Cass Casey schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Ter info voor jou en eventuele anderen: ik wil morgen een Qlima SRE 4035 gaan halen bij een lokale bouwmarkt. Heb begrepen dat Qlima en Zibro in feite hetzelfde zijn, maar Qlima de modernere variant is of zo. Maakt in elk geval niet uit. Vergelijken van de verschillende modellen was bijna geen doen. Waarom er niet een simpele vergelijking op de site van Qlima staat, mag de spreekwoordelijke Joost weten. Maar deze heeft blijkbaar een betere brander dan de kleinere 3230 en ook een CO2 sensor. En capaciteit zat om onze vouwwagen te verwarmen ‘‘s avonds.
Ik twijfel nog wel om nu al brandstof te kopen gezien de prijs. Maar kon zo snel nog geen Duitse prijzen vinden. Zal ook eens kijken naar andere merken dan Qlima Kristal olie.
Mooi vooruitzicht allemaal met het PAasweekend weg. Ik heb de vrouw wel zover gekregen, al hoor ik bij elke vernieuwde weersvoorspelling nog steeds enige twijfel in de stem

.
Gister de Qlima weer uit de schuur gehaald, we gebruiken 'm alleen voor het kamperen, laatste keer was dus alweer 1,5jaar geleden. Blijft wel écht een mooie investering. Vind e functie temperatuurregeling wel handig klinken; houdt het dan op een bepaalde temperatuur zonder teveel te verbruiken.
Zelf indertijd gekozen voor R 8128S C-2, omdat deze op batterijen werkt, zodat de kachel ook bruikbaar is in situaties dat er geen stroom is. Enige minput daarvan is wel dat 'ie niet instelbaar is qua warmte. Het is alles of niets, dus we zetten 'm vaker even uit en dan weer aan.
In België is de 20L Qlima zo'n 25EUR goedkoper dan in NL. Kan me voorstellen dat het in Duitsland ook wat goedkoper is. De Petroleum C die je aan de pomp zou kunnen tanken (zeker in België) is overigens nog wat goedkoper. Tegelijk lees ik daar dan de verhalen van waardoor ik denk, hm volgens mij is die Qlima brandstof beter voor de gezondheid. Uiteindelijk wil je het comfortabel hebben, maar niet tegen enige gezondheidsrisico's.
En voor wat betreft voor- of najaarskamperen en drogen. We hebben het nog niet vaak gedaan, laatste keer was in de herfstvakantie van 2024. Het was een prima week, al was het vooral mistig/bewolkt. De vouwwagen ging droog dicht in de loop van de middag. Het belangrijkste is denk ik; plan niet om in de ochtend alles op te klappen, maar doe dat pas in de loop van de middag. Verder kun je in de zomer ook prima de pech hebben met regen of nog nat in te moeten pakken (zomer 2024

). In dat seizoen droogt het natuurlijk wel wat sneller, we waren einde mdidag thuis en rond 20.00 was alles weer droog genoeg.
Ik kan thuis deels drogen, op de oprit kan ik de wagenbak openklappen. De voortent, luifel en zijwanden kunnen dan natuurlijk over de droogmolen. Niet ideaal, maar het werkt wel.
[
Voor 24% gewijzigd door
robbierzz op 30-03-2026 13:25
]