[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 269 ... 276 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
GoEV6 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Mooie tent maar imo niet te vergelijken met een Falco tent. Maar als je gaat kamperen op een plek waar je geen regen hebt en het is een graadje of 20 en meer dat is het natuurlijk een top tent. Net zoals bij een fiets heb je eigenlijk niet genoeg aan 1 tent die alle boxen afvinkt.
Gezien onze ervaringen met de kleine variant denk ik dat we wel een beeld hebben waar we aan zijn begonnen. En nee, dit is niet het zelfde als een falco of de waard. Voor ons wegen alleen de voordelen van zo’n katoenen bungalow degelijke tent niet op tegen de nadelen in transport en op- en afbouwtijd. Ik snap echter goed dat die afweging voor anderen anders uit kan pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 29-07-2025 20:11 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Nox schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:55:
[...]

Daar was ik, alleen van die harde plastic tapijten hebben ze.

Het geen wat ik zoek is een tentkleed van de vrijbuiter voor hun redwood navaro ben ik achter gekomen. Alleen die zijn allemaal rechthoekig :(
Zoek jij niet van dat schuimachtige tenttapijt? Dat heb ik ooit van van een rol gehaald, laat je afsnijden wat je nodig hebt en knip je het zelf bij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Aerotex heet dat. Ook redelijk ideaal spul als je een kuipzeil hebt in je voortent. Al het zand/aarde valt erdoorheen, dus plakt niet aan je voeten. Als je de tent inpakt klop je het uit en veeg je het droge zand zo uit de kuip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Aerotex is een merk, en ze maken ook tenttapijt. Ik heb wat anders maar het lijkt wel redelijk op elkaar denk ik.

Wij gebruiken het inderdaad op de kuip binnen, niet onder de luifel.

[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 29-07-2025 23:26 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 21:29

Nox

Noxiuz

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Zoek jij niet van dat schuimachtige tenttapijt? Dat heb ik ooit van van een rol gehaald, laat je afsnijden wat je nodig hebt en knip je het zelf bij.
Die heb ik, voor de voortent. Weet wat je bedoelt. Maar da's niet wat ik zocht. Het is een soort van picknick-kleed. De vrijbuiter levert het dus als optie voor hun redwood tenten.

Anyway, die zijn niet in mijn maat te krijgen. Wat is de next-best-thing? Die fleecedeken lijkt me ook wel comfortabel, maar te pluizig en dat haat ik :+ @Gonadan hoe is de ervaring met Aerotex in een tent met bisonyl kuipzijl? Is dat een beetje fijn aan de voeten?

Of maar gewoon voor de hardere 'tapijten' gaan voor buiten? (zoals de foto hierboven voor die karsten350) Zit er niet echt op te wachten om scheuren te krijgen in de kuip als ik er een stoel in zet zeg maar.

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 30-07-2025 01:08 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 23:19
Wij zetten onze stoelen direct het bisonyl kuipzeil. Geen centje pijn. Ligt wel aan het materiaal en de dikte of dat een verstandig idee is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:21
Nox schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:48:
[...]

Klopt, die ken ik ook, maar die hebben van dat harde polyester/nylon draad en ik was op zoek naar iets zachters eigenlijk.

[Afbeelding]

Hopelijk werkt de afbeelding, maar hier zie je dus van die harde draden. Deze tapijten kan je overal wel krijgen maar weet niet of ze nou echt zo lekker lopen met blote voeten. Meer om op gras te leggen idee denk ik dan.
Lijkt erg op het materiaal van de onze. Volgens mij hebben wij deze: https://www.kampeerhalrod...7caed72abb2965463980d0288

Ik was er over verbaasd hoe comfortabel het was op vakantie. Op de camping in Kroatië hadden we op onze plek zand met veel kleine grind steentjes. Op blote voeten liep het zacht genoeg en heb ik de steentjes niet gevoeld.
Ze hebben ze in tig afmetingen.

Schoonmaken als je er op knoeit is een makkie. Bij thuiskomst hebben we hem uit fatsoen schoongemaakt in de tuin, maar was eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9-Mn4E6wAabt2JE5gbW_LCnXDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY7pSSkWdTpe1Nb28XwMLJtC.jpg?f=fotoalbum_large

Schaamteloze crosspost uit t motortopic..

Even en kleiiiinnnn uitstapje omdat 't weer semi OK is... Gister opgestapt en lekker binnendoor getourd naar natuurkampeerterrein 'Oude Willem' in 't Drenths-Friese Wold O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:08
Nox schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:48:
[...]

Klopt, die ken ik ook, maar die hebben van dat harde polyester/nylon draad en ik was op zoek naar iets zachters eigenlijk.

[Afbeelding]

Hopelijk werkt de afbeelding, maar hier zie je dus van die harde draden. Deze tapijten kan je overal wel krijgen maar weet niet of ze nou echt zo lekker lopen met blote voeten. Meer om op gras te leggen idee denk ik dan.
Heb je er weleens op gelopen? Want hoewel het stevige draden zijn lopen ze heel zacht. Wij hadden eerst een patiomat voor in het voorste gedeelte van de tent. Maar dit jaar ook in de tent op het kuipzeil.

Loopt echt prima op blote voeten. Wij hadden eerst zo'n tenttapijt met gaatjes, maar dat is lastig schoonmaken. Takjes, gras enzo krijg je er niet uitgeveegd. Met de patiomat even de zachte bezem erover en grootste troep veeg je er zo af. Zand gaat er nog wel doorheen. Maar dat veeg ik na de vakantie wel uit het kuipzeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nox schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 01:07:
[...]

Die heb ik, voor de voortent. Weet wat je bedoelt. Maar da's niet wat ik zocht. Het is een soort van picknick-kleed. De vrijbuiter levert het dus als optie voor hun redwood tenten.

Anyway, die zijn niet in mijn maat te krijgen. Wat is de next-best-thing? Die fleecedeken lijkt me ook wel comfortabel, maar te pluizig en dat haat ik :+ @Gonadan hoe is de ervaring met Aerotex in een tent met bisonyl kuipzijl? Is dat een beetje fijn aan de voeten?

Of maar gewoon voor de hardere 'tapijten' gaan voor buiten? (zoals de foto hierboven voor die karsten350) Zit er niet echt op te wachten om scheuren te krijgen in de kuip als ik er een stoel in zet zeg maar.
Dat gaatjesschuimspulding gebruiken we nu al tien, vijftien jaar of zo? Eerst in onze tunneltent op de kuip en nu in de vouwwagen.

Bevalt heel goed. Voelt veel zachter en warmer dan met je blote voeten op koud bisonyl, en beschermt de kuip ook wat extra. En zoals @Sjoewe aangeeft valt het zand erdoor dus dat blijft niet meer steeds aan je voeten hangen.

Omdat het binnendeel van de vouwwagen kleiner is dan die van de tent heb ik een strook af moeten knippen. Dat ligt nu dus voor de deur onder de luifel. Kan je daar gewoon op sokken staan en schoenen uit doen zonder dat je van alles naar binnen loopt.
Behalve als de grond nat is natuurlijk, dat komt erdoor. :+

Bevalt erg goed en voelt veel prettiger dan die harde geweven plastic kleden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 11:09
Ik heb ook datzelfde spul, Safaritex bij De Wit. Bevalt prima loopt lekkerder dan het gewone tentzeil en zand e.d. valt er inderdaad doorheen.

Bij De Wit hebben ze het in allerlei verschillende maten dus zit vast iets bij dat in je tent past.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Smurf

Detri

Gonadan schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:33:
[...]

Dat gaatjesschuimspulding gebruiken we nu al tien, vijftien jaar of zo? Eerst in onze tunneltent op de kuip en nu in de vouwwagen.

Bevalt heel goed. Voelt veel zachter en warmer dan met je blote voeten op koud bisonyl, en beschermt de kuip ook wat extra. En zoals @Sjoewe aangeeft valt het zand erdoor dus dat blijft niet meer steeds aan je voeten hangen.

Omdat het binnendeel van de vouwwagen kleiner is dan die van de tent heb ik een strook af moeten knippen. Dat ligt nu dus voor de deur onder de luifel. Kan je daar gewoon op sokken staan en schoenen uit doen zonder dat je van alles naar binnen loopt.
Behalve als de grond nat is natuurlijk, dat komt erdoor. :+

Bevalt erg goed en voelt veel prettiger dan die harde geweven plastic kleden.
Dit is precies hoe wij het ook doen. We hebben nu 2 van die kleden: Eentje ligt altijd in de voortent, met afhankelijk van de staat van de plek een bouwzeil eronder of gewoon direct op het gras. De ander is nog van onze oude tent en een maatje kleiner. Die ligt ofwel onder de luifel (bij langer verblijf) of als een soort uitloopmat xl voor de voortent. Dat laatste vooral aan het eind van het seizoen als er meer zand dan gras voor de tent ligt. Scheelt een hoop bagger die mee naar binnen gelopen wordt. Met een 2-tal reststukjes kan ik dan nog het gat bij de doorloop opvullen indien gewenst.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Zo, camping geboekt. Koelbox besteld, verlichting komt eraan (fenix cl26pro), vrijdag de tent ophalen samen met kooktoestel (mestic opklapbaar ding) en wat campingkeukendingen zoals een bordje of 2 en een paar mokken, pan neem ik wel van thuis mee. Keukenkast wordt waarschijnlijk de crespo ap106 (stervensduur, maarja, in de vrijbuiter gevoeld en de rest is enorm veel montagewerk of wiebelt alle kanten op, op een betonnen vloer al) dan is de rest van mijn zorg enkel nog welke fietsen ik mee ga nemen denk ik :+ en ik moet een boek uitkiezen, de 3 donald ducks ga ik snel doorheen zijn gok ik zo.

Camping is uiteindelijk beek en hei geworden. Ze hebben daar een natuurkampeerterrein met stroom. Ik heb gemerkt dat veel terreinen geen stroom hebben. Winterprojectje wordt dan zeker een 12v accupack bouwen van 4 losse lfp-cellen, de koelbox draait daar ook op. Bms erbij en gaan. Zit ik alleen ermee dat de compressor van de tent op 230v draait...

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
Ik heb er ook eentje die op 12v draait vanaf de auto. Doet er wat langer over, maar gaat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Koekstra schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:52:
[Afbeelding]

Schaamteloze crosspost uit t motortopic..

Even en kleiiiinnnn uitstapje omdat 't weer semi OK is... Gister opgestapt en lekker binnendoor getourd naar natuurkampeerterrein 'Oude Willem' in 't Drenths-Friese Wold O+
Heerlijk dat soort campings. Die van Oude Willem heb ik vorig jaar aangedaan tijdens bikepacking.

Natuurkampeerterrein Borger is ook een aanrader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Sjoewe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:01:
Ik heb er ook eentje die op 12v draait vanaf de auto. Doet er wat langer over, maar gaat prima.
Ja, mogelijk dat ik hem later verkoop of een 230v inverter erbij neem. Waar ik 230v voor nodig zou hebben is me wel een raadsel, maar ach. Eerst eens kijken wat er voor die accubank nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Heeft misschien iemand een gouden tip voor een fijne, eenvoudige camping in de Belgische Ardennen, voor een weekend eind Augustus?
Nadrukkelijke wens: niet te duur :)
Nice to have: aan een riviertje, restaurantje op de camping of in de buurt.
Stroom is niet noodzakelijk, aangezien mijn zonnepaneel op de bus en accus het prima een paar dagen volhouden.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik ben er net achter gekomen dat 'mijn tent' nog verkocht wordt, wel door 'n ander merk... vast het design overgekocht. Hij is nog nieuw te koop onder de naam Vango Cosmos 300.

