[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 306 ... 311 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:34
barrymossel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Als ik eerlijk ben zou ik dit ook niet zomaar accepteren denk ik. Of ze moeten aan tonen dat dit van hoger hand komt, want zeker met inductie is er nul risico.
Klinkt inderdaad meer van maak (mis)bruik van een goede crisis, de camping winkel/restaurant zou goede zaken doen gok ik zo.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-09 19:11
flaskk schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:01:
[...]

Klinkt inderdaad meer van maak (mis)bruik van een goede crisis, de camping winkel/restaurant zou goede zaken doen gok ik zo.
Ben je serieus? Deze camping is misschien iets te voorzichtig en jij komt met dit soort opmerkingen? Een camping wil geen discussie bij elke tent.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:34
Marcel a schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Ben je serieus? Deze camping is misschien iets te voorzichtig en jij komt met dit soort opmerkingen? Een camping wil geen discussie bij elke tent.
Ja, of de betreffende camping moet dan ook geen auto meer op hun gras laten rijden want dat is een veel hoger risico dan een kookplaat.

• Marcel a
flaskk schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Ja, of de betreffende camping moet dan ook geen auto meer op hun gras laten rijden want dat is een veel hoger risico dan een kookplaat.
Wat een groter risico is, is niet de discussie. Je suggereert dat een camping een dergelijke maatregel neemt uit winstbejag. Dat is toch een vreemde aanname? Deze camping wil niet dat de zaak in vlammen op gaat en reageert met een maatregel waarvan ik me ook best afvraag of dat de juiste is, maar dat doet er niet toe. Het is nogal onredelijk om dan de aanname te doen die jij doet.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-09 16:57

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Opmerkelijk dat dit topic in een paar weken tijd veranderd is van "hiep hoi, lekker weer kamperen" naar een "mopperdemopper, wat heb ik nu weer voor medemensen op de camping". Mogen we weer terug naar dat eerste onderwerp? Dat is veel leuker :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Cassettebandje heb je ook een leuk onderwerp dan want anders doe je zelf ook niet meer dan mopperdemopper.

Ik zat ook al te broeden op een vraag of onderwerp om het onderwerp bij te sturen maar ik heb even niets. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-09 16:57

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Yes, ik ga morgen op pad. De auto is al volgeladen, nog even het laatste werk wegwerken. Twee weken terug ook al een midweekje gedaan en geleerd dat de kleine beter sliep in de tent dan thuis en daarna thuis ook weer makkelijker.

Dus om er maar een vraag van de maken: wat maakt kamperen voor jou nou leuker dan thuis wonen?

[ Voor 17% gewijzigd door Cassettebandje op 10-08-2026 15:35 ]

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:00
Gonadan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:32:
@Cassettebandje heb je ook een leuk onderwerp dan want anders doe je zelf ook niet meer dan mopperdemopper.

Ik zat ook al te broeden op een vraag of onderwerp om het onderwerp bij te sturen maar ik heb even niets. :P
In dat geval, welke voorwerpen heb jij aangeschaft naar aanleiding van dit topic? :)

Zal zelf starten:

- MCF32 compressor koelbox, erg blij mee.

- Victorinox Swiss Classic tomatenmes inklapbaar (past precies in ons "bakje" met eetgerei en gebruik hem als broodmes om stokbrood te snijden).
- helinox stoelen

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cassettebandje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:34:
Yes, ik ga morgen op pad. De auto is al volgeladen, nog even het laatste werk wegwerken. Twee weken terug ook al een midweekje gedaan en geleerd dat de kleine beter sliep in de tent dan thuis en daarna thuis ook weer makkelijker.
Da's wel een erg goede reden dan. :P
Dus om er maar een vraag van de maken: wat maakt kamperen voor jou nou leuker dan thuis wonen?
Het is niet per se leuker, want ik zou het niet het hele jaar willen doen. Maar voor mij is het echt het buitenleven. Veel groen, relatief weinig elektronica of online. Andere omgeving, relaxed contact met medekampeerders, grote pret voor de koters.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Al een tweetal weken terug uit Oostenrijk. Week in het zelfde gebied als waar ik vorig jaar zat. Maar nu wel met mooi weer. Dat je op een bergtop staat en wel de ander kant van de vallei kan zien....en dit jaar dus ook de liftpas kunnen gebruiken om de lokale zwembaden te bezoeken.
Het waaide wel aardig en de twee koepeltentjes voor m'n dochters die achter de caravan stonden hadden beiden gebroken glasvezelstokken.....gelukkig wat reservestokken mee, dus het leed was te overzien.

Terugreis was wat minder. Deutsche Bahn maakte z'n reputatie waar door me met 3 uur vertraging op te schepen. De enige treinen die op tijd reden waren de eerste (Oostenrijk uit) en de laatste (Nederland in). Maar goed, dit is niet het treinreis topic :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:06
Puppetmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:23:
Voor flux Libre schijn je ook vooraf je kenteken te kunnen registreren met betaalmiddel zodat eea automatisch gaat.

Zelf nog niet gedaan ivm Fulli badge, maar gezien de vernieuwde tariefstructuur en versneld “boetetarief” voor ongebruik kan die wel eens vervroegd teruggestuurd worden. ;)
Mijn Frans is niet denderend, maar voor zover ik het goed begrijp is er voor mijn Fulli Nomade abo vanaf 1/11 :
  • In Frankrijk bij gebruik een maandelijkse fee van 2,10 ; dit was gratis
  • Bij niet-gebruik van 18 maanden opeenvolgend: 15,00 ; dit was gratis
Hiermee zijn de voordelen van een Fulli-badge ten opzichte van de concurrenten wel weg denk ik.

Het werkt wel prima, dat dan weer wel...

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 23:00

Om maar even een heel oude quote van volgens mij Youp van het Hek er in te gooien, “iets is alleen maar leuk als je weet dat het een keer ophoudt”, ging in zijn geval over de kermis maar is bij mij met kamperen net zo. Even helemaal back to basic, lekker buiten wonen met alle ongemakken maar tegelijkertijd in een hele andere omgeving (in de bergen, aan de kust, in Frankrijk etc) en daarom heerlijk. Even je standaard leven achter je laten. Als je dat een tijdje doet begin je er vanzelf weer naar te verlangen en kun je daar weer van genieten.

Een beetje “verandering van spijs doet eten” zeg maar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-08 20:42

MeltedForest

Lenny-t

djiedjee schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Mijn Frans is niet denderend, maar voor zover ik het goed begrijp is er voor mijn Fulli Nomade abo vanaf 1/11 :
Hiermee zijn de voordelen van een Fulli-badge ten opzichte van de concurrenten wel weg denk ik.

Same here. 5 jaar geleden met een Mango badge wat uiteindelijk Fulli is geworden. In de maanden zonder gebruik was het altijd gratis, pas na 2 jaar zonder gebruik begon je te betalen voor het bezit van de badge.

Die tijden lijken nu voorbij, maar is er een alternatief? Er zullen meer Nederlanders zijn die hier tegenaan lopen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:01

franssie

Save the albatross

@Himalaya goed verwoord, zo zit het bij mij ook.
En ik ben een nachtmens, kan enorm genieten van een glaasje rum onder de melkweg (die ik thuis niet kan zien). Thuis heb ik een andere sleur (met schermen etc).
En ondanks dat ik een avond/nacht mens ben merk ik dat ik al kamperende (camperbusje met daktent) in een voor mij natuurlijk ritme kom, en dat geeft rust. Wij wandelen veel (zeg maar tamelijk lange kroegentochten, lunch hier, tapa daar nog ergens een biertje of wijntje, en dan zijn we zo 8 tot 10 km verder weer bij de camper).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Welke concurrent is nu beter dan?

