There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik heb lampjes aan de luifel. Dan gaat er niemand hier met een lampje op z'n hoofd of aan z'n nek zitten te lezen.Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:48:
@barrymossel nog wel een belangrijke nuance: zoek je een leeslampje of een lamp om bij te lezen? Ik zie nu veel gewone lampen langs komen maar zelf kijk ik altijd meer naar een lampje wat alleen je boek verlicht zodat je én gezellig kaarslicht kunt hebben én wel lezen.
Nu zag ik een soort nekleeslampjes, dat is ook wel interessant. Feitelijk heb je gewoon een een flinke buigbare dropveter in je nek hangen waarvan de einden buigbaar zijn en je kunt richten op je boek. Die vind ik wel erg interessant als ik eerlijk ben.
Maar helaas helpt de (imo) felle Obelink Yukon lamp bovenin de luifel niet voor moeders. Dus of ze heeft pech, of ze leest maar met een e-reader. Of ze zoekt zelf een lamp...
Wij hebben ook iedere camping muizen in de vouwwagen, maar gebruiken nu de zak van onze tenttapijt om etenswaren in te bewaren. Zo'n gatenvloer van plastic/rubber; die zit in een plastic+stoffen zak met rits.Kevinns schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:57:
@Ivow85 ja parkeerplekken aan de rand van ieder veld is voor mij ook ideaal. Ik wil wel graag dichtbij de auto staan omdat wij daar ons eten bewaren sinds een muizen-debacle.
Die zak leggen we in de vouwwagenbak. Daar komt tot op heden geen muis bij.
Op deze camping is een camper service punt.Lees betonnen plak van 10 bij 4 meter met een goot in het midden, daar kun je je camperunit op rijden en dan boven die goot je vuil watertank(s) legen.
Aan de muur er naast een tuinslang op een grijs haspel rol ding. Die slang om je schoonwatertank te vullen.
Om de hoek een gekke wc ding om je camper of caravan toilettank in leeg te kiepen en om te spoelen. Of je wc emmer als tent kampeerder.
Tot zover normaal.
Kom ik net aanlopen vanuit het dorp, staat er een Fransman met zijn toilettank bij die schoonwater slang te proberen om die wctank in het gat van de haspel waar die slang opgerold op zat te legen.
Hier is dat gewoon en pvcpijp met 2 kragen haaks op de muur geschroefd, waar een paar meter tuinslang overheen gelust hangt.
Dus de bruine shit zooi liep aan alle kanten uit dat stukje pijp/haspel over de muur, over de schoonwaterslang, over hem zelf.
Hoe dan, hoe verzint hij het...???
Ik liep er precies op dat moment langs, heb hem maar gewezen op de wc stort plek om de hoek..
Maar komop, alles onder zijn shit/pis zooi..
Hierom, die soort klapmongolen zijn de reden dat ik ALTIJD mijn eigen tuinslang gebuik. Of nog liever mijn eigen gietertje, gewoon onder een kraantje, geen contact met vieze shit, alleen water overdracht.
Maar wat nou, je zou morgenvroeg maar je camper of caravan tanks daar gaan vullen
Zum Kötsen werkelijk.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Behalve gevoeliger voor inbraak zijn het allemaal luxe problemen als tentkampeerder. Kan je net zo goed een camper kopenIvow85 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:06:
[...]
Auto naast de camping heeft verschillende nadelen:
- gevoeliger voor inbraken. Inbrekers weten ook wel dat campinggasten na 2 uur al weten hoe de overbuurman met die blauwe Seat er uit ziet en dat het dus opvalt wanneer er ineens iemand anders dan die overbuurman bij die blauwe Seat staat te rommelen. In geval van een centraal parkeerterrein aan de rand van de camping weet niemand echt van wie welke auto is. Staat er dan een inbreker even aan het slot van een auto te rommelen terwijl er een willekeurige campinggast aan komt lopen of rijden, dan is de kans klein dat het die campinggast opvalt dat er wat raars aan de hand is.
- voor tentkampeerders is de auto het enige wat ze bij zich hebben wat effectief op slot kan.
- bij een niet al te ruim kampeermiddel is de auto die naast de tent/caravan staat een mooie opslagplek voor spullen die niet de hele dag door gebruikt worden
- bij aanhoudend slecht weer is de auto voor tent- en vouwwagen kampeerders de enige plek waar kleding en dergelijke niet klam/vochtig wordt.
- gesleep met boodschappen, spullen voor een dagje strand, kinderwagens, buggy's over de camping van/naar de auto die aan de rand van het terrein geparkeerd staat is fysiek niet voor iedereen even makkelijk. Zeker als het camping terrein niet vlak is kan de afstand van/naar de auto best een issue zijn.
Maar het is absoluut ook fijn als veldjes autovrij zijn. Dat heeft immers ook voordelen, zoals minder stof happen en hogere veiligheid voor spelende kinderen.
Ik ben wat dat betreft dan ook voorstander van parkeerplaatsen aan de rand van elk kampeerveldje. Dan blijft het autoverkeer beperkt tot enkele hoofdpaden op de camping, maar staat de auto toch voor iedereen vrij dichtbij.
Opzich logische punten, maar ook weer geen zaken die onoverkomelijk zijn. Een goed parkeerplek aan de rand van de camping is ook prima. Als er maar zo weinig mogelijk autos over de camping rijden
Nu ik er over nadenk, laatste jaren hebben we nooit de auto naast de tent gehad. Eigenlijk nooit een probleem, behalve bij veel boodschappen. Maar met twee keer lopen kom je er ook.
Tsja, die camperaars die bij uitchecken in de file staan bij zo’n dumpplek. Vervolgens gewoon de sluis openzetten en nergens op letten. Putje verstopt? Boeie, hun shit van 3 dagen gewoon overstromend over het pad van de camping…. Tot nog toe afgelopen 5 jaar elk jaar wel weer op de campingbingo kunnen afstrepen.Bommes schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:24:
Maar okay new 🤮 unlocked.
Op deze camping is een camper service punt.Lees betonnen plak van 10 bij 4 meter met een goot in het midden, daar kun je je camperunit op rijden en dan boven die goot je vuil watertank(s) legen.
Aan de muur er naast een tuinslang op een grijs haspel rol ding. Die slang om je schoonwatertank te vullen.
Om de hoek een gekke wc ding om je camper of caravan toilettank in leeg te kiepen en om te spoelen. Of je wc emmer als tent kampeerder.
Tot zover normaal.
Kom ik net aanlopen vanuit het dorp, staat er een Fransman met zijn toilettank bij die schoonwater slang te proberen om die wctank in het gat van de haspel waar die slang opgerold op zat te legen.
Hier is dat gewoon en pvcpijp met 2 kragen haaks op de muur geschroefd, waar een paar meter tuinslang overheen gelust hangt.
Dus de bruine shit zooi liep aan alle kanten uit dat stukje pijp/haspel over de muur, over de schoonwaterslang, over hem zelf.
![]()
![]()
Ik liep er precies op dat moment langs, heb hem maar gewezen op de wc stort plek om de hoek..
Hierom, die soort klapmongolen zijn de reden dat ik ALTIJD mijn eigen tuinslang gebuik. Of nog liever mijn eigen gietertje, gewoon onder een kraantje, geen contact met vieze shit, alleen water overdracht.
Maar wat nou, je zou morgenvroeg maar je camper of caravan tanks daar gaan vullen![]()
![]()
Dan heb je, en je reis gezelschap de dag erop diarree, of erger.
Zum Kötsen werkelijk.
