[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 266 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
frankwopereis schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:05:
[...]

Voor mij is kamperen toch echt een tent, maar een vouwwagen kan ik nog wel accepteren.
Een caravan vind ik echt een klein kruiphok, terwijl vakantie "ruimte" en "buiten" betekent voor mij.
Kampertje kan ik wel waarderen voor rond trekkende mensen, maar niet om 2 weken op 1 plek mee te staan.

Echter voor alle soorten van kamperen geldt dat ik vind dat sommigen beter een vakantiewoning kunnen huren of kopen, als je ziet wat mensen meenemen 8)7

Afijn nu schiet ik de poll voorbij, maar de afgelopen jaren heb ik het idee gehad dat de aanwezige caravans als tenten aardig in evenwicht zijn qua aantallen. Campers zie ik wel minder maar ik kampeer dan ook vooral in Nederland.
Vooropgesteld: Voor mij is kamperen ook een vouwwagen of tent.

Maar laten we wel wezen, ik ken weinig tenten of vouwwagens die qua ruimte nou echt groter zijn dan wat jij 'een klein kruiphok' noemt. Eigenlijk is het een tegenstelling in je eigen stelling: Ja, vakantie is ruimte en buiten zijn en de ruimte (en afh van weer) comfort van een caravan zorgen ervoor dat je dat niet altijd doet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Hier "anders". Kamperen door op een camping een stacaravan te huren :+

Toch de voordelen van een camping (kinderen, veel buiten voor je "caravan" zitten), zonder de nadelen van een tent/caravan (opzetten, opslaan etc).

Ja, de kosten zijn ook hoger. Maar we kamperen toch maar een beperkte tijd verwachten we (zolang de kids klein zijn) en dan is een caravan kopen te duur, en een tent krijg ik Miss Waah niet in met haar rug.

Vroeger altijd gekampeert als kind, in een tent. En altijd goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik kampeer vooralsnog in een tent en doe dat minimaal 2 keer per jaar; maar ik ben ook al bijna 50 dus ik vermoed dat dit op den duur wel wat luxer gaat worden.

Er komt een moment dat ik niet alles meer mee wil slepen, alles op moet zetten en-of wakker wil worden op een slaapmat oid :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ramzzz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:14:
Meerdere keren op campings gezien, vaak nog met een Smart ForTwo of Cinquecento achterin…
Die dingen kom je dan opeens op een bochtig bergweggetje tegen. Of in krappe straatjes van een dorpje. En natuurlijk de afvoerkraan open bij het rijden, want lanks het stortpunt rijden is teveel werkt.

Op de camping zie je of een stel (evt met kind en/of hond) lopen met een plattegrondje en een lijstje... of je zien meteen zo'n hok 6 rondjes rijden. Lopen is te moeilijk.

In basis heb ik niets tegen campers, niet voor mij, maar ieder zijn ding. Praktisch heb ik wel mijn bedenkingen tegen de grotere maten, met waar en hoe ze rijden, en de rijvaardigheid van de bestuurders (en daar zitten vaak wat stereotypen tussen :D). En in sommige regio's de aantallen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIKORSGYVRxUTDZIl-9-_x3AH_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXfXX3tSic7uTaV3giWze547.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ijdod op 21-07-2025 16:47 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Waah schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:16:
Hier "anders". Kamperen door op een camping een stacaravan te huren :+

Toch de voordelen van een camping (kinderen, veel buiten voor je "caravan" zitten), zonder de nadelen van een tent/caravan (opzetten, opslaan etc).

Ja, de kosten zijn ook hoger. Maar we kamperen toch maar een beperkte tijd verwachten we (zolang de kids klein zijn) en dan is een caravan kopen te duur, en een tent krijg ik Miss Waah niet in met haar rug.

Vroeger altijd gekampeert als kind, in een tent. En altijd goed bevallen.
Vouwwagen (tweedehands) kan een mooi compromis zijn. Wij hebben 2500 euro geïnvesteerd in een vouwwagen. Voor nog een 1500 extra in gestoken, inclusief inboedel. Meivakantie kostte 322 euro, zomervakantie (2,5 week) nog geen 1000. Laten we zeggen 5300 euro voor 3,5 week vakantie dit jaar. Vorig jaar waren we ruim 4000 euro kwijt (glamping en stacaravan). En dan heb ik het nog niet over de wéér gestegen prijzen van accomodaties... Vanaf volgend jaar gaan we dus "winst" maken.

En vrouwlief hoeft niet op de grond te slapen. Inclusief een Froli systeem, slaapt het heel erg prima in de vouwwagen. Ik ben uiteindelijk heel erg blij met de keuze om het op deze manier te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sander schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Maar laten we wel wezen, ik ken weinig tenten of vouwwagens die qua ruimte nou echt groter zijn dan wat jij 'een klein kruiphok' noemt. Eigenlijk is het een tegenstelling in je eigen stelling: Ja, vakantie is ruimte en buiten zijn en de ruimte (en afh van weer) comfort van een caravan zorgen ervoor dat je dat niet altijd doet...
Een fatsoenlijke vouwwagen of tunneltent heeft toch wel wat meer bruikbare oppervlakte dan een standaard caravan? Een Cabanon vouwwagen is al gauw 4,5m breed (of meer) en 7m lang. Daar kun je bijna twee Hobby 460 (ik heb er geen verstand van, maar die leek me vrij standaard) caravans in parkeren... :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
barrymossel schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:21:
[...]

Een fatsoenlijke vouwwagen of tunneltent heeft toch wel wat meer bruikbare oppervlakte dan een standaard caravan? Een Cabanon vouwwagen is al gauw 4,5m breed (of meer) en 7m lang. Daar kun je bijna twee Hobby 460 (ik heb er geen verstand van, maar die leek me vrij standaard) caravans in parkeren... :+
Je vergeet de dubbele voortent aan de caravans ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
Leuk om meer ervaringen te lezen, doel van de poll was gewoon om een idee te krijgen van de GOT kampeerder variaties en verhoudingen. Mooi dat iedereen het anders invult, als we allemaal hetzelfde doen is dit topic snel dood ;)

Meer OT; ik kreeg pas het advies om plastic afdekzeil/bouwfolie onder je grondzeil te leggen zodat je dat kuipzeil schoon houdt en dus weer makkelijker meeneemt. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
LordSinclair schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Je vergeet de dubbele voortent aan de caravans ;)
Ja, maar dat is niet het kruiperige hok! Want het leefgedeelte in een caravan vind ik toch erg benauwend.

Maar inderdaad, tent en luifel ervoor en de caravan is tot slaapcabine gedegradeerd. En die variant overwegen we soms toch wel een beetje... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
nextnext schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:28:
Leuk om meer ervaringen te lezen, doel van de poll was gewoon om een idee te krijgen van de GOT kampeerder variaties en verhoudingen. Mooi dat iedereen het anders invult, als we allemaal hetzelfde doen is dit topic snel dood ;)

Meer OT; ik kreeg pas het advies om plastic afdekzeil/bouwfolie onder je grondzeil te leggen zodat je dat kuipzeil schoon houdt en dus weer makkelijker meeneemt. Iemand daar ervaring mee?
Dat ademt niet. Gaat het gras eronder niet leuk vinden. Beter worteldoek of iets dergelijks gebruiken. Of niks en even een doekje over het kuipzeil...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod

Werkt in basis, maar er wordt op campings potentieel nog wel eens moeilijk over gedaan tegenwoordig; o.a. wegens de reden die @barrymossel noemt. Worteldoek (of eco grondzeil, volgens mij hetzelfde) ademt beter en laat water door. Wekt prima; maar pakt wel weer net iets groter in.

Mijn ouders deden dat al toen ik nog een kleine jongen was, en de Commodore 64 een moderne computer :D

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 21-07-2025 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:21:
[...]

Een Cabananon, daar kan je amper nog mee op een normale plek op veel campings. Lekker ruim maar als je het hebt over buiten leven, dan zit je dan wel op de plek van je buurman :-) En die Hobby heeft idd ook een voortent.

Voor mij bedoel ik met ruimte, vooral de ruimte om me heen, als de vakantie gaat zoals ik wil dan ben ik tussen de 8 en 10u per nacht binnen in de vouwwagen en dan heb ik m’n ogen dicht. Voor ons is de vouwwagen nog steeds het ultieme compromis tussen veel bagage mee, weinig ruimte in beslag nemen thuis aan kampeerspullen (gaat mee de stalling in) en gewoon op een volwaardig bed slapen. Daar kan voor mij geen Caravan of tent aan tippen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
Kamperen is/was voor ons altijd lichamelijk en qua comfort afzien en geestelijk bijtanken. Met het toenemen van de leeftijd wordt comfort langzaam wel wat belangrijker en dus hebben we op de fiets tegenwoordig stoeltjes bij ons en zijn we naar een 4-persoons koepeltje gegaan om iets meer leefruimte te hebben.