Ulys zit op 2.20 en 14 maanden ongebruikt €15

Bip Go zit op op 2.10 (en andere landen 2,50) en 14 maanden ongebruikt €15

Dus het is nu lood om oudijzer, behalve nog wat activeringskosten en verzendkosten

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor wat betreft tol badges - die kon je na gebruik toch weer inleveren bij bij voorbeeld de ANWB nadat je abbo had opgezegd?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Dat was niet gratis hoor, ik weet niet beter dan dat het een tientje per jaar is als je niet naar Frankrijk gaat en variabele kosten als je wel gaat. Dat is echt al jaren zo. Hooguit is het de eerste twee (?) jaar gratis als je de badge koopt, maar dat is omdat je dat in feite dan gewoon vooruit betaalt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:19

De vrijheid van de hele dag buiten zijn. Zon, zee, strand. Genieten van je fijne plekkie op de camping. Het geruis van de zee als ik s'avonds in m'n bedje duik. Gezelligheid met vrienden en bekenden. Lachen als mensen zicht vastrijden in het zand, vervolgens dan ook even helpen. Zelf ook weer eens vast staan. Lekker bbq'en. Helaas bij ons in Bretagne ook alweer een paar jaar niet meer met vuur/houtskool, maar had voor m'n verjaardag een Cadac gehad, topuitvinding.

Inmiddels alweer 2 weken terug van vakantie. Eerste dagen echt weer wennen om tussen 4 muren te leven. TV op vakantie totaal niet missen, maar die gaat thuis zo weer aan. Gelukkig hebben we hier ook nog een caravan staan op een seizoensplek, dus de weekenden zijn toch weer een soort mini vakantie:)

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:24
barrymossel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Waar in de Ardèche? Wij zitten bij Meyras in de buurt van Aubenas en ik heb iedere dag wel een keer de Weber Go Anywhere (gas) aan staan. En ook het 2 pits gastoestel in de voortent van de vouwwagen. Niemand die moeilijk doet. Heb alleen gehoord dat de eigenaresse in het begin een keer heeft staan kijken naar de WGA, maar toen ze zag dat het gas was, was alles prima.

Als ik eerlijk ben zou ik dit ook niet zomaar accepteren denk ik. Of ze moeten aan tonen dat dit van hoger hand komt, want zeker met inductie is er nul risico.
Omgeving Vallon Pont D'arc. Ik zag gisteren ook een protest ontstaan waarbij iedereen toch besloot te koken haha

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:08
barrymossel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Klopt, dat ligt niet aan het kampeermiddel, maar aan het land waar ze vandaan komen! Sinds onze camping de laatste week is overgenomen door Les Fransen zit het mannentoilet elke keer onder de pis en schijt. Fransen zijn dus viezeriken. En ze stinken naar zweet en knoflook.

Grapje natuurlijk, maar dat van die vieze toiletten viel me wel op... Maar vooralsnog ga ik uit van 1 specifieke (Franse) familie.
In het verleden heb ik twee seizoenen gewerkt op campings.

Wat netheid betreft was er toch wel aardig de lijn te trekken hoe accomodaties werden achtergelaten.
- Fransen en Engelsen zijn in het algemeen het minst netjes.
- Nederlanders en Duitsers zijn in het algemeen best netjes.
- Vlamingen spannen de kroon: die laten doorgaans alles echt picco bello achter. Walen lijken wat dat betreft toch wat meer Franse genen te hebben.
- Bij Polen kan het twee kanten op. Het ene deel doet zijn best om de netheid van de Vlamingen te overtreffen, het andere deel laat het achter zoals de doorsnee Fransman of Engelsman. Er zat weinig tussenin.

* Ervaringen gebaseerd op honderden gasten van verhuur-accommodaties op campings, waarbij die accomodaties volgens de beschrijvingen bij het vertrek "bezemschoon" achtergelaten moesten worden. Uiteraard zitten er binnen elk van bovengenoemde groep uitzonderingen, zowel positief als negatief. *

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
Bo0bz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:32:
[...]

Omgeving Vallon Pont D'arc. Ik zag gisteren ook een protest ontstaan waarbij iedereen toch besloot te koken haha
Geheel terecht.

Als het om de veiligheid gaat snap ik dat er eisen aan de ondergrond gesteld kunnen worden. De campingeigenaar zou dan kunnen voorzien in een stenen kookplaats op elke plek waar je dan je kooktoestel op kan zetten.
Of zoals in Scandinavië: gemeenschappelijke keukens. De Stuga's die je op elke camping vindt hebben meestal geen eigen kookgelegenheid.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

lost95 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

In dat geval, welke voorwerpen heb jij aangeschaft naar aanleiding van dit topic? :)

Zal zelf starten:

- MCF32 compressor koelbox, erg blij mee.

- Victorinox Swiss Classic tomatenmes inklapbaar (past precies in ons "bakje" met eetgerei en gebruik hem als broodmes om stokbrood te snijden).
- helinox stoelen
Een nieuwe caravan in 2021 aangeschaft 8)

Erg blij mee *O*, gaat vrijdag de stalling uit in Almere, even langs de dealer Cannenburg in Almere vanwege controle op vocht (garantie dingetje) en daarna hier de oprit op in Lelystad om begin september een weekje weg te gaan in Nederland. Voor het eerst sinds het voorjaar 2023 (reden staat hier in het topic, maar ik ben mantelzorger voor mijn dementerende moeder die sinds kort verhuist is naar het verzorgingstehuis).

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

MeltedForest schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:28:
[...]
Die tijden lijken nu voorbij, maar is er een alternatief? Er zullen meer Nederlanders zijn die hier tegenaan lopen.
Wat is Nederland een mooi vakantieland, ik ben met de hut nog niet over de grens geweest :p

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12
Ik heb nog zon oude badge van area liggen en al jaren niet gebruikt. Neem aan dat ze daar niet ineens inactieve kosten voor in rekening brengen? Is nog voor fulli tijdperk. Iemand ervaring mee? Begreep dat je met nummer kan inloggen in fulli, maar weet niet of ik dan wat 'wakker' maak😅

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Het viel niet tegen! Nauwelijks oponthoud, behalve iets van 10 min. langzaamverkeer voor Clermont-Ferrand.

Oorzaak: NL auto met vouwwagen met panne midden op de A75.

Voorspoedige rit, in 4,5 uur vanuit (boven) Rotterdam op de Périphérique, en om 15:00 op de camping.

Lekker plekje! Zon en schaduw, bomen rondom voor tarp en hangmat, happy camper!

🏕️🏕️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npwjwsRdaYzLbOeLQF3l3aEopN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxLHOBeaSicfzIPiRczAEE3d.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een kleine ergernis dat de Fulli/Mango dongle een paar keer zeer traag werd gescand door de t-poortjes van de Péage. :/

Alsnog stilstaan… ach. Haast hadden we toch al niet. :9

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 10-08-2026 18:25 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:56
Gonadan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

Dat was niet gratis hoor, ik weet niet beter dan dat het een tientje per jaar is als je niet naar Frankrijk gaat en variabele kosten als je wel gaat. Dat is echt al jaren zo. Hooguit is het de eerste twee (?) jaar gratis als je de badge koopt, maar dat is omdat je dat in feite dan gewoon vooruit betaalt.
Dit zijn de huidige voorwaarden: https://www.fulli.com/sites/default/files/2026-02/TARIFS-T%C3%89L%C3%89P%C3%89AGE-OFFRE-COMMERCIALE-2026%20nl%20%281%29.pdf

1,90 per maand gebruikt in Frankrijk (vaak als aanbieding een jaar lang gratis). En wanneer twee jaar niet gebruikt, dan kost het een 10-tje. Is al lang zo. Maar vanaf 1 november dus niet.

