Het is in Noorwegen nu absoluut een heel stuk drukker dan 8 jaar geleden, het aantal camperaars dat de breedte van hun bus niet kan inschatten is overigens bizar! Op wegen waar je prima met twee vrachtwagens overheen kan remmen die campers af tot stapvoets met verwilderde blikken van angst.
Dit hebben mensen met gewone auto's ook. Als je ziet hoe groot niet polder rijders denken dat hun auto is? Helemaal de berm in terwijl er gewoon ruimte is voor 2 auto's. Ok, er zit dan wel maar 50cm tussen.Den_S85 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:46:
Het is in Noorwegen nu absoluut een heel stuk drukker dan 8 jaar geleden, het aantal camperaars dat de breedte van hun bus niet kan inschatten is overigens bizar! Op wegen waar je prima met twee vrachtwagens overheen kan remmen die campers af tot stapvoets met verwilderde blikken van angst.
Leven en laten leven toch?
Onze overnachting camping. Goed droog.
Inmiddels aangekomen op ons stekkie, met prive plek aan het einde van de camping.
Temperaturen echt goed te doen,lekker rond de 28-29graden en koelt af in de nacht tot 14graden.
Onze overnachting camping. Goed droog.Inmiddels aangekomen op ons stekkie, met prive plek aan het einde van de camping.
Temperaturen echt goed te doen,lekker rond de 28-29graden en koelt af in de nacht tot 14graden.
[ Voor 5% gewijzigd door Plint op 22-07-2026 10:40 ]
Ben je er zonder schade van af gekomen? Wij zitten ook in Kroatië en hebben wel schade aan onze caravan. Hagel zo groot als walnotenB-Real schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:15:
Noodweer en flinke hagel in Noord Italië is niet nieuw, heeft ook niets met het klimaat van de laatste jaren te maken. Vraag maar aan je ouders of grootouders als die er toen kwamen, komt puur door de ligging van de bergen daar.
Neemt niet weg dat wat er nu aan schijnt te komen juli 2023 2.0 lijkt te worden en dat was op z’n zachtst gezegd heftig. In elk geval reden waarom ik nooit op vakantie zal gaan naar het Gardameer en contreien, is allemaal verzekeringswerk maar zie er maar eens weg te komen als je auto in puin ligt evenals die van duizenden anderen.
Wij zitten aan de andere kant van de Adriatische zee in Kroatië, we gaan meemaken wat er van over blijft vanavond. Ik volg het aandachtig in elk geval.
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
waar is dit, ziet er wel leuk uit.Plint schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:28:
Leven en laten leven toch?
[Afbeelding] Onze overnachting camping. Goed droog.
Inmiddels aangekomen op ons stekkie, met prive plek aan het einde van de camping.![]()
[Afbeelding]
Hi Ha Hopjesvla
Ai, sterkte!BaBoK schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:37:
[...]
Ben je er zonder schade van af gekomen? Wij zitten ook in Kroatië en hebben wel schade aan onze caravan. Hagel zo groot als walnoten
Wij helemaal niets, tot op heden alleen nog maar een paar flinke regenbuien gehad en wat onweer/gerommel, zelfs amper wind.
Is erg lokaal, kennissen 10km verderop hebben alles in puin.
Mede oorzaak net gehoord. De Noren zijn zelf massaal nog even extra op vakantie vanwege het mooie weer en einde vakantie volgende week.Get!em schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:52:
Zo, Noorwegen is een stuk drukker en populairder geworden.
We boeken de boot altijd laat en campings rijden we zonder reserveren naar toe. Deze keer was onze gewenste boot niet beschikbaar en die op maandag ook niet. Voor vandaag wel.
Maar vandaag eenmaal in Noorwegen: alle campings binnen 1 uur rijden vanaf Kristiansand allemaal vol. Ben bij 5 langsgaan en nog meer gebeld en whatsapp berichten gestuurd.
Wildkamperen is met vouwwagen niet zo gemakkelijk (en daardoor voor ons niet zo gewenst, ook geen voorbereiding getroffen met een jerrycan water) maar we hadden al bijna een plekje daarvoor te pakken toen ik nog een camping vond.
Met 27c om 18u ook geen straf om hier te zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, hun vakantieperiode eindigt erg vroeg!
2 jaar geleden ook gemerkt. De laatste 1,5wk van onze vakantie waren al veel faciliteiten (restaurant, zwembad) dicht op de campings omdat het seizoen voorbij was…
2 jaar geleden ook gemerkt. De laatste 1,5wk van onze vakantie waren al veel faciliteiten (restaurant, zwembad) dicht op de campings omdat het seizoen voorbij was…
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Daar dus ook. Gek genoeg in Noord Spanje ook. De zomer loopt daar blijkbaar van 1 juni t/m 1 september. De rest noemen ze winter. Een aantal van onze favoriete surfcampings waren daardoor dus gewoon dicht. En in meerdere hotels meegemaakt dat de airconditioning nog/alvast op verwarmen stond met 30+ c buiten.Puppetmaster schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:28:
Ja, hun vakantieperiode eindigt erg vroeg!
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Half april tot eind mei is ook zo'n periode in Oostenrijk, dan zijn o.a. de restaurants en gondels ook vaker dicht dan open.
Heb je tips voor surfcampings in Noord Spanje? Wij gaan er in augustus heen. Ik ken er een paar bij Oyambre. Verder gaan we nog naar de Picos.franssie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:38:
[...]
Daar dus ook. Gek genoeg in Noord Spanje ook. De zomer loopt daar blijkbaar van 1 juni t/m 1 september. De rest noemen ze winter. Een aantal van onze favoriete surfcampings waren daardoor dus gewoon dicht. En in meerdere hotels meegemaakt dat de airconditioning nog/alvast op verwarmen stond met 30+ c buiten.
Op volgorde van de "surf"Gewwit schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Heb je tips voor surfcampings in Noord Spanje? Wij gaan er in augustus heen. Ik ken er een paar bij Oyambre. Verder gaan we nog naar de Picos.
1) Die in Zarrautz schijnt goed te zijn maar was dus dicht toen wij er waren (schijnt wel even lopen te zijn met je board) - dat stadje heeft echt een surf vibe - als in meiden van 40 die in hun wetsuit op een skateboard lunch halen op het pleintje - wij waren toen met de trein en hadden een hotel geboekt en planken gehuurd bij de meest oostelijke surfschool, chille gasten.
2) Deze vonden wij erg leuk en chill (bij bijna elke tent of camperbus staat wel een surfboard) San Vicente de la Barquera, Spanje - je kan hier niet reserveren maar je mag wel op de grote parkeerplaats van het strand slapen dacht ik.
