[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Als ik internet ergens nodig heb naast mn telefoon zet ik even de hotspot mode op mn telefoon aan (WPA2 beveiligd). Dat werkt goed genoeg. Maar aangezien internet in de EU niet helemaal onbeperkt is ga ik niet superveel streamen. Ik zat bij KPN, dat was 50GB, zie nu bij T-Mobile met slechts 35GB.

Let wel op dat T-Mobile Zwitserland als buiten de EU beschouwd, bij KPN valt dat binnen de EU bundel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

franssie

Save the albatross

ah, dat was bij t-mobile vroeger anders dacht ik. Vodafone heeft Zwitserland altijd al als een planeet getarifeerd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
pirke schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:44:
Als ik internet ergens nodig heb naast mn telefoon zet ik even de hotspot mode op mn telefoon aan (WPA2 beveiligd). Dat werkt goed genoeg. Maar aangezien internet in de EU niet helemaal onbeperkt is ga ik niet superveel streamen. Ik zat bij KPN, dat was 50GB, zie nu bij T-Mobile met slechts 35GB.

Let wel op dat T-Mobile Zwitserland als buiten de EU beschouwd, bij KPN valt dat binnen de EU bundel...
Ja, ik zit ook bij KPN, mn vrouw ook met het goedkoopste abonnement. Binnen de familie mag ik 50GB delen. Die 50GB van mn vrouw is ook in het buitenland geldig. Dus samen kunnen we 100GB verstoken onze vakantie.

Wellicht een tip voor een vakantieganger die op zoek is naar een andere provider ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
JaMaaT schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:12:
[...]

Ja, ik zit ook bij KPN, mn vrouw ook met het goedkoopste abonnement. Binnen de familie mag ik 50GB delen. Die 50GB van mn vrouw is ook in het buitenland geldig. Dus samen kunnen we 100GB verstoken onze vakantie.

Wellicht een tip voor een vakantieganger die op zoek is naar een andere provider ;)
Voordat we naar T-Mobile overstapte was de limiet om te delen bij KPN volgens mij 25GB? Of was dat het maximum van automatisch delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
pirke schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:47:
[...]

Voordat we naar T-Mobile overstapte was de limiet om te delen bij KPN volgens mij 25GB? Of was dat het maximum van automatisch delen?
Ff gekeken maar ik kan automatisch ook naar 50GB zetten.

Heb al 20GB standaard gedeeld, kan nu alsnog 30GB extra overzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOcY_RvtwgNwsXNZ4bnOunU-DvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAW40oLxoSDnqTJ7Dvc98mLt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JaMaaT schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:12:
[...]

Zo doen wij het ook.

Ontvangst is af en toe wel een dingetje en ben het ook wel met @Cheesy eens dat je ongemerkt het ding toch vaak pakt om wat op te zoeken etc. Dat zit er nu eenmaal in. Ik ben niet iemand die alles tot in de puntjes gaat voorbereiden voor we weg gaan. Dus ter plaatse zoek ik vaak zaken effe op/uit.

Voor de mensen die niet zo'n grote bundel hebben of meer data nodig hebben in het buitenland (of buiten de EU gaan kamperen) kun je tegenwoordig ook met apps als Airalo prepaid data kopen en met een eSIM op je telefoon zetten. Veel goedkoper dan bij je eigen provider.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik merkte vorig jaar dat de binnentent van mijn bardani airwolf 340tc vrij licht is waardoor de kinderen sneller wakker werden dan nodig en gewenst;-). Heeft iemand daarvoor een slimme oplossing? We hebben al verduisterd doek er overheen gelegd maar dat is nogal houtje touwtje (werkt wel aardig) maar zouden liever een fatsoenlijke oplossing hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 18:34
thejoker80 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:17:
Ik merkte vorig jaar dat de binnentent van mijn bardani airwolf 340tc vrij licht is waardoor de kinderen sneller wakker werden dan nodig en gewenst;-). Heeft iemand daarvoor een slimme oplossing? We hebben al verduisterd doek er overheen gelegd maar dat is nogal houtje touwtje (werkt wel aardig) maar zouden liever een fatsoenlijke oplossing hebben.
Wachten totdat de kinderen ouder worden?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Kinderen in een Fresh & Black popup tentje douwen :) Heb daar afgelopen week weer eens in geslapen en is toch verbazingwekkend hoe donker het daarin blijft met de volle zon erop.

Gebruik hem alleen voor festivals, dan is een beetje uitslapen wel lekker :) en hij staat in een minuut, met haringen vast maken, dus meer tijd om bier te drinken :D

Maar goed, hier thuis hebben de kinderen ook verduisterde kamers en dan zijn ze alsnog vroeg wakker, dus of het echt het gewenste effect heeft.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

lost95 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Wachten totdat de kinderen ouder worden?
dit doe ik sowieso :)
Ozzie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:43:
Kinderen in een Fresh & Black popup tentje douwen :) Heb daar afgelopen week weer eens in geslapen en is toch verbazingwekkend hoe donker het daarin blijft met de volle zon erop.

Gebruik hem alleen voor festivals, dan is een beetje uitslapen wel lekker :) en hij staat in een minuut, met haringen vast maken, dus meer tijd om bier te drinken :D

Maar goed, hier thuis hebben de kinderen ook verduisterde kamers en dan zijn ze alsnog vroeg wakker, dus of het echt het gewenste effect heeft.
in een apart tentje krijg ik er nog niet door helaas... :( Graag hou ik wel de illusie dat het aan het licht ligt....

[ Voor 67% gewijzigd door thejoker80 op 15-06-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 18-09 22:03

Badderbeest

De enige echte

Bij onze Bardani's (Airwolf 180TC en Royal Prestige 460RSC)is de binnentent zwart van kleur. Bij de Airwolf 340TC niet dan? Als die daar beige is zou ik zwarte textielverf kopen en de binnentent daar eens lekker indompelen. In een paar verfbeurten verschiet hij vast naar iets dat doorkan voor zwart.

https://www.bol.com/nl/nl...6xykLJ3wcwXoaAtPWEALw_wcB

[ Voor 4% gewijzigd door Badderbeest op 15-06-2023 16:49 ]

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
<knip> Ik weet dat het warm is, maar zulke onzinreacties mag je ook nu achterwege laten.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 15-06-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Jemig wat een goeie tips allemaal. Wel net anders dan ik had verwacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:36
Kinderen 's avonds langer wakker houden? Middagdutje overslaan/inkorten.
Zijn ze lekker moe en slapen ze misschien als een roosje tot in de iets latere ochtend-uren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
thejoker80 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:16:
Jemig wat een goeie tips allemaal. Wel net anders dan ik had verwacht....
Weet je, enige dat echt werkt buiten zo donkere tent om ; accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:31
Ivow85 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:42:
Kinderen 's avonds langer wakker houden? Middagdutje overslaan/inkorten.
Zijn ze lekker moe en slapen ze misschien als een roosje tot in de iets latere ochtend-uren.
Haha dit hebben wij ook wel is geprobeerd met ijdele hoop :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
De methode werkt ook vrijwel nooit al na één of twee dagen. Biologische klokken kunnen tamelijk hardnekkig zijn. Om effectief te zijn moet je al voor de vakantie beginnen met het verschuiven van het dag-nacht ritme.

En het "lang opblijven en dan lekker uitslapen" werkt sowieso bij het ene mens/kind beter dan bij het andere.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
maartend schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:43:
[...]

Weet je, enige dat echt werkt buiten zo donkere tent om ; accepteren.
Uiteindelijk is dit de beste en enige oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
's Ochtends de TV aanzetten zodat je nog een uurtje kan blijven liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:39:
's Ochtends de TV aanzetten zodat je nog een uurtje kan blijven liggen :)
Of de Gameboy etc etc meenemen :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Welke TV of Gameboy? Dat soort meuk heb ik niet mee naar de camping hoor. :D
Ivow85 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:15:
De methode werkt ook vrijwel nooit al na één of twee dagen. Biologische klokken kunnen tamelijk hardnekkig zijn. Om effectief te zijn moet je al voor de vakantie beginnen met het verschuiven van het dag-nacht ritme.