Eergisteren helaas ook weer op eerder genoemde camping. En ik stond helaas in de buurt met de vouwwagen . En de regen maakte het alleen maar verdund erger. Dus kanaaltje gegraven om de waterstroom weg te leiden, putje 2x ontdaan van de bladeren/naalden, stroom water ging alsnog naar ‘t voetbalveldje en woning van camping eigenaar. Kwam daar niet aan overigens. Maar gezien de dakgoten van receptie en restaurant ook op die put aankwamen was camping helaas natter dan noodzakelijk.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Zie dat ding maar eens in je auto te krijgen als die ook al vol zit met het gezin, de kampeeruitrusting, tassen met kleding etc.._Eend_ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:22:
[...]
Voor het gesleep met boodschappen/spullen is wel een oplossing: https://www.lidl.nl/p/falko-elektrische-bolderkar/p100399403Gaat niet heel hard, 3 km/u, dus je kunt er niet mee over de camping heen rennen
Mensen die minder goed ter been zijn of de auto vanwege een klein kampeermiddel als opslag gebruiken zullen zulke campings waarschijnlijk vermijden wanneer het vooraf bekend is dat men er met de auto niet op mag. Ik ken het vooral van de natuurkampeerterreinen.Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:41:
Haha gesleep met spullen. Dan te bedenken dat er best wat campings zijn waar je niet eens met de auto naar je plek mag om op te bouwen, pak maar een kruiwagen. Dat zal voor velen dan wel helemaal de horror zijn.
Zelf ben ik overigens niet direct tegen het autovrij kamperen. Ik reageerde alleen op iemand die geen (mogelijke) nadelen zag in het autovrij kamperen.
Maar wanneer ik met de oldtimer op pad ben, dan moet die in het zicht. Is me te veel waard om ergens achteraf te parkeren. Maar juist daarvoor zijn de autovrije veldjes met parkeerplaatsen er langs ideaal. Want het betekent dat er ook minder snel een bal i.o.d. van spelende kinderen tegen de auto aan komt wanneer de auto niet op het veldje staat.
Op wat grotere familiecampings zie je nog wel eens een combinatie van autovrije veldjes en veldjes waar de auto wel naast het kampeermiddel geparkeerd mag worden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Natuurlijk. Alles wat je in relatie tot kamperen wel wenst maar niet over beschikt is een luxe probleem. Behalve dan een tappunt voor schoon drinkwater en een toilet tbv hygiënische afvoer van ontlasting. Maar als je kampeert met een klein (koepel)tentje en je behalve in de auto nergens plek hebt om bijvoorbeeld je stoeltjes etc droog op te bergen is het toch wel heel handig dat je bij voorspelde nachtelijke regenbuien niet eerst 3 keer heen en weer naar de rand van de camping hoeft te lopen om je spullen op te bergen voordat je naar bed gaat.kepler schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:47:
[...]
Behalve gevoeliger voor inbraak zijn het allemaal luxe problemen als tentkampeerder. Kan je net zo goed een camper kopen
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Tot ze bij de camping aankwamen en het een autovrije camping bleek te zijn. Die hebben. 10 keer op en neer gelopen
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Gatver, dat soort mensen kunnen beter gewoon een hotel pakken.Bommes schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:24:
Tot zover normaal.
![]()
![]()
Maar wat nou, je zou morgenvroeg maar je camper of caravan tanks daar gaan vullen![]()
![]()
Zum Kötsen werkelijk.
Wij tappen ook alleen met een eigen tuinslang, en in de watertank een Tank O3 (ozon generator). Mocht er alsnog iets inkomen dan is het ook zo weer dood. En smaakloos ipv chloor toevoegingen. Plus dat het ook de bovenkant vd tank reinigt ipv alleen daar waar het chloor bij kan komen.
De tuinslang zelf altijd even door laten lopen voor gebruik, leeg laten lopen na gebruik en ik heb de 2 uiteindes bij niet gebruik ook altijd aan elkaar vast zitten met een gardena koppeling verlengstuk. Dan weet ik zeker dat er nooit iets inkomt.
Ik bedoelde vooral dat die ruimte er meestal niet is. Het nadeel is overigens dat je moet slepen met je dagelijkse boodschappen enzo. Ik sta nu op een camping waar auto’s gewoon bij de tent staan en dat geeft eigenlijk geen problemen. Ik zie niet zo goed welk probleem een autovrije camping oplost.kepler schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
Wat is het nadeel van een parkeerplaats naast de camping?
Autos op de camping staan ook niet in de weg, maar het heen en weer rijden zorgt vooral voor overlast (bv stofwolken/herrie/lampen in de nacht) en ook nog eens een stukje onveiligheid voor de campinggasten.
Dat zeg ik toch, minder herrie, minder uitlaatgassen, op veel campings minder stof, minder lampen die in de nacht de tent in schijnen als mensen laat terug komen.Marcel a schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 07:50:
[...]
Ik bedoelde vooral dat die ruimte er meestal niet is. Het nadeel is overigens dat je moet slepen met je dagelijkse boodschappen enzo. Ik sta nu op een camping waar auto’s gewoon bij de tent staan en dat geeft eigenlijk geen problemen. Ik zie niet zo goed welk probleem een autovrije camping oplost.
En belangrijkste, meer veiligheid voor de campinggasten. Dan vooral de kleinere kinderen.
Mee eens, auto is heel handig bij de tent. Maar absoluut niet noodzakelijk, voor mij in ieder geval :P
Maar goed, zo gaan veel discussies hier natuurlijk
Dus we gaan hier nooit uitkomen
Dus, met de 'kleine' auto op pad. Dat houdt in: géén grote tent, en dat is in ons geval echt een klepper (Bardani Villagrande 400), die überhaupt niet in onze Volvo C30 past.
En geen dakkoffer (geen dragers op de Volvo).
Het kan verkeren... we hebben kleinere tenten, waaronder 2 fijne 3-persoons trekkerstentjes, dus nemen we die maar mee. Bagage en spullen in de ene, slapen in de andere. Kan zomaar een prima kampeerervaring worden.
Tolbadge overgezet voor de andere auto, en morgen maar eens passen en meten wat er mee kan. Minder zooi dan anders is sowieso een goed idee. Kinderen (volwassen) thuislaten. Die hebben nu allebei toch een excuus om niet mee te gaan.
Dus wel een volwaardig luchtbed in plaats van de lichtgewicht zelfopblazende trekkersmatjes, andere lichtgewicht stoelen, minimalistisch kookgerei, een tarp - dat werk.
Ik zie het wel zitten. Het alternatief was '; last minute' een andere auto kopen, of huren. Dat laatste vind ik dan weer onzinnig wanneer je er toch 2 hebt, vrouwlief gelukkig ook. Een andere kpoen was een wat overhaaste actie geworden.
Minimalisme dus maar dit jaar! Daar ging kamperen om te beginnen toch al om...
Auvergne, here we come!
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Geen idee of je trekhaak hebt maar op Marktplaats staat een legioen aan trekhaakkoffer te huur.
[ Voor 78% gewijzigd door flaskk op 08-08-2026 09:40 ]
Aan de Opel wel...flaskk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:40:
[...]
Geen idee of je trekhaak hebt maar op Marktplaats staat een legioen aan trekhaakkoffer te huur.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Mogelijk. Maar als je als camper eigenaar ziet dat de bovenkant putje is volgelopen met blad/naalden (en het putje eronder gewoon doorstroomt) , dan is het de campereigenaar die even die bladeren opzij kan schuiven.franssie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:03:
@Get!em de eigenaar van de camping lijkt me ook wel een verantwoordelijkheid te hebben in deze?
Oh dus jij zoekt eigenlijk helemaal niets?barrymossel schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:09:
[...]
Ik heb lampjes aan de luifel. Dan gaat er niemand hier met een lampje op z'n hoofd of aan z'n nek zitten te lezen.
Maar helaas helpt de (imo) felle Obelink Yukon lamp bovenin de luifel niet voor moeders. Dus of ze heeft pech, of ze leest maar met een e-reader. Of ze zoekt zelf een lamp...
