[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 267 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:02
Duclaasie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:50:
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding
Er bestaat geen goede kleding, alleen slecht weer waardoor je allerlei noodgrepen moet doen met kleding.

Ik ga echt niet in de regen lopen of zitten, nog niet met de beste kleren denkbaar. Dat is niet mijn ding, dat laat ik over aan anderen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ozzie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:30:
Ik ga gewoon lekker naar Zuid Frankrijk. Meestal wel mooi weer daar :)
Klopt. Hadden we ook graag gedaan. Maar helaas heeft niet iedereen die luxe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:17
Drardollan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Er bestaat geen goede kleding, alleen slecht weer waardoor je allerlei noodgrepen moet doen met kleding.

Ik ga echt niet in de regen lopen of zitten, nog niet met de beste kleren denkbaar. Dat is niet mijn ding, dat laat ik over aan anderen.
Helemaal mee eens, 2 jaar geleden was ik na 3 dagen zo klaar met de regen dat ik het hele zooitje heb ingepakt en naar zuid frankrijk ben gereden. Ik ga echt niet voor mijn plezier in de regen kamperen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Ik kan het gebied boven de poolcirkel aanraden, al twee weken 25-30 graden, en letterlijk 24/7 zon ;)

[ Voor 15% gewijzigd door pirke op 23-07-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:19
pirke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:53:
Ik kan het gebied boven de poolcirkel aanraden, al twee weken 25-30 graden, en letterlijk 24/7 zon ;)
Iets wat ik mij nu pas af vraag. Als het daar de hele dag licht is, is de temperatuur dan ook de hele dag hetzelfde?

Ik snap wel dat de zon niet de hele dag even hoog aan de hemel staat, maar gemiddeld genomen ook "in de nacht" dus dezelfde temperatuur als overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

Bommes

Capo del formaggio

kepler schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:56:
[...]

Inderdaad, maar dat is even wennen voor ons. Nu is het in Australië misschien wat minder goed geregeld, maar tis moeilijk goede parkeer plekken te vinden. Aan de andere kant, dit was een heel populair/toeristisch plaatsje, en pas de eerste keer dat het (bijna) mis ging. Nog meer voorbereiden :P

Bij de supermarkten gaat het tot nu toe altijd wel goed, achteraan altijd wel plek genoeg.
Ik rijd al jaren rond met (grote) campers rond, paar jaar tussendoor met auto-caravan combi.
Eigenijk nog nooit last gehad met parkeren, soms heb je wat creativiteit nodig. Maar krijg het altijd wel voor elkaar.
Inderdaad wel rekening houden met er uit draaien en/of wegrijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 19:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
pirke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Voor het parkeren bij de grote supermarkten passen wij (met 9 meter) precies op 2 vakken achter elkaar, maar als alle vakken naast ons bezet zouden zijn zou ik daar niet meer weg komen omdat ik de draai dan niet meer kan maken. Onze wielbasis is enorm en de kont zwenkt gigantisch uit.
Volgens mij komt die camper van jou prima weg hoor. :Y)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
B-Real schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Iets wat ik mij nu pas af vraag. Als het daar de hele dag licht is, is de temperatuur dan ook de hele dag hetzelfde?

Ik snap wel dat de zon niet de hele dag even hoog aan de hemel staat, maar gemiddeld genomen ook "in de nacht" dus dezelfde temperatuur als overdag?
Nee, 's nachts koelt het nog steeds goed af. 10-15 graden koeler dan overdag. Maar vanaf 2 a 3 uur 's nachts staat de volle zon weer op de camper, die begint dan al snel weer op te warmen. In de alkoof is dat goed merkbaar... We laten dan ook vooral alle ramen open, en als ik wakker wordt vd hitte doe ik de gordijnen omhoog zodat er extra ventilatie is en een slaapmasker op tegen het licht.

Volgende week wordt er wat slechter weer voorspeld, dan slaap ik weer wat beter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:07:
[...]

Volgens mij komt die camper van jou prima weg hoor. :Y)
Kwestie van duwen :P

Gisteren moest ik nog wel interessant keren op een parkeerplaats waar je normaliter een rondje kan rijden om weer bij de in/uitgang te komen. Vanwege de drukte was het rondje rijden niet mogelijk, en achteruit invoegen op de snelweg (een afslag is hier gewoon een zijstraatje) leek me ook geen goed idee. Rechtdoor was een grindweg die op een flinke neerwaartse helling lag, met daar een zijstraatje. Oftewel daar maar even gekeerd. Dat was de eerste keer dat ik achteruit helling moest trekken op een grindpad, samen met keren op een flinke helling. Het zijstraatje was enigszins vlak, dat hielp.

De kloof met wild stromend water was het wel waard :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2fglPqxpsVNYPUWNIl18IR4tGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FN0pyZOCOXPTqrzT13JK3HA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Naar aanleiding van een post in het Lynk&Co topic: Vjenne-ICT in "Het grote Lynk & Co 01 topic - Deel 1" ben ik toch even benieuwd. Hebben jullie campings meegemaakt waar laden van een auto op de plek expliciet verboden werd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Timmert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:16:
Naar aanleiding van een post in het Lynk&Co topic: Vjenne-ICT in "Het grote Lynk & Co 01 topic - Deel 1" ben ik toch even benieuwd. Hebben jullie campings meegemaakt waar laden van een auto op de plek expliciet verboden werd?
Ja, het merendeel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik heb het ook bij meerdere campings expliciet gezien. En ik durf niet te stellen dat waar ik het niet gezien heb, het wel mocht; ik rijd niet electrisch dus ik let er niet specifiek op. Ik heb wel laadpalen gezien op een paar campings.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 16-09 20:44
Ik heb al meerdere camping gehad waar het niet is toegestaan. Dit jaar staan we in Slovenië en zit er zelfs een sticker op het stroompunt waar dat is aangegeven.
Ook niet meer dan normaal lijkt me, als je de camping eigenaar vraagt om een kannetje benzine of diesel krijg je die er ook niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Je ziet wel een steeds grotere stroombehoefte. Zelf heb ik een koelbox van max 60w, en af en toe wat USB laders, maar ik lees ook mensen die hele airfryers e.d. meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Steeds vaker. Dit soort praktijken zorgt er al voor dat ik afgelopen week eigenlijk 4 euro/nacht zou moeten betlane voor elektra. En dat met een solotentje Niet dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het is ook gewoon niet haalbaar. De 16A is met een piek gedachte, niet continu verbruik. Als mensen op een camping auto's gaan laden dan smelt uiteindelijk gewoon de elektrische infrastructuur eruit.
Zelfs bij huizen moet je oppassen met zoiets. Vakantiewoningen mag het meestal ook niet

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13
Van de campings deze vakantie heb ik sowieso bij enkele een verbod gezien. Let er niet zo op want zelf geen EV.

Bij geen enkele camping zal dit in het beoogde gebruik vallen.

Met de tarieven van £5 tot £8 voor electra per nacht zou het bijna wel uit moeten kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ijdod schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:34:
Je ziet wel een steeds grotere stroombehoefte. Zelf heb ik een koelbox van max 60w, en af en toe wat USB laders, maar ik lees ook mensen die hele airfryers e.d. meenemen.
kort piekverbruik is het probleem waarschijnlijk niet. Zelf heb ik ook een 850W waterkokertje mee voor het gemak. Een electrisch kacheltje gaat standaard ook mee.

Vandaag zag ik naast een caravan ook een airfryer staan. Maar dat is niet anders dan de oventjes en caravans met compleet ingerichte keukens en entertainment.