De afgelopen jaren twee keer een voor ons grote tent aangeschaft om er bij gebruik achter te komen dat dat toch niet ons ding is, en we liever in ons kleine koepeltje sliepen. Nadat we dit jaar voor iemand anders een caravan naar Italië hebben gebracht en dus voor het eerst van die vorm van comfort hebben genoten nu heel soms stiekem toch wel eens aan het nadenken over een kleine vouwwagen of buscampertje. We zijn echt van het trekken en passeren in een gemiddelde vakantie toch vaak meer dan 10 campings en dat willen we wel blijven doen.

Maar zolang we het leuk blijven vinden en het fysiek aankunnen waarschijnlijk toch gewoon lekker in ons koepeltje verder. De fiets was daarbij al een verandering want eigenlijk waren we meer van de rugzak kampeertrips in de Himalaya en de Andes. Maar dat werd ons te zwaar, dus al meerdere jaren lekker de bagage aan de fiets hangen en op pad van camping naar camping en dan vaak langs rivieren en kanalen in Frankrijk. Mijn wederhelft krijg ik op de fiets echt niet de heuvels of bergen in, en dat vind ik ook niet meer zo erg. Maar beetje afzien vind ik nog steeds heerlijk, en zo veel camping in zo’n korte tijd maakt dat je al heel snel het gevoel hebt al heel lang weg te zijn.

De wijze waarop we allemaal op vakantie gaan veranderd door de jaren heen, met meer geld heb je meer keuzes en met leeftijd weer minder energie, en je moet het ook samen leuk vinden. Herinneringen zijn het mooist als je ze kunt delen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sander schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Een Cabananon, daar kan je amper nog mee op een normale plek op veel campings. Lekker ruim maar als je het hebt over buiten leven, dan zit je dan wel op de plek van je buurman :-) En die Hobby heeft idd ook een voortent.

Voor mij bedoel ik met ruimte, vooral de ruimte om me heen, als de vakantie gaat zoals ik wil dan ben ik tussen de 8 en 10u per nacht binnen in de vouwwagen en dan heb ik m’n ogen dicht. Voor ons is de vouwwagen nog steeds het ultieme compromis tussen veel bagage mee, weinig ruimte in beslag nemen thuis aan kampeerspullen (gaat mee de stalling in) en gewoon op een volwaardig bed slapen. Daar kan voor mij geen Caravan of tent aan tippen…
Helemaal mee eens. Ik vind onze Cabanon Stratos achteraf ook te groot. De Malawi zou ik wel leuk vinden. Maar alsnog is het prima te doen op een 100m2 plek. Maar dat blijkt toch nog wel eens zoeken...

En een caravan is het overwegen waard wanneer het alleen dient als slaapcabine (en opslag). Als ik niet onder of voor de luifel kan zitten is het voor mij geen vakantie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik gebruik altijd dit zeil: https://www.obelink.nl/pr...00-cm-ondergrondzeil.html
Wegwerp, onder mijn waterdichte kuipzeil om zo te zorgen dat die schoon blijft (lui, ik weet het).

Voor wat betreft de kampeersoort discussie, oké: dit was niet de bedoeling, maar dat krijg je als je een mening uit gooit :) Ga er bewust maar niet op in :9

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Leuk, discussie over wat kamperen is :) Ik ben geen kampeerder, ik sta soms op campings. Omdat we rondtrekken leuk vinden en met een caravan/camper niet steeds hoeven in/uit te pakken, maar alles lekker op z'n plek ligt. (en daarom hebben we maar 1x verkast met onze vouwwagen, voordat we met vouwwagen op de oprit van een huurhuisje stonden. Dat was echt een eersteklas miskoop voor onze manier van vakantievieren).
Liefst gaan we dan naar campings met familiesanitair en afwasmachines :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
pirke schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Succes dan! Dat is echt een flink eind om "even snel" af te leggen, zeker in een camper. Die rijden een stuk vermoeiender dan een personenauto is mijn ervaring. De E4 in Zweden rijdt wel lekker door, al is de E45 door het binnenland mooier ;)

Fijne vakantie alvast!
We kregen vanmiddag bericht dat we de camper 3 dagen eerder kunnen krijgen. Dus dat gaan we dan ook lekker doen. Dat geeft ons net wat meer tijd in de regio Lofoten :) Lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:55
nwagenaar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:26:
Ik kampeer vooralsnog in een tent en doe dat minimaal 2 keer per jaar; maar ik ben ook al bijna 50 dus ik vermoed dat dit op den duur wel wat luxer gaat worden.

Er komt een moment dat ik niet alles meer mee wil slepen, alles op moet zetten en-of wakker wil worden op een slaapmat oid :+
Ik word over een paar dagen 51 en kampeer nog elk jaar in een 4p opblaastent. Vaak alleen. Vaak in Nederland.

Tis wel een gesleep dat wel . Ik heb ook stroom met waterkoker en koffiezetapparaat. Van de andere kant... Ik heb alles klaar liggen in een bak en tas in de berging . Alleen exped matras inpakken.
Verder dan kleding en eventueel eten voor de eerste dag. Alles past gelukkig in mijn Corsa.

Afgelopen vrijdag zat ik nog op een camping waar ik mijn draai niet kon vinden. Zat te eten en dacht tijdens het eten, ik wil naar huis. Dat was om 18 uur. Om 19 uur alles ingepakt. Dus tent, matras, slaapzak, lakenzak, stoel, tafel, afwas gedaan, vuilnis /glas weg, koelelementen opgehaald, fiets weer achterop auto etc etc
Toch best snel in mijn eentje dacht ik zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Raymond schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:45:
Leuk, discussie over wat kamperen is :) Ik ben geen kampeerder, ik sta soms op campings. Omdat we rondtrekken leuk vinden en met een caravan/camper niet steeds hoeven in/uit te pakken, maar alles lekker op z'n plek ligt.<>
Dat speelt bij ons ook mee, met een buscampterje kom je al snel uit op een camping (ik haat die geasfalteerde camperplaatsen) omdat je toch een douche zo nu en dan nodig hebt, en je in veel landen niet wild mag staan.

En verder zit ik in een vergelijkbare stoel op dezelfde cobb te BBQ'n in het gras als een tentkampeerder.
Als zeiler ben ik gewend het weer te volgen en heb niet de rust om ergens 5 dagen te staan, dus ik wil trekken en dan is een tent of vouwwagen wat lastiger.
Al gaan we over een week of drie wel een volle week Texel doen, fietsen mee en bij-tent mee voor als we toch met de bus een rondje willen rijden, kan de meyk lekker in het tentje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
frankwopereis schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Ik gebruik altijd dit zeil: https://www.obelink.nl/pr...00-cm-ondergrondzeil.html
Wegwerp, onder mijn waterdichte kuipzeil om zo te zorgen dat die schoon blijft (lui, ik weet het).
Het wordt op veel plekken dus gewaardeerd als je in plaats daarvan dit neemt:

https://www.obelink.nl/ob...onddoek-600-x-400-cm.html

Dat gaat bij ons ook al gewoon 8+ weken mee dus is in meerdere opzichten duurzamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
MrAcid schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:34:
[...]

Dat gaat bij ons ook al gewoon 8+ weken mee dus is in meerdere opzichten duurzamer.
ook fijner want water kan gewoon weg en blijft niet tussen zeil en kuip van je tent opgesloten mocht het op de een of andere manier z'n weg daar naartoe vinden 😉.

Ik ben van tent-kampeerder overgegaan naar camper, om het gemak van in- en uitpakken, makkelijk een dag/paar dagen ergens kunnen staan, en natuurlijk omdat ik binnen 10min met een koud biertje wil toekijken hoe de rest zwoegend in de hitte z'n luchtbed nog op moet pompen (been there, done that) 😇

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
_Hades_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:04:
[...]
Ik ben van tent-kampeerder overgegaan naar camper, om het gemak van in- en uitpakken, makkelijk een dag/paar dagen ergens kunnen staan, en natuurlijk omdat ik binnen 10min met een koud biertje wil toekijken hoe de rest zwoegend in de hitte z'n luchtbed nog op moet pompen (been there, done that) 😇
Dat luchtbedje heb ik met 5 “teugen” van de Schnozzel pompzak vol, dat is niet echt zwoegen :D

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:54
Himalaya schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Dat luchtbedje heb ik met 5 “teugen” van de Schnozzel pompzak vol, dat is niet echt zwoegen :D
precies, als je moet zwoegen doe je het verkeerd ;)
+1 voor de schnozzle

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Dat is rotzooi.

