Get!em in "Welke toffe zomergadgets raad jij je medetweakers aan?"
En van die citroenwierook (maar daar moet je van houden).
Get!em in "Welke toffe zomergadgets raad jij je medetweakers aan?"
Ik moest eerst even 2x kijken. Deze klik-blikjes zijn normaal gesproken helemaal niet bedoeld voor een gasfornuis met slang en drukverdeler. Ik vind het dan ook helemaal niet gek dat met de kracht die erop staat dat hij scheef gaat. Ik vermoed zelfs dat je na de derde keer klikken ook kans krijgt op wat lekkage. Ook knap dat er dus blijkbaar een passend verbindingstuk is. Ik kende hem nog niet.Harribo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:45:
Ik heb een vraag. Ik heb dit 2 pits gasstel van Campingaz.
Aangesloten op de gasfles er naast.
[Afbeelding]
Nu had ik er vorig jaar een kleiner gaspitje (kleiner dan deze op de foto) aan vastgemaakt.
Op mijn camping tafel waar het dan allemaal op staat, gaat het gaspitje verschuiven door het gladde oppervlak. De gasslang van het gasstel is niet heel lang, dat duwt dan wat tegen het gaspitje.
Daardoor kwam het einde van de gasslang scheef te staan op het kleine gaspitje. Wat weer tot gevolg had dat er gas lekte. De volgende dag kon ik het gaspitje weg doen want er zat allemaal witte emulsie op.
Nu met deze grotere gaspit(je) van de foto weer gisteren gekookt. Ging prima. Maar de aansluiting van het gasding op het pitje stond nog steeds iets scheef. Zie foto.
[Afbeelding]
Nu is de vraag:ligt het aan mij? Het is toch gewoon een kliksysteem? Of mis ik iets.
Ik vind het raar dat het niet beter afsluit cq. wat beter bevestigd kan worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 17-07-2025 11:44 ]
)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Een collega van mij was met zijn gezin in een 7m lange camper op stap in Canada en de VS. Daar kwamen mensen naar hem toe of dat wel allemaal paste, want ze hadden zo'n kleine camperToolkiT schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:39:
Wij rijden nu aan de oostkust van Australia.. met dit bakbeest:
[Afbeelding]
7M+ lang!
Eerste keer parkeren was al leuk, ik zet hem in het vak.. mijn dochter zegt: volgens mij steekt hij uit..
ik kijken.. blokeert hij de hele rijbaan![]()
[Afbeelding]
Dus overdag geparkeerd (was gelukkig plenty ruimte en was alleen om ff te lunchen).. ding nam 4! parkeerplekken in beslag
Dat herken ik. Dit was een medium in Canada. Had je ook L, XL en "bus" nog boven om te huren. Bus was dus gewoon een als camper ingerichte touringcar. Mocht niet met personenauto rijbewijs_Eend_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Een collega van mij was met zijn gezin in een 7m lange camper op stap in Canada en de VS. Daar kwamen mensen naar hem toe of dat wel allemaal paste, want ze hadden zo'n kleine camper
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Laatst liep ik in de campingwinkel eens te kijken bij caravans en daar is 8 à 9 meter al heel gewoon, dus die 7 meter is onderhand inderdaad een kleintje aan het worden._Eend_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Een collega van mij was met zijn gezin in een 7m lange camper op stap in Canada en de VS. Daar kwamen mensen naar hem toe of dat wel allemaal paste, want ze hadden zo'n kleine camper
[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 17-07-2025 13:24 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben ook niet genoeg aan 7m, lekker lange bank in de zithoek om op te chillen/liggen is fijn, zeker bij wat slechter weer of als de muggen ontwaken in de schemering. Raam open en hor naar beneden en nog steeds van het uitzicht genieten._Eend_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:05:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 17-07-2025 13:51 ]
Die van mij is, inclusief dissel, 726cm. Ik vind dat ook veeeel te groot. Het is dat het nu even nodig is, maar als ik straks weer alleen met mijn partner op pad ga is het eerste wat ik verkoop dit lel.B-Real schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:33:
Onze caravan is 744cm. Velen vinden dat ook groot.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dat doen wij ook wel eens. Twee persoons integraal camper, ietsje kleiner mag maar hoeft nietB-Real schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:50:
Vorige week nog even zitten filosoferen met de wederhelft wat we zouden willen als de kinderen er niet meer perse in slapen, is nog best lastig.
