[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 304 ... 311 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:26
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:32:
Valt mee hoor, ik zie het nog niet zo veel die lampjes, slechts incidenteel. Maar ik snap nooit dat mensen meteen met licht aan de gang gaan, 's nachts zie je verreweg het meest als je juist geen licht hebt.
Ja als eerst op je telefoon of in een ledlamp kijkt dan zie je buiten tien minuten niets meer, maar als je gewoon in het donker je bed uit kruipt dan is het nachtlicht vaak meer dan genoeg om gewoon het toilet te kunnen vinden. Vind dat eigenlijk ook wel leuk zo in het donker.
Ik ben in mijn hele kampeerleven alleen nog maar op 1 camping een toiletgebouw tegengekomen die 's nachts het licht dimde. Bij de rest word je zo verblind dat je op de terugweg geen hand voor ogen meer ziet :|

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
DexterDee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Daar hebben ze ook bitjes voor uitgevonden, die heten in het engels een "wing nut driver". Ziet er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]
Maar wat heeft het oog dan nog voor voordeel? Je kunt de scheerlijn er niet doorheen doen want dan draai je de scheerlijn helemaal op. Dus dan geldt het ook alleen nog maar als kop van de haring, dan is een zeskant toch veel makkelijker en compacter?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Ik ben in mijn hele kampeerleven alleen nog maar op 1 camping een toiletgebouw tegengekomen die 's nachts het licht dimde. Bij de rest word je zo verblind dat je op de terugweg geen hand voor ogen meer ziet :|
Haha ja dat kan een uitdaging zijn inderdaad. Zeker omdat steeds meer met bewegingssensoren werken. Ik ben lichtknoppen gewend of zelfs hokjes buiten waarje gewoon geen licht hebt. Dan is het niet zo'n punt.

Dat kan sowieso wel lastig zijn. Loop je lekker over een pad, kom je ergens bij een kruising waar een bewegingssensor een breedstraler vol op je bakkes zet, halve camping wakker. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:38:
Maar wat heeft het oog dan nog voor voordeel? Je kunt de scheerlijn er niet doorheen doen want dan draai je de scheerlijn helemaal op. Dus dan geldt het ook alleen nog maar als kop van de haring, dan is een zeskant toch veel makkelijker en compacter?
Euh... ik zou zelf denk ik met 't bitje en een schroefmachine zo'n oogschroef *zonder* scheerlijn in de grond boren en als deze op voldoende diepte zit daarna pas de scheerlijn aan het oog bevestigen. En met bevestigen bedoel ik dan de scheerlijn door het oog doen en de retourlijn met een touwspanner vastmaken. In tegenstelling tot een zeskant zit de scheerlijn dan "opgesloten" in het oog en kan dus niet losschieten.

Een oogschroef mét scheerlijn in de grond draaien lijkt me inderdaad verre van ideaal, maar dat was ook niet echt het plan :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
DexterDee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Euh... ik zou zelf denk ik met 't bitje en een schroefmachine zo'n oogschroef *zonder* scheerlijn in de grond boren en als deze op voldoende diepte zit daarna pas de scheerlijn aan het oog bevestigen. En met bevestigen bedoel ik dan de scheerlijn door het oog doen en de retourlijn met een touwspanner vastmaken. In tegenstelling tot een zeskant zit de scheerlijn dan "opgesloten" in het oog en kan dus niet losschieten.
Wat had je in gedachten dan? Want de gangbare spanners voor scheerlijnen vereisen dat je dan elke scheerlijn opnieuw gaat staan knopen, dat lijkt me nogal bewerkelijk.

Dan zou ik eerder denken aan de omgekeerde constructie zoals ik heb, dus dat de lus aan de tent zit. Dan kan je het enkele deel van de scheerlijn met een mini karabijnhaakje of zo aan dat oog klikken. Dat gaat dan wel redelijk vlot maar maat dat er een hoop extra ijzerwaren bij komen kijken, en de winst zie ik dan nog niet echt.
Een oogschroef mét scheerlijn in de grond draaien lijkt me inderdaad verre van ideaal, maar dat was ook niet echt het plan :P
Vermoedde ik al, maar ik dacht ik check het toch even. Geeft wel mooie effecten voor het publiek. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:54:
Wat had je in gedachten dan? Want de gangbare spanners voor scheerlijnen vereisen dat je dan elke scheerlijn opnieuw gaat staan knopen, dat lijkt me nogal bewerkelijk.
Ah, ik snap wat je bedoelt. Ja, bij die simpele drie-gats kabelspanners is dat misschien niet bijzonder tijdsbesparend inderdaad.

Je hebt ook spanners met een karabijnhaak zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.campersalon.nl/picdb/v5a/1318/1016693.jpg

Een karabijn is simpel en robuust te bevestigen en dan wil je denk ik juist wel een "dicht" oog.

Maar goed, dit is misschien een oplossing voor een probleem wat in de praktijk vrij minimaal of zelfs niet bestaand is. Het is niet dat een lusje achter een haring met haakje (of zelfs een zeskant schroef) nu zo snel los schiet.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
DexterDee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Ah, ik snap wat je bedoelt. Ja, bij die simpele drie-gats kabelspanners is dat misschien niet bijzonder tijdsbesparend inderdaad.

Je hebt ook spanners met een karabijnhaak zoals deze:
[Afbeelding]

Een karabijn is simpel en robuust te bevestigen en dan wil je denk ik juist wel een "dicht" oog.
Daarom noemde ik mini karabijnhaakjes. Mijn scheerlijnen eindigen nu in dit:

Scheerlijnoog 'druppel' staal

En dat is vrij makkelijk met karabijn aan die ogen die jij noemt te bevestigen. Klik en klaar, je kunt de scheerlijn zelfs direct aan de karabijnhaak knopen, dat scheelt weer.

Die speciale spanners vind ik wel weer wat lomp. Als je dan een doek hebt met meerdere scheerlijnen dan gaat dat onheroepelijk rondslingeren en in de knoop raken en zo. Denk niet dat het goed voor mijn humeur zou zijn. :P
Maar goed, dit is misschien een oplossing voor een probleem wat in de praktijk vrij minimaal of zelfs niet bestaand is. Het is niet dat een lusje achter een haring met haakje (of zelfs een zeskant schroef) nu zo snel los schiet.
Nee niet echt, en de meeste hebben toch wel iets van een haak of andere constructie om dat te voorkomen. En voor het geld hoef je het ook niet te doen want zodra je schroeven met oog of zeskant of wat dan ook van een formaat gaat zoeken wat lijkt op die schroefharingen dan is het ook allemaal niet zo goedkoop meer. Het verschil wordt dan dermate klein dat dan waarschijnlijk gewoon haringen zou halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ramzzz schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Min of meer dezelfde fout die TomTom maakte.