En het "lang opblijven en dan lekker uitslapen" werkt sowieso bij het ene mens/kind beter dan bij het andere.
Een dag of twee inderdaad, en flink uitputten. Wij hebben het geluk dat onze dochter vrij snel omschakelt en dan nooit voor acht uur wakker is, maar ik besef mij ook dat zoiets niet universeel is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:41:
Welke TV of Gameboy? Dat soort meuk heb ik niet mee naar de camping hoor. :D

[...]

Een dag of twee inderdaad, en flink uitputten. Wij hebben het geluk dat onze dochter vrij snel omschakelt en dan nooit voor acht uur wakker is, maar ik besef mij ook dat zoiets niet universeel is.
Tussen 6 en 7 is heel normaal hier... en als we lekker tot na middernacht sterren hebben zitten kijken hoef ik er niet al om 6 uur uit :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Werk gerelateerd : vandaag de Renault Mégane getest met een gehuurde tandemasser met opleg machine van 500kg, Mégane is geslaagd voor zijn trekker examen haphop.gif Verbruik gemiddeld 1 op 12

Zelfde aanhanger met de Clio ervoor als trekker soortgelijke gewicht beladen was het rijgedrag onrustiger.
Binnenkort een lang weekend met de hut erachter testen .

Blij met de aanschaf, ook met de rij programma's sport, comfort, standaard o.a. die het automaat en rijgedrag duidelijk beïnvloeden.

Happy camper hier *O*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
aReaRe schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:53:
Werk gerelateerd : vandaag de Renault Mégane getest met een gehuurde tandemasser met opleg machine van 500kg, Mégane is geslaagd voor zijn trekker examen haphop.gif Verbruik gemiddeld 1 op 12

Zelfde aanhanger met de Clio ervoor als trekker soortgelijke gewicht beladen was het rijgedrag onrustiger.
Binnenkort een lang weekend met de hut erachter testen .

Blij met de aanschaf, ook met de rij programma's sport, comfort, standaard o.a. die het automaat en rijgedrag duidelijk beïnvloeden.

Happy camper hier *O*
Die verschillende programma's zijn sowieso handig. Ik heb zoiets als eco, normaal en sport waar gelukkig in eco de airco niet uitgaat. Dus op de snelweg tokkelen we met aanhanger/caravan gewoon in eco, in een stad/dorpje op normaal, en als het heuvelachtig wordt indien nodig in sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
In onze camper merk ik weinig verschil tussen eco, normaal en power. Misschien dat ie ongemerkt net wat korter/langer doortrekt in het toerental maar echt duidelijk verschil is er niet. Ik laat m altijd gewoon in normaal staan.

Misschien dat het puur de gaspedaal response is, dat je hem in eco verder moet intrappen, maar ik rij toch op toerental en acceleratie, en op de snelweg gewoon cruise control. Hoever ik het portaal intrap is een gevolg, geen keuze vooraf :)

[ Voor 34% gewijzigd door pirke op 16-06-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een eco modus is volgens mij niet bedoeld met een aanhanger er achter. De brandstofbesparing is misschien leuk maar zou het risico op de aandrijflijn niet willen nemen.

Gelukkig heeft ons trekpaardje (S-Max) al dat soort moderne snufjes niet en trekt gewoon met brute kracht. In tegenstelling tot de Megane vorig jaar ook super stabiel en probleemloos boven de 100 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:12:
Een eco modus is volgens mij niet bedoeld met een aanhanger er achter.
Dat klopt, in principe is die daar niet voor bedoeld. Maar met een relatief lichte aanhanger en een constante snelheid heb ik wel de feeling met de auto dat het in ons geval kan. Daarom buiten de snelweg in 'normaal' en als je gaspedaal echt goed intrapt heb je uiteindelijk dezelfde power alleen met wat minder respons. Aan de motor kun je het ook wel horen of die het prettig vindt en het actuele verbruik is daarbij ook een redelijke indicatie.

Iets in dezelfde categorie: je wilt niet weten hoe vaak ik al achter Nederlanders in de bergen heb gereden die een hele bergpas afrijden met de poot op de rem :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
Wij hebben de Falco Havik 4000 gekocht in ongeveer 2015. Toen dus ook nog met lichte binnentent. Wij hebben daarom met textielverf bij de Kruidvat (https://www.kruidvat.nl/d...was-textielverf/p/4210067) gehaald en de binnententen hier 2x in gezet. Om hem echt volledig goed donker te krijgen zouden we het nogmaals moeten doen, maar het resultaat is nu al verbluffend goed.

En oh ja, oppassen voor je klauwen, want dat zwarte gaat er niet zo makkelijk af 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Deveon schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:12:
Een eco modus is volgens mij niet bedoeld met een aanhanger er achter. De brandstofbesparing is misschien leuk maar zou het risico op de aandrijflijn niet willen nemen.

Gelukkig heeft ons trekpaardje (S-Max) al dat soort moderne snufjes niet en trekt gewoon met brute kracht. In tegenstelling tot de Megane vorig jaar ook super stabiel en probleemloos boven de 100 km/u.
Dat kan ik inderdaad onderschrijven. Een S-Max is een heerlijke trekauto en mooi stabiel ook boven 100km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 13:14

H12

mathman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Wij hebben de Falco Havik 4000 gekocht in ongeveer 2015. Toen dus ook nog met lichte binnentent. Wij hebben daarom met textielverf bij de Kruidvat (https://www.kruidvat.nl/d...was-textielverf/p/4210067) gehaald en de binnententen hier 2x in gezet. Om hem echt volledig goed donker te krijgen zouden we het nogmaals moeten doen, maar het resultaat is nu al verbluffend goed.

En oh ja, oppassen voor je klauwen, want dat zwarte gaat er niet zo makkelijk af 8)
Ik wil iets soortgelijks gaan doen met mijn katoenen binnentent. Mag ik vragen hoeveel van de producten je hebt gebruikt (per keer) en of de wasmachine nog schoon is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
H12 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Ik wil iets soortgelijks gaan doen met mijn katoenen binnentent. Mag ik vragen hoeveel van de producten je hebt gebruikt (per keer) en of de wasmachine nog schoon is?
Als je de verf gebruikt die ik linkte, komt het in een bol. Die bol mik je in de wasmachine (of de inhoud in de wasmachine, weet het niet zeker meer), samen met je binnentent. Er worden duidelijke instructies in ieder geval bij gegeven, ook voor hoeveel katoen de verf is. Het kan ook nog wel eens dat ik 2 bollen heb gebruikt. Als ik het mij goed herinner, moet je, nadat je met de verf een wasje gedraaid hebt, nogmaals een wasprogramma draaien om alle verfresten weg te halen.

Voor beide binnententen hebben we 1x zo het programma gedraaid. Daarna gekeken waar duidelijk nog lichtere plekken zaten en daar rechtstreeks korrels en water op gegooid en in laten weken (gebruik latex handschoenen!) en nogmaals gewassen. Bijna volledig egaal zwart nu en lekker donker in de binnentent. De meiden (en mijn vriendin en ik!) slapen heerlijk :)

Nog wat leesvoer:
Van een medetweaker
Kampeer meneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendav0s
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:11
Het trekt dus niet in het “plastic” grondzeil van de binnentent? Die blijft dezelfde kleur?
mathman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Als je de verf gebruikt die ik linkte, komt het in een bol. Die bol mik je in de wasmachine (of de inhoud in de wasmachine, weet het niet zeker meer), samen met je binnentent. Er worden duidelijke instructies in ieder geval bij gegeven, ook voor hoeveel katoen de verf is. Het kan ook nog wel eens dat ik 2 bollen heb gebruikt. Als ik het mij goed herinner, moet je, nadat je met de verf een wasje gedraaid hebt, nogmaals een wasprogramma draaien om alle verfresten weg te halen.

