[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 273 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:27
Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:22:
Wie hier kent een lichtgewicht 3-persoons tent waarin rechte stokken gebruikt worden in plaats van gebogen tentstokken?

Zowel onze tunneltent als onze koepeltent gebruiken namelijk tentstokken die gebogen moeten worden en daardoor gaan ze op een gegeven moment scheuren. Die ervaring hebben we al eens gehad met het vorige paar stokken van onze tunneltent (twee van de drie stokken kapot) en dat was geen fijne ervaring.

Ik heb weleens gekeken naar een piramide tent, maar ik vond toen alleen tenten die te zwaar waren om achterop de fiets mee te nemen.

Dit voorbeeld weegt bijvoorbeeld 11,5kg, terwijl wij tenten van maximaal 4kg gewend zijn.
gescheurde stokken, zijn dat van die ouderwetse zwarte fiberstokken? Met de huidige aluminium DAC stokken heb ik er ieg de laatste 25 jaar nooit meer last van gehad. Of kampeer je heel extreem? (4kg is trouwens al flink voor een lichtgewicht tent tegenwoordig.. Ik heb oa een Big Agnes Coppur Spur HV2, De 3 persoons versie HV3 weegt vlgs specs 1,76 kilo . )

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-08-2025 15:38 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Scheuren? Zijn het fiberstokken? Zoja vervangen door aluminium... Mijn tenten zijn allemaal al zeer oud (sommige >20 jaar) maar de bogen zijn nog goed.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Cyberpope schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:36:
Scheuren? Zijn het fiberstokken? Zoja vervangen door aluminium... Mijn tenten zijn allemaal al zeer oud (sommige >20 jaar) maar de bogen zijn nog goed.
same here. in mijn ervaring gaan de stokken, mits aluminium, langer mee dan het doek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:46
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:29:
[...]
Met de huidige DAC aluminium stokken heb ik er ieg de laatste 25 jaar nooit meer last van gehad. Of kampeer je heel extreem?
Wat noem jij extreem? Het enige dat wij doen is onze tent elke dag opbouwen en de volgende dag weer afbreken, de hele vakantie door. Elk van onze fietsvakanties duurt zo'n 3 tot 4 weken.

Ik weet niet of de Vango Tempest 300 DAC aluminium stokken heeft. Ja, ze zijn van aluminium en ik dacht altijd dat die oerbestendig zouden zijn, maar dat bleek niet het geval. Na 4 of 5 zomers gingen ineens twee van de drie stokken er aan, altijd ergens in het midden.

Over de MSR Elixir staat een vergelijkbare ervaring in de reviews op de website van Bever. Notabene een nieuwe tent van 400 euro waarvan de stokken al tijdens de eerste vakantie begonnen in te scheuren. Dan hebben wij nog geluk gehad met ons exemplaar.

Afgelopen vakantie kwam ik een meisje tegen die alleen fietste. Ze had een 1-persoons Robens tunnel tentje met eveneens aluminium stokken. Ook gescheurd. Dat had ze dan maar "opgelost" met ductape, maar dat beviel haar zo slecht dat ze tijdens haar fietsvakantie op zoek wilde naar een andere tent.

Vandaar dat ik nu uitkijk naar een alternatieve tent waarvan de stokken niet gebogen hoeven te worden.
Zoeken op "polyester tipi tent" heeft me deze pagina opgeleverd.

Daar zit deze tipi tent bij, maar ik weet natuurlijk pas hoe goed die is als ik hem zelf ga gebruiken. De tentzak oogt in elk geval nogal goedkoop en niet erg betrouwbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27

nwagenaar

God, root. What's the differen

En ondertussen gearriveerd op camping Erve de Meester in Bruinehaar met vrouwlief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zSnPYPY_Q3FIR_JUgkxAa7hZHA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8HMMkTLKoO8r8lrZc7OylzI.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kwam gisteren een Obelink Shelter 4 met Cooldark tegen op Marktplaats op circa 5km met een vraagprijs van 90 euro. Heb hem mee kunnen krijgen voor 80 euro. Ideaal voor een weekend weg met dit soort temperaturen.

Ik ben nu een happy camper met deze aanwinst :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Wat noem jij extreem? Het enige dat wij doen is onze tent elke dag opbouwen en de volgende dag weer afbreken, de hele vakantie door. Elk van onze fietsvakanties duurt zo'n 3 tot 4 weken.

Ik weet niet of de Vango Tempest 300 DAC aluminium stokken heeft. Ja, ze zijn van aluminium en ik dacht altijd dat die oerbestendig zouden zijn, maar dat bleek niet het geval. Na 4 of 5 zomers gingen ineens twee van de drie stokken er aan, altijd ergens in het midden.

Over de MSR Elixir staat een vergelijkbare ervaring in de reviews op de website van Bever. Notabene een nieuwe tent van 400 euro waarvan de stokken al tijdens de eerste vakantie begonnen in te scheuren. Dan hebben wij nog geluk gehad met ons exemplaar.

Afgelopen vakantie kwam ik een meisje tegen die alleen fietste. Ze had een 1-persoons Robens tunnel tentje met eveneens aluminium stokken. Ook gescheurd. Dat had ze dan maar "opgelost" met ductape, maar dat beviel haar zo slecht dat ze tijdens haar fietsvakantie op zoek wilde naar een andere tent.

Vandaar dat ik nu uitkijk naar een alternatieve tent waarvan de stokken niet gebogen hoeven te worden.
Zoeken op "polyester tipi tent" heeft me deze pagina opgeleverd.

Daar zit deze tipi tent bij, maar ik weet natuurlijk pas hoe goed die is als ik hem zelf ga gebruiken. De tentzak oogt in elk geval nogal goedkoop en niet erg betrouwbaar.
wat jij doet klinkt inderdaad niet extreem .Maar omdat je het over gescheurde stokken hebt, dat was/is iets wat ik alleen ken van fiberstokken. Van aluminium ken ik het alleen dat ze knikken. Een gescheurde alu-stok ben ik nog nooit tegengekomen, en ook qua knikken heb ik het zelf nog nooit meegemaakt gelukkig. Desalniettemin lijkt me een tipi achtige dan de beste keus voor jou.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Foto uit onze zomer van 2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQUjwsJura3lqZd24ULPgNm-oJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccwmVpkPSpFbCztNb9WkirGr.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst ingescheurd met een haarscheurtje in de lengte van de stok aan het uiteinde van een stokdeel in het midden van de totale stok.

Dit was de stok van de luifel. Je zou denken dat die dan juist het meest lang heel blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 15-08-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 22:54

ST10©DE

Dus.............

Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:08:

[Afbeelding]

Eerst ingescheurd met een haarscheurtje in de lengte van de stok aan het uiteinde van een stokdeel in het midden van de totale stok.

Dit was de stok van de luifel. Je zou denken dat die dan juist het meest lang heel blijft.
Nog nooit gezien....

Maar een Durston X-mid 2 misschien? Of tenten die je op kan zetten met wandelstokken?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Die Durston X-mid 2 ziet er goed uit! Precies wat ik zoek. Ik heb hem gebookmarked. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-10 13:37
Pfoe in noord Frankrijk is het lastig een camping te vinden waarbij je je hangmat mag/kan ophangen op een pitch. Al wel 4 stuks gebeld maar ze accomoderen het niet helaas. Nu lees ik dat "wild" kamperen mag, voor een nachtje maar het jachtseizoen begint eind september. Klinkt allemaal niet heel positief zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[Afbeelding]

Te vaak laten ketsen bij opruimen van de stokken of gewoon chinesium? Ik heb T9 stokken en die zijn veel gebruikt. Maar afgezien van versleten elastiek zijn ze nog helemaal oke.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43

[Afbeelding]

Al ruim 30 jaar met boog/koepeltentjes onderweg, ook in de rugzak en achterop de fiets en motor en echt trekken maar nog nooit meegemaakt anders dan helemaal in het begin met een glasvezelstok. Wel al die reizen een aluminium buisje/repareersetje bij me gehad dat ik ooit een keer bij een van m’n tenten (o.a. Lowland, Eureka!, MSR, Wechsel) heb gekregen maar nog nooit nodig gehad. Nu ook een MSR dus hoop hem niet nodig te hebben.

Ik ga dus nog maar even door met de koepel, vind het verschil tussen een zelfstaande koepel en een “normaal” tentmodel zo groot dat ik het risico maar neem. :o

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Cyberpope schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:36:
[...]
Te vaak laten ketsen bij opruimen van de stokken of gewoon chinesium?
Ik vermoed dat je met "chinesium¨ bedoeld dat je je afvraagt of Vango een Chinees merk is...?
Dat is het niet. Vango komt uit Schotland.

Ik heb nog even verder gekeken naar de verschillen tussen MSR tenten. Die van ons van 400 euro heeft geen DAC aluminium stokken, maar type 7000. De DAC aluminium stokken van type 7001 heb ik wel gezien bij een MSR tent van 600 euro.

Nou ja, we gaan vanzelf wel weer zien hoe lang het spul mee gaat. Uit voorzorg nemen we nu al twee fietsvakanties twee tenten mee en dat bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Himalaya schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:24:
[...]
Al ruim 30 jaar met boog/koepeltentjes onderweg, ook in de rugzak en achterop de fiets en motor en echt trekken maar nog nooit meegemaakt anders dan helemaal in het begin met een glasvezelstok.
Dan heb jij ontzettend veel geluk gehad met je aluminium tentstokken en anderen zoals wij pech.

[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 15-08-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 22:54

ST10©DE

Dus.............

Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Dan heb jij ontzettend veel geluk gehad met je aluminium tentstokken en anderen zoals wij pech.
Gaan ze ook altijd kapot op dezelfde plaats? Misschien komt er vuil in de verbinding?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Geen vuil in de verbinding. Kun je op de foto ook wel zien, dat de gebroken stok schoon is van binnen.

En ja, als ze kapot gaan gebeurd dat altijd in het midden van de boog, helemaal bovenin als de tent staat. Ik neem aan omdat daar de meeste kracht op de stok wordt uitgeoefend.

Ik denk dat Vango gewoon inferieure kwaliteit aluminium tentstokken mee levert.
Die indruk is bij mij versterkt toen ze mij voor 100 euro eens een reserve setje opstuurden, waarbij een van de drie stokken direct al flink verbogen was.

Voor mij geen Vango meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

ik moet zeggen dat ik het met al mijn tenten tot nu toe (waarvan het merendeel met DAC stokken) ook nog nooit heb meegemaakt. Wel met mijn stoeltjes van het inmiddels failliete A-Lite, die braken op hetzelfde punt af, ook slecht aluminium denk ik .

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:53
ijdod schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:48:
Blijkbaar zijn de bekende klapkratten voor thuisgebruik (AH, Jumbo, enz) een enignszins gestandaardiseerde maat, maar geen standaard Eurokrat maat. Jammer, want die klapkratjes passen exact in de auto. Uiteraard autoafhankelijk :D.
Schuldig!
Heb ook gezocht naar kratjes met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Nouja, dat doen die zwarte thuisbezorgd kratten van de Jumbo wel erg goed eigenlijk.

Pluspunten ook omdat ze echt naadloos perfect onder de banken van onze treinzit passen én precies door het serviceluik aan de zijkant.
Kwam daar eigenlijk per toeval achter, maar ik laat het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Voor mij de eerste keer met een safari-chef. Maar als je die vol open zet, hoor je die dan branden?
Hij lijkt bij mij te branden, maar vind het een beetje zachtjes. Maar heb geen ervaring met een safari-chef op gas.
Ik heb wel een campinggaz fles, of werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Ik vermoed dat je met "chinesium¨ bedoeld dat je je afvraagt of Vango een Chinees merk is...?
Dat is het niet. Vango komt uit Schotland.

Ik heb nog even verder gekeken naar de verschillen tussen MSR tenten. Die van ons van 400 euro heeft geen DAC aluminium stokken, maar type 7000. De DAC aluminium stokken van type 7001 heb ik wel gezien bij een MSR tent van 600 euro.

Nou ja, we gaan vanzelf wel weer zien hoe lang het spul mee gaat. Uit voorzorg nemen we nu al twee fietsvakanties twee tenten mee en dat bevalt prima.
Je hoeft geen chinees merk te zijn om chinecium te gebruiken in je producten. En zo duur zijn die stokken niet, dus ik zou gewoon nieuwe stokken kopen en altijd reserve stok meenemen.

Overigens heb ik chineese stokken ook in gebruik en die kunnen aardig wat hebben. Dacht dat stokken van Ali, echt chinesium waren. Maar dat lijkt mee te vallen.

Staat los van het feit dat ik op mijn tochten waar ik echt op mijn spul moest vertrouwen, gewoon goed spul kocht. B.v. Hilleberg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:06
Hier ook geen problemen met aluminium tentstokken van MSR (Hubba Hubba) en Wechsel (Tempest). Allebei de tentjes zijn verschillende keren mee geweest op fietsvakantie. De Hubba Hubba heb ik inmiddels een jaar of 8, en die heeft ook een keer flink op z’n donder gehad tijdens een storm. Dat leverde alleen een licht gebogen tentstok op waarmee het ook al jaren prima gaat. Het elastiek begint inmiddels wel iets minder te worden.

Het zou sowieso wel mijn voorkeur hebben om één tent van kwaliteit te kopen voor 600+ euro dan om standaard 2 tenten van 250(?) mee te nemen. Uiteindelijk is het in het laatste geval toch echt duurkoop, met een grotere kans op gedoe met kamperen en nutteloos extra gewicht in je fietstas.

Desalniettemin kan ik de Durston X-Mid alleen maar aanraden! Ik heb sinds kort de eenpersoonsversie en ben erg onder de indruk. Er klopt gewoon heel veel aan dat tentje. Licht, makkelijk op te zetten, ruim binnen, ik kan heel makkelijk rechtop zitten, in- uitstappen is minder een gedoe dan bij de andere tentjes, m’n Helinox Zero past gemakkelijk onder de vestibule en je hebt 2 vestibules, dus genoeg ruimte voor spullen.

[ Voor 39% gewijzigd door hatsa op 15-08-2025 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnater
  • Laatst online: 20:24
Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:22:
Wie hier kent een lichtgewicht 3-persoons tent waarin rechte stokken gebruikt worden in plaats van gebogen tentstokken?
Hier heb ik ook eens naar gezocht; kwam toen uit op: https://www.outdoorxl.nl/bach-wickiup-3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:52:

En ja, als ze kapot gaan gebeurd dat altijd in het midden van de boog, helemaal bovenin als de tent staat. Ik neem aan omdat daar de meeste kracht op de stok wordt uitgeoefend.
gebruik je wel altijd alle scheerlijnen? want dit klinkt alsof bij een beetje zijwind 1 zijkant indeukt en dan kun je een scherpe knik bovenin de stok krijgen met in het minst erge geval een beetje verbogen stok, maar mogelijk dus ook uiteindelijk een gebroken stok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ja hoor, mijn fietsmaatje stond er altijd op om alle scheerlijnen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
Snap er niks van. Hier ook tenten van 20+ jaar, alu stokken, nooit een probleem.
Ergens gebeurt er dus iets met dat alu

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 15-08-2025 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38

Bommes

Capo del formaggio

De hele outdoor wereld en zijn moeder kampeert ongeveer met koepel- of tunneltentjes.
En inderdaad afgezien van de oudere fiberglass stokken hoor ik nooit wat over gescheurde stokken.

Zelf een Nomad koepel tentje met fiber en een Robbens tunneltje met aluminium stokken ingebruik. Niks mis mee.
Overigens gebruik de scheerlijnen echt bijna nooit, alleen als ik wind verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS-UUhpITIToiYBCvvdvd9Q-zHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pKMFQ5TVCg5uw3HiVXE6chN.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik had in de zomer van 2014 trouwens ook al eens gebroken aluminium tentstokken met een goedkope 1-persoonstent. Het ging toen om een Nordisk Svalbard die ik bij Bever had gekocht. De stokken gingen toen meteen in de eerste vakantie al kapot. Kwam waarschijnlijk door het ontwerp van de stokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlY7mDfHMvKgkAgLWJeS-xCANE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uozgXwiG4FCgrrO0Z1xwOExr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj507Zha7cOJzfqAvrRspIlw0Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MFP08zBUuLSYUXyDNuICoi5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhyFtNMxHou9fX4uAD2V4jYBfOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6JjV0KyHkj9sZP1NrSR1A7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxOyi-M8m6hsvH8jj3JfZPf8GNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOoLCloESenoPRZ8ynbbLbkD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ohgh6UAYSbTuVo2qawQ7O8SlUZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7kboQpnoVFP3LxObRL2SPl0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Uruk-Hai als het jou steeds gebeurt en anderen niet denk ik echt dat je bij jezelf op zoek moet gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
maartend schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:47:
@Uruk-Hai als het jou steeds gebeurt en anderen niet denk ik echt dat je bij jezelf op zoek moet gaan
Als je dat denkt dan heb je mijn berichten niet goed gelezen, want ik heb ook verteld dat ik tijdens onze laatste fietsvakantie een meisje tegen ben gekomen met een 1-persoons tent van Robens met aluminium stokken waarvan er ook een stok gebroken was.

Zie hier de productpagina van Bever voor de MSR Elixir 3 tent. Klik daar even op reviews en klik dan door naar pagina 2 van 3. Dan lees je in de review van ene S.J.S. het volgende:
Sterke punten: ik sta hier in de wildernis en één van die tentstokken is kapot.Dat wil zeggen, er zit een scheurtje in en dat wordt steeds groter. Terwijl de verkoper zei dat de stik onbreekbaar was.
Ik ben dus zeker niet de enige die te maken heeft gehad met gebroken aluminium tentstokken, maar tot en met ervaren winkelverkopers aan toe blijven allerlei mensen geloven en dus ook beweren dat die dingen onverwoestbaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-08-2025 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ook een dingetje kan zijn is hoe je de stokken in elkaar zet: rustig en beheerst zonder dat delen tegen elkaar kunnen knallen of in elkaar schieten. Of wat ik mensen ook wel zie doen: de stok rechtuit gooien en de delen vanzelf in elkaar laten schieten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ik denk dat het voornamelijk domme pech is icm slechtere stokken. Mijn F10 tent (Vango "expeditie" lijn) heeft ook naar mijn idee mindere kwaliteit stokken dan de DAC stokken in mijn Big Agnes (en Exped). Moet wel zeggen dat die F10 stokken al 10.jaar mee gaan, zonder problemen, maar op de (nog) langere duur heb ik ook iets meer vertrouwen in de stokken van de BA. Ik zou er ieg. het type tent niet op af willen schrijven.

Heb wel altijd, bij elke tent, een reparatiebuisje mee voor het geval dat, stuk kan het altijd.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Leipo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:28:
Wat ook een dingetje kan zijn is hoe je de stokken in elkaar zet: rustig en beheerst zonder dat delen tegen elkaar kunnen knallen of in elkaar schieten. Of wat ik mensen ook wel zie doen: de stok rechtuit gooien en de delen vanzelf in elkaar laten schieten :X
Ik heb 2 Campz trekkerstentjes waarvan ik de stokken er heel iel van uit vond zien, maar die blijken echt heel sterk. Tot nader order dan. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ue0Uj3y_x-BzIb-41mhFkFRJL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKxhaoFD2QDkovy6F2oljG9j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe er bij het opbouwen en afbreken inderdaad ook voorzichtig mee, en dat zal zeker helpen.