Ik zou graag een Kabe willen, ietsje kleiner mag dan.
Dank voor je uitgebreide antwoord.Get!em schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:35:
[...]
Ik moest eerst even 2x kijken. Deze klik-blikjes zijn normaal gesproken helemaal niet bedoeld voor een gasfornuis met slang en drukverdeler. Ik vind het dan ook helemaal niet gek dat met de kracht die erop staat dat hij scheef gaat. Ik vermoed zelfs dat je na de derde keer klikken ook kans krijgt op wat lekkage. Ook knap dat er dus blijkbaar een passend verbindingstuk is. Ik kende hem nog niet.
Voor deze klikblikjes ken ik de 1 pits, die je rechtstreeks op de opening klikt met klem (EasyClic® Plus) of een versie waarbij het blik in een blikhouder van de brander wordt geschroefd. https://www.pecheur.com/a...asy-clic-plus-161293.html
Bij zo'n gasdrukverdeler hoort een schroefversie van een blik of gasfles. Meest gebruikelijke is een 901, 904 of 907. Ik snap dat die lomp, groot en zwaar zijn tov zo'n klein blikje.
Er zijn blijkbaar wel speciale Easyclic gasdrukregelaars, speciaal voor deze 470
https://www.amazon.nl/aan...-gasflessen/dp/B0BRY4TBF1
Zit er in jouw adapter versie wel een Easyclic bevestiging? Moet je nog wat aandraaien om hem achter de uitstulpingen in de aansluiting op het blikje te bevestigen? Of gewoon de hele aansluiting een kwartslag draaien om hem achter die 4 uitstulpingen te krijgen?
Edit: voor mij nieuw, maar blijkbaar wordt dat dus zo verkocht: https://fiskedeal.dk/t/ca...470-plus-cartridge-4-pack (2e plaatje...)
Dan zou ik even in de handleiding van die gasdrukregelaar zoeken wat je moet aandraaien om de klik te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 17-07-2025 20:38 ]
Het kan kleiner, mijn caravan is van voor tot achter 570 cmGonadan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:24:
[...]
dus die 7 meter is onderhand inderdaad een kleintje aan het worden.
Binnenmaat hier is 390 cm, groot genoeg voor 2 personen (moi en de hond).maartend schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:54:
Binnenmaat onze caravan is 350. Lang genoeg
[ Voor 29% gewijzigd door aReaRe op 17-07-2025 21:16 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Wij hebben dezelfde kookset. Ik ervaar daar geen problemen mee. Wel dat het gascartouche niet recht blijft staan. Daar zijn beugeltjes voor om aan de tafel te hangen. Het lijkt er een beetje op dat je alleen de regelaar er op klikt. En niet draait? Dus klik, draai, er op. En dan klik, draai (andere kant) om hem weer los te koppelen.Harribo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:45:
[Afbeelding]
Nu had ik er vorig jaar een kleiner gaspitje (kleiner dan deze op de foto) aan vastgemaakt.
Op mijn camping tafel waar het dan allemaal op staat, gaat het gaspitje verschuiven door het gladde oppervlak. De gasslang van het gasstel is niet heel lang, dat duwt dan wat tegen het gaspitje.
Daardoor kwam het einde van de gasslang scheef te staan op het kleine gaspitje. Wat weer tot gevolg had dat er gas lekte. De volgende dag kon ik het gaspitje weg doen want er zat allemaal witte emulsie op.
Nu met deze grotere gaspit(je) van de foto weer gisteren gekookt. Ging prima. Maar de aansluiting van het gasding op het pitje stond nog steeds iets scheef. Zie foto.
[Afbeelding]
Nu is de vraag:ligt het aan mij? Het is toch gewoon een kliksysteem? Of mis ik iets.
Life is not about specs, it is about joy!
Dat is dus gewoon 5,5 meter als we eerlijk vergelijken?maartend schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:54:
Binnenmaat onze caravan is 350. Lang genoeg
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee. Ik dacht 5.2 als ik naar mijn dtallingskosten kijk. 60 euro/meter, 312 euroGonadan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:40:
[...]
