"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Misschien moet je dat niet zo serieus nemen, zeker niet als er eenMrAcid schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:25:
[...]
Ik ook, en dat leer ik mijn kinderen ook. Maar dat kan zonder kinderen (van anderen) “gekreukelde tenen” en “véél pijn” toe te wensen. Die haringkeuze zal me een zorg zijn, ik vind dát vreemde teksten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is een investering in die Peggy Pers schroef haringen een goede investering? Of kan ik daar niks mee straks in Bretagne?
franssie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:22:
[...]
Ik wel maar zou die met geen mogelijkheid de grond in krijgen (en zou ook niet weten waarom)

Die moet je ook ergens anders in stoppen...
Ik heb gewoon schroefharingen van Obelink en een boormachine. Al heb ik in Duitsland en Oostenrijk wel eens gestaan op een mix van gras/kiezel en dan zijn die rotspennen misschien een betere keus. Dus mogelijk komen die er nog bij.Goofyduck384 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:53:
Komend zomer gaan wij met de vouwwagen kamperen in Bretagne. Ik wilde mijn haringen vervangen, zat te denken aan Peggy Pers haringen (en dan zo’n startersset). Helemaal omdat we volgend jaar misschien richting Oostenrijk of Noord Italië gaan, dat zal weer andere ondergrond zijn denk ik?
Is een investering in die Peggy Pers schroef haringen een goede investering? Of kan ik daar niks mee straks in Bretagne?
Grappig, die zien hetzelfde er uit als de Aliexpress variant afgezien van het logo (Widesea of zo). Of zit er echt een verschil in qua kwaliteit?[/b]Duclaasie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Je zou eens kunnen kijken bij https://haringboer.nl/. Keuze genoeg qua vormen.
Vooral dit inderdaad. Er wordt hier een hoop met een knipoog gezegd. Het leek mij wel evident dat er geen bewuste strategie achter zit om mede kampeerders met lijfstraffen op afstand te houden.Cheezus schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:41:
Misschien moet je dat niet zo serieus nemen, zeker niet als er eenbij staat.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het lijkt me dat die dingen snel een piekspanning genereren en dus meteen vol aan/uit en dat vind niet iedere automaatzekering fijn. Verder moet ik zeggen dat ik toch vaak mee maak dat we als vouwwagen kampeerder maar 6A hebben.L.N. schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:04:
Hebben jullie ervaring met losse inductiepitten op de camping? We hebben nu een vouwwagen met 2 gaspitten en dat is regelmatig onhandig voor ons gezin van 4. Nu kan ik een extra gaspit kopen, maar dan moet er ook weer een gasfles bij. Een losse inductiepit is kleiner en goedkoper. Ik zou dan voor een model gaan met 1 pit en een maximaal vermogen van 1800W - 2100W, zodat ik de stroomaansluiting niet overbelast. We gaan meestal naar camping met minstens 10A. Behalve een Dometic absorptie koelkast gebruiken we niet veel stroom.
Meestal staat er wel aangegeven wat de max A is op de paal, P=UxI dus dan is het simpel rekenen.
MAX-P= 230 * 6 = 1300 watt.
edit: koelkast etc kan dus ook prima erbij.
een filterkoffieapparaat wordt al wel spannend
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 03-06-2025 21:21 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ben ook van plan om deze zomer over te stappen op inductie koken in de vouwwagen, met twee losse inductieplaten. Neem het gasstel ook nog wel mee voor de zekerheid maar het doel is om het zonder gas te doen. Wij zoeken inderdaad ook meestal 10A kampeerplekken op.L.N. schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:04:
Hebben jullie ervaring met losse inductiepitten op de camping? We hebben nu een vouwwagen met 2 gaspitten en dat is regelmatig onhandig voor ons gezin van 4. Nu kan ik een extra gaspit kopen, maar dan moet er ook weer een gasfles bij. Een losse inductiepit is kleiner en goedkoper. Ik zou dan voor een model gaan met 1 pit en een maximaal vermogen van 1800W - 2100W, zodat ik de stroomaansluiting niet overbelast. We gaan meestal naar camping met minstens 10A. Behalve een Dometic absorptie koelkast gebruiken we niet veel stroom.
Als je 10A hebt en in veel gevallen is de net spanning hoger als 230v dus je hebt altijd wel iets marge. Maar rond de 2400watt gaat meestal wel goed. Alleen gaan 2 inductie plaatjes tegelijk daar misschien toch wel snel overheen. Zijn wel efficiënt, scheelt je gas meeslepen en kopen. En geen last van wind.
dat lukt wel. Je moet wel opletten als je 2-pits neemt dat je niet teveel verbruikt (meestal gaat dat tot 2000W+1500W, dus 16A bijna als beide op max staan). In de handleiding staan de krachten afhankelijk van de instelling. Je kan er dus gerust mee koken. Mooi gasloos. Anders een goedkope stopcontactmeter (zoals een PM231E) en je weet wat je doetL.N. schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:04:
Nee er zijn geen grote pieken bij opstarten. Heb ik thuis gemeten.
Die van den IKEA heeft zelf een setting om je te beperken tot 2000W (10A): https://www.ikea.com/nl/n...aat-2-zones-wit-70593121/
[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 03-06-2025 23:35 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ja we hopen er veel plezier van te halen. Ik kom alleen generieke Hobby handleidingen tegen die doen alsof de kussens recht zijn (en dan weet ik wel hoe het moet zonder boekjepirke schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:21:
@MiKeZZa ziet er gezellig en comfortabel uit! Is er geen handleiding te vinden op internet?