Al dat spul samen komt echter niet in de buurt bij de belasting en verbruik van EV laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
6 jaar geleden mocht ik het nog wel eens doen nadat ik netjes had gevraagd of ze ook een laadpaal hadden. Afgelopen jaar mocht het nog op één camping en ook alleen omdat de twee laadpalen bij de ingang defect waren. Alle andere campings werd me bij het zien van de EV al preventief gemeld dat ik hem niet op de camping mocht laden.

Maar ook niet echt een issue meer, openbare laadpalen genoeg en ook steeds meer campings hebben een laadpaal.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 20:46
Ik heb vorig jaar op een camping gestaan in Frankrijk waar we zonder problemen mochten inprikken met de granny lader. Dat was wel fijn. Laadt natuurlijk langzaam maar altijd inprikken resulteerde dus wel altijd in een volle auto want heel veel reden we niet.

Dit jaar met een diesel onderweg, dat is wel weer luxe icm de vouwwagen. Een maar even getankt in Luxemburg zonder wachttijd en verder gestopt op leuke plekjes voor de kids. Vergeleken met een gelijke trip met de EV vond ik het bevrijdend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
J-M-T schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:33:
Ik heb vorig jaar op een camping gestaan in Frankrijk waar we zonder problemen mochten inprikken met de granny lader. Dat was wel fijn. Laadt natuurlijk langzaam maar altijd inprikken resulteerde dus wel altijd in een volle auto want heel veel reden we niet.

Dit jaar met een diesel onderweg, dat is wel weer luxe icm de vouwwagen. Een maar even getankt in Luxemburg zonder wachttijd en verder gestopt op leuke plekjes voor de kids. Vergeleken met een gelijke trip met de EV vond ik het bevrijdend.
Ik vond dit tripje naar Italië gewoon avontuur :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4IgydHawXa19XFZevxeSKyxa98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atuVIP6uhFlHihzvKD95WLce.jpg?f=fotoalbum_large

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:30

bjp

ja op de campings waar ik de laatste keren was (2x Normandie, 1x Zeeland) - was het expliciet verboden. Zelf rijden we een PHEV met een granny-lader.

Nu - ik begrijp het ook, en heb er dus ook geen gebruik van gemaakt.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

bjp schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:14:
ja op de campings waar ik de laatste keren was (2x Normandie, 1x Zeeland) - was het expliciet verboden. Zelf rijden we een PHEV met een granny-lader.

Nu - ik begrijp het ook, en heb er dus ook geen gebruik van gemaakt.
Reden dat meer campings per aansluiting een stroommeter hebben en dat je bij verlaten camping de stroomrekening gepresenteerd kan krijgen, mijn inziens terecht.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:49
Bommes schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Ik rijd al jaren rond met (grote) campers rond, paar jaar tussendoor met auto-caravan combi.
Eigenijk nog nooit last gehad met parkeren, soms heb je wat creativiteit nodig. Maar krijg het altijd wel voor elkaar.
Inderdaad wel rekening houden met er uit draaien en/of wegrijden.
Dat laatste was ik dus vergeten :D Het parkeren zelf ging prima :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

Bommes

Capo del formaggio

ijdod schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:34:
maar ik lees ook mensen die hele airfryers e.d. meenemen.
Een halve lijkt me ook vrij nutteloos, die kun je beter thuis laten.
maartend schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:38:
[...]

Steeds vaker. Dit soort praktijken zorgt er al voor dat ik afgelopen week eigenlijk 4 euro/nacht zou moeten betlane voor elektra. En dat met een solotentje Niet dus.
6 euro per nacht op de stads camping in Salzburg.
Die al 56 per nacht koste voor 1 staplaats, 2 volwassen, een 4 jarige en toeristenbelasting.
Dan ben ik met de camper wel blij dat ik gewoon 2 huishoud accu's aan boord heb, alles led is, alle spotjes ook meteen usb laders zijn, en de koelkast het perfect doet op gas.

Overigens was die gasfles wel leeg op dag 3 van onze vakantie 8)7 .
Klein 5kg propaan flesje, kats leeg. In de aanloop naar de vakantie helemaal niet meer aan gedacht en dus niet meer gewogen voor vertrek.
Gelukkig verkopen ze in Duitsland bijna overal en nergens propaan flessen. 11kg versie dus maar bijgekocht.
Onze NL fles wilde ze overigens niet vullen, iets met niet een goedgekeurde fles in DE omdat er geen overdruk/brand beveiliging op zit.
Zelfde kleur groene fles als die in NL gewoon bij de kampeerwinkels standaard zijn.
Goed het zal wel, we wonen en half uurtje van de DE grens lever het ding dat wel weer een keertje in.
Of blijf gewoon deze gebruiken, vullen kunnen we zelf met LPG (was nu de vulnippel vergeten :X ) of bij elk vulstation in NL.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 23-07-2025 23:21 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Bommes een gewone propaanfles zou ik ook zeker niet met LPG gaan vullen... Iets met veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Laatst online: 19:40
Wij twijvelen om een 5-6 persoons tent te halen.
Zeker met onze kinderen (4 en 6) is een camping ideaal.
Nu huren wij steeds een chalet op een camping maar dat kan natuurlijk anders (dit jaar ook weer een 4 persoon chalet op de Leistert).

Alleen die tenten nemen wat ruimte in en zijn vrij zwaar, gelukkig is er al een dakkoffer (hapro traxer 6.6) die we kunnen benutten.
Maar heeft een foto van zo'n tent in zijn kofferbak? Vrouwlief is bang dat we te weinig kunnen meenemen en is vrij visueel ingesteld.. Aan maten heeft ze weinig, ze moet iets zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:09

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Hortz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:40:
Nu huren wij steeds een chalet op een camping maar dat kan natuurlijk anders (dit jaar ook weer een 4 persoon chalet op de Leistert).

Alleen die tenten nemen wat ruimte in en zijn vrij zwaar, gelukkig is er al een dakkoffer (hapro traxer 6.6) die we kunnen benutten.
Maar heeft een foto van zo'n tent in zijn kofferbak? Vrouwlief is bang dat we te weinig kunnen meenemen en is vrij visueel ingesteld.. Aan maten heeft ze weinig, ze moet iets zien.
Ik heb zo geen foto maar vergeet ook niet dat je bij een chalet een keuken, bedden, tuinset krijgt en je dat nu dus ook allemaal zelf mee moet nemen.
Kofferbak + dakkoffer is voor de meeste mensen onvoldoende ruimte voor 4 personen in een 6 persoons tent.

Wij hebben er een ruime kofferbak (octavia) met dakkoffer en een bagageaanhanger met daarop een dakzak.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Ik zag dit jaar voor het eerst in de regels staan dat opladen van de elektrische auto niet toegestaan is bij de camping waar wij over 1.5week heen gaan.

Maar wij kiezen meestal voor campings waar je sowieso niet met de auto bij de tent mag staan, maar dit keer niet goed opgelet.

Overigens trek je niet standaard 16A hoor met het opladen, ik kan op mijn lader gewoon instellen met hoeveel ampère ik laad. Dus heb hem op de camping weleens ingesteld op 6A. Dan duurt het wel 40+ uur voordat die vol is, maar als je nergens heen hoeft is dat niet zo erg.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 22:24

Wij gaan zeker 1x per jaar kamperen met onze jonge kinderen en hebben een grote randstad tent. Ik heb achter onze Kia Rio een afneembare trekhaak laten plaatsen en ben erg blij met het bagage karretje van Grande Campioni waar de tent en alle andere spullen ik en op kunnen. Echt een uitkomst zo'n aanhanger!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:49
frankwopereis schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb zo geen foto maar vergeet ook niet dat je bij een chalet een keuken, bedden, tuinset krijgt en je dat nu dus ook allemaal zelf mee moet nemen.
Kofferbak + dakkoffer is voor de meeste mensen onvoldoende ruimte voor 4 personen in een 6 persoons tent.

