[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 258 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

franssie

Save the albatross

thejoker80 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:17:
Sta momenteel aan het Gardameer, na vijf dagen 35 graden onweert het er nu op los. Nog tips voor een gezin in een tent?
onweer gewoon uitzitten. Als het echt hard regent en je staat op een helling nabij een beek oid zou ik dat wel in de gaten houden, maar aangezien je schrijft aan het meer te zitten zal dat ook wel loslopen.
Voel je je niet veilig, stap in de auto en zoek het hogerop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:44
thejoker80 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:17:
Sta momenteel aan het Gardameer, na vijf dagen 35 graden onweert het er nu op los. Nog tips voor een gezin in een tent?
In ieder geval meteen de eventuele elektra loskoppelen. Ook het verlengsnoer. Anders heb je kans op ellende als de bliksem ergens anders op de camping inslaat. Verder is het aan te raden om te schuilen in de auto (kooi van faraday) of in een gebouw. Metalen stokken en bliksem zijn niet zo’n prettige combi.

Kans dat de bliksem inslaat is niet zo groot, maar het kan behoorlijk naar aflopen als dat het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19
Indien het onweer binnen 900 meter komt (3 sec tussen flits en donder), dan schuilen in de auto: de kans op een inslag is klein, maar de impact is enorm (pun intended).

Idealiter ga je al een stuk eerder trouwens (10-15 sec tussen flits en donder), dan kun je nog rustig even spullen pakken zonder te moeten rennen ;) Maar binnen een kilometer wil je echt niet meer in je tent zitten.

Toiletgebouw werkt vaak ook prima, mits de vloer niet kletsnat is natuurlijk.

Ook nooit onder een boom schuilen bij onweer.

[ Voor 54% gewijzigd door pirke op 20-07-2023 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 22:06

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb zomaar het vermoeden dat @thejoker80 bedoeld hoe hij zijn gezin en zichzelf bezig kan houden??

[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 20-07-2023 08:22 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bommes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:22:
Ik heb zomaar het vermoeden dat @thejoker80 bedoeld hoe hij zijn gezin en zichzelf bezig kan houden??
Nou blijkbaar dus met het heen en weer rennen tussen auto, tent en toiletgebouw.

Misschien kan hij er een estafette race van maken :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-06 22:44

Badderbeest

De enige echte

Of hoe hij een gezin kan stichten in een tent? :+

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb wel ooit in Italië op een camping gestaan waar onze buurman zo bang voor onweer was dat hij bij het minste of geringste signaal zich zelf een heel zijn gezin in de auto in veiligheid bracht.
Dus ook midden in de nacht met onweer echt superrrrr verreweg.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 22:44
Mocht je nog twijfelen om lekker in je tent te blijven liggen bij onweer: YouTube: Reacties blikseminslag

Tips: https://www.kampeermeneer.nl/onweer-op-de-camping/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ik parkeer de auto voortaan in de tent zodra ik een wolk zie.

De enige echte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Nee, bezighouden is geen probleem hoor. Gaat om de veiligheid inderdaad. Snachts in de auto zitten met twee kleine kinderen lijkt me ook niet ideaal namelijk:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:58
harley schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:10:
Oostenrijk zou ik altijd met voortent doen. Het kan zomaar de hele dag regenen en dat meerdere dagen achter elkaar. Vorig jaar helaas meegemaakt alleen maar regen. Dan is droog kunnen zitten wel fijn.
Is een caravan niet waterdicht dan?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:31

Wailing_Banshee

You're Next

Even een opmerking: de onweer was niet in de tent ingeslagen, maar in de caravan, waarna de verdeelkast ontplofte en deels in de tent terecht kwam.

wij staan meestal op plekken waar geen stroomvoorziening is, en hebben geen metalen stokken. Het enige wat metaal is, zijn de haringen, maar die kunnen nergens naar toe geleiden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:37
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:19:
[...]

wij staan meestal op plekken waar geen stroomvoorziening is, en hebben geen metalen stokken. Het enige wat metaal is, zijn de haringen, maar die kunnen nergens naar toe geleiden.
Haringen zitten in de grond. Grond wordt nat. Natheid is 1 van de betere geleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 22:04
Gelukkig is de kans extreem klein, ik maak me niet zo'n zorgen om onweer eerlijk gezegd. De kans dat je een dodelijk ongeluk heb onderweg naar de camping is volgens mij vele malen groter.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:33
Bliksem pakt het hoogste punt, dat is in het algemeen niet die metalen tentstok maar de boom/het huis/de bergtop die in de buurt staat. Dus de kans dat die net jouw tent pakt is sowieso erg klein, ook al heb je een metalen tentstok.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Hopjesvla79 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:11:
Bliksem pakt het hoogste punt, dat is in het algemeen niet die metalen tentstok maar de boom/het huis/de bergtop die in de buurt staat. Dus de kans dat die net jouw tent pakt is sowieso erg klein, ook al heb je een metalen tentstok.
Bliksem pakt de weg vd minste weerstand. Een metalen staaf van anderhalve meter kan zomaar beter geleiden dan een boom van 6 meter.

Dat is waarom ze bliksemafleiders van metaal maken en niet van hout ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Mijn tent heeft gelukkig geen tentstokken, weer een zorg minder ;)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
JaMaaT schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:35:
Vraagje, zijn er nog Oostenrijk gangers hier?

We vertrekken over 2 weken richting Oostenrijk, Karinthië vlakbij Villach (9 dagen) en dan 60km noordelijker (ook 9dagen)

Weer kan uiteraard wisselvallig zijn. We twijfelen nog over de voortent om mee te nemen of de luifel (met zijwanden). Jullie nog ervaring of tips? Op diverse fora zie ik een 2strijd... (We zijn met z'n viertjes overigens, 2 kleintjes van 3 en 7)
Wij vertrekken over een paar dagen naar het gebied rond de Grossglockner. Daar is veel regen voorspeld voor de komende maandag en dinsdag. We overwegen of we moeten gaan uitwijken. Maar als je eenmaal staat maak je die afweging misschien minder snel. Wij wel in ieder geval en zetten daarom in bergen altijd de voortent op. Met name 's avonds kan het ook erg afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 01:34

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ook als je gewoon ergens wandelt ga je schuilen als onweer te dichtbij komt, dan heb je ook geen tentstokken mee. Uiteraard is de kans klein, maar wanneer het écht dichtbij komt is negeren niet de meest verstandige optie.
pirke schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 01:09:
Indien het onweer binnen 900 meter komt (3 sec tussen flits en donder), dan schuilen in de auto: de kans op een inslag is klein, maar de impact is enorm (pun intended).

Idealiter ga je al een stuk eerder trouwens (10-15 sec tussen flits en donder), dan kun je nog rustig even spullen pakken zonder te moeten rennen ;) Maar binnen een kilometer wil je echt niet meer in je tent zitten.
Het nadeel is dat onweersbuiten groot zijn en de bliksem niet altijd uit hetzelfde deel komt. Dus wat meer marge is wel lekker inderdaad, want als de klap die je hoort aan de andere kant van de bui zit kan het zomaar zijn dat een deel al vlakbij is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mocht je nog twijfelen om in de buurt van water te gaan kamperen: https://www.nu.nl/buitenl...l-haai-in-californie.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-06 20:24
LordSinclair schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Is een caravan niet waterdicht dan?
Had niet gezien dat je een caravan had, maar als je een of meerdere dagen "binnen" moet zitten is alle ruimte welkom ipv als een stel kippen/varkens op elkaar te moeten zitten.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
harley schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:31:
[...]