We've got that ring of confidence
Het is een stijl die je wel vaak ziet inderdaad. Ik ken het origineel van MSR die het bij de tenten al zo leveren, maar of zij de eerste waren weet ik niet.vhal schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:22:
Grappig, die zien hetzelfde er uit als de Aliexpress variant afgezien van het logo (Widesea of zo). Of zit er echt een verschil in qua kwaliteit?
De discussie of imitatieproducten van eenzelfde kwaliteit zijn blijft altijd lastig. Feit is wel dat je met gebruikte materialen en productieprocessen heel veel details kunt variëren die verschil maken in de kosten én kwaliteit, ook binnen dezelfde fabriek.
Hoewel er best goede imitatie bestaat en dat soms een prima keuze is, is het vaak veel te makkelijk om te stellen dat als het ook aluminium en rood is dat het dezelfde kwaliteit is. Het prijsverschil komt toch ergens vandaan, en dat is meestal echt niet alleen de distributieketen. Of je een verschil merkt? Dat weet je alleen zelf.
Het voorbeeld van Haringboer lijk weer op zichzelf te staan. Hij beweert zelf te ontwerpen en ook de kwaliteit te bepalen, en daarmee zou het een hoogwaardig en duurzaam product moeten zijn. En dat zou dan echt wat anders zijn dan wat je op Ali vindt.
Echter krijg ik hier ook wel weer een klein beetje een greenwashing gevoel bij, want ik zie bar weinig onderbouwing. Maar dat kan ik absoluut niet hard maken en is puur onderbuik, dus beschouw die opmerking zeker niet als maatgevend.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We maken koffie met een kleine Nespresso (100W?) of een Mokapot, dus ik verwacht geen problemen.franssie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:20:
@L.N. gewoon proberen maar ik heb vorig jaar een 700w instantpot (don't ask) aangesloten op een camping in Spanje en dat ging goed. Niet gelijk beginnen op de hoogste stand, er is niet echt een aanloopstroom piek zoals je met een elektromotor wel hebt.
Meestal staat er wel aangegeven wat de max A is op de paal, P=UxI dus dan is het simpel rekenen.
MAX-P= 230 * 6 = 1300 watt.
edit: koelkast etc kan dus ook prima erbij.
een filterkoffieapparaat wordt al wel spannend
Die van de Ikea klinkt wel goed, want dan hebben we gelijk 2 pitten extra. Alleen moet ik kijken hoe / waar we die plaatsen, want de keuken is maar 40/42 cm diep en de inductieplaat 52 cm. Klein detail: het max vermogen is 2200W. Dat verschil van 200W kan net het verschil maken als je een 10A aansluiting hebt. Er is ook een versie met 1 pit, maar ook daar moet ik kijken waar ik die plaats. Combi Camp had een side table, maar die is uitverkocht.bjp schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:34:
[...]
dat lukt wel. Je moet wel opletten als je 2-pits neemt dat je niet teveel verbruikt (meestal gaat dat tot 2000W+1500W, dus 16A bijna als beide op max staan). In de handleiding staan de krachten afhankelijk van de instelling. Je kan er dus gerust mee koken. Mooi gasloos. Anders een goedkope stopcontactmeter (zoals een PM231E) en je weet wat je doetOh en idd, ook de correcte kookpoten.
Nee er zijn geen grote pieken bij opstarten. Heb ik thuis gemeten.
Die van den IKEA heeft zelf een setting om je te beperken tot 2000W (10A): https://www.ikea.com/nl/n...aat-2-zones-wit-70593121/
[ Voor 17% gewijzigd door aerofreak op 04-06-2025 09:49 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ik had die van de Lidl op het oog, je kan het vermogen instellen in stappen van 200W dus je kan wel zorgen dat je dan onder de 2200W blijft.g00gle schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:21:
Kan makkelijk, wij nemen een airfryer mee (meer als oven functie, niet echt voor patat/friet etc)
Als je 10A hebt en in veel gevallen is de net spanning hoger als 230v dus je hebt altijd wel iets marge. Maar rond de 2400watt gaat meestal wel goed. Alleen gaan 2 inductie plaatjes tegelijk daar misschien toch wel snel overheen. Zijn wel efficiënt, scheelt je gas meeslepen en kopen. En geen last van wind.
https://www.lidl.nl/p/sil...uctiekookplaat/p100387427
Euuuhm... Het kleinste / traagste Nespresso apparaat begint bij 1200W.L.N. schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:20:
[...]
We maken koffie met een kleine Nespresso (100W?) of een Mokapot, dus ik verwacht geen problemen.
[...]
Ik verwacht dat voor ombouw je andere kussens nodig hebt, wij hebben vierkante rondzit en daar zitten losse kussen bij. Ik zou even bij de dealer binnenlopen en of je vraag stellen op een caravan FB groep.MiKeZZa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:47:
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Hobby Excelsior 610 UF. Helaas geen idee hoe ik de rondzit moet ombouwen, vorige eigenaar kan me dit ook niet vertellen. Iemand een idee? Want die ronde kussens maken het een lastige puzzel.
Maar mooie caravan van de binnenkant
Ik ben nu zelf op zoek naar een Tarp. Die vriend van mij heeft deze: https://amzn.eu/d/evWXfjQ
Dit is een 4x3m tarp van 210D Nylon. Als ik verder zoek kom ik ook 210T en 190T Nylon tegen. Het blijkt dat 210D wat sterker en durable is, terwijl de 210T meer lichtgewicht is en hogere density heeft
Waar zouden jullie voor gaan?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Inderdaad. Wij hebben er ook 1 mee in de camper, werkt overigens prima op 6a.Kevinns schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:16:
[...]
