[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 264 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
@Bommes Die CX5 is alleen als diesel van een turbo voorzien. De 2 en 2.5 liter benzine modellen zijn allemaal turboloos. Dus inderdaad veel toeren draaien als je koppel wil. Zijn wel hele goeie motoren.
B-Real schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:20:
Vriend van mij heeft een hagelnieuwr CX-5. Ding mag 2000kg trekken. Alle luxe, stil, comfortabel. Alleen slechts 120pk en dus niet vooruit te fikken.

Daar zou ik niet graag 2000kg achter hangen als je wat meer heuvelachtig gebied in gaat.
Ik vind ze alleen met 155pk en meer. Grappig detail wel, die 120pk versie van de 2 liter Skyactive motor is exact dezelfde als de 155pk en hoger motor. Het enige verschil is een software regel die zegt: 100% gaspedaal ingedrukt = 80% gasklep open, niet verder.

[ Voor 62% gewijzigd door FastFred op 14-07-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:23

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

joostga schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:52:
https://www.dewitschijnde...uxe-rstc-tunneltent-beige

Duurder dan 1000 euro, maar weer goedkoper dan de Karstens en de Waards. Wat ik bij deze wel mooi vind is dat je 's avonds vast de luifel kan opruimen, en dat de zijwanden van de luifel weg te rollen zijn zodat het een soort tarp wordt.
Ik vind dit een erg mooie, ik had over het hoofd gezien dat het voorste deel volledig "los" te maken was, waardoor die dus qua afmetingen prima voldoet. Met luifel mag die best 7 meter zijn maar zonder is 5 wel de max.
Die heeft helaas geen Bisonyl vloer.
Kevinns schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:26:
https://www.esvocampingsh...edouin-240-katoenen-tent/

Is zoiets groot genoeg voor je? Anders is MP een betere optie denk ik. Die katoenen tenten zijn niet stuk te krijgen. Het ligt er een beetje aan hoe ermee omgegaan is maar een De Waard van 20 jaar oud kan vaak best nog 10 jaar mee.
Te klein ;)
Duclaasie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:32:
De Waard Papegaaiduiker tweedehands scoren. Moet binnen dat budget heel goed mogelijk zijn om een goede te scoren. Wij hebben voor die van ons inclusief zijflappen, zonneluifel en een schort 750,- betaald. Bij aanschaf had hij ongeveer 10 staweken.

[Afbeelding]
Ook een erg leuke tent.

@ alle reacties over katoen, TC is voor mij prima, 100% katoen is er inderdaad bijna niet meer.
Bisonyl is wel een harde eis, wil een stevige scheurvaste en waterdichte vloer :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

greatgonzo schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:54:
Met horten en stoten hebben we onze caravan op de camping gekregen. Onze Grand Scenic, met een lichte 1.2 motor had er toch moeite mee, ondanks dat we de zwaarste spullen in de auto en dakkoffer hebben gedaan, zodat we zeker niet boven de 1300 kg uit zijn gekomen.

Betekend gewoon voor volgend jaar een andere auto. Onze Dethleffs mag 1700 kg wegen, maar zoveel hebben we denk ik niet nodig. Er zijn best veel auto's te vinden die 1500 kg mogen trekken, maar waar let ik op? Met name vermogen?

Zelf heb ik wel een Mazda CX-5 op het oog, maar daar occasion aanbod is wel wat beperkter dan bijvoorbeeld een Ford Kuga of Dacia Duster, die ook worden aangeraden
Je combinatie hier al eens laten berekenen :? https://caravantrekker.nl/

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Vriend van mij heeft een hagelnieuwr CX-5. Ding mag 2000kg trekken. Alle luxe, stil, comfortabel. Alleen slechts 120pk en dus niet vooruit te fikken.

Daar zou ik niet graag 2000kg achter hangen als je wat meer heuvelachtig gebied in gaat.
1700 kg mag in de caravan, maar dat gaan we niet doen..

Als ik dus 1500 kg wil trekken kom je dan bijna op een Lynk & Co uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

frankwopereis schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Ik vind dit een erg mooie, ik had over het hoofd gezien dat het voorste deel volledig "los" te maken was, waardoor die dus qua afmetingen prima voldoet. Met luifel mag die best 7 meter zijn maar zonder is 5 wel de max.

[...]

Die heeft helaas geen Bisonyl vloer.

[...]

Te klein ;)

[...]

Ook een erg leuke tent.

@ alle reacties over katoen, TC is voor mij prima, 100% katoen is er inderdaad bijna niet meer.
Bisonyl is wel een harde eis, wil een stevige scheurvaste en waterdichte vloer :)
Dan is prijs je belemmerende factor.

Falcon Buizerd komt nog in de buurt van je materiaal en maten eisen. (Edit: ow wacht, die zijn overgestapt op Ten Cate All Season ..... en dat is polyester. )

Bij Tentipi hebben ze ook nog varianten met jouw maat en materiaal, maar ook daar is alles erg prijzig.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 14-07-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Koppel zegt meer dan vermogen. Wij hebben ook maar 160pk, terwijl we 5500kg wegen... Wel flinke koppel (diesel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

greatgonzo schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Mijn Mégane 1,3 TCE EDC (automaat) mag 1700kg trekken, de hut erachter weegt 1050kg in vakantietrim. Koelbox, gasfles, vouwfiets, gereedschap en potkrik liggen in de auto.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

greatgonzo schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Ford S-max 2.5 hybride, heeft trekgewicht 1700kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:07
Met horten en stoten hebben we onze caravan op de camping gekregen. Onze Grand Scenic, met een lichte 1.2 motor had er toch moeite mee, ondanks dat we de zwaarste spullen in de auto en dakkoffer hebben gedaan, zodat we zeker niet boven de 1300 kg uit zijn gekomen.

Betekend gewoon voor volgend jaar een andere auto. Onze Dethleffs mag 1700 kg wegen, maar zoveel hebben we denk ik niet nodig. Er zijn best veel auto's te vinden die 1500 kg mogen trekken, maar waar let ik op? Met name vermogen?

Zelf heb ik wel een Mazda CX-5 op het oog, maar daar occasion aanbod is wel wat beperkter dan bijvoorbeeld een Ford Kuga of Dacia Duster, die ook worden aangeraden
Een cx5 heeft weinig trekkracht ( koppel ) en dan ook nog eens bij 4k+ rpm dus niet aan te raden .
Een turbo motor is veel fijner hiervoor zowel hoger koppel en bij lagere toerentallen = comfortabeler .
Renault en dacia geven idioot hoge trekgewichten op die niet bij de auto passen ( te licht in massa en slap onderstel ) en daarbij kan je het volledige trekgewicht niet benutten omdat het max samengestelde gewicht veel lager ligt dan max auto & max trekken opgeteld .

Een kuga of nog beter xc60 zijn goede alternatieven met zowel power en eigen massa maar let wel je rijd de rest van het jaar ook in deze ( dure ) auto's
een passat gte of superb iv & v60/v90 zou ook nog kunnen daar heb je meer ruimte in dan die hoge dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14

Kan je "met horten en stoten" beter beschrijven? Niet stabiel, te weinig vermogen, te weinig grip?

Ik sluit mij grotendeels aan bij bovenstaande post van Nuffy.

Verder in de basis heeft een fijne trekauto een aantal kenmerken:
A: (relatief) veel koppel bij het liefst een acceptabel toerental, versnellingsbakverhoudingen kunnen eventueel wat compenseren/maskeren
B: (relatief) korte overhang
C: (relatief) stevig onderstel
D: (relatief) hoog eigen gewicht

De genoemde CX5 scoort goed op punt B en C, D, maar niet op punt A. De Megane Estate van @aReaRe scoort prima op punt A maar een stuk minder op punt B, C en D. Persoonlijk zou ik daar al geen 1300+kg achter durven hangen.

Renault/Nissan/Dacia spelen vals met een TTM die lager is dan de max massa auto + aanhanger. Bijvoorbeeld bij een 1700KG trekgewicht blijft er slechts 1500KG over bij maximaal beladen van de auto.

Voor 1500KG zou ik minimaal naar een C-segment SUV of MPV kijken met veelal strafpunten voor de Franse modellen vanwege het "comfortabele" onderstel. C-segment stations zijn vaak niet zwaar genoeg en hebben relatief een langere overhang.

