[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 286 287 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
bjp schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:09:
ik zou verwachten dat een koelkast gewoon een temperatuursensor heeft en "zelfsturend" is :)
Zo'n beetje elke koelkast, ook die in je keuken, heeft alleen maar een knop met hoe 'hard' hij moet. Dat heeft niets met temperatuur te maken, alleen met koelvermogen. En die stel je in op basis van de omgevingstemperatuur.
Hooguit heb je tegenwoordig wat modernere digitale koelkasten die daadwerkelijk met temperatuur werken, maar dat zijn vaak al luxere modellen voor thuis. :)
De campingkoelkasten die ik heb kan je ook gewoon flink laten vriezen als je ze voluit zet.
JanHenk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:12:
@bjp De meeste compressor-koelboxen wel, maar dat geldt voor de absorptie-varianten (die Gonadan ook heeft bij mijn weten) niet.

Verder kun je je inderdaad afvragen of je uberhaupt een koelbox nodig hebt met de huidige temperaturen :+
Compressor ook niet. Die slaan hooguit af op een bepaald moment maar dat zegt niets over de temperatuur. Je moet de stand proefondervindelijk zien te koppelen aan een resulterende tremperatuur. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Gonadan op 11-05-2026 13:42 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ander dingetje, de brander van mijn safari chef is los gekomen. Geen idee hoe, die vond ik een tijdje terug ineens los in de zak.
Wanneer ik hem er op probeer te draaien pakt de schroefdraad hem niet meer, net alsof die ineens te ruim is geworden. Hij doet het nog maar hij staat er nu los op, dat is ook niet alles.

Als ik zo rondneus lijkt het alsof ik een isolatie ringetje moet vervangen maar de website is lekker vaag met welke onderdelen beschikbaar zijn en wat de typenummers zijn. Da's nog even uitzoeken en even langs de lokale campingzaak denk ik.

Aan de andere kant, er is tegenwoordig ook een Deluxe variant uit gekomen dus misschien is het wel een goed idee om gewoon dat hele ding eens te vervangen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:55
Gonadan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:28:
Ander dingetje, de brander van mijn safari chef is los gekomen. Geen idee hoe, die vond ik een tijdje terug ineens los in de zak.
Even met de tappenset erdoor? :)

XXXVI

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Compressor ook niet. Die slaan hooguit af op een bepaald moment maar dat zegt niets over de temperatuur. Je moet de stand proefondervindelijk zien te koppelen aan een resulterende tremperatuur. :P
Oh. Ik heb in ieder geval twee koelboxen met beide een temperatuurinstelling (van diepvries tot koelen) met een sensor voor de temperatuur. Compressor slaat op basis daarvan aan/uit in mijn ervaring. Of bedoel je dat ook?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Oh. Ik heb in ieder geval twee koelboxen met beide een temperatuurinstelling (van diepvries tot koelen) met een sensor voor de temperatuur. Compressor slaat op basis daarvan aan/uit in mijn ervaring. Of bedoel je dat ook?
Dat bedoel ik ook, maar dat is zonder letterlijke temperatuurinstelling. Het is een knop met vaak stipjes of arbitraire getallen (zoals thuis), niet echt temperatuur. Al is hij wanneer je weet wat je moet instellen wel makkelijker richten dan een absorptie, dat zeker. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ephymerous schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Even met de tappenset erdoor? :)
Wat zou mij dat helpen hierbij? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Dat bedoel ik ook, maar dat is zonder letterlijke temperatuurinstelling. Het is een knop met vaak stipjes of arbitraire getallen (zoals thuis), niet echt temperatuur. Al is hij wanneer je weet wat je moet instellen wel makkelijker richten dan een absorptie, dat zeker. :P
Ik heb ook gewoon een temperatuurinstelling & -meter op de compressorkoelkast/-vriezer hoor. Op de absorptiekoelkast van Dometic inderdaad niet - alleen stand 1-7.

• Kevinns
  • Laatst online: 11:45
Gonadan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Zowel mijn koelkast thuis als de compressor-koelbox (een simpele Mobicool MCF40) kan ik op de graad nauwkeurig instellen. Deze werken gewoon met een gekalibreerde thermokoppel en schakelen aan de hand van de gemeten temperatuur aan of af. Na aanschaf heb ik nog met een vleesthermometer gecheckt of de ingestelde temperatuur klopte met de werkelijkheid. Helemaal top.

Je ziet bij compressor-koelers juist steeds minder de arbitraire ‘koelvermogen’ knop.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Check wel altijd of ie op koelen of verwarmen staat. Ik stond laatst met een groepje mensen op een camping in Duitsland, en een van de mensen uit het groepje had een mooie koelbox meegenomen vol met Duits bier.

