[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 302 303 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:02
Chaoss schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:15:
Iemand nog tips voor een camping in de Dolomieten (volgend jaar) met een vouwwagen?

Ik kom veel campjngs tegen die vooral voor campers en caravans zijn. Met smalle langwerpige staplaatsen allemaal netjes in een rij vaak zonder afscheiding ertussen of kleine hegjes... daar krijg ik toch een beetje de kriebels van :p Het mag van mij wel iets natuurlijker.

Ook zie ik veel campings met reviews van mensen die er 1-3 dagen staan oftewel van die typische doorreis campings. Dat vind ik ook niets om daar dan 2-2,5 week te staan.
Wij zijn vorig jaar bij Sass Dlacia geweest. Mooie camping met mix van campers en tenten. Wandelroutes starten direct vanaf de camping en er is een goed restaurant. Cortina d'Ampezzo en Val Gardena zijn beide goede te bereiken voor een dagtocht in de bergen en evt. kan je het combineren met een overnachting in een berghut. Niet alle plekken zijn even fijn voor een tent, maar personeel is vriendelijk en flexibel bij het uitkiezen van een plek.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-08 11:15
Kevinns schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:37:
Pff hoogseizoen op de bonnefooi is echt niet leuk meer… We staan nu met ons gezin met twee kleine tentjes in West-Bretagne en zoeken een leuke camping in de regio Bayeux/Caen/Rouen of iets noordelijker. Vrijwel alle campings zijn vol, of hebben reviews over smerig sanitair en onaardige campingbeheerders. We zitten nu al uren te zoeken zonder resultaat. Voor mij is de charme van kamperen in grote mate de vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Dat blijkt tegenwoordig echt lastig :( .

Richting Orleans is nog wel wat maar dat is niet de richting die we op willen…
In Bretagne blijven ook een optie? Ik vermaak me hier al 30+ jaar. https://camping-frehel.fr/fr/

Geen vaste plekken, je kan niet reserveren, geen zwembad, geen entertainment.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:25
Vond het net voor de schoolvakanties op pad gaan wel lekker dit jaar, we hadden 1 camping gereserveerd en bij aankomst keuze uit meerdere plekken. (en maar de helft van de gereserveerde tijd gebleven) rest gewoon aan komen rijden en vragen om een plek, wat nergens een probleem was, zelfs niet met die grote tent. (al had ik soms liever een grotere plek gehad). Hebben dan gelukkig ook geen kinderen om rekening mee te houden.

Vorig jaar gingen we nog vroeger in het jaar weg, halverwege mei/begin juni, maar dat was net te vroeg voor waar we zaten, toch nog regelmatig met jas aan op pad gemoeten.

Voorgaande jaren regelmatig in Polen en Tsjechië geweest, waar ik wel op vrij korte termijn voor daadwerkelijk vertrek (1x zelfs nog onderweg) nog makkelijk een plek kon reserveren, campings waren ook nooit vol, allemaal tijdens hoogseizoen omdat toenmalige vriendin vastzat aan de schoolvakanties. Leuke landen ook.

Opvolger voor de De Waard hier is ook gevonden, heb een Bardani Wave 300 deluxe (en nog wat termen) besteld, de prijsverlaging heeft ons toch over de drempel getrokken om toch nu al een andere tent te kopen, tweedehands tent rond de 1000 euro durfde mn vriendin ook niet aan.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:51
Zijn er hier mensen bekend met de snelweg van milaan, Bologna naar Rimini/pesaro?

Er is hier een maximale snelheid van 130km/h.

Zowel tom-tom als Flitsmeister geven aan dat op dit gehele traject trajectcontrole is. En Gemini geeft aan dat de trajectcontrole slim is en aanhangers detecteert.

We rijden met een aanhanger, en volgens Google mag ik dan maar 80.

Op de heenweg 90-95 gereden omdat we de hele tijd ingehaald worden door vrachtwagens.

Zelfs met 95 werden we nog ingehaald door enkele vrachtwagens (met 1km/h verschil)

Nu zagen we ook diverse aanhangers en caravans veel sneller rijden.

Zelf voel ik me totaal niet op mijn gemak met een dergelijk snelheidsverschil. En ik zou dus graag 110 gaan rijden.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:52
FRANQ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:09:
Zijn er hier mensen bekend met de snelweg van milaan, Bologna naar Rimini/pesaro?

Zowel tom-tom als Flitsmeister geven aan dat op dit gehele traject trajectcontrole is. En Gemini geeft aan dat de trajectcontrole slim is en aanhangers detecteert.

Op de heenweg 90-95 gereden omdat we de hele tijd ingehaald worden door vrachtwagens.

Zelfs met 95 werden we nog ingehaald door enkele vrachtwagens (met 1km/h verschil)

Zelf voel ik me totaal niet op mijn gemak met een dergelijk snelheidsverschil. En ik zou dus graag 110 gaan rijden.
De aanhanger daar laten? Dan kan je gewoon meerijden met de rest van het verkeer..
Of de (vrijwillige) snelheidstoeslag voor lief nemen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter

Ik ben daar niet bekend maar als het gros van de combinaties daar harder dan 80 rijdt dan zou je bijna gaan denken dat de trajectcontrole niet slim genoeg is om te zien of je een aanhanger hebt of niet en dus alleen op de reguliere Vmax werkt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Ik ben daar niet bekend maar als het gros van de combinaties daar harder dan 80 rijdt dan zou je bijna gaan denken dat de trajectcontrole niet slim genoeg is om te zien of je een aanhanger hebt of niet en dus alleen op de reguliere Vmax werkt.
Vaak betekent in het buitenland de term ‘trajectcontrole’ dat er ‘controle is op het traject’, en niet ‘gedurende het hele traject’.

Waze geeft het ook voortdurend aan, en dan staat er ergens een verloren flitspaal.

Ik kijk gewoon of ik portalen zie die ervoor gebruikt kunnen worden, en dan maak ik een inschatting.

Buiten Nederland en België ben ik het eigenlijk nooit zo tegengekomen.

Maar goed, ik rijd zonder aanhanger en vind 130 een prima snelheid…

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Inderdaad, trajectcontrole is vaak in het buitenland de manier om aan te geven dat in dat traject een controle kan plaatsvinden.
In Duitsland heb je soms bij Baustelle "sectie controle", dat is wel wat wij in NL een trajectcontrole noemen volgens mij.