[ Voor 1% gewijzigd door nooberke op 14-07-2025 14:38 . Reden: Punt D toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Heeft iemand ervaring met die kleine barebones lampjes? Mijn vriendin wil toch graag iets van een klein lampje in de slaapcabine hebben om 's avonds wat meer licht te hebben bij het naar bed gaan. (de verlichting in de wagenbak doet zo weinig als het bed neergeklapt is)

Die kleine variant op USB vind ik er echt tof uit zien en aangezien er tegenwoordig altijd wel een powerbank mee gaan is hij ook prima te voeden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:36
FastFred schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:21:
@Bommes Die CX5 is alleen als diesel van een turbo voorzien. De 2 en 2.5 liter benzine modellen zijn allemaal turboloos. Dus inderdaad veel toeren draaien als je koppel wil. Zijn wel hele goeie motoren.

[...]

Ik vind ze alleen met 155pk en meer. Grappig detail wel, die 120pk versie van de 2 liter Skyactive motor is exact dezelfde als de 155pk en hoger motor. Het enige verschil is een software regel die zegt: 100% gaspedaal ingedrukt = 80% gasklep open, niet verder.
De 120pk zijn zijn woorden, als hij liegt dan ik ook :P
Is wel een geïmporteerde auto, wellicht dat er in het buitenland andere motoriseringen zijn?

Anyway, 120 of 155pk als je vlot wilt invoegen valt het imago van de auto flink door de mand. Automaat probeert er wat van te maken, wat gepaard gaat met flink terugschakelen, hoop toeren, hoop lawaai en matige versnelling.
Eenmaal op snelheid een hele fijne auto en bij normaal verkeer ook prima. Met flink gewicht erachter en heuvelop ben ik erg benieuwd wat er gebeurt.

Toch komen de Kuga en CX5 vaak als beste caravantrekkers uit de bus. Ik denk door hun bouw en gewicht, dat het verder wel een stabiele combinatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:52:
Heeft iemand ervaring met die kleine barebones lampjes? Mijn vriendin wil toch graag iets van een klein lampje in de slaapcabine hebben om 's avonds wat meer licht te hebben bij het naar bed gaan. (de verlichting in de wagenbak doet zo weinig als het bed neergeklapt is)

Die kleine variant op USB vind ik er echt tof uit zien en aangezien er tegenwoordig altijd wel een powerbank mee gaan is hij ook prima te voeden.
Als merk vind ik barebone zo overpriced. Ben daarom eens gaan zoeken en Obelink heeft voor de staande lantaarn zijn eigen goedkopere variant die regelmatig in de aanbieding is.

https://www.obelink.nl/obelink-colorado-bamboo-lantaarn.html (of de yukon).
De Eurotrail versie van dezelfde (is gewoon een whitelabel chinees product trouwens) is dubbel zo duur.

Een hangende variant heb ik nog niet kunnen spotten, maar verwacht ik eigenlijk ook wel.

Die Colorado heb ik twee van, en gaan vrij lang mee op een batterij. Zowel lichtintensiteit (dimbaar) als lichtkleur/warmte is in te stellen via de knop. Er zit zo'n chinese 18650 batterij in overigens. Let op, oude serie is met micro-usb, nieuwe serie met USB-c.

(en voor de bohemian, bijv bij je Ruby vouwwagen https://www.obelink.nl/wa...arn-faded-red-714113.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Gonadan Geen ervaring met die Barebone lampjes. Ik zelf gebruikte in mijn vorige bus een goedkoop USB lichtkettinkje van een meter oid van de Action of AliExpress. Een warm witte variant geeft geen overdreven ongezellig bak licht, maar in mijn ervaring gaf het genoeg en licht in mijn bus om even naar buiten te kunnen klimmen om een plasje te doen. Zelfs om een boekje te lezen was het op zich prima.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:52:

Ja, wij hebben drie van deze Barebones en hangen die (als we ze gebruiken..) aan de 'mast' van onze luifel. Ze zijn niet goedkoop, maar we hebben ze volgens mij een keer gekregen als verjaardagscadeau :P (Je moet toch wat vragen).

Werken prima, gezellig licht, inderdaad ook op een powerbank te gebruiken. Maar wij sluiten ze rechtstreeks aan op een USB-C oplader (met meerdere PD poorten) die we in de keuken hebben.

Voor naar het naar bed gaan gebruiken wij zelf persoonlijk gewoon een lantaarn. Ik heb daar tegenwoordig mijn Sofirn BLF LT1 voor. Kwam ik op via dit forum en ik vind het een heel toffe gadget. :) Ze hebben tegenwoordig ook de LT1S. Minder energiecapaciteit, wel heel compact en top licht.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:09:
[...]

Ja, wij hebben drie van deze Barebones en hangen die (als we ze gebruiken..) aan de 'mast' van onze luifel. Ze zijn niet goedkoop, maar we hebben ze volgens mij een keer gekregen als verjaardagscadeau :P (Je moet toch wat vragen).
Ah dat klinkt goed. Ze zien er echt leuk uit en het licht lijkt ook beschaafd.
Onder de luifel heb ik ook wel eens aan gedacht (dan 3 ipv 1) maar ook die katoenbolletjes staat ze elke keer nog weer naar te kijken. Maar wij hebben meestal gewoon een kaars op tafel en dat is eigenlijk wel een leuke sfeer. Ik houd het graag subtiel en meestal is het toch vrij snel bedtijd als het donker wordt.
Werken prima, gezellig licht, inderdaad ook op een powerbank te gebruiken. Maar wij sluiten ze rechtstreeks aan op een USB-C oplader (met meerdere PD poorten) die we in de keuken hebben.
In de slaapcabine is geen stopcontact, dus dan zou een powerbank wel lekker makkelijk zijn. Hoef je ook niet die kabel weer naar de wagenbak te geleiden en eventueel verlengen.
Voor naar het naar bed gaan gebruiken wij zelf persoonlijk gewoon een lantaarn. Ik heb daar tegenwoordig mijn Sofirn BLF LT1 voor. Kwam ik op via dit forum en ik vind het een heel toffe gadget. :) Ze hebben tegenwoordig ook de LT1S. Minder energiecapaciteit, wel heel compact en top licht.
Ik heb gewoon een zaklamp op mijn horloge en we hebben ook zaklampen mee, maar de wens is specifiek iets wat hangt en deze viel behoorlijk in de smaak. (eindelijk iets gevonden wat beviel, is vaak al een bevalling op zich. :D)
Get!em schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:02:
[...]

Als merk vind ik barebone zo overpriced. Ben daarom eens gaan zoeken en Obelink heeft voor de staande lantaarn zijn eigen goedkopere variant die regelmatig in de aanbieding is.

https://www.obelink.nl/obelink-colorado-bamboo-lantaarn.html (of de yukon).
De Eurotrail versie van dezelfde (is gewoon een whitelabel chinees product trouwens) is dubbel zo duur.

Een hangende variant heb ik nog niet kunnen spotten, maar verwacht ik eigenlijk ook wel.

Die Colorado heb ik twee van, en gaan vrij lang mee op een batterij. Zowel lichtintensiteit (dimbaar) als lichtkleur/warmte is in te stellen via de knop. Er zit zo'n chinese 18650 batterij in overigens. Let op, oude serie is met micro-usb, nieuwe serie met USB-c.

(en voor de bohemian, bijv bij je Ruby vouwwagen https://www.obelink.nl/wa...arn-faded-red-714113.html )
Dat zijn immens grote tafellampen, totaal niet vergelijkbaar wat mij betreft.

En eens, de Barebones zijn niet goedkoop. Maar het voelt ook wel anders dan al die huismerkvarianten die je overal tegen komt als je het in handen hebt. Ik ben bereid het te betalen, vandaar dat ik specifiek ervaringen met die lampjes zoek. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Duclaasie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:32:
[...]

De Waard Papegaaiduiker tweedehands scoren. Moet binnen dat budget heel goed mogelijk zijn om een goede te scoren. Wij hebben voor die van ons inclusief zijflappen, zonneluifel en een schort 750,- betaald. Bij aanschaf had hij ongeveer 10 staweken.

[Afbeelding]
Wij hebben deze ook (wel een nieuwere).

Hele fijne tent, we zijn van een falco havik 3500 naar die papegaaiduiker gegaan omdat we een kleinere tent wilden. De tent zelf is kleiner, oppervlak niet perse vanwege de scheerlijnen. Voor ons is het wel de ideale tent.

Je ziet ze niet perse veel op MP tenzij je ook genoegen neemt met een wat ouder model.

De stof van de Falco is geen katoen, maar laat je daar niet door afschrikken. Heel veel vouwwagens worden van hetzelfde materiaal gemaakt. Ik vind persoonlijk katoen iets prettiger maar met die stof van de Falco zou ik hem er niet voor laten staan, het is beide heel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door twowheeler op 14-07-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
B-Real schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:01:
Toch komen de Kuga en CX5 vaak als beste caravantrekkers uit de bus. Ik denk door hun bouw en gewicht, dat het verder wel een stabiele combinatie is.
De Kuga kan ik me nog wel indenken inderdaad, dat zijn allemaal turbomotoren en vaak nog een (P)HEV ook dus heb je ook hulp van een elektromotor.

