[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 302 ... 311 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:14
_Hades_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:54:
uiteindelijk is het toch een kwestie van leven en laten leven? iedereen heeft andere gebruiken en verstaat iets anders onder 'normaal'. als iemand last heeft van mijn 'normaal', dan verwacht ik dat diegene dat even komt melden, dan kan ik een oplossing bedenken om het voor iedereen leuk te houden. als ik het gevoel heb dat ik in de machinekamer van een ventilatorenfabriek op vakantie ben, dan zeg ik daar wat van tegen de veroorzaker, als iemand last heeft van mijn schuifdeur dan doe ik daar rustiger of minder vaak wat mee. kwestie van samenleven en misschien leer je nog iets van een ander 😉
Ja en nee. De grens van vrijheid is daar, waar die vrijheid anderen direct tot last is of wanneer er hele redelijke regels overtreden worden. Nachtelijke overlast veroorzaken tot ver na de officiële rust of stilte-tijd hoort daar wat mij betreft zeker onder. Of die overlast dan komt van mensen die tot in de kleine uurtjes blijven buurten bij elkaar, van muziek, van een brommende airco of van voertuigen is wat mij betreft niet zo relevant.
Rust = rust.

Wil je niet om 23.00u naar bed? Prima. Maar hou je stil of zoek lekker de plaatselijke horeca op.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13
Ik verbaasde me dan weer over wat vaste plekken op enkele campings waar we laatst gestaan hebben, dacht dat dat ook aan regels moest voldoen, maar daar staan soms echt hele creatieve bouwwerken, wat niet misstaat in een krottenwijk. Ergens op een andere camping weer koning tokkie die zn vaste plek volledig dichtgetegeld had, hoop shiny zwarte en zilveren ornamenten rondom zn caravan.

Niet echt mijn soorten camping, maar de ene was op doorreis en de andere leek totaal niet op de 3 foto's die op internet stonden :p had daar verder ook geen last van gelukkig.

Zit wel naar een andere tent te kijken, toch de De Waard eruit, laatst naar Schijndel geweest, leuke Bardani tenten gezien (Wave 300, niet de air), dacht voor 1000 wel te kunnen slagen maar met TC doek is dat een lastige opgave.

Komen er vaak nog einde jaars acties op tenten of is het gewoon als er nu een deal is die maar pakken?

We zoeken een vrij ruime tunnel (4 persoons-ish, voor 2en) met bij voorkeur een luifel waar we bij regen onder kunnen zitten. TC doek, vol katoen is mooi maar me te zwaar, volledig polyester weer te klam :p Wel leuk om te zien dat er steeds meer aan details gedacht wordt zoals kabeldoorvoeren etc.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:12
Die deals zijn er wel maar hèt moment om te shoppen is natuurlijk in oktober. Dan zijn alle spijtoptanten weer terug en dan kun je wel wat leuke deals vinden. Bij De Wit? Not so much

• joostga
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:58
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:50:
Zit wel naar een andere tent te kijken, toch de De Waard eruit, laatst naar Schijndel geweest, leuke Bardani tenten gezien (Wave 300, niet de air), dacht voor 1000 wel te kunnen slagen maar met TC doek is dat een lastige opgave.

Komen er vaak nog einde jaars acties op tenten of is het gewoon als er nu een deal is die maar pakken?

We zoeken een vrij ruime tunnel (4 persoons-ish, voor 2en) met bij voorkeur een luifel waar we bij regen onder kunnen zitten. TC doek, vol katoen is mooi maar me te zwaar, volledig polyester weer te klam :p Wel leuk om te zien dat er steeds meer aan details gedacht wordt zoals kabeldoorvoeren etc.
Daar hebben wij ook naar zitten kijken, mooie tent. Wij hebben nu de Bardani Spitfire 300 Deluxe, ook met z'n 2en. Die heeft ook een hele diepe luifel waar je heerlijk onder zit.

Die Wave 300 heeft dan weer een luifel waarvan je de zijkanten kan oprollen, dan kan je hem als een soort tarp gebruiken. En je kan hem 's avonds vast droog opbergen als je de dag erop vertrekt. Ook het bisonyl kuipzeil is beter dan die van de Spitfire.

Voordeel van de Spitfire is dan weer dat je hem met binnentent en al kan oprollen en in de zak doen. Is ie de keer erop weer zo opgezet.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16
-knip- een iets vriendelijkere toon mag wel ...over eventueel geluid na 2200. Of voor 2200 als iemand muziek aan heeft.

Valt voor mij in de zelfde categorie als jengelende kinderen op een camping. Of de buurman die aan het boren is thuis, of mijn buren die in de nacht kleine kindjes aan het maken zijn.

Part of life. Geef elkaar wat ruimte en geniet voor de rest. Wat niet wil zeggen dat de buren op de camping elke nacht tot 0400 een zooi herrie moeten maken met andere buren op de camping. Maar als dat zo af en toe gebeurt, leuk voor ze, ze hebben het dan gezellig

Leven en laten leven.

[ Voor 7% gewijzigd door DexterDee op 31-07-2026 10:48 ]

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:42
Ik verbaasde me dan weer over wat vaste plekken op enkele campings waar we laatst gestaan hebben, dacht dat dat ook aan regels moest voldoen, maar daar staan soms echt hele creatieve bouwwerken, wat niet misstaat in een krottenwijk. Ergens op een andere camping weer koning tokkie die zn vaste plek volledig dichtgetegeld had, hoop shiny zwarte en zilveren ornamenten rondom zn caravan.

Niet echt mijn soorten camping, maar de ene was op doorreis en de andere leek totaal niet op de 3 foto's die op internet stonden :p had daar verder ook geen last van gelukkig.

Zat zelf te kijken naar Falco tenten, zijn wat duurder rond de 3k, maar op Marktplaats zijn deze erg goedkoop te vinden!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mirved schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Dus de mini disco moet ook verboden worden?
Een aankondiging van een mini-disco (vaak op vaste dag in de week) is voor mij reden om de betreffende camping te skippen. Die is direct uit de lijst van opties. Onderweg rij ik dan ook door als ik ze tegenkom.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:16

Dentheman

Zie signature

Voor ons zit het er helaas al weer even op, wij waren een vroege regio met vakantie en vertrokken gelijk op zaterdag 4 juli, we maakten na 850km een tussenstop op Camping Illertissen, de reis verliep zo voorspoedig dat ik het laatste uurtje slechts 80 km/h reed, anders zouden we aankomen tijdens de mittagruhe :p Er was dat weekend geen vrachtverkeer in Duitsland op de weg, dat reed wel lekker. Prima camping overigens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0q7kT7uDirDgyciRwEcPFpsxeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYkkMWj2J73t8LKV2tKYKVkU.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna door naar Lago Idro Glamping Boutique, een hele mond vol maar prima camping met 100 plaatsen (ongeveer 50/50 kampeerplekken vs. vaste tenten/huisjes). We kwamen er vlak voor vertrek achter dat we (schijnbaar) een 'lake view pitch' hadden geboekt, dus dat was prachtig. Lekker overzichtelijke camping waardoor we zelfs onze dochter van 4 jaar zorgeloos over de camping konden laten scharrelen. Er was animatie maar niet overdadig. Het was warm en veel activiteiten waren >30 minuten rijden van de camping, dus voor ons doen veel op de camping gehangen en genoten van het meer. Af en toe op tijd eruit voor een rondje op de fiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XF21JneVkaSxJgGC3akRHaZ1SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgOVcNB57xAa9x0MS1IMtoD9.jpg?f=fotoalbum_large

Wel mazzel gehad met het weer, 2x dreigende luchten en aantrekkende wind gehad, maar uiteindelijke stortte de zwarte pitten van de weerradar zich uit over het zuidelijke gedeelte van het Gardameer en niet bij ons.

Daarna door naar het actieve gedeelte van de vakantie, we wilden eigenlijk terug naar camping 'Naturliches Hell' maar die nemen in het hoogseizoen alleen verblijven aan van 10 nachten of meer. Zodoende hadden we een plek geboekt bij Camping Grubhof in Lofer (Oostenrijk), sanitair mooier dan thuis & prachtig gelegen in een dal aan de rivier. Wel stricte instructies mbt. opstellen van de auto/caravan/kampeermiddel maar daardoor oogt de camping wel overzichtelijk. Met de summercard krijg je gratis toegang tot allerlei activiteiten in de omgeving zoals diverse kloven, zwembad en de ski-lift zodat je de berg op kan. Alle activiteiten zijn voor kinderen geschikt met elke 15-20min een kleine kinderactiviteit (quiz, knikkerbaan, etc.), alles draait om 'erlebnis'. We zijn ook een dagje naar de Maria-Alm geweest wat zeker de moeite waard was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_tV04alXF_T9VZvMN9xqla-qog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oi9u8yBbpjq4mRuJWjihF8q0.jpg?f=fotoalbum_largeToeval wil dat we op deze camping 2 families tegenkwamen die in Italie bij ons 'in de straat' stonden.

Het was ons tot op heden niet gelukt om een acceptabele (doorreis) camping te vinden in de regio Frankfurt, maar dit jaar eindelijk een knappe camping gevonden aan de Main.

Toen zaten 3 weken er alweer op :+ Vooral in Oostenrijk begon het te krieblen voor een andere caravan, wat hebben onze Oosterburen vaak mooie spullen mee met ditto auto's etc. Maar na een uurtje marktplaatsen kwam ik tot de conclusie dat de meerwaarde van een nieuwere caravan niet opweegt tegen het geld wat we zouden moeten bijleggen voor die paar weken per jaar waarin je hoopt zoveel mogelijk buiten te zijn :p

Zie ondertitel

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:36
Drardollan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Ik heb nog nooit een reglement gezien die een avondklok of soortgelijk iets vastlegt. Rust is iets anders dan complete stilte. Als je het zo stelt is het zelfs verboden om naar de WC te gaan, iemand kan de rits van de tent of het doorspoelen horen tenslotte.
Rust is niet luidkeels schaterlachen en een grote bek teruggeven.
Een rits opendoen en naar de wc gaan is niet de verstoring van de rust, dat zijn normale omgevingsgeluiden.

Als je dat niet snapt ben je geen goede kampeerder maar een tokkie.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:24
Pat911 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:23:
[...]

Een rits opendoen en naar de wc gaan is niet de verstoring van de rust, dat zijn normale omgevingsgeluiden.

Of je bent gewoon een ander soort kamperen gewend.

Het is lekker makkelijk om mensen in een hokje te duwen omdat ze niet passen binnen jouw ideaalwereld.

All your base are belong to us!