Dat is dus gewoon 5,5 meter als we eerlijk vergelijken?
Dank, ik heb geprobeerd.bartvl schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:39:
[...]
Wij hebben dezelfde kookset. Ik ervaar daar geen problemen mee. Wel dat het gascartouche niet recht blijft staan. Daar zijn beugeltjes voor om aan de tafel te hangen. Het lijkt er een beetje op dat je alleen de regelaar er op klikt. En niet draait? Dus klik, draai, er op. En dan klik, draai (andere kant) om hem weer los te koppelen.
Dan is er ergens iets niet helemaal goed. Je hoort dat blikje met een draai te fixeren, en dan zit je ook echt vast.Harribo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:35:
[...]
Dank, ik heb geprobeerd.
Er is geen draai mechanisme om hem vaster te zetten . Ik druk hem erop en kan dan eeuwig ronddraaien, geen klik oid.
Er zit gewoon iets ruimte tussen de regelaar en het gasflesje. Als je het geheel horizontaal houdt, wat je normaal natuurlijk niet doet, dan lekt het gewoon.
Blijkbaar valt de lekkage mee als het rechtop houdt, zoals je normaal ook doet.
Nog wat foto's ter verduidelijking. Anders ga ik maar eens naar de bever waar ik het vandaan heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hebben jullie dezelfde drukregelaar eropzitten?
[ Voor 13% gewijzigd door bartvl op 18-07-2025 09:59 ]
Niet het juiste gasflesje dus denk ik.Zowel de CV 470 Plus als de CV 470 B/P zijn gaspatronen die werken op een mengsel van butaan en propaan. Het verschil tussen de twee zit hem in het sluitsysteem: de CV 470 Plus is uitgerust met een praktische Easy-Click sluiting die direct op het bijbehorende apparaat wordt gestoken. De CV 470 B/P heeft daarentegen een bajonetsluiting die gedraaid moet worden om de aansluiting te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 18-07-2025 10:02 ]
Daar willen over een week ofzo de grens overstekenRaymond schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:22:
@pirke tot over 3 weken! Dan ben ik in Narvik met de huurcamper.
Wij zitten in midden, dus vandaag pas schoolvakantie. Wij vertrekken over 3wk, voor 3 weken.pirke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:38:
[...]
Daar willen over een week ofzo de grens oversteken
Als we daar over 3 weken nog steeds zijn hebben we een probleem, over 4 weken (plus weekend) begint werk en school weer... De terugweg zal ook zeker een week of 2 duren.
Inderdaad: ik heb deze 2 gas pits editie ook (ook een campingaz grill) en haal altijd de 470 plus: deze klikken bij mij altijd goed met die 2 pits campingaz en werken ook perfect met de camingaz grill en de reguliere campingaz brander (die ik al ondertussen al 15 jaar gebruik voor koffie en theebartvl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:02:
Ah, probleem ontdekt. Jij hebt een CV470 gasflesje, niet een CV470plus.
Via Google:
[...]
Niet het juiste gasflesje dus denk ik.
“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
Geen idee op welke site je kijkt maar Bergfex houdt het even op dit.... 🤷 Sites zoals weeronline moet je maar even vergeten als je in Oostenrijk zit en al helemaal de 14 dagen voorspellingCK3v1N schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:13:
Iemand die op dit ogenblik in Karinthië zit? Wij gaan normaal gezien volgende week naar Seecamping Berghoff aan Ossiacher See (Villach) maar de weersvoorspelling ziet er echt niet goed uit. We hebben een beetje bang dat de vakantie letterlijk in het water gaat vallen, zeker omdat we met de tent gaan ...
[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 18-07-2025 18:50 ]
Vliegen jullie naar Narvik, rijden daar 3 weken rond en dan terugvliegen? Of met een NL huur camper op en neer in 3 weken? Dat laatste lijkt me erg ambitieus...Raymond schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:30:
[...]
Wij zitten in midden, dus vandaag pas schoolvakantie. Wij vertrekken over 3wk, voor 3 weken.
Ben benieuwd naar je terugweg. Wij gaan heel snel naar Narvik en dan in 2 weken terug naar NL.