Google (dat zijn ze beide) is én altijd up-to-date, én gratis.

Dat maakt wel dat je je afvraagt wat de 'catch' is, maar die is er zo goed als niet - ik heb 'm nog niet gevonden.

Waze is vrijwel altijd uitstekend, Google Maps idem - minus de actuele verkeerswaarschuwingen/flitswaarschuwingen.

Je kunt ze ook nog tegelijk gebruiken - Google Maps gebruiken, en Waze voor de flitsers en waarschuwingen op de achtergrond laten meedraaien.

Precies zoals ik ooit Flitsmeister gebruikte. d:)b
Mooitste Franse uitvinding op de snelweg: ‘Péage Flux’.

Tolweg waar je achteraf kun betalen.

Geen poortjes, geen wachttijd, geen idiote manoeuvres rond de poortjes, zelfs geen ‘wit kastje’ meer nodig (kan wel, dan hoef je zelfs de betaling per keer niet meer online zelf uit te voeren).

I-de-aal. 👌🏽

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:34
DexterDee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]

Zijn generieke "ringschroeven" of "oogschroeven" niet nét zo handig als haring, zonder het "premium" label dat je betaalt in de kampeerwinkel? Door het oog kun je overigens ook een pen steken en ze zonder accugereedschap in- en uit de grond draaien met voldoende kracht.
Ik geen idee, maar ik denk dat die dingen ook snel een euro per stuk kosten? 20cm variant inclusief doosje is bij obelink 20,- dat is 1,- per stuk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bceOOemnDiCT3HV9fvnktTqODIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsNxb3gqhnIRiDfiHbybRiT0.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ramzzz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Geen poortjes, geen wachttijd, geen idiote manoeuvres rond de poortjes, zelfs geen ‘wit kastje’ meer nodig (kan wel, dan hoef je zelfs de betaling per keer niet meer online zelf uit te voeren).

I-de-aal. 👌🏽
Doe mij maar gewoon de poortjes hoor. Al die zuunige hollanders op een kluitje bij de betaalpoortjes, ik pak die links wel en rij met de franssen mee op m'n fulli badge. Geen gedoe, niet stoppen, en ook niet nadenken over betalen.

En die vervelende linksplakkende sleurhutter waar niemand langs kon ben je dan ook automagisch voorbij. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:56
Gewoon niet naar Frankrijk O-)

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:54
[...]

I-de-aal. 👌🏽
Ja, lekker man. Vooral voor buitenlanders.

Zelf op moeten letten of je op een weg rijdt waar dat geldt. Aanduidingen uiteraard alleen in het Frans. Apart een account moeten aanmaken om te betalen. En als je even vergeet te betalen krijg je na 72 uur automatisch een dikke boete.

I-de-aal.

Uberhaupt van de zotte al die peages, maar die flux is echt bedacht door iemand met een kronkel in zijn hoofd.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Flux Libre, ik heb er nog niet op gereden maar als iedereen er even bedacht op is kan het prima werken.

De autoroutes waar ze het nu hebben geïmplementeerd zijn niet de routes waar Nederlandse vakantiegangers veel langs rijden trouwens.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-09 21:42
m181087 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Zelf op moeten letten of je op een weg rijdt waar dat geldt. Aanduidingen uiteraard alleen in het Frans. Apart een account moeten aanmaken om te betalen. En als je even vergeet te betalen krijg je na 72 uur automatisch een dikke boete.

I-de-aal.

Uberhaupt van de zotte al die peages, maar die flux is echt bedacht door iemand met een kronkel in zijn hoofd.
Of een tolbadge gebruiken.

Kom net terug uit Normandië. Aankondiging ook in het Engels op spandoek (en) op viaducten.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
m181087 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

I-de-aal.

Doet me denken aan deze: https://nos.nl/artikel/2619876-digitaal-tolsysteem-in-a24-moet-duidelijker-en-toegankelijker-vindt-ombudsman

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:54
JanHenk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:02:
Flux Libre, ik heb er nog niet op gereden maar als iedereen er even bedacht op is kan het prima werken.

De autoroutes waar ze het nu hebben geïmplementeerd zijn niet de routes waar Nederlandse vakantiegangers veel langs rijden trouwens.
Naar Normandië vanuit het Noorden ga je er vrijwel zeker overheen (A13 naar Caen).

Ik snap de theorie maar dit is net als de 'noodzaak' dat alles tegenwoordig digitaal moet. Niet iedereen kan daarmee omgaan. Volgens mij heb ik naar Caen welgeteld 2x een melding gezien in het Engels. Bij normale peage kom je gewoon niet verder als je niet betaalt (tenzij je de badge laan pakt maar dat staat goed aangegeven).

Bij flux libre heb je in theorie 72 uur om achteraf te betalen, maar het duurt enkele uren voor je rit in het systeem zichtbaar wordt en je dus pas kunt betalen. Dat kan dus niet direct (tenzij tolbadge).

Met alles is zo; als je niet direct betaalt bestaat de kans dat je het vergeet. Vooral tijdens een vakantie. Dat is hier dus duidelijk het geval wat het naar mijn mening geen vriendelijk systeem maakt.

Het was op mijn heenrit iig de grootste frustratie. Maar het zal wel goedkoper zijn dan normale poortjes neerzetten.

Maak dan alle peages of poortjes of flux. Nu worden meerdere systemen naast elkaar gebruikt.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Drardollan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Het enige jammere is dat er anno 2026 nog niet een echte caravan navigatie is. Je kan wel navigaties vinden voor motoren en vrachtwagens, maar specifiek caravans ben ik nog niet tegengekomen. D
Ik gebruik de Garmin Camper 780, te gebruiken voor zowel voor camper als voor caravan. Je kan twee profielen maken (solo en met de caravan erachter) en houdt rekening met de afmetingen die je in het profiel op geeft. Life time updates op de kaarten.
Geeft ook aan of je er wel onderdoor kan (tunneltje) en getest en ook met de route qua lengte en waarschuwt bijtijds voor krappe bochten bij afritten.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:41
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:20:
[...]

Ben hier zo'n 8 jaar geleden geweest. Even opletten met boeken waar je komt te staan. Ik stond op een mooi groot veld. https://www.kuilart.nl/ Worden ook sloepjes verhuurt. Lekker varen. Ik vond dat laatste echt top.
Zojuist 5 nachtjes geboekt, vanaf 16augustus! Bedankt voor de tip :)

@aReaRe Ik last dat jij ook naar deze camping gaat. Welke dagen ga jij?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:18
Drardollan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Het enige jammere is dat er anno 2026 nog niet een echte caravan navigatie is. Je kan wel navigaties vinden voor motoren en vrachtwagens, maar specifiek caravans ben ik nog niet tegengekomen. Daarom altijd zaak om alsnog goed op te letten, 1 van de dingen die ik geleerd heb is om nabij de bestemming over te gaan op bordjes van de camping (als die er staan). Want die staan er niet voor niks ;)
https://www.tomtom.com/nl_nl/navigation/promo/go-camper-max/

iRacing Profiel

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zoek nog een plek (B&B, hotelletje) op ca 2 uur rijden vanaf Legoland Billund. Wil er twee nachten blijven met mijn dochters van 8 en 9 om de vakantie af te sluiten. Zwembad of andere leuke activiteit is een pré.