Ik kan deze tent echt zó aanraden. Voor 2 tot 4 personen perfect. Staat zo, windvast, én je hebt een vestibule waar je met 2 met een normale stoel in kan zitten, rechtop kan staan als je < 1.80 bent.

Ik kan er niet over ophouden Doe dat dan wel...

Maar hier dus, ter voorbeeld: https://www.vango-eu.com/cosmos-300
Hij staat hier met scheerlijnen maar dat is zwaar overkill voor de meeste tripjes :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vango is geen merk dat topkwaliteit levert. Dus hoop dat ze geen concessie op materiaal hebben gedaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
is dat ervaring of een aanname?

Ze bieden gewoon naar wat je betaalt. Het is geen Hilleberg, het is ook geen High Peak. Niveau Coleman.

[ Voor 65% gewijzigd door Hopjesvla79 op 31-07-2025 12:13 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, dat moet ik met je eens zijn.

Hopjesvla:
Eureka is ervaring.
Vango is... aanname. Ik heb nog geen tent van Vango gehad.

Deze tent moet het wel hebben van z'n buigbare, maar niet bréekbare stokken, en doek dat onder de spanning niet scheurt. Hij staat zoals je ziet van nature aardig op spanning. Als Vango daar ergens op gecompromitteerd heeft dan heb je al eerder dan 15 jaar gewoon een gescheurde tent.

Ik hou mijn Eureka nog even!

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 31-07-2025 12:06 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oude ervaring. Wel aantal jaren terug, maar was toen geen top spul. Heb geloof ik (tenzij ik die al heb weggeven) nog een slaapzak van ze. Maar de rest van de ervaringen waren niet zo positief.

Niet zo erg als Karrimor (dat is helemaal door het putje gegaan).

Maar dit zijn wellicht achterhaalde ervaring van een oude man.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb sterk het idee dat Vango het design voor deze tent heeft overgekocht van Eureka!, omdat dat inmiddels niet meer bestaat. Als je zelf met echt zo'n identieke tent op de markt komt pleeg je gewoon plagiaat en daar zal Eureka! zich best tegen beschermd hebben.

Maar deze tent moet het vooral hebben van de lichte aluminium stokken en die moet je onder best wat spanning in de oogjes van de buitentent drukken. De stoksleuven moeten stevig zijn en de stokken moeten niet knappen. Verder moet het doek van zelfde kwaliteit zijn. Eureka! heeft hem uitgevoerd in nylon en in katoen (2 aparte tenten dus), dat vind ik nog best knap omdat die twee stoffen heel verschillend zijn.

Als in in de WayBackMachine kijk staat hij bij Vango sinds augustus 2024 op de site. Dus, als we hem over 15 jaar nog ongehavend op Marktplaats vinden, is hij net zo goed als de mijne :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Heb zelf al een jaar of 10 een F10 tentje, prima ding. (F10 is de "expeditie lijn" van Vango) Gebruik hem de laatste tijd wat minder vanwege een lichtere Big Agnes, maar nooit problemen mee gehad. Net zomin trouwens als met de Eureka die ik daar voor weer had.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 22:02
Water bij de tent/vouwwagen/caravan/camper is al vaak besproken in dit topic lees ik terug. Maar ik kom niet tegen waar ik naar op zoek ben. Namelijk water op de kampeerplek zonder (plastic)bijsmaak. Wij gebruiken een 10l waterzak van de decathlon (reliance namaak, ook met kraantje), maar dat geeft vrij snel een plastic bijsmaak en gebruiken we daarom niet om te drinken. Koffie maken we er wel mee, maar als het water een halve dag in de zak heeft gestaan proef je dat eigenlijk al.

Ik ben daarom op zoek naar een oplossing waarin ik 5 tot 10l water kan bewaren en dat na 1,5 dag nog geen bijsmaak heeft gekregen. Dagelijks vullen vind ik geen probleem. Bij voorkeur iets dat zelfstandig kan staan (al dan niet door de vulling), een kraantje is een must.
Er zijn ontzettend veel soorten jerrycans en waterzakken, maar ik lees nergens er bij dat bijsmaak is uitgesloten. En volgens mij bestaat het wel. Mijn camelbak geeft geen bijsmaak af na 1,5 dag. Ik heb ooit een platypus gehad die dat ook niet deed. Beiden zijn echter niet geschikt als reservoir bij de tent.

Nu lopen we steeds met onze 0,5 tot 1,0 liter flessen heen en weer om drinkwater bij de tent te hebben, dat vind ik wat gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Adam1980 wat je proeft zijn waarschijnlijk de weekmakers. Ik zou eens een harde tank proberen bijvoorbeeld https://www.georgekniest....r-met-kraan-20-liter.html

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@franssie dat idee heb ik ook. Maar hoe kan het dan dat bij die kleine drinkzakken ik dat niet proef? Of is het gebruik dan anders? Ik heb er dan in ieder geval geen last van.
En is het bij hard plastic uitgesloten dat er een bijsmaak ontstaat (binnen 1,5 etmaal)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Adam1980 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:49:
@franssie dat idee heb ik ook. Maar hoe kan het dan dat bij die kleine drinkzakken ik dat niet proef? Of is het gebruik dan anders? Ik heb er dan in ieder geval geen last van.
En is het bij hard plastic uitgesloten dat er een bijsmaak ontstaat (binnen 1,5 etmaal)?
https://www.biesheuvel.nl/nl/jerrycan-rvs-20-liter-bas020rvs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Adam1980 ik denk dat die kleine zakken van ander materiaal gemaakt zijn, hoeven minder stevig te zijn.

Of je bij een harde tank minder proeft, ik denk het wel. Maar iedereen heeft een andere smaak.
Je hebt ook waterzakken voor in boten gemaakt van pvc, maar die beginnen dacht ik bij 50 liter

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hopjesvla79 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:24:
Heb zelf al een jaar of 10 een F10 tentje, prima ding. (F10 is de "expeditie lijn" van Vango) Gebruik hem de laatste tijd wat minder vanwege een lichtere Big Agnes, maar nooit problemen mee gehad. Net zomin trouwens als met de Eureka die ik daar voor weer had.
Mijn ervaringen waren tijdens pittige tochten, waarbij ik uiteindelijk erg blij was met kwaliteiten van Lowe, North Face en Hilleberg.
Wat het verschil was bij een forse storm in de bergen tussen je tent inpakken en in je regenjas buiten zitten versus toch in je tent liggen (maar dan ook slecht slapen vanwege het klapperen van de tent).

Maar nogmaals... opa spreekt.

(maar eisen die je aan materiaal stelt, is wel afhankelijk van wat je exact gaat doen...)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 31-07-2025 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:20
Ik herken dat wel, ik gebruik veel softflasks en dergelijke ivm hardlopen, en daar zit echt verschil in. Die van de Decathlon hebben allemaal zo'n bijsmaak en daarom gebruik ik die niet, ik koop eigenlijk alles van Hydrapak. Die hebben ook 10L waterzakken, maar geen ervaring mee dus kan niets garanderen.

Camelbak en Hydrapak zijn wel A merken die gewoon betere (TPU) flessen lijken te maken zonder (veel) bijsmaak. Overigens enkel gebaseerd op ervaringen van mij en in mijn kennissenkring. Flasks van 125 tot 500ml.

Bij hard plastic is de kans veel kleiner omdat je daar weinig weekmakers nodig hebt, wel moet je alsnog een goede plastic samenstelling hebben.

Camelbak verkoopt ook gewoon 10L varianten btw: https://www.camelbak.com/...dwvar_CB-2581_color=Clear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:14
Adam1980 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:27:
Water bij de tent/vouwwagen/caravan/camper is al vaak besproken in dit topic lees ik terug. Maar ik kom niet tegen waar ik naar op zoek ben. Namelijk water op de kampeerplek zonder (plastic)bijsmaak. Wij gebruiken een 10l waterzak van de decathlon (reliance namaak, ook met kraantje), maar dat geeft vrij snel een plastic bijsmaak en gebruiken we daarom niet om te drinken. Koffie maken we er wel mee, maar als het water een halve dag in de zak heeft gestaan proef je dat eigenlijk al.

Ik ben daarom op zoek naar een oplossing waarin ik 5 tot 10l water kan bewaren en dat na 1,5 dag nog geen bijsmaak heeft gekregen. Dagelijks vullen vind ik geen probleem. Bij voorkeur iets dat zelfstandig kan staan (al dan niet door de vulling), een kraantje is een must.
Er zijn ontzettend veel soorten jerrycans en waterzakken, maar ik lees nergens er bij dat bijsmaak is uitgesloten. En volgens mij bestaat het wel. Mijn camelbak geeft geen bijsmaak af na 1,5 dag. Ik heb ooit een platypus gehad die dat ook niet deed. Beiden zijn echter niet geschikt als reservoir bij de tent.

Nu lopen we steeds met onze 0,5 tot 1,0 liter flessen heen en weer om drinkwater bij de tent te hebben, dat vind ik wat gedoe.
Ik koop in Frankrijk hiervoor deze fles: https://www.colruyt.be/nl/producten/31009

Dan heb je een wegwerpfles van 8 liter die je op zijn zij kan leggen en waarmee je met het kraantje je beker kunt vullen. En bij mijn weten geen bijsmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Cyberpope schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Mijn ervaringen waren tijdens pittige tochten, waarbij ik uiteindelijk erg blij was met kwaliteiten van Lowe, North Face en Hilleberg.
Wat het verschil was bij een forse storm in de bergen tussen je tent inpakken en in je regenjas buiten zitten versus toch in je tent liggen (maar dan ook slecht slapen vanwege het klapperen van de tent).

seen it, been there (incl. opzitten in de tent om de boogstokken vast te houden). Maar goed, vlgs mij ging het min of meer of de specifieke Vango bungalowtent prut was. IMHO niet veel erger of beter dan vergelijkbare tenten in die prijsklasse. Je krijgt gewoon voor wat je betaalt.

Over storm gesproken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHFX26m7zuuEE_Frm6srCPDhovI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xinEOOEeNRDWHaM7jFjHDPiK.png?f=fotoalbum_large

Zaterdag eerste loopdag van onze tocht op IJsland..ben toch wel blij dat de verwachte windkracht 10 (was eerst nog 11..) zaterdagnacht is en is gaan liggen tegen de tijd dat wij willen starten. Stress testen hoeft nu ook weer niet per se...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Schaakpower schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Ik koop in Frankrijk hiervoor deze fles: https://www.colruyt.be/nl/producten/31009

Dan heb je een wegwerpfles van 8 liter die je op zijn zij kan leggen en waarmee je met het kraantje je beker kunt vullen. En bij mijn weten geen bijsmaak.
Ha! Die hadden wij steeds op onze 3 maanden reis in zuid Oost Europa. Werkte inderdaad prima, op een kraantje na. Maar een blijvende oplossing vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:56

_Eend_

🌻🇺🇦

Dark Blue schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:54:
Ik ben er net achter gekomen dat 'mijn tent' nog verkocht wordt, wel door 'n ander merk... vast het design overgekocht. Hij is nog nieuw te koop onder de naam Vango Cosmos 300.

