[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 283 ... 285 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 22:10

Smurf

Detri

arjen9551 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Wat bedoel je hier precies met een vrijstaand boogtentje? Decathlon werptentje of meer het type Deryan slaaptentje?
De Derjan (peuter versie) hebben we vroeger veel gebruikt voor buiten de deur slapen. Veel makkelijker mee te nemen dan zo'n logge reiswieg. Maar inmiddels zijn ze daar wat te groot voor. We gebruiken nu deze: https://www.obelink.nl/eu...entent-8712318925280.html

[ Voor 3% gewijzigd door Smurf op 30-03-2026 07:21 ]

)

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

wolterious schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:47:
[...]
Het ligt er een beetje aan wat je gewend bent en wat je van een natuurcamping als deze verwacht. Zelf kom ik er een paar keer per jaar, mede omdat het als semi wild kamperen voelt. Sanitair is wel erg basic maar wel alles goed werkend en netjes.
Basic heb ik geen moeite mee. Ook niet met muntjes bijvoorbeeld. Zolang er maar warm water uit de douchekop komt en zolang het sanitair hoofdzakelijk schoon is en ook regelmatig wordt schoongemaakt.
Was er in januari nog met een dik pak sneeuw.
Veel plezier daar en ben benieuwd wat je ervan hebt gevonden, ik vind het altijd een heerlijke plek.
Dat ziet er wel enorm gaaf uit, zou het graag een keer willen doen en dan wordt het in mijn eentje (wat ik geen issue vindt): ik vermoed dat ik mijn semi-vaste kampeerders niet mee krijg en mijn vrouw helemaal niet :+

Die had ook gekeken voor het weer voor aankomend weekend; de temperatuur van 3 graden in de nacht, bewolking, wind en met hier en daar regen is voor haar niet echt uitnodigend :P

Aangezien dat we relatief weinig kunnen doen aan het weer, ben ik (vooralsnog) altijd goed voorbereid en voor zover ik kan bepalen zullen wij het niet koud in de nacht krijgen (goede slaapmatten en slaapzakken alsmede een vuurkschaal) en we hebben een tarp mee voor de buitjes.

[ Voor 10% gewijzigd door nwagenaar op 30-03-2026 09:48 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:30
Cass Casey schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:12:
Zojuist onze eerste kampeervakantie geboekt met ons vouwwagen. We gaan 2e Paasdag richting camping ‘t Veld in Rheeze. Plekje genomen met privesanitair.

Zijn er die week nog Tweakers daar die mee willen helpen die vouwwagen op te zetten? Of ons willen komen uitlachen als we aan het hannesen zijn? @B-Real misschien? We zitten anderhalve kilometer van elkaar vandaan. :w

Nu nog zo’n laserverwarming uitzoeken.
Dat is inderdaad dichtbij elkaar!
Ik kan niets beloven. Nog geen planning gemaakt, maar wij vertrekken 2e paasdag aan het eind van de dag weer naar huis. Ergens die dag zelf de boel inpakken dus.

Als het opzetten niet lukt en het dreigt uit te lopen op een echtscheiding dan staat er bij ons koffier/fris/bier klaar. Een schouder om uit te huilen kan ik je niet bieden >:)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:52:
@Kevinns Niet altijd nee… Meestal boek ik een dag extra zodat ik in ieder geval niet voor (letterlijk) dag en dauw weg hoef, maar gewoon even de dag kan volgen. In de middag is het doorgaans veel beter.

En soms lukt het inderdaad gewoon niet. Heb hem nu twee keer opengezet bij mijn ouders achter huis (paar kilometer verderop). Die hebben wel wat ruimte daarvoor:

[Afbeelding]

Eén keer heeft ie hier ook wel drie dagen gestaan voordat ik hem droog genoeg vond :+

Maar dit is een luxe. Geen idee hoe lang mijn ouders hier nog blijven, maar thuis kan ik dit zeker ook niet. Het helpt om familie, een vriend of kennis buitenuit te hebben :P
Ach, op een zonnige windige dag, heb je 2 parkeerplekken en een trottoir nodig voor deze vouwwagen om hem te drogen. Die zijn verrassend genoeg vaak wel te vinden, ook in buurten zonder eigen oprit (ervarnuit gaande dat de meeste mensen met vouwwagen niet hartje centrum wonen).

Ik ervaar het tegenwoordig ook als een enorme luxe nu, dat ik deze setup in mijn voortuin kan zetten voor en na vakantie. Voor schoonmaken, inpakken en klaarmaken eerste keer van t jaar en voor drogen na een vakantie. Heb zelfs de luxe dat ik hem daarna met de hand naar de stalling kan duwen (die aan de andere kant van de weg zit ).

Op het vouwwagenforum trouwens een heel topic over het drogen van tent of vouwwagen in een druilerige week. Varianten varieren: onder een viaduct, in de Ikea parkeergarage (op een doordeweeksedag), en (gratis) dagcampings (bleiswijk bijv).

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 09:58 ]

• B-Real
Op het vouwwagenforum trouwens een heel topic over het drogen van tent of vouwwagen in een druilerige week. Varianten varieren: onder een viaduct, in de Ikea parkeergarage (op een doordeweeksedag), en (gratis) dagcampings (bleiswijk bijv).
Ik snap de noodzaak en vind de creativiteit ook mooi om te lezen, maar hoe lang duurt het drogen en hoe lang houd je parkeergarage en een viaduct bezet? Zeker een viaduct vind ik opmerkelijk, ook heel benieuwd naar voorbeelden daarvan en wat oom agent daar eventueel van vind.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb idd voor het huis ook niet de mogelijkheid om de vouwwagen open te klappen. Ga dan ook naar mijn ouders die een grote tuin hebben. In de zomer is je vouwwagen dan zo weer droog. In het voor- en najaar vind ik het wat riskanter. Je kunt dan langere periodes hebben dat het nat en koud is. Dan krijg je je vouwwagen nooit droog. Dat is ook wel een reden waarom wij nooit vroeg in het voorjaar of laat in het najaar gaan kamperen met de vouwwagen :+

Ding bij de IKEA openklappen vind ik toch wel wat bezwaarlijk... Al zie ik daar genoeg auto's altijd geparkeerd staan (met Oekraïense kentekens e.d.) die het ook gewoon als gratis stalling gebruiken, dus als het echt niet anders kan is het wel een optie. Onder een viaduct of ergens anders op de openbare weg zou ik niet snel doen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:44
B-Real schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Ik snap de noodzaak en vind de creativiteit ook mooi om te lezen, maar hoe lang duurt het drogen en hoe lang houd je parkeergarage en een viaduct bezet? Zeker een viaduct vind ik opmerkelijk, ook heel benieuwd naar voorbeelden daarvan en wat oom agent daar eventueel van vind.
Er zijn best wat viaducten waar naast de onderliggende weg nog een brede strook grond vrij/ongebruikt is. Je staat dan dus gewoon in de berm.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

B-Real schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Viaduct komt vaker voor dan je denkt, en niemand die er last van heeft. Even een uithoek, maar zeker bruikbaar:

Gebbeveenweg - Google Maps

Als de wind er (droog) onderdoor komt, ben je in 3 a 4 uurtjes zo klaar.

Sta je in de zon + wind (bijv op een dagcamping), dan ben je in 1 a 2 uur zo klaar.

Nog een voorbeeld, meer centraal bij Arnhem:

Heelsum, Gelderland - Google Maps

• B-Real
Ja, in de berm pal naast de openbare weg. Dat lijkt mij toch niet echt wenselijk.

Nu ben ik niet roomser dan de paus, zit te denken waar hier in de buurt zoiets zou kunnen maar kan mij echt geen geschikte plek voor de geest halen. Ik ken één ruim viaduct, daar staat ook wel eens een auto geparkeerd, werkmaterieel van een wegenbouwer of een peilwagen gestald. Dat vind ik ook al opmerkelijk, een opengeklapte vouwwagen eigenlijk gewoon "not-done".

EDIT: ah, ja zoals gelinkt in het bericht hier voor. Dat kan natuurlijk prima! :)

[ Voor 8% gewijzigd door B-Real op 30-03-2026 10:22 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

B-Real schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:21:
Ja, in de berm pal naast de openbare weg. Dat lijkt mij toch niet echt wenselijk.

Nu ben ik niet roomser dan de paus, zit te denken waar hier in de buurt zoiets zou kunnen maar kan mij echt geen geschikte plek voor de geest halen. Ik ken één ruim viaduct, daar staat ook wel eens een auto geparkeerd, werkmaterieel van een wegenbouwer of een peilwagen gestald. Dat vind ik ook al opmerkelijk, een opengeklapte vouwwagen eigenlijk gewoon "not-done".

EDIT: ah, ja zoals gelinkt in het bericht hier voor. Dat kan natuurlijk prima! :)
Willen/mogen/kunnen. Het is niet altijd heel mooi of netjes, en kan me best voorstellen dat je wat blikken trekt. Maar keuze tussen mooi zwartgestippeld doek vs even paar keer vrolijk zwaaien naar verbaasde blikken, is toch vrij makkelijk.

Soms is het gewoon even negeren van de rest.

Kijk daar dichtbij nog een mogelijkheid. Amsterdamseweg - Google Maps (arnhem wederom).

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 10:26 ]

• B-Real
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Willen/mogen/kunnen. Het is niet altijd heel mooi of netjes, en kan me best voorstellen dat je wat blikken trekt. Maar keuze tussen mooi zwartgestippeld doek vs even paar keer vrolijk zwaaien naar verbaasde blikken, is toch vrij makkelijk.
Nee snap ik, daarom schreef ik ook dat ik ook niet roomser ben dan de paus ;)
De voorbeelden die je gaf zijn daarvoor prima geschikt, maar die kon ik mijzelf zo snel niet voor de geest halen. Plus dat ik het probleem ook niet ken en het desnoods hier in de straat op zou kunnen lossen. (geen viaduct, wel genoeg ruimte om het ding open te laten drogen)

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Soms is het gewoon even negeren van de rest.

