Statische last mag veel hoger zijn hoor. 75 is al rijdend. Een beetje auto kan tegenwoordig op z'n dak liggenbarrymossel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:05:
[...]
Onze auto mag schijnbaar maar 75kg dragen op het dak. Geen idee of dat tijdens rijden is, maar wel iets om mee rekening te houden.
Ik heb 1x een berg op gefietst, slechts 500 hoogtemeters, maar wel met een kar met 2 kinderen erachter a 60kg..... dat nooit meerLordSinclair schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:20:
[...]
Ik doe denk ik andere dingen op een vakantie. Ik ga namelijk niet "even" een bergpas op fietsen (of hopen op ov naar het beginpunt) voor een mooie hike nog verder de berg op.
Maar als dat je ding is, vooral rond de plek hangen waar je voertuig staat, ja dan werkt het wel.
Mijn tent is meer een soort basecamp waarvanuit ik een spinnenweb aan activiteiten doe in de omgeving.
Als we een mooie bergpas willen zien dan parkeren we bij de bergpas en gaan daar wandelen. Daarna verder naar de volgende locatie, ipv terug naar dezelfde camping waar we vandaan kwamen. Of we blijven gewoon een nachtje slapen bovenop de berg.
Zo hebben we in Noorwegen een week gedaan over een stukje weg van 50km, bovenin het hooggebergte rond de sneeuwgrens. Dichtstbijzijnde camping was ruim een uur rijden.
Het een is niet beter dan het ander. Een camper leent zich er beter voor om als een slang door een gebied te trekken ipv als een spin
Ik ben nieuwsgierig, Noorwegen is natuurlijk erg vrij in waar je gaat staan, zijn de Alpenlanden dat bijvoorbeeld ook? Kan mij zomaar voorstellen dat zomaar overal overnachten niet is toegestaan.pirke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:17:
[...]
Ik heb 1x een berg op gefietst, slechts 500 hoogtemeters, maar wel met een kar met 2 kinderen erachter a 60kg..... dat nooit meer
Als we een mooie bergpas willen zien dan parkeren we bij de bergpas en gaan daar wandelen. Daarna verder naar de volgende locatie, ipv terug naar dezelfde camping waar we vandaan kwamen. Of we blijven gewoon een nachtje slapen bovenop de berg.
Zo hebben we in Noorwegen een week gedaan over een stukje weg van 50km, bovenin het hooggebergte rond de sneeuwgrens. Dichtstbijzijnde camping was ruim een uur rijden.
Het een is niet beter dan het ander. Een camper leent zich er beter voor om als een slang door een gebied te trekken ipv als een spin
edit; in Zwitserland verboden zie ik (dus dan moet je toch weer terug naar je camping, of de volgende). En in Oostenrijk mag je wel overnachten in je camper langs de weg, maar geen stoelen of tafels buiten zetten (ook niet echt het buitenleven gevoel dan).
[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 26-03-2024 21:32 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
@LordSinclair in de meeste landen mag je gewoon langs de weg of op een parkeerplaats overnachten mits je geen campinggedrag vertoont, oftewel geen stoelen/tafel/bbq buiten. Nu wordt een stoel om even in het zonnetje te zitten vaak wel gedoogd hoor, zeker als er geen publiek bankje beschikbaar is en niemand er last van heeft.
In Scandinavië en Schotland ben je wel vrij om overal te kamperen, maar daar is de eigenlijke bedoeling dat je vrij bent om met een tentje overal te kamperen, niet om met een camper of caravan uitgebreid alles buiten te zetten op een parkeerplaats langs de weg... En al helemaal geen joekel van een voortent
Met gemotoriseerd vervoer mag je ook niet zomaar door de natuur gaan crossen. In de praktijk is het al snel dus ook overnachten langs de weg en op parkeerplaatsen. Als je niet direct aan een doorgaande weg staat maar ergens bij een meertje dan kun je daar prima tafels en stoelen buiten zetten. Maar ook daar kun je beter geen uitgebreide voortent met feestelijke lichtslang opzetten met je muziek op standje 100. Je bent in de natuur en hebt rekening te houden met alle levende flora en fauna om je heen, mede kampeerders inbegrepen. In mijn ogen is het daar beter vertoeven dan op de gemiddelde camping waar respect regelmatig ver te zoeken is. Maar goed, ieder zn ding 
Wat betreft het buitengevoel heb ik dat meer als we lekker vrij in de natuur zijn dan op een hutjemutje camping.
En heel eerlijk, in het noorden is het best koud (ook zomers kan het richting vriespunt gaan), dan vind ik 's ochtends en 's avonds in de camper eten helemaal niet erg... Lunchen is dan een picknick ergens met mooi uitzicht.
Random greep uit wat fotos uit mn tweakers album (die ik eerder al een keer heb gepost) om je een beeld te geven hoe een camper vakantie zonder campings aan te doen er uit ziet:
:strip_exif()/f/image/eNv0JamRXmyxrhAz1ehWDNds.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G5bFwnXuqNK07BARFi5xADC6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R19HeKuZaaHidIB5BHhbTF4T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6lJlNG3lNhhkMW0nVoVoR24b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YyfjT7QLounCBJoFNJwq2FKy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XUtZIxRSpde13EgcxIX1fFqO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hCkkPAkbCRQbKjkHIl4P7gwa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iu83TNF42iHael8H0SxbJEkS.jpg?f=fotoalbum_large)
In Scandinavië en Schotland ben je wel vrij om overal te kamperen, maar daar is de eigenlijke bedoeling dat je vrij bent om met een tentje overal te kamperen, niet om met een camper of caravan uitgebreid alles buiten te zetten op een parkeerplaats langs de weg... En al helemaal geen joekel van een voortent
Wat betreft het buitengevoel heb ik dat meer als we lekker vrij in de natuur zijn dan op een hutjemutje camping.
En heel eerlijk, in het noorden is het best koud (ook zomers kan het richting vriespunt gaan), dan vind ik 's ochtends en 's avonds in de camper eten helemaal niet erg... Lunchen is dan een picknick ergens met mooi uitzicht.