Wij hebben er een ruime kofferbak (octavia) met dakkoffer en een bagageaanhanger met daarop een dakzak.
Dan horen wij misschien niet bij de meeste mensen, maar wij krijgen alles mee voor 5 personen kamperen in onze Toyota Prius Wagon, met kleine dakkoffer. Het kan dus zeker wel. Alleen hebben we geen katoenen tent, dat zal wel hoop schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:43
Dat kan zeker , hangt alleen nogal af van de betreffende auto en tent . Een decathlon opblaasding is kleiner qua pakmaat en gewicht dan een leuke technischkatoenen opblaasbare tunnel tent .Verder beetje slim inpakken en ook slimme inklapbaren opvouwbare spullen gebruiken kom je een heel eind.
Qua stoelen kan je veel ruimte winnen met opvouwbare stoelen ( isabella modi ) en een tafel nemen die tussen je wielkasten past en daarop de tent leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Mijn auto heeft 580 liter achterbak maar daar heb ik natuurlijk niet genoeg aan. Dus nog 1300 liter ruimte in de bagageaanhanger en dan kom ik net aan uit :)
Maar ik hou van genoeg zooi meenemen op vakantie, en onze katoenen tent van 4.20mx7.50m neemt ook aardig wat ruimte in beslag.

Ik zorg alleen dat ik altijd genoeg ruimte over hou om een paar dozen wijn mee terug naar huis te nemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

uit de oude doos (2018) :P Een Falco Havik 4000 in een Renault Clio Estate + dakkoffer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCFq7pTky1ay2eOqPiuL8bebvL4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdPMN7vsTQVUhnbzajRcyCyI.jpg?f=fotoalbum_medium

En dit ging er allemaal in met 2 volwassenen en 2 kinderen van toen nog 2 en 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNsLP2bNHJD_-KITI2AUB-2IxXI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2dVE85MOPI8IEiJFNlfdGbL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUHe-x2J1U7icXPwjLf-2B16G74=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEL5H1fqFdhXus0o5un4ZwM7.jpg?f=fotoalbum_medium

achteraf denk ik wel van "hoe dan?" Letterlijk iedere cm aan ruimte was wel benut :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul

Ga naar een winkel.

Een 5-6p tent kan enorm verschillen:
Katoen met metalen stokken > opblaasbaar > polyester met fiber stokken.

Een 4p tent verschilt ook fors van een 6p.

En extras zoals tenttapijt en extensions ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

205Gutmann schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:28:
Ik heb al meerdere camping gehad waar het niet is toegestaan. Dit jaar staan we in Slovenië en zit er zelfs een sticker op het stroompunt waar dat is aangegeven.
Ook niet meer dan normaal lijkt me, als je de camping eigenaar vraagt om een kannetje benzine of diesel krijg je die er ook niet bij.
Twee jaar terug stonden wij op een camping en Frankrijk waar in de verre omtrek afgezien van een dubbele AC lader (waar alle EV's in de omgeving willen laden) geen lader te vinden was.

Dan denk ik toch echt, als je granny laden op de camping dan verbiedt, zorg dan ook voor een paar laadpalen en zet een uplift op het kWh tarief. Als er goede faciliteiten zijn dan gaan mensen echt niet lopen rommelen met granny chargers op camping aansluitingen of de keuken stekker van een vakantiehuisje.

Dat is ook de reden waarom de granny met vakantie altijd mee gaat :*)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

aReaRe schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Reden dat meer campings per aansluiting een stroommeter hebben en dat je bij verlaten camping de stroomrekening gepresenteerd kan krijgen, mijn inziens terecht.
Vind ik ook best redelijk, als je ziet wat mensen tegenwoordig aan apparatuur meezeulen. Ik ben er zelf ook schuldig aan. Airfryer, Oven, Inductieplaat, Starlink, TV, elektrische verwarming voor als het fris wordt. Dat tikt allemaal best aan.

Inmiddels heb ik wel wat PV op het dak van de caravan liggen en de nodige accu capaciteit :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2025 13:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
Al die apparaten trekken stuk voor stuk de nodige energie, maar geen van allen (afgezien van Starlink dan wellicht, geen idee) trekken 24/7 een flink vermogen.
Bij elkaar opgeteld staat het ook nog in geen verhouding met één, laat staan meerdere keren, je EV opladen natuurlijk.

Plus dat de infrastructuur op zo'n camping er domweg niet op gebouwd is om meerdere EV's, ook met een lager ingesteld laadvermogen, dag in dag uit van stroom te voorzien. Het gaat niet altijd maar om de verhoogde elektra kosten, het is gewoon gevaarlijk en zorgt op den duur voor schade.

Stukje service van de camping zou zijn om dan een paar laadpalen te installeren. Aan de andere kant, ouderwetse brandstofrijder moet ook gewoon naar een tankstation en de EV rijder kan bij wijze van bij elke supermarkt inmiddels opladen.

Heb afgelopen vakantie op een doorreiscamping wel stiekem lachen om onze buren. 's Avonds werd de auto al tactisch neergezet en als het eenmaal donker was werd de laadkabel stiekem uitgerold om de Passat GTE weer vol te druppelen. 's Ochtends bij het opstaan was de kabel al weer verdwenen.
Moest blijkbaar allemaal heel stiekem om zo weer een km of 40 elektrisch te kunnen rijden de volgende dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:36

Kijk in de specificaties de pakmaat en knutsel die afmetingen van karton. Dan kan je het in je eigen kofferbak visualiseren.

Dat doe ik thuis met nieuwe meubels ook. Werkt erg verhelderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
B-Real schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:57:
Al die apparaten trekken stuk voor stuk de nodige energie, maar geen van allen (afgezien van Starlink dan wellicht, geen idee) trekken 24/7 een flink vermogen.
Bij elkaar opgeteld staat het ook nog in geen verhouding met één, laat staan meerdere keren, je EV opladen natuurlijk.

Plus dat de infrastructuur op zo'n camping er domweg niet op gebouwd is om meerdere EV's, ook met een lager ingesteld laadvermogen, dag in dag uit van stroom te voorzien. Het gaat niet altijd maar om de verhoogde elektra kosten, het is gewoon gevaarlijk en zorgt op den duur voor schade.

Stukje service van de camping zou zijn om dan een paar laadpalen te installeren. Aan de andere kant, ouderwetse brandstofrijder moet ook gewoon naar een tankstation en de EV rijder kan bij wijze van bij elke supermarkt inmiddels opladen.

Heb afgelopen vakantie op een doorreiscamping wel stiekem lachen om onze buren. 's Avonds werd de auto al tactisch neergezet en als het eenmaal donker was werd de laadkabel stiekem uitgerold om de Passat GTE weer vol te druppelen. 's Ochtends bij het opstaan was de kabel al weer verdwenen.
Moest blijkbaar allemaal heel stiekem om zo weer een km of 40 elektrisch te kunnen rijden de volgende dag.
Gewoon je elektrische installatie goed afzekeren dan is er niks aan het handje. Zou niet weten wat voor schade er dan op den duur ontstaat. Sommige campings rekenen ook belachelijke tarieven voor stroom. 7,50 per dag, zelfs als ik 24 uur met 6A zou laden dan verbruik ik nog niet zoveel stroom op een dag.