Na een drukke dag even snel de tenten en tarp opzetten, het camping meubilair neergezet.. En toen hoorden we ineens "Oh, :X hij stond op verwarmen!"

Voordeel daarvan was wel dat we ons konden opwarmen aan het bier :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Kevinns dat schreef ik toch ook, bij modernere zit dat er wel op? Maar bij 9 van de 10 nog niet, zeker niet degene die je nu in het wild vindt. :)

@MrAcid welke is dat?

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 11-05-2026 14:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:55
Gonadan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Wat zou mij dat helpen hierbij? :)
Zoals ik het lees krijg je de bout er niet meer vast ingedraaid. Als je 'm dan een maatje groter tapt en een maatje grotere bout indraait dan kan je 'm weer vastzetten :)

Disclaimer: ik heb alleen geen idee verder, misschien gaat het wel om een veel groter ding. Ik heb ook een skottel maar heb 'm technisch nog nooit bestudeerd :o

Alleen geërgerd aan dat ik een extra accessoire moest kopen om 'm waterpas te stellen.

[ Voor 28% gewijzigd door ephymerous op 11-05-2026 14:48 ]

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ephymerous schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Zoals ik het lees krijg je de bout er niet meer vast ingedraaid. Als je 'm dan een maatje groter tapt en een maatje grotere bout indraait dan kan je 'm weer vastzetten :)

Disclaimer: ik heb alleen geen idee verder, misschien gaat het wel om een veel groter ding. Ik heb ook een skottel maar heb 'm technisch nog nooit bestudeerd :o

Alleen geërgerd aan dat ik een extra accessoire moest kopen om 'm waterpas te stellen.
Hij pakt niet meer, dus is juist te los. Net alsof de kunstof schroefdraad is afgeschraapt of zo. Het ziet er niet dol gedraaid uit, maar pakt ook niet meer.
Aangezien je het hier hebt over een brander en een siliconen ringetje wat om de inspuiter valt is dat niet iets waar ik graag zelf aan ga hobbyen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:15
Komend weekend begint hier voor ons eindelijk het kampeerseizoen. We zijn wat later dan gewoon, we waren in de meivakantie met familie wat verder weg en daaromheen te druk geweest.

Komend weekend ga ik met het campertje een nachtje weg, camping ben ik nog aan het bepalen. Het wordt iets eenvoudigs redelijk in de buurt waar ik op maandag een laat vertrek kan hebben. Volgende week met Pinksteren met het gezin naar de Ardennen. Zin in!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ah ja, da's wel een vrij luxe met digitaal display. Dat is in opkomst maar dan moet je wel een relatief recent model hebben. De meeste mensen doen nogal lang met hun koelbox dus zullen een wat oudere hebben.
Qua vorm neigen de moderne ook steeds meer naar een rijbare bak. Ik heb feitelijk een soort voorganger van jouw Dometic maar als ik die ooit zou willen vervangen voor iets moderns dan moet de zaag in de keuken vrees ik. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Ah ja, da's wel een vrij luxe met digitaal display. Dat is in opkomst maar dan moet je wel een relatief recent model hebben. De meeste mensen doen nogal lang met hun koelbox dus zullen een wat oudere hebben.
Qua vorm neigen de moderne ook steeds meer naar een rijbare bak. Ik heb feitelijk een soort voorganger van jouw Dometic maar als ik die ooit zou willen vervangen voor iets moderns dan moet de zaag in de keuken vrees ik. :D
Dat bedoelde ik dus ook. Ik heb twee compressor-koelboxen en beide hebben ze een digitaal display en temperatuurinstelling incl. thermometer in de box verwerkt, dus thermostaat. Een Dometic Coolfun CK40D in de vouwwagen en een Mestic MCC-35 los. Sowieso hebben die twee merken een thermostaat op nagenoeg al hun compressor-koelboxen. Ik vermoed dat het al meer 'gearriveerd' is dan je denkt. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Dat bedoelde ik dus ook. Ik heb twee compressor-koelboxen en beide hebben ze een digitaal display en temperatuurinstelling incl. thermometer in de box verwerkt, dus thermostaat. Een Dometic Coolfun CK40D in de vouwwagen en een Mestic MCC-35 los. Sowieso hebben die twee merken een thermostaat op nagenoeg al hun compressor-koelboxen. Ik vermoed dat het al meer 'gearriveerd' is dan je denkt. :)
Dat valt wel mee, ik denk eerder dat mensen veel sneller nieuwe koelboxen kopen dan ik zou verwachten. ;)
Dit is echt iets van de laatste jaren en bekende merken als Mobicool hebben het ook nog weinig.
Ik wil ook niet zeggen dat het niet bestaat maar de stelling was dat alle compressorkoelboxen altijd een thermostaat hebben, en ik daag je uit een rondje camping te doen en te tellen hoe waar die stelling is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-05 20:03
Ik heb nu sinds 2 jaar onderstaande in gebruik. Moet zeggen dat deze goed bevalt. Kan koelen en vriezen