Had niet gezien dat je een caravan had, maar als je een of meerdere dagen "binnen" moet zitten is alle ruimte welkom ipv als een stel kippen/varkens op elkaar te moeten zitten.
Binnenruimte kan wat dat betreft niet groot genoeg zijn, zeker met jonge kinderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
pirke schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Bliksem pakt de weg vd minste weerstand. Een metalen staaf van anderhalve meter kan zomaar beter geleiden dan een boom van 6 meter.

Dat is waarom ze bliksemafleiders van metaal maken en niet van hout ;)
dat klopt , want die bliksemafleider geleid de stroom snel weg van je gebouw (gebouw mooi beschermd) en daarom maak je ze inderdaad niet van (droog) hout.

Maar als er een substantieel hogere boom naast staat zal die toch eerder de boom pakken, dat is het eerste punt wat die tegen komt (onderschat de hoeveelheid water in zo'n boom, vooral vol in blad, trouwens niet). Nu wil je alsnog dan niet daarnaast met je tent staan als die inslaat natuurlijk.

In de bergsport wordt bijvoorbeeld ook aangeraden om bij onweer zo snel mogelijk van de top te komen, ook al heb je veel metaal aan je hangen van je uitrusting. Dat metaal is het gevaar niet, dat jij op dat moment het hoogste punt in de omgeving bent wel. 20/30 meter onder de top is het al een heel stuk veiliger, ook als je nog metalen wandelstokken, en andere metalen uitrusting bij je heb.

Maar goed, bij heftig onweer op de camping: in de auto of ergens anders binnen gaan zitten is het beste advies :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hopjesvla79 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:36:
[...]

dat klopt , want die bliksemafleider geleid de stroom snel weg van je gebouw (gebouw mooi beschermd) en daarom maak je ze inderdaad niet van (droog) hout.

Maar als er een substantieel hogere boom naast staat zal die toch eerder de boom pakken, dat is het eerste punt wat die tegen komt (onderschat de hoeveelheid water in zo'n boom, vooral vol in blad, trouwens niet). Nu wil je alsnog dan niet daarnaast met je tent staan als die inslaat natuurlijk.

In de bergsport wordt bijvoorbeeld ook aangeraden om bij onweer zo snel mogelijk van de top te komen, ook al heb je veel metaal aan je hangen van je uitrusting. Dat metaal is het gevaar niet, dat jij op dat moment het hoogste punt in de omgeving bent wel. 20/30 meter onder de top is het al een heel stuk veiliger, ook als je nog metalen wandelstokken, en andere metalen uitrusting bij je heb.

Maar goed, bij heftig onweer op de camping: in de auto of ergens anders binnen gaan zitten is het beste advies :)
Tevens wordt er in Bergen geadviseerd om je wandelstokken en ander serieus metaal ver van je weg te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 22:24

We vertrekken over 2 weken richting Oostenrijk, Karinthië vlakbij Villach (9 dagen) en dan 60km noordelijker (ook 9dagen)

Weer kan uiteraard wisselvallig zijn. We twijfelen nog over de voortent om mee te nemen of de luifel (met zijwanden). Jullie nog ervaring of tips? Op diverse fora zie ik een 2strijd... (We zijn met z'n viertjes overigens, 2 kleintjes van 3 en 7)
Wij nemen geen voortent mee naar Oostenrijk. Veel om mee te nemen, duurt lang om op te zetten en als het regent wordt hij nog vies ook waardoor het nog meer werk wordt.

Alleen als je echt in de voortent gaat leven zou ik hem meenemen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49
Artbij schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:42:
[...]

Wij nemen geen voortent mee naar Oostenrijk. Veel om mee te nemen, duurt lang om op te zetten en als het regent wordt hij nog vies ook waardoor het nog meer werk wordt.

Alleen als je echt in de voortent gaat leven zou ik hem meenemen.
@JaMaaT
Ik vind persoonlijk een tarp altijd top om mee te nemen (vrij grote is het maar top op te vouwen).
Die kan je opzetten waar je wilt (onafhankelijk van de caravan/tent) en zo goed uit de wind/zon/regen zitten.

we gebruiken het ook vaak als de plek om buiten te koken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Haaien, blikseminslag, verkeersongevallen. Ik denk dat ik maar thuis blijf dit jaar. :+

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
maartend schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Tevens wordt er in Bergen geadviseerd om je wandelstokken en ander serieus metaal ver van je weg te leggen
dat heeft een andere reden dan dat metaal de bliksem aantrekt. (uitleg in de link hieronder)

Daarbij moet ook gewoon gekeken worden naar je veiligheid, je kan sneller en veiliger afdalen met stokken dan als je die heb weggelegd. Kan je niet weg, dan is het inderdaad raadzaam om ze weg te leggen.

hier wordt het een en ander uitgelegd, maar misschien maar weer gaan focussen op het kamperen :)

https://nkbv.nl/kenniscen...-in-de-bergen-deel-2.html

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:58
Hopjesvla79 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:51:
[...]

dat heeft een andere reden dan dat metaal de bliksem aantrekt. (uitleg in de link hieronder)

Daarbij moet ook gewoon gekeken worden naar je veiligheid, je kan sneller en veiliger afdalen met stokken dan als je die heb weggelegd. Kan je niet weg, dan is het inderdaad raadzaam om ze weg te leggen.
Wie loopt er nog met metalen stokken, carbon fiber is de bomb.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:34
PaulBloem schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:47:
[...]

@JaMaaT
Ik vind persoonlijk een tarp altijd top om mee te nemen (vrij grote is het maar top op te vouwen).
Die kan je opzetten waar je wilt (onafhankelijk van de caravan/tent) en zo goed uit de wind/zon/regen zitten.

we gebruiken het ook vaak als de plek om buiten te koken.
Tarp heb ik ook wel vanuit onze "tent-tijd" maar met een caravan pak ik dan toch liever een voortent of luifel die vast zit aan de caravan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
LordSinclair schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:52:
[...]

Wie loopt er nog met metalen stokken, carbon fiber is de bomb.
tot ze breken ;) Ik vertrouw toch meer op mijn alu-stokken, mezelf kennende dat die nog wel eens vast wil komen zitten tussen de rotsen. Dan maar iets meer gewicht mee. Maar goed dat is een persoonlijke keuze.

Ik wil daarom ook geen carbonstokken in mijn tent. Of carbon in mijn rugzakframe. Mooi dat het licht is, maar mij net iets te fragiel. Zal ook tussen de oren zitten bij mij, want hele gemeenschappen gaan er goed op.

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 20-07-2023 12:57 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Badderbeest schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:48:
Haaien, blikseminslag, verkeersongevallen. Ik denk dat ik maar thuis blijf dit jaar. :+
Nou om eerlijk te zijn ben ik altijd weer blij als ik de drukke Belgische knooppunten bij de grote steden weer voorbij ben. Vorig jaar was er nog een halfie wat mij rechts wilde inhalen om linksaf te gaan daar waar ik juist met RAW aan bezig was af te slaan naar rechts. Die zat dus op een verdrijvingsvlak klem tussen mijn vouwwagen en de vangmuur.
Ik moet er toch niet aan denken dat iemand wel zo stom is om onderweg mijn kampeermiddel naar de filistijnen te helpen, dat zou echt niet mijn favoriete begin van de vakantie zijn. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hopjesvla79 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:51:
[...]

hier wordt het een en ander uitgelegd, maar misschien maar weer gaan focussen op het kamperen :)

https://nkbv.nl/kenniscen...-in-de-bergen-deel-2.html
Dat van sneller afdalen is precies de reden dat ik ze juist niet weg doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hopjesvla79 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:55:
[...]

tot ze breken ;) Ik vertrouw toch meer op mijn alu-stokken, mezelf kennende dat die nog wel eens vast wil komen zitten tussen de rotsen. Dan maar iets meer gewicht mee. Maar goed dat is een persoonlijke keuze.