• barrymossel
  • Laatst online: 08:56
Ramzzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:23:

Wel een kleine ergernis dat de Fulli/Mango dongle een paar keer zeer traag werd gescand door de t-poortjes van de Péage. :/

Je hebt de poortjes met 30 met de telepeage T er boven en op sommige plekken alleen die gele T. Bij die laatste kun je inderdaad niet doorrijden kwamen we achter op de heenweg...

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:33
Zoals voor velen hier het buitenleven, heerlijk de hele dag buiten. Ook de quality time met het gezin, iedereen even uit de routine.

Maar ook de nieuwe omgeving. Zelf ben ik het liefst elke paar dagen ergens anders om de lokale omgeving te verkennen.

En als je dan thuis bent waardeer je de luxe weer wat meer.

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

barrymossel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Je hebt de poortjes met 30 met de telepeage T er boven en op sommige plekken alleen die gele T. Bij die laatste kun je inderdaad niet doorrijden kwamen we achter op de heenweg...
Nou, de (30)-poortjes waren lang niet allemaal snel…

Dat was eerder niet mijn ervaring… pas wel kenteken overgezet i.v.m. defecte auto.

Maar haperen terwijl iedereen er vanuitgaande dat je door kunt rijden is wel… -O-

[ Voor 20% gewijzigd door Ramzzz op 10-08-2026 18:53 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ramzzz Heb je dongle wel op een plek waar geen zonwering in de ruit zit? Vaak is er een plekje bij de achteruitkijkspiegel, speciaal daarvoor vrijgelaten van zonwering/reflectie

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

franssie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:52:
@Ramzzz Heb je dongle wel op een plek waar geen zonwering in de ruit zit? Vaak is er een plekje bij de achteruitkijkspiegel, speciaal daarvoor vrijgelaten van zonwering/reflectie
Yep, ik zal hem echter toch maar even verplaatsen.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:26
Ik weet niet meer wie de tip gaf voor de pinsa op de Cadac, maar dat was een goeie tip. Ontzettend lekker en hier in Italië zijn de pinsa's ook nog een ruimschoots voorhanden. :9~ _/-\o_

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:49
Ramzzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:47:
[...]

Nou, de (30)-poortjes waren lang niet allemaal snel…

Dat was eerder niet mijn ervaring… pas wel kenteken overgezet i.v.m. defecte auto.

Maar haperen terwijl iedereen er vanuitgaande dat je door kunt rijden is wel… -O-
Dat kan ook liggen aan de overstap naar andere auto. Ik heb een oude badge van Area en in de vorige auto haperde hij af en toe. Ik denk dat het ligt aan de voorruit, want bij de nieuwe auto werkt hij vlekkeloos.

Wel een nieuw issue gemerkt: het signaal komt zo hard binnen dat wireless Android Auto even uitvalt. Ik ga nogal eens van de péage af om bij Tesla SuC te laden en soms heb je na de péage een splitsing voor twee richtingen snelweg. Dus: voor die tijd alvast navi checken.

En nee, ik ben ook niet heel dom. Als ik op weg naar het zuiden bij Dijon de snelweg op draai en de navi is even uitgevallen, weet ik zelf wel dat ik Lyon moet volgen en niet Nancy... ;)

Punctuality is the politeness of kings

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:30:
[...]

Dit zijn de huidige voorwaarden: https://www.fulli.com/sites/default/files/2026-02/TARIFS-T%C3%89L%C3%89P%C3%89AGE-OFFRE-COMMERCIALE-2026%20nl%20%281%29.pdf

1,90 per maand gebruikt in Frankrijk (vaak als aanbieding een jaar lang gratis). En wanneer twee jaar niet gebruikt, dan kost het een 10-tje. Is al lang zo. Maar vanaf 1 november dus niet.
En dat wordt 15 euro bij 18 maanden niet gebruik.

Althans dat lees ik in de mail met de nieuwe tarieven. De mijne wordt tot nu toe ieder jaar wel gebruikt, dus persoonlijk maakt het niet anders.

Ik heb overigens wel eens hetzelfde @Ramzzz . Soms zwaai ik er even kort mee buiten de auto :+ Vanmiddag nog, lol. Al was dat voor deze vakantie tot nu toe de enige keer. Ik laat m’n partner de badge normaal gesproken gewoon voor dat stukje ruit bij de binnenspiegel houden. Heeft ze ook wat te doen :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
Even een ander onderwerp dan. Ik heb nul ervaringen met hangmatten. Maar het lijkt me wel heel relaxed om eens te proberen, als we een keer ergens een paar bomen hebben om hem tussen te knopen.

Wat heb ik nodig? Tips?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:16:
Even een ander onderwerp dan. Ik heb nul ervaringen met hangmatten. Maar het lijkt me wel heel relaxed om eens te proberen, als we een keer ergens een paar bomen hebben om hem tussen te knopen.

Wat heb ik nodig? Tips?
Een hangmat om een beetje in te luieren? Of in plaats van een tent?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat heb ik nodig? Tips?
Ik heb er twee in het camperbusje, compact van decathlon, en prima dingen.
Er zijn bijna tot geen campingplekken waar de bomen op minder dan 3 meter staan - redelijk de ideale afstand - om ze te gebruiken.
De afgelopen 8 jaar dus ongebruikt in de bank liggen. Maar ik neem ze toch elk jaar mee.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 17:38

ST10©DE

Dus.............

Ik heb er dit jaar ook een gekocht. Maar net als @franssie had ik ook een gebrek aan bomen op de juiste afstand . :-(

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• 205Gutmann
  • Laatst online: 09:26
Een paar stevige spanbanden om de afstand te overbruggen?
Een spanband trek je strak om de boom heen, zodat deze niet naar beneden kan glijden, daarna nog een spanband die weer tussen de boom en die andere spanband is geklemd om de hangmat op de juiste afstand te hangen.
Er zullen vast jog andere methodes zijn, maar zo doe ik het thuis altijd als ik een hangmat moet ophangen bij een overspanning van 5 meter.
En je hebt ook nog van die kant en klare frames waar je een hangmat in kunt hangen, maar die zul je vast niet meespelen als je gaat kamperen.

• Kevinns
  • Laatst online: 03-09 23:18

Wat heb ik nodig? Tips?
Bomen op de juiste afstand zijn schaars, maar één boom en deze truc werkt goed!

https://www.kampeermeneer.nl/hangmat-zonder-boom/

Ik heb altijd een hangmat en een tentstok met scheerlijnen mee. Moet wel zeggen dat ik het nog maar twee keer gedaan heb. Mijn kinderen kapen steeds de hangmat, en deze methode is niet zo geschikt voor kinderen die schommelen in de hangmat :+

• JanHenk
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Niet dat ik er veel aan toe kom met drie jonge kids: maar voor het luieren ja.

Dit jaar hebben we mooie bomen op onze plek, waar het prima had gekund.