3) Laredo is op zich wel grappig, beetje bejaarden stad en best een eind lopen naar het water, maar een heel lang en breed strand.
[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 22-07-2026 16:43 . Reden: Leesbaarheid op mobiel nu hopenlijk beter. ]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
- Die had ik ook gevonden. Willen we graag gaan staan. Ook mooi om naar San Sebastian te gaan.
- Hier ben ik bekend. Erg mooi strand en fijn surfen.
- Dit kende ik nog niet. Dankje! Zag er ook een camperplaats.
We staan er nu. Is inderdaad prima camping. Schoon sanitair en ruime plekken. Veel Hollanders maar ook Belgen en Duitsers op de camping. Bij receptie spreken ze NL.DaWayne schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:48:
[...]
Flower Camping la Samaritaine.
Wij zijn er 4 jaar geleden geweest, konden niet echt een camping vinden in de regio, tot ik deze tegenkwam.
Simpel, schoon en verse stokbroodjes en croissants bij het ontbijt.
Niet te groot (was toen een wens met 4-jarige erbij), weinig vaste plekken, en goed betaalbaar. (Maar wel basic)
Vandaag is de vakantiehuurauto thuisgebracht (splinternieuwe Ford Kuga ST line) en vanmiddag gelijk de Fendt ook weer uit zijn winterslaap gehaald. Komende 2 dagen vrij om schoon te maken en in te pakken en vrijdag vertrekken we voor 18 dagen naar de Costa Dorada
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ik vind dat altijd zo teleurstellend. Dan rijd ik honderden kilometers voor een andere omgeving en cultuur en dan staat er een import in het Nederlands tegen je aan te wauwelen. En ik had me nog wel zo verheugd op mijn steenkolen Frans/Duits/whatever.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Trouwens, voor iedereen met een safari chef: pinsa op een pizzasteen is goud.
Die dingen verkopen ze tegenwoordig overal voorgebakken en dan is beleggen en een paar minuten afbakken tot je beleg warm genoeg is prima. En ieder kiest wat hij er op wil.
Omdat je het niet echt meer hoeft te garen komt het een stuk minder nauw dan echt pizza's bakken. Erg lekker, ik zeg makuh die hap.
Die dingen verkopen ze tegenwoordig overal voorgebakken en dan is beleggen en een paar minuten afbakken tot je beleg warm genoeg is prima. En ieder kiest wat hij er op wil.
Omdat je het niet echt meer hoeft te garen komt het een stuk minder nauw dan echt pizza's bakken. Erg lekker, ik zeg makuh die hap.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn omschrijving van heerlijk dit bevat geen slangen..
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Zo dichtbij is de supermarkt daar niet hè? Je moet toch wat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
hagedis…Bommes schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Wikipedia: Hazelworm
Heb em even op land geholpen, de rotsen waren te glad voor deze.
[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 23-07-2026 10:54 ]
Loopafstand.Gonadan schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:36:
Zo dichtbij is de supermarkt daar niet hè? Je moet toch wat.
Speel nou ff mee...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
haha. Camping is trouwens een apart karakterBommes schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Hier worden bijbelvakanties gehouden. Alle groepsfaciliteiten aanwezig. Bij de prijs van camping (€40 incl stroom) zitten ook een groot drijvend springkussen, met trampoline, blob, etc. Klimbos voor kinderen 5-10jaar. Zipline (kleintje voor dezelfde leeftijd), voetbalveld, frisbee baan/doelen, kano en bootverhuur, vuurplaats buiten, vuurplaats binnen. Desondanks 50 plaatsen, niet vol.
oeh, nog vergeten.
Vorig jaar nieuwe Exped Megamat duo lw+ gekocht. 10cm dik ding, dacht laat ik mezelf eens trakteren op een goed bed. Die heeft eigenlijk een half jaar op zolder gelegen, uitgerold met ventielen open.
Daarna opgerold, meegenomen op vakantie, maar iedere keer moest ik eigenlijk die mat met het handpompje oppompen, uit zichzelf vollopen deed ie amper. Is dat normaal voor een nieuwe?
Na vakantie weer op zolder gelegd, ventielen open, en hij lijkt zichzelf wel iets opgeblazen te hebben nu. (ligt nog half dubbel, dus helemaal kan ie niet)
Verder wel gewoon prima bed, vriendin was bang dat ze met der kont alsnog op de grond zou komen, dus eerste nachten iets te hard opgeblazen, rugpijn in de ochtend, maar daarna niet meer zo hard en verder lekker geslapen en geen kont op de grond
Vorig jaar nieuwe Exped Megamat duo lw+ gekocht. 10cm dik ding, dacht laat ik mezelf eens trakteren op een goed bed. Die heeft eigenlijk een half jaar op zolder gelegen, uitgerold met ventielen open.
Daarna opgerold, meegenomen op vakantie, maar iedere keer moest ik eigenlijk die mat met het handpompje oppompen, uit zichzelf vollopen deed ie amper. Is dat normaal voor een nieuwe?
Na vakantie weer op zolder gelegd, ventielen open, en hij lijkt zichzelf wel iets opgeblazen te hebben nu. (ligt nog half dubbel, dus helemaal kan ie niet)
Verder wel gewoon prima bed, vriendin was bang dat ze met der kont alsnog op de grond zou komen, dus eerste nachten iets te hard opgeblazen, rugpijn in de ochtend, maar daarna niet meer zo hard en verder lekker geslapen en geen kont op de grond
Hier nu ongeveer een jaar of 7-8 eigenaar van 2x Exped Megamat 10 (enkele versie) en herken dit deels wel een beetje. Sowieso moet je geduld hebben volgens mij. Zelf opblazen doen ze wel maar duurt echt uren voordat het in de buurt komt van iets waar je op kan liggen en ook dan moet er met het handpompje nog wel wat bij.KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:00:
oeh, nog vergeten.
Doorgaans, als we de tent hebben staan, gooien we de matten in de slaapcabines en laten we de matten gewoon een paar uur liggen en dan bij het naar bed gaan pompen we iets bij. We hoeven hooguit eens per week bij te pompen en zelfs dat is niet altijd nodig. Overigens moet ik er wel bij vermelden dat wij totaal niet netjes en volgens voorschriften met de matten om gaan. Bij opruimen gaan ze in de zak, en die zak verdwijnt weer rustig voor een klein jaar achter het knieschot
Verder eens; het zijn echt fantastische matjes. Ze kosten wat, maar een goede nachtrust is mij wat waard en daar zorgen ze zeker voor
Ik heb nu jaren de exped 10 lxw. Zelfde verhaal.
Gewoon ff bij pompen of misschien inderdaad uren wachten. Vind het zelf geen groot probleem, blijft supermat.