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ronduit ranzig. Één van de redenen dat ik een waterzak o.i.d. altijd bij de gewone kraan vul en gemeenschappelijke tappunten waar een slangetje aan zit vermijd of zorg dat de buitenkant niet in aanraking komt met het water of mijn tank. Die instructies gaan generatie op generatie door bij ons.Bommes schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:24:
Tot zover normaal.
![]()
![]()
![]()
Zum Kötsen werkelijk.
Maar wat vind je van de afwas doen in de bakken die duidelijk bedoeld zijn voor het doen van de handwas, en dan de binnenkant van de wasbak bekleden met een residu van de goedkope rode pastasaus en de kliekjes op de bodem van de wasbak achter latend. Al doen velen dat ook bij de afwasplaatsen, schijnt blijkbaar normaal te zijn.
Een ander soort ranzig, maar ook daar snap ik helemaal niets van. Zo wil je het zelf toch ook niet aantreffen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:strip_exif()/f/image/VO7uEoU0HqIRMb5zVRGS9SBI.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze camping wordt het voor ons niet nog een keer. Niet omdat de camping niet goed is, maar (let op, clichés en stereotypes volgen) het is een hoog gehalte Randstad stukadoors met caravan, bestaande uit getatoeëerde rokende en bierzuipende families die al jaren met elkaar op vakantie gaan. Niet helemaal ‘ons soort mensen’.
Zou het beter zijn als het dure Mutti pasta saus zou zijn??Gonadan schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:02:
[...]
Ronduit ranzig. Één van de redenen dat ik een waterzak o.i.d. altijd bij de gewone kraan vul en gemeenschappelijke tappunten waar een slangetje aan zit vermijd of zorg dat de buitenkant niet in aanraking komt met het water of mijn tank. Die instructies gaan generatie op generatie door bij ons.![]()
Maar wat vind je van de afwas doen in de bakken die duidelijk bedoeld zijn voor het doen van de handwas, en dan de binnenkant van de wasbak bekleden met een residu van de goedkope rode pastasaus en de kliekjes op de bodem van de wasbak achter latend. Al doen velen dat ook bij de afwasplaatsen, schijnt blijkbaar normaal te zijn.
Een ander soort ranzig, maar ook daar snap ik helemaal niets van. Zo wil je het zelf toch ook niet aantreffen?![]()
Ik stond van de week ook af te wassen bij de camping afwas plek, met naast mij een Fransman. Die toen hij klaar was zijn teiltje vulde met schoon water het over de vloer gooide en met de trekker deze even schoon trok.
Goed voorbeeld doet volgen dus dat deed ik eergisterenavond ook even op de zeker manier. Naast me onze 2 Franse buurmannen, waarvan eentje meteen voorstelde of ik even zijn camper ook wilde komen schoonmaken.
Er lag nog een schuursponsje dus ik pak die en zeg: Ja hoor ik kom wel ff langs..
Kijk vervolgens de andere buurman aan die met een Jaguar station en aanhanergtje me daktent naast ons staat, en zeg: kom ik daarna jou Jaguar ook ff boenen..
Resultaat allemaal lachende afwassende mannen.. heerlijk..
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nou als ik heel eerlijk ben wel ja, liefst nog zelfgemaakt met Mutti tomaten.Bommes schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:36:
[...]
Zou het beter zijn als het dure Mutti pasta saus zou zijn??![]()
Je wilt niet weten hoeveel troep die hardnekkige kleurstof in goedkope saus geeft. Gezeefde/gekookte tomaten spoel je zo uit je pan of gootsteen, bij simpele kant en klare saus moet je serieus met zeep en borstel aan de gang anders blijft het zitten. Doe je het in lichtgekleurd plastic dan zal dat eeuwig een rode waas behouden.
@anekdote: dat is het mooie van camping contact vind ik. Heerlijk zoiets.
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 08-08-2026 10:42 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zat op maps te gluren en ik denk aan je foto te zien dat jij links op het veldje staat met laantjes. Dus dan is je oriëntatie al snel richting laantje, dat trekt mij ook niet zo inderdaad.Wokschotel schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:09:
Ik zit hier nu op een camping aan de Ossiacher See (Oostenrijk) en daar moet de auto naast de tent worden gekampeerd. Absoluut niet mijn ding, maar gelukkig staan we aan het eind van een laantje dus geen voorbijrijdend verkeer. Live sfeerbeeld :
[Afbeelding]
Deze camping wordt het voor ons niet nog een keer. Niet omdat de camping niet goed is, maar (let op, clichés en stereotypes volgen) het is een hoog gehalte Randstad stukadoors met caravan, bestaande uit getatoeëerde rokende en bierzuipende families die al jaren met elkaar op vakantie gaan. Niet helemaal ‘ons soort mensen’.
Meer in het midden zie ik wel een soort terrasplekken waar je oriëntatie van het laantje af is, dat lijkt mij een stuk fijner. Dat had ik deze vakantie op mijn eerste camping ook. In het zicht geen lelijke koekblikken maar achter je tent staat hij wel en je kunt er dus makkelijk bij. Dat werkt ook wel lekker.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Normaal gesproken doen we regelmatig een handwasje maar helaas ontkomen we er niet aan om soms een wasmachine te draaien op een rustige dag.
De machines zijn hier redelijk beperkt. De etiquette zegt dat je op tijd aanwezig moet zijn voordat je was klaar is zodat de volgende in de rij aan de beurt is. Dan kan je je eigen was er uithalen en hoeft een vreemde niet te graaien tussen je shirts, onderbroeken en sokken.
Helaas heeft niet iedereen daar een boodschap aan. Normaal wacht ik even een minuutje of 1 a 2 maar na een poosje ben ik het zat en mik ik zelf maar de was van de voorganger er uit
Groot gelijk hoor. Die apparaten geven zodra je ze start precies aan hoe lang het gaat duren. Kleine moeite om op je telefoon even een alarm in te stellen wat een paar minuten voordat de machine klaar is van zich laat horen. Zodat je mooi optijd bent om je spul uit de machine te halen.vhal schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:15:
Kampeerergernissen > de was.
Normaal gesproken doen we regelmatig een handwasje maar helaas ontkomen we er niet aan om soms een wasmachine te draaien op een rustige dag.
De machines zijn hier redelijk beperkt. De etiquette zegt dat je op tijd aanwezig moet zijn voordat je was klaar is zodat de volgende in de rij aan de beurt is. Dan kan je je eigen was er uithalen en hoeft een vreemde niet te graaien tussen je shirts, onderbroeken en sokken.
Helaas heeft niet iedereen daar een boodschap aan. Normaal wacht ik even een minuutje of 1 a 2 maar na een poosje ben ik het zat en mik ik zelf maar de was van de voorganger er uitVervolgens duurde het nog ruim 10' voordat er een Duitser dame kwam om haar was op te halen. Als blikken konden doden maar dikke schijt en zo....moet je maar op tijd komen
![]()
[Afbeelding]
Wie dat niet doet heeft ook bij mij dikke pech: ik trek de zooi uit de machine en dump het op de eerste de beste plek waar het mij en anderen niet in de weg ligt. En dan ben ik maar zo asociaal dat ik ook niet ga beoordelen of dat plekje wel schoon genoeg is om die schone was neer te leggen.
Of even snel op de hand. Ooit ergens harde was zeep gekocht, een krul eraf snijden, oplossen en opfrissen maar.