Thx!

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Joris748 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:48:
Ik zoek nog een plek (B&B, hotelletje) op ca 2 tot uur rijden vanaf Legoland Billund. Wil er twee nachten blijven met mijn dochters van 8 en 9 om de vakantie af te sluiten. Zwembad of andere leuke activiteit is een pré.

Thx!
Wat denk je? Dat het hier een reisbureau is of zo? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Naar een hotel vragen in een topic over kamperen.. :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
Joris748 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:48:
Ik zoek nog een plek (B&B, hotelletje) op ca 2 tot uur rijden vanaf Legoland Billund. Wil er twee nachten blijven met mijn dochters van 8 en 9 om de vakantie af te sluiten. Zwembad of andere leuke activiteit is een pré.

Thx!
Naast Legoland is een (dure) camping, wellicht verhuren ze ook huisjes? Anders even in Billund zelf zoeken, zullen vast genoeg hotels zitten.

• Joris748
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:50:
[...]

Wat denk je? Dat het hier een reisbureau is of zo? :D
Nee, boeken kan ik zelf ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
  • Nu online
Ik ben weer trots op onze landgenoten. Op de camping (@LordSinclair ;) ) hier in Denemarken hebben werkelijk alle nationaliteiten genoeg aan een briefje op de deur met “uiterlijk het zwembad 15 minuten voor sluitingstijd verlaten”. Behalve … je raadt het nooit 8)7

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:27
Joris748 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:22:
Ik ben weer trots op onze landgenoten. Op de camping (@LordSinclair ;) ) hier in Denemarken hebben werkelijk alle nationaliteiten genoeg aan een briefje op de deur met “uiterlijk het zwembad 15 minuten voor sluitingstijd verlaten”. Behalve … je raadt het nooit 8)7
Is het dan nog wel een sluitingstijd als het 15min eerder dicht is? ;)

• Joris748
  • Nu online
kepler schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

Is het dan nog wel een sluitingstijd als het 15min eerder dicht is? ;)
Als in: uit het zwembad, naar de kleedkamers :Y

• Kevinns
  • Laatst online: 23:18
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Haha ja dat kan een uitdaging zijn inderdaad. Zeker omdat steeds meer met bewegingssensoren werken. Ik ben lichtknoppen gewend of zelfs hokjes buiten waarje gewoon geen licht hebt. Dan is het niet zo'n punt.

Dat kan sowieso wel lastig zijn. Loop je lekker over een pad, kom je ergens bij een kruising waar een bewegingssensor een breedstraler vol op je bakkes zet, halve camping wakker. :D
Hoeft niet van de camping zelf te zijn. Er is net een stel Britten gearriveerd met hun Touring car. Zijn geparkeerd en en binnen gaan zitten met de schijnwerper buiten ingeschakeld. Wij staan gelukkig aan de goede kant, maar hun buren staan vol in het licht. Nu zijn dat weer Britten die hun airco constant hebben draaien (het is hier nu 15 graden) dus die snappen elkaar wel denk ik…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kx6MP5LENnnLMF7Y7dfO2FNkWSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQlrN1RVKBKyCArFvt0Tkpzt.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje verderop staan er ook Duitsers met hun fancy Mercedes 3-assige camper de halve camping te verlichten. Ik vind het raar…

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:51

Bommes

Capo del formaggio

Mercedes is achterwiel aangedreven, die zijn er niet in 3-assige uitvoering.
Dubbellucht bedoel je denk ik?
Of het is Stellantis met een Alko chassis en dubbele achteras.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:19:
[...]

Doe mij maar gewoon de poortjes hoor. Al die zuunige hollanders op een kluitje bij de betaalpoortjes, ik pak die links wel en rij met de franssen mee op m'n fulli badge. Geen gedoe, niet stoppen, en ook niet nadenken over betalen.

En die vervelende linksplakkende sleurhutter waar niemand langs kon ben je dan ook automagisch voorbij. O-)
Ik heb die badge ook, maar dit is echt veel handiger.

Ik was (omstandigheden: auto kaput) met een/de andere auto, en poortje met CC is ook prima.

Zolang je niet de topdrukte opzoekt: wij waren naar Normandië. ;)

Niet één keer hoeven wachten.

En toch is de 'flux' handiger.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Drardollan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Sowieso "betaal" je bij Google met je gegevens en deels daarmee privacy. Hoe dat bij FM zit weet ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Dat is dus de grote catch (wat mij betreft): je moet er iets voor opofferen. Of je dat wil is een eigen keuze, mij maakt het weinig uit bijvoorbeeld.

TomTom is zover ik weet nooit gratis geweest. Ik was 1 van de eerste gebruikers van TomTom, op een PDA. In die tijd moest je zowel een stuk hardware (GPS muis) als de software kopen. Het werkte, zeker als je in die tijd systemen als Carin van Philips gewend was, maar daar was ook alles mee gezegd. Al snel ontstond er een levendige handel in illegaal de TomTom software en kaarten verkrijgen. TomTom had daarna nog een mooie tijd met de hardware en software in 1, maar jaren geleden zijn ze al overgestapt naar een model waarbij ze de hoofdzakelijk de kaartleverancier van andere partijen zijn geworden.
Weet je wat daar zo fijn aan is? Dat de actuele verkeersinfo ook echt grotendeels klopt!

Alsof op basis van andere info niet al bekend was waar ik me bevond...

• Kevinns
Bommes schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:26:
[...]

Mercedes is achterwiel aangedreven, die zijn er niet in 3-assige uitvoering.
Dubbellucht bedoel je denk ik?
Of het is Stellantis met een Alko chassis en dubbele achteras.
Hmm ik ben niet zo thuis in de campers. Het heeft dacht ik 3 assen, op het oog een meter of 9 lang en een Mercedes badge. Maar het kan zijn dat ik zo verblind was dat ik de achteras dubbel zag ;) .

• Kevinns
[...]

I-de-aal. 👌🏽
Wij zijn deze vakantie ook in Normandië geweest, die flux libre is inderdaad een verademing. Geen poortjes, gewoon met 130 doorrijden. En met je Fulli badge wordt het automatisch verrekend.

