[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 300 ... 311 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Dan moet je beter raak slaan. :D
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Ik heb deze al ruim 30 jaar. https://www.obelink.nl/proplus-rotspennen-23-cm.html Gewoon spijkerharingen. Rammen maar. En vooral een rubberen hamer gebruiken. :D :N
Rubber? Dan ben je twee dagen aan het opzetten. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Puppetmaster schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Mja, langs de kust blijft het gewoon aangenaam.
-knip- deze reactie op de man is niet nodig

Fotograaf over stel onder Frans parasolletje tijdens bosbrand: 'We gaan er toch allemaal aan': https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5632484/maximilien-fotograaf-foto-franse-bosbrand-hadden-we-anders

[ Voor 18% gewijzigd door DexterDee op 28-07-2026 10:09 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:11
Laten we het hier over kamperen hebben, voor de klimaatveranderingen zijn al genoeg andere topics.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-08 20:42

MeltedForest

Lenny-t

Gonadan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:49:
Dan moet je beter raak slaan. :D

[...]

Rubber? Dan ben je twee dagen aan het opzetten. :D
Inderdaad, nadat ik vorig jaar tevergeefs probeerde om met een rubberen hamer iets in het grind te krijgen heb ik gewoon een vuisthamer gekocht bij de Bricomarché. Vergeleken met een klauwhamer sla je ook niet zo snel mis :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MeltedForest schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:58:
[...]

Inderdaad, nadat ik vorig jaar tevergeefs probeerde om met een rubberen hamer iets in het grind te krijgen heb ik gewoon een vuisthamer gekocht bij de Bricomarché. Vergeleken met een klauwhamer sla je ook niet zo snel mis :+
Dat was ook een van mijn overwegingen, maar toch heb ik weer een dwarsbalkje gesloopt hoor. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:31
Haringen zijn gewoon verbruiksartikelen, er sneuvelt er wel eens een :p

Ik gebruik overal en nergens schroefharingen en die gaan met de boormachine de grond in.
Rotspennen en kunststof haringen heb ik ook bij mij. Incl rubberen hamer en klauwhamer, maar zolang de schroefharingen het doen gebruik ik die niet.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:22
aReaRe schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:09:
Volgende week de caravan maar eens ophalen uit de stalling, schoonmaken en waxen en dan een lang weekendje weg naar een camping in Friesland samen met Patrick (hond). Vermoedelijk de Kuilart aan de Fluessen, Polyvalk huren of een sloepje.

Ik heb er zin in, sinds zomervakantie 2023 niet meer met de hut op stap geweest (reden gebroken heup mama en de constatering dat zij beginnende Alzheimer heeft (ik ben haar mantelzorger)).
Kan je zo'n valkje zomaar huren of moet je daarvoor wel aantoonbaar wat ervaring hebben?

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 07:12
LordSinclair schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:55:
Laten we het hier over kamperen hebben, voor de klimaatveranderingen zijn al genoeg andere topics.
mooi moment inderdaad om het weer eens over haringen te hebben :+

incoming: wel/geen schroef haringen, wel/geen rubberen hamer, beschermhoesjes, schenen van kinderen, vroeger waren de rotsharingen beter en natuurlijk 'ik gebruik alleen maar V-pegs' .

Hi Ha Hopjesvla

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:24
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:42:
Het wordt weer genieten in Zuid-Europa. :'(
Heerlijk, jammer dat ik er niet ben.

All your base are belong to us!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06

franssie

Save the albatross

twowheeler schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Kan je zo'n valkje zomaar huren of moet je daarvoor wel aantoonbaar wat ervaring hebben?
Meestal krijg je ze zo mee dacht ik, maar het is erg druk op het water nu, als je geen zeil ervaring hebt zou ik het niet doen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:22
franssie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Meestal krijg je ze zo mee dacht ik, maar het is erg druk op het water nu, als je geen zeil ervaring hebt zou ik het niet doen.
We willen er eentje huren voor op het alkmaardermeer. Daar is het wat rustiger. We hebben wat windsurf ervaring en groepszeilen. Basis principes snappen we en ik heb eigenlijk geen zin les te krijgen. Liever gewoon proberen.

• franssie

franssie

Save the albatross

twowheeler schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:09:
[...]

We willen er eentje huren voor op het alkmaardermeer. Daar is het wat rustiger. We hebben wat windsurf ervaring en groepszeilen. Basis principes snappen we en ik heb eigenlijk geen zin les te krijgen. Liever gewoon proberen.
Ja dat is iets anders dan het Sneekermeer nu. Bij rustig weer kan het dan prima.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:43:
[...]

incoming: wel/geen schroef haringen, wel/geen rubberen hamer, beschermhoesjes, schenen van kinderen, vroeger waren de rotsharingen beter en natuurlijk 'ik gebruik alleen maar V-pegs' .
"ik heb ze in een kistje en ram gewoon de bovenste erin met de achterkant van mijn wandelschoen."

I have usernames older than you.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:10
[...]

Ijzeren schroefharingen ftw!

Had eerst kunststof, maar die braken al na 1 jaar gebruik, daarna overgestapt op metaal. Gaan tot nu toe overal makkelijk de grond in (met schroefmachine)

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-09 21:14
pjottum schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:19:
[...]

"ik heb ze in een kistje en ram gewoon de bovenste erin met de achterkant van mijn wandelschoen."
Als dat niet lukt en je het daarna met een steen probeert, komt meestal wel een van je nieuwe campingburen een hamer brengen O-)

En als je maar weinig genoeg mee hebt mag je ook nog stoelen lenen, en krijg je de volgende ochtend een kop koffie.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
hatsa schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Als dat niet lukt en je het daarna met een steen probeert, komt meestal wel een van je nieuwe campingburen een hamer brengen O-)

En als je maar weinig genoeg mee hebt mag je ook nog stoelen lenen, en krijg je de volgende ochtend een kop koffie.
Precies, dat overkwam ons vaker tijdens onze fietsvakanties. Leuk volk, kampeerders

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:57
Kan het ook echt niet lang aanzien als mensen zitten te klooien met een of andere steen en niemand ze helpt, kleine moeite om even een hamer uit te lenen.

Als ze nu een caravan bij hebben of grote auto, laat ik ze net iets langer aanklooien :+

• MotorBeast
@kwet Dan ben ik wel een aardige kampeerder met grote caravan en auto. Ik maak geen onderscheid. Help zelfs beginnende kampeerders met hun tent opzetten. Al zijn de caravanners wel tegenwoordig de minst sociale en op hun eiland zittende kampeerders. Dat begint al met die dramatische movers zodat ze niemand nodig hebben. Ik heb er nog steeds geen en vraag dan altijd even een mover ( = sterke buurman) en dan is het weer gelijk ouderwets gezellig.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2026 18:44 ]

• kwet
Ik help ze wel, alleen wacht even iets langer af

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
B-Real schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:25:
Haringen zijn gewoon verbruiksartikelen, er sneuvelt er wel eens een :p

Ik gebruik overal en nergens schroefharingen en die gaan met de boormachine de grond in.
Rotspennen en kunststof haringen heb ik ook bij mij. Incl rubberen hamer en klauwhamer, maar zolang de schroefharingen het doen gebruik ik die niet.
Heb gisteren nog een rondje over de hele camping gedaan op zoek naar iemand met schroefharingen omdat ik die de rotsgrond wel in had willen zien gaan.
Gewoon helemaal niemand kunnen vinden, echt nul. Blijkbaar gingen ze er toch niet in. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

twowheeler schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Die kan je meestal zonder problemen huren zonder certificaten te tonen :+ Evenals sloepjes, maar ik heb jaren gezeild en zelf les gegeven op een BM'er / Polyvalk.

Je betaald een borg en onder het motto: if you breake it, you have to pay for it :p

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

[...]

Doe mij een nieuwe haring lekker met een uitje en augurk :9~

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• B-Real
Gonadan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:36:
[...]