Ik vraag mij af of dat klopt. Weet niet hoe je gezocht hebt?bartvl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:02:
Ah, probleem ontdekt. Jij hebt een CV470 gasflesje, niet een CV470plus.
Via Google:
[...]
Niet het juiste gasflesje dus denk ik.
Ja ik kijk ook op Bergfex. Nu donderdag en vrijdag geven ze 9liter en 7liter water. Als dat per uur is per m2 dan wordt het een waterbed vrees ik 🫣vhal schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:45:
[...]
Geen idee op welke site je kijkt maar Bergfex houdt het even op dit.... 🤷 Sites zoals weeronline moet je maar even vergeten als je in Oostenrijk zit en al helemaal de 14 dagen voorspelling
[Afbeelding]
Bovendien is er geen pijl op te trekken. In het dal kan het regenen, boven op de berg schijnt de zon en een uur later sta je in een helse onweersbui
“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
Combinatie ervan: vrouw en dochter vliegen op lulea in Zweden en ik rijd de camper erheen. Vanaf daar rijden we naar Narvik/Lofoten en dan rustig aan terig naar huis.pirke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:14:
[...]
Vliegen jullie naar Narvik, rijden daar 3 weken rond en dan terugvliegen? Of met een NL huur camper op en neer in 3 weken? Dat laatste lijkt me erg ambitieus...
Goed doordrukken?Harribo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
I raise you…
[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 19-07-2025 10:56 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
ik had van de week zo'n Hobby Prestige van 7+ meter naast me staan op de camping in Gatow (Berlijn) van een Zweedse familie. Moeders liep met d'r telefoon tegen d'r oor rond die caravan terwijl vaders dat ding in 2 keer steken achteruit op het plekkie zette. Bleek dat hij met een headset op in de auto zat en ze hun telefoons als walkie-talkie gebruikten (denk ik althans, ik verstond er geen bal van
We've got that ring of confidence
Succes dan! Dat is echt een flink eind om "even snel" af te leggen, zeker in een camper. Die rijden een stuk vermoeiender dan een personenauto is mijn ervaring. De E4 in Zweden rijdt wel lekker door, al is de E45 door het binnenland mooierRaymond schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:21:
[...]
Combinatie ervan: vrouw en dochter vliegen op lulea in Zweden en ik rijd de camper erheen. Vanaf daar rijden we naar Narvik/Lofoten en dan rustig aan terig naar huis.
Precieze route moeten we nog uitstippelen.
Moeten die niet in Tilburg staan? 🤡Ramzzz schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:53:
[...]
I raise you…
[Afbeelding]
Gespot in Italië, Nederlanders.
[Afbeelding]
Getrokken door een Range Rover, uiteraard.
Ook deze meneer had zijn Bluetooth oortje met microfoon langs de wang in alsof hij callcenter medewerker was en zei ook niks toen ik naast em stond.Yukkie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:59:
[...]
ik had van de week zo'n Hobby Prestige van 7+ meter naast me staan op de camping in Gatow (Berlijn) van een Zweedse familie. Moeders liep met d'r telefoon tegen d'r oor rond die caravan terwijl vaders dat ding in 2 keer steken achteruit op het plekkie zette. Bleek dat hij met een headset op in de auto zat en ze hun telefoons als walkie-talkie gebruikten (denk ik althans, ik verstond er geen bal van). Overigens weinig vriendelijk, ze liepen meerdere keren over mijn plekkie (op een meter van waar ik zat of zo), zonder ook maar 1 keer iets te zeggen/te groeten.
Tof, kan je die ook afstrepen op de kentekenkleurplaat. Al staat hij wel genoemd onder AL ipv AX.pirke schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:20:
[Afbeelding]
Ik kwam deze laatst tegen, landcode AX, kende het niet. Schijnt een kleine zelfstandige regio in Finland te zijn met 30k inwoners.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Toevallig zag ik vandaag deze staan, vond ik zelf ook nog wel aantrekkelijk. Normaal heb ik gewoon een zak ergens aan een haakje hangen onder de luifel. Regelmatig legen helpt maar bv één plasticje van een worst kan al genoeg zijn voor wat gaten in de zak de volgende ochtend.BaBoK schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:02:
Okee, iemand tips voor een goed camping prullenbak in de voortent voor een gezin van 4? Inmiddels zijn de meeuwen al meerdere keren langsgeweest en mag ik iedere x alle opruimen..