Voor beide binnententen hebben we 1x zo het programma gedraaid. Daarna gekeken waar duidelijk nog lichtere plekken zaten en daar rechtstreeks korrels en water op gegooid en in laten weken (gebruik latex handschoenen!) en nogmaals gewassen. Bijna volledig egaal zwart nu en lekker donker in de binnentent. De meiden (en mijn vriendin en ik!) slapen heerlijk :)

Nog wat leesvoer:
Van een medetweaker
Kampeer meneer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathman
Dendav0s schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:16:
Het trekt dus niet in het “plastic” grondzeil van de binnentent? Die blijft dezelfde kleur?
Klopt helemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:24

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:02:
In onze camper merk ik weinig verschil tussen eco, normaal en power. Misschien dat ie ongemerkt net wat korter/langer doortrekt in het toerental maar echt duidelijk verschil is er niet. Ik laat m altijd gewoon in normaal staan.

Misschien dat het puur de gaspedaal response is, dat je hem in eco verder moet intrappen, maar ik rij toch op toerental en acceleratie, en op de snelweg gewoon cruise control. Hoever ik het portaal intrap is een gevolg, geen keuze vooraf :)
Onze trekauto (BMW 218i) is geen serieuze krachtpatser maar ik zet hem met de caravan er achter wel altijd in sport stand en ook de automaat in sport. Dat kan beide los van elkaar.
In de comfort stand en de bak normaal in automaat blijft het ding mijn zin te lang hangen in een versnelling.
Je ziet dan het verbruik bij klimmen echt super hoog oplopen.
Beide in sportstand en het ding schakeld eerder terug en is alerter.

Maar goed onze caravan weegt maar maximaal 1100kg en heeft een redelijk goede stroomlijn.
Dat lukt makkelijk met de 137pk van ons 3 cilinder autotje. ;)

Mijn laatste Fiat Ducato camper met 2.8 tdi was met zijn handbak echt een vrachtautootje.
Erg kleine powerband tussen de 1000 en 2500 toeren ongeveer, daar was het te doen.
Wel een machtig gevoel met zo een groot en zwaar machien op pad te zijn. Mis het nog steeds, de camper.

[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 17-06-2023 08:14 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:59:
[...]

Wel een machtig gevoel met zo een groot en zwaar machien op pad te zijn. Mis het nog steeds, de camper.
5500kg en 9 meter lang went snel :) Er zullen ook vast auto+caravan combo's zijn die langer en zwaarder zijn. Langer zijn ze bijna allemaal wel met de dissel erbij.

M'n lesauto voor C was 19.000kg, dat was leuk!

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 17-06-2023 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 23:57
Volgens mij zit je dat al snel overheen.
X1 + hobby 540 zit al rond de (4.5+7.5) 12 mtr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Nu gewicht nog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 00:09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
1135 liter brandstoftank, precies genoeg voor op en neer naar Barcelona :D

Met 21 meter lengte excl trekker is het minder praktisch om hem daadwerkelijk voor vakantie te gebruiken. Ze zien je al aankomen op de camping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 23:57
Ik heb be; maar zonder is in NL bijna niet haalbaar met onze caravan —> 1550 kg

Auto max 2300? Ofzo, dus over de 3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

pirke schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 02:06:
[...]

5500kg en 9 meter lang went snel :) Er zullen ook vast auto+caravan combo's zijn die langer en zwaarder zijn. Langer zijn ze bijna allemaal wel met de dissel erbij.

M'n lesauto voor C was 19.000kg, dat was leuk!
19 ton? Waarom heb je geen C1 gehaald? Dan had je campers tot 7,5 ton mogen besturen? Ben je nog van plan een vrachtautocamper te kopen?

De enige echte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
Badderbeest schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:22:
[...]

19 ton? Waarom heb je geen C1 gehaald? Dan had je campers tot 7,5 ton mogen besturen? Ben je nog van plan een vrachtautocamper te kopen?
C was net zo duur vanwege de aftrekbaarheid als beroepsopleiding, en vrachtwagen rijden is nu eenmaal veel leuker dan bestelwagen rijden *O*

Je krijgt ook een veel beter inzicht in hoe en waarom vrachtwagens rijden zoals ze rijden, dode hoeken, uitzwenken, etc. Dat is een ervaring die je in een bestelwagen niet krijgt. Ik ben van mening dat iedereen een paar lessen in een vrachtwagen zou moeten nemen puur voor de algemene verkeersveiligheid.

Onze camper lijkt qua afmetingen ook meer op een vrachtwagen dan een zware bestelauto. Ik ben met onze camper door straatjes gereden waar kleinere campers al niet in durfde te rijden. Tijdens het lessen moest ik met de nog grotere vrachtwagen door nog kleinere straatjes met krappere bochten door het centrum van een stad, als dat past dan past een camper helemaal :)

En inderdaad, wie weet wat voor monster ik nog ooit ga rijden :) Die limiet van 7,5 ton ben je ook zo voorbij...

En als de IT sector helemaal instort kan ik altijd nog als vrachtwagenchauffeur aan de slag :+

Er zaten wat mij betreft geen voordelen aan C1 en alleen maar nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Badderbeest schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:22:
[...]

Het verschil tussen de opleidingen (als je er geen code95 bij doet) is zowel inhoudelijk als in kosten niet zo enorm groot. Met volwaardig C les je alleen in een groter voertuig. Ik meen dat het voertuig voor het examen minimaal 12ton moest wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ivow85 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Het verschil tussen de opleidingen (als je er geen code95 bij doet) is zowel inhoudelijk als in kosten niet zo enorm groot. Met volwaardig C les je alleen in een groter voertuig. Ik meen dat het voertuig voor het examen minimaal 12ton moest wegen.
Mij staat bij minimaal 15 ton, waarvan minimaal 5 ton lading, maar de regels kunnen in de jaren wellicht gewijzigd zijn. Ik had een paar pellets vol met grind en kiezelstenen achterin staan. Merkte je niks van, gaf een goede wegligging ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwx0iJrJhG1tgqS3GF0rn3byZRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JM33RdyQTSSQPjK0YwYSunm4.jpg?f=fotoalbum_large

vandaag maar eens even de grote brandstoffen test gedaan op de Coleman 424 en Coleman 282-700.

Nou ja test, had Aspen nog nooit gebruikt dus was wel benieuwd hoe die (ont)brandt. Mede dankzij de tips van hier maar eens even een flesje van gehaald. (heb ze dus echt niet vandaag allemaal naast elkaar getest, maar had de flessen toch op tafel staan)

Bovenaan blijft de Colemanfuel, fikt lekker snel en schoon, nadeel is de prijs. Wel een beetje de gouden standaard.

Wasbenzine heb ik altijd op gekookt, ontbrandt wat langzamer (leuk als je dus iemand achter je toestel heb die benzine is gewend en dus denkt dat er iets verstopt zit omdat die niet aan wil), prijs was goedkoop maar de wasbenzineprijs is de laatste jaren flink omhoog gegaan. Brand, als die op temperatuur is, wel schoon. Stinkt wel bij uitwasemen na gebruik. Geen idee hoe die het doet in de lamp trouwens, niet geprobeerd.

Benzine heb ik nooit zelf in mijn brander gehad, maar wel mee gewerkt. Goedkoop, roet vrij snel imho maar fikt ook lekker snel.

De Aspen is mijn nieuwe favoriet, fikt lekker snel en schoon. Duurder dan benzine, goedkoper dan Coleman fuel (maar qua literprijs bij 5 liter bijna net zo duur als wasbenzine).

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 18-06-2023 17:40 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27
Gonadan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Als je hem bij Bever gekocht hebt zou ik daar gewoon even informeren. Een zeilmakerij of een Esvo kan vaak ook goed werk leveren. Gewoon een rondje langs de velden en dan weet je de mogelijkheid.
Dank voor deze (en andere adviezen)! Fabrikant heeft de tent gerepareerd - is nu als nieuw weer terug. bevestiging teruggenaaid en de naad weer geseald. De veroorzaker heeft nog niet betaald, maar ik verwacht wel dat dit gaat gebeuren (en anders zet ik rechtsbijstand erop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 23:46
Vanmiddag als aanvulling op mijn kampeer-uitzet ook een pop-up tent gekocht bij Decathlon, deze 2 seconds tent. Ik wil hem vooral gaan gebruiken als we ergens 1 nachtje staan.

