[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 186 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52

charrel

Cortisol4life..

Plan was Zweden - Noorwegen maar de voorspellingen waren al zo slecht dat we maar naar beneden zijn gereden. Zitten nu vlak bij Tours, absoluut geen spijt van. (Afgezien dat glutenvrij eten in Zweden 1000x beter geregeld is dan in Frankrijk voor onze jongste dochter)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvJREWuNHVl2waRyomf0p3S1qrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGw1Ggs3cmuAdFXKhKxdaMcN.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijke 23 graden en in de nacht rond de 10, woensdag verder naar beneden richting de Dordogne.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36
De oudste groep van onze scouting club (explorers) is vanmorgen vertrokken naar Zweden omdat hun oorspronkelijke kamplocatie in Slovenië onder water stond, dus afgelopen zaterdag de hele planning op kop gegooid. Ze zitten nu nog in het zuiden, maar eindbestemming is omgeving Arvika. Morgen en overmorgen valt er een beste bak water naar beneden, daarna wordt het beter.

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 07-08-2023 21:46 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:25

Bommes

Capo del formaggio

@charrel Italië, in de grote supermarkten is het glutenvrije assortiment echt heel ruim/goed.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-01 23:05
Hier in Tsjechië vanochtend noodweer, vanmiddag wel droog maar continu windkracht 5. Dik anderhalf uur gereden voor kasteel hluboka. Daarna weer terug door de wind vaak ff opzij gezet, maar gelukkig droog gehouden. Wel bij de tent wat gegeten maar daarna naar de campingbar om daar een spelletje uit de wind te spelen.
Vrienden van ons rijdt met 2 zijspannen en 2 kleine tentjes nu in Scandinavië, heb ze net bericht gestuurd om te vragen waar ze precies zitten of of ze er last van hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door harley op 07-08-2023 22:39 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:19
harley schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:38:
Hier in Tsjechië vanochtend noodweer, vanmiddag wel droog maar continu windkracht 5.
Windkracht 5 is nou niet echt noodweer. Is een stevige wind als je moet fietsen, maar daar stopt het dan toch. Of een heerlijke wind om te kitesurfen, wel een kleiner zeil.
Ik heb ook motor gereden, maar met 5 red ik absoluut nog, zeker alle het droog was. En ik ben maar een gemiddelde motorrijder.

Ik denk dus dat het wel wat harder waaide.

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 08-08-2023 07:09 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:16
maartend schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:08:
[...]

Windkracht 5 is nou niet echt noodweer. Is een stevige wind als je moet fietsen, maar daar stopt het dan toch. Of een heerlijke wind om te kitesurfen, wel een kleiner zeil.
Ik heb ook motor gereden, maar met 5 red ik absoluut nog, zeker alle het droog was. En ik ben maar een gemiddelde motorrijder.

Ik denk dus dat het wel wat harder waaide.
Een zijspan rijdt wel heel anders omdat deze in alles asymmetrisch is. Dan kan windkracht 5 uit de verkeerde hoek of als je achter iets vandaan komt al flink werken zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• harley
Ik heb sochtends niet gereden maar het ging wel heel erg tekeer, was ook voorspeld en voor gewaarschuwd en niet alleen wind maar ook echt belachelijk veel regen in korte tijd (buienradar was rood over het hele gebied voor een paar uur). Smiddags was het nog windkracht 5 volgens de campingeigenaar. Ik heb het niet nagemeten maar merkte goed dat het erg hard waaide

[ Voor 22% gewijzigd door harley op 08-08-2023 07:45 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:55
Wij zijn op dit moment in Noorwegen, in het dorpje Sandane. We zijn met een klein tentje op pad, maar we hebben voor gisteren en vandaag een appartementje gevonden. Toch maar even voor de zekerheid. En dagen doorbrengen in een tent met alleen maar regen is ook niks.

Verder is er in deze regio nog niks ernstig gebeurd volgens mij. We zitten in code oranje gebied, en op randje van code rood. Wat noodmeldingen ontvangen op de mobiel waar je je dan kapot van schrikt :p
Gisteren nog wel 3 uur gereden naar onze huidige locatie, en dat kon prima. Voornamelijk veel regen.
Woensdag gaan we richting Geiranger. Hopelijk is dan de meeste regen weer voorbij en kunnen we weer kamperen.

• charrel
  • Laatst online: 16:52

charrel

Cortisol4life..

Bommes schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:30:
@charrel Italië, in de grote supermarkten is het glutenvrije assortiment echt heel ruim/goed.
Italië weten ze er ook veel meer van en kan je overal gewoon op een terras gaan zitten en wat lekkers eten met Coeliakie. Zo ook in Spanje en Zweden dus. De rest van de Europese landen zijn er wat minder bedreven in. Mijn 7 jarige wil niet in een restaurant haricots verts met droge rijst eten... Wat de Fransen vaak aanbieden :X
Maar ivm met mijn auto immuunziekte is wat minder heet een stuk beter voor mijn energie. Gaan het nu ook in de Dordogne maar is ervaren hoe het met mij gaat als het wat warmer is. Die hete periode in Nederland was drama met mijn energie.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:20

Sabbi

je denkt aan mij.

larsiey schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:11:
Wij zijn op dit moment in Noorwegen, in het dorpje Sandane. We zijn met een klein tentje op pad, maar we hebben voor gisteren en vandaag een appartementje gevonden. Toch maar even voor de zekerheid. En dagen doorbrengen in een tent met alleen maar regen is ook niks.

Verder is er in deze regio nog niks ernstig gebeurd volgens mij. We zitten in code oranje gebied, en op randje van code rood. Wat noodmeldingen ontvangen op de mobiel waar je je dan kapot van schrikt :p
Gisteren nog wel 3 uur gereden naar onze huidige locatie, en dat kon prima. Voornamelijk veel regen.
Woensdag gaan we richting Geiranger. Hopelijk is dan de meeste regen weer voorbij en kunnen we weer kamperen.
Ik ben zelf net een week terug uit Noorwegen, misschien een leuke tip, niet ver van je zit deze camping, https://www.hoysethcamping.no/en/ , is vlak bij de Haugabreen gletsjer, kan je een mooie wandeling naartoe maken (totaal 3-4 uur lopen, wel redelijk klauteren). Wij zijn zelf direct van Trollveggen daarheen gereden (gingen van noord naar zuid)

[ Voor 4% gewijzigd door Sabbi op 08-08-2023 12:29 ]

• Muncher
  • Laatst online: 11-01 16:55
Muncher schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Goede tip, kan natuurlijk altijd onderweg nog wat boeken!

[...]

Dank voor het inspreken van moed :). Er staat een tent klaar, dus dat scheelt.
[...]

Nou, ik heb ondertussen maar een soort bioscoop voor ze gebouwd. Elk een eigen iPad met daarop Netflix, Disney+ en games (en uiteraard een koptelefoon). En losse boekjes. Zou voldoende moeten zijn toch?

[...]

Wat is precies GPS +3?

Ander algemene vraag: ik zie best vaak Waze hier voorbij komen. Ik rij meestal op Google Maps, via mijn iPhone. Is er een overduidelijk verschil/voorkeur tussen die twee? Nog een andere optie die ik moet proberen?
Wilde mijn ervaring nog even terugkoppelen. Rond 0330 weggereden van huis, 1330 op bestemming. Nagenoeg geen files onderweg! Het had sneller gekund als niet een van de kinderen had gespuugd onderweg. Dus nogmaals dank voor alle tips en aanmoedigingen.

Tips om braakselgeur uit een autostoel te verwijderen zijn welkom. De hoes kan er helaas niet af -O-

• maartend
  • Laatst online: 07:19
Joris748 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:19:
[...]

Een zijspan rijdt wel heel anders omdat deze in alles asymmetrisch is. Dan kan windkracht 5 uit de verkeerde hoek of als je achter iets vandaan komt al flink werken zijn.
Aha, thnx. Dat nooit geweten

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:55
Sabbi schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Ik ben zelf net een week terug uit Noorwegen, misschien een leuke tip, niet ver van je zit deze camping, https://www.hoysethcamping.no/en/ , is vlak bij de Haugabreen gletsjer, kan je een mooie wandeling naartoe maken (totaal 3-4 uur lopen, wel redelijk klauteren). Wij zijn zelf direct van Trollveggen daarheen gereden (gingen van noord naar zuid)
Ah zit er wel erg leuk uit maar helaas gaan we de andere kant op. Morgen richting Geiranger en dan de Trollstigen, om vervolgens nog route 55 te rijden.
We plannen het een beetje om op route 55 mooi weer te hebben, want schijnt daar ook erg mooi te zijn. :)

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Muncher schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

Wilde mijn ervaring nog even terugkoppelen. Rond 0330 weggereden van huis, 1330 op bestemming. Nagenoeg geen files onderweg! Het had sneller gekund als niet een van de kinderen had gespuugd onderweg. Dus nogmaals dank voor alle tips en aanmoedigingen.