Ik kan deze tent echt zó aanraden. Voor 2 tot 4 personen perfect. Staat zo, windvast, én je hebt een vestibule waar je met 2 met een normale stoel in kan zitten, rechtop kan staan als je < 1.80 bent.

Ik kan er niet over ophouden Doe dat dan wel...

Maar hier dus, ter voorbeeld: https://www.vango-eu.com/cosmos-300
Hij staat hier met scheerlijnen maar dat is zwaar overkill voor de meeste tripjes :P
Interessant tentje, ik ben voorzichtig aan het kijken naar een grotere tent om voor een week of langer op de camping te staan, en "jouw" tent ziet er prima uit. Als de kwaliteit ook nog vergelijkbaar is met jouw Eureka! dan krijgt deze tent een plekje op mijn lijstje van tenten om naar te kijken

Lastige is wel dat geen enkele winkel in de buurt 'm lijkt te hebben, en zeker met een tent van 450 euro wil ik hem wel even goed kunnen bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:19
Yukkie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:40:
Heeft misschien iemand een gouden tip voor een fijne, eenvoudige camping in de Belgische Ardennen, voor een weekend eind Augustus?
Stroom is niet noodzakelijk, aangezien mijn zonnepaneel op de bus en accus het prima een paar dagen volhouden.
Ik ben fan van deze camping, weet niet wat je budget is: https://www.cpbuitensport.be/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 07:18
@Adam1980 PET flessen een idee? Waar je in de supermarkt mineraalwater in koopt. Wel maar 1-1,5L flessen. Misschien zijn er grotere versies?

Ik drink regelmatig bruiswater, komt ook uit die flessen en heeft geen bijsmaak.

Onze watertank in de camper heeft ook geen bijsmaak, hooguit dat het water wat we tappen op vakantie een andere minerale samenstelling heeft en daardoor anders smaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:10
@Adam1980 Wij halen tegenwoordig een 5L fles met mineraal water op locatie (UK) in de supermarkt en gebruiken die dan als jerrycan voor de rest van de vakantie. Mocht het water op de camping niet lekker zijn vanwege het cloorgehalte halen we bij. Scheelt iig 10L met inpakken in de auto.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dark Blue schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:20:
Ik heb sterk het idee dat Vango het design voor deze tent heeft overgekocht van Eureka!, omdat dat inmiddels niet meer bestaat. Als je zelf met echt zo'n identieke tent op de markt komt pleeg je gewoon plagiaat en daar zal Eureka! zich best tegen beschermd hebben.
Ik vraag mij sterk af in hoeverre je het algemene ontwerp van een echt kunt patenteren gezien de immense hoeveelheid eenheidsworst.
En als Eureka zelf niet meer bestaat kan een ander prima hun ontwerp op de markt brengen toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Camping Marcourt kan ik aanraden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 15:00
@Adam1980

Gebruik een handpomp op een grote 8L fles .
In het buitenland voor 4-5€ te koop.
https://www.bol.com/nl/nl...vagoods/9300000000619086/
Zitten verloop stukjes/adapters bij voor kleinere flessen maar ik blijf die 8L fles bijvullen met kleinere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@DJGizbo & @JWWhisky Thanks voor de suggesties. Mijn vertrouwen in Belgische campings is weer hersteld ;) Ik kwam van de week niet verder dan campings die minimaal 30 euro per nacht vroegen, toen was ik er ff helemaal klaar mee. Voor 1 persoon en een busje en verder niets, vind ik dat wel wat aan de hoge kant. Het toppunt was een camping die 124 140 euro voor 3 nachten durfde te rekenen. Met z'n 2'en of een gezin is dat misschien niet heel gek, maar voor 1 persoon vind ik het een beetje gortig.

Mochten er nog meer suggesties zijn voor de ardennen, laat ze maar komen!

[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 31-07-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
Dark Blue schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:20:

Maar deze tent moet het vooral hebben van de lichte aluminium stokken en die moet je onder best wat spanning in de oogjes van de buitentent drukken. De stoksleuven moeten stevig zijn en de stokken moeten niet knappen. Verder moet het doek van zelfde kwaliteit zijn. Eureka! heeft hem uitgevoerd in nylon en in katoen (2 aparte tenten dus), dat vind ik nog best knap omdat die twee stoffen heel verschillend zijn.

Als in in de WayBackMachine kijk staat hij bij Vango sinds augustus 2024 op de site. Dus, als we hem over 15 jaar nog ongehavend op Marktplaats vinden, is hij net zo goed als de mijne :P
ook altijd een groot fan geweest van de Eureka! tenten maar helaas na het toch langzaam op raken van onze laatste El Capitan (wat al onze 2e was) toch op zoek gegaan naar een alternatief omdat ik hem niet meer kon krijgen. Had er zonder twijfel zo weer een gekocht om weer 5 jaar verder te kunnen. Nu maar gekozen voor een MSR Elixir 4, en dat is best aardig maar mist toch een aantal van de slimmigheden van de El Capitan. Ook wel naar Vango gekeken maar had er net iets minder vertrouwen in.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je doorgaat voor tent is deze goedkoop. Wel net over de grens van de Ardennen. https://www.heiltzerstee.lu/

https://www.heiltzerstee....NL-digital-compressed.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Yukkie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:22:
@DJGizbo & @JWWhisky Thanks voor de suggesties. Mijn vertrouwen in Belgische campings is weer hersteld ;) Ik kwam van de week niet verder dan campings die minimaal 30 euro per nacht vroegen, toen was ik er ff helemaal klaar mee. Voor 1 persoon en een busje en verder niets, vind ik dat wel wat aan de hoge kant. Het toppunt was een camping die 124 140 euro voor 3 nachten durfde te rekenen. Met z'n 2'en of een gezin is dat misschien niet heel gek, maar voor 1 persoon vind ik het een beetje gortig.

Mochten er nog meer suggesties zijn voor de ardennen, laat ze maar komen!
Alles wat ik ga noemen is waarschijnlijk al genoemd in dit topic, dus wat heb je zelf al gevonden?

De enige die ik kan toevoegen is Tonny, maar ik ken hun prijslijst niet uit mijn hoofd. Lekker kneuterige camping waar de rivier door- en omheen stroomt. Sommigen zouden het spartaans en oude meuk noemen maar dat is een kwestie van smaak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Iemand de gouden tip om een opblaasbare tent, in dit specifieke geval een Obelink Miami Air 6, zodanig af te stellen dat de ritssluiting van de deuren soepel open maar vooral dicht gaan? Zowel voor de tent zelf als de voorzetwand. In mijn 11 jaar met een Obelink stokken tent ging dit redelijk eenvoudig door de stokken omhoog of omlaag te verstellen. Maar met al m'n kampeerervaring lijk ik hier gek te worden :P

De deuren lijken onder spanning te staan. En dan voornamelijk vanaf de onderste helft van de deur. En ja... ik heb de tent met deur dicht afgespannen tot hij soepel open en dicht ging. Dan lijkt het een halve dag goed te gaan en vervolgens moet ik weer hemel en aarde bewegen om die deur dicht te krijgen. Lijkt me ook niet bepaald goed voor de stof / stiksels / etc.
Ik kan me voorstellen dat warmte en kou invloed hebben op de lucht in de buizen, maar herstellen voelt tocht wat moeizaam aan.

Heb geprobeerd haringen/lijnen anders af te spannen, lucht uit de buizen te laten lopen, buizen naar elkaar toe gedrukt. Nu ik wat lucht uit de buis heb laten lopen sluit de deur uiteindelijk wel, maar trek ik de buis iets naar beneden bij het sluiten van de deur, waar die eerst voor m'n gevoel steviger aan voelde. Dat lijkt me niet goed, temeer omdat de rits gewoon niet soepel loopt, en dat lijkt me wel de bedoeling.

Misschien moet ik na zoveel jaren stoktenten gewoon even wennen, maar begin nu gewoon aan m'n eigen kampeerskills te twijfelen :'(

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@nuffy Die handpomp is zo'n gek idee nog niet. Behalve dat je dan alsnog zo'n unit moet kunnen scoren. In NL is dat dan weer ongebruikelijk (bij mijn weten). En laten we nou net komende zaterdag het restant van onze vakantie in NL te gaan vieren. En vaak zijn we het voorjaar in NL, dus vind ik het nog steeds suboptimaal. Ik ga denk ik voor een kleine jerrycan van hard plastic. Dat gaat alleen deze vakantie niet meer lukken, dus komende wordt het nog even aanklooien met literflessen.
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Denman schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:04:
Iemand de gouden tip om een opblaasbare tent, in dit specifieke geval een Obelink Miami Air 6, zodanig af te stellen dat de ritssluiting van de deuren soepel open maar vooral dicht gaan? Zowel voor de tent zelf als de voorzetwand. In mijn 11 jaar met een Obelink stokken tent ging dit redelijk eenvoudig door de stokken omhoog of omlaag te verstellen. Maar met al m'n kampeerervaring lijk ik hier gek te worden :P

De deuren lijken onder spanning te staan. En dan voornamelijk vanaf de onderste helft van de deur. En ja... ik heb de tent met deur dicht afgespannen tot hij soepel open en dicht ging. Dan lijkt het een halve dag goed te gaan en vervolgens moet ik weer hemel en aarde bewegen om die deur dicht te krijgen. Lijkt me ook niet bepaald goed voor de stof / stiksels / etc.
Ik kan me voorstellen dat warmte en kou invloed hebben op de lucht in de buizen, maar herstellen voelt tocht wat moeizaam aan.

Heb geprobeerd haringen/lijnen anders af te spannen, lucht uit de buizen te laten lopen, buizen naar elkaar toe gedrukt. Nu ik wat lucht uit de buis heb laten lopen sluit de deur uiteindelijk wel, maar trek ik de buis iets naar beneden bij het sluiten van de deur, waar die eerst voor m'n gevoel steviger aan voelde. Dat lijkt me niet goed, temeer omdat de rits gewoon niet soepel loopt, en dat lijkt me wel de bedoeling.

Misschien moet ik na zoveel jaren stoktenten gewoon even wennen, maar begin nu gewoon aan m'n eigen kampeerskills te twijfelen :'(
Ik ken die hele tent niet, maar mijn ervaring met deuren in een goed gespannen tent:
Meestal zitten er nabij de rits van de deur oogjes voor haringen. Het kan dan helpen om daar haringen zo te bevestigen dat de deur altijd ontspannen staat. Ik heb dat dus bij eerdere tenten zo gedaan dat je de haringen die aan de tent kant van de deur zitten, zo spant dat de deur 1cm smaller wordt.
Ook nu bij de vouwwagen gebruik ik die truc om met 1 hand de deur te kunnen openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Adam1980 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:27:

Ik denk dat je flessenwater geen bijsmaak vind hebben. Probeer eens 2L flessen of 1,5L flessen. Voordeel dat je er nog 2 of 3 gekoeld kan zetten voor koude limonade :P En met slechts 25 cent per fles erg goedkoop. Wel vaker vullen, maar ik ben alleen en dan is een keer per dag 2 flessen vullen meer dan voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 01-08-2025 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

_Eend_ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:09:
[...]