Ik wil daarom ook geen carbonstokken in mijn tent. Of carbon in mijn rugzakframe. Mooi dat het licht is, maar mij net iets te fragiel. Zal ook tussen de oren zitten bij mij, want hele gemeenschappen gaan er goed op.
Ik rij al 10 jaar op carbon mtb's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:15

Wij vertrekken volgende week ook richting Villach.
Wij nemen voortent en luifel mee.
Al is onze luifel alleen geschikt om aan de voortent te zetten.
Een beetje binnenruimte is wel fijn met de kids als het een keer slecht weer is.
Als ze 2 weken stralend weer opgeven, dan draai ik de dakluifel uit.
Maar ik hoef geen rekening te houden met pakmaat of gewicht, dat maakt het wel een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Op zich hoef ik dat ook niet. Kan de luifel wel in de caravan opbergen en de voortent in de auto. Op die manier hoef ik bij de tussenstop niets uit de caravan te pakken op 2 stoelen na.

Ik neem ze ook voor de zekerheid maar gewoon beide mee. Thanks allen.

Nu maar hopen op een beetje mooi weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:57
Je weet wat ze zeggen;
Heb je alles bij je heb je het niet nodig, heb je het niet…
Aangezien je het er in hebt liggen wordt het gewoon goed weer. 😉
Geniet ze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Haha hoop dat het zo werkt idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Ik weet niet of het handig is om het in dit topic te vragen of om er een eigen topic voor te openen, maar gezien het over kamperen gaat ... here we go :-).

Wij zijn ons aan het orienteren op een eerste caravan. Gewoon een gebruikt ding met een bouwjaar van 1995 - 2000 ofzo, ergens rond de 5-7k.

Nu staan er regelmatig genoeg caravans te koop op Facebook of Marktplaats maar waar ik mee zit is dat ik zelf erg lang ben. Met lang bedoel ik dus 2.07m en mijn bed thuis is dan ook 2.20m lang.

Veel advertenties ontbreekt het aan duidelijke beschrijving over de lengte van het bed/bedden, terwijl dit waarschijnlijk wel vast ligt per type caravan, maar dat vindt je dus ook weer niet zo 1-2-3.

Weet iemand hier toevallig of er bepaalde merken/modellen zijn die (altijd) een langer bed hebben? Wellicht maakt dat de zoektocht wat makkelijker.

We zijn met z'n 3en (dochter is nog jong, 6 jaar), dus het hoeft ook weer niet zo'n slagschip van een caravan te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vaak heeft een fabrikant wel plaatjes online staan, maar dan nog kan per type de indeling nog best wel verschillen. Volgens mij hebben veel meer caravans een bed wat níet langer is dan twee meter dan er caravans zijn die het wel hebben. Wellicht loont het om te kijken of er een bepaalde term of code voor is bij een merk, zodat je daar specifiek op kunt zoeken?

Het caravanoverzicht op caravans.net bestaat helaas niet meer, daar kon je redelijk gedetailleerd zoeken. Wat vaak loont is kijken naar een caravan van minimaal 2,50 breed bijvoorbeeld, als je dan een dwars bed hebt is de kans groot dat hij lang genoeg is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bij campers zit de indeling versleuteld in meestal een 2 letterige code in de typenaam:
EB - enkele bedden
QB - queens bed
etc

Dit is dan wel weer anders per aanbieder, maar als je eenmaal een merk hebt gevonden wat je leuk vindt kun je zo gerichter zoeken.

Ga vooral bij dealers kijken om een gevoel te krijgen voor het verschil tussen de merken. Je merkt het vooral in de gebruikte materialen: dun spaanplaat voor de meubels, wel of geen softclose kastjes, etc. De inbouwapparatuur is meestal zeer vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@De_Bastaard Best een lastige zoektocht, denk ik. Je beste kans is een caravan van 2,30m breed met dwarsbed. Die zijn vaak wel (binnenmaat) ± 2,15 tot 2,20m. Dat lijkt me het beste geschikt.

In de bouwjaren waar je zoekt echter was volgens mij de standaard bij caravans met dwarsbed 2,20m breed buitenmaat dus een bed van 2,05m maximaal. Daar wil jij niet liggen.

Bij 2,50m breed heb je met dwarsbed vaak een kleine (loop)ruimte, dat maakt je bed dus ook niet langer.

Ik zou ook gewoon een paar caravanzaken bij langsgaan en daar de vragen stellen, misschien kom je op een merk dat destijds bekend stond om z'n lange bedden (ik ken zo zo niet).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Bedankt voor de reacties dusver, ik ga eens wat caravan zaken langs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:19
Gonadan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:16:
Vaak heeft een fabrikant wel plaatjes online staan, maar dan nog kan per type de indeling nog best wel verschillen. Volgens mij hebben veel meer caravans een bed wat níet langer is dan twee meter dan er caravans zijn die het wel hebben. Wellicht loont het om te kijken of er een bepaalde term of code voor is bij een merk, zodat je daar specifiek op kunt zoeken?

Het caravanoverzicht op caravans.net bestaat helaas niet meer, daar kon je redelijk gedetailleerd zoeken. Wat vaak loont is kijken naar een caravan van minimaal 2,50 breed bijvoorbeeld, als je dan een dwars bed hebt is de kans groot dat hij lang genoeg is. ;)
Heel veel breder ga je ze ook niet vinden ;) 255 cm is de maximale breedte, maar daarmee zul je al niet overal mogen rijden.

Nog los van het frontale oppervlak wat weer flink groter is dan bij een smallere caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
De_Bastaard schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:05:
Ik weet niet of het handig is om het in dit topic te vragen of om er een eigen topic voor te openen, maar gezien het over kamperen gaat ... here we go :-).

Wij zijn ons aan het orienteren op een eerste caravan. Gewoon een gebruikt ding met een bouwjaar van 1995 - 2000 ofzo, ergens rond de 5-7k.

Nu staan er regelmatig genoeg caravans te koop op Facebook of Marktplaats maar waar ik mee zit is dat ik zelf erg lang ben. Met lang bedoel ik dus 2.07m en mijn bed thuis is dan ook 2.20m lang.

Veel advertenties ontbreekt het aan duidelijke beschrijving over de lengte van het bed/bedden, terwijl dit waarschijnlijk wel vast ligt per type caravan, maar dat vindt je dus ook weer niet zo 1-2-3.

Weet iemand hier toevallig of er bepaalde merken/modellen zijn die (altijd) een langer bed hebben? Wellicht maakt dat de zoektocht wat makkelijker.

We zijn met z'n 3en (dochter is nog jong, 6 jaar), dus het hoeft ook weer niet zo'n slagschip van een caravan te zijn.
Die van ons is een Eifelland, wel (in mijn ogen lang hok) met een opbouwmaat van 500cm.
Zit voor hebben we omgebouwd naar standaard vast bed. Dus met lattenbodem. Die lattenbodems vallen tussen de standaard kussens. Daar ligt dan ook de matras "tussen" Wij hebben dus een standaard matras van 140x200 erin liggen met aan het hoofdeind dus nog de rugkussens ertussen zeg ik zo uit mijn hoofd.