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:00

BeaM-R

Powerrrrr

Ik rij al 20 jaar naar Spanje via de route de soleil en nog nooit een tolbadge gehad. Betaal altijd met creditcard. "Vroeger" had je nog best veel tolpoorten maar nooit lang hoeven wachten, max 5 minuten. Nu kom je op weg naar Spanje nog maar 2 tolpoorten tegen dus de winst met een tolbadge is nu echt nihil. Spanje op heel veel wegen ook geen tol meer.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:33
Ik lees hier nu over de Fulli. Wat gebruiken de mensen met een voertuig van meer dan 3,5t ?

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

vinniefireman schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 07:27:
Ik lees hier nu over de Fulli. Wat gebruiken de mensen met een voertuig van meer dan 3,5t ?
Moet je de chauffeur vragen.

I have usernames older than you.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-09 20:24

Wokschotel

Op 6 wielen

Drardollan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Is het niet gewoon makkelijker om een Beachy te kopen _O- . Net zo lelijk (mijn mening!), maar wel een hoop minder gedoe.
(Veel) te weinig laadvermogen. Het chassis van een normale caravan is niet geschikt om een motor mee te vervoeren. Knaus maakt wel speciale caravans maar die zijn loeiduur.

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:33
pjottum schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 07:41:
[...]

Moet je de chauffeur vragen.
De humor in deze reactie zal mij wel ontgaan :|

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• flaskk
Kevinns schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:20:
[...]

Hoeft niet van de camping zelf te zijn. Er is net een stel Britten gearriveerd met hun Touring car. Zijn geparkeerd en en binnen gaan zitten met de schijnwerper buiten ingeschakeld.
Ik zou bijna een luchtbux meenemen, gewoon een <2000k lamp snap ik wel, maar zo'n VOA lamp op de camping, man man man.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:11

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

-edit- campers geven overlast maar caravans ook. Ietwat te generaliserende opmerking :P

Maar ik heb persoonlijk meer problemen gehad met campers dan met andere kampeermiddelen

[ Voor 70% gewijzigd door Shadow_Agent op 07-08-2026 09:55 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:48:
[...]

Wij zijn deze vakantie ook in Normandië geweest, die flux libre is inderdaad een verademing. Geen poortjes, gewoon met 130 doorrijden. En met je Fulli badge wordt het automatisch verrekend.
Dat laatste is wel een belangrijke factor. @Ramzzz schetste het als achteraf zelf nog moeten betalen, in dat geval wapper ik liever met de fulli badge bij een poortje want steeds achteraf opzoeken of en wat je dan nog moet betalen vind ik dan vele malen hinderlijiker.
Als dat nu gewoon op kenteken en alsnog auto incasso kan dan ben ik ook voor flux libre. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:47:
Campers is bijna gegarandeerd overlast op één of andere manier :{
Dat is wel een stevige generalisatie en kan een hoop lief camperende Tweakers hier voor het hoofd stoten. :(:)

• JanHenk
  • Niet online
m181087 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:40:
[...]

Naar Normandië vanuit het Noorden ga je er vrijwel zeker overheen (A13 naar Caen).

Ik snap de theorie maar dit is net als de 'noodzaak' dat alles tegenwoordig digitaal moet. Niet iedereen kan daarmee omgaan. Volgens mij heb ik naar Caen welgeteld 2x een melding gezien in het Engels. Bij normale peage kom je gewoon niet verder als je niet betaalt (tenzij je de badge laan pakt maar dat staat goed aangegeven).

Bij flux libre heb je in theorie 72 uur om achteraf te betalen, maar het duurt enkele uren voor je rit in het systeem zichtbaar wordt en je dus pas kunt betalen. Dat kan dus niet direct (tenzij tolbadge).

Met alles is zo; als je niet direct betaalt bestaat de kans dat je het vergeet. Vooral tijdens een vakantie. Dat is hier dus duidelijk het geval wat het naar mijn mening geen vriendelijk systeem maakt.

Het was op mijn heenrit iig de grootste frustratie. Maar het zal wel goedkoper zijn dan normale poortjes neerzetten.

Maak dan alle peages of poortjes of flux. Nu worden meerdere systemen naast elkaar gebruikt.
De A13 was ik niet van op de hoogte dat die ook al Flux Libre was. Dat is wel een populaire route ja.

En verder met je eens dat het vervelend is dat je niet per direct kan voldoen, daar moet je een herinneren voor zetten…

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Je ziet die buitenlampen best wel veel hoor, ook bij caravans. Als je wat aan het rommelen bent snap ik best dat je die gebruikt, maar de noodzaak om hem de godganse nacht aan te laten staan heb ik nooit begrepen. Maar ze zoeken het maar uit, heb er over het algemeen toch geen last van.

Alleen afgelopen week een keertje toen onze overburen het op een avond als leeslampje gingen gebruiken. Zit je lekker bij kaarslicht sterren te kijken zit je ineens onder een volledig verlichte luifel met pitten in je ogen omdat de breedstraler aangezet is. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
Even @pirke taggen, die weet het misschien wel.

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:00
205Gutmann schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Even @pirke taggen, die weet het misschien wel.
Die gebruikt geen Fulli, die gebruikt de veerboot naar Noorwegen :+

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Voor een camper heeft de peage ook veel minder toegevoegde waarde zou ik denken. De peage is om met 130 over een biljartlaken veel kilometers te maken (in principe). Met een camper verwacht ik dat je leukere binnenwegen pakt en kortere stukken doet om meer van de reis te genieten en op meer plekken te komen, en meer dan 110 wordt vaak niet relaxed als het al lukt. En qua stijl schat ik @pirke ook wel zo in. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

JanHenk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:52:
[...]

Dat is wel een stevige generalisatie en kan een hoop lief camperende Tweakers hier voor het hoofd stoten. :(:)
Persoonlijk heb ik vaker problemen gezien met campers dan andere kampeermiddelen eerlijk gezegd. Rondrijden van campers over het terrein dagelijks, airco's, lampen inderdaad, blijven vaak maar kort dus echt een band bouw je ook niet op etc.

Heb het idee dat hoe groter en luxer de camper is, hoe groter de kans op "overlast" ook is. Maar dit si puur mijn idee

• flaskk
JanHenk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:52:
[...]

camperende Tweakers hier voor het hoofd stoten. :(:)
Kamperen doe je in een tent, vouwwagen of al lichtelijk discutabel in een caravan. Gelukkig zie je steeds meer campings waar ze campers afzonderen van de rest.

Camper moet je lekker op doortocht zijn in bijvoorbeeld Scandinavië.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:42
flaskk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:04:
[...]

Kamperen doe je in een tent, vouwwagen of al lichtelijk discutabel in een caravan. Gelukkig zie je steeds meer campings waar ze campers afzonderen van de rest.