Interessant tentje, ik ben voorzichtig aan het kijken naar een grotere tent om voor een week of langer op de camping te staan, en "jouw" tent ziet er prima uit. Als de kwaliteit ook nog vergelijkbaar is met jouw Eureka! dan krijgt deze tent een plekje op mijn lijstje van tenten om naar te kijken

Lastige is wel dat geen enkele winkel in de buurt 'm lijkt te hebben, en zeker met een tent van 450 euro wil ik hem wel even goed kunnen bekijken.
Kan ik me helemaal voorstellen.

Al deed ik dat 15 jaar geleden wel met die Eureka, die toen 640 euro kostte. :X

Als je in de buurt van Enschede woont ben je welkom voor een kopje koffie en dan zet ik hem hier achter de flat een keer op. Svp geen regen meenemen, hij is net droog. ;)
Cyberpope schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:58:
[...]

(maar eisen die je aan materiaal stelt, is wel afhankelijk van wat je exact gaat doen...)
Je geeft me al rillingen bij het idee. Ik heb nu op best wat hackercamps gestaan waar je echt het kaf van het koren kan scheiden. De ene helft heeft een bijna militaire inslag en heeft z'n slaap- of woon-tent strak afgesetld staan, beste materialen, als een rots in de wind; de andere helft heeft voor twee knaken een tent bij de Kruidvat gekocht en probeert de week door te komen zonder plat te waaien.

Ik heb persoonlijk vooral een hekel aan die boog- en tunneltenten waarbij na een week zon het doek nog steeds gekreukeld is, en erger: de boogstokken bij een zuchtje wind gewoon de tent bijna platleggen. Dát is geen tent! Dat is een vlieger! Oké juist afspannen doen de meeste goedweer-kampeerders ook niet, maar de tent is vaak ook een lachtertje. Het wappert maar alle kanten op, het ritselt, het vangt wind alsof het Kirby is, bolle zak die dan zo op elke windgust staat te dansen.

Hier de tent tegenover een Obelink Lissabon 5. Mijn tent is ca. 1.70 hoog :D .
Tweede foto is met links de slaaptent, vouwfiets, campingkastje en normale stoel.
Bevestigingspunten in de tent zijn er niet zoveel; vandaar dat de theedoek aan een raamlusje hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdMMsXclGBSJg9BkIFPsl374GBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7YB8kxnmPZN3Absz8Tvl9gb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TinIw_db3kDi0Ju_piIpAJw0HBc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6eXdKYwQoskZPiAUDIc42p8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 60% gewijzigd door Dark Blue op 01-08-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dark Blue schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Kan ik me helemaal voorstellen.

Al deed ik dat 15 jaar geleden wel met die Eureka, die toen 640 euro kostte. :X

Als je in de buurt van Enschede woont ben je welkom voor een kopje koffie en dan zet ik hem hier achter de flat een keer op. Svp geen regen meenemen, hij is net droog. ;)

[...]

Je geeft me al rillingen bij het idee. Ik heb nu op best wat hackercamps gestaan waar je echt het kaf van het koren kan scheiden. De ene helft heeft een bijna militaire inslag en heeft z'n slaap- of woon-tent strak afgesetld staan, beste materialen, als een rots in de wind; de andere helft heeft voor twee knaken een tent bij de Kruidvat gekocht en probeert de week door te komen zonder plat te waaien.

Ik heb persoonlijk vooral een hekel aan die boog- en tunneltenten waarbij na een week zon het doek nog steeds gekreukeld is, en erger: de boogstokken bij een zuchtje wind gewoon de tent bijna platleggen. Dát is geen tent! Dat is een vlieger! Oké juist afspannen doen de meeste goedweer-kampeerders ook niet, maar de tent is vaak ook een lachtertje. Het wappert maar alle kanten op, het ritselt, het vangt wind alsof het Kirby is, bolle zak die dan zo op elke windgust staat te dansen.

Hier de tent tegenover een Obelink Lissabon 5. Mijn tent is ca. 1.70 hoog :D .
Tweede foto is met links de slaaptent, vouwfiets, campingkastje en normale stoel.
Bevestigingspunten in de tent zijn er niet zoveel; vandaar dat de theedoek aan een raamlusje hangt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik woon in prov Utrecht, niet echt naast de deur dus, maar ik zal het onthouden. Bedankt voor het aanbod! :)

En regen past niet in mijn autootje :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:30:
[...]

Ik ken die hele tent niet, maar mijn ervaring met deuren in een goed gespannen tent:
Meestal zitten er nabij de rits van de deur oogjes voor haringen. Het kan dan helpen om daar haringen zo te bevestigen dat de deur altijd ontspannen staat. Ik heb dat dus bij eerdere tenten zo gedaan dat je de haringen die aan de tent kant van de deur zitten, zo spant dat de deur 1cm smaller wordt.
Ook nu bij de vouwwagen gebruik ik die truc om met 1 hand de deur te kunnen openen.
Ik heb de deuren net als bij de voorgaande tent "kruislings" gespannen, maar dat leek weinig te helpen. Het leek haast wel alsof de onderkant van de tent "te zuinig" voorzien was van stof in de breedte. Dat zal ongetwijfeld niet het geval zijn en meer liggen aan mijn onkunde in dit geval, maar toch :P

Ik ga me de komende tijd even inlezen, want we zijn vandaag terug gekomen van de camping en het is voor nu dus niet meer nodig (had het beter eerder kunnen vragen :+). I.v.m. de weersvoorspellingen een dagje eerder dan verwacht. Toen we vanochtend zagen dat het i.p.v. 14:00 al om 11:00 ging regenen zijn we als de brandweer aan de gang gegaan om de tent droog in te kunnen pakken. Dat is echt ternauwernood gelukt :o
Op het moment dat de achterklep van de auto en de klep van de aanhanger dicht ging begon het te regenen.

Overigens wel leuk: na enkele dagen kwam er iemand bij onze tent kijken. Hun tent van 15 jaar (ook Obelink) werd nu wat te klein en had een scheur. Dus ik zei: kom gerust binnen kijken. Hij vroeg of het ok was als hij zijn vrouw mee nam. Uiteraard! Dus een paar dagen later kwamen ze met z'n tweeën kijken. Ze waren helemaal enthousiast en tijdens deze vakantie is de knoop doorgehakt dat ze ook voor de Miami Air 6 gaan, waarschijnlijk inclusief enkele accessoires / kasten die we er in hadden staan. Super leuk :)

En ook terecht. Want onze eerste langere vakantie met de tent is helemaal top bevallen. Gistermiddag regende het ook en konden we met gemak met 8 personen in de tent vertoeven, zelfs zonder de luifel / voorzetwand die we die ochtend al verwijderd hadden.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Denman wat jij beschrijft herken ik wel van een eerdere tent. De sleutel was het kuipzeil gewoon net niet strak hebben als je de hoeken vast pint voor het opzetten. Dat voelt wat tegen intuïtief want dan zet je de tent voor je gevoel niet helemaal strak. Maar als ik hem wel helemaal strak zette had je altijd geēmmer met de deur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:34:
@Denman wat jij beschrijft herken ik wel van een eerdere tent. De sleutel was het kuipzeil gewoon net niet strak hebben als je de hoeken vast pint voor het opzetten. Dat voelt wat tegen intuïtief want dan zet je de tent voor je gevoel niet helemaal strak. Maar als ik hem wel helemaal strak zette had je altijd geēmmer met de deur.
Top, thanks! ik had hier wel aan gedacht, maar op het filmpje van Obelink lijkt het ook wel alsof ze de tent redelijk strak aantrekken in de hoeken. Dat heb ik dan ook wel gedaan tijdens het opzetten. Hier zag ik dus niet meteen een eerste verdachte in. Dit is een goede om bij de eerstvolgende keer te proberen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

De volgende keer eerst de deur gekruist strak zetten (zelfs stukje strakker dan nodig) en dan de hoeken afspannen.
Op oog minder strak resultaat, maar wel geen deur klachten. Doe dat al jaren zo bij mijn tenten en nooit deur problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Iemand tips voor een camping in de buurt van Berlijn?

Goede aansluiting op het OV is belangrijk als we in die week 4-5x naar Berlijn gaan, max 45 min. naar het centrum zou mooi zijn. Ik zie sowieso een aantal campings die alleen geschikt zijn voor campers dus die vallen af. Van die typische doorreis campings waar mensen maar 1-2 dagen staan vind ik meestal ook niets.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als je al vijf dagen in de stad zit, is een doorreiscamping dan echt nog een probleem? Meer dan overnachten doe je er niet echt dan toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Chaoss schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:56:

Goede aansluiting op het OV is belangrijk als we in die week 4-5x naar Berlijn gaan, max 45 min. naar het centrum zou mooi zijn. Ik zie sowieso een aantal campings die alleen geschikt zijn voor campers dus die vallen af. Van die typische doorreis campings waar mensen maar 1-2 dagen staan vind ik meestal ook niets.
Wij hebben een jaar of 10 geleden een weekje op deze camping gestaan:
https://maps.app.goo.gl/1XaCvcAZT4mACLjt7
https://www.city-camping-berlin.de/ (Süd)

Aan het Teltowkanaal, nèt in het oude oost-Berlijn, uitkijkend op west-Berlijn. Het toiletgebouw is (onder)in de oude wachttoren, er is een restaurant op de camping en de bus stopt op 5-10 min. lopen vanaf de camping.

Als je naast de camping het oude viaduct op klautert, vind je daar nog de resten van een oud checkpoint (Bravo), en kan je nog de strook herkennen waar destijds geen begroeiing was. Ook staat er een monument voor iemand die per ongeluk met zijn bootje de grens over voer en doodgeschoten werd. (Waarschijnlijk vanuit het toiletgebouw van de camping dus...)

iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Chaoss schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:56:

Toevallig heb ik er deze zomer 3 bezocht. Eerst heb ik op City Camping Berlin Nord bij Spandau gestaan. Niet heel groot, vooral geschikt voor campers en caravans , hoewel ze ook wel plek hebben voor tenten. De U7 is in de buurt, op 10-15 min fietsen. Je kunt je fiets goed kwijt bij het metro station. Je bent in een half uur/drie kwartier midden in de stad. Het sanitair vond ik er minder goed en je staat midden in stedelijk gebied, dus je blijft stadsgeluiden horen 's nachts (auto's, sirenes, etc.) De prijs vind ik wel redelijk hoog, 36€ voor 1 persoon met camperbus, zonder stroom per nacht. Reserveren lijkt mij wel aan te raden. Toen ik twee jaar terug voor de eerste keer in Berlijn wilde kamperen,was deze camping vol toen ik op de bonnefooi aan kwam waaien.

