Bedenk wel dat als je niet in de zon kan staan dat je dan weinig aan je paneel op het dak hebt. Sta je wel in de zon dan staat je paneel op je dak maar beperkte tijd ideaal op de zon. Met losse panelen en een stuk snoer ben je wel veel meer flexibelerYukkie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:00:
@Bra-Jo
De solartas had ik al bij mijn vorige bus, maar ik neig er nu toch steeds meer naar om een permanent paneel op het dak te installeren. Dat is gewoon gemakkelijker, zeker nu er gewoon rails op het dak zitten (de vorige had dat niet). Maar het is ook weer zonde om deze tas (bijna nieuw) weer weg te doen.
Volg dit topic al een poos, en nu gaan we zelf a.s. vrijdag voor het eerst met de camper weg.
De bestemming is Denemarken, Zweden en uiteindelijk Noorwegen (vaker geweest zonder camper).
De bedoeling is om 's avonds te vertrekken en dan boven Hamburg ergens te stoppen. Dit zodat de "hel van Hamburg" met een camper op een rustig moment te trotseren.
Puntje bij paaltje:
Wie heeft er een gouden plekje om met een camper te overnachten net boven Hamburg?
Zelf natuurlijk ook al het één en ander gevonden op o.a. Park4night, maar misschien heeft hier iemand ervaring.
Misschien ook nog een aantal gouden tips voor iemand die voor het eerst op pad gaat met een camper?
De bestemming is Denemarken, Zweden en uiteindelijk Noorwegen (vaker geweest zonder camper).
De bedoeling is om 's avonds te vertrekken en dan boven Hamburg ergens te stoppen. Dit zodat de "hel van Hamburg" met een camper op een rustig moment te trotseren.
Puntje bij paaltje:
Wie heeft er een gouden plekje om met een camper te overnachten net boven Hamburg?
Zelf natuurlijk ook al het één en ander gevonden op o.a. Park4night, maar misschien heeft hier iemand ervaring.
Misschien ook nog een aantal gouden tips voor iemand die voor het eerst op pad gaat met een camper?
[ Voor 7% gewijzigd door fx500 op 30-06-2023 14:16 ]
Heb een paar jaar terug bij lubeck gestaan op een camperplaats. Wel wat aan de prijs, maar is zonder echte beheerder oid. Pasje (met geld er op) kopen bij de automaat, dan met de camper door de slagboom. Pasje ook te gebruiken voor stroom en sanitair.fx500 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:14:
Volg dit topic al een poos, en nu gaan we zelf a.s. vrijdag voor het eerst met de camper weg.
Puntje bij paaltje:
Er is verder niet echt iets, maar prima voor een overnachting. Zoek hem er even bij voor je.
Edit:
Kan hem zo snel niet vinden, zal 't vanavond even aan mijn vriendin vragen waar het precies was.
Goeie tip is sowizo de app 'camper contact'.
Wel even de reviews lezen, want veel plaatsen scoren super slecht omdat er een paar Karen's een 1 ster review geven omdat ze geen sataliet ontvangst hebben ofzo, dus niet blind op de score afgaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Koekstra op 30-06-2023 14:29 ]
Dat was vorig jaar ook een van de redenen om voor een tas te kiezen. Toen had ik in mijn oude bus maar een accu en wilde ik echt flink bij kunnen laden om langer te blijven staan. Nu met de nieuwe bus, heb ik dus twee accu's en de ervaring dat ik zonder bij laden al een dag of drie zonder problemen "overleef". De zonnepanelen zijn daarom nu dus echt een beetje extra. Dan maakt het ook niet zo heel veel uit als de opbrengst minder ideaal is, lijkt mij.zuma schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:00:
[...]
Bedenk wel dat als je niet in de zon kan staan dat je dan weinig aan je paneel op het dak hebt. Sta je wel in de zon dan staat je paneel op je dak maar beperkte tijd ideaal op de zon. Met losse panelen en een stuk snoer ben je wel veel meer flexibeler
Eigenlijk wilde ik de oude bus ook gaan voorzien van een LiFePo4 accu en een andere laderbooster enzo, maar dat wordt inde nieuwe bus nog een uitdaging, qua ruimte. Zowel fysiek als financieel voorlopig
We've got that ring of confidence
Is het niet veel handiger om een oplossing te zoeken waarmee je op netstroom kan laden? Bijvoorbeeld via laadpalen voor auto's, die staan tegenwoordig overal en je kan voor een schappelijk tarief een paar kWh laden.Yukkie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Dat was vorig jaar ook een van de redenen om voor een tas te kiezen. Toen had ik in mijn oude bus maar een accu en wilde ik echt flink bij kunnen laden om langer te blijven staan. Nu met de nieuwe bus, heb ik dus twee accu's en de ervaring dat ik zonder bij laden al een dag of drie zonder problemen "overleef". De zonnepanelen zijn daarom nu dus echt een beetje extra. Dan maakt het ook niet zo heel veel uit als de opbrengst minder ideaal is, lijkt mij.
Eigenlijk wilde ik de oude bus ook gaan voorzien van een LiFePo4 accu en een andere laderbooster enzo, maar dat wordt inde nieuwe bus nog een uitdaging, qua ruimte. Zowel fysiek als financieel voorlopig
Ik heb een paar jaar terug onderweg naar de Deense Waddenkust hier gestaan: https://www.ferien-achtern-diek.de/ was wel ok voor een nacht of 2-3.fx500 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:14:
Puntje bij paaltje:
Edit: overigens heb ik toen Hamburg omzeild door iets noordelijker bij Wischhafen de pont te pakken.
[ Voor 5% gewijzigd door Yukkie op 30-06-2023 15:24 ]
Die oplossing heb ik: een zwarte kabel met zo'n blauwe stekker aan beide kanten om in de zijkant van m'n bus te prikkenWolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:52:
[...]
Is het niet veel handiger om een oplossing te zoeken waarmee je op netstroom kan laden? Bijvoorbeeld via laadpalen voor auto's, die staan tegenwoordig overal en je kan voor een schappelijk tarief een paar kWh laden.

Ik vind het gewoon leuk om met camper electra en zonnepanelen te hobby'en. Zeker omdat ik daar, zo lang ik een huurappartement heb thuis niks mee kan doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Yukkie op 30-06-2023 14:59 ]
Ik snap dat het geinig is, maar 3 kWh (voorbeeld) op een camping kost al gauw 5-6 euro per dag. Bij een laadpaal zal het iets van 2 euro max kosten én kan je wildkamperen op bewolkte dagen of in de winterYukkie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:57:
[...]
Die oplossing heb ik: een zwarte kabel met zo'n blauwe stekker aan beide kanten om in de zijkant van m'n bus te prikkenMaar als je met een beetje hobby'en (en veel geld
) een paar euro per nacht kan besparen, dan vind ik dat gewoon geinig om te doen.
Ik vind het gewoon leuk om met camper electra en zonnepanelen te hobby'en. Zeker omdat ik daar, zo lang ik een huurappartement heb thuis niks mee kan doen.
Hoef je alleen maar een verloop te kopen.
