Bij ons krijgt ieder gezinslid 1 tas waar alles in moet passen. Omdat we camping met hiken combineren, kan het voorkomen dat de tent nat ingepakt wordt en enige tijd nat blijft. Dus polyester. En dat scheelt heel veel ruimte. (En ook opzet tijd, met een half uurtje/uurtje zijn we volledig gesettled, afhankelijk van de hoeveelheid hulp van onze pubers.Ramzzz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:26:
[...]
Ik ben al jaren aan het proberen (...) mijn gezin te laten downsizen in de hoeveelheid tinnef die we elke keer meesleuren. Om te beginnen hebben we een veel te grote (6-persoons 8m x 4m Bardani Villagrande 400) tent die ik al lang wil vervangen. Tent mee betekent halve achterbak vol ('people mover' Opel Zafira, 5-zits is héél ruim), en normaliter is het wel 'overkijkbaar' (eis ik) achterin, maar dan wel met een Hapro 370 l-dakkoffer).
En die tent opzetten / afbreken is een paar uur werk. Mij over het algemeen teveel moeite om vaker dan 1x elk te doen. Dat beperkt toch weer je actiradius. Compromis was vorig jaar 1,5 week kamperen, 1,5 week huisje.
Dit jaar gingen we eens helemaal niet kamperen (alleen accomodaties) i.v.m. eerste keer rondreis over Corsica met oversteek heen/terug, en ik heb van tevoren bepaald: er gaat geen dakkoffer mee ('betere' plekken op de ferry naar Corsica), en ik moet en zal met mijn binnenspiegel goed over de bagage heen kijken.
En dan kan er ineens wel genoeg (als in niet veel te veel) mee.
Qua kleding kon er (hindsight 20/20) nog de helft minder mee, en zo nog meer zooi die amper gebruikt is. We hadden deze keer nog wel de Weber GoAnywhere gas-BBQ met kleine tankjes mee (in plaats van één grote).
Hier wel een dakkoffer, maar dat komt ook omdat we deels dubbele uitrusting meenemen, want naast de grote tent gaan er ook 2 trekking tentjes mee en de backpacks etc. Maar toen we een sup mee wilden, is dat gewoon gelukt.
Minder handdoeken/kleding en zo nu en dan een wasje draaien scheelt een hoop. Ik ben nu aan het lobbyen om ook de koelbox maar achterwege te laten. Hoe meer je gaat hiken in de bergen, hoe meer je beseft met hoe weinig je het fantastisch kan hebben.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.