Er is wel een 120pk versie van die Mazda motor in Nederland, maar die heb ik hier alleen nog in de Mazda 3 gezien, niet in de CX5

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 14-07-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Kevinns schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Wat eigen gewicht is ook lekker. Als je 1500kg wil trekken dan is het wel fijn als je beladen auto >1850kg weegt. Bij 1700kg trekgewicht gaat dat naar 2100kg beladen auto.
En niet onbelangrijk om te vergeten, rijbewijs BE omdat het treingewicht dan boven de 3500kg komt.

@Gonadan Qua lampen: wij hebben een paar kleine (nu ja, zeg formaat grote tennisbal) LED lampjes. Geven rood licht, en wit in 2 standen. USB oplaadbaar, kunnen staan en hangen. Bevallen prima om je in de tent te bewegen. Edit: gevonden, Quechua BL60 en BL200. We hebben beiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymO4ebloCPtkVr2wiHp7OxOOb0Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cqy5oArWu9yFBgUBJNBbaX9L.png?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door ijdod op 14-07-2025 15:51 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:36
FastFred schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:21:
[...]

De Kuga kan ik me nog wel indenken inderdaad, dat zijn allemaal turbomotoren en vaak nog een (P)HEV ook dus heb je ook hulp van een elektromotor.

Er is wel een 120pk versie van die Mazda motor in Nederland, maar die heb ik hier alleen nog in de Mazda 3 gezien, niet in de CX5
Ik noemde ook vooral bouw en gewicht waardoor het (denk ik) goede caravantrekkers maakt. Op vlakke wegen en eenmaal op snelheid ben je niet zoveel vermogen nodig.

Al vind ik het zelf toch wel erg prettig dat ik wat meer vermogen heb en heuvels wat dat betreft niets voorstellen onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
aReaRe schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Mijn Mégane 1,3 TCE EDC (automaat) mag 1700kg trekken
Dat ga je dus nooit 'veilig' redden met een auto met max massa van 18xx kg . De max samenstel zit ergens op 3200kg -1700kg is 1500kg . Wie gaat er nu met 1500kg iets van 1700kg trekken 🤡 . Het gewicht zelf is het probleem niet , 2.5 ton kan ook als het eenmaal rolt ... bergop dan weer wel maar daar heb je een versnellingsbak voor . Het is puur de windvanger vorm die je de baas moet blijven met iets zwaarders met als advies 25% zwaarder.

maar zo zoeken mensen in het algemeen dus wel de auto's uit 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:05

Ik heb een CX-5 2 liter 165PK versie en kan je vertellen dat ik soms moet checken of mijn caravan van 1500KG er nog wel achter zit.

Als ik ooit weer geld heb koop ik de 2,5 liter 4WD.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:23
Heb hier nog een Papegaaiduiker liggen, gekregen van familie wegens overstap naar caravan. Moet helemaal compleet zijn, exclusief de zij schermen want die passen blijkbaar ook op een Kip Shelter (of op de voortent ervan ?). Was al niet mijn idee om hem aan te nemen, al helemaal niet toen ik hem naar de zolder moest tillen, wat een onding. Na de zomer toch maar eens opzetten en wat foto's maken en dan hup op MP... Wat moet zo'n ding opleveren met onbekende staweken? Maar goed..moet die weer eerst van de zolder en dan ergens heen rijden om hem op te zetten..

[ Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-07-2025 15:49 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

nooberke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:29:
[...]

Kan je "met horten en stoten" beter beschrijven? Niet stabiel, te weinig vermogen, te weinig grip?
Motor redelijk oververhit.. gelukkig maar een rit van 200 km, maar had de 1e 100 km max 90 gereden, in de 5e versnelling bij 2400 toeren. Tot een parkeerplaats weten te halen met de verwarming op standje tropen

Toen even een kwartier de motorkap open en de rest maar in de 4e gereden, bij 2900-3000 toeren. Dat ging beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 00:09
Hopjesvla79 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:48:
Heb hier nog een Papegaaiduiker liggen, gekregen van familie wegens overstap naar caravan. Moet helemaal compleet zijn, exclusief de zij schermen want die passen blijkbaar ook op een Kip Shelter (of op de voortent ervan ?). Was al niet mijn idee om hem aan te nemen, al helemaal niet toen ik hem naar de zolder moest tillen, wat een onding. Na de zomer toch maar eens opzetten en wat foto's maken en dan hup op MP... Wat moet zo'n ding opleveren met onbekende staweken? Maar goed..moet die weer eerst van de zolder en dan ergens heen rijden om hem op te zetten..
Ik vind het een prachtige tent. Mooi afgewerkt, staat snel en is écht stormbestendig. Als we niet 3 kinderen hadden, dan was ik wel geïnteresseerd geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
greatgonzo schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:35:
[...]

Motor redelijk oververhit.. gelukkig maar een rit van 200 km, maar had de 1e 100 km max 90 gereden, in de 5e versnelling bij 2400 toeren. Tot een parkeerplaats weten te halen met de verwarming op standje tropen

Toen even een kwartier de motorkap open en de rest maar in de 4e gereden, bij 2900-3000 toeren. Dat ging beter
radiatorfan slaat wel aan? of heb je van die lamellen achter de grille die niet meer open gaan?

Zeker in vlak NL moet hij niet zomaar oververhit raken , bij klimmen word er pas gewerkt . Ook 2400rpm is voldoende om rond te pompen .

Verder zou je je radiator voorzichtig met hoge druk kunnen uitspuiten elke keer bij het wassen dat zit vol zand blaadjes en troep. Als je stopt gewoon stationair laten lopen dan pompt het water/olie nog rond en koelt beter af dan met uit zetten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Kevinns schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:42:
[...]

Ik vind het een prachtige tent. Mooi afgewerkt, staat snel en is écht stormbestendig. Als we niet 3 kinderen hadden, dan was ik wel geïnteresseerd geweest :P
zo zie je maar..ik vind hem best lelijk (de rechte voorwand geeft me meteen zo'n caravan-voortent vibe ) , te zwaar en qua pakmaat te groot (voor autokamperen dan he). Buiten dat het kwalitatief natuurlijk een hele goede tent is, dat is een ding wat zeker is :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Gonadan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:17:
En eens, de Barebones zijn niet goedkoop. Maar het voelt ook wel anders dan al die huismerkvarianten die je overal tegen komt als je het in handen hebt. Ik ben bereid het te betalen, vandaar dat ik specifiek ervaringen met die lampjes zoek. :)
Ik heb ze in de winkel in m'n handen gehad maar ik vond ze erg plastiekerig aanvoelen voor de prijs. Ook hebben ze niet allemaal een prettige kleurtemperatuur. Aanrader om ze in het echt te gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

nuffy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:45:
[...]

Dat ga je dus nooit 'veilig' redden met een auto met max massa van 18xx kg . De max samenstel zit ergens op 3200kg -1700kg is 1500kg . Wie gaat er nu met 1500kg iets van 1700kg trekken 🤡 . Het gewicht zelf is het probleem niet , 2.5 ton kan ook als het eenmaal rolt ... bergop dan weer wel maar daar heb je een versnellingsbak voor . Het is puur de windvanger vorm die je de baas moet blijven met iets zwaarders met als advies 25% zwaarder.

maar zo zoeken mensen in het algemeen dus wel de auto's uit 🤐
Blijkbaar gemist / overheen gelezen, mijn caravan mag maximaal 1200kg wegen (constructie) en de caravan weegt 1050 kg beladen (geen water aan boord). Gemeten op een geijkte weegbrug van de vuilnisbelt.

@nooberke De vering van de Mégane Estate is best wel stevig afgeveerd, is mijn persoonlijke mening. Met de caravan erachter merk ik weinig verschil, en kan de caravan prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:31:
Ik heb ze in de winkel in m'n handen gehad maar ik vond ze erg plastiekerig aanvoelen voor de prijs. Ook hebben ze niet allemaal een prettige kleurtemperatuur. Aanrader om ze in het echt te gaan bekijken.
Dat is al vaker gedaan. Alleen hadden ze helaas geen voorraad meer. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hopjesvla79 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:08:
[...]

zo zie je maar..ik vind hem best lelijk (de rechte voorwand geeft me meteen zo'n caravan-voortent vibe ) , te zwaar en qua pakmaat te groot (voor autokamperen dan he). Buiten dat het kwalitatief natuurlijk een hele goede tent is, dat is een ding wat zeker is :)
Heb de pakmaat eens opgezocht maar dit is een heel stuk minder dan mijn tent voorheen had bij het auto kamperen. Zo zie je maar inderdaad. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:31

Rij zelf een Hyundai tucson uit 2022 mhev 150 pk hand geschakeld rijd prima en kan goed bergen in zuiden mee opkomen ( met 90 a 95 snelweg berg op). Nu tijdelijk voor de vakantie een CX-5 E-active mee.