[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 19-07-2025 19:12 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zie eerdere berichten, jij gebruikt de cv470plus flessen. Daarbij kan dat dus.ST10©DE schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:22:
[...]
Goed doordrukken?
Ik heb hetzelfde systeem gisteren voor het eerst gebruikt:[Afbeelding]
Kunnen wel forum leden zijn van het caravanforum waar ik ook rondhangRamzzz schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:53:
[...]
Gespot in Italië, Nederlanders.
[Afbeelding]
Getrokken door een Range Rover, uiteraard.
Die caravans hebben ook meestal de mogelijkheid om de zijwanden uit te schuiven zodat de hut nog breder dan 250cm wordt.
[ Voor 25% gewijzigd door aReaRe op 19-07-2025 20:35 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
In die regio kun je nauwelijks het weer van de dag erop voorspellen laat staan van volgende week.CK3v1N schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:13:
Iemand die op dit ogenblik in Karinthië zit? Wij gaan normaal gezien volgende week naar Seecamping Berghoff aan Ossiacher See (Villach) maar de weersvoorspelling ziet er echt niet goed uit. We hebben een beetje bang dat de vakantie letterlijk in het water gaat vallen, zeker omdat we met de tent gaan ...
Helaas, een mooie plek dicht. Hopelijk vinden ze nog een nieuwe veilige (en betaalbare) plek in de buurt.Hoogstgelegen camping van Europa noodgedwongen definitief gesloten
Triest nieuws uit Zwitserland: de hoogstgelegen camping van Europa heeft op 13 juli 2025 op last van de lokale autoriteiten uit veiligheidsoverwegingen definitief de deuren moeten sluiten. Eigenaren Seb en Eva zijn er kapot van.
Camping Arolla is een magische plek tussen de Alpenreuzen op maar liefst 1.950 meter hoogte in het Zwitserse kanton Wallis. Daarmee is het de hoogstgelegen camping van heel Europa. Of eigenlijk: wás. Want op 13 juli 2025 hebben de eigenaren deze idyllische locatie voorgoed moeten sluiten.
[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 19-07-2025 18:31 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Welke? Heb ik even gemistGonadan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:04:
[...]
Toevallig zag ik vandaag deze staan, vond ik zelf ook nog wel aantrekkelijk.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Je zal de foto maar vergeten bij te voegen, bedankt voor de hint.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
nuffy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:52:
[...]
@Ivow85
Wel grappig dat jij dan over pk ( snelheid ) begint terwijl er juist nm's ( kracht ) nodig zijn bij veel gewicht ( iets met zwaartekracht bergop )
Dat vrachtwagen verhaal slaat echt nergens op aangezien pk's voor snelheid staan wat voor een vracht wagen niet opgaat en zeker niet vanwege luchtweerstand . Dat is puur vanwege veiligheid vanwege gewicht .
Het is wel zo dat je met bijv. 1 of 4 personen in je auto nog steeds te topsnelheid kan halen vanwege wat jij zegt je zit binnen en de luchtweerstand bepaalt .
nm en pk zijn onlosmakelijk verbonden dus veel kracht met veel snelheid betekend dat die zelfde vrachtwagen dus vooral bergop zn snelheid behoud omdat dan het gewicht tegenwerkt . De versnellingsbak speelt ook een belangrijke rol voor een goede trekker , vandaar dat vrachtwagens er een stuk meer hebben om op elke snelheid in optimaal toerenbereik te zitten .
Wat is het maximaal toelaatbare gewicht van de auto en caravan? Dat is waarmee gerekend wordt, niet wat je er toevallig in stopt.greatgonzo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:21:
Het zou weer eens een grand Scenic kunnen worden, maar dan de 160 pk editie.
Maar wat ik niet snap.
Auto weegt 1465. Stel dat ik er 200 kg in mee neem kom ik aan 1665
De caravan weegt 1125. Met 200 kg is dit 1325.
Gezamenlijk is dit 2990, ruim onder de 3500
Toch zegt caravantrekker dat BE nodig is?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Max massa auto 2092. Max aanhangermassa 1850Gonadan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:25:
[...]