Als ik zou gaan wild kamperen, dan zou ik toch niet langer dan een nacht blijven staan, aangezien ik geen sanitair aan boord heb en ik pas ervoor om op een chemie-doos of droogtoilet in mijn woon-/slaapkamer te gaan zitten kakken. Tijdens ritten worden de accu's ook opgeladen, dus heeft het weinig zin om bij een laadpaal te gaan staan.
Weet iemand een weerapp die meer dan 2 weken vooruit voorspeld? Wij willen graag weer eens kamperen maar niet te ver rijden. En kamperen met regen is een no-go tenzij 1 dagje bij +25 gr.
2 weken vooruit is verder dan de meeste voorspellingen. Dus als het al kan..wat heb je eraan qua nauwkeurigheid? Ze bestaan wel hoor, die 30 dagen voorspellingen die , maar hoe nauwkeurig het allemaal is...mv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:17:
Weet iemand een weerapp die meer dan 2 weken vooruit voorspeld? Wij willen graag weer eens kamperen maar niet te ver rijden. En kamperen met regen is een no-go tenzij 1 dagje bij +25 gr.
Maar goed, de app van Meteoblue is erg goed, gebruikt multi-modellen voor lange termijn voorspellingen, maar ook hier niet langer dan 2 weken (na een week zie je dat de voorspelbaarheid al drastisch naar beneden gaat).
[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-07-2023 09:33 ]
Hi Ha Hopjesvla
Als die er al is, denk je dat die ook maar een klein beetje accuraat is? Zelfs twee weken vooruit klopt vrijwel nooit in mijn beleving...mv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:17:
het probleem zit natuurlijk ook in het feit van niet ver rijden. Anders gewoon naar de tropen, altijd warm, altijd zon, en elke dag regen. Lekker voorspelbaar
Hi Ha Hopjesvla
Ze worden steeds beter vind ik. Inderdaad 1 week vooruit voor de echte planning. Of misschien een app die veel historische informatie geeft, temp/regen kans per periode/gebied over de afgelopen 10 jaar. En ja het wordt steeds warmer dus dat is positief voor het echte kamperen in de tent.barrymossel schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:32:
[...]
Als die er al is, denk je dat die ook maar een klein beetje accuraat is? Zelfs twee weken vooruit klopt vrijwel nooit in mijn beleving...
Op www.Windy.com kun je zo’n beetje alle modellen aanklikken. Maar 2 weken is nogal ver.
Op www.accuweather.com/nl/ kun je wel vrij makkelijk historische gemiddelde zie.
Op www.accuweather.com/nl/ kun je wel vrij makkelijk historische gemiddelde zie.
Zuid-frankrijk oid ? Daar is het in het algemeen wel droog in de zomer.mv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:42:
[...]
Ze worden steeds beter vind ik. Inderdaad 1 week vooruit voor de echte planning. Of misschien een app die veel historische informatie geeft, temp/regen kans per periode/gebied over de afgelopen 10 jaar. En ja het wordt steeds warmer dus dat is positief voor het echte kamperen in de tent.
Hi Ha Hopjesvla
Over Zuid-Frankrijk gesproken .. afgelopen week de boot geboekt naar Corsica
Heen met de nachtboot vanaf Nice - > Ajaccio. Terug met de nachtboot vanaf Bastia -> Savona. Kunnen we het resterende deel van de GR-20 aflopen

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-07-2023 10:04 ]
Hi Ha Hopjesvla
Klopt, hoewel eens een zweefvlieg vakantie gehad gepland in Tsjechië. Regen, heel Frankrijk regen, maar de tunnel door naar de andere kant van de Pyreneeën en daar perfect (vlieg)weer!Hopjesvla79 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:58:
[...]
Zuid-frankrijk oid ? Daar is het in het algemeen wel droog in de zomer.
Corsica ook goede mogelijkheid maar wat ik zag vol vol vol. Weet niet of dat een goed eiland is voor op de bonnefooi. Sardinië in mijn ervaring wel. Tip: route naar Genua/boot Sardinië/Corsica kun je vanaf Interlaken doorsteken met de auto trein, hoef je niet te reserveren. (Wellicht verkeerde topic)
[ Voor 11% gewijzigd door mv_ak op 01-07-2023 11:12 ]
misschien voor jullie dan het beste om gewoon een periode af te spreken en dan vlak van te voren kijken waar het weer goed is. Ik ga altijd op de bonnefooi, komt altijd goed, maar die onzekerheid is niet voor iedereen weggelegd. Speelt wel dat ik altijd pas eind augustus weg ga, dan is de grote meute al bijnaweg. En ja, soms is de camping die je voor ogen had toch nog vol, maar dan pak je gewoon de volgende. Blijkt ineens dat die ook nog leuker is.mv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:09:
[...]
Klopt, hoewel eens een zweefvlieg vakantie gehad gepland in Tsjechië. Regen, heel Frankrijk regen, maar de tunnel door naar de andere kant van de Pyreneeën en daar perfect (vlieg)weer!
Corsica ook goede mogelijkheid maar wat ik zag vol vol vol. Weet niet of dat een goed eiland is voor op de bonnefooi. Sardinië in mijn ervaring wel. Tip: route naar Genua/boot Sardinië/Corsica kun je vanaf Interlaken doorsteken met de auto trein, hoef je niet te reserveren. (Wellicht verkeerde topic)
Corsica is voor ons nu de plek omdat we met een langeafstandswandeling (de GR-20) bezig zijn. Vorig jaar de eerste helft gedaan ,dit jaar afmaken. Ervoor en erna nog wat van het eiland bekijken. Maar ook vorig jaar prima gegaan met last minute campings vinden.
Ben afgelopen mei nog in de buurt geweest van Savona voor een klimvakantie. De route via de Gotthard genomen, was op dat moment de snelste, zelfs met wat wachten.
Hi Ha Hopjesvla
Ja, ik ken er een, gemaakt door dezelfde ontwikkelaar die ook de app "wat zijn de winnende nummers van de loterij van volgende week" heeft gemaakt.mv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:17:
Wat je wellicht wel kan proberen, is nog niet boeken maar globaal wat plekken zoeken waar je heen zou willen. Vorig jaar ook gedaan, allerlei campings in noord en zuid Europa en pas paar dagen voor vertrek bepaald waar we heen gingen obv van voorspellingen).
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Yes goeie, nu nog een excel sheet vinden met alle campings van Frankrijk. Had er een voor Sardinië, dat werkte perfect.lost95 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:35:
[...]
Ja, ik ken er een, gemaakt door dezelfde ontwikkelaar die ook de app "wat zijn de winnende nummers van de loterij van volgende week" heeft gemaakt.
Wat je wellicht wel kan proberen, is nog niet boeken maar globaal wat plekken zoeken waar je heen zou willen. Vorig jaar ook gedaan, allerlei campings in noord en zuid Europa en pas paar dagen voor vertrek bepaald waar we heen gingen obv van voorspellingen).