Euuuhm... Het kleinste / traagste Nespresso apparaat begint bij 1200W.
Echt een heerlijke camping, ruim, netjes en midden in het bos. Hier ga ik zeker vaker komen
Dan heb je de groeten kunnen doen aan @zuma, een reguliere poster in dit topic en (als ik me niet vergis) beheerder van Zegenoord_Eend_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:52:
Afgelopen weekend heb ik toch nog een camping gevonden waar ze nog plek hadden. Dit keer Natuurcamping Zegenoord in Loenen (Gld).
Echt een heerlijke camping, ruim, netjes en midden in het bos. Hier ga ik zeker vaker komen
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Lees je voor de zekerheid nog even na of het een natuurcamping is, en geen naturistencamping?_Eend_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:52:
Afgelopen weekend heb ik toch nog een camping gevonden waar ze nog plek hadden. Dit keer Natuurcamping Zegenoord in Loenen (Gld).
Tenzij dat je ding is natuurljk.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Jij zou je vraag beter kunnen stellen op het https://caravan-forum.nl/MiKeZZa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:47:
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Hobby Excelsior 610 UF. Helaas geen idee hoe ik de rondzit moet ombouwen, vorige eigenaar kan me dit ook niet vertellen. Iemand een idee? Want die ronde kussens maken het een lastige puzzel.
[Afbeelding]
De kans is daar groter op antwoorden op je vragen
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
D staat voor Denier, een maat die in de textiel gebruikt wordt om de dikte van het garen of filament te duiden. (staat zelfs op de betere merken naaigaren). Hoger is zwaarder.PASware schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:54:
Afgelopen weekend stond ik met vrienden op een camping en had 1 vriend een tarp mee, wat echt ideaal bleek bij mijn tent, lekker wat meer leefruimte en natuurlijk droog zitten.
Ik ben nu zelf op zoek naar een Tarp. Die vriend van mij heeft deze: https://amzn.eu/d/evWXfjQ
Dit is een 4x3m tarp van 210D Nylon. Als ik verder zoek kom ik ook 210T en 190T Nylon tegen. Het blijkt dat 210D wat sterker en durable is, terwijl de 210T meer lichtgewicht is en hogere density heeft
Waar zouden jullie voor gaan?
Van T heb ik echter nog nooit gehoord, al kan het volgens Wikipedia: Denier (eenheid) hetzelfde beteken wellicht (want de eenheid is Td).
https://www.manualslib.co...-Easy.html?page=70#manualMiKeZZa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:47:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/z6lVx1Xyp8Wz0sA30HYVhRKI.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je hier wat aan?
Uhh, watRamzzz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:59:
[...]
Lees je voor de zekerheid nog even na of het een natuurcamping is, en geen naturistencamping?
Tenzij dat je ding is natuurljk.
Welk deel van mijn post was niet duidelijk? Volgens mij schreef ik dat ik er afgelopen weekend was geweest?
Je merkt gauw genoeg of het een naturistencamping is of niet
Waargebeurd op een camping op KrK in Kroatië.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nee, die van mij is dermate veel ronder dat ik de rugkussens in mijn beleving niet zo kan neerleggen.Raymond schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:59:
[...]
https://www.manualslib.co...-Easy.html?page=70#manual
[Afbeelding]
Heb je hier wat aan?
Laat je weten welke haringen het geworden zijn? Ik heb een ratjetoe voor onze Tent en voor onze voortent van de caravan. Voor de caravan zou ik wel wat beters willen hebben.
Ik zag net deze: https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_iosMiKeZZa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:02:
[...]
Nee, die van mij is dermate veel ronder dat ik de rugkussens in mijn beleving niet zo kan neerleggen.
Als je op foto 15 kijkt lijken daar 2x halfronde kussens onder het bed opgeslagen te liggen ter grootte van grofweg de ronde tafel. Zou dat het zijn?
Die daktenten ben ik altijd nieuwsgierig naar waarom mensen die kiezen, zijn hier mensen met een daktent?
Het idee is natuurlijk dat je rondtrekt in de natuur en 's nachts niet opgevroten wordt. Ik zie ze ook vaak gebruikt wordt met gewoon rondtrekken, dan staan mensen kort ergens en gaan weer door. Beetje een camper idee maar dan wel simpel onder een doekje. Dat snap ik wel.
Maar ik zie ze ook vaker langdurig gewoon op een vaste plek staan, en dat lijkt mij niet echt het ideale gebruiksscenario van zon ding. Of is het dan meer omdat je hem toch al hebt gebruik je hem ook als je langer staat?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb nog nooit inductie gekookt in de camper, en zal waarschijnlijk ook nooit gaan gebeurenaerofreak schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:36:
Ik kook al 5 jaar inductie op de camping. Heb de enkelpits van de ikea. 10A is wel een must, maar ik zou niet meer zonder willen. Daarnaast nog wel een gasbrander voor de kleine pannen/gerechten, maar die dubbel pits ziet er goed uit
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Geen ruimte in de auto kwijt aan een tent en een 'echt' matras ten opzichte van een SI-matje?Gonadan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Die daktenten ben ik altijd nieuwsgierig naar waarom mensen die kiezen, zijn hier mensen met een daktent?
