Precies dit. Bij het Gardameer is dit niets nieuws. Ten zuiden van het Gardameer heb je een grote vlakte, oost en west heb je bergen die naar het noorden toe steeds dichter bij elkaar komen. Dat vormt zich een mooie trechter. Warme vochtige lucht wordt bij een zuidenwind die trechter in geblazen en wordt dan gedwongen om op te stijgen. Dat betekent dat die lucht gaat afkoelen en zich wolken vormen. Afhankelijk van hoe snel de lucht richting die trechter van het Gardameer geduwd wordt, hoeveel vocht het bevat, wat de temperatuurverschillen zijn tussen de verschillende lagen lucht etc wordt die wolk een vriendelijk wit plukje in de lucht of een donkergrijze/zwarte onweerswolk met veel regen, bliksem, hagel etc.
De verhalen van auto's die als poffertjespan terug komen uit die regio zijn al heel oud, en het gebeurt bijna jaarlijks wel één of twee keer. Toen wij er in 2016 of 2017 waren in een appartementje werd de lucht ook op een gegeven moment gitzwart deed zich een aardig noodweer voor. We waren ook bewust met mijn oude barrel die kant uit gegaan (die al een poffertjespan was toen ik hem kocht) en niet met de veel nieuwere auto van mijn partner. Bij de naderende onweersbui heb ik de auto bij ons appartement met de neus tegen de gevel gezet waardoor de voorruit zich onder een balkon bevond.
Met kapotte of dichtgeplakte zij/achterruiten kun je namelijk nog wel rijden. Maar met een voorruit die flink gehavend is, is rijden onverantwoord.
Andere tips om je voorruit (of hele auto, of het kunststof dakluik van je caravan) te redden is bescherming met een matras, of met meerdere lagen aan dekens, slaapzakken etc. Het is wel zaak om de boel dan goed vast te zetten met spanbanden of touw, want de windvlagen die gepaard gaan met een verwoestende hagelbui zijn ook niet mis.
Dat dergelijke buien ook elders steeds vaker voorkomen is wel zorgelijk. Laatst hadden ook in Nederland (Hilversum en omgeving) honderden of misschien zelfs duizenden mensen schade aan hun auto door de hagel met een diameter van meer dan 4cm. Ook temperaturen van meer dan 35 graden lijken in (het oosten/zuidoosten van) Nederland niet meer uiterst zeldzaam te zijn. Dagen met 30+ komen steeds vroeger in het seizoen al voor. Wat dat betreft is de meivakantie de nieuwe zomervakantie.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.