Op deze camping zijn er meer met zo’n ding; maar de verschillen zowel qua hangmat als bevestiging zijn ogenschijnlijk enorm.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Wat heb ik nodig? Tips?
  • 1 stevige hangmat (ik weet niet hoe zwaar je bent?)
  • 2 spanbanden
  • 2 bomen
Klaar. :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:52:
Bij mij werkt dat überhaupt niet, ik houd hem standaard gewoon uit het raam dan heeft hij het beste bereik. Maar dan nog had ik dit jaar één keer dat hij niet direct gepakt werd, pas toen in ik stil stond had hij hem door.
Wellicht begint de batterij zwakker te worden of deze poort was net anders maar het kan je dus wel gebeuren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat heb ik nodig? Tips?
Ik heb deze:

https://www.morethanhip.nl/hangmatten.html

Heel compact, heel dun, en de 2 persoons xxl kan je zowel dwars als lengte liggend

Worden zonder touw of karabijnhaken geleverd, dus die zelf halen bij je lokale Bever.

Eerste keer dat je erin gaat voelt alsof je er zo dwars doorheen gaat.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:22
Ramzzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:23:

Ik heb die van Bip&Go (europe versie).
In frankrijk hangt de scanner vlak voor de slagboom, dus je moet zowat met de neus van de auto al onder de slagboom zitten. ik moet hier ook telkens tot bijna stilstand afremmen.

In italie scannen ze hem aan het begin van het laantje, en nogmaals voor de slagboom, maar dan is de slagboom dus al open. Je kan daar veel harder doorrijden.

Mogelijk is het om te voorkomen dat de auto voor je gratis door kan rijden.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Marcel a
Gonadan schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Bij mij werkt dat überhaupt niet, ik houd hem standaard gewoon uit het raam dan heeft hij het beste bereik. Maar dan nog had ik dit jaar één keer dat hij niet direct gepakt werd, pas toen in ik stil stond had hij hem door.
Wellicht begint de batterij zwakker te worden of deze poort was net anders maar het kan je dus wel gebeuren.
Net heen en weer door geheel Frankrijk gereden met een Fulli. Het verschilt per poortje nogal hoe goed hij hem pakt. Soms rijdt je er met 30 per uur doorheen en soms moet je echt tot stilstand komen en pakt hij hem op het laatste moment.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Dat laatste zag ik afgelopen vakantie. Gast op een E-mountainbike komt het terrein op, spant een hangmat tussen twee bomen, hangt er een tarp over. Die avond begon het te stormen en hij lag in z'n hangmat te pitten, z'n fiets op de grond onder hem. Volgende ochtend pakketje opgerold en en door naar de volgende camping.
Lijkt me toffe manier om te reizen....als m'n lijf een hangmat zou accepteren als slaapmiddel :*)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
Een flinke bloedneus de eerste nacht in de tent is niet heel handig :') Was ook nog wat gedesoriënteerd, dus probeerde eerste de verkeerde kant van de binnentent eruit te gaan. Toen eenmaal buiten kon natuurlijk nergens doekjes vinden... Uiteindelijk met een vochtig doekje het ergste gestopt en naar het toiletgebouw gelopen om daar mezelf even op te schonen.

Daarna ook de tent mogen dweilen, overal bloedspetters :D Ook op de binnentent. Gelukkig zijn de nieuwe matjes gespaard gebleven!

En de tent trokken we gisteravond toch een kleine scheur in, dus die blijft ws hier in Frankrijk achter.

Zitten trouwens in de zuid Franse Alpen, helaas niet supermooi weer. Zelfs af en toe regen. Ach ja, beter dan 40 graden ;)

• nwagenaar
  • Laatst online: 07:00

nwagenaar

God, root. What's the differen

TheOmen schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Dat laatste zag ik afgelopen vakantie. Gast op een E-mountainbike komt het terrein op, spant een hangmat tussen twee bomen, hangt er een tarp over. Die avond begon het te stormen en hij lag in z'n hangmat te pitten, z'n fiets op de grond onder hem. Volgende ochtend pakketje opgerold en en door naar de volgende camping.
Lijkt me toffe manier om te reizen....als m'n lijf een hangmat zou accepteren als slaapmiddel :*)
Ik heb een hangmat al meerdere keren gezien op diverse natuur campings en tegenwoordig zie je steeds meer campings die expliciet aangeven dat ze geschikt zijn voor hangmatten.

Ook een gesprek gehad met deze personen en daarbij ook gesproken over de positie van slapen al dan niet voor een zijslaper (wat ik ben) , logischerwijs zou ik zeggen dat je de volgende dag dan gebroken eruit komt :+

Wat dat betreft hebben ze me wel overtuigd en dat slapen in een hammock ook lekker is voor zijslapers (mocht het even proberen). Mij werd wel geadviseerd om een flat variant te gebruiken en een dunne slaapmat te gebruiken. Ik zit even te wachten totdat de Nightcat Flat hammock in de aanbieding is ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:13
Wij sliepen vroeger thuis ook vaak in de hangmat in de garage (hadden thuis een garage waar 3 auto's achter elkaar in paste). Ook zijslapers maar in een hangmat slaapt echt heerlijk. Hadden een katoenen hangmat en een "legerhangmat" met ingebouwde klamboe.

Nemen de hangmat dit keer ook mee. Al denk ik niet dat er bomen zullen zijn maar we gaan het zien.

En tolbadge... ooit zo'n mango genomen die vervolgens Fulli werden. Ding al jaren niet gezien en zie nu dat ze al 2 maal 10 euro hebben afgeschreven. En een verloren badge kost 30 euro.

Dus 50 euro lichter en geen enkele keer gebruikt :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:39:
Een flinke bloedneus de eerste nacht in de tent is niet heel handig :') Was ook nog wat gedesoriënteerd, dus probeerde eerste de verkeerde kant van de binnentent eruit te gaan. Toen eenmaal buiten kon natuurlijk nergens doekjes vinden... Uiteindelijk met een vochtig doekje het ergste gestopt en naar het toiletgebouw gelopen om daar mezelf even op te schonen.

Daarna ook de tent mogen dweilen, overal bloedspetters :D Ook op de binnentent. Gelukkig zijn de nieuwe matjes gespaard gebleven!

En de tent trokken we gisteravond toch een kleine scheur in, dus die blijft ws hier in Frankrijk achter.

Zitten trouwens in de zuid Franse Alpen, helaas niet supermooi weer. Zelfs af en toe regen. Ach ja, beter dan 40 graden ;)
Lag je weer slechte grappen tegen je vrouw te maken? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Marcel a schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Net heen en weer door geheel Frankrijk gereden met een Fulli. Het verschilt per poortje nogal hoe goed hij hem pakt. Soms rijdt je er met 30 per uur doorheen en soms moet je echt tot stilstand komen en pakt hij hem op het laatste moment.
Bij mij was het gelukkig maar één op de tig keer dat het moeizaam ging, maar het is goed er op bedacht te zijn dat je eventueel toch (bijna) moet stoppen. Volgens mij zijn die Fransen niet zo gezellig als je de slagboom eraf rijdt. :P

Ik pak wel bij voorkeur de meest linker poorten. Vrij beperkte maximale hoogte, alleen badge, geen toeristen, caravans of vrachtverkeer. Dat rijdt lekker door.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 12:47
Wij zijn inmiddels terug van een vakantie in Frankrijk. Omdat ik een Hernia Operatie heb gehad en mijn vrouw hypermobiel is kunnen we niet op een luchtbed slapen. Na een aantal nachten zijn we zo gebroken dat we niet meer goed kunnen slapen van de pijn. Omdat we kamperen toch heel lekker vinden hebben we de afgelopen keren elke keer safaritent gehuurd met een bed. Hierdoor ben je helaas een stuk minder mobiel. Hierdoor zitten we toch te denken aan een nieuwe tent te kopen met bijvoorbeeld stretchbedden. Hoe slapen jullie in een tent?