Het idee is natuurlijk dat je rondtrekt in de natuur en 's nachts niet opgevroten wordt. Ik zie ze ook vaak gebruikt wordt met gewoon rondtrekken, dan staan mensen kort ergens en gaan weer door. Beetje een camper idee maar dan wel simpel onder een doekje. Dat snap ik wel.
Maar ik zie ze ook vaker langdurig gewoon op een vaste plek staan, en dat lijkt mij niet echt het ideale gebruiksscenario van zon ding. Of is het dan meer omdat je hem toch al hebt gebruik je hem ook als je langer staat?
Dat zijn zo redenen die ik kan bedenken.
(Heb er niet één)
Geweldig! Had al flink zitten zoeken overal, maar dit nog nergens gezien. Deze kussens mis ik helaas, dus ik neig naar een losse matras o.i.d..Kevinns schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:12:
[...]
Ik zag net deze: https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Als je op foto 15 kijkt lijken daar 2x halfronde kussens onder het bed opgeslagen te liggen ter grootte van grofweg de ronde tafel. Zou dat het zijn?
Maar die auto is de hele vakantie niet van z'n plek geweest om de natuur onveilig te maken.
Dus was het volgens mij vooral een gevalletje 'omdat het hoort' 😀
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Laatst ook twee nachtjes geweest, heerlijke plek en leuke fiets omgeving._Eend_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:52:
ik begrijp het ook niet echt. In het algemeen flink aan de prijs en ze komen vaak ook niet van de plek. En als je dan even van je plek wil, moet je eerst de boel weer dichtklappen, eventuele spullen die je buiten had weer inladen als je het niet wil laten staan enzo. De tent op Landrover kan ik me nog iets bij voorstellen als je daar ook echt gebruikt van maakt in onherbergzame gebiedenGonadan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Hi Ha Hopjesvla
Fijn dat het helpt!MiKeZZa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:32:
[...]
Geweldig! Had al flink zitten zoeken overal, maar dit nog nergens gezien. Deze kussens mis ik helaas, dus ik neig naar een losse matras o.i.d..
Als je de afmetingen opmeet dan kan je volgens mij voor best schappelijke prijzen twee van die halfronde kussens met bijpassende hoes (laten) maken. En dan misschien gelijk een bijpassend laken voor het hele bed, want het is bepaald geen standaard vorm
Je wist niet van te voren dat het een naturisten camping was?Bommes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:58:
Ja doordat je links van je die net te dikke Duitser in zijn blote ballen op het dak van zijn camper, de schotel aan het fixen is..
Waargebeurd op een camping op KrK in Kroatië.
Ken een verhaal van een vrouw die zich van niets bewust was en daar de volgende ochtend achter kwam
Zijn daar goede adressen voor? Ben niet bepaald thuis in dit soort vraagstukkenKevinns schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:22:
[...]
Fijn dat het helpt!
Als je de afmetingen opmeet dan kan je volgens mij voor best schappelijke prijzen twee van die halfronde kussens met bijpassende hoes (laten) maken. En dan misschien gelijk een bijpassend laken voor het hele bed, want het is bepaald geen standaard vorm
Op zich kost het wel wat, zeker als je ook de hoezen laat maken maar ze staan in NH wel goed bekend.
Ik heb een keer stoelhoezen laten maken bij een lokale stoffenwinkel, Van Schie in Pijnacker. Dat is niet gratis maar ik viel er ook niet stijl van achterover. Ze kunnen ook kussens maken en dergelijke.MiKeZZa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:18:
[...]
Zijn daar goede adressen voor? Ben niet bepaald thuis in dit soort vraagstukken
Ik ben zeker geen expert, maar ik zou zeggen reken op 100-150 euro per kussen of zo voor maatwerk inclusief mooie hoes?
Lang verhaal kort, veel eerder moeten doen. Wat een enorm verschil qua ligcomfort en slaapgenot en wat een super behulpzame en goed communiceerende mensen.
Geen idee of ze ook iets voor zo'n rondzit kunnen betekenen, maar ik zou er zeker een mailtje/belletje aan wagen.
https://defabriekswinkel.nl/matras-samenstellen/
Heb ik zelf ook goede ervaringen mee.
https://wren.co/join/Devian
Tijdens onze trip door zuidoost Europa in 2019 ben ik er een aantal tegengekomen. Veelal op weg naar nog oostelijker. Dat vond ik wel een zinnige toepassing. Ook omdat je makkelijker kan wildkamperen (al dan niet tussen het wild).Gonadan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Maar ik krijg er hier in Europa wel een gevoel bij dat het lekker outdoorsy staat, zo'n tent op het dak. Voor outdoorsy items ben ik ook gevoelig. Ik zal alleen geen tent op m'n dak leggen.
Misschien is het een modegril.
Je zou het zelf kunnen proberen lijkt mij niet zo heel lasitg.. daarover heen leg je dan bv topper. mochten er jonge kids gaan slapen dan merken ze er niks van. Gaat er een volwassen persoon op liggen....MiKeZZa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:18:
[...]
Zijn daar goede adressen voor? Ben niet bepaald thuis in dit soort vraagstukken
Heb zelf de rondzit er uit gehaald en 2 lattenbodems er in gelegd met fatsoenlijke matrassen. Wij vonden het voor geen meter liggen op de rondzit.
Alleen als er beren of tijgers rondlopen zou ik me daar niet helemaal lekker bij voelen
Ligt eraan of je nog wil kunnen rondzittenkiefty14 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:13:
[...]