Kan vanavond wel even meten. De caravan valt in je prijsklasse. Die van ons is ook een oud beestje maar werk verder prima ;)

Stapelbed erin voor de 2 kleintjes. Die zijn 70x190 overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

JaMaaT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Stapelbed erin voor de 2 kleintjes. Die zijn 70x190 overigens.
Dat zou ik geen kleintjes meer noemen! Hoe groot is dat stapelbed dan wel niet?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Whehe...

Edit. Gemeten, is 212cm. Dus met 207cm wel erg krap

[ Voor 77% gewijzigd door JaMaaT op 21-07-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:44
maartend schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:39:
[...]

En zo ver mogelijk van een wand af te blijven en als het kan en op je hurken op touw of opgeblazen selfinflatable of alles wat maar juist niet geleid te gaan zitten (en geen handen op de rotsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Heeft iemand nog een tip voor een doorreis camping (geschikt voor vouwwagen) in Duitsland op weg naar Lienz in oostenrijk? Ergens voor München heeft de voorkeur. Komende zondag vertrekken we.
Er zijn legio campings. Maar een beetje een fijne camping is natuurlijk aangenaam. We reizen met een gezin van 4.

[ Voor 5% gewijzigd door Adam1980 op 21-07-2023 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
Geen ervaring maar over 1,5 week staan wij hier voor 1 nachtje:

https://maps.app.goo.gl/cFLpmp9JUroBv5Mk8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
JaMaaT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:16:
Geen ervaring maar over 1,5 week staan wij hier voor 1 nachtje:

https://maps.app.goo.gl/cFLpmp9JUroBv5Mk8
Die was ik ook tegengekomen. Vanochtend uiteindelijk deze geboekt voor komende zondag: https://maps.app.goo.gl/s8fAcpNZHfXnocqf6. Sprak me wat meer aan.
Maar enkele uren later alweer geannuleerd: het weer rond de Großglockner is bagger dinsdag en woensdag. We hebben besloten 2 dagen later te gaan en op dinsdag te overnachten in een pension. Iemand nog tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Die is ook prima, ook kort aan we snelweg. Maar hoe lang blijf je op de camping dan? Voor de tussen camping kijk ik meer naar hoe ver t van de snelweg ligt. Als er een schone douche is vind ik het al prima. Effectief ben ik denk ik 6 uur "wakker" op zon camping. Kids nog minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
JaMaaT schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:39:
Die is ook prima, ook kort aan we snelweg. Maar hoe lang blijf je op de camping dan? Voor de tussen camping kijk ik meer naar hoe ver t van de snelweg ligt. Als er een schone douche is vind ik het al prima. Effectief ben ik denk ik 6 uur "wakker" op zon camping. Kids nog minder.
Denk dat we zo'n 16 á 18 uur op de camping zijn, waarvan een groot deel slapend. Maar er zit weinig ratio achter (behalve de afstand) het kiezen van een doorreis camping: wat foto's kijken, paar review lezen.
Maar goed, inmiddels pension geboekt voor dinsdag. Stuk duurder uiteraard, maar geen gedoe met een natte tent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atB8Z97oXIvFqXb43fquN2wZ-jE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCcelj4lsh5sU2E8xuT28z7n.jpg?f=fotoalbum_large
Voortentje weer ingepakt, morgen wat verder naar het zuiden.
Het weer zou hier (Dole, Frankrijk) de komende week niet zo heel goed zijn.
Dus draaien we de pootjes in een zakken we af naar een camping in de buurt van Chambéry.

PS. Dat stuk grond voor onze caravan was al meerendeel grind en wat restjes gras.
Voordat de grondzeil fundementalisten los gaan >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 22-07-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Het weer ziet er komende week niet heel super uit in een groot deel van Europa. Afhankelijk vd voorspeller is het af en toe een drupje tot de hele dag regen... Hopelijk blijft het bij af en toe een drupje :)

Wij zijn van plan om morgen naar Zuid Duitsland te rijden in een dag of 2-3, en van daaruit verder te kijken. Wellicht blijven we in die regio, misschien Oostenrijk of Zwitserland, of - als het weer echt bagger is - Noord Italië of Zuid Frankrijk, mits het daar weer niet te heet is.

Ach, we zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05
pirke schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:11:
Het weer ziet er komende week niet heel super uit in een groot deel van Europa. Afhankelijk vd voorspeller is het af en toe een drupje tot de hele dag regen... Hopelijk blijft het bij af en toe een drupje :)

Wij zijn van plan om morgen naar Zuid Duitsland te rijden in een dag of 2-3, en van daaruit verder te kijken. Wellicht blijven we in die regio, misschien Oostenrijk of Zwitserland, of - als het weer echt bagger is - Noord Italië of Zuid Frankrijk, mits het daar weer niet te heet is.

Ach, we zien wel.
Idd wij zitten in Karinthië en het zijn hevige onweersbuien maar daarna stralende zon en dampend asfalt. Ik zou noord Italië mijden zoek maar op Twitter, daar spookt het echt qua weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
We zijn tot 50km boven Karlsruhe gekomen, mooie score voor een eerste dag.

We staan nu op een groot camperveld naast een museum met verschillende vliegtuigen, duikboten en een spaceshuttle. Leuke activiteit voor tijdens de regen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:38:

We staan nu op een groot camperveld naast een museum met verschillende vliegtuigen, duikboten en een spaceshuttle. Leuke activiteit voor tijdens de regen :)
Als je er toch bent, waarom morgen niet een uurtje door het museum wandelen :)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 22:43

franssie

Save the albatross

Waarschijnlijk een van de twee technische musea? Staan beide nog op mijn todo lijst

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:22:
[...]

Als je er toch bent, waarom morgen niet een uurtje door het museum wandelen :)
Dat staat wel op de planning ja. Morgen veel regen dus lekker museum in. Die duikboot kijk ik ook wel naar uit.

Vandaag is het heerlijk weer hier :)

@franssie klopt, Technik Museum Speyer

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 23-07-2023 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748

Boran, geen Space Shuttle :N

Mooie musea voor de liefhebber!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Joris748 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:05:
[...]

Boran, geen Space Shuttle :N

Mooie musea voor de liefhebber!
Bijna 1 op 1 kopie, goed genoeg ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik ben in de andere vestiging geweest (Technik Museum Sinsheim) - ook zeer de moeite waard. Vooral als je van treinen houdt (ze hebben veel locomotieven, waaronder een Oostenrijkse én een Zwitserse "Krokodil"), maar ook F1-auto's, Amerikaanse auto',s een van de DeLoreans die in Back to the Future is gebruikt en je mag zelf de geschutskoepel van een tank bedienen (inworp 1 euro).

Maar het gaafst (IMHO) is de Tupolev Tu-144 (Russische tegenhanger van de Concorde) op het dak, die naast een echte Concorde (de F-BVFB van Air France uit 1976, waarmee in 1988 het wereldrecord "non-stop vliegen rond de wereld" is gehaald) staat. In beide kun je in.

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-07-2023 11:07 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 20:55
Ozzie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:19:
Wij hebben afgelopen vrijdag een nieuwe tent gekocht. We hadden een Quecha Air Seconds 5.2, wat op zich een fijne tent is maar we vonden hem eigenlijk net te klein door het ontbreken van een luifel en een losse luifel eraan vastmaken was toch altijd een beetje houtje touwtje werk. Bovendien was onze luifel vorige vakantie kapot gewaaid dus die moesten we sowieso gaan vervangen.