In het buitenland moet je naast Waze/Flitsmeister ook goed letten op de auto's met lokale nummerplaten, die weten vaak heel goed wat waar wel/niet kan ;)

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16
Ramzzz schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:46:
[...]

Vaak betekent in het buitenland de term ‘trajectcontrole’ dat er ‘controle is op het traject’, en niet ‘gedurende het hele traject’.

Waze geeft het ook voortdurend aan, en dan staat er ergens een verloren flitspaal.

Ik kijk gewoon of ik portalen zie die ervoor gebruikt kunnen worden, en dan maak ik een inschatting.

klopt vlgs mij inderdaad. Dit gebeurt vaak in landen waar je wel een melding mag krijgen van dat er flitsers staan, maar dat ze niet gespecificeerd mogen worden waar exact (zoals hier in NL). ITT geloof ik Zwitserland waar elke vorm van melden verboden is.

Hi Ha Hopjesvla

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50
Hetzelfde voor flitspalen die het verschil tussen een personenauto en vrachtwagen niet snappen en alleen op de max snelheid flitsen. Met een zware camper moeten we ons in bepaalde buitenlanden aan de vrachtwagen snelheid houden, maar geen enkele flitspaal die daar ooit rekening mee heeft gehouden. Wellicht kijken ze nog naar de kentekenregistratie (onwaarschijnlijk) en daar zijn we gewoon M1 - personenauto.

Zelfs de ferries in Noorwegen waar met de hand de voertuig categorie wordt ingevuld bij het aan boord rijden vullen ze 75% vd tijd personenauto in wat de helft scheelt (al gaat dat meestal maar over <5 euro verschil, ferries zijn goedkoop daar, Lofoten - Bodø, 3,5 uur varen met lange camper en 4 personen was 25 euro totaal ...)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:48:
[...]

klopt vlgs mij inderdaad. Dit gebeurt vaak in landen waar je wel een melding mag krijgen van dat er flitsers staan, maar dat ze niet gespecificeerd mogen worden waar exact (zoals hier in NL). ITT geloof ik Zwitserland waar elke vorm van melden verboden is.
Ja dat lijken AI's nu te roepen valt me op, maar ik heb ernstige twijfels bij die waarheid. In Frankrijk mag het officieel ook niet maar daar staan glashard letterlijke flitspalen gewoon op de kaart.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ramzzz schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:46:
[...]

Dat verschil zie je dan ook meestal wel aan de bebording. Echte trajectcontroles zijn zeldzaam inderdaad, in Luxemburg heb je ze nog wel eens geloof ik. Maar dan zou ik van een app ook verwachten dat wat ze tonen klopt, dus dan ook geen trajectcontrole laten zien als hij er niet is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 22:02

Ik rijd in elk land met het verkeer mee. In Duitsland betekent dat met de vouwwagen ook gewoon rond de 110, ik wil niet ingehaald worden door vrachtwagens, caravans campers etc. Dat levert alleen maar gevaarlijke situaties op.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:14

ST10©DE

Dus.............

Eddos schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:57:
[...]

Ik rijd in elk land met het verkeer mee. In Duitsland betekent dat met de vouwwagen ook gewoon rond de 110, ik wil niet ingehaald worden door vrachtwagens, caravans campers etc. Dat levert alleen maar gevaarlijke situaties op.
Het levert alleen gevaarlijke situaties op als jij wordt ingehaald, maar niet als jij zelf gaat inhalen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:48
Himalaya schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Misschien dat natuurkampeertereinen wat voor jullie zijn, de meeste kampeerders daar hebben echt een andere mindset is mijn ervaring. Nog steeds geen garanties maar het moet daar echt makelijker zijn om mensen aan te spreken.
En buiten het hoogseizoen. Wij doen dat altijd en staan nooit op een volle camping

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:50
Tieske88 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:15:
Wij kamperen met ons gezin (4 personen, kinderen van 3 en 5) in een Falco Steenarend 5800 (meestal opgezet met extra luifel). We overwegen de aanschaf van een bagagewagen, maar lopen nu aan tegen de minpunten van onze huidige tent:
Lange opzet- en inrichtingstijd: Niet geschikt voor korte weekenden weg. De lange inrichtingstijd ligt deels aan onze eigen spullen (waar we al aan werken om dit te versimpelen).
Schoonmaken/drogen: De tentdelen zijn te groot om thuis gemakkelijk te drogen en te reinigen.

Onze eerste ingeving was een vouwwagen. Echter twijfelen we door de hogere prijs en het feit dat je de wagen niet multifunctioneel kunt gebruiken. Vanwege het stallen op onze oprit willen we een harde, compleet afgesloten bak/deksel. Dit zorgt er juist weer voor dat de bagageruimte in de bak vaak beperkt is. Daarnaast willen we geen vaste kookplaats in de tent/luifel. Als we dan kijken naar wat je alsnog moet opzetten en regelen (wagen en deksel waterpas zetten, kindertent, luifel), vragen we ons af of het onderaan de streep wel zoveel sneller is in opzetten, afbreken en schoonmaken.

Ons wensenlijstje:
Snelheid: Sneller op te zetten en af te breken.
Modulair: Losse basistent met losse, uitbreidbare luifel.
Formaat: Kleinere tentdelen die thuis makkelijker te hanteren zijn.
Doek: Het huidige tentdoek (technisch katoen) bevalt goed vanwege het klimaat (enige vergelijking die we hebben is polyester), het snel drogen en het niet doorlekken.
Slaapcabines: Twee verduisterde cabines met minimaal 150 cm bruikbare ruimte met een open te ritsen tussenwand (handig voor de kinderen 's nachts).
Leefruimte: Kleine binnentent (alleen voor kleding/omkleden), maar een zeer royale luifel om onder te leven bij zon en regen.
Ventilatie: Goede doorwaaimogelijkheden zonder direct inkijk te hebben.

Zelf kwamen we uit bij de volgende modellen, elk met hun eigen twijfels:
Karsten Lacerta: Vinkt veel af, maar bang dat het doek te lang nat blijft in het voor- en naseizoen. Ook de luifel is vrij beperkt.
Falco Buizerd 3500: Heeft de juiste cabines, maar een relatief diepe binnentent en een kleine, niet-uitbreidbare luifel.
Falco Havik 3500: Mooie afmeting binnenruimte en luifel (nog verder uitbreidbaar), maar helaas geen samenvoegbare slaapcabines.
Cabanon Morea 300 Vario: Volledig katoen (lange droogtijd) en de luifel is niet ideaal. Weinig ervaringen over te vinden.