Rekening houdend met de passingen en toleranties van zo’n dun buisje kun je gewoon geen lomp gedrag veroorloven. Aluminium blijft aluminium.

Van mijn verhoudingsgewijs gigantische Bardani tunneltent zijn de aluminium stokken echt oersterk. Als je die gesloopt krijgt, is het gewoon tijd voor een huuraccommodatie denk ik. :+
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:36:
ik denk dat het voornamelijk domme pech is icm slechtere stokken. Mijn F10 tent (Vango "expeditie" lijn) heeft ook naar mijn idee mindere kwaliteit stokken dan de DAC stokken in mijn Big Agnes (en Exped). Moet wel zeggen dat die F10 stokken al 10.jaar mee gaan, zonder problemen, maar op de (nog) langere duur heb ik ook iets meer vertrouwen in de stokken van de BA. Ik zou er ieg. het type tent niet op af willen schrijven.

Heb wel altijd, bij elke tent, een reparatiebuisje mee voor het geval dat, stuk kan het altijd.
Hetzelfde geldt voor het elastiek. (y)

[ Voor 20% gewijzigd door Ramzzz op 16-08-2025 10:52 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:52
Twee tenten met alu dac stokken: (zelfde maat), wild country zephyros & hoolie 2 etc. Al 3 stokken kapot. De eerste al bij afbraak (gelukkig) na eerste gebruik. De anderen in de loop van de jaren telkens één segment gescheurd ongeveer in de helft. Altijd met beleid in elkaar gezet, nooit vanzelf in elkaar laten schieten. Momenteel nog maar één goede stok, enkel de zephyros in gebruik dus. Wild country (terra nova) geeft niet thuis ivm garantie, verwijzen naar de winkel, maar die is (al lang) failliet. Met hilleberg nog geen problemen.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ergo, alles kan kapot als je pech. Kwam zelfs van Hilleberg een video tegen over het fixen van een stok...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Uruk-Hai schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Ik ben dus zeker niet de enige die te maken heeft gehad met gebroken aluminium tentstokken, maar tot en met ervaren winkelverkopers aan toe blijven allerlei mensen geloven en dus ook beweren dat die dingen onverwoestbaar zijn.
Dan lijkt het me dus botte pech. Heb zelf trouwens ook een Robens Voyager.
Ben wat aan het googlen, komt idd vaker voor. Maar ja, hoeveel % van de tenten het zal hebben?

ChatGPT komt trouwens met dit, sta je veel in windachtige contreien of check je elastieken eens (die ik trouwens ook niet wist), want ook te sslappe elastieken lijken dit te kunnen veroorzaken.
Een aluminium tentstok kan scheuren door verschillende factoren, waaronder harde wind, slijtage, en schade tijdens het gebruik. Ook kan een te strak gespannen elastiek in de stokken, waardoor de stokken niet goed kunnen buigen, scheuren veroorzaken.
Hier zijn de belangrijkste oorzaken van scheuren in aluminium tentstokken:
Harde wind:
Bij harde wind kan de tent flink bewegen, waardoor de stokken veel spanning te verduren krijgen. Dit kan leiden tot breuken of scheuren, vooral op zwakke punten.
Slijtage:
Na verloop van tijd kan aluminium slijten, vooral op plekken waar de stokken vaak buigen of tegen elkaar schuren. Dit kan leiden tot dunner worden van het materiaal en uiteindelijk scheuren.
Schade tijdens gebruik:
Ongelukjes bij het opzetten of afbreken van de tent, zoals het laten vallen van de stokken of het er per ongeluk op gaan staan, kunnen de stokken beschadigen en scheuren veroorzaken.
Problemen met het elastiek:
Als het elastiek in de tentstokken te strak staat, kan het de stokken verhinderen om goed te buigen. Dit kan leiden tot extra spanning en scheuren, vooral op het insteekgedeelte van de stokken.

[ Voor 63% gewijzigd door maartend op 16-08-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyberpope schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:40:
Voor mij de eerste keer met een safari-chef. Maar als je die vol open zet, hoor je die dan branden?
Hij lijkt bij mij te branden, maar vind het een beetje zachtjes. Maar heb geen ervaring met een safari-chef op gas.
Niemand?? Ik vind hem echt niet lekker branden

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 17-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 14:17

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb dezelfde Safari Chef maar de draaiknop kan ik een stuk verder uitdraaien dan wat ik zo snel kan zien in jouw filmpje.

Overigens gebruik ik zowel de Campingaz 904 fles als de Cadac schroefblikjes icm powerpack. Beide werken prima.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik zie de vlam geheel niet goed op jouw video, maar bij mijn safari chef 30 zie ik wel degelijk verschil.
Hoe doet hij het verder?
Eerste verdachte zou natuurlijk de drukregelaar zijn, maar meestal als die er mee stoppen doen ze helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:36
Wij zijn per 2026 (helaas) gebonden aan de schoolvakanties. Nu zijn we eens gaan kijken naar de prijzen van een Nederlandse camping, en schrokken we ons zacht gezegd een hoedje.

Een beetje goed aangeschreven Nederlandse camping, staanplaats, komt uit voor 2 weken op minstens 1700 euro. Daarbij zou de huur van een caravan of camper bij komen.
Een bungalow op eenzelfde park komt uit op minstens 4500 euro voor dezelfde periode.

Zijn dit normale prijzen? of zijn de prijzen rond de winterperiode wat goedkoper om de zomervakanties te boeken? We zijn altijd gewend buiten het hoogseizoen te gaan (1200 euro 2 weken chalet) en schrikken ons dus rot van de prijzen die 300% hoger liggen dan bijvoorbeeld in Juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:43
Draakje5 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:22:
Wij zijn per 2026 (helaas) gebonden aan de schoolvakanties. Nu zijn we eens gaan kijken naar de prijzen van een Nederlandse camping, en schrokken we ons zacht gezegd een hoedje.

Een beetje goed aangeschreven Nederlandse camping, staanplaats, komt uit voor 2 weken op minstens 1700 euro. Daarbij zou de huur van een caravan of camper bij komen.
Een bungalow op eenzelfde park komt uit op minstens 4500 euro voor dezelfde periode.

Zijn dit normale prijzen? of zijn de prijzen rond de winterperiode wat goedkoper om de zomervakanties te boeken? We zijn altijd gewend buiten het hoogseizoen te gaan (1200 euro 2 weken chalet) en schrikken ons dus rot van de prijzen die 300% hoger liggen dan bijvoorbeeld in Juni.
Welkom bij de club. Toen wij 12 jaar geleden voor het laatst buiten de zomervakantie om konden, boekten we voor 500-800 euro per week een stacaravan in Frankrijk / Kroatië of Nederland. Tegenwoordig is dat ook verdubbeld. En is het hoogseizoen x4.

Dus ja, dit zijn normale prijzen. Nu denk ik wel dat je een redelijk luxe (4 steren) camping op het oog hebt.
Voorzieningen die een camping snel duur maken: zwembad. Probeer eens een camping aan een natuurlijk meer te vinden.

Bij ons zijn de kinderen nu ouder en wij verbazen ons op welke leeftijd sommige campings de kinderen als volwassenen gaan beschouwen. Soms bij 12 jaar maar soms nog eerder. Dan komt er zomaar 6-12 euro per persoon per nacht bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 20:34
@Draakje5 Dit zijn (helaas) tegenwoordig wel redelijk gangbare prijzen voor een plek op een 5 sterren camping. Qua prijs maakt het weinig uit wanneer je boekt. Sterker nog, als je niet voor het einde van dit jaar reserveert, is de kans groot de camping dan al vol is in het hoogseizoen.
Ook in de meivakantie lopen de prijzen inmiddels aardig op. Als je goedkoper wilt kamperen, je wat concessies moeten doen qua faciliteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Je kijkt inderdaad waarschijnlijk naar luxe en dus dure campings, dus dat betekend dat het goedkoper kan.

Na twee weken op een 5 sterren camping in Kroatië (idd 100eu+ per nacht) en op dit moment last minute nog een paar dagen op de Norgerberg, ook vijf sterren. Iets van 300eu voor vijf dagen.

Prijzig, maar het is ook wel echt goed voor elkaar. Voor velen vast teveel van het goede, maar wij kunnen het wel waarderen.

Dit jaar voor het eerst met een caravan. Die caravan is er iets eerder gekomen dan gepland, inderdaad omdat een stacaravan in dezelfde periode nog heel veel duurder is. Wij zitten vanaf volgend jaar ook vast aan de schoolvakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
B-Real schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:21:
Je kijkt inderdaad waarschijnlijk naar luxe en dus dure campings, dus dat betekend dat het goedkoper kan.

Na twee weken op een 5 sterren camping in Kroatië (idd 100eu+ per nacht) en op dit moment last minute nog een paar dagen op de Norgerberg, ook vijf sterren. Iets van 300eu voor vijf dagen.

Prijzig, maar het is ook wel echt goed voor elkaar. Voor velen vast teveel van het goede, maar wij kunnen het wel waarderen.

Goedkoper is ongetwijfeld te vinden. Zeker ook buiten in NL, zonder gelijk 1500km te hoeven rijden.

