[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 303 304 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:32:
Valt mee hoor, ik zie het nog niet zo veel die lampjes, slechts incidenteel. Maar ik snap nooit dat mensen meteen met licht aan de gang gaan, 's nachts zie je verreweg het meest als je juist geen licht hebt.
Ja als eerst op je telefoon of in een ledlamp kijkt dan zie je buiten tien minuten niets meer, maar als je gewoon in het donker je bed uit kruipt dan is het nachtlicht vaak meer dan genoeg om gewoon het toilet te kunnen vinden. Vind dat eigenlijk ook wel leuk zo in het donker.
Ik ben in mijn hele kampeerleven alleen nog maar op 1 camping een toiletgebouw tegengekomen die 's nachts het licht dimde. Bij de rest word je zo verblind dat je op de terugweg geen hand voor ogen meer ziet :|

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
DexterDee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Daar hebben ze ook bitjes voor uitgevonden, die heten in het engels een "wing nut driver". Ziet er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]
Maar wat heeft het oog dan nog voor voordeel? Je kunt de scheerlijn er niet doorheen doen want dan draai je de scheerlijn helemaal op. Dus dan geldt het ook alleen nog maar als kop van de haring, dan is een zeskant toch veel makkelijker en compacter?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Ik ben in mijn hele kampeerleven alleen nog maar op 1 camping een toiletgebouw tegengekomen die 's nachts het licht dimde. Bij de rest word je zo verblind dat je op de terugweg geen hand voor ogen meer ziet :|
Haha ja dat kan een uitdaging zijn inderdaad. Zeker omdat steeds meer met bewegingssensoren werken. Ik ben lichtknoppen gewend of zelfs hokjes buiten waarje gewoon geen licht hebt. Dan is het niet zo'n punt.

Dat kan sowieso wel lastig zijn. Loop je lekker over een pad, kom je ergens bij een kruising waar een bewegingssensor een breedstraler vol op je bakkes zet, halve camping wakker. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:38:
Maar wat heeft het oog dan nog voor voordeel? Je kunt de scheerlijn er niet doorheen doen want dan draai je de scheerlijn helemaal op. Dus dan geldt het ook alleen nog maar als kop van de haring, dan is een zeskant toch veel makkelijker en compacter?
Euh... ik zou zelf denk ik met 't bitje en een schroefmachine zo'n oogschroef *zonder* scheerlijn in de grond boren en als deze op voldoende diepte zit daarna pas de scheerlijn aan het oog bevestigen. En met bevestigen bedoel ik dan de scheerlijn door het oog doen en de retourlijn met een touwspanner vastmaken. In tegenstelling tot een zeskant zit de scheerlijn dan "opgesloten" in het oog en kan dus niet losschieten.

Een oogschroef mét scheerlijn in de grond draaien lijkt me inderdaad verre van ideaal, maar dat was ook niet echt het plan :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
DexterDee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Euh... ik zou zelf denk ik met 't bitje en een schroefmachine zo'n oogschroef *zonder* scheerlijn in de grond boren en als deze op voldoende diepte zit daarna pas de scheerlijn aan het oog bevestigen. En met bevestigen bedoel ik dan de scheerlijn door het oog doen en de retourlijn met een touwspanner vastmaken. In tegenstelling tot een zeskant zit de scheerlijn dan "opgesloten" in het oog en kan dus niet losschieten.
Wat had je in gedachten dan? Want de gangbare spanners voor scheerlijnen vereisen dat je dan elke scheerlijn opnieuw gaat staan knopen, dat lijkt me nogal bewerkelijk.

Dan zou ik eerder denken aan de omgekeerde constructie zoals ik heb, dus dat de lus aan de tent zit. Dan kan je het enkele deel van de scheerlijn met een mini karabijnhaakje of zo aan dat oog klikken. Dat gaat dan wel redelijk vlot maar maat dat er een hoop extra ijzerwaren bij komen kijken, en de winst zie ik dan nog niet echt.
Een oogschroef mét scheerlijn in de grond draaien lijkt me inderdaad verre van ideaal, maar dat was ook niet echt het plan :P
Vermoedde ik al, maar ik dacht ik check het toch even. Geeft wel mooie effecten voor het publiek. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:54:
Wat had je in gedachten dan? Want de gangbare spanners voor scheerlijnen vereisen dat je dan elke scheerlijn opnieuw gaat staan knopen, dat lijkt me nogal bewerkelijk.
Ah, ik snap wat je bedoelt. Ja, bij die simpele drie-gats kabelspanners is dat misschien niet bijzonder tijdsbesparend inderdaad.

Je hebt ook spanners met een karabijnhaak zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.campersalon.nl/picdb/v5a/1318/1016693.jpg

Een karabijn is simpel en robuust te bevestigen en dan wil je denk ik juist wel een "dicht" oog.

Maar goed, dit is misschien een oplossing voor een probleem wat in de praktijk vrij minimaal of zelfs niet bestaand is. Het is niet dat een lusje achter een haring met haakje (of zelfs een zeskant schroef) nu zo snel los schiet.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
DexterDee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Ah, ik snap wat je bedoelt. Ja, bij die simpele drie-gats kabelspanners is dat misschien niet bijzonder tijdsbesparend inderdaad.