Voor mij was camperen vroeger met een tent 3 weken op 1 plek staan en heb nu steeds meer de behoefte om meer rond te trekken. Maximaal 1 week op 1 plek en het liefst als het tegenvalt binnen die week weer verder te kunnen. Dan is kamperen met een camper wel erg makkelijk. Ben het met je eens dat het wel een ander sfeertje is.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 20:40
Voor flux Libre schijn je ook vooraf je kenteken te kunnen registreren met betaalmiddel zodat eea automatisch gaat.

Zelf nog niet gedaan ivm Fulli badge, maar gezien de vernieuwde tariefstructuur en versneld “boetetarief” voor ongebruik kan die wel eens vervroegd teruggestuurd worden. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:24:
Je ziet die buitenlampen best wel veel hoor, ook bij caravans. Als je wat aan het rommelen bent snap ik best dat je die gebruikt, maar de noodzaak om hem de godganse nacht aan te laten staan heb ik nooit begrepen.
Ik betaal voor electra een vast bedrag he! dat moet er wel uit!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Kevinns
Cyberpope schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Ik betaal voor electra een vast bedrag he! dat moet er wel uit!
Ik kan je een elektrisch kacheltje aanraden. Die kan je ook buiten neerzetten als het te warm is. :+

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
[...]

Het is mijn camper dus ik MOET helemaal niks.....

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik kan het niet betalen maar anders had ik denk ik ook een camper gehad. Of misschien nu nog niet maar over een paar jaar als de kinderen niet meer meegaan. Lekker rondtrekken zonder gedoe.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het wordt weer lekker zwart/wit hier. Waarom zou je met een camper niet kunnen kamperen? Wordt het dan camperen? :?

Qua veel rijden, dat kan een dingetje zijn inderdaad. Op veel campings worden ze dan ook op een parkeerplaats c.q. verdoemhoekje gezet, en dat vind ik dan ook weer niet altijd terecht. Waarom zou je wel met je 8 meter sleurhut op een mooi veldje mogen staan en elke dag heen en weer rijden voor een uitje of boodschappen, maar mag je dat niet met je camper?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:51

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben een Bib & Go tol badge.
Gebruik die in de auto, op de motor en in de camper.
Makkelijk in de online omgeving het kenteken aanpassen, ding ander de ruit of in mijn motorjaszak en gaan.
Rekening volgt wel.

Lekker veel vooroordelen weer hier :w
Ik ga nog even lekker een rondje door Dijon wandelen O+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:53:

Ik ga nog even lekker een rondje door Dijon wandelen O+
Amusez-vous bien. 8)

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:51:

Qua veel rijden, dat kan een dingetje zijn inderdaad. Op veel campings worden ze dan ook op een parkeerplaats c.q. verdoemhoekje gezet, en dat vind ik dan ook weer niet altijd terecht. Waarom zou je wel met je 8 meter sleurhut op een mooi veldje mogen staan en elke dag heen en weer rijden voor een uitje of boodschappen, maar mag je dat niet met je camper?
Tjah inderdaad op veel campings staan de auto's bij de tent. Wij gaan (bijna) elke dag wel even van de camping af dus dan rijd ik ook veel 'heen en weer'. Bij onze laatste camping ging ik dan soms ook nog eerst de familie en/of boodschappen af zetten bij de tent om dan zelf weer naar de laadpaal te rijden :+

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Raymond schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

@aReaRe Ik last dat jij ook naar deze camping gaat. Welke dagen ga jij?
Week 31 (eerste week september) maar nog niet geboekt, of ik ga op de bonnefooi.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• flaskk
Het wordt weer lekker zwart/wit hier. Waarom zou je met een camper niet kunnen kamperen? Wordt het dan camperen? :?
Jah, sorry was niet de bedoeling, wij hebben Hudson easy air 6 van obelink, ding staat met een elektrische pomp +- 15 minuten. Nu hadden we buren met een de Waard tent, die noemde onze tent dan weer niet de echte de kampeer ervaring. Maar wellicht kwam dat na anderhalf uur hen zag struggelen en op elkaar fitten ik de opmerking maakte "lukt het?" met een biertje in mijn rechterhand.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@flaskk de manieren waarop je kunt kamperen zijn legio en de meningen over wat wel en niet mee telt verre van universeel. Ook binnen dit topic varieert het enorm wat men doet. Dus dan wordt het meestal ook niet gezelliger als bepaalde manieren van kamperen naar beneden gepraat worden. :)

In welke context zei die buurman dan dat jouw tent geen kampeerervaring was? Was dat met knipoog omdat hij 47 haringen moest meppen en ruzie maken over de stokken, of was dat serieus? Ik vind het wat gek om zoiets zo tegen je buren te uiten op de camping.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:56
flaskk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:35:
[...]

Ik zou bijna een luchtbux meenemen, gewoon een <2000k lamp snap ik wel, maar zo'n VOA lamp op de camping, man man man.
Zwarte ducttape er overheen en opgelost. Beetje passief aggressieve camping lol moet kunnen toch?

En als we het dan toch over licht hebben: wat gebruiken jullie om te lezen onder de luifel of in de voortent 's avonds. Ikzelf heb een e-reader met backlight, maar mijn vrouw wil daar nog steeds niet aan en heeft moeite met lezen in het donker. Kaarsen zetten geen zoden aan de dijk en de Obelink Yukon vind ik te fel (met name qua lichtwarmte). Zeker bij volle sterkte. Ik hang hem vanavond op, misschien dat die felheid dan minder irritant is...

• pirke
In Frankrijk is er voor boven de 3,5t geen kastje zonder duur zakelijk abonnement. Oftewel we gebruiken gewoon een pinpas/creditcard bij de poortjes. Als we de peage pakken is dat in april/mei en hoef je nergens te wachten, je kan gewoon direct tot de slagboom doorrijden. De peage is voor ons wel prijzig, met 3 assen vallen we onder vrachtwagentarief, maar het is in de praktijk 2x zo snel als de N wegen, dus kan nog steeds de moeite zijn afhankelijk van reisdoel.

@Gonadan ligt aan het doel. Voor rondtrekken in de Loire regio is N wegen het beste, ook voor de reis ernaartoe een prima optie, kun je Parijs vermijden. Afgelopen april/meivakantie wilden we de Zuid Rhone en Carcassonne aandoen, toen ben ik met 110 (onze max toegestane snelheid daar) over de peage naar het zuiden gereden. Op de N wegen heb je onderaan de heuvel meestal een dorpje waar je maar 30 mag, dus flink remmen. Daarna heuvelop weer accelereren en onderaan weer flink remmen. Dat is niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik... Ook de gemiddelde snelheid zakt behoorlijk. Op de peage zet ik hem op de cruise control en kan ik ontspannen kilometers maken.

In Zwitserland moeten we via een app per dag tol betalen. Voor een doorreis naar Italië is dat goedkoper dan een normaal vignet, slechts 1 dag heen en 1 dag terug.