Kijk daar dichtbij nog een mogelijkheid. Amsterdamseweg - Google Maps (arnhem wederom).
als je dan toch bij de laatste locatie wil staan pak dan een paar 100 meter verder gewoon de carpoolplaats of de weg richting RWS steunpunt...vele malen veiliger dan langs deze drukke weg... Ik snap je punt, maar niet elk viaduct met een beetje berm is geschikt... ;)

Hi Ha Hopjesvla

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:55:
[...]

als je dan toch bij de laatste locatie wil staan pak dan een paar 100 meter verder gewoon de carpoolplaats of de weg richting RWS steunpunt...vele malen veiliger dan langs deze drukke weg... Ik snap je punt, maar niet elk viaduct met een beetje berm is geschikt... ;)
Maar die is niet overdekt, toch? En daar ging het ook om: drogen van je wagen in de regen, dus overdekt met genoeg wind. Daarvoor zijn die viaducten bij uitstek geschikt. Als het niet overdekt hoeft (want het is inmiddels droog), zijn er héél veel andere opties qua openbare ruimte om een paar uurtjes te gebruiken natuurlijk.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Hopjesvla79
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Maar die is niet overdekt, toch? En daar ging het ook om: drogen van je wagen in de regen, dus overdekt met genoeg wind. Daarvoor zijn die viaducten bij uitstek geschikt. Als het niet overdekt hoeft (want het is inmiddels droog), zijn er héél veel andere opties qua openbare ruimte om een paar uurtjes te gebruiken natuurlijk.
klopt, daar heb je zeker een punt. Doch, als je deze plek kiest, kan je, bij wijze van spreken, net zo goed onder een viaduct langs de snelweg gaan staan. Net zo veilig.

Hi Ha Hopjesvla

• 205Gutmann
  • Nu online
Cass Casey schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:39:
[...]

Ter info voor jou en eventuele anderen: ik wil morgen een Qlima SRE 4035 gaan halen bij een lokale bouwmarkt. Heb begrepen dat Qlima en Zibro in feite hetzelfde zijn, maar Qlima de modernere variant is of zo. Maakt in elk geval niet uit. Vergelijken van de verschillende modellen was bijna geen doen. Waarom er niet een simpele vergelijking op de site van Qlima staat, mag de spreekwoordelijke Joost weten. Maar deze heeft blijkbaar een betere brander dan de kleinere 3230 en ook een CO2 sensor. En capaciteit zat om onze vouwwagen te verwarmen ‘‘s avonds.

Ik twijfel nog wel om nu al brandstof te kopen gezien de prijs. Maar kon zo snel nog geen Duitse prijzen vinden. Zal ook eens kijken naar andere merken dan Qlima Kristal olie.
Tussen Zibro en Qlima zit niet veel verschil, inderdaad.
Wij hebben een Zibro omdat De Wit Schijndel ging stoppen met Zibro en dus aantrekkelijk geprijsd was.
Ik ga voor petroleum meestal naar België, maar ik woon nabij Eindhoven dus dan is het financieel wel aantrekkelijk om even de grens over te gaan.
Ik gebruik meestal de PTX2000 van Qlima, actuele prijs in België is € 48 voor een kan van 20 liter.
Bij het aansteken en doven van de kachel ruik je deze een beetje, maar dat doet de Kristal ook is mijn ervaring.

• jbdeiman
  • Laatst online: 09:27
Cass Casey schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:12:
Zojuist onze eerste kampeervakantie geboekt met ons vouwwagen. We gaan 2e Paasdag richting camping ‘t Veld in Rheeze. Plekje genomen met privesanitair.

Zijn er die week nog Tweakers daar die mee willen helpen die vouwwagen op te zetten? Of ons willen komen uitlachen als we aan het hannesen zijn? @B-Real misschien? We zitten anderhalve kilometer van elkaar vandaan. :w

Nu nog zo’n laserverwarming uitzoeken.
Wel een fantastisch leuke camping om dit te proberen. (wij hebben daar vorig jaar onze caravan uitgeprobeerd, nadat we die donderdag hadden gekocht, vrijdag opzetten (eerst voortent + luifel, daarna alleen de lichtgewicht luifel eraan gemaakt). maar wij doen altijd een weekendje camperen met pa+ ma, beide zussen (met partner en kinderen) en ikzelf met partner en kinderen.
Daarvoor hadden we een Jamet Texas deluxe uit 2006, die hebben we voor het eerst in Ommen neergezet.
Als het weer een beetje mee wil werken denk ik dat je zelfs op de camping al wel behulpzame mensen kan vinden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hopjesvla79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Helemaal mee eens, dat laatste voorbeeld is wel op het randje van veilig. Ik vermoed zelfs dat je door de nabijgelegen RWS even aangesproken wordt. Niet het beste voorbeeld. Zeker als je de zuiging van grote vrachtwagens meeneemt.

Anyhow, er zijn meer locaties dan je denkt, en je meer rekening kunt houden met veiligheid..

Fonteinallee - Google Maps

Ringdijk - Google Maps

51 Groendalseweg - Google Maps

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:10
Hopjesvla79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:32:
[...]

klopt, daar heb je zeker een punt. Doch, als je deze plek kiest, kan je, bij wijze van spreken, net zo goed onder een viaduct langs de snelweg gaan staan. Net zo veilig.
Ten eerste is parkeren langs de snelweg verboden. Het besproken voorbeeld betreft een gewone 80 km/h voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Daar mag je in de berm "gewoon" parkeren. Als parkeren langs deze betreffende weg gevaarlijk zou zijn, had de wegbeheerder vast geen parkeervak gemaakt, 250 m voor het viaduct...

Ik zou zelf ook bij voorkeur een rustiger plek opzoeken. Maar om het nu direct te verslijten als "even gevaarlijk als langs de snelweg", is wel zwaar overdreven. Nog even los van de strafbaarheid.

iRacing Profiel

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-04 08:36
[...]

Ter info voor jou en eventuele anderen: ik wil morgen een Qlima SRE 4035 gaan halen bij een lokale bouwmarkt. Heb begrepen dat Qlima en Zibro in feite hetzelfde zijn, maar Qlima de modernere variant is of zo. Maakt in elk geval niet uit. Vergelijken van de verschillende modellen was bijna geen doen. Waarom er niet een simpele vergelijking op de site van Qlima staat, mag de spreekwoordelijke Joost weten. Maar deze heeft blijkbaar een betere brander dan de kleinere 3230 en ook een CO2 sensor. En capaciteit zat om onze vouwwagen te verwarmen ‘‘s avonds.

Ik twijfel nog wel om nu al brandstof te kopen gezien de prijs. Maar kon zo snel nog geen Duitse prijzen vinden. Zal ook eens kijken naar andere merken dan Qlima Kristal olie.
Mooi vooruitzicht allemaal met het PAasweekend weg. Ik heb de vrouw wel zover gekregen, al hoor ik bij elke vernieuwde weersvoorspelling nog steeds enige twijfel in de stem :+ .

Gister de Qlima weer uit de schuur gehaald, we gebruiken 'm alleen voor het kamperen, laatste keer was dus alweer 1,5jaar geleden. Blijft wel écht een mooie investering. Vind e functie temperatuurregeling wel handig klinken; houdt het dan op een bepaalde temperatuur zonder teveel te verbruiken.

Zelf indertijd gekozen voor R 8128S C-2, omdat deze op batterijen werkt, zodat de kachel ook bruikbaar is in situaties dat er geen stroom is. Enige minput daarvan is wel dat 'ie niet instelbaar is qua warmte. Het is alles of niets, dus we zetten 'm vaker even uit en dan weer aan.

In België is de 20L Qlima zo'n 25EUR goedkoper dan in NL. Kan me voorstellen dat het in Duitsland ook wat goedkoper is. De Petroleum C die je aan de pomp zou kunnen tanken (zeker in België) is overigens nog wat goedkoper. Tegelijk lees ik daar dan de verhalen van waardoor ik denk, hm volgens mij is die Qlima brandstof beter voor de gezondheid. Uiteindelijk wil je het comfortabel hebben, maar niet tegen enige gezondheidsrisico's.

En voor wat betreft voor- of najaarskamperen en drogen. We hebben het nog niet vaak gedaan, laatste keer was in de herfstvakantie van 2024. Het was een prima week, al was het vooral mistig/bewolkt. De vouwwagen ging droog dicht in de loop van de middag. Het belangrijkste is denk ik; plan niet om in de ochtend alles op te klappen, maar doe dat pas in de loop van de middag. Verder kun je in de zomer ook prima de pech hebben met regen of nog nat in te moeten pakken (zomer 2024 :+ ). In dat seizoen droogt het natuurlijk wel wat sneller, we waren einde mdidag thuis en rond 20.00 was alles weer droog genoeg.

Ik kan thuis deels drogen, op de oprit kan ik de wagenbak openklappen. De voortent, luifel en zijwanden kunnen dan natuurlijk over de droogmolen. Niet ideaal, maar het werkt wel.