Zet ze nog even op in de tuin, als je dat kan, ik wilde onze iglo meenemen en zette die even op en daar kwamen de stokken overal uit, behalve op de daarvoor bedoelde plek. Die kon dus zo de container in...Ramzzz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:28:
Voor ons wordt het 'plan B' dit jaar. Onze 'grote' auto (Opel Zafira Tourer) gaf 2 weken geleden spontaan de geest, dat is nog steeds niet opgelost (alle garages hadden geen plek, 1 wel, die is nog niet klaar).![]()
Dus, met de 'kleine' auto op pad. Dat houdt in: géén grote tent, en dat is in ons geval echt een klepper (Bardani Villagrande 400), die überhaupt niet in onze Volvo C30 past.![]()
Het kan verkeren... we hebben kleinere tenten, waaronder 2 fijne 3-persoons trekkerstentjes, dus nemen we die maar mee. Bagage en spullen in de ene, slapen in de andere. Kan zomaar een prima kampeerervaring worden.
Tolbadge overgezet voor de andere auto, en morgen maar eens passen en meten wat er mee kan. Minder zooi dan anders is sowieso een goed idee. Kinderen (volwassen) thuislaten. Die hebben nu allebei toch een excuus om niet mee te gaan.
Dus wel een volwaardig luchtbed in plaats van de lichtgewicht zelfopblazende trekkersmatjes, andere lichtgewicht stoelen, minimalistisch kookgerei, een tarp - dat werk.
Ik zie het wel zitten. Het alternatief was '; last minute' een andere auto kopen, of huren. Dat laatste vind ik dan weer onzinnig wanneer je er toch 2 hebt, vrouwlief gelukkig ook. Een andere kpoen was een wat overhaaste actie geworden.
Auvergne, here we come!
I have usernames older than you.
Ik laat ook altijd een zak of kratje op de wasmachine liggen zodat áls ik te laat ben, de volgende het er makkelijk in kan mikken. Nog niet nodig geweest gelukkig, maar met kleine kinderen weet je nooit wat er gaat gebeurenvhal schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:15:
Kampeerergernissen > de was.
Helaas heeft niet iedereen daar een boodschap aan. Normaal wacht ik even een minuutje of 1 a 2 maar na een poosje ben ik het zat en mik ik zelf maar de was van de voorganger er uitVervolgens duurde het nog ruim 10' voordat er een Duitser dame kwam om haar was op te halen. Als blikken konden doden maar dikke schijt en zo....moet je maar op tijd komen
![]()
[Afbeelding]
Als iemand er problemen mee heeft dat een ander aan zijn was zit dan moet je maar op tijd zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Chaoss op 08-08-2026 16:06 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik weet niet welke campings jij bezoekt, maar ik ervaar deze problemen helemaal niet en dat komt niet omdat ik er niet op zou letten. De meeste bezoekers passen hun snelheid prima aan en na een bepaald tijdstip mag je de meeste campings met de auto helemaal niet meer op. Ik kom net van een behoorlijk drukke en kinderrijke camping. Nul van dit problemen.kepler schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:12:
[...]
Dat zeg ik toch, minder herrie, minder uitlaatgassen, op veel campings minder stof, minder lampen die in de nacht de tent in schijnen als mensen laat terug komen.
En belangrijkste, meer veiligheid voor de campinggasten. Dan vooral de kleinere kinderen.
Mee eens, auto is heel handig bij de tent. Maar absoluut niet noodzakelijk, voor mij in ieder geval :P
Maar goed, zo gaan veel discussies hier natuurlijkWat de een als overlast beschouwd, vindt de ander noodzakelijk en geen probleem.
Dus we gaan hier nooit uitkomenmorgen vertrekken we richting de camping, geen idee eigenlijk of die autovrij is
Zo niet, kom ik hier wel klagen
Idee is goed, maar ze zijn nog erg nieuw, en we zijn er zuinig mee omgesprongen.pjottum schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:08:
[...]
Zet ze nog even op in de tuin, als je dat kan, ik wilde onze iglo meenemen en zette die even op en daar kwamen de stokken overal uit, behalve op de daarvoor bedoelde plek. Die kon dus zo de container in...
Ik kan zelfs nog een 3e kleine tent meenemen.
Ik ervaar het ook vaak zo dat mensen zich niet aan de snelheid kunnen houden. Nu staan we in Italië aan een grindpad, lekker hoor als je zit te eten en er komt er weer een voorbij gereden, heb je meteen een stofwolk van hier tot ginder. Bij de mensen die zich netjes aan de snelheid houden, heb je er geen last van.Marcel a schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:54:
[...]
Ik weet niet welke campings jij bezoekt, maar ik ervaar deze problemen helemaal niet en dat komt niet omdat ik er niet op zou letten. De meeste bezoekers passen hun snelheid prima aan en na een bepaald tijdstip mag je de meeste campings met de auto helemaal niet meer op. Ik kom net van een behoorlijk drukke en kinderrijke camping. Nul van dit problemen.
En ook op campings gericht op kleine kinderen, wordt te hard gereden.
Bij de meeste campings staat het wel aangegeven of de veldjes autovrij zijn, als dat niet handig is, om wat voor reden dan ook, dan moet je een camping uitzoeken die wel bij je wensen aansluit.
Wij hebben ook wel eens op Beerze Bulten gestaan, daar mag je alleen met de auto de camping op om je kampeermiddel te plaatsen, daarna moet hij op de parkeerplaats bij de ingang. Heb je boodschappen gedaan, kun je bij de receptie een bolderkar halen om je spullen te vervoeren, die kun je nadien op verschillende punten weer achterlaten. Wat mij betreft een prima systeem, kinderen kunnen ongestoord spelen.
Links en rechts vlogen de stepjes voorbij. Soms staan er kindjes op die amper boven het stuur uit kunnen kijken.
Nadat ik mijn snelheid gehalveerd had stelde ik de vraag naar rechts, wie zou er eerder stilstaan bij een noodstop?
Ik met remschijven voor van 348mm, achter 345mm vs 2mm huid van een kindje dat een noodstop met zijn gezicht op de straat maakt?
Gelukkig nog geen camping gehad waar kinderen met elektrische stepjes zijn. Ik kom eerder op campings met +/- 50 plaatsen. De mensen die ook op die campings komen, rijden netjes over de camping. Ik zie geen problemen met een auto op de campingplaats. Bovendien moeten kinderen ook leren dat doorgaande paden geen geschikte speelplaats zijn. Mijn kinderen weten bijvoorbeeld al sinds ze kunnen kruipen, dat ze van mijn luidsprekers en geluidsinstallatie moeten afblijven.B-Real schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:01:
Ik kreeg op vakantie nog commentaar vanuit mijn rechterhoek, ik rolde ietwat te rap het pad af. Was stevig heuvelaf. Reed 10 ipv 5.
Links en rechts vlogen de stepjes voorbij. Soms staan er kindjes op die amper boven het stuur uit kunnen kijken.
Nadat ik mijn snelheid gehalveerd had stelde ik de vraag naar rechts, wie zou er eerder stilstaan bij een noodstop?
Ik met remschijven voor van 348mm, achter 345mm vs 2mm huid van een kindje dat een noodstop met zijn gezicht op de straat maakt?
Ik heb daarentegen wel slechte ervaringen met campings met een grote parkeerplaats naast de camping. Mensen deden alles om hun favoriete parkeerplaats “te reserveren”….. tuinstoelen, fietsen, etc… werd op op parkeerplaats gezet.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Doet mij denken aan het handdoekje leggen op de ligstoelen in een hotelST10©DE schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:15:
[...]
Mensen deden alles om hun favoriete parkeerplaats “te reserveren”….. tuinstoelen, fietsen, etc… werd op op parkeerplaats gezet.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Oh, dan zijn wij weer wegaReaRe schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:09:
[...]
Week 31 (eerste week september) maar nog niet geboekt, of ik ga op de bonnefooi.
Iemand hier ervaring hiermee? Is dit voor de tent ook relevant? Of komt dit omdat je vaak de caravan of camper anders neerzet?