Daarna ben ik doorgereden naar de door @Wild Chocolate al genoemde City Camping Berlin Süd. (Pedantry-modus: De camping ligt overigens net buiten de stadsgrenzen, in Brandenburg. Dus wel in voormalig Oost-Duitsland, maar niet voormalig Oost-Berlijn ;) ) Beide campings (Nord en Süd) zijn van dezelfde eigenaren. Deze camping is veul groter, er is altijd wel plek. Sanitair is beter dan die camping in het noorden van de stad. De prijzen zijn iets lager dan op de andere camping (ik betaalde 21,5 p.n.). Met de fiets sta je in 10 minuten op Bahnhof Wannsee, vanwaar je de S-Bahn of Regional Bahn het centrum in kunt nemen. De Regional Bahn deed er 25 minuten over. Je kunt via de BVG App een dagkaart kopen om de hele dag binnen de zones A en B rond te crossen met het OV.

Persoonlijk kan ik je aanraden om ook in de omgeving van de camping te gaan wandelen of fietsen. Er ligt een voormalig stuk snelweg verstopt in het bos achter de camping (Begin jaren 90 gebruikt voor de film Superstau), alsmede ook de voormalige spoorlijn naar het Südwestfriedhof in Stahnsdorf. Mocht je de Netflix-serie Dark gezien hebben, de scènes in dat tunneltje, op het spoor is op deze oude spoorlijn, vlak bij de camping opgenomen. Ik heb de exacte plek weten te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiMhoYUeScX7y2s5S-Wd6eILxX4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kM9dl6zDntKdrGtEr0fezJ03.jpg?f=user_large
Op het kerkhof zelf staat een houten kapel dat gebruikt is in de serie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3om-wfgEfzlal6baxsIQjg1Xcs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ijjnOUXNQh3isAyBmNOxwFB3.jpg?f=user_large

Sowieso is het kerkhof een beeldschoon park om door te wandelen en liggen er ook beroemdheden als bijvoorbeeld Werner von Siemens. Al met al is deze camping een aanrader :) Het restaurant wat @Wild Chocolate benoemd, heb ik overigens niet gezien op de camping. Wel is er in de zomer een Biergarten.

Als laatste heb ik op Campingplatz Berlin Gatow gestaan. Vandaar ben ik niet de stad in geweest dus ik weet niet hoe lang dat duurt, maar er rijden meer dan genoeg bussen voor de camping langs, dus dat is geen probleem. Zelf ben ik naar het Militär Historisch Museum/Luftwaffe Museum gefietst. Entree is gratis en je mag over het hele terrein fietsen. Het is de voormalige Britse vliegbasis en er staan nu allerlei historische straaljagers van zowel de NVA als de Bundeswehr. Erg leuk om te doen. 's Avonds kun je heerlijk eten bij het Griekse restaurantje op de camping. Afhalen is ook mogelijk. Het sanitair is netjes. En als je geluk hebt, krijg je bezoek van een pauw die los rondloopt op het terrein. Ik betaalde 24,50 p.n.

Alle campings hebben broodjesservice. En let op dat je bij beide City Campings contant moet betalen. Alle campings hebben WiFi, maar in principe heb je er (met Vodafone) ook redelijk goed 4G/5G bereik.

[ Voor 19% gewijzigd door Yukkie op 02-08-2025 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Bij campings of camperplaatsen in/naast een grote stad zou ik ook voornamelijk kijken naar de ligging en hoe makkelijk je in het centrum komt, niet naar de faciliteiten... En vanwege de ligging zijn die stadscampings altijd extreem duur tov de faciliteiten.

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 02-08-2025 19:34 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 11:09
Wij zijn vanochtend ook vertrokken, nu eerst in een airbnb. Geen zin om de tent op te zetten voor een nachtje. Zitten nu in Aube in de Champagnestreek.

Bij mij past het bij lange na niet in een achterbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr1dbzqzHmW3U5kWD2fnTNtRgro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXsLoTTEtphtzEje28rWaCrr.jpg?f=fotoalbum_large

En toen ik bij Hazeldonk stond op te laden werd ik aangesproken door een journalist van de Telegraaf, en nu kreeg ik al een berichtje van de buren dat we op de website stonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHPzfH6aJsMDCyABZEUpG861j40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DqlP6BYn1RX2TM94jLC8M7k.jpg?f=fotoalbum_large

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ozzie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:14:
Wij zijn vanochtend ook vertrokken, nu eerst in een airbnb. Geen zin om de tent op te zetten voor een nachtje. Zitten nu in Aube in de Champagnestreek.

[Afbeelding]

En toen ik bij Hazeldonk stond op te laden werd ik aangesproken door een journalist van de Telegraaf, en nu kreeg ik al een berichtje van de buren dat we op de website stonden:
[Afbeelding]
Haha lachen. Wel jammer dat je je Tweakers t-shirt niet aan had. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Ozzie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, als de kleine al op de dissel mee moet reizen, dan kan je zeggen dat het niet allemaal in de achterbak pastte :+

@Yukkie Leuke aanvulling! Zo zie je maar, ik dacht al een paar interessante dingen gezien te hebben, maar als je even verder kijkt, kom je nog genoeg andere dingen tegen.

Berlijn is sowieso een stad waar zóveel te zien is, ik vind het dan juist leuk om wat minder voor de hand liggende dingen te gaan bekijken. Zo zijn we bijvoorbeeld destijds ook naar de Teufelsberg geweest, wordt beheerd door een stel punks en was leuk om ook te zien.

Afgelopen winter ook nog een midweekje in Berlijn geweest, dat was de derde keer, inclusief die keer op de camping. En nog lang niet alles gezien!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ook iets om bij een stadscamping op te letten: sta je onder de rook van een startbaan?

Onlangs kampeerden we 1 nachtje ten noorden van Hamburg, bij Tante Henni in Hasloh. Prima nette bescheiden camping voor één nacht. Wél precies onder de startbaan van Hamburg airport.

Dus zo eens in het uur komen er vijf toestellen overjagen en is een gesprek onderbroken; daarna weer een tijd stil. 's Nachts nagenoeg stil en heerlijk slapen. Ook Hasloh is een prima schattig woonwijkje, als je die vliegtuigen wegdenkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Wij wonen op een plek waar het vliegverkeer van Eindhoven Airport over komt, alsmede de F35s vanuit Volkel (die geven pas lawaai!).

Vliegverkeer soort mij niet. Vooral de F35s vind ik juist wel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
Voor de denemarken/zwedengangers onder ons: Wat is jullie ervaring met de puttgarden/rodby ferry? Wat zijn de wachttijden voordat je erop kan? Maakt het nog uit of je vooraf een kaartje hebt gekocht?

Aankomende vrijdag wil ik al een flink stuk richting zweden rijden en twijfel nog tussen de route met de bruggen (meer km's, maar geen afvaarten waar je op moet wachten), of de route met het pontje vanaf puttgarden (mooi rustmoment in de route).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:46
Wij willen aankomende week richting San Sebastian / Bilbao / Picos de Europa rijden in Spanje, maar hebben grootse moeite om daar nog een camping te reserveren. Alles lijkt vol vanaf vrijdag. Meestal willen we in de zomer pas zo laat mogelijk beslissen waar we heen gaan en een beetje op de bonnefooi rondreizen, maar de laatste paar jaar lijkt het steeds lastiger om zomaar nog een camping te boeken voor over 2 dagen, zeker als je op de wat drukkere plekken komt. Iemand nog tips voor die omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@TheJVH https://campingelrosal.com/galeria/ hebben wel wel eens gestaan, nemen geen reserveringen aan maar er gaan er elke dag wel een paar weg. Is een echte surf camping, dus bij slecht weer/weinig golven meer plek. Ik zou er niet met een grote caravan naartoe gaan (past niet) maar met een tent(je) of camperbus prima te doen. Sanitair is zo zo.

Dus hoe reis je (middel. groep samenstelling)? Het gebied is nu extreem populair omdat het het koelste gebied is van het schiereiland ...

Picos, extreem mooi, maar zou ik met grote camper of met caravan niet doen, de wegen zijn lastig (en ik ben wat gewend) maar met onze Ford bestelbus was het soms al krap met overhangende rotsen.

Wij hebben hier gestaan met het busje.
https://www.anwbcamping.n...l-redondo-picos-de-europa
Leuke simpele maar vriendelijke camping.
Let wel, je rijd een helling van 300 meter over kinderkopjes naar beneden met 6+% helling oid. Na een regenbui kwam ik niet meer omhoog (was niet de enige) dus gelukkig hebben ze een grote Toyota 4WD om mensen weer omhoog te slepen.

Noord Spanje is gaaf, met de Flysch rotsen, LLanes is luxe (was iik in hotel, geen idee of daar echt een camping is) en Laredo https://campinglaredo.com is ook wel een leuke camping (een soort bejaardenplaats maar daardoor wel goede horeca), eindje lopen naar zee maar goede faciliteiten en meestal wel plek en ze zijn goed bereikbaar via email.

Maar het is daar nu echt hooghooghooghoog seizoen, dus wellicht plannen maken voor volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
franssie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:04:
@TheJVH https://campingelrosal.com/galeria/ hebben wel wel eens gestaan, nemen geen reserveringen aan maar er gaan er elke dag wel een paar weg. Is een echte surf camping, dus bij slecht weer/weinig golven meer plek. Ik zou er niet met een grote caravan naartoe gaan (past niet) maar met een tent(je) of camperbus prima te doen. Sanitair is zo zo.

Dus hoe reis je (middel. groep samenstelling)? Het gebied is nu extreem populair omdat het het koelste gebied is van het schiereiland ...

Picos, extreem mooi, maar zou ik met grote camper of met caravan niet doen, de wegen zijn lastig (en ik ben wat gewend) maar met onze Ford bestelbus was het soms al krap met overhangende rotsen.

Wij hebben hier gestaan met het busje.
https://www.anwbcamping.n...l-redondo-picos-de-europa
Leuke simpele maar vriendelijke camping.
Let wel, je rijd een helling van 300 meter over kinderkopjes naar beneden met 6+% helling oid. Na een regenbui kwam ik niet meer omhoog (was niet de enige) dus gelukkig hebben ze een grote Toyota 4WD om mensen weer omhoog te slepen.

Noord Spanje is gaaf, met de Flysch rotsen, LLanes is luxe (was iik in hotel, geen idee of daar echt een camping is) en Laredo https://campinglaredo.com is ook wel een leuke camping (een soort bejaardenplaats maar daardoor wel goede horeca), eindje lopen naar zee maar goede faciliteiten en meestal wel plek en ze zijn goed bereikbaar via email.

Maar het is daar nu echt hooghooghooghoog seizoen, dus wellicht plannen maken voor volgend jaar?
We zijn met zn 2en in een Kip Shelter (hele kleine caravan). Dat hoogseizoen was ik ook al bang voor, hotelkamers zijn ook schreeuwend duur in de kust steden. Alternatief is Frankrijk (maar ook behoorlijk heet volgende week) of Oostenrijk de bergen in. Daar was het een week geleden niet best maar volgens mij wordt het aankomende week wel mooi. Dank voor de info! We blijven zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ohja: we willen meestal maar 3 nachten blijven staan, terwijl veel campings (ook die Laredo bijvoorbeeld) je verplichten om 7 dagen te blijven :( . Niet echt prettig als je juist met een caravan reist zodat je lekker door kan reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

TheJVH schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:21:
Ohja: we willen meestal maar 3 nachten blijven staan, terwijl veel campings (ook die Laredo bijvoorbeeld) je verplichten om 7 dagen te blijven :( . Niet echt prettig als je juist met een caravan reist zodat je lekker door kan reizen.
Ja dat is het nadeel van Hoogseizoen, maar als je emailt zijn er soms wel mogelijkheden als ze niet strak vol staan is mijn ervaring. Wij zijn daar in mei en september geweest en dan is de drukte wel voorbij. Nog nooit in Augustus geprobeerd.