[ Voor 24% gewijzigd door robbierzz op 30-03-2026 13:25 ]

Dance with the stars

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:56
robbierzz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:11:
[...]In België is de 20L Qlima zo'n 25EUR goedkoper dan in NL. Kan me voorstellen dat het in Duitsland ook wat goedkoper is. De Petroleum C die je aan de pomp zou kunnen tanken (zeker in België) is overigens nog wat goedkoper. Tegelijk lees ik daar dan de verhalen van waardoor ik denk, hm volgens mij is die Qlima brandstof beter voor de gezondheid. Uiteindelijk wil je het comfortabel hebben, maar niet tegen enige gezondheidsrisico's.
Ik heb nu besloten om voor dit keer gewoon in Nederland te kopen. Anders moet ik bij aankomst ook nog gaan haasten om over de grens te zoeken naar die petroleum. Met 20 liter verwacht ik wel een tijdje vooruit te kunnen ook.
Het belangrijkste is denk ik; plan niet om in de ochtend alles op te klappen, maar doe dat pas in de loop van de middag.
Heb ook direct maar late checkout erbij geboekt. Sowieso wil ik niet haasten in de ochtend. Zeker niet met die kleine erbij.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• robbierzz
Cass Casey schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Ik heb nu besloten om voor dit keer gewoon in Nederland te kopen. Anders moet ik bij aankomst ook nog gaan haasten om over de grens te zoeken naar die petroleum. Met 20 liter verwacht ik wel een tijdje vooruit te kunnen ook.

[...]

Heb ook direct maar late checkout erbij geboekt. Sowieso wil ik niet haasten in de ochtend. Zeker niet met die kleine erbij.
Zeker waar hoor, met die 20L kom je wel even vooruit. Ervaringscijfer van de herfstvakantie 2024 (relatief warm overdag +- 15-19 graden, wel koele nachten 3-5) was dat we voor de hele week zo'n 10L hebben verstookt. Daarbij werd de kachel in de ochtend +- 2 - 2,5u gebruikt en in de avond +- 1,5-2 uur.
We gebruikten ook een elektrisch kacheltje op +- 1000W (van de a-c-t-i-o-n) nog enkele uren in de middag toen (verbruik elektra is inclusief). Ik had die toen overigens alleen als extra mee, als voorzorg als de Qlima onvoldoende warmte gaf, nou dat was niet nodig in ieder geval, de babyfoon gaf in dat weekend aan dat het 25 graden was binnen :7

Wij boeken inmiddels standaard een dag extra bij. Meeste campings geven niet vooraf de mogelijkheid tot late-checkout, en ben je dus afhankelijk van de planning op de dag zelf.

Dance with the stars

• Hopjesvla79
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Ten eerste is parkeren langs de snelweg verboden. Het besproken voorbeeld betreft een gewone 80 km/h voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Daar mag je in de berm "gewoon" parkeren. Als parkeren langs deze betreffende weg gevaarlijk zou zijn, had de wegbeheerder vast geen parkeervak gemaakt, 250 m voor het viaduct...

Ik zou zelf ook bij voorkeur een rustiger plek opzoeken. Maar om het nu direct te verslijten als "even gevaarlijk als langs de snelweg", is wel zwaar overdreven. Nog even los van de strafbaarheid.
vandaar ook het 'bij wijze van spreken'... Ik woon in de buurt, kom er geregeld langs (jij ook trouwens?) en als je hier op dit specifieke punt gaat staan om je vouwwagen te drogen ben je, ook al zou het mogen, toch echt niet heel slim bezig itt een rustig b-weggetje.

anyway, hier ook nog het weerbericht in de gaten aan het houden. Zijn aan het kijken om wat te wandelen met rugzak en tent, paar natuur kampeerterreinen aflopen in Drenthe oid. Woensdag denk ik maar de knoop doorhakken

[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 30-03-2026 14:28 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:15
[...]

Qlima is de opvolger van Zibro. Als ik het juist begrepen heb een paar jaar geleden was er onenigheid bij de 2 eigenaren van Zibro en is 1 van de 2 verder gegaan als Qlima en de ander ermee gestopt. Waarom de merknaam niet mee kon is mij onduidelijk.

Wij hebben ook een Zibro voor het voorseizoen (en voor in de garage tijdens de rest van het jaar). Zelfs met sneeuw buiten en temperaturen van -4 was het hiermee in de voortent heerlijk vertoeven. Moet ik wel bij zeggen dat wij vooral de vloer in de voortent ook altijd probeerden goed op te bouwen. Als in eerst een antiworteldoek, dan de Isabelle vloertegels, dan verhuisdekens en daar pas bovenop de normale vloer. Veel kou komt van onder tenslotte.

Zelf laat ik dergelijke kachels niet aan in de nacht en zou ik ze ook niet in een afgesloten ruimte gebruiken. Het is in principe allemaal niet schadelijk maar het idee staat mij niet aan.

Qua olie is het even kijken wat je wil. Je hebt 2 soorten petroleum van Qlima. Een normale (extra) en een extra gefilterde (kristal). Die laatste is beter voor je brander en geeft minder geur af. Is uiteraard wel weer duurder. Als je kijkt naar wat een gemiddelde vakantie kost zou ik er niet op besparen, die 70 euro's zullen het budget niet opeten. Wij gebruikten in een heel voorseizoen nog niet eens 20 liter, en dan hadden we hem elk weekend aan zolang dat nodig was.

In de regio Utrecht kan je eventueel ook petroleum "tanken" bij Iesberts, die kost rond de 2,80 per liter. Stuk goedkoper, maar je moet het wel ergens in op kunnen slaan. 1 keer 20 liter Qlima halen kan je in de toekomst helpen ;)

Mijn Zibro kwam jaren terug van hier: https://www.marktplaats.nl/u/zibroreparatie-eu/20299193/ mocht je er iets aan hebben en het in de buurt zijn. Fijne vent met verstand van zaken en een mooie voorraad nieuwe en gebruikte kachels. Voor als je niet de hoofdprijs wil betalen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
Palomar schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:08:
Onder een viaduct of ergens anders op de openbare weg zou ik niet snel doen.
Ik doe liever andere dingen onder een viaduct :+
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqczkaR20DlPX4cn4Av6VRrIeck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yrHBRS8uXUz3QzkqVh9ndUkp.png?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
Wij krijgen de vouwwagen al op een aangename temperatuur met een elektrische kachel van 1200W. Dat is geen giga vermogen natuurlijk, maar het valt mij echt alles mee wat je nodig hebt voor zo'n grote vouwwagen. Keramische kachel is compacter, eenvoudiger, veiliger, maar heeft wel een stuk lager vermogen dan petroleumkachels natuurlijk. Ik zou zelf eerst proberen of het met een elektrische variant lukt. Je kan altijd nog opschalen. Zo dacht ik in ieder geval en we hebben nog geen nood gehad aan de grotere vermogens van gas- of petroleumkachels.

In het voor- en naseizoen staan wij doorgaans ook op camping waar we wel stroom hebben. Of dat nu inclusief is of los afrekenen maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. 1200 W is minder dan 6A (bewust gekozen), dat lukt eigenlijk overal wel.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:40:
1200 W is minder dan 6A (bewust gekozen), dat lukt eigenlijk overal wel.
Haha, ja..... totdat iedereen op de camping dat dus doet.

Vorig jaar in Luxemburg moest de campingeigenaar er een aggregaat bij aanzetten van 17u tot 22u (ook ivm zijn eigen restaurant).

Mijn aardlek in de VW klapte er ook steeds uit bij schakeling van de aggregaat.

• Drardollan
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:52:
[...]

Vorig jaar in Luxemburg moest de campingeigenaar er een aggregaat bij aanzetten van 17u tot 22u (ook ivm zijn eigen restaurant).

Het is niet voor niets dat in het voor/na seizoen de elektra er vaak niet bij inclusief zit. En zo wel, dan hebben ze hier al rekening mee gehouden.

Zo'n elektrisch kacheltje van 6,95 van de ac-tion is leuk als je snel voor een kleine ruimte wat warmte moet hebben, maar vanuit het oogpunt van duurzaamheid (en dat is iets wat de meeste kampeerders toch wel belangrijk vinden) wat mij betreft een afrader.

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:52:
[...]

Vrienden van ons laten regelmatig (laatst meermaals per week) de stoppen eruit knallen omdat ze naast een relatief zware keramische kachel ook nog de airfryer en het koffiezetapparaat tegelijk aan zetten 8)7

Zelf heb ik vooral moeite met het grotere formaat, beperktere sturing en eigenlijk veel te groot vermogen van ander type kachels. Met die 6A probeer ik er persoonlijk wel echt om te denken, even kort aanzetten om de kou eruit te halen.

Mijn volgende auto heeft gewoon V2L met 16A, dan hoef ik me hier niet meer te verantwoorden :+

• nwagenaar

nwagenaar

@JanHenk
Hopelijk toch niet op de camping? :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nwagenaar schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:56:
@JanHenk
Hopelijk toch niet op de camping? :+
Nee, daar hebben anderen meer apparatuur.......

In Ierland wel eens gehad dat ik moest wachten op 2 andere kampeerders met toeters en bellen. Oven, frituur en pizzapan stonden aan. Pas toen hun klaar waren met eten, kon ik de koelkast in de camper weer aanzetten.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:09

bjp

Drardollan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Het is niet voor niets dat in het voor/na seizoen de elektra er vaak niet bij inclusief zit. En zo wel, dan hebben ze hier al rekening mee gehouden.

Zo'n elektrisch kacheltje van 6,95 van de ac-tion is leuk als je snel voor een kleine ruimte wat warmte moet hebben, maar vanuit het oogpunt van duurzaamheid (en dat is iets wat de meeste kampeerders toch wel belangrijk vinden) wat mij betreft een afrader.
elektrisch verwarmen is meestal wel duurzamer dan petroleum óf zo. Bij gas direct kan het beter afhankelijk hoe groen de stroom is :-)

ideaal is misschien nog een airco dat kan verwarmen…

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 30-03-2026 16:43 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

In Duitsland vorig jaar betaalde ik per kWh. Dat was heel schappelijk voor ons, met alleen een koelboxje en wat telefoonladers :)

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33
bjp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Dan gaat iedereen weer klagen over geluid. Elektrisch element is het stilst :) Gaskacheltje is misschien iets meer geluid vanwege de rookgasafvoerpomp, maar tenzij je met je oor ernaast hangt hoor je dat niet. Airco verwarming heeft een geluid dat soms tientallen meters ver draagt.