Je zou het zelf kunnen proberen lijkt mij niet zo heel lasitg.. daarover heen leg je dan bv topper. mochten er jonge kids gaan slapen dan merken ze er niks van. Gaat er een volwassen persoon op liggen....
Heb zelf de rondzit er uit gehaald en 2 lattenbodems er in gelegd met fatsoenlijke matrassen. Wij vonden het voor geen meter liggen op de rondzit.
Mijn ervaring met slapen op een tafel met een paar centimeter schuim erop is ook niet best. Voor jonge / lichtgewicht kinderen kan het daarentegen best prima zijn.
Ik heb ooit een beer gehad die in het pikkedonker aan m'n 2-persoon trekkerstentje kwam snuffelen, terwijl wij in dat tentje zaten en op een groot onbewoond eiland stonden op 3 kwartier peddelen in een kano vd dichtstbijzijnde mens... Grootste adrenaline kick die ik ooit gehad heb, vergeet ik nooit meerKevinns schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:15:
Een kleine vlotte vouwwagen lijkt me praktischer en comfortabeler dan een daktent. Als je met z'n tweeën bent is bijvoorbeeld een Combi Camp Country een mooi ding. Staat in basis super snel met 0 haringen en je kan 'm laten staan als je de auto meeneemt. Ligt ongetwijfeld stabiel achter de auto dus 130km/u zou geen probleem moeten zijn in Frankrijk. En dan heb je nog een keuken eraan en de optie om een luifel of zelfs een volledige voortent op te zetten tegen zon en regen.
Alleen als er beren of tijgers rondlopen zou ik me daar niet helemaal lekker bij voelen
Vooral het moment dat je grote zware voetstappen aan hoort komen op de kiezels en je elkaar aankijkt en realiseert dat dat geen mens is / kan zijn.
Achteraf is het een mooi verhaal...
Overigens denk ik niet dat je je in een daktent dan heel veel veiliger voelt. Beren (en tijgers) kunnen best op zo'n auto klimmen. De grootste uitdaging zal zijn om die auto in de kano te krijgen
[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 05-06-2025 16:48 ]
je kunt ook mensen op MP vragen voor een fotoMiKeZZa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:32:
[...]
Geweldig! Had al flink zitten zoeken overal, maar dit nog nergens gezien. Deze kussens mis ik helaas, dus ik neig naar een losse matras o.i.d..
https://www.marktplaats.n...sior-mover-en-airco-nieuw
1. Je gaat vaak van plek wisselen met veel reisdagen
2. Je gaat een route doen waar een camper of aanhanger afbreuk doet aan je rijplezier: geitenpaadjes in de Sierra Nevada, zoiets
3. Je gaat wildkamperen ofzo
Dat kan je denk ik ook met een tent doen. Ik vind de meerwaarde ten opzichte van een tent eigenlijk beperkt. Opzetten is wel makkelijk, maar ja, je hebt ook wel makkelijke tenten. Je hebt wel gelijk een veldbed, da's wel een pluspunt.
Het grote nadeel van een daktent: als je wat langer op dezelfde plek staat moet je toch de tent opruimen voor je met de auto weg kan. Ik heb ook wel eens een constructie gezien waarbij je je tent kon laten staan, maar dat hadden we niet.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Wij hebben hier matrassen voor in de camper op maat laten maken. Ruim 10 jaar oud en nog steeds top! Zou het de volgende keer weer bij hen laten makenfranssie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:21:
@MiKeZZa Ik heb wel eens dingen laten maken bij https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/
Op zich kost het wel wat, zeker als je ook de hoezen laat maken maar ze staan in NH wel goed bekend.

Ja zeker wel, geen probleem mee, mijn vader was daar op vakantie. In mijn 20er onbezonnenheid ben ik toen een keertje een weekendje op een neer gereden vanuit NL naar Kroatië.Harribo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:35:
[...]
Je wist niet van te voren dat het een naturisten camping was?
Ken een verhaal van een vrouw die zich van niets bewust was en daar de volgende ochtend achter kwam
Tentje achter in de auto, gele post-it op het dashboard met de route en gaan.
Vrijdag heen zondag weer naar huis
Evengoed die naturisten camping was geen probleem, die Duitser was dan wel weer een beetje er overheen

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik heb deze accupomp Die gebruik voor mijn sup. Maar alleen het laatste deel van, van 12psi naar 16psi, of zoiets. Het heeft te weinig volume om de hele sup te doen.
En dan nog geeft het een aardige tijd een bak met herrie.
Ik denk ook niet dat de buizen van de tent zo hard hoeven te worden.
Aan een goede pomp heb je misschien meer.
We gebruiken hier een airbank Puffer pro, zowel voor de sup als de tent. Maakt op hogere druk wel een bagger herrie maar je gaat iig niet zwetenL-VIS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:30:
Vraagje aan de kampeerders hier: We hebben een sup en opblaasbare tent. Nu zat ik te denken om een elektrische pomp aan te schaffen is er iemand hier met ervaringen?
Let even op de ventielen. Karsten gebruikt bijvoorbeeld andere ventielen dan Quechua.L-VIS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:30:
Vraagje aan de kampeerders hier: We hebben een sup en opblaasbare tent. Nu zat ik te denken om een elektrische pomp aan te schaffen is er iemand hier met ervaringen?