álle campings van heel Frankrijk? Als je hem heb mag je hem wel delen, benieuwd of alle municipals er ook bij staan dan
Hi Ha Hopjesvla
De database van Archiescampings gebruikte ik vroeger vaak en is verassend compleet, zeker voor Frankrijk. Ze hebben voor een paar euro ook een Android app. Helaas zit er maar weinig info over de campings zelf in.Hopjesvla79 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:56:
álle campings van heel Frankrijk? Als je hem heb mag je hem wel delen, benieuwd of alle municipals er ook bij staan dan
Meteoblue ziet er goed uit, maar 50,- pj wel te gortig. Gelukkig kun je het proberen met een 2 weken gratis proef account als je eens een keer de weervoorspelling wat diepgaander nodig hebt (zoals een kampeer vakantie)Hopjesvla79 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Maar goed, de app van Meteoblue is erg goed, gebruikt multi-modellen voor lange termijn voorspellingen, maar ook hier niet langer dan 2 weken (na een week zie je dat de voorspelbaarheid al drastisch naar beneden gaat).
huh betalen? Misschien om de advertenties weg te krijgen ofzo? Ik betaal in ieder geval niets en heb niet het gevoel dat ik iets mis.mv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Meteoblue ziet er goed uit, maar 50,- pj wel te gortig. Gelukkig kun je het proberen met een 2 weken gratis proef account als je eens een keer de weervoorspelling wat diepgaander nodig hebt (zoals een kampeer vakantie)
*edit* bij mij is het €2,99 per jaar om het advertentievrij te krijgen. Geen idee waar je die €50 per jaar vandaan haalt...
je heb sowieso geen account nodig... hebben we het over hetzelfde?
https://play.google.com/s...ls?id=com.meteoblue.droid
https://apps.apple.com/nl...-weather-maps/id994459137
[ Voor 26% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-07-2023 13:55 ]
Hi Ha Hopjesvla
Iemand ervaring met de Ayacucho Comfort matten? De 7.5cm variant is nu in de aanbieding bij Bever van 170 voor 120 euro. Ik lees iedereen hier lyrisch zijn over de Exped Megamat, maar dit scheelt toch wel even de helft... Ik kan heel moeilijk beoordelen wat het verschil in comfort/kwaliteit is.
Op basis van een paar reviews, heb ik afgelopen week de Redwood Stretch Limousine 10 aangeschaft. Via Bol.com bij de Vrijbuiter 170 euro per stuk, maar per 2 stuks 250 euro, dus 125 euro per stuk. We hadden er 4 nodig, dus voor ons een goede aanbieding.Cocytus schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:57:
Iemand ervaring met de Ayacucho Comfort matten? De 7.5cm variant is nu in de aanbieding bij Bever van 170 voor 120 euro. Ik lees iedereen hier lyrisch zijn over de Exped Megamat, maar dit scheelt toch wel even de helft... Ik kan heel moeilijk beoordelen wat het verschil in comfort/kwaliteit is.
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
Dank voor de tip! Ik heb er zelf maar één nodig, dus voor mij levert deze aanbieding helaas weinig op.
Koekstra schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Heb een paar jaar terug bij lubeck gestaan op een camperplaats. Wel wat aan de prijs, maar is zonder echte beheerder oid. Pasje (met geld er op) kopen bij de automaat, dan met de camper door de slagboom. Pasje ook te gebruiken voor stroom en sanitair.
Er is verder niet echt iets, maar prima voor een overnachting. Zoek hem er even bij voor je.
Edit:
Kan hem zo snel niet vinden, zal 't vanavond even aan mijn vriendin vragen waar het precies was.
Goeie tip is sowizo de app 'camper contact'.
Wel even de reviews lezen, want veel plaatsen scoren super slecht omdat er een paar Karen's een 1 ster review geven omdat ze geen sataliet ontvangst hebben ofzo, dus niet blind op de score afgaan.
Beiden, mijn dank is weer groot. Weer iets om over na te denken, nog 5 dagenYukkie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:54:
[...]
Ik heb een paar jaar terug onderweg naar de Deense Waddenkust hier gestaan: https://www.ferien-achtern-diek.de/ was wel ok voor een nacht of 2-3.
Edit: overigens heb ik toen Hamburg omzeild door iets noordelijker bij Wischhafen de pont te pakken.
Wij hebben vorige zomer ergens vlak voor Hamburg via CamperContact een gratis parkeerplekje gevonden bij een sportschool. Bij 's avonds aankomen en 's ochtends vertrekken heb ik niet zoveel eisenfx500 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:14:
Puntje bij paaltje:
:strip_exif()/f/image/W1NRMt0GXCUioYe9X63vKLwW.jpg?f=fotoalbum_large)
Tentjes en motoren..
Erg blij met mijn Robbens, ding staat in 5 minuten en dat is inclusief de tentzak van de motor afhalen en uitpakken.
Fijn ook de lengte in de binnentent, kan ik eindelijk lekker languit liggen zonder dat ik het tentdoek raak met voeten of hoofd.
:strip_exif()/f/image/9YvOTIuw1wQYp0tod9wV9djo.jpg?f=fotoalbum_large)
Robbens roest rood is niet lelijk
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik zat via park4night naar een aantal parkeerplaatsen te kijken. Voornamelijk zijn deze in Duitsland bij een zwembad/sportpark. Voor 1 nachtje natuurlijk prima. Als het maar wat groen is en beschut. Niet één of andere betonen parkeerplaats bij een REWEpirke schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:49:
[...]
Wij hebben vorige zomer ergens vlak voor Hamburg via CamperContact een gratis parkeerplekje gevonden bij een sportschool. Bij 's avonds aankomen en 's ochtends vertrekken heb ik niet zoveel eisen
Als het echt puur een nachtje overnachten met de camper is heb ik daar ook geen bezwaar tegen. Dan kom je 's avonds aan, even eten en op bed, en 's ochtends weer verder. Zo lang het een veilige plek is is dat prima.fx500 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 00:06:
[...]
Ik zat via park4night naar een aantal parkeerplaatsen te kijken. Voornamelijk zijn deze in Duitsland bij een zwembad/sportpark. Voor 1 nachtje natuurlijk prima. Als het maar wat groen is en beschut. Niet één of andere betonen parkeerplaats bij een REWE
Als je er langer gaat staan, buiten wilt zitten en weet ik wat, ja dan gaan de eisen omhoog.
Ik zie wel advertentie vrijmaken voor 9,- per jaar, en is onderdeel van point+ premium.Hopjesvla79 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:48:
[...]
huh betalen? Misschien om de advertenties weg te krijgen ofzo? Ik betaal in ieder geval niets en heb niet het gevoel dat ik iets mis.
*edit* bij mij is het €2,99 per jaar om het advertentievrij te krijgen. Geen idee waar je die €50 per jaar vandaan haalt...
je heb sowieso geen account nodig... hebben we het over hetzelfde?
https://play.google.com/s...ls?id=com.meteoblue.droid
https://apps.apple.com/nl...-weather-maps/id994459137
Via de web site kwam ik daarop uit. Heel veel informatie! 2,99 klinkt dan wel weer aantrekkelijk..
https://www.meteoblue.com/nl/user/order/pointplus
Prima voor de ‘plannende’ kampeerder.