• Drardollan
bjp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:42:
[...]

elektrisch verwarmen is meestal wel duurzamer dan petroleum óf zo. Bij gas direct kan het beter afhankelijk hoe groen de stroom is :-)

Dat kan ook prima, voor in de caravan dan. Daar kan je prima een stille airco of elektrische vloerverwarming in krijgen. In de voortent wordt dat lastiger :)

• Ivow85
Drardollan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:57:
[...]
Het goedkope elektrische kacheltje is niet minder duurzaam dan de meest luxe en dure vormen van elektrisch verwarmen.

Open verbrandingstoestellen in tent of caravan gebruiken daar doe ik niet aan, afgezien van even eten koken. Dus voor mij geen mobiele petroleum- of gaskachels. Wil je het vocht- en zuurstuf gehalte in de ruimte een beetje acceptabel houden, dan moet je zo ontzettend veel ventileren dat het elektrische kacheltje aanzienlijk duurzamer zal zijn.
Een in de caravan/camper ingebouwde gas of dieselkachel die netjes de lucht aan- en afvoer buiten het kampeermiddel heeft zitten, kan iets duurzamer zijn dan een elektrisch kacheltje. Afhankelijk van hoe duurzaam de elektriciteit geproduceerd wordt.

Aangezien mijn caravan (Eriba Puck) met een 500W elektrisch kacheltje al aangenaam genoeg is als het buiten vriest, maak ik me niet zo druk over die duurzaamheid. Als thuis bij dezelfde temperaturen de duurzame warmtepomp in mijn A+ woning aan gaat, kost dat aanzienlijk meer energie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Drardollan
Ivow85 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Het goedkope elektrische kacheltje is niet minder duurzaam dan de meest luxe en dure vormen van elektrisch verwarmen.
Een infraroodpaneel is toch echt wel een stuk duurzamer dan een simpel kacheltje. Ook de oliegevulde elektrische kacheltjes zijn dat. Dus dat maakt wel uit.
Open verbrandingstoestellen in tent of caravan gebruiken daar doe ik niet aan, afgezien van even eten koken. Dus voor mij geen mobiele petroleum- of gaskachels.
De kachels van Zibro/Qlima zijn geen open verbrandingstoestellen.
Wil je het vocht- en zuurstuf gehalte in de ruimte een beetje acceptabel houden, dan moet je zo ontzettend veel ventileren dat het elektrische kacheltje aanzienlijk duurzamer zal zijn.
Een voortent ventileert van natura voldoende mijns inziens. Zoveel dat het elektrische kacheltje van 6,95 niet eens noemenswaardig volbaar zal zijn, veel te weinig power.

• pirke
Drardollan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Een infraroodpaneel is toch echt wel een stuk duurzamer dan een simpel kacheltje. Ook de oliegevulde elektrische kacheltjes zijn dat. Dus dat maakt wel uit.

[...]

[...]

Een voortent ventileert van natura voldoende mijns inziens. Zoveel dat het elektrische kacheltje van 6,95 niet eens noemenswaardig volbaar zal zijn, veel te weinig power.
Waarom zou een olie gevulde elektrische kachel zuiniger zijn dan een niet-olie gevulde? Beide hebben een efficiëntiefactor van 1.

1 kWh energie levert 1 kWh warmte. Dat de olie gevulde meer warmte buffer heeft maakt hem zelfs wat minder efficiënt, of je moet hem iets eerder uitzetten ;)

Een elektrische kachel (elke elektrische kachel) is het enige elektrische apparaat met 100% rendement zonder verliezen: alle verbruikte stroom wordt omgezet in de nuttige functie van het apparaat, in dit geval warmte maken. Normale apparaten hebben een warmteverlies...

• Ivow85
Drardollan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Elke elektrische kachel heeft een COP van 1. Niets meer en niets minder. Elke kWh elektriciteit die je er instopt, wordt omgezet in 1kWh warmte. Ongeacht de wijze waarop de warmte wordt afgegeven.

Wanneer je een infrarood kacheltje recht op je richt kan dit in praktijk wel wat energie sparen, omdat je het door de directe warmtestraling sneller aangenaam kan voelen dan wanneer de lucht om je heen opgewarmd wordt. Dat werkt vooral als je alleen bent. Of het als het hele gezelschap heel knus bij elkaar zit zodat iedereen een deel van de directe infrarood straling kan 'opvangen'.
De basparing komt dan niet doordat de kachel duurzamer zijn werk doet. Maar doordat je als gebruiker meer van de geproduceerde warmte opneemt en daarom ook minder behoefte hebt aan nog meer warmte.
[...]
[...]
Ik heb zojuist nog even gekeken voor de zekerheid: De betreffende petroleumkachels hebben geen buis/slang voor aanvoer van verse lucht van buitenaf en geen schoorsteen voor afvoer van verbrandingsgassen die uitmondt buiten de ruimte waar het apparaat staat. Daarmee is het een open verbrandingstoestel vergelijkbaar met oude keukengeisers. Het haalt lucht (zuurstof) uit de ruimte waar het apparaat staat en de verbrandingsgassen komen in die ruimte terecht.
Je hebt dan weinig ervaringen met moderne tenten met vast (al dan niet geritst) grondzeil. Als we het dan toch over duurzame warmte hebben is het voorkomen van onnodige tocht de eerste stap.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 30-03-2026 21:13 ]

• robbierzz
Even een heel andere vraag. We hebben al een aantal jaar van die cottonball verlichting in de voortent en zo’n lamp voor op de tafel. We zoeken naar een betere verlichtingsoptie die hufterproof is (dat zijn die ballen niet..), voldoende licht geeft om een spelletje te doen of een boek te lezen, maar niet gelijk eruit ziet alsof je de stadionverlichting aanzet. Vorig jaar stonden de buren naast ons met niet dimbare 40m aan lampjes de hele nacht licht te maken ….

Heb nu via prikkabelled.nl de variant met 15m en 30 lampjes van 2 watt besteld. Dat voelt heel fel als ik het hier binnen in huis met nog maar een 10 lampjes aanzet. Zou terug naar 1 watt de oplossing zijn? Die 2 watt lampjes kan ik dimmen tot 15% denk ik met de bijgeleverde dimmer. Komt dan uit op totaal 975 lumen. Is dat echt heel veel of lijkt dat maar zo? Wat zijn jullie ervaringen?

Dance with the stars

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-04 21:31

Bommes

Capo del formaggio

Oohh lampjes snoer in het kampeer topic..

Afbeeldingslocatie: https://media0.giphy.com/media/v1.Y2lkPTZjMDliOTUyb3p1eGlybnB1dm9ubnFqeDBpNzh3anFsMDh4YXdjbDc5eXp0bXczZyZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/pUeXcg80cO8I8/giphy.gif

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-04 16:25
robbierzz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:18:
Even een heel andere vraag. We hebben al een aantal jaar van die cottonball verlichting in de voortent en zo’n lamp voor op de tafel. We zoeken naar een betere verlichtingsoptie die hufterproof is (dat zijn die ballen niet..), voldoende licht geeft om een spelletje te doen of een boek te lezen, maar niet gelijk eruit ziet alsof je de stadionverlichting aanzet. Vorig jaar stonden de buren naast ons met niet dimbare 40m aan lampjes de hele nacht licht te maken ….

Heb nu via prikkabelled.nl de variant met 15m en 30 lampjes van 2 watt besteld. Dat voelt heel fel als ik het hier binnen in huis met nog maar een 10 lampjes aanzet. Zou terug naar 1 watt de oplossing zijn? Die 2 watt lampjes kan ik dimmen tot 15% denk ik met de bijgeleverde dimmer. Komt dan uit op totaal 975 lumen. Is dat echt heel veel of lijkt dat maar zo? Wat zijn jullie ervaringen?
Mijn mening: knippert het niet, verblindt het niet en staat het uit als je naar bed bent: prima. Anders knip ik je lampjes door...

• Kevinns
  • Laatst online: 11:37
barrymossel schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:13:
[...]

Mijn mening: knippert het niet, verblindt het niet en staat het uit als je naar bed bent: prima. Anders knip ik je lampjes door...
_O-

Als het subtiele verlichting is kan ik ermee leven. Maar felle, gekleurde en/of knipperende verlichting :N :') .

Ik kijk op vakantie liever naar de sterrenhemel, aangezien je die in de randstad amper kan zien. Ik heb voor onder de luifel een magnetische lamp die aan het tentframe plakt voor als we een spelletje willen spelen of zo.

Overigens snap ik niet waarom je de moeite zou willen doen om iedere keer een lichtsnoer uit de knoop te halen, op te hangen, en daarna weer in de knoop op te ruimen. 1x met kerst vind ik wel voldoende. Maar dat is mijn insteek :P

Oh en: booeee lampjes booee

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dat geldt (voor mij iig) net zo goed voor verwarming als je kampeert in een andere periode dan hartje winter ;)

• nwagenaar

nwagenaar

Grmbl. Iemand heeft mijn tent geleend na mijn tripje in oktober op Texel; duidelijk gevraagd of die na zijn trip ook heeft gehangen om te drogen en-of dat vuil onder de bodemkuip is weggehaald: "Ja zeker!"

