TomsDiner schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:54:
Leuk topic! Ik ben zelf een verwende kampeerder (met twee personen een brixen 6), en ga mijn padvindersverleden eens opnieuw leven in blazen. Op 19 augustus op 09:00 mag ik starten in de Fjallraven Classic (Zweden). 110 kilometer lopen in vijf dagen, alle bagage in je rugzak. We hebben ons in januari opgegeven, dus ik ben al maanden aan het shoppen om niet overal de hoofdprijs voor te betalen. (En heb via Marktplaats onder andere gloednieuwe Meindls van een mede Tweaker overgenomen)
Ook een -voor mij erg dure- tent via Marktplaats: een Lofoten ULW, een minimatje en een lichtgewicht slaapzak. Koken ga ik doen op een mini Trangia.
Ik ben de laatste puntjes op de I aan het zetten, want de organisatie helpt niet als er iets mis gaat: Je loopt hem op eigen kracht uit, of je gaat van het parcours. Hoort ook wel bij survival, en ze willen natuurlijk laten zien dat je dat niet overkomt als je alle spullen van Fjallraven gekocht had.
Er zijn eigenlijk nog twee punten waar ik mee bezig ben:
Muggen
De Classic start 60 km boven Kiruna, zeg maar Lapland. En je loopt verder noord. We praten dus niet over zuid Zweden, en de muggen schijnen erger te zijn dan in het zuiden. Ik begrijp dat er twee keuzes zijn: het regent en waait, of je hebt muggen. En het is er vandaag 25 graden en droog geweest....
Vanaf volgende week ga ik extra vitamine D slikken en extra vlees eten om een minder goede prooi te zijn, maar ik kan me indenken dat de Classic aardig vergald kan worden als het misgaat met de muggen. Iemand ervaring (misschien met de Classic?) met muggen?
Lekker eten
Alles moet je meezeulen, dus lichtgewicht eten. En hoewel het vandaag heel warm was, zijn tijdens de Classic van vorig jaar zeer veel gure momenten geweest. Tussen de 5 en de 10 graden, en harde, gure wind. Eten levert van die opkikker momentjes op, maar je eet voornamelijk instant voer. Omdat je de hele tocht langs een rivier loopt waaruit gedronken mag worden, zit ik te denken om een pak pannenkoekenmix mee te nemen. Je weet wel, waar alleen water bij hoeft. Gewoon om af en toe wat lekkers te hebben. Ik heb al op internet zitten zoeken, maar veel van die survival + lekker eten tips hebben een auto op de kampplek: gewicht/volume geen bezwaar. En ik moet het wel meezeulen. Iemand hier nog een lichtgewicht gouden idee voor? Ik zat in ieder geval ook aan 1 of 2 Unox rookworsten te denken. Die eet ik de eerste dag wel op, zijn prima houdbaar buiten de koelkast en kunnen met een beetje water opgewarmd worden....
(en dan zul je zien dat het alle dagen 25 graden is.....)
Top dat je hem gaat lopen, ik heb eht vorig jaar gedaan, erg mooie tocht.
Paar puntjes:
echt survivallen gaat het niet worden, de route is duidelijk, technisch niet moeilijk (behalve stenen..heel veel stenen (hoop dat je goede enkels heb ;-) )
Pak licht in, wij hadden vorig jaar (met m'n vriendin) 2*15 kg, dat is inclusief al het voedsel en een gevulde waterzak van 2 kg.
Qua weer kan het van alles zijn, van korte broek , tot hagel snueewbuien en rond vriespunt in de nacht, zorg dat je daar op voorbereid bent (Gore-tex oid, slaapzak warm genoeg, maar ook dat je snel kan wisselen (laagjes laagjes laagjes!) en altijd je regenkleding binnen handbereik.
Muggen: laat die vitamine D en vlees zitten want dat is (bewezen) lulkoek en helpt geen zier. Ja ze zitten er, maar voornamelijk eerste en laatste stuk (Nikkaluokta tot Kebnekaise) en Kieron - Abisko (alhoewel ik daar minder last had.
Koop daar het lokale antimuggen spul dat werkte in ons geval het beste.Van de andere kant kan het dit jaar compleet anders zijn, maar in principe zit ja na Kebnekaise hoog genoeg en zitten ze er niet meer. Eventueel kan je in Kiruna nog wat laatste dingen kopen bij de start.
Water is prima te drinken, ik vond zelf een waterzak het gemakkelijkst omdat je dan altijd een voorraad bij je heb, maar heb ook zat mensen gezien die alleen een beker bij zich hadden. Tussen Salka en Tjakta is het water wat minder goed te vinden, doch als je goed op de kaart kijkt (die je krijgt) zie je dat er een paar stroompjes zijn uit de bergen met drinkbaar water.
Natuurlijk wel altijd even kijken war je je water haalt (snel stromend water uiteraard)
Qua eten, laat die worsten thuis, is alleen maar extra gewicht en het instant-voer wat ze daar hebben is werkelijk waar het beste wat ik ooit heb gegeten: Real Turmat. kost in NL een vermogen (en lastig te krijgen) maar het is zo lekkerrr (meteen tip voor iedereen die dit leest: Real Turmat FTW!). Je kan bij de start zoveel inslaan als je wil (ontbijt lunch avond) en nog 2x bijvullen. Focus vooral op de reepjes die je nog zelf mee wil/moet nemen.
Stempelposten zijn sowieso een feest: wat voor lekkers krijg je nu weer

(als je je een beetje heb ingelezen weet je wat er in Kieron te krijgen valt..

).
Bij einde in Abisko: tof feestje! Nog nooit in je dikke donsjas een feestje gevierd boven de poolcirkel op de muziek van een bandje welke raggaenummers speelt? daar gaat het gebeuren!
Neem ook de tijd om daar even de sauna in te gaan, erg leuk sfeertje. (ik zat er vorig jaar (in een apart mannengedeelte) met een compleet gemêleerd gezelschap uit verscheidene landen maar waaronder een Zweed en een Fin welke even wilde bewijzen wie het beste tegen de hitte kon, hilarisch (en heet...)
heel veel plezier: vooral genieten he!
[
Voor 4% gewijzigd door
Hopjesvla79 op 26-07-2018 08:51
]