Maar ik laad gewoon lekker bij de supermarkt e.d. in Frankrijk zijn die vaak voorzien van snelladers en dan is mijn auto weer helemaal vol als we klaar zijn met de boodschappen. Met 230kW is die auto zo vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Afgelopen jaar met 1 kleintje op vakantie geweest. We hadden een traxer 8.6 en een 6 persoonstent. Dit alles kon echt net. Dit jaar met nummer 2 erbij hebben we de dakkoffer ingeruild voor een bagagewagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Wij gaan ook regelmatig met tent (bardani airwolf 340 tc) en in onze skoda kodiaq hebben we ook nog een hele grote dakkoffer nodig en een zak op de bagagedrager. Overigens deden we dit ook met onze dmw 3-serie die veel kleiner was. Als de tent daar in de achterbak ging was hij vol :).

Dit jaar zonder tent (in een huisje) en ik denk dat we aan alleen de achterbak genoeg hebben. We hebben wel alles zo klein mogelijk. Dus de tafel is opvouwbaar, de opbergruimte in de tent is allemaal opvouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:37
Ik zag bij onze buren ook een vaatwassser(tje) in de voortent staan. Het wordt steeds meer als thuis dat kamperen 😄

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 16-09 20:44
Ozzie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Gewoon je elektrische installatie goed afzekeren dan is er niks aan het handje. Zou niet weten wat voor schade er dan op den duur ontstaat. Sommige campings rekenen ook belachelijke tarieven voor stroom. 7,50 per dag, zelfs als ik 24 uur met 6A zou laden dan verbruik ik nog niet zoveel stroom op een dag.

Maar ik laad gewoon lekker bij de supermarkt e.d. in Frankrijk zijn die vaak voorzien van snelladers en dan is mijn auto weer helemaal vol als we klaar zijn met de boodschappen. Met 230kW is die auto zo vol.
Zonder te ver off-topic te gaan, installaties zijn zeker niet altijd bedoeld om 100% belast te worden. Automaten mogen niet voor 100% belast worden, 80% belasting is de norm. Als je een 6 ampère automaat langdurig 100% gaat belasten met een granny charger heeft dat wel degelijk nadelige gevolgen voor de levensduur van die automaat.

Maar als je met een EV op pad gaat, neem ik aan dat je je wel verdiept in waar je kunt laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:40

BeaM-R

Powerrrrr

Ik zie hier op de camping ook meerdere kamado egg bbq's staan. En koelkasten van 1.80m hoog.
Iets met bouwvakkers met werkbusjes.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
BeaM-R schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:55:
Ik zie hier op de camping ook meerdere kamado egg bbq's staan. En koelkasten van 1.80m hoog.
Gelukkig dit jaar geen last meer van hun kids op Estepjes daar .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Laatst online: 19:41
LordSinclair schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:32:
Ik zag bij onze buren ook een vaatwassser(tje) in de voortent staan. Het wordt steeds meer als thuis dat kamperen 😄
_O-
Wordt steeds gekker

[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 24-07-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
[b]Hortz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:40:[/b

Kan soms ook praktisch zijn juist de grote maar lichte zaken in de dakkoffer te stouwen. Denk aan de kleding e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
nuffy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:31:
Dat kan zeker , hangt alleen nogal af van de betreffende auto en tent . Een decathlon opblaasding is kleiner qua pakmaat en gewicht dan een leuke technischkatoenen opblaasbare tunnel tent .Verder beetje slim inpakken en ook slimme inklapbaren opvouwbare spullen gebruiken kom je een heel eind.
Qua stoelen kan je veel ruimte winnen met opvouwbare stoelen ( isabella modi ) en een tafel nemen die tussen je wielkasten past en daarop de tent leggen.
Sowieso zit er bij veel opbouwbare dingen (en zeker stoelen) een hoop loze ruimte waar je bv (al dan niet in een zakje) andere zaken kwijt kan. Op die manier hebben wij ook 3 weken vakantie in een MX5 kunnen doen (niet gecampeerd, maar toch).

Gingen vroeger met zijn drieen in een (mk1) VW Polo, zonder dakkoffer. Maar goed, toen hadden we voor verlichting een gaslamp en een koeltas voor de ijspacks.

Overigens zou ik een systeem met een meter idd niet onredelijk vinden. Gewoon gebruik betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 24-07-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 22:58
Check-in vanaf Camping Katzenkopf. Hier al een aantal keer als tip langs zien komen! Helemaal top dank voor het delen. 💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Afgelopen week stond er zo’n type om de hoek zich klaar te maken voor vertrek. Tandemasser Fendt waar zo’n zwart, voornamelijk geblindeerd, busje voor werd gereden. Vervolgens werd er in dat busje een scooter geladen en weet ik wat nog meer.

Nu ben ik ook niet vies van wat luxe, maar overdrijven is ook een vak hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:44
Op dat soort campings zou ik nog niet dood gevonden willen worden }:O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 18:36
nuffy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Gelukkig dit jaar geen last meer van hun kids op Estepjes daar .
Ik heb dit jaar verbodsbordjes gezien voor E-stepjes en andere elektrische spielerei op beide campings waar we hebben gestaan. Goede zaak wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Himalaya schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:26:
[...]

6 jaar geleden mocht ik het nog wel eens doen nadat ik netjes had gevraagd of ze ook een laadpaal hadden. Afgelopen jaar mocht het nog op één camping en ook alleen omdat de twee laadpalen bij de ingang defect waren. Alle andere campings werd me bij het zien van de EV al preventief gemeld dat ik hem niet op de camping mocht laden.

Maar ook niet echt een issue meer, openbare laadpalen genoeg en ook steeds meer campings hebben een laadpaal.
Met dank aan de velen die het niet netjes vragen maar gewoon doen, uiteindelijk kan het niet meer en dan wordt het een gevalletje dan maar helemaal niemand meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
revolution-nl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Twee jaar terug stonden wij op een camping en Frankrijk waar in de verre omtrek afgezien van een dubbele AC lader (waar alle EV's in de omgeving willen laden) geen lader te vinden was.

Dan denk ik toch echt, als je granny laden op de camping dan verbiedt, zorg dan ook voor een paar laadpalen en zet een uplift op het kWh tarief. Als er goede faciliteiten zijn dan gaan mensen echt niet lopen rommelen met granny chargers op camping aansluitingen of de keuken stekker van een vakantiehuisje.

Dat is ook de reden waarom de granny met vakantie altijd mee gaat :*)
Dan denk ik, waarom moet de camping voorzieningen voor jouw auto hebben? Je kan toch ook niet tanken op de camping? Regel gewoon je eigen zooi, geen reden om stiekem te gaan laden.

En ook met faciliteiten gaan mensen gewoon rommelen helaas, vaak de aard van het beestje. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Ik heb dit jaar verbodsbordjes gezien voor E-stepjes en andere elektrische spielerei op beide campings waar we hebben gestaan. Goede zaak wat mij betreft.
Wordt het dan niet gewoon tijd om campings te kiezen waar het publiek dat soort spullen überhaupt niet mee neemt? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
Allen bedankt voor de antwoorden. Het zijn teveel om even los te antwoorden.
Zou dus potentieel passen maar krap is het zeker met kofferbak + dakkoffer. Maar dit geeft zeker genoeg informatie om over na te denken.

Wordt dus vooral zien komende vakantie hoeveel hebben we nodig, wat moet er mee normaal en wat wordt er meegenomen.
Vrouwlief zal eerder teveel meenemen dan te weinig dus wordt het hoogwaarschijlijk even doorsparen voor trekhaak/aanhangertje voordat we de definitieve keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Dan denk ik, waarom moet de camping voorzieningen voor jouw auto hebben? Je kan toch ook niet tanken op de camping? Regel gewoon je eigen zooi, geen reden om stiekem te gaan laden.