Tips om braakselgeur uit een autostoel te verwijderen zijn welkom. De hoes kan er helaas niet af -O-
Ozon apparaat, 24 uur in de auto aanzetten met ramen dicht, daarna half uur deuren wijd open zonder in te ademen. (dit werkt echt goed)
Soms kan het ook met een tapijtreiniger, maar dat hangt er vanaf hoe diep het zit.

/edit: op vakantie natuurlijk lastig, maar op vakantie heb ik geen oplossing, behalve ander auto huren :P

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy55 op 08-08-2023 13:31 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:32

JanB

Het ken rotter !!!

Speedy55 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Ozon apparaat, 24 uur in de auto aanzetten met ramen dicht, daarna half uur deuren wijd open zonder in te ademen. (dit werkt echt goed)
Soms kan het ook met een tapijtreiniger, maar dat hangt er vanaf hoe diep het zit.

/edit: op vakantie natuurlijk lastig, maar op vakantie heb ik geen oplossing, behalve ander auto huren :P
Na een half uur niet meer inademen, weet je zeker dat je het niet meer ruikt :+

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• dreamscape
  • Laatst online: 10-01 10:11
... daarna half uur deuren wijd open zonder in te ademen. (dit werkt echt goed)
Je bedoelt 'deuren wijd open zonder in te ademen, en dan een half uur open laten staan', neem ik aan?

Een half uur zonder inademen betekent mijn dood. ;)

(edit: ah, de grap was nèt al gemaakt...)

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 08-08-2023 13:43 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Muncher
  • Laatst online: 11-01 16:55
[...]

Wat is dat voor apparaat? Wellicht kan ik iets kopen bij de Carrefour of via Amazon.fr? Anders word het 10 uur met de raampjes open terugrijden 8)7

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Muncher schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Wat is dat voor apparaat? Wellicht kan ik iets kopen bij de Carrefour of via Amazon.fr? Anders word het 10 uur met de raampjes open terugrijden 8)7
https://www.itecluchtreiniger.nl/ozongenerator ik heb zelf de middelste, maar volgens mij hoeft het allemaal niet zo duur en zijn die op amazon ook wel te doen.
https://www.amazon.fr/ozone-generator/s?k=ozone+generator

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41
Muncher schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

Gewoon even naar een wasstraat waar je ook kan stofzuigen. Waterflessen meenemen en de bekleding waar het vies is natmaken en met de stofzuiger droog zuigen. Als je dat een paar keer doet is het schoon. Werkt super weet ik uit ervaring. Je kan een klein beetje wasmiddel oid gebruiken, maar aan het eind zeker een paar keer met alleen water anders krijg je kringen van het wasmiddel. Met 10 minuten werk heb je heel de achterbank en vloer weer schoon en droog hiermee.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Opperhoof schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

Gewoon even naar een wasstraat waar je ook kan stofzuigen. Waterflessen meenemen en de bekleding waar het vies is natmaken en met de stofzuiger droog zuigen. Als je dat een paar keer doet is het schoon. Werkt super weet ik uit ervaring. Je kan een klein beetje wasmiddel oid gebruiken, maar aan het eind zeker een paar keer met alleen water anders krijg je kringen van het wasmiddel. Met 10 minuten werk heb je heel de achterbank en vloer weer schoon en droog hiermee.
@Muncher Ik zou dan wat bekledingreiniger in een plantenspuit stoppen, dat impregneert ook gelijk (voorkomt dat je bekleding een vuilmagneet wordt). Deze bijvoorbeeld. En dan dus opzuigen, desnoods herhalen. Ook daarbij is het wel aanbevolen om 1 of 2 keer met schoon water na te spoelen en weer op te zuigen.

In feite is dat wat mijn tapijt-/bekledingreiniger ook doet, insproeien met verdunde reiniger, en dat direct weer opzuigen. Daarmee sproei ik vaak ook eerst even zonder te zuigen en dan een paar minuten in laten trekken en weer opzuigen.

In feite is dat ding dus gewoon een nat- droogzuiger met een ingebouwde sproeier voor schoonmaakmiddel. Maar om die nou aan te schaffen en vooral mee terug te slepen, is wel gedoe :+

iRacing Profiel

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:17
mv_ak schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:27:
Jammer dat de gletsjer zwaar te lijden heeft van de opwarming van de aarde en zou er nog wel eens terug willen voor een vergelijkende foto.
Onderweg naar Cabane De La Neuve

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9rmEesF95Fsy5BjYfEMxnQ40R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0giIXOdywO39mYonXRFRAH0.jpg?f=fotoalbum_large
1996

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD_R6SgosUORB0_800WJdEZ1RXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iL271vsr4csC7rUvAUecMXAJ.png?f=fotoalbum_large
2023

De hoek en het weer zijn iets anders, maar volgens mij moet je naar dezelfde plek kijken op de foto's.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jelte schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:35:
Zo dikke mazzel gehad vandaag met weer hier in Drenthe. De buien ontstonden een paar kilometer zuidelijker dan ons.

Zelfs de zon goed gezien :)

[Afbeelding]
Dit bevalt wel goed hoor. Altijd lekkere stoelen bij je en een droge plek om te eten en te koken.

Eens vragen aan mijn ma of we de bus volgend jaar 3 weken mogen lenen ;)
Moet er wel:
- zonnepaneel op het dak om accu op te laden
- topper op het benedenbed
- autoradio met Android Auto, want deze navigatie is klote
- kijken of de bestuurder en bijrijder stoel omgedraaid kunnen worden. De bijrijder stoel heeft meer instel opties.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jelte schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Dit bevalt wel goed hoor. Altijd lekkere stoelen bij je en een droge plek om te eten en te koken.

Moet er wel:
- kijken of de bestuurder en bijrijder stoel omgedraaid kunnen worden. De bijrijder stoel heeft meer instel opties.
1) Zonnepaneel heb ik achter/naast de camper, want 13 polige stekker :P (laad dus niet bij het rijden maar tsja, dan loopt de motor toch)
2) Topper koop je bij Jysk, maak je zelf op maat en als je dat niet kan ga je naar een gouden schaar oid
3) Andoidauto - soit. Koop een goede houder voor je telefoon of tablet, en een snellader van Anker oid - kan je ook films kijken als je staat.
4) Die is apart.

Goede reis.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 08-08-2023 23:59 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:21

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

LordSinclair schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:04:
[...]

Onderweg naar Cabane De La Neuve

[Afbeelding]
1996

[Afbeelding]
2023

De hoek en het weer zijn iets anders, maar volgens mij moet je naar dezelfde plek kijken op de foto's.
Het is in ieder geval een stuk aangenamer weer :P

We've got that ring of confidence

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Jelte schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Moet er wel:
Ik kan het interieur niet goed zien, maar volgens mij is het geen originele California toch? Die hebben standaard draaiende stoelen. Zonnepaneel op dak is niet perse nodig, het kan ook met een solartas. Is minder installatiewerk en zo weer opgeruimd:
Yukkie in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

• Jelte
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:58:
[...]

1) Zonnepaneel heb ik achter/naast de camper, want 13 polige stekker :P (laad dus niet bij het rijden maar tsja, dan loopt de motor toch)
2) Topper koop je bij Jysk, maak je zelf op maat en als je dat niet kan ga je naar een gouden schaar oid
3) Andoidauto - soit. Koop een goede houder voor je telefoon of tablet, en een snellader van Anker oid - kan je ook films kijken als je staat.
4) Die is apart.

Goede reis.
1) Heb je daar wat informatie over? Klinkt interessant
2) we hebben nog een topper op zolder liggen, die zijn we van plan op maat te maken
3) joah ook een optie. De autoradio in mijn Ford met Android auto is wel erg fijn.
4) inderdaad!

• Jelte
  • Niet online
Yukkie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

Ik kan het interieur niet goed zien, maar volgens mij is het geen originele California toch? Die hebben standaard draaiende stoelen. Zonnepaneel op dak is niet perse nodig, het kan ook met een solartas. Is minder installatiewerk en zo weer opgeruimd:
Yukkie in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
Nee het is een omgebouwde bus door Aart.
De stoelen kunnen wel draaien, dat is het probleem niet. Maar de bijrijder stoel heeft een aantal dingen die de bestuurdersstoel niet heeft: armleuningen, hoogteverstelling, lendensteun. Vooral die laatste heb ik nodig, al los ik dat nu op met een handdoek.

Ik heb wel een paneel gekocht recent, eigenlijk bedoelt voor bij het kamperen. Er zit een 12v aansluiting en een mc4 aansluiting op. De 12V lijkt me te laag om de accu op te paden. De MC4 zou een sluitspannint moeten hebben van 20V. Wat heb ik nog nodig om deze de accu op te laten laden?
https://www.amazon.nl/Por...-Generators/dp/B0BSC6MNLK

Voordeel van op het dak is dat die altijd oplaad, ook als de bus ergens geparkeerd is en je er zelf niet bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 09-08-2023 09:38 ]

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Jelte Oh, je bedoelt dat je ze wilt omwisselen :+ Als de stoelen verder identiek zijn, zou dat volgens mij gewoon moeten kunnen. Het is een kwestie van 4 boutjes per stoel los draaien, de airbag sensor los maken en verder een beetje sjouwen. Vergeet alleen niet die sensor weer vast te maken na het omruilen van de stoelen en het contact niet te gebruiken als de sensor los is, anders krijg je allemaal errors in de boordcomputer.

Om het paneel aan je accu aan te sluiten heb je een PWM- of MPPT solar charge controller nodig. PWM is heul goedkoop (hooguit enkele tientjes). MPPT is duurder (+/- 100 euro), maar beter/efficiënter. Ik twijfel alleen wel of dat paneel genoeg power heeft om er een serieuze accu mee te kunnen laden.

Dat voordeel van altijd kunnen laden zie ik ook. Maar aan de andere kant, als je zoals op je eerdere foto lekker in de schaduw staat voor een paar dagen, heb je er niet veel aan. Met een los paneel en een kabel van een meter of 5 ben je flexibeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Yukkie op 09-08-2023 10:25 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Hou er dan wel rekening mee dat als een stoel aan de andere kant staat hij wel de andere kant op net zo ver moet kunnen draaien, dat is niet vanzelfsprekend. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

D'oh! Niet aan gedacht :F

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Jelte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95FfC-vcrAHgorzdl23N0SvBadw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l6My4QmEKSX86tvYnMCdLDGM.jpg?f=user_large

Pin 13 is aarde, pin 9 is voor de verlichting/koelkast van de aanhanger (die staat ook onder spanning als het contact uitstaat).
Omdat daar spanning opstaat naar de leefaccu, kan je daar natuurlijk ook mee opladen 8)
Ik zou zoiets aan de mc4 hangen
https://www.acculaders.nl...er/omvormer-zonnepanelen/

Ik heb dat zo werkend met een 100w mobiel zonnepaneel, geeft je net wat langer de tijd voor je weer moet opladen. (De enige echte verbruiker die wij hebben is de compressorkoelkast en dat loopt dus wel los voor verbruik. Die paar ledlampjes en telefoonlader verbruiken ook weer niet zoveel).

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 09-08-2023 13:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:36
Vrijdag gaan we voor een weekje naar Groningen. Om precies te zijn: camping Hof van Kolham. Even kijken of de tent en alles nog goed is na twee (of is het alweer drie jaar?) in de aanhanger gezeten te hebben. Zo ja, dan zijn we ook vrijwel klaar om in september naar het zuiden af te reizen.

EDIT: Twee jaar. Dit was juni 2021 in Charleval, Frankrijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6dwSig8TVYgRaYMCw7zBhcp6BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6kX0DP0GsABuqUQj3pzINvh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Cass Casey op 09-08-2023 13:24 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Jelte
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:23:
Hou er dan wel rekening mee dat als een stoel aan de andere kant staat hij wel de andere kant op net zo ver moet kunnen draaien, dat is niet vanzelfsprekend. :P
Het gedeelte onder de stoel draait. Dus dat kan blijven zitten. ik zie vier inbusbouten, dus dat is thuis zo gebeurt.

• Jelte
  • Niet online
Yukkie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:23:
@Jelte Oh, je bedoelt dat je ze wilt omwisselen :+ Als de stoelen verder identiek zijn, zou dat volgens mij gewoon moeten kunnen. Het is een kwestie van 4 boutjes per stoel los draaien, de airbag sensor los maken en verder een beetje sjouwen. Vergeet alleen niet die sensor weer vast te maken na het omruilen van de stoelen en het contact niet te gebruiken als de sensor los is, anders krijg je allemaal errors in de boordcomputer.

Om het paneel aan je accu aan te sluiten heb je een PWM- of MPPT solar charge controller nodig. PWM is heul goedkoop (hooguit enkele tientjes). MPPT is duurder (+/- 100 euro), maar beter/efficiënter. Ik twijfel alleen wel of dat paneel genoeg power heeft om er een serieuze accu mee te kunnen laden.

Dat voordeel van altijd kunnen laden zie ik ook. Maar aan de andere kant, als je zoals op je eerdere foto lekker in de schaduw staat voor een paar dagen, heb je er niet veel aan. Met een los paneel en een kabel van een meter of 5 ben je flexibeler.
het paneel is 100W, dus in theorie zou dat moeten kunnen net als bij @franssie

Eens nadenken of het handig is om het op de trekhaak aansluiting te doen. Die zit hier ook op en dat scheelt weer wat.
Moet ik een stekker en wat kabel regelen (en niet vergeten los te halen is ik ga rijden ;))

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Jelte wel goed om even te controleren of de bouwer de trekhaak ook aan de leefaccu gehangen heeft, standaard zit die natuurlijk aan de startaccu (mekkelijk te meten als beide accu's een andere spanning hebben met een multimeter aan de trekhaak, en daarna de spanning van beide accu's meten - zo deed ik het).Zou ie aan de startaccu hangen, dan hangt het van het elektrische systeem af of die ook de leefaccu indirect oplaadt.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46
Hier een leuke uitdaging: we hebben een kavango gekocht (van 400kg). En die gaan we voorlopig trekken met een mg4. (max 500kg geremd). Er gaat ook een dakkoffer op de mg4 dus niet alles hoeft in de vouwwagen.

100kg (+ wellicht een heel klein beetje overladen) laadcapaciteit is natuurlijk heel karig, dus ik ben druk bezig om alles te wegen. :)
Ik ga nu uit van een 10kg voor een inritsbaar kuipzeil van 250x400 en 10kg voor het varioluifel (met stokken).
Toevallig iemand dit weleens gewogen? Zit ik er dan ver naast?

• Jelte
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:43:
@Jelte wel goed om even te controleren of de bouwer de trekhaak ook aan de leefaccu gehangen heeft, standaard zit die natuurlijk aan de startaccu (mekkelijk te meten als beide accu's een andere spanning hebben met een multimeter aan de trekhaak, en daarna de spanning van beide accu's meten - zo deed ik het).Zou ie aan de startaccu hangen, dan hangt het van het elektrische systeem af of die ook de leefaccu indirect oplaadt.
De leefaccu wordt in ieder geval tijdens het rijden opgeladen. De vraag is natuurlijk of dat dan ook is als de motor niet draait.

Kan de acculader die ik heb op de polen van de trekhaak zetten en de spanning op beide accus meten. Dan weet ik het snel genoeg.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@savale als je een EAN (streepjescode, bijvoorbeeld 8712757418268) hebt kan je bij sommige online verkopers zien wat het weegt. Bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...-400-cm/9200000028202815/ is dus 4,5 kilo.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:11
franssie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:45:
@savale als je een EAN (streepjescode, bijvoorbeeld 8712757418268) hebt kan je bij sommige online verkopers zien wat het weegt. Bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...-400-cm/9200000028202815/ is dus 4,5 kilo.
ik heb voor het rugzakkamperen alles gewogen (tot aan de energiereepjes toe ;) ) en in een sheet staan, en kan je zeggen dat zeker tussenhandelaren er vaak een potje van maken met gewichten. Probeer ieg op de site van de fabrikant te kijken als het er op aan komt.

Hi Ha Hopjesvla

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
He, iemand hier nog tips voor IETS tussen mijn luchtbed en de tentbodem? Ik werd laatst zelf wakker van het geluid :+ En ik kan me voorstellen dat andere kampeerders dat ook horen.

Ik heb gewoon een fleece deken dat ertussen zou kunnen, maar anderen hebben vaak top suggesties :-)

Heeft ook een computer!

• Hopjesvla79
Bertus schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:11:
He, iemand hier nog tips voor IETS tussen mijn luchtbed en de tentbodem? Ik werd laatst zelf wakker van het geluid :+ En ik kan me voorstellen dat andere kampeerders dat ook horen.

Ik heb gewoon een fleece deken dat ertussen zou kunnen, maar anderen hebben vaak top suggesties :-)
deken, handdoek etc. Je zit al op de goede weg!

Hi Ha Hopjesvla

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Gewoon een fleece deken eronder leggen. En is geen nutteloos gewicht aangezien je op koudere avonden ook de deken om je heen kan slaan als je buiten zit.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Nog een stem voor de fleecedeken. We zitten in Schotland, 1x een deken voor onder het luchtbed en 2x een deken voor er bovenop (godzijdank, want afgelopen nacht was het hier 5 graden... :X )

Nomen nescio

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

savale schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:47:
Hier een leuke uitdaging: we hebben een kavango gekocht (van 400kg). En die gaan we voorlopig trekken met een mg4. (max 500kg geremd). Er gaat ook een dakkoffer op de mg4 dus niet alles hoeft in de vouwwagen.

100kg (+ wellicht een heel klein beetje overladen) laadcapaciteit is natuurlijk heel karig, dus ik ben druk bezig om alles te wegen. :)
Ik ga nu uit van een 10kg voor een inritsbaar kuipzeil van 250x400 en 10kg voor het varioluifel (met stokken).
je hebt ook nog 75kg kogeldruk die geloof ik bij je auto geteld word.

je kan ook gewoon beladen wat je denkt nodig te hebben en dan langs de weegbrug gaan .. en apart je auto wegen

Maar praktijk leert dat je vanzelf lichter door ervaring word

soms is het makkelijker om zware dingen te verplaatsen naar de auto en licht ---> aanhanger

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 09-08-2023 18:14 ]

Tja vanalles

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 22:55
Bra-Jo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:08:
Nog een stem voor de fleecedeken. We zitten in Schotland, 1x een deken voor onder het luchtbed en 2x een deken voor er bovenop (godzijdank, want afgelopen nacht was het hier 5 graden... :X )
Deden wij ook toen we nog met de tent gingen, 1x erop en 1x eronder, en als het echt echt koud was ook 1x in de slaapzak erbij.. sliep prima!

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• TgR_KILLER
savale schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:47:

Ik hoop dat de specs van autoweek voor die auto niet juist zijn voor je xD

max. aanhangermassa geremd 500 kg
max. aanhangermassa ongeremd 500 kg
max. kogeldruk 50 kg
max. dakbelasting 0 kg

Mag kogeldruk van 50 kg houdt ook niet over.. en 0 kg dakbelastig, daar ga je geen dakkoffer op kwijt kunnen xD

Overigens heb ik altijd gewoon alles gewogen met een personenweegschaal :+ . Letterlijk alle camping spullen 1 voor 1 in mijn handen en dan wegen, maar 100 KG zit je zo aan met borden, pannen, bestek, etc. etc.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:21
Max 50kg kogeldruk voor een aanhanger van maximaal een paar honderd kilo is meer dan zat. Algemeen advies is om de daadwerkelijke kogeldruk tussen 5% en 10% van het aanhanger gewicht te houden. Met een maximale kogeldruk van 50kg kun je dus aardig uit de voeten met aanhangers tot zo'n 1000kg. Mits de lading goed verdeeld is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Een caravan??

* Bommes rent

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bra-Jo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:08:
* aReaRe aait zijn Truma 5004 / Truma Ultraheat kachel in de sleurhut :P (Combi kachel op zowel gas als 220V)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Een caravan??

* Bommes rent
Of een camper :P

* aReaRe rent met @Bommes mee :+

• LordSinclair
Bommes schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Een caravan??

* Bommes rent
Dan mag je fleece tussen alle kastjes, vloer en klap onderdelen doen. Dat hoor je ook goed aan de buitenkant :P

• TgR_KILLER
Ivow85 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:06:
Max 50kg kogeldruk voor een aanhanger van maximaal een paar honderd kilo is meer dan zat. Algemeen advies is om de daadwerkelijke kogeldruk tussen 5% en 10% van het aanhanger gewicht te houden. Met een maximale kogeldruk van 50kg kun je dus aardig uit de voeten met aanhangers tot zo'n 1000kg. Mits de lading goed verdeeld is.
Ging er ook meer om dat in de post erboven werd gezegd dat je 75 kilo bij de auto kon tellen om te spelen met gewichten, maar het is maar 50 kg en geen 75 kg. Voor een aanhanger die weinig weegt is 50 kg idd wel voldoende.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
aReaRe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Of een camper :P

* aReaRe rent met @Bommes mee :+
Ja heel annoying zo’n schuifdeur van een VW-busje die 70x per uur open- en dicht wordt gedaan. En het liefst met zo’n harde dreun. Ik moest even m’n mindset veranderen om me daar niet aan te gaan ergeren als we op bed lagen. :Y)

• Jelte
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

Ja heel annoying zo’n schuifdeur van een VW-busje die 70x per uur open- en dicht wordt gedaan. En het liefst met zo’n harde dreun. Ik moest even m’n mindset veranderen om me daar niet aan te gaan ergeren als we op bed lagen. :Y)
Sorry O-)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Cheesy schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:00:
Wat dacht je van een bezopen Franse moeke met gezin en aanhang die na middernacht nog even de camping op komen, de boel bij elkaar schreeuwen (Fransen kunnen niet fluisteren als ze het zouden willen, maar deze wilden het ook duidelijk niet) de camper naast ons betreden en inderdaad de deur tig keer binnenstebuiten smijten en dan binnen nog zo hard door brallen dat ik het bijna kon verstaan. En ik versta normaal al amper Frans. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:40:
* aReaRe aait zijn Truma 5004 / Truma Ultraheat kachel in de sleurhut :P (Combi kachel op zowel gas als 220V)
Het punt is alleen dat kachelwarmte zo 'vies' is. Niets zo lekker als warme kleren of een warme deken en dan een koude neus. Daar maak je me echt blij mee.
Ik was dan ook tot tranen geroerd dat we thuis de kachel weer op 19 mochten hebben afgelopen winter. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Het punt is alleen dat kachelwarmte zo 'vies' is. Niets zo lekker als warme kleren of een warme deken en dan een koude neus. Daar maak je me echt blij mee.
Ik was dan ook tot tranen geroerd dat we thuis de kachel weer op 19 mochten hebben afgelopen winter. :P
Ik heb ook een ring verwarming in de hut, dus overal warmte. Maar verwarming heb ik voornamelijk in gebruik in voorjaar en najaar.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 21:13
@Gonadan Leuke discussies zijn dat altijd.
Mijn vrouw zit inmiddels in de voortent met shirt, vest en een fleecedeken voor de kachel met een warme chocolademelk kou te kleumen.
Ik zit nog in m'n shirtje te genieten van een Moersleutel stout.

Thuis staat de kachel op 21° zij onder een fleecedeken, ik in m'n shirtje. :+ :X

@aReaRe Die ultraheat mis ik wel in m'n nieuwe hut. De vorige had dat ook, in het late naseizoen was dat wel prettig om de klammigheid een beetje uit de caravan te houden.
Nu enkel ringverwarming op gas, maar die heb ik nog nooit gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door 205Gutmann op 09-08-2023 21:57 ]

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

aReaRe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Normaal gesproken hadden we een 15cm dikke slaapmat mee, werkt perfect tegen de kou. Maar dit jaar voor het eerst met een kleinere auto op pad (nja, SUV ipv station, minder kofferbak) dus moest de mat thuisblijven... ;(
Nog een paar jaartjes potten en dan gaat de hele rambam ingeruild worden voor een (bus-)camper. :Y)
* Bra-Jo kennie wachten

Nomen nescio

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bra-Jo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Normaal gesproken hadden we een 15cm dikke slaapmat mee, werkt perfect tegen de kou. Maar dit jaar voor het eerst met een kleinere auto op pad (nja, SUV ipv station, minder kofferbak) dus moest de mat thuisblijven... ;(
Nog een paar jaartjes potten en dan gaat de hele rambam ingeruild worden voor een (bus-)camper. :Y)
* Bra-Jo kennie wachten
Misschien dat @pirke je tips kan geven bij uitgeven :P

• harley
[...]

* Bra-Jo kennie wachten
Dan gingen er toch andere dingen maar niet mee.
Mijn bedje is heilig. Ik neem zelfs op de solomotor mijn 10cm dikke nomad slaapmat mee. Dan maar een dikkere rol achterop.

Gisteren hadden we een droog dagje en zijn we Praag in geweest. Vannacht en vanochtend weer veel regen. Tegen 12 uur toch maar op pad naar uitkijktoren, daar aangekomen toch weer regen dus dan maar onder parasol wachten tot het droog werd, de buienradar gaf aan half uur maar were uiteindelijk meer dan een uur. Dan maar huisgemaakt appeltaart en toen het droog was naar boven. Vanaf toen ging de zon schijnen en was het wel lekker. S'avonds koelt het wel vlug af maar er is inmiddels wat meer volk op de camping en omdat het niet meer regent zie je de mensen ook ;)
Maar morgen gaan we toch inpakken en naar het noorden. Het is camping harta geworden.

• Hopjesvla79
[...]

* Bra-Jo kennie wachten
de megamat paste bij ons gewoon in de Twingo, inclusief de rest van de uitrusting inclusief koelbox. En dan zonder bank plat of dingen op het dak ;)

oh ja en vaak nog met complete klimuitrusting en soms zelfs met tweede tent. ( in dat geval ook nog een tweede set matjes mee)

Het hoeft niet altijd aan de auto te liggen :) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 09-08-2023 22:25 ]

Hi Ha Hopjesvla

• pirke
  • Laatst online: 10:59
aReaRe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:55:
[...]

Ik heb ook een ring verwarming in de hut, dus overal warmte. Maar verwarming heb ik voornamelijk in gebruik in voorjaar en najaar.
Waarom niet in de winter???

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
205Gutmann schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:56:
@Gonadan Leuke discussies zijn dat altijd.
Mijn vrouw zit inmiddels in de voortent met shirt, vest en een fleecedeken voor de kachel met een warme chocolademelk kou te kleumen.
Ik zit nog in m'n shirtje te genieten van een Moersleutel stout.
Had ik maar moersleutel mee...

Hier hetzelfde. Ik nog in korte broek, shirt en slippers en heb het nog warm. Vriendin in trui, lange broek en dikke sokken en zal straks wel onder de wol willen.
Op zich vind ik veel best maar kunstmatige warmte die op mijn gezicht slaat word ik niet gelukkig van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• savale
vso schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

je hebt ook nog 75kg kogeldruk die geloof ik bij je auto geteld word.
Ooh dat moet ik nog eens bekijken. Als de kogeldruk erbij mag scheelt dat toch aanzienlijk.
TgR_KILLER schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:47:
[...]

Ik hoop dat de specs van autoweek voor die auto niet juist zijn voor je xD

max. aanhangermassa geremd 500 kg
max. aanhangermassa ongeremd 500 kg
max. kogeldruk 50 kg
max. dakbelasting 0 kg

Mag kogeldruk van 50 kg houdt ook niet over.. en 0 kg dakbelastig, daar ga je geen dakkoffer op kwijt kunnen xD

Overigens heb ik altijd gewoon alles gewogen met een personenweegschaal :+ . Letterlijk alle camping spullen 1 voor 1 in mijn handen en dan wegen, maar 100 KG zit je zo aan met borden, pannen, bestek, etc. etc.
Gelukkig nog 75kg dakbelasting :) Maar voor de rest kloppen de specs helaas. Ben ook alles aan het wegen met de keukenweegschaal en personenweegschaal. Kom nu op 130kg in de vouwwagen. Tikje te zwaar, maar ook weer niet heel erg over de 500kg heen dus.

[ Voor 13% gewijzigd door savale op 10-08-2023 01:06 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

savale schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 01:04:
[...]

Ooh dat moet ik nog eens bekijken. Als de kogeldruk erbij mag scheelt dat toch aanzienlijk.

[...]

Gelukkig nog 75kg dakbelasting :) Maar voor de rest kloppen de specs helaas. Ben ook alles aan het wegen met de keukenweegschaal en personenweegschaal. Kom nu op 130kg in de vouwwagen. Tikje te zwaar, maar ook weer niet heel erg over de 500kg heen dus.
koelkast, haringen en gastank in de kofferbak, stoelen onder het zeil en je bent 90% al klaar om te vertrekken..

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php zoek eens naar "beladen" / wat neem je mee topics
als het goed hebben ze nog steeds meetings kan je eventueel vragen stellen als je wilt :) en je nieuwe aanwinst testen .. alhoewel ik vermoed dat je een jaartje oid moet wachten.

Tja vanalles

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:21
Hopjesvla79 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

de megamat paste bij ons gewoon in de Twingo, inclusief de rest van de uitrusting inclusief koelbox. En dan zonder bank plat of dingen op het dak ;)

oh ja en vaak nog met complete klimuitrusting en soms zelfs met tweede tent. ( in dat geval ook nog een tweede set matjes mee)

Het hoeft niet altijd aan de auto te liggen :) ;)
Maar een Twingo (van de eerste generatie) is ook een bijzonder ruime auto.
Echte cult wagentjes inmiddels. Speciale uitvoeringen in goede staat gaan nog véél geld waard worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 10-08-2023 07:15 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hopjesvla79
Ivow85 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:14:
[...]

Maar een Twingo (van de eerste generatie) is ook een bijzonder ruime auto.
Echte cult wagentjes inmiddels. Speciale uitvoeringen in goede staat gaan nog véél geld waard worden.
offtopic:
In dit geval was het een Twingo 2, fase 2, maar blijft voor dat formaat best ruim, ook als je achterin moet zitten. Inmiddels, gezien leeftijd van de auto en nog geen mankementen ingeruild voor een Clio Estate. Vooral vanwege toekomstige upgrade van de kampeerspullen en de mogelijkheid om een fiets achterin te gooien. Doch blijft het een bijzonder wagentje, die van ons is tot boven de poolcirkel geweest, heeft heel wat bergpassen genomen en heeft menig hobbelig zandpad genomen als aanloop naar de klimrotsen zonder mankementen. Ik sluit niet uit dat als er ooit een tweede auto moet komen dat het dan weer een (e)Twingo wordt

Hi Ha Hopjesvla

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:02
Hopjesvla79 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:21:
[...]
Ik lees dit soort berichten regelmatig en kom toch elke keer tot de conclusie dat wij wel heel veel spullen meenemen. Met 2 personen, een Focus Wagon 2012 (niet de ruimste in zn klasse, maar gaat toch behoorlijk wat in) en krijg de klep nauwelijks dicht.

Al zit het hem voornamelijk in de uitrusting , niet in de persoonlijke spullen.
- Obelink Hudson tent, ding heeft echt een gigantische pakmaat voor een 4p tent. (Al had de tent van mij kleiner gemogen)
- Mobicool B40. Een bakbeest van een koelkast, al is de ruimte wel lekker :).
- 2 stoelen + voetenbankjes. Inmiddels wel Crespo AL-215, die zijn wel lekker compact.
- Tafel van 100x80, is met de Cadac 2 Cook erbij op toch wel lekker.
- 2 slaapmatjes van 10cm dik. Dat telt toch ook flink aan in de kofferbak.

Het is toch behoorlijk Tetris. Ik zou het wel fijn vinden als het er allemaal iets makkelijker in gaat, dat is zeker als je een keer van camping naar camping gaat wel praktischer.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
savale schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 01:04:
Hij bedoelt het anders, kogeldruk of dakbelasting is géén extra laadvermogen. Het zit dus binnen het maximum laadvermogen van je auto.

Dat betekent echter niet dat je het dan van de aanhanger af mag trekken. Ja, je komt er misschien mee weg als je met zo'n plaat alleen de as meet, maar ga je de kar op zichzelf meteen dan is hij gewoon te zwaar.

Van 30kg te veel ga je natuurlijk niet direct flink in de problemen komen, maar regeltechnisch ben je in overtreding.

Wat weegt de trekkende auto uiteindelijk? Dat zegt ook veel over de stabiliteit van de combinatie. Gooi daar dan zoveel mogelijk de zware spullen in.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

Waarom niet in de winter???
Regels van de stalling (gesloten zijn ze) en eerlijk gezegd ben ik niet zo'n winter kampeerder.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
gehaktstaaf schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:19:
[...]

Ik lees dit soort berichten regelmatig en kom toch elke keer tot de conclusie dat wij wel heel veel spullen meenemen. Met 2 personen, een Focus Wagon 2012 (niet de ruimste in zn klasse, maar gaat toch behoorlijk wat in) en krijg de klep nauwelijks dicht.

- Obelink Hudson tent, ding heeft echt een gigantische pakmaat voor een 4p tent. (Al had de tent van mij kleiner gemogen)
- 2 stoelen + voetenbankjes. Inmiddels wel Crespo AL-215, die zijn wel lekker compact.

Het is toch behoorlijk Tetris. Ik zou het wel fijn vinden als het er allemaal iets makkelijker in gaat, dat is zeker als je een keer van camping naar camping gaat wel praktischer.
Even kijken hoe dat bij ons ging een spiegelen:
• Tent was ook flink, maar dat is wat het is.
• MB40 kwam pas nadat we een dakkoffer hadden (die weer kwam vanwege gezinsuitbreiding), daarvoor bewust kleinere modellen gehad
• Het zijn gewoon klapstoelen, erg compacte, maar halen het niet bij vouwstoelen die veel mensen hebben (wij hadden ook klap)
• Tafel was bewust 56x34, scheelt een hoop.
• Cadac 2 cook is ook lomp. Wij gingen over op safari chef 2 dat ging toch makkelijker.
• Over gestapt van groene gasfles naar campingaz. Gemak overstijgt de kosten, zeker met ons verbruik.
• Slapen moet gewoon goed, dus wij hadden ook altijd dikke van Thermarest of de bekende Expeds.

Toch zou ik de persoonlijke spullen ook niet onderschatten hoor. Extra kleding, rommeltjes of elektronica is zo weer een tas extra.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LordSinclair
Opel Corsa, 2 personen, bank plat.
Gewoon fijne isolerende slaapmatten mee (Thermorest NeoAir)
Twee slaapzakken per persoon (voor de koude nachten hoog in de bergen)
Stoeltjes, koelbox, etenskrat, kookspullen, tent, wandelspullen etc en nog steeds ruimte om meer mee te nemen. We hadden nog goed zicht naar achteren over de bagage heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm1mlLoQUKX_OmlpXavZJJr_nNQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HAf3Dku6Tgz7YYdb8Q3cOukV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1ppiS242cT28w0d_eZxu02Om0Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TtAbEOGP30vlAe701vxOUvRl.png?f=fotoalbum_tile

"Alles wat je thuislaat is meegenomen" 😉

• Jelte
  • Niet online
Het ligt helemaal aan wat je wil op vakantie, welke luxe en ook hoeveel kinderen je meeneemt.

Voorgaande jaren altijd een flinke De Waard Lepelaar, plus koelbox, gasfles, chuckbox (keuken), speelgoedkist, etenskrat, exped, slaapzakken, cadac ding, fietsen.
Ja dan heb je wel een aanhanger nodig.

Dit jaar met de bus, kleinere tent en het meeste zit natuurlijk al vast in de bus. Maar toch missen we één fiets, die kon niet mee. En kan de bank niet naar voren geschoven worden, dus heb je stiekem toch maar een relatief kleine bagageruimte.

Rijdt wel lekker zonder aanhangwagen en hoge zit.

En die ene keer in een Twingo van de eerste generatie met zijn drieën klimmen in Zuid Frankrijk, was ook zeker tof. Maar toen hadden we een compleet andere uitrusting mee. Net als de keer dat we met vier volwassenen in een Clio naar Sziget Budapest gingen. Dat was echt een uitdaging, maar ook gelukt.
Al noem ik dat tegenwoordig geen vakantie meer ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Jelte op 10-08-2023 09:13 ]

• Harribo
  • Laatst online: 13:34
LordSinclair schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:03:
Opel Corsa, 2 personen, bank plat.
Gewoon fijne isolerende slaapmatten mee (Thermorest NeoAir)
Twee slaapzakken per persoon (voor de koude nachten hoog in de bergen)
Stoeltjes, koelbox, etenskrat, kookspullen, tent, wandelspullen etc en nog steeds ruimte om meer mee te nemen. We hadden nog goed zicht naar achteren over de bagage heen.
Hier ook een Opel Corsa C model. Kan enorm veel in.
Ik reis alleen maar ik kampeer 4 sterren :)
Alleen een koelbox zoals hierboven beschreven gaat mij echt te ver. Trouwens mijn opvouwbare koeltas van de action met koelelementen van de Bever doet het al jaren prima.
Elke ochtend wel ff lopen voor de koelelementen... maar ik loop sowieso veel af op een camping en rondom de tent.
Enige waar ik absoluut niet zonder wil is mijn uribag...hoef nachts gelukkig niet meer over de camping als ik naar het toilet moet.

Kamperen...je sleept vaak veel mee.
Of je moet echt basic gaan kamperen... minimale tent en mini klapstoeltjes...etc

[ Voor 12% gewijzigd door Harribo op 10-08-2023 09:25 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ben nu mijn zooi aan het verzamelen voor een weekje op de motor, kamperend.
Vorig jaar al flink gesneden in de uitrusting, maar zelfs toen nog spullen bij die ik niet gebruikt had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wGi3AOFYQFUM3CiD0dFivXUp5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGadMAW8HNHEAlZaDWpfRDfs.jpg?f=fotoalbum_large
2 kleine tasjes links en rechts en 1 rol achterop.
In de tas links: slaapzak, matje, opblaaskussen, toilettas douche slippers
Tas rechts: kleding, brandertje, koffiepruttelpotje, bord, bestek, compressortje 12volt.
In de rol: mijn tentje, extra paar schoenen, Helinox kloon stoeltje
Oh en dag rugzakje met drinken, eten en wat klein grut.

[ Voor 14% gewijzigd door Bommes op 10-08-2023 09:27 ]

• LordSinclair
Harribo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:23:
Alleen een koelbox zoals hierboven beschreven gaat mij echt te ver.
Zolang de koelbox (en kratjes) vol zitten valt de extra ruimte die het kost wel mee. Maar het blijft een onhandige vorm om in te pakken natuurlijk.

Ik heb zelf ook een opblaasbare variant van de Declathon. Die doet het ook erg goed. Maar staat meestal ook vol achterin. De koelbox is ook vooral zodat de muizen niet bij het eten kunnen. Ze knagen er minder makkelijk doorheen dan een opvouwbare variant.

• Badderbeest
  • Laatst online: 09-01 14:04

Badderbeest

De enige echte

Over de spullen in de kofferbak; Zelf stapel in nooit hoger dan en ook niet vóór de achterbank. Zware spullen onderop en tegen de rug van de achterbank (en/of vastgezet met een sjorbandje). Lichtere en harde spullen daarachter. Bovenop alleen lichte en zachte spullen, en de kofferbakafdichting eroverheen. Meestal past de vakantieuitrusting dan niet. Dus investeer voor je eigen veiligheid daarom vooral wel in een dakkoffer, trekhaakbak, of aanhangwagen. Vele gewonden en doden in het verkeer vallen door losse objecten die bij een aanrijding vrolijk met dezelfde snelheid blijven voortbewegen totdat ze worden afgeremd door een passagier of de voorruit. Alle veiligheidsvoorzieningen in je auto beschermen je alleen tegen onheil van buitenaf. Geen enkele beschermt je tegen rondvliegende objecten die je vervoert.

https://youtu.be/Q1jj4NAzfHQ

https://youtu.be/dE8sLDkwT_Q

#Opa uit.

De enige echte

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:31
gehaktstaaf schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:19:
[...]

Benieuwd wat je dan verder allemaal nog bij hebt, in een station zou dat toch wel echt makkelijk moeten kunnen. Ik ben heel slecht in beperkt pakken en met twee man ging best prima in mijn Seat Leon 5F hatchback:
- Decathlon air seconds 5.2
- Koelbox
- 2 flinke stoelen
- Vergelijkbare tafel, Cadac kookstel
- Slaapmat, slaapzak, deken, eigen kussen en extra reserve luchtbed

Hierbij was het nog mogelijk om de binnenspiegel te gebruiken.

Verwijderd

Kinderen snijdt echt enorm in je ruimte. Ze nemen een zitplek in, je moet een extra tas mee met kleren, verschillende slaapzakken, luiers (!!) kinderwagen of buggy, bedje, matrasje. Toen ik samen met m’n vriendin ging paste het in de 208, nu met baby is een focus wagon + dakkoffer net aan.

(En een Karsten tent is best groot)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2023 10:02 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Badderbeest schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:43:
Over de spullen in de kofferbak; Zelf stapel in nooit hoger dan en ook niet vóór de achterbank. Zware spullen onderop en tegen de rug van de achterbank (en/of vastgezet met een sjorbandje). Lichtere en harde spullen daarachter. Bovenop alleen lichte en zachte spullen, en de kofferbakafdichting eroverheen. Meestal past de vakantieuitrusting dan niet. Dus investeer voor je eigen veiligheid daarom vooral wel in een dakkoffer, trekhaakbak, of aanhangwagen. Vele gewonden en doden in het verkeer vallen door losse objecten die bij een aanrijding vrolijk met dezelfde snelheid blijven voortbewegen totdat ze worden afgeremd door een passagier of de voorruit. Alle veiligheidsvoorzieningen in je auto beschermen je alleen tegen onheil van buitenaf. Geen enkele beschermt je tegen rondvliegende objecten die je vervoert.

#Opa uit.
Dat zijn wel echt twee extreme scenario's tegenover elkaar, maar laat wel zien hoe belangrijk de achterbank is voor tegenhouden van je bagage. Voorstoelen zijn hier duidelijk niet voor geschikt (Tesla heeft hier wel eens de media mee gehaald, bleek bij alle merken de standaard te zijn..). Die pot met verf bovenop vertekent het beeld trouwens wel enorm. Ten eerste ziet het er extreem uit en ten tweede zie je niet meer wat de rest van de bagage gedaan heeft. Jammer dat sensatie belangrijker is dat objectieve data. Het blijft zo lastig om veiligheid goed in te schatten.

Zelf vind ik het met name veel prettiger rijden met een binnenspiegel en laad daarom niet zo hoog, echter vaak wel boven waar de (oprolbare) hoedenplank zat. Een koffer die er voor 20% bovenuit steekt komt echt niet naar voren en houdt gelijk het klein licht spul vast wat er achter ligt. Ziezo wil je zware (vaak harde) spullen zo ver mogelijk naar voren laden. Gasflessen liggen bij mij standaard achter de achterstoelen (nu de kleinste nog geen beenruimte nodig heeft).
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:01:
Kinderen snijdt echt enorm in je ruimte. Ze nemen een zitplek in, je moet een extra tas mee met kleren, verschillende slaapzakken, luiers (!!) kinderwagen of buggy, bedje, matrasje. Toen ik samen met m’n vriendin ging paste het in de 208, nu met baby is een focus wagon + dakkoffer net aan.

(En een Karsten tent is best groot)
Hier ging het prima in een Seat Ibiza met een baby, wacht maar tot ze groter worden en speelgoed mee willen ook een beetje beenruimte willen overhouden. Al neemt een fatsoenlijke tent ook al snel je gehele kofferbak in beslag. Bij gezinsuitbreiding gooide ik de tent samen met de stoelen op het dak van mijn Clio Estate. Redelijk aerodynamisch gevormd, gelijk op bestemming bereikbaar en gehele kofferbak vrij.

Verwijderd

In een dakkoffer dan? Of hoe deed je dit?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kinderen vallen best mee kwa ruimte, afgezien van kinderbedje/buggy valt het best mee, vaak genoeg gezin(nen) gezien die alles in een gesloten kofferbak wisten proppen .. het is de "luxe" die je-jezelf permiteert denk ik ..

ik let op het verkeer voor me, achteruitkijk spiegel is niet zo relevant zijspiegels doen het ook goed, met gezin is het heerlijk om op CC te rijden al dan niet gevolgd door de aanhanger.

dakkoffer of koffer op de trekhaak via een fietsendrager .. tja hoe meer ruimte hoe meer zooi je meeneemt.

We gaan de caravan verbouwen, kachel, boiler en koelkast, gasfornuis eruit enige wat we willen houden is bed(den) de wc, een doucheruimte, en wasbak de rest is "optioneel" of beter gezegd verplaatsbaar.. de kids slapen anno nu liever in eigen tent, met dit slechte weer merken we dat een wc en extra slaapplek hebben wel prettig is (ook in verband met vriendjes/vriendinnetjes die meekamperen)

maar ja het is allemaal wat je als noodzaak beschouwt als eindsaldo denk ik ..

Tja vanalles

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter

#Opa uit.
Daar denkt mijn uitrolbaar bagagenet toch anders over. ;)

Waar ik wel op let is dingen als tentstokken overdwars inplaats van keurig uitgelijnd richting je ruggengraat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

aReaRe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Misschien dat @pirke je tips kan geven bij uitgeven :P
Ik zei een paar jáártjes potten, niet een paar decennia... :X :D

Qua laden, de keus was tussen het bed en de tent, qua pakmaat ongeveer even groot, dus ja...

Verder eigenlijk niet eens iets heel bijzonders mee: vrij compacte koelkast (kleinste Mestic, 21 liter?), 3x slaapzak, 2x luchtbed, 3x weekendtas met kleding, 3x wandelschoenen, 2x een boodchappentas met diverse keukenmeuk, gasflesje (907) met tweepitter, stapel dekens voor onszelf en de honden, en nog wat randzaken als een pomp enzo. Alles past nét in de kofferbak, volgetast tot het plafond maar wel met een bagagerek achter de achterstoelen.

Volgend jaar zonder kind en mogelijk ook zonder honden op vakantie, denk dat we dan zeeën van ruimte hebben. :N

[ Voor 57% gewijzigd door Bra-Jo op 10-08-2023 11:40 ]

Nomen nescio

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:27:
In een dakkoffer dan? Of hoe deed je dit?
Dakdragers en spanbanden. Stoelen en een forse tent passen vaak niet in een dakkoffer.

• Badderbeest
  • Laatst online: 09-01 14:04

Badderbeest

De enige echte

@Deveon Het gaat in de filmpjes natuurlijk om het punt, niet om het visuele spektakel. De emmer verf hadden ze beter achterwege kunnen laten. In hetzelfde filmpje zijn de tegels die uit het doosje komen bijvoorbeeld educatiever. En ja, de achterbank heeft een belangrijke functie bij een aanrijding. Veel mensen zonder kinderen vouwen deze in de praktijk plat zodat die grote stoelen en tafel ook meekunnen. Wat mij betreft een no-go. Dingen op de achterbank die hard zijn en massa hebben zet je vast met een bandje. In het tweede filmpje zie je waarom. Verder is het natuurlijk aan ieder om er mee te doen of laten wat je wilt.

De enige echte

• pirke
Bra-Jo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Ik zei een paar jáártjes potten, niet een paar decennia... :X :D
Alles is relatief... Prioriteiten stellen en een goed inkomen helpt ook.

Over het verhaal van bagage op de achterbank bij botsingen: moet je voor de gein eens crashtest videos van campers bekijken, wordt je ook niet vrolijk van. Ik denk dan altijd maar dat ons grote gewicht helpt, een gemiddelde personenauto rijdt ook (half) onder ons door en wordt vrolijk meegenomen ipv dat wij direct tot stilstand komen.

Al die crashtests gaan meestal bij 30 of 50km/u, harder dan dat en het maakt allemaal niet meer uit hoe de lading vast zit bij een frontale botsing. Zeker met een immobiel object zoals een boom of betonnen muur.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:16
pirke schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Alles is relatief... Prioriteiten stellen en een goed inkomen helpt ook.

Over het verhaal van bagage op de achterbank bij botsingen: moet je voor de gein eens crashtest videos van campers bekijken, wordt je ook niet vrolijk van. Ik denk dan altijd maar dat ons grote gewicht helpt, een gemiddelde personenauto rijdt ook (half) onder ons door en wordt vrolijk meegenomen ipv dat wij direct tot stilstand komen.

Al die crashtests gaan meestal bij 30 of 50km/u, harder dan dat en het maakt allemaal niet meer uit hoe de lading vast zit bij een frontale botsing. Zeker met een immobiel object zoals een boom of betonnen muur.
Campers lijken me wat dat betreft rijdende doodskisten. Van een opbouw blijft net zoveel over als van een caravan. Het zitje achter de voorstoelen lijkt me, ook met gordels, niet de plek waar je wilt zitten tijdens een ongeval.

Wat dat betreft geeft een buscamper mij een veiliger gevoel.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• pirke
Joris748 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Campers lijken me wat dat betreft rijdende doodskisten. Van een opbouw blijft net zoveel over als van een caravan. Het zitje achter de voorstoelen lijkt me, ook met gordels, niet de plek waar je wilt zitten tijdens een ongeval.

Wat dat betreft geeft een buscamper mij een veiliger gevoel.
Dat gevoel is onterecht, daar zit ook gewoon een keuken in met borden en pannen die naar voren kunnen schieten...

De wanden die losbreken bij een niet-buscamper is ook een manier om energie te verliezen. Anders komt die energie allemaal op je lichaam.

Maar een frontale botsing is niet fijn nee, en in een camper zit je duidelijk minder veilig dan in een normale auto. Je hebt dan weer wel een beter overzicht op de weg aangezien je over autos heen kijkt en je rijdt over het algemeen een heel stuk rustiger en langzamer, wellicht verlaagt dat de kans op ongelukken.

Ook rijden we meestal maar 1 a 2 uur op een dag ipv dat we midden in de nacht vertrekken en met slaaptekort in 15 uur naar het zuiden knallen :X

• Ozzie
  • Laatst online: 16:37
Toen wij nog met zijn tweeën gingen pastte alles makkelijk in mijn Alfa Romeo Mito maar nu met 2 kinderen, 3 en (sinds deze vakantie) 1 jaar oud past dat echt niet meer hoor.

Nou hebben wij ook wel echt veel zooi bij ons, maar ik hou gewoon van fijne spullen. Gewoon normale pannen heb ik mee want zo'n compact kampeer setje vind ik niks. Grote koelbox op gas, dus ook nog gasfles mee. Achterbak is al helemaal gevuld met de tent. Zelfs met de bagagewagen kom ik eigenlijk ruimte te kort, dus zit al te kijken of ik een maatje groter kan kopen. Moet natuurlijk wel ruimte over blijven om een paar dozen wijn mee terug te nemen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:17

#Opa uit.
Precies daarvoor heb ik een bagagerek/hondenrek boven de achterbank gemonteerd. Sowieso alle zware dingen onder, net als dingen die door het rek heen zouden kunnen schieten. Met 3 kinderen op de achterbank en een tweelingkinderwagen + kinderbedjes in de achterbak past alles nét in de Passat Variant.

excl kampeeruitrusting :X . Volgend jaar weer naar de camping maar dan met aanhanger of eventueel vouwwagen of caravan. We zijn nog in afwachting van het jury-oordeel :P

• savale
vso schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 03:04:
[...]

koelkast, haringen en gastank in de kofferbak, stoelen onder het zeil en je bent 90% al klaar om te vertrekken..

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php zoek eens naar "beladen" / wat neem je mee topics
als het goed hebben ze nog steeds meetings kan je eventueel vragen stellen als je wilt :) en je nieuwe aanwinst testen .. alhoewel ik vermoed dat je een jaartje oid moet wachten.
Bedankt voor de tips! Gas gaat niet mee :) Ga alles van een 10A aansluiting proberen te doen. Later wellicht nog met accu.D
e koelkast gaat de auto in inderdaad. Hij staat geplanned voor oktober, dus wie weet met een goed naseizoen...
Gonadan schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Hij bedoelt het anders, kogeldruk of dakbelasting is géén extra laadvermogen. Het zit dus binnen het maximum laadvermogen van je auto.

Dat betekent echter niet dat je het dan van de aanhanger af mag trekken. Ja, je komt er misschien mee weg als je met zo'n plaat alleen de as meet, maar ga je de kar op zichzelf meteen dan is hij gewoon te zwaar.

Van 30kg te veel ga je natuurlijk niet direct flink in de problemen komen, maar regeltechnisch ben je in overtreding.

Wat weegt de trekkende auto uiteindelijk? Dat zegt ook veel over de stabiliteit van de combinatie. Gooi daar dan zoveel mogelijk de zware spullen in.
@vso
Tja dat weet ik dus net zo niet: Ik quote:
Asdruk = gewicht caravan
Voor het maximaal trekgewicht van de auto wordt in de Nederlandse gebruikseisen het gewicht van de beladen caravan gedefinieerd als het gewicht op de as van de caravan. De kogeldruk telt hierbij niet mee, en is alleen het gewicht van de twee wielen van belang.
bron: https://caravantrekker.nl/info/maximaal-trekgewicht
Het gaat hier wel om een caravan in plaats van aanhanger / vouwwagen, dus ik weet niet of dat uitmaakt?
De mg4 weegt trouwens ledig 1726 kg, dus ik verwacht niet veel te merken van de vouwwagen. :+ (enkel verbruik)

[ Voor 47% gewijzigd door savale op 10-08-2023 14:33 ]

• L.N.
  • Laatst online: 16:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyKoxPyzgkTHsI1jKMC7au_HXGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcWIxhN9QYsJ6UnbzAK5p9PZ.jpg?f=fotoalbum_large

We staan sinds gisteren in de Jura. Door de nieuwe Ford Focus Station kregen we alles gemakkelijk mee. Zelfs 2 SUP’s en een reserve matje zijn mee, net als veel spullen voor de hond (bench, speeltjes, eten, etc.).

Dit jaar staan we onbedoeld extra luxe, want we hebben privé sanitair (douche, wc, wasbak om af te wassen, koelkast). Dat was niet helemaal de bedoeling, maar was het enige plekje dat nog vrij was. Maar stiekem zijn we er erg blij mee.

We kregen het hondenhekje niet in de harde grond. Dat hebben we opgelost door een rotsharing in de grond te slaan, deze eruit gehaald en in het ontstane gat de pin van het hekje te steken.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
savale schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:26:
Tja dat weet ik dus net zo niet: Ik quote:

[...]

bron: https://caravantrekker.nl/info/maximaal-trekgewicht
Het gaat hier wel om een caravan in plaats van aanhanger / vouwwagen, dus ik weet niet of dat uitmaakt?
De mg4 weegt trouwens ledig 1726 kg, dus ik verwacht niet veel te merken van de vouwwagen. :+ (enkel verbruik)
Ik weet het wel, je mag het er gewoon niet van af trekken. ;)

Hier zie je ook dat ze uitgaan van ermee weg komen bij een controle, niet wat wettelijk overal geldt.
https://caravantrekker.nl...um%20toegestane%20gewicht.

ANWB bevestigt hetzelfde verhaal, dat vaak asdruk gemeten wordt betekent niet dat het ook het wettelijke gewicht is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LordSinclair
L.N. schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:06:
[Afbeelding]

We staan sinds gisteren in de Jura. Door de nieuwe Ford Focus Station kregen we alles gemakkelijk mee. Zelfs 2 SUP’s en een reserve matje zijn mee, net als veel spullen voor de hond (bench, speeltjes, eten, etc.).
Je vergeet voor het gemak dat je grootste tent al in een aanhanger zit? :+

• L.N.
  • Laatst online: 16:43
LordSinclair schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Je vergeet voor het gemak dat je grootste tent al in een aanhanger zit? :+
Dat leek mij zo logisch dat ik het niet hoefde te vermelden. Het is een Combi Camp Flexi met flink wat bagageruimte.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:10
In onze BMW 5 touring (E61 uit 2008) paste het weer allemaal dit jaar (inclusief grote dakkoffer):
  • 6 persoons tent (Wìldebeast Kiaora van katoen)
  • Vrijbuiter 3p koepeltentje
  • 3 luchtbedden en 2 zelfopblaasbare 6cm dikke matjes
  • 5 stoelen
  • 1 tafel
  • 1 koelbox
  • 5 slaapzakken en normale kussens
  • luifel
  • eten/drinken
  • kleding
  • campingaz fornuis en gasfles
  • uitzet
  • keukenmeubel
  • speelgoed.
Met 3 jongens (12, 14 en 16 jaar) is er geen ruimte meer bij de achterbank. Best goed voor elkaar wat mij betreft. Vroeger gingen we naar een kant-en-klaar tent en hadden we de auto net zo vol, maar moest de kinderwagen, campingbedje etc ook mee.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:57
Wij hebben met een t6 en drie kinderen geen ruimte gebrek :)
Ik heb een overload aan sjorbanden en bevestigingspunten waarmee ik zoveel mogelijk vast zet.

Wel een gebrek aan lucht in ons Nomad allround 10 matje. Na een paar uur slapen. Net met een zopje het gat proberen te vinden, maar die lijkt er niet te zijn. Het lijkt wel alof er duizenden minigaatjes in zitten. Of is dit normaal met een inflatable en zop?

Ding is een jaar oud. Iemand hier ervaring mee?

Onze achtertuin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ctCgUAzkmoPh44qVKr02E4Xa1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1v9RCiRKLtcRJ8tCdWCGUzZT.jpg?f=fotoalbum_large

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Plint schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:09:
Wij hebben met een t6 en drie kinderen geen ruimte gebrek :)
Ik heb een overload aan sjorbanden en bevestigingspunten waarmee ik zoveel mogelijk vast zet.

Wel een gebrek aan lucht in ons Nomad allround 10 matje. Na een paar uur slapen. Net met een zopje het gat proberen te vinden, maar die lijkt er niet te zijn. Het lijkt wel alof er duizenden minigaatjes in zitten. Of is dit normaal met een inflatable en zop?

Ding is een jaar oud. Iemand hier ervaring mee?
Ding zelf poreus geworden? Kan een productiefout zijn. Zoiets hoort niet op die manier leeg te lopen en met duizend minigaatjes lijkt het wel die kant op.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1 ... 186 ... 279 Laatste