Het weer over een maand laat zich niet voorspellen. Het is de niet plannende kampeerder die het mooiste weer kan uitkiezen.mv_ak schreef op zondag 2 juli 2023 @ 03:08:
[...]
Ik zie wel advertentie vrijmaken voor 9,- per jaar, en is onderdeel van point+ premium.
Via de web site kwam ik daarop uit. Heel veel informatie! 2,99 klinkt dan wel weer aantrekkelijk..
https://www.meteoblue.com/nl/user/order/pointplus
Prima voor de ‘plannende’ kampeerder.
De enige echte
Wij gaan over 3 weken, twijfelen nog tussen Engeland/Schotland, Zuid Duitsland/Oostenrijk, Frankrijk, of toch weer Scandinavië. Beetje afhankelijk van wat het weer wordtBadderbeest schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Het weer over een maand laat zich niet voorspellen. Het is de niet plannende kampeerder die het mooiste weer kan uitkiezen.
Een beetje regen is prima, maar de rest graag 20-25 graden. Te koud en buiten zitten is minder prettig, te warm en we doen niks meer.
Het enige nadeel van laat beslissen is dat er minder keus is in een eventuele overtocht naar Engeland/Schotland. Maar met verschillende ferries en een tunnel moet er vast nog wel ergens een plekje zijn.
minder keus = minder keuze stresspirke schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Wij gaan over 3 weken, twijfelen nog tussen Engeland/Schotland, Zuid Duitsland/Oostenrijk, Frankrijk, of toch weer Scandinavië. Beetje afhankelijk van wat het weer wordt
Een beetje regen is prima, maar de rest graag 20-25 graden. Te koud en buiten zitten is minder prettig, te warm en we doen niks meer.
Het enige nadeel van laat beslissen is dat er minder keus is in een eventuele overtocht naar Engeland/Schotland. Maar met verschillende ferries en een tunnel moet er vast nog wel ergens een plekje zijn.
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb sinds enkele dagen een Karsten 220
Prachtige tent en fijne ruimte die je er in hebt. Alleen het opblazen is nog een ding.
Ik heb niet altijd een stopcontact dus ben gegaan voor de door hun aangeboden voetpomp.
Echter nu na het opzetten ben ik er wel achter. Ik wil een elektrische pomp
Meer luiheid meer goed.
Ik zag deze van Xiaomi https://www.techpunt.nl/n...ic-air-compressor-1s.html Alleen weet ik niet of dit voldoende is voor de 220...
Prachtige tent en fijne ruimte die je er in hebt. Alleen het opblazen is nog een ding.
Ik heb niet altijd een stopcontact dus ben gegaan voor de door hun aangeboden voetpomp.
Echter nu na het opzetten ben ik er wel achter. Ik wil een elektrische pomp
Ik zag deze van Xiaomi https://www.techpunt.nl/n...ic-air-compressor-1s.html Alleen weet ik niet of dit voldoende is voor de 220...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Die heb ik, fijn ding maar nee, niet kopen om je tent op te blazen.Touchdomex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:20:
Ik heb sinds enkele dagen een Karsten 220![]()
Echter nu na het opzetten ben ik er wel achter. Ik wil een elektrische pompMeer luiheid meer goed.
Dit ding is bedoeld voor kleine volumes op hoge druk zoals een autoband, fietsband en incidenteel een zwembandje ofzo. Je hebt een ander soort pompje nodig.
Edit: ik bekijk nu even de handleiding van Karsten. 3,5 bar is nog best wel wat. Ik weet niet hoeveel liter het is maar dat gaat met die Xiaomi best even duren.
[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 03-07-2023 10:45 ]
Dit voor kleine dingen, niet voor een tent.Touchdomex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:20:
Echter nu na het opzetten ben ik er wel achter. Ik wil een elektrische pompMeer luiheid meer goed.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Voor een zitbal opblazen had ik al 2 acculadingen nodig met die pomp. Schiet met een tent dus dan niet echt op. Daarnaast duurt het ook vrij lang, want echt snel pompt die de lucht er niet in.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Neuh las dat de accu voor net iets meer dan 2 ladingen van een band van 0 naar 2.2bar op een 16 inch velg was. Dus begon te twijfelen.Cheesy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:43:
[...]
Die heb ik, fijn ding maar nee, niet kopen om je tent op te blazen.
Dit ding is bedoeld voor kleine volumes op hoge druk zoals een autoband, fietsband en incidenteel een zwembandje ofzo. Je hebt een ander soort pompje nodig.
Edit: ik bekijk nu even de handleiding van Karsten. 3,5 bar is nog best wel wat. Ik weet niet hoeveel liter het is maar dat gaat met die Xiaomi best even duren.
Vermoedelijk als zoiets niet werkt wordt het een grotere halen maar dan kom je in het gebied van elektrische gereedschap zoals eentje van makita maar dan moet ik direct ook mijn keuze maken voor elektrisch gereedschap ecosysteem…
Tijd maakt mij weinig uit. Ben nu ook al lang bezig
[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 03-07-2023 11:02 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik heb onlangs voor luchtbedden een draagbaar pompje van Flextail besteld, en dat ding doet het perfect. Ze hebben ook wat zwaardere modellen voor sups en opblaasboten. Misschien is dat wat? Geen idee wat voor druk een tent nodig heeft. zie: https://www.flextail.com/products
3.5bar. De sterkste daar gaat tot 20PSI. Snelle google geeft mij dat het 1.3bar is max. Dat komt nauwelijks in de buurt.Case schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:06:
Ik heb onlangs voor luchtbedden een draagbaar pompje van Flextail besteld, en dat ding doet het perfect. Ze hebben ook wat zwaardere modellen voor sups en opblaasboten. Misschien is dat wat? Geen idee wat voor druk een tent nodig heeft. zie: https://www.flextail.com/products
Ja ze zijn lomp maar dat maakt het ook fijn
Ik heb zelf een T-Max compressor op 12v om mijn Karsten 350 op te pompen. Een beetje snel is met een compressor wel fijn, ze maken wel wat geluid en dat wil je toch tot een minimum beperken.Touchdomex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:20:
Ik heb dit model: https://4x4shopvervoort.b...-4x4-draagbare-compressor
Dit zou ook een mooi alternatief zijn.
https://www.hbm-machines....ssor-160-liter-per-minuut
Vrienden van ons hebben deze:
https://www.obelink.nl/bo...e-pomp-8712013071893.html
Blazen er hun festival decathlon tent mee op, dat werkt prima. Ziet er qua maat hetzelfde uit als de karsten.
https://www.obelink.nl/bo...e-pomp-8712013071893.html
Blazen er hun festival decathlon tent mee op, dat werkt prima. Ziet er qua maat hetzelfde uit als de karsten.
Dan moet ik altijd ook een autoaccu hebben in het bos en dat is ook niet altijd zo jammer genoegJanB schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Ik heb zelf een T-Max compressor op 12v om mijn Karsten 350 op te pompen. Een beetje snel is met een compressor wel fijn, ze maken wel wat geluid en dat wil je toch tot een minimum beperken.
Ik heb dit model: https://4x4shopvervoort.b...-4x4-draagbare-compressor
Dit zou ook een mooi alternatief zijn.
https://www.hbm-machines....ssor-160-liter-per-minuut
Al is die HBM wel een mooie optie denk ik. Alleen op eigen accu is wel prettiger...
Een Holtkamper Flyer is wel in je eentje op te zetten (mits je de keuken thuislaat - die is niet handig om in je eentje van de dissel te tillen). De kleinere modellen waarschijnlijk ook (maar daar heb ik geen ervaring mee).aReaRe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:45:
[...]
Je moet ook naar de gebruiker kijken en in mijn eentje ga ik nooit een klapkar opzetten
Stap 1: ontgrendelen
Stap 2: gebruik de ingebouwde hefboom om de kap 180 graden naar beneden te draaien - tent komt automatisch mee
Stap 3: schuif de bedbak boven de dissel uit - tweede helft van de tent komt mee. Als je de bak helemaal hebt uitgetrokken, klikt hij vast met palletjes. De hele tent staat dan al op spanning
Stap 4: leg het grondzeil van de voortent haringvast op zijn plek
Stap 5: vouw het frame van de voortent uit (scharnieren met vergrendeling, geen bouwpakket dus)
Step 6: de luifel ligt op de hoofdtent en zit aan één kant vast aan de hoofdtent. Pak een hoek van de luifel en trek die in één beweging van "het dak" af. Doe hetzelfde met de andere hoek
Stap 7: drapeer de luifel over het zojuist uitgevouwen frame en zet vast met haringen. Er gaan twee scheerlijnen aan het frame.
Eventueel kun je de losse voorwand en deur in de luifel risten om er een water/winddichte voortent van de maken.
Al met al een half uurtje werk. Kan in een kwartier als je geoefend bent. In 7 minuten als je met z'n tweeën en beiden geoefend bent.
Voor inklappen is hulp wel handig - de klep uit stap 2 is zwaar om dicht te klappen en de palletjes uit stap 3 moet je indrukken om de bak weer in te schuiven - dat is handiger met z'n tweeën. Maar het zou wel in je eentje kunnen als je wat spieren hebt.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Vergis je er niet in, in de hoeveelheid energie die nodig is. Deze compressors hebben niet voor niets krokodilleklemmen aan de kabels, je moet ze rechtstreeks op de accu aansluiten en de motor van de auto laten draaien.Touchdomex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Dan moet ik altijd ook een autoaccu hebben in het bos en dat is ook niet altijd zo jammer genoegIk sta vrij weinig op campings dus die herrie is niet een ramp. Alleen merk dat hij meer lucht moet hebben als ik had gedacht. Valt tegen.
Al is die HBM wel een mooie optie denk ik. Alleen op eigen accu is wel prettiger...
Een andere optie die misschien interessant is, is een duikfles. Ik weet niet of die er in een compact, handzaam formaat zijn, met voldoende inhoud.
huren, kopen, wat is relatief betaalbaar? Dit is het kampeerforum heThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:00:
Iemand nog een adresje voor relatief betaalbare e-bakfietsen in regio Schin op Geul/Valkenburg?
Hi Ha Hopjesvla
Haha. Je hebt gelijk. Aangezien we naar camping Vinkenhof in Schin op Geul gaan vond ik het hier nog net passen.Hopjesvla79 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:38:
[...]
huren, kopen, wat is relatief betaalbaar? Dit is het kampeerforum he
Betreft huur.
Vond een bakfiets voor €495/10 dagen. Vind ik veel geld, maar misschien is het wel een normale prijs..
Proest! € 1500,- per maand! Ook al was het de gangbare prijs, dan nog vind ik het belachelijk en zou ik iets anders verzinnen.ThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:45:
[...]
Haha. Je hebt gelijk. Aangezien we naar camping Vinkenhof in Schin op Geul gaan vond ik het hier nog net passen.
Betreft huur.
Vond een bakfiets voor €495/10 dagen. Vind ik veel geld, maar misschien is het wel een normale prijs..
De enige echte
Waarom een bakfiets is dan direct mijn vraagThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:00:
Iemand nog een adresje voor relatief betaalbare e-bakfietsen in regio Schin op Geul/Valkenburg?
Vrouwlief ziet het niet zitten om met de kleine man in een fietskar achter de racefiets rond te trekken (ik wel), nu even alternatieve opties aan het verkennen. Maar met deze prijzen weet ik wel wie er als winnaar over de treep komt.
Ik gebruik deze voor ons luchtbed:Touchdomex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:20:
https://www.dewalt.nl/pro...nder-acculader?tid=572726
Werkt zowel op 12 volt van de auto als op een Dewalt 18 volt batterij. Ik heb hem in de auto liggen zonder accu voor als ik hem nodig heb voor de banden. En als we gaan kamperen stop ik er een accu in.
Hou oud is de kleine man? Gewone fiets met kinderzitje geen optie?ThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:45:
[...]
Vrouwlief ziet het niet zitten om met de kleine man in een fietskar achter de racefiets rond te trekken (ik wel), nu even alternatieve opties aan het verkennen. Maar met deze prijzen weet ik wel wie er als winnaar over de treep komt.
Ik zie wel veel Municipal campings via deze site: https://opencampingmap.org/en/#11/47.9143/5.0520/0/1/befHopjesvla79 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:56:
Er zitten nog een paar bugs in de maps, de maker roept op om mee te helpen deze op te lossen!
Unfortunately this data does still need some work. However the availability of this map will hopefully help to improve it.
Fortunately anybody can help doing this!
Just click at the bugs bar of your favourite campsite and add the missing features using one of the edit buttons.
Even armchair mappers can help a lot, as many of the missing features can often be found using your favourite search engine because most campsites have their own website.
Information about campsite tagging can be found on the OpenStreetMap Wiki.
Met de trein ? Bakfietsen en fietskarren mogen officieel wel niet, maar ik ken genoeg mensen die met de trein met fiets en fietskar reizen. En die krijgen daar nooit commentaar op...ThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:45:
[...]
Haha. Je hebt gelijk. Aangezien we naar camping Vinkenhof in Schin op Geul gaan vond ik het hier nog net passen.
Betreft huur.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze de binnentent idd op een gegeven moment zwart hebben gemaakt. Wellicht de Wit in Schijndel even bellen wat een nieuwe binnentent kost tegenwoordig? Is hun huismerk, kost wellicht niet heel veel aangezien ze hun “fout” in nieuwere modellen gefixt hebben.Badderbeest schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:48:
[...]
Bij onze Bardani's (Airwolf 180TC en Royal Prestige 460RSC)is de binnentent zwart van kleur. Bij de Airwolf 340TC niet dan? Als die daar beige is zou ik zwarte textielverf kopen en de binnentent daar eens lekker indompelen. In een paar verfbeurten verschiet hij vast naar iets dat doorkan voor zwart.
https://www.bol.com/nl/nl...6xykLJ3wcwXoaAtPWEALw_wcB
Dank voor de uitgebreide uitleg.Heroic_Nonsense schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:58:
[...]