Dit jaar voor het eerst met een caravan. Die caravan is er iets eerder gekomen dan gepland, inderdaad omdat een stacaravan in dezelfde periode nog heel veel duurder is. Wij zitten vanaf volgend jaar ook vast aan de schoolvakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:00

-tom-562

Oliesjeik

Mijn Safari Chef zie/hoor ik ook nooit echt goed branden. Warm wordt het uiteindelijk allemaal wel. Toen ik die voor het eerst ging gebruiken dacht ik ook dat er iets mis was (maar mss is dat dus ook zo, ik wacht de rest van de reacties af :P).
Ik gebruik overigens Campingaz (904) flessen.

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 16-08-2025 22:31 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Ik houd zelf helemaal niet van camperen maar kan mij wel van vroeger herinneren toen we een sta-caravan hadden dat je toen iets van rond de ik meen 1200 tot 1500 gulden voor een heel jaar betaalde. Maar oke, dat is inmiddels ook alweer mischien meer als 45 jaar geleden ( jaren 80tig ).

Maar ja pfoe hee, snap dan wel dat mensen richting buitenland gaan om te gaan camperen als het hier in NL zo verschrikkelijk duur is geworden. En ja die 1700 euro is dus zonder iets en daarbij dan nog eens huur van een caravan of tent, eten en drinken erbij, tja, denk dat je dan hetzelfde kwijt bent als in een redelijk hotel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Moeilijk te beoordelen. Maar er kunnen twee versies zijn. 30mbar of 50. 30 is gangbaar voor Nederland. Dus even je drukregelaar controleren en de de Cadac. Of dat dit allemaal klopt.

PSN: Shiver23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 12:16

Yep, daarom ga ik graag naar Scandinavië, waar je gratis kan staan bij een leuk meertje.

Of op camperplaatsen zonder faciliteiten, meestal 15 euro voor een nacht, ook in het hoogseizoen. In het grootste deel van Europa is er een enorm aanbod aan dit soort plekken. Alleen in het VK veel minder heb ik gemerkt. Je hebt op camperplaatsen meestal geen zwembad. Vaak wel een bakker en/of supermarkt op loopafstand. En dan kun je het dorpje/stadje/kasteel bekijken en doortrekken naar de volgende locatie. Sommige plekken zitten midden in de natuur, andere midden in een stadscentrum. Meestal alleen geschikt voor (zelfvoorzienende) campers, maar zo kun je een aantal weken weg zonder dat het een absurde hoeveelheid kost.

Als je gratis staat is het puur de diesel en uitjes. Onze 5 weekse rondreis door Scandinavië afgelopen zomer was zo'n 1500 euro aan diesel en misschien 200 euro aan overnachtingen (2x camping en paar keer camperparkeerplaats).
Entree voor musea, zelf eten koken of uit eten gaan zit hier niet bij, boodschappen doen moet je thuis ook en de rest kun je zo goedkoop of duur maken als je wilt. Maar dat is dus minder dan 2000 euro voor een 5 weekse rondreis van 6000km met 4 personen. Als je minder kilometers af zou leggen is dat flink goedkoper, diesel is bij ons het duurste. Met 1000km zit je bijvoorbeeld al in Zweden.

Voor kinderen zijn camperplaatsen minder fijn om vriendjes/vriendinnetjes te maken, er lopen meestal minder kinderen rond dan op een camping. Maar die van ons vermaken zich prima, en als er een andere camper met kinderen staat duiken ze erop en spelen ze met zn allen.

In jouw geval komen dan de kosten van het huren van een camper er nog bij, geen idee of dat nog een beetje te doen is in het hoogseizoen... Alternatief is kopen. Maar ook dat is niet goedkoop, dan zit je ook met stalling, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, etc.

Het nadeel: als je eenmaal gewend bent aan goedkope overnachtingen, dus vrij staan of op een simpele camperparkeerplaats zonder faciliteiten, dat een simpele camping van 50 euro per nacht zonder zwembad opeens absurd duur is, want je gebruikt bijna niks van die camping. Stel je gebruikt de douche (waar je vaak nog voor bij moet betalen...) dan betaal je effectief 40 euro om te mogen douchen, want puur een staanplaats met stroom is normaal 15 euro. Je gaat heel anders tegen campings aankijken...

Zwemmen kan ook in een meertje, of in het gemeentebad waar de entree 5 euro per persoon is. Of 7,50 als het een groot bad is met allerlei glijbanen.

Maar goed, het is een hele andere manier van vakantie vieren dan op zo'n vakantiepark. Als je graag een vakantiepark wilt dan heb je weinig keus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Shiver23 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Moeilijk te beoordelen. Maar er kunnen twee versies zijn. 30mbar of 50. 30 is gangbaar voor Nederland. Dus even je drukregelaar controleren en de de Cadac. Of dat dit allemaal klopt.
Die klopt. Handleiding zegt 30mbar, regulator ook.
vhal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:16:
Ik heb dezelfde Safari Chef maar de draaiknop kan ik een stuk verder uitdraaien dan wat ik zo snel kan zien in jouw filmpje.

Overigens gebruik ik zowel de Campingaz 904 fles als de Cadac schroefblikjes icm powerpack. Beide werken prima.
Ik draai daar hem 6x volledig rond en dan komt de knop ongeveer 1cm naar buiten. Maar als ik eerlijk ben, dan de eerste (2x?) rond merk ik geen verschil meer in sterkte.
Koekstra schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:19:
Ik zie de vlam geheel niet goed op jouw video, maar bij mijn safari chef 30 zie ik wel degelijk verschil.
Hoe doet hij het verder?
Eerste verdachte zou natuurlijk de drukregelaar zijn, maar meestal als die er mee stoppen doen ze helemaal niets meer.
Niet te zeggen, nog niet op gekookt...

[ Voor 56% gewijzigd door Cyberpope op 17-08-2025 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Draakje5
Dat zijn inderdaad reguliere prijzen, de vraag die je kunt stellen is of je al die luxe (voornamelijk voor kinderen) echt nodig hebt.

Natuur campings zijn over het algemeen zeer betaalbaar (ook in het buitenland, tegenwoordig zijn ze er ook met privé toilet/douche) en kinderen vermaken zich over algemeen enorm goed zolang er maar water en vriendjes/vriendinnetjes zijn. Animatie en glijbanen is niet direct een vereiste ;)

Wat betreft mijn ervaringen met de Obelink Shelter 4 personen tent incl cool dark en mijn nieuwe temu slaapmatten.

De tent is top: goede ventilatie en van vrijdag op zaterdag was het qua temperatuur erg goed te doen. Van zaterdag op zondag koelde het enorm af, maar desondanks amper condens (behalve bij de voorkant bij de luifel) en de temperatuur in de tent was gewoon lekker.

De 10CM temu slaap matten met ingebouwde pomp zijn gezien de prijs (je kunt ze voor 20 tot 25 euro aanschaffen) erg comfortabel en ze liggen lekker, ook voor mij als zijslaper. Zijn ze net zo goed als mijn 10CM dikke comfort matten? Dat niet: de R-waarde van 4 lijkt wel te kloppen (die comfort hebben een R-waarde van 9) maar ze maken wel knisperend geluid zodra je beweegt en binnen 1 minuut opgepompt is zo goed als onmogelijk. Desondanks erg goed op geslapen, ze lijken degelijk qua kwaliteit en ze zijn nog geen 20% in aanschafwaarde van mijn comfort matten, dus zeker geen slechte aankoop.

[ Voor 52% gewijzigd door nwagenaar op 17-08-2025 09:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 13:49
pirke schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:02:
[...]

Yep, daarom ga ik graag naar Scandinavië, waar je gratis kan staan bij een leuk meertje.

Of op camperplaatsen zonder faciliteiten, meestal 15 euro voor een nacht, ook in het hoogseizoen. In het grootste deel van Europa is er een enorm aanbod aan dit soort plekken. Alleen in het VK veel minder heb ik gemerkt. Je hebt op camperplaatsen meestal geen zwembad. Vaak wel een bakker en/of supermarkt op loopafstand. En dan kun je het dorpje/stadje/kasteel bekijken en doortrekken naar de volgende locatie. Sommige plekken zitten midden in de natuur, andere midden in een stadscentrum. Meestal alleen geschikt voor (zelfvoorzienende) campers, maar zo kun je een aantal weken weg zonder dat het een absurde hoeveelheid kost.

Als je gratis staat is het puur de diesel en uitjes. Onze 5 weekse rondreis door Scandinavië afgelopen zomer was zo'n 1500 euro aan diesel en misschien 200 euro aan overnachtingen (2x camping en paar keer camperparkeerplaats).
Entree voor musea, zelf eten koken of uit eten gaan zit hier niet bij, boodschappen doen moet je thuis ook en de rest kun je zo goedkoop of duur maken als je wilt. Maar dat is dus minder dan 2000 euro voor een 5 weekse rondreis van 6000km met 4 personen. Als je minder kilometers af zou leggen is dat flink goedkoper, diesel is bij ons het duurste. Met 1000km zit je bijvoorbeeld al in Zweden.

Voor kinderen zijn camperplaatsen minder fijn om vriendjes/vriendinnetjes te maken, er lopen meestal minder kinderen rond dan op een camping. Maar die van ons vermaken zich prima, en als er een andere camper met kinderen staat duiken ze erop en spelen ze met zn allen.

In jouw geval komen dan de kosten van het huren van een camper er nog bij, geen idee of dat nog een beetje te doen is in het hoogseizoen... Alternatief is kopen. Maar ook dat is niet goedkoop, dan zit je ook met stalling, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, etc.

Het nadeel: als je eenmaal gewend bent aan goedkope overnachtingen, dus vrij staan of op een simpele camperparkeerplaats zonder faciliteiten, dat een simpele camping van 50 euro per nacht zonder zwembad opeens absurd duur is, want je gebruikt bijna niks van die camping. Stel je gebruikt de douche (waar je vaak nog voor bij moet betalen...) dan betaal je effectief 40 euro om te mogen douchen, want puur een staanplaats met stroom is normaal 15 euro. Je gaat heel anders tegen campings aankijken...