En ook met faciliteiten gaan mensen gewoon rommelen helaas, vaak de aard van het beestje. ;)
Dat is nogal een vooringenomen reactie? Ik informeer keurig vooraf of ik mag laden als dat in de buurt niet kom, soms mag dat, soms liever niet maar met een extra vergoeding kan het wel, en soms mag het helemaal niet.

Ik heb al vaak genoeg een camping bedankt voor een plekje omdat er geen faciliteiten in de buurt waren en het op de camping niet mocht, ook prima dan geven we ons geld wel ergens anders uit :w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
revolution-nl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:00:
[...]

Dat is nogal een vooringenomen reactie? Ik informeer keurig vooraf of ik mag laden als dat in de buurt niet kom, soms mag dat, soms liever niet maar met een extra vergoeding kan het wel, en soms mag het helemaal niet.

Ik heb al vaak genoeg een camping bedankt voor een plekje omdat er geen faciliteiten in de buurt waren en het op de camping niet mocht, ook prima dan geven we ons geld wel ergens anders uit :w
Ik zie dat het lijkt alsof ik jou beticht van heimelijk laden, maar dat was niet mijn bedoeling. Het was algemeen bedoeld.

En inderdaad, als de camping niet de faciliteiten heeft die je zoekt dan hebben ze pech. Maar jij ook, want niet alle soorten faciliteiten zijn logisch om overal te hebben. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 24-07-2025 21:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Voor campings kan het wel een prima complementair verdienmodel zijn om een paar openbare palen te plaatsen. Het hoeft niet, het kan. Net zo als een zwembad niet nodig is, maar wel weer extra publiek kan trekken of zich terug kan verdienen in hogere tarieven, kan een paar laadpalen dat ook.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 22:58
revolution-nl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:00:
[...]

@Gonadan is vaak lekker direct! Maar hij heeft ergens wel een punt. Moet ik wel toegeven dat wanneer jij netjes overlegt met de camping eigenaar dat jij je EV wil bij laden en bereid bent daar extra voor te betalen. En je daar vervolgens toestemming voor krijgt al dan niet tegen een extra vergoeding, dat dit een prima oplossing is. Als ze verder geen laad oplossing bieden, zie ik het probleem niet.

Stroom "jatten" voor je EV vind ik echt not done. Daarmee jaag je het kWh of stroom voor je plek tarief giga omhoog. Voor diezelfde camping eigenaar is het gewoon een sommetje. Oow dit jaar loop ik mis op de stroom, dat maken we wat duurder. Dat idee. Je tent met koelkastje en een paar telefoons opladen gebruikt niet zoveel. Of caravan 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat er stiekem wel is ingeslopen is dat al die grote campers aan de stroom hangen en vaak voor meerdere dagen hun huishoud boordaccu volladen.

Ook dat is heel ander type gebruik dan een tent met lampje en koelbox.
Ik zou daarom ook al blij zijn als de campings het netjes verwerken in een aansluit + kWh tarief. Het is alleen en enorme bak extra administratie.

—-
Huidige camping ben ik overigens überhaupt blij mee dat er stroom is. Was eergisteren uitgevallen en dan doet er gelijk helemaal niks meer, want de hydrofoor en geiser ging ook uit, dus beide toilet gebouwen ook dicht.

De aanvoer kabel is hier niet eens dik genoeg voor een EV laadstation.
Camping ligt in Zweden, aaar ze wel wat EV gewend zijn. Maar ligt wat afgelegen aan een gravelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is best een gedoe inderdaad en vergt investering. Afgelopen jaar had ik een camping waar je gewoon de zekering moest kiezen en het baasje kwam hem erin prikken.
Ik had dus aan 2A (het minimum) meer dan genoeg een daarmee een behoorlijk redelijk tarief. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:05:
Dat is best een gedoe inderdaad en vergt investering. Afgelopen jaar had ik een camping waar je gewoon de zekering moest kiezen en het baasje kwam hem erin prikken.
Ik had dus aan 2A (het minimum) meer dan genoeg een daarmee een behoorlijk redelijk tarief. :P
Ik zou aan 6A voldoende hebben ivm vouwwagen op WindForce. Maar liever toch altijd 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Get!em schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:11:
[...]

Ik zou aan 6A voldoende hebben ivm vouwwagen op WindForce. Maar liever toch altijd 10A.
Het voordeel is dan dat je kunt kiezen, en de prijs is in lijn met wat je kiest. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Get!em schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:43:
Wat er stiekem wel is ingeslopen is dat al die grote campers aan de stroom hangen en vaak voor meerdere dagen hun huishoud boordaccu volladen.

Ik zou daarom ook al blij zijn als de campings het netjes verwerken in een aansluit + kWh tarief. Het is alleen en enorme bak extra administratie.

—-
Huidige camping ben ik overigens überhaupt blij mee dat er stroom is. Was eergisteren uitgevallen en dan doet er gelijk helemaal niks meer, want de hydrofoor en geiser ging ook uit, dus beide toilet gebouwen ook dicht.

De aanvoer kabel is hier niet eens dik genoeg voor een EV laadstation.
Camping ligt in Zweden, aaar ze wel wat EV gewend zijn. Maar ligt wat afgelegen aan een gravelweg.
Nou, de 24/7 airconditioning (op meerdere plekken en in meerdere situaties meegemaakt) vind ik ook wel heel erg over de schreef hoor.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ramzzz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:34:
[...]

Nou, de 24/7 airconditioning (op meerdere plekken en in meerdere situaties meegemaakt) vind ik ook wel heel erg over de schreef hoor.
Klopt. En de hype op inductie kookplaten trekt ook aardig een wissel op de vaak oudere camping Electra.
In Luxemburg dit jaar een camping die tussen 17u en 23u een generator op het stroomnetwerk toevoegde.
De aardlek van mijn vouwwagen vloog er steeds uit als er wat met die generator gebeurde. Erg stabiel was dat allemaal niet. En ik vertrouw die aardlek van mij meer dan die oude infra van die camping.

Ander voorbeeld:
In de usa heb je op campings overdag op meerdere tijdstippen en ‘s nachts ook vaak een generator verbod. Op elke actie komt wel weer reactie…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je in de Alpen bent of er nog naar toe gaat, check even of je hoog staat tov de rivier of Beek. En ook of je tent of caravan goed waterdicht is…

Edit, voor als je deze grafieken niet kent: dit is cumulatieve neerslag van de komende dagen vooruit.
Dus alle buien bij elkaar opgeteld. Kijk naar rechterbovenhoek vanaf wanneer tot wanneer dit geldig is.

Het gaat om het ECMWF hoge resolutie model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ir5LxhAwjInqUhi4BwkAC3FqLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYaXu1njL7eBh2OxOZaRXyah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY_BqekrJ-0ZKo9P3jPfFZQq0wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONH0ESXl11hZDLSZOR4TmBFQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 25-07-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Hortz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:45:
Allen bedankt voor de antwoorden. Het zijn teveel om even los te antwoorden.
Zou dus potentieel passen maar krap is het zeker met kofferbak + dakkoffer. Maar dit geeft zeker genoeg informatie om over na te denken.