Voor Oostenrijk/Denemarken/Zweden/Noorwegen hebben we een elektronisch kastje (OresundPay, eenmalig 20 euro ofzo, geen abonnement). In Oostenrijk nog nooit gebruikt, verder werkt het overal voor in Scandinavië: de twee bruggen richting Zweden: 50% korting op de ene brug, 50% korting op de andere (met jaarabonnement wat je er met 1 enkeltje al uit hebt), tolwegen in Noorwegen, ferries in Noorwegen (incl 50% korting met gratis prepaid abonnement, wat teruggestort wordt als je het weer stopt).

@lost95 wellicht in de toekomst weer via de Eemshaven. Zelf rijden via Zweden is ook relaxed: geen tijdsdruk om in Hirtshals een ferry te halen. In Zweden nog een (of meerdere) meertje(s) meepikken op weg naar Noorwegen. En Kopenhagen en Gotenburg zijn leuke steden om een dagje door te brengen. Malmö vond ik wat minder. En Scandinavië is voor ons een zomer bestemming, dan hebben we 5-6 weken de tijd, dus een beetje extra rijden met leuke tussenstops is dan helemaal prima. Dit jaar hebben we 1 week Denemarken gedaan, de rest hebben we tot nu toe in Zweden doorgebracht. Veelal vrij in de natuur, en net even 2 dagen Stockholm gedaan om even wat bewoonde wereld mee te maken :) Het oude centrum (Gamla Stan) heeft een heerlijke sfeer om een (mid)dag rond te struinen en er zijn genoeg leuke musea om elke keer dat we er komen weer wat nieuws te doen.

• flaskk
@Gonadan

Nee daar was geen twijfel over mogelijk, ik kon het gelukkig wel hebben en moest vooral aan vroeger denken, mijn ouders hadden ook een onmogelijke vouwwagen waar elkaar jaar soort van echtelijke ruzie ontstond met het opzetten en afbreken.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
barrymossel schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Zwarte ducttape er overheen en opgelost. Beetje passief aggressieve camping lol moet kunnen toch?

En als we het dan toch over licht hebben: wat gebruiken jullie om te lezen onder de luifel of in de voortent 's avonds. Ikzelf heb een e-reader met backlight, maar mijn vrouw wil daar nog steeds niet aan en heeft moeite met lezen in het donker. Kaarsen zetten geen zoden aan de dijk en de Obelink Yukon vind ik te fel (met name qua lichtwarmte). Zeker bij volle sterkte. Ik hang hem vanavond op, misschien dat die felheid dan minder irritant is...
De afgelopen jaren bind ik meestal mijn horloge ergens aan, die heet een zaklampje ingebouwd. Zo'n tenstok ophanghaak en gaan.

Ik heb wel eens een echt leeslampje voor een boek overwogen, maar die vind ik meestal niet ideaal en over het algemeen is het toch gewoon bedtijd als het donker wordt dus zo vaak heb ik het niet nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
[...]

-knip- dit voegt niks toe in een kamperen topic

[ Voor 37% gewijzigd door DexterDee op 07-08-2026 13:25 ]

• kepler

We waren van het weekend kamperen op de Veluwe en daar was het een autovrije camping. Maar het stond wel voor de helft vol met campers :D

Maar goed, snap het ook wel. In principe rijden campers veel minder heen en weer, dus het was wel echt rustig met rijdende auto s. Dus veel ruimte voor de kinderen om lekker zelf te spelen.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Ik zou heel graag alle campings autovrij zien..in ieder geval niet parkeren naast de tent maar op P ergens. Vind dat altijd zo rommelig als er overal auto's voor/naast de tent staan

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:13
[...]

Bij de action heb je legio lampjes in verschillende sterktes, daar zit vast iets bij wat voldoet. Sommige hebben een paar verschillende standen qua lichtsterkte of lichtkleur. De meeste zijn oplaadbaar via usb-c.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
kepler schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

We waren van het weekend kamperen op de Veluwe en daar was het een autovrije camping. Maar het stond wel voor de helft vol met campers :D

Maar goed, snap het ook wel. In principe rijden campers veel minder heen en weer, dus het was wel echt rustig met rijdende auto s. Dus veel ruimte voor de kinderen om lekker zelf te spelen.
De afgelopen camping die ik had was ook autovrij, maar daar mochten campers alleen op de plekken dicht bij de ingang, op verdere plekken mocht je alleen staan als je tussendoor niet zou gaan rijden. Dat vond ik nog een best redelijke oplossing.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kepler
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:12:
[...]

De afgelopen camping die ik had was ook autovrij, maar daar mochten campers alleen op de plekken dicht bij de ingang, op verdere plekken mocht je alleen staan als je tussendoor niet zou gaan rijden. Dat vond ik nog een best redelijke oplossing.
Dat is ook een prima oplossing. Autovrije camping is wel heel fijn namelijk :D

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-09 19:11
Autovrije campings klinken leuk maar dat betekent wel forse parkeerplaatsen naast een camping. In Frankrijk een keer op een dergelijke camping gestaan en dat had wel toegevoegde waarde maar ik sta nu op een heel ruime camping en daar staan auto’s eigenlijk niet in de weg.

• flaskk
Tja, en stukje veiligheid, stel als het echt gaat spoken met onweer is het wel zo fijn om je tent uit te kunnen en in je auto te gaan zitten toch?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

[...]

Wij hebben deze: voordeel is dat de lamp niet anderen verblind maar je wel een mooi verlichte tafel hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ise2bQgwgBqtrywEscYs4EhyIAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5GryldFgHSOl0SC3anrCxrT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioWGfGnY1FjFssovp7J7zGm-vg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1EtwRMeWVgyyfsRDZp7qxFO.jpg?f=fotoalbum_large

Nadeel van alle lampen tegenwoordig: ik ben de halve vakantie lampen aan het opladen omdat de accu weer eens leeg is :X

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:41
ik zal de komende wandelvakantie met tent de auto meenemen ter veiligheid ;). Ik snap het punt/voordeel maar om daarom auto's toe te laten op het terrein..

Hi Ha Hopjesvla

• kepler
Marcel a schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:30:
Autovrije campings klinken leuk maar dat betekent wel forse parkeerplaatsen naast een camping. In Frankrijk een keer op een dergelijke camping gestaan en dat had wel toegevoegde waarde maar ik sta nu op een heel ruime camping en daar staan auto’s eigenlijk niet in de weg.
Wat is het nadeel van een parkeerplaats naast de camping?

Autos op de camping staan ook niet in de weg, maar het heen en weer rijden zorgt vooral voor overlast (bv stofwolken/herrie/lampen in de nacht) en ook nog eens een stukje onveiligheid voor de campinggasten.

• kepler
flaskk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:36:
Tja, en stukje veiligheid, stel als het echt gaat spoken met onweer is het wel zo fijn om je tent uit te kunnen en in je auto te gaan zitten toch?
Stukje veiligheid idd voor de kinderen/voetgangers op de camping wanneer er minder gereden hoeft te worden.