• KeRsTmAnNeKe
Tha_T schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 06:36:
Die deals zijn er wel maar hèt moment om te shoppen is natuurlijk in oktober. Dan zijn alle spijtoptanten weer terug en dan kun je wel wat leuke deals vinden. Bij De Wit? Not so much
Die hebben niet alleen de stokken, maar de hele tent opgeblazen :P
Zoek wel liever echt nieuw, 2e hands weet je niet altijd hoe ermee omgegaan is en het verschil in prijs is relatief laag. Voor een hogere klasse tenten is het eventueel wel te overwegen.
joostga schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:12:
[...]

Daar hebben wij ook naar zitten kijken, mooie tent. Wij hebben nu de Bardani Spitfire 300 Deluxe, ook met z'n 2en. Die heeft ook een hele diepe luifel waar je heerlijk onder zit.

Die Wave 300 heeft dan weer een luifel waarvan je de zijkanten kan oprollen, dan kan je hem als een soort tarp gebruiken. En je kan hem 's avonds vast droog opbergen als je de dag erop vertrekt. Ook het bisonyl kuipzeil is beter dan die van de Spitfire.

Voordeel van de Spitfire is dan weer dat je hem met binnentent en al kan oprollen en in de zak doen. Is ie de keer erop weer zo opgezet.
Net even gegoogled en dacht eerst dat die luifel helemaal niet zo groot was, maar toen zag ik de deluxe, stukje langer.
Binnenkort nog maar een keer kijken en overwegen. Je gaat op een gegeven moment wel naar details kijken, bv zo'n bisonyl grondzeil, voelt net wat degelijker aan, voor m'n gevoel zijn voorgebogen alu stokken ook net iets degelijker dan stokken die je zelf moet buigen. Stond ook een best leuke Safarica tent, maarja, die leek geen ventilatie te hebben in het slaapdeel en daar zat de tent aan de zijkanten met plastic clips op de stokken, ik zie dat wel vergaan binnen enkele keren gebruiken.

Reden om toch eens verder te kijken is vooral het gewicht en volume van zo'n dikke katoenen tent met stalen stokken. 'Onverwoestbaar', maar je sjouwt je een breuk en de auto ligt ook zo vol.

• joostga
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:58
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:41:
[...]

Net even gegoogled en dacht eerst dat die luifel helemaal niet zo groot was, maar toen zag ik de deluxe, stukje langer.
Binnenkort nog maar een keer kijken en overwegen. Je gaat op een gegeven moment wel naar details kijken, bv zo'n bisonyl grondzeil, voelt net wat degelijker aan, voor m'n gevoel zijn voorgebogen alu stokken ook net iets degelijker dan stokken die je zelf moet buigen. Stond ook een best leuke Safarica tent, maarja, die leek geen ventilatie te hebben in het slaapdeel en daar zat de tent aan de zijkanten met plastic clips op de stokken, ik zie dat wel vergaan binnen enkele keren gebruiken.

Reden om toch eens verder te kijken is vooral het gewicht en volume van zo'n dikke katoenen tent met stalen stokken. 'Onverwoestbaar', maar je sjouwt je een breuk en de auto ligt ook zo vol.
De luifel is twee meter diep, en de voorkant loop ook een beetje naar binnen. Dus je kan hier heerlijk beschut zitten, uit de wind en droog. Als het kouder wordt hebben we binnen ook genoeg ruimte om lekker te zitten.

Ondanks dat het geen bisonyl grondzeil is heb ik wel vertrouwen in het grondzeil wat er in zit. Genoeg regen gehad, maar nog geen drupje vocht binnen gehad. De stokken zijn ook van sterk, voorgevormd aluminium, dat voelt ook heel stevig aan.

Gewicht en volume blijft altijd een dingetje, maar het is in ieder geval geen katoenen opblaastent van 50kg+. Dit is voor mij prima om in m'n eentje naar zolder te tillen.

Wel grappig dat je overweegt om van een de Waard naar een Bardani te gaan, want wij zitten juist verlekkerd te kijken naar de Karsten Lacerta en de de Waard Bosuil. :P

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

@Dentheman Mooie camping aan het Idro meer, staat op mijn lijstje voor volgend jaar. 10 jaar terug Camping Belvedere (ook Idro meer) bezocht met de tent in het hoogseizoen en wat een mooie omgeving blijft het.

[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 01-08-2026 16:44 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
aReaRe schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:00:
@Dentheman Mooie camping aan het Idro meer, staat op mijn lijstje voor volgend jaar. 10 jaar terug Camping Belvedere bezocht met de tent in het hoogseizoen en wat een mooie omgeving blijft het.
Ik ben hier jaren geleden geweest. Niet zo druk als de grote meren. https://www.campinglevico.com/nl/

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:22
_Hades_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:54:
uiteindelijk is het toch een kwestie van leven en laten leven? iedereen heeft andere gebruiken en verstaat iets anders onder 'normaal'. als iemand last heeft van mijn 'normaal', dan verwacht ik dat diegene dat even komt melden, dan kan ik een oplossing bedenken om het voor iedereen leuk te houden. als ik het gevoel heb dat ik in de machinekamer van een ventilatorenfabriek op vakantie ben, dan zeg ik daar wat van tegen de veroorzaker, als iemand last heeft van mijn schuifdeur dan doe ik daar rustiger of minder vaak wat mee. kwestie van samenleven en misschien leer je nog iets van een ander 😉
Leven en laten leven, ik krijg daar toch wel de kriebels van. Mensen moeten gewoon fatsoen hebben en hun aanwezigheid niet opdringen aan anderen.

Ik kan het echt waarderen om na het seizoen te gaan en de camping nog half vol te hebben of gewoon fatsoenlijke mensen. Het zijn toch vaak de nederlanders en de duitsers die enorm luid zijn. Dat leven en laten leven is daar wel debet aan. Schuifdeuren enzo, daar doe je weinig tegen afgezien van rustig dicht doen. Muziek en luid praten daarentegen. Zelfde met gillende schreeuwende kinderen.

Een tijd terug zijn we 4 weken door noorwegen wezen reizen. Geen muziek in de supermarkten. Dus mensen praten zachter. Omdat ze zachter praten kan alles een volume lager. Omdat alles een volume lager kan is alles stiller.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
twowheeler schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Leven en laten leven, ik krijg daar toch wel de kriebels van. Mensen moeten gewoon fatsoen hebben en hun aanwezigheid niet opdringen aan anderen.

Ik kan het echt waarderen om na het seizoen te gaan en de camping nog half vol te hebben of gewoon fatsoenlijke mensen. Het zijn toch vaak de nederlanders en de duitsers die enorm luid zijn. Dat leven en laten leven is daar wel debet aan. Schuifdeuren enzo, daar doe je weinig tegen afgezien van rustig dicht doen. Muziek en luid praten daarentegen. Zelfde met gillende schreeuwende kinderen.

Een tijd terug zijn we 4 weken door noorwegen wezen reizen. Geen muziek in de supermarkten. Dus mensen praten zachter. Omdat ze zachter praten kan alles een volume lager. Omdat alles een volume lager kan is alles stiller.
Het moeilijke is natuurlijk dat fatsoenlijk voor iedereen weer anders is. Veel dingen zijn overduidelijk onfatsoenlijk ( luide muziek, iedereen uitroken, luid praten midden in de nacht, etc), maar er is een groot grijs gebied.

Voor de een is absolute rust fatsoenlijk, maar voor de ander is een rustig muziekje en wat levendigheid juist weer gewenst en geen enkel probleem.

Zelfs bij ons thuis is daar al verschil, ik vind het prima en gezellig dat er muziekje opstaat en dat de kinderen redelijk actief zijn (gillen mag uiteraard niet). Maar mijn vriendin kan daar slechter tegen, dus dan gaat de radio uit en vragen we de kinderen wat rustiger te doen. (Maar ja kinderen blijven kinderen, en in het spel kunnen zo gewoon makkelijk luidruchtig worden :D)

Ik pas me ook gelukkig makkelijk aan, maar ja je kan ook niet aanpassen totaan dat er geen klachten meer zijn ;)

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-08 13:26
Wij (mijn vaste fietsmaat en ik) zijn voor een reserve tent aan het zoeken naar een tent met tentstokken die je niet hoeft te buigen. We hadden al langere tijd deze op het oog, maar een paar dagen geleden ontdekte ik ineens deze video review:

YouTube: This is the BEST Backpacking Tent But...

In deze video komt het volgende naar voren over de vrij dure Durston X-Mid 2 Solid tent voor backpackers en fietsers: het doek van de binnentent en buitentent is zo enorm dun en kwetsbaar dat er heel makkelijk volkomen overwacht scheurtjes in kunnen komen.

De reviewer stelt dat dit vaker voorkomt bij ultra lichte tenten.

We zijn ook nog aan het kijken naar een alternatief zoals de Bach Wickiup 3, maar die heeft dat zelfde soort dunne tentzeil.

Nu slaat bij ons de twijfel toe. Bestaan er nog wel tenten waar je 100% gegarandeerd van op aan kan of zit er tegenwoordig in elk model wel een of ander defect waardoor je stressvolle momentjes in je vakantie kunt verwachten?

Onze huidige vaste tent is trouwens deze. Daar hebben we een setje extra tentstokken voor besteld bij Bever, maar dat bedrijf geeft nog niet thuis binnen de beloofde maximum vijf dagen responstijd :(

[ Voor 14% gewijzigd door Uruk-Hai op 31-07-2026 15:37 ]

Ryzen 7 7700, 32GB RAM, 1TB 2.5inch SSD, AMD Radeon RX 5500 XT, 2x IIayama 23.8inch FullHD

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45
Uruk-Hai schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:32:
Nu slaat bij ons de twijfel toe. Bestaan er nog wel tenten waar je 100% gegarandeerd van op aan kan of zit er tegenwoordig in elk model wel een of ander defect waardoor je stressvolle momentjes in je vakantie kunt verwachten?
Iedere influencer wil je natuurlijk laten blijven zoeken en altijd wel _iets_ vinden, dat is deel van hun bestaansrecht. De meeste dingen die ze vinden valt imho prima mee te leven. Net als veel dingen is het altijd een compromis.

De nieuwe X-Dome Pro 1+ heeft wel Dyneema fabric wat sterker is, de reguliere versies van Durston zijn inderdaad erg kwetsbaar.

Ik zou kijken naar de tenten van Decathlon, die hebben recent best goede dingen uitgebracht. Zoek op 'MT900 Tent' en je krijgt de meeste varianten wel naarboven. Onder 2kg en gewoon goede prijs/kwaliteit als je het mij vraagt. De Durston zou ik alleen gebruiken voor fastpacken (trailrunnen met een tent), niet voor bikepacken. De tent is onnodig veel kwetsbaarder voor die paar gram die bij het fietsen minder uitmaken. Ik zou voor een 3P tent gaan als je niet heel intiem bent, minimale gewitchtstoename maar veel meer slaapcomfort.