Heb gisteren nog een rondje over de hele camping gedaan op zoek naar iemand met schroefharingen omdat ik die de rotsgrond wel in had willen zien gaan.
Gewoon helemaal niemand kunnen vinden, echt nul. Blijkbaar gingen ze er toch niet in. :+
Ik zeg niet dat het de oplossing is voor alles, maar ik spaar ze niet als het toch eens rotsachtig is of er een steen dwars zit.
Zoals gezegd heb ik rotspennen wel bij mij, maar alles wat de boormachine kan doen hoef ik niet zelf te doen :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
B-Real schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Ik zeg niet dat het de oplossing is voor alles, maar ik spaar ze niet als het toch eens rotsachtig is of er een steen dwars zit.
Zoals gezegd heb ik rotspennen wel bij mij, maar alles wat de boormachine kan doen hoef ik niet zelf te doen :+
Ik heb nog een slagschroevendraaier, zou dat werken? Hoef je niet te slaan maar de camping heeft wel de charme van het geluid van slaan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MotorBeast
B-Real schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Je lijkt wel die caravanners die hun pootjes met een boormachine uitdraaien. Heb je ook al movers voor tenten? :+

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
Campers zijn de overtreffende trap van een mover, die hebben een permanente mover aan het woongedeelte met flink meer pk :)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

pirke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:06:
Campers zijn de overtreffende trap van een mover, die hebben een permanente mover aan het woongedeelte met flink meer pk :)
Helemaal als ze ook nog levelers/ stempels hebben.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MotorBeast schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:03:
[...]

Je lijkt wel die caravanners die hun pootjes met een boormachine uitdraaien. Heb je ook al movers voor tenten? :+
Ik heb de eerste tenttrailer met mover al gespot.

• B-Real
Pootjes draai ik ook uit met de boormachine inderdaad.

Geluid van het gebruik van een boormachine vind ik echt een ontzettende dooddoener, dat maakt niet meer geluid en duurt zeker minder lang dan al die kampeerders die met een hamer hun haringen de grond in rammen.

Aan beide kan ik mij niet storen, dan moet je niet gaan kamperen waar ook anderen zijn.

Ben inmiddels bijna drie weken op vakantie en kan wel wat andere opmerkelijken punten op te noemen, al heeft dat doorgaans weinig te maken met het materieel maar meer met opvoeding cq algemeen gedrag.

Ook daar weer, verbaas u niet verwonder u slechts.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
Gonadan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:36:
[...]
Als je ze niet hebt kunnen vinden wil dat nog niet zeggen dat ze er niet in gaan. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:19:
[...]

Als je ze niet hebt kunnen vinden wil dat nog niet zeggen dat ze er niet in gaan. :)
Wat mij betreft wel, als ze echt zo legendarisch zouden werken had ik ze onherroepelijk tegen gekomen op zo'n grote camping.

Over het algemeen adviseren zaken nog steeds gewoon rotspennen bij écht harde grond en zijn ervaringen ook dat het niet lukt.
Toch zijn er een hand vol die blijven beweren dat schroefharingen in alle gevallen het lekkers werken en dat kan ik dus niet rijmen met de beschikbare informatie.
Dus ging ik op zoek naar ondersteunend bewijs maar dat heb ik dus nog steeds niet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:17:

Ook daar weer, verbaas erger u niet verwonder u slechts.
FTFY :Y)

(Althans zo zeg ik dat altijd..)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Pootjes draai ik ook uit met de boormachine inderdaad.

Geluid van het gebruik van een boormachine vind ik echt een ontzettende dooddoener, dat maakt niet meer geluid en duurt zeker minder lang dan al die kampeerders die met een hamer hun haringen de grond in rammen.

Aan beide kan ik mij niet storen, dan moet je niet gaan kamperen waar ook anderen zijn.

Ben inmiddels bijna drie weken op vakantie en kan wel wat andere opmerkelijken punten op te noemen, al heeft dat doorgaans weinig te maken met het materieel maar meer met opvoeding cq algemeen gedrag.

Haha die tweeënhalve minuut die nodig is voor de pootjes, beginnen mensen dan over het geluid? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Gonadan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Wat mij betreft wel, als ze echt zo legendarisch zouden werken had ik ze onherroepelijk tegen gekomen op zo'n grote camping.
Absence of evidence is not evidence of absence.

Sorry voor het Engels. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• pirke

Wij staan uit noodzaak twee nachtjes op een camping zodat we vd wasmachine gebruik konden maken. Ik verbaas me inderdaad over de mede kampeerders die het nodig vinden harde muziek uit te zenden. En de stank van petroleumbranders... Morgen weer naar een meertje :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Absence of evidence is not evidence of absence.

Sorry voor het Engels. ;)
Wie stelt bewijst, ik vind het al heel wat dat ik zelf naar onderbouwing op zoek ging. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:38:
[...]

Wij staan uit noodzaak twee nachtjes op een camping zodat we vd wasmachine gebruik konden maken. Ik verbaas me inderdaad over de mede kampeerders die het nodig vinden harde muziek uit te zenden. En de stank van petroleumbranders... Morgen weer naar een meertje :)
Omdat ik me schijnbaar niet mag ergeren maar slechts verbazen kies ik vaak voor campings waar muziek verboden is of cultureel 'not done' is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Ik heb hier bewezen dat het prima werkt, kom maar kijken! :) (y)

• JanHenk
  • Niet online
Ik zie @Gonadan al iedere kampeerplek voorbij lopen sneupen om te zien wat voor haringen diegene heeft gebruikt :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:42:
Ik zie @Gonadan al iedere kampeerplek voorbij lopen sneupen om te zien wat voor haringen diegene heeft gebruikt :+
Dat was gisteren wel letterlijk het geval, en die camping was best groot. _O-

Overigens zie je het snel hoor 80% had bekende pennen en een handvol lampjes had kromme v-haringen voort 90% nog boven de grond uit steken. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:41:
Ik heb hier bewezen dat het prima werkt, kom maar kijken! :) (y)
Andere grond. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:50
pirke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:38:
[...]

Van de week zag ik een familie, 2 busjes met daktent, hun spul opruimen waarbij er echt zo’n mega JBL speaker op het grasveld stond. Echt zo’n ding van zeker 60cm hoog.

Gelukkig is dat ding niet aan geweest, maar ik vraag me op zo’n moment echt af waarom je dat in vredesnaam mee hebt op vakantie?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20

Bommes

Capo del formaggio

Den_S85 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:09:
, maar ik vraag me op zo’n moment echt af waarom je dat in vredesnaam mee hebt op vakantie?
Crappy autoradio?
Je wil wel je tunes kunnen luisteren onderweg toch?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

A.k.a. 'sardines', in bepaalde landen. :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Den_S85 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:09:
[...]

Van de week zag ik een familie, 2 busjes met daktent, hun spul opruimen waarbij er echt zo’n mega JBL speaker op het grasveld stond. Echt zo’n ding van zeker 60cm hoog.

Gelukkig is dat ding niet aan geweest, maar ik vraag me op zo’n moment echt af waarom je dat in vredesnaam mee hebt op vakantie?
Geen idee. Op de eerder camping van deze zomer kan er een groep jongeren achter ons staan. Drie plekken, paar kleine tentjes en één grote partytent van vier bij acht of zo. En een grote pickup mee waarin ook zo'n jbl. Ik hield mijn hart al vast.

De eerste nacht wakker geworden tot er een paar laat nog luidkeels terug kwamen van tandenpoetsen of zo. De tweede avond de groep even aangesproken toen de stemmen wat omhoog gingen. Werd erg goed ontvangen, heb er nog even gezellig bij gezeten.

De rest van de nachten niets meer van ze gehoord en die speaker is de auto niet eens uit geweest. Het kan verkeren. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:54
Liever een boormachine voor de caravan pootjes, als iemand die het met de hand doet en nog nooit van een beetje vet gehoord heeft voor die schroef as. Piep,Piep,Piep... Maar kan me er niet aan ergeren, het is 1x uitdraaien en 1x indraaien. Slag schroevendraaiers voor haringen vindt ik wel not done. Dat maakt gewoon een rot herrie vindt ik.