Nu een week op pad met de auto en kan zeggen rijd heel comfortabel, de automaat doet zijn werk naar behoren maar soms zit je wel op de 5000 toeren en dat hoor je. Blijkbaar wat ik lees is dat normaal en zou die dat makkelijk moeten hebben. Verder lijkt de caravan a 1500 kg er ook wel wat beter achter te hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Niets mis met toeren maken hoor, daar is hij op gebouwd. Sterker nog, het is ook een stuk beter voor je koppeling dan per se op lage toeren door te willen buffelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:31
Gonadan schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:24:
Niets mis met toeren maken hoor, daar is hij op gebouwd. Sterker nog, het is ook een stuk beter voor je koppeling dan per se op lage toeren door te willen buffelen.
Dat ook en kan geen turbo kapot, andere auto’s die je in het verleden veel zag waren Subaru’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55

vhal

ಠ_ಠ

Door het nieuwe rijden durven veel mensen geen toeren meer te maken, het ding gaat er echt niet stuk van.
Zou zelf ook eens kijken naar een RAV4 hybride als alternatief voor de CX5

Barebones, ziet er leuk uit maar het valt kwalitatief wat tegen. Het aan/uit knopje is nogal dubieus qua kwaliteit...

[ Voor 15% gewijzigd door vhal op 14-07-2025 18:33 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

Door het nieuwe rijden gaan we juist veel autos stuk, met 1800 toeren klimmen. Mijn vriendin probeerde dat ook, ik werd gek, hoorde de kleppen zowat tegen de motorkap stoten :p
Oh ja, een remmen bij een afdaling ipv terug schakelen, wordt je auto ook niet blij van.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
franssie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:35:
Door het nieuwe rijden gaan we juist veel autos stuk, met 1800 toeren klimmen. Mijn vriendin probeerde dat ook, ik werd gek, hoorde de kleppen zowat tegen de motorkap stoten :p
Oh ja, een remmen bij een afdaling ipv terug schakelen, wordt je auto ook niet blij van.
Nog een probleem van het downsizen, remmen op de motor gaat veel minder dan met de grotere blokken van vroeger. Met een (PH)EV gaat dat regenereren dan weer fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

kiefty14 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Dat ook en kan geen turbo kapot, andere auto’s die je in het verleden veel zag waren Subaru’s.
Al jaren de betrouwbare caravantrekker volgens de ANWB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:10
kiefty14 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Rij zelf een Hyundai tucson uit 2022 mhev 150 pk hand geschakeld rijd prima en kan goed bergen in zuiden mee opkomen ( met 90 a 95 snelweg berg op). Nu tijdelijk voor de vakantie een CX-5 E-active mee.

Nu een week op pad met de auto en kan zeggen rijd heel comfortabel, de automaat doet zijn werk naar behoren maar soms zit je wel op de 5000 toeren en dat hoor je. Blijkbaar wat ik lees is dat normaal en zou die dat makkelijk moeten hebben. Verder lijkt de caravan a 1500 kg er ook wel wat beter achter te hangen.
Veel toeren maken is zelfs goed wanneer er veel van de auto gevraagd wordt! Mits de motor(olie) op temperatuur is.
Met weinig toeren er toch veel vermogen uit proberen te persen is veel schadelijker dan met optrekken even flink in toeren doortrekken, of bergop lekker veel toeren te maken.

Met koude motor wordt het wel afgeraden om de eerste 15 minuten veel toeren te maken. Let wel: dat de kachel en koelvloeistof na een paar minuten al op temperatuur zijn betekent niet dat de motor(olie) volledig op bedrijfstemperatuur zijn!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:10
Hopjesvla79 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:48:
Kleurstelling en bouwjaar wel bekend? En welke accessoires zitten er bij? De “oude” papegaaiduiker is bijvoorbeeld iets kleiner en lager dan de latere. Aan de hand van kleurstelling, serienummer en soort logo is vaak een redelijke schatting van de leeftijd te maken.

Staweken is dan nog wel een dingetje, want een tent met 8 of met 48 weken is nogal een verschil. En dan nog hoe er voor is gezorgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Duclaasie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:48:
[...]

Kleurstelling en bouwjaar wel bekend? En welke accessoires zitten er bij? De “oude” papegaaiduiker is bijvoorbeeld iets kleiner en lager dan de latere. Aan de hand van kleurstelling, serienummer en soort logo is vaak een redelijke schatting van de leeftijd te maken.

Staweken is dan nog wel een dingetje, want een tent met 8 of met 48 weken is nogal een verschil. En dan nog hoe er voor is gezorgd
allemaal geen idee, maar ik kan inderdaad als ik die eens opzet eens kijken of ik bouwjaar kan achterhalen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:09
Ik heb een phev (tarraco) met gecombineerd vermogen van 245PK. Geen centje pijn met +/- 1700kg caravan erachter. Je merkt het amper. Behalve het vanuit stilstand gaan rijden en met remmen. Het enige echt grote nadeel vindt ik dat alles op de voorwielen staat. Vorig jaar een terassen camping goed stijl omhoog. Kon die het vermogen eigenlijk maar heel slecht kwijt. Met een klein aanloopje ging het prima. Ook wel is met m'n vaders auto ervoor gereden met de caravan XC60 T8. Dat is helemaal lachen, die auto heeft zoveel kracht dat, bewijzen van spreken je dissel 2x zo lang is bij aankomst 😜

Maar er zijn naar mijn mening wel een aantal geschikte auto's als caravan trekkers, maar het worden er wel steeds minder met alle milieu eisen. Ik zie hier een aantal keer de Kuga genoemd worden, wel heel goed opletten want volgens mij heeft het 2021 phev model van die auto een maximaal trekgewicht van 1300kg dacht ik. Nooit begrepen hoe dat allemaal in elkaar zit. Jaar erna mag die 2100kg trekken, zelfde auto. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:20:
[...]

Nog een probleem van het downsizen, remmen op de motor gaat veel minder dan met de grotere blokken van vroeger. Met een (PH)EV gaat dat regenereren dan weer fantastisch.
Alleen beginnen dan de blokjes van je kar weer te roken. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Weet niet of dat voor die Scenic ook opgaat, maar bij sommige merken is de koeling van de wagen niet berekend op volledige belasting (maximaal treingewicht) als de trekhaak niet vanuit de fabriek al gemonteerd is. Leasewagens worden regelmatig besteld met trekhaak, terwijl deze dan niet fabriek af als zodanig worden geleverd maar goedkoper door een trekhakenboer of dealer achteraf worden gemonteerd. Dan ontbreekt het extra koelvermogen wat benodigd kan zijn bij het trekken van zware lasten al dan niet bij hoger dan gemiddelde temperaturen.

Dus dan zijn soms de ouderwetse trucjes toch weer nodig zoals hoger in de toeren draaien, airco uit, verwarming aan etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Oh, en ik heb Barebones lampen. Ze zijn inderdaad prijzig, maar ik heb ze al een tijdje en zeker niet voor de huidige prijzen. Toch zou ik ze zo weer kopen. De drie die ik heb zijn goed instelbaar qua lichtsterkte, kunnen fel, oplaadbaar, gaan lang mee op een batterij, indicatie van de batterijstatus en zien er naar onze mening leuk uit. Wat ik ook erg belangrijk vond: de batterijen kunnen worden vervangen.

Maar iedereen heeft zo zijn mening over lampen/verlichting nietwaar. Alles beter dan zo'n.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

-MD- schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:35:

Dus dan zijn soms de ouderwetse trucjes toch weer nodig zoals hoger in de toeren draaien, airco uit, verwarming aan etc..
De automaat te blokkeren in de optimale versnelling (berg op of berg af (of indien aanwezig de Sport stand selecteren)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
g00gle schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:38:
Het enige echt grote nadeel vindt ik dat alles op de voorwielen staat. Vorig jaar een terassen camping goed stijl omhoog. Kon die het vermogen eigenlijk maar heel slecht kwijt. Met een klein aanloopje ging het prima.
… Of achteruit omhoog :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:50

Bommes

Capo del formaggio

En door naar het volgende plekje.
Die Campspace mini camping, nou ja veldje naast een mini dorpje, hadden we voor 2 nachten geboekt.
Maar na 2 warme reis dagen wilde we echt douchen, warm douchen
Maar vooral de miljard miljoen muggen die er zaten waren echt niet ons ding. Het was blaf heet dus alle ramen open, horren dicht.
Maar dan nog hebben we gedurende de nacht iets van 10 muggen dood gemept. Helaas nadat we allen meerdere keren gestoken waren.