Onze tent, bardani villagrande 450, is 730 en tot nu toe pastte dit altijd. Ik moet wel zeggen dat we voordat we reserveren wel dubbelchecken of het past.crimby schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:33:
We neigen om een 5 persoons polykatoen tent te kopen, bijvoorbeeld de Obelink Miami 5 TC Air. Prachtige tent, voldoet helemaal.. maar nu komt het. Zo’n tent is 7m lang (incl de luifel). We lezen op veel campings dat de plekken ruimte bieden voor een tent of voor een caravan of camper van max 6m.
Iemand hier ervaring hiermee? Is dit voor de tent ook relevant? Of komt dit omdat je vaak de caravan of camper anders neerzet?
Ik heb een samengesteld gezin en 5 kinderen, vorig jaar voor het eerst een dubbele plaats geboekt en deze pas afgelopen vakantie weer gedaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 08-08-2026 20:47 ]
10x10m is 100m² en daar past jouw vouwwagen op. 8x15 is 120m², maar daar past jouw vouwwagen dan niet op.
Ik heb aan 50m² al genoeg voor caravan, voortent of luifel, tafel en stoelen buiten voor de voortent én de auto.
Het is ook niet exact 9x9m, ik kan wat sjoemelen door bv een scheerlijn in de struiken te zetten etc. Op een camping in Normandie heb ik de dissel door een heg gestoken
Het enige is dat wat @JaMaaT aangeeft: onze opening zit aan de korte kant (de 5m kant) en dat hebben die tenten ook. Terwijl veel plekken tegenwoordig breder zijn dan diep. Soms moet je dus bewust even met de “opening” naar de zijkant van je plaats gericht staan, in plaats van naar het veld. Maar dat is doorgaans niet nodig.
Wij zijn een gezin van vijf en dan heb je al gauw wat m2 nodig, zo simpel is het ook wel.
Ik zou die tent er niet om laten staan.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Klopt, maar je hoeft ook niet op de minuut precies weg te blijven. Gewoon ruim op tijd terug zijn is weinig moeite, je weet dat er meestal nog een hoop mensen na je willen wassen.pirke schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:16:
Zo heel precies zijn die apparaten niet. Fuzzy logic. Oftewel je krijgt een schatting hoe lang het duurt, soms is het korter, soms is het langer, maar nooit exact wat ze voorspellen. Kan wel 20 minuten afwijken vd initiële schatting bij een wasmachine. Drogers zijn helemaal onnauwkeurig, afhankelijk vd hoeveel was en hoeveel vocht er in zit is een 50% korter of 100% langer ook niet ondenkbaar.
Wij wachten over het algemeen vijf à tien minuten en dat vind ik eigenlijk al meer dan schappelijk. Daarna heb je gewoon pech.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Footprint van mijn vouwwagen is incl kindertent, haringen en luifelpunten officieel 7,5m x 5,5m. (Praktijk is overigens eerder 8x 6, ivm de overhang van de luifelpunt en overstek zijkanten.) Lukt vrijwel overal wel. Maar ik check de plekken wel vooraf.crimby schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:33:
We neigen om een 5 persoons polykatoen tent te kopen, bijvoorbeeld de Obelink Miami 5 TC Air. Prachtige tent, voldoet helemaal.. maar nu komt het. Zo’n tent is 7m lang (incl de luifel). We lezen op veel campings dat de plekken ruimte bieden voor een tent of voor een caravan of camper van max 6m.
Grootste uitdaging op de campings die wij uitzoeken is de boomwortels en de helling van t terrein.
Laatste camping heb ik de hele vouwwagen scheef en 1,5m naar voren moeten zetten omdat de achterkant van de plek vol zat met boomwortels. Keken de buren eerst wat raar, maar na uitleg volledig begrijpelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 08-08-2026 22:06 ]
Het is natuurlijk erg afhankelijk van het type camping waar je naar toe wil. Bij de wat natuurlijkere campings heb ik met een 3x5m tent toch al regelmatig moeite om een goed vlak stuk te vinden om de tent op te zetten. 4x7 is dan uiteraard nog lastigercrimby schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:33:
Als je vooral naar grote, perfect aangelegde, campings gaat speelt dan minder en hoef je alleen het formaat van de plek te controleren. 4x7 is tegenwoordig niet eens meer zo enorm en zal dan over het algemeen wel passen
Tot er een familie uit Limburg vlak bij ons kwam staan die de auto ook maar op mijn plek kwam parkeren. Zij hadden met de caravan een plek geboekt van 70m2 en als ze ook nog de auto er naast moest zetten, hadden ze geen ruimte meer over vonden ze.
En ik "gebruikte dat stukje toch niet" aldus de familie.
Ik heb ze vriendelijk verzocht de auto ergens anders te parkeren, waarna ik boze blikken kreeg en meneer begon te zwaaien met een gehandicapten parkeerkaart. Hij zou wel even bij de receptie navragen hoe het zat. Ik heb hem daarna niet meer gehoord en zijn auto stond de rest van de vakantie ergens anders geparkeerd
Mijn auto paste eigenlijk niet erg stond met twee wielen op het pad, en door eigen stomme schuld heb ik daar ook nog eens mijn eigen vouwwagen aangereden. Heel lelijke jaap in mijn bumper, heeft nog wel wat gekost.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Liever zoiets?aReaRe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 20:18:
[...]
Ik heb het over een tent , niet over een boterhamzakje
Een goede grap mag vrienden kosten.
Dat is 5 a 10 minuten langer dan de meeste mensen. Klaar = was eruit en de volgende. Indien er een tas of mand op de machine staat gaat het daar in, anders gewoon los erop.Gonadan schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:01:
[...]
Klopt, maar je hoeft ook niet op de minuut precies weg te blijven. Gewoon ruim op tijd terug zijn is weinig moeite, je weet dat er meestal nog een hoop mensen na je willen wassen.
Wij wachten over het algemeen vijf à tien minuten en dat vind ik eigenlijk al meer dan schappelijk. Daarna heb je gewoon pech.
Mag ik vragen of je kinderen hebt? Mijn kijk op dit soort dingen is 180 graden gedraaid sinds ik zelf kinderen heb namelijk. Natuurlijk gaan dingen meestal, zo niet vrijwel altijd goed. Maar het hoeft maar één keer mis te gaan en het leed is niet te overzien.Marcel a schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:54:
[...]
Ik weet niet welke campings jij bezoekt, maar ik ervaar deze problemen helemaal niet en dat komt niet omdat ik er niet op zou letten. De meeste bezoekers passen hun snelheid prima aan en na een bepaald tijdstip mag je de meeste campings met de auto helemaal niet meer op. Ik kom net van een behoorlijk drukke en kinderrijke camping. Nul van dit problemen.
Sinds ik kinderen heb valt het me opeens veel meer op als mensen met 15-20km/u ipv 10 over de camping rijden. Dat maakt een enorm verschil op plekken waar kinderen uit de bosjes kunnen schieten, of een blinde hoek om. Kinderen zijn totaal niet bezig met wat er om hen heen gebeurt en doen de raarste dingen.
Je zegt ook zelf dat “de meeste mensen” hun snelheid aanpassen. Dat klopt, maar daar zit ook direct het probleem. Het is altijd de 5-10% die er lak aan heeft en het gevaar creëert. Ik kan mijn kinderen niet leren dat ze beter moeten opletten als de blauwe Renault langsrijdt. Zo werkt het niet…
Klopt, maar als er geen tas is wachten we gewoon even. Het is vakantie dus ook weer geen haast.pirke schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 00:05:
[...]
Dat is 5 a 10 minuten langer dan de meeste mensen. Klaar = was eruit en de volgende. Indien er een tas of mand op de machine staat gaat het daar in, anders gewoon los erop.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met dit soort dingen zou ik zelf de moeilijkste niet meteen zijn, als het even netjes vooraf gevraagd zou worden. Of, mochten we er niet zijn, bij de eerstvolgende mogelijkheid dat je elkaar treft.m181087 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:37:
Zo hadden wij in Normandië ook een 100m2 plek geboekt. Onze vouwwagen is inclusief luifel en kindertent ongeveer 8x5 meter, dus dat paste prima. Ook met de auto er nog naast.