Mat ligt door het jaar heen bij mij languit opgeborgen met de ventiels open zoals bedoeld.
Gewoon ff bij pompen of misschien inderdaad uren wachten. Vind het zelf geen groot probleem, blijft supermat.
Mat ligt door het jaar heen bij mij languit opgeborgen met de ventiels open zoals bedoeld.
[ Voor 22% gewijzigd door Harribo op 23-07-2026 15:18 ]
Achter het ventiel wat je open zet om het luchtbed vol te laten lopen zit een flapje. Dit flapje kun je naar binnen duwen zodat het luchtbed volloopt. Heb je dit wel gedaan?KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:00:
oeh, nog vergeten.
Via onderstaande link vind je een zij aanzicht van het luchtbed met aan de linkerzijde het ventiel om het luchtbed vol te laten lopen. Exped raadt aan om het hangertje wat aan het ventiel hangt in de opening te steken om het hierboven genoemde flapje naar binnen te duwen zodat de lucht naar binnen kan.
https://www.kampeerhalroden.nl/media/42/f4/a3/1739202561/exped_megamat_lxw_cypress_ventielen.jpeg
Let wel, dat is geen must om te doen, Exped raad hett wel aan om het opblazen te versnellen.X2X2X schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:21:
[...]
Achter het ventiel wat je open zet om het luchtbed vol te laten lopen zit een flapje. Dit flapje kun je naar binnen duwen zodat het luchtbed volloopt. Heb je dit wel gedaan?
Via onderstaande link vind je een zij aanzicht van het luchtbed met aan de linkerzijde het ventiel om het luchtbed vol te laten lopen. Exped raadt aan om het hangertje wat aan het ventiel hangt in de opening te steken om het hierboven genoemde flapje naar binnen te duwen zodat de lucht naar binnen kan.
https://www.kampeerhalroden.nl/media/42/f4/a3/1739202561/exped_megamat_lxw_cypress_ventielen.jpeg
Zelf gooien wij de mat ook neer met het ventiel open, en komen later terug om er met de schnozzle eventueel nog wat lucht bij te doen .
Hi Ha Hopjesvla
Dat hangertje stop ik er ook tussen anders komt er nauwelijks lucht naar binnen. Wist niet dat dit ook "de" manier was.
Gaan we onthouden!Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:28:
Trouwens, voor iedereen met een safari chef: pinsa op een pizzasteen is goud.![]()
Heb pas sinds kort een pizza steen en deze week voor het eerst gebruikt.
Dankzij Gemini te heet voorverwarmd, denk ik, want buitenste deel van de steen veel te heet. De pizza baquettes lagen net genoeg in het midden om niet een zwart uiteinde te hebben.
De volgende dag wat simpele afbakbroodjes erop, ding iets minder heet voor verwarmd maar was nog teveel van het goede denk ik.
Volgende keer op laagste stand lekker op temperatuur laten komen en dan eens zien wat er gebeurt. Tips hoor ik graag
Gebruik overigens wel maïsmeel op de steen tegen het aanbakken.
De pizzasteen die wij thuis hebben voor in de normale oven moet juist zo heet mogelijk, onze oven gaat (maar) tot 300 graden. Uurtje voorverwarmen zodat de steen zelf echt goed heet is. Met vers pizzadeeg (uit de broodbakmachine) is een pizza in zo'n 5 minuten klaar, met een perfecte bodem. Tussen elke pizza weer even 10-15 verwarmen om de steen heet te krijgen. Oftewel met zn vieren elk een kwart pizza eten en daarna de volgende maken.
Dit is geen oven maar een steen met een deksel. Ga je deze tot 300 of meer voorverwarmen dan is de onderkant zwart en de bovenkant koud. De deksel heeft vrij weinig warmtecapaciteit.
Wat ik het beste vind werken is het gas relatief laag maar niet té laag. Er moet genoeg hitte onder de deksel en over je product stromen zonder dat de steen al te heet wordt. En zo weinig mogelijk kijken want dan ben je de bovenwarmte kwijt.
Wanneer de steen na een paar rondes te heet begint te worden laat je hem eerst weer een beetje afkoelen om de onder en boven balans te bewaken.
Voorheen legde ik hem zelfs nog op de bakplaat om hem extra langzaam te verwarmen maar dat past op de nieuwe chef niet meer.
Wat ik het beste vind werken is het gas relatief laag maar niet té laag. Er moet genoeg hitte onder de deksel en over je product stromen zonder dat de steen al te heet wordt. En zo weinig mogelijk kijken want dan ben je de bovenwarmte kwijt.
Wanneer de steen na een paar rondes te heet begint te worden laat je hem eerst weer een beetje afkoelen om de onder en boven balans te bewaken.
Voorheen legde ik hem zelfs nog op de bakplaat om hem extra langzaam te verwarmen maar dat past op de nieuwe chef niet meer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb ook zo'n steen met deksel. 1 maal gebruikt en gaat weer weg. Echt mijn ding niet. Nu maar een laag wattage oventje gekocht.Gonadan schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:44:
Dit is geen oven maar een steen met een deksel. Ga je deze tot 300 of meer voorverwarmen dan is de onderkant zwart en de bovenkant koud. De deksel heeft vrij weinig warmtecapaciteit.
Ach voor wat de Cadac pizza steen kostte leek het mij wel leuk om uit te proberen. Heel zo’n Cadac chef is toch een beetje prutsen op de camping, ik heb er wel aardigheid in en het smaakt ook prima.
Morgenavond gaan we weer uit eten. Tafeltje aan het water, mooi bord eten, ober die mijn wijnglas vult. Ook daar heb ik wel aardigheid aan.
Morgenavond gaan we weer uit eten. Tafeltje aan het water, mooi bord eten, ober die mijn wijnglas vult. Ook daar heb ik wel aardigheid aan.
Wij gebruiken de Cadac chef met pizzasteen vaak met verse pizza's. Die zijn in Frankrijk een stuk beter te betalen dan in NL. Iets van 6 euro per stuk.
Die gaan altijd helemaal perfect op de Cadac + pizzasteen. Steen hoeft inderdaad niet superheet te worden en deksel dicht houden.
Die gaan altijd helemaal perfect op de Cadac + pizzasteen. Steen hoeft inderdaad niet superheet te worden en deksel dicht houden.
En de volgende camping ook gevonden en geboekt:Bommes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:26:
Vakantie begint wat meer vorm te krijgen, was ook wel nodig, omdat het zomaar op de bonnefooi aan komen waaien niet zomaar meer lukt in het hoogseizoen.
- Start 4 nachten bij Noordwijk/Lisse op camping Ruigenhoek voor een bezeok aan Castlefest
- Via huis, wat festival zooi droppen, naar Liverdun, voor Camping Moselle voor 1 nachtje.