Evengoed, dus nieuwe nacht nieuwe plek. Würzburg. De stads camperplaats aan de Main.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK-TNGaL0Hw5YdGPuB9oXQ3N5BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdKiiinTvhx0XHeA5brgAF2v.jpg?f=fotoalbum_large
Dikke prima voor een nacht. 15 euro, 60 cent voor 1 kWu stroom.
Groot modern zwembad om de hoek met warme douches :P

De stad deed ons overgings niet zo gek veel, zou er niet nog een keer heen gaan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Toch mooi zo’n camper, als de stad tegenvalt heb je in elk geval nog een idyllische kampeerplaats om van te genieten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb niet de illusie dat het idyllisch is. Vooral praktisch, voor handen en niks mis mee.
Voor ons dus, op die moment dikke prima

Op 5 minuten lopen van een stadscentrum vind je niet veel idyllische kampeer/camperplaatsen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
Reactie op de auto discussie, ik heb afgelopen 2 dagen de tocht richting Vendee, Frankrijk gereden.

Ik heb nu net sinds 6 weken een nieuwe wagen nadat ik ook heel erg lang op zoek ben geweest naar een nieuwe.

Op mijn lijstje stond de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace, allebei met de 1.5TFSI motor met 150pk. Bouwjaar 2020/21

Het is de Tiguan geworden, met fabriek af geïnstalleerde trekhaak, en ik moet zeggen geen centje pijn. Vermogen genoeg, en zelfs berg op bleef de combinatie (Caravan 1300kg) gewoon lekker doortrekken met 100km/u omhoog :+

En ik had zelfs nog vermogen over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KA_wwKvdK9D2liPh-x8N1y-6gsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNZmmSk6lcbhpFhWo3RYp5CH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Hopjesvla79 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Heb je geen andere tent in je hoofd? een papegaaiduiker past makkelijk in een auto en is juist perfect voor autokamperen als je geen plastic tent wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
twowheeler schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:21:
[...]

Heb je geen andere tent in je hoofd? een papegaaiduiker past makkelijk in een auto en is juist perfect voor autokamperen als je geen plastic tent wil.
ik heb 4 andere tenten en ben niet op zoek naar een nieuwe, deze is extra (gekregen) (maar vind hem qua pakmaat ook nog steeds te groot ;) )

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
DopdeDouwer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:30:
Iemand nog last minute ideeën (campings) voor Denemarken?

Heb wel een wat mooie campings gezien met plek over 2 weken, maar prijzen rond de €100/plek/gezin van 4/nacht.

(4p gezin met vouwwagen Jamet Dakota)
Vouwwagen thuis laten, iedereen een rugzak met slaapspullen, kooksetje en een start voorraad gedroogd eten. En dan leekker een wandelpad in Denemarken afsjouwen, ongeveer om de 10 km een gratis (of kleine bijdrage) kampeerplek met shelters waar je in kan gaan liggen. Dat is echt het mooiste van DK als het aan mij ligt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 10:51
Dag allemaal,

Ik hoop hier wat ervaren mensen op terug te vinden ivm campervan reizen.

Wij gaan namelijk volgende week 20-26/7 een week met de campervan richting Italië. Niet super lang en midden in het hoogseizoen inderdaad, maar het was het enigste dat zo in de planning past.
Nu had ik een paar vraagjes aangezien wij graag naar een meer/meren zouden willen gaan. We zouden dus zondag willen vertrekken en met een tussenstop van 1 nacht verder willen gaan naar Italië.

1. Er zijn veel verschillende meren (Maggiore, Como, Iseo, Garda). Welke zijn het gemakkelijkste om bij rond te reizen? (dus zowel het rijden er naartoe, maar ook de omgeving te verkennen?)

2. Hoe gemakkelijk is het aan te komen zonder reservering? Ik denk dat wij max 2 nachten per camping willen blijven. Dus ook maar naar 2 locaties willen gaan. Is het vrij makkelijk om hier snel plaatsen te vinden?

Elk meer lijkt zo zijn eigen voor/nadelen te hebben. Wij zijn vooral opzoek naar wat afwisseling. We vinden het niet erg om eens wat vroeger op te staan om een stad te bezoeken wanneer het iets rustiger is. Zo zoeken we wat cultuur op, maar ook de natuur. Qua camping moet er zeker geen zwembad zijn als er 100m verder een meer is om in te zwemmen.
3. Is het Gardameer echt zo immens druk als ik sommige horror verhalen hoor?

4. Welke meren/steden hebben het meeste de Italiaanse sfeer/architectuur? Ik kan mij voorstellen dat Maggiore bvb veel Zwitserse invloeden heeft vergeleken met Garda.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
frankwopereis schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:06:
Hallo allen, ik ben op zoek naar een tent met ruime slaapplek voor 2 personen en voldoende leefruimte. Formaat 3x5 meter ongeveer zou kunnen volstaan, luifeltje er bij (evt los) en klaar.

Eisen:
- katoennen doek
- Bisonyl grondzeil
- niet opblaasbaar

Ik kom een stevig (bisonyl) grondzeil alleen tegen bij grotere tenten of bij de waard (= erg prijzig).
Heeft iemand wellicht nog een andere (betaalbare) optie?

Edit; betaalbaar is een ruim begrip, maar onder de 1000 zou fijn zijn.
Lastig als je echt een bisonyl grondzeil erbij wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Ivow85 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Veel toeren maken is zelfs goed wanneer er veel van de auto gevraagd wordt! Mits de motor(olie) op temperatuur is.
Met weinig toeren er toch veel vermogen uit proberen te persen is veel schadelijker dan met optrekken even flink in toeren doortrekken, of bergop lekker veel toeren te maken.

Met koude motor wordt het wel afgeraden om de eerste 15 minuten veel toeren te maken. Let wel: dat de kachel en koelvloeistof na een paar minuten al op temperatuur zijn betekent niet dat de motor(olie) volledig op bedrijfstemperatuur zijn!
Deels klopt het mbt hoge toeren hangt er dan wel vanaf hoeveel gas je geeft , je maakt namelijk veel warmte met veel gas icm hoge toeren en daar moet de koeling ook op berekend zijn .

Op een gegeven moment word je olie heet ( 120c+ ) en die geeft door de warmtewisselaar zn warmte aan het koelwater af wat ook stijgt . Er zit sowieso een dunne scheidslijn tussen bedrijfstemp 90-100c wat een solo auto al heeft en de max 120c -130c wat langere tijd goed gaat .

Er is een middenweg dat je genoeg koeling ( circulatie door toeren ) hebt en veel vermogens afgifte . Bij een diesel vaak 2500rpm en benzine zeg 3500 rpm . beide is dat ongeveer midden werkgebied met 500rpm boven en onder kant .

Beste afkoeling op lange termijn is langzamer rijden , tijdelijk is inderdaad je kachel een optie .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Margu schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:32:
Dag allemaal,

Wij gaan namelijk volgende week 20-26/7 een week met de campervan richting Italië. Niet super lang en midden in het hoogseizoen inderdaad, maar het was het enigste dat zo in de planning past.
Nu had ik een paar vraagjes aangezien wij graag naar een meer/meren zouden willen gaan. We zouden dus zondag willen vertrekken en met een tussenstop van 1 nacht verder willen gaan naar Italië.

1. Er zijn veel verschillende meren (Maggiore, Como, Iseo, Garda). Welke zijn het gemakkelijkste om bij rond te reizen? (dus zowel het rijden er naartoe, maar ook de omgeving te verkennen?)

2. Hoe gemakkelijk is het aan te komen zonder reservering? Ik denk dat wij max 2 nachten per camping willen blijven. Dus ook maar naar 2 locaties willen gaan. Is het vrij makkelijk om hier snel plaatsen te vinden?

Elk meer lijkt zo zijn eigen voor/nadelen te hebben. Wij zijn vooral opzoek naar wat afwisseling. We vinden het niet erg om eens wat vroeger op te staan om een stad te bezoeken wanneer het iets rustiger is. Zo zoeken we wat cultuur op, maar ook de natuur. Qua camping moet er zeker geen zwembad zijn als er 100m verder een meer is om in te zwemmen.

