It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
@ST10©DE zo dat zijn beste jongens. Waar was dit dan? Hoop dat de schade een beetje meevalt.
)
Haha, ja. Ik herinner me de golfbalhelmen uit de jaren 80/90.ST10©DE schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:43:
Wij hadden afgelopen woensdag dus een beetje hagel. Gelukkig heeft de Zambezi zich staande gehouden. De auto ziet er nu uit als een golfbal, misschien heeft dit wel positieve invloed op het bereik![]()
Wij zijn er in ieder geval genadig van afgekomen zonder kapotte ramen en vouwwagen.
[Afbeelding]
Dit was nog een kleinere.
[Afbeelding]
Maar wel heftig zo’n noodweer, gelukkig kun je je vakantie gewoon voortzetten!
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Helemaal vullen met sokken, ondergoed etc. Of je doet ze aan.Joris748 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:00:
Ik zoek een lifehack om wandelschoenen (laag, sportief model) compact mee te nemen. Het volume in mijn tassen is beperkt. Tips?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
hahahaha.... aan een safety tag van de Fjallraven Classic..;-)Blomminator schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:32:
[...]
Ik ga over 2 weken. We gaan elkaar tegenkomen ergens. Op een camping. In een meer. Aan een kampvuur. Hoe herken ik je?
die heb ik ook nog liggen (nu onderdeel van mijn EHBO set tijdens wandelen). Hebben hem gelopen in 2017. Helemaal met de Twingo heen gereden (denk een van de weinige Twingo's boven de poolcirkelmiel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:11:
[...]
hahahaha.... aan een safety tag van de Fjallraven Classic..;-)
Have fun!
Hi Ha Hopjesvla
Dank voor het delen, ik heb het in ieder geval met plezier gelezen! En genoten van de foto's.Pyr0_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:31:
[...]
mocht je het interessant vinden; ik heb een reisverslagje bijgehouden (klik).
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Heftig. Sterkteet de afhandeling. Wij hebben gisteren geminigolfd, dat is leuker golfenST10©DE schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:43:
Wij hadden afgelopen woensdag dus een beetje hagel. Gelukkig heeft de Zambezi zich staande gehouden. De auto ziet er nu uit als een golfbal, misschien heeft dit wel positieve invloed op het bereik![]()
Wij zijn er in ieder geval genadig van afgekomen zonder kapotte ramen en vouwwagen.
[Afbeelding]
Dit was nog een kleinere.
[Afbeelding]
Vandaag lego house, morgen lego land.
gaat mijn 3e keer worden, dus komt goed... Turmat gaat soms goed, maar ik eet gewoon te weinig als ik hike..... gelukkig genoeg reserve....Hopjesvla79 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:42:
[...]
die heb ik ook nog liggen (nu onderdeel van mijn EHBO set tijdens wandelen). Hebben hem gelopen in 2017. Helemaal met de Twingo heen gereden (denk een van de weinige Twingo's boven de poolcirkel). Hopelijk hebben ze nog steeds Real Turmat als sponsor, dat blijft IMHO het beste droogvoer .
Have fun!
In Clamensane, 25 Kilometer Noordoost van Sisteron.Smurf schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:59:
@ST10©DE zo dat zijn beste jongens. Waar was dit dan? Hoop dat de schade een beetje meevalt.
@Puppetmaster nope, alleen blikschade aan de auto gelukkig. En verder ook geen schade. De Zambezi Karsten werkte als een trampoline…. Bij buren twee plaatsen verder gingen de stenen dwars door het het doek van hun Decathlon opblaastent.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Legoland en Lego house heb ik over 3 weken op de planning staan. Zou je kunnen laten weten hoe lang je je in LEGO house kunt vermaken? Mijn kinderen (dochters) vinden spelen leuker dan bouwen.pirke schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:00:
[...]
Heftig. Sterkteet de afhandeling. Wij hebben gisteren geminigolfd, dat is leuker golfen
Vandaag lego house, morgen lego land.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dan maximaal 3uur is mijn ervaring. Als bouwen wel je ding is heel veel langer.Joris748 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Legoland en Lego house heb ik over 3 weken op de planning staan. Zou je kunnen laten weten hoe lang je je in LEGO house kunt vermaken? Mijn kinderen (dochters) vinden spelen leuker dan bouwen.
Zit er aan te denken om er van die minispanbandjes omheen te trekken, dan blijft er waarschijnlijk weinig volume over. Anders is vullen wel een goed ideeHimalaya schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:03:
[...]
Helemaal vullen met sokken, ondergoed etc. Of je doet ze aan.
Schoenen dragen wordt wat uitdagender. Mijn crosslaarzen passen helemaal niet in de tas

vs.
Wij hebben er toch wel 6uur rondgelopen (twee jongens, toen 3 en 5). Je kunt er wel bouwen maar dat is heel spelenderwijs. Daarnaast kun je nog het gebouw zelf beklimmen en is er super veel te zien. Zou er gewoon een hele dag voor uittrekken!Joris748 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Legoland en Lego house heb ik over 3 weken op de planning staan. Zou je kunnen laten weten hoe lang je je in LEGO house kunt vermaken? Mijn kinderen (dochters) vinden spelen leuker dan bouwen.
Toch wat kleinere schoenen meenemen?Joris748 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:39:
[...]
Zit er aan te denken om er van die minispanbandjes omheen te trekken, dan blijft er waarschijnlijk weinig volume over. Anders is vullen wel een goed ideeGebruik overigens voor alle kleding van die nylon dry bags, ideaal om het volume te beperken en je kleding een beetje te organiseren.
Schoenen dragen wordt wat uitdagender. Mijn crosslaarzen passen helemaal niet in de tas
[Afbeelding]
vs.
[Afbeelding]
Nee niet een kleinere maat maar van een lichter en kleiner opvouwbaar soort.
Cross runners of zo iets?
Ik neem van die instappers van Hey Dude mee. Ga toch geen dagen wandelen, paar uurtjes hou ik het daarop wel vol.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Das buiten wat korter vooral heel gezellig smalPuppetmaster schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:53:
[...]
Enige punt om rekening mee te houden is dat de bedden niet erg groot zijn, 198x122.
Ik ben 185, dat gaat nog prima met een compact kussentje.
Maar we hebben al een camper, denk niet dat die vervangen gaat worden voor een vouwwagen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Probleem met spanbandjes is dat ze aan alle kanten evenveel druk zetten en je dus de kans loopt dat ze de zool rond trekken. Je kunt het proberen met beide schoenen tegen elkaar aan met de zolen naar buiten en dan twee bandjes erom.Joris748 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:39:
[...]
Zit er aan te denken om er van die minispanbandjes omheen te trekken, dan blijft er waarschijnlijk weinig volume over. Anders is vullen wel een goed ideeGebruik overigens voor alle kleding van die nylon dry bags, ideaal om het volume te beperken en je kleding een beetje te organiseren.