Denk ook eens aan Limburg, het gebied rond de Geul, de Weinstrasse in Duitsland, twee kleine gebieden waar veel te wandelen, fietsen en te dagtochten is met de auto, en vanwaar je toch weer wat verder naar het zuiden bent om verder je plan te trekken mocht het geen Baskenland worden (overigens een absolute aanrader maar ook best goed met de HSL te doen)

Met zo een kleine caravan zou ik de Picos wel aandurven, en er zijn natuurlijk ook plekken aan de rand die makkelijker aan te rijden zijn dan waar wij naartoe gingen in de harde kern, bij de kabelbaan naar een van de hoogste uitzichttoppen (niet geaan overigens, ik heb hoogtevrees en mijn vriendin claustrofobie dus die cabine ging het toch niet worden).

edit: en met een kleine caravan ben je mobieler dan met een camper,

Dit kan dan ook iets zijn, Zarrautz, echt surf vibes (als in dames van 30+ in hun neopreen surfpak boodschappen zien doen in de supermarkt voor de lunch en daarna weg op hun skateboard) https://www.campingseuskadi.com/socio/talaimendi/

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 04-08-2025 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Oh lekker. Ouders die hun kinderen 0,0 remmen op de vroege ochtend. Gewoon vanaf het moment dat ze wakker zijn op speeltuinvolume schreeuwen en kloten in de tent. Ik heb een vermoeden hoe de halve camping de rest van de week gewekt gaat worden. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 10-09 23:19
TheJVH schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:20:
[...]

We zijn met zn 2en in een Kip Shelter (hele kleine caravan). Dat hoogseizoen was ik ook al bang voor, hotelkamers zijn ook schreeuwend duur in de kust steden. Alternatief is Frankrijk (maar ook behoorlijk heet volgende week) of Oostenrijk de bergen in. Daar was het een week geleden niet best maar volgens mij wordt het aankomende week wel mooi. Dank voor de info! We blijven zoeken!
Wij zijn vorig jaar in die regio geweest dus ik ging gelijk de (toen) rustige campings checken. Man man man, op de bonnefooi doen wij ook altijd maar dit vind ik wel zorgwekkend. Geen enkele plek voor komende week, op campings die enigszins afgelegen en niet speciaal zijn.

Juist die vrijheid vind ik een van de grote voordelen van kamperen. Als dat niet meer gaat dan wordt het wel een stuk minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 09:13
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:29:
Oh lekker. Ouders die hun kinderen 0,0 remmen op de vroege ochtend. Gewoon vanaf het moment dat ze wakker zijn op speeltuinvolume schreeuwen en kloten in de tent. Ik heb een vermoeden hoe de halve camping de rest van de week gewekt gaat worden. }:|
Wat wil je dan?

2 kinderen die schreeuwen en de ouders die dan nog eens erboven proberen schreeuwen om ze stil te houden (dat is wat er bij ons gebeurt met onze heel luidruchtige kinderen).

Soms is de oplossing erger dan de kwaal.

Ik kan het je trouwens uit ervaring zeggen, die ouders vinden dat zeker ook niet ok/fijn (tenzij het tokkies zijn natuurlijk, kan ik niet op afstand zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tarkin schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Wat wil je dan?

2 kinderen die schreeuwen en de ouders die dan nog eens erboven proberen schreeuwen om ze stil te houden (dat is wat er bij ons gebeurt met onze heel luidruchtige kinderen).

Soms is de oplossing erger dan de kwaal.

Ik kan het je trouwens uit ervaring zeggen, die ouders vinden dat zeker ook niet ok/fijn (tenzij het tokkies zijn natuurlijk, kan ik niet op afstand zien)
In dit geval is het onwil, geen onmacht, dat is vrij makkelijk in te schatten op locatie. ;)

Ik kan me geen kinderen voorstellen die niet stil kunnen zijn. Ja als je ze laat donderjagen heeft dat uiteraard herrie maar dan wachten ze daar maar even mee. Ga eerst maar een stripboek je lezen of zo of iets anders doen. Of desnoods eruit, lekker naar het speelgedeelte.
Mee gaan schreeuwen lijkt mij ook niet de oplossing inderdaad, maar als de opvoeding gebaseerd is op schreeuwen lijkt het mij toch al een uitdaging worden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Raymond schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:28:
Voor de denemarken/zwedengangers onder ons: Wat is jullie ervaring met de puttgarden/rodby ferry? Wat zijn de wachttijden voordat je erop kan? Maakt het nog uit of je vooraf een kaartje hebt gekocht?

Aankomende vrijdag wil ik al een flink stuk richting zweden rijden en twijfel nog tussen de route met de bruggen (meer km's, maar geen afvaarten waar je op moet wachten), of de route met het pontje vanaf puttgarden (mooi rustmoment in de route).
Het scheelt 140km, maar in reistijd scheelt het vrijwel niks (wachten op de ferry meegerekend). Het is wel een leuke afwisseling.

Hier in Noorwegen hebben we regelmatig de ferry gepakt (van Lofoten naar Bodø, en daarna via de kustweg 17 naar beneden afgezakt met nog eens 6 ferries). Het grote verschil is dat in Noorwegen de ferry extreem goedkoop is, regelmatig gratis zelfs. En nergens hoef je vooraf te boeken. Moskenes (Lofoten) - Bodø werden we 26 euro gerekend voor 3,5 uur ferry die 11 uur reistijd scheelt... Ze hadden ons gecategoriseerd als tot 6m ipv tot 10m, dat helpt :) En ik heb onze bizz vooraf bij de ferry maatschappij geregistreerd en een vooruitbetaal saldo gestort om 50% korting te krijgen op alle ferries. Maar dan nog. Eenzelfde 3,5 uur van Noorwegen naar Denemarken gaat voor 1000 euro over de toonbank.

Rødby Puttgarden is een stukje van 45 minuten en daar vragen ze voor ons bijna 200 euro voor (standard ticket vooruitgeboekt volgende week ergens). Er zijn nog low cost versies om 6:00 's ochtends beschikbaar voor 125 euro, maar dat strookt niet met mijn vakantiegevoel ;) wij pakken de brug wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@pirke dat zijn inderdaad wel andere bedragen dan die het kost om richting Noorwegen te varen. Zit daar subsidie op of zo?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:16:
@pirke dat zijn inderdaad wel andere bedragen dan die het kost om richting Noorwegen te varen. Zit daar subsidie op of zo?
Routes met minder dan 100.000 passagiers per jaar zijn sowieso gratis: https://autopassferje.no/gratis-ferje/ Hier zitten ook routes van bijna een uur tussen (Jektvik - Kilboghamn bijvoorbeeld, onderdeel vd kustweg 17).

Of de rest gesubsidieerd is weet ik niet, wellicht is het slechts tegen kostprijs als onderdeel van algemene infrastructuur zonder winstoogmerk.

Kustweg 17 van Bodø naar beneden is ook bekend als scenic route alternatief voor de E6: https://www.nasjonaleturi.../routes/helgelandskysten/

Hier een leuk overzichtskaartje die we onderweg tegenkwamen waar je de 6 ferry tochten op ziet (incl wat mooie rustplek locaties). In totaal hebben we misschien 20 euro aan ferry kosten gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53-b_z4sFHAhGh7S1uWwKYFj2To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCOHTNiLUK5jfEeTz6dG7raP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:45

ST10©DE

Dus.............

TheJVH schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:29:
Wij willen aankomende week richting San Sebastian / Bilbao / Picos de Europa rijden in Spanje, maar hebben grootse moeite om daar nog een camping te reserveren. Alles lijkt vol vanaf vrijdag. Meestal willen we in de zomer pas zo laat mogelijk beslissen waar we heen gaan en een beetje op de bonnefooi rondreizen, maar de laatste paar jaar lijkt het steeds lastiger om zomaar nog een camping te boeken voor over 2 dagen, zeker als je op de wat drukkere plekken komt. Iemand nog tips voor die omgeving?
In Zarautz zijn drie campings. Tussen San Sebastian en Bilbao.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
TheJVH schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:20:
[...]

We zijn met zn 2en in een Kip Shelter (hele kleine caravan). Dat hoogseizoen was ik ook al bang voor, hotelkamers zijn ook schreeuwend duur in de :| kust steden. Alternatief is Frankrijk (maar ook behoorlijk heet volgende week) of Oostenrijk de bergen in. Daar was het een week geleden niet best maar volgens mij wordt het aankomende week wel mooi. Dank voor de info! We blijven zoeken!
Uit ervaring kan ik zeggen dat het in Oostenrijk de afgelopen 2 weken weer was om niet over naar huis te schrijven (de kaarten voor opa en oma zijn ook niet op de bus gegaan :/).
Hoe groot zijn de wielen? Wat @TheJVH voorstelt vraagt wat bodemvrijheid van de aanhanger volgens mij. Mijn vader heeft een kip shelter met 13 inch wielen, dat is op een hobbelig grasveld al krap.

Edit: wat @franssie voorstelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
Adam1980 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat het in Oostenrijk de afgelopen 2 weken weer was om niet over naar huis te schrijven (de kaarten voor opa en oma zijn ook niet op de bus gegaan :/).
Hoe groot zijn de wielen? Wat @TheJVH voorstelt vraagt wat bodemvrijheid van de aanhanger volgens mij. Mijn vader heeft een kip shelter met 13 inch wielen, dat is op een hobbelig grasveld al krap.
Onze Kip shelter is van een wat latere generatie waarbij ze het chassis iets verhoogd hebben. Minder leuk voor de tol, maar wel een stuk meer ruimte met rijden. Nog nooit problemen mee gehad eigenlijk :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

In dit geval is het onwil, geen onmacht, dat is vrij makkelijk in te schatten op locatie. ;)

Ik kan me geen kinderen voorstellen die niet stil kunnen zijn. Ja als je ze laat donderjagen heeft dat uiteraard herrie maar dan wachten ze daar maar even mee. Ga eerst maar een stripboek je lezen of zo of iets anders doen. Of desnoods eruit, lekker naar het speelgedeelte.
Mee gaan schreeuwen lijkt mij ook niet de oplossing inderdaad, maar als de opvoeding gebaseerd is op schreeuwen lijkt het mij toch al een uitdaging worden. :P
Ik kan me juist geen kinderen voorstellen die paar uur stil kunnen zijn. Wij hebben drie jongens, de oudste is 8. Als ze wakker worden dan kunnen we ze, vaak met filmpje, wel een uur rustig houden. Maar daarna worden ze wel luidruchtiger, met regelmatig een ruzie tussendoor. Ze zijn niet continue aan het schreeuwen, maar ik zou het zeker niet stil noemen :D

We doen ons uiterste best om ze tot 8-830 zo stil mogelijk te houden, maar helaas lukt dat niet altijd. En soms is het speelgedeelte juist weer naast andere tenten :')

Hoe verder in de vakantie, hoe later ze gelukkig wakker worden (en ze ook later maar bed gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
@pirk naar dat bizz heb ik ook gekeken. Maar voor m'n gevoel vergde dat een halve studie om daar het meeste voordeel uit te halen. Sowieso ben ik er nu toch te laat mee, want de levertijd op zo'n kastje is langer dan een week en ik vertrek vrijdag.