Zelf heb ik net een
aangeschaft voor een Karsten 220. Binnen vier minuten was de tent vol.Güde tragbarer Camping Kompressor Airpower Dual Drive 12/230V/5-tlg 12/230 Volt ölfrei 50150
[ Voor 22% gewijzigd door ST10©DE op 06-06-2025 15:53 ]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Tja, we hebben een k2 dacht ik toursup maar die is heel smal >minuut of 5-6. Mijn itiwit touring 13 inch duurt 7-8 minuten. Duurt ongeveer even lang als zelf oppompen. Alleen zweet je niet en kost het mij een stuk minder energie.Adam1980 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:39:
@charrel hoe lang duurt het om een 11 voet sup op te pompen?
Onlangs wel een accu-compressor voor de auto- en caravanbanden aangeschaft. Die heeft helaas niet een bajonet-aansluiting die op de sup nodig is. Eens rondkijken of daar adapters voor zijn....
(na het nalezen en verduidelijken: nee de airtrack gaat niet mee op vakantie)
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Gewone autoventielen, dus als je er een kwijt raakt kan je dat ventiel zo ophalen bij een willekeurige bandenboer, garage of tankstationST10©DE schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:51:
[...]
Let even op de ventielen. Karsten gebruikt bijvoorbeeld andere ventielen dan Quechua.
@L-VIS en @TheOmen : Mijn Parkside compressor kan zowel autoventielen als opblaasbaar zwemspeelgoed opblazen (adapters meegeleverd) en wordt gevoed op een 12v accu.
Deze : https://www.lidl.nl/p/par...NL&list=search/compressor

[ Voor 51% gewijzigd door aReaRe op 06-06-2025 17:17 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
De handpompen van tegenwoordig zijn echt tig keer beter dan vroeger. Ook iets groter helaas dat wel.
Het hier nog een oude voetpomp liggen, trapte je helemaal suf om een luchtbed op te pompen destijds
Ik weet natuurlijk niet wat je conditie is maar alles wat electrisch is, heeft stroom/batterijen nodig. Waar is een stopcontact? Heb ik nog genoeg stroom etc?
Loop je weer extra mee te zeulen en uit te vogelen denk ik dan. En meer kans om te kapot te gaan of niet te werken. En het kost vaak meer geld.
En handmatig is gratis work out.
Het is maar een idee natuurlijk, uiteraard doen wat je zelf fijn vindt.
[ Voor 22% gewijzigd door Harribo op 06-06-2025 18:59 ]
Hij mag tot 25 psi opgeblazen worden, maar bij 20 is hij ook al meer dan hard genoeg. En ja, het stuk van 15 tot 20psi is wel ff zwaar, maar het feit dat ik niet van stroom afhankelijk ben een ook geen herrie produceer vind ik zelf wel zo prettig. Nu is het slechts een kwestie vd koffer waar hij in zit naar de waterkant toe rijden, daar even oppompen, minuutje rust en gaan.
Is juist gezond, beetje handwerk. Zit normaal de hele dag al op kantoor...
[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 06-06-2025 22:36 ]
:strip_exif()/f/image/gyaULIc379UbxqKXCX43x9zy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn nomad (ultimate de 10) slaapmatje is lek op een beetje lastige plek om te plakken
Maar ik vind het eigenlijk ook een twijfelachtige plek qua dat het mijn eigen schuld is dat ie lek is?
Dus ik dacht ik stel de vraag hier eens hoe jullie dat zien
(Edit, ik heb even opgezocht wanneer we deze gekocht hebben en dat was in 2021)
[ Voor 7% gewijzigd door louzy82 op 06-06-2025 22:56 ]
Louzy#2475
[ Voor 45% gewijzigd door bjp op 06-06-2025 22:54 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Hoi
Mijn Nomad allround xw10 heeft precies hetzelfde. Maar dan 6 gaatjes op alle hoeken.louzy82 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:48:
[Afbeelding]
Maar ik vind het eigenlijk ook een twijfelachtige plek qua dat het mijn eigen schuld is dat ie lek is?
Ik heb heb geprobeerd te plakken, maar blijkbaar is hij nog ergens lek.
Lijkt toch echt probleem te zijn bij deze aansluitingen. Hard plastic drukt in liner waardoor deze lek gaat.
Ik heb er verder geen energie meer in gestoken en een nieuwe gekocht.
Lijkt me 1) domme pech, en 2) een fabricagefout.louzy82 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:48:
[Afbeelding]
Mijn nomad (ultimate de 10) slaapmatje is lek op een beetje lastige plek om te plakken
(Edit, ik heb even opgezocht wanneer we deze gekocht hebben en dat was in 2021)
Garantie? Reparatie door/via leverancier?
Nederlands merk, zou minimaal iets moeten aanbieden, al dan niet onder garantie/tegen betaling.
[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 07-06-2025 18:03 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CiO1Ibz62UNnNskU7m0zOTxv.jpg?f=user_large)
Gister aangekomen op de camping in België met onder Malle 😃 verbruik was nu 240Wh/km, dus al stuk gunstiger dan vorige keer. Gaat wel goed komen van de zomer.
Het is erg wisselvallig, maar de caravan is helemaal waterdicht 😉 en de luifel ook 👌
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
240 Wh/km! Wat voor caravan is dat?-Jaap-io schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:38:
[Afbeelding]
Gister aangekomen op de camping in België met onder Malle 😃 verbruik was nu 240Wh/km, dus al stuk gunstiger dan vorige keer. Gaat wel goed komen van de zomer.