Na een maandje of twee twijfelen toch de knoop doorgehakt en een Bardani Airspace 410 TC gekocht. Zaten te twijfelen tussen de Obelink Miami Easy Air, Bardani Airspace 350, 410 en 470. Maar de Miami en de 470 vonden we uiteindelijk te groot en de 350 eigenlijk net te klein. Dus de 410 is een mooie tussen maat. Alsnog echt een mega grote tent, maar ik heb dit jaar ook een flinke bagagewagen gekocht dus kunnen hem makkelijk meenemen. Nu kunnen we hopelijk weer een jaar of 6-8 vooruit met deze tent.

Het is in ieder geval een erg fijne tent om op te zetten.
[Afbeelding]
Meteen nadat we hem gekocht hadden even uitgeprobeerd bij mijn ouders in de achtertuin en nachtje gekampeerd met de kinderen (een van 3 jaar en baby van 9 maanden). Ging perfect, al wilde de oudste niet slapen maar dat kwam ook omdat wij nog lekker buiten zaten te kletsen dus ze hoorde natuurlijk alles.
Misschien al wezen kamperen en hoe bevalt het? Wij hebben nu een obelink familia 6 en zijn het opzetten met stokken wel beu. We krijgen het aardig rap voor elkaar maar de vriendin is er voornamelijk klaar mee. Zelf keek ik er dit jaar ook wel tegenaan.

We hebben nu de bardani of de vernieuwde obelink Miami air op het oog. De bardani’s zien er goed uit al vind ik er geen goede luifel bij zitten. Je ziet dan ook vaak dat mensen er nog een doek overheen maken al vind ik dat er zelf niet mooi uit zien.

De familia 6 en Miami air 6 hebben echt een goede luifel waar je onder kan zitten. Ook als het regent. Het idee dat er 1 punt is voor het opblazen vind ik ook prettiger. Ook vind ik het goed dat deze af te sluiten zijn igv lekkage.

Wij staan nu op de camping en een stel naast ons zette voor het eerst hun bardani 410 op. Ik denk 30min en de boel stond afgespannen en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 14:53
Zo wij hebben gister ook onze allereerste camping geboekt! We gaan naar Camping Ferme Pédagogique de Prunay (https://www.prunay.fr). We hebben eigenlijk alles wel bijna rond inmiddels voor de reis, maar ben nog op zoek naar wat tips en ervaring. Ik wil dit jaar twee fietsen meenemen, er past er waarschijnljik nog één naast de dakkoffer en zou de andere dan op de imperiaal van de vouwwagen willen meenemen (Jamet Louisiana). Nu zit ik te zoeken naar een fietsendrager voor op de imperiaal, maar kom er niet zo goed uit welke daarop het beste zou passen:Iemand enige ervaring met deze producten (of alternatieve voorstellen?) voor op de vouwwagen met name? Ik heb namelijk het idee dat het plaatsen op de dakdrager wel zal lukken (breed genoeg om de U-beugel overheen te zetten), maar de vouwwagen vraag ik me af...

Verder zijn we nog op zoek naar een tarp, maar twijfel over het type. Zou zo'n grote als een Bardani Spitfire Wing RSTC tarp handig zijn, of is het kleinere model van Safarica dan wellciht aan te bevelen. Je zult vast niet op elke campingplek voldoende ruimte hebben om zo'n enorm ding op te hangen vermoed ik zo :+

Dance with the stars

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
@Heroic_Nonsense Treinen, locomotieven, oude autos, vliegtuigen (van Gebr Wright tot straaljagers), Apollo landers, Soyuz capsule en de Buran space shuttle. Erg mooi allemaal. Kinderen hebben zich ook goed gemaakt.

Persoonlijk vond ik het stukje maan wel een vd hoogtepunten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0pGJ22qs8UYeEweucpKAKqqRy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuP6fdwsv2rmClPbqpjuiW3G.jpg?f=fotoalbum_large

Duikboot was ook erg gaaf om een keer van binnen te zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf-zoDpdUjOpZICMLa3HwAlk02U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9H4iqXQvkGn4t1mo7gwWM1Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door pirke op 24-07-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:55
pirke schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:16:
@Heroic_Nonsense Treinen, locomotieven, oude autos, vliegtuigen (van Gebr Wright tot straaljagers), Apollo landers, Soyuz capsule en de Buran space shuttle. Erg mooi allemaal. Kinderen hebben zich ook goed gemaakt.

Persoonlijk vond ik het stukje maan wel een vd hoogtepunten :)

[Afbeelding]

Duikboot was ook erg gaaf om een keer van binnen te zien!

[Afbeelding]
Wauw dat is zeker gaaf! Ik zet hem hier op het vakantiewenslijstje :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-06 21:35
De vakantie begon hier met flinke domper.

Stonden zaterdag in de stromende regen onze tent op te zetten. Staat hij bijna overeind, breekt een van de stokken. Natuurlijk geen reparatie set bij. Was in staat alles de auto in te mikken en naar huis gegaan. 10 afkoel minuten verder aan het buurman en buurmannen geslagen en voorlopig lijkt hij stabiel te staan. Nu maar een nieuwe bezem kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEeoUiO_4ij0MziFmR_6IhVDlF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7I1F5LD2yUTZlN94bo1ny1OU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar eens kijken wat we volgend jaar gaan doen. Nieuwe tent, vouwwagen of gewoon nog een keer hobbyen met een reparatie set :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
robbierzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:03:
Zo wij hebben gister ook onze allereerste camping geboekt! We gaan naar Camping Ferme Pédagogique de Prunay (https://www.prunay.fr). We hebben eigenlijk alles wel bijna rond inmiddels voor de reis, maar ben nog op zoek naar wat tips en ervaring. Ik wil dit jaar twee fietsen meenemen, er past er waarschijnljik nog één naast de dakkoffer en zou de andere dan op de imperiaal van de vouwwagen willen meenemen (Jamet Louisiana). Nu zit ik te zoeken naar een fietsendrager voor op de imperiaal, maar kom er niet zo goed uit welke daarop het beste zou passen:Iemand enige ervaring met deze producten (of alternatieve voorstellen?) voor op de vouwwagen met name? Ik heb namelijk het idee dat het plaatsen op de dakdrager wel zal lukken (breed genoeg om de U-beugel overheen te zetten), maar de vouwwagen vraag ik me af...

Verder zijn we nog op zoek naar een tarp, maar twijfel over het type. Zou zo'n grote als een Bardani Spitfire Wing RSTC tarp handig zijn, of is het kleinere model van Safarica dan wellciht aan te bevelen. Je zult vast niet op elke campingplek voldoende ruimte hebben om zo'n enorm ding op te hangen vermoed ik zo :+
Waarom doe je niet beide fietsen op de vouwwagen? Dat lijkt mij luchtweerstand schelen ten opzichte van ook nog één op je dak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 14:53
Gonadan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Waarom doe je niet beide fietsen op de vouwwagen? Dat lijkt mij luchtweerstand schelen ten opzichte van ook nog één op je dak.
Zeker een goede optie. Nog steeds wel de vraag welk type fietsendrager ik daarvoor het beste kan gebruiken. Ben zelf wel fan van de Thule producten, werken altijd prima, maar bij die producten staat best expliciet dat het product niet bruikbaar is op andere (dak)dragers dan die van henzelf. Al lees ik op verschillende plekken inmiddels dat de freeride modellen gewoon op de vouwwagen imperiaal worden gemonteerd.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-06 22:14
robbierzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:07:
[...]