[ Voor 30% gewijzigd door Roet op 31-07-2026 15:48 ]

• Gonadan
  • Laatst online: 22:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
kepler schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Het moeilijke is natuurlijk dat fatsoenlijk voor iedereen weer anders is. Veel dingen zijn overduidelijk onfatsoenlijk ( luide muziek, iedereen uitroken, luid praten midden in de nacht, etc), maar er is een groot grijs gebied.

Voor de een is absolute rust fatsoenlijk, maar voor de ander is een rustig muziekje en wat levendigheid juist weer gewenst en geen enkel probleem.
Daarom wilde ik zo graag weten waar we het nu precies over hadden. Context maakt heel veel uit voor dat grijze gebied.

Een tijd geleden stond ik in Normandië op een immense camping bij de kust met alles er op en er aan. Denk je dat ik daar verwachtingen heb over geluid of ga klagen over muziek? Op zo'n camping doet iedereen gewoon zijn ding en je mag blij zijn als je de nacht gewoon door kunt slapen. Dat is asociaal* maar geaccepteerd, zo is dat gewoon.

Een andere keer sta je op een kleinschalige rustige camping waar duidelijk rusttijden worden aangegeven en het voor die tijd al stil is en velen zelfs op bed liggen. Daar verwacht ik een stuk meer qua stilte en is 's avonds laat nog gesprekken voeren gewoon not done en muziek bij reglement verboden.

* De term asociaal krijgt snel een negatieve connotatie maar is in dit geval semantisch correct zonder specifiek waardeoordeel of mensen als tokkies weg te willen zetten. Dat vind ik namelijk niet terecht en ook niet fatsoenlijk.
Feit is wel dat men op zich op de ene camping veel meer aanpast en rekening houdt met anderen en dat ook verwacht wordt van hen door de anderen. Ik wil weg blijven van een waardeoordeel maar het is wel een duidelijk verschil qua doelgroep.
En als iemand van de ene doelgroep op de camping voor een andere doelgroep komt dan gaat het mis en krijg je hier posts. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

...

Ik heb vorig jaar bij De Wit na de Safarica Blackhawk 300 Deluxe gekocht. Na twee vakanties is ons oordeel dat het toch tegenvalt. Had het voordeel van de twijfel gegeven maar alles ademt 'huismerk'. (Safarica en Bardani zijn merken van De Wit bedrijvengroep).

Qua features zitten de tenten wel redelijk goed in elkaar. Maar:
  • de tent is gewoon niet fatsoenlijk waterdicht. Van de 5 of 6 tenten die we hebben kan deze het minste regen aan. Als het langer regent dan komt zowel door het doek als bij de naden er doorheen. Dat is nogal onhandig als je door Schotland (vorig jaar) of Ierland (dit jaar) reist. Voor het eerst in 25 jaar heb ik van die spray gebruikt.
  • De robuustheid en afwerking is minder. Het ontwerp van de luifel is zelfs zodanig zwak dat die bij matige wind al niet aan te raden is om op te zetten.
Op zich wel jammer want de grootte is perfect voor een rondreisvakantie. We kunnen er met 4 in zitten met tafel. En in een half uur breek je hem af en zet hem weer neer.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 31-07-2026 16:56 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:27:
[...]

Ik heb vorig jaar bij De Wit na de Safarica Blackhawk 300 Deluxe gekocht. Na twee vakanties is ons oordeel dat het toch tegenvalt. Had het voordeel van de twijfel gegeven maar alles ademt 'huismerk'. (Safarica en Bardani zijn merken van De Wit bedrijvengroep).

Qua features zitten de tenten wel redelijk goed in elkaar. Maar:
  • de tent is gewoon niet fatsoenlijk waterdicht. Van de 5 of 6 tenten die we hebben kan deze het minste regen aan. Als het langer regent dan komt zowel door het doek als bij de naden er doorheen. Dat is nogal onhandig als je door Schotland (vorig jaar) of Ierland (dit jaar) reist. Voor het eerst in 25 jaar heb ik van die spray gebruikt.
  • De robuustheid en afwerking is minder. Het ontwerp van de luifel is zelfs zodanig zwak dat die bij matige wind al niet aan te raden is om op te zetten.
Op zich wel jammer want de grootte is perfect voor een doorreisvakantie. We kunnen er met 4 in zitten met tafel. En in een half uur breek je hem af en zet hem weer neer.
Die ervaring deel ik. Ik heb een Safarica vis-a-vis tentje die ik met mijn dochter gebruik voor een weekendje bij een BSO of met de neefjes. Prima ding maar een serieuze vakantie zou ik er niet mee doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:22

Voor een tunnel zou ik Falco doen. Of Redwood, ook mooi maar minder dan Falco. De tc tent van Decathlon schijnt trouwens ook erg goed te zijn. Maar geen ervaring mee (wel met Decathlon tenten, altijd top, maar wel ander kaliber)

Karsten maakt prachtige tunnels maar ze hadden (misschien nog steeds) altijd een gordijn ipv een afgesloten slaap tent. Daarom voor ons altijd ongeschikt. We zijn van een Falco havik 3500 naar een de waard papegaaiduiker gegaan (twee mensen). De de waard vinden we fijner, maar die Falco klopte wel helemaal. Beide zijn sterk, de de waard heeft het bij ons wel zwaarder gehad, en geen centje pijn. Heel modulair en als je handig bent staan ze vrij snel. Maar wel zwaar idd. Falco maakt gebruik van een uniek kunstof. Geen katoen, maar wel goed spul

[ Voor 9% gewijzigd door twowheeler op 31-07-2026 19:48 ]

• maartend
Pat911 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:23:
[...]

Bijzonder ; schaterlachen en een grote bek als gelijkwaardig beschouwen.

Of ik lees hem verkeerd en schaterlachen zelf is niet zo ernstig

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 31-07-2026 20:03 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36
maartend schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:01:
[...]

Bijzonder ; schaterlachen en een grote bek als gelijkwaardig beschouwen.
Bijzonder; ik lees een “en” niet een “of”…
De discussie had een oorzaak en dat had te maken met kampeerders die én herrie maakten én een grote mond terug gaven als iemand er iets van zei

Edit: ik zag je edit niet 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 31-07-2026 20:07 ]

• maartend
crimby schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:06:
[...]

Bijzonder; ik lees een “en” niet een “of”…
De discussie had een oorzaak en dat had te maken met kampeerders die én herrie maakten én een grote mond terug gaven als iemand er iets van zei

Edit: ik zag je edit niet 7(8)7
Grote bek is idd totaal niet ok. Weet je, ik maak herrie, maar als iemand langskomt met vraag kan et wat zachter, dan zeg ik gelukkig wel soory en zeker geen grote bek.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:43
[...]

Wij stonden na de eerste paar dagen op een veld wat steeds Duitser werd. Naast ons hadden we op een gegeven moment 3 Duitse caravans. Twee ervan heel erg stil en op zichzelf. 21u was daar de voortent dicht en het licht uit.

Helaas de Duitsers naast ons van een heel ander kaliber. Was een samengesteld gezin met kinderen van beide ouders die continue ruzie hadden met elkaar, hoogtepunt altijd rond kinderbedtijd als wij onze kinderen (1 en 3) net in bed hadden of net naar bed brachten. Gelukkig hebben ze er beiden niet echt last van gehad met slapen.

De ouders van het gezin rookten ook en deden dat echt continue naast de slaapcabine van onze kinderen. Gevraagd of ze daar in ieder geval in de avond rekening mee konden houden, maar die maakten zelf wel uit waar ze rookten..

Leefgeluiden heb ik over het algemeen geen last van, tenzij ze zo extreem zijn dat de nachtrust van mijn kinderen of mijzelf en vriendin er onder leidt.

Stonden trouwens op camping Witterzomer in Assen. Was daar zeer rumoerig tot 23u en daarna ging de beveiliging actief op pad om iedereen tot rust te manen. Voor gezinnen met wat jongere kinderen prima camping met leuke animatie. Zodra ze wat ouder worden richting puber denk ik niet meer geschikt.
Zou wel checken of er activiteiten zijn op het Circuit van Assen. Wij hadden het Truckstar festival even over het hoofd gezien 😂. Eerste avond dat het was vrachtwagen getoeter en hardcore/uptempo tot 3u ‘s nachts waarna dat om 7:30u weer begon 😂.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HansAnders07 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Zou wel checken of er activiteiten zijn op het Circuit van Assen. Wij hadden het Truckstar festival even over het hoofd gezien 😂. Eerste avond dat het was vrachtwagen getoeter en hardcore/uptempo tot 3u ‘s nachts waarna dat om 7:30u weer begon 😂.
Haha, ja, die verrast mij ook iedere keer. Wij hadden bij vertrek (richting Frankrijk) zondagavond daardoor een gigantisch uitzwaaicomité langs de A28 vanaf Staphorst (waar ik invoeg) tot zelfs voorbij Zwolle. Ook al eens middenin de stoet terecht gekomen toen ik bij mijn schoonvader uit Assen vandaan kwam.

Witterzomer ben ik vroeger wel eens geweest. Heeft weinig indruk gemaakt om eerlijk te zijn, zou er zelf niet snel naartoe gaan. Te veel Duits en te veel vakantiepark voor mijn smaak.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:45

_Eend_

🌻🇺🇦

HansAnders07 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Wij stonden na de eerste paar dagen op een veld wat steeds Duitser werd. Naast ons hadden we op een gegeven moment 3 Duitse caravans. Twee ervan heel erg stil en op zichzelf. 21u was daar de voortent dicht en het licht uit.

Helaas de Duitsers naast ons van een heel ander kaliber. Was een samengesteld gezin met kinderen van beide ouders die continue ruzie hadden met elkaar, hoogtepunt altijd rond kinderbedtijd als wij onze kinderen (1 en 3) net in bed hadden of net naar bed brachten. Gelukkig hebben ze er beiden niet echt last van gehad met slapen.

De ouders van het gezin rookten ook en deden dat echt continue naast de slaapcabine van onze kinderen. Gevraagd of ze daar in ieder geval in de avond rekening mee konden houden, maar die maakten zelf wel uit waar ze rookten..

Leefgeluiden heb ik over het algemeen geen last van, tenzij ze zo extreem zijn dat de nachtrust van mijn kinderen of mijzelf en vriendin er onder leidt.