Een Holtkamper Flyer is wel in je eentje op te zetten (mits je de keuken thuislaat - die is niet handig om in je eentje van de dissel te tillen). De kleinere modellen waarschijnlijk ook (maar daar heb ik geen ervaring mee).
Stap 1: ontgrendelen
Stap 2: gebruik de ingebouwde hefboom om de kap 180 graden naar beneden te draaien - tent komt automatisch mee
Stap 3: schuif de bedbak boven de dissel uit - tweede helft van de tent komt mee. Als je de bak helemaal hebt uitgetrokken, klikt hij vast met palletjes. De hele tent staat dan al op spanning
Stap 4: leg het grondzeil van de voortent haringvast op zijn plek
Stap 5: vouw het frame van de voortent uit (scharnieren met vergrendeling, geen bouwpakket dus)
Step 6: de luifel ligt op de hoofdtent en zit aan één kant vast aan de hoofdtent. Pak een hoek van de luifel en trek die in één beweging van "het dak" af. Doe hetzelfde met de andere hoek
Stap 7: drapeer de luifel over het zojuist uitgevouwen frame en zet vast met haringen. Er gaan twee scheerlijnen aan het frame.
Eventueel kun je de losse voorwand en deur in de luifel risten om er een water/winddichte voortent van de maken.
Al met al een half uurtje werk. Kan in een kwartier als je geoefend bent. In 7 minuten als je met z'n tweeën en beiden geoefend bent.
Voor inklappen is hulp wel handig - de klep uit stap 2 is zwaar om dicht te klappen en de palletjes uit stap 3 moet je indrukken om de bak weer in te schuiven - dat is handiger met z'n tweeën. Maar het zou wel in je eentje kunnen als je wat spieren hebt.
Ik stopte met lezen bij het keuken van dissel aftillen en bij het afbreken stap 2
Dus is een klapkar niet geschikt voor solo kampeerders (ook solo ouders met kids doel ik op)
Ik ben inmiddels zeer tevreden over mijn caravan Caravelair
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Leuke camping, ik hoop dat je het droog houdtThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:45:
[...]
Betreft huur.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Belachelijke prijzen, huur je een auto voor.ThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:45:
[...]
Betreft huur.
Ik ga volgende week naar Schinnen, Krekelberg,neem racefiets mee achterop
Tegen die tijd ongeveer 7 maand oud. Hij is vrij sterk zegt men, maar zelfstandig zitten gaat nog niet. Nog even flink oefenen de komende weken zodat een fietszitje wel een optie is! Anders zal het vermoedelijk toch de fietskar worden..JaMaaT schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:53:
[...]
Hou oud is de kleine man? Gewone fiets met kinderzitje geen optie?
offtopic:ThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:10:
[...]
Tegen die tijd ongeveer 7 maand oud. Hij is vrij sterk zegt men, maar zelfstandig zitten gaat nog niet. Nog even flink oefenen de komende weken zodat een fietszitje wel een optie is! Anders zal het vermoedelijk toch de fietskar worden..
Als je nog geen kar hebt en er 1 gaat aanschaffen, overweeg of je voor nu een 1 kind kar neemt (als meerdere kinderen nog een optie is). en verkoop die 1-kind kar als je een 2-kind kar wilt. Een 2-kind kar heeft zoveel luchtweerstand, je trapt jezelf de pleuris (kan ik uit ervaring vertellen) als je heuvels ingaat. En 1-kind kar is natuurlijk smaller, wat op toeristische plekjes een groot voordeel is. En je kan je kinderwagen thuislaten (als die al mee zou komen).
(ik had een partner die wilde juist niet in zo'n tweewieler bakfiets, dus moest er zo'n driewieler ding komen, want die valt niet om
7 maanden oud in een stoeltje kan misschien wel. Maar zeer zeker niet lang, dat is te vermoeiend. In een kar kan ie slapen en is ie beschermd tegen de elementen. Ik zeg: kar. (1-kind variant
[ Voor 9% gewijzigd door Adam1980 op 03-07-2023 20:39 ]
Het ligt wel erg aan welke klapkar je kiest, er bestaan er volgens mij best wel die solo eenvoudiger op te zetten zijn dan de voortent van een caravelair. Maar ook veel die een stuk bewerkelijker zijn. Al kan ik zelf ook solo een De Waard Albatros opzetten, dus wellicht kijk ik er iets anders naar...aReaRe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:00:
[...]
Dank voor de uitgebreide uitleg.
Ik stopte met lezen bij het keuken van dissel aftillen en bij het afbreken stap 2
Dus is een klapkar niet geschikt voor solo kampeerders (ook solo ouders met kids doel ik op)
Ik ben inmiddels zeer tevreden over mijn caravan Caravelair
Ik had een een Karsten tent 260 (zie ook in dit topic), en op de Caravelair heb ik een Thule Omnistor 6300 als luifel (met zij- en voorwanden van Thule kan ik een voortent creëren).jurjen_g schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:50:
[...]
Het ligt wel erg aan welke klapkar je kiest, er bestaan er volgens mij best wel die solo eenvoudiger op te zetten zijn dan de voortent van een caravelair. Maar ook veel die een stuk bewerkelijker zijn. Al kan ik zelf ook solo een De Waard Albatros opzetten, dus wellicht kijk ik er iets anders naar...
Keuze is reeds gemaaklt.
Dat hele solo opzetten bij de vouwwagens wordt ook wel enorm overtrokken. De genoemde holtkamper is wellicht súper eenvoudig, maar een grotere Jamet kan ook prima in je eentje opgezet worden. Ik maakte me daar eerst ook best druk om (net een Jamet Louisiana gekocht uit '14). Afgelopen weekend heb ik 'm zelf opgezet in een kleine 2 uur, dan staat de bak, de voortent en hangt de binnentent en het ondertentje erin. In de tussentijd waren er ook wat buren langs geweest om een praatje te maken. Afspannen en inrichten moest toen natuurlijk nog wel gebeuren. Afbreken heb ik dan wel met z'n twee-en gedaan, maar ik vermoed dat dat ook maximaal 2 uur werk is.jurjen_g schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:50:
[...]
Het ligt wel erg aan welke klapkar je kiest, er bestaan er volgens mij best wel die solo eenvoudiger op te zetten zijn dan de voortent van een caravelair. Maar ook veel die een stuk bewerkelijker zijn. Al kan ik zelf ook solo een De Waard Albatros opzetten, dus wellicht kijk ik er iets anders naar...
Enige lastige punten:
- Het op het veld zetten van de kar zelf ('t is toch wel een boel gewicht)
- Bij het afbreken het opvouwen van de verschillende tentdelen. Dat gaat allemaal net wat strakker met z'n tweetjes.
Oké ik was 'fris' zondagmorgen

Dance with the stars
Dat weet ik wel zeker, ik ga er ondertussen al vanuit dat ik vrijwel alles zelf op- en afbreek bij aankomst en vertrek, scheelt een boel ergernissen en je kan ook nog eens lekker doorgaan als er geen kinderen voor je voeten lopenrobbierzz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:45:
[...]