Random greep uit wat fotos uit mn tweakers album (die ik eerder al een keer heb gepost) om je een beeld te geven hoe een camper vakantie zonder campings aan te doen er uit ziet:
:strip_exif()/f/image/eNv0JamRXmyxrhAz1ehWDNds.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G5bFwnXuqNK07BARFi5xADC6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R19HeKuZaaHidIB5BHhbTF4T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6lJlNG3lNhhkMW0nVoVoR24b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YyfjT7QLounCBJoFNJwq2FKy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XUtZIxRSpde13EgcxIX1fFqO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hCkkPAkbCRQbKjkHIl4P7gwa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iu83TNF42iHael8H0SxbJEkS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pngdnKNET2nRK0hiQa5uLvjS.jpg?f=fotoalbum_large)
Wordt daar altijd een beetje jaloers van
Hoe vinden de kids het? Die van ons vinden het al een "ramp" als we gaan verkassen naar de volgende camping ivm gemaakte vriendjes. Je bent nu wel wat meer op elkaar aanwezen (wat uiteraard ook helemaal prima is).
Hoe vinden de kids het? Die van ons vinden het al een "ramp" als we gaan verkassen naar de volgende camping ivm gemaakte vriendjes. Je bent nu wel wat meer op elkaar aanwezen (wat uiteraard ook helemaal prima is).
De leukste vriendjes hebben ze gehad op random plaatsen waar ook een ander gezin met kinderen stond. Meertje of beekje is vaak een goede gok. Met park4night kun je leuke plekjes vinden.JaMaaT schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:52:
Wordt daar altijd een beetje jaloers van![]()
Als ze leuke speelkameraadjes hebben blijven we vaak een nachtje langer, dus 2-4 nachten ipv 1-3. Als we dan verder trekken vinden ze het wel jammer, maar ze hebben weinig keus
Het is ook maar net wat ze gewend zijn.
@pirke Dat ziet er mooi uit. Maar ook met de tent, op campings, in Noorwegen is het geen kommer en kwel hoor 
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
@LordSinclair Noorwegen is gewoon een mooi land! Hoe je er verblijft doet er dan niet zoveel meer toe

Bij tentdoek zorgt voornamelijk UV-straling voor slijtage. Wanneer de tent in het donker op zolder ligt gebeurt er weinig mee. Daarom wordt de levensduur van een tent ook gemeten in vakantieweken.Hatsieflatsie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:13:
[...]
Mee eens, maar bij tenten speelt het ook mee dat naarmate ze langer opgeslagen worden, het tentweefsel steeds makkelijker kan scheuren. Dat probleem heb je minder snel met een nieuwe tent.
https://www.obelink.nl/ad...ng-gaat-een-tent-mee.html
Prachtig! Waar is de 5e foto genomen?LordSinclair schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:02:
@pirke Dat ziet er mooi uit. Maar ook met de tent, op campings, in Noorwegen is het geen kommer en kwel hoor
Lysebotn, je kan er schikken als je voor je tent zit. Paraglyders landen ook op de camping, je hoort opeens wat gesuis en dan landen ze opeens voor je.
:fill(white):strip_exif()/f/image/COdEIpEoyX8zwMpZIs1GtgS9.png?f=user_large)
En neem boodschappen mee.. je moet die hele weg omhoog om boodschappen te doen.
[ Voor 30% gewijzigd door LordSinclair op 27-03-2024 11:16 ]
Hebben jullie ervaring met het verven van de binnentent? Wij hebben een grote tunneltent en de binnentent is van katoen. Niet echt donker dus.
Nu was het idee om deze binnentent te zwart verven. Eerst dacht ik deze kan wel in de wasmachine, maar daar is hij te groot voor. Dus dacht om deze in het bad te gooien en daarbij de verf te doen. Nachtje laten liggen en dan kijken wat resultaat is. De verf die ik wil gebruiken is van Dylon en dan de intense black.
Nu was het idee om deze binnentent te zwart verven. Eerst dacht ik deze kan wel in de wasmachine, maar daar is hij te groot voor. Dus dacht om deze in het bad te gooien en daarbij de verf te doen. Nachtje laten liggen en dan kijken wat resultaat is. De verf die ik wil gebruiken is van Dylon en dan de intense black.
toen wij er stonden had de campingeigenaar een weddenschap met de basejumpers: land op de trampoline en je krijgt een krat bier. leverde leuke taferelen opLordSinclair schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:13:
[...]
Lysebotn, je kan er schikken als je voor je tent zit. Paraglyders landen ook op de camping, je hoort opeens wat gesuis en dan landen ze opeens voor je.
[Afbeelding]
En neem boodschappen mee.. je moet die hele weg omhoog om boodschappen te doen.
Romantische activiteiten in een tent met vele buren om je heen? Die slaan we liever over of hooguit als we met z'n 2-en zijn.pirke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:40:
[...]
Hoe en wanneer ga je romantische activiteiten met je partner ondernemen als je in dezelfde ruimte als de kinderen ligt? Een dun doekje helpt niet tegen het geluid, maar geeft in ieder geval wat visuele privacy
4-6 weken is wel lang hoor, hou ik niet volzuma schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:25:
[...]
Romantische activiteiten in een tent met vele buren om je heen? Die slaan we liever over of hooguit als we met z'n 2-en zijn.
Ach het is een binnentent, baadt het niet schaadt het niet zou ik zeggen. Wel ff opletten als het uit het bad komt of de verf op het ingenaaide bodemzeil wel vast zit. Anders gaat dat allemaal op je slaapspullen zitten. Zit het niet vast dan ff opzetten en alles schoonvegen met doekjes op het zeil. Geen oplosmiddelen of zeep gebruiken!Highfive95 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:49:
Hebben jullie ervaring met het verven van de binnentent? Wij hebben een grote tunneltent en de binnentent is van katoen. Niet echt donker dus.
ja, toen we nog een tent hadden...Highfive95 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:49:
vhal in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
In het bad had gekund maar uiteindelijk paste het min of meer in de wasmachine. Ik zou wel even kijken of het geen vlekken/grijze waas achter laat in je bad
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 27-03-2024 14:59 ]
Ja dat dacht ik ook, is maar een binnentent. Dus proberen waard inderdaad.zuma schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:34:
[...]
Ach het is een binnentent, baadt het niet schaadt het niet zou ik zeggen. Wel ff opletten als het uit het bad komt of de verf op het ingenaaide bodemzeil wel vast zit. Anders gaat dat allemaal op je slaapspullen zitten. Zit het niet vast dan ff opzetten en alles schoonvegen met doekjes op het zeil. Geen oplosmiddelen of zeep gebruiken!
Tip voor bodemzeil is wel een goede inderdaad.
Ziet er goed uit.vhal schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:57:
[...]
ja, toen we nog een tent hadden...
vhal in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
In het bad had gekund maar uiteindelijk paste het min of meer in de wasmachine. Ik zou wel even kijken of het geen vlekken/grijze waas achter laat in je badAnders heb je mogelijk van die industriële wasmachines bij de tankstations
Wasmachine gaat niet lukken want daar past hij niet in. Industriële wasmachine zou wel kunnen, maar weet niet of dat zou handig is met de verf. Denk niet dat ze dit op prijs zullen stellen.
Wellicht toch maar even een speciekuip kopen, kost ook de wereld niet en wil niet mijn bad vernaggelen. Zit er niet op te wachten om dadelijk een grijs bad te hebben

Denk dat we het gewoon gaan proberen.
@vhal merkte je ook temperatuurverschillen (is natuurlijk compleet subjectief). Het begint met een zwarte binnentent wel wat te lijken op het 'Black & Fresh' principe dat je her en der (o.a. Decathlon) ziet.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De binnentemperatuur heeft meer te maken met de kleur van de buitentent. Ik heb zelf gekampeerd in zowel een donkergroene tent als in een lichtgroene. Beide waren oncomfortabel polyester maar het verschil is wel merkbaar: De donkere tent was warmer maar donkerder, de lichte tent was koeler (alsnog warm) maar lichter. Uitslapen was er in beide gevallen niet echt bij
Ik heb zelf geen ervaring met de moderne fresh&black tenten en dergelijke, maar het klinkt als het beste van twee werelden. Helemaal mooi als het dan ook nog (technisch) katoen is.
Ik heb zelf geen ervaring met de moderne fresh&black tenten en dergelijke, maar het klinkt als het beste van twee werelden. Helemaal mooi als het dan ook nog (technisch) katoen is.
@Kevinns
Hier is de tent van technisch katoen in de beige kleur. Het gaat er mij om dat de binnentent wat donkerder is zodat je niet vroeg in de ochtend meteen wakker wordt van het licht dat naar binnenkomt.
De nieuwe tenten van hetzelfde merk hebben overigens allemaal een zwarte binnentent.
Hier is de tent van technisch katoen in de beige kleur. Het gaat er mij om dat de binnentent wat donkerder is zodat je niet vroeg in de ochtend meteen wakker wordt van het licht dat naar binnenkomt.
De nieuwe tenten van hetzelfde merk hebben overigens allemaal een zwarte binnentent.
Mijn bericht was een reactie op die van @franssie . Ik vind het een goed idee van je! Ik heb op meerdere plekken succesverhalen gezien. Enige risico is een klein beetje krimp, maar over het algemeen loopt dat wel los geloof ik.Highfive95 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:31:
@Kevinns
Ik had ook deze plannen met onze (toen nog te kopen) vouwwagen. Uiteindelijk hebben we een nieuwer model gekocht waar de binnententen al standaard verduisterd waren.
Ik mag graag slapen met de tentdeuren wijd open. Ik lig toch ergens achterin en niemand die dat opvalt. Niets is lekkerder dan met de frisse lucht te slapen en met de ochtendzon op je giechel wakker te worden.Ook als ik in een klein tentje lig met binnentent dan rits ik nog altijd alles open en laat ik hooguit het gaas wel zitten. Ook niet te versmaden is slapen in een hangmatsysteem of onder een tarp Noem mij maar gek maar ik vindt dat veel lekkerder, veel meer in contact met de natuur en open lucht..Highfive95 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:31:
@Kevinns
<knip.
Het gaat er mij om dat de binnentent wat donkerder is zodat je niet vroeg in de ochtend meteen wakker wordt van het licht dat naar binnenkomt.
Mwoah, niet echt naar mijn herinnering. Wel dat het in de ochtend wat langer donker bleef en daar was het uiteindelijk om te doenfranssie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:18:
@vhal merkte je ook temperatuurverschillen (is natuurlijk compleet subjectief). Het begint met een zwarte binnentent wel wat te lijken op het 'Black & Fresh' principe dat je her en der (o.a. Decathlon) ziet.
Weinig zo leuk als de jaloerse blikken van je buren ‘s ochtends op het veldje na een potje romantisch knuffelen. 😝zuma schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:25:
[...]
Romantische activiteiten in een tent met vele buren om je heen? Die slaan we liever over of hooguit als we met z'n 2-en zijn.
Die fresh& black zijn bijna van aluminiumfolie om de warmte buiten te houden, ademen doet het niet dus er zitten vaak flinke ventilatierooster in, zelfs met dubbel dak bij sommige modellen. Het zwarte is echt alleen voor wat minder licht in de ochtend.franssie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:18:
Mijn broertje is er erg blij mee, ik heb liever gewoon katoen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Have fun! Ik vertrek maandag voor een weekje in de Harz en aansluitend in het weekend een verjaardag in BrandenburgBommes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:16:
Het is tento'clock..
[Afbeelding]
Dit weekend met de auto caravan combi lekker naar de camping.
[Afbeelding]

We've got that ring of confidence
Of een autoambulance met auto meeslepenpirke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:56:
[...]
Met een camper ga je normaliter niet naar een camping om dat als thuisbasis te beschouwen en van daaruit de omgeving te verkennen.
Je gaat x nachtjes op een camping (of camperplaats) staan om van de faciliteiten te genieten, daarna trek je door naar je attractie (of supermarkt), van daaruit trek je door naar de volgende attractie of camping/camperplaats/parkeerplaats bij een meertje.
Als je toch vanuit de camping op pad wilt kun je ook fietsen meenemen, of met het OV naar het centrum van een grote stad.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Slapen in een F1 hotel in Stuttgart en ik hoorde de buren rampetampen, ik heb de tv zacht gezet en lekker mee genotenzuma schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Moraal: dus het hoeft niet in een tent of caravan te zijn, hoewel op de camping ook het nodige gehoord (gezien als ze een lampje aan hadden staan tijdens de actie)
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
:strip_exif()/f/image/V8NpLvmdQAyAQZay0W6NbhDo.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is nog best rustig hier
Ondertussen regent het ook een beetje, gelukkig was het droog toen we de voortent op aan het zetten waren.
:strip_exif()/f/image/85ifQZAV9VOsbm1obuP7SQKv.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben onze eerste camping luch ook alweer op: zak paprika chips en 2 Affligem blondjes
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Leuk veldje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Have fun @Bommes !
Ben er vorig jaar ook geweest, iets later in het jaar maar de temperatuur zat tegen 0 graden
Ben er vorig jaar ook geweest, iets later in het jaar maar de temperatuur zat tegen 0 graden
@bommes
Krijg spontaan zin om ook te gaan kamperen. Heel gaaf veld welke regio ongeveer?
Krijg spontaan zin om ook te gaan kamperen. Heel gaaf veld welke regio ongeveer?
@Hans Esselink Nivon camping in Oisterwijk Noord Brabant.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nu herken ik het ook. Leuke camping in een prachtige omgeving. Veel plezier!
Nice, veel plezier. Daar zijn wij een paar jaar terug ook geweest. Alleen dan in de zomervakantie en toen was het heerlijk weerBommes schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:46:
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ziet er goed uit!
Ik kende de hele keten niet eens, om eerlijk te zijn... En in Noord Brabant ben ik als Fries ook nog nooit echt geweest. De weekendjes doen we altijd wat dichterbij (Drenthe, Overijssel) en de langere trips naar het buitenland. Misschien maar eens een lang weekend NB op de planning zetten.
Ik kende de hele keten niet eens, om eerlijk te zijn... En in Noord Brabant ben ik als Fries ook nog nooit echt geweest. De weekendjes doen we altijd wat dichterbij (Drenthe, Overijssel) en de langere trips naar het buitenland. Misschien maar eens een lang weekend NB op de planning zetten.
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Nivon is dan ook geen keten. Het is een vereniging met op een aantal plekken een "natuurvriendenhuis" (een soort van hostel), en daar kun je op sommige locaties ook bij kamperen. Je zult er dan ook niet snel reclame van tegen komen.JanHenk schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:34:
Ziet er goed uit!
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
@JanHenk
Kende je Nivon niet? Jij was toch ook wel van groen?
Het is net zoiets als De Groene Koepel (natuurkampeerterreinen), Vekabo en SVR, maar dan ook veel gericht op accomodaties. Dat zijn allemaal stichtingen of verenigingen.
Kende je Nivon niet? Jij was toch ook wel van groen?
Het is net zoiets als De Groene Koepel (natuurkampeerterreinen), Vekabo en SVR, maar dan ook veel gericht op accomodaties. Dat zijn allemaal stichtingen of verenigingen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij zijn alle Nivon kampeerterreinen ook aangesloten bij De Groene Koepel. Maar in ieder geval andersom, met je lidmaatschap van Nivon mag je ook op alle natuurkampeerterreinen staan.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Andersom ook als ik het goed heb.
Wij waren van beide nog geen lid, en hebben gisteren bij aankomst het groene boekje gekocht.
In augustus gaan we tijdens Castlefest ook op een natuurkampeerterrein kamperen, dus weer hadden het boekje toch nodig.
De Ruigenhoek in Noordwijk.
Maar voor nu in ieder geval een goede kampeer morgen
Wij waren van beide nog geen lid, en hebben gisteren bij aankomst het groene boekje gekocht.
In augustus gaan we tijdens Castlefest ook op een natuurkampeerterrein kamperen, dus weer hadden het boekje toch nodig.
:strip_exif()/f/image/Cnexf6OLM9vWnLxc4jVsMPrL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Bommes op 29-03-2024 09:58 ]
Sssst niet teveel reclame maken.... Straks wordt het als maar drukker op die mooie campings van het nivonBommes schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:46:
Huizen zitten vaak al (te) vol genoeg dus nivon wordt niet arm.
Hit ook veel gedaan vroeger. Altijd de backpack verkeerd inpakken want de sixpacks bier moeten wel binnen handbereik zijn tijdens het wandelen, dus dan toch maar de zware dingen bovenaan. Heb nog een hele zolder vol met lichte kampeerspullen, want hoe minder gewicht (en ruimte) de kampeerspullen innamen hoe meer ruimte voor bierBommes schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:16:
Gaaf, vroagah bij de scouting ook erg veel met de rugzak onder weg geweest.
De Hit, de Zout, Closhard rail, enz
Erg gaaf altijd.
En flessen juttertje in een stenen fles meenemen, want dat gewicht maakte niet uit natuurlijk
Kan me nu bijna niet voorstellen als ik weer de bagage aanhanger aan het volladen ben hoeveel zooi we wel niet meenemen.
Ho ho, niet liegen. De Ruigenhoek is in Noordwijkerhout. Gevoelig puntje hierBommes schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:56:
[Afbeelding]
Wij zijn lid van De Groene Koepel (natuurkampeerterreinen) en de SVR inderdaad. Ik zie nu dat de kampeerterreinen die worden beheerd door Nivon ook gewoon op de website natuurkampeerterreinen staan. Je ziet de eigenaar/beheerder echter niet in een oogopslag. Maar dat kun je wel zien als je de bewuste campings aanklikt.Gonadan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:49:
@JanHenk
Kende je Nivon niet? Jij was toch ook wel van groen?![]()
Weer wat geleerd.
Noem je dit lopen? volgens mij zit je gewoon in zo'n gele racewagenHopjesvla79 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:01:
[Afbeelding]
hier ook op weg naar een tweetal natuurkampeerterreinen (Schoonenberg + Klein Hemelrijk), moet er wel elke keer eerst een 20 km voor lopen :-)
Veel plezier!
Sorry sorry..Ozzie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:33:
[...]
Ho ho, niet liegen. De Ruigenhoek is in Noordwijkerhout. Gevoelig puntje hier
Was nog aan het twijfelen om Lisse te schrijven
Nou, gisteren was het EINDELIJK zover.. De camper is opgehaald!
Vandaag stond ie lekker in de stalling, morgen valt het weer hopelijk een beetje mee want dan willen we hem gaan inrichten en zorgen dat ie helemaal van ons wordt. We gaan het meemaken =)
Bij deze in ieder geval een paar pics!
Vandaag stond ie lekker in de stalling, morgen valt het weer hopelijk een beetje mee want dan willen we hem gaan inrichten en zorgen dat ie helemaal van ons wordt. We gaan het meemaken =)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Veel veilige pret kilometersTgR_KILLER schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:47:
Nou, gisteren was het EINDELIJK zover.. De camper is opgehaald!![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Heel erg gaafTgR_KILLER schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:47:
Nou, gisteren was het EINDELIJK zover.. De camper is opgehaald!![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hier ligt ons meisje eindelijk in haar caravan bedje te pitten en is de drank op tafel gekomen. De regen tikt ondertussen flink op het tent doek.
:strip_exif()/f/image/4V2amO4WAY2Zem921S46dMZG.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een klein electrisch (blaas) kacheltje is het goed vol te houden in de voortent.
Weervoorspelling is niet al te best. Zondag gelukkig wel, dan hebben we kaartjes voor de Keukenhof, maar zaterdag en maandag vallen wat tegen. Misschien toch maar een keertje niet kamperen met Pasen.
@Bommes we moeten je nog wel een spoedcursus knappe whisky geven zie ik al.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@TgR_KILLER dikke bak man!
ik ben lichtelijk jaloers! Veel fijne vakanties en veilige kilometers toegewenst!
Dit is de rommel van mijn vrouw, die drinkt Old Fashioned, dat moet met Bourbon zegt zeGonadan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:00:

Ik houd het bij Singles, en ben na vanavond bijna door mijn flesje Glen Moray heen.
Dank voor de herinnering, net een nieuwe fles Glen Moray meegenomen van de Gall & GallBommes schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:07:
[...]
Ik houd het bij Singles, en ben na vanavond bijna door mijn flesje Glen Moray heen.
Leuke locatie wel, zet het ff op mijn shortlist 👍Bommes schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:11:
[Afbeelding]
Het is nog best rustig hier![]()
Ondertussen regent het ook een beetje, gelukkig was het droog toen we de voortent op aan het zetten waren.
[Afbeelding]
We hebben onze eerste camping luch ook alweer op: zak paprika chips en 2 Affligem blondjes
Ook redelijk in de buurt van Efteling en L&DD
We hadden zelf het plan om met Pasen weg te gaan maar eerlijk gezegd heb ik er tot op heden geen spijt van
Uiteindelijk hebben we maar keukeninventaris geshopt bij de blauwgele grutter
[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 30-03-2024 19:38 ]
Komende zomer gaan wij eerst naar Noord Italië, net boven de Stelvio, we willen daarna nog een week in de Vogezen overnachten met de tent.
We hebben twee campings op het oog. Heeft iemand toevallig ervaring met onderstaande campings?
- Camping Sites and Landscapes Au Clos de la Chaume
- Camping La Sténiole
We hebben twee campings op het oog. Heeft iemand toevallig ervaring met onderstaande campings?
- Camping Sites and Landscapes Au Clos de la Chaume
- Camping La Sténiole
Ruigenhoek is het collegaterrein van het terrein waar ik als vrijwilliger actief ben. Ze hebben daar voor caravans geloof ik stroomaansluitingen. Dus veel plezier daar! Op het castlefest lopen ook altijd een paar vrienden van mij rond. Schijnt leuk te zijn als je daar van houdt.Bommes schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:56:
[Afbeelding]
Idd want ik zie hier alleen maar bocht staanGonadan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:00:
Balvenie Double wood of een Dalwhinnie, goede billige single malts voor op de camping.
Ik was met het gezin heerlijk aan het kamperen op het Paaskamp van het tipiforum. We zaten nabij Borkel aan de Belgische grens en het weer viel alleszins 100% mee. Meeste regen viel als ik sliep, de rest viel erg mee. Kou geen last van gehad met al die vuurtjes en de tentkachel uiteraard.
Zondag traditionele high thee, waar iedereen iets leuks bakt op zijn manier en dat uitstalt zodat iedereen wat naar zijn gading kan eten. Wij zijn voor een gevuld brood met een groenten ei mix gegaan. Zaterdagavond heeft mijn vrouw de mix gemaakt, dochter het deeg gekneed en ik op zondag ochtend de boel afgebakken.
Op zaterdag nog een flinke wandeling gemaakt voor mijn doen. Zo'n 15 km afgelegd met een grote lus via de plateaux, een stuk Belgie en dan weer omhoog naar Schaft en door terug naar de camping bij Borkel. Toch leuk zo'n knooppuntenkaart. Kan je zo een wandeling in elkaar flansen.
Maandag alles droog kunnen inpakken en daarna nog tot 17u in de stoel gezeten en wat nakletsen met wat nablijvers in het zonnetje.
Verder nog lekker met de handboog geschoten. Kortom een goed paasweekend!
:strip_exif()/f/image/o8QnuB3rzp6YMCE4IR9MLfJJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UOTRvhwz6AfKEelWsxQWOWcB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bz5dkmuJIKpQGFfNiSGlxfot.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/36tPCalUByJQ46iWLTxLdHOI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dvzuTjEiZSsr4Qq5udgfn9bF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q3zGuERBQ8rAoC1jJeVItagD.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag traditionele high thee, waar iedereen iets leuks bakt op zijn manier en dat uitstalt zodat iedereen wat naar zijn gading kan eten. Wij zijn voor een gevuld brood met een groenten ei mix gegaan. Zaterdagavond heeft mijn vrouw de mix gemaakt, dochter het deeg gekneed en ik op zondag ochtend de boel afgebakken.
Op zaterdag nog een flinke wandeling gemaakt voor mijn doen. Zo'n 15 km afgelegd met een grote lus via de plateaux, een stuk Belgie en dan weer omhoog naar Schaft en door terug naar de camping bij Borkel. Toch leuk zo'n knooppuntenkaart. Kan je zo een wandeling in elkaar flansen.
Maandag alles droog kunnen inpakken en daarna nog tot 17u in de stoel gezeten en wat nakletsen met wat nablijvers in het zonnetje.
Verder nog lekker met de handboog geschoten. Kortom een goed paasweekend!
:strip_exif()/f/image/o8QnuB3rzp6YMCE4IR9MLfJJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UOTRvhwz6AfKEelWsxQWOWcB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bz5dkmuJIKpQGFfNiSGlxfot.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/36tPCalUByJQ46iWLTxLdHOI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dvzuTjEiZSsr4Qq5udgfn9bF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q3zGuERBQ8rAoC1jJeVItagD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E5BPnKmUo6iRQutqnGavxfMt.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen zaterdag ons busje ingeladen tussen de regen door. Was wel weer even werk om alles een plekje te geven maar het is gelukt
. Nog even een paar (binnen) shots
volgend weekend voor het eerst weg. Nu weet ik wel dat het weer niet te vertrouwen is, maar zaterdag 23 graden? Kom maar door! 
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Mooie bus! Ik heb nog een tip voor je. Als je een vriendelijke en goede buskampeerder wil worden dan zou ik kijken of je nog een paar flinke rijplaten ergen aan je bus kan monteren. Bijvoorbeeld aan een achterdeur of op het dak. Waarom denk je dan? Nou als campingbeheerder moet ik altijd huilen als iemand weer dikke zwarte strepen op het grasveld trekt bij het manoeuvreren/wegrijden op een nat grasveld. Wij hebben dan ook op de camping een set rijplaten te leen liggen. En dan nog heb je van die eigenwijze drollen die denken het wel zonder af te kunnen. En zitten wij weer met de schade te kijken. een goede buskampeerder denkt daar zelf altijd bij na. Ruime bochten maken, altijd proberen zoveel mogelijk 'heuvel' af te rijden en niet er tegen op en bij twijfel altijd ff de rijplaten gebruiken.TgR_KILLER schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:48:
Afgelopen zaterdag ons busje ingeladen tussen de regen door. Was wel weer even werk om alles een plekje te geven maar het is gelukt. Nog even een paar (binnen) shots
volgend weekend voor het eerst weg. Nu weet ik wel dat het weer niet te vertrouwen is, maar zaterdag 23 graden? Kom maar door!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wij hebben deze jongens liggen: https://www.ho-michielsen...f-road-150x45cm-aluminium
Ik snap je punt, echter is hij zonder de rijplaten geen goede en vriendelijke buskampeerder?zuma schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:51:
[...]
Mooie bus! Ik heb nog een tip voor je. Als je een vriendelijke en goede buskampeerder wil worden dan zou ik kijken of je nog een paar flinke rijplaten ergen aan je bus kan monteren. Bijvoorbeeld aan een achterdeur of op het dak. Waarom denk je dan? Nou als campingbeheerder moet ik altijd huilen als iemand weer dikke zwarte strepen op het grasveld trekt bij het manoeuvreren/wegrijden op een nat grasveld. Wij hebben dan ook op de camping een set rijplaten te leen liggen. En dan nog heb je van die eigenwijze drollen die denken het wel zonder af te kunnen. En zitten wij weer met de schade te kijken. een goede buskampeerder denkt daar zelf altijd bij na. Ruime bochten maken, altijd proberen zoveel mogelijk 'heuvel' af te rijden en niet er tegen op en bij twijfel altijd ff de rijplaten gebruiken.
Wij hebben deze jongens liggen: https://www.ho-michielsen...f-road-150x45cm-aluminium
Zou zoiets daadwerkelijk minder werken?
https://www.obelink.nl/milenco-grip-onderlegplaten.html
Het hangt er van met hoeveel schaamrood iemand uitstapt als hij/zij realiseert wat voor ramp ze hebben voltrokken met hun gegraaf in het grasveld. En er zijn er meer dan zat die zonder of blikken of blozen niet eens uitstappen en wegrijden van het terrein. Ik moet dan soms echt de neiging onderdrukken om de persona non-grata knop in het systeem in te drukken. Er is verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid.JaMaaT schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:01:
[...]
Ik snap je punt, echter is hij zonder de rijplaten geen goede en vriendelijke buskampeerder?
Nu ff over die rubber 'slippertjes' van obelink: Een keer aanzetten en die dingen liggen ook 10cm dieper in de grond, iets achter het wiel of ze worden gelanceerd naar achteren. Met die dingen krijg je niet eens een volgeladen persoonswagen van zijn plek. Lapmiddelen en feel good plaatjes noem ik ze maar. Ze doen vrij weinig bij hogere gewichten (lees: busje). Maar daar komt men vaak helaas alleen achter als het kwaad al geschiedt is. Nogmaals vaak onwetendheid en soms lompe onverschilligheid.
Mooie Camperbus
Zit de staander van het tafeltje niet in de weg bij het zitten op het bankje? of kan je die weg klappen o.i.d.?
Thanks!kiefty14 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:49:
[...]
Mooie Camperbus![]()
Zit de staander van het tafeltje niet in de weg bij het zitten op het bankje? of kan je die weg klappen o.i.d.?
Tafel staat nu op de meest achterste stand zodat de voorstoel meer ruimte heeft. Die tafel kan je nog een stuk naar voor bewegen waardoor je meer ruimte krijgt. Hoe wij hem uiteindelijk echt gaan gebruiken in de praktijk gaan we meemaken
Die rijplaten heb je weinig aan. We hebben ze 1x gebruikt op een gladde klei helling, na 2x spinnen waren de "grip vinnen" al weggesleten, en de derde keer kwam er een gat in de rijplaten. Uiteindelijk met hydraulisch levelsysteem de camper opgetild en kiezels onder de voorwielen gelegd, dat gaf genoeg grip.
Het is wel grappig dat de reviews op die site allemaal lyrisch zijn over dit product maar dat er geen één van de reviewers het ook gebruikt hebben.JaMaaT schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:01:
[...]
Ik snap je punt, echter is hij zonder de rijplaten geen goede en vriendelijke buskampeerder?
Is lucht afblazen uit de banden beter, mits je wel een 12V compressor bij je hebtpirke schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:20:
Die rijplaten heb je weinig aan. We hebben ze 1x gebruikt op een gladde klei helling, na 2x spinnen waren de "grip vinnen" al weggesleten, en de derde keer kwam er een gat in de rijplaten. Uiteindelijk met hydraulisch levelsysteem de camper opgetild en kiezels onder de voorwielen gelegd, dat gaf genoeg grip.
* aReaRe noteert op kladblok ook hard neuswiel vervangen door neuswiel met luchtband.
Nat gras op natte kleigrond en een lichte helling. We moesten twee meter omhoog om met de voorwielen op een grintpad te komen, het grintpad uitbreiden met een klein zijpaadje was het makkelijkst nadat de oprijplaten na 3x spinnen doorgesleten waren.aReaRe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:24:
[...]
Is lucht afblazen uit de banden beter, mits je wel een 12V compressor bij je hebtIk rij de caravan met de mover met dit soort natte plekken de plek op met lagere banddruk die ik naderhand weer op druk breng met die 12V compressor, en waar mogelijk gebruik maken van de zwaartekracht. Camping in Hulsberg (Hemeltje) is anders niet met de caravan / camper niet te dien vanwege de terrassen.
* aReaRe noteert op kladblok ook hard neuswiel vervangen door neuswiel met luchtband.
Lucht uit de banden laten... Liever niet als het niet hoeft. Die 2 wieltjes moeten ruim 5 ton voorttrekken, daar ga ik niet mee experimenteren. Ik heb een goede Makita compressor bij.
Ik heb de banden overigens al flink lager dan de door de fabrikant aanbevolen spanning (4,5 bar ipv 5,5 bar). Beetje rekenwerk op basis van werkelijke belading, eigenschappen vd band en 20% marge. En dat is nog steeds aan de harde kant, maar normaliter liever iets te hard dan iets te zacht, ook om verschillen tussen links en rechts op te vangen. Zonder 20% marge zou ik op 3,6 bar voor de voorwielen uitkomen.
Achter scheelt het minder, daar zit ik slechts 0,4 bar onder de aanbevolen spanning. Nog steeds erg hard, maar ik wil de extra marge hebben omdat ik het beladingsverschil tussen de middelste en achterste as niet weet, op de weegbrug kan ik ze alleen samen wegen, dus ik ga uit vd maximale asbelasting +20% marge (in de berekening dus 20% overgewicht op de as) en bereken daar de bandenspanning voor.
Bij wisselende belading (wel of geen fietsen mee, volle of lege watertank, etc) is het ook onmogelijk om statisch te berekenen wat het effect is op alle 3 de assen. Alleen als je de twee achterassen als 1 as beschouwt kun je een statische berekening maken (kracht maal arm). Bij 3 assen heb je per definitie een dynamisch veersysteem wat je eigenlijk alleen in een computersimulatie kan nabootsen, mits je ook alle veerconstantes weet (waarbij zelfs de banden ook meetellen als veer). Erg lastig om dat nauwkeurig te doen. Bij vrachtwagens worden assen die dicht bij elkaar zitten daarom ook altijd als 1 as beschouwd zodat een simpele statische berekening te doen is, en dan wat marge erop en klaar.
In de praktijk rijdt hij merkbaar fijner met volle watertank dan met een bijna lege, dan stuitert het bestek goed
Een beetje offtopic gezien waar ik op reageer, maar wel een leuk en belangrijk onderwerp voor de gemotoriseerde kampeerder. Zo is het heel verrassend om je te realiseren dat je een as flink zwaarder kan belasten dan wat je aan lading toevoegt: als je 100kg op een halve tot hele meter achter de achteras toevoegt, dan kan er zomaar 150kg belasting op de achteras bijkomen en -50kg op de vooras
[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 04-04-2024 01:06 ]
Nou om eerlijk te zijn heb ik er ook wel eens over nagedacht hoor. Niet zozeer dat ik er last van heb of dat een vouwwagen zo zwaar is, maar je hebt van die veldjes waar je met simpele voorwielaandrijving wellicht best wel eens grip kunt verliezen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
toch werkt dat perfect, menig off-roader doet dat ook. je banden kunnen dat prima hebben zolang je niet daarna zonder op te pompen weer de normale weg op gaat en 80+km/u gaat rijdenpirke schreef op donderdag 4 april 2024 @ 00:57:
[...]
Lucht uit de banden laten... Liever niet als het niet hoeft. Die 2 wieltjes moeten ruim 5 ton voorttrekken, daar ga ik niet mee experimenteren. Ik heb een goede Makita compressor bij.
nu hebben wij een 4x4 camper en hebben we eigenlijk nooit dat we vast komen te staan (hebben ook nog dif-locks en kunnen indien nodig alle 4 de wielen 'koppelen' zodat ze altijd allemaal tegelijk draaien en er niet 1 alleen maar doorslipt). Maar we hebben ook van die aluminium rijplaten die stevig genoeg zijn om ook als brug te gebruiken mochten we een te hoge richel of geul tegenkomen.
voor gewone campers is dat natuurlijk overkill en zou ik een setje originele maxtrax meenemen: licht en bewezen degelijk en tegenwoordig ook in kleine variant beschikbaar: https://www.4x4sintannala...trax-mini-set-desert-tan/
Of alternatief: Even de campingchef vragen je eruit te trekken. Dit weekend in het Geuldal weer eigenwijze mensen gezien die het hele veld omgeploegd hebben... zo jammer.
Ik ken een camping waar het verplicht is om de caravan door de eigenaar zelf te laten plaatsen met een trekkertje. Ik geef 'm groot gelijkDaDude schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:39:
Of alternatief: Even de campingchef vragen je eruit te trekken. Dit weekend in het Geuldal weer eigenwijze mensen gezien die het hele veld omgeploegd hebben... zo jammer.
Die zijn dan ook 10x zo duur als een goedkoop relatief dun plastic matje met ribbels.Leipo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:24:
[...]
voor gewone campers is dat natuurlijk overkill en zou ik een setje originele maxtrax meenemen: licht en bewezen degelijk en tegenwoordig ook in kleine variant beschikbaar: https://www.4x4sintannala...trax-mini-set-desert-tan/
Ach, zo heb ik ook standaard een schep mee
klopt, echter werken deze wel en blijven heel.pirke schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:47:
[...]
Die zijn dan ook 10x zo duur als een goedkoop relatief dun plastic matje met ribbels.
die goedkope dingen krijg je misschien een fiat panda mee uit een grasveld, maar een camper sloopt ze en spuugt ze aan de achterkant weer uit
Bij een zware 4 x 4 camper/bus/auto werkt dit zeker.Leipo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:24:
[...]
toch werkt dat perfect, menig off-roader doet dat ook. je banden kunnen dat prima hebben zolang je niet daarna zonder op te pompen weer de normale weg op gaat en 80+km/u gaat rijden
nu hebben wij een 4x4 camper en hebben we eigenlijk nooit dat we vast komen te staan (hebben ook nog dif-locks en kunnen indien nodig alle 4 de wielen 'koppelen' zodat ze altijd allemaal tegelijk draaien en er niet 1 alleen maar doorslipt). Maar we hebben ook van die aluminium rijplaten die stevig genoeg zijn om ook als brug te gebruiken mochten we een te hoge richel of geul tegenkomen.
Bij een voorwiel aangedreven Ducato met flinke camper opbouw met het meeste gewicht achterop gaat het verlagen van bandenspanning niet heel veel doen. Zeker niet met de gewone `bestelbus`bandjes.
wat mij betreft 2 opties:
Camping eigenaar of boer inschakelen om je los te trekken
niet op die natte zooi gaan staan, en als het toch moet ff sneeuwkettingen er omheen doen.
Indien dit alles neit kan, zorg dan dat je heuvel af staat, dat je met je voorwielen op het pad blijft staan, enz enz er zijn allerelei opties te verzinnen.
Na 15 jaar camperen heb ik genoeg droeftoeters bezig gezien en ben ik helemaal in het begin zelf ook wel een of 2 keer in de penarie gekomen.
Dikke lier voorop monteren 
Met de caravan toch minder last van. Mooi op de mover. Echter kan het neuswiel zichzelf wel ingraven met nattigheid...
Met de caravan toch minder last van. Mooi op de mover. Echter kan het neuswiel zichzelf wel ingraven met nattigheid...
tja, maar hoe is daar de aslast verdeeld
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Over een paar weken onze Holtkamper Aero, die we de loods in hebben geschoven meteen na aanschaf, eindelijk eens uitlaten op de camping! 
De show van het eerste keer opzetten zal plaatsvinden op camping Het Horstmannsbos
De show van het eerste keer opzetten zal plaatsvinden op camping Het Horstmannsbos
Die is leuk, toen wij er waren was de (water)speeltuin net nieuw. Dus hopen dat het lekker zonnig is.JanHenk schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:32:
Over een paar weken onze Holtkamper Aero, die we de loods in hebben geschoven meteen na aanschaf, eindelijk eens uitlaten op de camping!
Dat vraagt om pics!!!JanHenk schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:32:
Ik kon een tijd niet denken aan kamperen of überhaupt vakantie. Want hoe doe je dat ineens zonder partner.
Hoe ik het van de zomer ga doen, weet ik nog niet. Wel weet ik dat ik vanaf volgende week zaterdag in twee weken op en neer ga rijden naar Stockholm met een camper busje. In mijn eentje de reis in 1974 van mijn pa achterna.
Nog nooit alleen op vakantie geweest. Überhaupt nog nooit 2 weken alleen geweest. Alhoewel ik vast wel wat mensen tegenkomen.
Spannend, maar heb er ook echt heel veel zin in.
Hoe ik het van de zomer ga doen, weet ik nog niet. Wel weet ik dat ik vanaf volgende week zaterdag in twee weken op en neer ga rijden naar Stockholm met een camper busje. In mijn eentje de reis in 1974 van mijn pa achterna.
Nog nooit alleen op vakantie geweest. Überhaupt nog nooit 2 weken alleen geweest. Alhoewel ik vast wel wat mensen tegenkomen.
Het voordeel van alleen reizen is dat je vaak veel makkelijker aanspraak hebt. Mooie reis en veel plezier op je avontuur!
Veel plezier @Jelte
Als ik met de motor op pad ga is dat ook altijd solo, maximaal tot nu toe een week.
Ik kan me prima alleen vermaken, en als je er voor openstaat heb je makkelijk aanspraak als je solo reist.
Als ik met de motor op pad ga is dat ook altijd solo, maximaal tot nu toe een week.
Ik kan me prima alleen vermaken, en als je er voor openstaat heb je makkelijk aanspraak als je solo reist.
Deze heb ik en die werken prima. Afgelopen week (zo'n beetje als enige) zonder strepen uit een grasveld in de Ardennen gereden.JaMaaT schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:01:
[...]
Dat strookt niet met mijn ervaring, ik gebruik ze met een Boxstar Solution 4 gevuld met 2 volwassenen en 2 tieners.zuma schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:16:
[...]
Nu ff over die rubber 'slippertjes' van obelink: Een keer aanzetten en die dingen liggen ook 10cm dieper in de grond, iets achter het wiel of ze worden gelanceerd naar achteren. Met die dingen krijg je niet eens een volgeladen persoonswagen van zijn plek. Lapmiddelen en feel good plaatjes noem ik ze maar. Ze doen vrij weinig bij hogere gewichten (lees: busje). Maar daar komt men vaak helaas alleen achter als het kwaad al geschiedt is. Nogmaals vaak onwetendheid en soms lompe onverschilligheid.
[ Voor 45% gewijzigd door DGTL_Magician op 05-04-2024 12:45 ]
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Bij mij waren deze in 3 seconden spinnen doorgesleten...DGTL_Magician schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:43:
[...]
Deze heb ik en die werken prima. Afgelopen week (zo'n beetje als enige) zonder strepen uit een grasveld in de Ardennen gereden.
Dan weet je ook weer dat spinnen niks helpt. 3 seconden lang is foute boel.pirke schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:09:
[...]
Bij mij waren deze in 3 seconden spinnen doorgesleten...
Gaat je wel lukken, ik doe niet anders (nooit getrouwd / samenwonend geweest). Je hebt wel aanspraak en wat ik meemaak schrijf ik op in een boekje, samen met de foto's die ik maak (smartphone / camera) zodat je na de vakantie wat te praten hebt (familie, collega's etc etc).Jelte schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:23:
Ik kon een tijd niet denken aan kamperen of überhaupt vakantie. Want hoe doe je dat ineens zonder partner.
3x 1 seconde, direct stoppen als hij doorspint.Kurios schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:14:
[...]
Dan weet je ook weer dat spinnen niks helpt. 3 seconden lang is foute boel.
Ik ga, net als mijn pa,.een papieren dagboekje schrijven. En een blogje voor later.aReaRe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:41:
[...]
Gaat je wel lukken, ik doe niet anders (nooit getrouwd / samenwonend geweest). Je hebt wel aanspraak en wat ik meemaak schrijf ik op in een boekje, samen met de foto's die ik maak (smartphone / camera) zodat je na de vakantie wat te praten hebt (familie, collega's etc etc).
Dat papieren boekje is voor mijn kinderen. Die bewaar ik dan natuurlijk naast het dagboek van mijn pa.
Weet wel dat ik bij de datum ook de locatie opschrijf. Was soms best puzzelen waar mijn pa nu eigenlijk was.
En aanspraak gaat vast lukken, maar het blijft toch spannend. Achja, genoeg mensen die het doen, maar voor mij is het de eerste keer.
[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 05-04-2024 19:12 ]
@Jelte is er een speciale reden dat je nu, juist deze reis solo gaat maken?
Ja.Bommes schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:56:
@Jelte is er een speciale reden dat je nu, juist deze reis solo gaat maken?
Mijn pa is in 1974 gaan liften met een vriend van hem, nadat zijn verloving verbroken werd.
Mijn relatie van 23 jaar, met twee kinderen, is eind vorig jaar beëindigd.
En aangezien mijn pa nogal gesloten was, is het lezen van het dagboek van deze reis best bijzonder. Bijzonder genoeg om de reis na te willen doen.
En het moet nu, omdat het nu het handigste moment is. Vanaf mei tot september was niet te doen.
@Jelte wel af en toe hier een foto plaatsen he