[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 282 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:26

Smurf

Detri

arjen9551 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Wat bedoel je hier precies met een vrijstaand boogtentje? Decathlon werptentje of meer het type Deryan slaaptentje?
De Derjan (peuter versie) hebben we vroeger veel gebruikt voor buiten de deur slapen. Veel makkelijker mee te nemen dan zo'n logge reiswieg. Maar inmiddels zijn ze daar wat te groot voor. We gebruiken nu deze: https://www.obelink.nl/eu...entent-8712318925280.html

[ Voor 3% gewijzigd door Smurf op 30-03-2026 07:21 ]

)

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:41

nwagenaar

God, root. What's the differen

wolterious schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:47:
[...]
Het ligt er een beetje aan wat je gewend bent en wat je van een natuurcamping als deze verwacht. Zelf kom ik er een paar keer per jaar, mede omdat het als semi wild kamperen voelt. Sanitair is wel erg basic maar wel alles goed werkend en netjes.
Basic heb ik geen moeite mee. Ook niet met muntjes bijvoorbeeld. Zolang er maar warm water uit de douchekop komt en zolang het sanitair hoofdzakelijk schoon is en ook regelmatig wordt schoongemaakt.
Was er in januari nog met een dik pak sneeuw.
Veel plezier daar en ben benieuwd wat je ervan hebt gevonden, ik vind het altijd een heerlijke plek.
Dat ziet er wel enorm gaaf uit, zou het graag een keer willen doen en dan wordt het in mijn eentje (wat ik geen issue vindt): ik vermoed dat ik mijn semi-vaste kampeerders niet mee krijg en mijn vrouw helemaal niet :+

Die had ook gekeken voor het weer voor aankomend weekend; de temperatuur van 3 graden in de nacht, bewolking, wind en met hier en daar regen is voor haar niet echt uitnodigend :P

Aangezien dat we relatief weinig kunnen doen aan het weer, ben ik (vooralsnog) altijd goed voorbereid en voor zover ik kan bepalen zullen wij het niet koud in de nacht krijgen (goede slaapmatten en slaapzakken alsmede een vuurkschaal) en we hebben een tarp mee voor de buitjes.

[ Voor 10% gewijzigd door nwagenaar op 30-03-2026 09:48 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Cass Casey schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:12:
Zojuist onze eerste kampeervakantie geboekt met ons vouwwagen. We gaan 2e Paasdag richting camping ‘t Veld in Rheeze. Plekje genomen met privesanitair.

Zijn er die week nog Tweakers daar die mee willen helpen die vouwwagen op te zetten? Of ons willen komen uitlachen als we aan het hannesen zijn? @B-Real misschien? We zitten anderhalve kilometer van elkaar vandaan. :w

Nu nog zo’n laserverwarming uitzoeken.
Dat is inderdaad dichtbij elkaar!
Ik kan niets beloven. Nog geen planning gemaakt, maar wij vertrekken 2e paasdag aan het eind van de dag weer naar huis. Ergens die dag zelf de boel inpakken dus.

Als het opzetten niet lukt en het dreigt uit te lopen op een echtscheiding dan staat er bij ons koffier/fris/bier klaar. Een schouder om uit te huilen kan ik je niet bieden >:)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:52:
@Kevinns Niet altijd nee… Meestal boek ik een dag extra zodat ik in ieder geval niet voor (letterlijk) dag en dauw weg hoef, maar gewoon even de dag kan volgen. In de middag is het doorgaans veel beter.

En soms lukt het inderdaad gewoon niet. Heb hem nu twee keer opengezet bij mijn ouders achter huis (paar kilometer verderop). Die hebben wel wat ruimte daarvoor:

[Afbeelding]

Eén keer heeft ie hier ook wel drie dagen gestaan voordat ik hem droog genoeg vond :+

Maar dit is een luxe. Geen idee hoe lang mijn ouders hier nog blijven, maar thuis kan ik dit zeker ook niet. Het helpt om familie, een vriend of kennis buitenuit te hebben :P
Ach, op een zonnige windige dag, heb je 2 parkeerplekken en een trottoir nodig voor deze vouwwagen om hem te drogen. Die zijn verrassend genoeg vaak wel te vinden, ook in buurten zonder eigen oprit (ervarnuit gaande dat de meeste mensen met vouwwagen niet hartje centrum wonen).