Alternatief is natuurlijk nog de Steenarend behouden voor de “grote” vakantie en een Bardani o.i.d. aanschaffen voor de korte vakanties.

Hebben jullie tips voor onze zoektocht, alternatieve tenten die aan de wensen voldoen, of inzichten in de gemaakte afwegingen?

Alvast bedankt!
Hier lopen wij ook tegenaan. We hebben momenteel een twintig jaar oude Baco 350. De tent is nog bijna in nieuwstaat, maar zou toch graag wat nieuws willen. O.a. omdat nieuwe tenten gewoon nieuwe technieken meebrengen, zit vaak in de kleine dingen. Maar ook vanwege gewicht/afmetingen en ik mis ook wat meer overdekte buitenruimte. Bagage karretje ook aan gedacht maar dan heb je ook ineens een stuk lagere maximumsnelheid op de weg.

Wij denken nu toch aan een Bardani Wave Prestige 350 Deluxe en wellicht een trekhaakkoffer. Daar zou deze nog in moeten passen normaliter.

• FRANQ
Bedankt voor alle reacties.

De vouwwagen/aanhanger hier laten is natuurlijk geen optie. Hoop dat @LordSinclair dat zelf ook wel begrijpt.

Waar het mij om ging is of er inderdaad trajectcontrole is. Of dat dit een false melding is van Flitsmeister en tomtom.

De campingeigenaar lachte ons in ieder geval uit, die zei dat we makkelijk 30km/h te hard konden rijden.

Er zijn wel portalen over de weg, dus ik vond het wel op een trajectcontrole lijken.
ST10©DE schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

Het levert alleen gevaarlijke situaties op als jij wordt ingehaald, maar niet als jij zelf gaat inhalen?
Als je 110 gaat rijden, of hooguit 130. Dan wordt je alsnog door de meeste auto's ingehaald. Meerijden met het verkeer is veel veiliger dan een snelheidsverschil van 50km/h. Je zal iemand achterop krijgen.

Verder is dit niet het topic om discussies te gaan voeren over te hard rijden. Ik zocht puur even wat ervaring van mede Italië gangers die ook op dit traject gereden hebben.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:52
FRANQ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:17:
Bedankt voor alle reacties.

De vouwwagen/aanhanger hier laten is natuurlijk geen optie. Hoop dat @LordSinclair dat zelf ook wel begrijpt.

Waar het mij om ging is of er inderdaad trajectcontrole is. Of dat dit een false melding is van Flitsmeister en tomtom.

De campingeigenaar lachte ons in ieder geval uit, die zei dat we makkelijk 30km/h te hard konden rijden.

Er zijn wel portalen over de weg, dus ik vond het wel op een trajectcontrole lijken.

[...]

Als je 110 gaat rijden, of hooguit 130. Dan wordt je alsnog door de meeste auto's ingehaald. Meerijden met het verkeer is veel veiliger dan een snelheidsverschil van 50km/h. Je zal iemand achterop krijgen.

Verder is dit niet het topic om discussies te gaan voeren over te hard rijden. Ik zocht puur even wat ervaring van mede Italië gangers die ook op dit traject gereden hebben.
Ga er niet vanuit dat de flitsers in Italië geen onderscheid kunnen maken in wel of niet een aanhanger. Die fout (en nog één) maakte ik vorig jaar ook en dat is me duur komen te staan: MrFl0ppY in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2" .

In het kort: op de snelweg is het 80, op een N weg (waar alles 90+ rijdt...) is het maar 70. Dat is echt een slakkengangetje en de vrachtwagens vliegen je voorbij :| . Wij werden geflitst op zo'n N-weg met 90 en dat kostte ons dik €350,-. Als we snel betaalde een flinke €250,-. Bon werd afgeleverd in een aangetekende brief met daarin een link waarin ik mooi onze auto incl. karretje kon zien. Veel mag achterlopen in Italië maar hier zou ik het niet meer op wagen zonder FM/Waze etc.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

MrFl0ppY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Veel mag achterlopen in Italië maar hier zou ik het niet meer op wagen zonder FM/Waze etc.
In veel landen zijn dat soort waarschuwingsdiensten verboden, ik zou me gewoon aan de snelheid houden en dan maar in laten halen door vrachtwagens etc etc. Bij de eerste de beste beklimming haal jij ze fluitend in :p

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:52
aReaRe schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

In veel landen zijn dat soort waarschuwingsdiensten verboden, ik zou me gewoon aan de snelheid houden en dan maar in laten halen door vrachtwagens etc etc. Bij de eerste de beste beklimming haal jij ze fluitend in :p
Eens hoor. Zo denk ik ook. Heb de boete dan ook netjes betaald. Maar 70 op een 2-baans N-weg zonder gelijke kruising van dik 50 km lang met vrachtwagens die je constant inhalen is voor mij echt een kwelling na dik 1000 km in 2 dagen ;) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• B-Real
  • Laatst online: 22:09
Mwah, ik zou stiekem toch Waze/FM op de achtergrond laten draaien. Ookal houd je je netjes aan de snelheid, je zult maar net met een paar km teveel langs die ene verdekte flitspaal heuvelaf rijden.

Zou mij de gok op een boete voor het illegaal gebruik van FM/Waze wel waard zijn.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

MrFl0ppY schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Eens hoor. Zo denk ik ook. Heb de boete dan ook netjes betaald. Maar 70 op een 2-baans N-weg zonder gelijke kruising van dik 50 km lang met vrachtwagens die je constant inhalen is voor mij echt een kwelling na dik 1000 km in 2 dagen ;) .
Op de maiden trip van mijn caravan (juli 2021) heb ik ook mijn caravan vereeuwigd door het CJIB O-) :+ , in de trajectcontrole op de A2 bij Utrecht richting het zuiden. Na correctie 1 km/h te hard, bedrag weet ik niet meer. Sinds die boete rijd ik op de cruisecontrol 90 km/h, GPS snelheid +/- 87 km/h. Scheelt ook in de draaikolk in je benzinetank.
mij echt een kwelling na dik 1000 km in 2 dagen ;) .
Let it go :) Je bent met vakantie, en liever iets te laat op de camping arriveren dan 5 minuten eerder in het ziekenhuis.