Stonden trouwens op camping Witterzomer in Assen. Was daar zeer rumoerig tot 23u en daarna ging de beveiliging actief op pad om iedereen tot rust te manen. Voor gezinnen met wat jongere kinderen prima camping met leuke animatie. Zodra ze wat ouder worden richting puber denk ik niet meer geschikt.
Niet alle activiteiten op het circuit trekken veel campingangers aan. Als er een Ferrari club daar een event heeft zul je de bezoekers ervan niet snel op een camping zien. In ieder geval niet de clubleden :+

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:41
kepler schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Zelfs bij ons thuis is daar al verschil, ik vind het prima en gezellig dat er muziekje opstaat en dat de kinderen redelijk actief zijn (gillen mag uiteraard niet). Maar mijn vriendin kan daar slechter tegen, dus dan gaat de radio uit en vragen we de kinderen wat rustiger te doen. (Maar ja kinderen blijven kinderen, en in het spel kunnen zo gewoon makkelijk luidruchtig worden :D)

Ik pas me ook gelukkig makkelijk aan, maar ja je kan ook niet aanpassen totaan dat er geen klachten meer zijn ;)
Afgelopen week ben ik met mn vriendin een paar dagen op camping omaha beach geweest. Erg druk, overdag veel spelende kinderen maar tegen 2200 was het stil. Nog wel veel beweging, maar bij je tent/camper zitten en gewoon zacht praten is geen probleem vind ik. 1 Italiaans gezin viel duidelijk uit de toon, die maakten 24/7 kabaal.

Nu staan we een nacht op een camperplaats bij valkenburg, maar dit heeft echt de sfeer van een parkeerplaats in Duitsland... wat een doodse boel.

Pluspunt! Dit was de 1e keer dat we onze vw multivan als camper hebben gebruikt en ik ben echt verrast door het ding! We hebben er een klein bustentje bij, maar wat is dit ideaal zeg! Ik ga vaker dit soort trips doen.

• pirke
  • Laatst online: 19:26
@Bouke-p je hebt camperplaatsen en camperplaatsen... De ene heeft wat meer sfeer en een stukje gras om buiten te zitten, de andere is inderdaad een grote parkeerplaats.

De reden dat je er gaat staan is in alle gevallen ofwel omdat je een plekje zoekt voor de nacht op doorreis, of omdat je de stad of bezienswaardigheid op loop- fietsafstand wilt bekijken, of omdat je gebruik wilt maken vd faciliteiten (grijs/zwart water legen, schoon water innemen, douche, wasmachine, stroom). Meestal ben je na 1 of 2 nachtjes weer weg. Het is geen camping waar je een week gaat staan om te genieten vd muziek die je overal hoort ;)

Zo kan het ook met een camper (ons huidige plekje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDKSL35Xx8TeQx_gUZjmbUyXl4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kx1RjDeWiHTiYfA5gRkiL5F2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan moet je wel zelfvoorzienend zijn. Geen stroom, water, wc, supermarkt, etc op de plek waar je staat.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:12
Uruk-Hai schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:32:
Wij (mijn vaste fietsmaat en ik) zijn voor een reserve tent aan het zoeken naar een tent met tentstokken die je niet hoeft te buigen. We hadden al langere tijd deze op het oog, maar een paar dagen geleden ontdekte ik ineens deze video review:

YouTube: This is the BEST Backpacking Tent But...

In deze video komt het volgende naar voren over de vrij dure Durston X-Mid 2 Solid tent voor backpackers en fietsers: het doek van de binnentent en buitentent is zo enorm dun en kwetsbaar dat er heel makkelijk volkomen overwacht scheurtjes in kunnen komen.

De reviewer stelt dat dit vaker voorkomt bij ultra lichte tenten.

We zijn ook nog aan het kijken naar een alternatief zoals de Bach Wickiup 3, maar die heeft dat zelfde soort dunne tentzeil.

Onze huidige vaste tent is trouwens deze. Daar hebben we een setje extra tentstokken voor besteld bij Bever, maar dat bedrijf geeft nog niet thuis binnen de beloofde maximum vijf dagen responstijd :(
100% heb je natuurlijk nooit.

Big Agnes Copper Spur in de fiets uitvoering anders een idee? Heb zelf de 2 UL voor wandelen, erg tevreden mee.

Hi Ha Hopjesvla

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
[...]

Grotendeels eens hoor, maar ik vind het wel een beetje hautain gedacht dat 'jouw' manier de enige en beste manier is waarop zich men op een camping gedragen moet. Als je naar een camping gaat waar ook kinderen mogen komen accepteer je naar mijn mening dat daar kinderen spelen (en gillen, huilende baby's etc). Af en toe een muziekje van de buren aanhoren vind ik persoonlijk eigenlijk wel gezellig en bij de camping horen. Ik ben het met je eens dat het andere uiterste ook vervelend is, maar ik probeer aan te geven dat iedereen zo zn eigen graadmeter heeft. 😉

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@HansAnders07 wij staan in het voorjaar wel eens met een meiplaats op Witterzomer met de vouwwagen. Dan kun je 5-6 weken lang, vanaf de meivakantie met hemelvaart en met Pinksteren staan. Ook dan hoor je veel geluiden van het circuit komen (veel vrije race dagen); de camping ligt er hemelsbreed vlak naast.

Ik ben het met je eens dat de camping het best geschikt is voor jonge kinderen. En dat op sommige velden nogal wat simpel volk staat als vaste staander inclusief hele ornamenten, tuinsets en fatbikes om de tent. Gelukkig is het voorjaar wel een stuk rustiger dan de zomer en is de camping voor ons om de hoek; dan is het heerlijk vertoeven daar.

Over de camping in Normandië; we hebben inmiddels een halve dierentuin in de voortent gehad. Zoonlief had Oasis gemorst en niet opgeruimd; halve mierenhoop in de voortent. Daarnaast vanaf de eerste nacht een muis in de tent die me al wat crackers en zoute pinda heeft gekost en gisteren rende er ineens een mol naar binnen. Geen idee waar die weg kwam, maar die heb ik voorzichtig weer uitgezet in de bosjes.

En een paar Engelsen heb ik gisteren mogen wijzen op het bbq verbod op de camping. Ze gaven aan geen informatie vanuit de receptie te hebben gehad inzake het verbod dus waren blij dat ik het kwam melden. Dat ging dus helemaal prima.

Vooral toen ze hoorden dat hier 3 dagen geleden nog een stuk landbouwgrond in de fik stond op een paar km van de camping. Het is hier zo verschrikkelijk droog...

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

@m181087 Gingen ze bbq'en op kolen dan? Dat kun je zonder verbod ook wel snappen dat dit niet slim is om te doen op gras zo droog als stro :P

op de campjng in de Vendee waar wij hebben gestaan was ook al vanaf het begin een verbod op kolen bbq. Kom ook steeds vaker campings tegen waar kolen bbq's altijd verboden zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Chaoss op 01-08-2026 17:17 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Iemand nog tips voor een camping in de Dolomieten (volgend jaar) met een vouwwagen?

Ik kom veel campjngs tegen die vooral voor campers en caravans zijn. Met smalle langwerpige staplaatsen allemaal netjes in een rij vaak zonder afscheiding ertussen of kleine hegjes... daar krijg ik toch een beetje de kriebels van :p Het mag van mij wel iets natuurlijker.

Ook zie ik veel campings met reviews van mensen die er 1-3 dagen staan oftewel van die typische doorreis campings. Dat vind ik ook niets om daar dan 2-2,5 week te staan.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Chaoss schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:06:
@m181087 Gingen ze bbq'en op kolen dan? Dat kun je zonder verbod ook wel snappen dat dit niet slim is om te doen op gras zo droog als stro :P

op de campjng in de Vendee waar wij hebben gestaan was ook al vanaf het begin een verbod op kolen bbq. Kom ook steeds vaker campings tegen waar kolen bbq's altijd verboden zijn.
Zonder kolen is het toch ook geen barbecueën? Althans ik schaar mijn Safari Chef niet onder de barbecues wanneer het gaat om een barbecueverbod. Over het algemeen gaat het dan over open vuur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Zonder kolen is het toch ook geen barbecueën? Althans ik schaar mijn Safari Chef niet onder de barbecues wanneer het gaat om een barbecueverbod. Over het algemeen gaat het dan over open vuur.
Er zijn natuurlijk genoeg gas barbeques. Ik ga verder noet discussieren of je dat wel/geen bbq noemt. :P

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Chaoss schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Er zijn natuurlijk genoeg gas barbeques. Ik ga verder noet discussieren of je dat wel/geen bbq noemt. :P
Het gaat mij nu ook even niet om barbecue purisme maar over een verbod op de camping. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:57
Lijkt me dat het in die gevallen gaat om bbq met kool dan wel heet as dat wegvliegt waardoor er een vonk kan ontstaan. Anders kan een klein gasstel ook niet

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Precies. Het echte open vuur wat inhoudt dat als je de boel omkiepert er brandende dingen over het gras gaan. Daar zit nogal een risico.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• m181087
  • Nu online
@Chaoss kolen bbq inderdaad. Ze konden er rooksignalen mee naar Parijs sturen toen ze hem aanmaakten. Sowieso apart dat de camping hier niet duidelijk over communiceert, maar ok.

Wij ' bbqen' nu maar op een elektrische bakplaat. Het is wat het is :)

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
En een kleine Kamado dan, is een houtskool bbq maar staat op poten en is netjes gesloten. Risico is dan toch amper anders dan met een gasbbq? Gas blijft voor mij toch meer een gril, dus ik heb vaak een kleine Kamado bij me, overigens nog nooit gehad dat ik hem niet mocht gebruiken (wel netjes gevraagd).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Himalaya schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:13:
En een kleine Kamado dan, is een houtskool bbq maar staat op poten en is netjes gesloten. Risico is dan toch amper anders dan met een gasbbq? Gas blijft voor mij toch meer een gril, dus ik heb vaak een kleine Kamado bij me, overigens nog nooit gehad dat ik hem niet mocht gebruiken (wel netjes gevraagd).
Het blijft een verschil dat jij er brandende dingen in hebt liggen en een gasstel stopt gewoon direct bij kraan dicht. Je hebt een luchtinlaat (vonkenuitlaat) waar wat uit kan komen. Het is niets anders dan een WGA of zo, blijft een barbecue.

Zelf heb ik de discussie nooit met een camping eigenaar gevoerd maar zie het wel steeds vaker verboden worden. Voorheen zat ik nog wel eens te kijken naar iets met hout of kolen voor op de camping, maar heb besloten daar geen geld en ruimte meer voor op te offeren.
Die ene camping waar het nog wel mag kan ik vaak ook wel een vuurbak met rooster lenen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Chaoss schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:15:
Iemand nog tips voor een camping in de Dolomieten (volgend jaar) met een vouwwagen?