[Afbeelding]
vs.
[Afbeelding]
Maar mijn ervaring is dat gewoon volproppen economischer is. Doel is uiteindelijk dat je geen lucht aan het verpakken bent, en met samendrukken ben je dat toch altijd nog een beetje aan het doen als je ze al niet helemaal uit vorm drukt.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
We zitten op een camping op 1,5 uur rijden. Plan wordt dus om op de dag van vertrek (van de camping) naar Billund te gaan en eerst Lego World HouseMrAcid schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:07:
[...]
Wij hebben er toch wel 6uur rondgelopen (twee jongens, toen 3 en 5). Je kunt er wel bouwen maar dat is heel spelenderwijs. Daarnaast kun je nog het gebouw zelf beklimmen en is er super veel te zien. Zou er gewoon een hele dag voor uittrekken!
Als je met Lego World het Lego House bedoelt zou ik het inderdaad in die volgorde doen!Joris748 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:28:
[...]
We zitten op een camping op 1,5 uur rijden. Plan wordt dus om op de dag van vertrek (van de camping) naar Billund te gaan en eerst Lego World te doen. Daar een hotelovernachting en dan hebben we de hele volgende dag voor Lego Land. Waarschijnlijk dan 's avonds alvast een 1 à 2 uur rijden voor een hotelovernachting op weg naar huis, ook om de kosten wat te drukken.
Ter overweging: wij zijn (na de tweede dag Legoland) in de middag weggereden om 16:30 en, met een stop om te eten, in één keer naar huis gereden. Je kinderen vallen waarschijnlijk direct in slaap als je ze in de auto zet na zo'n lange dag in het park. Met eten/hotel worden ze dan wakker en daarna slapen ze een tijd niet (!). Als je ze om 20:00 in een hotelbed legt duurt het dus nog een paar uur voordat ze gaan slapen. Bij ons waren ze wakker tot 23:30 toen we thuis waren en toen vielen ze weer als een blok in slaap. Ter referentie: normaal slapen ze dagelijkse om 19:00-19:30. Scheelt je nóg wat kosten en pakte voor ons goed/beter uit dan wanneer we een hotel hadden gedaan onderweg.
Veel plezier!
Ik zou plannen op 1 dag. Uurtje of 4 tot 6 haal je wel, en je kan altijd wat eerder weg als de koek op is. Alles gaat spelenderwijs, zelf je race auto maken en dan over de racebaan tegen elkaar laten racen, of via de schans door de hoepel laten springen. Je eigen poppetjes samenstellen uit een bak met duizenden lichaamsdelen en outfits. Daar alleen wilden mn dochters al een uur mee bezig zijnJoris748 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Na een lange dag ga je nog 8 uur naar huis rijden? Blijf je dan zelf wel wakker genoeg?MrAcid schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:42:
[...]
Als je met Lego World het Lego House bedoelt zou ik het inderdaad in die volgorde doen!
Ter overweging: wij zijn (na de tweede dag Legoland) in de middag weggereden om 16:30 en, met een stop om te eten, in één keer naar huis gereden. Je kinderen vallen waarschijnlijk direct in slaap als je ze in de auto zet na zo'n lange dag in het park. Met eten/hotel worden ze dan wakker en daarna slapen ze een tijd niet (!). Als je ze om 20:00 in een hotelbed legt duurt het dus nog een paar uur voordat ze gaan slapen. Bij ons waren ze wakker tot 23:30 toen we thuis waren en toen vielen ze weer als een blok in slaap. Ter referentie: normaal slapen ze dagelijkse om 19:00-19:30. Scheelt je nóg wat kosten en pakte voor ons goed/beter uit dan wanneer we een hotel hadden gedaan onderweg.
Veel plezier!
Wij waren er in mei, toen ging het park pas om 10:00 open en om 17:00 dicht. Ik vond het goed te doen, ook icm het lange licht, maar zou zeker gestopt zijn als het niet meer gegaan was.pirke schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:47:
[...]
Na een lange dag ga je nog 8 uur naar huis rijden? Blijf je dan zelf wel wakker genoeg?
Heeft verder weinig met kamperen te maken, maar is inderdaad (zeker voor kinderen) een leuke manier om uit eten te gaan! Verwacht geen culinaire hoogstandjes, maar het smaakt prima. Zeker in vergelijking met de fastfood meuk die in Lego Land zelf te halen is. Eet smakelijk alvast!pirke schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Mini chef schijnt ook een beleving te zijn, dat wordt ons avondeten straks (moet je voor reserveren, lunchtijden waren al vergeven).
We staan nu keurig in een rijtje, geen andere kinderen te bekennen, wel corpulente Duitse senioren. Morgen een dagje Salzburg en dan zien we wel weer eens verder
[ Voor 20% gewijzigd door ephymerous op 17-07-2026 19:06 ]
XXXVI
Roep het niet te snel 😜 8 jaar geleden in midden Noorwegen gehad, zitten we op een grasveldje voor de kampeerhut en begint ons zoontje van 8 maanden ineens te stralen en wijzen, herkent meneer gewoon de groenteboer uit het dorp waarvan we wisten dat die ook “naar Noorwegen” zouden gaan.pirke schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:43:
Noord Zweden is best groot hoor. Alsof twee mensen allebei naar Frankrijk gaan en er van uitgaan dat ze elkaar wel tegen zullen komen
Stads camping Salzburg vonden wij dikke prima, 3 nachtjes gestaan met de camper vorig jaar zomer.ephymerous schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:07:
Les voor volgend jaar: van te voren boeken. We staan nu op een zogenaamde familiecamping in Duitsland. Vlak over de grens met Salzburg. We hebben een paar uur gebeld met campings maar helaas weinig te kiezen.
We staan nu keurig in een rijtje, geen andere kinderen te bekennen, wel corpulente Duitse senioren. Morgen een dagje Salzburg en dan zien we wel weer eens verder
Lekker zwembad, voor de dochter een speeltuintje, veel schaduw, en ook nog flink wat kinderen. Dikke prima dus.
Je fiets daar vandaan in 20 minuten naar centrum Salzburg.
Oh aanrader in de stad met kinderen:
Haus der Natur ook voor de ouders leuk.
Mini chef was erg leuk, mooie afsluiting van de dag. Eten was goed genoeg, en vergeleken bij menig kampeer maaltijd zeer luxeLuuk741 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:33:
[...]
Heeft verder weinig met kamperen te maken, maar is inderdaad (zeker voor kinderen) een leuke manier om uit eten te gaan! Verwacht geen culinaire hoogstandjes, maar het smaakt prima. Zeker in vergelijking met de fastfood meuk die in Lego Land zelf te halen is. Eet smakelijk alvast!