Al lees ik op verschillende plekken inmiddels dat de freeride modellen gewoon op de vouwwagen imperiaal worden gemonteerd.
Dat kan inderdaad prima. Zo nemen wij de racefietsen ook mee bovenop de bagagewagen. Vraagt wel om beheerst rijgedrag op de Franse wegen: dat wagentje is niet geveerd waardoor de fietsen soms behoorlijk staan te stuiteren. Zo verloren we vorig jaar op de Boulevard Périphérique een bidon uit één van de fietsen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
robbierzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:07:
[...]

Zeker een goede optie. Nog steeds wel de vraag welk type fietsendrager ik daarvoor het beste kan gebruiken. Ben zelf wel fan van de Thule producten, werken altijd prima, maar bij die producten staat best expliciet dat het product niet bruikbaar is op andere (dak)dragers dan die van henzelf. Al lees ik op verschillende plekken inmiddels dat de freeride modellen gewoon op de vouwwagen imperiaal worden gemonteerd.
Niet bruikbaar, of niet ontworpen voor? Want ik snap best dat ze hun eigen spullen adviseren, maar als het gewoon goed te monteren is (moet je wel even goed nakijken) dan lijkt mij dat geen probleem.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Deef_K schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Misschien al wezen kamperen en hoe bevalt het? Wij hebben nu een obelink familia 6 en zijn het opzetten met stokken wel beu. We krijgen het aardig rap voor elkaar maar de vriendin is er voornamelijk klaar mee. Zelf keek ik er dit jaar ook wel tegenaan.

We hebben nu de bardani of de vernieuwde obelink Miami air op het oog. De bardani’s zien er goed uit al vind ik er geen goede luifel bij zitten. Je ziet dan ook vaak dat mensen er nog een doek overheen maken al vind ik dat er zelf niet mooi uit zien.

De familia 6 en Miami air 6 hebben echt een goede luifel waar je onder kan zitten. Ook als het regent. Het idee dat er 1 punt is voor het opblazen vind ik ook prettiger. Ook vind ik het goed dat deze af te sluiten zijn igv lekkage.

Wij staan nu op de camping en een stel naast ons zette voor het eerst hun bardani 410 op. Ik denk 30min en de boel stond afgespannen en al.
Wij staan nu op de camping met de Bardani, ik zit nu in de luifel want het regent hier. Genoeg ruimte om met 4 personen aan tafel te zitten. Dus snap niet waarom je denkt dat er geen luifel aan zit.

De Miami hebben wij ook overwogen maar vonden de Bardani uiteindelijk toch een mooiere tent, maar qua afmetingen zijn de Airspace 470 en de Miami volgens mij nagenoeg gelijk. Dus ook met luifel e.d.

Vandaag toevallig nog even bij Obelink geweest en de Miami weer even bekeken en ben toch blij dat wij uiteindelijk voor de Bardani hebben gekozen.

Wel naar huis gegaan met een Safari chef 2 dus die ga ik zo even uitpakken en uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
Ozzie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Wij staan nu op de camping met de Bardani, ik zit nu in de luifel want het regent hier. Genoeg ruimte om met 4 personen aan tafel te zitten. Dus snap niet waarom je denkt dat er geen luifel aan zit.

De Miami hebben wij ook overwogen maar vonden de Bardani uiteindelijk toch een mooiere tent, maar qua afmetingen zijn de Airspace 470 en de Miami volgens mij nagenoeg gelijk. Dus ook met luifel e.d.

Vandaag toevallig nog even bij Obelink geweest en de Miami weer even bekeken en ben toch blij dat wij uiteindelijk voor de Bardani hebben gekozen.

Wel naar huis gegaan met een Safari chef 2 dus die ga ik zo even uitpakken en uitproberen :)
Jaloers! Maar wat een geld -O-

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
@Ozzie het is niet dat er geen luifel aan zit maar ik vind deze meer gesloten dan die van de Miami.
Ik ga zelf volgende week nog even kijken bij obelink want hier op de camping zie ik alleen de oude Miami staan zonder donker slaapgedeelte en rechte delen.

Zelf vorig jaar de Carry chef 50 gekocht. Soms een beetje te groot voor ons drieën maar wel een onwijs handig ding.

@Spykie dat weegt ook zeker mee. Ik kijk dan zelf naar de bardani 470 of Miami 6. Dat is toch dik €800 meer voor de bardani. Die kan ik ook investeren in betere bedden. Iemand hier nog tips voor? De Quecha airbed met topper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:56
Wij zijn nu op onze 2e camping op Sardinië. De eerste Valledoria was in Noord, nu s'enarrubia halverwege aan westkust.
Het is hier wel een gevalletje " de eighties hebben gebeld en willen hun camping terug".
Geen toiletpapier, geen wc-bril, sanitair van 40 jaar oud dat 1x per dag wordt schoongemaakt, wc-deuren die klemmen etc. En Sardijnen die met hun oude camper weekendje strand doen en de stad ontvluchten. (Gezellige boel tot 24 uur)
Van de circa 100 plekken tel ik 1 Duitse en 1 Oostenrijkse camper, verder alleen Italianen. Sowieso hebben wij de enige vouwwagen.
We zitten in Arboreana wat tussen een lagune (met flamingo's) en de zee is ingeklemd, dus wel veel muggen en steekvliegen.
Qua omgeving; te bezichtigen oudheden en prachtige stranden, bevalt helemaal prima. Qua campings, denk camping municipal jaren 80 en je zit goed, moet je dus wel tegen kunnen. (Incl. Badmuts-verplichting zwembaden)
Morgen naar de zuidpunt voor stop 3, temperatuur daalt naar zo'n 30 graden, dus goede kans om meer te gaan bekijken. Die camping is nog simpeler, daarna aan de oostkust "luxere campings" gevonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
Spykie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:49:
[...]

Jaloers! Maar wat een geld -O-
Dat denk ik de hele tijd in die topic.

* Kalentum zit in de Harz in de stromende regen in een Camp-Let vouwwagen die we voor 400 euro van Marktplaats hebben gehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:10
DaWayne schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:37:

Het is hier wel een gevalletje " de eighties hebben gebeld en willen hun camping terug".
Geen toiletpapier, geen wc-bril, sanitair van 40 jaar oud dat 1x per dag wordt schoongemaakt, wc-deuren die klemmen etc.
Lol.

Ben ook op de eerste camping aangekomen in Zweden en eerste indruk van sanitairgebouw is ook platgooien en opnieuw: oude meuk die verkeerd is opgezet, hopeloos gedateerd, knutselreparaties en kansloos om echt schoon te houden.

Ik kan mij niet herinneren dat ik de afgelopen 10 jaar een camping met een douchegordijn ben tegengekomen.

Afwasfaciliteiten zijn ook bijzonder: wasbakken met alleen koud water met een retrofit centrale warmwaterkraan met daarop een tuinslang die net bij de wasbakken komt. Dit wordt dan wel gecomplementeerd met een horeca afwasmachine 8)7

Rioolontluchtingspijp die in een toilethok eindigt ipv door het dak is ook bijzonder.

(Duct)tape is ook op legio plekken toegepast.

