestal nergens langer dan 3 nachten, ik heb eigenlijk nooit walstroom nodig.
Powerstation is krachtig genoeg in vermogen (Wh en W) om een 800W instantpot van stroom te voorzien om bijvoorbeeld op hoge druk rendang te maken (dat ding moet mee van de vriendin op vakantie). Water koken in de 700W camping waterkoker gaat ook prima.
Klopt, veel van die dingen kunnen in de auto. Maar om een powerstation vol ter rijden moet je de hele dag rijden. Met camper is dat normaal, maar als je een week op dezelfde camping staat heb ik niet zoveel kilometers te maken. Dan kan je hooguit bij het boodschappendoen er wat bij laden maar is het de vraag of dat effectiever is dan gewoon op de camping laten met een paneel.

De piekvermogens maak ik mij niet zo'n zorgen om, het is meer het opladen. Als je een plek in de zon hebt komt dat wel goed, mits ze je paneel niet jatten. :+
Heb je een plek in de schaduw dan begrijp ik dat die panelen zwaar inzakken qua opgebracht vermogen en dan ga je het gewoon niet redden.
Ik zag wel modulaire systemen, dan kan je één van de accupakketten gewoon ergens verderop leggen met het paneel er aan als daar wel zon is. Maar dat begint toch al wat bewerkelijk te klinken en ik ga dat ook niet graag onbeheerd laten liggen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

@Gonadan Diefstal van paneel kan altijd natuurlijk, is mij nog niet overkomen gelukkig. Om die reden heb ik wel eentje vie Marktplaats aangeschaft. En met de stijgende elektriciteitsprijzen zit ik nu na 4 jaar denk ik break-even.
Maar het is leuk om bij je te hebben, ik sta meestal liever op plekken zonder stroom, dat is vaak wat meer uit te drukte en weg van de druktemakers ;-)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@franssie dat soort dingen kunnen altijd gebeuren, maar ze zijn tegenwoordig wel gewoon betaalbaar dus als je geen elfeninmaanlichtmodel koopt zal het wel meevallen hoop ik. :P

Het is voor mij ook niet zozeer dat ik het terug wil verdienen, dat schiet toch niet echt op volgens mij. Met de huidige koers kunnen ze de prijzen niet blijven verhogen en ik verwacht eerder dat er veel meer variabele afrekening of keuze in zekering gaat komen.
Maar ik vind het ook gewoon leuk om zonder vaste stroomaansluiting te kunnen. Een beetje gadget en een beetje principe.
Ik wil alleen een beetje voorkomen dat ik een leuk experiment aan ga en over een jaar teleurgesteld met overbodige spullen zit. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan Powerstation is altijd handig, al zijn ze zwaar. In de winter hadden we een stroomstoring met nieuwe maan, ik kon letterlijk geen hand voor ogen zien. Dus na twee minuten hadden we tenminste weer een kamerlamp. Vriendin vond het een stomme onnodige aankoop maar was toen wel om.
Hou je aan overbodige spullen alleen dat zonnepaneeltje over, tsja daar is vast ook wel een projectje voor te verzinnen :P
Sorry, ik ben van het type meer spullen dan geld dus een enabler als het op gear aankomt :+
Ik had een omvormer in het camperbusje, maar die is er nu weer uit, ik misbruik de powerbank daarvoor (o.a. naast de waterkoker voor de filterkoffie - wat ook prima op gas kan natuurlijk - om de e-bikes op te laden).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:27
Ik heb in de Eriba Puck een 50Ah lithium accu, dus ongeveer 600Wh accu capaciteit.
60W paneeltje op het dak geplakt, aan te vullen met een los opvouwbaar 100W paneel. Dat voldoet voor het 40-liter koelkastje. Als de caravan het grootste deel van de dag goed in de zon staat is het 60W paneel al voldoende om langere tijd off-grid te kunnen staan. Het 100W paneel heb ik ter aanvulling nodig als de hoeveelheid zonlicht op het "vaste" paneeltje onvoldoende is.

Met prijzen voor stroom tegenwoordig (€5 per nacht is geen uitzondering) is het de moeite waard wanneer je naast koeling, telefoon lader en een klein lampje geen gebruik maakt van elektriciteit.