Folie: eenmalig gebruik, weekmakers tasten potentieel kuipzijl aan, verstikt het gras, ongewenst op veel campings, laat water staan tussen folie en kuip, waait alle kanten op.
Regulier grondzeil: meermalig gebruik, geen weekmakers, rest zie folie.
Eco grondzeil / worteldoek: meermalig gebruik, laat geen water staan tussen zeil en kuip.

Ik heb bij mijn nieuwste tent eco aangeschaft en heel tevreden. Vorige tent kwam met bijpassend grondzeil. Daarvoor ook wel folie gebruikt maar gestopt.
Ik neem wel vaak een pakje mee maar dat is meer voor in de auto als de zooi een keer zeiknat mee moet.

Overigens maken we al heel lang zeil of kuip met uitzondering van de laatste overnachting niet schoon of droog. Opvouwen, in de auto ermee, en dóór.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Wij trekken het liefst rond, blijven 1-3 nachten op 1 plek. Bij een rondrit zoals nu tot boven de poolcirkel is het meestal 1 nachtje en dan weer verder, af en toe 2 als we bij een leuk meertje staan, of bij grote steden waarbij we een stedentrip dag doen. En dan onderweg leuke dingen doen (museum, wandeling, etc). Als we aan komen staan we binnen een minuut. Weggaan is ook een minuutje, hooguit 2.

We doen een week met onze watertank, en slaan voor een kleine week aan fruit en groente in bij de supermarkt. WC cassette houdt het 2 dagen vol, maar daar hebben we een tweede van bij. Onderweg genoeg leegplekken. Vers brood hebben we elke dag via afbakbroodjes uit de oven, ook in the middle of nowhere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:22
Rukapul schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Dat is rotzooi.

Folie: eenmalig gebruik, weekmakers tasten potentieel kuipzijl aan, verstikt het gras, ongewenst op veel campings, laat water staan tussen folie en kuip, waait alle kanten op.
Eco grondzeil / worteldoek: meermalig gebruik, laat geen water staan tussen zeil en kuip.

Ik heb bij mijn nieuwste tent eco aangeschaft en heel tevreden. Vorige tent kwam met bijpassend grondzeil. Daarvoor ook wel folie gebruikt maar gestopt.
Ik neem wel vaak een pakje mee maar dat is meer voor in de auto als de zooi een keer zeiknat mee moet.

Overigens maken we al heel lang zeil of kuip met uitzondering van de laatste overnachting niet schoon of droog. Opvouwen, in de auto ermee, en dóór.
Juist worteldoek, dekzeil en dergelijke laat vuil en vocht door. En dat gras verstikt sowieso onder een bisonyl kuipzijl. Ik gebruik dus ook altijd gewoon plastic en dat bevalt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Doen we altijd. Werkt uitstekend.

Zelfs bij nat weer, al is het dan wel vochtiger, moet je grondkuip alsnog wel droogmaken, maar wel grotendeels schoon.

En met warm weer (wij kamperen alleen met warm weer) is dat appeltje-eitje.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Duclaasie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Juist worteldoek, dekzeil en dergelijke laat vuil en vocht door. En dat gras verstikt sowieso onder een bisonyl kuipzijl. Ik gebruik dus ook altijd gewoon plastic en dat bevalt uitstekend.
Worteldoek houdt je kuipzeil schoon, niet droog. Gelukkig maar want als dat vocht echt afgesloten wordt dan gaat het snel stinken. En gras houdt het duidelijk langer uit met worteldoek onder een kuipzeil dan plastic.
Heb beide opties jaren gebruikt en dat wegwerpplastic is makkelijk, maar wel gewoon troep.

[ Voor 33% gewijzigd door Gonadan op 21-07-2025 22:35 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ook leuk om alle discussie over wat nog wel en niet kamperen is te lezen. Positief dat er nog zoveel Tweakers daadwerkelijk onder doek overnachten.

Ik liep vandaag weer met een rol kaklint onder de arm door de regen, dát is pas kamperen. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:21

Zoals gezegd, dit ademt niet en het gras gaat dan snel dood. Om deze reden hebben steeds meer campings dit dan ook verboden. Worteldoek is een goed alternatief. Dat houdt 90% van het vuil ook wel tegen maar ademt nog wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Gonadan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:37:

Ik liep vandaag weer met een rol kaklint onder de arm door de regen, dát is pas kamperen. :Y)
Dat vind jij kamperen. Voor mij is dat de hel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37
barrymossel schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:55:
[...]

De hel, zover wil ik nog niet gaan :P Maar met 3 (jonge) kinderen weten we wel dat wij niet meer zonder privé sanitair boeken.

Mensen noemen het glamping, niet echt kamperen, etc. Maar we zitten al in een tent met alle "ongemakken" van dien, in de natuur, tegen een bos aan. Ik zie de meerwaarde niet echt van met een toiletrol naar een centraal wc gebouw lopen t.o.v. naar een eigen hutje met WC, douche en wasbakje.

Ongemakken tussen aanhalingstekens omdat we het graag doen. Voornaamste is dat we de kinderen zien genieten op de camping. Dat we diezelfde kinderen binnen 5 tot 10 minuten gedoucht en op bed hebben na een dag vol spelen en vertier is bonus, want dan hebben papa en mama ook nog een beetje vakantie ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:36
@Denman ik vind juist die publieke sanitaire voorzieningen ideaal. Alle kinderen in 3 douches naast elkaar tegelijk. En soms ook kindersanitair, dan gaan ze helemaal graag zelf :D . Waar ik nog wel met smart op wacht is de eerste camping met een vaatwasser :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
Kevinns schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:28:
@Denman ik vind juist die publieke sanitaire voorzieningen ideaal. Alle kinderen in 3 douches naast elkaar tegelijk. En soms ook kindersanitair, dan gaan ze helemaal graag zelf :D . Waar ik nog wel met smart op wacht is de eerste camping met een vaatwasser :X
Inderdaad:D Wij hebben ook drie kinderen en nu met een camper in Australië. Maar laten ze gewoon naar de publieke wcs lopen, en inderdaad daar alledrie tegelijk douchen. Helemaal snel klaar :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:55:
[...]

walk of shame :+

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
Gelukkig zie je steeds vaker campings met wc-papier. Dat lopen met een rol onder je arm vind ik niet zo erg. Maar bij de wc erachter komen dat de rol nog bij de tent ligt…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Kevinns schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:19:
Gelukkig zie je steeds vaker campings met wc-papier. Dat lopen met een rol onder je arm vind ik niet zo erg. Maar bij de wc erachter komen dat de rol nog bij de tent ligt…….
De afgelopen 20+ jaar kan ik me geen camping herinneren in Schotland, Engeland, Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Italië waar zelf WC papier meegebracht moest worden.

Er kan er heus een tussen hebben gezeten in de vele tientallen campings maar dat moet dan de welbekende uitzondering zijn geweest. 30+ jaar geleden in NL herinner ik me wel zo'n camping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Tjonge, wat een opmerking met een knipoog al niet teweeg kan brengen. 'De hel' :D

Campings zonder papier zijn er nog best veel, maar inderdaad een stuk minder dan vroeger. Hangt er ook wel vanaf in welke stijl je zoekt of je ze nog tegen komt.

Het is voor mij echt geen doel op zich, met papier is uiteraard makkelijker, maar alles het er niet is kan me dat ik echt niet boeien. Voordeel is dat het meestal schoner blijft, mensen zijn zuiniger op eigen papier dan dat van een ander en kinderen kunnen er niet zonder toezicht mee kloten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Denman schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:21:
[...]

De hel, zover wil ik nog niet gaan :P Maar met 3 (jonge) kinderen weten we wel dat wij niet meer zonder privé sanitair boeken.

Mensen noemen het glamping, niet echt kamperen, etc. Maar we zitten al in een tent met alle "ongemakken" van dien, in de natuur, tegen een bos aan. Ik zie de meerwaarde niet echt van met een toiletrol naar een centraal wc gebouw lopen t.o.v. naar een eigen hutje met WC, douche en wasbakje.