Ik kom veel campjngs tegen die vooral voor campers en caravans zijn. Met smalle langwerpige staplaatsen allemaal netjes in een rij vaak zonder afscheiding ertussen of kleine hegjes... daar krijg ik toch een beetje de kriebels van :p Het mag van mij wel iets natuurlijker.

Ook zie ik veel campings met reviews van mensen die er 1-3 dagen staan oftewel van die typische doorreis campings. Dat vind ik ook niets om daar dan 2-2,5 week te staan.
Wij zijn een paar jaar geleden hier geweest. Het geldt niet helemaal als Dolomieten maar wij waren wel tevreden over de camping. We waren daar met kleinere kinderen en hebben ook veel activiteiten gedaan in de buurt. https://www.campinglago.com/

Camping ligt aan een meer en heeft een zwembad.

PSN: Shiver23

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:17

vhal

ಠ_ಠ

Ik mis in het rijtje kampeerergenissen het volgende:

Dazen

Wat een verschrikkelijk vervelende beesten zijn dit. Ze steken niet maar rijten je letterlijk tot bloedens toe open met een jeukende plek als resultaat en als het een beetje tegenzit heb je een schijf ter grootte van een bierviltje op je lichaam.

Gelukkig zijn ze redelijk traag waardoor je ze vrij gemakkelijk plat kan meppen. Daarnaast is goedkope supermarktschnaps een goed middel voor de jeuk (en ontsmetting) aldus de buurman die hier al 35 jaar komt :+

Strava

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
Je zou een dazenval kunnen meenemen als je het vantevoren weet! :+
https://www.agrishop.nl/t...1WCaD492uvEgXkPMHXuS5kTZa

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:21:
Ik mis in het rijtje kampeerergenissen het volgende:

Dazen

Wat een verschrikkelijk vervelende beesten zijn dit. Ze steken niet maar rijten je letterlijk tot bloedens toe open met een jeukende plek als resultaat en als het een beetje tegenzit heb je een schijf ter grootte van een bierviltje op je lichaam.

Gelukkig zijn ze redelijk traag waardoor je ze vrij gemakkelijk plat kan meppen. Daarnaast is goedkope supermarktschnaps een goed middel voor de jeuk (en ontsmetting) aldus de buurman die hier al 35 jaar komt :+
Oraal toe te dienen volgens die buurman neem ik aan? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:37
Wij hadden hier op de camping in de Franse Alpen 2 huisjes verder een man die elke dag meerdere joints rookt. Ook een bijzonder ervaring als je zelf niet rookt en al helemaal geen wiet. Hij is gelukkig vertrokken maar blijkt wel weer dat net zoals thuis je buren je plezier op je verblijf erg kunnen beïnvloeden.

• Puppetmaster
Rokers naast je kunnen wel erg vervelend zijn idd. Vooral ook omdat ze het zelf niet door hebben.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
"Een tevreden roker, is geen onruststoker"

;)

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• m181087
  • Nu online
WeirdScience schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:46:
"Een tevreden roker, is geen onruststoker"

;)
Dat gezegde is niet voor niets uit 1930 en geïntroduceerd door de tabaksindustrie ;)

In die tijd moest je je best doen om een plek te vinden waar niet gerookt werd. Verjaardagsfeestjes met een kopje met sigaretten op tafel.. dat waren andere tijden. Iemand aanspreken had in die tijd ook weinig zin, vooral omdat de schadelijke effecten toen niet wijd bekend waren.

Tevreden niet-rokers zijn over het algemeen ook geen onrust stokers. En hebben tevens geen kans op nicotine tekort waardoor ze wel onrust stokers kunnen worden.

[ Voor 31% gewijzigd door m181087 op 02-08-2026 12:08 ]

• WeirdScience
  • Niet online
m181087 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Dat gezegde is niet voor niets uit 1930 en geïntroduceerd door de tabaksindustrie ;)

Tevreden niet-rokers zijn over het algemeen ook geen onrust stokers. En hebben tevens geen kans op nicotine tekort waardoor ze wel onrust stokers kunnen worden.
Goed gesproken. It made me smile. :)

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

Oraal toe te dienen volgens die buurman neem ik aan? O-)
Niet eens, gewoon uitsmeren over de plek waar je jeuk hebt. Schijnt te werken en het desinfecteert ook gelijk 🤷‍♂️

Strava

• kepler
We zijn nu een weekendje kamperen, en volgende week gaan we voor twee weken weg.

Maar mijn huidige matje ligt toch niet helemaal lekker (meer), dat is een Thermarest LuxuryMap van 7cm. Ik ben ook alweer paar jaar ouder dus wil graag lekker liggen :') ik ben 187 en 73kg en zijslaper.

Nu zit ik te kijken naar de volgende opties:
- Exped Megamat 10cm
- Redwood Limousine 10cm (alhoewel moeilijk te krijgen)
- Redwood Dreamline 10cm (opvolger Limousine?)
- Obelink Sleepwell 10cm

Mijn vraag is vooral, liggen deze matten ook echt beter dan mijn huidige? Misschien dat mensen hier ervaring mee hebben?

Of misschien heb ik er nog eentje over het hoofd gezien? Pakmaat is niet heel kritisch, als de gelijk is aan mijn huidige is dat prima.

Edit: nog een toevoeging
- Thermarest Mondoking

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 02-08-2026 12:54 ]

• WeirdScience
  • Niet online
vhal schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Niet eens, gewoon uitsmeren over de plek waar je jeuk hebt. Schijnt te werken en het desinfecteert ook gelijk 🤷‍♂️
Hoe vermakelijk dat je er serieus op ingaat. _O- :P

• Hopjesvla79
kepler schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:27:
We zijn nu een weekendje kamperen, en volgende week gaan we voor twee weken weg.

Maar mijn huidige matje ligt toch niet helemaal lekker (meer), dat is een Thermarest LuxuryMap van 7cm. Ik ben ook alweer paar jaar ouder dus wil graag lekker liggen :') ik ben 187 en 73kg en zijslaper.

- Exped Megamat 10cm
- Obelink Sleepwell 10cm

Mijn vraag is vooral, liggen deze matten ook echt beter dan mijn huidige? Misschien dat mensen hier ervaring mee hebben?

Of misschien heb ik er nog eentje over het hoofd gezien? Pakmaat is niet heel kritisch, als de gelijk is aan mijn huidige is dat prima.
Geen ervaring met wat nu nu heb, maar wij slapen al jaren zeer goed op de Exped Megamat.

Hi Ha Hopjesvla

• KeRsTmAnNeKe
twowheeler schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:45:
[...]

Voor een tunnel zou ik Falco doen. Of Redwood, ook mooi maar minder dan Falco. De tc tent van Decathlon schijnt trouwens ook erg goed te zijn. Maar geen ervaring mee (wel met Decathlon tenten, altijd top, maar wel ander kaliber)

Karsten maakt prachtige tunnels maar ze hadden (misschien nog steeds) altijd een gordijn ipv een afgesloten slaap tent. Daarom voor ons altijd ongeschikt. We zijn van een Falco havik 3500 naar een de waard papegaaiduiker gegaan (twee mensen). De de waard vinden we fijner, maar die Falco klopte wel helemaal. Beide zijn sterk, de de waard heeft het bij ons wel zwaarder gehad, en geen centje pijn. Heel modulair en als je handig bent staan ze vrij snel. Maar wel zwaar idd. Falco maakt gebruik van een uniek kunstof. Geen katoen, maar wel goed spul
Gisteren gewoon even naar Bergeijk gereden, bij Bax gekeken naar wat die daar hadden. Moet zeggen dat die Baco en Falco tenten er wel mooi bij stonden, (de Bardani's daar wat minder).

Nieuw alleen "niet te betalen" (meer dan we momenteel willen uitgeven), een 2e hands Falco buizerd is nog wel te doen, maar m'n vriendin heeft wat moeite met zoveel geld uitgeven aan een 2e hands tent. Een wat oudere zou evt ook nog kunnen, maar je zit al snel op tenten met 20-30 weken, als ze het al melden.
Enige wat ik me wel afvroeg, hoe trek je een stroomkabel die tent in?

Ook leuk, de Wave 300 van Bardani waar we interesse in hadden is ineens 300 goedkoper...

In het rijtje ergernissen, mensen die tussen plekken doorlopen omdat dat korter is en daarbij soms net even een scheerlijntje meepakken, uiteraard niet hun schuld.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:44

Wokschotel

Op 6 wielen

Wij zijn inmiddels op de terugweg (ik tik dit live vanaf de A14 ergens bij Ancona), richting 2e bestemming in Oostenrijk. We zaten op https://camping44.com/

Topcamping als je met kinderen (tot ongeveer puberleeftijd) bent. Mooie mix van tenten, vouwwagens, caravans en glamping/huurtenten. Niet al te groot, zeer betrokken en leuke eigenaren. En de Marche is is een hele mooie omgeving, nog niet zo druk als Toscane of Umbrië. Binnenland is mooi, maar even naar zee is ook prima mogelijk. Wel duidelijk zichtbaar nog de gevolgen van de aardbeving 10 jaar geleden, dus veel kerken (nog) gesloten. Enig nadeel: het is blafheet, weinig schaduw(eigenaren hebben wel bij iedere plek een picknicktafel met schaduwdoek neergezet) dus we hebben besloten 1 dag eerder weg te gaan en een hotel te pakken. Even airco en een goed bed. En tijd voor wat aangename ontspanning met mijn betere helft want opeen camping is dat soort ontspanning toch niet heel ontspannen O-)

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Wij zijn dit jaar voor de 2e keer met onze tent op vakantie geweest (2 weken). Dit was echt fantastisch maar wij vinden onze luifel (Obelink Soleil Plus Window CoolDark tentluifel - Obelink.nl) erg klein om lekker onder te zitten. Vooral als het wat winderig is wordt deze erg naar binnen gedrukt en heb je helemaal geen ruimte meer. Maar ook bij normale omstandigheden kan je gewoon niet lekker zitten en al helemaal niet als er wat visite is.

Nu zijn wij dus op zoek naar iets ruimers maar los van dit type luifel die wij hebben kan ik weinig vinden. Zelf zag ik een paar mensen met deze (Obelink Air Shelter 365 TC opblaasbare partytent - Obelink.nl) shelters op de camping staan en die zijn erg ruim wat super is.

Nu is dan natuurlijk de eerste vraag, valt dit onder een partytent die op sommige campings niet zijn toegestaan? En heeft iemand anders misschien ervaring hiermee met onze tent (Opblaasbare tent 5 personen, Air Seconds 5.2 met Fresh & Black, 2 slaapruimtes | Decathlon).