Een power station is inderdaad wel in de auto te laden. Maar dat gaat met ongeveer 100W. Bij een stroomverbruik van 500Wh per dag moet je dan dus al 5 uur per dag gaan rondrijden om je power station weer voldoende op te laden. Dat is in praktijk dus niet echt werkbaar. Nu kan je daar weer omwegen voor verzinnen zoals een zware 230V omvormer in je auto aansluiten zodat je de power station via de veel zwaardere 230V ingang kan opladen met zeg eens 500W. Maar dat is ook niet goedkoop. En je blijft dan alsnog er aan gebonden dat je regelmatig met de auto op pad moet om in je stroom te voorzien. En als je power station+ koelbox niet de hele tijd in de auto staan is dat dan ook een hoop gesleep. Een 100W of 200W opvouwbaar zonnepaneel is dan wat praktischer als je het mij vraagt en zeker niet duurder.
Voordeel van een los opvouwbaar zonnepaneel (met extra lange kabel) is dat je die op elke hoek van je kampeerplek kan neerzetten en richting de zon kan draaien om tijdens de zonnige uurtjes zo veel mogelijk energie te produceren. Een een dikke 120W input richting accu is bij mij in praktijk goed haalbaar wanneer beide paneeltjes lekker in de zon liggen. Met intussen de koelkast aan is dan in ongeveer 6 uur de accu van zo goed als leeg naar volledig vol. Om niet zonder stroom te komen heb ik aan 3 uurtjes zon per dag voldoende.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ivow85 lange kabel id inderdaad erg handig zodat je het mobiele paneel gedurende de dag kan verplaatsen.
En is het erg bewolkt, dan hoeft de koelkast ook minder hard te werken.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:58
Ramzzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:47:
[...]

Nou, de (30)-poortjes waren lang niet allemaal snel…

Dat was eerder niet mijn ervaring… pas wel kenteken overgezet i.v.m. defecte auto.

Maar haperen terwijl iedereen er vanuitgaande dat je door kunt rijden is wel… -O-
Hier hangt ie achter de spiegel, onder dat deel met camera en sensoren. Vandaag iedere keer vlekkeloos door kunnen rijden bij de 30km poortjes.

Maar inderdaad kan het aan het (stuk) glas liggen.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00
Koelkast op gas :Y we kunnen 6 weken offgrid staan zonder zonnepanelen.

2x 95ah accu a 12v = ruim 2kWh theoretische capaciteit, waarvan ruim 1kWh bruikbaar bij max 50% ontlading. Dat is een maand lang 40Wh per dag zonder bij te laden. Een gemiddelde telefoon is 15Wh.

En als we af en toe 100km rijden dan laadt alles tijdens het rijden weer op via de dynamo. Dat is meer dan voldoende voor telefoons opladen, 's avonds even een led lampje en af en toe een steam deck van stroom voorzien. Zelfs de SUP pomp laad ik via de huishoudaccu op bij offgrid staan.

Koelkast verbruikt 300-400gr gas per dag, 2 flessen a 11kg gaan 2 maanden mee, minus een beetje koken, koffie/thee zetten en (afbak)brood bakken. Koken/koffie/brood valt in het niet bij de koelkast. En de koelkast valt in het niet bij de verwarming als we in de vorst gaan kamperen :)

[ Voor 20% gewijzigd door pirke op 12-08-2026 21:09 ]

• g00gle
  • Registratie: September 2016
Wel tof is dat! Ik heb zelf een 300Ah LiFePO4 accu met een 2000W omvormer in de caravan. Vooral in het hoogseizoen vind ik dat ideaal.

Als we richting het zuiden rijden en bij een doorreiscamping aankomen die eigenlijk vol zit, blijkt er vaak toch nog wel ergens een plekje voor één nacht te zijn zodra je aangeeft dat je geen stroomaansluiting nodig hebt. Je bent dan een stuk minder afhankelijk van een officiële kampeerplek met elektra.

Voor zo’n overnachting kunnen we prima volledig op de accu draaien. En langer als we willen.

Nog een voordeel, met 6A kan ik zwaardere apparaten via de omvormer gebruiken indien gewenst. (Ja ik ben van de airfryer als oven mee 😜)

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00
g00gle schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:33:
(Ja ik ben van de airfryer als oven mee 😜)
Gewoon een gasoven onder je fornuis, geen stroom nodig ;) We bakken er voornamelijk brood in 's ochtends.

Een airfryer.... Ik heb gekkere dingen gezien om mee te nemen. Twee airfryers bijvoorbeeld. En dan raar opkijken dat de stoppen steeds omslaan. Was een tokkie gezin op een camping lang geleden. Geen idee wat hun plan of bedoeling was.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
Frikadellen bakken 🤷‍♂️
Pagina: 1 ... 306 307 Laatste