Als er dusdanig noodweer is, dan kan je altijd nog naar het toiletgebouw oid.

Ik zie persoonlijk alleen maar voordelen :D

• Zerobase
  • Niet online
Over auto's op de camping gesproken: Ik wil binnenkort weer een paar weekenden weg en eens een alternatieve manier van kamperen proberen: Carcamping.

Met een snuuzu-matras in mijn auto (Tesla Model Y) is het heerlijk comfortabel overnachten. Eventueel kun je nog een tent aan de auto koppelen voor extra ruimte.

De eerste de beste camping hier in de buurt die ik belde voor een overnachtingsplek wilde al geen auto's op het terrein hebben ("het is hier geen parkeerplaats"). Staan overigens wel camperbusjes op het terrein ...

Zijn er uberhaupt campings waar je wel terecht kunt met alleen een auto? Ik ben niet zo van het wildcamperen namelijk. Ik kom eind van de middag aan en ga dan 's-avonds niet meer het terrein af.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-09 14:47
Met als die daktenten tegenwoordig zou je denken dat met je auto op een kampeerplek staan geen probleem meer zou moeten zijn....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 08:41
Zerobase schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:52:
Over auto's op de camping gesproken: Ik wil binnenkort weer een paar weekenden weg en eens een alternatieve manier van kamperen proberen: Carcamping.

Met een snuuzu-matras in mijn auto (Tesla Model Y) is het heerlijk comfortabel overnachten. Eventueel kun je nog een tent aan de auto koppelen voor extra ruimte.

De eerste de beste camping hier in de buurt die ik belde voor een overnachtingsplek wilde al geen auto's op het terrein hebben ("het is hier geen parkeerplaats"). Staan overigens wel camperbusjes op het terrein ...

Zijn er uberhaupt campings waar je wel terecht kunt met alleen een auto? Ik ben niet zo van het wildcamperen namelijk. Ik kom eind van de middag aan en ga dan 's-avonds niet meer het terrein af.
waarom bellen? Als ze campers toelaten zie ik het probleem niet (behalve dat het er wel een beetje imho pover uit ziet)

Hi Ha Hopjesvla

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Geen idee, heb nog nooit die behoefte gehad. Maar qua rust en veiligeheid overdag is het wel een groot verschil. Als iedereen zich nou aan die 5 à 10 km/u zou houden zou het al een hoop schelen maar dat lukt het gros niet.
Nu sta ik vaak genoeg op een camping waar auto's op de plek mogen hoor, het heeft ook voordelen. Maar het is ook wel weer erg lekker rustig en overzichtelijk als het op een camping niet mag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• barrymossel
Shadow_Agent schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Wij hebben deze: voordeel is dat de lamp niet anderen verblind maar je wel een mooi verlichte tafel hebt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nadeel van alle lampen tegenwoordig: ik ben de halve vakantie lampen aan het opladen omdat de accu weer eens leeg is :X
Volgens mij heeft mijn vrouw die in haar kerstpakket gekregen. Misschien best een goede optie!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Die 10KM per uur halen de meesten zeker niet, om over de elektrische steps maar te zwijgen.

Maar zelfs stilstaande auto`s leverden ons problemen op. Zoon van mijn vriendin, ging hard de bocht om, zo op de motorkap van een stilstaande auto. Kan soms beter met mijn blikveld richting de tent gaan zitten, kids die van een speeltoestel af vallen op de gekste manieren, of die gewoon zo het veld afrijden, en zonder te kijken achter de heg wegrijden, terwijl je de auto erachter al hoort rijden. Waarom ga ik eigenlijk op vakantie :*)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Heb je de Colorado overwogen? Die kan met dezelfde knop ook switchen naar warmwit. Gedimd is die dan bijna gelig.

https://www.obelink.nl/obelink-colorado-bamboo-lantaarn.html

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 17:38

ST10©DE

Dus.............

barrymossel schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Volgens mij heeft mijn vrouw die in haar kerstpakket gekregen. Misschien best een goede optie!
Hier kan je misschien ook nog wat inspiratie opdoen.

Zo ben ik op het spoor van deze gekomen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Kevinns
In dat geval haal je toch gewoon je auto? In die situatie hebben wij ook wel eens gezeten. Het hoeft niet zwart-wit te zijn.

• barrymossel
Get!em schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

Heb je de Colorado overwogen? Die kan met dezelfde knop ook switchen naar warmwit. Gedimd is die dan bijna gelig.

https://www.obelink.nl/obelink-colorado-bamboo-lantaarn.html
Ik denk dat ik die toentertijd niet overwogen heb omdat bij de specificaties micro-usb staat. Maar nu staat in de omschrijving usb-c, dus dan lijkt me dat wel een fijnere. Thx!

• koening
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-09 13:06
[...]

Deze is ook aan te raden: https://www.sofirnlight.com/products/sofirn-lt1s-camping-lantern of zijn grotere broertje de Sofirn BLF LT1. Ikzelf heb wel een kapje 3d geprint (https://www.printables.com/model/227969-blf-lt1-shade) om niet altijd direct in het licht te kijken...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@barrymossel nog wel een belangrijke nuance: zoek je een leeslampje of een lamp om bij te lezen? Ik zie nu veel gewone lampen langs komen maar zelf kijk ik altijd meer naar een lampje wat alleen je boek verlicht zodat je én gezellig kaarslicht kunt hebben én wel lezen.

Nu zag ik een soort nekleeslampjes, dat is ook wel interessant. Feitelijk heb je gewoon een een flinke buigbare dropveter in je nek hangen waarvan de einden buigbaar zijn en je kunt richten op je boek. Die vind ik wel erg interessant als ik eerlijk ben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:18
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:48:
@barrymossel nog wel een belangrijke nuance: zoek je een leeslampje of een lamp om bij te lezen? Ik zie nu veel gewone lampen langs komen maar zelf kijk ik altijd meer naar een lampje wat alleen je boek verlicht zodat je én gezellig kaarslicht kunt hebben én wel lezen.