@Joris748 wij zijn van 11:00 tot 19:00 binnen geweest. Eerst het openbare deel bekeken, incl gift shop, daarna nog even geluncht en van 11:30 tot 19:00 in de experience zones doorgebracht. Om 19:00 gingen we aan het diner. Als het aan de kinderen had gelegen waren we na het diner weer terug naar boven gegaan... Jouw kinderen houden misschien niet van bouwen, maar het is erg leuk en aanstekelijk gemaakt, iedereen van jong tot oud zit overal en nergens creaties te maken en overal heb je verschillende computers die je creatie scannen en tot leven wekken. Dat hebben ze echt leuk gedaan en onze kinderen konden er letterlijk geen genoeg van krijgen. Vooral de dansende emoji-hoofden waren favoriet.
Overnachten doen we op een openbare parkeerplaats op 5 minuten rijden. Er staan hier 5 campers, plek voor 10 en aan een rustige weg. https://maps.app.goo.gl/ynGyWjTipBMtrS6o8?g_st=ac
Wtf! Ik zit 10km zuidelijk van Sisteron, in Volonne. En hier heeft het niet eens geregend op woensdag.ST10©DE schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:07:
[...]
In Clamensane, 25 Kilometer Noordoost van Sisteron.
@Puppetmaster nope, alleen blikschade aan de auto gelukkig. En verder ook geen schade. De Zambezi Karsten werkte als een trampoline…. Bij buren twee plaatsen verder gingen de stenen dwars door het het doek van hun Decathlon opblaastent.
Mensen op de camping waren op dat moment in Sisteron. Die hebben daar ook niks gehad en schrokken zich het apelazarus toen ze hun caravan aantroffen…MeltedForest schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:08:
[...]
Wtf! Ik zit 10km zuidelijk van Sisteron, in Volonne. En hier heeft het niet eens geregend op woensdag.
Ik denk dat wij het zuidelijkste puntje van de „supercell“ hebben gehad.
[ Voor 10% gewijzigd door ST10©DE op 17-07-2026 22:25 ]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Goede tip, voor ons helaas net te laat. Als de boel zondagochtend droog is verkassen we naar huis. Morgen vanuit hier naar SalzburgBommes schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:26:
[...]
Stads camping Salzburg vonden wij dikke prima, 3 nachtjes gestaan met de camper vorig jaar zomer.
Lekker zwembad, voor de dochter een speeltuintje, veel schaduw, en ook nog flink wat kinderen. Dikke prima dus.
Je fiets daar vandaan in 20 minuten naar centrum Salzburg.
Oh aanrader in de stad met kinderen:
Haus der Natur ook voor de ouders leuk.
XXXVI
pirke schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:15:
@TrailBlazer fotootje van jullie slagschip?
30ft = 9,14 meter. Die van ons is 8,86 meter
Alles opbergen en zorgen dat de kastjes dicht zijn zou moeten voorkomen dat alles gaat vliegen als je een keertje goed remt.
:strip_exif()/f/image/P0oaXswn9qaT1CujUVzg2oIT.jpg?f=fotoalbum_large)
Inclusief twee slide outs en volgens mij 6,8 liter motor, 200 liter brandstof, 200 liter schoon watertank en met wat goede wil slaapplek voor 6 man.
Het zwaartepunt van de verkeerscontroles ligt in het zuidelijk deel van de A31, Emsland/Grafschaft Bentheim en op de A30, richting Osnabrück. De controles starten om negen uur en duren tot drie uur in de middag.
[ Voor 7% gewijzigd door CrazyFool op 18-07-2026 08:42 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Of toch niet....vhal schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:26:
[...]
Ik heb hier zo'n Intex dual-action handpomp in de bak liggen ter grote van een PET-fles. Ook los te kopen bij Amazon voor een paar euro.
Die elektrische herriebakken vermijd ik.
Verrassend stil, pomp de floaties vd kinderen best vlot op, heeft een heel assortiment aan verloopjes, heeft een zuigfuntie voor de vacuümzakken en niet geheel onbelangrijk.....er zit nog een lampje in ook.
Zoek je iets wat druk kan leveren, dan zou ik even verder kijken.
Lol heb je hem toch maar geprobeerd?vhal schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Of toch niet....![]()
[Afbeelding]
Verrassend stil, pomp de floaties vd kinderen best vlot op, heeft een heel assortiment aan verloopjes, heeft een zuigfuntie voor de vacuümzakken en niet geheel onbelangrijk.....er zit nog een lampje in ook.
Werkt stiekem best goed he dat ding? Heb er al vanalles mee gedaan en was niet leeg te krijgen. Heb nu zelfs plaids gevacumeerd.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gewoon fijn spul dat flextail Ik heb een of andere mini flextail voor mijn thermarest neo voor tijdens mijn trektochten. Bloedjefijn dat je na een zware dag niet nog moeilijk moet doen met een blaaszak (wat helemaal niet moeilijk is, maar dit ding werkt me partijtje fijn).vhal schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Of toch niet....
Dit jaar begon het mede vanwege de temperaturen toch weer te kriebelen en toen we voor de lol bij Karsten aan het struinen waren impulsief deze opvouwbare meegenomen (van Outwell maar het zou mij niets verbazen als je dit onder meer merken tegen komt).
Groot gat. Net zo compact opvouwen als die Reliance dingen die ik vroeger had. Maar net iets makkelijker vullen, schoonmaken en dragen.
En als ik deze op mijn Walkstool (dat logo
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Afgelopen vakantie in Noorwegen op de camping zag ik iemand die verdacht veel op een collega leek. Door mijn 3 week baard moest hij ook twee keer kijken, maar het klopte toch echt…Den_S85 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:10:
[...]
Roep het niet te snel 😜 8 jaar geleden in midden Noorwegen gehad, zitten we op een grasveldje voor de kampeerhut en begint ons zoontje van 8 maanden ineens te stralen en wijzen, herkent meneer gewoon de groenteboer uit het dorp waarvan we wisten dat die ook “naar Noorwegen” zouden gaan.
Dit heb ik dus al regelmatig meegemaakt.Duclaasie schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:51:
[...]
Afgelopen vakantie in Noorwegen op de camping zag ik iemand die verdacht veel op een collega leek. Door mijn 3 week baard moest hij ook twee keer kijken, maar het klopte toch echt…
In Isla Margarita zat in het hotel ook de vrouw die achter de balie zat bij het gemeentehuis waar ik die week ervoor mijn paspoort had opgehaald.
Onderweg naar Kroatië kwam ik een oud collega tegen op een parkeerplaats in Slovenië. Een week later gingen we een stadje bezoeken, kwam ik hem weer tegen. En als je denkt het kan niet sterker worden. Het jaar daarop gingen we naar Italië, stond hij op dezelfde camping.
Twee jaar geleden kwam ik op een parking in Duitsland ook een oud collega tegen.
Vorig jaar in Spanje zaten we in een restaurantje te eten, komen de mensen het terras oplopen waar we het jaar ervoor naast stonden in Kroatië.