Ik ervaar het tegenwoordig ook als een enorme luxe nu, dat ik deze setup in mijn voortuin kan zetten voor en na vakantie. Voor schoonmaken, inpakken en klaarmaken eerste keer van t jaar en voor drogen na een vakantie. Heb zelfs de luxe dat ik hem daarna met de hand naar de stalling kan duwen (die aan de andere kant van de weg zit ).

Op het vouwwagenforum trouwens een heel topic over het drogen van tent of vouwwagen in een druilerige week. Varianten varieren: onder een viaduct, in de Ikea parkeergarage (op een doordeweeksedag), en (gratis) dagcampings (bleiswijk bijv).

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 09:58 ]

• B-Real
  • Nu online
Op het vouwwagenforum trouwens een heel topic over het drogen van tent of vouwwagen in een druilerige week. Varianten varieren: onder een viaduct, in de Ikea parkeergarage (op een doordeweeksedag), en (gratis) dagcampings (bleiswijk bijv).
Ik snap de noodzaak en vind de creativiteit ook mooi om te lezen, maar hoe lang duurt het drogen en hoe lang houd je parkeergarage en een viaduct bezet? Zeker een viaduct vind ik opmerkelijk, ook heel benieuwd naar voorbeelden daarvan en wat oom agent daar eventueel van vind.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb idd voor het huis ook niet de mogelijkheid om de vouwwagen open te klappen. Ga dan ook naar mijn ouders die een grote tuin hebben. In de zomer is je vouwwagen dan zo weer droog. In het voor- en najaar vind ik het wat riskanter. Je kunt dan langere periodes hebben dat het nat en koud is. Dan krijg je je vouwwagen nooit droog. Dat is ook wel een reden waarom wij nooit vroeg in het voorjaar of laat in het najaar gaan kamperen met de vouwwagen :+

Ding bij de IKEA openklappen vind ik toch wel wat bezwaarlijk... Al zie ik daar genoeg auto's altijd geparkeerd staan (met Oekraïense kentekens e.d.) die het ook gewoon als gratis stalling gebruiken, dus als het echt niet anders kan is het wel een optie. Onder een viaduct of ergens anders op de openbare weg zou ik niet snel doen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:53
B-Real schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Ik snap de noodzaak en vind de creativiteit ook mooi om te lezen, maar hoe lang duurt het drogen en hoe lang houd je parkeergarage en een viaduct bezet? Zeker een viaduct vind ik opmerkelijk, ook heel benieuwd naar voorbeelden daarvan en wat oom agent daar eventueel van vind.
Er zijn best wat viaducten waar naast de onderliggende weg nog een brede strook grond vrij/ongebruikt is. Je staat dan dus gewoon in de berm.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

B-Real schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Viaduct komt vaker voor dan je denkt, en niemand die er last van heeft. Even een uithoek, maar zeker bruikbaar:

Gebbeveenweg - Google Maps

Als de wind er (droog) onderdoor komt, ben je in 3 a 4 uurtjes zo klaar.

Sta je in de zon + wind (bijv op een dagcamping), dan ben je in 1 a 2 uur zo klaar.

Nog een voorbeeld, meer centraal bij Arnhem:

Heelsum, Gelderland - Google Maps

• B-Real
  • Nu online
Ja, in de berm pal naast de openbare weg. Dat lijkt mij toch niet echt wenselijk.

Nu ben ik niet roomser dan de paus, zit te denken waar hier in de buurt zoiets zou kunnen maar kan mij echt geen geschikte plek voor de geest halen. Ik ken één ruim viaduct, daar staat ook wel eens een auto geparkeerd, werkmaterieel van een wegenbouwer of een peilwagen gestald. Dat vind ik ook al opmerkelijk, een opengeklapte vouwwagen eigenlijk gewoon "not-done".

EDIT: ah, ja zoals gelinkt in het bericht hier voor. Dat kan natuurlijk prima! :)

[ Voor 8% gewijzigd door B-Real op 30-03-2026 10:22 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

B-Real schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:21:
Ja, in de berm pal naast de openbare weg. Dat lijkt mij toch niet echt wenselijk.

Nu ben ik niet roomser dan de paus, zit te denken waar hier in de buurt zoiets zou kunnen maar kan mij echt geen geschikte plek voor de geest halen. Ik ken één ruim viaduct, daar staat ook wel eens een auto geparkeerd, werkmaterieel van een wegenbouwer of een peilwagen gestald. Dat vind ik ook al opmerkelijk, een opengeklapte vouwwagen eigenlijk gewoon "not-done".