Zwemmen kan ook in een meertje, of in het gemeentebad waar de entree 5 euro per persoon is. Of 7,50 als het een groot bad is met allerlei glijbanen.

Maar goed, het is een hele andere manier van vakantie vieren dan op zo'n vakantiepark. Als je graag een vakantiepark wilt dan heb je weinig keus...
Je moet alleen wel heel veel vakanties doen wil je de kosten van een camper eruit hebben. Niet dat dat het doel moet zijn, maar de vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op als je de aanschaf en/of huurkosten niet meerekent.
Een camper huren in het hoogseizoen ben je afhankelijk van de maat ook zomaar 1000-2000 euro per week voor kwijt.

Wij staan op een normale, redelijk kleine, camping in Frankrijk, wel met zwembad en animatie maar niet te gek. En betalen dit jaar 950 euro voor 14 dagen. Is wel inclusief koelkast huur. En dat is voor ons doen al echt een dure camping. Vorig jaar stonden we, ook in Frankrijk, voor 650 euro, maar dan 20 nachten. En ook op die camping was gewoon zwembad, maar geen animatie maar dat is voor ons niet erg.

Wat we niet hebben natuurlijk is prive sanitair of tig glijbanen bij het zwembad of heel veel andere voorzieningen, maar wel gewoon schoon sanitair, elektriciteit en ruime plekken.

Allemaal in het hoogseizoen, zelfs toen wij geen (schoolgaande) kinderen hadden waren we gebonden aan het hoogseizoen, mijn vrouw werkt in het onderwijs.

Toen we nog in Nederland gingen stonden we altijd op natuurcampings dat is nog goedkoper, maar daar is behalve sanitair meestal niet zoveel. Soms geen elektriciteit, zeker geen zwembaden e.d.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:46

bjp

typische misvatting, kamperen is zeker niet altijd goedkoper. Het hangt er helemaal vanaf waar, wanneer en wat.

Straks trekken we verder richting Chalupy (PL) voor een week.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Vorig jaar zaten we (gezin van 5) twee weken op een kleine camping in de Dolomieten. Dat was voor iets minder dan 1000 euro. Inclusief zwembadje en goed sanitair.

Ik vind dat voor het hoogseizoen een prima prijs. Het kan goedkoper, maar dan heb je minder faciliteiten.

Zwembad is wel 'vereist' bij ons, onze jonge kinderen liggen de halve dag in dat zwembad :D Maar gewoon simpel.zwembad zonder glijbanen is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Ozzie
Tegenwoordig hebben de meeste natuur campings in Nederland wel stroom, je kunt met de applicatie ook goed filteren qua voorzieningen waaronder (natuur)water, kampvuur toegestaan, slecht weer gebouw, broodjes service, etc.

4 weken terug ben ik met mijn zwager, zijn vriendin, hun 4 kinderen en met mijn vrouw wezen kamperen op de Rietkraag in Lemelerveld. Ondanks het wisselvallige weer hebben de kids zich vermaakt met vissen, zwemmen en gebruik van de gratis kano/sup. Je had geen kind aan ze en ze hadden zeer snel vriendjes om mee te ravotten. Enig moment dat ze gingen zeuren was wanneer ze moesten douchen en moesten slapen (om 22:00 uur, de oudste is 12), maar dat zie ik als een compliment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29
nwagenaar schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:51:
@Ozzie
Tegenwoordig hebben de meeste natuur campings in Nederland wel stroom, je kunt met de applicatie ook goed filteren qua voorzieningen waaronder (natuur)water, kampvuur toegestaan, slecht weer gebouw, broodjes service, etc.

4 weken terug ben ik met mijn zwager, zijn vriendin, hun 4 kinderen en met mijn vrouw wezen kamperen op de Rietkraag in Lemelerveld. Ondanks het wisselvallige weer hebben de kids zich vermaakt met vissen, zwemmen en gebruik van de gratis kano/sup. Je had geen kind aan ze en ze hadden zeer snel vriendjes om mee te ravotten. Enig moment dat ze gingen zeuren was wanneer ze moesten douchen en moesten slapen (om 22:00 uur, de oudste is 12), maar dat zie ik als een compliment ;)
Je hebt over 'de applicatie', welke heb je het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bjp schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:35:
typische misvatting, kamperen is zeker niet altijd goedkoper. Het hangt er helemaal vanaf waar, wanneer en wat.

Straks trekken we verder richting Chalupy (PL) voor een week.
Beginnen met kamperen is al helemaal niet goedkoop. Aanschaf materiaal is best een kostenpost. Zelfs als je alles budget en klein doet, zijn er allemaal kleine dingetjes.

En een luxe camper icm gratis plekken… tsja…

Alles kan in verhouding en je kunt inderdaad wel goedkoper uit zijn dan een andere optie. Maar campings a €200/nacht heb ik ook al voorbij zien komen.

Mijn laatste camping in Zweden was ook een leuke sweetspot: zwemwater 25c, (natuurlijk meer met strandje) en heerlijk uitzicht. 10 nachten voor €170 en dat is incl visvergunning, paar keer kano, bootje en sup huur en wasmachine gebruik. En genoeg Nederlandse en Belgische kinderen voor vermaak. Maar wel 2 dagen rijden en een dure brug of overtocht. (Ivm Max 80 in Scandinavië doe je over de laatste 30% km even lang als de eerste 60%)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 17-08-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Pyr0_ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Je hebt over 'de applicatie', welke heb je het dan over?
Natuurcampeerterreinen applicatie (het heet kamperen in de Appstore van iOS), deze is van het groene boekje.

@Get!em
Je kunt het zo duur en goedkoop maken als je dat zelf wilt.

Mijn eerste keer kamperen na jaren was 2 weken met een koepeltentje naar Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen (en dan weer via Zweden en Denemarken richting Nederland) waarbij we sowieso de hoofdsteden hebben aangetikt en hebben gestaan op een city camping.

Het was redelijk basic qua uitrusting, het enige waar ik niet niet op had bespaard waren de slaap matten en slaapzakken (iig, voor mijn doen dan). Deze matten en slaapzakken gebruik ik nog steeds, het koppeltentje is afgelopen jaar vervangen voor mijn MSR kloon.

Ik geloof dat ik al met al nog geen 500 euro kwijt was aan materiaal (dus simpel tafeltje, stoeltjes, een 1-pits brander, picknick kleed voor in de tent, slaapmatten, slaapzakken, lampjes en wat ander klein grut zoals eten) door te shoppen bij Decathlon, Action en voor paar kleine dingen heb ik marktplaats gepakt.

Deze reis was indertijd om en nabij de 750 euro (2 personen, 2 weken) incl. 2 keer tol van en naar Zweden, diesel, campings (er waren toen meer dan genoeg campings voor trekking en hadden weliswaar geen stroom, maar wel een warme douche en kostte aanzienlijk minder dan de reguliere campings) met hier en daar gewoon wild kamperen. En qua eten was het relatief simpel en gewoon spul kopen bij de supermarkt of even eten bij de de Mac/BK. Kleren (hadden voor 1 week aan kleren mee) deden we gewoon in de wasmachine en droger op campings.

Nu zou ik het wel iets anders aanpakken qua materiaal (zoals een goede doek voor onder de tent, 2-pits gasstel is handiger) met hier en daar wat meer luxere campings, etc (ben bijna 50, dus het mag allemaal wat rustiger :+); maar deze trip was onvergetelijk (geen van de campings of kampeerlocaties waren gereserveerd) en qua weer heeft dat tentje van Decathlon (indertijd 60 euro) alles doorstaan zonder dat we het koud of niet comfortabel hadden.

[ Voor 77% gewijzigd door nwagenaar op 17-08-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

mss goed om TS eens te updaten met een lijst apps :-) ACSI, CaraMap en Campy mogen er ook op.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Sowieso mogen die lijstjes bijgewerkt worden. Ik mis bijvoorbeeld ook opencampingmap.org (you hate it or love it ;) ). Wellicht dat @Gonadan of @naitsoezn die eens toe kunnen voegen?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:24
Vandaag mijn Coleman 424 weer eens aan de praat proberen te krijgen. Een kleine lekkage bij de kraan had ik snel opgelost, maar ik loop nog tegen twee problemen aan.
1. Wanneer ik de vlam laag zet ontstaat er bij de sproeier een vlam
2. Het maar niet om een krachtige en stabiele blauwe vlam te krijgen als de brander goed warm is (zie filmpje).

Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umNVl0Xvo393SDnlVMKYBL8D_CY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fcmpnFuAZ7m5swyVIzGR6ffJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20
rockerpoet schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:58:
Vandaag mijn Coleman 424 weer eens aan de praat proberen te krijgen. Een kleine lekkage bij de kraan had ik snel opgelost, maar ik loop nog tegen twee problemen aan.
2. Het maar niet om een krachtige en stabiele blauwe vlam te krijgen als de brander goed warm is (zie filmpje).

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]
Wellicht een nieuwe aanschaffen met oog op je veiligheid en die van je omgeving (camping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 07-10 17:31

De prijzen in Nederland liggen wel erg hoog. Wij zijn momenteel in de Vogezen. Camping met zwembad, zwemmeertje en verder heel prima. Volgens mij voor 2,5 week 900-1000 euro betaald voor een erg grote plek. Privésanitair was niet veel duurder, maar dat leken ons geen fijne plekken.