En aantal jaar geleden kwam ik onderweg in Frankrijk mijn vorige auto tegen.
Ik begin steeds meer te twijfelen of toeval nog wel bestaat.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
En toen jaren later en van beide kant 2 kids verder boven bij de skilift in Oostenrijk.
Maar nu in Oostenrijk ook 3x (in 1 week) bekenden.
Wij zijn ook team stappenteller als het op water op de camping aankomt. En ook wij zijn daar afgelopen jaar iets van afgeweken, de reden weet ik niet meer. Maar wij hebben nu een 5l jerrycan. Werkt best prima. Ben je bij dat ding niet bang dat de randen op den duur scheuren? Dan gebeurt wel enigszins bij onze afwasbak, die hetzelfde principe heeft. 5 jaar oud, per camping in en uitvouwen.Gonadan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:46:
De afgelopen jaren hebben we het zonder watervoorraad gedaan. Ieder heeft een eigen drinkfles en voor de rest is het gewoon aan je stappenteller werken als je water nodig hebt.
Dit jaar begon het mede vanwege de temperaturen toch weer te kriebelen en toen we voor de lol bij Karsten aan het struinen waren impulsief deze opvouwbare meegenomen (van Outwell maar het zou mij niets verbazen als je dit onder meer merken tegen komt).
Groot gat. Net zo compact opvouwen als die Reliance dingen die ik vroeger had. Maar net iets makkelijker vullen, schoonmaken en dragen.
En als ik deze op mijn Walkstool (dat logo) zet die ik altijd mee heb maar slechts incidenteel gebruik dan is hij altijd klaar voor gebruik. Bevalt best wel tot nu toe als ik eerlijk ben.
Ja dat is een risico, maar als dat na een hoop jaren is vind ik dat geen ramp. De meeste opvouwbare hebben dat risico, zelfs dat onverwoestbare reliance ding is uiteindelijk een keer lek geraakt.Adam1980 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:38:
[...]
Wij zijn ook team stappenteller als het op water op de camping aankomt. En ook wij zijn daar afgelopen jaar iets van afgeweken, de reden weet ik niet meer. Maar wij hebben nu een 5l jerrycan. Werkt best prima. Ben je bij dat ding niet bang dat de randen op den duur scheuren? Dan gebeurt wel enigszins bij onze afwasbak, die hetzelfde principe heeft. 5 jaar oud, per camping in en uitvouwen.
En op zich is het na tig jaren ook weer niet heel vervelend om weer iets fris en fruitigs te hebben voor je water.
Overigens gaat drinkwater nog steeds met de stappenteller en drinkflessen, dat is dubbelwandig rvs dus kan je gewoon in de zon laten staan en blijft koel en fris.
Dus de tank is voor handen wassen, iets spoelen of voor koffie/thee/koken. Dus dat gaat makkelijk met een klein model en één keer per dag verversen.
En als het waterpunt niet ver is gebruiken we hem überhaupt niet vermoed ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En toch heb ik het in Canada gehad. Een niet zo close collega van een andere afdeling kwam ik ineens tegen in een van de parken op een trail.pirke schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:43:
Noord Zweden is best groot hoor. Alsof twee mensen allebei naar Frankrijk gaan en er van uitgaan dat ze elkaar wel tegen zullen komen
Ja dat hadden wij bij onze opvouwbare emmer ook al binnen 1 jaar. Dat was wel na zo’n 12 weken kamperen op iets van 15 campings. Maar het eeuwige leven hebben die dingen absoluut niet.Adam1980 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:38:
[...]
Wij zijn ook team stappenteller als het op water op de camping aankomt. En ook wij zijn daar afgelopen jaar iets van afgeweken, de reden weet ik niet meer. Maar wij hebben nu een 5l jerrycan. Werkt best prima. Ben je bij dat ding niet bang dat de randen op den duur scheuren? Dan gebeurt wel enigszins bij onze afwasbak, die hetzelfde principe heeft. 5 jaar oud, per camping in en uitvouwen.
Zo, ik dacht dat de antilopen kinderstoel van Ikea onhandige poten had, maar dat gasstel slaat wel alles 🤣TheFes schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:39:
Zo, laat ik me hier ook eens melden.
Vandaag aangekomen op Huttopia Saumur, zag dat die een paar paginas eerder ook al eens vermeld was.
Mooi plekje met voldoende schaduw en der kinderen hebben al de eerste vriendjes gemaakt.
[Afbeelding]
Mooie tent trouwens!
De outwell vouwbare jerrycan gaat hier al 18 jaar mee. Alleen het kraantje heb ik vervangen door een kraantje van de tweede generatie vouwbare jerrycan.Adam1980 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:38:
[...]
De outwell vouwbare kommen zijn 10 jaar meegegaan, maar daar is dan ook hete soep en warm eten in geweest en afgewassen met afwasmiddel, dus dan slijt t harder.
Heb net weer 2 extra emmers bij outwell gekocht, vierkant met deksel.
De versies van de Action (vouwbare emmer etc) gaan nog geen 2 jaar mee en scheuren.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 19-07-2026 23:01 ]
Het ding is ook al tientallen jaren oud, maar in tegenstelling tot de poten van zo'n Ikea kinderstoel ben ik hier nog nooit over gestruikeld.Kevinns schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:42:
[...]
Zo, ik dacht dat de antilopen kinderstoel van Ikea onhandige poten had, maar dat gasstel slaat wel alles 🤣
Mooie tent trouwens!
Wel fijn ding overigens, ook geschikt om een broodje in af te bakken of voor een diepvriespizza.
Grappig, hebben bijna dezelfde Bardani en de Obelink kinderstoelen.TheFes schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:39:
Zo, laat ik me hier ook eens melden.
Vandaag aangekomen op Huttopia Saumur, zag dat die een paar paginas eerder ook al eens vermeld was.
Mooi plekje met voldoende schaduw en der kinderen hebben al de eerste vriendjes gemaakt.
[Afbeelding]
Maar werd als eerste getriggerd door de Cramer
(niet mijn foto)
Man, this brings back memories.. jaren en jaren als kleine gup mee ontbeten in de caravan. Als eerste in de rondzit doorschuiven, want ik zat achterin. Mooie herinneringen! Leuk om te zien!
Geinig, was dat destijds “het” camping servies?
Nog steeds. Wij hebben een paar jaar geleden dezelfde in donkerblauw gekocht. MEPAL Basic servies. Helaas niet meer met de hippe patroontjes.B-Real schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:49:
De borden links hadden wij ook, wel echt wit van kleur. De kommen herinner ik mij niet, de bekers wel maar iets anders qua vorm.
Geinig, was dat destijds “het” camping servies?