Tot er een familie uit Limburg vlak bij ons kwam staan die de auto ook maar op mijn plek kwam parkeren. Zij hadden met de caravan een plek geboekt van 70m2 en als ze ook nog de auto er naast moest zetten, hadden ze geen ruimte meer over vonden ze.
En ik "gebruikte dat stukje toch niet" aldus de familie.
Ik heb ze vriendelijk verzocht de auto ergens anders te parkeren, waarna ik boze blikken kreeg en meneer begon te zwaaien met een gehandicapten parkeerkaart. Hij zou wel even bij de receptie navragen hoe het zat. Ik heb hem daarna niet meer gehoord en zijn auto stond de rest van de vakantie ergens anders geparkeerd
Maar zelf claimen, niets zeggen en dan zo reageren, nee. Dan zou ik ook op m’n strepen gaan staan.
Dat is het lastige, dat weten we nog niet. Niet de massale campings in ieder geval. We zijn met 2 kleine kinderen dus enorm natuurlijk zal het nog niet zijn. Uiteindelijk zal het een mix worden.Cheezus schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:23:
[...]
Het is natuurlijk erg afhankelijk van het type camping waar je naar toe wil. Bij de wat natuurlijkere campings heb ik met een 3x5m tent toch al regelmatig moeite om een goed vlak stuk te vinden om de tent op te zetten. 4x7 is dan uiteraard nog lastiger
Als je vooral naar grote, perfect aangelegde, campings gaat speelt dan minder en hoef je alleen het formaat van de plek te controleren. 4x7 is tegenwoordig niet eens meer zo enorm en zal dan over het algemeen wel passen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/apOCJnFiH4CPMrxIUBiYrEAW.jpg?f=user_large)
Een sfeerimpressie van de gemiddelde camping plek waar ik terecht kom. Stukken lopen schuin (valt niet zo op) en er lopen dikke boomwortels over de plek. Zoals je ziet wordt het dan lastig om een veel grotere tent alleen op het vlakke deel te krijgen.
Je kunt natuurlijk je tent gewoon over scheve vlakken/hobbels en kuilen heen zetten maar ik ben daar zelf altijd een beetje kritisch mee
Een bijzet tentje voor de Kids maakt je veel flexibeler, ze vinden het zelf ook fantastisch om in een eigen tent te slapen (vanaf 5 jaar liggen ze in een eigen tent bij ons).
Wij hebben een buscampertje, een VW T4 met hefdak, en L1H1. We zijn in de markt voor een luifel, maar ik wil de luifel er niet permanent aan hebben hangen.
Nu zijn er diverse opties. De goedkoopste is een magneetadapter die je op het dak legt waar je een pees doorheen kunt trekken. Maar is dit sterk genoeg om 's avonds te laten zitten? We willen er eventueel ook een zijkant aan zetten om een beetje beschut te zitten.
Een andere optie is een multirail te plaatsen van Brandrup of Vamoose. Die vind ik wel subtiel genoeg.
Tips en suggesties wat betreft een (goedkoop) luifeltje zijn van harte welkom!
Aii dat is vervelend! Due van ons zijn 3 en 1, dus een eigen tentje is me nog wat te vroeg;-)Cheezus schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:11:
[Afbeelding]
Een sfeerimpressie van de gemiddelde camping plek waar ik terecht kom. Stukken lopen schuin (valt niet zo op) en er lopen dikke boomwortels over de plek. Zoals je ziet wordt het dan lastig om een veel grotere tent alleen op het vlakke deel te krijgen.
Je kunt natuurlijk je tent gewoon over scheve vlakken/hobbels en kuilen heen zetten maar ik ben daar zelf altijd een beetje kritisch mee
Een bijzet tentje voor de Kids maakt je veel flexibeler, ze vinden het zelf ook fantastisch om in een eigen tent te slapen (vanaf 5 jaar liggen ze in een eigen tent bij ons).
Tja, zoveel mensen zoveel wensen. Hier 6 en 10 maar toch heel bewust voor caravan met stapelbed gekozen. Tentje kan uiteraard altijd nog. We gebruiken de caravan niet alleen voor de zomervakantie. Afgelopen Hemelvaart heel blij dat ze gewoon in de caravan "passen".Cheezus schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:11:
[Afbeelding]
Eerst maar eens een "proefrit" doen. Dus we gaan volgende week een paar nachten naar de Zandstuve. Voor de kinderen veel vermaak, niet te ver van huis. Mijn vader heeft een grote tent dus we gaan kijken of dat lukt zonder ruzie. Verder ook de rest lenen en dan maar ontdekken wat wel bevalt en wat niet. En dan kunnen we langzaamaan spullen verzamelen voor onszelf.
Plan is volgend jaar naar Oostenrijk of Italië dan. Normaal gaan we overal in een huisje/bungalow op campings. Maar dan zijn we er ook nauwelijks omdat we toch vaak dingen gaan ondernemen overdag. En als het alleen slapen is, is een tent toch een stuk goedkoper dan een huisje in de vakantieperiode.
Topic zit vol informatie over campinggebruiken, koelboxen, gasflessen en dergelijke. Als je dan nog vragen hebt
Overigens verstandig om eerst wat te lenen. Maar schrijf niet het (gehele) kamperen af op basis van ervaringen met geleende spullen.
Uiteraard, maar het was een reactie op de vraag of je met een grote tent overal terecht kan. Dit was een voorbeeld dat het dus niet altijd lekker pastJaMaaT schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:18:
[...]
Tja, zoveel mensen zoveel wensen. Hier 6 en 10 maar toch heel bewust voor caravan met stapelbed gekozen. Tentje kan uiteraard altijd nog. We gebruiken de caravan niet alleen voor de zomervakantie. Afgelopen Hemelvaart heel blij dat ze gewoon in de caravan "passen".
Ik had in dit geval geen last van de oneffenheden doordat je met een middelgrote tent + bijzettent wat flexibeler bent. En die bijzettent past af en toe ook nog een weekendje in de tuin
Voor mij was het niet vervelend, als er ergens maar een goede plek is voor de tent. 3 en 1 is wat jong om zelf in de tent te liggen inderdaadcrimby schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:10:
[...]
Aii dat is vervelend! Due van ons zijn 3 en 1, dus een eigen tentje is me nog wat te vroeg;-)
Als je wel altijd die ruimte wil kan dat natuurlijk ook, maar dan is de plek van mijn voorbeeld dus iets waar je minder lekker staat
[ Voor 7% gewijzigd door Cheezus op 09-08-2026 14:15 ]
En de Hymer B-klasse MasterLine I dan?Bommes schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:26:
[...]
Mercedes is achterwiel aangedreven, die zijn er niet in 3-assige uitvoering.
Dubbellucht bedoel je denk ik?
Of het is Stellantis met een Alko chassis en dubbele achteras.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Welke De Waard is dat? Wij hebben de Briluil, die lijkt er heel erg op, maar is niet hetzelfde.Cheezus schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:11:
[Afbeelding]
Dat is de zeldzame bergeend.. die was nieuw in 2018 en nadat wij die gekocht hadden ging De Waard faillietLordSinclair schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:50:
[...]
Welke De Waard is dat? Wij hebben de Briluil, die lijkt er heel erg op, maar is niet hetzelfde.
Hij is vergelijkbaar met de huidige Bosuil qua formaat.
Dan is die wel een maatje groter dan die van ons. Maar hij beviel erg goed deze zomer. Alleen ik mis de binnentent soms wel. Door de grote zijn de nachten (hoog in de bergen) erg fris. Al snak je daar met dit weer in Nederland wel weer naar.Cheezus schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:01:
[...]