[ Voor 17% gewijzigd door g00gle op 28-07-2026 22:42 ]

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:34
g00gle schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:41:
Liever een boormachine voor de caravan pootjes, als iemand die het met de hand doet en nog nooit van een beetje vet gehoord heeft voor die schroef as. Piep,Piep,Piep... Maar kan me er niet aan ergeren, het is 1x uitdraaien en 1x indraaien. Slag schroevendraaiers voor haringen vindt ik wel not done. Dat maakt gewoon een rot herrie vindt ik.
Die neem ik dus standaard mee vanwege het compacte formaat 🤪

• JaMaaT
  • Laatst online: 18:03
MotorBeast schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:42:
@kwet Dan ben ik wel een aardige kampeerder met grote caravan en auto. Ik maak geen onderscheid. Help zelfs beginnende kampeerders met hun tent opzetten. Al zijn de caravanners wel tegenwoordig de minst sociale en op hun eiland zittende kampeerders. Dat begint al met die dramatische movers zodat ze niemand nodig hebben. Ik heb er nog steeds geen en vraag dan altijd even een mover ( = sterke buurman) en dan is het weer gelijk ouderwets gezellig.
Een rare beredenering in mijn ogen. Hier een caravanner. Uiteraard altijd bereid om te helpen. Maar toch echt met mover, ik ben m ook vooral thuis nodig.

Persoonlijk zit ik zelf niet zo te wachten als ik met mijn gezin op vakantie ben op een "gezellige buurman". Heb er liever 1 die ook gewoon rustig is en zijn kids in bedwang kan houden.

Als ik iemand help, dan help ik iemand. Wil diegene een praatje maken merk je dat snel genoeg. Wil die dat niet, helemaal prima. Maar daar vind ik het niet gezelliger van.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:10
Gonadan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Over het algemeen adviseren zaken nog steeds gewoon rotspennen bij écht harde grond en zijn ervaringen ook dat het niet lukt.
Toch zijn er een hand vol die blijven beweren dat schroefharingen in alle gevallen het lekkers werken en dat kan ik dus niet rijmen met de beschikbare informatie.
Dus ging ik op zoek naar ondersteunend bewijs maar dat heb ik dus nog steeds niet. :P
Bij mijn set zit ook een steenboor die je kan gebruiken om voor te boren in echt rotsachtige grond, maar tot nu toe niet nodig gehad. Dus geen idee of dat goed werkt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
chevsticks schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:22:
[...]

Bij mijn set zit ook een steenboor die je kan gebruiken om voor te boren in echt rotsachtige grond, maar tot nu toe niet nodig gehad. Dus geen idee of dat goed werkt.
Ah ja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Een dan een accutol met klopfunctie aanbevolen? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

chevsticks schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:22:
[...]

En nog een zakje betonmix en wat lokaal grind.

Straks nog wat bekisting erbij… :+

• nietvoorniets
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31
Gonadan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Ah ja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Een dan een accutol met klopfunctie aanbevolen? :D
En een setje chemische ankers mee, dan waait je tent nooit meer weg.

Ik had zelf altijd een klauwhamer mee, maar heb dit jaar een Haringhamer gekocht.
Gewoon omdat ik vond dat ik die nodig had.
Maar dat werkt prima, omdat de hamer iets lichter is sla je de haringen niet zo snel krom.
Maar hij is zwaar genoeg om de haringen ook in wat hardere grond te krijgen.
https://haringboer.nl/products/haringhamer-30-cm-aluminium-rvs-met-karabijnhaak?_pos=2&_fid=1f1dc52cc&_ss=c
Hamer

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JaMaaT schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:38:
[...]

Een rare beredenering in mijn ogen. Hier een caravanner. Uiteraard altijd bereid om te helpen. Maar toch echt met mover, ik ben m ook vooral thuis nodig.

Persoonlijk zit ik zelf niet zo te wachten als ik met mijn gezin op vakantie ben op een "gezellige buurman". Heb er liever 1 die ook gewoon rustig is en zijn kids in bedwang kan houden.

Als ik iemand help, dan help ik iemand. Wil diegene een praatje maken merk je dat snel genoeg. Wil die dat niet, helemaal prima. Maar daar vind ik het niet gezelliger van.
Nu ben ik wel benieuwd en om het doen van aannames te voorkomen: hoe interpreteer jij zijn 'ouderwets gezellig'?

Misschien ben ik het helemaal met je eens, of juist oneens, maar dat weet ik nu niet zeker. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:27
nietvoorniets schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:09:
[...]

En een setje chemische ankers mee, dan waait je tent nooit meer weg.

Ik had zelf altijd een klauwhamer mee, maar heb dit jaar een Haringhamer gekocht.
Gewoon omdat ik vond dat ik die nodig had.
Maar dat werkt prima, omdat de hamer iets lichter is sla je de haringen niet zo snel krom.
Maar hij is zwaar genoeg om de haringen ook in wat hardere grond te krijgen.
https://haringboer.nl/products/haringhamer-30-cm-aluminium-rvs-met-karabijnhaak?_pos=2&_fid=1f1dc52cc&_ss=c
[Afbeelding: Hamer]
Die heb ik ook. Werkt uitstekend.

Wat ook een uitkomst is, zijn haringen met touwtjes. Die trek je er eenvoudig uit.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Get!em schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:08:
[...]

En nog een zakje betonmix en wat lokaal grind.

Straks nog wat bekisting erbij… :+
Dus dát had mijn voorganger gedaan. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:22
Dat begint al met die dramatische movers zodat ze niemand nodig hebben.
Okay....ik bijt... :*)
Echt niet dat ik het geld voor een mover heb uitgegeven omdat ik geen contact wil hebben met m'n mede-vakantievierders.
Maar als ik buiten het hoogseizoen op een leeg en al-dan-niet drassig veldje aankom is wel fijn dat ik in m'n eentje de caravan op de juiste positie kan krijgen. Eventueel publiek is in mijn ervaring geïnteresseerd in de werking van zo'n apparaat en zo ontstaan er vanzelf de gesprekken.
Dus: zelfredzaamheid omdat we soms solo op pad gaan was de reden dat we er een bij aanschaf een mover onder hebben laten zetten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• JaMaaT
Gonadan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:10:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd en om het doen van aannames te voorkomen: hoe interpreteer jij zijn 'ouderwets gezellig'?

Misschien ben ik het helemaal met je eens, of juist oneens, maar dat weet ik nu niet zeker. :P
Gezellig, versta ik bij elkaar op de koffie / biertje. Dat heb ik dus vooral met vrienden en bekenden. Wat intensiever contact zeg maar...

Even een praatje maken schaar ik onder sociaal.

Afgelopen vakantie ook weer zon achterbuurman die verlegen zit om een praatje, je bent nog niet de auto uit of hij komt er al aanlopen. Helemaal prima, vraagt dan semi geïnteresseerd waar je vandaan komt. Daar kun je dan nog even antwoord op geven. De rest gaat alleen maar over zn eigen soelaas, geen speld tussen te krijgen. Dat versta ik niet onder gezellig...

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:40
nou.. het zal dan wel aan mij liggen, maar de meeste caravans welke ik tegen kom hebben toch echt wel een mover.
En ik ben dolblij dat ik dat ding heb... Kom je net aan, vindt ik het vervelend om direct een buurman te vragen om te helpen.

Andersom vindt ik het trouwens helemaal niet erg. Als iemand hulp nodig heeft, en ik kan helpen, doe ik het met plezier.

2 jaar geleden, "ouder" echtpaar geholpen met de voortent erin te schuiven. Echtpaar was 85+, ik teken er voor om op die leeftijd nog lekker op vakantie te kunnen

• JaMaaT
Gonadan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Kango mee 8)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TheOmen schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:27:
[...]