Aan de andere kant: het werkt nog steeds en ondertussen heb ik alleen een RVS bestekset erbij gehaald voor 4 personen: wel zo makkelijk, scheelt weer materiaal uit de lade halen die ik vervolgens wel eens vergeet om terug te doen om later dit in de schuur op te zoeken in 1 van mijn kratten.
dit is bijkans inderdaad meer servies dan dat wat we thuis hebbennwagenaar schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:22:
Kom ik aan met mijn 10 jaar oude Decathlon setje voor 4 personen...![]()
Aan de andere kant: het werkt nog steeds en ondertussen heb ik alleen een RVS bestekset erbij gehaald voor 4 personen: wel zo makkelijk, scheelt weer materiaal uit de lade halen die ik vervolgens wel eens vergeet om terug te doen om later dit in de schuur op te zoeken in 1 van mijn kratten.
wat anders: omgeving Figueres..zit daar nog iets leuks qua campings? Zal hoogstens voor een nacht of 2/3 nodig zijn, maar iets leuks is natuurlijk altijd leuker. Idealiter een waarvan we Figueres per OV makkelijk kan bereiken, zat al in de omgeving van het spoor te kijken naar hou me aanbevolen.
[ Voor 19% gewijzigd door Hopjesvla79 op 20-07-2026 14:48 ]
Hi Ha Hopjesvla
Is Mepal servies uit de jaren 70/80 net zoals dat Cramer gasstel volgens mij, lekker retro bruin. Lag ooit te verstoffen bij mijn ouders en nu dus zelf in gebruik.
Vrouwlief heeft er niet veel mee en wilt liever iets anders. Nieuwe tent/stoelen/tafel/slaapmat/etc helemaal prima, maar dat servies uit mijn jeugd blijft
In combinatie met een 2-pits kooktoestel. Ik heb de Cadac 2-Cook 3 Pro. Zou zo'n klein blikje genoeg zijn om hiermee op 2 pitten tegelijk te koken, of moet je dan met zo'n Cadac Power Pak aan de gang waarmee je 2 blikjes koppelt?
Ik gebruik nu een Campingaz 904, maar ik wil hier eigenlijk van af. Ik heb liever meerdere kleine blikjes ipv 1 grote, zodat je wat reserve mee kunt nemen en geen rauwe kip hoeft te eten als ie toevallig leeg is. Kan je de dag erop of na de vakantie rustig op zoek naar een nieuw blikje. Een tweede 904 als reserve vind ik dan weer overdreven.
Ik gebruik deze busjes met een Cadac Powerpak op een kleine safari chef, dit gaat eigenlijk prima.joostga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:21:
Heeft iemand ervaring met de 500 grams gasblikjes zoals: https://www.kampeerhalroden.nl/cadac-gascartridge-butaan-propaan-500g
In combinatie met een 2-pits kooktoestel. Ik heb de Cadac 2-Cook 3 Pro. Zou zo'n klein blikje genoeg zijn om hiermee op 2 pitten tegelijk te koken, of moet je dan met zo'n Cadac Power Pak aan de gang waarmee je 2 blikjes koppelt?
Ik gebruik nu een Campingaz 904, maar ik wil hier eigenlijk van af. Ik heb liever meerdere kleine blikjes ipv 1 grote, zodat je wat reserve mee kunt nemen en geen rauwe kip hoeft te eten als ie toevallig leeg is. Kan je de dag erop of na de vakantie rustig op zoek naar een nieuw blikje. Een tweede 904 als reserve vind ik dan weer overdreven.
Zo'n kooktoestel werkt met 30mbar al zal 1 zo'n blik redelijk snel leeg zijn als je de 2 branders voluit zet (160gr/hr per brander). Een powerpak is niet heel veel duurder dan een losse regelaar voor schroefcartridges.
Eigenlijk heb ik nog een grote 907 maar hierin zit nog zo'n <400 gram gas in waardoor ik inmiddels de powerpak methode gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 20-07-2026 15:33 ]
Ook mijn ouders hadden dit Mepal servies.
Zelf gebruik ik het Mepal-servies in de kleuren amber en oranje wat ik van mijn oma gehad heb. Goed passen bij mijn Eribaatje uit 1972.
Waar het servies van mijn ouders gebleven is? Geen idee... Misschien staat dat nog ergens stof te happen bij hen op zolder. Kamperen doen ze al jaren niet meer.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik ga zo’n schroeftank gebruiken met de 2-Cook 2 Pro maar dan niet via zo’n powerpack maar enkel via Drukregelaar schroefcartridges. Met het idee dat zo’n tank ook een losse 3000watt brander kan voeden en de dubbele kookplaat zeer beperkt beiden pitten tegelijkertijd vol vermogen zullen staan. De inhoudt van een 904 is 1,8 kg butaan, dus als je weet hoe lang je daar mee doet kan je het omrekenen hoelang je met 500 gram gas kan doen.joostga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:21:
Heeft iemand ervaring met de 500 grams gasblikjes zoals: https://www.kampeerhalroden.nl/cadac-gascartridge-butaan-propaan-500g
Het advies is om elke 5 jaar de gasslang en drukregelaar (die kan misschien iets langer mee) te vervangen, dus dat scheelt gewoon geld t.o.v. een powerpack.
Hier op de camping onze lichtblauwe borden ook even van de onderkant bekeken, blijkbaar ook Mepal
Dat dacht ik inderdaad ook, we hebben zelden beide pitten volle bak aan, dus het is een beetje de vraag of we die powerpak nodig gaan hebben. Een enkel blikje is weer net wat praktischer, dus heeft wel de voorkeur.Joove schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Ik ga zo’n schroeftank gebruiken met de 2-Cook 2 Pro maar dan niet via zo’n powerpack maar enkel via Drukregelaar schroefcartridges. Met het idee dat zo’n tank ook een losse 3000watt brander kan voeden en de dubbele kookplaat zeer beperkt beiden pitten tegelijkertijd vol vermogen zullen staan. De inhoudt van een 904 is 1,8 kg butaan, dus als je weet hoe lang je daar mee doet kan je het omrekenen hoelang je met 500 gram gas kan doen.
Het advies is om elke 5 jaar de gasslang en drukregelaar (die kan misschien iets langer mee) te vervangen, dus dat scheelt gewoon geld t.o.v. een powerpack.
We doen meestal 2 jaar op een vulling, dus met twee blikjes moeten we genoeg hebben.
Voor de rest is het een zakelijk bedrijfskundig artikel over hoe het bedrijf het verging en vergaat.Boven de showroom is een museumpje ingericht, waar de eerste modellen staan die oprichter-naamgever Jan Kip maakte. Afkomstig uit een geslacht van ijzer- en hoefsmeden maakte hij aanvankelijk boerenkarren en cabines voor vrachtwagens. Toen dat na de Tweede Wereldoorlog minder goed liep, bouwde hij in 1947 zijn eerste caravan. Daarvoor had hij een speciale reden: zijn geliefde woonde ruim 150 kilometer verderop, in Amsterdam. In een caravan konden ze samen de weekenden doorbrengen, vaak op De Veluwe, tussen hun beider woonplaats in.