Ongemakken tussen aanhalingstekens omdat we het graag doen. Voornaamste is dat we de kinderen zien genieten op de camping. Dat we diezelfde kinderen binnen 5 tot 10 minuten gedoucht en op bed hebben na een dag vol spelen en vertier is bonus, want dan hebben papa en mama ook nog een beetje vakantie ;)
Dat is natuurlijk ook het lastige van de 'discussie', het is één grote geleidelijke schaal en het is onmogelijk om ergens een grens te trekken waar iedereen het mee eens is. Uiteindelijk zal iedereen hem toch leggen waar het hemzelf het beste uit komt.

Maar je moet toch toegeven wanneer je velden ziet waar een aanzienlijk deel vaste (glamping)tent, chalet of prive sanitair is het al aardig volgebouwd begint te worden met vaste objecten. Dan kom je op een punt dat het niet echt een camping meer is maar meer een bungalowpark met een deel zachte wanden en enkele plekken voor een incidentele kampeerder.
Dan is er nog maar weinig verschil met een gezellig bungalowpark waar de kinderen samen komen op de speelvelden.

Dit even als reflectie op je opmerking dat glamping geen kampioen genoemd wordt door sommigen.
Over een incidentele accommodatie op een veld voor gasten die geen eigen kampeermiddel mee nemen zal je mij niet horen, dat is niets mis mee. Maar als de verhoudingen om gaan slaan zal ik het ook geen kamperen meer noemen. Niet per se als waardeoordeel maar dan wordt het gewoon een andere stijl.
En zoals gezegd, die grens is heel persoonlijk. :)

(en wat maakt het onder de streep eigenlijk uit of het kamperen genoemd wordt of niet, als je maar een fijne vakantie hebt)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Als er zaken als een koffiezetapparaat, personenweegschaal, kastjes, sfeerverlichting, vazen met bloemen en wat al niet meer worden meegesleept dan spreken we van een verhuizing in plaats van kamperen.

[ Voor 4% gewijzigd door Duclaasie op 22-07-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:10
Rukapul schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Dat is rotzooi.

Wij hebben dat eco zeil 1 zomer gebruikt en krijgen schimmel in dat zeil. Voor ons nooit meer helaas.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 17:17
Vanaf dinsdag heb ik 'gekampeerd' op een festival terrein. Zit in de organisatie van een klein festival hier in het dorp dus vanaf vorige week sliep ik daar. Maar ik had geen zin om al te veel zooi mee te zeulen dus heb mijn hangmat en een zeiltje meegenomen en daarin geslapen. Was echt helemaal top. Elke dag een nieuwe plek uitgezocht om mijn hangmat op te hangen want genoeg zware objecten op het terrein waar ik kon slapen.

Dit was een van de plekken bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHA25grD_IlbUQvo4wjoNq9MZWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpYMBiONeHXuIzRAMF4XVlZU.jpg?f=fotoalbum_large

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Euhmmmm die campings heb ik genoeg gezien in Denemarken... Kijk eens bij Camping in Ribe.
Daar is een aparte zaal met een 8 stuks inductieplaten, vaatwassers, koffiezetapparaten. Tafels met stoelen etc etc.

Ook op Texel gezien bij camping de Krim. Alleen daar was een vaatwasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ozzie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:02:
Vanaf dinsdag heb ik 'gekampeerd' op een festival terrein. Zit in de organisatie van een klein festival hier in het dorp dus vorige week maandag sliep ik daar. Maar ik had geen zin om al te veel zooi mee te zeulen dus heb mijn hangmat en een zeiltje meegenomen en daarin geslapen. Was echt helemaal top. Elke dag een nieuwe plek uitgezocht om mijn hangmat op te hangen want genoeg zware objecten op het terrein waar ik kon slapen.

Dit was een van de plekken bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Fantastisch toch :)
Verzekering technisch niet de beste slaap plek maar het lijkt mij ook wel een fijn plekkie.
MrAcid schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:34:
[...]

Ik vraag mij af of het zoveel verschil maakt zo'n eco doek of zo'n plastic doek. Er ligt een zwaar bisonyl kuipzeil overheen die het gras toch wel verstikt.
Gebruik dan liever een (veel goedkoper) dun plastic zeil die ik daarna weg gooi, want ik zou zo'n eco doek ook niet weer mee naar huis nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door frankwopereis op 22-07-2025 10:23 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:34:
[...]

Worteldoek houdt je kuipzeil schoon, niet droog. Gelukkig maar want als dat vocht echt afgesloten wordt dan gaat het snel stinken. En gras houdt het duidelijk langer uit met worteldoek onder een kuipzeil dan plastic.
Heb beide opties jaren gebruikt en dat wegwerpplastic is makkelijk, maar wel gewoon troep.
Zelf heb ik dit worteldoek maar dan in 4.20 breed en vind dat veel makkelijker dan die plastic rommel die je zo lek prikt en wegwaait. Vorige hebben we 5 jaar gebruikt voor de caravan en nu onder de bijzettent. Vooral met regen droogt dit worteldoek veel sneller dan gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Deveon schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:41:
[...]

Zelf heb ik dit worteldoek maar dan in 4.20 breed en vind dat veel makkelijker dan die plastic rommel die je zo lek prikt en wegwaait. Vorige hebben we 5 jaar gebruikt voor de caravan en nu onder de bijzettent. Vooral met regen droogt dit worteldoek veel sneller dan gras.
Ik heb gewoon zo'n simpel stuk donker worteldoek. Zelf op maat gemaakt en de randjes 'gelast'. Ook vier ogen erin gemaakt zodat ik hem makkelijk even vast kan prikken wanneer het waait.
frankwopereis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:16:
Ik vraag mij af of het zoveel verschil maakt zo'n eco doek of zo'n plastic doek. Er ligt een zwaar bisonyl kuipzeil overheen die het gras toch wel verstikt.
Gebruik dan liever een (veel goedkoper) dun plastic zeil die ik daarna weg gooi, want ik zou zo'n eco doek ook niet weer mee naar huis nemen.
Als je het makkelijker vindt en toch weg gooit moet je vooral plastic nemen inderdaad. Maar voor het gras maakt het wel uit.

Echter is de grootste aversie van camping beheerders tegen de mensen die het gebruiken onder aanbouwdelen van de tent. Dat een standaard deel zorgt dat het gras het zwaar heeft is nog te overzien. Maar aangezien velen tegenwoordig ook de voortent en liefst zelfs luifel nog van een waterdichte ondergrond voorzien dan kan je de gehele camperplek in één keer afschrijven. Dat wordt dan even te gortig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Met een worteldoek heb je minder schade aan het gras dan wanneer je plastic gebruikt of alleen je kuipzuil gebruikt.

Ik kan het weten na vorig jaar 2 weken een 2-tal tent te hebben opgezet in de achtertuin met en zonder worteldoek: de tent zonder worteldoek had tot begin juni dit jaar nog een hele diepe impressie op het gras achtergelaten (als in behoorlijk dood en plekken, wat na bijzaaien redelijk weer bij is) terwijl de variant zonder worteldoek geheel bij is gekomen zonder bijzaaien.

Ik gebruik dit ook bij mijn tent waar ik een campingmat boven op leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Duclaasie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:31:
Als er zaken als een koffiezetapparaat, personenweegschaal, kastjes, sfeerverlichting, vazen met bloemen en wat al niet meer worden meegesleept dan spreken we van een verhuizing in plaats van kamperen.
Koffiezetapparaat is onderdeel van een primaire levensbehoefte bij mij

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Harribo schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Koffiezetapparaat is onderdeel van een primaire levensbehoefte bij mij
Kan prima in dit apparaat, en een stuk makkelijker meeslepen en niet breekbaar :P

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qG4Xj25oEY0/550x725.jpg

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
Gonadan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:37:
Wij camperen luxe. Het toiletgebouw heeft eigen papier :P

Of oploskoffie. Of een filterhouder bovenop het kopje. Of als je in Italie bent gewoon echte koffie halen :D. Die laatste kan niets tegenop wat ik mee zou kunnen slepen op vakantie.

[ Voor 26% gewijzigd door ijdod op 22-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
@aReaRe Die nemen wij ook mee als onderdeel van deze set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkSpZIO_c6fuC8IgIdKaFKAEdlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFK1Xg2XHqhWoQgwocJ85jkm.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet:
  • E&B 3 cups Mokapot
  • Femobook A4 bonenmaler (op accu)
  • Brandzaak Brasil Yellow Bourbon koffiebonen
  • Weegschaal en andere hulpmiddelen

[ Voor 19% gewijzigd door L.N. op 22-07-2025 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:27
@L.N.

Dit is ook gewoon hobby voor je gok ik zo, de meeste willen gewoon een bak (relatief goede) koffie in de ochtend.
Zo heb je ook mensen die een heel ritueel hebben voor het scheren van hun baard of de meest exotische kabels aan hun HiFi installatie knopen.