- Vervolgens 4 nachten in Dole, Camping Du Pasqueir
- Dan 7 nachten nog in te vullen, mijn vrouw wil graag naar de Mont Blanc, met het treintje omhoog om gletsjers daar te bekijken. Dus ik heb nog wat te plannen/uitzoeken.
- Dan 6 nachten in de Vogezen nabij Gerardmer op Camping La Volonge
- En dan weer naar huis, wat in 1 rit/dagje goed te doen is voor ons.
5 nachten op camping Ferme de Simondon in de buurt van Valance.
nog 2 nachten open/niet geboekt dat zien we ter plaatse wel.
Dit jaar wel of niet de Mont Blanc met het treintje, de gletsjer, enz, weten we nog niet.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Volgende week de caravan maar eens ophalen uit de stalling, schoonmaken en waxen en dan een lang weekendje weg naar een camping in Friesland samen met Patrick (hond). Vermoedelijk de Kuilart aan de Fluessen, Polyvalk huren of een sloepje.
Ik heb er zin in, sinds zomervakantie 2023 niet meer met de hut op stap geweest (reden gebroken heup mama en de constatering dat zij beginnende Alzheimer heeft (ik ben haar mantelzorger)).
Ik heb er zin in, sinds zomervakantie 2023 niet meer met de hut op stap geweest (reden gebroken heup mama en de constatering dat zij beginnende Alzheimer heeft (ik ben haar mantelzorger)).
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
@aReaRe voorpret kan beginnen! Alvast veel plezier.
Gelukkig zitten we dit jaar in Denemarken...
Echt wel een ramp nu in Zuid Europa
Zeven randgemeentes van Bordeaux ontruimd • Brandweer Madrid hoopt op draaien wind - https://nos.nl/l/2624302
Zeven randgemeentes van Bordeaux ontruimd • Brandweer Madrid hoopt op draaien wind - https://nos.nl/l/2624302
Ja. In het gebied “achter” Bordeaux is het wel erg.Exocet schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:03:
Maar dat is niet heel Zuid Europa, nog genoeg plekken te vinden waar je naartoe kunt. Althans wij wel.
Uiteraard moet je gewoon de berichten blijven volgen, je gezond verstand gebruiken en aanwijzingen van lokale autoriteiten opvolgen.
Maar het is niet zo dat iedereen meteen maar z’n vakanties moet annuleren hoor.
edit:
Is niet persoonlijk hoor @Exocet , maar ik moet me de afgelopen twee weken al steeds verdedigen dat wij morgen vertrekken naar de Gard (FR). Dus het is een riedeltje geworden
Is niet persoonlijk hoor @Exocet , maar ik moet me de afgelopen twee weken al steeds verdedigen dat wij morgen vertrekken naar de Gard (FR). Dus het is een riedeltje geworden
[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 25-07-2026 10:42 ]
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Hier in het noorden is het beter vertoeven, al komt hier ook weer een hittegolf aan.Exocet schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:03:
Wij hebben een ruime week in Denemarken doorgebracht, staan nu weer vrij bij een meertje in Zweden. Vandaag niet het beste weer voor water activiteiten, wel lekker wandelweer. Morgen weer suppen
Mede kampeerders, wat mis ik en waar kan ik dit fysiek kopen want bestellen gaat dan weer even duren:
:strip_exif()/f/image/7I3qe2p5bPMpmg9SNzCJeGSr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b1nPAcjNguI5mOGWiqkG9Wl9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht namelijk dat ik er was met een en417 drukregelaar op een 907 fles naar een cadac Dometic 2 cook 3 pro. Maar mis dus nog iets schijnbaar.
:strip_exif()/f/image/7I3qe2p5bPMpmg9SNzCJeGSr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b1nPAcjNguI5mOGWiqkG9Wl9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht namelijk dat ik er was met een en417 drukregelaar op een 907 fles naar een cadac Dometic 2 cook 3 pro. Maar mis dus nog iets schijnbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 25-07-2026 16:18 ]
@loewie1984
ik vermoed zoiets of precies deze. (907 campinggas aansluitkraan in zoekmachine)
https://www.hubo.be/fr/p/...obinet-adaptateur/108013/
ik vermoed zoiets of precies deze. (907 campinggas aansluitkraan in zoekmachine)
https://www.hubo.be/fr/p/...obinet-adaptateur/108013/
[ Voor 17% gewijzigd door WeirdScience op 25-07-2026 16:32 ]
Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present
Je hebt de verkeerde drukregelaar. Je moet er eentje met schroef aansluiting voor Campingaz hebben. Bijvoorbeeld deze. Te koop bij practisch elke bouwmarkt. gamma, karwei, praxis etc.loewie1984 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:17:
Mede kampeerders, wat mis ik en waar kan ik dit fysiek kopen want bestellen gaat dan weer even duren:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verdedigen zelfs, en dan mocht ik laatst niet zeggen dat er af en toe even te veel van gemaakt wordt.JanHenk schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Ja. In het gebied “achter” Bordeaux is het wel erg.
Maar dat is niet heel Zuid Europa, nog genoeg plekken te vinden waar je naartoe kunt. Althans wij wel.
Uiteraard moet je gewoon de berichten blijven volgen, je gezond verstand gebruiken en aanwijzingen van lokale autoriteiten opvolgen.
Maar het is niet zo dat iedereen meteen maar z’n vakanties moet annuleren hoor.edit:
Wij zitten nu nog onderin de Vogezen. Best warm inderdaad maar wel goede warmte. Kan niet zeggen dat ik er last van heb.
Behalve met een rondje hardlopen door de bergen, maar dan doe je het jezelf ook aan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vast niet, maar niet iedere camping aansluiting trekt zo'n inductieplaat. Helemaal niet als je met meerdere inductie pitten gaat koken.MeltedForest schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:46:
Leuk die pagina's discussie over gas, maar ben ik hier de enige die op inductie kookt op de camping?![]()
[Afbeelding]
Ik heb zelf vandaag wel de hamburgers gebakken op een elektrische grillplaat. Maar voordat die meeging heb ik wel eerst uitgezocht of we voldoende ampère hebben.
Nee hoor, hier ook op inductie. Gasfles is wel mee en brander ook maar in praktijk gaat alles op de inductieplaat. Veel sneller dan gas. Wel een beetje opletten wat voor automaat er bij je paaltje zit en of je erbij kan. Ik heb nog nooit gehad dat ik de beheerder van de camping erbij moeten halen om de zekering terug te zetten.MeltedForest schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:46:
Leuk die pagina's discussie over gas, maar ben ik hier de enige die op inductie kookt op de camping?![]()
[Afbeelding]
Ik gebruik mijn inductieplaat nog op een 6A kampeerplaats. Hij gaat standaard aan met 1000W vermogen en dat is voldoende om vlees of aardappeltjes op te bakken zonder de stoppen eruit te gooien. Ik heb twee losse kookplaten mee en op een 10A aansluiting zou ik met twee aan de slag kunnen, maar meestal kook ik niet al te ingewikkeld. Eerst de saus en dan de rijst of andersom.m181087 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:53:
[...]