Voor wie wil is het hele artikel te lezen voor max 10 tweakers die geen NRC abbo hebben, vandaar de MO tags
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
- Start 4 nachten bij Noordwijk/Lisse op camping Ruigenhoek voor een bezeok aan Castlefest
- Via huis, wat festival zooi droppen, naar Liverdun, voor Camping Moselle voor 1 nachtje.
- Vervolgens 4 nachten in Dole, Camping Du Pasqueir
- Dan 7 nachten nog in te vullen, mijn vrouw wil graag naar de Mont Blanc, met het treintje omhoog om gletsjers daar te bekijken. Dus ik heb nog wat te plannen/uitzoeken.
- Dan 6 nachten in de Vogezen nabij Gerardmer op Camping La Volonge
- En dan weer naar huis, wat in 1 rit/dagje goed te doen is voor ons.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 21-07-2026 12:25 ]
Knap dat ze nog steeds bestaan. Leuke caravans. Voor mij iets te klein. Kom ik aan met mijn 7 meter lange hut.franssie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:48:
Ik las net wel een leuk stukje in het Handelsblad over Kip caravans en kamperen.
[...]
Voor de rest is het een zakelijk bedrijfskundig artikel over hoe het bedrijf het verging en vergaat.
Voor wie wil is het hele artikel te lezen voor max 10 tweakers die geen NRC abbo hebben, vandaar de MO tags
***members only***
Idee was eerst 3 weken Kroatië, toen 1 week, 6 nachten geboekt, maar 3 gebleven omdat het zo warm was dat we niks konden doen
De Robens is wel een fijn doordacht tentje, vond het prima daar in te liggen, vriendin wat minder want er is amper sta-hoogte. Bouwt wel lekker snel op en af ivm 1 stok.
De de Waard is mooi maar zo lomp. En dan niet eens de grootte wanneer opgezet, maar vooral wat je mee moet nemen. Zak met tent, zak voor de stokken, zak vol haringen en toebehoren, zak met luifel en zak met gordijnenset. In de auto neemt het een boel ruimte in, maar thuis moet het ook van/naar een zolder via een vlizotrap.
Zit er nu dus aan te denken de laatste weg te doen en een mooie tunneltent oid te kopen, voldoende sta-hoogte, binnen wat zitplek voor regen, een afsluitbare binnentent, maar ook wat kleiner qua totaal oppervlakte en bij voorkeur het hele pakket in 1 zak, die lichter is als enkel de tentzak nu. Einde van de zomer maar eens bij de Wit kijken oa.
En dan ook gelijk nog wat extra Mepal servies meenemen, soms wel lekker om een extra bord te hebben.
Ik heb al hoogtevrees als ik over de scheerlijnen van mijn tent moet stappenMotorBeast schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:24:
@Bommes Chamonix kan je ook mooi parasailen, duo vlucht. Kamperen bij meer van Annecy. Heb ik ooit gedaan.
Mijn vrouw zou dat overigens wel gaaf vinden.
Meer van Annecy is wel tof inderdaad, ook wel erg druk, dat staat mij daar wel tegen eigenlijk.
We zijn een paar jaar geleden naar een camping aan het meer van Aiguebelette geweest.
Niet zo druk, toch mooi gelegen voor toffe uitstapjes, lekker zwemmen, dikke prima daar.
Reed er tijdens mijn motor tripje een paar weken terug nog langs, leuke plek!
Maar ik denk dat we misschien inderdaad wel ergens een plek in de buurt van het meer van Annecy gaan zoeken, dat ligt daar flink centraal.
Ik heb een dual power pak en die kregen we tijdens een 2,5 week vakantie niet leeg geloof ik. Maar zoveel koken we ook niet op de Cadac 2 Cook. Een keertje eitje bakken of koken. Een keer macaroni (met Smac, want nostalgie). En een paar tosti's. Meeste gaat hier op de BBQ. Die dit jaar ook weer op dit soort blikjes gas moet. Ik heb dus een blikje of 6 mee geloof ik. Want in Frankrijk zijn deze aansluitingen lastiger te krijgen en moet je het vaak doen met Campingaz blikjes. En daar zijn wel adapters voor, maar de China varianten durf ik niet meer te gebruiken, omdat ze gingen lekken...joostga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:21:
Wel nog een beetje valsspelen en een tent, die al staat, gehuurd, zodat we niet gelijk heel ons huwelijk op de proef hoeven te stellen. Maar verder wel de volledige kampeerervaring. Gaan naar een camping met welgeteld 12 staanplaatsen en een zandbak. Voor de rest..... niets.
Dus we gaan zien hoe we ons gaan vermaken en hoe het bevalt
Als je mindset nu al is dat je gaat kramperen om je huwelijk te verruineren, moet je dat misschien niet doen.PdeBie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:33:
Over drie weken is het zo ver. Dan gaan wij voor het eerst met het gezin k(r)amperen. Ik, vrouw, dochter (8jr) en dochter 2 (4jr).
Wel nog een beetje valsspelen en een tent, die al staat, gehuurd, zodat we niet gelijk heel ons huwelijk op de proef hoeven te stellen. Maar verder wel de volledige kampeerervaring. Gaan naar een camping met welgeteld 12 staanplaatsen en een zandbak. Voor de rest..... niets.
I have usernames older than you.
zal vast goedkomen als je het kramperen loslaat en gaat kamperenPdeBie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:33:
Over drie weken is het zo ver. Dan gaan wij voor het eerst met het gezin k(r)amperen. Ik, vrouw, dochter (8jr) en dochter 2 (4jr).
Hi Ha Hopjesvla
Als de kinderen zich vermaken, zijn de ouders ook gelukkig!PdeBie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:33:
Dus ik hoop dat je kinderen HEEL graag in de zandbak spelen
Wij zitten aan de andere kant van het spectrum: grote camping, zwembad met veel glijbanen, pumptrack, binnenspeelplaats... Genoeg zaken waar de kinderen zich kunnen uitleven. Maar die van mij hebben dat nodig
Hier zijn we ook van plan om weer eens te gaan kamperen. Willen eerst een paar dagen proberen. Opzetten tent en dergelijke zal niet zo'n issue zijn. Het zal denk ik vooral vallen of staan met de (lucht)bedden. Ik slaap nog op een grillige rots, maar Miss Waah heeft een goed bed nodig. Dus als dat slecht bevalt denk ik dat het eenmalig kamperen zal zijn
Ik had er een knipoog smiley bij moeten zetten. Bedoelde het namelijk met een knipoogpjottum schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:44:
[...]
Als je mindset nu al is dat je gaat kramperen om je huwelijk te verruineren, moet je dat misschien niet doen.
