kepler schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:14:
We rijden dit jaar voor het eerst dus met een (grote) camper. Nu wilden we een populair plaatsje zoeken en dus op zoek naar een parkeerplek. Kostte wat moeite en uiteindelijk iets gevonden op een standaard parkeerplaats. Ik stak wel een stukje uit, maar stond niemand in de weg en was leeg genoeg.
Kom ik terug, staan alle vakken naast en achter mij helemaal vol. Ik was vergeten dat ik er ook nog zelf uit zou moeten rijden

Heel toevallig waren er wat mensen aan het eten bij de auto naast ons en die waren zo vriendelijk om even tijdelijk hun auto te verplaatsen. Anders was ik er never nooit uitgekomen
Les geleerd
Edit: trouwens wel het grootste nadeel tot nu toe, even snel naar een attractie/winkel/startpunt voor hike/etc zit er niet echt in met zo'n ding. Altijd maar hopen dat ze net een plek hebben voor dit bakbeest
Voor het parkeren bij de grote supermarkten passen wij (met 9 meter) precies op 2 vakken achter elkaar, maar als alle vakken naast ons bezet zouden zijn zou ik daar niet meer weg komen omdat ik de draai dan niet meer kan maken. Onze wielbasis is enorm en de kont zwenkt gigantisch uit.
In het begin parkeerde ik netjes op 2 vakken, maar dan heb ik effectief 6 vakken in gebruik omdat het naast mij redelijk leeg moet blijven. Meestal blijft het dat ook (mensen willen geen schade aan hun eigen auto en parkeren niet graag naar een bakbeest). Daarom zet ik hem tegenwoordig maar op 4 vakken, dat geeft duidelijkheid en uiteindelijk is het efficiënter qua hoeveelheid parkeervakken die we gebruiken.
Bij uitstapjes kijk ik altijd even op google maps satelliet waar parkeren handig is. Slechts 1x hebben we een uitstapje niet gedaan omdat parkeren echt geen optie was. Als je 5-15 minuten wilt lopen is er bijna altijd wel ergens een geschikte plek te vinden als de officiële parkeerplaats geen optie is.
Bij stedentrips zijn er vaak camperplaatsen in het centrum, of net buiten de stad en dan met bus/trein/metro naar het centrum. Meestal kopen we toch een 24 uurs OV pas bij een bezoek aan een grote (hoofd)stad, daar zit vervoer naar het centrum dan bij. Ook leuk voor de kinderen, normaal gaan we nooit met het OV thuis, dus een extra uitstapje voor ze

Helemaal in Stockholm waar de metro onbemand rijdt, en er voorin een groot raam zit. Je hebt dan prachtig zicht op de tunnels waar je naartoe rijdt