Dus: zelfredzaamheid omdat we soms solo op pad gaan was de reden dat we er een bij aanschaf een mover onder hebben laten zetten.
Dat was ook de reden dat ik een mover heb, ook omdat ik in mijn eentje ben (vrijgezel). Ik kan er makkelijk om de caravan heen lopen om te kijken terwijl ik aan het manoeuvreren ben en letten op de gevaren / schade.

• Chielioj
Ben niet in mijn eentje, maar mijn vrouw (1.65 en net 60KG) kan wel helpen, maar heeft niet echt haar gewicht mee.
Zo vervelend als je met je wiel net in dat kuiltje staat :(

Help krijgen is fijn, maar ik reken er nooit op. De meesten draaien hun stoeltje bij om enkel te gaan kijken hoe een ander aan het stoeien is... helaas

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20

Bommes

Capo del formaggio

JaMaaT schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:38:
[...]

Als echte camperaar zwaai ik onderweg altijd naar mijn mede camper bestuurders.
Om vervolgens bij aankomst op de camperplaats en/of camping de schotel omhoog te zetten, rollo's te sluiten en binnen tv te gaan kijken.
[/sarcasme]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• MotorBeast
Chielioj schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:12:
Ben niet in mijn eentje, maar mijn vrouw (1.65 en net 60KG) kan wel helpen, maar heeft niet echt haar gewicht mee.
Zo vervelend als je met je wiel net in dat kuiltje staat :(

Help krijgen is fijn, maar ik reken er nooit op. De meesten draaien hun stoeltje bij om enkel te gaan kijken hoe een ander aan het stoeien is... helaas
Ik ontken ook niet het nut van een mover maar je bevestigt mijn stelling van eiland mentaliteit en ik blijf lekker op mijn stoeltje zitten. Ik heb het voor elkaar. Tekenend voor hoe de maatschappij zich heeft ontwikkeld helaas. Vroeger was niet alles beter maar het was op de camping veel gezelliger en socialer.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2026 10:46 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JaMaaT schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:35:
[...]

Gezellig, versta ik bij elkaar op de koffie / biertje. Dat heb ik dus vooral met vrienden en bekenden. Wat intensiever contact zeg maar...

Even een praatje maken schaar ik onder sociaal.

Afgelopen vakantie ook weer zon achterbuurman die verlegen zit om een praatje, je bent nog niet de auto uit of hij komt er al aanlopen. Helemaal prima, vraagt dan semi geïnteresseerd waar je vandaan komt. Daar kun je dan nog even antwoord op geven. De rest gaat alleen maar over zn eigen soelaas, geen speld tussen te krijgen. Dat versta ik niet onder gezellig...
Ah ja, dan snap ik wat je precies bedoelt. Zo sta ik er ook wel in.
Afgelopen weekend kwam er ook een vader met caravan aan rijden die eruit zag of hij hulp nodig had. Dat was inderdaad het geval want zijn gezin was bij de receptie blijven hangen en hij had geen mover (ja @Chielioj ze bestaan, wel tot hoon van zijn vrouw) dus die heb ik geholpen met manoeuvreren zodat hij goed stond. Daarna weer lekker met rust gelaten, wel de gezellige buurman maar niet opdringen.

Op de huidige camping staat echter zo'n tante Bep waar je niet langs kunt lopen zonder dat je levensverhaal uit je getrokken wordt. Die kiest ook tactisch positie met haar stoel op het veld dus ik beschouw het maar als spel om dat te ontlopen want daar zit ik niet op te wachten. (ja ik chargeer wat)

Mijn Huttopia experiment haalde op dat vlak ook een duidelijke conclusie. Het park is de helft aan chalets en glamping en iedereen is behoorlijk op zichzelf. Veel opgedirkt alsof ze in de grote stad op het terras zitten en hooguit contact als de kinderen dat al afgedwongen hebben.
Nu hoef ik echt geen hele gesprekken te houden maar een zekere sociale basis zoals elkaar een goedemorgen wensen op het pad of gewoon even aankijken en begroeten als je iemand tegen komt vind ik er toch wel bij horen.
En als ik dan bijna moet zoeken naar wat ik campingmentaliteit noem vind ik dat wel jammer. Zeker omdat de camping en omgeving best mooi was.

Ongerelateerd verhaal:

Toevallig kwam ik in de bergen een Zwitsers stel op de motor tegen die langs de kant stonden met lekker band. Kon ik mijn bandenpomp (ja @pirke die ene ;) ) die ik altijd mee sleep eindelijk eens nuttig gebruiken.
Kost je een half uur maar dan is het ook wel weer leuk om mensen blij te maken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chielioj
MotorBeast schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Ik ontken ook niet het nut van een mover maar je bevestigt mijn stelling van eiland mentaliteit en ik blijf lekker op mijn stoeltje zitten. Ik heb het voor elkaar. Tekenend voor hoe de maatschappij zich heeft ontwikkeld helaas. Vroeger was niet alles beter maar het was op de camping veel gezelliger en socialer.
Wij hebben geen kinderen, maar houden van het kamperen. Doordat je geen kinderen hebt, heb je eigenlijk ook heel weinig aanspraak.
Maar we vertikken (nu nog) om naar een kinderloze camping te gaan. Daar voelen wij ons nog te jong voor.

Zaterdag vertrekken we, we blijven in Nederland, dus we gaan het weer beleven

• MotorBeast
Chielioj schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Wij hebben geen kinderen, maar houden van het kamperen. Doordat je geen kinderen hebt, heb je eigenlijk ook heel weinig aanspraak.
Maar we vertikken (nu nog) om naar een kinderloze camping te gaan. Daar voelen wij ons nog te jong voor.

Geen problemen mee en ik ga ook al jaren zonder de kinderen. Dit jaar iemand uit Hellevoetsluis, Almere en Roermond ontmoet. Zat zelfs een Tweaker tussen. Diegene die geen praatje willen maken herken je snel genoeg.

Maar moest zoals de laatste jaren gebruikelijk wel vragen om even te moven ja. Vaak zijn de plekken in Nederland dan weer zo groot dat ik hem er wel even voor het grootste gedeelte met de auto achteruit in rijd. Metertje duwen......klaar. Voordeel geen mover, scheelt 2 mille en scheelt gewicht in de caravan. Ik moest deze vakantie wel lachen om 2 die aankwamen en jawel mover deed het niet eens. Spierballen doen het altijd. :D

NB: geniet van je vakantie !!!

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2026 12:18 ]

• Chielioj
Misschien ligt dat inderdaad ook aan mij. Ben niet iemand die direct op mensen afstapt.

Vorig jaar wel een "buurmeisje" van een jaar of 4 die af en toe mee deed ontbijten. Onze broodjes waren lekkerder dan van papa en mama :)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:36
MotorBeast schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:02:
[...]
Diegene die geen praatje willen maken herken je snel genoeg.
Maar degene die TE graag een praatje willen maken, trekken zich daar niet altijd iets van aan.

Dat sociale aspect mis ik soms wel sinds ik niet meer kampeer. Maar in B&B's of wat kleinere hotels heb je bij ontbijt en zo ook nog wel eens leuk aanspraak. Even wat ervaringen uitwisselen, bezienswaardigheden aanprijzen (of juist niet).

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik lees hier al langere tijd mee, maar nu voel ik de drang of toch even te reageren.

Ik kampeer al heel erg lang en graag. Een jaar of 15 geleden gekozen voor een mover, was denk 1 van de eerste en nog geen moment spijt van gehad. Ik kan nu komen op plaatsen die anders niet of nauwelijks te doen waren geweest.

Ik ben dus zo iemand die niet afhankelijk wil zijn van of een buurman even wil helpen sjorren. Laat ik het anders zeggen, ik sta zelfs niet toe dat er iemand aan mijn caravan gaat lopen trekken en sjorren op een manier die mij niet aanstaat. En dan uit goed fatsoen zeggen van caravan staat prima, terwijl deze schots en scheef staat, of op een manier die je niet prettig vind.