4. Welke meren/steden hebben het meeste de Italiaanse sfeer/architectuur? Ik kan mij voorstellen dat Maggiore bvb veel Zwitserse invloeden heeft vergeleken met Garda.

Groeten
Mijn ervaring met Como en Maggiore is dat het grote meren zijn, je rijdt er niet zomaar even omheen. Bedenk dat je inde bergen zit. Van meer A naar meer B is veelal een uurtje sturen + bochten werk.
Verder is het heel toeristisch. Verwacht kleine plekjes of geen plek/vol. En je betaald de hoofdprijs.
Wij hebben drie jaar rond Maggiore gestaan en altijd ruim van de voren geboekt. Op zo'n korte termijn aankomen en plekjes krijgen heb ik geen ervaring mee.

Wij hebben de beste ervaring met kleinere familie campings, maar daar zijn er niet zoveel van. Die hebben geen luxe boekingsystemen maar dan moet je bellen of aan komen waaien (niet te laat) dan hebben ze nog plaats.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

CrazyFool schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:03:
Reactie op de auto discussie, ik heb afgelopen 2 dagen de tocht richting Vendee, Frankrijk gereden.

Ik heb nu net sinds 6 weken een nieuwe wagen nadat ik ook heel erg lang op zoek ben geweest naar een nieuwe.
Daarom maak ik mij helemaal geen zorgen dat ik met mijn combi bijvoorbeeld de Grote St Bernard pass overkom. Vroegâh reed je met een Kadett 1,4 60 pk (non turbo) met caravan dezelfde route, alleen in de 2e of 3e versnelling met veel toeren.
We zijn gewoon teveel verwend met pk's en koppel om Luik uit met 120 km/h omhoog te rijden :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Plaatjes altijd leuk...
Vandaag mijn opblaastent opgezet op camping de Olde Bârgen in Dwingeloo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUGdJ2XwH_EFTw1PX_u860BCis4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJH97XvSXSD3wbxJOGxWLYtB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2swS5RuTSkpcy7yMijchhqAyaDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GujUNj7KKud9p5nxG6jtFbFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68C1rYbH1CJ7ioKs9FT3BNftf90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avNv7kQLPZGd843IwgRT6eQZ.jpg?f=fotoalbum_large
Nu ff regen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NAcKCvO6Kx4v9ZhY58iz_oK4EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6LjUXi978Qq3MMpn1hFl80H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op mijn lijstje stond de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace, allebei met de 1.5TFSI motor met 150pk. Bouwjaar 2020/21

Het is de Tiguan geworden, met fabriek af geïnstalleerde trekhaak, en ik moet zeggen geen centje pijn. Vermogen genoeg, en zelfs berg op bleef de combinatie (Caravan 1300kg) gewoon lekker doortrekken met 100km/u omhoog :+

[Afbeelding]
Mooie auto, fijn dat de reis goed gegaan is! Waar in de Vendee sta je? Wij vertrekken over 2 weken naar Village de la Guyonniere. Erg veel zin in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Margu schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:32:
Dag allemaal,

Groeten
Kijk eens naar het Trasimeno meer, ja iets verder weg maar minder toeristisch, doch genoeg goede campings en betaalbare horeca. En het meer kun je rondfietsen met een mountainbike, das maar 60km ish.

Plekken in de buurt die interessant zijn: assisi, perugia, siena, watervallen van terni, il sacro bosco (het bos heeft Salvador Dali geïnspireerd) als je dat doet kun je dat combineren met Terni bijv.

En je zit in een voortreffelijke wijn en truffelstreek.
Montepulciano, en je kan zelfs nog ff naar Lamborghini rijden.

Ik kom er al 30 jaar eigenlijk vanaf mijn jonge jeugd. Niet ieder jaar, voor mij een 2de thuis (Lago Trasimeno)

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Lago Trasimeno kan ik beamen. Sowieso kom ik liever in Umbrie dan Toscane (meer ligt op de grens, grofweg). Kom er ook al tientallen jaren regelmatig. Je kan er (mits de temperatuur het toelaat) ook prima wandelen.

Dat gezegd is het met Italie en campings in het hoogseizoen wel vaak reserveren, in mijn ervaring.

@loewie1984 Wat is jouw uitvalsbasis daar? Voor mij Badiaccia bij Borghetto, in de Noord-West hoek.

[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 15-07-2025 22:24 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
aReaRe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Daarom maak ik mij helemaal geen zorgen dat ik met mijn combi bijvoorbeeld de Grote St Bernard pass overkom. Vroegâh reed je met een Kadett 1,4 60 pk (non turbo) met caravan dezelfde route, alleen in de 2e of 3e versnelling met veel toeren.
toen reed je een kadet van 850kg zonder airco en een caravan van 500kg . nu 1300 en 1050 dus maakt mekaar weinig omdat je een hele kadet extra meesleept ( 2x zoveel gewicht = 4x zoveel vermogen nodig )
We zijn gewoon teveel verwend met pk's en koppel om Luik uit met 120 km/h omhoog te rijden :P
ga je niet redden 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
ijdod schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:23:
Lago Trasimeno kan ik beamen. Sowieso kom ik liever in Umbrie dan Toscane (meer ligt op de grens, grofweg). Kom er ook al tientallen jaren regelmatig. Je kan er (mits de temperatuur het toelaat) ook prima wandelen.

Dat gezegd is het met Italie en campings in het hoogseizoen wel vaak reserveren, in mijn ervaring.

@loewie1984 Wat is jouw uitvalsbasis daar? Voor mij Badiaccia bij Borghetto, in de Noord-West hoek.
Voor ons is dat het gebied van Passignano tot aan met San Feliciano. Jarenlang op een camping gezeten in Monte Del Lago, en nu al weer enkele jaren op een fantastische kleinschalige B&B. De beste man runt de tent en zijn vrouw maakt het ontbijt iedere ochtend. Hartig en zoet, je komt er niets te kort. En als je alle drie zijn B&B plekken huurt heb je gewoon een privé optrekje want dan is ie uitverkocht.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 00:38
Zo. Zometeen vertrekken naar Bodensee met tentje/auto. 4 dagen dik underground industrial festival, overdag lekker aan de wandel, slapen in mijn tentje. Heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Heeft iemand nog een goede tip voor een goede muggen verdelger voor in de voortent van een vouwwagen/caravan/tent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:10
nuffy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:46:
[...]

toen reed je een kadet van 850kg zonder airco en een caravan van 500kg . nu 1300 en 1050 dus maakt mekaar weinig omdat je een hele kadet extra meesleept ( 2x zoveel gewicht = 4x zoveel vermogen nodig )
Niet goed opgelet bij natuurkunde?

2x zo veel gewicht is 2x zo veel vermogen nodig. En dan laten we de luchtweerstand nog buiten beschouwing. In werkelijkheid heb je veel minder "extra" vermogen nodig.

Vrachtwagens rijden ook "maar" met een paar honderd PK, de zwaarste jongens die veel bergen rijden zitten op 700-800PK. Gaat prima met hun 40-50 ton omdat bij extra tonnage de luchtweerstand net zo groot is als die vrachtwagen die een lading piepschuim vervoert.

[ Voor 31% gewijzigd door Ivow85 op 16-07-2025 09:19 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
Timmert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Mooie auto, fijn dat de reis goed gegaan is! Waar in de Vendee sta je? Wij vertrekken over 2 weken naar Village de la Guyonniere. Erg veel zin in!
Wij zijn in 2 dagen tijd via Amiens naar Vendee gereden, we staan nu een paar dagen op Camping de la Plage de Riez
300 meter van het strand. En dan trekken we via de westkust weer naar Nederland. We hebben niks geboekt, en doen alles op de bonnefooi.

De route staat nog niet vast, dus als andere kampeerders nog suggesties hebben dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 19-09 15:33

Smurf

Detri

[Afbeelding]
Mijn vorige lease was een 2020 Kodiaq, en met een caravan van ongeveer hetzelfde max gewicht (1350kg) als de jouwe kan ik je wel zeggen dat je met deze combinatie prima een berg op komt.

Enige keer dat ik tegen de grenzen van de auto aan liep was in Oostenrijk bij de weg van Mittersil naar de Felbertauerntunnel. Dat is een 2-baans weg met mooie flauwe bochten omhoog waar je dus prima door kan rijden. Maar de laatste 10 kilometer gaan wel met gemiddeld zo'n 10% omhoog.