Ik heb nog zo'n kastje van flyt, maar daar zag ik ook zo snel geen opties voor om er een abbo op te krijgen waar ik wat aan heb de komende weken.

https://flytpass.no/en

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 04-08-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:04
TheJVH schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:29:
https://maps.app.goo.gl/UkZCXxkaYHS28Tty5?g_st=ipc Is een geschikte camping in de buurt van Bilbao.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zou ik dan wel direct via de camping reserveren en niet via google. Lijken komende weken ook weinig tot geen plek te hebben, tegen einde maand wel. Voordeel is hier dat je ook een paar nachten kan boeken.
https://www.campingramales.com/alojamientos/parcelas/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
kepler schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Ik kan me juist geen kinderen voorstellen die paar uur stil kunnen zijn. Wij hebben drie jongens, de oudste is 8. Als ze wakker worden dan kunnen we ze, vaak met filmpje, wel een uur rustig houden. Maar daarna worden ze wel luidruchtiger, met regelmatig een ruzie tussendoor. Ze zijn niet continue aan het schreeuwen, maar ik zou het zeker niet stil noemen :D
Maar wie heeft het over stil gehad dan? Dat is totaal het andere uiterste. Als we dat er bij gaan betrekken wordt dit al snel het ouderschapstopic, daar blijf ik niet voor niets graag ver weg van. ;)

Ik had het over schreeuwen, gewoon hard schreeuwen ergens voor zeven uur. Inclusief zo hard op de luchtbedden springen dat ik geneigd ben te vragen welk merk het is, moet robuust zijn. Continu tot ergens een uur later papa het wel zat is en dan wordt de boel gecorrigeerd. Dus het kan wel gewoon.

Gelukkig sta ik 50 meter verderop dus is het ervaren volume te overzien, maar ik heb medelijden met de directe buren. :P
We doen ons uiterste best om ze tot 8-830 zo stil mogelijk te houden, maar helaas lukt dat niet altijd. En soms is het speelgedeelte juist weer naast andere tenten :')

Hoe verder in de vakantie, hoe later ze gelukkig wakker worden (en ze ook later maar bed gaan).
Lijkt me prima toch? 't Is voor de kinderen ook vakantie.
En als een plek naast het klimrek kiest moet je überhaupt niet klagen over kindergeluid toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Campooz wordt overgenomen door Kip en gaat verhuizen naar Hoogeveen: https://www.rtvdrenthe.nl...n-wordt-onderdeel-van-kip

Nooit geweten dat ze in Assen zaten overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Raymond schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:45:
@pirk naar dat bizz heb ik ook gekeken. Maar voor m'n gevoel vergde dat een halve studie om daar het meeste voordeel uit te halen. Sowieso ben ik er nu toch te laat mee, want de levertijd op zo'n kastje is langer dan een week en ik vertrek vrijdag.

Ik heb nog zo'n kastje van flyt, maar daar zag ik ook zo snel geen opties voor om er een abbo op te krijgen waar ik wat aan heb de komende weken.

https://flytpass.no/en
Bij beide bruggen in Denemarken levert het ook flinke korting op. Daarnaast krijgen we 50% korting op de ferries, en voor de Noorse tol vallen we nu onder het euro 6 personenauto tarief ipv euro 1 vrachtwagentarief. Dat scheelt bij elkaar echt enorm en is me het middagje huiswerk wel waard (sneller verdient dan gewoon werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
Ben op zoek naar een ander tentje. Heb al 10 jaar een Coleman Darwin 4+, voortentje met grondzeil en je kunt er comfortabel met 2 personen + bagage in slapen. Ideaal, maar de tent is wat groot.

Ik heb daarom vorig jaar een Darwin 3 gekocht, maar die heeft geen voortent. En als het regent en je de buitentent open ritst dan regent het direct op de binnentent. En als je die open ritst en er ligt iemand bij de ingang dan regent je slaapplek nat.

Het probleem met mijn Darwin 3 en Darwin 4+ is dat ik er in de lengte richting niet gestrekt in kan liggen, want de binnentent is dan maar 210cm, ik ben 197cm. Je zou zeggen dat het dan moet passen, maar met kussen + slaapzak lukt dat niet. De binnentent van mijn Darwin 4+ is 210x260cm, dus ga ik er dwars in liggen dan kan het wel.

Dus op zoek naar een nieuwe tent, eisen
  • Deur van binnentent niet direct achter/onder de deur van de buitentent
  • 230cm lengte binnentent.
  • Optioneel een verduisterde tent
Wat ik eigenlijk zoek is een Darwin 2+ of 3+, verduisterd, waarbij ik 230-250cm lengte heb in de lengte richting van de tent en het liefst verduisterd is. Maar die combi bestaat niet.

Vind er maar eens 1, iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
In ander nieuws, ik heb er net 2 scouting kampen op zitten. Eerst met de Darwin 4+ een weekje naar Hellendoorn, deze meegenomen omdat 1 van mijn medeleiders geen tent had. Die heeft na een stortbui mooi vol water gestaan :( lekkage langs de stiknaad tussen grondzeil binnentent en grondzeil voortent.

Toen 2 nachtjes thuis geslapen en daarna met een andere groep van onze vereniging naar de Vogezen vertrokken, dit keer met mijn Darwin 3. De hele groep sliep de hele week in hangmatten onder PE zeiltjes, de 3 begeleiders waaronder ik sliepen in tentjes. Omdat we op een berg zaten en er beperkte vlakke ruimte was de kleinere Darwin 3 meegenomen die alsnog bijna te groot was, wel verdoende materiaal voor mij + backpack, dagtas en een AH kratje met overig kampeermateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik ben voor het eerst op pad met de karsten300.

De basistent staat supergoed, voor een eerste keer. De verandaluifel staat redelijk (opgezet zonder de afsluitwand, is wat ondhandig geweest van mij) maar nu de regenluifel, die valt me behoorlijk tegen. Als ik hem een beetje strak wil krijgen zodat hij goed afwatert moet ik hem vrij schuin naar voren zetten. De stokken kunnen dat niet, die heb ik helemaal naar achteren moeten zetten omdat ze te lang zijn. Op deze manier watert hij wel redelijk goed af, maar beginnen de stokken ook wel wat grip te verliezen plus het ziet er niet echt fraai uit.

Doe ik iets fout? Verkeerde vorm van de luifel? (Deze is handgemaakt ten slotte, en vrij haastig gemaakt omdat ik de tent als set kocht en op pad wilde een week na aanschaf), heb ik verkeerde stokken erbij gehad en hoort de voorkant ong. 150-160cm hoog te zijn? Op de foto's van de website staat de tent natuurlijk mooi strak, maar als ik de stokken rechtop zet kan ik de volgende ochtend zwemmen.

Ik heb wat foto's geupload, hopelijk zijn ze goed zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqsflLoQu8nYDWRNc7MicnzQ3-8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7QfKP9WAvSX4Vv2bdICjBBy.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOp9NeiKtarW5aBgbuq_cyGuBbw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp9S38dvWAGYktvmSjSVArFF.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFs-Gw5UALAfThQrxbnWD7z1WP4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mM4WfRmxzReTtbKdAQbqfDr9.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF-nkGkqw76iBnzWc2YP2AMkP8E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WB35S4ziOfCxdmUFdkkCheFd.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19

BeaM-R

Powerrrrr

@Nox Ik heb geen ervaring met deze tent maar als ik zo wat google zie ik meerdere foto's waarbij de tentstokken schuin naar achteren staan. Dat hoort zo denk ik. De poten staan ook in een lus van een touw.
https://www.karstentravel...mtent-300-beige-oker.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ofSBc7bYp6CsTs-0xmoY02mUVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXCPxdGoXN8CDGf7pBknMqAw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door BeaM-R op 04-08-2025 22:06 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 21:53

Bommes

Capo del formaggio

Gisteren weer thuis van 3 weken onder weg te zijn geweest.
Wat feitjes:
3144 km gereden. met een gemiddeld verbruik van 1 Liter op 7,2km, maakt dat ongeveer 437 liter diesel.
Verste punt vanuit ons huis: Camping Wenen West
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkR-ks2Kix8NGsj1QlxTO1cbtqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3qvyVwFz0ME61p3UVFd6URE.jpg?f=fotoalbum_large

Camperplaatsen bezocht:
Emmelshausen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94phXSDnc8OrNGvZFm_OjVXHVoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k53z9aF7LiCkSccS5gnluc3F.jpg?f=fotoalbum_large
Fijn plekje, naast een park, met een Grieks restaurant en een kleine biergarten. Bakkerij om de hoek waar we een goed ontbijt hebben gegeten. Contact betalen in een envelopje in de brievenbus, 14 euro 24 uur.

Würzburg

Midden in de stad, nog geen 10 minuten lopen naar het centrum en 10 minuten de andere kant op naar een modern zwembad. Betalen bij de automaat, 15 euro voor 24 uur.
Augsburg

Wederom midden in de stad, 10 minuten op de fiets naar het centrum. Wel wat weg en rivier geluid, maar gewoon prima plek. Alleen contante betaling met munten, 10 euro de nacht.

2 overnachtingen op een Campspace locatie die beide niet geheel waren wat we veracht hadden.
De eerste was naast een dorpje van een paar huizen, gewoon een veld, geen voorzieningen op het veld zelf. Wel een toilet bij de beheerster op 100 meter lopen bij haar huis.
Geen douche, wel heeeeeeel veel muggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmTQylfm-PKqPhm8O8TWfQGx4TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJcNaEOBevC2tosB067mWS0D.jpg?f=fotoalbum_large
Dus na 1 onrustige nacht waarin mijn vrouw en dochtertje erg vaak gestoken waren zijn we gevlucht naar de camperplaats in Würzburg. We hadden 2 nachten besproken en betaald dus ons verlies maar gepakt.

De 2de was bij een manege, de Campspace advertentie deed vermoeden dat er veel meer volk zou zijn, wat te doen voor kinderen, een bar/veranda ding, een kitchenette waar we gebruik van konden maken enz.
Maar niks van dit alles. We mochten de camper neerzetten naast de hooischuur/oude stal, en de paardenren/bak. We hadden hier 3 nachten besproken en betaald, maar ook hier na 1 nacht zijn we gegaan.
Wederom dus verlies gepakt maar ik ga niet tegen mijn zin ergens mijn tijd uit zitten.

Campings:
Camping Nord-Sam Sazlburg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUKMSbiXlDyaZXgN-CWPnaNAsxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGdyHlKFPv7fwJkYrMk8M2rM.jpg?f=fotoalbum_large
Goede plek om de stad en omgeving te bezoeken, op de fiets zo het centrum in, en in ons geval met de camper naar de zoutmijnen in de buurt, naar een aantal kloven en Schloss Hellbrunn.