Wat is het maximaal toelaatbare gewicht van de auto en caravan? Dat is waarmee gerekend wordt, niet wat je er toevallig in stopt.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Gaat om max beladen auto en max beladen caravangreatgonzo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:33:
[...]
Max massa auto 2092. Max aanhangermassa 1850
Max belading caravan zou 1300 zijn, maar als ik dat invoer zegt hij nog dat BE nodig is
Die 1850 is wat de auto max mag trekken gok ik zo, niet het gewicht van de caravan zelf.bjp schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:34:
2092 + 1850 > 3500.
Zoals gezegd is voor het bepalen van het benodigde rijbewijs niet relevant wat de werkelijke massa is. Het gaat om de maximaal toegestane massa (MTM) van het treintje. Dus MTM auto + MTM caravan. Als dat boven de 3500kg is, is BE nodig.greatgonzo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:21:
Het zou weer eens een grand Scenic kunnen worden, maar dan de 160 pk editie.
Maar wat ik niet snap.
Auto weegt 1465. Stel dat ik er 200 kg in mee neem kom ik aan 1665
De caravan weegt 1125. Met 200 kg is dit 1325.
Gezamenlijk is dit 2990, ruim onder de 3500
Toch zegt caravantrekker dat BE nodig is?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hi Ha Hopjesvla
Ja en nee, het is een veelgemaakte fout onder kampeerders. Goed dat er hier aandacht voor is.Hopjesvla79 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:00:
kan dit niet in het autoforum?
Het gaat om deze router:Get!em schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:03:
Thanks voor de tip nog van meerdere mensen om eens een Gli net routertje aan te schaffen voor kamperen.
Groot bereik, dus betere ontvangst van camping wifi dan je devices, alle devices blijven op je eigen routertje, dus niet wachtwoord 10x invullen.
En een dedicated WireGuard vpn naar huis, geen afluisteren en geen reclame meer (pihole thuis).
Ik heb de glinet opal gekocht voor paar tientjes. Snelheid boeit me niet heel erg. Streamen gaan we toch niet doen.
Werkt je poll wel? Ik heb gestemd, maar de stem is niet zichtbaar...nextnext schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:36:
In dit topic maar ook om mij heen merk ik dat kamperen met een tent steeds minder populair wordt. Ik ben wel benieuwd hoe de verhouding in dit topic is, vandaar deze poll
Poll: Hoe ga jij kamperen?
• Caravan
• Camper
• Tent
• Vouwwagen
• Anders
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik ben nu in Schotland en tenten zijn in de minderheid. Families in tenten ronduit zeldzaam.nextnext schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:36:
In dit topic maar ook om mij heen merk ik dat kamperen met een tent steeds minder populair wordt. Ik ben wel benieuwd hoe de verhouding in dit topic is, vandaar deze poll
• Caravan
• Camper
• Tent
• Vouwwagen
• Anders
Tussenstand:
[Afbeelding]
Moest blijkbaar aanpassing doen om het te laten werken, bedankt voor je meldingbarrymossel schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:02:
[...]
Werkt je poll wel? Ik heb gestemd, maar de stem is niet zichtbaar...
[ Voor 14% gewijzigd door nextnext op 20-07-2025 14:36 ]
En nog beroerd beladen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Werkt je poll welnextnext schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:36:
• Caravan
• Camper
• Tent
• Vouwwagen
• Anders
Tussenstand:
[Afbeelding]
Je moet dan wel de pagina verversen. Bij mij lijkt het te werken, ik ben een van de vier campers.aReaRe schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:00:
[...]
Werkt je poll wel
Gestemd op caravan, ook mijn stem is onzichtbaar.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 3% gewijzigd door nextnext op 20-07-2025 15:46 ]
[ Voor 13% gewijzigd door LordSinclair op 20-07-2025 16:59 ]
Volgens mij is dat in Noorwegen al jaren de standaard, alles is daar ingericht op witte hokken.LordSinclair schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:59:
Tenten zijn aan het uitsterven. Vorig jaar in Noorwegen tussen de witte dozen en nu in Oostenrijk ook weer. Zelf in een tent. Hopen op nog een plekje zonder veel witte dozen. Of enorme tunneltenten. Die zie je nog wel regenmatig.