Wij hebben gewoon een oldskool koffiezetapparaat waar je een pot koffie mee kan zetten. Wat overblijft gaat in de thermoskan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
JaMaaT schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:32:
@L.N.

Dit is ook gewoon hobby voor je gok ik zo, de meeste willen gewoon een bak (relatief goede) koffie in de ochtend.
Zo heb je ook mensen die een heel ritueel hebben voor het scheren van hun baard of de meest exotische kabels aan hun HiFi installatie knopen.

Wij hebben gewoon een oldskool koffiezetapparaat waar je een pot koffie mee kan zetten. Wat overblijft gaat in de thermoskan :D
Ja, is ook hobby en ik gebruik dezelfde setup ook thuis. Het kan ook zonder maler. Je kunt prima voorgemalen koffie halen, zolang de maalgraad maar goed is. Elke goede koffiezaak kan dat. Wegen van de koffie is handig, maar kan ook op gevoel. Op die manier kun je alles weglaten, behalve de mokapot. Het verschil in koffie is dan minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Wegen? Een mokapot duw je toch gewoon helemaal vol?
Ik haal het inderdaad voorgemalen bij de koffiezaak, die snappen dat wel.
ijdod schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Wij camperen luxe. Het toiletgebouw heeft eigen papier :P

Of oploskoffie. Of een filterhouder bovenop het kopje. Of als je in Italie bent gewoon echte koffie halen :D. Die laatste kan niets tegenop wat ik mee zou kunnen slepen op vakantie.
Daar ben ik sowieso fan van. Als je in het buitenland bent haal je wat daar te krijgen is een sommige lokale dingen zijn inderdaad ongeëvenaard (en sommige juist verschrikkelijk).
Onderdeel van de beleving. Ik word niet zo blij van een mud piepers achterin.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49

BeaM-R

Powerrrrr

Wij staan sinds zondag ook weer opgesteld. Dit keer in Salou, een camping waar ik vroeger met mijn ouders wel een keer of 10 geweest ben. Jeugdsentiment dus.
We waren zaterdagochtend vertrokken rond half 8 en waren rond half 11 's avonds in Montpellier. 1100km gereden. Op 10 minuten file bij de tunnel in Lyon verder probleemloos kunnen doorrijden. De volgende ochtend weer op tijd vertrokken en om 13.00u waren we op de camping.
Alleen de auto die we hadden reed echt niet fijn met de caravan. Ik rij elektrisch en krijg vanuit mijn werkgever in de vakantie een huurauto. Dat is iedere jaar weer een verrassing wat het wordt. Na andere jaren een Ford Kuga en VW Tiguan kreeg ik nu een Ford Focus met jawel een 999cc motor en 155pk. Het vermogen was geen probleem maar wat reed dit onrustig zeg. Bij elke vrachtwagen die ik inhaalde was de zuigende werking echt groot. Ook elke auto die passeerde voelde je. Dit nog nooit meegemaakt. Met de voorgaande auto's was 115/120km/u geen enkel probleem. Met deze Focus was 100/105km/u echt wel de max. Was echt vermoeiend rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OfMIrk0BDHnT_tznyGu6gv5frE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K10abVxg9AEL7wQ5UdeDivlI.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

L.N. schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:15:
@aReaRe Die nemen wij ook mee als onderdeel van deze set.

[Afbeelding]

Je ziet:
  • E&B 3 cups Mokapot
  • Brandzaak Brasil Yellow Bourbon koffiebonen
  • Weegschaal en andere hulpmiddelen
Ik neem alleen de Moka Pot mee, en goede Espresso koffie van het merk Illy Classico 100% arabica. De koffie is verpakt in een blik met afsluitdeksel (verkrijgbaar bij Appie / Jumbo). Met 2 blikken kom ik de vakantie wel door.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
L.N. schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:15:
Toch jammer vd accu, er gaat niks boven je eigen bonen malen met een goede handmaler!

1Zpresso K ultra hier, icm aeropress. Heeft ook een heel fijn opbergtasje. Ideaal voor op vakantie.

en voor als mn vrouw koffie voor me wil zetten terwijl we aan de 230v hangen hebben we ook een Nespresso mee...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOQNPlJDXHLpn75igFCcBsqSxo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DX5GcYoW5mAhJlpzyKjDOlo5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:49:
Wegen? Een mokapot duw je toch gewoon helemaal vol?
Ik haal het inderdaad voorgemalen bij de koffiezaak, die snappen dat wel.
Je moet de gemalen koffie in de trechter niet aanduwen/tampen, maar tot de top vullen. Voor de meest consistente smaak weeg je de koffie. Ben je minder precies, dan vol je deze tot de boven de rand, tik je een paar keer met de trechter op de tafel en strijk je de overgebleven koffie af. Ik weeg de koffie, zodat ik precies genoeg maal.

Voor mij is het hele ritueel van koffie maken ontspannend, maar snap dat dit net voor iedereen geldt. Voor mij trouwens ook niet altijd, want we hebben ook een Jura volautomaat en soms is het fijn dat koffie maken maar 1 druk op een knop is.
pirke schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:30:
[...]

Toch jammer vd accu, er gaat niks boven je eigen bonen malen met een goede handmaler!

1Zpresso K ultra hier, icm aeropress. Heeft ook een heel fijn opbergtasje. Ideaal voor op vakantie.

en voor als mn vrouw koffie voor me wil zetten terwijl we aan de 230v hangen hebben we ook een Nespresso mee...

[Afbeelding]
Waarom jammer van de accu? Ik ben blij dat ik niet aan een hendel hoef te draaien. Trouwens de Femobook A4 heeft exact dezelfde burrs als jouw K Ultra (Femobook is opgericht door (oud)medewerkers van1Zpresso). Volgens sommigen is de A4 zelf nog beter (minder fines) doordat de snelheid van de burrs door de motor regelmatiger is dan bij een handmolen.

[ Voor 38% gewijzigd door L.N. op 22-07-2025 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Ik neem alleen de Moka Pot mee, en goede Espresso koffie van het merk Illy Classico 100% arabica. De koffie is verpakt in een blik met afsluitdeksel (verkrijgbaar bij Appie / Jumbo). Met 2 blikken kom ik de vakantie wel door.
CoffeeVac bussen! Goedkoop, donker en perfect luchtdicht. Kwamen ook goed uit de review van James H. Is geen vacuüm maar ze blijven er heerlijk smaakvol in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:32:
[...]

CoffeeVac bussen! Goedkoop, donker en perfect luchtdicht. Kwamen ook goed uit de review van James H. Is geen vacuüm maar ze blijven er heerlijk smaakvol in.
Hier blijven ze behoorlijk goed in in de bus van de maker.

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/dam/product/AHI_4354523130313235343535?revLabel=1&rendition=200x200_JPG_Q85&fileType=binary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
1 vaatwasser? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
L.N. schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:31:
Je moet de gemalen koffie in de trechter niet aanduwen/tampen, maar tot de top vullen. Voor de meest consistente smaak weeg je de koffie. Ben je minder precies, dan vol je deze tot de boven de rand, tik je een paar keer met de trechter op de tafel en strijk je de overgebleven koffie af. Ik weeg de koffie, zodat ik precies genoeg maal.
Snap ik wel hoor. Ik doe het op het oog. Een kop erop en inschatten dat het precies gevuld is. Consistent genoeg voor mij en ik vind het prutsen met zo'n potje net leuk. En een stuk beter dan oploskoffie.
Voor mij is het hele ritueel van koffie maken ontspannend, maar snap dat dit net voor iedereen geldt. Voor mij trouwens ook niet altijd, want we hebben ook een Jura volautomaat en soms is het fijn dat koffie maken maar 1 druk op een knop is.
Heb ik ook hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Die zijn er al zat hoor. Met zo'n 3 minuten turbo ding. Vaak wel op de campings met bovengenoemde veel faciliteiten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Koffie, leuk :)

Wij waren vorig jaar met onze vakantie van 3 maanden de nespresso machine vergeten mee te nemen. Toen voor het budget van een nieuwe machine een Comandante C40 handmaler en Hario V60 filterhouder gekocht. Beste aankoop in tijden. Ik vind het prachtig om lokale koffiebranders te zoeken en daar heerlijke koffiebonen te kopen. Thuis gebruiken we deze set ook nog dagelijks.