De vraag is dus eigenlijk, zou de Shelter een goede oplossing zijn of hebben mensen misschien een andere idee voor de een luifen/buiten deel.

@Rukapul ik weet niet precies wat de regels er van zijn. Ik snap dat het een party tent is maar deze heeft wel stormbanden etc. Dat heeft een "normale" party tent over het algemeen niet dus misschien dat dit nog een verschil maakt in of het wel of niet zou mogen. Camping waar we nu staan mag het gewoon dus is het geen probleem maar wil voor de toekomst er wel rekening mee houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Brummetje op 02-08-2026 15:12 ]

• Rukapul
  • Nu online
Brummetje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:45:
Nu zijn wij dus op zoek naar iets ruimers maar los van dit type luifel die wij hebben kan ik weinig vinden. Zelf zag ik een paar mensen met deze (Obelink Air Shelter 365 TC opblaasbare partytent - Obelink.nl) shelters op de camping staan en die zijn erg ruim wat super is.

Nu is dan natuurlijk de eerste vraag, valt dit onder een partytent die op sommige campings niet zijn toegestaan?
Het is letterlijk een partytent en niets anders....

• franssie
  • Laatst online: 22:06

franssie

Save the albatross

@Brummetje met wat fantasie zou je het een bij-tent kunnen noemen, maar daar gelden vaak ook maximale afmetingen voor in m2.
Het heeft in ieder geval een wat luxere uitstraling dan die goedkope plastic dingen die gebruikt worden om het bier uit de zon te houden.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Rukapul
  • Nu online
Brummetje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:45:
@Rukapul ik weet niet precies wat de regels er van zijn. Ik snap dat het een party tent is maar deze heeft wel stormbanden etc. Dat heeft een "normale" party tent over het algemeen niet dus misschien dat dit nog een verschil maakt in of het wel of niet zou mogen. Camping waar we nu staan mag het gewoon dus is het geen probleem maar wil voor de toekomst er wel rekening mee houden.
Je vult hier het achterliggende motivatie in voor de campinghouder. Ik betwijfel ten zeerste of windgevoeligheid/veiligheid de reden vormt.

Kan me meer voorstellen dat men niet wil dat alles volgebouwd wordt of als 'feestlocatie' gebruikt wordt. Precies wat je ook lijkt te willen met 'visite'.

Hier in Ierland en vorig jaar in Schotland was het vrijwel overal 'no gazebo' (partytent), 'no awning' (luifel) of een aparte fee rekenen.

• Brummetje
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Rukapul schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Je vult hier het achterliggende motivatie in voor de campinghouder. Ik betwijfel ten zeerste of windgevoeligheid/veiligheid de reden vormt.

Kan me meer voorstellen dat men niet wil dat alles volgebouwd wordt of als 'feestlocatie' gebruikt wordt. Precies wat je ook lijkt te willen met 'visite'.

Hier in Ierland en vorig jaar in Schotland was het vrijwel overal 'no gazebo' (partytent), 'no awning' (luifel) of een aparte fee rekenen.
Laat ik voorop stellen dat wij als gezin op vakantie zijn en er geen feest locatie van willen maken ;). Het was alleen Oma die even langs kwam maar met een gezin van 3 en dan al 1 iemand extra (met wat regen) zit je best krap. Zelfs als we met ons gezien er onder zitten is het al erg krap en moet je steeds bukken etc.

Snap zeker de reden van de party tent dat sommige plekken dat niet willen daarom ook hier de vraag wat voor alternatieven er zijn.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

- Exped Megamat 10cm
- Obelink Sleepwell 10cm

- Thermarest Mondoking
Wij gingen van de Thermarest Dreamtime XL (9 cm, twee lagen) naar de Megamat 10 LXW (uit mijn hoofd) en waren initieel ook sceptisch. Maar het bleek daadwerkelijk zelfs een flinke upgrade te zijn. Mits niet te hard opgepompt ligt dat echt erg prettig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Himalaya
Gonadan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Wij gingen van de Thermarest Dreamtime XL (9 cm, twee lagen) naar de Megamat 10 LXW (uit mijn hoofd) en waren initieel ook sceptisch. Maar het bleek daadwerkelijk zelfs een flinke upgrade te zijn. Mits niet te hard opgepompt ligt dat echt erg prettig.
Dat “niet te hard oppompen” is wel echt de crux voor bijna elk luchtbed. Daar moet je echt even mee spelen want veel mensen hebben de neiging om hem veel te hard te maken. Ook met die mat van 7cm moet je als zijslaper eigenlijk prima kunnen liggen. Vaak zit het comfort in het net niet de grond raken in je favoriete slaappositie.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

- Exped Megamat 10cm
- Obelink Sleepwell 10cm

- Thermarest Mondoking
Wij sliepen heerlijk op de Human Comfort - maar omdat in de handleiding stond dat je die uitgerold moet opslaan, wat ik dus deed, werd het een gaatjes festijn voor onze kittens en werden die afgeschreven binnen een helaas veel te korte tijd. Dus ja, die 10cm doet het wel als je ze bewaard buiten kittenbereik.
Ik zie dat KM wel meer van die matten gereviewd heeft, en de test weer een nieuw jaartal gegeven, misschien kan je eens bij die campingfluencer kijken?

I have usernames older than you.

• kepler
Himalaya schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:23:
[...]

Dat “niet te hard oppompen” is wel echt de crux voor bijna elk luchtbed. Daar moet je echt even mee spelen want veel mensen hebben de neiging om hem veel te hard te maken. Ook met die mat van 7cm moet je als zijslaper eigenlijk prima kunnen liggen. Vaak zit het comfort in het net niet de grond raken in je favoriete slaappositie.
Klopt, heb ik ook mee gespeeld maar het ligt net niet goed. Ik ga nog 1 nachtje proberen :D

• kepler
pjottum schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:31:
[...]

Wij sliepen heerlijk op de Human Comfort - maar omdat in de handleiding stond dat je die uitgerold moet opslaan, wat ik dus deed, werd het een gaatjes festijn voor onze kittens en werden die afgeschreven binnen een helaas veel te korte tijd. Dus ja, die 10cm doet het wel als je ze bewaard buiten kittenbereik.
Ik zie dat KM wel meer van die matten gereviewd heeft, en de test weer een nieuw jaartal gegeven, misschien kan je eens bij die campingfluencer kijken?
Thanks, van de kampeermeneer had ik een deel van mijn lijstje ook vandaan.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Himalaya schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:23:
[...]

Ja ik kan in feite ook op de kale grond prima slapen maar je merkt toch echt wel verschil in gradaties ondanks correct oppompen. Het een en ander is ook nog wel afhankelijk van lichaamsbouw, leeftijd en algehele conditie maar uiteindelijk merk je wel het voordeel bij zo'n dikkere.
Of het nodig is is een tweede maar het is wel lekker. Ik wil ook altijd een brede mat, dat geeft je gewoon net wat meer speelruimte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Wokschotel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:17:
En tijd voor wat aangename ontspanning met mijn betere helft want opeen camping is dat soort ontspanning toch niet heel ontspannen O-)
Laat de tentburen ook meegenieten van jullie spelletje :P

/laatzichzelfweluit

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• JanHenk
  • Niet online
Wokschotel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:17:
Wij zijn inmiddels op de terugweg (ik tik dit live vanaf de A14 ergens bij Ancona), richting 2e bestemming in Oostenrijk. We zaten op https://camping44.com/

Topcamping als je met kinderen (tot ongeveer puberleeftijd) bent. Mooie mix van tenten, vouwwagens, caravans en glamping/huurtenten. Niet al te groot, zeer betrokken en leuke eigenaren. En de Marche is is een hele mooie omgeving, nog niet zo druk als Toscane of Umbrië. Binnenland is mooi, maar even naar zee is ook prima mogelijk. Wel duidelijk zichtbaar nog de gevolgen van de aardbeving 10 jaar geleden, dus veel kerken (nog) gesloten. Enig nadeel: het is blafheet, weinig schaduw(eigenaren hebben wel bij iedere plek een picknicktafel met schaduwdoek neergezet) dus we hebben besloten 1 dag eerder weg te gaan en een hotel te pakken. Even airco en een goed bed. En tijd voor wat aangename ontspanning met mijn betere helft want opeen camping is dat soort ontspanning toch niet heel ontspannen O-)
Die camping staat ook op onze lijst om een keer te bezoeken; familie is al een paar keer naar la Marche geweest en wij zijn daar ook wel enthousiast door geraakt. Maar is nogal een stukje karren en we zijn francofielen dus het is er nog niet van gekomen :P Bedankt voor de korte review :)

En voor dat overige. Ik kwam er op die manier achter dat een uitdraaisteun van onze vouwwagen nog even een slag na nodig had. Verder geen problemen, hooguit wat warm :+

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik ben ondertussen wezen kijken op camping Oosterberg in Epen maar dat is het niet voor ons. Daarna door naar Colmont in Voerendaal, dat evenmin.

Toen gebeld naar een ander vertrouwd adres in de Ardennen, maar helaas geen plek mogelijk ca 30 meter uit de buurt van anderen. Dus blijven we maar thuis. Vraag me af of dat überhaupt kan (liefst zit ik 50 meter weg) na alle vervelende ervaringen of maar tot de conclusie komen dat kamperen niets meer voor ons is. Want nu twee weken thuis zitten is geen straf maar jammer als je je had voorgesteld lekker 3 weken ergens te zitten.

discogs

• maartend
loewie1984 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:07:
Ik ben ondertussen wezen kijken op camping Oosterberg in Epen maar dat is het niet voor ons. Daarna door naar Colmont in Voerendaal, dat evenmin.

Toen gebeld naar een ander vertrouwd adres in de Ardennen, maar helaas geen plek mogelijk ca 30 meter uit de buurt van anderen. Dus blijven we maar thuis. Vraag me af of dat überhaupt kan (liefst zit ik 50 meter weg) na alle vervelende ervaringen of maar tot de conclusie komen dat kamperen niets meer voor ons is. Want nu twee weken thuis zitten is geen straf maar jammer als je je had voorgesteld lekker 3 weken ergens te zitten.
Dan raad ik je aan je eigen stukje bos te kopen. 30 meter tussenafstand, dan is een camping denk ik niet meer rendabel.

Of je huurt het halve veld af.