De islam kan uw vrijheid schaden
Wij gaan ook altijd op pad met de tent. Ik probeer altijd een camping te zoeken waar caravans niet de overhand hebben. Is wel lastig te beoordelen vanaf achter de laptop.LordSinclair schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:59:
Tenten zijn aan het uitsterven. Vorig jaar in Noorwegen tussen de witte dozen en nu in Oostenrijk ook weer. Zelf in een tent. Hopen op nog een plekje zonder veel witte dozen. Of enorme tunneltenten. Die zie je nog wel regenmatig.
If it does not kill u, it makes u stronger
Zeker lastig en 95% valt al af omdat dat gewoon hele caravan dorpen zijn (met heggetjes). Campings met entertainment of bij meren kan je ook wel vergeten.Redbull4u schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:22:
[...]
Wij gaan ook altijd op pad met de tent. Ik probeer altijd een camping te zoeken waar caravans niet de overhand hebben. Is wel lastig te beoordelen vanaf achter de laptop.
Klopt. Dat zie je vaak ook aan het beperkte sanitair. Meer douches dan wc'sDuclaasie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:11:
[...]
Volgens mij is dat in Noorwegen al jaren de standaard, alles is daar ingericht op witte hokken.
Inderdaad lastig, vond het dit jaar sowieso een hele uitdaging om wat leuks te vinden. Ik wil niet massaal, voldoende ruimte voor de tent en wat privacy, klein zwembadje of riviertje en dat gecombineerd met vooral kampeerplekken voor tenten. Ik kijk vooral naar plattegronden, die geven mij meestal wel een goede indruk.Redbull4u schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:22:
[...]
Wij gaan ook altijd op pad met de tent. Ik probeer altijd een camping te zoeken waar caravans niet de overhand hebben. Is wel lastig te beoordelen vanaf achter de laptop.
Tot op heden 100% tent. ⛺️nextnext schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:36:
• Caravan
• Camper
• Tent
• Vouwwagen
• Anders
Tussenstand:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 20-07-2025 22:12 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
[ Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 20-07-2025 22:18 ]
Bijna jaarlijks met kamperen wel onweer gehad, in Ierland (Connemara), en in Frankrijk (Lot, Dordogne, Tarn, Aveyron, Verdon)._Eend_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:16:
Ik sta hier in Drenthe ook tussen de caravans en campers. Het enige wat er in de buurt komt is iemand met een daktent..aar ik heb wel een lekker ruime plek zo. Met het dreigende onweer zijn er wel mensen naar me toe gekomen of ik dat wel aandurf.
Nu is het onweer al even voorbij, en ik heb geen enkel probleem gehad. Ik ben wel blij dat ik op deze plek sta, en niet de plekken achter me, anders was het Zr. Ms. Koepeltent geworden. Daar staat nu wel een centimeter of wat water.
Aan de andere kant: dan had mijn Obelink River wel zijn naam waargemaakt
Haha ja onweer kan altijd even spannend zijn. 't Is vaak ineens best druk in het toiletgebouw._Eend_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:16:
Ik sta hier in Drenthe ook tussen de caravans en campers. Het enige wat er in de buurt komt is iemand met een daktent..aar ik heb wel een lekker ruime plek zo. Met het dreigende onweer zijn er wel mensen naar me toe gekomen of ik dat wel aandurf.
Nu is het onweer al even voorbij, en ik heb geen enkel probleem gehad. Ik ben wel blij dat ik op deze plek sta, en niet de plekken achter me, anders was het Zr. Ms. Koepeltent geworden. Daar staat nu wel een centimeter of wat water.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met een serieus kuipzeil heb je alleen een rivier of meer buiten/onder je tent. Dat is de reden dat een kuipzeil voor mij een keiharde eis is voor een familietent_Eend_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:16:
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Voor mij is kamperen toch echt een tent, maar een vouwwagen kan ik nog wel accepteren.nextnext schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:36:
• Caravan
• Camper
• Tent
• Vouwwagen
• Anders
Tussenstand:
[Afbeelding]
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Is die recent geteste Arctic Fan niet geschikt hiervoor? Zou zoiets werken of draait dat dan altijd gewoon volle snelheid? Ik blijf dat nog steeds meer vertrouwen geven gezien de plaatsing van de temperatuur sensor in die akasa en die dus in feite de buitentemperatuur meet.vhal schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:09:
Ach ja, typische Hollandse burgerlijke ongehoorzaamheid denk ik dan maar.Doe niet zo moeilijk denk ik dan.