Het is erg wisselvallig, maar de caravan is helemaal waterdicht 😉 en de luifel ook 👌
Wij zitten in de Ardennen. Het weer valt me gezien de voorspellingen ontzettend mee-Jaap-io schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:38:
[Afbeelding]
Overigens ons eerste weekend met de vouwwagen. Ik ben geen kampeerder maar het valt me reuze mee. Wat wel wennen is dat we bij aankomst eerst nog een tijd druk zijn om het ding op te zetten.
Onze reis was ook met de EV. Privé gaan we weer benzine rijden en dat is gezien de beperkte range ivm vouwwagen wel erg wenselijk
[ Voor 19% gewijzigd door ephymerous op 07-06-2025 21:19 ]
XXXVI
We hebben de koelkast voor zo’n prijs overgenomen dat een defecte koelkast prima is!
Het betreft een RM4271, maar heeft iemand enig idee wat als ik vervanging kan nemen? De gaspit gaan we niet gebruiken en die zou zelfs volledig gedemonteerd kunnen worden.
:strip_exif()/f/image/ETLpF1154XbI4ySjWOs1Xepz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 07-06-2025 21:25 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Als je de gaspitten toch niet gaat gebruiken kan je ook kijken of je de keuken niet (deels) kan demonteren voor meer kastruimte. In onze vorige caravan maakte we zo mooi ruimte voor z’n baby campingbedje.
*zoiets..
[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 07-06-2025 23:12 ]
Ik kan hier beamen dat het handmatig opblazen echt reuze mee valt. Bij onze Miami Air 6 was dat zelfs maar een minuut of 5 voor de tent zelf, en ik denk 2 minuten extra voor de luifel / voorzijde. We hadden een elektrische pomp gekregen van m'n ouders die 'm niet meer nodig hadden, maar die heb ik niet meegenomen omdat ik het de eerste keer met de handpomp wilde proberen. Ik weet nu ook zeker dat ik de elektrische pomp thuis laat deze zomerL.N. schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:17:
Ga een opblaasbare tent alstublieft niet oppompen met een elektrische pomp. Die dingen maken heel veel herrie. Het oppompen met een goede pomp is echt in een paar minuten gedaan. Ik heb 2 sups (312L en 355L) en een elektrische pomp. Maar die laat ik thuis als ik naar de camping ga, zodat niemand last heeft van het geluid. Het oppompen (met een handpomp) duurt 10 minuten per sub en de luchtdruk van de sups is hoger dan bij een tent.
Zeker geen slecht idee! Deze past ook wel op de plek van de huidige koelkastDeveon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:09:
Campingkoelkasten zijn vrij duur. Onze werkt prima maar hebben in de voortent een model wat door de caravandeur past* en voor onderweg een Mobicool MV27 in de auto.
Als je de gaspitten toch niet gaat gebruiken kan je ook kijken of je de keuken niet (deels) kan demonteren voor meer kastruimte. In onze vorige caravan maakte we zo mooi ruimte voor z’n baby campingbedje.
*zoiets..
Let wel op dat een caravankoelkast veel stiller is, het is ook je slaapkamer hé.. Zou persoonlijk niet aanraden om in de caravan te plaatsen.Toppe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:47:
[...]
Zeker geen slecht idee! Deze past ook wel op de plek van de huidige koelkast
Klopt, maar als we er last van hebben dan staat hij binnen 2 minuten alsnog buitenDeveon schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:49:
[...]
Let wel op dat een caravankoelkast veel stiller is, het is ook je slaapkamer hé.. Zou persoonlijk niet aanraden om in de caravan te plaatsen.
Toen ik vorige week op de camping stond, kwam er naast mij een stel staan met zo'n opblaasbare 4 persoons Decathlon tent. Die kregen nog bijna ruzie omdat ze de electrische pomp waren vergeten. "Die zou jij toch meenemen?" "Nee! Jij zou dat doen!" Etc.Denman schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:19:
[...]
Ik kan hier beamen dat het handmatig opblazen echt reuze mee valt. Bij onze Miami Air 6 was dat zelfs maar een minuut of 5 voor de tent zelf, en ik denk 2 minuten extra voor de luifel / voorzijde. We hadden een elektrische pomp gekregen van m'n ouders die 'm niet meer nodig hadden, maar die heb ik niet meegenomen omdat ik het de eerste keer met de handpomp wilde proberen. Ik weet nu ook zeker dat ik de elektrische pomp thuis laat deze zomer
Met wat gemopper zijn ze toch aan de gang gegaan met een gewone pomp, en binnen een paar minuten waren ze klaar.
Ook handig voor de opblaasbeesten etc. en met de omkeerfunctie zuig je zo’n ding ook weer binnen een paar tellen leeg.
Geen idee hoe de andere elektrische pompen functioneren maar zo’n elektrische ding zoals hieronder maakt alleen maar herrie…
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cmMAwsYfXZA79FwFrda0rs92.jpg?f=user_large)
Voor een tent prima en opblaasbare eenhoorn etc., maar een sup tot de benodigde druk opblazen red je niet.vhal schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:53:
Met zo’n dual-action pomp staat zo’n tent binnen een paar minuten omhoog, bij onze oude opblaastent zat deze pomp er gewoon bij.
Ook handig voor de opblaasbeesten etc. en met de omkeerfunctie zuig je zo’n ding ook weer binnen een paar tellen leeg.
Geen idee hoe de andere elektrische pompen functioneren maar zo’n elektrische ding zoals hieronder maakt alleen maar herrie…
[Afbeelding]
Noeste handenarbeid is ook niks mis mee, zoals eerder werd geopperd. Altijd voorhanden en makkelijk inwisselbaar. (Maar voor de laatste psi'tjes toch een accucompressorpompje, wel zoveel mogelijk op afstand ivm de takkeherrie).