Vast niet, maar niet iedere camping aansluiting trekt zo'n inductieplaat. Helemaal niet als je met meerdere inductie pitten gaat koken.
Ik heb zelf vandaag wel de hamburgers gebakken op een elektrische grillplaat. Maar voordat die meeging heb ik wel eerst uitgezocht of we voldoende ampère hebben.
Je herinnert me eraan om weer te gaan kijken hoe ik zonder stroom kan kamperen. Die zoektocht was even stil gevallen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In ieder geval niet met een inductieplaatGonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:10:
Je herinnert me eraan om weer te gaan kijken hoe ik zonder stroom kan kamperen.
Ja, sinds een jaar of 2 hebben we zo'n éénpits kookplaatje. Ik heb het het met een stekker-meetplug getest, en de stand '1000W' is daadwerkelijk 1050 watt. Dat gaat hard zat voor een pan en dan voldoet een aansluiting van 6A prima.MeltedForest schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]
Met een inductieplaat en een powerstation
Totdat iedereen het gaat doen, denk dat dat bij de meeste campings dan toch voor problemen gaat zorgen. Ze houden toch rekening met een soort van gelijkheidsbeginsel net zoals dat in woonhuizen werkt.
Ik blijf lekker op benzine koken en met de Gobanna kunnen we met een dikke powerbank en zonnepanelen wel enkele dagen offline staan. En de volgende EV wordt er een die V2L moet gaan ondersteunen, hebben we een nog grotere powerbank bij ons.
Ik blijf lekker op benzine koken en met de Gobanna kunnen we met een dikke powerbank en zonnepanelen wel enkele dagen offline staan. En de volgende EV wordt er een die V2L moet gaan ondersteunen, hebben we een nog grotere powerbank bij ons.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Iemand ervaring met een Obelink kast met bamboe blad icm een Cadac 2-Cook 3? Wordt die Cadac dusdanig warm aan de onderkant dat het blad beschadigd? Moet daar een siliconen beschermer tussen?
Inductiekoken verbruikt maar heel weinig stroom, alleen de timing van alle kampeerders zit redelijk kort op elkaar. Echter een oventje op de camping zie je al veel langer. Denk dat de campingbazen zich meer zorgen maken om elektrische verwarmen, airco’s en laden van EVs waardoor een bemeten aansluiting noodzakelijk wordt.Himalaya schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:57:
Totdat iedereen het gaat doen, denk dat dat bij de meeste campings dan toch voor problemen gaat zorgen. Ze houden toch rekening met een soort van gelijkheidsbeginsel net zoals dat in woonhuizen werkt.
Na een beetje verdiepen in stroom verbruik op de camping om de airco werkend te krijgen via een 6A aansluiting ben ik overigens zelf geschrokken van de koelkast. Die compressor koelkasten vreten stroom en lijkt vanuit oudsher een geaccepteerde verbruiker te zijn. Daar heb je een serieuze accu voor nodig terwijl ik voor de airco met 1 kWh wel klaar ben, die draait meestal toch maar een uurtje per keer.
Vorige week hadden we een camperplaats die dit mooi opgelost had. 4a stroom was inbegrepen, genoeg voor je koelkast en telefoon etc, en 10a kon je kopen. De meeste grootverbruikers (boiler, airco, etc) werken niet op 4a, het gebruikelijke minimum waar die voor zijn ontworpen is 6a.
1 inductie pit van 1000 watt zal nog gaan vermoed ik.
Als je met meerdere pitjes wil koken, heb je toch meer dan 6A nodig lijkt mij.
P=U x I was toch de natuurkundige formule?
Saus met rijst of andersom? Dat is wel een hele overzichtelijke maaltijd? Ok... Je hebt je vulling..
Áls ik kook heb ik vaak iets van vlees /aardappel iets /groente iets.... Of.. Rood sausje /pasta/wok groenten /ev. Gehakt, linzen..... Dat zijn zeker 2 pitten.
Saus met rijst of andersom? Dat is wel een hele overzichtelijke maaltijd? Ok... Je hebt je vulling..
Áls ik kook heb ik vaak iets van vlees /aardappel iets /groente iets.... Of.. Rood sausje /pasta/wok groenten /ev. Gehakt, linzen..... Dat zijn zeker 2 pitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 26-07-2026 10:42 ]
Op de camping ga ik echt geen avg-tje doen hoor, ik ben niet van een mud piepers mee op vakantie.
Pasta of rijst kan je ook eerst koken en dan op dezelfde pit de ragu/saus/whatever.
Maar dan nog is het hebben van meerdere pitten soms inderdaad gewoon wel lekker, al is het maar om theewater en de moka express tegelijk te kunnen verwarmen
Maar goed, ik zie geen nadeel van gas. Heb drie pitten ingebouwd in de keuken, zonde om niet te gebruiken. En de barbecue moet ook gewoon op gas om serieus te grillen, en die is lekker mobiel met losse fles. Inductie zou weer extra apparaten en snoeren betekenen, dat hoeft van mij niet.
Pasta of rijst kan je ook eerst koken en dan op dezelfde pit de ragu/saus/whatever.
Maar dan nog is het hebben van meerdere pitten soms inderdaad gewoon wel lekker, al is het maar om theewater en de moka express tegelijk te kunnen verwarmen
Maar goed, ik zie geen nadeel van gas. Heb drie pitten ingebouwd in de keuken, zonde om niet te gebruiken. En de barbecue moet ook gewoon op gas om serieus te grillen, en die is lekker mobiel met losse fles. Inductie zou weer extra apparaten en snoeren betekenen, dat hoeft van mij niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1000 W op 230 V is 4,3 A uitgaande van ohmse belasting. Een inductiekookplaat belast de aansluiting echter niet ohms, waardoor de arbeidsfactor (cosinus phi) meegerekend moet worden.Harribo schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:41:
1 inductie pit van 1000 watt zal nog gaan vermoed ik.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
3 pits in de camper, en nog 2 losse buiten gas pit dingen bij.
Klein 1 pits brandertje van de Decathlon, en een mini skotelbraai ding van Campinggas.
Ik kan dus buiten lekker los van met 2 pitten, of op gas bbq'en.