Wordt dus vooral zien komende vakantie hoeveel hebben we nodig, wat moet er mee normaal en wat wordt er meegenomen.
Vrouwlief zal eerder teveel meenemen dan te weinig dus wordt het hoogwaarschijlijk even doorsparen voor trekhaak/aanhangertje voordat we de definitieve keuze maken.
Welke auto gaat het om ? Dat is nogal een grote variabele factor in het verhaal natuurlijk . Ook ivm je (geringe ) laadvermogen bij kleinere auto's is soms een karretje gewoon handiger ( mits je hem thuis makkelijk kwijt kunt ). Ook hoever ga je rijden en heb je extra kosten ( ferry bijv. ) spelen mee. Zonder is beter alleen moet je auto hier wel op berekend zijn en niet gelijk op zn gat hangen.

Qua aanhanger is de anssems gt750 een aanrader . check daarvoor wel even het ongeremde trekgewicht die is bij kleine auto's lager ~600kg .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 19:35

franssie

Save the albatross

Get!em schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:40:
Als je in de Alpen bent of er nog naar toe gaat, check even of je hoog staat tov de rivier of Beek. En ook of je tent of caravan goed waterdicht is…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn wel extreme getallen - wow

Ik heb geen kennissen in die gebieden nu maar anders zou ik ze nu bellen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Get!em schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:43:

Even wat misverstanden de wereld uit helpen.

Boordaccu is meestal 0.5 tot 1kWh (het bruikbare deel), en normaliter laadt deze op tijdens de rit naar de camping. Ook hebben veel campers een zonnepaneel. Wat er daadwerkelijk aan stroom geladen wordt voor de accu is echt minimaal. Wij staan al twee weken vrij, accu zit nog steeds vol en we hebben niet eens een zonnepaneel... Af en toe een stukje rijden is voldoende.

Daarbij gebruikt een camper ook niet veel meer dan 's avonds een led lampje en een koelkast. Hooguit een keer koffie/thee zetten en wat telefoons opladen. Allemaal peanuts en vergelijkbaar met andere kampeerders.

De enige reden dat ik zou overwegen om een stroom aansluiting te nemen is als het buiten erg koud is en we elektrisch mogen verwarmen op de camping (1kW = 4,5A is voldoende). Daarvoor apart afrekenen is prima. De voornaamste reden is dat we daarmee flink wat gas besparen, en vullen vd fles is meer gedoe dan simpelweg wat extra stroom kopen.

Een camper is over het algemeen juist zelfvoorzienend, daarom dat je er makkelijk meerdere weken mee vrij kan staan zonder dat je een probleem krijgt. Ja, je moet je wc cassette elke paar dagen ergens legen en 1x per week vers fruit/groente/water ergens vandaan halen, maar dan heb je het ook wel gehad. Campers maken in dat opzicht het minst gebruik van alle faciliteiten op een camping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 09:13
pirke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 01:40:
[...]

Even wat misverstanden de wereld uit helpen.

Boordaccu is meestal 0.5 tot 1kWh (het bruikbare deel), en normaliter laadt deze op tijdens de rit naar de camping. Ook hebben veel campers een zonnepaneel. Wat er daadwerkelijk aan stroom geladen wordt voor de accu is echt minimaal. Wij staan al twee weken vrij, accu zit nog steeds vol en we hebben niet eens een zonnepaneel... Af en toe een stukje rijden is voldoende.

Daarbij gebruikt een camper ook niet veel meer dan 's avonds een led lampje en een koelkast. Hooguit een keer koffie/thee zetten en wat telefoons opladen. Allemaal peanuts en vergelijkbaar met andere kampeerders.

De enige reden dat ik zou overwegen om een stroom aansluiting te nemen is als het buiten erg koud is en we elektrisch mogen verwarmen op de camping (1kW = 4,5A is voldoende). Daarvoor apart afrekenen is prima. De voornaamste reden is dat we daarmee flink wat gas besparen, en vullen vd fles is meer gedoe dan simpelweg wat extra stroom kopen.

Een camper is over het algemeen juist zelfvoorzienend, daarom dat je er makkelijk meerdere weken mee vrij kan staan zonder dat je een probleem krijgt. Ja, je moet je wc cassette elke paar dagen ergens legen en 1x per week vers fruit/groente/water ergens vandaan halen, maar dan heb je het ook wel gehad. Campers maken in dat opzicht het minst gebruik van alle faciliteiten op een camping.
En je tv dan? En de laptop? En het oventje? En de feestverlichting?

Veel camperaars die ik zie hebben, gewoon net als de tent kampeerder, een zooi elektrisch spul bij en zijn echt niet minder verbruiken dan een gewone tentenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Campers maken in dat opzicht het minst gebruik van alle faciliteiten op een camping.
Sommige campers zeker heb je gelijk. Degene die ik tegen kom en hun airco 24/7 hebben loeien is een ander verhaal.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Meestal kampeer ik een lang weekend met de tent en gebruik nooit stroom, zelfs al zit dat in de reservering prijs in.

Qua boodschappen doe ik niet meer dan dat ik de avond en ochtend kan overbruggen: meestal is er wel een supermarkt in de buurt. Ook zie ik dat (natuur)campings een koelkast en-of vriezer hebben voor algemeen gebruik dat je kunt gebruiken (soms best wel handig voor de koel elementjes).

Powerbanks (met zonnepaneeltjes) voor het opladen van de telefoon en-of verlichting, de koelbox (gevuld) is enkele dagen thuis gekoeld (al dan niet onderweg) en voorzien van koelelementen (die ik eventueel nog kan leggen in de vriezer voor algemeen gebruik) en koken doe ik op gas.

Voor een weekend weg met de tent is stroom niet direct nodig, maar als je een (mid)week (of langer) weg bent dan zou ik het natuurlijk wel doen of zo’n portable powerbank met stroom aansluiting gebruiken.

En ja, soms zie je wel eens weekend kampeerders die een inductieplaatje of een klein koelkastje meenemen; so be it, ieder zijn ding.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:45
[...]

Ik dacht dat juist koelkasten relatief veel stroom kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:38

Flipmo

OMG !!

g00gle schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:39:
Check-in vanaf Camping Katzenkopf. Hier al een aantal keer als tip langs zien komen! Helemaal top dank voor het delen. 💪
Graag gedaan! Hebben er 1 nachtje gestaan op de terugweg vanuit Oostenrijk.
Blijf je er langer, of ook 1 overnachting en weer door?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Dan zal ik ook een misverstand uit de wereld helpen, wanneer een camper op een camping staat maken ze precies net zoveel gebruik van voorzieningen als andere kampeerders. Sterker nog, ze vereisen extra voorzieningen als tappunten en loosplekken.

Een watervoorraad en toilet hebben caravans tegenwoordig ook wel, en zie je zelfs in tenten. Dat is niet bijzonder.
En heel veel campers zijn helemaal niet gericht op zelfvoorzienend zijn maar voornamelijk op mobiel zijn.

Al zie je dat de meeste mensen toch liever naar het campingtoilet gaan in plaats van in hun eigen benauwde hokje te moeten gaan zitten kleien. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit niet het totaal aantal neerslag sinds t =0?
Want het lijkt mij sterk dat er 140mm neerslag valt op 1 dag :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

vhal schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:04:
[...]

Is dit niet het totaal aantal neerslag sinds t =0?
Want het lijkt mij sterk dat er 140mm neerslag valt op 1 dag :+
Het is idd cumulatief over 10 dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
maartend schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:15:
[...]

En je tv dan? En de laptop? En het oventje? En de feestverlichting?