We gaan er uiteraard vanuit dat het gewoon lekker relaxen wordt. De kinderen vermaken zich wel. Die hebben niets nodig om de grootste avonturen te beleven. Tijdens boswandelingen bijvoorbeeld ook. Geef ze een tak en ze veranderen in toverfeeën.
Zo'n blikje je voor hoge druk systeem (HP), een kooktoestel vaak voor druk na een drukregelaar (LP), dus daar moet sowieso iets tussen.joostga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:21:
Dus een drukregelaar met adapter voor dergelijke cartouches of inderdaad een powerpack, wat in feite een drukregelaar met twee of meer aansluitingen is.
Je kunt ook de 904 blijven gebruiken en gewoon één klein blikje met adapter als reserve mee hebben, scheelt ruimte en waarschijnlijk kosten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik weet dat lucht tussen haakjes staat. Maar je kunt het best ook een fatsoenlijke slaapmat nemen. Die luchtbedden lek steken en weggooien. Op een slaapmat kun je als een vorst slapen. Niet te zuinig zijn, op je nachtrust moet je niet beknibbelen (vind ik).Waah schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:54:
[...]
Het zal denk ik vooral vallen of staan met de (lucht)bedden. Ik slaap nog op een grillige rots, maar Miss Waah heeft een goed bed nodig. Dus als dat slecht bevalt denk ik dat het eenmalig kamperen zal zijn
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
In Noord-Italie was dit altijd al een risico. Uiteraard zal dat risico tegenwoordig groter zijn, maar ik kan me auto's met golfbalmotief en matglas nog herinneren als kind in de jaren 80.Chielioj schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:42:
Dat idee krijg ik ook steeds meer. Of je staat tussen de bosbranden, of je bent je ruiten niet meer zeker.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Herkenbaar. Iets vergelijkbaars meegemaakt met gravelwegen in IJsland met een MX5. Staan ze daar met hun 4x4 naast een MX5. (Waarbij ik zeker niet wil zeggen dat je daar met een MX5 overal komt).Bommes schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:42:
Het is een van de hoogst bereikbare offroad berg passen. Niet echt Vespa terrein, maar ik is eigenwijs.
De blikken van het 4x4 en offroad volk toen ik boven aankwam waren wel goud.
Zeker omdat ik onder mijn motorjas gewoon een (kevlar motor) jeans, (motor)sneakers en een Hawaii bloesje aanhad..
Of topic, maar mijn record is Fiji op onze huwelijksreis; twee collega's van mijn vrouw. Ik was jarig, mijn vrouw had een taart geregeld in het restaurant. Ging naar die andere tafel met Nederlanders. Blijkt hij OOK die dag jarig en had zijn vrouw hetzelfde bedacht. Keuken dacht dat het een dubbele order was en had er maar een gemaakt. Gedeeld, en de volgende dag de mijne gedeeld
Wij hebben een 2 Cook Turbo oid, en wij gebruiken die 500 grams blikken zonder issue; uiteraard met een passende drukregelaar. De kleinere blikjes (270 oid) gaan grotendeels goed, maar zodra ze 2/3 leeg zijn raken ze hun koude niet meer kwijt en redt je nog maar 1 pit. Wij hebben er 2 bij ons, , doen we een kleine 2 weken mee per blik; waarbij we vaak BBQen op de grilplaten van de 2Cook. Als 'ie op is kopen we ergens een nieuwe. Soms even ogen openhouden, in FR heeft elke supermarkt Campingaz, maar de schroefblikken zijn iets zeldzamer.joostga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:21:
[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 21-07-2026 16:06 ]
Al heb ik ze ook wel eens voor weinig bij een camping of tankstation zien staan maar dan zonder verzegeling. Dat is dan dus waarschijnlijk een malafide DIY navuller, toch een beetje opletten dus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Beschikbaarheid in het buitenland is ook een dingetje idd, dan moet ik wel zorgen dat ik genoeg blikken meeneem vanuit huis. We gebruiken het gasstel best veel, 's ochtends afbakbroodjes in de Omnia en 's avonds koken we ook vaak. Dus dat is even uitvogelen hoeveel ik nodig heb.
Ik vind het zo gek dat die Campingaz vullingen duurder zijn per kg gas dan die wegwerkblikjes, je zou het andersom verwachten.
De kleine blikjes waren zeker niet gram voor gram vergelijkbaar met een grote fles.
Ze zijn in het buitenland wel "iets" goedkoper dan in NL overigens. Kan tot de helft schelen, iig voor de 907 die ik soms gebruik. Maar voor de omnia, koffie en koken gebruik ik gewoon een los gastelletje of https://www.action.com/nl...oktoestel-in-draagkoffer/ met van die blikbuisjes die ik voor erg weinig bij de action koop. De 907 gebruik ik alleen als ik binnen in de camperbus iets wil opwarmen als het buiten te guur is om te koken.joostga schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:35:
<>
Ik vind het zo gek dat die Campingaz vullingen duurder zijn per kg gas dan die wegwerkblikjes, je zou het andersom verwachten.
edit: @Gonadan in Lijnden zit ook een bedrijf die ze wel bijvult, scheelt een hoop geld (ze rekenen EUR 20,--). Zo spannend is het niet, alleen doen ze dat daar maar tot 10.00 AM en dat is mij te vroeg.
[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 21-07-2026 17:04 ]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Onze eerste camping was ook zwembad walhalla, onze kleine "jammer dat we hier niet kunnen wonen" komen aan op tweede camping aan, werpt een blik op zwembadje en zegt "hier hoef ik niet te blijven". Vervolgens hebben we hen de rest van de dag niet gezien omdat ie met de rest vd kinderen op de camping aan het spelen was. Kinderen passen ze zich aan.Wij zitten aan de andere kant van het spectrum: grote camping, zwembad met veel glijbanen, pumptrack, binnenspeelplaats... Genoeg zaken waar de kinderen zich kunnen uitleven. Maar die van mij hebben dat nodighebben ze niet van vreemden
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
[knip] we zitten niet in de huiskamerBommes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:22:
[...]
Ik heb al hoogtevrees als ik over de scheerlijnen van mijn tent moet stappen![]()
[ Voor 13% gewijzigd door DexterDee op 21-07-2026 20:55 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
De grap is dat je met Parapente juist geen last hebt van hoogtevrees. Net als dat je geen hoogtevrees hebt in een vliegtuig als je uit het raampje kijkt.Bommes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:22:
[...]
Ik heb al hoogtevrees als ik over de scheerlijnen van mijn tent moet stappen![]()
![]()
Mijn vrouw zou dat overigens wel gaaf vinden.
Meer van Annecy is wel tof inderdaad, ook wel erg druk, dat staat mij daar wel tegen eigenlijk.
We zijn een paar jaar geleden naar een camping aan het meer van Aiguebelette geweest.
Niet zo druk, toch mooi gelegen voor toffe uitstapjes, lekker zwemmen, dikke prima daar.