Uiteraard kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, dus toen ik thuis kwam heb ik hem direct op zolder uitgeklapt. Toen viel mij op dat hij niet plat op de grond staat. Sterker, de achterkant staat behoorlijk omhoog. Nou had ik op zolder geen mogelijkheid om de haringen door het laminaat te boren (of althans, dat zou mijn vrouw niet echt leuk vinden ;-) ), dus mogelijk kan de tent gewoon rechtgetrokken worden met de haringen. Ik probeerde het al even met zwaardere spullen erop zetten, maar dan viel mij op dat er toch wel spanning op komt te staan. Zijn hier mensen die deze of een vergelijkbare tent van Decathlon hebben? Ik ben benieuwd of ik gewoon de tent 'naar beneden kan trekken' met de haringen.

Hierbij twee fotootjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdpP-bJQJolQpNnWzgBHuEgm3m4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1onaY4CinxXjHlQJmMAHZYx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wwpXj6LxWtfGc9ZhtvJEHCHxLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5z0p5qOI9pTKZ3MZjplUjnaD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ja, die trek je nog recht maar vind het maar ondingen. Veel te laag en je bent na die 2 seconde alsnog 10 minuten bezig met opzetten. Afbreken daarin tegen is altijd weer een puzzel. Misschien als je hem regelmatig gebruikt dan krijg je er wel handigheid in.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 18-06-2023 18:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
@Tompouce haal dat oranje klemmetje waar dat rode draad aan zit er eens af. Die moet je losmaken. Dat of dat draad laten vieren. Maar zie het niet goed op de foto. Bij hun op de foto zit hij er ook nog aan, dus dan zou je hem moeten laten vieren. Hij hangt op hun foto wat losjes. Bij het opbergen moet je hem aantrekken. Mijn vrouw heeft hem pas nog gebruikt en dat staat me levendig bij.
In ieder geval bij onze versie wel. :>

@Deveon Het opvouwen moet je niet bang voor zijn. Dat hebben wij vaak wel waardoor je aan het klooien bent.
Wij hebben toen de eerste variant gehad echt jaren geleden. Daar is de bodem van aan het verteren waardoor die meurt. Vorig jaar ook zo'n tent als hierboven gekocht, maar dan een groter model.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 18-06-2023 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 18:34
Tompouce schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:48:
Vanmiddag als aanvulling op mijn kampeer-uitzet ook een pop-up tent gekocht bij Decathlon, deze 2 seconds tent. Ik wil hem vooral gaan gebruiken als we ergens 1 nachtje staan.
Ik toevallig deze 2 second pop up gehaald. Is voor twee personen (zonder bagage). Te gebruiken om met zoontje in tuin te kampeten en wellicht om naast de grote tent te zetten als ie niet meer bij ons wil slapen. Stuk makkelijker dan die ronde opgooi tentjes en ook handiger opberg formaat.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 23:46
lost95 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Ik toevallig deze 2 second pop up gehaald. Is voor twee personen (zonder bagage). Te gebruiken om met zoontje in tuin te kampeten en wellicht om naast de grote tent te zetten als ie niet meer bij ons wil slapen. Stuk makkelijker dan die ronde opgooi tentjes en ook handiger opberg formaat.
Helaas, wij zijn met meer dan 2 personen. Vandaar onze keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Tompouce schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:48:

Uiteraard kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, dus toen ik thuis kwam heb ik hem direct op zolder uitgeklapt. Toen viel mij op dat hij niet plat op de grond staat. Sterker, de achterkant staat behoorlijk omhoog. Nou had ik op zolder geen mogelijkheid om de haringen door het laminaat te boren (of althans, dat zou mijn vrouw niet echt leuk vinden ;-) ), dus mogelijk kan de tent gewoon rechtgetrokken worden met de haringen. Ik probeerde het al even met zwaardere spullen erop zetten, maar dan viel mij op dat er toch wel spanning op komt te staan. Zijn hier mensen die deze of een vergelijkbare tent van Decathlon hebben? Ik ben benieuwd of ik gewoon de tent 'naar beneden kan trekken' met de haringen.

Hierbij twee fotootjes:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja als je de haringen erin heb zitten trek je hem nog recht, merk je niks van. Ik heb exact dezelfde tent, maar dan van 5 jaar geleden ofzo.
Deveon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:07:
Ja, die trek je nog recht maar vind het maar ondingen. Veel te laag en je bent na die 2 seconde alsnog 10 minuten bezig met opzetten. Afbreken daarin tegen is altijd weer een puzzel. Misschien als je hem regelmatig gebruikt dan krijg je er wel handigheid in.
Na het opzetten hoef je alleen wat haringen in de grond te douwen, daar ben ik echt zo klaar mee hoor. Het inklappen is ook helemaal niet moeilijk bij deze tent. Daar ben je zo klaar mee. De hoogte is volgens mij niet anders dan een willekeurig 2-3 persoons koepeltentje. ±120cm. Dat is inderdaad niet heel hoog, maar ik heb een ook nog een coleman koepeltentje en die is ongeveer dezelfde hoogte.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ja de meningen over een pop-up tent blijven altijd erg verdeeld merk ik.
Gebruik er zelf ook al járen 1 (ook decathlon overigens) en -ja-, je wordt handig in het opvouwen. En -ja-, ik sta ook elke keer weer tentjes van anderen op te vouwen.

Maar echt, als je het principe snapt, en ook gewoon de instructies bekijkt, is het niet echt spannend te noemen.

Paar haringen rondom er in en klaar. Ik kan nou niet zeggen dat dat 10 minuten duurt. Ja, met 10 minuten heb ik ook mijn matje en slaapzak gebruiksklaar, lampje opgehangen, tent ingericht en al, klaar om andere dingen te gaan doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Bommes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:59:
[...]

Maar goed onze caravan weegt maar maximaal 1100kg en heeft een redelijk goede stroomlijn.
Dat lukt makkelijk met de 137pk van ons 3 cilinder autotje. ;)
Ach, sowieso maakt men zich tegenwoordig wel heel druk over trekauto's en hoeveel pk's ze wel niet zouden moeten hebben. 20 jaar geleden deden mijn ouders 1400kg achter 80pk, dat reed ook.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
silverball schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Ach, sowieso maakt men zich tegenwoordig wel heel druk over trekauto's en hoeveel pk's ze wel niet zouden moeten hebben. 20 jaar geleden deden mijn ouders 1400kg achter 80pk, dat reed ook.
Koppel is relevanter. Ik had ooit een 2L TDI 90 pk auto en die trok de paardentrailer probleemloos. Ik heb nu 130 pk met een koppel van een dweil. Een enkelassertje erachter zorgt er al voor dat ik gas moet geven om de oprit af te rijden om te voorkomen dat de auto afslaat. Verschrikkelijk.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

silverball schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Toen ik net begon met campertjes te rijden en ons budget nog geen Turbo dieseltje kon veroorloven...
Reden wij met een 75pk dieseltje met 3500KG tuinhuis/camper door Europa :P
Dat was ook gewoon terug naar zijn 3 om de bult bij Luik op de te komen en goed rechts blijven rijden.

Onze vorige auto, een captur met 0,9 driecilindetrtje met 90pk deed het verassend goed met onze caravan er achter. Heen en terug naar Toscane zonder problemen en eigenlijk op geen enkele helling voor een opstopping gezorgd. Als je maar niet bang bent een beetje te gassen en dus toeren te maken.

En vroegah, toen ik nog een mini Bommes was gingen we me een Mercedes 200D (55 pk of zo?) met de caravan er achter heel Europa door.
Pa met een rood verbrande arm uit het raam, peuk in zijn mond, ik los op achterbank :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKDZGY5yo8yd2_anlI8Ww7dkSsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zq0rqTTB3Zj6Nct3JnEgfGo.jpg?f=fotoalbum_large

Hier was ik denk ik een jaar of 6, ben nu 46.. 40 jaar geleden, een heel leven poehee
* Bommes Bommes wordt nostalgisch.

