Koekstra schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:36:
[...]
Laatste 5 jaar heb ik denk 2x de kachel gebruikt, en de boiler gaat alleen aan als we in de camper willen douchen. Dus ook mijn gasverbruik is al nihil. Beetje koken/koffie zetten en de koelkast dus.
Hier is net de kachel nog even aan geweest, 8 graden is toch wat aan de frisse kant, een verdubbeling is wel lekker
Een hybride verwarming/boiler is wel ideaal, kun je kiezen tussen elektrisch of gas of allebei, afhankelijk vd situatie en tarieven. Momenteel staan we los, dan gas. Indien stroom inclusief blijft gas uit. Het aantal kWh valt reuze mee.
Mensen zijn zelf overigens ook al goede kachels: 250 Watt per volwassene.
Afwassen doen we altijd in de camper, douchen nog nooit in de camper gedaan, een washandje met water werkt ook. Afwaswater opwarmen in de boiler is 0,1-0,5 kWh, afhankelijk vd deltaT.
Nespresso kost bijna geen stroom, 1 minuut a 1kW is minder dan 0,02 kWh.
Schotel verbruikt zo goed als niks: 50W als hij initieel zoekt (minuutje), eenmaal op zn plek is het verbruik 0. De TV voor de tekenfilmpjes 's ochtends verbruikt ook maar een paar Watt. Dat gaat allemaal op 12v en merken we niet eens op de verbruiksmeter.
De koelkast is de grootste verbruiker als we aan de stroom hangen, maar dat is echt geen 5 euro waard. Ook 70c/kWh vind ik belachelijke tarieven. Betalen naar verbruik is prima, maar niet tegen afzetprijzen.
Overigens, als het koud is buiten en we gaan een stuk rijden dan zorgt een warmtewisselaar ervoor dat de restwarmte vd motor gebruikt wordt om de glycol in de verwarmingsbuizen op te warmen. Dat werkt perfect

We stoken genoeg diesel, restwarmte in overvloed...