En als ik nu even willekeurig kijk bij RCN Moulin de la Pique (Dordogne) is het komend jaar nog geen 1000 euro voor twee weken. En dat zijn in mijn ervaring erg fijne campings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsD
  • Laatst online: 22:10

MsD

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]
Lijkt dat je niet genoeg druk hebt. Of de kraan niet ver genoeg open gedraaid bij het aansteken. Dan schiet de vlam wel eens de verstuiver in.

Niks om je zorgen te maken. Goed schoonmaken, dus even helemaal uit elkaar halen, let wel even op de priknaald, die moet je voorzichtig doen
Schroef gedeeltes even een beetje invetten met vaseline of kogellager vet (of wat je maar hebt....) is altijd een aanrader.

Deze dingen zijn fool-proof, en onverwoestbaar. Is niks gevaarlijks aan. Beetje onderhouden en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]
Klinkt alsof die verzopen is. Even die U-bocht goed laten uitdampen (vlammetje erbij kan helpen maar pas op voor een eventuele steekvlam...). Of toch wellicht de nozzle een beetje verstopt? (paar keer goed open dicht draaien kan dit verhelpen).

En staat hier wellicht iets tussen:

https://classiccampstoves...-lighting-burner-i.52171/

deze Coleman's zijn nagenoeg onverwoestbaar en goed te reviseren. Misschien dat het anders s met een paar nieuwe onderdelen op te lossen is als het een groter probleem is (maar denk het niet). Staat veel info op het internet , maar dat had je wellicht ook al gevonden.

*edit* en zie advies hierboven

[ Voor 12% gewijzigd door Hopjesvla79 op 17-08-2025 14:36 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:19
barrymossel schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:12:
[...]
De prijzen in Nederland liggen wel erg hoog.
Dat valt echt wel mee. Waarschijnlijk voor luxe 5 sterren camping wel, maar mooie natuurcamping is prima betaalbaar. En ja de kinderen vermaken zich prima.

Wij betaalden dit jaar €575,00 voor 4 personen/15 nachten. Dat was een natuurcamping met zwemplas en incl 6amp stroom. Dus goedkoop kan zeker wel. Wel kleine camping zonder animatie.

Maar als je luxe wil dan betaal je daar ook voor. Dat is ook logisch, moet ergens van betaald worden. Dat is voor ons echt no go zo'n campings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:27
[...]

De prijzen in Nederland liggen wel erg hoog. Wij zijn momenteel in de Vogezen. Camping met zwembad, zwemmeertje en verder heel prima. Volgens mij voor 2,5 week 900-1000 euro betaald voor een erg grote plek. Privésanitair was niet veel duurder, maar dat leken ons geen fijne plekken.

En als ik nu even willekeurig kijk bij RCN Moulin de la Pique (Dordogne) is het komend jaar nog geen 1000 euro voor twee weken. En dat zijn in mijn ervaring erg fijne campings.
Voor 1000,- stond ik 4 week op Terschelling, dus zo duur is Nederland nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ik verwacht bij RCN komende jaren flinke wijzigingen. Nu overgenomen door Investeerder Blackrock. De lokale camping hier verderop is al een soort van rush: veel lokale vaste gasten verkopen hun vaste caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nwagenaar schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Natuurcampeerterreinen applicatie (het heet kamperen in de Appstore van iOS), deze is van het groene boekje.

@Get!em
Je kunt het zo duur en goedkoop maken als je dat zelf wilt.
Klopt zeker, maar toch al weer €500 voor materiaal van de goedkope kwaliteit met misschien een beperktere levensduur en ook thuis benodigde opslag ruimte. (Toen ik in een klein appartement met klein fietshok woonde was dat toch echt een ding).

Al met al toch weer kosten waar andere mensen bij denken: die heb ik niet en daar huur ik een huisje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 13:49
Get!em schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:34:
[...]

Klopt zeker, maar toch al weer €500 voor materiaal van de goedkope kwaliteit met misschien een beperktere levensduur en ook thuis benodigde opslag ruimte. (Toen ik in een klein appartement met klein fietshok woonde was dat toch echt een ding).

Al met al toch weer kosten waar andere mensen bij denken: die heb ik niet en daar huur ik een huisje van.
Als ik kijk naar de kosten van een huisje huren t.o.v. Mijn eigen spullen dan heb ik dat er volgens mij in 2 a 3 zomers uit. Voor twee weken een huisje huren ben je zomaar 2.5-3k kwijt. Dat is 1500-2000 meer dan ik heb betaald voor mijn kampeerplek. Voor 2k kan je best wel wat leuke kampeerspullen verzamelen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyberpope schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

Niemand?? Ik vind hem echt niet lekker branden
iets beter filmpje, lijkt toch wel te doen:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-10 22:27
Wij hebben nu na vele jaren campers (die we waarschijnlijk nog zouden rijden als ze redelijkerwijs door de APK te slepen waren) en een paar jaar huisje huren nu een vouwwagen. Moesten voor kamperen wel weer wat spulletjes opstarten want dat hadden we uiteindelijk toch bij een camper weggedaan.

We hebben de la Luna van Campooz en hoewel het wat extra tijd kost met opzetten vindt ik het wel een prettige "tent"? Gelukkig veel opslag onder het bed ook.
En tot nu toe vaak met Dutch oven op een soort vuurbak gekookt wat achteraf wel sfeer oplevert...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z54U6uveTf0w4I-zr5CQiU_wIjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYjyi6l5vPhWHR2v4Sd1dhWe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door mfellman op 17-08-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Cyberpope schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

iets beter filmpje, lijkt toch wel te doen: [YouTube: 20250817 165338~2]
Is dat een Safari Chef? Die van mijn draait maar 180 graden: bovenin is uit, links is maximaal, onder is minimaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pirke schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:06:
[...]

Is dat een Safari Chef? Die van mijn draait maar 180 graden: bovenin is uit, links is maximaal, onder is minimaal...
Yep, maar ik kan blijven draaien, 6x rond, maar in die 180 graden lijkt wel min tot max te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Cyberpope schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:09:
[...]

Yep, maar ik kan blijven draaien, 6x rond, maar in die 180 graden lijkt wel min tot max te zijn.
Dan is er misschien een palletje kapot in de draaischijf waardoor hij helemaal rond gaat. Gewoon aan de 0-180 graden houden, ding brand prima zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pirke schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Dan is er misschien een palletje kapot in de draaischijf waardoor hij helemaal rond gaat. Gewoon aan de 0-180 graden houden, ding brand prima zo te zien.
Of veel oudere versie... waarbij dat palletje nog niet was.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Ik heb hier in IJsland al vele apartere kampeermiddelen gezien, van Unimog- campers, de hotelbus (een bus met slaapkamers) andere vage omgebouwde big-foot achtige campers, etc, maar de volgende is toch ook wel weer een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0KlYdfBaoB7F9qadLtlxxf3sXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSP9zkmJZCfRW3Hnhqes2Sx3.jpg?f=fotoalbum_large

de daktentbus: 12 daktenten (a 2 personen/tent) op een bus _/-\o_

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-10 10:39
Cyberpope schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

iets beter filmpje, lijkt toch wel te doen: [YouTube: 20250817 165338~2]
Dit is wel ongeveer vergelijkbaar met die van mij. Ziet er uit als een oude(re) uitvoering?
Ik vind het wel fijn dat je hem niet zo hoort blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Get!em schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:34:
[...]
Ik woonde in die tijd in een 2-kamer appartement zonder fietshok, het netjes opslaan was (voor mij iig) geen issue. En mijn balkon op het zuiden was een uitstekende locatie voor het drogen van de tent.

Wat betreft goedkope kwaliteit, de meeste zaken gebruik ik na 15 jaar nog steeds (waaronder een reis van 2 weken in Zwitserland, Oostenrijk en noorden van Italië alsmede 2 weken in Slowakije, Slovenië en Kroatië in de zomer) waarbij ik de laatste 7 jaar minimaal 2 keer per jaar kampeer.

Uiteraard heb ik enkele zaken geupgrade (boel op batterijen vervangen voor oplaadbare varianten, power banks op zonne-energie, 2-pits gas stelletje, aparte grill, koelbox met stroomaansluiting, tenten met meer ruimte, etc) mede ook omdat ik nu ook kampeer in de lente en herfst en met meer personen, dus dan wil je iets beter spul om dat te kunnen faciliteren.

Dan nog kun je veel zaken tweedehands aanschaffen, zeker na de zomerperiode komen mensen erachter dat kamperen toch niet helemaal datgene is en willen ze er vanaf.

Het enige wat ik heb gedaan met de pop-up was deze om de 5 jaar opnieuw impregneren, voor de rest gewoon netjes de boel laten drogen als die was gebruikt en goed opbergen. De pop-up heb ik vorig jaar weggegeven via een weggeef hoek en vervangen voor een MSR Elixir 3 kloon van nog geen 100 euro op Amazon (die alweer 3 keer is gebruikt, waaronder in April met nachtvorst).

Daarbij ben ik een echte weekend kampeerder of sta ik max 2 nachten bij een doorreis: ik kampeer meestal met activiteiten in mijn achterhoofd (wandelen/hiken of sightseeing). Nu heb ik zeker materiaal waardoor ik 2 weken zou kunnen bivakkeren op een camping, maar dat is niet mijn ding :+
Gezien de prijzen die ze tegenwoordig in Nederland vragen voor een weekend in het hoogseizoen zijn de kosten van de eenmalige aanschaf en een weekend weg iets hoger voor 2 personen, maar als je een tweede keer weg gaat in datzelfde jaar of jaren achtereen dan kan het behoorlijk aantikken; laat staan met meer personen.

Ik betaalde afgelopen weekend voor 2 volwassenen en 3 nachten een bedrag van 65 euro incl stroom en toeristenbelasting, het weekend met mijn zwager (4 volwassenen en 4 kinderen) was 380 voor 3 nachten incl luxe ontbijt op zondag.

