JanHenk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:56:
Over jatten gesproken; iemand zoiets wel eens meegemaakt? Heel af en toe lees ik wel eens over een "inbraak" op de camping, maar het lijkt me eerlijk gezegd wel heel gek.
Ik hou meestal de autosleutels en telefoon bij mij in de slaapcabine en dat is het wel zo ongeveer. Meer heb ik niet echt, wat van waarde is.
Ik heb in Zwitserland in Saas Fee een dief/zakkenroller begeleid naar de uitgang. Die zat te snuffelen in alle voortenten/luifels en rammelde even aan de caravandeuren. Midden op de dag, toen iedereen aan het wandelen was.
Heb de campingbeheerder laten weten dat ik de persoon naar buiten stuurde en laten zien wie t was.
In Rome, camping in de stad, helaas ook zakkenrollers. Waardevolle spullen steeds in de auto (op dat moment beste plek) opgeborgen.
Ook in Rome stad, in de bus, meerdere zakkenrollers bij de pols gepakt terwijl ze met hun handen in andermans tas of jas zaten. Zoek maar eens op de socials, er zijn 10tallen zo niet 100en filmpjes per week van toeristen die live gezakkenrold worden.
Is iets wat in de grotere steden natuurlijk ook veel voorkomt, ook in Amsterdam, ook in de (internationale) treinen. Afgelopen week werd er weer actief gewaarschuwd door de conducteur in alle treinen die langs Amsterdam centraal en Schiphol reden ivm Sail en de extra drukte. Met name de treinen die meer dan 5 minuten stil staan bij Amsterdam Zuid bijv.
Van horen-zeggen, ook bij campers die wildkamperen in Zweden op bepaalde plekken in de buurt van grotere steden, met name aan de grotere wegen langs de kust en rond Stockholm/ Goteborg. Mogelijk ken je ook deze nog
https://www.ad.nl/binnenl...brutaal-beroofd~a629ccd5/
Op camperforum is in 2010 een poll gedaan. Toen al best wat response
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8417261&start=28
Jaren terug ( binnen 5 jaar na de val van de muur) kon je kamperen op de middenstip van het Olympisch (Schaats) stadion in Warschau. Toen stonden we daar met caravan, was het best veilig met alle bewaking/camera's en beheerder. Maar op de camping ernaast op de oude voetbalvelden, werd wel gejat toen ook.
Balatonmeer Hongarije, ook op meerdere campings dingen gestolen van "campingburen".
Dus nee, het is niet zo onwaarschijnlijk, maar ook niet schering en inslag (al lijkt de lijst hierboven alsof ik het veel tegenkom).