De lekkerste koffie van vorig jaar was helaas wel op het verste punt van Nederland. Naar Lagos, Portugal ga je niet even heen en weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Gonadan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Die zijn er al zat hoor. Met zo'n 3 minuten turbo ding. Vaak wel op de campings met bovengenoemde veel faciliteiten.
Daar gaat het mis. Wij zijn meestal op campings te vinden met <50 plaatsen en veel groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Daar gaat het mis. Wij zijn meestal op campings te vinden met <50 plaatsen en veel groen.
Ik zie niet echt waar dat mis gaat hoor. ;)

Daarnaast gewoon zorgen dat je kookt, hoef je relatief weinig af te wassen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
aReaRe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:13:
[...]

Kan prima in dit apparaat, en een stuk makkelijker meeslepen en niet breekbaar :P

[Afbeelding]
Leuk ding maar die zet meer een espresso.
Ik heb het liefst gewone koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Kevinns schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:24:
Koffie, leuk :)

Wij waren vorig jaar met onze vakantie van 3 maanden de nespresso machine vergeten mee te nemen. Toen voor het budget van een nieuwe machine een Comandante C40 handmaler en Hario V60 filterhouder gekocht. Beste aankoop in tijden. Ik vind het prachtig om lokale koffiebranders te zoeken en daar heerlijke koffiebonen te kopen. Thuis gebruiken we deze set ook nog dagelijks.

De lekkerste koffie van vorig jaar was helaas wel op het verste punt van Nederland. Naar Lagos, Portugal ga je niet even heen en weer ;)
Een Hario V60 zit hier sinds kort ook in de uitrusting. Voor mij hoort het bij kamperen om ‘‘s ochtends rustig water te koken en met opgieten een kop koffie te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Harribo schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:28:
[...]

Leuk ding maar die zet meer een espresso.
Ik heb het liefst gewone koffie.
We dwalen af van het kamperen maar ik prefereer een dubbele espresso bij het ontbijt / wakker worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
L.N. schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:31:

[...]

Waarom jammer van de accu? Ik ben blij dat ik niet aan een hendel hoef te draaien. Trouwens de Femobook A4 heeft exact dezelfde burrs als jouw K Ultra (Femobook is opgericht door (oud)medewerkers van1Zpresso). Volgens sommigen is de A4 zelf nog beter (minder fines) doordat de snelheid van de burrs door de motor regelmatiger is dan bij een handmolen.
Zelf aan de hendel draaien geeft veel voldoening! De reis is minstens zo belangrijk als het eindpunt 8)

Thuis heb ik ook gewoon een Eureka Mignon Specialita staan hoor, maar op vakantie is het een leuk ritueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:47
Dit is toch het kampeer topic?
BeaM-R schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:18:
Wij staan sinds zondag ook weer opgesteld. Dit keer in Salou, een camping waar ik vroeger met mijn ouders wel een keer of 10 geweest ben. Jeugdsentiment dus.
We waren zaterdagochtend vertrokken rond half 8 en waren rond half 11 's avonds in Montpellier. 1100km gereden. Op 10 minuten file bij de tunnel in Lyon verder probleemloos kunnen doorrijden. De volgende ochtend weer op tijd vertrokken en om 13.00u waren we op de camping.
Alleen de auto die we hadden reed echt niet fijn met de caravan. Ik rij elektrisch en krijg vanuit mijn werkgever in de vakantie een huurauto. Dat is iedere jaar weer een verrassing wat het wordt. Na andere jaren een Ford Kuga en VW Tiguan kreeg ik nu een Ford Focus met jawel een 999cc motor en 155pk. Het vermogen was geen probleem maar wat reed dit onrustig zeg. Bij elke vrachtwagen die ik inhaalde was de zuigende werking echt groot. Ook elke auto die passeerde voelde je. Dit nog nooit meegemaakt. Met de voorgaande auto's was 115/120km/u geen enkel probleem. Met deze Focus was 100/105km/u echt wel de max. Was echt vermoeiend rijden.

[Afbeelding]
Hmm lijkt me toch erg spannend, als je niet weet wat voor auto je krijgt, zeker als je helemaal naar Salou gaat. Je hoort het toch vaker dat stations veel onrustiger rijden met caravans erachter door de lange overhang aan de achterkant. Kan je niet voorkeur uitspreken wat voor auto je wil? Bijvoorbeeld SUV type? Ik neem aan dat je ook een trekgewicht mag aangeven? Of is dat een vastgesteld iets op je werk?

Welke camping in Salou staan jullie, ben wel benieuwd! Fijne vakantie in iedergeval, wij gaan ook bijna op vakantie. Kroatië en Italië!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17

Bommes

Capo del formaggio

Stads camping Wenen West.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDn6d5EaX7pj4SpUP45fECKRQVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXIHP5OWoEa4Ih4RrljxDt3e.jpg?f=fotoalbum_large
Denk dat er 70% campers staan, 25% caravans en nog wat tentjes.
Voor de laatste is er in het midden van de camping een gras ondergrond.
De rest van de plaatsen is zoals wij nu staan, waarbij op sommige plekken nog wel gras tussen de grasbeto blokken groeit.

Ik was hier ook al een keertje toen ik 26 of 27 was met mijn eerste campertje. Nu 22 jaar later kan ik me er niet veel van herinneren.

Die pol een paar pagina's terug deed het bij mij niet. Had hem ook niet in kunnen vullen. Ik kampeer ook met een tent, de caravan staan nog in de stalling en dan is er nog de Flair uit de foto hier boven.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:19
Wij zijn sinds vrijdag onderweg en vandaag dag 3 met regen. Ben het nu al spuugzat. Eigen keuze natuurlijk, maar dan nog. Hoef geen 40 graden en vind een bui niet erg, maar net als 2 jaar terug is het nog geen uur droog tussen de buien door.

Volgend jaar ga ik vliegen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:47
Waar ben je dan? In Nederland is het best aardig weer. Of toch wat meer richting het zuiden gaan misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
g00gle schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:59:
Waar ben je dan? In Nederland is het best aardig weer. Of toch wat meer richting het zuiden gaan misschien?
Vlak over de grens bij Valkenburg.

Ik ga nog wel wat Zuidelijker, maar daar is het niks beter helaas op dit moment.

Tis wat het is, je kan er niks aan veranderen. Maar klote is het wel. En dan zit ik nog lekker in een caravan, als je hier in een tent zit zou ik al thuis geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Drardollan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:54:
Wij zijn sinds vrijdag onderweg en vandaag dag 3 met regen. Ben het nu al spuugzat. Eigen keuze natuurlijk, maar dan nog. Hoef geen 40 graden en vind een bui niet erg, maar net als 2 jaar terug is het nog geen uur droog tussen de buien door.

Volgend jaar ga ik vliegen.
Het is toch wel ergens in Europa droog? Oppakken die zooi en lekker de zon opzoeken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Duclaasie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Het is toch wel ergens in Europa droog? Oppakken die zooi en lekker de zon opzoeken zou ik zeggen.
Vast wel. En als dat had gekund was het ook wel gebeurd. Maar zo werkt dat helaas niet altijd in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03
We gaan komende vrijdag rijden richting Basel, daar overnachten en dan de volgende dag via de Gotthard tunnel of de via de pas richting Italië.
De opties die we in gedachten hadden:
  • Vroeg vertrekken en zaterdagochtend voor 6.00 bij de tunnel aankomen, hopelijk weinig file
  • Relaxter tijdstip vertrekken en dan over de Gotthardpas rijden
Wanneer we over de pas gaan, is dat een beetje te doen qua weg met Volkswagen Passat en een vouwwagen?
De Franse heuvels op de tolwegen gaan altijd prima, even als voorbeeld.

Of gewoon beste via de tunnel? Benieuwd naar eevaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
geen ervaringen met rijden met een vouwwagen, wel met de pas en tolwegen in Frankrijk. De pas is toch wel iets anders qua helling en haarspeldbochten dan de gemiddelde heuvel op de Franse tolwegen... Maar wellicht dat een ervaringsdeskundige die dit heeft gedaan met vouwwagen er meer over kan zeggen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Drardollan het is een groot deel perceptie, want het is echt wel perioden droog geweest. Hoe meer je over die regen gaat nadenken en jezelf opnaaien hoe minder plezier je gaat hebben. Wat doe je jezelf aan?

Wij staan iets verder over dezelfde grens, in de Ardennen, met de vouwwagen. Lekker onder de luifel zitten en genieten hoe de kinderen van de camping spelen bij het riviertje. Nat worden ze daar toch. Nul minder plezier door gehad en uitjes die goed weer vereisen doen we op een andere dag of er verzinnen gewoon andere uitjes. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Als iets met een auto lukt, dan lukt het toch ook altijd met auto+vouwwagen? Heb al verscheidene krappe wegen met haarspeldbochten en dergelijke gehad met de combi, maar nog nooit problemen gehad.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Tsja, regen gebeurt nou eenmaal: in het zuiden meer dan genoeg stortbuien meegemaakt in de zomer waarbij kampeerders hun slaapzakken later moesten drogen bij een slechtweer gebouw.