[ Voor 29% gewijzigd door Bommes op 19-06-2023 11:54 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wat stereotiep, ook nog een hoefijzer op de grill van die Mercedes :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

JanHenk schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:25:
Wat stereotiep, ook nog een hoefijzer op de grill van die Mercedes :+
En een literfles bier op de campingtafel om het stereotype helemaal compleet te maken :+
Overigens interesseren auto's mijn vader totaal niet, dus dat hoefijzer heeft hij er echt niet zelf op gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Bommes schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Toen ik net begon met campertjes te rijden en ons budget nog geen Turbo dieseltje kon veroorloven...
Reden wij met een 75pk dieseltje met 3500KG tuinhuis/camper door Europa :P
Dat was ook gewoon terug naar zijn 3 om de bult bij Luik op de te komen en goed rechts blijven rijden.

Onze vorige auto, een captur met 0,9 driecilindetrtje met 90pk deed het verassend goed met onze caravan er achter. Heen en terug naar Toscane zonder problemen en eigenlijk op geen enkele helling voor een opstopping gezorgd. Als je maar niet bang bent een beetje te gassen en dus toeren te maken.

En vroegah, toen ik nog een mini Bommes was gingen we me een Mercedes 200D (55 pk of zo?) met de caravan er achter heel Europa door.
Pa met een rood verbrande arm uit het raam, peuk in zijn mond, ik los op achterbank :+
[Afbeelding]

Hier was ik denk ik een jaar of 6, ben nu 46.. 40 jaar geleden, een heel leven poehee
* Bommes Bommes wordt nostalgisch.
Dit doet me terug denken aan de 2e hands meuk wij altijd mee sleepten op vakantie met de uit elkaar trillende bedrijfsauto van m'n pa. Maar een lol dat we hadden samen op vakantie. :D
Ieder jaar een andere tent of vouwwagen en altijd even lek bij een flinke bui. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraaank
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-08 20:32
Misschien wel snel, maar de tent staat inmiddels alweer te koop en heb dit lieve beestje op de kop getikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1I4rW4TvHTS1pYubZjbSfHDvUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yi0d4srgIKaq0GOI8rx1gGtd.jpg?f=fotoalbum_large

Een Holtkamper Spacer Expedition!

Afgelopen weekend even uitgevogeld hoe ik hem in m'n eentje kan opzetten, maar dat moet wel lukken! In juli staat de eerste vakantie op de planning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 20:35
Hopjesvla79 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:38:
[Afbeelding]

vandaag maar eens even de grote brandstoffen test gedaan op de Coleman 424 en Coleman 282-700.

Nou ja test, had Aspen nog nooit gebruikt dus was wel benieuwd hoe die (ont)brandt. Mede dankzij de tips van hier maar eens even een flesje van gehaald. (heb ze dus echt niet vandaag allemaal naast elkaar getest, maar had de flessen toch op tafel staan)

Bovenaan blijft de Colemanfuel, fikt lekker snel en schoon, nadeel is de prijs. Wel een beetje de gouden standaard.

Wasbenzine heb ik altijd op gekookt, ontbrandt wat langzamer (leuk als je dus iemand achter je toestel heb die benzine is gewend en dus denkt dat er iets verstopt zit omdat die niet aan wil), prijs was goedkoop maar de wasbenzineprijs is de laatste jaren flink omhoog gegaan. Brand, als die op temperatuur is, wel schoon. Stinkt wel bij uitwasemen na gebruik. Geen idee hoe die het doet in de lamp trouwens, niet geprobeerd.

Benzine heb ik nooit zelf in mijn brander gehad, maar wel mee gewerkt. Goedkoop, roet vrij snel imho maar fikt ook lekker snel.

De Aspen is mijn nieuwe favoriet, fikt lekker snel en schoon. Duurder dan benzine, goedkoper dan Coleman fuel (maar qua literprijs bij 5 liter bijna net zo duur als wasbenzine).
Leuke test. Maar brand je zoveel dat je dat verschil gaat merken? Een snelle zoekactie leert mij dat het verschil 1 euro is. Of dit spul breder verkrijgbaar?
Zou je dit ook overwegen bij de lamp? Wij gebruiken die vaak in een 'afgesloten' voortent. Iets dat sterk ruikt is dan niet prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Adam1980 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:24:
[...]

Leuke test. Maar brand je zoveel dat je dat verschil gaat merken? Een snelle zoekactie leert mij dat het verschil 1 euro is. Of dit spul breder verkrijgbaar?
Zou je dit ook overwegen bij de lamp? Wij gebruiken die vaak in een 'afgesloten' voortent. Iets dat sterk ruikt is dan niet prettig.
bedoel je de Aspen?
Die lijkt ook goed te branden in de lamp en kon ik zo niet echt ruiken.
Zoals gezegd kookte ik eerder altijd op wasbenzine, maar was benieuwd naar alternatieven. Hier werd die Aspen geopperd dus dat maar eens gehaald ter leering ende vermaeck.

Omdat ik die lamp net binnen had van Marktplaats had ik ook even wat Colemanfuel gehaald als benchmark (als die dus niet zou werken zou het ieg niet aan de brandstof liggen).
Qua prijs met wasbenzine is het een beetje om het even, maar ontbrand dus wel sneller en lijkt minder te stinken (doordat wasbenzine iets langer duurt om aan te krijgen moet je er iets meer feeling voor krijgen omdat je anders de boel verzuipt. Als.je het eenmaal door heb gaat het goed). Stinken is trouwens alleen na gebruik, als die vlam uit is en die nog aan het uitwasemen is.

Benzine is fijn om te weten dat je het kan gebruiken, maar roet imho sneller dan de andere drie (wasbenzine/Aspen/Colemanfuel) en heb ook het gevoel dat het daarom beter is om alsnog na x-aantal keer gebruik er een keer iets van Colemanfuel door te gooien om de boel op te schonen.

De Aspen was voor mij even zoeken maar uiteindelijk heeft de Hornbach het gewoon op de plank. De Welkoop ook trouwens, maar die ligt voor mij verder weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-06-2023 18:54 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 13:44
Voor de ervaren buscampers en campervans. Max beladen gewicht 3500KG.
Nu lees ik dat ze vooral in Zwitserland en Oostenrijk hier erg streng op zijn? Wat ik ook wel begrijp ivm de bergen.

Wij gaan naar Italië en ik vroeg mij af hoe moeilijk ze gaan doen als je bijvoorbeeld op 3550KG zit. Iemand hiermee ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Hopjesvla79 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:47:
[...]

bedoel je de Aspen?
Die lijkt ook goed te branden in de lamp en kon ik zo niet echt ruiken.
Zoals gezegd kookte ik eerder altijd op wasbenzine, maar was benieuwd naar alternatieven. Hier werd die Aspen geopperd dus dat maar eens gehaald ter leering ende vermaeck.

Omdat ik die lamp net binnen had van Marktplaats had ik ook even wat Colemanfuel gehaald als benchmark (als die dus niet zou werken zou het ieg niet aan de brandstof liggen).
Qua prijs met wasbenzine is het een beetje om het even, maar ontbrand dus wel sneller en lijkt minder te stinken (doordat wasbenzine iets langer duurt om aan te krijgen moet je er iets meer feeling voor krijgen omdat je anders de boel verzuipt. Als.je het eenmaal door heb gaat het goed). Stinken is trouwens alleen na gebruik, als die vlam uit is en die nog aan het uitwasemen is.

Benzine is fijn om te weten dat je het kan gebruiken, maar roet imho sneller dan de andere drie (wasbenzine/Aspen/Colemanfuel) en heb ook het gevoel dat het daarom beter is om alsnog na x-aantal keer gebruik er een keer iets van Colemanfuel door te gooien om de boel op te schonen.

De Aspen was voor mij even zoeken maar uiteindelijk heeft de Hornbach het gewoon op de plank. De Welkoop ook trouwens, maar die ligt voor mij verder weg.
Dingen die echt stinken zijn petroleum en kerosine in de brander. Het kan wel, maar vooral kerosine meurt echt, zeker nooit binnen gebruiken!