[ Voor 11% gewijzigd door aReaRe op 04-08-2026 17:26 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8SJFWFZXRTsXTk5qnbikGo7IV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tcXjxUd5TTbmZvok7xHiGE8.jpg?f=fotoalbum_large
En weer een volgende stop, Dole Frankrijk.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:57
aReaRe schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:24:
[...]
Let it go :) Je bent met vakantie, en liever iets te laat op de camping arriveren dan 5 minuten eerder in het ziekenhuis.
Ik vind dit altijd van die dooddoeners, nofi want ik weet ook dat het goed bedoeld is ;) Het is niet voor niets he die tempo 100 keuring in Duitsland of dat je in Frankrijk 130 mag. Met de meeste combinaties (auto + vouwwagen) kan je -mits goed beladen- prima 110~120 km/h kruissnelheid rijden.

XXXVI

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:07
Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:44:
@Kevinns inderdaad, het is best lastig. Bij op de bonnefooi denk ik aan naar een camping rijden en het plekke wel zien of er plek is, niet eens vooraf bellen. Zo deed ik dat vroeger maar tegenwoordig met gezin plan ik het maar van tevoren.
Mja is niet meer te doen echt op de bonnefooi en gelet op kinderen ga ik het ook niet meer proberen

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:14
Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:14:
En misschien nog wel belangrijker, vroeger kon je gewoon niet op deze manier je agenda vol tetrissen. Nu hebben de meeste campings eenonline systeem waar je precies kunt zien wanneer er nog ruimte is en vaak zelfs ook nog een plek kunt kiezen. Dat maakt het zo laagdrempelig om alles al te plannen dat mensen er gewoon even voor gaan zitten en ze hebben zekerheid voor zichzelf gecreëerd.
En ik geef toe dat ik dat ook zo doe soms, het is gewoon zo makkelijk geworden. Maar dat maakt wel dat elk gaatje ook effectief opgevuld wordt om dat je zo precies kunt puzzelen.

Overigens heb ik ook al vaker gemerkt dat wanneer iedereen hier (en overal) roept dat alles vol zit de campings die je gewoon moet mailen of bellen vaak nog wel ruimte hebben. Blijkbaar is het niet hebben van een online boekingssysteem een heel grote drempel voor veel mensen. :D
Dat laatste was tot niet al te lang geleden ook mijn manier van werken. Maar de opties waar je alleen kan bellen zijn in rap tempo aan het verdwijnen.

We hebben alsnog een top camping gevonden, iets noordelijker dan eerder gepland. We hebben hier een plek van zo’n 350m2, kraantje op onze eigen plek, prachtig sanitair, gezellige eigenaren, super groen. Geen idee waarom dit dan weer niet vol zit maar wij zijn blij!

• FRANQ
Tieske88 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:15:
Wij kamperen met ons gezin (4 personen, kinderen van 3 en 5) in een Falco Steenarend 5800 (meestal opgezet met extra luifel). We overwegen de aanschaf van een bagagewagen, maar lopen nu aan tegen de minpunten van onze huidige tent:
Lange opzet- en inrichtingstijd: Niet geschikt voor korte weekenden weg. De lange inrichtingstijd ligt deels aan onze eigen spullen (waar we al aan werken om dit te versimpelen).
Schoonmaken/drogen: De tentdelen zijn te groot om thuis gemakkelijk te drogen en te reinigen.

Onze eerste ingeving was een vouwwagen. Echter twijfelen we door de hogere prijs en het feit dat je de wagen niet multifunctioneel kunt gebruiken. Vanwege het stallen op onze oprit willen we een harde, compleet afgesloten bak/deksel. Dit zorgt er juist weer voor dat de bagageruimte in de bak vaak beperkt is. Daarnaast willen we geen vaste kookplaats in de tent/luifel. Als we dan kijken naar wat je alsnog moet opzetten en regelen (wagen en deksel waterpas zetten, kindertent, luifel), vragen we ons af of het onderaan de streep wel zoveel sneller is in opzetten, afbreken en schoonmaken.

Ons wensenlijstje:
Snelheid: Sneller op te zetten en af te breken.
Modulair: Losse basistent met losse, uitbreidbare luifel.
Formaat: Kleinere tentdelen die thuis makkelijker te hanteren zijn.
Doek: Het huidige tentdoek (technisch katoen) bevalt goed vanwege het klimaat (enige vergelijking die we hebben is polyester), het snel drogen en het niet doorlekken.
Slaapcabines: Twee verduisterde cabines met minimaal 150 cm bruikbare ruimte met een open te ritsen tussenwand (handig voor de kinderen 's nachts).
Leefruimte: Kleine binnentent (alleen voor kleding/omkleden), maar een zeer royale luifel om onder te leven bij zon en regen.
Ventilatie: Goede doorwaaimogelijkheden zonder direct inkijk te hebben.

Zelf kwamen we uit bij de volgende modellen, elk met hun eigen twijfels:
Karsten Lacerta: Vinkt veel af, maar bang dat het doek te lang nat blijft in het voor- en naseizoen. Ook de luifel is vrij beperkt.
Falco Buizerd 3500: Heeft de juiste cabines, maar een relatief diepe binnentent en een kleine, niet-uitbreidbare luifel.
Falco Havik 3500: Mooie afmeting binnenruimte en luifel (nog verder uitbreidbaar), maar helaas geen samenvoegbare slaapcabines.
Cabanon Morea 300 Vario: Volledig katoen (lange droogtijd) en de luifel is niet ideaal. Weinig ervaringen over te vinden.

Alternatief is natuurlijk nog de Steenarend behouden voor de “grote” vakantie en een Bardani o.i.d. aanschaffen voor de korte vakanties.

Hebben jullie tips voor onze zoektocht, alternatieve tenten die aan de wensen voldoen, of inzichten in de gemaakte afwegingen?

Alvast bedankt!
Hier wel ervaring met de klassieke karsten tent.
Dat is echt een van de beste tenten die er zijn.
Staan enorm snel, je kan al overnachten met 4 haringen op alleen de hoeken van het grondzeil. We hebben nog met mijn ouders zo de eerste nacht gedaan toen er tijdens het opzetten een enorme stortbui overkwam. (Mistral - Frankrijk) De tent gaf geen krimp.

Hoofdtent rol je uit en je zet het grondzeil op de hoeken vast. Buizen oppompen en je trekt na 5-10 minuten de tent omhoog.

Luifels rita je er eenvoudig in diverse vormen aan.
Deze heb je met boogstok of rechte stokken.

De tunneltent vind ik er erg bewerkelijk uit zien.Er staat er toevallig een naast ons op de camping.
Je moet al meerdere bogen in elkaar zetten voor de hoofdtent, deze in de tunnels plaatsen en alles dan een beetje rechtop houden terwijl de tent afgespannen wordt.
De mensen naast ons zagen er niet zo heel handig uit, maar ze deden er langer over dan wij met de vouwwagen. De tunneltent heeft ook veel meer haringen nodig dan de normale karsten.

