In Frankrijk is er voor boven de 3,5t geen kastje zonder duur zakelijk abonnement. Oftewel we gebruiken gewoon een pinpas/creditcard bij de poortjes. Als we de peage pakken is dat in april/mei en hoef je nergens te wachten, je kan gewoon direct tot de slagboom doorrijden. De peage is voor ons wel prijzig, met 3 assen vallen we onder vrachtwagentarief, maar het is in de praktijk 2x zo snel als de N wegen, dus kan nog steeds de moeite zijn afhankelijk van reisdoel.
@
Gonadan ligt aan het doel. Voor rondtrekken in de Loire regio is N wegen het beste, ook voor de reis ernaartoe een prima optie, kun je Parijs vermijden. Afgelopen april/meivakantie wilden we de Zuid Rhone en Carcassonne aandoen, toen ben ik met 110 (onze max toegestane snelheid daar) over de peage naar het zuiden gereden. Op de N wegen heb je onderaan de heuvel meestal een dorpje waar je maar 30 mag, dus flink remmen. Daarna heuvelop weer accelereren en onderaan weer flink remmen. Dat is niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik... Ook de gemiddelde snelheid zakt behoorlijk. Op de peage zet ik hem op de cruise control en kan ik ontspannen kilometers maken.
In Zwitserland moeten we via een app per dag tol betalen. Voor een doorreis naar Italië is dat goedkoper dan een normaal vignet, slechts 1 dag heen en 1 dag terug.
Voor Oostenrijk/Denemarken/Zweden/Noorwegen hebben we een elektronisch kastje (OresundPay, eenmalig 20 euro ofzo, geen abonnement). In Oostenrijk nog nooit gebruikt, verder werkt het overal voor in Scandinavië: de twee bruggen richting Zweden: 50% korting op de ene brug, 50% korting op de andere (met jaarabonnement wat je er met 1 enkeltje al uit hebt), tolwegen in Noorwegen, ferries in Noorwegen (incl 50% korting met gratis prepaid abonnement, wat teruggestort wordt als je het weer stopt).
@
lost95 wellicht in de toekomst weer via de Eemshaven. Zelf rijden via Zweden is ook relaxed: geen tijdsdruk om in Hirtshals een ferry te halen. In Zweden nog een (of meerdere) meertje(s) meepikken op weg naar Noorwegen. En Kopenhagen en Gotenburg zijn leuke steden om een dagje door te brengen. Malmö vond ik wat minder. En Scandinavië is voor ons een zomer bestemming, dan hebben we 5-6 weken de tijd, dus een beetje extra rijden met leuke tussenstops is dan helemaal prima. Dit jaar hebben we 1 week Denemarken gedaan, de rest hebben we tot nu toe in Zweden doorgebracht. Veelal vrij in de natuur, en net even 2 dagen Stockholm gedaan om even wat bewoonde wereld mee te maken

Het oude centrum (Gamla Stan) heeft een heerlijke sfeer om een (mid)dag rond te struinen en er zijn genoeg leuke musea om elke keer dat we er komen weer wat nieuws te doen.