Camping Wien west Nieuwe voorzieningen helemaal top, supermarkt naast de camping, bushalte voor de deur waarmee je samen met de merto in een half uur in het centrum staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDn6d5EaX7pj4SpUP45fECKRQVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXIHP5OWoEa4Ih4RrljxDt3e.jpg?f=fotoalbum_large

Camping Pielenhofen 20 minuutjes vanaf Regensburg. Mooie oude stad, erg leuk om eens te bezoeken. Goede camping ook, simpel restaurant op locatie, mini shopje voor de broodjes in de ochtend, ruime plekken, dikke prima!
Stads Camping Lahnaue in Marburg, 20 minuten wandelen het centrum van Marburg in, ook weer een leuke oude stad, met flink wat Gebroeders Grimm geschiedenis. Zwembad naast de deur, dus onze 4 jarige ook weer helemaal happy.

Oh en na thuis komst meteen weer door naar Camping de Ruigenhoek voor 4 nachten voor een festival in de buurt (Castlefest).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMNdy-vaatDH44sMeI3_3awrnms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLr4LehMGINFGJQYend0ckc9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dus weer thuis, helaas geen camping leven meer voorlopig :'(
Ons 29 jarige campertje heeft het goed gedaan, geen olie verbruik, geen dingetjes die niet goed gingen, gewoon prima.
Dochtertje heeft leren fietsen zonder zijwieltjes, en zonder zwembandjes een paar meter onder water zwemen lukt er nu ook ineens al.
Lekker kratje Weltenburger Kloster Barock Dunkel mee naar huis genomen, veel Schnitzels gegeten, wat gefietst, gewandeld, kortom lekker vakantie gevierd.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

BeaM-R schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:05:
@Nox Ik heb geen ervaring met deze tent maar als ik zo wat google zie ik meerdere foto's waarbij de tentstokken schuin naar achteren staan. Dat hoort zo denk ik. De poten staan ook in een lus van een touw.
https://www.karstentravel...mtent-300-beige-oker.html

[Afbeelding]
Deze heb ik gezien maar de stokken staan hier fors verder uitgeschoven en de voorkant veel hoger. Ik bel ze wel even want dit staat niet erg prettig. Buiten regent en waait het namelijk harder dan binnen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
@Nox

Ik heb de regenluifel van onze Karsten 350 gewoon altijd omhoog staan aan de voorzijde. Het watert dan af over de afsluitwand langs de stok van de luifel. Dat gaat gewoon prima. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iXYJanCiEgN9a5MBPgvN2EMxmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMJj1XsJMwQJxMV0zA8a2A9S.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto heb ik de ene kant iets lager gezet, omdat ik het water liever aan die kant van de tent heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Sjoewe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:10:
@Nox

Ik heb de regenluifel van onze Karsten 350 gewoon altijd omhoog staan aan de voorzijde. Het watert dan af over de afsluitwand langs de stok van de luifel. Dat gaat gewoon prima. [Afbeelding]

Op de foto heb ik de ene kant iets lager gezet, omdat ik het water liever aan die kant van de tent heb.
Stond het doek op die foto wel enigszins strak? Als ik dat met de mijne doe dan levert het echt een enorme zak op. Ik heb overigens een verandaluifel en geen verlengluifel. De boog aan de voorzijde loopt bij mij dan ook niet recht maar enigszins naar voren gebogen, mogelijk verklaart dat waarom mijn luifel niet strak gezet kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
Ja, staat helemaal strak. De tent opzetten zonder "lubbers en flubbers" is een soort micro-obsessie :+

@Nox heb je de stok voor in de luifel helemaal uitgeschoven?

Zie ook: YouTube: Opzetten - Karsten Tenten Luifels

[ Voor 48% gewijzigd door Sjoewe op 05-08-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:09:
Ja, wij hebben drie van deze Barebones en hangen die (als we ze gebruiken..) aan de 'mast' van onze luifel. Ze zijn niet goedkoop, maar we hebben ze volgens mij een keer gekregen als verjaardagscadeau :P (Je moet toch wat vragen).

Werken prima, gezellig licht, inderdaad ook op een powerbank te gebruiken. Maar wij sluiten ze rechtstreeks aan op een USB-C oplader (met meerdere PD poorten) die we in de keuken hebben.

Voor naar het naar bed gaan gebruiken wij zelf persoonlijk gewoon een lantaarn. Ik heb daar tegenwoordig mijn Sofirn BLF LT1 voor. Kwam ik op via dit forum en ik vind het een heel toffe gadget. :) Ze hebben tegenwoordig ook de LT1S. Minder energiecapaciteit, wel heel compact en top licht.
We hebben er nu één die ik eerst in de slaapcabine had. Maar toen bleek mijn wederhelft toch een ander gebruiksscenario in haar hoofd te hebben dan gecommuniceerd. Dus daarna hing hij in de wagentent en was het hele powerbank verhaal overboord. Maar nu geen extra later of kabel mee. :z

Gisteren heb ik hem onder de luifel geprobeerd, boven de keuken. Dat was ook wel leuk en makkelijk met lezen, maar wel erg veel licht. Het is dat ik er een voorwand in gezet had, anders stond ik gewoon een groot stuk gras en bossage te verlichten. :D

@Kevinns plastic is het zeker niet, ze zijn van metaal. Dat trekt mij juist, mooie uitstraling.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:56

nwagenaar

God, root. What's the differen

FastFred schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:02:
Ben op zoek naar een ander tentje. Heb al 10 jaar een Coleman Darwin 4+, voortentje met grondzeil en je kunt er comfortabel met 2 personen + bagage in slapen. Ideaal, maar de tent is wat groot.

Ik heb daarom vorig jaar een Darwin 3 gekocht, maar die heeft geen voortent. En als het regent en je de buitentent open ritst dan regent het direct op de binnentent. En als je die open ritst en er ligt iemand bij de ingang dan regent je slaapplek nat.

Het probleem met mijn Darwin 3 en Darwin 4+ is dat ik er in de lengte richting niet gestrekt in kan liggen, want de binnentent is dan maar 210cm, ik ben 197cm. Je zou zeggen dat het dan moet passen, maar met kussen + slaapzak lukt dat niet. De binnentent van mijn Darwin 4+ is 210x260cm, dus ga ik er dwars in liggen dan kan het wel.

Dus op zoek naar een nieuwe tent, eisen
  • Deur van binnentent niet direct achter/onder de deur van de buitentent
  • 230cm lengte binnentent.
  • Optioneel een verduisterde tent
Wat ik eigenlijk zoek is een Darwin 2+ of 3+, verduisterd, waarbij ik 230-250cm lengte heb in de lengte richting van de tent en het liefst verduisterd is. Maar die combi bestaat niet.

Vind er maar eens 1, iemand tips?
Ik heb wellicht 2 tips:

- Forceatt 3-season tent voor 2/3 personen (Amazon), dit is feite een MSR Elixir 3 clone en kost tussen de 100 en 120 euro
- OneTigris Stella voor 2 personen (ook op Amazon te verkijgen), een 4-season tent dat enorme goede reviews heeft gekregen (prijs tussen de 170 en 190 euro), ik vermoed alleen dat de lengte voor jou een uitdaging zal worden.

De OneTrigris wordt binnenkort geleverd, wat ik qua reviews heb gelezen is dat 2 personen wel wat cozy is. Ik hoop hier binnenkort wat zinnigs over te zeggen :+

De Forceatt tent heb ik sinds vorig jaar en 3 keer gebruikt met elke keer 2 personen in de lente (met grondvorst), herfst (met redelijk wat regen) en zomer (wisselvallig, in de avond buitjes). Bij deze wat persoonlijke gedachtes:

Ondanks mijn bedenkingen bij de binnenkuip van de binnentent (die welliswaar hoog is, maar leek mij behoorlijk dun) heeft deze zich erg goed gehouden met regen: ik was bang dat er toch nog vocht zou binnenkomen via de onderkant van de binnenkuip maar dit bleek geheel niet het geval.

Qua grootte: Ik ben 1.88CM lang en ik heb met mijn slaapmat van 210CM geen enkel probleem qua lengte en-of zit niet met mijn hoofd tegen de binnentent; je hebt dan nog sowieso 15CM over (binnentent heeft een lengte van 225CM en de binnenkuip loopt rechtstreeks omhoog.

Qua opbergruimte: met 2 personen heeft deze tent meer dan genoeg ruimte (iig met mij en mijn vrouw al dan niet met mij en met een maat) voor het stallen van bijvoorbeeld rugzakken bij het voeteneinde of aan de zijkanten van de tent.

Qua toegankelijkheid: De tent heeft - net zoals de MSR Elixir-3 - ingangen/uitgangen via de zijkanten, beide zijkanten hebben ook nog ruimte genoeg voor rugzakken, schoenen, krat, etc om deze droog te houden. Tevens kun je de flappen met een paar - los aan te schaffen - uitschuifbare tentstokken zodanig pitchen dat dit een mini-luiveltje wordt.

Afgezien van deze handige zaken (imho voor mij), is hij licht qua gewicht en kan ik deze tent binnen 10 minuten opgezet hebben.

Hij heeft redelijk wat regen meegemaakt (inclusief stortbuien) en hield het zonder problemen. Ook qua condens was dit echt een verademing: condens was zeer minimaal en zelfs tijdens de lente met grondvorst hebben wij geen problematische condens ervaren (wat in het verleden een issue was met 2 volwassenen tijdfens dit soort temperaturen).

Voor wat impressies (ik woon in Kampen, dus ben ook wel een keer bereid om hem te laten zien bij mij in de achtertuin):

Kamperen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qkj6lPPKSKogl9u_YsP6A9yzbgE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWMXy1UZlt0q2pN3hRko8T3w.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90YVKT7XEQhN--A9vVOQNuwqDx8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xxixy6i0WuVbsAksNz15S7r.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebq-P2VKmBmVr2LKa96TabVb6f4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSPfTm5Rb19pXrg0H15Zh3I8.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 16% gewijzigd door nwagenaar op 05-08-2025 12:03 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

We hebben er nu één die ik eerst in de slaapcabine had. Maar toen bleek mijn wederhelft toch een ander gebruiksscenario in haar hoofd te hebben dan gecommuniceerd. Dus daarna hing hij in de wagentent en was het hele powerbank verhaal overboord. Maar nu geen extra later of kabel mee. :z

Gisteren heb ik hem onder de luifel geprobeerd, boven de keuken. Dat was ook wel leuk en makkelijk met lezen, maar wel erg veel licht. Het is dat ik er een voorwand in gezet had, anders stond ik gewoon een groot stuk gras en bossage te verlichten. :D

@Kevinns plastic is het zeker niet, ze zijn van metaal. Dat trekt mij juist, mooie uitstraling.
Ja ze geven meer licht dan ik in mijn hoofd had eigenlijk, we hebben ze nu ook weer hangen. En de minst felle stand geeft al behoorlijk veel licht inderdaad :D

We hangen er gewoon ééntje in de buurt van de keuken en verder mijn lantaarn op tafel.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1 ... 269 ... 276 Laatste