Maar deze discussie komt ongeveer elke 6 weken terug, ook wel grappig.
[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 08-06-2025 10:08 ]
Lekker klagen over het kabaal van de buren en zelf het hele veld blauw zetten met de bbq
Iedereen is medeplichtig, genieten!
Maar hoort er ook een beetje bij. En van ons gezin durf ik te garanderen dat ze de rest van de vakantie geen lawaai meer hebben (op inderdaad de boormachine voor de pootjes na).
Onze kids hebben we goed "afgericht". Wat voor geluid sommige kids produceren kan geen pomp tegenop....
Wat is er stuk?Toppe schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:25:
Wij hebben gister een caravan gekocht maar het lijkt er op dat de koelkast defect is.
We hebben de koelkast voor zo’n prijs overgenomen dat een defecte koelkast prima is!
Het betreft een RM4271, maar heeft iemand enig idee wat als ik vervanging kan nemen? De gaspit gaan we niet gebruiken en die zou zelfs volledig gedemonteerd kunnen worden.
[Afbeelding]
Wordt het element wel warm?
Heb je hem ook al op gas of 12V geprobeerd?
Als alleen het 230V element stuk is, dan is dat relatief eenvoudig te vervangen. Als de koelkast het ook op gas en 12V niet doet, dan is er zit er waarschijnlijk geen koelgas meer in het systeem.
Houdt er ook rekening mee dat het systeem van een absorptie koelkast traag werkt. Voordat het in de koelkast koud wordt, ben je al snel een halve dag verder.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Beste werking is vaak op gas, brandertje even goed schoonmaken, sproeiertje uitblazen, enz.
Voor 230 en 12 volt zitten er verwarmings elementen in, die werking is ook wel te controleren met een multimeter, even Ohmse weerstand meten.
Onze bijna 30 jaar oude absorptie koelkast in de camper maakt gewoon ijsblokken in het vriesvak.
Het kan dus wel.
Die pompjes zijn echt rotdingen ja. Ook geen enkele druk dat daar uit komt, kun je alsnog met de handpomp napompen.vhal schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:53:
Met zo’n dual-action pomp staat zo’n tent binnen een paar minuten omhoog, bij onze oude opblaastent zat deze pomp er gewoon bij.
[Afbeelding]
Handmatig is echt vele malen handiger.
Ik doe af en toe bijv ook de banden van auto of vouwwagen met fietspomp. Staan mensen me raar aan te kijken….
Maar met een goede fietspomp heb ik de druk zo weer goed. Die fietspompen kunnen ook hogere druk aan, want bij fietsen is 3bar sowieso minimum.
Helemaal vanaf leeg is het natuurlijk wel onhandig.
Ik ben gisteren naar de winkel geweest en ze gaan contact opnemen met Nomad om te vragen of dit onder garantie valt.Ramzzz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:13:
[...]
Lijkt me 1) domme pech, en 2) een fabricagefout.
Garantie? Reparatie door/via leverancier?
Nederlands merk, zou minimaal iets moeten aanbieden, al dan niet onder garantie/tegen betaling.
Louzy#2475
Mijn opa zei wel eens "Als een Nederlander niet klaagt dan moet je 'm reanimeren"g00gle schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:05:
Vind het zo moeilijk voor te stellen dat mensen zich zo ongelofelijk kunnen irriteren aan geluid op een camping. Dan moet je misschien gaan wild kamperen als je volledige rust wil. Geluid van haringen de grond inslaan, luchtbedden die worden opgeblazen elektrisch, tenten sups, caravan pootjes met de boormachine, het hoort er allemaal bij vind ik. Dat zijn camping geluiden. En wees eerlijk, dat gaat gelukkig niet de hele dag door toch ;-)
Maar deze discussie komt ongeveer elke 6 weken terug, ook wel grappig.
Laatst op de camping merkte ik ook dat ik me irriteerde ergerde aan mensen die het toegangshek gewoon dicht lieten vallen, want de vogeltjes die om mij heen op de grond zaten/liepen vlogen dan allemaal weg.
Zelf probeer ik altijd zo stil mogelijk te zijn, dus ik sloot zelf dat hek altijd zachtjes.
Een paar maanden geleden ben ik nog met een hele club in de leeftijd van 16 t/m 50+ op een kleine camping geweest. We hadden onze tentjes nog niet uitgepakt of de buurvrouw kwam al langs: "Jullie gaan toch niet keten he?" En ik zag andere mensen ook al kijken.. We moesten wat accu's laden, dus we hebben wat laders tevoorschijn gehaald en die stonden even later ook lekker wat lawaai te maken (ventilatortje in elke lader..) dus de (Nederlandse) buren in een camper gaven daarom ook wat boze blikken, terwijl je die dingen op een paar meter afstand al nauwelijks hoort.
We hebben wel zitten drinken, maar om 22:00 zijn we netjes gaan slapen. En toen ik net lekker in mijn slaapzak lag hoorde ik klik Brrrrrrrrrrrrrrr, de airco van de camper die naast ons stond.
"men ziet de splinter in andermans oog, maar niet de balk in zijn eigen"_Eend_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:33:
We hebben wel zitten drinken, maar om 22:00 zijn we netjes gaan slapen. En toen ik net lekker in mijn slaapzak lag hoorde ik klik Brrrrrrrrrrrrrrr, de airco van de camper die naast ons stond.