Nu zag ik een soort nekleeslampjes, dat is ook wel interessant. Feitelijk heb je gewoon een een flinke buigbare dropveter in je nek hangen waarvan de einden buigbaar zijn en je kunt richten op je boek. Die vind ik wel erg interessant als ik eerlijk ben.
Dan zou ik altijd voor een hoofdlampje gaan, dan is je licht altijd waar je kijkt. (En zeker voor lezen kan je hem ook zo afstellen, dat dat niet geldt voor je gesprekspartner).
Ik heb met mijn Petzl ook nog weleens met rood licht gelezen, dan kan je ook nog om je heen kijken wat er gebeurt.

iRacing Profiel

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

flaskk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Nu hadden we buren met een de Waard tent, die noemde onze tent dan weer niet de echte de kampeer ervaring.
De Waard kampeerders dan noem je ook iets :P die mensen vinden zichzelf en hun tent inderdaad heel speciaal... verder niet zwart-wit bedoeld :+

• Kevinns
Zerobase schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:52:

Zo’n soort Tesla tentje stond laatst bij ons op de camping. Je moet wel opletten wat je koopt, want dit was duidelijk zo’n aliexpress ding met stokken die doorbuigen als je er te lang naar kijkt en extreem dun kunststof doek wat bij windkracht 2 al wegwaaide. Zag er zowel esthetisch als functioneel niet uit :X

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn70X928HslmnLBgROz3i77bN2E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nPFck3zKoc1C4vSiIzqMMuq6.jpg?f=user_large

Camper, vouwwagen en caravan gebroederlijk naast elkaar 😊

Strava

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:13
Chaoss schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

De Waard kampeerders dan noem je ook iets :P die mensen vinden zichzelf en hun tent inderdaad heel speciaal... verder niet zwart-wit bedoeld :+
Een de waard is ook heel speciaal en alles wat geen katoen is inferieur en voor het plebs. 😎

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:33
kepler schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Wat is het nadeel van een parkeerplaats naast de camping?

Autos op de camping staan ook niet in de weg, maar het heen en weer rijden zorgt vooral voor overlast (bv stofwolken/herrie/lampen in de nacht) en ook nog eens een stukje onveiligheid voor de campinggasten.
Auto naast de camping heeft verschillende nadelen:
- gevoeliger voor inbraken. Inbrekers weten ook wel dat campinggasten na 2 uur al weten hoe de overbuurman met die blauwe Seat er uit ziet en dat het dus opvalt wanneer er ineens iemand anders dan die overbuurman bij die blauwe Seat staat te rommelen. In geval van een centraal parkeerterrein aan de rand van de camping weet niemand echt van wie welke auto is. Staat er dan een inbreker even aan het slot van een auto te rommelen terwijl er een willekeurige campinggast aan komt lopen of rijden, dan is de kans klein dat het die campinggast opvalt dat er wat raars aan de hand is.
- voor tentkampeerders is de auto het enige wat ze bij zich hebben wat effectief op slot kan.
- bij een niet al te ruim kampeermiddel is de auto die naast de tent/caravan staat een mooie opslagplek voor spullen die niet de hele dag door gebruikt worden
- bij aanhoudend slecht weer is de auto voor tent- en vouwwagen kampeerders de enige plek waar kleding en dergelijke niet klam/vochtig wordt.
- gesleep met boodschappen, spullen voor een dagje strand, kinderwagens, buggy's over de camping van/naar de auto die aan de rand van het terrein geparkeerd staat is fysiek niet voor iedereen even makkelijk. Zeker als het camping terrein niet vlak is kan de afstand van/naar de auto best een issue zijn.

Maar het is absoluut ook fijn als veldjes autovrij zijn. Dat heeft immers ook voordelen, zoals minder stof happen en hogere veiligheid voor spelende kinderen.
Ik ben wat dat betreft dan ook voorstander van parkeerplaatsen aan de rand van elk kampeerveldje. Dan blijft het autoverkeer beperkt tot enkele hoofdpaden op de camping, maar staat de auto toch voor iedereen vrij dichtbij.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Dan zou ik altijd voor een hoofdlampje gaan, dan is je licht altijd waar je kijkt. (En zeker voor lezen kan je hem ook zo afstellen, dat dat niet geldt voor je gesprekspartner).
Ik heb met mijn Petzl ook nog weleens met rood licht gelezen, dan kan je ook nog om je heen kijken wat er gebeurt.
Nee sorry, dat vind ik echt niks. Rood licht gebruik ik met mijn horloge af en toe ook wel eens inderdaad, als het wat later is dan is dat toch subtieler.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:12

_Eend_

🌻🇺🇦

Ivow85 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:06:
[...]

Auto naast de camping heeft verschillende nadelen:
- gevoeliger voor inbraken. Inbrekers weten ook wel dat campinggasten na 2 uur al weten hoe de overbuurman met die blauwe Seat er uit ziet en dat het dus opvalt wanneer er ineens iemand anders dan die overbuurman bij die blauwe Seat staat te rommelen. In geval van een centraal parkeerterrein aan de rand van de camping weet niemand echt van wie welke auto is. Staat er dan een inbreker even aan het slot van een auto te rommelen terwijl er een willekeurige campinggast aan komt lopen of rijden, dan is de kans klein dat het die campinggast opvalt dat er wat raars aan de hand is.
- voor tentkampeerders is de auto het enige wat ze bij zich hebben wat effectief op slot kan.
- bij een niet al te ruim kampeermiddel is de auto die naast de tent/caravan staat een mooie opslagplek voor spullen die niet de hele dag door gebruikt worden
- bij aanhoudend slecht weer is de auto voor tent- en vouwwagen kampeerders de enige plek waar kleding en dergelijke niet klam/vochtig wordt.
- gesleep met boodschappen, spullen voor een dagje strand, kinderwagens, buggy's over de camping van/naar de auto die aan de rand van het terrein geparkeerd staat is fysiek niet voor iedereen even makkelijk. Zeker als het camping terrein niet vlak is kan de afstand van/naar de auto best een issue zijn.

Maar het is absoluut ook fijn als veldjes autovrij zijn. Dat heeft immers ook voordelen, zoals minder stof happen en hogere veiligheid voor spelende kinderen.
Ik ben wat dat betreft dan ook voorstander van parkeerplaatsen aan de rand van elk kampeerveldje. Dan blijft het autoverkeer beperkt tot enkele hoofdpaden op de camping, maar staat de auto toch voor iedereen vrij dichtbij.
Voor het gesleep met boodschappen/spullen is wel een oplossing: https://www.lidl.nl/p/falko-elektrische-bolderkar/p100399403 :+ Gaat niet heel hard, 3 km/u, dus je kunt er niet mee over de camping heen rennen

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Haha gesleep met spullen. Dan te bedenken dat er best wat campings zijn waar je niet eens met de auto naar je plek mag om op te bouwen, pak maar een kruiwagen. Dat zal voor velen dan wel helemaal de horror zijn. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
@Ivow85 ja parkeerplekken aan de rand van ieder veld is voor mij ook ideaal. Ik wil wel graag dichtbij de auto staan omdat wij daar ons eten bewaren sinds een muizen-debacle. Maar voor de kinderen is het écht veel veiliger als er grote stukken autovrij zijn, om de hiervoor genoemde reden dat mensen niet normaal kunnen doen en met veel te hoge snelheid over de camping rijden. En dat kinderen over het algemeen totaal incapabel zijn in het verkeer ;) .
Pagina: 1 ... 304 ... 311 Laatste