Het enige wat het geval is (het missen van) luxe: wat dat betreft vergt het (in mijn geval) wat kleine aanpassingen tov wat ik gewend ben maar waar ik ben moet de voorzieningen (douchen, toiletten, etc) wel gewoon goed zijn.

Als het wat frisser is dan kleed je wat warmer en-of maak je een vuurtje (mits toegestaan), het eten is wat makkelijker/simpeler en daarna even 10 minuten afwassen met de hand daar word je niet minder van.

Constant regen tijdens kamperen is zeker een ding, zelfs met tenten met meer ruimte en-of een luifel (al dan niet met een vuurtje) is niet fijn; helemaal als je ergens 1 of 2 weken staat bijvoorbeeld en als je kinderen mee hebt. Aan de andere kant is een luxe huisje met zwembad in Italië terwijl het 40 graden is ook verre van ideaal heb ik gisteravond vernomen…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 06-10 14:17

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aokEl3c6wNB8WkODbWhfU2keIck=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7YalJMKGoWPgp6v10jgSKbAY.jpg?f=user_large

De vakantie eindigde zoals deze was begonnen, met regen :+ Ook wel weer redelijk typisch, binnen 5 minuten ontwikkelde er zich een onweersbui tijdens het inpakken waardoor de droge vouwwagen weer zeiknat was geworden. Zat de Bergfex app er toch weer eens naast :P

Achteraf gezien had ik het croissantje toch niet moeten eten want dat waren nou net die 5 minuten die we nodig hadden :P Gelukkig waren de buren met de Livingstone zo vriendelijk om even een handje te helpen. En tijdens deze chaos sliep de prepuber nog vrolijk door in haar tent alsof er niks aan de hand was :')

Vervolgens een rit van 12 uur richting huis achter de kiezen, even wat slaap gepakt en inmiddels staat de vouwwagen weer te luchten op de parkeerplaats.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:56
[...]

Als je de tolkosten en brandstof mee rekent is het verschil niet zo groot meer, maar de campings met faciliteiten e.d. worden ieder jaar idd wel stuk duurder, maar imo ligt dit ook wel in lijn dat de meeste salarissen e.d. ook stijgen dus uiteindelijk vestzak-broekzak principe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij gaan al enkele jaren 2 weken in de meivakantie en 2 weken in de zomervakantie. In de meivakantie kosten de stacaravans op 4/5 sterren campings in Frankrijk tussen de 900 en 1500 euro (van eenvoudig tot super luxe met jacuzzi enzo) en in de zomer kosten dezelfde stacaravans 3000 - 5500 euro voor 2 weken.

Dus in de meivakantie boeken we zo'n luxe huisje en in de zomer een goedkope :). Tevens is in de meivakantie de bezetting ongeveer 20%, de kinderen hebben soms het hele zwembad met glijbanen voor zichzelf of met enkele andere Nederlandse kindjes. Weer is wel wat wisselvalliger/kouder dus we gaan iets zuidelijker.

Ik ben ook aan het kijken voor een vouwwagen, maar dat maakt op zich prijstechnisch niet zoveel uit als je alles meerekent.

Voorbeeld wat we nu aan het bekijken zijn voor de meivakantie, onze (3) jonge kinderen vinden zo'n waterpark geweldig, kost 964 voor 2 weken en dan heb je een 5 persoons huisje met vaatwasser, airco etc in de 'premium' wijk (veel ruimte om de huisjes).

Als de kinderen wat ouder zijn en zo'n vakantiepark niet meer hoeft dan zou ik de meivakantie gebruiken voor wat luxere vakanties verder weg.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2025 11:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Sport_Life
Grappig om te zien dat de kosten tijdens de mei-vakantie een stuk lager zijn; in Nederland en Duitsland zie ik (met regelmaat) geen verschil vanaf Pasen en begint het hoogseizoen vaak al in april en loopt het door tot eind augustus. Nu zijn de prijzen in Duitsland over het algemeen iets lager ivm belasting, maar toch.

Eens in de gaten houden, het noorden van Frankrijk is niet ver voor een weekendje weg ;)

Dit weekend weer een kampeerweekend op het programma, dit keer (weer) naar Landgoed De Barendonk in Beers (nabij Cuyk/Nijmegen), maar nu met een 2-tal vrienden dit keer (kosten 66 euro voor 2 nachten en 3 personen). Ik kreeg gisteravond nog een bericht dat ze op zaterdag een pizzaavond gingen doen met lokale speciaalbiertjes, dat scheelt weer koken. En de Obelink Boreas 5 is ook binnen, dus ik vermoed dat ik die dit weekend ga gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 18-08-2025 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nwagenaar schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:40:
@Sport_Life
Grappig om te zien dat de kosten tijdens de mei-vakantie een stuk lager zijn; in Nederland en Duitsland zie ik (met regelmaat) geen verschil vanaf Pasen en begint het hoogseizoen vaak al in april en loopt het door tot eind augustus. Nu zijn de prijzen in Duitsland over het algemeen iets lager ivm belasting, maar toch.

Eens in de gaten houden, het noorden van Frankrijk is niet ver voor een weekendje weg ;)

Dit weekend weer een kampeerweekend op het programma, dit keer (weer) naar Landgoed De Barendonk in Beers (nabij Cuyk/Nijmegen), maar nu met een 2-tal vrienden dit keer (kosten 66 euro voor 2 nachten en 3 personen). Ik kreeg gisteravond nog een bericht dat ze op zaterdag een pizzaavond gingen doen met lokale speciaalbiertjes, dat scheelt weer koken. En de Obelink Boreas 5 is ook binnen, dus ik vermoed dat ik die dit weekend ga gebruiken.
België is ook mogelijk vanaf 840 euro voor 2 weken in een huisje. Zwemmen zal dan niet gaan maar in de Ardennen is genoeg te doen.

Ik vind het zelf niet erg om ver te rijden voor lekker weer en onze kinderen slapen een groot gedeelte van de tijd. (En een benzine auto dus we hoeven niet iedere 300km te pauzeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 17:05
Sport_Life schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

België is ook mogelijk vanaf 840 euro voor 2 weken in een huisje. Zwemmen zal dan niet gaan maar in de Ardennen is genoeg te doen.

Ik vind het zelf niet erg om ver te rijden voor lekker weer en onze kinderen slapen een groot gedeelte van de tijd. (En een benzine auto dus we hoeven niet iedere 300km te pauzeren).
La Closure heeft ook een overdekt zwembad.....en volgens hun website zijn zowel de open als overdekte baden open in voor- hoogseizoen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
nwagenaar schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:40:
@Sport_Life

Wanneer de vakanties "gunstig vallen", dus dat er in FR e.d. geen vakantie is scheelt het veel. Afgelopen mei 2 weken Côte d'Azur geweest voor 340 euro. Wel zijn dan pas veel campings net open en nog niet alles open zelfde geldt voor activiteiten programma e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:31

PoweRoy

funky!

Sport_Life schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Wij gaan al enkele jaren 2 weken in de meivakantie en 2 weken in de zomervakantie. In de meivakantie kosten de stacaravans op 4/5 sterren campings in Frankrijk tussen de 900 en 1500 euro (van eenvoudig tot super luxe met jacuzzi enzo) en in de zomer kosten dezelfde stacaravans 3000 - 5500 euro voor 2 weken.

Dus in de meivakantie boeken we zo'n luxe huisje en in de zomer een goedkope :). Tevens is in de meivakantie de bezetting ongeveer 20%, de kinderen hebben soms het hele zwembad met glijbanen voor zichzelf of met enkele andere Nederlandse kindjes. Weer is wel wat wisselvalliger/kouder dus we gaan iets zuidelijker.

Ik ben ook aan het kijken voor een vouwwagen, maar dat maakt op zich prijstechnisch niet zoveel uit als je alles meerekent.

Voorbeeld wat we nu aan het bekijken zijn voor de meivakantie, onze (3) jonge kinderen vinden zo'n waterpark geweldig, kost 964 voor 2 weken en dan heb je een 5 persoons huisje met vaatwasser, airco etc in de 'premium' wijk (veel ruimte om de huisjes).

Als de kinderen wat ouder zijn en zo'n vakantiepark niet meer hoeft dan zou ik de meivakantie gebruiken voor wat luxere vakanties verder weg.
Hey dat is toevallig. De camping Aloha zijn we nu 2x geweest. Altijd een fijne tijd gehad en inderdaad in de meivakantie is het super goedkoop. Wij pakken dan een goedkope stacaravan.

Wat wij doen is 2 weken meivakantie naar 'warme' gebieden. Zijn nu gardameer en 3 keer franse zuidkust geweest. Elke keer rond de 22 graden wat erg lekker weer is. Bij gardameer (Bella Italia) hadden we helaas geen verwarmd zwembad dus dat was te koud voor die tijd van het jaar. Bij de Sandaya campings in frankrijk zijn ze verwarmd dus lekker smorgens zwemmen in zwembad, dan lunchen en in de middag (op loopafstand) naar t strand.

In de zomervakantie gaan we niet zo ver (Luxemburg, Normandie). Franse zuidkust is dan te warm.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PoweRoy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Hey dat is toevallig. De camping Aloha zijn we nu 2x geweest. Altijd een fijne tijd gehad en inderdaad in de meivakantie is het super goedkoop. Wij pakken dan een goedkope stacaravan.