Yavu Steam Profile Lanithro

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lanithro schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:40:
Wij zijn inmiddels terug van een vakantie in Frankrijk. Omdat ik een Hernia Operatie heb gehad en mijn vrouw hypermobiel is kunnen we niet op een luchtbed slapen. Na een aantal nachten zijn we zo gebroken dat we niet meer goed kunnen slapen van de pijn. Omdat we kamperen toch heel lekker vinden hebben we de afgelopen keren elke keer safaritent gehuurd met een bed. Hierdoor ben je helaas een stuk minder mobiel. Hierdoor zitten we toch te denken aan een nieuwe tent te kopen met bijvoorbeeld stretchbedden. Hoe slapen jullie in een tent?
Je kunt een stretcher / veldbed overwegen. Maar dan moet je tent qua hoogte wel geschikt zijn. En je bagageruimte voldoende om dat type bed mee te kunnen nemen.

Over een andere boeg: een vouwwagen (en/of caravan) met daarin een lattenbodem/topper of nog luxer met froli bodem. Er zijn meerdere vouwwagens die froli als optie aanbieden. Je bed hoeft dan niet meer heel veel af te wijken van thuis. Froli bedsysteem ⋆ De Vouwwagenspecialist

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 11-08-2026 14:55 ]

• Lanithro
Get!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Je kunt een stretcher / veldbed overwegen. Maar dan moet je tent qua hoogte wel geschikt zijn. En je bagageruimte voldoende om dat type bed mee te kunnen nemen.

Over een andere boeg: een vouwwagen (en/of caravan) met daarin een lattenbodem/topper of nog luxer met froli bodem. Er zijn meerdere vouwwagens die froli als optie aanbieden. Je bed hoeft dan niet meer heel veel af te wijken van thuis. Froli bedsysteem ⋆ De Vouwwagenspecialist
Nou we zullen dan een nieuwe tent gaan kopen dus we kunnen het mee nemen in de aanschaf van de tent dat we een veldbed/stretcher in de slaaptent willen.

Ja we overwegen zeker ook een Vouwwagen, maar mijn auto heeft (nog) geen trekhaak en kan maar 750 kilo trekken. En ze zijn wel erg duur.

• Marcel a
Een vouwwagen is dan je oplossing. Ik heb drie weken ongeveer net zo goed geslapen als thuis. Matras van cabanon + een topper van Ikea = behoorlijk goed liggen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Veldbed is wel erg hard, al schijnt die opblaasbare van de decathlon wel aardig te zijn.

• Marcel a
Lanithro schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Nou we zullen dan een nieuwe tent gaan kopen dus we kunnen het mee nemen in de aanschaf van de tent dat we een veldbed/stretcher in de slaaptent willen.

Ja we overwegen zeker ook een Vouwwagen, maar mijn auto heeft (nog) geen trekhaak en kan maar 750 kilo trekken. En ze zijn wel erg duur.
Die trekhaak is wel belangrijk maar de meeste vouwwagens wegen minder dan dat ook als je ze belaadt.

• Lanithro
franssie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:06:
Veldbed is wel erg hard, al schijnt die opblaasbare van de decathlon wel aardig te zijn.
ja Ik zou nog er nog een dikke self inflatable op kunnen leggen. Een vriend van doet dat maar ik ben niet echt overtuigd.

• X-Field
Je bent me net voor :) Die hebben we ook gehad toen we nog een tent hadden. Die sliepen beter dan het bed wat ik nu in de caravan heb.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lanithro schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Vouwwagens >750kg zijn zeldzamer dan <750kg ;)

En duur: tweedehandse zijn er tegen gereduceerde prijzen, ook te vinden met froli.

Vind froli in Vouwwagens op Marktplaats

• Lanithro
X-Field schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:08:
[...]

Je bent me net voor :) Die hebben we ook gehad toen we nog een tent hadden. Die sliepen beter dan het bed wat ik nu in de caravan heb.
heb je het dan over Veldbed Camping met luchtmatras 195x75x40 cm koppelbaar Thivet 75 Compact | Decathlon?

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik doelde op deze
https://www.decathlon.nl/...-cm/309887/c70c98m8595949
Zelf geen ervaring mee.

Edit, die andere ziet er comfortabeler uit, maar ook veel groter.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 11-08-2026 15:17 ]

• X-Field
Wow, die ziet er wel heel comfortabel uit :) Maar ik had het over die franssie net post.

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-09 13:21
Net terug van twee weken Oostenrijk, was weer heerlijk.

Alleen jammer van twee keer een kapot luchtbed. Eerste keer pech mee gehad, tweede keer een te wild spelend kind erop. Sja. Gelukkig wist ik de tweede keer wél waar ik er een kon kopen, want dat was bij de eerste lek toch wel een aardige zoektocht.

De camping waar we waren was prima, maar ik heb het ook wel heel veel beter gezien. Voelde me iets teveel als parkeerplaats, onder andere door de grote lantaarnpalen die niet uitgingen 's nachts. We weten dus weer een stukje beter waar we op gaan letten bij de zoektocht :)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
X-Field schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Wow, die ziet er wel heel comfortabel uit :) Maar ik had het over die franssie net post.
Let wel op dat je binnentent, tenzij de binnenwanden recht omhoog gaan, al snel te klein is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Lanithro
Joris748 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Let wel op dat je binnentent, tenzij de binnenwanden recht omhoog gaan, al snel te klein is.
Ja zoals ik al aangaf zullen we onze tent hierop moeten afstemmen.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Pnnnkk schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:47:
De camping waar we waren was prima, maar ik heb het ook wel heel veel beter gezien. Voelde me iets teveel als parkeerplaats, onder andere door de grote lantaarnpalen die niet uitgingen 's nachts. We weten dus weer een stukje beter waar we op gaan letten bij de zoektocht :)
welke moeten we ontwijken? :P wij willen volgend jaar Oostenrijk doen misschien

Do { Ping } while ( LOL )

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:33
franssie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:16:
Ik doelde op deze
https://www.decathlon.nl/...-cm/309887/c70c98m8595949
Zelf geen ervaring mee.

Edit, die andere ziet er comfortabeler uit, maar ook veel groter.
Deze hebben we ook, met daarop nog Expat Megamats (ik dacht de 10 cm versie). Ik slaap niet zoals thuis maar het komt er dicht bij in de buurt.

• nwagenaar
  • Laatst online: 07:00

nwagenaar

God, root. What's the differen

Met een veldbed had ik altijd meer last van mijn rug tov de 10cm comfort matten (het veldbed met een mat erboven was nog steeds keihard).