Als je daar veel toeren blijft maken loop je dus inderdaad tegen het verhaal aan wat @nuffy zegt. De boel loopt dan dermate warm dat de koeling het even niet meer aankan. Maar zak je ook maar een klein beetje terug (net onder de 4000 toeren was voor mijn combi de sweet-spot) dan herstelt het evenwicht zich weer en is er niks meer aan de hand.
Betekende dat ik in plaats van 80kmh even 70 moest rijden. Dat was ook wel te overleven. :D

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 01:27
Getver... we hebben de afgelopen jaren behoorlijk geluk gehad met het weer in NL tijdens het kamperen, maar aan dat geluk lijkt nu toch een einde te komen. De voorspellingen zien er voor volgende week niet echt top uit. Maar hopelijk draait het nog wat bij en valt het allemaal mee. Het scheelt in ieder geval dat we een grotere tent hebben nu, dus mocht het regenen dan is het 'iets' minder irritant om binnen te zitten :+

Iets anders. Ik zag in de Zomer Gift Guide 2025 een interessant en goedkoop Xiaomi speakertje. Nu heb ik zelf een grafhekel aan tokkies op de camping met boomboxen waar het levenslied en/of keiharde hardcore uit schalt, maar een klein speakertje op een deftige, rustige stand voor wat rustig achtergrond geluid zou theoretisch wel moeten kunnen toch? ;)
We hebben een ruime plek van 120m2 dus de buren hoeven dan niet per se mee te genieten lijkt me.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kevinns
@Denman mijn mening: laat speakers thuis. Als je echt niet zonder muziek kan, neem dan een koptelefoon mee. Ook op laag volume hinder je al gauw veel mensen. Op de camping sta je nou eenmaal dicht op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 01:27
Kevinns schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:04:
@Denman mijn mening: laat speakers thuis. Als je echt niet zonder muziek kan, neem dan een koptelefoon mee. Ook op laag volume hinder je al gauw veel mensen. Op de camping sta je nou eenmaal dicht op elkaar.
Die koptelefoon gaat sowieso mee, earbuds en over-ear :)

Vorig jaar stonden we met familie (op de plek naast ons) en die hadden een dergelijk speakertje mee die ik eigenlijk de hele vakantie niet opgemerkt heb, tenzij we bij hun plek zaten.

Overigens goed om te melden dat we niet op een natuurcamping o.i.d. staan maar een camping gericht op kinderen met enorm veel animatie en speeltuinen. Om het wat te nuanceren.

Ben zelf ook niet per se fan van speakers op een camping, maar was toch ook benieuwd of mensen hier zoiets (met beleid :P) gebruiken.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Denman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Vorig jaar stonden we met familie (op de plek naast ons) en die hadden een dergelijk speakertje mee die ik eigenlijk de hele vakantie niet opgemerkt heb, tenzij we bij hun plek zaten.

Overigens goed om te melden dat we niet op een natuurcamping o.i.d. staan maar een camping gericht op kinderen met enorm veel animatie en speeltuinen. Om het wat te nuanceren.

Ben zelf ook niet per se fan van speakers op een camping, maar was toch ook benieuwd of mensen hier zoiets (met beleid :P) gebruiken.
Ik gebruik het niet, maar als muziekliefhebber heb ik de drang ook wel eens. Toch denk ik dat ik t alleen in de caravan zou gebruiken, bij slecht weer bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vrouwlief en ik hebben allebei Bose QuietComfort Ultra over ears. Heerlijke noise cancelling tijdens het rijden, en onze muzieksmaak wisselt nog wel eens :)

Nu nog een bluetooth Walkie Talkie app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

[Afbeelding]
Wij hebben de Seat tegenhanger en verbaasde mij over het verbruik met 100-105. Heb jij dat ook zo ervaren met de 1.5?

Na mijn Ford S-Max met 5 cilinder (250+ pk) vond ik 150 pk wel tegenvallen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kevinns schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:20:
[...]

Duwt regeneratie niet je caravan alsnog op de rem of zet je de regeneratie lager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Wanneer de camping toch al één grote kakafonie is zal het wel weg vallen inderdaad, maar in beginsel sluit ik me aan bij @Kevinns. Ook op laag volume draagt het ver, net als een TV of tablet met Netflix. Ik werk niet zonder oordopjes of koptelefoon als ergens geluid bij moet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Deveon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Duwt regeneratie niet je caravan alsnog op de rem of zet je de regeneratie lager?
Ja je oplooprem zal geactiveerd worden, daar moet je nog steeds rekening mee houden. De remmen van de auto worden gespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Smurf schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:38:
[...]

De boel loopt dan dermate warm dat de koeling het even niet meer aankan. Maar zak je ook maar een klein beetje terug (net onder de 4000 toeren was voor mijn combi de sweet-spot) dan herstelt het evenwicht zich weer en is er niks meer aan de hand.
Betekende dat ik in plaats van 80kmh even 70 moest rijden. Dat was ook wel te overleven. :D
Ramen open, airco uit en de verwarming op standje heel warm. Koelt de motor af, behalve de inzittenden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

Klein speakertje zachtjes zetten (op tafel of zo) gaat prima, dat geluid reikt niet ver. Wij hebben een Franse playlist die we veel draaien tijdens spelletjes en zo, helemaal geen probleem, op campings waar wij komen zijn plekken vaak enorm (10 x 20 m is geen uitzondering) en zit je sowieso vrij ver bij anderen vandaan.

Het meeste luisteren wij toch wel met oordopjes of koptelefoon op, e-reader op schoot. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 16-07-2025 11:50 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 19-09 15:33

Smurf

Detri

Kevinns schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Ja je oplooprem zal geactiveerd worden, daar moet je nog steeds rekening mee houden. De remmen van de auto worden gespaard.
One Pedal Drive uitzetten is wel iets wat ik in de bergen ga doen idd.
De Polestar 2 heeft altijd "blended braking", dus of de rem nu via OPD of via het rempedaal bediend wordt, de auto zal altijd zoveel mogelijk proberen terug te regeneregen voor de mechanische rem bijgezet wordt.

Kan straks dus gewoon naar beneden als dat ik de voorgaande jaren met de Kodiaq deed: na de bocht lekker laten rollen en, in het ideale geval, pas voor de volgende bocht weer remmen.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

aReaRe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Ramen open, airco uit en de verwarming op standje heel warm. Koelt de motor af, behalve de inzittenden :P
Schoen tussen de motorkap en dan in de eerste vanger klikken.
Dat deed mijn opa vroeger wel eens bij zijn oude Jetta met de caravan er achter. Dat met inderdaad de kachel op max warm en het ding liep net niet heet.

Bij onze BMW (218i 3cil 1.5 Grand tourer )zie ik de temp meter niks veranderen bij hard werken met de caravan er achter.
Automaat in sportstand en 105 op de cruise control, gaat prima.
Maar ook bij de lange steile hellingen waarbij het gas er best ff op moet blijft dat metertje precies op het midden staan. Placebo metertjes tegenwoordig heb ik het idee.

De camper die we nu hebben heeft wel een informatieve meter. 90 graden bij normaal rijden, precies midden van de schaalverdeling. Bij hard werken heuvel/berg op, of te wel vol gas in zijn 4 met uiterst van 85km/u op de teller, komt het metertje langzaam omhoog naar 100 graden.
Bij terug afdalen en dus geen of erg weinig gas geven zakt het geheel weer naar 80 graden. Om bij de vlakke weg weer te stijgen naar 90.

Ga na deze zomer toch wel eens kijken of ik er een intercooler bij kan klussen en de opbrengst van de diesel pomp wat kan verhogen (plunjer in- of ver-draaien)
Deze 2.5TD heeft iets van 103 pk dacht ik, is voldoende maar iets meer kracht in het middengebied zou wel prettig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
[...]

Bij Luik omlaag dat is pas lef hebben met zo'n snelheid.... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
[...]

Caravans waren toen een stuk lichter, auto's wogen minder, die Kadett motor genereert veel minder hitte dan die opgefokte turboblokjes van nu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Ivow85 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Niet goed opgelet bij natuurkunde?

2x zo veel gewicht is 2x zo veel vermogen nodig. En dan laten we de luchtweerstand nog buiten beschouwing. In werkelijkheid heb je veel minder "extra" vermogen nodig.