EDIT: ah, ja zoals gelinkt in het bericht hier voor. Dat kan natuurlijk prima! :)
Willen/mogen/kunnen. Het is niet altijd heel mooi of netjes, en kan me best voorstellen dat je wat blikken trekt. Maar keuze tussen mooi zwartgestippeld doek vs even paar keer vrolijk zwaaien naar verbaasde blikken, is toch vrij makkelijk.

Soms is het gewoon even negeren van de rest.

Kijk daar dichtbij nog een mogelijkheid. Amsterdamseweg - Google Maps (arnhem wederom).

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 10:26 ]

• B-Real
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Willen/mogen/kunnen. Het is niet altijd heel mooi of netjes, en kan me best voorstellen dat je wat blikken trekt. Maar keuze tussen mooi zwartgestippeld doek vs even paar keer vrolijk zwaaien naar verbaasde blikken, is toch vrij makkelijk.
Nee snap ik, daarom schreef ik ook dat ik ook niet roomser ben dan de paus ;)
De voorbeelden die je gaf zijn daarvoor prima geschikt, maar die kon ik mijzelf zo snel niet voor de geest halen. Plus dat ik het probleem ook niet ken en het desnoods hier in de straat op zou kunnen lossen. (geen viaduct, wel genoeg ruimte om het ding open te laten drogen)

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:59
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Soms is het gewoon even negeren van de rest.

Kijk daar dichtbij nog een mogelijkheid. Amsterdamseweg - Google Maps (arnhem wederom).
als je dan toch bij de laatste locatie wil staan pak dan een paar 100 meter verder gewoon de carpoolplaats of de weg richting RWS steunpunt...vele malen veiliger dan langs deze drukke weg... Ik snap je punt, maar niet elk viaduct met een beetje berm is geschikt... ;)

Hi Ha Hopjesvla

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:55:
[...]

als je dan toch bij de laatste locatie wil staan pak dan een paar 100 meter verder gewoon de carpoolplaats of de weg richting RWS steunpunt...vele malen veiliger dan langs deze drukke weg... Ik snap je punt, maar niet elk viaduct met een beetje berm is geschikt... ;)
Maar die is niet overdekt, toch? En daar ging het ook om: drogen van je wagen in de regen, dus overdekt met genoeg wind. Daarvoor zijn die viaducten bij uitstek geschikt. Als het niet overdekt hoeft (want het is inmiddels droog), zijn er héél veel andere opties qua openbare ruimte om een paar uurtjes te gebruiken natuurlijk.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:59
JanHenk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Maar die is niet overdekt, toch? En daar ging het ook om: drogen van je wagen in de regen, dus overdekt met genoeg wind. Daarvoor zijn die viaducten bij uitstek geschikt. Als het niet overdekt hoeft (want het is inmiddels droog), zijn er héél veel andere opties qua openbare ruimte om een paar uurtjes te gebruiken natuurlijk.
klopt, daar heb je zeker een punt. Doch, als je deze plek kiest, kan je, bij wijze van spreken, net zo goed onder een viaduct langs de snelweg gaan staan. Net zo veilig.

Hi Ha Hopjesvla

• 205Gutmann
  • Laatst online: 11:51
Cass Casey schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:39:
[...]

Ter info voor jou en eventuele anderen: ik wil morgen een Qlima SRE 4035 gaan halen bij een lokale bouwmarkt. Heb begrepen dat Qlima en Zibro in feite hetzelfde zijn, maar Qlima de modernere variant is of zo. Maakt in elk geval niet uit. Vergelijken van de verschillende modellen was bijna geen doen. Waarom er niet een simpele vergelijking op de site van Qlima staat, mag de spreekwoordelijke Joost weten. Maar deze heeft blijkbaar een betere brander dan de kleinere 3230 en ook een CO2 sensor. En capaciteit zat om onze vouwwagen te verwarmen ‘‘s avonds.