De opblaasbare variant van decathlon heb ik een keertje mogen gebruiken, die was inderdaad beter en makkelijker op te zetten; alleen ervaarde ik na enkele dagen dat je iets doorzakte.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En er van uitgaande dat je met rugklachten / spierklachten toch echt goede ondersteuning wil hebben, denk ik dat uiteindelijk een lattenbodem of froli systeem je vakantie pas echt vakantie maakt en je kunt richten op je ontspanning. De standaard planken en matrassen of zelfs hangmatten in sommige caravans en campers zijn ook behoorlijk hard vaak.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:13
De leentent maar ff opgezet, maar is gelukkig vrij simpel op te zetten. Staat hier niet helemaal netjes, want hij staat op tegels en daar krijg ik geen haringen doorheen. Maar dan weet ik in ieder geval ongeveer hoe die morgen moet staan. Vrij snel op te zetten gelukkig en hebben elkaar niet de hersens ingeslagen ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vulMMv98Tpbl_bEPKPNu-1ntsm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYN1OeboPguSEPlteLA7AaOp.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kijken hoe we alles in de auto gaan krijgen ;-)

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Lanithro schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Ja zoals ik al aangaf zullen we onze tent hierop moeten afstemmen.
Via de eerder gedeelde marktplaats link voor de vouwcaravans met froli systeem vond ik deze aanbieder.

https://www.2ehandsvouwwagens.nl/

Dus deel het puur voor de informatie mocht je toch nog met de gedachte willen stoeien. ;)

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WeirdScience schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

Via de eerder gedeelde marktplaats link voor de vouwcaravans met froli systeem vond ik deze aanbieder.

https://www.2ehandsvouwwagens.nl/

Dus deel het puur voor de informatie mocht je toch nog met de gedachte willen stoeien. ;)
En dan zeggen ze hier dat HK tweedehands duur is :+ :o https://www.2ehandsvouwwagens.nl/aanbod/details/vouwwagen/1051187-opus-air-off-road-extreme---uniek-in-nederland!.html/

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 11-08-2026 19:21 ]

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Crisis, wat een prijs. Kijk ook eens naar het gewicht, bijna 1700kg beladen. Dat ding weegt zwaarder dan mijn caravan en 1,5 de prijs nieuw van mijn caravan :o

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 23:04
Vouwwagen/caravan/camper?

Een camper is het makkelijkst voor lichamelijke beperkingen. Even achteruit inparkeren en klaar. De meesten hebben gewoon een lattenbodem of schotelbodem, en een goed matras kun je kopen. Maar als je graag een slaap-uitvalsbasis op een camping wilt om vandaaruit met de auto de omgeving te verkennen dan is een vouwwagen of caravan een betere keuze.

Wij hebben onze matrassen bij https://seminautic.nl/ gekocht, worden op maat gemaakt (voor boot of caravan/camper), ook rare vormen. Niet de goedkoopste, wel goed liggen. Uitgebreid proefliggen met begeleiding in hun showroom, waar je uitkijkt op het fabricageproces (allemaal handwerk).

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:00
aReaRe schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:59:
[...]

Crisis, wat een prijs. Kijk ook eens naar het gewicht, bijna 1700kg beladen. Dat ding weegt zwaarder dan mijn caravan en 1,5 de prijs nieuw van mijn caravan :o
Das toelaatbaar gewicht, de wagen zelf weegt "maar" 1100 kg.

Maar ik zou mijn geld ook anders besteden :X

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

aReaRe schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:59:
[...]

Maar… met mover, verwarming… etc

Ik heb vrienden die zo’n ding gehuurd hadden. Ze werden erg ongelukkig van alle onhandige zaken.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Get!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:31:
[...]

Die heb ik ook (mover en een Truma gas / elektrische verwarming) , en dan weeg ik beladen (lege 50 liter watertank) ongeveer 1050 kg, inclusief een Truma luifel op het dak.

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:31:
[...]

Ik heb vrienden die zo’n ding gehuurd hadden. Ze werden erg ongelukkig van alle onhandige zaken.
Er zijn hier volgens mij zelfs twee (!) eigenaren van zo’n Opus. @PaulBloem volgens mij en nog iemand. Even zoeken naar zijn posts, dan lees je meer ervaringen ;)

• JanHenk
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

Wij hebben onze matrassen bij https://seminautic.nl/ gekocht, worden op maat gemaakt (voor boot of caravan/camper), ook rare vormen. Niet de goedkoopste, wel goed liggen. Uitgebreid proefliggen met begeleiding in hun showroom, waar je uitkijkt op het fabricageproces (allemaal handwerk).
Ik heb hier vaker naar gekeken. Want ondanks dat ons matras in de Holtkamper best prima is, heb ik als ik voor het eerst weer in de vouwwagen slaap nog wat last van m’n (onder)rug. Ik moet vooral even wennen. Na een dag of twee geen last meer, dus op zich prima. Nu helpt m’n gewicht (100kg) waarschijnlijk ook niet mee. Maar dat terzijde.

Jouw ervaringen zijn dat deze matrassen beter zijn dan de standaard matrassen? Het is niet om de hoek, en kost wel wat: dus twijfel… Het kan toch “klaar terwijl u wacht”, ook met vouwwagens?

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:14:
[...]

Er zijn hier volgens mij zelfs twee (!) eigenaren van zo’n Opus. @PaulBloem volgens mij en nog iemand. Even zoeken naar zijn posts, dan lees je meer ervaringen ;)
thanks voor de tag, deel graag m’n mening.

Als eerste: betaal er geen 32K voor :-) Wij hebben ‘m tweedehands (in top staat) voor 16K gekocht. Niet de Opus offroad maar de Opus Allroad variant, daarbij is de ‘keuken’ binnen.

Wij gaan erg lekker met deze vouwwagen! Als je vragen hebt dan hoor ik het wel 👌

(Al typend uit z’n Opus in Zweden…)

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
Mijn ervaring met slapen in een camp-let vouwwagen is erg goed.

Eerst een aantal weken in een camp-let concorde uit 2008, met de standaard matrassen die bij de camp-let komen, maar met het froli bodem systeem onder de matras.

Ik verwachtte er niet veel van, maar sliep na een nacht wennen prima. Geen klachten, heerlijk eigenlijk.

Misschien ook wel omdat ik gewoon echt moe ben aan het einde van de dag ☺️

Nu heb een nieuwere camp-let passion, maar met in principe hetzelfde verhaal, standaard matrassen met het froli bodem systeem, wederom fijn slapen.

Slapen in een tent is toch gewoon lekker, is mijn mening, en dan liever wat frissere nacht.

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Heb je het ook gemeten? Ik was dat van plan met mijn absorptiekoelkast maar ben vergeten de tussenstekker mee te nemen.
Uitkomst van het experiment inzake verbruik van de Dometic Coolfun CK40D.

Wij hebben deze de afgelopen weken gebruik voor alle dranken: waterflessen, wijn, bier, fris. Er wordt nogal wat geconsumeerd (gezin van 5) dus dagelijks bijgevuld met meerdere flessen water en andere dranken. Dit vanaf warm.

Buitentemperatuur hoog, overdag 35+ en de nachten minimum 20. Gemiddelde etmaaltemperatuur tegen de 30. Koelbox stond op 5 graden ingesteld.

Je merk dat ie na het aanvullen, wat ik in de ochtend doe, urenlang (soms wel 5 a 6 uur) op vol vermogen draait om de massa af te koelen. Opgenomen maximumvermogen is dan steeds 70W.

Gemiddeld echter 620 Wh per 24 uur, dus 25W gemiddeld. Nadat alles koud is, is het verbruik heel laag. Soms een uur of twee helemaal niets.

Uitschieter (hoogste) was 769 Wh per 24 uur. Laagste 484 Wh.

Ik weet niet wat je hieraan hebt, maar met een klein beetje power station kun je al heel snel “vrij staan” met een dergelijke compressor koelbox, helemaal als je een PV-paneeltje toevoegt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Ik weet niet wat je hieraan hebt, maar met een klein beetje power station kun je al heel snel “vrij staan” met een dergelijke compressor koelbox, helemaal als je een PV-paneeltje toevoegt.
Powerstation met PV zit ook nog altijd in mijn achterhoofd voor toevoeging aan de vouwwagen. Echter die 10kg per kWh vind ik wat grof. En bij de kyte moet ik die dan ook nog in de auto vervoeren, om er logisch bij te kunnen bij opzetten met windforce.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 23:04
JanHenk schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:19:
[...]