Haal ik net even de tent uit de schuur om te controleren of alles compleet is; zie ik opgedroogd zand van onder de bodemkuip en nu dus ook veel spocht/schimmel op de buitentent (hij is dus nat gewoon in de verpakking gedaan). Afgezien dat die persoon nooit meer mijn tent mag lenen, ga ik straks even de boel schoon proberen te krijgen; alleen vermoed ik dat ik gebruik moet maken van een verdunde bleekmiddel oplossing dus dan morgen ook maar direct de boel impregneren :|

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ben een beetje aan het zoeken denken over een nieuwe slaapzak voor motor tripjes.
Iets waar ik al jaren tegen aan hik.
Ik heb nu een bijna 30 jaar oude (ik word oud..) donzen Nomad deken slaapzak.
Lekker lang en breed, heerlijke katoenen binnen en buiten stof.
Maar het ding begint toch wel zijn ouderdom te vertonen, en vooral de pakmaat zit me in de weg op de motor.
Ook in de compressiezak is het nog best een ding, 20 op 35 rond denk ik.
Kleiner verpakken kan denk ik alleen als ik over ga naar een mummie model, of iets aanzienlijk dunners/minder warm.
Ik gebruik de slaapzak in het voor, zomer en na seizoen, waarbij het ook voor komt dat ik hoogte (>1500) kampeer. Ik ben een behoorlijke koukleum en wil dus graag wat ruimte in de slaapzak maar niet in de verpakking :P

Vernieuwen wat ik nu heb: https://webshop.fietsvaka...laapzak-ranger-comfort-nc
Die is denk ik wat betreft de pakmaat vergelijkbaar.

Over naar Mummy: https://webshop.fietsvaka...boost-650-32f-0c-slaapzak
Ook dat maakt niet veel verschil in pakmaat??

Heb ik het gouden ei nog niet gevonden?
Of moet ik gewoon een echt dunnere slaapzak kopen en een dikke pyama :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Smurf

Smurf

Detri

Oeh lampjes. Wij nemen gewoon de kerstboomverlichting mee. Die kan ook buiten en knippert in een stuk of 10 verschillende patronen/kleuren. :+
[/sarcasm]

Bovenstaande niet natuurlijk. Wij hebben de Vrijbuiter-voorloper van deze hangen in de voortent en een 2e onder de luifel indien die er ook voor staat: https://www.obelink.nl/pr...nen-o-20-cm-hanglamp.html. Alleen dan in het blauw in plaats van groen.
Er zat ooit een el-cheapo 3 standen dimmertje met afstandsbediening bij, maar die heeft inmiddels een upgrade gekregen naar een Mi-light dimmer. Die gebruik ik ook voor de 12v verlichting in de caravan, dus dat kan dan mooi met dezelfde afstandsbediening. Voordeel is dat de dim-range veel groter is nu. Op de minimale stand geeft hij net genoeg licht spullen in de tent te zien zonder dat hij naar buiten uitstraalt (de kap helpt ook nog daarbij). Zelf heb vind ik het in het donker ook wel, maar mijn vrouw is behoorlijk nachtblind en kan zo ook goed in- en uitlopen zonder over (vooral) schoenen* te struikelen.
En als de lamp maximaal staat hebben we licht zat voor het betere leeswerk of een bord- of kaartspel.

*We hebben daar een apart krat voor, maar het lijkt wel of de eerste er alweer uit springen voordat je de laatste erin gegooid hebt

)

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:47:
Ik ben een beetje aan het zoeken denken over een nieuwe slaapzak voor motor tripjes.
Maar het ding begint toch wel zijn ouderdom te vertonen, en vooral de pakmaat zit me in de weg op de motor.
Kleiner verpakken kan denk ik alleen als ik over ga naar een mummie model, of iets aanzienlijk dunners/minder warm.
Ik gebruik de slaapzak in het voor, zomer en na seizoen, waarbij het ook voor komt dat ik hoogte (>1500) kampeer. Ik ben een behoorlijke koukleum en wil dus graag wat ruimte in de slaapzak maar niet in de verpakking :P

Zit toevallig in exact hetzelfde schuitje. Ik ben aan het kijken naar de camper Wolf pioneer (mummie), maar de verkrijgbaarheid is wat minimaal. Pakmaat maakt het lastig want ook ik wil niet te veel ruimte kwijt zijn maar wel warm slapen (ook gevalletje koukleum)

De door jou gelinkte mummie is ook in een warmere variant verkrijgbaar, die zou mij dan meer wat lijken in mijn situstie. Decathlon heeft ook van die hybride modellen (via derden verkopers) dus daar is evt ook nog te kijken.

• Hopjesvla79
  • Nu online

wat vind je fijn slapen? Als je ruimte in je slaapzak wil zou ik niet een mummie nemen. Maar met koude is een hood/capuchon dan weer wel lekker om in te kruipen. Voor mij was de oplossing een semi-rec model (ik denk dat je gelinkte Thermarest hier goed bij in de buurt komt qua model) Veel ruimte, met capuchon, maar niet de benauwdheid van een mummie model waar ik persoonlijk niet in kan slapen. Maar goed, een mummie is dan wel weer net iets lichter en compacter, want minder materiaal...

Je zou ook nog kunnen kijken naar betere kwaliteit dons, 850 cuin, dan kan je alweer met minder toe in je slaapzak, waardoor die lichter en compacter wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 31-03-2026 16:17 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:31
Of een (dunnere) slaapzak, lakenzak (geven ook tot 7 graden ‘extra’ warmte en vergeet het goed isolerende matje niet. Isolatie van platgedrukte dons is minder. Naast de dikke pyjama een muts op doen, want de meeste warmte verliezen we via het hoofd.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Joove ik heb een Exped matje, met een goede R-waarde, dus dat deel is al gecoverd.
Heb jij ervaring met zo een lakenzak??
Ik heb altijd het idee dat ik als een ingepakte toffee wakker wordt in zo een ding.
Voordeel is wel dat je de slaapzak inderdaad dunner, lichter e van synthetische stoffen kunt kiezen. De lakenzak dan van iets katoenigs. Beide kun je apart verdeeld in je bagage meenemen.
Ik ga dit pad eens onderzoeken.

@Hopjesvla79 wat ruimte vind ik zeker fijn. Heel vroeger wel een mummie slaapzak gehad. Maar dat is intussen zo lang terug dat ik me niet meer kan herinneren of dat dat fijn sliep.
Misschien eens naar die fiets speciaal zaak rijden, begrijp dat ze daar veel van die slaapzakken op voorraad hebben. En je mag proef liggen.

@Koekstra ik denk dat heel veel warmer dan die uit mijn linkjes niet nodig is.
Ik ben dan wel een koukleum maar een rating ergens net rond de 0 tot 5 graden is echt wel afdoende voor mij denk ik.

De Wit heeft ook best wel wat hangen aan slaapzakken. Daar ook eens even voelen en kijken. Oh en er zit ook nog een Bever in Eindhoven op een kwartiertje rijden vanaf mijn huis.

Ik vind een 200 euro nog wel acceptabel, dus die echt hele dure dons zakken zijn voor mij niet een optie.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bommes schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:51:
@Joove ik heb een Exped matje, met een goede R-waarde, dus dat deel is al gecoverd.
Ik heb altijd het idee dat ik als een ingepakte toffee wakker wordt in zo een ding.
Voordeel is wel dat je de slaapzak inderdaad dunner, lichter e van synthetische stoffen kunt kiezen. De lakenzak dan van iets katoenigs. Beide kun je apart verdeeld in je bagage meenemen.

@Hopjesvla79 wat ruimte vind ik zeker fijn. Heel vroeger wel een mummie slaapzak gehad. Maar dat is intussen zo lang terug dat ik me niet meer kan herinneren of dat dat fijn sliep.
Misschien eens naar die fiets speciaal zaak rijden, begrijp dat ze daar veel van die slaapzakken op voorraad hebben. En je mag proef liggen.

Ik ben dan wel een koukleum maar een rating ergens net rond de 0 tot 5 graden is echt wel afdoende voor mij denk ik.

De Wit heeft ook best wel wat hangen aan slaapzakken. Daar ook eens even voelen en kijken. Oh en er zit ook nog een Bever in Eindhoven op een kwartiertje rijden vanaf mijn huis.

Ik vind een 200 euro nog wel acceptabel, dus die echt hele dure dons zakken zijn voor mij niet een optie.
Puur om te testen kun je zo’n lakenzak van de Xenos pakken van bamboe. Gewoon in je eigen bed. Edit, ze hebben ze momenteel alleen van polyester… kosten nauwelijks wat normaal gesproken.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 31-03-2026 18:00 ]

• barrymossel

Is een quilt een optie? Zeker met een matje met goede R waarde. Zelf geen ervaring mee, maar ik heb deze quilt onlangs ontvangen, 850FP en 100 gram extra dons. Over een paar weken voor het eerst gebruiken, dus ben erg benieuwd. Ik was ongeveer 200 euro kwijt (met kortingscode).

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@barrymossel die zie ik steeds vaker voorbij komen. Niet specifiek dat merk maar van die quilts.
Ik ben bang dat dat niet mijn ding is. In mijn normale bed, onder het grote dekbed irriteer ik me al aan openingen waar (koude) lucht door naar binnen komt.
Een slaapzak moet voor mij precies dat zijn, een zak om in te slapen :P

En daarbij, is het dan met zo een quilt de bedoeling dat ik zo op mijn matje lig? Dat lijkt me zonder laken daar omheen ook niet echt fijn?? Is toch altijd een beetje plastic fantastic zo een matje.