Ik twijfel nog wel om nu al brandstof te kopen gezien de prijs. Maar kon zo snel nog geen Duitse prijzen vinden. Zal ook eens kijken naar andere merken dan Qlima Kristal olie.
Tussen Zibro en Qlima zit niet veel verschil, inderdaad.
Wij hebben een Zibro omdat De Wit Schijndel ging stoppen met Zibro en dus aantrekkelijk geprijsd was.
Ik ga voor petroleum meestal naar België, maar ik woon nabij Eindhoven dus dan is het financieel wel aantrekkelijk om even de grens over te gaan.
Ik gebruik meestal de PTX2000 van Qlima, actuele prijs in België is € 48 voor een kan van 20 liter.
Bij het aansteken en doven van de kachel ruik je deze een beetje, maar dat doet de Kristal ook is mijn ervaring.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:32
Cass Casey schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:12:
Zojuist onze eerste kampeervakantie geboekt met ons vouwwagen. We gaan 2e Paasdag richting camping ‘t Veld in Rheeze. Plekje genomen met privesanitair.

Zijn er die week nog Tweakers daar die mee willen helpen die vouwwagen op te zetten? Of ons willen komen uitlachen als we aan het hannesen zijn? @B-Real misschien? We zitten anderhalve kilometer van elkaar vandaan. :w

Nu nog zo’n laserverwarming uitzoeken.
Wel een fantastisch leuke camping om dit te proberen. (wij hebben daar vorig jaar onze caravan uitgeprobeerd, nadat we die donderdag hadden gekocht, vrijdag opzetten (eerst voortent + luifel, daarna alleen de lichtgewicht luifel eraan gemaakt). maar wij doen altijd een weekendje camperen met pa+ ma, beide zussen (met partner en kinderen) en ikzelf met partner en kinderen.
Daarvoor hadden we een Jamet Texas deluxe uit 2006, die hebben we voor het eerst in Ommen neergezet.
Als het weer een beetje mee wil werken denk ik dat je zelfs op de camping al wel behulpzame mensen kan vinden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hopjesvla79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Helemaal mee eens, dat laatste voorbeeld is wel op het randje van veilig. Ik vermoed zelfs dat je door de nabijgelegen RWS even aangesproken wordt. Niet het beste voorbeeld. Zeker als je de zuiging van grote vrachtwagens meeneemt.

Anyhow, er zijn meer locaties dan je denkt, en je meer rekening kunt houden met veiligheid..

Fonteinallee - Google Maps

Ringdijk - Google Maps

51 Groendalseweg - Google Maps

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:05
Hopjesvla79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:32:
[...]

klopt, daar heb je zeker een punt. Doch, als je deze plek kiest, kan je, bij wijze van spreken, net zo goed onder een viaduct langs de snelweg gaan staan. Net zo veilig.
Ten eerste is parkeren langs de snelweg verboden. Het besproken voorbeeld betreft een gewone 80 km/h voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Daar mag je in de berm "gewoon" parkeren. Als parkeren langs deze betreffende weg gevaarlijk zou zijn, had de wegbeheerder vast geen parkeervak gemaakt, 250 m voor het viaduct...

Ik zou zelf ook bij voorkeur een rustiger plek opzoeken. Maar om het nu direct te verslijten als "even gevaarlijk als langs de snelweg", is wel zwaar overdreven. Nog even los van de strafbaarheid.

iRacing Profiel

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Cass Casey schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:39:
[...]

Ter info voor jou en eventuele anderen: ik wil morgen een Qlima SRE 4035 gaan halen bij een lokale bouwmarkt. Heb begrepen dat Qlima en Zibro in feite hetzelfde zijn, maar Qlima de modernere variant is of zo. Maakt in elk geval niet uit. Vergelijken van de verschillende modellen was bijna geen doen. Waarom er niet een simpele vergelijking op de site van Qlima staat, mag de spreekwoordelijke Joost weten. Maar deze heeft blijkbaar een betere brander dan de kleinere 3230 en ook een CO2 sensor. En capaciteit zat om onze vouwwagen te verwarmen ‘‘s avonds.

Ik twijfel nog wel om nu al brandstof te kopen gezien de prijs. Maar kon zo snel nog geen Duitse prijzen vinden. Zal ook eens kijken naar andere merken dan Qlima Kristal olie.
Mooi vooruitzicht allemaal met het PAasweekend weg. Ik heb de vrouw wel zover gekregen, al hoor ik bij elke vernieuwde weersvoorspelling nog steeds enige twijfel in de stem :+ .

Gister de Qlima weer uit de schuur gehaald, we gebruiken 'm alleen voor het kamperen, laatste keer was dus alweer 1,5jaar geleden. Blijft wel écht een mooie investering. Vind e functie temperatuurregeling wel handig klinken; houdt het dan op een bepaalde temperatuur zonder teveel te verbruiken.