Oh onze boiler en koelkast werken ook nog op gas (ook op elektriciteit) dus gasloos zit er echt niet in zonder grote aanpassingen.
Ook geen behoefte aan. Ja het gas is prijzig, maar ik kan de grote flessen zelf vullen aan de lpg pomp.
De Campinggas en Decathlon gasbusjes gebruiken we maar erg weinig, dat verbruik valt dus wel te overzien.
Klein 1 pits brandertje van de Decathlon, en een mini skotelbraai ding van Campinggas.
Ik kan dus buiten lekker los van met 2 pitten, of op gas bbq'en.
Oh onze boiler en koelkast werken ook nog op gas (ook op elektriciteit) dus gasloos zit er echt niet in zonder grote aanpassingen.
Ook geen behoefte aan. Ja het gas is prijzig, maar ik kan de grote flessen zelf vullen aan de lpg pomp.
De Campinggas en Decathlon gasbusjes gebruiken we maar erg weinig, dat verbruik valt dus wel te overzien.
@Bommes het klinkt prijzig, maar als je het per jaar af zet tegen de totale kampeerkosten dan stelt het toch niets voor?
Althans, ik gebruik vaker dat soort redenaties om mij niet meer druk te hoeven maken om dingen die er eigenlijk helemaal niet zo toe doen als je kritisch kijkt.
Qua gasverbruik zoek ik eigenlijk nog een soort automatische vlammenwerper tegen de insecten, heb jij dat wel eens gezien?
Althans, ik gebruik vaker dat soort redenaties om mij niet meer druk te hoeven maken om dingen die er eigenlijk helemaal niet zo toe doen als je kritisch kijkt.
Qua gasverbruik zoek ik eigenlijk nog een soort automatische vlammenwerper tegen de insecten, heb jij dat wel eens gezien?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Moet je eens kijken naar een absorptiekoelkast. Die vreet pas energie. Maar kan dan wel weer op gas. Een compressor is de meest efficiënte manier. Maar wat is veel? Onze koelbox doet volgens mij 40-50 watt als het buiten een beetje warm is?Deveon schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:41:
[...]
Na een beetje verdiepen in stroom verbruik op de camping om de airco werkend te krijgen via een 6A aansluiting ben ik overigens zelf geschrokken van de koelkast. Die compressor koelkasten vreten stroom en lijkt vanuit oudsher een geaccepteerde verbruiker te zijn. Daar heb je een serieuze accu voor nodig terwijl ik voor de airco met 1 kWh wel klaar ben, die draait meestal toch maar een uurtje per keer.
Heb je het ook gemeten? Ik was dat van plan met mijn absorptiekoelkast maar ben vergeten de tussenstekker mee te nemen.JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:25:
[...]
Moet je eens kijken naar een absorptiekoelkast. Die vreet pas energie. Maar kan dan wel weer op gas. Een compressor is de meest efficiënte manier. Maar wat is veel? Onze koelbox doet volgens mij 40-50 watt als het buiten een beetje warm is?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sinds dit jaar ook een tweepits Ikea inductieplaat. Ideaal.
Eigenlijk was de versie met een enkele pit genoeg geweest, want meer hebben we nog niet gebruikt.
Vind het wel handig voor rijst, pasta, groente, eitje koken. Vlees e.d. gaat op de Cadac. De drie gaspitten in de caravan gebruiken we dus eigenlijk niet.
In Kroatië stond hij op max vermogen van 3500w. Hier in Oostenrijk op 2200w. Vol vermogen gebruik je eigenlijk niet zo vaak, zeker niet als je dus maar één ipv twee pitten gebruikt.
Eigenlijk was de versie met een enkele pit genoeg geweest, want meer hebben we nog niet gebruikt.
Vind het wel handig voor rijst, pasta, groente, eitje koken. Vlees e.d. gaat op de Cadac. De drie gaspitten in de caravan gebruiken we dus eigenlijk niet.
In Kroatië stond hij op max vermogen van 3500w. Hier in Oostenrijk op 2200w. Vol vermogen gebruik je eigenlijk niet zo vaak, zeker niet als je dus maar één ipv twee pitten gebruikt.
Goed idee. Had nog een Shelly Plug S over, die heb ik net - last minute, we vertrekken bijna - nog even in de wagen gegooid. Heb uiteraard ook een travel router mee, dus dat komt goed. Laat het weten.Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Heb je het ook gemeten? Ik was dat van plan met mijn absorptiekoelkast maar ben vergeten de tussenstekker mee te nemen.
Overigens meet ik dan dus de compressor koelbox. Absorptie heb ik niet.
[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 26-07-2026 12:37 ]
Ik baal wel. Ik had graag het verschil willen zien tussen verschillende standen en of de buitentemperatuur nog van invloed is op het verbruik. Uit een boekje en de theorie kan je veel halen maar de praktijk kom je maar op één manier achter.JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:33:
[...]
Goed idee. Had nog een Shelly Plug S over, die heb ik net - last minute, we vertrekken bijna - nog even in de wagen gegooid. Heb uiteraard ook een travel router mee, dus dat kom goed. Laat het weten.
Overigens meet ik dan dus de compressor koelbox. Absorptie heb ik niet.
Wat doe jij dan eigenlijk met zo'n travel router?
[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 26-07-2026 12:39 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vermoed eigen netwerkje bouwen op camping wifi zodat je gegevens niet via een openbaar netwerk er uit gaan, maar afgeschermd zijn. Als je bijv moet gaan 8nternetbbankierenWat doe jij dan eigenlijk met zo'n travel router?
Wij koken ook meestal op het fornuis in de camper, 3 pits waarvan we er meestal maar 2 gebruiken. Je moet ook hele kleine pannen hebben om ze alle drie te kunnen gebruiken... BBQ buiten op gas op de buitenaansluiting.
Vandaag de Outdoor Master Shark 3 voor het eerst gebruikt om de SUP op te pompen. Wat een beest van een pomp
20 psi voor een 350 liter sup alsof het niks is, paar minuutjes en klaar. Kan me net omkleden voordat hij al klaar is. Heerlijk een paar kilometer op een Zweeds meer afgelegd, dochter voor op de neus lekker meevaren.
Vandaag de Outdoor Master Shark 3 voor het eerst gebruikt om de SUP op te pompen. Wat een beest van een pomp
VPN naar een Raspberry Pi met pihole en wireguard die thuis in de meterkast hangt werkt ook.maartend schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:57:
[...]
[...]
Ik vermoed eigen netwerkje bouwen op camping wifi zodat je gegevens niet via een openbaar netwerk er uit gaan, maar afgeschermd zijn. Als je bijv moet gaan 8nternetbbankieren
Daar heb je mobiel internet voor, wat tegenwoordig meestal beter bereik heeft dan camping wifi. Voor zover dat überhaupt al op de plek aanwezig is.maartend schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:57:
[...]