Vrachtwagens rijden ook "maar" met een paar honderd PK, de zwaarste jongens die veel bergen rijden zitten op 700-800PK. Gaat prima met hun 40-50 ton omdat bij extra tonnage de luchtweerstand net zo groot is als die vrachtwagen die een lading piepschuim vervoert.
@Ivow85
Wel grappig dat jij dan over pk ( snelheid ) begint terwijl er juist nm's ( kracht ) nodig zijn bij veel gewicht ( iets met zwaartekracht bergop )

Dat vrachtwagen verhaal slaat echt nergens op aangezien pk's voor snelheid staan wat voor een vracht wagen niet opgaat en zeker niet vanwege luchtweerstand . Dat is puur vanwege veiligheid vanwege gewicht .
Het is wel zo dat je met bijv. 1 of 4 personen in je auto nog steeds te topsnelheid kan halen vanwege wat jij zegt je zit binnen en de luchtweerstand bepaalt .

nm en pk zijn onlosmakelijk verbonden dus veel kracht met veel snelheid betekend dat die zelfde vrachtwagen dus vooral bergop zn snelheid behoud omdat dan het gewicht tegenwerkt . De versnellingsbak speelt ook een belangrijke rol voor een goede trekker , vandaar dat vrachtwagens er een stuk meer hebben om op elke snelheid in optimaal toerenbereik te zitten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Harribo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:27:
Plaatjes altijd leuk...
Vandaag mijn opblaastent opgezet op camping de Olde Bârgen in Dwingeloo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu ff regen
[Afbeelding]
Is een leuke winterstek. In het kampeerseizoen zou ik liever bij de buren staan: Lheederzand. Ik zeg loop daar eens langs, is een erg leuk natuurkampeerterrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
loewie1984 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Kijk eens naar het Trasimeno meer, ja iets verder weg maar minder toeristisch, doch genoeg goede campings en betaalbare horeca. En het meer kun je rondfietsen met een mountainbike, das maar 60km ish.

Plekken in de buurt die interessant zijn: assisi, perugia, siena, watervallen van terni, il sacro bosco (het bos heeft Salvador Dali geïnspireerd) als je dat doet kun je dat combineren met Terni bijv.

En je zit in een voortreffelijke wijn en truffelstreek.
Montepulciano, en je kan zelfs nog ff naar Lamborghini rijden.

Ik kom er al 30 jaar eigenlijk vanaf mijn jonge jeugd. Niet ieder jaar, voor mij een 2de thuis (Lago Trasimeno)
Lijkt mij een erg leuk gebied buiten de hoogseizoen. "Mental note gemaakt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Denman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:00:
Getver... we hebben de afgelopen jaren behoorlijk geluk gehad met het weer in NL tijdens het kamperen, maar aan dat geluk lijkt nu toch een einde te komen. De voorspellingen zien er voor volgende week niet echt top uit. Maar hopelijk draait het nog wat bij en valt het allemaal mee. Het scheelt in ieder geval dat we een grotere tent hebben nu, dus mocht het regenen dan is het 'iets' minder irritant om binnen te zitten :+

Iets anders. Ik zag in de Zomer Gift Guide 2025 een interessant en goedkoop Xiaomi speakertje. Nu heb ik zelf een grafhekel aan tokkies op de camping met boomboxen waar het levenslied en/of keiharde hardcore uit schalt, maar een klein speakertje op een deftige, rustige stand voor wat rustig achtergrond geluid zou theoretisch wel moeten kunnen toch? ;)
We hebben een ruime plek van 120m2 dus de buren hoeven dan niet per se mee te genieten lijkt me.
Mechanisch geluid draagt ver als het stil en/of rustig is. Ik zou zeggen neem een koptelefoon. Als ik die dingen hoor dan moet het uit (onderdeel van de voorwaarden, geen mechanisch geluid ergo radio, speakers e.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Dat deed mijn opa vroeger wel eens bij zijn oude Jetta met de caravan er achter. Dat met inderdaad de kachel op max warm en het ding liep net niet heet.
Vroeguh was alles ook veel beter, toen kon je de meeste koel problemen nog fixen met wat water uit de sloot of bij lekke slangen of radiator een pakje kauwgom en een rol gaffa tape. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Bommes schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Ja en dan komt de wind er onder bij een beetje snelheid en klapt die motorkap tegen je voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Deveon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Wij hebben de Seat tegenhanger en verbaasde mij over het verbruik met 100-105. Heb jij dat ook zo ervaren met de 1.5?

Na mijn Ford S-Max met 5 cilinder (250+ pk) vond ik 150 pk wel tegenvallen. ;)
kleine blokkies zijn zuinig behalve ze moeten werken dus dat verschil is in verhouding groot . Nou is 105 ook aardig hard als je er bijv. 90 van maakt is het veel zuiniger.
Die dikke 2.5 loopt altijd 1 op 10 maar in verhouding dan minder verschil bij zware last.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

FastFred schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Ja en dan komt de wind er onder bij een beetje snelheid en klapt die motorkap tegen je voorruit.
Nee want hij zat in de vanger, maar we dwalen af.
Dit toch het kampeer topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
nuffy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:31:
[...]

kleine blokkies zijn zuinig behalve ze moeten werken dus dat verschil is in verhouding groot . Nou is 105 ook aardig hard als je er bijv. 90 van maakt is het veel zuiniger.
Die dikke 2.5 loopt altijd 1 op 10 maar in verhouding dan minder verschil bij zware last.
Was meer 1 op 8, maar zeker op korte stukjes en normaal gebruik heel blij met de 1.5 hoor. Verbruik maakt mij niet zoveel uit maar twijfelde of ik wel tot mijn bestemming zou komen en maar de vaart eruit gehaald.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 00:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChCEPS8E1DQBuniuNISousFPpys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJM8gqfaZ3BItDM9wYbXRBUp.jpg?f=fotoalbum_large

Plekkie. 60 km oost van straatsburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Bij Luik omlaag dat is pas lef hebben met zo'n snelheid.... 8)7
Ik ben prettig gestoord, maar nog niet levensmoe :+

zuma schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Vroeguh was alles ook veel beter, toen kon je de meeste koel problemen nog fixen met wat water uit de sloot of bij lekke slangen of radiator een pakje kauwgom en een rol gaffa tape. _/-\o_
En je vergeet de panty van mam om als multisnaar te dienen O-)

[ Voor 44% gewijzigd door aReaRe op 16-07-2025 20:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vouwwagen staat weer op de oprit, de voorpret kan beginnen. *O*

Ook nog mijn nieuwe Esvo stokkenzak binnen gekregen. De oude van de vorige eigenaar was zo'n simpel ding van dat geweven plastic en viel aardig uit elkaar.
Deze is net wat langer dus kan wel dicht, heeft een handig vakje voor de schoteltjes en een draagband die ik mooi kan gebruiken om de tas achterin de wagenbak te slingeren en ook weer terug te trekken zonder dat ik er in hoef te klimmen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Gonadan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:00:
Vouwwagen staat weer op de oprit, de voorpret kan beginnen. *O*

Ook nog mijn nieuwe Esvo stokkenzak binnen gekregen. De oude van de vorige eigenaar was zo'n simpel ding van dat geweven plastic en viel aardig uit elkaar.
Deze is net wat langer dus kan wel dicht, heeft een handig vakje voor de schoteltjes en een draagband die ik mooi kan gebruiken om de tas achterin de wagenbak te slingeren en ook weer terug te trekken zonder dat ik er in hoef te klimmen. :P
Haha wij hebben dezelfde simpele zakken erbij gekregen, origineel van Trigano. Ze zijn nog niet niet ver genoeg heen om te vervangen maar ik had deze ook al op het oog. Ziet er mooi uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoJp56bp6GNkDS6edKZywSpTqDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rf7HcfFemySKokIwvbjfcXNd.jpg?f=fotoalbum_large

De ingebouwde USB aansluitingen in onze camper waren niet toereikend om m'n Steam Deck mee op te laden, en we staan vaker niet dan wel aan de externe 230v, dus ik zat in de weken voor de vakantie naar powerbanks te kijken, toen ik me bedacht dat ik 2 grote 12v huishoudaccu's mee sleep die veel meer capaciteit hebben dan een paar kleine powerbanks. Een 20.000mAh powerbank op 3,7v is slechts 74Wh, terwijl 190Ah huishoudaccu's op 12v 2280Wh zijn (waarvan de helft bruikbaar). En geen gedoe met opladen, stukje rijden is genoeg om alles weer vol te krijgen.

In de keuken hebben we een mini 12v aansluiting die we nog nooit gebruikt hebben, daar heb ik nu een verloopstekker naar normale sigarettenaansteker op zitten (paar euro op Ali), en daar een 130w usb lader in gedaan voor 20 euro. Met een 5m kabel erbij zodat ik lekker op de bank kan hangen. Werkt perfect :)

De aansluiting is afgezekerd op 10A, wat max 120w betekent, maar de Steam Deck gebruikt maar 45w dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09 15:35
So_Surreal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:16:
Heeft iemand nog een goede tip voor een goede muggen verdelger voor in de voortent van een vouwwagen/caravan/tent?
Lees ik graag mee in deze!
Pagina: 1 ... 264 ... 277 Laatste