Nee, geef mij mijn mover maar. Tot op de cm nauwkeurig en heel goed te doseren.

Overigens moeten andere van mij ook niet verwachten dat ik kom helpen duwen. Wegens rugklachten kan ik het fysiek niet aan en wil er niet mijn vakantie mogelijk aan op moeten offeren.

Maar dat vind ik het mooie aan kamperen, ieder doet het op zijn eigen manier en geen enkele manier is wat mij betreft fout.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:36
Willianv schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:02:
[...]
Overigens moeten andere van mij ook niet verwachten dat ik kom helpen duwen. Wegens rugklachten kan ik het fysiek niet aan en wil er niet mijn vakantie mogelijk aan op moeten offeren.
Dat was bij mij de reden om destijds (in 2010) een mover te laten monteren onder mijn toenmalige caravan. Door mijn rug gegaan tijdens de vakantie en wat was ik blij dat er op elke nieuwe camping mensen wilden helpen om de caravan op z'n plaats te duwen. Bij terugkomst gelijk een afspraak gemaakt voor een mover.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik wilde vanacht een rant typen over mijn kampeer ervaring, uiteindelijk weg geklikt maar toch het irriteert me mateloos.

Sinds zaterdag aangekomen op een kamping in Zuid Limburg, voor ons 15 minuutjes van huis en we gaan vanavond maar thuis slapen, want we hebben 2x2 koppeltjes op 15 en 25 meter van ons liggen die de nachtrust niet respecteren. Zitten tot s avonds laat te kaarten en maken gewoon te veel lawaai. Hele conversaties op een niveau waarop je overdag praat en dat is al luidruchtig. Zitten ze midden in de nacht te schaterlachen. Dan vraag ik me af of je wel goed bij hoofd bent.

Op de eerste avond zaten ze het dichtste bij (want ze doen om en om) en toen ben ik om 23:45 gaan vragen of het wat stiller kon. Toen kreeg ik een bijdehante reactie: 'over een kwartier' toen zei ik dat de rusttijd vanaf 23:00 was. Toen ik terug in mijn tent ging liggen begon het geklaag. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt, ik moest maar oordoppen in doen, ik was nog in mijn normale kleding dus ik lag nog niet in bed. Ik heb het gemeld aan de receptie maar ze hadden nog nooit klachten gehad van deze vrienden van de camping.

Vanacht viel ik met mijn nieuwe oordoppen pas na half 2 in slaap, toen ze eindelijk zelf ging pitten.

Daar werk je dan een heel jaar voor om 3 weken te kunnen relaxen en dan zit je tegenover tokkies. Ze gaan pas 5 augustus weg dus tot die tijd moeten we het maar slikken.

Ik vind het ronduit belachelijk en twijfel serieus aan of ik nog wel wil kamperen. We hebben wat dat betreft te vaak pech. Terwijl we expliciet kinder Campings kiezen zodat er vertier is voor de kinderen en dan gaat je nachtrust eraan door een paar gepensioneerde Brabo's die denken dat de regels voor hun niet gelden.

😡😡😡

/rant

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 29-07-2026 14:15 ]

discogs

• JanHenk
  • Niet online
Vooral die onderhandeling zou mij in het verkeerde keelgat schieten. Dat ze in eerste instantie niet beseffen dat ze niet goed bezig zijn, oké. Maar daarna onderhandelen en de zaak omdraaien is triest.

Kun je niet verplaatsen? Even overleggen met de campinghouder. Verplaatsen, geld terug, noem het maar. Hij moet er uiteindelijk ook wat aan doen, als verantwoordelijke voor de orde.

• Chielioj
ooh die frustratie heb ik ook wel eens gehad, tot op het moment dat ik de wekker heb gezet om 07.00 uur. ( rust was van 23.00 tot 07.00 ) en de radio aan heb gezet, en vrolijk en zingend de afwas had gedaan.
Uiteraard in overleg met de andere "buurtjes" die er ook last van hadden.

Toen ze daarom kwamen klagen dat ze er wakker van waren geworden, begonnen de andere buren ook maar met... denk dat ik morgenvroeg ook de afwas maar ga doen.

Kortom.. de hint was duidelijk.

Als je om 23.30 lekker bij elkaar zit, en je hoort wat rumoer ben ik de laatste die gaat klagen... maar sommigen....

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:59:

Op de huidige camping staat echter zo'n tante Bep waar je niet langs kunt lopen zonder dat je levensverhaal uit je getrokken wordt. Die kiest ook tactisch positie met haar stoel op het veld dus ik beschouw het maar als spel om dat te ontlopen want daar zit ik niet op te wachten. (ja ik chargeer wat)
Daar hebben we de befaamde kampeerburgemeester :p

• Chielioj
aReaRe schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Daar hebben we de befaamde kampeerburgemeester :p
haha ja die komt je op bijna elke camping / veldje wel tegen. De geven je vaak een reden om via een omweg naar de douche te lopen O-)

• Drardollan
[...]

Wil geen oordeel geven, maar ik herken dit niet. Wij hebben jaren zonder kinderen gekampeerd en hadden toen ook altijd wel aanspraak. Wel is het zo dat je er dan meer moeite voor moet doen, met kinderen gaat het allemaal wat meer vanzelf. Een tip is je afwas een beetje strategisch plannen, de afwas zorgt vaak voor een makkelijk eerste contact is mijn ervaring :)

• Chielioj
Denk dat het ook voor een groot deel aan mijzelf ligt hoor.
9/10 keer is iedereen welkom bij ons, maar ik voel mij niet snel welkom bij een ander. Ik zou enkel echt op uitnodiging aan komen waaien, terwijl een ander idd makkelijker met de vaat in de hand ff een praatje komt maken bij onze caravan.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:12
Blijven klagen bij de beheerder. En bij de derde keer maar eens geld terug eisen voor de resterende dagen. Kijken hoe hij/zij reageert. Staat er iets over nachtrust in het reglement van de camping?

Lang verhaal waarschuwing over onze eigen ervaring met lui die het niet snappen;

Wij zaten afgelopen 2 weken op een camping in de Vogezen. Het vuurwerk op 13 en 14 juli mocht al niet want allemaal veel te droog en kans op vuur. Volkomen logisch en een goed besluit als je naar het gras kijkt.

Vervolgens komen op de laatste paar dagen nieuwe buren. 1 met een tipi en 1 met een veel te grote caravan voor de plek wat ie had. De buren van de caravan vroegen de buurman of hij de boel anders kon zetten want het uitzicht van die buren was compleet weg, ze zagen alleen een witte zijkant van de caravan. Daar werd al op gereageerd onder het mom van "Nee, ik sta gewoon op mijn plek, jouw probleem". Zoontje van die mensen begon ook meteen in alle bomen te snijden om takken te hebben om met een zakmes punten op te maken |:( De tipi-mensen speelden gewoon op "ons" plekje zonder te vragen of overleggen. De bal vloog ook meerdere keren onze vouwwagen in. Gewoon geen fijne mensen.

Het toppunt was echter de vuurkorf die ineens uitkwam om marshmellows en popcorn te maken (Inclusief vlammen van een meter boven de korf). De camping heeft gewoon een eigen plek voor open vuur. Toen de campingeigenaar ze daar op kwam aanspreken was alles moeilijk en de korf te heet om te verplaatsen :( . Uiteindelijk ben ik maar buiten blijven zitten want ik wil ons kampeermiddel niet kwijt :P. Toen ze naar bed gingen heb ik de korf maar zelf gedoofd met water en azijn. Wat vonden ze het vervelend dat de hele korf scheef getrokken was.

Ik denk dat ze volgende keer ergens anders kamperen :+

• Drardollan
Chielioj schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:47:
Denk dat het ook voor een groot deel aan mijzelf ligt hoor.
9/10 keer is iedereen welkom bij ons, maar ik voel mij niet snel welkom bij een ander. Ik zou enkel echt op uitnodiging aan komen waaien, terwijl een ander idd makkelijker met de vaat in de hand ff een praatje komt maken bij onze caravan.
Zo zitten we allemaal verschillend in elkaar toch? Er is geen goed of fout.