Kitranden hoeven nauwelijks meer weggekrabt te worden. Blijkbaar kunnen die vergaan :P

WC pot kun je blijkbaar waterpas op een scheve vloer monteren waarna je de onderrand met wat snelcement vult. Je leert elke dag bij.

Het schrootjesplafond heeft wel een gat met afzuiging. Helaas permanent op standje vergeet-uw-oordoppen-niet.

Of de IP44 wandcontactdoos, aangesloten met witte huishoudkabel in kabelgoot met missende afdekking, correct beschermd en aangesloten is gaan we maar niet speculeren.

Hopelijk douchen op de volgende camping :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Kalentum schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Dat denk ik de hele tijd in die topic.

* Kalentum zit in de Harz in de stromende regen in een Camp-Let vouwwagen die we voor 400 euro van Marktplaats hebben gehaald.
Al kost je kampeermiddel het dubbele of zelfs 6 voudige.. die stromende regen wordt er niet minder van toch?

Wij staan nu bij het meer van Aiguebelette, in Frankrijk. Op camping https://maps.app.goo.gl/CKLYS86MG9sFaqSx7
Hier regent het nu ook.
Morgen schijnt het ook nog rot weer te zijn en dan wat beter. Morgen dagje die de buurt rijden dus maar. Beetje de omgeving bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Bommes schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:23:
[...]

Al kost je kampeermiddel het dubbele of zelfs 6 voudige.. die stromende regen wordt er niet minder van toch?

Wij staan nu bij het meer van Aiguebelette, in Frankrijk. Op camping https://maps.app.goo.gl/CKLYS86MG9sFaqSx7
Hier regent het nu ook.
Morgen schijnt het ook nog rot weer te zijn en dan wat beter. Morgen dagje die de buurt rijden dus maar. Beetje de omgeving bekijken.
Nah, sommige kampeermiddelen zijn waterdichter dan andere. Bij de ene stroomt er een riviertje onder de tent door, bij een ander door de tent :P Maar dat zit hem niet persé in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 23:00
Deef_K schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:00:
… Die kan ik ook investeren in betere bedden. Iemand hier nog tips voor? De Quecha airbed met topper?
Wij hebben al jaren die Quechua air bedden. Met daar bovenop self inflating matjes. Ligt perfect, ik heb zelf snel rugklachten met kamperen maar met die bedden niet meer gehad!
(Dit jaar een vouwwagen met 2x een 2pers lattenbodem en matras, ben benieuwd of dat net zo goed ligt…)
Houd er wel rekening mee dat je door die bedden wat hoger ligt, wat zeker in het voorjaar ivm kou uit de grond wel fijn is. Maar je tent moet dan niet te schuin aflopen, onze Zeearend 6 loopt best schuin af achter maar de slaapcabines hadden ondanks dat gelukkig nog wel voldoende diepte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
Martinique schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:35:
[...]

Wij hebben al jaren die Quechua air bedden. Met daar bovenop self inflating matjes. Ligt perfect, ik heb zelf snel rugklachten met kamperen maar met die bedden niet meer gehad!
(Dit jaar een vouwwagen met 2x een 2pers lattenbodem en matras, ben benieuwd of dat net zo goed ligt…)
Houd er wel rekening mee dat je door die bedden wat hoger ligt, wat zeker in het voorjaar ivm kou uit de grond wel fijn is. Maar je tent moet dan niet te schuin aflopen, onze Zeearend 6 loopt best schuin af achter maar de slaapcabines hadden ondanks dat gelukkig nog wel voldoende diepte.
Niet de afstand tot de grond is doorslaggevend, maar de isolatiewaarde. Een dun zelfopblaasbaar matje isoleert vele malen beter dan een dik Intex luchtbed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Deef_K schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:00:
@Ozzie het is niet dat er geen luifel aan zit maar ik vind deze meer gesloten dan die van de Miami.
Ik ga zelf volgende week nog even kijken bij obelink want hier op de camping zie ik alleen de oude Miami staan zonder donker slaapgedeelte en rechte delen.

Zelf vorig jaar de Carry chef 50 gekocht. Soms een beetje te groot voor ons drieën maar wel een onwijs handig ding.

@Spykie dat weegt ook zeker mee. Ik kijk dan zelf naar de bardani 470 of Miami 6. Dat is toch dik €800 meer voor de bardani. Die kan ik ook investeren in betere bedden. Iemand hier nog tips voor? De Quecha airbed met topper?
Lattenbodems met een bedframe eronder en met een ikea matras erop. Althans dat staat bij ons in de Bardani. Ik slaap in de tent net zo lekker als thuis.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Joris748 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:01:
[...]

Niet de afstand tot de grond is doorslaggevend, maar de isolatiewaarde. Een dun zelfopblaasbaar matje isoleert vele malen beter dan een dik Intex luchtbed. :)
Wat het beste is voor in koude omstandigheden / isolatiewaarde is volgens mij niet het punt hier..

Bovendien ervaar ik zonder wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben dat het altijd beter is om ca 30cm boven de grond te liggen (waarbij allen de buitenranden direct contact maken met de grond) dan met je matje direct op de grond te liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Martinique op 25-07-2023 07:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Toch is het wel waar wat hij zegt. ;)

Echter is een dik matje vaak ook wel weer fijner qua comfort, tot je moet inpakken. :D
Badderbeest schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:41:
Lattenbodems met een bedframe eronder en met een ikea matras erop. Althans dat staat bij ons in de Bardani. Ik slaap in de tent net zo lekker als thuis.
Dat is niet zo gek, als ik het mij goed herinner had jij een trailer geknutseld om je halve inboedel van thuis mee te nemen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

@Gonadan Guilty, your honor. :P Maar het enige aan huisraad zijn onze kussens. De rest is exclusief voor op vakantie.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Badderbeest schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:08:
@Gonadan Guilty, your honor. :P Maar het enige aan huisraad zijn onze kussens. De rest is exclusief voor op vakantie.
Ik neem het je niet kwalijk hoor. Sinds wij een vouwwagen hebben met lattenbodembed gaan ook gewoon kussens en dekbed mee, die heb je toch niet voor niets uitgezocht omdat ze fijn zijn. Kussens nam ik in de tent eigenlijk ook al van huis mee, de tijd van op m'n stapeltje kleren slapen is onderhand wel voorbij. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:16
Gonadan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Ik neem het je niet kwalijk hoor. Sinds wij een vouwwagen hebben met lattenbodembed gaan ook gewoon kussens en dekbed mee, die heb je toch niet voor niets uitgezocht omdat ze fijn zijn. Kussens nam ik in de tent eigenlijk ook al van huis mee, de tijd van op m'n stapeltje kleren slapen is onderhand wel voorbij. :)
Overigens denken wij erover om een nieuw dekbed voor thuis te kopen en ons huidige dekbed af te danken richting de vouwwagen. We worden het een beetje zat dat we de laatste nacht voordat we vertrekken alsnog onder een schraal slaapzakje in huis liggen te tukken. 8)7

Verder hebben we alles eigenlijk al dubbel, dus de vouwwagen inpakken is snel gedaan bij ons.

Wat wel grappig is, na 7 jaar getrouwd te zijn (ja dat doen mensen nog op de biblebelt _/-\o_ ) kwamen we erachter waarom we een winterdekbed bij ons 4 seizoenen dekbed hebben gekocht: voor op de camping in het voorjaar, dan is ie best wel lekker warm als het 's nachts vriest

[ Voor 21% gewijzigd door Sammy_tukker op 25-07-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Martinique schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:42:
[...]