Ik heb veel tenten gehad in mijn leven, deels bij mijn ouders. Tunneltenten met stokken vind ik de ergste. Je moet altijd uitzoeken wat waar moet en stokken in tunnels schuiven, wat altijd gewoon lastig is.

Als je een tunnel wilt, en iets snels, dan zou ik persoonlijk naar een bardani prestige air kijken.

Slaaptenten zijn verduisterd, en de hoofdtent is ook donker ter plaatse van de slaaptent. Ideaal dus. Geen stokken, alles is oppompbaar.

Linkje

Vorig jaar in Oostenrijk hadden we een mega stortbui. Caravans moesten met wen tractor het veld af gehaald worden omdat er 30cm water stond.

Onze voorluifel was ingestort, de bamboe stokken waren geknapt en een aluminium frame deel geknikt. Wij hebben dit opgelost met bezemstelen.

Maar er stond een bardani tegenover ons waarvan de tarp (vol water) de hele voortent mee naar beneden getrokken had. Die konden ze zo weer omhoog duwen, en zonder schade verder kamperen.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 04-08-2026 22:23 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

B-Real schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:13:
Mwah, ik zou stiekem toch Waze/FM op de achtergrond laten draaien. Ookal houd je je netjes aan de snelheid, je zult maar net met een paar km teveel langs die ene verdekte flitspaal heuvelaf rijden.

Zou mij de gok op een boete voor het illegaal gebruik van FM/Waze wel waard zijn.
FM doet tegenwoordig in buitenland een stuk minder.

https://www.flitsmeister.nl/dekking

Steeds meer landen met rode kruizen bij de belangrijkste flits meldingen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:48
Get!em schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:25:
[...]

FM doet tegenwoordig in buitenland een stuk minder.

https://www.flitsmeister.nl/dekking

Steeds meer landen met rode kruizen bij de belangrijkste flits meldingen.
FM is een geest uit het verleden, waarom zou je dat duurbetaalde appje nog gebruiken? Waze en Google werken minstens zo goed en zijn gratis.

FM was leuk tot 2020, daarna werd de commerciële route ingezet en hebben ze hun eigen graf gegraven.

All your base are belong to us!

• Jay-K
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

FRANQ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Staan enorm snel, je kan al overnachten met 4 haringen op alleen de hoeken van het grondzeil. We hebben nog met mijn ouders zo de eerste nacht gedaan toen er tijdens het opzetten een enorme stortbui overkwam. (Mistral - Frankrijk) De tent gaf geen krimp.

Hoofdtent rol je uit en je zet het grondzeil op de hoeken vast. Buizen oppompen en je trekt na 5-10 minuten de tent omhoog.

De tunneltent vind ik er erg bewerkelijk uit zien.Er staat er toevallig een naast ons op de camping.
Je moet al meerdere bogen in elkaar zetten voor de hoofdtent, deze in de tunnels plaatsen en alles dan een beetje rechtop houden terwijl de tent afgespannen wordt.
De mensen naast ons zagen er niet zo heel handig uit, maar ze deden er langer over dan wij met de vouwwagen. De tunneltent heeft ook veel meer haringen nodig dan de normale karsten.

Ik heb veel tenten gehad in mijn leven, deels bij mijn ouders. Tunneltenten met stokken vind ik de ergste. Je moet altijd uitzoeken wat waar moet en stokken in tunnels schuiven, wat altijd gewoon lastig is.

Als je een tunnel wilt, en iets snels, dan zou ik persoonlijk naar een bardani prestige air kijken.

Slaaptenten zijn verduisterd, en de hoofdtent is ook donker ter plaatse van de slaaptent. Ideaal dus. Geen stokken, alles is oppompbaar.

Linkje

Vorig jaar in Oostenrijk hadden we een mega stortbui. Caravans moesten met wen tractor het veld af gehaald worden omdat er 30cm water stond.

Onze voorluifel was ingestort, de bamboe stokken waren geknapt en een aluminium frame deel geknikt. Wij hebben dit opgelost met bezemstelen.

Maar er stond een bardani tegenover ons waarvan de tarp (vol water) de hele voortent mee naar beneden getrokken had. Die konden ze zo weer omhoog duwen, en zonder schade verder kamperen.
Dan kun je gaan kijken naar de Karsten Tow, de voordelen van de oppomptent maar dan als vouwwagen. Mocht er dan weer eens een buitje vallen kun je hem zo weer omhoog duwen :)

Before me there were many, after me there will be none

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:45
Drardollan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

FM is een geest uit het verleden, waarom zou je dat duurbetaalde appje nog gebruiken? Waze en Google werken minstens zo goed en zijn gratis.

FM was leuk tot 2020, daarna werd de commerciële route ingezet en hebben ze hun eigen graf gegraven.
Ik gebruk nog steeds FM, maar dan wel de laatste versie voordat de betaalde dingen erin kwamen. Tot op heden werkt dat nog. En een maand geleden in Frankrijk ook ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 05-08-2026 09:30 ]

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Bommes schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:57:
[Afbeelding]
En weer een volgende stop, Dole Frankrijk.
Camping du Pasquier?

• KeRsTmAnNeKe
[...]

Zitten nog best veel verschillen in tunnels, kom je achter als je op zoek gaat naar zo'n ding. Heb nog even naar Falco zitten kijken, doen het opzich best netjes, stokken zijn voorgevormd en allemaal even groot. Zo makkelijk als een Karsten zal het niet worden, maar dat systeem lijkt (op video) goed te werken.
Een grotere tunnel met stokken die je eerst door de tent heen moet halen, daarna soort van op spanning zetten en tegelijk je tent omhoog drukken lijkt me ook niet heel fijn, dat is bij een klein koepeltentje al irritant.

Opblaastenten zijn opzich wel leuk, maar na er verschillende in showrooms gezien te hebben lijkt hoe breder hoe slapper en je schijnt toch een beetje de lucht in die buizen te moeten managen, rekening houden met temperatuurwisselingen en regen. M'n vriendin durfde het nog niet aan uit angst voor lekkages.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:10:
[...]
Opblaastenten zijn opzich wel leuk, maar na er verschillende in showrooms gezien te hebben lijkt hoe breder hoe slapper en je schijnt toch een beetje de lucht in die buizen te moeten managen, rekening houden met temperatuurwisselingen en regen. M'n vriendin durfde het nog niet aan uit angst voor lekkages.
De boog van mijn AK Zambezi Karsten is ongeveer 4,50 meter. En niks slapper dan die van de Karsten 220 bijzettent die ik erbij heb. Enige (groot) nadeel vind ik het gewicht van Karsten.