* vhal heeft gewoon een tempo-100 sticker op de vouwwagen zitten en denkt er niet verder over na... 🤷
-----
Zojuist de koelbox ventilator vervangen van de Mobicool.
Oud:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
De herriemaker naast de nieuwe:
[Afbeelding]
Het stelt weinig voor. Bij de vervanger zat een verloop/verlengkabel, hier heb ik 2 kabelschoentjes er op geknepen en deze op het printplaatje geschoven. De oude ventilator zat met twee schroeven vast die je weer op dezelfde plek kan gebruiken voor de vervanger. Behuizing weer dicht maken, even testen en het is nu al een wereld van verschil qua herrie.
[ Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 21-07-2025 10:28 ]
frankwopereis schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Voor mij is kamperen toch echt een tent, maar een vouwwagen kan ik nog wel accepteren.
Een caravan vind ik echt een klein kruiphok, terwijl vakantie "ruimte" en "buiten" betekent voor mij.
Kampertje kan ik wel waarderen voor rond trekkende mensen, maar niet om 2 weken op 1 plek mee te staan.
Echter voor alle soorten van kamperen geldt dat ik vind dat sommigen beter een vakantiewoning kunnen huren of kopen, als je ziet wat mensen meenemen![]()
Afijn nu schiet ik de poll voorbij, maar de afgelopen jaren heb ik het idee gehad dat de aanwezige caravans als tenten aardig in evenwicht zijn qua aantallen. Campers zie ik wel minder maar ik kampeer dan ook vooral in Nederland.
[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 21-07-2025 11:17 ]
Hi Ha Hopjesvla
wij kwamen een keer een naar Noorwegen geëmigreerd Nederlander tegen die vertelde dat ze hun huis verkocht hadden en volledig woonden in zo'n zelfde camper. Hij had toch al z'n vrachtwagen rijbewijs en een beetje leefruimte als je 24/7/365 met zo'n ding onderweg bent is dan ook wel lekker.Ramzzz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:14:
[...]
[Afbeelding]
Sommigen noemen slapen in zo’n ding ook nog ‘kamperen’.![]()
Buschauffeur die in zijn vakantie niet kan stoppen?
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik ben mensen die zo'n soortgelijke camper hebben (wellicht iets kleiner). Maar die hadden een tweede huis in Nederland en nog iets in Zuid-Frankrijk maar hebben beide verkocht om alleen nog maar met dit bakbeest op vakantie gaan. Ze kunnen overal weer naar toe en hebben toch alles wat ze willen. Zij hebben ook familie in het buitenland waar ze heen rijden en daar dan staan met de camper om vervolgens weer door te rijden.Ramzzz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:14:
[...]
[Afbeelding]
Sommigen noemen slapen in zo’n ding ook nog ‘kamperen’.![]()
Buschauffeur die in zijn vakantie niet kan stoppen?
Meerdere keren op campings gezien, vaak nog met een Smart ForTwo of Cinquecento achterin…
Ik snap werkelijk niet waarom mensen dan niet gewoon een huis huren (kopen?) of in een luxe hotel gaan zitten.
Lijkt nog goedkoper ook.
Oh, leuk, wéér een discussie over wat wel of niet kamperen isfrankwopereis schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Voor mij is kamperen toch echt een tent, maar een vouwwagen kan ik nog wel accepteren.
Een caravan vind ik echt een klein kruiphok, terwijl vakantie "ruimte" en "buiten" betekent voor mij.
Kampertje kan ik wel waarderen voor rond trekkende mensen, maar niet om 2 weken op 1 plek mee te staan.
Echter voor alle soorten van kamperen geldt dat ik vind dat sommigen beter een vakantiewoning kunnen huren of kopen, als je ziet wat mensen meenemen![]()
Afijn nu schiet ik de poll voorbij, maar de afgelopen jaren heb ik het idee gehad dat de aanwezige caravans als tenten aardig in evenwicht zijn qua aantallen. Campers zie ik wel minder maar ik kampeer dan ook vooral in Nederland.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq