[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 175 ... 267 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:39
PageFault schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Dat is niet altijd voorhanden en bestaat ook niet in kleine schroeftankjes. -38 komt al dichtbij -42, ik had de gok zeker niet willen nemen met gas! Plus het feit dat alles wat daar reed en vloog op ATK werkte, was het ook handig om alleen dat mee te nemen,
en verdampend gas ontrekt warmte (aan de tank)...oftewel de tank koelt nog meer af. Ik snap je keuze heel goed.

+1 voor de pocket rocket trouwens, die gaat hier ook altijd mee. Fijn dingetje.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
KnuCha schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:06:
Iemand nog een aanrader voor een benzine brander, 1 pits als extra voor naast de skottelbraai op de camping.
wordt een beetje moe van die wegwerp gasbusjes in de campinggaz pit en ze zijn erg prijzig.

Los daarvan is de benzine ook voordeliger en kan ik dus altijd praktisch bijvullen (hebben altijd 3 liter extra bij)

Wensen/eisen. 1 Pit stabiel maar niet te groot, zo hoog mogelijk aantal watts, verbruik boeit niet zoveel.
budget, zou rond de 100 euro prima vinden.

zelf gevonden: https://www.vrijbuiter.nl...3E1g4jEAQYAyABEgKqc_D_BwE

update ook deze lijkt mij wel wat, zelfs 2800 watt https://vrijbuiter.nl/col...ed-sportster-brander-grey

maar weinig reviews en ik waardeer de eerlijke ervaring van mede kampeerders op tweakers meer
deze branders naast een Skottelbraai? Geen idee of je een idee qua formaat heb maar deze zijn een beetje qua doorsnede het formaat priktankje. Doelgroep is, no offense, niet echt de Skottelbraaier ;) . Kan je niet veel beter vanaf de Skottelbraai tank aftakken naar een andere gasbrander (geen idee of zoiets kan/mag)?

Maar als je een compacter brandertje zoekt dan werken ze wel
Misschien dat anderen hiermee mee ervaring hebben.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-07 23:31

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Als je een Ferrari huurt krijg je gewoon duidelijke instructies en iedereen weet de regels omtrent snelheid. Dat is echt wel iets anders dan een gezin wat denkt een camper te kunnen huren en wél gewoon schone kleren mee wil nemen.

[...]

Dat lijkt mij een sterk verhaal.

[...]

Wie heeft het over een wetgever? Ik stel alleen dat ik het verwerpelijk vind als een verhuurbedrijf dingen verhuurt die feitelijk niet bruikbaar zijn voor het primaire doel waarvoor iemand ze zou huren.
Als je bij het huren van een camper al direct moet kiezen tussen standaard bagage of mensen mee nemen dan noem ik dat gewoon een non-conformiteit. Dan is het verhuurde object niet geschikt voor het doel waarvoor hij verhuurd wordt.
Iedereen weet toch ook de regels van zijn rijbewijs?
Tot max 3500kg mag je rijden, hoe simpel kunnen we het maken?
Als die zelfde mensen een auto kopen waar de caravan achter moet hangen weten ze heel goed de trekgewichten te vinden.
Kopen ze een omvormer voor hun zonnepanelen kunnen ze ook alle uit gerekend krijgen en opzoeken.
Dart is toch niet anders dan bij een camper.
Ze zijn niet uit lucht gemaakt een ieder kan toch wel bedenken dat hoe groter hoe zwaarder. De verantwoording bij de verhuurders neer leggen is te kort door de bocht deze ligt mijn inziens voor het grootste deel, eigenlijk volledig bij de huurder en of koper.
Zolang zij dit soort voertuigen blijven kopen en of huren blijven ze aangeboden worden.
Dit alles binnen de wettelijke kaders, niks mis mee toch.

De terug gekeurde bestelbusjes is geen sterk verhaal, bij Mercedes was/is de eerste aanduiding in de bestelwagen naam het tonnage.
De al oude 410, 4 tons 100 pk bak wagen, werd in NL met en ander veer pakket geleverd op een max van 3,5 ton.
Ducato Maxi die onder @pirke zijn camper zit, tot 4,5 ton?
Andere vering en remmen max 3,5 ton. enz enz

Wederom leg je het bij de zakelijke kant weg, die camper is ook verkocht aan die verhuurder, die dealer is net zo twijfelachtig hier in.
De dealer heeft de camper ingekocht bij Hymer duitsland, of Laika Italië, die produceren ook iets wat gewoon niet in de wetgeving past.

Maar wij zijn een eigenwijs landje, af dan toch een eigenwijs volkje.
Het percentage C rijbewijzen onder de campers in de andere landen in Europa is veel hoger dan in NL.
Technisch de zelfde campers maar dan wel legaal op max 4,5 ton of zo iets met eigenaren die wel hun verantwoording nemen en gewoon C halen.
Maar een gemiddelde Nederlander wil wel 50 duizend aan een gebruikte camper uit geven maar een paar duizend aan rijopleidingen, nee dat zien ze niet zitten.
Die steekt liever zijn kop in het zand en wijst naar de verhuurder?
Ik ben zeker 10 jaar moderator op het camperforum geweest, mensen schaffen zich zo een ding aan en komen dan pas informatie inwinnen. Al dan niet over gewichten maar gewoon over de gehele linie.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:58
@Gonadan Helemaal mee eens hoor, maar als de verhuurders dat zouden doen zouden ze bijna niks meer kunnen/mogen verhuren... Dus die gaan dat niet uit zichzelf doen.

Bij nieuwkoop is het ondertussen wel gebruikelijk (verplicht?) dat ze het laadvermogen eerlijk in de folders en prijslijsten zetten, en dat ze per optie aangeven wat het aan laadvermogen kost. Die extra huishoudaccu, grote luifel, zonnepanelen, leren bekleding, automatische versnellingsbak, airco, fietsendrager, etc etc kost allemaal laadvermogen.

Maar dan krijg je dus ook folders waarbij ze 500kg of zelfs 750kg laadvermogen beloven (waaronder passagiers), maar dat is puur het kale basismodel. Het is in ieder geval een stap in de goede richting.

Het ophogen van het B rijbewijs zet ook niet heel veel zoden aan de dijk, want om legaal 4250kg te mogen wegen heb je sterkere (zwaardere) assen nodig, zwaardere remmen, sterker chassis, etc. Een groot deel van het extra laadvermogen zit in chassis aanpassingen. Dat is ook het grote probleem van terugkeuren: het chassis is wel extra stevig en zwaar, je houdt dus nog minder legaal laadvermogen over.

Onze camper heeft een massa rijklaar van 4300kg, het werkelijke gewicht incl opties zoals luifel is 4500kg (incl bestuurder en brandstof?) volgens de officiële papieren. Dan blijft er 1000kg nuttig laadvermogen over tot zijn max van 5500kg. Maar ... die 1000kg moet wel goed verdeeld worden over de voor- en achteras. De as limieten zijn 2300kg voor en 2x 1600kg achter. Samen precies de 5500kg. De achteras zwaar beladen is heel makkelijk met een grote garage, de vooras een stuk lastiger. Nu hebben we een dubbele bodem, dus zware spullen leg ik altijd in de bodem zo ver mogelijk voorin. Zonder dubbele bodem (wat zelf ook weer gewicht is...) was dat niet te doen.

Nu komen we in de praktijk niet aan de max van 5500kg. Vorig jaar toen we 6 weken met een propvolle camper weg gingen begon de reis met een tripje langs een weegbrug die op de route lag. En dan beide assen los gewogen plus het totaal ter verificatie. We zaten overal onder de aslimieten. Maar daarvoor rijden we dan ook op C rijbewijs...

Ik blijf erbij, als je met 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen) fatsoenlijk en legaal op vakantie wilt met een camper zit je vast aan een C rijbewijs camper. Of je moet bijna niks mee willen nemen.

En dan zijn er ook nog genoeg campers die niet eens 3500kg mogen wegen, maar ophouden bij 3000 of 3200kg :X

Onze personenauto heeft ook maar 376kg laadvermogen voor bagage en passagiers. En voor de buik van de bestuurder, want volgens mij rekenen ze slechts met 70kg bestuurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 19:27
[/quote]
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:45:
[...]

deze branders naast een Skottelbraai? Geen idee of je een idee qua formaat heb maar deze zijn een beetje qua doorsnede het formaat priktankje. Doelgroep is, no offense, niet echt de Skottelbraaier ;) . Kan je niet veel beter vanaf de Skottelbraai tank aftakken naar een andere gasbrander (geen idee of zoiets kan/mag)?

Maar als je een compacter brandertje zoekt dan werken ze wel
Misschien dat anderen hiermee mee ervaring hebben.
Deze pit is dan ook puur en alleen voor ernaast, we hebben de skottelbraai, een losse gaspit voor op een 907 campingaz fles (zo een grote is dat) en nu gebruik ik dan nog een los pitje van campinggaz die op van die kleine gasflesjes werkt. maar dat is dus duur en vind het nogal zonde, na een keer of 5 koken is dat op en heb je weer afval. Ik zou deze laatste dus willen vervangen voor een benzine pitje met meer vermogen en voordeliger in gebruik met daarnaast dus altijd brandstof bij.

Met die 3 kookmogelijkheden kan ik altijd lekker buiten koken en vermijd ik de caravan en het binnen koken daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Maar een gemiddelde Nederlander wil wel 50 duizend aan een gebruikte camper uit geven maar een paar duizend aan rijopleidingen, nee dat zien ze niet zitten.
Die steekt liever zijn kop in het zand en wijst naar de verhuurder?
50k is wel erg veel voor iemand die een camper huurt. Je kan er bij verhuur vanuit gaan dat de bestuurder minder ervaren is of juist eerst wilt proberen voordat die koopt. Wat mij betreft zit er dus zeker een verantwoordelijkheid bij de partij die een kentekengoedkeuring faciliteert (de importeur/verhuurder). Van een 4 persoonscamper mag je verwachten dat er vier volwassen(!) ermee op vakantie gaan incl. hun bagage. Je kan die verantwoordelijkheid om uit te zoeken niet allemaal bij de huurder neerleggen want die ziet gewoon een aanbod voor een lekker ruime camper voor 4 personen die geschikt is voor zijn rijbewijs. Vaak zal je ook niet een specifiek kenteken toegewezen krijgen vóórdat je reservering bevestigd zodat je het kan controleren.

Voor wie zelf een camper importeert dient dit soort zaken zelf uit te zoeken maar je kan zoveel uitzoekwerk / controle toch ook niet verwachten van de gemiddelde consument (lees: 60 jarig echtpaar)? Wij Tweakers zijn natuurlijk een apart volk die alles tot in detail wil begrijpen. De gemiddelde consument vertrouwd hierin gewoon op zijn dealer en het is de core-business van de dealer om hierin te adviseren. Er zijn bijvoorbeeld ook campers met meer slaapplaatsen dan zitplaatsen voor specifieke doelgroepen (extra auto/motors erbij?).

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 20-06-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Verder heeft onze camper extra stevige voorveren tov de normale Ducato Maxi. En natuurlijk een tweede achteras. Ook niet licht...

Origineel is de max legale limiet 5000kg zodat je marge overhoudt en niet het risico loopt over de technische aslimieten heen te gaan. Deze ophoging naar 5500kg is administratief mogelijk, wordt vanuit de fabriek aangeboden, maar dan moet je dus goed opletten dat je de lading goed verdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:11

Badderbeest

De enige echte

PageFault schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Dat is niet altijd voorhanden en bestaat ook niet in kleine schroeftankjes. -38 komt al dichtbij -42, ik had de gok zeker niet willen nemen met gas! Plus het feit dat alles wat daar reed en vloog op ATK werkte, was het ook handig om alleen dat mee te nemen,
Haha dat is wel extreem hoor, dan snap ik dat je op kerosine gaat koken. Voor de "normale" kampeertrip kun je overigens wel schroefbusjes voor bovenop de berg (tot -27C) kopen;

https://www.coleman-shop.nl/coleman-xtreme-100.html

De enige echte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Badderbeest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Thanks, volgend jaar eens overwegen en contacten met die camping dan. Wij hebben een beetje afhankelijk van de vorm toch wel "minstens" 150m2 nodig. Dit jaar hebben we 300m2 geloof ik :P
Ik heb even in je post-history in dit forum gekeken, want was wel benieuwd hoe en waarvoor je zoveel ruimte nodig hebt 😅 luxe setup hoor, ik dacht dat wij al heel erg ruim en luxe kampeerden. Maar wat een werk ook om op te zetten/in te pakken!

Maar ik las ook toevallig dat je o.a. kampeert voor je kinderen met "behoefte aan de omgang met leeftijdsgenootjes, zwembaden, speeltuinen e.d." Ik zit bij @Devian op de camping in Slovenië, maar hier zijn zowel nu als 2 jaar terug voor 4 weken vrijwel geen kinderen (en geen zwembad/speeltuin). Ideaal voor ons dus gezien de vele rust hier, maar als dat voor jou een zwaar overwegend argument is, zou ik eerst even controleren of er in het echte hoogseizoen wel veel kinderen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sanny1987 op 20-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Voor 150 euro heb je trouwens zelf ook een Reich caravanwegen tot 1500 kg per wiel die je ook voor een auto of camper kan gebruiken. Bijkomend voordeel is dat je dan ook je gewichtsverdeling rechts-links kan meten.
Zo'n ding heb ik ook, maar de foutmarge gaat makkelijk naar de 5-10%... Meerdere metingen achter elkaar op dezelfde manier op hetzelfde wiel.

Het geeft een indicatie, maar meer ook niet. Als hij zegt dat het totaal op 3450 zit kun je toch zomaar 150kg te zwaar zijn.

Een geeikte weegbrug is een stuk nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Sanny1987 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Ik heb even in je post-history in dit forum gekeken, want was wel benieuwd hoe en waarvoor je zoveel ruimte nodig hebt 😅 luxe setup hoor, ik dacht dat wij al heel erg ruim en luxe kampeerden. Maar wat een werk ook om op te zetten/in te pakken!

Maar ik las ook toevallig dat je o.a. kampeert voor je kinderen met "behoefte aan de omgang met leeftijdsgenootjes, zwembaden, speeltuinen e.d." Ik zit bij @Devian op de camping in Slovenië, maar hier zijn zowel nu als 2 jaar terug voor 4 weken vrijwel geen kinderen (en geen zwembad/speeltuin). Ideaal voor ons dus gezien de vele rust hier, maar als dat voor jou een zwaar overwegend argument is, zou ik eerst even controleren of er in het echte hoogseizoen wel veel kinderen zijn.
Ja, ik moet als kwartiermeester flink aan de bak op de eerste en laatste dag. :P Maar na een jaar op m'n krent zitten en na nog eens een halve dag in een auto is een beetje beweging wel welkom.

Dat er nu niet zoveel kinderen zijn verbaast me niet zoveel. De schoolvakantie moet immers nog beginnen. Wel goede argumenten trouwens. Een gebrek aan kinderen is niet zo erg voor een keertje, maar een gebrek aan een zwembad krijg ik denk ik niet door de raad van bestuur. ;) Een keertje weer geen-Frankrijk moeten we nog even aan werken.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Zo'n ding heb ik ook, maar de foutmarge gaat makkelijk naar de 5-10%... Meerdere metingen achter elkaar op dezelfde manier op hetzelfde wiel.

Het geeft een indicatie, maar meer ook niet. Als hij zegt dat het totaal op 3450 zit kun je toch zomaar 150kg te zwaar zijn.

Een geeikte weegbrug is een stuk nauwkeuriger.
Jammer van die foutmarge, dat maakt het eigenlijk meteen praktisch onbruikbaar voor mijn gevoel. 5 tot 10% is echt teveel.

Had hem op m'n verlanglijst, maar daar gaat ie bij deze weer af.. ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:02:
[...]

50k is wel erg veel voor iemand die een camper huurt. Je kan er bij verhuur vanuit gaan dat de bestuurder minder ervaren is of juist eerst wilt proberen voordat die koopt. Wat mij betreft zit er dus zeker een verantwoordelijkheid bij de partij die een kentekengoedkeuring faciliteert (de importeur/verhuurder). Van een 4 persoonscamper mag je verwachten dat er vier volwassen(!) ermee op vakantie gaan incl. hun bagage. Je kan die verantwoordelijkheid om uit te zoeken niet allemaal bij de huurder neerleggen want die ziet gewoon een aanbod voor een lekker ruime camper voor 4 personen die geschikt is voor zijn rijbewijs. Vaak zal je ook niet een specifiek kenteken toegewezen krijgen vóórdat je reservering bevestigd zodat je het kan controleren.

Voor wie zelf een camper importeert dient dit soort zaken zelf uit te zoeken maar je kan zoveel uitzoekwerk / controle toch ook niet verwachten van de gemiddelde consument (lees: 60 jarig echtpaar)? Wij Tweakers zijn natuurlijk een apart volk die alles tot in detail wil begrijpen. De gemiddelde consument vertrouwd hierin gewoon op zijn dealer en het is de core-business van de dealer om hierin te adviseren. Er zijn bijvoorbeeld ook campers met meer slaapplaatsen dan zitplaatsen voor specifieke doelgroepen (extra auto/motors erbij?).
Twee kleine ouderen met af en toe een kleinkind, of 4 stevige kerels van 20 jaar die met 14 kratten bier achterin (1 per dag) naar de camping om de hoek gaan. Dat is nogal een verschil in doelgroep.

Daarom dat de wetgeving ook niet kijkt naar alle mogelijke scenarios, dat is aan de bestuurder, die blijft (eind)verantwoordelijk. Dat geldt voor koop maar ook voor huur.

In plaats van het bij de verhuurders neerleggen kun je beter een "camperlabel" verplichten, waar op staat wat het werkelijke gewicht en laadvermogen is, en dat is geen rijklaar gewicht van het kenteken, maar met weegrapport (1 jaar geldig). Dan heb je misschien nog steeds kneuzen die voor het weegrapport het voertuig strippen, maar als ze dat elk jaar voor elke camper moeten doen gaat de lol er snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Twee kleine ouderen met af en toe een kleinkind, of 4 stevige kerels van 20 jaar die met 14 kratten bier achterin (1 per dag) naar de camping om de hoek gaan. Dat is nogal een verschil in doelgroep.
Klopt en met het juiste advies moet z'n camper ook beschikbaar zijn voor kopers die af en toe een klein kind meenemen. Voor verhuur dient echter datzelfde advies gekoppeld zijn en niet deze keuze voorstellen voor een gezin met tieners die graag ook bagage mee willen nemen. Een camper zo dicht tegen de limieten hoort niet thuis in de verhuur. Verhuurobjecten zijn normaliter breed inzetbaar.

Of een label gaat werken weet ik niet maar misschien kunnen ze net als bij huurauto's een fatsoenlijke combinatie geven van hoeveel personen en "koffers" er mee kunnen. Waar het bij huurauto's echter om volume gaat is dat bij campers gewicht. Ik zie huurders alleen nog niet met een weegschaal hun bagagewegen voordat de camper in gaat om het van het laadgewicht af te halen. 300-400 kg laadgewicht incl personen is niet zo eenvoudig in te schatten zonder. Hetzelfde zie je bij de beperkte limitatie van een Tesla Model 3 of Y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-07 17:17
De camperfabrikanten doen gewoon hun best om zo veel mogelijk camper aan te bieden voor B rijbewijs. En toch willen de kopers de 'meest ideale' indeling (2 x lengtebed, grote garage, hefbed en dan liefst op integraal) en dan ook nog op zijn minst brede luifel, schoteltje met TV, xxl koelkast, gaskast voor 2 flessen etc.

En dan komen de opties nog: airco in woongedeelte, fietsendrager ga zo maar door.

Het is gewoon niet te doen om onder de 3500kg te blijven.

Wij hebben een Sunlight i68. leeggewicht 2870 of zoiets maar wel 5% marge. Dus laten we zeggen leeg 3013 kg.

Je kan zelf wel uittellen wat de standaard opties nog wegen, + 4 personen + hond + diesel + wat water en dan de bagage nog. Het kan gewoon niet.

MTM is 3850 dus ergens dit jaar C1 halen en dan redden we het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
JanHenk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Jammer van die foutmarge, dat maakt het eigenlijk meteen praktisch onbruikbaar voor mijn gevoel. 5 tot 10% is echt teveel.

Had hem op m'n verlanglijst, maar daar gaat ie bij deze weer af.. ;)
Als je in de buurt woont mag je hem best een keer lenen om uit te proberen. "User error, replace user" is natuurlijk altijd een optie :)

Idealiter meet je terwijl hij op asfalt staat, dat hebben wij al niet gedaan...

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 20-06-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 16:35
Deveon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Klopt en met het juiste advies moet z'n camper ook beschikbaar zijn voor kopers die af en toe een klein kind meenemen. Voor verhuur dient echter datzelfde advies gekoppeld zijn en niet deze keuze voorstellen voor een gezin met tieners die graag ook bagage mee willen nemen. Een camper zo dicht tegen de limieten hoort niet thuis in de verhuur. Verhuurobjecten zijn normaliter breed inzetbaar.

Of een label gaat werken weet ik niet maar misschien kunnen ze net als bij huurauto's een fatsoenlijke combinatie geven van hoeveel personen en "koffers" er mee kunnen. Waar het bij huurauto's echter om volume gaat is dat bij campers gewicht. Ik zie huurders alleen nog niet met een weegschaal hun bagagewegen voordat de camper in gaat om het van het laadgewicht af te halen. 300-400 kg laadgewicht incl personen is niet zo eenvoudig in te schatten zonder. Hetzelfde zie je bij de beperkte limitatie van een Tesla Model 3 of Y.
Enigszins off topic, maar wauw, je opmerking over de Tesla's had ik me nooit gerealiseerd, en zou ik ook nooit aan gedacht hebben vóór aanschaf (maar staat ook niet op de planning, dus niet heel relevant ;) ). Met 4 volwassenen à gemiddeld 70kg en een vouwwagen met 70kg kogeldruk mag je nog 80kg meenemen. Als je nog een dakkoffer toevoegt dan mag er nog een flesje water per persoon mee :D . Bij mijn auto (VW passat) heb je toch wel 200kg meer speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Kevinns schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Enigszins off topic, maar wauw, je opmerking over de Tesla's had ik me nooit gerealiseerd, en zou ik ook nooit aan gedacht hebben vóór aanschaf (maar staat ook niet op de planning, dus niet heel relevant ;) ). Met 4 volwassenen à gemiddeld 70kg en een vouwwagen met 70kg kogeldruk mag je nog 80kg meenemen. Als je nog een dakkoffer toevoegt dan mag er nog een flesje water per persoon mee :D . Bij mijn auto (VW passat) heb je toch wel 200kg meer speling.
Trekhaak weegt 16kg? :) Wij hebben ook een Model 3, maar dan zonder trekhaak. Dan hebben we ook geen kogeldruk om ons druk over te maken, en achterin zitten kinderen. Kunnen we nog ruim 250kg bagage achterin gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10
Zal over een week+ proberen wat fotoos te plaatsen van mijn kleine tentje in de vervloekte bergen in Albanie.

Hangt heel erg af of ik wifi kan vinden in de avond waar ik sta (bij guesthouses). Ik ga geen sim kaart aanschaffen, heb helft van de tijd toch geen ontvangst. Mocht er echt nood zijn, dan zit de sim van mijn baas ook nog in mijn telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kevinns schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:44:
[...]

De Model 3 is nog één ding. De Y long range heeft amper een hoger totaal gewicht met een kofferbak van 850 liter slechts 449 kg laadvermogen, daar moet de bestuurder ook nog vanaf.. De standaard range heeft kan wel 100 kg extra mee.

Het is gewoon net zoiets als dat je bij Renault het trekgewicht en eigen totaal gewicht niet zo maar bij elkaar mag optellen als maximale combinatie gewicht. Wanneer je met kamperen zulke details niet uitzoekt ga je al snel overbelast op pad. Altijd leuk om onderweg de doorgezakte Renault´s te spotten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:50
Ik ga halverwege juli een week met mijn
Decathlon opblaastent en bijpassende luifel naar natuurcamping Hoeve Krekelberg in Limburg

Zin in! :)

Heb een grote plastic bak voor het camping spul weg gedaan en de inhoud verplaatst in een nieuwe grote shopper . Scheelt mooi ruimte. Tafeltje extra gekocht.

[ Voor 39% gewijzigd door Harribo op 20-06-2023 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:22
pirke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Als je in de buurt woont mag je hem best een keer lenen om uit te proberen. "User error, replace user" is natuurlijk altijd een optie :)

Idealiter meet je terwijl hij op asfalt staat, dat hebben wij al niet gedaan...
Ik heb precies dezelfde ervaring met die Reich weger. Het is een prima ding om een indicatie te krijgen van de gewichten. Als je de grenzen van je laadvermogen gaat opzoeken, kun je beter een weegbrug opzoeken.
Ik gebruik hem alleen nog maar om te kijken of de caravan links en rechts bij benadering gelijk is belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ozzie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Kan je ergens gewoon (gratis) je auto + aanhanger wegen? Want mijn aanhangertje heb ik ook aardig vol gepropt, nou geloof ik nooit dat ik boven de 750kg uit kom want meeste dingen zijn niet al te zwaar maar nemen wel ruimte in (slaapzakken, matjes, kussens).
Even langs de milieustraat van je gemeente? Hier moet je bij binnenkomst en vertrek over de weegbrug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Deveon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:58:
[...]
Onze huidige caravan heb ik niet eens op een weegbrug gehad.
Ga eens praten met de lokale vuilstort, die van HVC hebben meestal doordeweeks maar ook op zaterdag tijd dat je van de weegbrug gebruik mag maken.

En gratis :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Harribo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:07:
Ik ga halverwege juli een week met mijn
Decathlon opblaastent en bijpassende luifel naar natuurcamping Hoeve Krekelberg in Limburg

Zin in! :)
Leuk. Die camping hebben wij (mede) geboekt voor onze vakantie in augustus. Plaats maar een mooie foto :)

@pirke Heerenveen, Friesland, gok niet om de hoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:32
Caravan dakraam kom water naar binnen na de hoosbui. Morgenavond even los halen. Gewoon kit? Iemand een idee? Weet dat het een beetje glazen bol is maar tips zijn welkom.

Kom overigens binnendruppelen bij het frame waar het horretje in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
JanHenk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:42:
[...]

@pirke Heerenveen, Friesland, gok niet om de hoek ;)
Nee dat is wel even rijden, je moet wat grote rivieren over dan... Maar goed, er zijn leuke campings in de buurt, je kan altijd het nuttige met het aangename combineren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
JaMaaT schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:10:
Caravan dakraam kom water naar binnen na de hoosbui. Morgenavond even los halen. Gewoon kit? Iemand een idee? Weet dat het een beetje glazen bol is maar tips zijn welkom.

Ik heb een fiamma, en die bestaat uit 2 delen waarvan het bovenste deel met het raam op het dak zit gekit zat met speciale kit voor caravan dakramen, en het onderste deel zit aan de binnenkant zonder kit.

Het geheel klemt als het ware in de uitsparing van het dak.

Nu heb ik dit zelfde euvel gehad een aantal jaren geleden, en bleek die kit dus niet te hechten. Ik heb toen de boel gekit met hightac, en nu is het euvel verholpen, en denk ik niet dat het dakraam er ooit nog uit komt zonder schade.

Zeg niet dat jij dat moet doen natuurlijk, maar de voorgeschreven kit die iedereen toen adviseerde werkte bij mij in ieder geval niet.

Ik zou nog eerder met een rubber werken ipv kit de volgende keer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Denk persoonlijk ook dat ik te zuinig ben geweest met kit bij inbouwen. Dat door de hoeveelheid water als het ware over het "dijkje" van kit is gekomen.

Het buitenkader rondom afkitten is uiteraard ook nog een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
pirke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:54:
@Gonadan Helemaal mee eens hoor, maar als de verhuurders dat zouden doen zouden ze bijna niks meer kunnen/mogen verhuren... Dus die gaan dat niet uit zichzelf doen.

Bij nieuwkoop is het ondertussen wel gebruikelijk (verplicht?) dat ze het laadvermogen eerlijk in de folders en prijslijsten zetten, en dat ze per optie aangeven wat het aan laadvermogen kost. Die extra huishoudaccu, grote luifel, zonnepanelen, leren bekleding, automatische versnellingsbak, airco, fietsendrager, etc etc kost allemaal laadvermogen.

Maar dan krijg je dus ook folders waarbij ze 500kg of zelfs 750kg laadvermogen beloven (waaronder passagiers), maar dat is puur het kale basismodel. Het is in ieder geval een stap in de goede richting.

Het ophogen van het B rijbewijs zet ook niet heel veel zoden aan de dijk, want om legaal 4250kg te mogen wegen heb je sterkere (zwaardere) assen nodig, zwaardere remmen, sterker chassis, etc. Een groot deel van het extra laadvermogen zit in chassis aanpassingen. Dat is ook het grote probleem van terugkeuren: het chassis is wel extra stevig en zwaar, je houdt dus nog minder legaal laadvermogen over.

Onze camper heeft een massa rijklaar van 4300kg, het werkelijke gewicht incl opties zoals luifel is 4500kg (incl bestuurder en brandstof?) volgens de officiële papieren. Dan blijft er 1000kg nuttig laadvermogen over tot zijn max van 5500kg. Maar ... die 1000kg moet wel goed verdeeld worden over de voor- en achteras. De as limieten zijn 2300kg voor en 2x 1600kg achter. Samen precies de 5500kg. De achteras zwaar beladen is heel makkelijk met een grote garage, de vooras een stuk lastiger. Nu hebben we een dubbele bodem, dus zware spullen leg ik altijd in de bodem zo ver mogelijk voorin. Zonder dubbele bodem (wat zelf ook weer gewicht is...) was dat niet te doen.

Nu komen we in de praktijk niet aan de max van 5500kg. Vorig jaar toen we 6 weken met een propvolle camper weg gingen begon de reis met een tripje langs een weegbrug die op de route lag. En dan beide assen los gewogen plus het totaal ter verificatie. We zaten overal onder de aslimieten. Maar daarvoor rijden we dan ook op C rijbewijs...

Ik blijf erbij, als je met 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen) fatsoenlijk en legaal op vakantie wilt met een camper zit je vast aan een C rijbewijs camper. Of je moet bijna niks mee willen nemen.

En dan zijn er ook nog genoeg campers die niet eens 3500kg mogen wegen, maar ophouden bij 3000 of 3200kg :X

Onze personenauto heeft ook maar 376kg laadvermogen voor bagage en passagiers. En voor de buik van de bestuurder, want volgens mij rekenen ze slechts met 70kg bestuurder...
Ja ik weet hoe dat werkt en snap ergens ook wel dat fabrikanten zo veel mogelijk waar voor zoveel mogelijk geld binnen de limieten proberen te proppen, maar het blijft mij verbazen dat het normaal en geaccepteerd is dat we dan daarmee producten creëren die feitelijk amper wettelijk bruikbaar zijn voor de meeste kopers/huurders. En ik weet dat ik naïef ben om te verwachten dat een ondernemer zijn morele plicht doet, dat is zo'n beetje een contradictio in terminus.

In die zin blijf ik mij toch verbazen over hoe veel regels we verzinnen die dan niemand wil volgen omdat ze stronteigenwijs zijn en dat we daar dan ook weer nul komma nul op handhaven in de praktijk. 8)7

@Bommes ik begrijp en deel je ergernis wel hoor. Nederlanders zijn nogal typisch in het wel iets duurs willen hebben maar dan nul komma nul willen investeren in onderhoud, bijbehorende accessoires of dingen voor veiligheid of kennis.
Voor mij sluit het één echter het ander niet uit. Dat ik het bizar vind dat je zoiets zomaar mag verhuren betekent niet dat ik alle verantwoordelijkheid bij de huurder of koper wil wegnemen, die blijft ook gewoon staan.
Maar ik kan er met de pet niet bij dat het geaccepteerd is om dingen te verhuren waarvan je willens en wetens de huurder de weg gaat laten overtreden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ander vraagstuk. M'n vriendin wil graag naar Bretagne, en eigenlijk ook Normandië, maar weet niet precies waarom en waarheen maar het is mooi. Of zo.
Kan ik dus weer geen kloten mee maar ik mag het wel gaan uitzoeken en plannen.

Iemand tips daarvoor of die daar geweest is? Mijn standaard reactie is een rondje plannen langs vier campings waardoor je feitelijk maar een dag of vijf in zo'n regio zit. Zo denk ik bijvoorbeeld aan in drie weken langs Normandië, noordelijk Bretagne, in de buurt van Reims of Troyes (geen idee of dat überhaupt leuk is daar) en dan nog eentje in of vlakbij Nederland waar m'n dochter gegarandeerd kan spelen met vriendjes die ze verstaat. Klinkt dat haalbaar of is dat zonde en kan je beter de focus volledig op zo'n regio leggen? (wat ik dan toch niet ga doen want ik ga echt niet m'n hele vakantie toeristisch en cultureel doen, ik moet m'n dosis rust en natuur hebben. :P )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:48:
Ander vraagstuk. M'n vriendin wil graag naar Bretagne, en eigenlijk ook Normandië, maar weet niet precies waarom en waarheen maar het is mooi. Of zo.
M'n vrouw wilde graag naar Ierland. Ik vroeg waarom. Omdat ze de Ierse muziek leuk vond. Ik stelde voor om Spotify voor haar op te zetten en de bestemming niet af te laten hangen vd lokale muziek.... 8) |:(

Ik heb verder niks tegen Ierland hoor, maar steekhoudende argumenten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Tsja, Bretagne. Gras, Nederlands weerbeeld, krabbetjes, en WW2 musea is wat mij boven komt drijven. Ik zou het met een weekje wel weer gezien hebben.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-07 23:31

Bommes

Capo del formaggio

JaMaaT schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:10:

Geen lijmende kit gebruiken!.
Je moet hiervoor een Butykit hebben, let op geen butyleenkit dat is iets anders. Die latste droogt op den duur alsnog uit.
Butylkit blijft zacht dat is wat je moet hebben.
Randjes afkitten heeft geen zin, luikje er uit (als dat nog gaat), huidige kit verwijderen en nieuwe butylkit aanbrengen.
Elke caravan zaak, garage, kampingzaak heeft dit wel in het assortiment.
Koekstra schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:28:
[...]

Ik heb een fiamma, en die bestaat uit 2 delen waarvan het bovenste deel met het raam op het dak zit gekit zat met speciale kit voor caravan dakramen, en het onderste deel zit aan de binnenkant zonder kit.

Het geheel klemt als het ware in de uitsparing van het dak.

Nu heb ik dit zelfde euvel gehad een aantal jaren geleden, en bleek die kit dus niet te hechten. Ik heb toen de boel gekit met hightac, en nu is het euvel verholpen, en denk ik niet dat het dakraam er ooit nog uit komt zonder schade.

Zeg niet dat jij dat moet doen natuurlijk, maar de voorgeschreven kit die iedereen toen adviseerde werkte bij mij in ieder geval niet.

Ik zou nog eerder met een rubber werken ipv kit de volgende keer. 8)7
En toch is lijmende kit niet verstandig en rubbers ook niet.
Een caravan/camper werkt altijd, tijdens rijden beweegt het geheel, het flext en doet.
Lijmende kit, sicilonen, enz het komt allemaal uit eindelijk los en gaat lekken.

Heel de caravan en camper industrie plaats ramen en dakluiken met butylkit.
Dat zullen ze niet doen omdat dat toevallig in het magazijn lag ;) :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Heb vorig jaar raampje ingebouwd. Met speciale kit (van Obelink). Echter denk ik toch te zuinig aangebracht.

Dit is de eerste keer dat ie regen ziet ;D

Vanavond maar is even uitbouwen. Spul even goed laten drogen en opnieuw monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Badderbeest schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:31:
Tsja, Bretagne. Gras, Nederlands weerbeeld, krabbetjes, en WW2 musea is wat mij boven komt drijven. Ik zou het met een weekje wel weer gezien hebben.
Ben jij nu niet in de war met Normandië? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:24:
[...]

M'n vrouw wilde graag naar Ierland. Ik vroeg waarom. Omdat ze de Ierse muziek leuk vond. Ik stelde voor om Spotify voor haar op te zetten en de bestemming niet af te laten hangen vd lokale muziek.... 8) |:(

Ik heb verder niks tegen Ierland hoor, maar steekhoudende argumenten.....
Ik ben heel erg fan van Schotland als vakantiebestemming, maar zeker niet vanwege de lokale muziek. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:47:
[...]

Ik ben heel erg fan van Schotland als vakantiebestemming, maar zeker niet vanwege de lokale muziek. :D
Ik heb "vroeger" doedelzak gespeeld en daarmee door Europa getourd en bij allerlei nationale militaire taptoes gespeeld. Bijna elke koningshuis in Europa wel aangedaan. We zijn zelfs nog een keer opgepikt door de Noorse luchtmacht in een Hercules om last minute naar Oslo te vliegen :) Ook met Guus Meeuwis in het PSV stadion opgetreden.

Mooie tijden waren dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24

Peetman

Tjah....

Iemand tips daarvoor of die daar geweest is? Mijn standaard reactie is een rondje plannen langs vier campings waardoor je feitelijk maar een dag of vijf in zo'n regio zit. Zo denk ik bijvoorbeeld aan in drie weken langs Normandië, noordelijk Bretagne, in de buurt van Reims of Troyes (geen idee of dat überhaupt leuk is daar) en dan nog eentje in of vlakbij Nederland waar m'n dochter gegarandeerd kan spelen met vriendjes die ze verstaat. Klinkt dat haalbaar of is dat zonde en kan je beter de focus volledig op zo'n regio leggen? (wat ik dan toch niet ga doen want ik ga echt niet m'n hele vakantie toeristisch en cultureel doen, ik moet m'n dosis rust en natuur hebben. :P )
Bretagne al een tijd niet meer geweest, maar aantal jaar geleden nog wel in Normandie vertoeft.
Destijds op Camping Chateau de Martagny gestaan tussen Caen en Bayeux: https://www.chateau-martragny.com/
Je kan vanaf daar goed naar alle D-Day gerelateerde plaatsen (stranden, amerikaans oorlogskerkhof). Ook naar Cherbourg gegaan naar Cite de la Mer (maritiem museum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:03

Afgelopen voor jaar is een camper stel wezen rondreizen in o.a. Bretange. Zie hier de link: https://www.youtube.com/@TEMONTOUR/playlists
miss heb je er wat aan voor inspiratie.

side note:
Ik vind dit persoonlijk geweldige slowtv, " We zijn er bijna" vind ik ook leuk maar dit gaat nog wat tandjes langzamer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Gonadan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:45:
[...]

Ben jij nu niet in de war met Normandië? :P
Nee, na Normandië begon "The battle for Brittany" ook daar is het bezaaid met musea en bezienswaardigheden met betrekking tot WW2. Bijvoorbeeld een duikboothaven, meer Atlantikwall, militaire begraafplaatsen enzo. Wel wat minder als het nabijgelegen Normandië ja.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:56:
Ik heb "vroeger" doedelzak gespeeld en daarmee door Europa getourd en bij allerlei nationale militaire taptoes gespeeld. Bijna elke koningshuis in Europa wel aangedaan. We zijn zelfs nog een keer opgepikt door de Noorse luchtmacht in een Hercules om last minute naar Oslo te vliegen :) Ook met Guus Meeuwis in het PSV stadion opgetreden.

Mooie tijden waren dat.
offtopic:
Nou bij één van mijn eerdere vakanties aldaar had m'n maatje een DVD-tje met een zakblazende Eric Rigler weten te bemachtigen. Soms best mooi hoor maar na een tijdje was ik toch genoodzaakt de DVD-speler van het appartement te saboteren. O-)
Peetman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:31:
Bretagne al een tijd niet meer geweest, maar aantal jaar geleden nog wel in Normandie vertoeft.
Destijds op Camping Chateau de Martagny gestaan tussen Caen en Bayeux: https://www.chateau-martragny.com/
Je kan vanaf daar goed naar alle D-Day gerelateerde plaatsen (stranden, amerikaans oorlogskerkhof). Ook naar Cherbourg gegaan naar Cite de la Mer (maritiem museum).
Bretagne heeft best mooie dingen, maar als je daar dieper in moet kost het wel flink tijd. Moet maar eens doorvragen waarom precies Bretagne dan, ze had wel wat tips van een vriendin maar die kon ik op de ANWB-site ook zo uit het lijstje halen. En dat zijn nou meestal niet de dingen waarvoor ik heen wil :+
Wel had ze het over bijzondere kusten en WOII, maar dan moet je volgens mij gewoon in Normandië zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24

Peetman

Tjah....

Gonadan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:43:
[...]

offtopic:
Nou bij één van mijn eerdere vakanties aldaar had m'n maatje een DVD-tje met een zakblazende Eric Rigler weten te bemachtigen. Soms best mooi hoor maar na een tijdje was ik toch genoodzaakt de DVD-speler van het appartement te saboteren. O-)

[...]

Bretagne heeft best mooie dingen, maar als je daar dieper in moet kost het wel flink tijd. Moet maar eens doorvragen waarom precies Bretagne dan, ze had wel wat tips van een vriendin maar die kon ik op de ANWB-site ook zo uit het lijstje halen. En dat zijn nou meestal niet de dingen waarvoor ik heen wil :+
Wel had ze het over bijzondere kusten en WOII, maar dan moet je volgens mij gewoon in Normandië zijn.
Vroeger met mijn ouders wel een aantal keer verder Bretagne in geweest. Ik kan me met name de stranden met hoge golven herinneren (en heel vroeg in de ochtend naar een vismarkt in Concarneau, kan ik niet aanraden...). Maar dat vergt inderdaad wat meer tijd, hoewel je met een tussenstop in Normandie wel een goed eind de goede kant op bent om in 1 dag het westen van Bretagne te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Bretagne heeft best mooie dingen, maar als je daar dieper in moet kost het wel flink tijd.
Klopt, Brest, het puntje van Bretagne is bijna ongelooflijk genoeg even ver rijden als Bordeaux.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gonadan Verkijk je ook niet op de afstand, Bretagne klinkt dichtbij maar je zit met hetzelfde aantal kilometers in de Drôme.

Het zou mij nog wel eens leuk lijken om vanuit Bretagne over te steken naar Groot-Brittannië en via die weg 'terug' naar Nederland te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:52:
@Gonadan Verkijk je ook niet op de afstand, Bretagne klinkt dichtbij maar je zit met hetzelfde aantal kilometers in de Drôme.
Daarom sowieso een tussenstop. De Drôme heb ik eerder wel eens gedaan met heen een tussenstop en terug niet, en dat was toen nog zonder kind en vouwwagen. Ik zal nooit van die hele lange reisdagen doen, ik houd er niet van. Ook al vind ik het rijden zelf ook leuk en vakantie, ik wil ook gewoon rond lopen en dingen ontdekken op een dag. En m'n dochter vindt dat vast ook.
Daarom denk ik aan etappes die volgens de route planner maximaal vijfenhalf uur duren zodat het in theorie met één pauze kan. (komt niet op een half uurtje uiteraard).

We hebben sowieso nog de optie open om een camping voor één nacht te doen en dan weer door, dat scheelt ook een hoop en dan kan je op de volgende wellicht wat langer blijven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
kiefty14 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Afgelopen voor jaar is een camper stel wezen rondreizen in o.a. Bretange. Zie hier de link: https://www.youtube.com/@TEMONTOUR/playlists
miss heb je er wat aan voor inspiratie.

side note:
Ik vind dit persoonlijk geweldige slowtv, " We zijn er bijna" vind ik ook leuk maar dit gaat nog wat tandjes langzamer :P
Haha ja dit kijkt wel lekker weg. Moet wel lachen om dat ze een mooie camperplaats hebben, een hele mooie plek. En dan zie je een troosteloze grindplaats met verdroogde heggetjes en een verdwaalde camper. Kwestie van smaak zullen we maar zeggen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:34
Afgelopen weekend niet met de Falco maar met ons andere tentje weg gegaan: De quechua F&B. Dit is geen 2 seconds werptentje, maar wel een vrij snelle tent. Ik wilde eens in m'n eentje kamperen en moet zeggen dat dit goed is bevallen.

Ik ben naar het Lheederzand geweest, ik ken die camping als altijd erg rustig. Dat was ook nu het geval.
Tentje opzetten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MGIfjnx.jpg
, hangmat (met wat verlengtouw) tussen de bomen en daarna heerlijk genieten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ci8cw3A.jpg

Ik ben niet zo goed in niks doen, tenzij er niks te doen is. Dus dit was er een perfect weekend voor. Ik ben wat dat betreft wel fan van de SBB campings. Volgende keer ook wat via Campspace zoeken.

Ik verbaas me ook altijd over hoe degelijk dit tentje is. Dat fresh and black werkt echt, en de stof voelt bijzonder degelijk en zwaar aan.

Het was wel super droog, beetje regen doet de natuur wel goed denk ik zo.

Je komt altijd zo uit een bubbel na zo'n rustig weekend. Ben blij dat we dit in Nederland hebben en kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 21-06-2023 12:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
twowheeler schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:11:

[Afbeelding]
bij een hangmat kan ik altijd een boomband aanraden om de bomen niet te beschadigen. Dun koord snijd in de bast en knelt de sapstroom af.

https://www.rainbowhangmatten.nl/boomvriendelijk-band/
https://www.rainbowhangma...cht-boomvriendelijk-band/
zoiets bijvoorbeeld

[ Voor 6% gewijzigd door Leipo op 21-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Leipo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:47:
[...]

bij een hangmat kan ik altijd een boomband aanraden om de bomen niet te beschadigen. Dun koord snijd in de bast en knelt de sapstroom af.

zoiets bijvoorbeeld
Welja, € 33,- voor twee stropjes. Beter even bij de bouwers kijken naar twee hijslusjes. https://www.hijsjob.nl/ro...9Gh_UobzVakxoC7VcQAvD_BwE
;)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Wat is er mis met een oude binnenband? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Of € 29,00 op amazon. Krijg je er een hangmat met netje bij :D

https://www.amazon.nl/dp/...n_dp_WKSD81YCY22DQVAV9N8W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Badderbeest schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Welja, € 33,- voor twee stropjes. Beter even bij de bouwers kijken naar twee hijslusjes. https://www.hijsjob.nl/ro...9Gh_UobzVakxoC7VcQAvD_BwE
;)
Ik zocht een voorbeeld en heb niet naar de prijs gekeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:38

_Eend_

🌻🇺🇦

"Rondstrop 1 ton"

Dan kan ik mijn auto in de hangmat zetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

twowheeler schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:11:
Afgelopen weekend niet met de Falco maar met ons andere tentje weg gegaan: De quechua F&B. Dit is geen 2 seconds werptentje, maar wel een vrij snelle tent. Ik wilde eens in m'n eentje kamperen en moet zeggen dat dit goed is bevallen.

Ik ben naar het Lheederzand geweest, ik ken die camping als altijd erg rustig. Dat was ook nu het geval.
Tentje opzetten
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik ben niet zo goed in niks doen, tenzij er niks te doen is. Dus dit was er een perfect weekend voor. Ik ben wat dat betreft wel fan van de SBB campings. Volgende keer ook wat via Campspace zoeken.

Ik verbaas me ook altijd over hoe degelijk dit tentje is. Dat fresh and black werkt echt, en de stof voelt bijzonder degelijk en zwaar aan.

Het was wel super droog, beetje regen doet de natuur wel goed denk ik zo.

Je komt altijd zo uit een bubbel na zo'n rustig weekend. Ben blij dat we dit in Nederland hebben en kunnen doen.
Decathlon hangmat?
Vorige week met het hete weer heb ik die in de tuin opgehangen om wat koeler te slapen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du5tBo8Lis53j0Ju3avn4DRqb-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8UTOAuRnJLOOV3w8MkZPR8Ck.png?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 16:35
_Eend_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:17:
"Rondstrop 1 ton"

Dan kan ik mijn auto in de hangmat zetten :+
Paar keer naar de boulangerie-patisserie en je bent maar wat blij met je sterke stropjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
ToolkiT schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Decathlon hangmat?
Vorige week met het hete weer heb ik die in de tuin opgehangen om wat koeler te slapen..
[Afbeelding]
Zeker! Ooit in de aanbieding gekocht, zou hem zo weer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Leipo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:47:
[...]

zoiets bijvoorbeeld
Klopt, heb hier destijds wel naar gekeken toen ik de andere lijnen. Heb amazones ultralight gekocht omdat deze makkelijker in de hele verpakking passen. De hangmat hangt altijd voor kortere duur, en de gebruikers wegen niet heel veel. Zodra je uit de mat gaat ontspant de klem ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 17:07
Vroeger een paar keer in Bretagne geweest op windsurfvakantie met vrienden. Stond op een camping zonder faciliteiten in Locqmariaquer. Geen idee meer hoe die heette, maar zou zo maar Camping Municipal La Falaise kunnen zijn. Mooi ruim strand waar je met de auto gratis kan parkeren. Om de hoek een grote baai en een flink verschil met eb en vloed. De fransen zelf kwamen in het weekend altijd coquilles zoeken bij eb.

Verder een mooie omgeving: badplaats Carnac Plage, golfsurfen bij Côte Sauvage in de punt bij Quiberon. Mooi strand ook waar je naartoe afdaalt via een trap langs de rotsen. Weer en watertemperatuur zijn prima, omdat je in een warme golfstroom zit itt Normandië. Leuke ierse pubs met live muziek.

Zou er zelf ook nog wel eens terug willen, maar het is inderdaad net zover rijden als naar Bordeaux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 17:38
Badderbeest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Haha dat is wel extreem hoor, dan snap ik dat je op kerosine gaat koken. Voor de "normale" kampeertrip kun je overigens wel schroefbusjes voor bovenop de berg (tot -27C) kopen;

https://www.coleman-shop.nl/coleman-xtreme-100.html
Primus wintergas is een soort van equivalent. De truc van beide is dat er in het blikje vloeipapier zit. Deze zuigt het vloeibare gas op tot boven het vloeistof level en verspredit het, dan kan het weer makkelijker verdampen, ook in een koud blikje. Als je een lege hebt zaag het maar eens door met een lintzaag. Je weet niet wat je ziet!

Wel eerste een gaatje in prikken voordat je de zaag erin zet....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zuma
In het kader van nostalgie trof ik nog een foto aan van mij en mijn eerste tent.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnKCXpcOtpHekGHiKeasZTOzf7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fP9u00woyl1btnXv07KxEM6D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:44:
In het kader van nostalgie trof ik nog een foto aan van mij en mijn eerste tent.[Afbeelding]
Soortgelijk tentje van Freetime van katoen was mijn eerste tentje naast de huur Alpenkreuzer van mijn pa O+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 19:56
Kon dit buitenkansje niet laten schieten.
De kyte met wagenbak van 2011 met een tent uit 2021 gaat toch de verkoop in.
Hij word omgeruild voor een holtkamper Aero windforce uit 2020.
Lekker makkelijk opzetten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3eMfEtbryqFMfMm5kkrP9cK1cY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9X63fBMip9GBBJjjgMUVfDP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ik zat eens te kijken naar een klein tentje/bijzettentje voor de kleinere kampeeracties. Denk aan een kampeerweekend van de BSO of met neefjes. M'n dochter wil graag zo'n ding met twee cabines en opening in het midden want dan had ze haar eigen hokje, maar ik richtte op een koepel met één cabine want dat leek mij efficiënter. Nu ik zit te vergelijken is zo'n koepel alleen efficiënter als je hem ook gewoon kleiner neemt dus amper ruimte voor tassen, dus netto scheelt het volgens mij niet zoveel. Verder zie ik ook niet zoveel specifieke voor en nadelen denk ik.

* Gonadan mijmert hardop

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gonadan Efficiënter qua volume of gewicht? Pakmaat, of juist opgezet?

Vis-a-vis zijn best handige modellen maar (dat is mijn mening) vooral naarmate je meer slaapruimte nodig hebt, maar relatief weinig binnenruimte. Dus vanaf 3 à 4 personen.

Hoeveel tassen en spullen neem je mee? Met een rugzak kom je een heel eind voor een weekend...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:14:
@Gonadan Efficiënter qua volume of gewicht? Pakmaat, of juist opgezet?
Grondoppervlak vs. bruikbare ruimte.
Vis-a-vis zijn best handige modellen maar (dat is mijn mening) vooral naarmate je meer slaapruimte nodig hebt, maar relatief weinig binnenruimte. Dus vanaf 3 à 4 personen.

Hoeveel tassen en spullen neem je mee? Met een rugzak kom je een heel eind voor een weekend...
Waarschijnlijk hooguit een weekendtas en rugzak, dat valt erg mee inderdaad. Met een standaard koepel moet dat echter in de voortentje bij de uitgang. Neem je dus een variant van 180 breed o.i.d. die precies de matjes kan herbergen dan wordt dat over je tassen klimmen om uit de tent te komen.

Rekenvoorbeeld waar ik naar zat te gluren: wanneer ik een kleine koepel pak om zo weinig mogelijk grond nodig te hebben dan kom je op 190x325 waarbij zo'n voortentje met tassen, jassen en schoenen al snel erg vol wordt. Kies je daarom voor iets meer breedte dan zit je bij het volgende model meteen op 230x395.
De vis-a-vis variant zit echter op 240x320 en voelt daarmee een stuk efficiënter voor wat je krijgt. Zeker omdat je dan alle bagage gewoon in de tussenruimte achterin kunt mieteren en zolang je bij de deur een stukje begaanbaar houdt kan je er altijd uit.
Misschien zit het tussen mijn oren maar als ik dat zo zie is die vis-a-vis eigenlijk een heel stuk handiger dan ik initieel dacht.

TC scheelt trouwens best wel weer een hoop met gewoon plastic. Qua prijs dan, qua gewicht valt het mee. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

tafmaf schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:35:
Lekker makkelijk opzetten.[Afbeelding]
Mooie vouwwagen, ik heb er naar gekeken maar sodeknetter wat een prijzen. Ze zijn duurder dan de nieuwe caravan van mij (zonder mover en luifel).

Veel plezier ermee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Logisch, vouwwagens zijn ook veel toffer dan een caravan. oOo :+ ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
tafmaf schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:35:
Lekker makkelijk opzetten.[Afbeelding]
Erg mooie vouwwagen!! Maar de prijs :X. Aan de andere kant ook wel aardig waardevast. Op Marktplaats gaan ze uit 2010 nog voor € 10.000 weg. Afschrijving is dan 'slechts' € 1.530,- per jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door GoEV6 op 28-06-2023 18:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Gonadan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:28:
[...]

[...]

Waarschijnlijk hooguit een weekendtas en rugzak, dat valt erg mee inderdaad. Met een standaard koepel moet dat echter in de voortentje bij de uitgang. Neem je dus een variant van 180 breed o.i.d. die precies de matjes kan herbergen dan wordt dat over je tassen klimmen om uit de tent te komen.

Rekenvoorbeeld waar ik naar zat te gluren: wanneer ik een kleine koepel pak om zo weinig mogelijk grond nodig te hebben dan kom je op 190x325 waarbij zo'n voortentje met tassen, jassen en schoenen al snel erg vol wordt. Kies je daarom voor iets meer breedte dan zit je bij het volgende model meteen op 230x395.
De vis-a-vis variant zit echter op 240x320 en voelt daarmee een stuk efficiënter voor wat je krijgt. Zeker omdat je dan alle bagage gewoon in de tussenruimte achterin kunt mieteren en zolang je bij de deur een stukje begaanbaar houdt kan je er altijd uit.
Misschien zit het tussen mijn oren maar als ik dat zo zie is die vis-a-vis eigenlijk een heel stuk handiger dan ik initieel dacht.

TC scheelt trouwens best wel weer een hoop met gewoon plastic. Qua prijs dan, qua gewicht valt het mee. :P
Wij hebben een vis-a-vis van Obelink. Primair gekocht als bijzettent voor onze 2 kinderen. Die zaten elkaar teveel in de weg dus hebben nu allebei een werptentje van Decathlon. De vis-a-vis gebruik ik nog wel een paar keer per jaar als ik met mn zoontje ga kamperen. Veel praktischer dan een koepeltent. Kleding en andere bagage kan lekker in het midden en staat niet in de weg.

Plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wly0reqrpH1v_j2MDl3wyxv6YDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaQK1gpUuk5OoYSRzpLevL4B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
aReaRe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:59:
[...]

Mooie vouwwagen, ik heb er naar gekeken maar sodeknetter wat een prijzen. Ze zijn duurder dan de nieuwe caravan van mij (zonder mover en luifel).

Veel plezier ermee.
Dat klopt.
Heb het geld van een nieuwe er ook niet voor over.
Maar ik denk dat je het ook niet moet vergelijken het is een andere beleving van kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
GoEV6 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:31:
[...]

Erg mooie vouwwagen!! Maar de prijs :X. Aan de andere kant ook wel aardig waardevast. Op Marktplaats gaan ze uit 2010 nog voor € 10.000 weg. Afschrijving is dan 'slechts' € 1.530,- per jaar.
Ga op de kyte zelf verdienen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-07 08:50
tafmaf schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Dat klopt.
Heb het geld van een nieuwe er ook niet voor over.
Maar ik denk dat je het ook niet moet vergelijken het is een andere beleving van kamperen.
Qua opzetten van dat ding, hoe lang moet ik ongeveer rekenen tot hij goed staat met haringen en al? Is dat een beetje vergelijkbaar met je caravan parkeren, daktent uitklappen en luifel uitdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:10:
Logisch, vouwwagens zijn ook veel toffer dan een caravan. oOo :+ ;)
Je moet ook naar de gebruiker kijken en in mijn eentje ga ik nooit een klapkar opzetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
Pootjes en waterpas zetten is denk ik het zelfde.
Dan zet je het slaap en leef gedeelte op met behulp van lucht.
Dus dan kan gelijk slapen zonder haringen.
Luifel zit er aan kwestie van nog eens 6 haringen.

Denk voor slapen op doortocht 15 minuten.
Voor kort kamperen van een weekend 30 minuten.
En staan we langer denk aan 2 kasten voor koffiezetapparaat en oven enzo 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
aReaRe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:45:
[...]

Je moet ook naar de gebruiker kijken en in mijn eentje ga ik nooit een klapkar opzetten :+
Dat kan met die systeem dus wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-07 08:50
tafmaf schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:48:
Pootjes en waterpas zetten is denk ik het zelfde.
Dan zet je het slaap en leef gedeelte op met behulp van lucht.
Dus dan kan gelijk slapen zonder haringen.
Luifel zit er aan kwestie van nog eens 6 haringen.

Denk voor slapen op doortocht 15 minuten.
Voor kort kamperen van een weekend 30 minuten.
En staan we langer denk aan 2 kasten voor koffiezetapparaat en oven enzo 45 minuten.
Dit valt reuze mee inderdaad. Wellicht eens overwegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

tafmaf schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Dat kan met die systeem dus wel ;)
Ik heb de demo gezien in Leeuwarden op de Caravana maar ik heb liever een caravan. Vooral in het voor- en najaar meer comfort met verwarming.

Smaken verschillen gelukkig. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Een beetje handige vouwwagen kan prima alleen, maar dan is een caravan qua basis natuurlijk wel gewoon makkelijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:02

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Poah, afgelopen dagen bij ouders van een vriendin van mij verbleven in een piepklein dorpje in Brandenburg, als tussenstop van de kampeervakantie. Eigenlijk had ik verwacht dat ik met die vriendin wat van de omgeving zou bekijken enzo, maar het werd uiteindelijk een deep dive in haar sociale kring: vrienden leren kennen bij het helpen opruimen van een feestje, bier en schnaps drinken met pa, verwend worden door moe met eten en goede zorgen, uiteten gaan met diezelfde vriendengroep.

Ik sta nu op een camping in/bij Berlijn, maar ik denk dat ik weinig van de stad ga zien. Ik ben kapot na die 4 dagen Duits intensief praten/leren (en oke, ook een beetje van het bier en de schnaps ;) ) Eigenlijk zit ik ook aan de verkeerde kant van Berlijn, omdat de camping waar ik eigenlijk naar toe wilde vol was. Nu is de U- en/of S-Bahn wel een beetje ver weg jammer genoeg.

Zaterdag weer terug naar Brandenburg, dan is het Dorpsfeest *D

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:28:
[...]

[...]

Heldere overwegingen.

Misschien een rare vraag, maar is het grondoppervlak (of beter gezegd, efficiënt gebruik van grondoppervlak) een belangrijk criterium? Ik zou kijken naar hoeveel ruimte je minimaal nodig hebt en/of zou wensen in de tent en daarna opzetgemak, pakmaat, praktische indeling, ventilatie, etc.

Nu is dat wel annex met het grondoppervlak van de tent, maar niet altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:15:
Heldere overwegingen.

Misschien een rare vraag, maar is het grondoppervlak (of beter gezegd, efficiënt gebruik van grondoppervlak) een belangrijk criterium? Ik zou kijken naar hoeveel ruimte je minimaal nodig hebt en/of zou wensen in de tent en daarna opzetgemak, pakmaat, praktische indeling, ventilatie, etc.

Nu is dat wel annex met het grondoppervlak van de tent, maar niet altijd.
Nou ja, het is een tentje voor twee personen wat ik wil hebben. Voor een kampeerweekendje met neefjes of van een vereniging of zo, niet voor vakanties. Daarom wil ik het feitelijk zo klein mogelijk hebben zonder ruimte tekort te komen. Gewoon lekker compact.

En ik ben het met je eens dat er wel meer criteria belangrijk zijn zoals je noemt, maar die worden meer bepaald door merk en prijsklasse dan type tent.
Het enige verschil was dat een vis-a-vis meer doortocht dan een koepel, wat afhankelijk van het weer een voordeel of een nadeel is.

Heb vanmiddag maar een compromis gehaald. Een vis-a-vis voor twee personen met fijn doek. Qua ventilatie en mogelijkheden was het identiek aan de koepelvariant. Een duurder merk had meer mogelijkheden qua aanpassen van ventilatie voor de binnentent, maar die was er alleen voor meer personen en dat werd wel erg groot.
Aangezien het in principe toch een mooiweertentje gaat worden vind ik het gemis van die mogelijkheden minder erg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:06:
Ik zat eens te kijken naar een klein tentje/bijzettentje voor de kleinere kampeeracties. Denk aan een kampeerweekend van de BSO of met neefjes. M'n dochter wil graag zo'n ding met twee cabines en opening in het midden want dan had ze haar eigen hokje, maar ik richtte op een koepel met één cabine want dat leek mij efficiënter. Nu ik zit te vergelijken is zo'n koepel alleen efficiënter als je hem ook gewoon kleiner neemt dus amper ruimte voor tassen, dus netto scheelt het volgens mij niet zoveel. Verder zie ik ook niet zoveel specifieke voor en nadelen denk ik.

* Gonadan mijmert hardop
vis-a-vis (twee binnententen tegen over elkaar) is wel een dingetje als bijzettent. Ze zijn per definitie erg lang en passen dus niet zomaar erbij op een plek. Ik schrijf per definitie omdat dwarsslapers nog binnen de 5 a 6 meter blijven maar lengte slapers gaan al snel naar de 6 a 7 meter. Dat is beide fors voor een bijzettent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
aReaRe schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:28:
[...]

Soortgelijk tentje van Freetime van katoen was mijn eerste tentje naast de huur Alpenkreuzer van mijn pa O+
Dit was een Randstad tentje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:26:
vis-a-vis (twee binnententen tegen over elkaar) is wel een dingetje als bijzettent. Ze zijn per definitie erg lang (of eigenlijk breed als je er recht voor staat) en passen dus niet zomaar erbij op een plek. Ik schrijf per definitie omdat dwarsslapers nog binnen de 5 a 6 meter blijven maar lengte slapers gaan al snel naar de 6 a 7 meter. Dat is beide fors voor een bijzettent.
Mijn regenvoorbeeld gaf al aan dat een vis-a-vis juist korter is dan een koepel. ;)
Ga je het hebben over dwarsslapers (wat jij lengteslapers noemt maar ik redeneer vanuit de deur) dan zit je al op tenten voor zes of acht personen meestal. Dat is geen bijzettent meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gonadan Ben wel benieuwd welke je dan hebt gekocht. Een Falco Poolvos Duo? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:33
Vandaag de vouwwagen uit de stalling gehaald, want mijn ouders gaan er een weekje mee kamperen. Ik krijg er direct zin van om zelf ook te gaan. Helaas gaan we zelf pas in augustus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Door onzekerheid over onze vakantie nog niets kunnen boeken voor de zomer. Nu willen we alsnog wat boeken, zit het meeste vol (Oostenrijk). En als je dan wat vind zijn het van die grittplaatsen wat met een tent niet echt handig is. Gaat nog lastig worden om wat te vinden, ik heb al contact gehad met diverse campings. Vanavond weer verder zoeken... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:03:
@Gonadan Ben wel benieuwd welke je dan hebt gekocht. Een Falco Poolvos Duo? 8)
Safarica Chicco 2. Ik zei dat ik juist géén luxe had gehaald hè. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Mijn regenvoorbeeld gaf al aan dat een vis-a-vis juist korter is dan een koepel. ;)
Ga je het hebben over dwarsslapers (wat jij lengteslapers noemt maar ik redeneer vanuit de deur) dan zit je al op tenten voor zes of acht personen meestal. Dat is geen bijzettent meer.
Ok een paar voorbeelden:

vis-a-vis met dwarslaap-cabine: https://www.coolblue.nl/p...26/lowland-multinova.html deze is 5,5m en 2,5m breed

vis-a-vis met lengte slaap cabines: https://outdoorguru.com/n...tenten/nordisk-rago-4-pu/ deze is ruim 6m lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Safarica Chicco 2. Ik zei dat ik juist géén luxe had gehaald hè. :P
3,20 m dat is idd wel erg netjes voor een vis-a-vis. Wel bijzonder dat ze die ook maken voor 2 keer 1 persoon

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Om het goede voorbeeld te geven in dit topic voor deze zomer:

Groetjes uit Berlijn!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUZXaufm2NfEDCaODPRHVZ4WNDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaWoCXUCHuJxQYnfh0aRTsqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Standort: https://maps.app.goo.gl/Sr6SFeWeD9jzJcEcA

OK, strikt genomen niet Berlijn, maar dichterbij gaat het dit jaar niet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Yukkie op 29-06-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Yukkie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:19:
Om het goede voorbeeld te geven in dit topic voor deze zomer:

Groetjes uit Berlijn!
[Afbeelding]

Standort: https://maps.app.goo.gl/Sr6SFeWeD9jzJcEcA

OK, strikt genomen niet Berlijn, maar dichterbij gaat het dit jaar niet worden.
Wat zijn dat voor zonnepaneeltjes? En wat voor accu gebruik je erbij?

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Bra-Jo Dat is een 140W Solartasche van Wattstunde. In deze VW California zitten twee 75ah accu's als huishoudaccu's, totaal dus 150ah. Ik kan daar zeker drie dagen mee vrij staan, zonder bij te laden met alleen een ingeschakelde koelkast en s avonds mijn telefoon en horloge opladen. Langer kan misschien ook nog, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere als het zonnig is, zeker als ik ook mijn laptop en tandenborstel moet opladen ;)

De solartas had ik al bij mijn vorige bus, maar ik neig er nu toch steeds meer naar om een permanent paneel op het dak te installeren. Dat is gewoon gemakkelijker, zeker nu er gewoon rails op het dak zitten (de vorige had dat niet). Maar het is ook weer zonde om deze tas (bijna nieuw) weer weg te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:38:
3,20 m dat is idd wel erg netjes voor een vis-a-vis. Wel bijzonder dat ze die ook maken voor 2 keer 1 persoon
Gericht op kinderen vermoed ik, ze hadden ook een drie persoons, ook erg compact. Die zijn handig om bijvoorbeeld twee stuiterende jochies te scheiden van hun zus. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:48
Gonadan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:31:
[...]

Gericht op kinderen vermoed ik, ze hadden ook een drie persoons, ook erg compact. Die zijn handig om bijvoorbeeld twee stuiterende jochies te scheiden van hun zus. :P
Lijkt idd gericht op kinderen. Elk hun eigen plekje, maar toch samen in één bijzettentje.

Maar t kan ook handig zijn voor twee volwassenen zonder liefdesrelatie die samen op pad gaan en beperkt zijn in gewicht en/of pakvolume. Maar die toch wat privacy willen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Of zoals ik die met mijn dochter gaat kamperen maar qua ruimte niet wil wedijveren met die stapel knuffels die er altijd bij ligt. :+

En later inderdaad misschien met een speelmaatje, apart slapen ze dan vaak toch beter. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-07 23:13
Onze 1e kampeerplek is ook vastgelegd voor in ieder geval de 1e 4 nachten van de zomervakantie.
Het is geworden camping horjany simpel maar goed volgens bekenden die er enkele jaren terug zijn geweest. Ook redelijk gelegen ten opzichte van wat dagtripjes. Ik vind het niet erg om een stukje te moeten rijden integendeel als de route maar leuk is !
Daarna kijken we wel weer verder. Want we willen wel wat rondtrekken door Tsjechië.

Wel voordat we gaan nog de nieuwe trekhaakkoppeling incl benlock nog ff uittesten.

Afbeeldingslocatie: https://masta.nl/media/catalog/product/cache/b9d3ab0db4b1ed617070652a053f1497/b/e/benlock-a10-scm-gesloten-1000x667-masta_1.jpg

Vertrouwde de koppeling niet meer aangezien die voorlaatste keer toch besloot aan de wandel te gaan tijdens de rit naar Zeeland .... En een disselslot type "omhulde kooi" blijkt toch niet zo te werken als ik altijd dacht. Of ik nu echt ben vergeten de koppeling te dubbelchecken weet ik dus echt niet meer. Maar vond het wel apart dat het pas gebeurde nadat we door de stad inclusief meerdere drempels en 100km snelweg gereden hadden. En dus toen pas besloot om niet meer op de kogel te hangen in een bocht tijdens wisselen van snelweg. :? Gelukkig had ik het direct in de gaten en deed de losbreekkabel zijn ding, alleen neuswiel was 1/3 afgesleten als zijnde "rem"

Nu bleek de koppeling ook al uit 1987 te stammen dus die ook maar direct vervangen voor een nieuwe alko161 aangezien de benlock niet paste op de oude.

[ Voor 5% gewijzigd door harley op 29-06-2023 20:16 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ben ook maar begonnen met de campings uitzoeken. De laatste stond al vast maar de route erheen nog niet.
Ondertussen weet ik ook wat we écht willen zien en heb ik het kunnen verdelen in enkele regio's in Bretagne en Normandië. Nu nog even kijken hoeveel nachten elke locatie krijgt en de volgorde bepalen en dan campings zoeken en boeken.

Tolbadge is in ieder geval vast binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 29-06-2023 21:10 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Ivow85 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:54:
[...]

Lijkt idd gericht op kinderen. Elk hun eigen plekje, maar toch samen in één bijzettentje.

Maar t kan ook handig zijn voor twee volwassenen zonder liefdesrelatie die samen op pad gaan en beperkt zijn in gewicht en/of pakvolume. Maar die toch wat privacy willen.
zolang je dit nog mee kan nemen ben je niet beperkt in pakvolume of gewicht hoor ;)

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1 ... 175 ... 267 Laatste