Misschien is het wel leuk om te kijken of je daar een kleine verandering in kan brengen bij jezelf. Natuurlijk hoef je jezelf niet echt te veranderen, maar met wat subtiele kleine veranderingen wordt de eerste opening misschien net wat makkelijker. Vaak is een simpele opmerking in het voorbijgaan al genoeg voor een opening, of het nu over een scheve haring of scheerlijn gaat, de afwas of lekker Hollands over het goede of slechte weer.

Maar niks forceren, als je het ook leuk hebt zonder aanspraak en verder open staat voor aanspraak van anderen dan is het toch ook prima. Als je het gaat zien als moeten dan wordt het vaak niet leuker.

• Drardollan
loewie1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:13:
Ik wilde vanacht een rant typen over mijn kampeer ervaring, uiteindelijk weg geklikt maar toch het irriteert me mateloos.

Sinds zaterdag aangekomen op een kamping in Zuid Limburg, voor ons 15 minuutjes van huis en we gaan vanavond maar thuis slapen, want we hebben 2x2 koppeltjes op 15 en 25 meter van ons liggen die de nachtrust niet respecteren. Zitten tot s avonds laat te kaarten en maken gewoon te veel lawaai. Hele conversaties op een niveau waarop je overdag praat en dat is al luidruchtig. Zitten ze midden in de nacht te schaterlachen. Dan vraag ik me af of je wel goed bij hoofd bent.

Op de eerste avond zaten ze het dichtste bij (want ze doen om en om) en toen ben ik om 23:45 gaan vragen of het wat stiller kon. Toen kreeg ik een bijdehante reactie: 'over een kwartier' toen zei ik dat de rusttijd vanaf 23:00 was. Toen ik terug in mijn tent ging liggen begon het geklaag. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt, ik moest maar oordoppen in doen, ik was nog in mijn normale kleding dus ik lag nog niet in bed. Ik heb het gemeld aan de receptie maar ze hadden nog nooit klachten gehad van deze vrienden van de camping.

Vanacht viel ik met mijn nieuwe oordoppen pas na half 2 in slaap, toen ze eindelijk zelf ging pitten.

Daar werk je dan een heel jaar voor om 3 weken te kunnen relaxen en dan zit je tegenover tokkies. Ze gaan pas 5 augustus weg dus tot die tijd moeten we het maar slikken.

Ik vind het ronduit belachelijk en twijfel serieus aan of ik nog wel wil kamperen. We hebben wat dat betreft te vaak pech. Terwijl we expliciet kinder Campings kiezen zodat er vertier is voor de kinderen en dan gaat je nachtrust eraan door een paar gepensioneerde Brabo's die denken dat de regels voor hun niet gelden.

😡😡😡

/rant
Mijn vrouw zou precies als jij reageren, ik zit er zelf wat relaxter in. Maar dat komt ook omdat ik een avondmens ben, ik zit het liefst tot 3 uur in de nacht voor mijn caravan te genieten van een drankje en serietje of muziekje (op de koptelefoon uiteraard). Als het weer het toelaat (zwoele avonden/nachten) dan zou ik het liefst helemaal niet naar bed gaan wanneer normale mensen dat doen.

Ook hebben wij iets minder last waarschijnlijk omdat we niet in een tent zitten, een caravan dempt toch net wat meer geluid.

Het maakt bij ons wel verschil of we met het gezin of met vrienden op vakantie zijn. Wij proberen daar ook wel op te letten, maar het gaat heus ook wel eens mis. Met vrienden zit je toch vaak lekker te kletsen of een spelletje te spelen en komt er vaak een lekker hapje en drankje langs. Onbedoeld maak je dan meer lawaai dan gewenst. Als ik daarop terecht aangesproken wordt dan zou ik wel anders reageren dan bij jou gebeurde.

Nu is mij wel opgevallen dat zaken als het weer en de algehele sfeer op een camping wel een verschil kunnen maken. In de hittegolf van 2019 stonden we bijvoorbeeld in Drenthe op een camping met weinig schaduw. Het was bloed verzengend heet en daar had iedereen last van. Het resultaat was dat de hele camping pas tegen 19:30 - 20:00 tot leven kwam, tot die tijd lag iedereen lamgeslagen in het zwembad of zijn hangmat. Eigenlijk verschoof de hele dag daardoor een stuk voor iedereen, net als je ziet in de zuidelijke landen (een siesta is er niet voor niets gekomen). Ik kan mij goed voorstellen dat je je kapot irriteert als jij net dat gezin bent die niet meedoet aan deze verschuiving, maar het is ook een beetje meegaan in de flow soms.

Maar je hebt zeker wel een punt en ik vind je klacht zeker terecht. Vind het ook opvallend dat de camping zo weinig actie onderneemt. Ik heb al vaak meegemaakt dat er nog laatste rondes op campings worden gedaan om de rust te waarborgen en ook meegemaakt dat er adequaat ingegrepen werd. En als je als mede kampeerder te horen krijgt dat mensen last van je hebben, dan pas je je toch een beetje aan zou ik zeggen. Als het nu 23:01 was dat je stampij kwam maken dan was het wat anders, maar ik vind met een rust van 23:00 tot 07:00 het niet meer dan normaal dat je dan rond 23:30 er toch wel een eind aan breidt qua lawaai.

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 07:12
Drardollan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Wil geen oordeel geven, maar ik herken dit niet. Wij hebben jaren zonder kinderen gekampeerd en hadden toen ook altijd wel aanspraak. Wel is het zo dat je er dan meer moeite voor moet doen, met kinderen gaat het allemaal wat meer vanzelf. Een tip is je afwas een beetje strategisch plannen, de afwas zorgt vaak voor een makkelijk eerste contact is mijn ervaring :)
Niets persoonlijks , maar als er iets is waar ik in het algemeen weinig behoefte aan heb is, zijn mensen die de afwas als 'excuus' gebruiken voor een praatje. Excuus even tussen haakjes want ik weet dat het niet altijd zo is, maar zo voelt het voor mij altijd wel. Ik sta daar om de afwas te doen, iets waar ik graag zo min mogelijk tijd mee kwijt ben tijdens de vakantie, niet om te socializen. Maar goed, ik geloof dat ik @Drardollan nog nooit ben tegen gekomen, dat verandert de boel misschien ;-) .

Heeft wellicht ook wel te maken met waar je bent. Wij, geen kinderen, hebben sowieso niet heel veel behoefte aan smalltalk op de gemiddelde camping. Wil niet zeggen dat we mensenschuw zijn ofzo, maar kom er voor mijn eigen vakantie, niet die van anderen. Voor de rest leven en laten leven.

Daarentegen, als we op een klimmers camping staan, of ergens in de bergen in een hut, of meerdaagse routes aan het wandelen zijn met tent en je komt dan op een onherbergzame plek, dan heb je iets om over te praten. Iedereen is rot, moe, vies maar voldaan vanwege de geklaarde klus die dag. Dat geeft genoeg gespreksstof en kom ik graag een praatje doen of naar je gear kijken. :-)

Hi Ha Hopjesvla

• kiefty14
Caravan ophalen bij stalling en meteen prijs. Aangekoppeld, rustig weggereden van de P-plaats, en ineens schiet ’ie van de kogel. Neus caravan zoekt vervolgens mijn achterbumper op. Bumper scheur in en de slinger van neuswiel afgebroken

Hopen dat hier bij blijft.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:55
loewie1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:13:

😡😡😡

/rant
Zeker niet prettig, en als je je al stoort, is het lastig negeren, want het zit al in je hoofd. Het eerste jaar in de vouwwagen had ik dat ook, en ben een aantal nachten met de koptelefoon op (sony xm3) in slaap gevallen.