Hebben jullie het over Aspen 2 of over Aspen 4? Want er zit wel verschil in 2 takt en 4 takt bezine..... Bij 2 takt zit er nog een berg olie doorheen.

Voorverwarmen kun je ook door in het bakje spiritus te doen, dan beperk je het roet aan het begin een beetje ;)

Ik stook 50% van de tijd wasbenzine en 50% van de tijd op euro 95. Mijn brander is inmiddels 23 jaar, behalve 1 keer een fysiek kapotte pomp, nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
wht_nl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:32:
Nu lees ik dat ze vooral in Zwitserland en Oostenrijk hier erg streng op zijn? Wat ik ook wel begrijp ivm de bergen.

Wij gaan naar Italië en ik vroeg mij af hoe moeilijk ze gaan doen als je bijvoorbeeld op 3550KG zit. Iemand hiermee ervaring?
Geen idee. Boete tot daar aan toe maar weet niet hoe de regels zijn wanneer je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt.

Mocht ik een andere auto kopen dan kom ik ook boven de 3500 totaal uit. Dan ga ik (voor de verzekering) wel mijn papiertje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
PageFault schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:34:
[...]

Dingen die echt stinken zijn petroleum en kerosine in de brander. Het kan wel, maar vooral kerosine meurt echt, zeker nooit binnen gebruiken!

Hebben jullie het over Aspen 2 of over Aspen 4? Want er zit wel verschil in 2 takt en 4 takt bezine..... Bij 2 takt zit er nog een berg olie doorheen.

Voorverwarmen kun je ook door in het bakje spiritus te doen, dan beperk je het roet aan het begin een beetje ;)

Ik stook 50% van de tijd wasbenzine en 50% van de tijd op euro 95. Mijn brander is inmiddels 23 jaar, behalve 1 keer een fysiek kapotte pomp, nooit problemen gehad.
Aspen 4, de blauwe.
Spiritus heb ik trouwens ook wel eens geprobeerd, ik vond dat geen succes.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Ik gebruik gewoon benzine altijd, vind het wel meevallen met het roet e.d. misschien als mijn jerrycan benzine leeg is een keer iets anders proberen. Alleen heb een 5l jerrycan 3 jaar geleden gevuld en die is nog steeds niet leeg. Wel bijna inmiddels. Het verbaasd met dat het nog steeds goed is, maar ik zie geen verschil tussen nu en vers uit de pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke

Genoeg landen die een zero marge beleid hanteren: uitladen tot je onder de max gewichtsgrens komt. Dat is nog los van een eventuele boete.

Het gedoogbeleid van de Nederlandse politie is de uitzondering, niet de regel. En ook in Nederland zijn er genoeg verzekeringsmaatschappijen die niet uitkeren als je te zwaar bent, zeker als dat de reden van het ongeluk zou kunnen zijn, zoals achterop iemand rijden in de file. Kijk dus goed de kleine lettertjes van je verzekering na!

Wat is er trouwens mis met je gewoon aan de limieten houden? Kwestie van minder meenemen of je voertuig en rijbewijs aanpassen aan je wensen.

Nederland is plat. In de bergen is het risico van een ongeluk door gewicht een stuk groter.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 20-06-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:45:
[...]

Aspen 4, de blauwe.
Spiritus heb ik trouwens ook wel eens geprobeerd, ik vond dat geen succes.
Spiritus op een benzine brander is geen succes, ik had het alleen over voorverwarmen ;)

Er zijn ook idioten die terpetine er in gegooid hebben omdat ze white gas verwarden met white spirit :+ Ook geen succes, maar een genot om naar te kijken (bij anderen).

Diesel, mits je brander het aankan, raad ik je ook af, je pannenset kun je nadien weggooien en je eten smaakt ook naar diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Je bent afhankelijk van de agent die je controleert of die coulant is, wat waarschijnlijk weer sterk afhankelijk is van waarom ze je aanhouden. Verder komt bijna elke zomer wel weer nieuwsberichten uit dat op de vrijwillige controle langs de grens schikbarend veel vakantiegangers overbeladen zijn maar je hoort eigenlijk nooit dat iemand gepakt is.

Persoonlijk zou ik het geen fijne gedachte vinden om te zwaar rond te rijden, al sla ik ook niet door in het wegen. Onze huidige caravan heb ik niet eens op een weegbrug gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 20-06-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Gewoon afgedankt frietvet gaan stoken, dan smaakt het eten vd overburen er ook nog naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ozzie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:50:
Ik gebruik gewoon benzine altijd, vind het wel meevallen met het roet e.d. misschien als mijn jerrycan benzine leeg is een keer iets anders proberen. Alleen heb een 5l jerrycan 3 jaar geleden gevuld en die is nog steeds niet leeg. Wel bijna inmiddels. Het verbaasd met dat het nog steeds goed is, maar ik zie geen verschil tussen nu en vers uit de pomp.
Het is al snel goed om te verbranden, maar ik zou het maar niet meer in je auto gieten.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Verder komt bijna elke zomer wel weer nieuwsberichten uit dat op de vrijwillige controle langs de grens schikbarend veel vakantiegangers overbeladen zijn maar je hoort eigenlijk nooit dat iemand gepakt is.
Ik ken iemand die met een huurcamper moest kiezen tussen vrouw en kinderen achterlaten met de tuinset en fietsen, of *alle* spullen uitladen zodat de passagiers mee mochten.

Geen idee of dat een steekproef was of dat ze gewoon een sterk vermoeden hadden.

Grote camper op B rijbewijs... Dat gaat gewoon niet.

Meestal schamen mensen zich en gaan ze het niet aan de grote klok hangen, wellicht dat je het daarom niet hoort?

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 20-06-2023 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Badderbeest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Het is al snel goed om te verbranden, maar ik zou het maar niet meer in je auto gieten.
Nee, dat was ik ook niet van plan. Mijn auto is elektrisch :+ (maar anders zou ik het ook alleen voor de brander gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Deveon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Persoonlijk zou ik het geen fijne gedachte vinden om te zwaar rond te rijden, al sla ik ook niet door in het wegen. Onze huidige caravan heb ik niet eens op een weegbrug gehad.
Kan je ergens gewoon (gratis) je auto + aanhanger wegen? Want mijn aanhangertje heb ik ook aardig vol gepropt, nou geloof ik nooit dat ik boven de 750kg uit kom want meeste dingen zijn niet al te zwaar maar nemen wel ruimte in (slaapzakken, matjes, kussens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

pirke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Ik ken iemand die met een huurcamper moest kiezen tussen vrouw en kinderen achterlaten met de tuinset en fietsen, of *alle* spullen uitladen zodat de passagiers mee mochten.

Geen idee of dat een steekproef was of dat ze gewoon een sterk vermoeden hadden.

Grote camper op B rijbewijs... Dat gaat gewoon niet.

Meestal schamen mensen zich en gaan ze het niet aan de grote klok hangen, wellicht dat je het daarom niet hoort?
Raar dat ze een camper verhuren waar je alleen in je eentje mee op vakantie kunt :)

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ozzie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Kan je ergens gewoon (gratis) je auto + aanhanger wegen? Want mijn aanhangertje heb ik ook aardig vol gepropt, nou geloof ik nooit dat ik boven de 750kg uit kom want meeste dingen zijn niet al te zwaar maar nemen wel ruimte in (slaapzakken, matjes, kussens).
Er zijn zeer veel weegbruggen, grote kans dat er op een kwartiertje rijden een bij je in de buurt zit waar je als particulier ook terecht kan. Als ze geld vragen is dat meestal een tientje of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ozzie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:11:
[...]

gewoon even googelen op "weegbrug plaatnaam" er zijn altijd wel wat bedrijven in de buurt die hun weegbrug tegen een vergoedinkje ter beschikking stellen. Ik betaalde vorig jaar 5 of 7,5 euro ofzoiets.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
PageFault schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Spiritus op een benzine brander is geen succes, ik had het alleen over voorverwarmen ;)

Er zijn ook idioten die terpetine er in gegooid hebben omdat ze white gas verwarden met white spirit :+ Ook geen succes, maar een genot om naar te kijken (bij anderen).

Diesel, mits je brander het aankan, raad ik je ook af, je pannenset kun je nadien weggooien en je eten smaakt ook naar diesel.
ha ja dat heb ik idd ook wel eens gehoord. Op zich kan het ook verwarrend zijn, er circuleren ieg lijstjes op het web voor hoe het heet in een ander land bv:

https://bushwalkingnsw.or...tes/FAQ/FAQ_FuelNames.htm

en:
https://bushwalkingnsw.or...lNames.htm#whitespiritgas

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 20-06-2023 09:17 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:23
Hij staat weer!

Camp Vodenca, Bovec, Slovenië!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5p-H2arukVcxoRyJzXK9YgpLPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HxXspOqMCn6VF6mQD2ILEIT1.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7knb6KAEmI3rEZtdm2WcKf-qIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nvHLbbHxw1P78Zlr7WLkuN94.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqHjTuDWSQGXuVxHhUkPxoBLWFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t70lkTRyaURrFCuCYQtOZyzI.webp?f=fotoalbum_large

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Badderbeest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Raar dat ze een camper verhuren waar je alleen in je eentje mee op vakantie kunt :)
Tja. Een Cessna 172 heeft ook 4 zitplaatsen met gordels en een bagageruimte. Maar bij 4 volwassenen zonder bagage moet je minimaal 50% van je brandstoftank leeg laten om binnen de limieten te blijven. Zelfs met 2 personen is het lastig om de tanks af te vullen als je de gemiddelde lengte en BMI in NL bekijkt... Nu heb je ook geen volle tanks nodig voor een rondvlucht van een uurtje, dat scheelt. Maar als je er met je gezin mee op vakantie wilt kunnen kun je beter een ander vliegtuig kopen/huren.

Als de camper 3300kg weegt incl bezine dan kunnen er technisch gezien nog een paar personen bij, dus voor de wetgeving is het prima. Je moet alleen niet verwachten ook iets anders mee te kunnen nemen dan. En dat soort campers worden inderdaad gewoon verkocht en verhuurd, want mensen willen een grote ruime camper zonder dat ze een C/C1 rijbewijs nodig hebben. Vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zat even te kijken naar Slovenië en dacht er nooit aan om er naartoe op vakantie te gaan. Maar die camping waar je zit. Inclusief stroom en 2 kids kom ik op een € 64,- per nacht uit... Ik had toch echt andere prijzen in gedachte voor Slovenië...

Wij gaan dit jaar voor de laatste keer met onze tent op vakantie, Duitsland Zwarte woud en weekje Frankrijk. Volgens jaar met de caravan (die we afgelopen jaren als seizoensplek op de Utrechtse Heuvelrug hebben gebruikt). Nu een BE rijbewijs en een auto die de caravan kan trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Xavier op 20-06-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:15:
[...]

ha ja dat heb ik idd ook wel eens gehoord. Op zich kan het ook verwarrend zijn, er circuleren ieg lijstjes op het web voor hoe het heet in een ander land bv:

https://bushwalkingnsw.or...tes/FAQ/FAQ_FuelNames.htm

en:
https://bushwalkingnsw.or...lNames.htm#whitespiritgas
Daarom vind ik loodvrije benzine altijd een fijne en veilige keuze, ik kan het ook altijd tanken vlakbij een vliegveld, dus meteen fuel on hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Dat ziet er goed uit :) Leuk land ook wel dat Slovenië. Ik zit op de site te neuzen van die camping, maar ik kan het niet vinden; Kun jij vertellen hoe groot de kampeerplekken zijn?

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:31
Badderbeest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:15:
[...]

gewoon even googelen op "weegbrug plaatnaam" er zijn altijd wel wat bedrijven in de buurt die hun weegbrug tegen een vergoedinkje ter beschikking stellen. Ik betaalde vorig jaar 5 of 7,5 euro ofzoiets.
Zelf ga ik meestal naar een sloperij (metaal,puin oid). Dan bel ik van te voren en kan ik komen wegen voor €5 a €10 zonder bon maar voor in de personeelspot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

pirke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Tja. Een Cessna 172 heeft ook 4 zitplaatsen met gordels en een bagageruimte. Maar bij 4 volwassenen zonder bagage moet je minimaal 50% van je brandstoftank leeg laten om binnen de limieten te blijven. Zelfs met 2 personen is het lastig om de tanks af te vullen als je de gemiddelde lengte en BMI in NL bekijkt... Nu heb je ook geen volle tanks nodig voor een rondvlucht van een uurtje, dat scheelt. Maar als je er met je gezin mee op vakantie wilt kunnen kun je beter een ander vliegtuig kopen/huren.

Als de camper 3300kg weegt incl bezine dan kunnen er technisch gezien nog een paar personen bij, dus voor de wetgeving is het prima. Je moet alleen niet verwachten ook iets anders mee te kunnen nemen dan. En dat soort campers worden inderdaad gewoon verkocht en verhuurd, want mensen willen een grote ruime camper zonder dat ze een C/C1 rijbewijs nodig hebben. Vraag en aanbod.
Ach, het is toch altijd maar gedoe als je geen auto op de camping hebt. Gewwon er achteraan rijden met een auto en aanhanger dan maar. :+ (of wachten tot de 4e rijbewijsrichtlijn van kracht wordt, of een C(1) halen)

[ Voor 3% gewijzigd door Badderbeest op 20-06-2023 09:35 ]

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Xavier schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Ik zat even te kijken naar Slovenië en dacht er nooit aan om er naartoe op vakantie te gaan. Maar die camping waar je zit. Inclusief stroom en 2 kids kom ik op een € 64,- per nacht uit... Ik had toch echt andere prijzen in gedachte voor Slovenië...

Wij gaan dit jaar voor de laatste keer met onze tent op vakantie, Duitsland Zwarte woud en weekje Frankrijk. Volgens jaar met de caravan (die we afgelopen jaren als seizoensplek op de Utrechtse Heuvelrug hebben gebruikt). Nu een BE rijbewijs en een auto die de caravan kan trekken.
Ben hier al eerder geweest, we betalen iets van €32/nacht.

Erg fijne plek. Rustige en stille camping, weinig kinderen, en duidelijke afspraken mbt stilte na 22.00 tot 7.00.

Bovec als uitvalsbasis is verder perfect, je kunt hier (op rij afstand): Raften, Canyoning, Via Ferrata klimmen, hiken, paragliden, klimpark, parachutespringen, mountainbiken meerdaagse berghuttentochten, etc etc. Perfect voor ons!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Badderbeest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Dat ziet er goed uit :) Leuk land ook wel dat Slovenië. Ik zit op de site te neuzen van die camping, maar ik kan het niet vinden; Kun jij vertellen hoe groot de kampeerplekken zijn?
Geen vaste grote, gewoon wat je nodig hebt. Ik denk dat wij een stuk van 12m * 12m in gebruik hebben 😇🙄.

Verder zijn hier grote kampvuurplaatsen waar je gebruik van kunt maken, hebben ze BBQs die je kunt gebruiken. Overdekte terrassen waar je kunt zitten, is er een keuken die je kunt gebruiken en is er koelkast met vrieskist die je mag gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Devian op 20-06-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
PageFault schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Daarom vind ik loodvrije benzine altijd een fijne en veilige keuze, ik kan het ook altijd tanken vlakbij een vliegveld, dus meteen fuel on hand.
klopt, dat is ook voor mij de reden om voor zo'n brander te gaan, brandstof is altijd wel te vinden.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:43:
[...]

klopt, dat is ook voor mij de reden om voor zo'n brander te gaan, brandstof is altijd wel te vinden.
Ja en heel incidenteel kampeer ik in de kou, waarbij de temperaturen zo laag zijn, dat gas uit de gasbrander vloeibaar blijft en dus niet ontsteekt. Dat soort momenten ben ik blij met de benzinebrander. Op reguliere vakantie heb ik beide mee: gas voor effe snel of licht of dingen die echt zachtjes zouden moeten en benzine voor als het snel moet koken, wat heftigere kou, oorden waar je niet weet wat er te krijgen is, als je grote hoeveelheden voer warm moet maken of een gietijzeren wok wilt gebruiken.