Je hebt ook spanners met een karabijnhaak zoals deze:
[Afbeelding]

Een karabijn is simpel en robuust te bevestigen en dan wil je denk ik juist wel een "dicht" oog.
Daarom noemde ik mini karabijnhaakjes. Mijn scheerlijnen eindigen nu in dit:

Scheerlijnoog 'druppel' staal

En dat is vrij makkelijk met karabijn aan die ogen die jij noemt te bevestigen. Klik en klaar, je kunt de scheerlijn zelfs direct aan de karabijnhaak knopen, dat scheelt weer.

Die speciale spanners vind ik wel weer wat lomp. Als je dan een doek hebt met meerdere scheerlijnen dan gaat dat onheroepelijk rondslingeren en in de knoop raken en zo. Denk niet dat het goed voor mijn humeur zou zijn. :P
Maar goed, dit is misschien een oplossing voor een probleem wat in de praktijk vrij minimaal of zelfs niet bestaand is. Het is niet dat een lusje achter een haring met haakje (of zelfs een zeskant schroef) nu zo snel los schiet.
Nee niet echt, en de meeste hebben toch wel iets van een haak of andere constructie om dat te voorkomen. En voor het geld hoef je het ook niet te doen want zodra je schroeven met oog of zeskant of wat dan ook van een formaat gaat zoeken wat lijkt op die schroefharingen dan is het ook allemaal niet zo goedkoop meer. Het verschil wordt dan dermate klein dat dan waarschijnlijk gewoon haringen zou halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ramzzz schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Min of meer dezelfde fout die TomTom maakte.

Google (dat zijn ze beide) is én altijd up-to-date, én gratis.

Dat maakt wel dat je je afvraagt wat de 'catch' is, maar die is er zo goed als niet - ik heb 'm nog niet gevonden.

Waze is vrijwel altijd uitstekend, Google Maps idem - minus de actuele verkeerswaarschuwingen/flitswaarschuwingen.

Je kunt ze ook nog tegelijk gebruiken - Google Maps gebruiken, en Waze voor de flitsers en waarschuwingen op de achtergrond laten meedraaien.

Precies zoals ik ooit Flitsmeister gebruikte. d:)b
Mooitste Franse uitvinding op de snelweg: ‘Péage Flux’.

Tolweg waar je achteraf kun betalen.

Geen poortjes, geen wachttijd, geen idiote manoeuvres rond de poortjes, zelfs geen ‘wit kastje’ meer nodig (kan wel, dan hoef je zelfs de betaling per keer niet meer online zelf uit te voeren).

I-de-aal. 👌🏽

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:50
DexterDee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]

Zijn generieke "ringschroeven" of "oogschroeven" niet nét zo handig als haring, zonder het "premium" label dat je betaalt in de kampeerwinkel? Door het oog kun je overigens ook een pen steken en ze zonder accugereedschap in- en uit de grond draaien met voldoende kracht.
Ik geen idee, maar ik denk dat die dingen ook snel een euro per stuk kosten? 20cm variant inclusief doosje is bij obelink 20,- dat is 1,- per stuk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bceOOemnDiCT3HV9fvnktTqODIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsNxb3gqhnIRiDfiHbybRiT0.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ramzzz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Geen poortjes, geen wachttijd, geen idiote manoeuvres rond de poortjes, zelfs geen ‘wit kastje’ meer nodig (kan wel, dan hoef je zelfs de betaling per keer niet meer online zelf uit te voeren).

I-de-aal. 👌🏽
Doe mij maar gewoon de poortjes hoor. Al die zuunige hollanders op een kluitje bij de betaalpoortjes, ik pak die links wel en rij met de franssen mee op m'n fulli badge. Geen gedoe, niet stoppen, en ook niet nadenken over betalen.

En die vervelende linksplakkende sleurhutter waar niemand langs kon ben je dan ook automagisch voorbij. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25
Gewoon niet naar Frankrijk O-)

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:54
Ramzzz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

I-de-aal. 👌🏽
Ja, lekker man. Vooral voor buitenlanders.

Zelf op moeten letten of je op een weg rijdt waar dat geldt. Aanduidingen uiteraard alleen in het Frans. Apart een account moeten aanmaken om te betalen. En als je even vergeet te betalen krijg je na 72 uur automatisch een dikke boete.

I-de-aal.

Uberhaupt van de zotte al die peages, maar die flux is echt bedacht door iemand met een kronkel in zijn hoofd.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Flux Libre, ik heb er nog niet op gereden maar als iedereen er even bedacht op is kan het prima werken.

De autoroutes waar ze het nu hebben geïmplementeerd zijn niet de routes waar Nederlandse vakantiegangers veel langs rijden trouwens.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:40
m181087 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Zelf op moeten letten of je op een weg rijdt waar dat geldt. Aanduidingen uiteraard alleen in het Frans. Apart een account moeten aanmaken om te betalen. En als je even vergeet te betalen krijg je na 72 uur automatisch een dikke boete.