• barrymossel
Bommes schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:30:
@barrymossel die zie ik steeds vaker voorbij komen. Niet specifiek dat merk maar van die quilts.
Ik ben bang dat dat niet mijn ding is. In mijn normale bed, onder het grote dekbed irriteer ik me al aan openingen waar (koude) lucht door naar binnen komt.

En daarbij, is het dan met zo een quilt de bedoeling dat ik zo op mijn matje lig? Dat lijkt me zonder laken daar omheen ook niet echt fijn?? Is toch altijd een beetje plastic fantastic zo een matje.
Ik denk dat die koude lucht wel mee valt vanwege het design van zo'n quilt. Er zit ook een soort tochtstrip aan en je kunt de quilt met bandjes onder je matje vastmaken.

Maar dat liggen op een plastic matje is inderdaad een dingetje denk ik. Al is de vraag of, wanneer je buiten slaapt, je in alleen je boxer slaapt... (barrymossel in "Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2")

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik slaap altijd allen in short/onderbroek. Als ik het koud krijg wil ik misschien wel eens een t-shirt aandoen.
Bij extra koud, wat in het voorjaar ook nog wel mee valt, net onder nul dan dus soms, of iets van -5 aan de grond in de bergen. Wil ik wel eens mijn lange onderbroek + shirt aandoen.

Ik ben niet zo een extreem weer kampeerder, het is eigenlijk alleen als ik motor ga rijden, dat doe ik liever ook niet bij super lage temperaturen. Maar ja je komt ze dus soms wel eens tegen eind mei begin juni in de Alpen.
In de winter gaan we wel op pad maar dat is dan met de camper, welke verwarming heeft.. :+

• Kevinns
nwagenaar schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:20:
Grmbl. Iemand heeft mijn tent geleend na mijn tripje in oktober op Texel; duidelijk gevraagd of die na zijn trip ook heeft gehangen om te drogen en-of dat vuil onder de bodemkuip is weggehaald: "Ja zeker!"

Haal ik net even de tent uit de schuur om te controleren of alles compleet is; zie ik opgedroogd zand van onder de bodemkuip en nu dus ook veel spocht/schimmel op de buitentent (hij is dus nat gewoon in de verpakking gedaan). Afgezien dat die persoon nooit meer mijn tent mag lenen, ga ik straks even de boel schoon proberen te krijgen; alleen vermoed ik dat ik gebruik moet maken van een verdunde bleekmiddel oplossing dus dan morgen ook maar direct de boel impregneren :|
Check even de aansprakelijkheidsverzekering! Geen idee of ‘geleende tent stukmaken’ daar ook onder valt. Ik denk er zelf normaal nooit aan, maar die blijken best wel eens uit te keren.

• 205Gutmann
  • Nu online
robbierzz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:18:

Wij hebben een dimbare slimme lamp van de Ikea met een afstandsbediening.
De lamp zit in een simpele lampenkap, die hang ik met een haakje op aan een dakligger van de voortent. De afstandsbediening is magnetisch en hangen we aan een tentstok. Werkt voor ons perfect en omdat de lamp bovenin hangt, heb je ook een goede spreiding van het licht.

• Koekstra
  • Niet online

Ja ik heb m zelf liever te warm dan te koud (ik kampeer vanaf midden april gemiddeld) en zoek dus derhalve een zo warm mogelijke slaapzak die niet het formaat van mn topkoffer inneemt.

Overigens gebruik ik ook altijd een lakenzak, en ik vind 't heel prettig. Zo'n polyester slaapzak voelt toch niet perse lekker en zeker als je zelf weinig aan hebt is katoen fijner. :+

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:31
Voordeel is wel dat je de slaapzak inderdaad dunner, lichtere van synthetische stoffen kunt kiezen. De lakenzak dan van iets katoenigs. Beide kun je apart verdeeld in je bagage meenemen.
Ik gebruik bijna altijd een katoenen lakenzak in mijn donsslaapzak, het polyester gevoel vind ik minder om in te slapen. Ik heb hem ook wel gebruikt om alleen in de slapen als het echt heel heet is. Omdat mijn slaapzak mummie model is, is de lakenzak dat ook maar is soms wel net wat te klein/strak zeker als ik op m’n zij lig. Zoals hierboven al genoemd advies om een goedkopere uit te proberen of voor een rechtmodel gaan.
Ik heb van Cocoon van Egyptisch katoen +3,9. Ze hebben ook een Merinowol die +7 doet.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dat is nog wel het geluk van mijn oude Dons slaapzak, die is volledig katoen, dus voelt heerlijk aan ook zonder laken zak. Elke avond/ochtend ff goed uithangen tijdens het kamperen, en eens in de zoveel tijd ff naar de stomerij.

Denk niet dat het en mummie zak wordt, dan liever een https://webshop.fietsvaka...apzak-super-compact-deken
met een extra katoenen lakenzak er bij.
Alhoewel van die de reviews wel erg slecht zijn.. 8)7

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:55
Bommes schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:30:

Ik heb mijn quilt nog niet heel veel kunnen gebruiken, maar de paar keer die ik eronder heb geslapen vond ik super. Veel meer bewegingsvrijheid dan in een slaapzak, en minder gedoe om je er in en uit te wurmen.

Het is alleen wel even zoeken wat goed werkt. Een quilt heeft geen capuchon, dus een dunne muts mee is aan te raden. En ik slaap in de tent sowieso in een lange merino onderbroek (in de zomer een dunne, in de winter een dikkere) en afhankelijk van de temperatuur een merino shirt met korte of lange mouwen. Van het matje voel ik niet zoveel, maar met korte mouwen heb ik ook nooit echt last van de plastic fantasticheid van m’n (ook Exped) matje.

Het staat je natuurlijk vrij om ook gewoon een slaapzak liner met je quilt te gebruiken. Zelf kan ik er vrij weinig mee. Als ik er ‘s winters een gebruik word ik altijd wakker alsof iemand me in een soort dwangbuis heeft gestopt, waar ik dan alleen uitkom als ik zonder koffie de puzzel weet op te lossen. Als ik ‘s nachts naar de wc moet heb ik eerst hetzelfde probleem, en dan moet ik er ook weer in. Doe mij maar een merinowollen pyjama.

Maar iedereen is anders. Sommige mensen slapen wel normaal en vinden een liner heerlijk. Het blijft toch een beetje uitproberen. Deels kun je dingen uitproberen in de winkel, maar soms zal je ook wel iets kopen wat helemaal fantastisch lijkt en uiteindelijk hooguit meh is.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ik heb/had gewoon een hoeslaken over mijn matje en dan meestal onder mijn slaapzak met de ritsen open. Tenzij heel koud, dan langzaam aan steeds verder dicht. .

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• nwagenaar

nwagenaar

Kevinns schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:04:
[...]
Check even de aansprakelijkheidsverzekering! Geen idee of ‘geleende tent stukmaken’ daar ook onder valt. Ik denk er zelf normaal nooit aan, maar die blijken best wel eens uit te keren.
Ik vermoed dat dit gaat vallen onder een eigen risico, de tent in kwestie was iets minder dan 100 euro en het eigen risico was 150 euro meende ik.

In any case, ik heb verdunde bleekmiddel met water gebruikt gebruikt (10:1) en nu heeft ie duidelijk minder vlekken. Vandaag nogmaals een behandeling doen en dan vanmiddag even opnieuw impregneren, dan is het meeste er wel uit en heeft ie sowieso een beschermlaag voor ons tripje aankomend weekend.

Overigens heb ik wel eens vaker enkele weervlekken gehad na veelvuldig gebruik bij gedeeltes met stokken bijvoorbeeld, maar zo erg heb ik nog nooit meegemaakt. Wellicht is dit ook meer een gevalletje van Chinese kwaliteit :+

• Kevinns
nwagenaar schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:00:
[...]

Ik vermoed dat dit gaat vallen onder een eigen risico, de tent in kwestie was iets minder dan 100 euro en het eigen risico was 150 euro meende ik.

In any case, ik heb verdunde bleekmiddel met water gebruikt gebruikt (10:1) en nu heeft ie duidelijk minder vlekken. Vandaag nogmaals een behandeling doen en dan vanmiddag even opnieuw impregneren, dan is het meeste er wel uit en heeft ie sowieso een beschermlaag voor ons tripje aankomend weekend.

Overigens heb ik wel eens vaker enkele weervlekken gehad na veelvuldig gebruik bij gedeeltes met stokken bijvoorbeeld, maar zo erg heb ik nog nooit meegemaakt. Wellicht is dit ook meer een gevalletje van Chinese kwaliteit :+
Ah ja dan schiet dat niet op. Ik had meer een kleine katoenen tent in gedachten, dan is dat wel gauw de moeite.

Voor vertrek nog wel even checken of hij na impregneren écht waterdicht is. Raar maar waar, maar bleek blijkt niet zo goed te zijn voor tentdoek ;)

• nwagenaar

nwagenaar

Kevinns schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:49:
[...]
Ah ja dan schiet dat niet op. Ik had meer een kleine katoenen tent in gedachten, dan is dat wel gauw de moeite.

Voor vertrek nog wel even checken of hij na impregneren écht waterdicht is. Raar maar waar, maar bleek blijkt niet zo goed te zijn voor tentdoek ;)
I know, net zoals natuurazijn ook niet goed is voor je tentdoek. Maar je moet wel wat, schimmel is natuurlijk niet goed (voor je gezondheid) en an sich is de tent verder gewoon in goede staat.

Ik maak altijd gebruik van een verfrollertje om de tent te impregneren en kwastje voor bij de naden, tot op heden nooit een issue gehad, maar gelukkig gaat het dit weekend niet regenen zo te zien (of minder dan 0.1mm).

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 01-04-2026 16:06 ]

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:40
@Bommes Ik heb eens zo'n dikke katoenen flanel(?) nomad slaapzak geleend. De binnenkant was heerlijk zacht.