Wat het beste is voor in koude omstandigheden / isolatiewaarde is volgens mij niet het punt hier..

Bovendien ervaar ik zonder wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben dat het altijd beter is om ca 30cm boven de grond te liggen (waarbij allen de buitenranden direct contact maken met de grond) dan met je matje direct op de grond te liggen.
Je benoemde zelf kou van de grond ;)

Een niet-geïsoleerd luchtbed trekt altijd koud op, omdat de lucht in het luchtbed niet stil staat. Alleen stilstaande lucht isoleert. Wil je comfortabel slapen, dan heb je voldoende dikte nodig én isolatiewaarde. Voor langere trips hebben wij daarom een Exped Megamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Sammy_tukker schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:56:
Overigens denken wij erover om een nieuw dekbed voor thuis te kopen en ons huidige dekbed af te danken richting de vouwwagen. We worden het een beetje zat dat we de laatste nacht voordat we vertrekken alsnog onder een schraal slaapzakje in huis liggen te tukken. 8)7

Verder hebben we alles eigenlijk al dubbel, dus de vouwwagen inpakken is snel gedaan bij ons.

Wat wel grappig is, na 7 jaar getrouwd te zijn (ja dat doen mensen nog op de biblebelt _/-\o_ ) kwamen we erachter waarom we een winterdekbed bij ons 4 seizoenen dekbed hebben gekocht: voor op de camping in het voorjaar, dan is ie best wel lekker warm als het 's nachts vriest
Haha ja als ik thuis de wintervariant erop leg dan drijf ik m'n bed uit. :D

Maar waarom zou je de laatste nacht onder een slaapzakje tukken? Wij duwen het dekbed bij vertrek gewoon in de kofferbak, die is toch bij lange na niet vol en dan bij aankomst zo op het bed. Alleen bij het tussentijds verplaatsen laten we hem dan gewoon in de vouwwagen liggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 15:05

Reley

Simply Clever

Zo wij hebben gister ook onze allereerste camping geboekt! We gaan naar Camping Ferme Pédagogique de Prunay (https://www.prunay.fr). <knip>
Leuke camping, wij zijn er in 2018 geweest. Toen was toilet ruimte niet het modernste maar wel schoon. (laat even weten hoe het nu is, wil er best naar terug :) )
Mooie ruime plaatsen.
Animatie op de camping was leuk, de kids hebben het nu nog steeds over het ezelritje en het zelf brood bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:16
Gonadan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Maar waarom zou je de laatste nacht onder een slaapzakje tukken? Wij duwen het dekbed bij vertrek gewoon in de kofferbak, die is toch bij lange na niet vol en dan bij aankomst zo op het bed. Alleen bij het tussentijds verplaatsen laten we hem dan gewoon in de vouwwagen liggen.
ja dat is ook een optie, maar dan moet ik daar om 2 uur snachts met mijn brakke hoofd wel aan denken, terwijl ik nu helemaal startklaar met de vouwwagen aangekoppeld zo weg kan rijden (ok ik moet de 230V nog even afkoppelen en in de disselbak gooien), ik heb er weinig zin aan om bij Frankfurt terug te moeten omdat we het dekbed zijn vergeten. Doet me een beetje denken aan die keer dat we met mijn ouders bij Oberhausen waren en mijn pa op zoek kon naar een telefooncel, om de buren te bellen dat ze de stekker uit het strijkijzer moesten halen ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27
Joris748 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Een niet-geïsoleerd luchtbed trekt altijd koud op, omdat de lucht in het luchtbed niet stil staat. Alleen stilstaande lucht isoleert. Wil je comfortabel slapen, dan heb je voldoende dikte nodig én isolatiewaarde. Voor langere trips hebben wij daarom een Exped Megamat.
Hier een jaar of 5 Exped matten en nooit meer last van koude nachten gehad. Liggen ook fijn als je graag op je zij slaapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Sammy_tukker schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:21:
[...]
Ik heb er weinig zin aan om bij Frankfurt terug te moeten omdat we het dekbed zijn vergeten.
Dan haal je lokaal gewoon een nieuwe, lijkt mij goedkoper en sneller :+

Als fervent fietser adviseer ik als dakdragers de Thule Proride, vaak kan je die ook wel wat goedkoper op Marktplaats scoren. Overigens zou ik beide fietsen dan op de vouwwagen zetten indien mogelijk.

[ Voor 75% gewijzigd door nooberke op 25-07-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Joris748 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Ik ben het met je eens hoor ;)
Maar ik heb het ook nergens over een luchtbed of een Intex bed.
Ik heb alleen het Quechua veldbed aangehaald in combinatie met een si mat.

Wat dekbed betreft, wij hebben recent ons dekbed vervangen voor deze katoenen 2p slaapzak: https://www.decathlon.nl/...n-2-personen/_/R-p-336795 Fijn ding, alleen past niet in een 9kg wasmachine…

[ Voor 6% gewijzigd door Martinique op 25-07-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Laatst online: 21:50
Gonadan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Als het echt koud wordt, is in het algemeen een slaapzak warmer. Dan houdt je de warmte in een gesloten zak ipv dat het uit de zijkanten weg stroomt. Ik heb wel een brede slaapzak,wil niet slapen als een mummie.
Ik slaap alleen,dat is natuurlijk ook kouder dan met zijn tweeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
Zijn er nog mensen aan het kamperen in noord Italië? Wat een drama daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Martinique schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Ik ben het met je eens hoor ;)
Maar ik heb het ook nergens over een luchtbed of een Intex bed.
Ik heb alleen het Quechua veldbed aangehaald in combinatie met een si mat.

Wat dekbed betreft, wij hebben recent ons dekbed vervangen voor deze katoenen 2p slaapzak: https://www.decathlon.nl/...n-2-personen/_/R-p-336795 Fijn ding, alleen past niet in een 9kg wasmachine…
Je Airbed heeft me op het verkeerde been gezet ;). Veldbedden zijn idd ook een goede optie.

Wij zijn trouwens erg content met onze Vaude slaapzakken. De Navaho 500 en 900 zijn aanritsbaar. Bij koelere omstandigheden ligt de dikke boven, bij warmere de dunne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Joris748 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Je Airbed heeft me op het verkeerde been gezet ;). Veldbedden zijn idd ook een goede optie.

Wij zijn trouwens erg content met onze Vaude slaapzakken. De Navaho 500 en 900 zijn aanritsbaar. Bij koelere omstandigheden ligt de dikke boven, bij warmere de dunne.
Ik heb momenteel een Navajo 500, merk je nou veel verschil qua temperatuur tussen de 500 en de 900? Ben erg tevreden over de maat, material en flexibiliteit. Merk echter wel dat ik het toch nog snel fris krijg...Als de buiten temperatuur richting de 10 graden gaat moet ik er al met thermokleding, joggingbroek, trui, wintersokken etc in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
nooberke schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Ik heb momenteel een Navajo 500, merk je nou veel verschil qua temperatuur tussen de 500 en de 900? Ben erg tevreden over de maat, material en flexibiliteit. Merk echter wel dat ik het toch nog snel fris krijg...Als de buiten temperatuur richting de 10 graden gaat moet ik er al met thermokleding, joggingbroek, trui, wintersokken etc in :P
Dat verschil is duidelijk merkbaar. De ene persoon is de andere niet, maar bij 10 graden slaap ik in t-shirt en boxershort. Wel icm de Megamat.
Pagina: 1 ... 180 ... 258 Laatste