Gelukkig de jaren erna, in de avond zo moe, dat ik meteen in slaap val, en stoor mij ook minder aan deze zaken, dat was het eerste jaar zeker niet zo.

Misschien helpt een rustig gesprek, overdag nog, om jouw gevoel duidelijk te maken, namelijk dat je ook voor jouw rust komt....iig na 23:00. En dat is ook jouw goed recht, die regels gelden voor iedereen, en daar mag de camping eigenaar best ook wat over zeggen, mocht dit doorgaan.

• Chielioj
kiefty14 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:12:
Caravan ophalen bij stalling en meteen prijs. Aangekoppeld, rustig weggereden van de P-plaats, en ineens schiet ’ie van de kogel. Neus caravan zoekt vervolgens mijn achterbumper op. Bumper scheur in en de slinger van neuswiel afgebroken

Hopen dat hier bij blijft.
ai..
hopelijk kan het snel dermate hersteld worden dat je nog wel lekker weg kan. Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt... afkloppen, ik hal hem vanavond op

• Drardollan
Hopjesvla79 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Niets persoonlijks , maar als er iets is waar ik in het algemeen weinig behoefte aan heb is, zijn mensen die de afwas als 'excuus' gebruiken voor een praatje. Excuus even tussen haakjes want ik weet dat het niet altijd zo is, maar zo voelt het voor mij altijd wel. Ik sta daar om de afwas te doen, iets waar ik graag zo min mogelijk tijd mee kwijt ben tijdens de vakantie, niet om te socializen. Maar goed, ik geloof dat ik @Drardollan nog nooit ben tegen gekomen, dat verandert de boel misschien ;-) .

Heeft wellicht ook wel te maken met waar je bent. Wij, geen kinderen, hebben sowieso niet heel veel behoefte aan smalltalk op de gemiddelde camping. Wil niet zeggen dat we mensenschuw zijn ofzo, maar kom er voor mijn eigen vakantie, niet die van anderen. Voor de rest leven en laten leven.

Daarentegen, als we op een klimmers camping staan, of ergens in de bergen in een hut, of meerdaagse routes aan het wandelen zijn met tent en je komt dan op een onherbergzame plek, dan heb je iets om over te praten. Iedereen is rot, moe, vies maar voldaan vanwege de geklaarde klus die dag. Dat geeft genoeg gespreksstof en kom ik graag een praatje doen of naar je gear kijken. :-)
De mensen die een praatje willen maken hebben over het algemeen gelukkig vaak snel door of anderen dat ook wel of niet willen. Als je de afwas als voorbeeld pakt, als mensen geen praatje willen maken dan kiezen ze vaak voor een net wat andere tijd voor de afwas of halen warm water om bij hun kampeermiddel af te wassen in alle rust.

Als je meer op jezelf wil zijn dan zou ik geen mega campings of campings met veel kinderen uit kiezen ;) Maar dat geef je zelf ook wel aan.

En mij ben je denk ik nog niet tegengekomen, wat wel echt een gemis is al zeg ik het zelf. Ik heb de nare eigenschap met ongeveer iedereen ter wereld* (* lekker overdreven natuurlijk) wel een klik te hebben of te kunnen vinden 8)

• kiefty14
Chielioj schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:30:
[...]

ai..
hopelijk kan het snel dermate hersteld worden dat je nog wel lekker weg kan. Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt... afkloppen, ik hal hem vanavond op
Zojuist nieuw neuswiel opgehaald bij de wit en onder gehangen. straks LM inlichten voor de schade. Verder niks aan de caravan lijkt het.

• pirke
@loewie1984 balen! Ik zou het ook niet kunnen uitstaan, daarom mijd ik campings zoveel mogelijk.

De komende paar dagen staan we hier, heerlijk rustig meertje. Een paar andere campers, een paar tentjes verderop en wat lokale mensen die even komen zwemmen of kanoën. Allemaal heel gemoedelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMgJXPEHVyROxiFaNqvIG7yNmJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IvH9EdkgWCUjVrTVJ6LRgpJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:14
[...]

Ik herken mij hier niet in. Wij zijn kinderloos en kamperen nog wel eens. Regelmatig ben ik ook solo onderweg.

Maar ik een wat opvallend kampeermiddel en als het niet heel heet is ook nog een opvallende auto er voor. Dus als ik de camping op kom draait jong en oud zijn hoofd al om. Mezelf rustig installeren is nog wel eens een uitdaging door alle aanspraak die ik krijg. En dan is er ook nog eens een goede Lobbes bij met een heerlijke dikke blonde vacht. De mensen voor wie de auto/caravan geen reden is om me aan te spreken, die beginnen wel over de hond.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja zo kwam ik ooit eens in gesprek met en stel met een landrover met daktent. Zij vond het grootste nadeel van de daktent dat iedereen er vragen of zelfs en mening over had. Maar was ook niet gekocht voor campings maar om vrij te staan.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Mijn vrouw zou precies als jij reageren, ik zit er zelf wat relaxter in. Maar dat komt ook omdat ik een avondmens ben, ik zit het liefst tot 3 uur in de nacht voor mijn caravan te genieten van een drankje en serietje of muziekje (op de koptelefoon uiteraard). Als het weer het toelaat (zwoele avonden/nachten) dan zou ik het liefst helemaal niet naar bed gaan wanneer normale mensen dat doen.

Ook hebben wij iets minder last waarschijnlijk omdat we niet in een tent zitten, een caravan dempt toch net wat meer geluid.

Het maakt bij ons wel verschil of we met het gezin of met vrienden op vakantie zijn. Wij proberen daar ook wel op te letten, maar het gaat heus ook wel eens mis. Met vrienden zit je toch vaak lekker te kletsen of een spelletje te spelen en komt er vaak een lekker hapje en drankje langs. Onbedoeld maak je dan meer lawaai dan gewenst. Als ik daarop terecht aangesproken wordt dan zou ik wel anders reageren dan bij jou gebeurde.

Nu is mij wel opgevallen dat zaken als het weer en de algehele sfeer op een camping wel een verschil kunnen maken. In de hittegolf van 2019 stonden we bijvoorbeeld in Drenthe op een camping met weinig schaduw. Het was bloed verzengend heet en daar had iedereen last van. Het resultaat was dat de hele camping pas tegen 19:30 - 20:00 tot leven kwam, tot die tijd lag iedereen lamgeslagen in het zwembad of zijn hangmat. Eigenlijk verschoof de hele dag daardoor een stuk voor iedereen, net als je ziet in de zuidelijke landen (een siesta is er niet voor niets gekomen). Ik kan mij goed voorstellen dat je je kapot irriteert als jij net dat gezin bent die niet meedoet aan deze verschuiving, maar het is ook een beetje meegaan in de flow soms.

Maar je hebt zeker wel een punt en ik vind je klacht zeker terecht. Vind het ook opvallend dat de camping zo weinig actie onderneemt. Ik heb al vaak meegemaakt dat er nog laatste rondes op campings worden gedaan om de rust te waarborgen en ook meegemaakt dat er adequaat ingegrepen werd. En als je als mede kampeerder te horen krijgt dat mensen last van je hebben, dan pas je je toch een beetje aan zou ik zeggen. Als het nu 23:01 was dat je stampij kwam maken dan was het wat anders, maar ik vind met een rust van 23:00 tot 07:00 het niet meer dan normaal dat je dan rond 23:30 er toch wel een eind aan breidt qua lawaai.
Ook als ik zelf 's avonds nog gewoon voor de tent zou zitten zou ik me helemaal de tyfus ergeren aan mensen die wanneer de rest al wel op bed ligt gewoon luidkeels blijven converseren en schaterlachen. Daar is namelijk maar één goede aanduiding voor: ontieglijk asociaal.

En zeker wanneer het gewoon in het reglement staat. Als de avondklok je niet bevalt dan zoek je maar een andere camping, dan ga je dat niet op eigen houtje negeren.