Dat is de zeldzame bergeend.. die was nieuw in 2018 en nadat wij die gekocht hadden ging De Waard faillietBij de doorstart was dit model niet verder gemaakt geloof ik.
Hij is vergelijkbaar met de huidige Bosuil qua formaat.
Achterbak: daar past niets meer bij, misschien nog een paar schoenen of zo in een prop-hoekje.Ramzzz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:28:
Voor ons wordt het 'plan B' dit jaar. Onze 'grote' auto (Opel Zafira Tourer) gaf 2 weken geleden spontaan de geest, dat is nog steeds niet opgelost (alle garages hadden geen plek, 1 wel, die is nog niet klaar).![]()
Dus, met de 'kleine' auto op pad. Dat houdt in: géén grote tent, en dat is in ons geval echt een klepper (Bardani Villagrande 400), die überhaupt niet in onze Volvo C30 past.![]()
Auvergne, here we come!
Achterbank: nog wat plek, en bijna alles zit er in.
Het gaat zowaar lukken!
Vannacht lekker op tijd op pad. Zin in!
Ik kan zelfs nog volledig over de hoedenplank heen kijken.
Wat gaat er niet mee:
- 2 (volwassen) kinderen
- de grote tent
- kampeerkast
- het 2-pits gasstel
- grote luie klapstoelen (kleinere zijn ook comfy)
- onnodige shizzle
Zin in, nogmaals!
[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 09-08-2026 16:47 ]
Nog een tip. Op de website van fulli staat nu alleen een aanbieding voor de Nomade. Niet voor de Nomade+ (waar ook Italië bij inzit).vinniefireman schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 07:27:
Ik lees hier nu over de Fulli.
De code 1809BELGNL werkt ook op de Nomade+ voor gratis opstart
Kun je de achterbank niet openklappen in een C30? Dat geeft praktisch gezien een hoop extra voordelen om in te pakken.Ramzzz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:40:
[...]
Achterbak: daar past niets meer bij, misschien nog een paar schoenen of zo in een prop-hoekje.
Achterbank: nog wat plek, en bijna alles zit er in.
Het gaat zowaar lukken!
Vannacht lekker op tijd op pad. Zin in!
Ik kan zelfs nog volledig over de hoedenplank heen kijken.![]()
Wat gaat er niet mee:Koken doen we op de Weber gasbbq (zelfs de grote gastank paste er nog in, paar kleine losse erbij) en een Trangiaset + spiritusvoorraadje om (voor 2 personen) te koken, losse extra panneset mee.
- 2 (volwassen) kinderen
- de grote tent
- kampeerkast
- het 2-pits gasstel
- grote luie klapstoelen (kleinere zijn ook comfy)
- onnodige shizzle
Zin in, nogmaals!
het leidt misschien niet direct tot extra liters bagageruimte, inmers de rugleuningen blijven ruimte innemen, maar je kunt wel makkelijker schuiven met grotere voorwerpen.
Jammer genoeg Gelukkig (zegt mijn partner) zijn wij hier morgen weg. Geen kans op een lekkere escalatie waarbij zij de camper moeten verzetten.
Het is goed dat steeds meer campings campers weigeren en airco’s verbieden. Ik juich het van harte toe.
All your base are belong to us!
Levert niet veel nuttiger ruimte op... het is proppen, maar het past.Den_S85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:59:
[...]
Kun je de achterbank niet openklappen in een C30? Dat geeft praktisch gezien een hoop extra voordelen om in te pakken.
het leidt misschien niet direct tot extra liters bagageruimte, inmers de rugleuningen blijven ruimte innemen, maar je kunt wel makkelijker schuiven met grotere voorwerpen.
Ja kan mooi dit topic doorlezen tijdens de mini vakantie. En zal inderdaad niet het kamperen afschrijven op één ervaring met deze spullen. Maar wel een goede manier om te kijken wat wel en niet bevaltJanHenk schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:28:
@Waah Naast dat het goedkoper is, weet je ook waar je aan toe bent. Je hebt je eigen spullen mee; dus je weet hoe het slaapt, hoe je kookt, etcetera. Vooral als je kinderen hebt vind ik dat erg prettig.
Topic zit vol informatie over campinggebruiken, koelboxen, gasflessen en dergelijke. Als je dan nog vragen hebt![]()
Overigens verstandig om eerst wat te lenen. Maar schrijf niet het (gehele) kamperen af op basis van ervaringen met geleende spullen.
Zeker, ik heb kinderen. Mijn kinderen zijn ook opgegroeid in een straat waar auto’s rijden. Zo is het leven. Hier en daar schuilt gevaar. Ik denk dat ik campings bezoek waar gewoon hele sociale mensen komen… 😇Kevinns schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 00:09:
[...]
Mag ik vragen of je kinderen hebt? Mijn kijk op dit soort dingen is 180 graden gedraaid sinds ik zelf kinderen heb namelijk. Natuurlijk gaan dingen meestal, zo niet vrijwel altijd goed. Maar het hoeft maar één keer mis te gaan en het leed is niet te overzien.
Sinds ik kinderen heb valt het me opeens veel meer op als mensen met 15-20km/u ipv 10 over de camping rijden. Dat maakt een enorm verschil op plekken waar kinderen uit de bosjes kunnen schieten, of een blinde hoek om. Kinderen zijn totaal niet bezig met wat er om hen heen gebeurt en doen de raarste dingen.
Je zegt ook zelf dat “de meeste mensen” hun snelheid aanpassen. Dat klopt, maar daar zit ook direct het probleem. Het is altijd de 5-10% die er lak aan heeft en het gevaar creëert. Ik kan mijn kinderen niet leren dat ze beter moeten opletten als de blauwe Renault langsrijdt. Zo werkt het niet…
[ Voor 3% gewijzigd door Marcel a op 09-08-2026 21:00 ]
Ik snap niet zo goed waar de haat op campers vandaan komt. Ik heb nooit problemen met mede-camperaars en anderen (voor zover ik weet) niet met mij.Drardollan schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:49:
Het is goed dat steeds meer campings campers weigeren en airco’s verbieden. Ik juich het van harte toe.
Qua ruimte innemen zijn caravans vaak vele malen erger. Een enorme caravan met daarvoor een twee delen diepe voortent. En dan moet natuurlijk de auto ook nog op de plek gepropt.
Ik zet de camper neer en doe alles op de fiets, mensen met een caravan of tent gaan iedere dag (soms meerdere keren) heen en weer met de auto.
Ja de airco’s, ik snap dat die soms vervelend zijn. Maar op campers zijn het nog relatief stille dak of bank units. In tegenstelling tot die uit het raam hang split units bij caravans tegenwoordig.
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
Of door kids op een e-stepjeSjoewe schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:49:
Tja het is altijd wel iets. Sta je op een camping waarbij je auto op de centrale parkeerplaats moet laten staan, word je vervolgens de hele tijd van je sokken gereden door boomers op ebikes .
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
-knip- dit soort verwensingen zijn hier niet welkomvinniefireman schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Ik snap niet zo goed waar de haat op campers vandaan komt. Ik heb nooit problemen met mede-camperaars en anderen (voor zover ik weet) niet met mij.
Qua ruimte innemen zijn caravans vaak vele malen erger. Een enorme caravan met daarvoor een twee delen diepe voortent. En dan moet natuurlijk de auto ook nog op de plek gepropt.
Ik zet de camper neer en doe alles op de fiets, mensen met een caravan of tent gaan iedere dag (soms meerdere keren) heen en weer met de auto.
Ja de airco’s, ik snap dat die soms vervelend zijn. Maar op campers zijn het nog relatief stille dak of bank units. In tegenstelling tot die uit het raam hang split units bij caravans tegenwoordig.