Oké ik was 'fris' zondagmorgen, en had inderdaad niet net een paar honderd kilometer gereden. Ik wilde het vooral zeker weten omdat we met de kids van 5 maanden en 5 jaar op vakantie gaan en ik verwacht dat vrouwlief haar handen vol heeft aan de twee draken bij aankomst
.
Alleen bij het in- en uitrollen van de (caravan) zakluifel bieden 2 paar handen een meerwaarde.
Zie ondertitel
Of misschien simpelweg accepteren dat sinds de komst van de kleine de vakanties iets anders zullen zijn?ThijsM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:10:
[...]
Tegen die tijd ongeveer 7 maand oud. Hij is vrij sterk zegt men, maar zelfstandig zitten gaat nog niet. Nog even flink oefenen de komende weken zodat een fietszitje wel een optie is! Anders zal het vermoedelijk toch de fietskar worden..
Kinderen mogen sowieso pas op de fiets als de nek stevig genoeg is en dat is over het algemeen na 9 maanden (bron: https://www.anwb.nl/fiets...ilig-fietsen-met-kinderen). Absurd om dan te denken dat je nu alvast kunt gaan "trainen" of "oefenen", je speelt met de gezondheid van je kind.
Een fietskar of bakfiets heb ik ook zo mijn bedenkingen mijn. Het kan prima, maar vereist wel aanpassingen in de bak. En dan nog moet je je moet afvragen of het goed én leuk is voor een kind om hele dagen te moeten hobbelen in zo'n bak.
Maar goed, moet je verder zelf weten. Wij zijn bewust het eerste jaar naar een Landal park gegaan om daar van alle gemakken voorzien lekker te kunnen genieten. Dagje op de fiets, dagje naar het zwembad, dagje thuis, dagje wandelen, etc. Het jaar erna zijn we "gewoon' weer met de caravan op pad gegaan. Maar dat zijn wij en vonden wij de beste oplossing op dat moment.
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 04-07-2023 10:13 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
@robbierzz de tijd die je erover doet zal altijd een discussie blijven, want wat de één klaar noemt is voor de ander helemaal niet klaar. En de één wil graag doorwerken en snel zitten en de ander vind het lekker rustig uitspreiden juist veel fijner. Blijft ook een beetje persoonlijke voorkeur.
Er zijn wel verschillen in wat je echt in je eentje kúnt opzetten. Een caravan in je eentje was voor veel mensen niet te doen tot de mover werd uitgevonden, tenzij ze wel goed konden sturen met een combinatie. En sommige tenten of vouwwagens zijn ook gewoon écht onhandig in je eentje of vereisen bij bepaalde handelingen gewoon een tweede setje handen anders gaan dingen stuk.
Onze vouwwagen is redelijk ontworpen op makkelijk in je eentje kunnen doen. Dat moet ik zelfs grotendeels doen aangezien mijn eega niet onthoudt hoe het allemaal precies werkt en dan is het vaak sneller om het gewoon zelf te doen dan welke vakantie opnieuw uitleggen. En als de basistent dan grotendeels staat (dat gaat erg snel) dan gaat zij gewoon met inrichting en losse dingen aan de slag en daar scheelt het weer tijd. Samen doen op een andere manier zeg maar.
Er zijn wel verschillen in wat je echt in je eentje kúnt opzetten. Een caravan in je eentje was voor veel mensen niet te doen tot de mover werd uitgevonden, tenzij ze wel goed konden sturen met een combinatie. En sommige tenten of vouwwagens zijn ook gewoon écht onhandig in je eentje of vereisen bij bepaalde handelingen gewoon een tweede setje handen anders gaan dingen stuk.
Onze vouwwagen is redelijk ontworpen op makkelijk in je eentje kunnen doen. Dat moet ik zelfs grotendeels doen aangezien mijn eega niet onthoudt hoe het allemaal precies werkt en dan is het vaak sneller om het gewoon zelf te doen dan welke vakantie opnieuw uitleggen. En als de basistent dan grotendeels staat (dat gaat erg snel) dan gaat zij gewoon met inrichting en losse dingen aan de slag en daar scheelt het weer tijd. Samen doen op een andere manier zeg maar.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij windstil zet ik de caravan (+ voortent) prima alleen op, maar toch wel fijn als een extra paar handen hebt. Meestal betrek ik de kinderen ook in het opzetten en afbreken, mits ze daar zit in in hebben. Ze zeggen nog verbazingwekkend vaak ja of komen er uit zichzelf mee. De meeste dingen gaan we sneller samen zoals aankoppelen, al is een achteruitrijcamera nog fijner.
Solo camperen is best te doen, zeker als je durft te vragen (hoeft meestal niet eens vaak bied men het aan) de tent zelf opzetten is vaak ook wel te doen. bagage wagen met tent kan ook nog. het is niet alsof oudere van dagen/zwangere een ongewoon verschijnsel is..
Baby/peuter kan je vaak nog wel in de maxi-cosi of camping bedje in de schaduw zetten. ff een timer op je telefoon zodat je niet het kind vergeet .. en 99% kan je vaak dingen zelf het zijn kleine handelingen waarbij je een extra handje nodig hebt ofzo ..
de 2 kind variant die ik had was net te breed, ik zou een winkelwagen buitenmaat aanhouden, het is dat we vaak met de breedte een uitdaging hadden, maar de aanhanger = ook wandel wagen (voorwiel monteren) en je kan dus kind laten zitten en eventueel wat boodschappen eraan hangen als je creatief bent.
Baby/peuter kan je vaak nog wel in de maxi-cosi of camping bedje in de schaduw zetten. ff een timer op je telefoon zodat je niet het kind vergeet .. en 99% kan je vaak dingen zelf het zijn kleine handelingen waarbij je een extra handje nodig hebt ofzo ..
ik zou niet voor bakfiets dingus gaan maar aanhang model ..Adam1980 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:24:
[...]
offtopic:
Als je nog geen kar hebt en er 1 gaat aanschaffen, overweeg of je voor nu een 1 kind kar neemt (als meerdere kinderen nog een optie is). en verkoop die 1-kind kar als je een 2-kind kar wilt. Een 2-kind kar heeft zoveel luchtweerstand, je trapt jezelf de pleuris (kan ik uit ervaring vertellen) als je heuvels ingaat. En 1-kind kar is natuurlijk smaller, wat op toeristische plekjes een groot voordeel is. En je kan je kinderwagen thuislaten (als die al mee zou komen).
(ik had een partner die wilde juist niet in zo'n tweewieler bakfiets, dus moest er zo'n driewieler ding komen, want die valt niet om)
7 maanden oud in een stoeltje kan misschien wel. Maar zeer zeker niet lang, dat is te vermoeiend. In een kar kan ie slapen en is ie beschermd tegen de elementen. Ik zeg: kar. (1-kind variant)
de 2 kind variant die ik had was net te breed, ik zou een winkelwagen buitenmaat aanhouden, het is dat we vaak met de breedte een uitdaging hadden, maar de aanhanger = ook wandel wagen (voorwiel monteren) en je kan dus kind laten zitten en eventueel wat boodschappen eraan hangen als je creatief bent.