Veel camperaars die ik zie hebben, gewoon net als de tent kampeerder, een zooi elektrisch spul bij en zijn echt niet minder verbruiken dan een gewone tentenaar.
Voor regenachtige dagen hebben wij ook een tv bij zodat de kinderen waar tekenfilms kunnen kijken 's ochtends voordat wij wakker zijn. Maximaal verbruik is 36 Watt. Ding werkt gewoon op 12v. Twee uur kijken is maar liefst 0,07 kWh. Dat is minder stroomverbruik dan 1x koffie zetten met een Nespresso apparaat en vergelijkbaar met 2 telefoons opladen. Als dat van de huishoudaccu gaat is het letterlijk 5 minuten rijden en de dynamo heeft de huishoudaccu weer vol. Ook een zonnepaneel genereert dit makkelijk.

Laptop die ik zelf nooit iemand meenemen? Ik kom ook zelden op campings.

Onze oven werkt op gas, heerlijk voor afbakbroodjes :)

Feestverlichting associeer ik met de voortent van caravans, niet het campers. Indien het led is zal het stroomverbruik wel meevallen.

De meeste camperaars die ik zie gebruiken geen externe stroomvoorziening, aangezien de dynamo en/of het zonnepaneel de huishoudaccu toch wel vol houdt en (bijna) alles in de camper op 12v vd huishoudaccu kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Cyberpope schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:17:
[...]

Sommige campers zeker heb je gelijk. Degene die ik tegen kom en hun airco 24/7 hebben loeien is een ander verhaal.
Die kom ik dan weer nooit tegen, vooral omdat ik de hitte niet opzoek. De recente hittegolf in Scandinavië was niet bewust, gelukkig is het weer afgekoeld hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Red devil schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:35:
[...]

Ik dacht dat juist koelkasten relatief veel stroom kosten?
Veel tent kampeerders hebben ook een koelkast mee, dat is geen verschil. Daarnaast werken die ook prima op gas. Wij zijn 8-12 weken per jaar weg met de camper, koelkast draait voornamelijk op gas en we verbruiken ergens tussen de 1 en 2 gasflessen per jaar. Voornamelijk aan verwarming in de winter. Koken op gas is verwaarloosbaar aan verbruik. Koelkast verbruik telt mee, maar dat is geen reden om aan de stroom te gaan hangen. Als we een keer aan de stroom hangen dan schakelt ie wel over op 230v, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Al zie je dat de meeste mensen toch liever naar het campingtoilet gaan in plaats van in hun eigen benauwde hokje te moeten gaan zitten kleien. :P
Ons toilet is een stuk schoner dan een gemiddeld camping toilet, ik weet wel waar ik liever zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 15:17

Smurf

Detri

pirke schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Zelf aan de hendel draaien geeft veel voldoening! De reis is minstens zo belangrijk als het eindpunt 8)

Thuis heb ik ook gewoon een Eureka Mignon Specialita staan hoor, maar op vakantie is het een leuk ritueel.
Ik heb ook een handmaler + moka pot in de caravan staan. Dit neemt lekker weinig plek in, wat wel fijn is omdat ik de enige koffiedrinker hier ben. En om diezelfde reden neem ik ook liever de bonen van thuis mee in plaats van dat ik pads of filterkoffie haal die vervolgens weer veel te lang blijft liggen tussen de trips door.

En als ik lui ben: dopje 7 past op de handmaler, dus de accutol gaat niet alleen mee voor de pootjes :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De waterdichtheid wordt jaarlijks wel getest in Oostenrijk, dus dat zit wel goed. Maar als ik de langetermijn erbij pak zie ik dat het deze week nog wat nat is en dat we volgende week lekker in het zonnetje aankomen.

2 jaar terug was het ook zo nat in de zomer. En toen we op een van de droge dagen een klettersteig wilde gaan doen moesten we ter plekke gauw een andere in de buurt opzoeken omdat degene die we eigenlijk wilde klimmen half onder water stond.

[ Voor 43% gewijzigd door Smurf op 25-07-2025 09:44 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

pirke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:16:
[...]

De meeste camperaars die ik zie gebruiken geen externe stroomvoorziening, aangezien de dynamo en/of het zonnepaneel de huishoudaccu toch wel vol houdt en (bijna) alles in de camper op 12v vd huishoudaccu kan werken.
De 2 campers die ik heb gehuurd moesten toch elke 2 a 3 dagen aan de prik. Anders was de huishoud accu leeg. Op die ene nacht per 3 dagen op de camping had ik die nacht dus opladen bovenop normale verbruik.

Moest het in Ierland op de camping soms zelfs plannen met andere camperaars, want anders was stroomvoorziening niet voldoende en wilde de camper niet opladen. Te lage V.

Maar met je eens, het gaat om 0,5 tot 1kWh dus op zich niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Get!em schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:33:
[...]

De 2 campers die ik heb gehuurd moesten toch elke 2 a 3 dagen aan de prik. Anders was de huishoud accu leeg. Op die ene nacht per 3 dagen op de camping had ik die nacht dus opladen bovenop normale verbruik.

Moest het in Ierland op de camping soms zelfs plannen met andere camperaars, want anders was stroomvoorziening niet voldoende en wilde de camper niet opladen. Te lage V.

Maar met je eens, het gaat om 0,5 tot 1kWh dus op zich niet veel.
Dan heb je of veel te veel verbruikers actief gehad (koelkast op de accu??) of ze hebben je rommel verhuurd met een veel te kleine of versleten accu... Drie dagen stilstaan zou absoluut geen probleem moeten zijn mits de accu goed gedimensioneerd is. Zelfs een week zou normaliter moeten kunnen als je een beetje zuinig doet. En na een week is het 1 a 2 uur rijden om hem weer volledig vol te krijgen.

We hebben nog nooit langer dan 4 dagen vrij gestaan zonder te rijden, maar de accu was nog meer dan de helft vol toen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:16:
Dat is het punt denk ik. Als jij niet op campings komt heb je ook geen goed beeld van campers op campings. Die worden voor het grootste gedeelte gebruikt als caravan zonder trekauto. En gebruiken allemaal stroom.

Dat zal een persoonlijke keuze zijn maar ik zou als ik een camper nam ook juist wat meer richting het zelfvoorzienende gaan en minder langdurig op campings hangen.
pirke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:25:
Ons toilet is een stuk schoner dan een gemiddeld camping toilet, ik weet wel waar ik liever zit :)
Een gemiddeld camping toilet is prima schoon. Heeft tenminste frisse lucht en geen knieën in je nek gevouwen.
De meeste kampeerders die ik erover spreek gebruiken hun interne toilet alleen voor de kleine boodschap 's nachts zodat je de deur niet uit hoeft. Of wanneer het hoost van de lucht.

offtopic:
@Ramzzz Gefeliciteerd *O*

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Dat is het punt denk ik. Als jij niet op campings komt heb je ook geen goed beeld van campers op campings. Die worden voor het grootste gedeelte gebruikt als caravan zonder trekauto. En gebruiken allemaal stroom.

Dat zal een persoonlijke keuze zijn maar ik zou als ik een camper nam ook juist wat meer richting het zelfvoorzienende gaan en minder langdurig op campings hangen.

[...]

Een gemiddeld camping toilet is prima schoon. Heeft tenminste frisse lucht en geen knieën in je nek gevouwen.
De meeste kampeerders die ik erover spreek gebruiken hun interne toilet alleen voor de kleine boodschap 's nachts zodat je de deur niet uit hoeft. Of wanneer het hoost van de lucht.

offtopic:
@Ramzzz Gefeliciteerd *O*
Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik zie voornamelijk mede camperaars die ook niet op campings staan. Ander soort volk.