Ik heb hier vaker naar gekeken. Want ondanks dat ons matras in de Holtkamper best prima is, heb ik als ik voor het eerst weer in de vouwwagen slaap nog wat last van m’n (onder)rug. Ik moet vooral even wennen. Na een dag of twee geen last meer, dus op zich prima. Nu helpt m’n gewicht (100kg) waarschijnlijk ook niet mee. Maar dat terzijde.

Jouw ervaringen zijn dat deze matrassen beter zijn dan de standaard matrassen? Het is niet om de hoek, en kost wel wat: dus twijfel… Het kan toch “klaar terwijl u wacht”, ook met vouwwagens?
De standaard matrassen in onze alkoof bestonden uit een simpel schuim. En dun. Nu hebben we een dikker samengesteld matras met verschillende schuimsoorten en -lagen en comfort zones. Wereld van verschil. Twee keer zo dik ook en ik lig er heerlijk op. Het had nog dikker gekund en nog een topper, maar dan zouden we te weinig ruimte boven ons in de alkoof over houden. Maar het matras is samengesteld met deze hoogte beperking in gedachten, en heel eerlijk: het slaapt heerlijk. We hebben ze ruim een jaar (twee zomervakanties plus meivakantie = week of 12 op geslapen). Ik zit zelf ook ergens in 90 kg.

Het grootste nadeel is dat de matrassen ook een stuk zwaarder zijn waardoor de kleine gasveren om het alkoofbed op te klappen (voor fijne doorloop naar de cabine) het niet meer houden. Dus nu moeten we of die gasveren vervangen of accepteren dat we geen opklapbed hebben. Die twee tot vier keer per dag buk ik wel een beetje.

• B-Real
  • Nu online
Bedden en (auto)stoelen zijn zeer persoonlijk, elke rug is anders. Mijn zwager heeft rugproblemen en heeft tijden gezocht naar een auto waar hij langere ritten in kon maken. Dat ging jaren het best op de "klapstoeltjes" in een oude Aygo met een klein kussentje in zijn rug. Oude/nieuwe/grote/kleine/goedkoop/duur, het was een flinke zoektocht voordat ze iets anders hadden als de Aygo.

Persoonlijk slaap ik in onze Hobby caravan met Frans bed, met daarop het standaard Hobby matras nog beter als het "dure" bed thuis. Waar het aan ligt?

Ik ben wel van mening dat als je een kampeermiddel hebt waarin een lattenbodem kan met daarop een matras, je altijd iets passends moet kunnen vinden cq laten maken. Er zijn zat winkels waar je matrassen op maat kunt laten maken. Of natuurlijk verschillende kampeermiddelen uitproberen om te kijken of je lekker ligt, de vraag is alleen of een minuutje proefliggen representatief is voor een hele nacht of zelfs vakantie.

• Lanithro
Ik moet even kijken of ik een Trekhaak onder mijn auto mag laten zetten door mijn leasemaatschappij. Dan willen we kijken of een vouwwagen in ons budget valt.

Mijn vrouw was wel te spreken over de opblaasbare veldbedden.

[ Voor 16% gewijzigd door Lanithro op 12-08-2026 10:13 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
[...]

Je merk dat ie na het aanvullen, wat ik in de ochtend doe, urenlang (soms wel 5 a 6 uur) op vol vermogen draait om de massa af te koelen. Opgenomen maximumvermogen is dan steeds 70W.
Waarom niet aanvullen voor je naar bed gaat? In de koelere nachten gaat koelen toch veel beter?

All your base are belong to us!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:23

A13X

Dude

Drardollan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Waarom niet aanvullen voor je naar bed gaat? In de koelere nachten gaat koelen toch veel beter?
Misschien omdat hij dan herrie maakt?

Awesome

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Voor die prijs zou ik hem nieuw bestellen bij Opus.
Zo’n Opus staat nog wel op mn lijstje als opvolger van de Pennine, al gaat die eerst nog niet weg. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-08 18:28
Wij hebben alles gehad:

1persoons luchtbed op de grond = te koud.

1persoons luchtbed op de grond met isolatiemat = te koud

2persoons luchtbed op de grond met isolatiemat = te koud en 1 grote zeeslag. Als de 1 opstaat vliegt de ander overeind (het was geen goedkope)

nu:

https://www.decathlon.nl/p/veldbed-camp-bed-air-opblaasbaar-een-persoon-200-x-70-x-25-cm/309887/c70c98m8595949

https://www.decathlon.nl/p/luchtbed-ultim-comfort-zelfopblazend-1-persoon-200-x-70-cm-grijs/307396/c42m8914320

Het is de eerste dag even zoeken hoe hard het luchtbed moet maar ik slaap al jaren goed. We slapen in een Miami easy air 6.

• vhal
  • Laatst online: 09:53

vhal

ಠ_ಠ

Eén op de valreep voor de bingokaart, een Duits gezin (3p) met een Makita bluetooth speaker. :Y)

Weliswaar laag volume maar je hoort het toch omdat geluid ver draagt. Qua genre valt het mee, beetje easy listening maar desondanks wordt het op een gegeven moment wel vrij hinderlijk. Om 22:00 gewoon gevraagd of het uit kan vanwege de nachtstilte en daar werd gehoord aan gegeven. Ze hadden niet in de gaten dat het overlast veroorzaakte. Uiteindelijk oordoppen in gedaan en zijn we gaan slapen.

FFWD naar 23:45 en ik hoorde ze nog luid praten al viel ik snel weer in slaap. Rond 1:15 werd ik wederomwakker doordat m'n vrouw moest plassen en ze vertelde nadat ze terug kwam ze beide aan het vapen waren in hun auto (zo'n Ford Raptor Ranger..) met de koplampen aan plus harde muziek. Ze is een minuut lang voor het raam gaan staan tot ze haar in de gaten hadden en zo ongenuanceerd zoals ze kan zijn heeft ze daar toch wel duidelijk gemaakt dat dit echt niet kan. Vervolgens gaat die Duitse man het downplayen dat onze vouwwagenrits ook herrie maakt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrscEILI-g0hTdoo7evXHVKRSDc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sRjk9f9Wcrt5vvEvHnEsCvjX.jpg?f=user_large

Overigens wel een melding gemaakt bij de receptie en die zullen later nog wel even langslopen onder het mom van 'meerdere klachten '. En anders rammel ik morgenochtend extra hard met de afwasbak vol servies :P

Tldr: bluetoothspeakers op een camping zijn kut

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 12-08-2026 11:26 ]

Strava

• JanHenk
  • Niet online
A13X schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

Dit inderdaad . Al heb ik er niet echt last van, is het zo wel routine geworden.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
A13X schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

JanHenk schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Dit inderdaad . Al heb ik er niet echt last van, is het zo wel routine geworden.
46db volgens de specs. Het apparaat hoeft echter veel minder hard en lang te werken, dus zal dat ook geen 6 uur zijn. Desnoods wat verder weg zetten.

Maar als je er zoals je zegt geen last van hebt dan zou ik eens kijken of je de routine niet beter kan omdraaien. Als je in de ochtend start met een koude koelbox dan kan je gerust ook nog wat aanvullen gedurende de dag, flesje eruit is flesje erin zeg maar. Dan heb je de hele dag koud drinken in plaats van pas vanaf begin middag omdat je al 5 tot 6 uur aan het wachten bent.