• Hopjesvla79
en anders hoor ik graag welke camping in het hoogseizoen 30 meter tussen elkaar heeft. Dat betekent in het na-seizoen wanneer wij gaan nog meer ruimte ;)

Hi Ha Hopjesvla

• Willianv
  • Niet online
Reserveer 3 plaatsen en creëer je eigen ruimte…

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Tip van flip voor de mensen die een Thule disseldrager hebben. Zet de twee klemmen voor het kantelen vast voordat je weg rijdt naar de volgende camping. :+

Ik was met m'n domme kop vergeten om ze vast te zetten en bij de eerste rotonde kantelde de drager tijdens het remmen en kustte er een MTB-stuur mijn achterklep met als gevolg een deukje in de achterklep.

Strava

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Wij kamperen met ons gezin (4 personen, kinderen van 3 en 5) in een Falco Steenarend 5800 (meestal opgezet met extra luifel). We overwegen de aanschaf van een bagagewagen, maar lopen nu aan tegen de minpunten van onze huidige tent:
Lange opzet- en inrichtingstijd: Niet geschikt voor korte weekenden weg. De lange inrichtingstijd ligt deels aan onze eigen spullen (waar we al aan werken om dit te versimpelen).
Schoonmaken/drogen: De tentdelen zijn te groot om thuis gemakkelijk te drogen en te reinigen.

Onze eerste ingeving was een vouwwagen. Echter twijfelen we door de hogere prijs en het feit dat je de wagen niet multifunctioneel kunt gebruiken. Vanwege het stallen op onze oprit willen we een harde, compleet afgesloten bak/deksel. Dit zorgt er juist weer voor dat de bagageruimte in de bak vaak beperkt is. Daarnaast willen we geen vaste kookplaats in de tent/luifel. Als we dan kijken naar wat je alsnog moet opzetten en regelen (wagen en deksel waterpas zetten, kindertent, luifel), vragen we ons af of het onderaan de streep wel zoveel sneller is in opzetten, afbreken en schoonmaken.

Ons wensenlijstje:
Snelheid: Sneller op te zetten en af te breken.
Modulair: Losse basistent met losse, uitbreidbare luifel.
Formaat: Kleinere tentdelen die thuis makkelijker te hanteren zijn.
Doek: Het huidige tentdoek (technisch katoen) bevalt goed vanwege het klimaat (enige vergelijking die we hebben is polyester), het snel drogen en het niet doorlekken.
Slaapcabines: Twee verduisterde cabines met minimaal 150 cm bruikbare ruimte met een open te ritsen tussenwand (handig voor de kinderen 's nachts).
Leefruimte: Kleine binnentent (alleen voor kleding/omkleden), maar een zeer royale luifel om onder te leven bij zon en regen.
Ventilatie: Goede doorwaaimogelijkheden zonder direct inkijk te hebben.

Zelf kwamen we uit bij de volgende modellen, elk met hun eigen twijfels:
Karsten Lacerta: Vinkt veel af, maar bang dat het doek te lang nat blijft in het voor- en naseizoen. Ook de luifel is vrij beperkt.
Falco Buizerd 3500: Heeft de juiste cabines, maar een relatief diepe binnentent en een kleine, niet-uitbreidbare luifel.
Falco Havik 3500: Mooie afmeting binnenruimte en luifel (nog verder uitbreidbaar), maar helaas geen samenvoegbare slaapcabines.
Cabanon Morea 300 Vario: Volledig katoen (lange droogtijd) en de luifel is niet ideaal. Weinig ervaringen over te vinden.

Alternatief is natuurlijk nog de Steenarend behouden voor de “grote” vakantie en een Bardani o.i.d. aanschaffen voor de korte vakanties.

Hebben jullie tips voor onze zoektocht, alternatieve tenten die aan de wensen voldoen, of inzichten in de gemaakte afwegingen?

Alvast bedankt!

• Himalaya
loewie1984 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:07:

Misschien dat natuurkampeertereinen wat voor jullie zijn, de meeste kampeerders daar hebben echt een andere mindset is mijn ervaring. Nog steeds geen garanties maar het moet daar echt makelijker zijn om mensen aan te spreken.

• Kevinns
  • Nu online
Pff hoogseizoen op de bonnefooi is echt niet leuk meer… We staan nu met ons gezin met twee kleine tentjes in West-Bretagne en zoeken een leuke camping in de regio Bayeux/Caen/Rouen of iets noordelijker. Vrijwel alle campings zijn vol, of hebben reviews over smerig sanitair en onaardige campingbeheerders. We zitten nu al uren te zoeken zonder resultaat. Voor mij is de charme van kamperen in grote mate de vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Dat blijkt tegenwoordig echt lastig :( .

Richting Orleans is nog wel wat maar dat is niet de richting die we op willen…

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Kevinns inderdaad, het is best lastig. Bij op de bonnefooi denk ik aan naar een camping rijden en het plekke wel zien of er plek is, niet eens vooraf bellen. Zo deed ik dat vroeger maar tegenwoordig met gezin plan ik het maar van tevoren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

maartend schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:33:
[...]

Dan raad ik je aan je eigen stukje bos te kopen. 30 meter tussenafstand, dan is een camping denk ik niet meer rendabel.

Of je huurt het halve veld af.
Op zich sta ik nu in de Eiffel (strotzbusch) en ik denk dat er wel 10 a 15m zit tussen de buren aan beide zijden, en de overburen is verder weg. Maar je moet wel echt geluk hebben met dat soort campings. En ook in de avond stil. Overdag wel veel kiddos, maar das alleen maar fijn.

Voor volgend jaar maar eens iets noordelijker kijken, het is me hier nu eigenlijk ook wel te warm om wat te kunnen doen. Tips voor vouwwagen en kind vriendelijk op niet al te lange rijtijd vanaf Zwolle (max 8 uur) zijn altijd welkom...

[ Voor 18% gewijzigd door deWit op 03-08-2026 21:08 ]

• JanHenk
  • Niet online
Kevinns schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:37:
Pff hoogseizoen op de bonnefooi is echt niet leuk meer… We staan nu met ons gezin met twee kleine tentjes in West-Bretagne en zoeken een leuke camping in de regio Bayeux/Caen/Rouen of iets noordelijker. Vrijwel alle campings zijn vol, of hebben reviews over smerig sanitair en onaardige campingbeheerders. We zitten nu al uren te zoeken zonder resultaat. Voor mij is de charme van kamperen in grote mate de vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Dat blijkt tegenwoordig echt lastig :( .

Voor mij is dat ook geen vakantie om eerlijk te zijn. Ik ben al druk genoeg met de drie kids (en m’n biertje opdrinken). Uren bellen en zoeken zou ik écht geen zin in hebben.

Maar ik kampeer zelf nog maar zolang als ik m’n vrouw ken, tien jaar. Op de bonnefooi hebben wij nog nooit gedaan en weet dus ook niet of het vroeger makkelijker was.

Overigens vind ik het dan weer wel leuk om gewoon te zien wat de dag brengt :P

• Tarkin
  • Laatst online: 22:09

Als je op de bonnefooi gaat (en dus maar een paar dagen per stek blijft) zou ik me niet teveel aantrekken van 'onaardige uitbaters' het is niet dat je bij hen op visite moet toch?

• JanHenk
  • Niet online
Tieske88 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:15:
Wij kamperen met ons gezin (4 personen, kinderen van 3 en 5) in een Falco Steenarend 5800 (meestal opgezet met extra luifel). We overwegen de aanschaf van een bagagewagen, maar lopen nu aan tegen de minpunten van onze huidige tent:
Lange opzet- en inrichtingstijd: Niet geschikt voor korte weekenden weg. De lange inrichtingstijd ligt deels aan onze eigen spullen (waar we al aan werken om dit te versimpelen).
Schoonmaken/drogen: De tentdelen zijn te groot om thuis gemakkelijk te drogen en te reinigen.

Onze eerste ingeving was een vouwwagen. Echter twijfelen we door de hogere prijs en het feit dat je de wagen niet multifunctioneel kunt gebruiken. Vanwege het stallen op onze oprit willen we een harde, compleet afgesloten bak/deksel. Dit zorgt er juist weer voor dat de bagageruimte in de bak vaak beperkt is. Daarnaast willen we geen vaste kookplaats in de tent/luifel. Als we dan kijken naar wat je alsnog moet opzetten en regelen (wagen en deksel waterpas zetten, kindertent, luifel), vragen we ons af of het onderaan de streep wel zoveel sneller is in opzetten, afbreken en schoonmaken.

Ons wensenlijstje:
Snelheid: Sneller op te zetten en af te breken.
Modulair: Losse basistent met losse, uitbreidbare luifel.
Formaat: Kleinere tentdelen die thuis makkelijker te hanteren zijn.
Doek: Het huidige tentdoek (technisch katoen) bevalt goed vanwege het klimaat (enige vergelijking die we hebben is polyester), het snel drogen en het niet doorlekken.
Slaapcabines: Twee verduisterde cabines met minimaal 150 cm bruikbare ruimte met een open te ritsen tussenwand (handig voor de kinderen 's nachts).
Leefruimte: Kleine binnentent (alleen voor kleding/omkleden), maar een zeer royale luifel om onder te leven bij zon en regen.
Ventilatie: Goede doorwaaimogelijkheden zonder direct inkijk te hebben.

Karsten Lacerta: Vinkt veel af, maar bang dat het doek te lang nat blijft in het voor- en naseizoen. Ook de luifel is vrij beperkt.
Falco Buizerd 3500: Heeft de juiste cabines, maar een relatief diepe binnentent en een kleine, niet-uitbreidbare luifel.
Falco Havik 3500: Mooie afmeting binnenruimte en luifel (nog verder uitbreidbaar), maar helaas geen samenvoegbare slaapcabines.
Cabanon Morea 300 Vario: Volledig katoen (lange droogtijd) en de luifel is niet ideaal. Weinig ervaringen over te vinden.

Alternatief is natuurlijk nog de Steenarend behouden voor de “grote” vakantie en een Bardani o.i.d. aanschaffen voor de korte vakanties.

Hebben jullie tips voor onze zoektocht, alternatieve tenten die aan de wensen voldoen, of inzichten in de gemaakte afwegingen?

Alvast bedankt!
Je hebt wel wat specifieke eisen waardoor bijna alle opties afvallen. Op zich geen punt, maar goed om te beseffen.

Als ik je zo hoor, zou ik de bagagewagen nemen. Een bezem door je uitrusting halen. Het restant altijd in de bagagewagen laten. En vervolgens gewoon een tweede/andere tent erbij.

Overigens zou ik dan zelf een volledig katoenen tent gebruiken voor de langere zomervakanties (meestal warm) en een compactere polykatoen tent voor korte trips om voor- en naseizoen (meestal vochtig). En die tenten dan gewoon uitwisselen. En eventueel een losse tarp.