Gelukkig zijn de temperaturen goed te doen (voor mij iig: mijn vrouw vindt het koud zolang het onder de 30 graden zit :+), maar ik kan me voorstellen dat 3 dagen enorm wisselvallig weer een domper is.

Nu zul je met kamperen sowieso wat meer gedoe hebben als het wisselvallig is en regent (blubber, smerigheid, vochtigheid in caravan/tent) tov een huisje bijvoorbeeld; maar in Overijssel hebben we meer dan genoeg droge momenten gehad (in de afgelopen 3 dagen).

De vooruitzichten voor dit weekend zijn vooralsnog ook wat wisselvallig (meer in de nacht, maar je weet nooit): dit is ook precies de reden waarom ik ook een luifel/tarp mee neem dit weekend, Die kan ik mooi gebruiken om extra ruimte te maken bij 1 van de ingangen van onze tenten om onder te zitten bij wisselvallig weer; helemaal met 4 volwassenen en 4 kinderen.

Gezien het weer gaan we het iets anders doen: ik neem de Coleman (voor de volwassenen) en de Arpenaz 4.1 (voor de kids) mee en de Arpenaz krijgt de luifel/tarp zodat de kids meer dan genoeg ruimte hebben bij echt bagger weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
We rijden dit jaar voor het eerst dus met een (grote) camper. Nu wilden we een populair plaatsje zoeken en dus op zoek naar een parkeerplek. Kostte wat moeite en uiteindelijk iets gevonden op een standaard parkeerplaats. Ik stak wel een stukje uit, maar stond niemand in de weg en was leeg genoeg.

Kom ik terug, staan alle vakken naast en achter mij helemaal vol. Ik was vergeten dat ik er ook nog zelf uit zou moeten rijden :') Heel toevallig waren er wat mensen aan het eten bij de auto naast ons en die waren zo vriendelijk om even tijdelijk hun auto te verplaatsen. Anders was ik er never nooit uitgekomen :D

Les geleerd :P

Edit: trouwens wel het grootste nadeel tot nu toe, even snel naar een attractie/winkel/startpunt voor hike/etc zit er niet echt in met zo'n ding. Altijd maar hopen dat ze net een plek hebben voor dit bakbeest

[ Voor 14% gewijzigd door kepler op 23-07-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:15:
@Drardollan het is een groot deel perceptie, want het is echt wel perioden droog geweest. Hoe meer je over die regen gaat nadenken en jezelf opnaaien hoe minder plezier je gaat hebben. Wat doe je jezelf aan?

Wij staan iets verder over dezelfde grens, in de Ardennen, met de vouwwagen. Lekker onder de luifel zitten en genieten hoe de kinderen van de camping spelen bij het riviertje. Nat worden ze daar toch. Nul minder plezier door gehad en uitjes die goed weer vereisen doen we op een andere dag of er verzinnen gewoon andere uitjes. :)
Het is gisteren tussen 07:00 en 19:00 letterlijk geen half uur droog geweest. Dat is geen perceptie.

Gelukkig is de wifi goed. Hier wordt er niet meer in riviertjes gespeeld, die tijd ligt ver achter ons.

Met dit weer, deze temperatuur en vooral regen met wind zit ik niet onder mijn luifel. Gelukkig een caravan bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 09:13
Drardollan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Het is gisteren tussen 07:00 en 19:00 letterlijk geen half uur droog geweest. Dat is geen perceptie.

Gelukkig is de wifi goed. Hier wordt er niet meer in riviertjes gespeeld, die tijd ligt ver achter ons.

Met dit weer, deze temperatuur en vooral regen met wind zit ik niet onder mijn luifel. Gelukkig een caravan bij.
Goede regenjas en wandelschoenen aan en gaan wandelen. Natuur is kneitermooi bij regen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Duclaasie
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Vanuit je caravan is het wellicht lastiger zien wanneer de betere momenten zijn, maar ik zou dan vooral niet meer in groene gebieden gaan staan. Daar heb je altijd kans op wat regenachtige perioden.

Maar zo te zien heb je pubers mee? Dan snap ik dat de sfeer minder is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:17
Ik heb zelf hele andere ervaringen met het weer rondom Valkenburg.
De afgelopen week stralende zon gehad en deze week af en toe buien. Het beeld dat het continu regent herken ik niet, dat is dus botte pech of perceptie.

Tot nu toe blij met de keuze om naar Limburg te gaan. Prachtige omgeving, goed campingweer en goede wifi (klik en klaar van Odido).
Na het voorseizoen is dit de eerste zomervakantie met de Trigano Odysseus vouwwagen, inclusief luifel en gasten cabine. Een zee van ruimte en lekker onder het doek. Bevalt erg goed en reed ook rustig achter de auto.
Voor herhaling vatbaar of misschien volgend jaar nog wel wat zuidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Campooz is nu toch echt failliet: https://nos.nl/regio/drenthe/artikel/657570

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
m181087 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:32:
Ik heb zelf hele andere ervaringen met het weer rondom Valkenburg.
De afgelopen week stralende zon gehad en deze week af en toe buien. Het beeld dat het continu regent herken ik niet, dat is dus botte pech of perceptie.

Tot nu toe blij met de keuze om naar Limburg te gaan. Prachtige omgeving, goed campingweer en goede wifi (klik en klaar van Odido).
Na het voorseizoen is dit de eerste zomervakantie met de Trigano Odysseus vouwwagen, inclusief luifel en gasten cabine. Een zee van ruimte en lekker onder het doek. Bevalt erg goed en reed ook rustig achter de auto.
Voor herhaling vatbaar of misschien volgend jaar nog wel wat zuidelijker.
Wij hebben bij aanschaf ook gekeken naar de gastencabine, maar toen besloten dat het niet nodig was. Mede vanwege extra werk om op te zetten en extra ruimte nodig op de plek.

Met 2 kinderen in het bed en 1 kind in het ondertentje gaat het nu nog prima. Wat is jouw situatie, en hoe bevalt de gastencabine? En klap je hem mee in, of rits je hem eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
kepler schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:14:
We rijden dit jaar voor het eerst dus met een (grote) camper. Nu wilden we een populair plaatsje zoeken en dus op zoek naar een parkeerplek. Kostte wat moeite en uiteindelijk iets gevonden op een standaard parkeerplaats. Ik stak wel een stukje uit, maar stond niemand in de weg en was leeg genoeg.

Kom ik terug, staan alle vakken naast en achter mij helemaal vol. Ik was vergeten dat ik er ook nog zelf uit zou moeten rijden :') Heel toevallig waren er wat mensen aan het eten bij de auto naast ons en die waren zo vriendelijk om even tijdelijk hun auto te verplaatsen. Anders was ik er never nooit uitgekomen :D

Les geleerd :P

Edit: trouwens wel het grootste nadeel tot nu toe, even snel naar een attractie/winkel/startpunt voor hike/etc zit er niet echt in met zo'n ding. Altijd maar hopen dat ze net een plek hebben voor dit bakbeest
Voor het parkeren bij de grote supermarkten passen wij (met 9 meter) precies op 2 vakken achter elkaar, maar als alle vakken naast ons bezet zouden zijn zou ik daar niet meer weg komen omdat ik de draai dan niet meer kan maken. Onze wielbasis is enorm en de kont zwenkt gigantisch uit.

In het begin parkeerde ik netjes op 2 vakken, maar dan heb ik effectief 6 vakken in gebruik omdat het naast mij redelijk leeg moet blijven. Meestal blijft het dat ook (mensen willen geen schade aan hun eigen auto en parkeren niet graag naar een bakbeest). Daarom zet ik hem tegenwoordig maar op 4 vakken, dat geeft duidelijkheid en uiteindelijk is het efficiënter qua hoeveelheid parkeervakken die we gebruiken.

Bij uitstapjes kijk ik altijd even op google maps satelliet waar parkeren handig is. Slechts 1x hebben we een uitstapje niet gedaan omdat parkeren echt geen optie was. Als je 5-15 minuten wilt lopen is er bijna altijd wel ergens een geschikte plek te vinden als de officiële parkeerplaats geen optie is.