Ik heb zelf vorig jaar maar eens een warme slaapzak gekocht bij kampeerwinkel roden. Een brede van 90 cm, hou ik van.
Maar de binnenkant is niet echt fijn. Heb oa om die reden ook een Cocoon Egyptisch katoenen lakenzak gekocht. Ook een brede. Hou niet van opgesloten zitten in een mummy formaat, hoe warmer dat ook mag zijn.

Deze is lekker zacht maar ja wel 2 lagen nachts om mee te dealen.
Gelukkig heb ik een lakenzak die van de zijkant een grote opening heeft, zeer makkelijk nachts als je eruit moet ;)

Voordeel van deze (langere) lakenzak is wel dat je hem kunt klemmen om je kussen zodat hij niet nachts onder je gaat zitten.

Ben ik er tevreden mee? Ja de lakenzak op zich wel. Houdt je slaapzak ook frisser maar ik mis toch eigenlijk die destijds geleende nomad slaapzak in de koude nachten . Heerlijk warm en zacht en geen gedoe met 2 lagen.
In de hele warme nachten is zo'n lakenzak iets handiger omdat je dan de slaapzak af kunt gooien en daar onder kunt liggen.

Qua pakmaat is het wel iets compacter maar aangezien ik vaak met de auto ga, maakt mij dat niet uit.

Edit : deze heb ik

Edit2: voor echt koude nachten heb ik altijd een thermoshirt mee. Compact mee te nemen. Muts ook onmisbaar dan. Ik ben een koukleum nachts.

[ Voor 38% gewijzigd door Harribo op 01-04-2026 10:21 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-04 17:33
Als je een mummie al krap vindt, dan is een lakenzak (als je regelmatig draait) helemaal een ramp. Die draait maar half mee waardoor je binnen de kortste keren helemaal ligt ingedraaid als een wokkel in de lakenzak.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Harribo
  • Laatst online: 10:40
LordSinclair schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:13:
Als je een mummie al krap vindt, dan is een lakenzak (als je regelmatig draait) helemaal een ramp. Die draait maar half mee waardoor je binnen de kortste keren helemaal ligt ingedraaid als een wokkel in de lakenzak.
Dat vond ik wel meevallen met de mijne. Heb ook een zachte en brede lakenzak, misschien maakt dat het verschil

• Kevinns
Er bestaan ook synthetische slaapzakken met geïntegreerde katoenen lakenzak. Die haak je intern vast zodat je niet volledig in de knoop wakker wordt ;)

• maartend
  • Laatst online: 09:49
LordSinclair schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:13:
Valt heel erg mee. Ik heb een sea2summit in mijn mummy als het nodig is, nooit gevoeld als een wokkel

• Hopjesvla79
  • Nu online
Het fenomeen werd jaren geleden eens beschreven in een blog van, naar ik meen Fjall Raven, als TIB (Turn In Bag) en TWB (Turn With Bag). Als je TWB bent dan draai je jezelf vaak in de knoop in een strakke slaapzak, en heb je meer baat bij ruimte, ben je TIB dan draai je altijd in je slaapzak en al en zal je minder vaak als een rollade eindigen. Ik ben, door ervaring geleerd, een TWB :)

Heb trouwens wel geregeld ook een Thermarest Reactor lakenzak in mijn slaapzak maar dat werkt voor mij wonderbaarlijk goed als TIB'er. Komt denk ik omdat deze best rekbaar en ruim zijn.

Hi Ha Hopjesvla

• nwagenaar

nwagenaar

Harribo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:07:
@Bommes Ik heb eens zo'n dikke katoenen flanel(?) nomad slaapzak geleend. De binnenkant was heerlijk zacht.
Ik heb ook zo'n variant en ik vind hem beter dan mijn mummy slaapzak simpelweg omdat ik nogal veel beweeg in mijn slaap :+

Comfort temperatuur zit op 0 tot 10 graden oid en extreme op -5 meende ik (voor zover je hierin gelooft), maar ik slaap meestal ook met thermobroek/thermoshirt of met een joggingbroek een een hoodie. Sowieso altijd met een muts (iets met kaal hoofd).

Volgens mij had Decathlon ook een variant van hun eigen merk (of had), maar ik heb ze meerdere malen op Amazone gezien in diverse prijsklasses.

• Koekstra
  • Niet online
Op mijn shortlist staan momenteel nog de SIMOND makalu I en II (Decathlon) en de Wolf Camper Greenland.

Zelf ken ik dit merk niet, maar heb wel wat goede ervaringen gevonden online.

Voor jou @Bommes Wat te warm denk ik zo, maar ik rits m liever open als t echt niet te houden is (kan het me slecht voorstellen :X) dan dan ik t koud heb.

Iemand praktijk ervaring met de Wolf Camper of Makalu toevallig?

[ Voor 8% gewijzigd door Koekstra op 01-04-2026 16:43 ]

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 09:07
Dit wordt toch wel aantrekkelijk een Vevor LY-RD0614 daktent voor €770,39 incl. verzenden vanuit Spanje.

M.b.v een coupon --> NLCD55

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGugNjStjRT4AZGANnZAxOrbKyI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QvgThNaxWaAHwswH6g1isc0m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IeKnoCH5vMBkb9L6BHQEieZpSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwUkhXpGb2Gsoy18EyiLZo3G.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ; https://nl.aliexpress.com/item/1005009533006962.html

Info ; YouTube: Vevor Rooftop Tent review.

• twowheeler
  • Laatst online: 24-04 14:56
Moet zeggen, vast ongegrond maar ik begin wel wat nerveus te worden over onze reis eind mei. Benieuwd of ik dan nog diesel kan tanken.

• B-Real
Kan tanken als in financieel behapbaar of als in überhaupt beschikbaar?
Dat laatste zal in elk geval wel meevallen.

• twowheeler
B-Real schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:13:
Kan tanken als in financieel behapbaar of als in überhaupt beschikbaar?
Dat laatste zal in elk geval wel meevallen.
Beschikbaar. Met dat nieuws dat er in april mogelijk slechtere beschikbaarheid gaat komen. Qua financieel verwachten we gewoon dat het knetterduur gaat zijn, maar dat is ingecalculeerd.

Onze eerste camperreis was ook met een gehuurde camper. April 2022, ook het moment dat de dieselprijzen knetterhard omhoog gingen. Achteraf is dat niet wat je onthoud, enkel de geweldige reis. Toen was er echter geen sprake van problemen in beschikbaarheid.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:01

franssie

Save the albatross

twowheeler schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:19:
[...]

Beschikbaar. Met dat nieuws dat er in april mogelijk slechtere beschikbaarheid gaat komen. Qua financieel verwachten we gewoon dat het knetterduur gaat zijn, maar dat is ingecalculeerd.

Onze eerste camperreis was ook met een gehuurde camper. April 2022, ook het moment dat de dieselprijzen knetterhard omhoog gingen. Achteraf is dat niet wat je onthoud, enkel de geweldige reis. Toen was er echter geen sprake van problemen in beschikbaarheid.
Ik denk (!) dat het beschikbaar zal blijven maar anders soit - pakken we de bezine auto en een tent ipv de camper. Geen zin om nu mijn 20L stalen tanks vol te gooien (misschien wel 3 maar hoever kom ik daarmee?) .
Ik heb 10 tanks, misschien dat ik er wel een paar volgooi met benzine just in case, maar rijden met al dat brandbare spul achterin lijkt me ook niet relaxed.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Omdat ik zin heb om te kamperen een terug blikje naar mei 2017:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a6fGNl88yp89yvYnEyJ90bcNME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAjnwiw5xAjZBsxdaOo4wQRG.jpg?f=fotoalbum_large

Camping in Zuid Frankrijk bij Sospel terwijl ik daar een weekje met de Vespa aan het rond toeren was.

• twowheeler
franssie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:29:
[...]

Ik denk (!) dat het beschikbaar zal blijven maar anders soit - pakken we de bezine auto en een tent ipv de camper. Geen zin om nu mijn 20L stalen tanks vol te gooien (misschien wel 3 maar hoever kom ik daarmee?) .
Ik heb 10 tanks, misschien dat ik er wel een paar volgooi met benzine just in case, maar rijden met al dat brandbare spul achterin lijkt me ook niet relaxed.
Voor ons geen optie. Die camper is gehuurd, die laat ik niet staan. Anders elektrisch met de tent.

Nou ja laten we hopen dat dit niet gebeurt, is gelukkig niet in het belang van de olie leverende landen.

Wel weer zin om te kamperen

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:06:

Camping in Zuid Frankrijk bij Sospel terwijl ik daar een weekje met de Vespa aan het rond toeren was.
Ik word elke keer een beetje jaloers bij wat voor een leven jij hebt. Heerlijk zeg!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nou ja dat valt dus wel mee.. :o
De laatste paar jaar is ongeveer één weekje per jaar dat ik solo op pad ga met de motor.
Tijdje niet gedaan omdat dat niet uitkwam met ons dochtertje.
Daarnaast ga ik een week of 2 tot max 3 met mijn gezin op pad in de zomer.
Dat is het wel. Geen wintersport, of verre vliegreizen.

Dat is toch niet zo heel uitzonderlijk?

• pirke
franssie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:29:
[...]

Ik denk (!) dat het beschikbaar zal blijven
Leuk om er in Zuid Frankrijk of Italië achter te komen dat je niet meer terug kunt rijden... Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, en anders heb je een goed excuus om een paar dagen langer te blijven!