Obelink koelbox

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De regen tikt op het doek, boekje erbij, lezen bij kaarslicht, heerlijk. Je mist toch iets bij het kamperen als het niet geregend heeft. <3

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Gonadan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:20:
De regen tikt op het doek, boekje erbij, lezen bij kaarslicht, heerlijk. Je mist toch iets bij het kamperen als het niet geregend heeft. <3
Dat heb ik ook inmiddels ondervonden in de caravan (voorheen in de tent), je slaapt er ook heerlijk op door het ritme van de regendruppels op het caravan dak of tent :z

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Insert Rob de Nijs - Ritme van de regen :p

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Ozzie
  • Laatst online: 08:15
Toen we vorige week in de woonkamer gingen kamperen vroeg mijn dochter zelfs of ik regen wilde opzetten op Spotify :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 15:02
Gonadan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:20:
Heerlijk is dat. Overdag droog en in de avond of nacht wat regen op het tentdoek. En dan het liefst de laatste nacht toch nog droog, want dat is de volgende dag wel zo fijn met inpakken. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
willem7q schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Bedankt. Ik heb hen zonet een mail gestuurd met dezelfe foto's in bijlage. Ik hou jullie op de hoogte van hun advies.
Ik heb maandag dit antwoord gekregen van FjallRaven:

Hi Willem, thank you for your message!

Skule R/S has silicon treated fabric, so you can mount this for small holes: https://gearaid.eu/products/tenacious-tape-patch-silnylon

For larger holes sewing a patch and seal the seam is better.

We do not have tape for the floor unfortunately. So it is difficult to give advise about the products sold online. The tape is heated to stick, that could be a bit tricky to do. There is a risk of meltning damage to the fabric. Low temperature on the iron and teflon paper should be used.

It can also be possible to re-activate the glue with the iron + teflon. But we usually advise against this due to the risks. Another option is to remove loose tape and apply seam sealer: https://gearaid.eu/produc...of?variant=33260424757383

You can also check with your local outdoor store and see if they are aware of any tent repair service in Belgium.

Have a nice day

Med vänlig hälsning, Kind regards,

Anders

De tape verwijderen en vervangen door seam-sealer? Dat lijkt voorlopig de beste oplossing.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
willem7q schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:53:
De tape verwijderen en vervangen door seam-sealer? Dat lijkt voorlopig de beste oplossing.
Dat is die nadendichter waar ik het over had. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
dreamscape schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:50:
[...]

Heerlijk is dat. Overdag droog en in de avond of nacht wat regen op het tentdoek. En dan het liefst de laatste nacht toch nog droog, want dat is de volgende dag wel zo fijn met inpakken. ;)
De voorspelling is nu dat het de rest van de week wel zonniger wordt, maar toch ook wel kans blijft op buitjes, ook op zondag.
En dat vind ik wel vrij irritant als dat zo is, want dan weet je dat het allemaal wel opdroogt maar ook weer nét niet droog genoeg wordt voor de stalling.

Maar goed, komende week ziet er wel heel erg warm en droog uit dus dan zet ik hem op de oprit nog even open en kan ik hem zo nog even nadrogen voor de zekerheid.
Bij het open maken vond ik dit keer wat condens op één punt onder het dekzeil, dat is toch iets wat je liever niet tegen komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ozzie
  • Laatst online: 08:15
Wij gaan met 4 gezinnen kamperen morgen, ik hoop nog steeds dat het stiekem wel lekker weer wordt. Maar als plan b heeft een vriend een grote partytent van 4x8 en een andere vriend een terrasheater dus ik denk dat we lekker daar in gaan zitten :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 23:27
willem7q schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Ik heb maandag dit antwoord gekregen van FjallRaven:

Hi Willem, thank you for your message!

Skule R/S has silicon treated fabric, so you can mount this for small holes: https://gearaid.eu/products/tenacious-tape-patch-silnylon

For larger holes sewing a patch and seal the seam is better.

We do not have tape for the floor unfortunately. So it is difficult to give advise about the products sold online. The tape is heated to stick, that could be a bit tricky to do. There is a risk of meltning damage to the fabric. Low temperature on the iron and teflon paper should be used.

It can also be possible to re-activate the glue with the iron + teflon. But we usually advise against this due to the risks. Another option is to remove loose tape and apply seam sealer: https://gearaid.eu/produc...of?variant=33260424757383

You can also check with your local outdoor store and see if they are aware of any tent repair service in Belgium.

Have a nice day

Med vänlig hälsning, Kind regards,

Anders

yep dat dus....... Fijn dat er een antwoord is! (en Anders is een toffe gast ;-))

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Pagina: 1 ... 286 287 Laatste