I-de-aal.

Uberhaupt van de zotte al die peages, maar die flux is echt bedacht door iemand met een kronkel in zijn hoofd.
Of een tolbadge gebruiken.

Kom net terug uit Normandië. Aankondiging ook in het Engels op spandoek (en) op viaducten.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
m181087 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

I-de-aal.

Doet me denken aan deze: https://nos.nl/artikel/2619876-digitaal-tolsysteem-in-a24-moet-duidelijker-en-toegankelijker-vindt-ombudsman

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:54
JanHenk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:02:
Flux Libre, ik heb er nog niet op gereden maar als iedereen er even bedacht op is kan het prima werken.

De autoroutes waar ze het nu hebben geïmplementeerd zijn niet de routes waar Nederlandse vakantiegangers veel langs rijden trouwens.
Naar Normandië vanuit het Noorden ga je er vrijwel zeker overheen (A13 naar Caen).

Ik snap de theorie maar dit is net als de 'noodzaak' dat alles tegenwoordig digitaal moet. Niet iedereen kan daarmee omgaan. Volgens mij heb ik naar Caen welgeteld 2x een melding gezien in het Engels. Bij normale peage kom je gewoon niet verder als je niet betaalt (tenzij je de badge laan pakt maar dat staat goed aangegeven).

Bij flux libre heb je in theorie 72 uur om achteraf te betalen, maar het duurt enkele uren voor je rit in het systeem zichtbaar wordt en je dus pas kunt betalen. Dat kan dus niet direct (tenzij tolbadge).

Met alles is zo; als je niet direct betaalt bestaat de kans dat je het vergeet. Vooral tijdens een vakantie. Dat is hier dus duidelijk het geval wat het naar mijn mening geen vriendelijk systeem maakt.

Het was op mijn heenrit iig de grootste frustratie. Maar het zal wel goedkoper zijn dan normale poortjes neerzetten.

Maak dan alle peages of poortjes of flux. Nu worden meerdere systemen naast elkaar gebruikt.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Drardollan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Het enige jammere is dat er anno 2026 nog niet een echte caravan navigatie is. Je kan wel navigaties vinden voor motoren en vrachtwagens, maar specifiek caravans ben ik nog niet tegengekomen. D
Ik gebruik de Garmin Camper 780, te gebruiken voor zowel voor camper als voor caravan. Je kan twee profielen maken (solo en met de caravan erachter) en houdt rekening met de afmetingen die je in het profiel op geeft. Life time updates op de kaarten.
Geeft ook aan of je er wel onderdoor kan (tunneltje) en getest en ook met de route qua lengte en waarschuwt bijtijds voor krappe bochten bij afritten.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:31
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:20:
[...]

Ben hier zo'n 8 jaar geleden geweest. Even opletten met boeken waar je komt te staan. Ik stond op een mooi groot veld. https://www.kuilart.nl/ Worden ook sloepjes verhuurt. Lekker varen. Ik vond dat laatste echt top.
Zojuist 5 nachtjes geboekt, vanaf 16augustus! Bedankt voor de tip :)

@aReaRe Ik last dat jij ook naar deze camping gaat. Welke dagen ga jij?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Het enige jammere is dat er anno 2026 nog niet een echte caravan navigatie is. Je kan wel navigaties vinden voor motoren en vrachtwagens, maar specifiek caravans ben ik nog niet tegengekomen. Daarom altijd zaak om alsnog goed op te letten, 1 van de dingen die ik geleerd heb is om nabij de bestemming over te gaan op bordjes van de camping (als die er staan). Want die staan er niet voor niks ;)
https://www.tomtom.com/nl_nl/navigation/promo/go-camper-max/

iRacing Profiel

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zoek nog een plek (B&B, hotelletje) op ca 2 uur rijden vanaf Legoland Billund. Wil er twee nachten blijven met mijn dochters van 8 en 9 om de vakantie af te sluiten. Zwembad of andere leuke activiteit is een pré.

Thx!

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Joris748 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:48:
Ik zoek nog een plek (B&B, hotelletje) op ca 2 tot uur rijden vanaf Legoland Billund. Wil er twee nachten blijven met mijn dochters van 8 en 9 om de vakantie af te sluiten. Zwembad of andere leuke activiteit is een pré.

Thx!
Wat denk je? Dat het hier een reisbureau is of zo? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Naar een hotel vragen in een topic over kamperen.. :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:03
Joris748 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:48:
Ik zoek nog een plek (B&B, hotelletje) op ca 2 tot uur rijden vanaf Legoland Billund. Wil er twee nachten blijven met mijn dochters van 8 en 9 om de vakantie af te sluiten. Zwembad of andere leuke activiteit is een pré.

Thx!
Naast Legoland is een (dure) camping, wellicht verhuren ze ook huisjes? Anders even in Billund zelf zoeken, zullen vast genoeg hotels zitten.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:50:
[...]

Wat denk je? Dat het hier een reisbureau is of zo? :D
Nee, boeken kan ik zelf ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1 ... 303 304 Laatste