We zijn gewend alles op onze wc te doen. We hebben een tweede cassette zodat we altijd vooruit kunnen, ook al zit de eerste vol. De volle gaat dan in de garage totdat we een keer bij een leegpunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik zie voornamelijk mede camperaars die ook niet op campings staan. Ander soort volk.

We zijn gewend alles op onze wc te doen. We hebben een tweede cassette zodat we altijd vooruit kunnen, ook al zit de eerste vol. De volle gaat dan in de garage totdat we een keer bij een leegpunt komen.
Ook daar zit een verschil. De meeste campinggasten hebben geen tweede cassette en een bloedhekel aan zeulen. Hoe vaker ze het chemisch toilet gebruiken hoe vaker ze moeten legen, en dat is weer extra werk.
Voor jou is het vrij normaal om een leegpunt specifiek op te zoeken en dan alles te lozen en verversen. Maar op een camping sta je in feite gewoon een week vlakbij het leegpunt geparkeerd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Druk hier. Alle vakantievierders hierboven doen even Tweakers checken, bakje koffie erbij? :+

Geniet ervan mensen. Nog een weekje, dan zijn wij ook weer onderweg. :w

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:54:
Druk hier. Alle vakantievierders hierboven doen even Tweakers checken, bakje koffie erbij? :+

Rustig dagje inderdaad. Nog geen plannen, zo eerst even boodschappen doen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

Ja zo gaat dat hé, iedereen heeft eindelijk tijd genoeg om eens even lekker uitgebreid tweakers te checken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:29
We zouden zondag naar Zwitserland gaan, maar daar zijn voor de komende dagen weerswaarschuwingen en ook voor de langere termijn is de weersvoorspelling slecht. In Frankrijk is het weer veel beter. Heeft er nog iemand tips voor een camping net onder de lijn Tours - Dijon? We gaan met de vouwwagen en onze 2 puberdochters. We zoeken geen megacamping, maar ook geen kleine (200-500 plaatsen) en het liefst aan een meer of rivier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• B-Real
Typisch Tweakers weer :P

Het begint over EV rijders die hun auto volladen op hun camping plek en het eindigt op dat caravanners en zeker camperaars ook zoveel stroom verbruiken, want die hebben zelfs lampjes aan hun luifel!

Ik denk dat gemiddeld genomen elke kampeerder of dat nou tent, vouwwagen, caravan, camper, groot of klein even veel stroom verbruikt.
Allemaal wat telefoons opladen, allemaal een koelkast/koelbox, allemaal wat lampjes. Sommigen een airco, velen ook niet.

Hoe dan ook allemaal geneuzel in de marge vergeleken met het volladen van een EV :P

En ja uitzonderingen op de regel zijn er ook. De campers met wasmachine, vaatwasser, airco elektrische verwarming etc. Wordt weer gecompenseerd door de rondtrekkende kampeerder met een pop-up tentje die alleen zijn telefoon oplaadt met een zonnepaneeltje.

Lekker allemaal leven en laten leven maar wel je EV opladen aan een echte laadpaal aub :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 15:17

Smurf

Detri

Of nog aan het werk maar gewoon al wel HEUL VEUL zin in vakantie :D

Beetje voorpret via dit topique, want ik moet ook nog een week voor we weer "mogen". Morgen wel de caravan halen.

En om nog even 2ct in de EV discussie te gooien: De laadpas van het werk doet het niet op de lader op de camping. En laden op de plek mag (terecht) niet, want daar heeft de eigenaar juist die laadpaal voor aangeschaft. Tarief is wel redelijk met 50ct/kwh, dus voor nood kan het altijd nog.
Maar 10km verderop is een supermarkt en een 300KW lader, dus ik zie ongeveer 0 reden om op de camping te laden. Met dagtochtjes rij je toch niet zoveel, en boodschappen doen we bijna elke dag wel. De koelkast is simpelweg niet groot genoeg om voor meerdere dagen eten te halen, en als de plannen voor het avondeten plotseling veranderen vind ik het ook zonde als de boel te lang blijft liggen.

[ Voor 42% gewijzigd door Smurf op 25-07-2025 12:12 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
nuffy schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 00:01:
[...]

Welke auto gaat het om ? Dat is nogal een grote variabele factor in het verhaal natuurlijk . Ook ivm je (geringe ) laadvermogen bij kleinere auto's is soms een karretje gewoon handiger ( mits je hem thuis makkelijk kwijt kunt ). Ook hoever ga je rijden en heb je extra kosten ( ferry bijv. ) spelen mee. Zonder is beter alleen moet je auto hier wel op berekend zijn en niet gelijk op zn gat hangen.

Qua aanhanger is de anssems gt750 een aanrader . check daarvoor wel even het ongeremde trekgewicht die is bij kleine auto's lager ~600kg .
Het is een Golf Variant uit 2016, dus stationwagen met ~610 liter kofferbak ruimte. Past best wel veel in met kundig stapelen.

Bedankt voor de aanhangwagen, zo komt ik langzaam wel op een totaal lijstje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
Hortz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Het is een Golf Variant uit 2016, dus stationwagen met ~610 liter kofferbak ruimte. Past best wel veel in met kundig stapelen.

Bedankt voor de aanhangwagen, zo komt ik langzaam wel op een totaal lijstje.
Die 610L is onder het afdekzeil , doorstapelen tot het dak moet sowieso en daar zit nog wel 200L . Zorg dan wel voor een goed tussenrek . Begin met losse zooi onder de laadvloer te leggen .
Kleding kan je altijd wel mee schikken en op de camping een keer wassen . lompe dingen als gasflessen en skottel thuis laten en bijv. kussens in vacuumzakken vd ikea. Koelkast ter plekke kopen van marktplaats of huren .

Gewoon een keer proefpassen , dan heb je een idee . Een tent inpakken is ook enigzins variabel , hoe meer tijd en aandacht hoe kleiner je hem ingepakt krijgt.

Als je nergens naar wilt kijken , of de auto snel op zn gat hangt en gezapig rijd dan is een aanhanger wellicht beter .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
L.N. schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:40:
We zoeken geen megacamping, maar ook geen kleine (200-500 plaatsen) en het liefst aan een meer of rivier.
Lees ik hem goed als jij 200-500 een kleine vindt? Of is dat wat je zoekt?
Het juiste perspectief is belangrijk met tips want 200-500 valt voor mij in de categorie absoluut ontiegelijk mega groot. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:56
Gonadan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:01:
[...]

Lees ik hem goed als jij 200-500 een kleine vindt? Of is dat wat je zoekt?
Het juiste perspectief is belangrijk met tips want 200-500 valt voor mij in de categorie absoluut ontiegelijk mega groot. :D
Zoals ik het lees zoekt hij een camping met 200-500 plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

L.N. schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:40:
We zouden zondag naar Zwitserland gaan, maar daar zijn voor de komende dagen weerswaarschuwingen en ook voor de langere termijn is de weersvoorspelling slecht. In Frankrijk is het weer veel beter. Heeft er nog iemand tips voor een camping net onder de lijn Tours - Dijon? We gaan met de vouwwagen en onze 2 puberdochters. We zoeken geen megacamping, maar ook geen kleine (200-500 plaatsen) en het liefst aan een meer of rivier.
Slow Village Les Ponts-de-Cé, in (!) de Loire (pal tegen Angers aan) was best leuk, toen wij kleine kinderen hadden. Er is genoeg te beleven in de omgeving, en een groot gemeentelijk buitenzwembad er pal naast.

https://maps.app.goo.gl/jF1duVi1ue2oaxbX7?g_st=ic

[ Voor 31% gewijzigd door Ramzzz op 25-07-2025 19:30 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1 ... 267 ... 277 Laatste