[ Voor 30% gewijzigd door ST10©DE op 05-08-2026 10:21 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@ST10©DE Karsten is dan ook wel de top van de opblaastenten, die staat over het algemeen spatzuiver. Je hebt ze echter in allerlei gradaties en de varianten van onze Franse vrienden van de tienkamp staan er lang niet altijd even glorieus bij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kwet
Karsten is inderdaad schitterend spul qua opblaas tenten. Staan ook als een huis.

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyQBNJFG4Qi-NEvQZhKayAk54rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYPdiqlhT5hT1LXwFbAgi94D.jpg?f=fotoalbum_large normaal kamperen we in Europa met onze vouwwagen. Dit maal kamperen we tijdens onze rondreis door Indonesië op een onbewoond eiland net ten noorden van Riung Flores. Dit als onderdeel van een 2daagse snorkeltrip.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:30

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Ik gebruikte FM regelmatig tot die tijd idd. Toen kreeg ik tijdens het rijden ineens (praktisch) full screen reclame voor zo'n FM kastje. Bij aankomst op bestemming gelijk FM er af gehaald.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:45

MeltedForest

Lenny-t

Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:51:
[...]

Ja dat lijken AI's nu te roepen valt me op, maar ik heb ernstige twijfels bij die waarheid. In Frankrijk mag het officieel ook niet maar daar staan glashard letterlijke flitspalen gewoon op de kaart.
In Frankrijk mogen vaste flitspalen niet gemeld staan op de kaart. Op de weg moeten ze altijd met borden aangekondigd worden. Maar in Waze zie je dan vanaf dat bord een trajectcontrole van meestal 1-2km en dan waar de flitspaal staat permanent een mobiele controle "gemeld", want dat mag wel :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MeltedForest schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:09:
[...]

In Frankrijk mogen vaste flitspalen niet gemeld staan op de kaart. Op de weg moeten ze altijd met borden aangekondigd worden. Maar in Waze zie je dan vanaf dat bord een trajectcontrole van meestal 1-2km en dan waar de flitspaal staat permanent een mobiele controle "gemeld", want dat mag wel :+
Ik herhaal: In Waze staan de flitspalen in Frankrijk gewoon glashard op de kaart. Maar inderdaad als mobiele controle. Trajectcontroles heb ik niet gezien. :)

Ik ben de afgelopen drie weken veel met Waze op pad geweest in het buitenland dus heb de praktijk uitvoerig kunnen beoordelen. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 05-08-2026 12:34 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:40
[...]

Linkje

Ik heb een 6p bardani tunneltent(type weet ik zo 123 niet) en hoewel opzetten niet mijn favoriet is, is het echt geen rocket science.

Je vouwt de tent uit, werkt van achter naar voren de buizen erin en klaar ben je. De buizen hebben een kleurcodering en je ritst ze er zo in.

Bij 30+ graden wel heel even vervelend, maar hij staat in 10 tot 15min. Meer haringen vind ik niet erg, mijn tent gaat nergens heen als het waait.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

ephymerous schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Ik vind dit altijd van die dooddoeners, nofi want ik weet ook dat het goed bedoeld is ;) Het is niet voor niets he die tempo 100 keuring in Duitsland of dat je in Frankrijk 130 mag. Met de meeste combinaties (auto + vouwwagen) kan je -mits goed beladen- prima 110~120 km/h kruissnelheid rijden.
Ik heb geen vouwwagen maar een caravan.

• kwet
Normaliter hebben we onze compressorkoelkast in de binnentent staan, maar met 40 graden buiten was dat wel iets te heftig. Onder de luifel ging stukken beter😅

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52
Kevinns schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:37:
Pff hoogseizoen op de bonnefooi is echt niet leuk meer… We staan nu met ons gezin met twee kleine tentjes in West-Bretagne en zoeken een leuke camping in de regio Bayeux/Caen/Rouen of iets noordelijker. Vrijwel alle campings zijn vol, of hebben reviews over smerig sanitair en onaardige campingbeheerders. We zitten nu al uren te zoeken zonder resultaat. Voor mij is de charme van kamperen in grote mate de vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Dat blijkt tegenwoordig echt lastig :( .

Richting Orleans is nog wel wat maar dat is niet de richting die we op willen…
Bel je wel?

Wij hebben deze vakantie en de vorige ook rondgereisd en probeerden daarbij meestal wel een dag van tevoren te reserveren. Online zat heel veel vol maar als je dan belde kon je gewoon terecht. Bij aankomst was er dan soms zelfs een plek met elektriciteit geregeld terwijl dat bij het bellen nog niet mogelijk was.

Helemaal op de bonnefooi lijkt inderdaad lastiger geworden over tijd.

• FRANQ
aReaRe schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Ik heb geen vouwwagen maar een caravan.
daar mag je ook gewoon 130 mee in Frankrijk en in België en Zwitserland 120, en Duitsland 100 met sticker.

Een caravan is wel gevoeliger voor fout beladen, en zijwind.

• Ken Wood
  • Laatst online: 16:44
Wij gaan eind augustus ook op de bonnefooi. Misschien dat we een paar dagen van te voren wel reserveren dus eigenlijk is het meer last-minute. We weten nog niet waarheen en laten dit afhangen van het weer. Dat vind ik het grote voordeel van niet reserveren. Ik ben bang dat als ik maanden van te voren reserveer in een hittegolf/bosbranden/onafgebroken regen terecht kom. Helaas reserveren mensen tegenwoordig alles van te voren dus voor de niet-reserveerders wordt het dan wel lastiger. In de grote steden loop je er zelfs in een kroeg tegenaan dat tafels gereserveerd zijn. Even spontaan een drankje doen is dan niet meer mogelijk. Nu zitten we aan het eind van de schoolvakanties dus ik verwacht dat er nog wel wat plekken vrij zijn. We stellen ook niet te veel eisen aan een camping.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
FRANQ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

daar mag je ook gewoon 130 mee in Frankrijk en in België en Zwitserland 120, en Duitsland 100 met sticker.

Dat hangt van het gewicht van de combinatie af. Zwitserland sowieso maar 100 voor de lichtere combinaties.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 205Gutmann
  • Laatst online: 21:04
[...]