Bij stedentrips zijn er vaak camperplaatsen in het centrum, of net buiten de stad en dan met bus/trein/metro naar het centrum. Meestal kopen we toch een 24 uurs OV pas bij een bezoek aan een grote (hoofd)stad, daar zit vervoer naar het centrum dan bij. Ook leuk voor de kinderen, normaal gaan we nooit met het OV thuis, dus een extra uitstapje voor ze :) Helemaal in Stockholm waar de metro onbemand rijdt, en er voorin een groot raam zit. Je hebt dan prachtig zicht op de tunnels waar je naartoe rijdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Laatst online: 18:50

samo

yo/wassup

Kevinns schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Wij hebben bij aanschaf ook gekeken naar de gastencabine, maar toen besloten dat het niet nodig was. Mede vanwege extra werk om op te zetten en extra ruimte nodig op de plek.

Met 2 kinderen in het bed en 1 kind in het ondertentje gaat het nu nog prima. Wat is jouw situatie, en hoe bevalt de gastencabine? En klap je hem mee in, of rits je hem eraf?
Ik kampeer al een jaar of 7 met de Trigano met gastencabine. In het begin was die ideaal voor een campingbedje voor de kleinsten. Nu is deze in gebruik door de 12-jarige pre-puber. De ruimte onder het bed gebruiken wij graag als opslag en daar achter een "verborgen speelgrot" voor de jongens. Het opzetten van de gastencabine is trouwens ook vrij snel. Zijdoek er uit ritsen, buitentent inritsen, drie stangetjes aan de binnenkant klaar zetten en dan wat spanwerk en haringen.
Dit jaar overweeg ik de 12-jarige in een eigen fresh-n-black tent te zetten, maar mijn vrouw is nog niet overtuigd.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Wij hebben afgelopen weekend één nachtje gekampeerd in NL. Omdat we de vouwwagen teveel gedoe vonden voor één nacht, hebben we onze twee gooitentjes van zolder gehaald. Dat ging perfect! 3 kinderen (4, 4, en 5 jaar oud) in het ene tentje, ouders in het andere tentje. De kinderen vonden het prachtig om een eigen tent te hebben.

Wie weet dat ze binnen afzienbare tijd wel in een bijzettentje naast de vouwwagen willen. Voor nu heb ik zelf nog de voorkeur om ze in de vouwwagen te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:17
Kevinns schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Hier is hij aangeschaft als pure extra luxe. We zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen onder de 10. Dus we passen samen makkelijk op de 2 bedden. We hebben het slaaptentje onder het linker bed in gebruik als opslag.
Bij aanschaf van de wagen vonden we de meerprijs van de gasten cabine te hoog (1200 Euro uit mijn hoofd). Omdar mijn zoon graag alleen wil slapen hebben we in de FB Trigano groep een 2de handse weten te scoren. We hebben een 2.3 vouwwagen met een 2.1 gasten cabine. Alleen de kleur van de slip rand is anders (is blauw ipv grijs).
Nu slapen mijn vrouw en ik dus op 1 bed, mijn dochter op de andere en mijn zoon in de cabine. De binnentent van de gasten cabine is trouwens slechts 1.70 bij ons (staat 1.80 op alle maat tekeningen?) dus kan alleen een kind slapen.

Opzetten en afbreken is heel simpel, zoals @samo aangeeft. We ritsen idd altijd de zijtent eruit en de cabine er aan. Dus we vouwen hem niet mee. Dan kunnen we per gelegenheid besluiten of we hem wel of niet meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
pirke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Voor het parkeren bij de grote supermarkten passen wij (met 9 meter) precies op 2 vakken achter elkaar, maar als alle vakken naast ons bezet zouden zijn zou ik daar niet meer weg komen omdat ik de draai dan niet meer kan maken. Onze wielbasis is enorm en de kont zwenkt gigantisch uit.

In het begin parkeerde ik netjes op 2 vakken, maar dan heb ik effectief 6 vakken in gebruik omdat het naast mij redelijk leeg moet blijven. Meestal blijft het dat ook (mensen willen geen schade aan hun eigen auto en parkeren niet graag naar een bakbeest). Daarom zet ik hem tegenwoordig maar op 4 vakken, dat geeft duidelijkheid en uiteindelijk is het efficiënter qua hoeveelheid parkeervakken die we gebruiken.

Bij uitstapjes kijk ik altijd even op google maps satelliet waar parkeren handig is. Slechts 1x hebben we een uitstapje niet gedaan omdat parkeren echt geen optie was. Als je 5-15 minuten wilt lopen is er bijna altijd wel ergens een geschikte plek te vinden als de officiële parkeerplaats geen optie is.

Bij stedentrips zijn er vaak camperplaatsen in het centrum, of net buiten de stad en dan met bus/trein/metro naar het centrum. Meestal kopen we toch een 24 uurs OV pas bij een bezoek aan een grote (hoofd)stad, daar zit vervoer naar het centrum dan bij. Ook leuk voor de kinderen, normaal gaan we nooit met het OV thuis, dus een extra uitstapje voor ze :) Helemaal in Stockholm waar de metro onbemand rijdt, en er voorin een groot raam zit. Je hebt dan prachtig zicht op de tunnels waar je naartoe rijdt
Inderdaad, maar dat is even wennen voor ons. Nu is het in Australië misschien wat minder goed geregeld, maar tis moeilijk goede parkeer plekken te vinden. Aan de andere kant, dit was een heel populair/toeristisch plaatsje, en pas de eerste keer dat het (bijna) mis ging. Nog meer voorbereiden :P

Bij de supermarkten gaat het tot nu toe altijd wel goed, achteraan altijd wel plek genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Afgelopen weekend met auto plus caravan ook nog dwars over vijf plekken gestaan omdat er geen plekken waren voor vrachtwagens of onze combinatie. Was gelukkig rustig dus het kon en niemand tot last.

Later op een parkeerplaats was wel alles vol en stonden er losse auto's op vrachtwagen plekken. Handig!
Toen maar achter een rij geparkeerde auto's gaan staan en in de auto blijven zitten. 2x wat naar voor/achter gemoeten om de geblokkeerde auto's eruit te laten.

Het is niet anders, maar wel een dingetje als we volgend jaar echt in het hoogseizoen moeten. Dan toch stoppen/lunchen verder van de snelweg af en/of voor/na de drukte stoppen en/of gewoon hopen op een geschikte plek. Probleem voor later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:02
zuma schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Paar tips:

Gewoon druk op de fles, regelaar 1 a 2 minuten openzetten. Benzine loopt dan wel naar beneden. Steek dit aan (idd flinke gele vlammen dan). Dit is meestal wel voldoende om voor te warmen. Als de vlammen bijna uit zijn draai dan voorzichtig de regelaar open. Nog veel gele vlammen dan weer even dichtdraaien en weer even geduld hebben. Als het warm genoeg is heb je blauwe vlam. Sudderen gaat pas goed als de brander even op vol vermogen heeft gebrand en de druk in de fles ook goed hoog is.

En gebruik schone brandstof (Coleman, Aspen blauw, alkylaat benzine 4-takt)

Verder heeft de brander weinig onderhoud nodig. De naald schudt bij transport en houdt zo de spuitmond schoon.

Het klinkt alsof je nog weinig ervaringen hebt met dit soort benzinebranders.
Ik heb het probleem bij de partij neergelegd waar de brander gekocht is. Die doen weinign (geen) moeite om hte op te lossen. Contact opgenomen met Katadyn, hele prettige ervaring met hun aftersales, vriendelijk en adequaat gereageerd. Daar weteb ze ook dat de verkopende partij met de Franse slage werkt, en kreeg direct het aanbod om naar hun terug te sturen "we moeten het toch oplossen voor de verkoper, dus stuur het maar rechtstreeks hierheen".
Kreeg net een bevestiging dat een nieuwe vandaag verstuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
maartend schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:48:
[...]

Goede regenjas en wandelschoenen aan en gaan wandelen. Natuur is kneitermooi bij regen
Nee bedankt. Not my cup of tea.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Vanuit je caravan is het wellicht lastiger zien wanneer de betere momenten zijn, maar ik zou dan vooral niet meer in groene gebieden gaan staan. Daar heb je altijd kans op wat regenachtige perioden.
We zijn wel de hele dag op pad geweest en zoveel mogelijk, als de wind het toe liet, onder het luifel.

Ondertussen aangekomen in Luxemburg en de 2 uur dat we er zijn heerlijk temperatuurtje en wat zon, dus dat hebben we vast te pakken haha.
Maar zo te zien heb je pubers mee? Dan snap ik dat de sfeer minder is. :P
De wifi was redelijk tot goed gelukkig 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Ik ga gewoon lekker naar Zuid Frankrijk. Meestal wel mooi weer daar :)

Pagina: 1 ... 266 ... 277 Laatste