In het binnenland van Noord-Zweden afgelopen zomer was er af en toe ook de vraag of diesel beschikbaar was, maar dat was vanwege de lage dichtheid aan tankstations, en net die ene die we nodig hadden (eerste in ruim 300km die we tegenkwamen) was leeg. Gelukkig hebben we slechts een half uurtje hoeven wachten, de tankwagen om het tankstation te vullen kwam net aanrijden :) Daar zorgden we er gewoon voor dat we vanaf een halve tank al gingen tanken, gewoon een veilige buffer aanhouden.

Hier blijven we de situatie ook met een schuin oog volgen. En ook wat het weer iets dichterbij doet. Helemaal naar het zuiden met de meiaprilvakantie is natuurlijk ook geen verplichting. Al heb ik er wel enorm zin in...

• pirke
Blomminator schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:24:
[...]

Ik word elke keer een beetje jaloers bij wat voor een leven jij hebt. Heerlijk zeg!
Veel oude fotos ;)

@Bommes klinkt vrij gebruikelijk inderdaad voor een doorsnee gezin.

Wij zijn 's zomers 5-6 weken op pad met de camper, 2 weken in mei, en dan eventueel nog herfst/kerst/carnaval of een weekendje tussendoor. Al was carnaval dit jaar met het vliegtuig ipv de camper, en afgelopen najaar stond hij bij de dealer om lekkage te repareren. Ik had eigenlijk wel met pasen weg gewild, maar twee weken later begint de meivakantie al, vrouwlief wilde liever nog een weekendje rust thuis en we moeten nog een en ander aan klusjes doen in het huis. Pasen is vaak ook veel te druk overal, net als hemelvaart en pinksteren. Het helpt dat we allebei werk hebben waarbij we extra vrij kunnen regelen / kopen / overuren opnemen / ... naast de 8 weken die we normaal al hebben. Werken is leuk, niet werken is nog leuker ;)

• Blomminator
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:52:
Nou ja dat valt dus wel mee.. :o
De laatste paar jaar is ongeveer één weekje per jaar dat ik solo op pad ga met de motor.
Tijdje niet gedaan omdat dat niet uitkwam met ons dochtertje.
Daarnaast ga ik een week of 2 tot max 3 met mijn gezin op pad in de zomer.
Dat is het wel. Geen wintersport, of verre vliegreizen.

Dat is toch niet zo heel uitzonderlijk?
Nee hoor! Maar t oogt en klinkt allemaal leuk! Heel tof. Zeker niet negatief/jaloers/onaardig bedoeld!!

Ik word gewoon vrolijk van als een kerel met een Vespa op vakantie gaat. Het is een beetje quirky. Dus post gerust meer gezellige foto's!

• Smurf

Smurf

Detri

@Bommes Het is leuk om over je solo-tripjes te lezen. Zowel hier als in het motordraadje. Zelf ben ik eigenlijk nog nooit alleen op reis geweest. Zelfs op de niet-zuipvakanties met vrienden was er altijd wel een broer of zus die mee wilde. (Heb er 3, dus keuze genoeg natuurlijk.)
Nu eigenlijk vooral met het gezin (duh), maar nu de jongens wat ouder worden wil ik toch eens kijken of ik er eentje zover krijg dat hij mee wil met een 2-daagse wandeling (tent mee en halverwege ergens overnachten).

)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:26:
[...]
Daar zorgden we er gewoon voor dat we vanaf een halve tank al gingen tanken, gewoon een veilige buffer aanhouden.
Als ik op vakantie ben met de sleurhut tank ik ook, ook al als de brandstofmeter aangeeft dat de tank halfvol is (en dan heb ik een jerrycan van 5 liter benzine bij mij) O-)

* aReaRe heeft een hekel aan dat soort akward situaties.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Drardollan
aReaRe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:22:
[...]

Als ik op vakantie ben met de sleurhut tank ik ook, ook al als de brandstofmeter aangeeft dat de tank halfvol is (en dan heb ik een jerrycan van 5 liter benzine bij mij) O-)

* aReaRe heeft een hekel aan dat soort akward situaties.
Ik word altijd voor gek verklaard als ik zeg dat ik met de caravan al vanaf een halve tank ga kijken om te tanken. En ben onderweg niet moeilijk qua tanken, ik tank eigenlijk altijd op de snelweg als het nodig is. Geen zin om eraf te gaan en met de caravan de meest onmogelijke straatjes te moeten rijden, die 5 euro meer zal mij roesten op vakantie. De kans dat ik leeg ben is dus nihil, een jerrycan meenemen zou ik nooit doen.

Komt gelukkig niet heel vaak voor dat ik moet tanken, we rijden tegenwoordig eigenlijk maximaal 400 km op een dag. En dat haal ik ruim op een tank, buiten de bergen. En dan kan ik lekker op het gemak bij een goedkoper station tanken in de avond.

Zal nooit de keer vergeten dat ik nagenoeg leeg was op de Périphérique. Stressvolle reis, storingen op het werk en huilende kinderen op de achterbank. Uiteraard mega file en chaos daar rond Parijs. Daar had ik niet willen rijden, maar je weet hoe dat gaat.... En toen was de tank ook nog redelijk leeg. Dat werd een spannend half uurtje inclusief een onmogelijk tankstation _O- Wel gelukt, maar sindsdien ben ik er veel scherper op geworden :*)

• Kevinns
Tanken doe ik inderdaad ook gewoon op de meest praktische locatie, onafhankelijk van prijs. Die paar euro zijn verwaarloosbaar op het totaal. Lunch doen we daarentegen juist een kwartiertje van de snelweg af. Daar zoeken we dan een leuk bakkertje of restaurant op. Heerlijk om even uit de drukte te zijn.

Edit: de Fransen zijn trouwens ongelofelijk goed in picknick-plaatsen. Brood (en een tartelette :P ) van de lokale bakker, kaas van de epicerie en dan in het groen bij een leuke speeltuin wat eten. Dan is iedereen weer blij!

[ Voor 27% gewijzigd door Kevinns op 03-04-2026 09:23 ]

• Drardollan
Kevinns schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:04:
Tanken doe ik inderdaad ook gewoon op de meest praktische locatie, onafhankelijk van prijs. Die paar euro zijn verwaarloosbaar op het totaal. Lunch doen we daarentegen juist een kwartiertje van de snelweg af. Daar zoeken we dan een leuk bakkertje of restaurant op. Heerlijk om even uit de drukte te zijn.
Gelijk het tanken meepakken dan ;)

Wij lunchen eigenlijk nooit onderweg, zelf heb ik geen trek als ik aan het rijden ben en de rest van de auto pakt iets makkelijks uit de koeltas als er trek is.

Ben daarin wel een slecht voorbeeld, ik baal als ik moet tanken of een sanitaire stop moet maken. Liefst ga ik zitten en rijden tot ik er ben, of dat nu 20 minuten is of 20 uur. Als ik er eenmaal lekker inzit kan ik "onbeperkt" doorrijden. Dat is zoals ik zeg een slecht voorbeeld en zou het niemand aanraden, elke 2 uur stoppen en even de benen strekken is niet voor niets het advies. Dus neem dit vooral niet als advies maar lach om mijn domheid :>

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

De vakantie begint voor mij op het moment dat de combinatie aangehaakt is en op de oprit staat. Ik rij meestal een uur of 1,5 en dan even een stop maken, visuele inspectie van de combinatie maken en de wielnaven van de caravan voelen.
Ik rij niet dagelijks ermee en aangezien ik alles in mijn eentje moet doen, doe ik het rustiger aan (rijden en navigeren).

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Blomminator
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-f6Tj1otZERS9TmV1-qmWK4erA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HslpV8rub4DYHtq6BPHTYdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ze staat! Eerste keer ooit. En ik zit tevreden in mn voor achtertent met een bak koffie. Prima, zo'n Paasweekend!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Hoe vet is dat @Blomminator heel erg leuk zo!

• B-Real
Wij zijn ook geïnstalleerd. Net de eerste slok van mijn Weizener gehad :p

Luifel waren we halverwege het opzetten niet helemaal tevreden over, dus even opnieuw gedaan. Stiekem toch ook het Unico instructie filmpje er nog even bijgepakt.

• maartend
Iedereen kacheltje bij voor pasen?

• Hopjesvla79
  • Nu online
maartend schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:21:
Iedereen kacheltje bij voor pasen?
past helaas niet in de rugzak, de dikke slaapzak wel :)

Hi Ha Hopjesvla

• maartend
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:05:
[...]

past helaas niet in de rugzak, de dikke slaapzak wel :)
Heerlijk voor de nacht. Ik was zelf 2 weken terug op stap met tent en rugzak. 5 dagen lopen

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04 22:15
Jaren geleden een keer met Pasen weggeweest met scouting. Toen was het -2 's nachts terwijl ik mijn lichtgewicht slaapzak en matje mee had want moesten 20 km lopen met bepakking.
Toen heb ik het wel echt koud gehad.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Hopjesvla79
  • Nu online
Ozzie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:31:
Jaren geleden een keer met Pasen weggeweest met scouting. Toen was het -2 's nachts terwijl ik mijn lichtgewicht slaapzak en matje mee had want moesten 20 km lopen met bepakking.
Toen heb ik het wel echt koud gehad.
hier niet anders, alles gaat mee, maar wel de lichtgewicht dikke slaapzak ;-)

Hi Ha Hopjesvla

• nwagenaar

nwagenaar

Ook hier staat onze base camp ondertussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmrV_g2_q0VD9b5u7whSZXg0QpA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DwMiolG18zd06fGq5sXCdvhX.jpg?f=user_large

Leuke camping, was echt van: zoek maar een plaats uit. Voor de avond gaan we zo even een vuurtje stoken en onze slaapzakken en slaapmatten doen de rest wel ;)

Pagina: 1 ... 283 ... 285 Laatste