Ik ben helemaal voor het verschuiven van het ritme met het weer zoals je stelt, dan gaan we over een uurtje echt niet moeilijk doen. Maar proef dan wel de sfeer van de camping, en als ik @loewie1984 goed begrijp was de rest van de camping al wel rustig maar dit tuig overduidelijk niet.

Oke /rant ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:46
Niet bedoeld als oplossing voor @loewie1984, maar ik kan op maat gemaakte (slaap)oordoppen zeer aanraden. Die sluiten veel beter af en zitten comfortabeler. Gewone oordoppen blijven niet goed zitten bij mij vanwege de vorm van mijn gehoorgang, maar die op maat gemaakte wel (Alpine bij Hans Anders). Ik slaap nu door alles heen.

@loewie1984: misschien helpt het als je de personen op een rustig moment overdag nog eens aanspreekt. Mocht dat niet helpen: filmpje maken van het geluidsniveau en met de tijd en daarmee naar de campingbeheerder stappen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@L.N. ik kies er inderdaad ook nog wel eens voor tot de volgende dag wachten en dan op tot aanspreken. Vaak is er namelijk ook flink wat drank in het spel en dat maakt een redelijke ontvangst vaak ook erg lastig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drardollan
Gonadan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:00:
[...]

Ook als ik zelf 's avonds nog gewoon voor de tent zou zitten zou ik me helemaal de tyfus ergeren aan mensen die wanneer de rest al wel op bed ligt gewoon luidkeels blijven converseren en schaterlachen. Daar is namelijk maar één goede aanduiding voor: ontieglijk asociaal.

En zeker wanneer het gewoon in het reglement staat. Als de avondklok je niet bevalt dan zoek je maar een andere camping, dan ga je dat niet op eigen houtje negeren.
Ik heb nog nooit een reglement gezien die een avondklok of soortgelijk iets vastlegt. Rust is iets anders dan complete stilte. Als je het zo stelt is het zelfs verboden om naar de WC te gaan, iemand kan de rits van de tent of het doorspoelen horen tenslotte.

Natuurlijk heb je wel gelijk dat luidkeels converseren of hard lachen asociaal en not done is. Het is logisch dat mensen daar last van hebben en zeker als je aangesproken wordt dan bied je je excuses aan en dim je de boel.

Maar laten we niet net gaan doen alsof het normaal is dat om 23:00 er complete stilte heerst op een gemiddelde camping in het hoogseizoen. Als je dat wil dan moet je of niet gaan kamperen en/of niet op die plek gaan kamperen en/of niet in die periode gaan kamperen. Maar net als hard praten en lachen tot diep in de nacht is complete stilte om 23:00 een ander uiterste, ergens daartussenin ligt iets acceptabels wat mij betreft. Bijvoorbeeld dat je vanaf 23:00 nog op zachte toon een gesprek voert zonder gillen, lachen of andere gekkigheid.

Persoonlijk vind ik het veel vervelender dat mensen voor 07:00 al lawaai maken. Dat krijg je als nachtmens. Maar dat hoort er ook bij en moet je ook een deel van accepteren. En zo is iedereen anders. Maar nogmaals, luid praten en lachen hoort niet na 23:00 (eigenlijk ook niet na 22:00 om eerlijk te zijn).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Drardollan probeer de discussie nu eens niet af te leiden van waar hij om gaat. Namelijk luidkeels converserende en schaterlachende mensen. Daar is een rusttijd wél op van toepassing en het is gewoon asociaal. Laten we daar nu gewoon eens niet omheen lullen.
Andere scenario's gaan opvoeren en die erbij betrekken je gewoon ruis. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drardollan
Gonadan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:15:
@Drardollan probeer de discussie nu eens niet af te leiden van waar hij om gaat. Namelijk luidkeels converserende en schaterlachende mensen. Daar is een rusttijd wél op van toepassing en het is gewoon asociaal. Laten we daar nu gewoon eens niet omheen lullen.
Andere scenario's gaan opvoeren en die erbij betrekken je gewoon ruis. :)
Volgens mij is dit een algemeen topic met algemene discussie punten. Er word geen aandacht afgeleid, er wordt context gegeven.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:16:
[...]

Volgens mij is dit een algemeen topic met algemene discussie punten. Er word geen aandacht afgeleid, er wordt context gegeven.
Als je specifiek op mij reageert respecteer dan ook mijn context en trek niet mijn stelling uit verband.

We kunnen het over alle mogelijke scenarios gaan hebben en de boel dood bagatelliseren maar mijn reactie is nog steeds gevoed door de ervaring van @loewie1984 en die ga ik niet bagatelliseren. Heb dat te veel zelf mee gemaakt en dat is gewoon zonder twijfel asociaal. :)

Als je het over grijze gebieden wilt gaan geven dan valt er weinig te discussiëren, dat ben ik namelijk snel met je eens, dat is grijs gebied. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MotorBeast
Vroeger heeeeeeeeeel vroeger toen ik nog met de Waard tenten kampeerde met mijn ouders kwamen we hier https://www.ntkc.nl/ Schat in dat het daar nog steeds heeeeeeeeeel rustig is. En geen movers. :+

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2026 19:36 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16
Drardollan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Ik heb nog nooit een reglement gezien die een avondklok of soortgelijk iets vastlegt. Rust is iets anders dan complete stilte. Als je het zo stelt is het zelfs verboden om naar de WC te gaan, iemand kan de rits van de tent of het doorspoelen horen tenslotte.

Natuurlijk heb je wel gelijk dat luidkeels converseren of hard lachen asociaal en not done is. Het is logisch dat mensen daar last van hebben en zeker als je aangesproken wordt dan bied je je excuses aan en dim je de boel.

Maar laten we niet net gaan doen alsof het normaal is dat om 23:00 er complete stilte heerst op een gemiddelde camping in het hoogseizoen. Als je dat wil dan moet je of niet gaan kamperen en/of niet op die plek gaan kamperen en/of niet in die periode gaan kamperen. Maar net als hard praten en lachen tot diep in de nacht is complete stilte om 23:00 een ander uiterste, ergens daartussenin ligt iets acceptabels wat mij betreft. Bijvoorbeeld dat je vanaf 23:00 nog op zachte toon een gesprek voert zonder gillen, lachen of andere gekkigheid.

Persoonlijk vind ik het veel vervelender dat mensen voor 07:00 al lawaai maken. Dat krijg je als nachtmens. Maar dat hoort er ook bij en moet je ook een deel van accepteren. En zo is iedereen anders. Maar nogmaals, luid praten en lachen hoort niet na 23:00 (eigenlijk ook niet na 22:00 om eerlijk te zijn).
Wij zijn anders, in 9nze tienerjaren, gewoon de volgende dag van de camping verwijderd ivm te luid.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10
Dank voor de vele reacties en suggesties. Voel ik me gesteund. Ik lig nu een nachtje te chillen thuis op onze slaapkamer met de airco aan. De tokkies hadden visite van de kinderen, die waren ook al geïnformeerd aan hun blikken naar ons toe te zien. Ik ga hopelijk een rustig en koel nachtje tegemoet. Hierna zijn het nog 5 nachten en dan zijn ze weg. Ik zal na de overnachting van morgen de boel evalueren. Als het dan weer gezeik is, zal ik ze de dag erna erop aanspreken en melden bij de camping. Ik wil ook niet die resterende dagen met boze blikken zitten je zit toch maar 20 meter van elkaar af en je ziet elkaar de hele tijd. We zullen zien hoe het loopt.

discogs

• kwet
Mag ik ook even mee klagen? Staan op schitterende kleine camping, grote plekken, heel relaxed totdat er een camper met een airco op de plek naast ons is komen staan. Ondanks dat de plekken groot zijn en je ver van elkaar afstaat hoor je nu de hele tijd gebrom van een airco 🤬 gelukkig afgelopen nacht niet gehoord of hij stond uit? Maar vanaf dat het vanavond wat rustig wordt hoor je de hele tijd op de achtergrond geluid, is best irritant.
Pagina: 1 ... 300 ... 311 Laatste