[...]
Ik vermoed eigen netwerkje bouwen op camping wifi zodat je gegevens niet via een openbaar netwerk er uit gaan, maar afgeschermd zijn. Als je bijv moet gaan 8nternetbbankieren
Ben specifiek benieuwd naar de use case van @JanHenk omdat die qua kampeerstijl meestal redelijk in lijn ligt met die van mij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker wat voor te zeggen maar hoe kom je dan aan je groente (pd) ? Gewone saus zit niks in?Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:53:
Op de camping ga ik echt geen avg-tje doen hoor, ik ben niet van een mud piepers mee op vakantie.
Interessant. Is daar een andere formule voor?Heroic_Nonsense schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:55:
[...]
1000 W op 230 V is 4,3 A uitgaande van ohmse belasting. Een inductiekookplaat belast de aansluiting echter niet ohms, waardoor de arbeidsfactor (cosinus phi) meegerekend moet worden.
Je bedoelt steekmuggen avonds? Denk dat ze een ventilator ook niet prettig vinden. Plus beetje deet.Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:14:
@Bommes
Ik denk dat je wel wat muggen kunt flamberen maar in de natuur komt snel de volgende familie mug weer buurten vrees ik.
Niets in de saus? Daar kan je toch alles in stoppen wat je wil? En met warm weer veel groente uit het vuistje zoals paprika of tomaten.Harribo schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Zeker wat voor te zeggen maar hoe kom je dan aan je groente (pd) ? Gewone saus zit niks in?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja dat snap ik. Had gehoopt dat je een saus met groenten ineen tip had. Nu zul je ook eerst de groenten moeten wokken oid. Ik was wat onduidelijk.Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:31:
[...]
Niets in de saus? Daar kan je toch alles in stoppen wat je wil? En met warm weer veel groente uit het vuistje zoals paprika of tomaten.
[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 26-07-2026 13:35 ]
Heb voor de Decathlon gasbusjes via Ali zo een connectie ventiel besteld. Kan ik voordat ik ga de restjes uit de busjes bij elkaar in 1 busje doen. Ga dus altijd weg met een vol busje.Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:14:
@Bommes het klinkt prijzig, maar als je het per jaar af zet tegen de totale kampeerkosten dan stelt het toch niets voor?
En nogmaals we gebruiken de losse brandertjes erg weinig. Ik zet er meestal koffie mee in de ochtend en dat is het wel.
Koken doen we meestal slechts om de andere dag. En dan vaak iets simpels in 1 pan, of wanneer stroom op de camping op de electrische bakplaat.
Oh want heb ik dus toch iets electrisch om te koken
Wat hierboven gezegd is inderdaad. Ik heb ook wat geëxperimenteerd met 4G modem maar dat is niet super qua ontvangst, dat doet een telefoon inderdaad beter. Maar die heb ik gewoon bij me. Dus meestal is het gewoon camping WiFi repeaten en dan inderdaad met vpn naar thuis voor Adguard en zo. Openbare netwerken hou ik niet zo van en is wel handig voor de iPad van de kids, of de e-reader, mijn laptop of voor onszelf.Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:07:
[...]
Daar heb je mobiel internet voor, wat tegenwoordig meestal beter bereik heeft dan camping wifi. Voor zover dat überhaupt al op de plek aanwezig is.
Ben specifiek benieuwd naar de use case van @JanHenk omdat die qua kampeerstijl meestal redelijk in lijn ligt met die van mij.
Maar om eerlijk te zijn is het (lang) geen must. Het is niet dat ik chagrijnig ben zonder WiFi. Het ding heb ik ooit gekocht en nu gewoon standaard in de vouwwagen
@Gonadan Ik heb ook een Gl-Inet opal standaard bij me, alsmede een dedicated 5G telefoon waar ik een sim of eSim in kan zetten. Sommige plekken hebben geen mobiele netwerk dekking, sommige hebben geen goede WiFI dus dan is een travel router wel lekker om bij de hand te hebben. Inderdaad wat @JanHenk zegt, alle apparatuur connect alsof het thuis is en met een Wireguard connectie naar huis voelt alles zich ook thuis (en veilig).
Bij camperen neem ik geen chromecast mee, maar in een vakantiehuisje wel en dan herkent ie gelijk het thuisnetwerk en kan je lekker streamen vanaf je telefoon etc.
Dus nodig, absoluut niet, maar soms toch lekker om bij je te hebben. En voor die vier tientjes ook gewoon leuk om mee te spelen, zeker ook voor de netwerken waar je per toestel moet inloggen in de portal (al sterven die gelukkig wel redelijk hard uit).
Bij camperen neem ik geen chromecast mee, maar in een vakantiehuisje wel en dan herkent ie gelijk het thuisnetwerk en kan je lekker streamen vanaf je telefoon etc.
Dus nodig, absoluut niet, maar soms toch lekker om bij je te hebben. En voor die vier tientjes ook gewoon leuk om mee te spelen, zeker ook voor de netwerken waar je per toestel moet inloggen in de portal (al sterven die gelukkig wel redelijk hard uit).
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 26-07-2026 16:13 ]
In plaats van een powerstation kan je ook je thuisaccu meenemen, ik zat hier nu zelf een beetje naar te kijken en de Jackery SolarVault 3 pro met 2,5kwh van 729 euro is dan best een goede oplossing om thuis en op vakantie te gebruiken.MeltedForest schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:38:
[...]
Met een inductieplaat en een powerstation
En voor de wildkampeerder, je kan deze Jackery ook bij een type 2 oplaadpaal opladen met een verloopstekker
[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 26-07-2026 15:57 ]
Ja:
De uitkomst (U) vermenigvuldigen met de cosinus phi. Die moet je echter wel weten. Dat wordt dus meten, of kijken of het in de handleiding van het apparaat vermeld wordt.
Bij een inductiekookplaat is die meestal niet constant, waardoor je de hoogste waarde moet pakken.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
Ah zo, dan volg ik hem. Tablet of laptop heb ik nooit mee en de ereader heeft geen internet nodig (en anders kent hij mij hotspot), dus ik zou niet weten wat ik er mee moet.JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:50:
[...]
Wat hierboven gezegd is inderdaad. Ik heb ook wat geëxperimenteerd met 4G modem maar dat is niet super qua ontvangst, dat doet een telefoon inderdaad beter. Maar die heb ik gewoon bij me. Dus meestal is het gewoon camping WiFi repeaten en dan inderdaad met vpn naar thuis voor Adguard en zo. Openbare netwerken hou ik niet zo van en is wel handig voor de iPad van de kids, of de e-reader, mijn laptop of voor onszelf.