Wat wij doen is 2 weken meivakantie naar 'warme' gebieden. Zijn nu gardameer en 3 keer franse zuidkust geweest. Elke keer rond de 22 graden wat erg lekker weer is. Bij gardameer (Bella Italia) hadden we helaas geen verwarmd zwembad dus dat was te koud voor die tijd van het jaar. Bij de Sandaya campings in frankrijk zijn ze verwarmd dus lekker smorgens zwemmen in zwembad, dan lunchen en in de middag (op loopafstand) naar t strand.

In de zomervakantie gaan we niet zo ver (Luxemburg, Normandie). Franse zuidkust is dan te warm.
Haha ja wij hebben sinds een paar jaar die Sandaya campings ontdekt, de faciliteiten en de huisjes zijn altijd goed. Aandachtspunt is dat enkele van hun campings wel echt ver van bezienswaardigheden zijn.

Afgelopen mei vakantie zaten we hier 2 weken voor 675 euro in een huisje! :D
Erg mooie camping met een 400m atletiekbaan (wel op zn Frans :+) voor papa :9. Zwembad was niet verwarmd dus niet altijd lekker.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
MsD schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Lijkt dat je niet genoeg druk hebt. Of de kraan niet ver genoeg open gedraaid bij het aansteken. Dan schiet de vlam wel eens de verstuiver in.

Niks om je zorgen te maken. Goed schoonmaken, dus even helemaal uit elkaar halen, let wel even op de priknaald, die moet je voorzichtig doen
Schroef gedeeltes even een beetje invetten met vaseline of kogellager vet (of wat je maar hebt....) is altijd een aanrader.

Deze dingen zijn fool-proof, en onverwoestbaar. Is niks gevaarlijks aan. Beetje onderhouden en gaan.
Top! Hoe pak je het schoonmaken van de generator meestal aan? Ik lees op internet van alles: azijn, WD-40, staalborstel. Ben benieuwd wat het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Laatst online: 22:10

MsD

rockerpoet schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Top! Hoe pak je het schoonmaken van de generator meestal aan? Ik lees op internet van alles: azijn, WD-40, staalborstel. Ben benieuwd wat het beste werkt.
YouTube: Cleaning and maintenance of a Coleman fuel burner

Geen wd40 of staalborstel graag. Beetje poetsen met een doekje of een heeeeeeel fijn schuurpapiertje. Maar eigenlijk hoeft dat ook niet.
Heel kort:
Pompen, beetje benzine erdoor spuiten
Losmaken, beetje benzine erdoor
Druk eraf halen en regelaar los maken beetje benzine mag er door.
Naald voorzichtig schoonmaken met een doekje (of sok...😉)
Schoon blazen, olie erop in elkaar zetten.

Voila.

Let wel op dat je dingen niet te strak aandraait, en die naald moet je voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• maartend
Je moet tent of huisje niet bekijken vanuit kostenoverweging. Je moet datgene doen dat je leukste vindt en voor jou budget geschikt.

Elke kampeerder zal zeggen dat tent goedkoper is, elke huisjes vakantieganger van huisje. Beiden zijn pure klets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
MsD schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:05:
[...]
YouTube: Cleaning and maintenance of a Coleman fuel burner

Geen wd40 of staalborstel graag. Beetje poetsen met een doekje of een heeeeeeel fijn schuurpapiertje. Maar eigenlijk hoeft dat ook niet.
Heel kort:
Pompen, beetje benzine erdoor spuiten
Losmaken, beetje benzine erdoor
Druk eraf halen en regelaar los maken beetje benzine mag er door.
Naald voorzichtig schoonmaken met een doekje (of sok...😉)
Schoon blazen, olie erop in elkaar zetten.

Voila.

Let wel op dat je dingen niet te strak aandraait, en die naald moet je voorzichtig mee zijn.
Dat stelt inderdaad niet veel voor, je vraagt je af of dat veel doet :) De vlam aan het eind van dat filmpje is wel wat krachtiger dan mijn 424. Ga dit morgen gelijk proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

maartend schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:36:
Je moet tent of huisje niet bekijken vanuit kostenoverweging. Je moet datgene doen dat je leukste vindt en voor jouw budget geschikt.
Uiteraard. Volgens mij zegt ook niemand dat een tent of huisje beter of goedkoper is..

Punt dat we willen maken is dat de meivakantie beduidend goedkoper is dan de zomer, of je nou in een tent zit of huisje ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sport_Life schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Uiteraard. Volgens mij zegt ook niemand dat een tent of huisje beter of goedkoper is..

Punt dat we willen maken is dat de meivakantie beduidend goedkoper is dan de zomer, of je nou in een tent zit of huisje ;)
Die klopt echt. Zelfs met solotentje en benen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Haha ja wij hebben sinds een paar jaar die Sandaya campings ontdekt, de faciliteiten en de huisjes zijn altijd goed. Aandachtspunt is dat enkele van hun campings wel echt ver van bezienswaardigheden zijn.

Afgelopen mei vakantie zaten we hier 2 weken voor 675 euro in een huisje! :D
Erg mooie camping met een 400m atletiekbaan (wel op zn Frans :+) voor papa :9. Zwembad was niet verwarmd dus niet altijd lekker.
Hmm jullie verkopen de Sandaya campings wel voor de mei-vakantie... Dat zal vast niet goed zijn voor de prijzen :-). Enige nadeel vind ik de kans op slecht(er) weer in de mei-vakantie in Aquitaine, hoe was dat voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Sander schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:56:
[...]

Hmm jullie verkopen de Sandaya campings wel voor de mei-vakantie... Dat zal vast niet goed zijn voor de prijzen :-). Enige nadeel vind ik de kans op slecht(er) weer in de mei-vakantie in Aquitaine, hoe was dat voor jullie?
Je kunt ook naar Gardameer of Ardèche, zelfde prijsstelling. Wij hebben afgelopen 2 jaar pas dag van te voren beslist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sander schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:56:
[...]

Wij hadden ongeveer 20-25 graden, voor activiteiten perfect, voor zwemmen (kinderen) ging het net.
Kinderen hebben zich 2 weken heel goed vermaakt.

Er zijn natuurlijk veel meer organisaties dan Sandaya of je boekt via de anwb of de camping zelf , maar dan is het iets meer uitzoekwerk.
Bij Sandaya kun je tot 2 weken voor vertrek nog annuleren als je boekt voor januari dus bij slecht weer of als je een betere camping vindt krijg je je geld terug (met een klein risico dat bij faillissement je je aanbetaling kwijt bent).

Het ging mij ook niet om de organisatie, maar de prijs/kwaliteit die in mei veel beter is in Frankrijk, België, etc. Ongeacht welke organisatie of dat je met een solotent, Concorde of stacaravan gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

maartend schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Die klopt echt. Zelfs met solotentje en benen
Vroeger heel veel met een solotentje gereisd, nooit hoeven reserveren, ook in het hoogseizoen altijd wel plek. Aller mooiste plekje was een plaats tegen een hoge omheining aan, naar wat later bleek reed er 's nachts een trein ieder uur voorbij te komen. Was ook geen officiële plaats volgens mij ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2025 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:31

PoweRoy

funky!

Sport_Life schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Wij hadden ongeveer 20-25 graden, voor activiteiten perfect, voor zwemmen (kinderen) ging het net.
Kinderen hebben zich 2 weken heel goed vermaakt.

Er zijn natuurlijk veel meer organisaties dan Sandaya of je boekt via de anwb of de camping zelf , maar dan is het iets meer uitzoekwerk.
Bij Sandaya kun je tot 2 weken voor vertrek nog annuleren als je boekt voor januari dus bij slecht weer of als je een betere camping vindt krijg je je geld terug (met een klein risico dat bij faillissement je je aanbetaling kwijt bent).

Het ging mij ook niet om de organisatie, maar de prijs/kwaliteit die ik mei veel beter is in Frankrijk, België, etc. Ongeacht welke organisatie of dat je met een solotent, Concorde of stacaravan gaat.
Prijs/kwaliteit kan ik be-amen. In nederland in de meivakantie is niet normaal hoog.
Voor ons was de 3x regio serignan (franse zuidkust) 22 graden en stralend weer. Met uitzondering van vorig jaar waar we 1 week regen hadden en 1 week zon.
4 jaar geleden gardameer was ook stralend weer rond de 22 graden.

Wij boeken rond eind van t jaar/begin van het jaar en dan via een 3e party en niet sandaya zelf.

Dakkoffer op de auto en gaan :D

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

hier in mei nog verlengd 1 mei weekend naar Zeeland geweest - iets van 70€ voor 3 nachten (ACSI dacht ik ook nog). Leuke camping met zwembad (onverwarmd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:37
Cyberpope schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:40:
Ik heb gisteren ook voor het eerst mijn nieuwe safari chef uitgeprobeerd met Campingaz 904. Je hoort ‘m inderdaad helemaal niet. Dus ik had’m een paar minuten vol gas laten voorverwarmen om daarna de zoete aardappel erop te grillen. Instant diep zwarte grillstrepen, oeps :+

Onze vorige grill klonk op vol vermogen als een straaljager en ging lang niet zo hard als deze Safari chef. Echt een top ding, komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:19
Iemand nog een leuke tip voor een last minute camping in de Ardennen of Luxemburg?

Vereisten:
- verse broodjes op de camping verkrijgbaar
- honden gaat mee dus moet toegestaan zijn
- liefst een beekje of riviertje op of vlakbij de camping waar de hond in kan zwemmen/afkoelen
- mooie wandelroutes in bosgebied (ivm schaduw)
- liefst wat ruiger terrein in de omgeving

De rest is allemaal niet zo van belang. Prijs maakt me niet zo veel uit. Aanwezigheid van zwembad, animatie, bar of camping restaurant zijn geen must. Mag allemaal wel, maar het gaat echt om het kunnen wandelen met de hond.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1 ... 273 ... 277 Laatste