Daar kom jij, denk ik, het verst mee qua eisen en wensen.

• Hopjesvla79

realiseer wel dat diegene die moeite doen om een review te schrijven vaak de personen zijn die wat te zeiken hebben. Diegene die geen problemen hebben hoor je vaak minder

Hi Ha Hopjesvla

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19
Tieske88 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:15:
Luifel is toch niet echt beperkt bij Lacerta? (Als je de verlengluifel + combiluifel neemt?)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19

Camping le Balcon de la Baie een optie? Reviews hebben het soms wel over strenge eigenaren, maar ze benadrukken regels die common sense zouden moeten zijn. Wel koud zwembad.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:36

Deze camping misschien wat? https://maps.app.goo.gl/4kXcaKDWhJczpTUb9?g_st=ic

Voor een bezoek aan Rouen en omgeving vinden wij hem prima. En een mooi oud klooster op loop afstand.

• pirke
  • Laatst online: 19:26
Hopjesvla79 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

realiseer wel dat diegene die moeite doen om een review te schrijven vaak de personen zijn die wat te zeiken hebben. Diegene die geen problemen hebben hoor je vaak minder
Dit. De meeste mensen gaan alleen reviews schrijven om te klagen.

Smerig sanitair kan ook zijn dat de vorige persoon er een zooitje van heeft gemaakt en de camping er nog niet aan toegekomen is om het op te ruimen. Vaak worden die ook maar 1 a 2x per dag schoongemaakt... En met een volle bezetting is dat wellicht wat weinig.

Onaardige beheerder klinkt mij als een Karen die haar zin niet kreeg.

Verder moet je op de bonnefooi vooral geen reviews lezen en niet zoveel eisen stellen. Als je wel eisen had had je moeten reserveren...

Ik reis alleen op de bonnefooi en bel nooit van tevoren. Nu ga ik in het hoogseizoen zo min mogelijk naar campings, dat helpt, maar wanneer ik er wel kom is er altijd wel een plekje. Desnoods ergens op een afgelegen stukje gras zonder stroom.

• Tieske88
JanHenk schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:38:
[...]

Je hebt wel wat specifieke eisen waardoor bijna alle opties afvallen. Op zich geen punt, maar goed om te beseffen.

Als ik je zo hoor, zou ik de bagagewagen nemen. Een bezem door je uitrusting halen. Het restant altijd in de bagagewagen laten. En vervolgens gewoon een tweede/andere tent erbij.

Overigens zou ik dan zelf een volledig katoenen tent gebruiken voor de langere zomervakanties (meestal warm) en een compactere polykatoen tent voor korte trips om voor- en naseizoen (meestal vochtig). En die tenten dan gewoon uitwisselen. En eventueel een losse tarp.

Daar kom jij, denk ik, het verst mee qua eisen en wensen.
Ja ik ben er ook achter gekomen dat onze samenstelling qua wensen zlniet echt veelvoorkomend is. Terwijl het voor mij juist hele logische eisen zijn uiteraard ;).

Jouw advies klinkt ansich wel logisch en jij zou dus bijvoorbeeld voor de Karsten gaan met een losse tarp en dan een Bardani oid voor het voor- en naseizoen?

• Tieske88
lost95 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:50:
[...]

Luifel is toch niet echt beperkt bij Lacerta? (Als je de verlengluifel + combiluifel neemt?)
Ja die zou ik eens moeten bekijken wat die combi uiteindelijk oplevert. Moet ook wel zeggen dat we heel erg verwend zijn met onze (naar schatting) 25m2 bruikbare ruimte die we nu hebben O-)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mwa ik moet toch zeggen dat de campings die goed bevallen ook gewoon veel goede reviews hebben. Dus dat mensen alleen schrijven om te klagen herken ik niet zo.

Maar ik focus me zelf wat minder op de negatieve reviews want er is altijd wel wat te zeiken. Ik gebruik het meer om een algemene indruk te kijken over de sfeer voor kinderen maar meestal zijn de foto's het enige wat me boeit. Daar kan je vaak wel een impressie uit halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Redbull4u
  • Laatst online: 01-09 22:18
Wij hadden soortgelijke problemen met onze Falco Havik 4000. Uiteindelijk deze verkocht en voor een veel kleinere tent gegaan. (Robens Wolf Moon 5p XP).

Bij redelijk tot goed weer voldoende ruimte, helemaal nu de kinderen wat ouder zijn.

Aanvullend kan je dan een grote tarp kopen om onder te zitten, bij slecht weer.

Moet wel zeggen dat even een weekendje met de tent weg gaan, met 4 personen, nog steeds een uitdaging is hoor. Je moet wel veel inpakken, voordat je de straat uit kunt rijden.

Misschien dat een vouwwagen dan net wat gemakkelijker is, wanneer die klaar staat om aangekoppeld te worden. Geen idee, daar heb ik geen ervaring mee...

If it does not kill u, it makes u stronger

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:11
Het is gewoon drukker geworden. Waar we op een camping in CH 20 jaar geleden altijd op de bonnefooi heen gingen en dan ruim keuze hadden aan ruime rustige plekken in het bos. Toen ik dit jaar weer wilde gaan schok ik dat in maart de camping al zo goed als vol was geboekt en het rustige bos nu een mierennest aan tenten, auto's en camperbusjes was geworden. Zomaar aan komen waaien zat er daar niet meer in (als je meer nachten wil blijven).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:34

Mijn ervaring tot 10 jaar geleden was dat als je ergens voor 1500 uur in de middag met twee kleine tentjes aankomt er nog wel plek is op het 'tentenveld' of een ander hoekje. Soms zonder stroom. Maar zodra je met caravans aankomt lukt dat niet.

Afgelopen jaren hebben we steeds van te voren geboekt want caravan. Dit jaar voor het eerst een beetje losgelaten dat viel inderdaad niet mee.
Ik heb wel het idee dat je je niet te gek moet laten maken door reviews. Vroeger had je alleen het campingboek van de anwb met van die mooie icoontjes.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
En misschien nog wel belangrijker, vroeger kon je gewoon niet op deze manier je agenda vol tetrissen. Nu hebben de meeste campings eenonline systeem waar je precies kunt zien wanneer er nog ruimte is en vaak zelfs ook nog een plek kunt kiezen. Dat maakt het zo laagdrempelig om alles al te plannen dat mensen er gewoon even voor gaan zitten en ze hebben zekerheid voor zichzelf gecreëerd.
En ik geef toe dat ik dat ook zo doe soms, het is gewoon zo makkelijk geworden. Maar dat maakt wel dat elk gaatje ook effectief opgevuld wordt om dat je zo precies kunt puzzelen.

Overigens heb ik ook al vaker gemerkt dat wanneer iedereen hier (en overal) roept dat alles vol zit de campings die je gewoon moet mailen of bellen vaak nog wel ruimte hebben. Blijkbaar is het niet hebben van een online boekingssysteem een heel grote drempel voor veel mensen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
wmeester schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:13:
[...]

Mijn ervaring tot 10 jaar geleden was dat als je ergens voor 1500 uur in de middag met twee kleine tentjes aankomt er nog wel plek is op het 'tentenveld' of een ander hoekje. Soms zonder stroom. Maar zodra je met caravans aankomt lukt dat niet.
Klopt, er zijn meestal wel wat trekkersplekken te vinden. Maar die zijn dan over het algemeen niet bedoeld om dan ook even lekker twee weken te gaan staan. En vaak wil je dat ook niet. :P

Je hebt ook campings waar geen vaste plekken zijn op het tentenveld, dan is er gewoon altijd ruimte volgens de beheerder, kijk zelf maar waar het nog past. Daar ben ik minder van. Voor de boodschappen sta je nog lekker opgesteld, bij terugkomst sta je ineen te scheerlijnscharen. -O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Vroeger ging ik ook nog wel op de bonnefooi, maar toen hadden we nog geen kind en sowieso weinig eisen mbt de kampeerplek.

Dus dan is ip iedere beschikbare plek goed en zo kan je denk ik nog steeds wel op pad.

Heb je wel kinderen en (daardoor?) / of eisen, dan is het idd minder makkelijk.
Maar dan is idd de oplossing om het vooraf te boeken.

Er zijn (vooral in Duitsland) ook campings zonder online systeem. Dat blijft (met kinderen en eisen) wel wat meer uitdaging, maar met mailen en bellen kom je dan ook wel verder.
En soms moet je gewoon maar gaan en kijken wat het wordt. Dat hadden we 3j geleden bij camping Sandbank aan de Titisee omdat dat hun policy is was. Ging toen goed. :)

~~~[edit]
Ik zie dat je inmiddels bij Sandbank ook online kan boeken. :) (y)

[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 04-08-2026 09:29 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Puppetmaster grappig, die Sandbank kwam ik vaak langs/overheen richting het stadje wanneer ik op Bankenhof zat. :P
Die was toen ook gewoon nog per e-mail, maar tegenwoordig hebben ze allebei ook gewoon een uitgebreid boekingssysteem zie ik.

En inderdaad, voor mij is het échte bonnefooi ook wel gestopt bij het punt kinderen. Zeker als ze wat jonger zijn wil je gewoon weten waar je aan toe bent, het moet voor hun ook vakantie zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:55
Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:14:
En misschien nog wel belangrijker, vroeger kon je gewoon niet op deze manier je agenda vol tetrissen. Nu hebben de meeste campings eenonline systeem waar je precies kunt zien wanneer er nog ruimte is en vaak zelfs ook nog een plek kunt kiezen. Dat maakt het zo laagdrempelig om alles al te plannen dat mensen er gewoon even voor gaan zitten en ze hebben zekerheid voor zichzelf gecreëerd.
En ik geef toe dat ik dat ook zo doe soms, het is gewoon zo makkelijk geworden. Maar dat maakt wel dat elk gaatje ook effectief opgevuld wordt om dat je zo precies kunt puzzelen.

Overigens heb ik ook al vaker gemerkt dat wanneer iedereen hier (en overal) roept dat alles vol zit de campings die je gewoon moet mailen of bellen vaak nog wel ruimte hebben. Blijkbaar is het niet hebben van een online boekingssysteem een heel grote drempel voor veel mensen. :D
Dat bellen zou ik ook gewoon doen, gewoon even controleren of er misschien nog iemand geannuleerd heeft. Hebben ons dit jaar verbaasd op de camping, er waren op ons veld nog lang lege plekken, maar dat was niet wat je online zag, dat kwam later pas weer zichtbaar, dat er nog een plek vrij was. Nu hadden wij ook vroeg vakantie, dus pas nadat de regio midden ook vrij had, liep het bijna vol.
Pagina: 1 ... 302 ... 311 Laatste