Maar om eerlijk te zijn is het (lang) geen must. Het is niet dat ik chagrijnig ben zonder WiFi. Het ding heb ik ooit gekocht en nu gewoon standaard in de vouwwagen
@franssie was ook niet de bedoeling om de noodzaak te betwisten hoor, gewoon interesse.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ui, tomaat, wortel of champignon telt ook als groente, en dat draai je gewoon met je vlees mee. Ik haal groente liever niet uit een kant en klare pot. En dan ernaast gewoon paprika, tomaat, wortel en komkommer gesneden rauw op tafel.Harribo schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:34:
[...]
Ja dat snap ik. Had gehoopt dat je een saus met groenten ineen tip had. Nu zul je ook eerst de groenten moeten wokken oid. Ik was wat onduidelijk.
Dat laatste heb ik eigenlijk altijd wel, en dan maar zien wat ik er verder bij maak. Soms pasta of pinsa, vaker gewoon een paar degelijke brochettes van de safari chef.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Alles wat vliegt. Ik heb nu steeds van die vervelende grote torren die recht mn bakkes in vliegen en mijn kaars negeren. Een vlammenwerper die een periodiek boertje laat kan dan uitkomst bieden.Harribo schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:30:
[...]
Je bedoelt steekmuggen avonds? Denk dat ze een ventilator ook niet prettig vinden. Plus beetje deet.
Ik denk dat je wel wat muggen kunt flamberen maar in de natuur komt snel de volgende familie mug weer buurten vrees ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat kan toch elk apparaat met een verloopstekker? Hier staat de caravan op de oprit ook aan de laadpaal.Ernemmer schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:53:
[...]
In plaats van een powerstation kan je ook je thuisaccu meenemen, ik zat hier nu zelf een beetje naar te kijken en de Jackery SolarVault 3 pro met 2,5kwh van 729 euro is dan best een goede oplossing om thuis en op vakantie te gebruiken.
En voor de wildkampeerder, je kan deze Jackery ook bij een type 2 oplaadpaal opladen met een verloopstekker
Zelf zat ik naar een Ecoflow AC5000 te kijken maar los van het gewicht (5kWh) ben ik afgehaakt omdat de laadsnelheid niet beperkt kon worden tot 6a (minimaal 10a). Voor camping gebruik moet je echt diep in de specificaties zoeken naar de mogelijkheden.
Het maakt ook nog wel uit voor hoeveel personen je iets moet koken.MeltedForest schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:08:
[...]
Ik gebruik mijn inductieplaat nog op een 6A kampeerplaats. Hij gaat standaard aan met 1000W vermogen en dat is voldoende om vlees of aardappeltjes op te bakken zonder de stoppen eruit te gooien. Ik heb twee losse kookplaten mee en op een 10A aansluiting zou ik met twee aan de slag kunnen, maar meestal kook ik niet al te ingewikkeld. Eerst de saus en dan de rijst of andersom.
Een pannetje waarin je voor 1 of 2 personen iets wilt klaarmaken heb je veel minder vermogen voor nodig dan wanneer je ook nog een paar opgroeiende pubers van eten moet voorzien.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Mijn vader heeft ooit zelf haringen gemaakt van RVS. Deze pinnen sla je met gemak in de Spaanse rotsondergrond, en krom slaan is er ook niet bij. Nog steeds enorm blij mee.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Daag me niet uit, ik krijg alles krom hoor.BeaM-R schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:08:
Mijn vader heeft ooit zelf haringen gemaakt van RVS. Deze pinnen sla je met gemak in de Spaanse rotsondergrond, en krom slaan is er ook niet bij. Nog steeds enorm blij mee.
[Afbeelding: Haringen]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ze zien er uit alsof je niet op een kilootje meer kijkt..BeaM-R schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:08:
Het wordt weer genieten in Zuid-Europa.
Vandaag om 17:04 uur
Pas later deze week of volgende week is er kans op onweer in delen van Zuid-Europa. Het is onzeker of die onweersbuien ook de gebieden bereiken waar bosbranden woeden. Volgende week wordt het mogelijk iets minder warm, maar niet met lagere temperaturen dan gebruikelijk. Naast Frankrijk en Spanje worden er ook in Italië hoge temperaturen verwacht. In het binnenland kan het ruim boven de 35 graden worden.
Vandaag om 17:04 uur
Komende dagen opnieuw hoge temperaturen in Frankrijk en Spanje
Het wordt de komende dagen opnieuw erg warm in Frankrijk en Spanje. De weersvoorspellingen geven aan dat het in Frankrijk en Spanje ongeveer 40 graden kan worden. Daardoor blijft het droog en warm in de landen die getroffen zijn door grote natuurbranden. Hoewel het in Frankrijk op sommige plekken hard geregend heeft, zorgde dat maar voor enige verlichting en is er geen sprake van een omslag. Het is nog steeds erg droog in veel regio's en de extreme hitte keert weer terug.Pas later deze week of volgende week is er kans op onweer in delen van Zuid-Europa. Het is onzeker of die onweersbuien ook de gebieden bereiken waar bosbranden woeden. Volgende week wordt het mogelijk iets minder warm, maar niet met lagere temperaturen dan gebruikelijk. Naast Frankrijk en Spanje worden er ook in Italië hoge temperaturen verwacht. In het binnenland kan het ruim boven de 35 graden worden.
Ik heb deze al ruim 30 jaar. https://www.obelink.nl/proplus-rotspennen-23-cm.html Gewoon spijkerharingen. Rammen maar. En vooral een rubberen hamer gebruiken.BeaM-R schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:08:
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2026 20:03 ]
Mja, langs de kust blijft het gewoon aangenaam.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Die heb ik ook gehad. Die sla je in een rotsondergrond direct krom.Bommes schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:54:
[...]
Ze zien er uit alsof je niet op een kilootje meer kijkt..
Dan is de kwaliteit van tegenwoordig niet meer hetzelfde als 30 jaar geleden. Bij mij vallen binnen een jaar bij een groot deel de dwarspennen er al af.MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Ik heb deze al ruim 30 jaar. https://www.obelink.nl/proplus-rotspennen-23-cm.html Gewoon spijkerharingen. Rammen maar. En vooral een rubberen hamer gebruiken.![]()
12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant
:strip_exif()/f/image/YO1TRuFvR1uKBUoyWbZMz660.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HNaGuBZFLYJ360sZ6sdR69km.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nknt5GFKgCRTDwsz1lSGWTpr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TGK7zSGn6FpoHHVkeyj9ZRRR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LQ3sdI6bI6mIVVXVmiyKvGgw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lHmdzo27tBadPg4B4mgtPEov.jpg?f=fotoalbum_large)