Zelf indertijd gekozen voor R 8128S C-2, omdat deze op batterijen werkt, zodat de kachel ook bruikbaar is in situaties dat er geen stroom is. Enige minput daarvan is wel dat 'ie niet instelbaar is qua warmte. Het is alles of niets, dus we zetten 'm vaker even uit en dan weer aan.

In België is de 20L Qlima zo'n 25EUR goedkoper dan in NL. Kan me voorstellen dat het in Duitsland ook wat goedkoper is. De Petroleum C die je aan de pomp zou kunnen tanken (zeker in België) is overigens nog wat goedkoper. Tegelijk lees ik daar dan de verhalen van waardoor ik denk, hm volgens mij is die Qlima brandstof beter voor de gezondheid. Uiteindelijk wil je het comfortabel hebben, maar niet tegen enige gezondheidsrisico's.

En voor wat betreft voor- of najaarskamperen en drogen. We hebben het nog niet vaak gedaan, laatste keer was in de herfstvakantie van 2024. Het was een prima week, al was het vooral mistig/bewolkt. De vouwwagen ging droog dicht in de loop van de middag. Het belangrijkste is denk ik; plan niet om in de ochtend alles op te klappen, maar doe dat pas in de loop van de middag. Verder kun je in de zomer ook prima de pech hebben met regen of nog nat in te moeten pakken (zomer 2024 :+ ). In dat seizoen droogt het natuurlijk wel wat sneller, we waren einde mdidag thuis en rond 20.00 was alles weer droog genoeg.

Ik kan thuis deels drogen, op de oprit kan ik de wagenbak openklappen. De voortent, luifel en zijwanden kunnen dan natuurlijk over de droogmolen. Niet ideaal, maar het werkt wel.

[ Voor 24% gewijzigd door robbierzz op 30-03-2026 13:25 ]

Dance with the stars

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
robbierzz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:11:
[...]In België is de 20L Qlima zo'n 25EUR goedkoper dan in NL. Kan me voorstellen dat het in Duitsland ook wat goedkoper is. De Petroleum C die je aan de pomp zou kunnen tanken (zeker in België) is overigens nog wat goedkoper. Tegelijk lees ik daar dan de verhalen van waardoor ik denk, hm volgens mij is die Qlima brandstof beter voor de gezondheid. Uiteindelijk wil je het comfortabel hebben, maar niet tegen enige gezondheidsrisico's.
Ik heb nu besloten om voor dit keer gewoon in Nederland te kopen. Anders moet ik bij aankomst ook nog gaan haasten om over de grens te zoeken naar die petroleum. Met 20 liter verwacht ik wel een tijdje vooruit te kunnen ook.
Het belangrijkste is denk ik; plan niet om in de ochtend alles op te klappen, maar doe dat pas in de loop van de middag.
Heb ook direct maar late checkout erbij geboekt. Sowieso wil ik niet haasten in de ochtend. Zeker niet met die kleine erbij.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Cass Casey schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Ik heb nu besloten om voor dit keer gewoon in Nederland te kopen. Anders moet ik bij aankomst ook nog gaan haasten om over de grens te zoeken naar die petroleum. Met 20 liter verwacht ik wel een tijdje vooruit te kunnen ook.

[...]

Heb ook direct maar late checkout erbij geboekt. Sowieso wil ik niet haasten in de ochtend. Zeker niet met die kleine erbij.
Zeker waar hoor, met die 20L kom je wel even vooruit. Ervaringscijfer van de herfstvakantie 2024 (relatief warm overdag +- 15-19 graden, wel koele nachten 3-5) was dat we voor de hele week zo'n 10L hebben verstookt. Daarbij werd de kachel in de ochtend +- 2 - 2,5u gebruikt en in de avond +- 1,5-2 uur.
We gebruikten ook een elektrisch kacheltje op +- 1000W (van de a-c-t-i-o-n) nog enkele uren in de middag toen (verbruik elektra is inclusief). Ik had die toen overigens alleen als extra mee, als voorzorg als de Qlima onvoldoende warmte gaf, nou dat was niet nodig in ieder geval, de babyfoon gaf in dat weekend aan dat het 25 graden was binnen :7

Wij boeken inmiddels standaard een dag extra bij. Meeste campings geven niet vooraf de mogelijkheid tot late-checkout, en ben je dus afhankelijk van de planning op de dag zelf.

Dance with the stars

Pagina: 1 ... 282 283 Laatste