Dat verhaal ligt wel iets genuanceerder, je maximumsnelheid met aanhanger is van een paar factoren afhankelijk.
Je mag enkel 130 rijden met een combinatie tot en met 3500 kilo. Daarnaast ben je ook nog afhankelijk van de constructiesnelheid van de aanhanger, die mag je ook niet overschrijden.
Bij mijn caravan staat een constructiesnelheid van 100 km/u op het kenteken. Daarmee mag ik dus nergens harder dan 100.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja klopt!
Ondertussen ander plekje op de zelfde camping. Iets meer schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ17umFsLjeYBQP3qWsON2mOZjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4YCPIY9L2o6CIKrzRtx09uk.jpg?f=fotoalbum_large

Nog ff terugkomend op de: we hebben last van de buren discussie.
Daar las ik dat hier de algemene menig is dat airco's op caravans en campers niet sociaal geaccepteerd worden.
Nou succes dan in het hoogseizoen.. :P
Als ik hier nu rond kijk vanuit mijn stoeltje voor mijn (airco loze) camper tel ik 12 campers en caravans, daarboven op ligt bij 10 daarvan een dakairco. Die ook bij zeker 80% aanstaat.
Vannacht naast ons de hele nacht door dat ding aan. Ja ik hoor het, maar thuis hoor ik ook de warmtepompen, zwembadpompen en wat al niet meer van de diverse buren om me heen.
Alternatief is er ook, gewoon met een tentje gaan, op het tenten veld is geen stroom, dus ook geen airco's :+

Ik ga toch ook zeker opzoek naar een airco voor in de camper. Wil wel een bank airco, daar hoor je buiten vrijwel niks van. Koeling is ook beter en binnen is het ook stiller. Dan daarbij een 230volt dynamo met regelaar zodat ik die airco ook tijdens het rijden kan gebuiken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

[...]

Ik heb bij 100 km/h al een draaikolk in de tank, dus bij 130 km/h zuipt hij helemaal als een Rus :p
Ik wil veilig op mijn camping aankomen. De hut is goed beladen (kogeldruk 85 kg ongeveer, en een lege watertank die voor de as ligt, en de zware spullen in de auto, met uitzondering in van de 5kg gasfles in disselkast) maar bij 115 km/h is de snelheid er wel uit.

• FRANQ
205Gutmann schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:59:
[...]

Dat verhaal ligt wel iets genuanceerder, je maximumsnelheid met aanhanger is van een paar factoren afhankelijk.
Je mag enkel 130 rijden met een combinatie tot en met 3500 kilo. Daarnaast ben je ook nog afhankelijk van de constructiesnelheid van de aanhanger, die mag je ook niet overschrijden.
Bij mijn caravan staat een constructiesnelheid van 100 km/u op het kenteken. Daarmee mag ik dus nergens harder dan 100.
Ja dat zijn uitzonderingen.

• kwet
Bommes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Daar las ik dat hier de algemene menig is dat airco's op caravans en campers niet sociaal geaccepteerd worden.
Als ik hier nu rond kijk vanuit mijn stoeltje voor mijn (airco loze) camper tel ik 12 campers en caravans, daarboven op ligt bij 10 daarvan een dakairco. Die ook bij zeker 80% aanstaat.
Mijn beste oplossing voor nu is camping met 4 amp of anders 6 amp te zoeken. Of nog beter die met velden (of delen) waar alleen vouwwagens en tenten welkom zijn.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Moet iedereen voor zich weten @kwet maar om nu nog, heden ten dage, te verwachten dat die airco's er niet zijn en/of niet gebruikt worden is een utopie.

• JanHenk
  • Niet online
Ik sta op een camping met plekken van ruim 250 m2, met alléén tenten en vouwwagens toegestaan.

Sinds gisteren een nieuwe buurman met een Cabanon vouwwagen. En wat schetst mijn verbazing: zo’n raam-/splitunit airco :( 8)7

In een tent, ja.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 05-08-2026 18:47 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:58
Op zich vind ik een airco ook niet echt een probleem in gebieden waar het echt warm wordt overdag.

Maar zet dat ding iig wel na 21 of 22 uur uit. Dan kan iedereen rustig in slaap komen.

• KeRsTmAnNeKe
Bommes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Ja klopt!
Ondertussen ander plekje op de zelfde camping. Iets meer schaduw.
[Afbeelding]

Vannacht naast ons de hele nacht door dat ding aan. Ja ik hoor het, maar thuis hoor ik ook de warmtepompen, zwembadpompen en wat al niet meer van de diverse buren om me heen.
Alternatief is er ook, gewoon met een tentje gaan, op het tenten veld is geen stroom, dus ook geen airco's :+

Ik ga toch ook zeker opzoek naar een airco voor in de camper. Wil wel een bank airco, daar hoor je buiten vrijwel niks van. Koeling is ook beter en binnen is het ook stiller. Dan daarbij een 230volt dynamo met regelaar zodat ik die airco ook tijdens het rijden kan gebuiken.
Ik snap die airco's ook echt wel, heb er hier thuis ook een en die staat nu gewoon iedere nacht aan. In de zomer ook nachten van 25+ graden gehad, dan slaap je gewoon niet en met een airco wel.

• 205Gutmann
FRANQ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:01:
[...]

Ja dat zijn uitzonderingen.
Je poneert de stelling dat je met een caravan gewoon 130 mag, ik geef daar een verduidelijking op, en dan zijn het uitzonderingen? :Xl
Als je informatie deelt, zorg dan dat die compleet is.
Als mensen afgaan op jouw advies, kan ze dat wel eens in vervelende situaties brengen. De caravan waarmee je legaal 130 mag rijden, zal eerder de uitzondering zijn.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dat ligt denk ik aan je username @KeRsTmAnNeKe want hele volksstammen slapen prima bij 25+ graden
Wij zelf in ons huis en nu in de camper ook. :P

• 205Gutmann
JanHenk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:46:
Ik sta op een camping met plekken van ruim 250 m2, met alléén tenten en vouwwagens toegestaan.

Sinds gisteren een nieuwe buurman met een Cabanon vouwwagen. En wat schetst mijn verbazing: zo’n raam-/splitunit airco :( 8)7

In een tent, ja.
Ik heb in Kroatië wel eens een Coleman polyester tentje gezien waarin een mobiele airco stond te draaien. 8)7

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:44
Bommes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:41:
Moet iedereen voor zich weten @kwet maar om nu nog, heden ten dage, te verwachten dat die airco's er niet zijn en/of niet gebruikt worden is een utopie.
Het gaat niet om het gebruiken of hebben, het gaat om de teringherrie van 58db vlak naast je eigen open raam of tentzeil. Dat is het probleem. 22db geeft echt geen herrie en is wat mij betreft goed.