Reed er tijdens mijn motor tripje een paar weken terug nog langs, leuke plek!
Maar ik denk dat we misschien inderdaad wel ergens een plek in de buurt van het meer van Annecy gaan zoeken, dat ligt daar flink centraal.
Geen vaste grond onder de voeten is geen hoogtevrees. En ik kan Parapente echt aanraden ja. Zelf ook bij Annecy gedaan met mijn vrouw en zoontje van 9. Die vonden het allemaal heel gaaf.
Zouden het eerst in Zwitserland doen, maar was 2x zo duur voor de helft van de vliegtijd.
Ja joh. Die zijn met vijf minuten weer bijgedraaid. Tot ze de puber leeftijd bereiken. Maar zo ver zijn de mijne gelukkig nog niet.lost95 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:10:
[...]
[...]
Onze eerste camping was ook zwembad walhalla, onze kleine "jammer dat we hier niet kunnen wonen" komen aan op tweede camping aan, werpt een blik op zwembadje en zegt "hier hoef ik niet te blijven". Vervolgens hebben we hen de rest van de dag niet gezien omdat ie met de rest vd kinderen op de camping aan het spelen was. Kinderen passen ze zich aan.
Klopt, maar een camping met enkel een zandbak en 12 plekken moet je kind wel veel fantasie hebben. Tuurlijk kan het, maar mijn kinderen zie ik het niet zo snel doen. Zeker niet een week. Al is de oudste bijna 10 Dus bijna een tien-erlost95 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:10:
[...]
[...]
Onze eerste camping was ook zwembad walhalla, onze kleine "jammer dat we hier niet kunnen wonen" komen aan op tweede camping aan, werpt een blik op zwembadje en zegt "hier hoef ik niet te blijven". Vervolgens hebben we hen de rest van de dag niet gezien omdat ie met de rest vd kinderen op de camping aan het spelen was. Kinderen passen ze zich aan.
Maar ik vind dat zelf ook niks aan. Dus is ook eigen belang.
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 21-07-2026 18:28 ]
Ik heb ook al hoogtevrees op een vloeitje mar herken dit wel. Ooit duo parachute gesprongen, heel gaaf om eens aan mijn springdrang toe te kunnen geven.Waah schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:12:
[...]
De grap is dat je met Parapente juist geen last hebt van hoogtevrees. Net als dat je geen hoogtevrees hebt in een vliegtuig als je uit het raampje kijkt.
Geen vaste grond onder de voeten is geen hoogtevrees. En ik kan Parapente echt aanraden ja. Zelf ook bij Annecy gedaan met mijn vrouw en zoontje van 9. Die vonden het allemaal heel gaaf.
Zouden het eerst in Zwitserland doen, maar was 2x zo duur voor de helft van de vliegtijd.
Ik heb er ook last van in het vliegtuig...Waah schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:12:
[...]
De grap is dat je met Parapente juist geen last hebt van hoogtevrees. Net als dat je geen hoogtevrees hebt in een vliegtuig als je uit het raampje kijkt.
Blijf wel gewoon op de grond
Verder heb ik de oude Safari Chef maar eens vervangen voor een nieuwer toestel (Cadac Carri Chef 40), toch net ff wat comfortabeler en qua pakmaat is deze niet eens zo heel veel groter.
Een inruil systeem met immens netwerk is ook niet gratis, een wegflikkersysteem is wat dat betreft kosteneffectiever. Alleen geeft dat meer gedoe qua vervangen en meenemen.joostga schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:35:
En het is ook een beetje vraag en aanbod, in Nederland kunnen ze blijkbaar een hoop vragen voor Campingaz maar in het buitenland is dat vaak een heel stuk goedkoper.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Technisch is het niet spannend maar je krijgt in principe gewoon niet waar je voor betaalt: namelijk een door Campingaz volledig nagekeken en goedgekeurde fles met voldoende gas van het te verwachten mengsel.franssie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:54:
edit: @Gonadan in Lijnden zit ook een bedrijf die ze wel bijvult, scheelt een hoop geld (ze rekenen EUR 20,--). Zo spannend is het niet, alleen doen ze dat daar maar tot 10.00 AM en dat is mij te vroeg.
Een bedrijf wat het transparant 'voor weinig' bijvult is op zich niets mis mee, maar ze zelfgevuld verkopen als nieuwe campingaz flessen is feitelijk gewoon oplichting. En bij een schimmig winkeltje zou ik het ook nog na willen wegen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We boeken de boot altijd laat en campings rijden we zonder reserveren naar toe. Deze keer was onze gewenste boot niet beschikbaar en die op maandag ook niet. Voor vandaag wel.
Maar vandaag eenmaal in Noorwegen: alle campings binnen 1 uur rijden vanaf Kristiansand allemaal vol. Ben bij 5 langsgaan en nog meer gebeld en whatsapp berichten gestuurd.
Wildkamperen is met vouwwagen niet zo gemakkelijk (en daardoor voor ons niet zo gewenst, ook geen voorbereiding getroffen met een jerrycan water) maar we hadden al bijna een plekje daarvoor te pakken toen ik nog een camping vond.
Met 27c om 18u ook geen straf om hier te zijn.
:strip_exif()/f/image/UHvVInUxwZ5upjPSLw8KYq4j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7nybDFlDSkW2uR9aWRBKXBMM.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb zelf de Mepal Basic serie in mintgroen. Mijn ouders hebben die in oranje en enkele borden in rood. Denk dat dat jaren 70/begin 80 moet zijn.Kevinns schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:52:
[...]
Nog steeds. Wij hebben een paar jaar geleden dezelfde in donkerblauw gekocht. MEPAL Basic servies. Helaas niet meer met de hippe patroontjes.
Kopjes e.d. allemaal gewoon exact dezelfde vorm
Getsie. Ik vertrek komende week en heb vooral zin in rust en stilte. Klinkt niet zo aantrekkelijk. Hopelijk valt t mee ...Duclaasie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 06:48:
Veel hittevluchtelingen in Noorwegen en de Noren zelf hebben nu ook vakantie. Wij zijn afgelopen weekend teruggekomen en de laatste week werd het al aanmerkelijk drukker. Voor de terugweg wilden wij in Zweden een hutje boeken, maar daar zat de boel ook ramvol.
Maar ja. Het is overal druk toch? Veel mensen. Etc. Ik was afgelopen weekend in de Ardennen en daar stonden we ook vol. En ook op de rotsen (sport klimmen) was het volle bak...
Dit jaar zijn we met de tent, sommige campings hebben alleen nog maar huisjes en camperplaatsen, dat maakt het zoeken wel wat lastiger. Verder doen we zoals een jaar terug in Zweden, bij aankomst op de camping waar we 2/3 dagen staan gelijk even zoeken en bellen voor de volgende.
:strip_exif()/f/image/dFA14i6gKOZV4vEdjmNkdtqw.jpg?f=fotoalbum_large)