[ Voor 12% gewijzigd door DexterDee op 09-08-2026 22:32 ]
Mooie camping met ca 200 plaatsen. Ik gok 80% caravan, 15% camper en een kleine 5% tent. Ik hoor nu links en rechts AC units blazen. Die gaan weer uit als men zelf naar bed gaat.... Helaas tot zeker 23.00 veel geluid en beweging op de camping. Daarna (gelukkig) alleen AC units.
Tot mijn verbazing mogen we op de camping niet meer koken. Ook niet op inductie. Heb nog een mooie discussie gevoerd waarbij ik mijn hand op de plaat had gelegd en op vol vermogen had gezet om te bewijzen dat dit echt geen warme plaat is. We moeten aan de salade en brood is het advies OF bij het camping restaurant iets eten/afhalen. Ik lees dit nergens terug als algemeen dwingend advies in de regio. Meer campings die dit hanteren?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Dit is wel nieuw voor mij.
Of nog erger: op een fatbike
Geen grap, gezien op de camping in België
Do { Ping } while ( LOL )
Wat ik wel deed was een gevulde emmer water of jerrycan paraat hebben staan in geval van nood.
In je eigen kampeermiddel wel maar niet in een tent. Koffie maak ik met waterkoker en een aeropress!franssie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:53:
@Bo0bz huh? dus je mag er ook geen koffie meer zetten in je eigen campeermiddel? Bizar.
Dit is wel nieuw voor mij.
Uit de mail (inclusief spelfout): Barbecueën, plancha, kookplaat die buiten op een plek gebruikt worden zijn niet toegestaan, of het met gas, electisch of houtskool is.
+
Koken in een tent is niet toegestaan vanwege brandgevaar.
@Shadow_Agent Ik snap dat zeker met deze droogte!
[ Voor 11% gewijzigd door Bo0bz op 09-08-2026 23:28 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
opmerkelijk, met kookplaat bedoelen ze wellicht niet inductie - maar het hele bericht is vaag en jammer.Bo0bz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:24:
[...]
In je eigen kampeermiddel wel maar dat is in een tent wat lastig. Koffie maak ik met waterkoker en een aeropress!
Uit de mail (inclusief spelfout): Barbecueën, plancha, kookplaat die buiten op een plek gebruikt worden zijn niet toegestaan, of het met gas, electisch of houtskool is.
+
Koken in een tent is niet toegestaan vanwege brandgevaar.
EDIT:
Deze foto van AI kent iedereen wel : waarom je niet moet koken in je tent
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 09-08-2026 23:32 ]
Logisch.vinniefireman schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Ik snap niet zo goed waar de haat op campers vandaan komt. Ik heb nooit problemen met mede-camperaars en anderen (voor zover ik weet) niet met mij.
Je post staat met alle respect bol van de aannames. Jij (camperaars) doet alles op fiets, caravaners doen alles met de auto meerdere keren per dag. Caravan met diepe voortent en auto op de plaats.vinniefireman schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Campers zijn vaak aanzienlijk logger/groter dan caravans. Daarnaast heb ik op onze camping gehad dat een camper dagelijks wegging en terugkwam omdat ze erop gingen. Caravans zie je steeds vaker met een simpele uitschuifbare luifel. Genoeg caravaners ook die gewoon dagen achtereen op de camping blijven en hun auto niet gebruiken of niet naast de tent hebben staan.
Ik snap dat je je mede camperaars verdedigt maar helemaal fair is je vergelijking niet 😉
Overigens geheel eens met de opmerking over aircos. Die dak dingen hoor je gelukkig aanzienlijk minder. Desondanks ben ik voor een totaalverbod van airco op campings!
Beetje Kamperist heeft natuurlijk zijn auto achter de kamper mobiel! 😅vinniefireman schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Bescheiden, ik zie tegenwoordig nog veel grotere campers, waar de auto nog inpastflaskk schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:43:
[...]
Beetje Kamperist heeft natuurlijk zijn auto achter de kamper mobiel! 😅
[Afbeelding]
Gezien het aandeel tenten van de gasten zijn tentkampeerders alles behalve de doelgroep van deze camping. Dan kan je zo'n besluit lekker makelijk nemen, dat handje vol wat daardoor een probleem heeft zoekt het maar uit.Bo0bz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:41:
Dit jaar eerste keer Ardèche met onze nieuwe Falco Havik 4600 tent. Opzetten ging vlotjes nadat we eerst thuis in de buurt hadden geoefend. Echt een geweldige tent in tegenstelling tot onze voorganger een Bardani 460.
Mooie camping met ca 200 plaatsen. Ik gok 80% caravan, 15% camper en een kleine 5% tent. Ik hoor nu links en rechts AC units blazen. Die gaan weer uit als men zelf naar bed gaat.... Helaas tot zeker 23.00 veel geluid en beweging op de camping. Daarna (gelukkig) alleen AC units.
Tot mijn verbazing mogen we op de camping niet meer koken. Ook niet op inductie. Heb nog een mooie discussie gevoerd waarbij ik mijn hand op de plaat had gelegd en op vol vermogen had gezet om te bewijzen dat dit echt geen warme plaat is. We moeten aan de salade en brood is het advies OF bij het camping restaurant iets eten/afhalen. Ik lees dit nergens terug als algemeen dwingend advies in de regio. Meer campings die dit hanteren?
Nu weet ik wel dat Fransen een stuk zenuwachtiger zijn over koken in een tent dan wij, dus het kan ook zomaar een regionaal verbod zijn en niet puur vanuit de campingbeheerder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit soort reacties en eerder gemaakte verwensingen (wat dat ook geweest moge zijn) zeggen vooral iets over jou als persoon.
@Shadow_Agent Ik maak een wat generaliserende post over caravans om aan te geven dat het wat kortzichtig is om alle camperaars stom te vinden omdat je soms iemand tegenkomt die iets doet wat je vervelend vind. Daarnaast omschrijf ik hoe ik dingen doe.
Zoals @Gonadan al zei, vervelende mensen heb je helaas met ieder kampeermiddel, dat ligt aan die persoon, maar dat maakt niet iedereen met zo’n kampeermiddel stom.
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
Ja, die zijn ook flink in opmars. Mijn toppunt van deze zomer was een man die elke dag de 100 meter naar de afwasplaats aflegde op zijn elektrische crossmotor.
Waar in de Ardèche? Wij zitten bij Meyras in de buurt van Aubenas en ik heb iedere dag wel een keer de Weber Go Anywhere (gas) aan staan. En ook het 2 pits gastoestel in de voortent van de vouwwagen. Niemand die moeilijk doet. Heb alleen gehoord dat de eigenaresse in het begin een keer heeft staan kijken naar de WGA, maar toen ze zag dat het gas was, was alles prima.Bo0bz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:41:
Dit jaar eerste keer Ardèche met onze nieuwe Falco Havik 4600 tent. Opzetten ging vlotjes nadat we eerst thuis in de buurt hadden geoefend. Echt een geweldige tent in tegenstelling tot onze voorganger een Bardani 460.
Als ik eerlijk ben zou ik dit ook niet zomaar accepteren denk ik. Of ze moeten aan tonen dat dit van hoger hand komt, want zeker met inductie is er nul risico.
Klopt, dat ligt niet aan het kampeermiddel, maar aan het land waar ze vandaan komen! Sinds onze camping de laatste week is overgenomen door Les Fransen zit het mannentoilet elke keer onder de pis en schijt. Fransen zijn dus viezeriken. En ze stinken naar zweet en knoflook.vinniefireman schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:11:
[...]
Zoals @Gonadan al zei, vervelende mensen heb je helaas met ieder kampeermiddel, dat ligt aan die persoon, maar dat maakt niet iedereen met zo’n kampeermiddel stom.
Grapje natuurlijk, maar dat van die vieze toiletten viel me wel op... Maar vooralsnog ga ik uit van 1 specifieke (Franse) familie.