Ik had er nl 1, een split airco. Na 1 dag ingepakt en doorverkocht. Ik durfde het ding niet eens overdags te laten draaien. Wat een herrie. Die 80 euro verlies nam ik als leergeld. Nooit meer.
Thuis heb ik een airco en die hoor je /nietnauwelijks. Single-split op slaapkamer.

Dan liever wat muziek op en lekker kletsen met vrienden.

[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 05-08-2026 20:55 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:41:
Waarom is dat een utopie? Genoeg campings waar het nog als iets vreemds gezien wordt en ook genoeg campings waar ze niet toegestaan zijn. Het is net waar je gaat staan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
  • Laatst online: 22:14
Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Waarom is dat een utopie? Genoeg campings waar het nog als iets vreemds gezien wordt en ook genoeg campings waar ze niet toegestaan zijn. Het is net waar je gaat staan. :)
Heb je voorbeelden van dat soort campings in Frankrijk? Klinkt als mijn soort camping!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Tuurlijk kom ik nu weer niet op de juiste campings.. |:(
Tweakers, zucht -O-

Het zal mij een zorg zijn op welke campings wel of geen airco's aanstaan op welk kampeermiddel dan ook.
Wat ik wilde duidelijk maken is dat het vroeger eerder uitzondering dan regel was, en dat is nu echt wel andersom.
Daarbij is campings filteren op max 6 ampere nutteloos, want een beetje moderne bankairco trekt maar 4,5 Amp max.
Natuur camping? Ook daar staan gewoon caravans en campers die tegenwoordig vaker wel dan niet zo een ding op het dak hebben liggen.
Nogmaals, als ik deze camper blijf rijden dan komt er ook een (bank) airco in, die, geloof me maar, gebruikt gaat worden waarvoor het ding bedoeld is.
Dus ik begrijp compleet dat als je zou een ding hebt, je het aan zet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBiTLmfb1mNWXabTQby-2rN8QuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsnGP4H1U2eIh6NaKjOnp1lb.jpg?f=fotoalbum_large
Plaatje bij het praatje.
Links onze camper, boven de cabine wordt geslapen, geen airco, klapraampjes links en rechts in die slaap alkoof staan open.
Rechts op de foto onze nieuwe (doorreis) buren, met op hun net nieuw gekochte caravan een dakairco.
Die aanstaat.
Hoor ik die binnen bij ons, Ja zeer zeker!
Ga ik er iets van zeggen? Nee het is foking 30+ graden, als ik er eentje had stond het ding ook aan.

Als me al ergens aan stoor is het dat licht achter mij terwijl ik die foto maak :X 8)7
Daar is gelukkig nu, 5 minuten na het maken van die foto uitgezet.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat doe je nu moeilijk @Bommes? Zit die discussie van toen nog zo dwars dat je nu dat alsnog weer een punt over wilt maken? Wat is het doel? :?

Als jij het geen probleem vindt en/of er zelf een wilt is dat toch prima? Zolang je buren dat niet erg vinden is het leven en laten leven toch heb ik begrepen? Of voel je je nu bij voorbaat aangevallen omdat er hele discussies geweest zijn (al ging die met name over muziek volgens mij)?

Tweakers, zucht. :(:)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
m181087 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:58:
Op zich vind ik een airco ook niet echt een probleem in gebieden waar het echt warm wordt overdag.

Maar zet dat ding iig wel na 21 of 22 uur uit. Dan kan iedereen rustig in slaap komen.
Ik sluit me hier bij aan. Overdag komt het (meestal) niet boven andere geluiden uit. Dus dat geloof ik wel. Maar als het heerlijk stil wordt op de camping, vind ik het juist wel hinderlijk worden (als ze naast je staan)..

Verder moet iedereen voor zichzelf bepalen of ze het nodig vinden of niet.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

JanHenk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:46:

In een tent, ja.
Ik snap het nut van die airco in een tent / vouwwagen hiervan in 7(8)7

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat werkt op zich prima toch? De isolatie valt wat tegen maar als hij wat overbemeten is wordt het vast koud.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

205Gutmann schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Als mensen afgaan op jouw advies, kan ze dat wel eens in vervelende situaties brengen. De caravan waarmee je legaal 130 mag rijden, zal eerder de uitzondering zijn.
Met een Dodge Ram of een Ford 250 zal het best wel lukken om met mijn hut die 130 km/h te halen, weet alleen niet wat de constructie snelheid is van de Alko as en de Caravelair O-)
Ik hou het gewoon braaf op 90 km/h (plus ietsje erboven bij inhalen trage vouwwagens / vrachtwagens) :P

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

Min of meer dezelfde fout die TomTom maakte.

Google (dat zijn ze beide) is én altijd up-to-date, én gratis.

Dat maakt wel dat je je afvraagt wat de 'catch' is, maar die is er zo goed als niet - ik heb 'm nog niet gevonden.

Waze is vrijwel altijd uitstekend, Google Maps idem - minus de actuele verkeerswaarschuwingen/flitswaarschuwingen.

Je kunt ze ook nog tegelijk gebruiken - Google Maps gebruiken, en Waze voor de flitsers en waarschuwingen op de achtergrond laten meedraaien.

Precies zoals ik ooit Flitsmeister gebruikte. d:)b

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:25:
Zit die discussie van toen nog zo dwars
Mij zit vrij weinig dwars, maar ik denk dat je dat ondertussen ook wel weet })

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:24:
[...]

Mij zit vrij weinig dwars, maar ik denk dat je dat ondertussen ook wel weet })
Ik hoop het, want van al die uitbarstingen krijg je het volgens mij ook best warm. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50
Warmte is meestal het probleem niet, maar de combinatie warmte en hoge(re) luchtvochtigheid. Een airco lost beide op. Thuis in huis vind ik dat wel prettig, in de camper hebben we de airco slechts 2x gebruikt. We hebben er 230v voor nodig wat we meestal niet hebben, en als je alle ramen en dakramen open zet waait het er met een beetje wind goed door. Daarbij mijden we de regios waar het boven de 30 graden wordt :) Hij had er net zo goed niet op kunnen zitten.
Pagina: 1 ... 302 303 Laatste