Ik heb zelf al extreem lang de Whisperlite Int. voor benzine en een jaar of 12 de Pocket Rocket voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:22:
Leuk dat er vraag naar is, maar als het realistisch gezien niet legaal bruikbaar is dan is het op zijn minst verwerpelijk te noemen als het zonder blikken of blozen verhuurd wordt. Dan verwacht ik op zijn minst de vraag om een ander rijbewijs, of een duidelijke informatieverschaffing dat men met B toch echt bijna niets mee kan nemen. Genoeg huurders die zich dat onvoldoende realiseren en daar maak je dan gewoon misbruik van.

Los daarvan ga ik er wel vanuit dat er ook heel veel mensen zijn die het prima weten maar het gewoon proberen, de pakkans is toch erg laag. Denk ook aan de (over)beladen karretjes die mooi over de weg stuiteren. :D

Edit:
Ik zie dat je tegenwoordig zelfs uitwisselplatformen hebt voor campers, dat maakt het risico op onervaren bestuurders nóg veel groter. Uiteraard heb je als bestuurder natuurlijk altijd zelf de verantwoordelijkheid dat je aan regelgeving voldoet, maar ik kan wel raden hoe de meesten daarmee om gaan. :X

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 20-06-2023 10:09 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kiefty14 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Zelf ga ik meestal naar een sloperij (metaal,puin oid). Dan bel ik van te voren en kan ik komen wegen voor €5 a €10 zonder bon maar voor in de personeelspot.
In Bunschoten hebben ze dacht ik bij de gemeentewerf ook een weegbrug om bij in en uit rijden de kosten te bepalen. Maar meestal moet je wel wat dieper zoeken voor een tip of locatie. Het is niet echt een standaard service dus betaal altijd contant.

Voor 150 euro heb je trouwens zelf ook een Reich caravanwegen tot 1500 kg per wiel die je ook voor een auto of camper kan gebruiken. Bijkomend voordeel is dat je dan ook je gewichtsverdeling rechts-links kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Devian schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Geen vaste grote, gewoon wat je nodig hebt. Ik denk dat wij een stuk van 12m * 12m in gebruik hebben 😇🙄
Thanks, volgend jaar eens overwegen en contacten met die camping dan. Wij hebben een beetje afhankelijk van de vorm toch wel "minstens" 150m2 nodig. Dit jaar hebben we 300m2 geloof ik :P

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

PageFault schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Ja en heel incidenteel kampeer ik in de kou, waarbij de temperaturen zo laag zijn, dat gas uit de gasbrander vloeibaar blijft en dus niet ontsteekt. Dat soort momenten ben ik blij met de benzinebrander. Op reguliere vakantie heb ik beide mee: gas voor effe snel of licht of dingen die echt zachtjes zouden moeten en benzine voor als het snel moet koken, wat heftigere kou, oorden waar je niet weet wat er te krijgen is, als je grote hoeveelheden voer warm moet maken of een gietijzeren wok wilt gebruiken.

Ik heb zelf al extreem lang de Whisperlite Int. voor benzine en een jaar of 12 de Pocket Rocket voor gas.
Qua gas is dat gewoon een kwestie van zuiver propaan kopen. Of kampeer je ook nog bij -42C ? _/-\o_

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Badderbeest schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Qua gas is dat gewoon een kwestie van zuiver propaan kopen. Of kampeer je ook nog bij -42C ? _/-\o_
Dat is niet altijd voorhanden en bestaat ook niet in kleine schroeftankjes. -38 komt al dichtbij -42, ik had de gok zeker niet willen nemen met gas! Plus het feit dat alles wat daar reed en vloog op ATK werkte, was het ook handig om alleen dat mee te nemen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
Iemand nog een aanrader voor een benzine brander, 1 pits als extra voor naast de skottelbraai op de camping.
wordt een beetje moe van die wegwerp gasbusjes in de campinggaz pit en ze zijn erg prijzig.

Los daarvan is de benzine ook voordeliger en kan ik dus altijd praktisch bijvullen (hebben altijd 3 liter extra bij)

Wensen/eisen. 1 Pit stabiel maar niet te groot, zo hoog mogelijk aantal watts, verbruik boeit niet zoveel.
budget, zou rond de 100 euro prima vinden.

zelf gevonden: https://www.vrijbuiter.nl...3E1g4jEAQYAyABEgKqc_D_BwE

update ook deze lijkt mij wel wat, zelfs 2800 watt https://vrijbuiter.nl/col...ed-sportster-brander-grey

maar weinig reviews en ik waardeer de eerlijke ervaring van mede kampeerders op tweakers meer

[ Voor 10% gewijzigd door KnuCha op 20-06-2023 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Leuk dat er vraag naar is, maar als het realistisch gezien niet legaal bruikbaar is dan is het op zijn minst verwerpelijk te noemen als het zonder blikken of blozen verhuurd wordt. Dan verwacht ik op zijn minst de vraag om een ander rijbewijs, of een duidelijke informatieverschaffing dat men met B toch echt bijna niets mee kan nemen. Genoeg huurders die zich dat onvoldoende realiseren en daar maak je dan gewoon misbruik van.

Los daarvan ga ik er wel vanuit dat er ook heel veel mensen zijn die het prima weten maar het gewoon proberen, de pakkans is toch erg laag. Denk ook aan de (over)beladen karretjes die mooi over de weg stuiteren. :D

Edit:
Ik zie dat je tegenwoordig zelfs uitwisselplatformen hebt voor campers, dat maakt het risico op onervaren bestuurders nóg veel groter. Uiteraard heb je als bestuurder natuurlijk altijd zelf de verantwoordelijkheid dat je aan regelgeving voldoet, maar ik kan wel raden hoe de meesten daarmee om gaan. :X
Je mag en kan ook een Ferrari huren of kopen die 300km/u rijd, dat mag je zelfs als onervaren bestuurder die nooit buiten zijn eigen dorp is geweest.
Of wat dacht je van die grote bestelbussen, bakwagentjes? Vaak terug gekeurd met een lichter veren pakket om onder de 3500kg grens te komen maar met een kratje bier achterin al overbeladen.

Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheden, de wetgever hoeft niet alles dicht te timmeren.
En zoals @pirke al zegt: vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bij een verhuizing heb ik ook wel eens zo'n bakwagen met laadklep op B rijbewijs gehuurd. Vullen ging op volume, niet op gewicht :)

Maar goed, dat is eenmalig een kort ritje over plat NL.

[ Voor 18% gewijzigd door pirke op 20-06-2023 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:23:
Je mag en kan ook een Ferrari huren of kopen die 300km/u rijd, dat mag je zelfs als onervaren bestuurder die nooit buiten zijn eigen dorp is geweest.
Als je een Ferrari huurt krijg je gewoon duidelijke instructies en iedereen weet de regels omtrent snelheid. Dat is echt wel iets anders dan een gezin wat denkt een camper te kunnen huren en wél gewoon schone kleren mee wil nemen.
Of wat dacht je van die grote bestelbussen, bakwagentjes? Vaak terug gekeurd met een lichter veren pakket om onder de 3500kg grens te komen maar met een kratje bier achterin al overbeladen.
Dat lijkt mij een sterk verhaal.
Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheden, de wetgever hoeft niet alles dicht te timmeren.
En zoals @pirke al zegt: vraag en aanbod.
Wie heeft het over een wetgever? Ik stel alleen dat ik het verwerpelijk vind als een verhuurbedrijf dingen verhuurt die feitelijk niet bruikbaar zijn voor het primaire doel waarvoor iemand ze zou huren.
Als je bij het huren van een camper al direct moet kiezen tussen standaard bagage of mensen mee nemen dan noem ik dat gewoon een non-conformiteit. Dan is het verhuurde object niet geschikt voor het doel waarvoor hij verhuurd wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 174 ... 277 Laatste