Mijn routine als het warm is is juist zorgen dat ‘s avonds er zoveel mogelijk in de koelkast zit, vooral een stuk of 12 flesjes water die ik voor het naar bed gaan vul. Deze kunnen dan gedurende dag genuttigd worden. Moet wel zeggen dat ik een 142l koelkast in de caravan heb die heen herrie maakt, behalve als ik de extra fan inschakel (pokke geluid, ik doe het zo min mogelijk).

All your base are belong to us!

• Ivow85
Drardollan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Het terugkoelen gaat dan misschien sneller in de zin van "meer graden afkoeling van de inhoud per uur".

Maar 's avonds is die voorraad die de hele dag in de warme (voor)tent of auto gelegen heeft ook flink opgewarmd. Wanneer het vullen van de koelkast onderdeel wordt van je ochtend routine dan zijn die pakken, flessen en blikjes uit je ongekoelde voorraad ook veel koeler. De nachttemperatuur ligt zomers vrijwel overal al snel een graad of 8-10 lager dan de temperatuur overdag. En dan komt er overdag ook nog de extra opwarming bij doordat de zon op de tent staat te branden.

Voor het verbruik per etmaal maakt het best wat uit of je 's ochtends bijvult met spullen die in de nacht al zijn afgekoeld tot een graad of 20, of in de avond bijvult met spullen die gedurende de dag zijn opgewarmd tot 30 graden of meer.

Een andere reden kan de beschikbare accu capaciteit zijn. Om de koeling in de nacht lange tijd op vol vermogen te laten draaien tbv terugkoelen van 'nieuwe' inhoud, moet je gedurende de nacht die stroom uit de accu kunnen halen.
Begin je juist in de ochtend met het terugkoelen van nieuwe inhoud, dan kan dat op wat het zonnepaneel oplevert. Doordat de inhoud dan 's avonds al goed teruggekoeld is, hoeft de koeling tijdens de toch al koelere nacht amper te werken. Waardoor je in de nacht veel minder afhankelijk bent van je accu capaciteit.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

[...]

46db volgens de specs. Het apparaat hoeft echter veel minder hard en lang te werken, dus zal dat ook geen 6 uur zijn. Desnoods wat verder weg zetten.
Bij de buren bijvoorbeeld? Heb je er nog minder last van. ;)
Specs is leuk, maar een compressor hoor je gewoon duidelijk. Moet het overigens 's avonds en 's nachts wel daadwerkelijk stil (lees: stil, dus doodstil) zijn op de camping, dan draagt dat soort geluid best ver.
Heb voorheen ook altijd een compressorkoelkast in de tent gehad. Daar had ik ook geen last van maar zo'n ding is alles behalve stil, ook al zegt de fabrikant van wel.
Maar als je er zoals je zegt geen last van hebt dan zou ik eens kijken of je de routine niet beter kan omdraaien. Als je in de ochtend start met een koude koelbox dan kan je gerust ook nog wat aanvullen gedurende de dag, flesje eruit is flesje erin zeg maar. Dan heb je de hele dag koud drinken in plaats van pas vanaf begin middag omdat je al 5 tot 6 uur aan het wachten bent.

Mijn routine als het warm is is juist zorgen dat ‘s avonds er zoveel mogelijk in de koelkast zit, vooral een stuk of 12 flesjes water die ik voor het naar bed gaan vul. Deze kunnen dan gedurende dag genuttigd worden. Moet wel zeggen dat ik een 142l koelkast in de caravan heb die heen herrie maakt, behalve als ik de extra fan inschakel (pokke geluid, ik doe het zo min mogelijk).
Wij werken graag met kleinere verpakkingen. Losse blikjes of flesjes in plaats van 1,5 l flessen. Dat is een stuk praktischer in een kleine koelkast en je kunt makkelijker continu bijvullen als er weer wat ruimte is waardoor je minder vaan in één keer veel inhoud vervangt. Dan blijft het allemaal wat stabieler.
Maar wij werken met 30 l koelruimte o.i.d., dus dat is ook wat gevoeliger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Uitkomst van het experiment inzake verbruik van de Dometic Coolfun CK40D.

Wij hebben deze de afgelopen weken gebruik voor alle dranken: waterflessen, wijn, bier, fris. Er wordt nogal wat geconsumeerd (gezin van 5) dus dagelijks bijgevuld met meerdere flessen water en andere dranken. Dit vanaf warm.

Buitentemperatuur hoog, overdag 35+ en de nachten minimum 20. Gemiddelde etmaaltemperatuur tegen de 30. Koelbox stond op 5 graden ingesteld.

Gemiddeld echter 620 Wh per 24 uur, dus 25W gemiddeld. Nadat alles koud is, is het verbruik heel laag. Soms een uur of twee helemaal niets.

Uitschieter (hoogste) was 769 Wh per 24 uur. Laagste 484 Wh.

Daar heb ik wel wat aan hoor, het is tenminste iets uit de praktijk. De afgelopen dagen zat ik ook even ergens op een camping en mijn broertje heeft zo'n 1,2 kWh powerstation met paneel. Die doet het echter alleen voor telefoons en laptops en zo dus komt er heel makkelijk mee weg.

Een 30 l compressorbox zou met ons gebruik waarschijnlijk nog wat zuiniger kunnen zijn dan jouw scenario en dan red je makkelijk twee dagen.
Het enige waar ik tegenaan blijf hikken is het opladen van je powerstation. Los van een stopcontact is een flink paneel eigenlijk de enige optie. Maar die moet dan wel van serieus formaat zijn en ook serieus zonlicht krijgen. Een camping zoals in de Vogezen waar ik letterlijk in een bos sta wordt al erg lastig, die panelen zijn nogal gevoelig voor schaduw van de bomen.

Overigens ook irritant dat alle 30 l varianten tegenwoordig lager zijn dan de grotere in plaats van korter zoals vroeger. Daardoor past er eigenlijk geen enkel modern type meer in mijn bestaande gat. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JaMaaT
  • Laatst online: 11:08
Kun je dan geen eentje kiezen op een (boor)machine accu. Wellicht dat je dan kunt opladen bij de receptie bijvoorbeeld? 2 accus en wisselen maar

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan Ik heb een Bluetti die op 230V laadt (duh) maar ook een 12/24/40V ingang heeft waarmee ik deze kan opladen in de auto als we rijden, en met een zonnepaneel direct in die poort (met een ik dacht bijgeleverd verloopje naar MC4 zonnepaneel aansluiting.
Ik zal eens kijken of ik dat ding wat kan ontladen vanavond door mijn compressor koelbox aan te sluiten en wat water in te vriezen. Dan morgen eens kijken of ie met mijn 100W flex paneeltje kan laden terwijl de koelbox dan ook in de zon met 35c (helaas) aangesloten blijft.
Panelen zijn inderdaad gevoelig voor schaduw, maar aan de camper heb ik 80w (oid?) koffer paneeltje aan de trekhaak aansluiting staan en die houdt de accu ook op bewolktere dagen redelijk goed op peil. Al staan wij meestal nergens langer dan 3 nachten, ik heb eigenlijk nooit walstroom nodig.
Powerstation is krachtig genoeg in vermogen (Wh en W) om een 800W instantpot van stroom te voorzien om bijvoorbeeld op hoge druk rendang te maken (dat ding moet mee van de vriendin op vakantie). Water koken in de 700W camping waterkoker gaat ook prima.

edit: logboek.
15h45m - Net 6 liter water (3x2L Barleduc) in de Dometic CDF18 gedaan van ca 25 graden C schat ik. Compresoor draait nu continue op 31 a 32 W. Thermostaat minimaal gezet (stand Freeze wat ca -18C zou moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 12-08-2026 15:49 ]

Pagina: 1 ... 306 ... 311 Laatste