Tja vanalles
Baby in een fietskar (met vering is natuurlijk meer comfort) of auto vervoeren maakt niet uit voor de gezondheid (van de rug). Als ze maar maximaal de tijd in de maxicosi of babyschaal doorbrengen die hoort bij hun leeftijd. Wel ligt de baby in een fietskar in de buitenlucht en dat slaapt over het algemeen beter (mits acceptabele temperatuur).Drardollan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:12:
Een fietskar of bakfiets heb ik ook zo mijn bedenkingen mijn. Het kan prima, maar vereist wel aanpassingen in de bak. En dan nog moet je je moet afvragen of het goed én leuk is voor een kind om hele dagen te moeten hobbelen in zo'n bak.
Ik heb een fietskar in de heuvels. Je trapt je sowieso de pleuris, of het nu 1 of 2-kind kar is. Ik vind het een uitkomst, je hebt meteen de kinderwagen mee en het fietst heel comfortabel. Ja het is zwaarder, maar prima te doen.Adam1980 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:24:
[...]
offtopic:
(ik had een partner die wilde juist niet in zo'n tweewieler bakfiets, dus moest er zo'n driewieler ding komen, want die valt niet om)
7 maanden oud in een stoeltje kan misschien wel. Maar zeer zeker niet lang, dat is te vermoeiend. In een kar kan ie slapen en is ie beschermd tegen de elementen. Ik zeg: kar. (1-kind variant)
Dat het kan betekent niet dat je het moet doen.Adam1980 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Baby in een fietskar (met vering is natuurlijk meer comfort) of auto vervoeren maakt niet uit voor de gezondheid (van de rug). Als ze maar maximaal de tijd in de maxicosi of babyschaal doorbrengen die hoort bij hun leeftijd. Wel ligt de baby in een fietskar in de buitenlucht en dat slaapt over het algemeen beter (mits acceptabele temperatuur).
Aangeraden wordt om een baby maximaal 1 uur in een dergelijke schaal/maxicosi te hebben zitten en dan maximaal 2 uur per dag. Slapen er in wordt ook afgeraden. Bron: https://www.oudersvannu.n...in-een-maxi-cosi~3d4de504
Noem mij maar een zeikerd, maar ik vind een fietsvakantie niet geschikt voor een kind van 7 maanden. Mijn inziens zoek je onnodig risico's op als ouder. Het hoort nu eenmaal bij het worden van ouder dat je sommige dingen, meestal tijdelijk, anders moet doen. Gelukkig worden kinderen sneller groot dan je met je ogen kan knipperen, voor je het weet zitten ze op de middelbare, en komen er in de loop der tijd weer voldoende kansen om lekker te doen wat je hebt moeten laten liggen.
Alleen lukt mij ook wel, maar het is soms wel onhandig. Als ik het alleen doen moet ik behoorlijk veel scheerlijnen zetten is mijn ervaring, een paar extra handen is dan inderdaad erg fijn.Deveon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:49:
Bij windstil zet ik de caravan (+ voortent) prima alleen op, maar toch wel fijn als een extra paar handen hebt. Meestal betrek ik de kinderen ook in het opzetten en afbreken, mits ze daar zit in in hebben. Ze zeggen nog verbazingwekkend vaak ja of komen er uit zichzelf mee.
Die van mij liggen liever direct in het zwembad
Mover FTWDe meeste dingen gaan we sneller samen zoals aankoppelen, al is een achteruitrijcamera nog fijner.
Zullen we die over kindervervoer maar even buiten het kampeertopic houden? Voor discussies over keuzes in de opvoeding en je leven als verse ouder hebben we al genoeg topics.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het hangt ook wel een beetje van het terrein gaf. M'n vouwwagen duw ik zelf lachend via de stoep mijn eigen oprit op, maar laatst was mijn plek op zo'n heuveltje en had ik ook geen ruimte om met de auto te steken dus dan zijn wat extra handjes best wel fijn.Drardollan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Alleen lukt mij ook wel, maar het is soms wel onhandig. Als ik het alleen doen moet ik behoorlijk veel scheerlijnen zetten is mijn ervaring, een paar extra handen is dan inderdaad erg fijn.
Die van mij liggen liever direct in het zwembad![]()
[...]
Mover FTW
Zeiss Distagon 21 f/2.8
* aReaRe aait zijn moverGonadan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Het hangt ook wel een beetje van het terrein gaf. M'n vouwwagen duw ik zelf lachend via de stoep mijn eigen oprit op, maar laatst was mijn plek op zo'n heuveltje en had ik ook geen ruimte om met de auto te steken dus dan zijn wat extra handjes best wel fijn.
Lekker achteruit de caravan op de moeilijkste inparkeren zonder een drupje zweet / overbelaste spieren
Tip, ga niet in een uitermate nat voorseizoen proberen je caravan met de mover op zijn plek te krijgenaReaRe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:32:
[...]
* aReaRe aait zijn mover
Lekker achteruit de caravan op de moeilijkste inparkeren zonder een drupje zweet / overbelaste spieren.
Ik heb dit voorseizoen iedereen zien vastlopen van 1 april tot begin mei, niemand kreeg hem zonder auto die op het pad bleef of zonder trekker op zijn plek

Eruit was eind juni gelukkig geen probleem meer, lekker karren met het spulleke!
Ik druk wel op knopjes, nog veel makkelijkerGonadan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Het hangt ook wel een beetje van het terrein gaf. M'n vouwwagen duw ik zelf lachend via de stoep mijn eigen oprit op, maar laatst was mijn plek op zo'n heuveltje en had ik ook geen ruimte om met de auto te steken dus dan zijn wat extra handjes best wel fijn.
Thuisblijvers hebben altijd ongelijk. Dus als je thuis blijft want het zou weleens slecht weer kunnen zijn dan heb je het mooi mis. Het is zelden echt lang pestweer in de zomerperiodemv_ak schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:17:
@Drardollan heeft zo'n mover wel genoeg koppel om de wielen dan een beetje lekker in te graven?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat niet, maar de aandrijfrollen kunnen slippen bij een semi-automaat als je die niet voldoende aandrukt met gereedschap. Bij een vol automaat gaat dit anders , sensoren / tasters merken of de aandrijfrollen voldoende druk hebben op de band.Gonadan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:13:
@Drardollan heeft zo'n mover wel genoeg koppel om de wielen dan een beetje lekker in te graven?
Als de grond drassig is (of zanderig) dan gaat de hele boel slippen en graaft ie je zo tot de assen inGonadan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:13:
Geloof mij, met genoeg modder is het totaal irrelevant of je aandrijfrollen er voldoende of niet voldoende tegenaan zitten. Geen enkele mover overleefde de zooi die ze dit jaar gras pleegde te noemen. De trekker heeft overuren gedraaidaReaRe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:23:
[...]
Dat niet, maar de aandrijfrollen kunnen slippen bij een semi-automaat als je die niet voldoende aandrukt met gereedschap. Bij een vol automaat gaat dit anders , sensoren / tasters merken of de aandrijfrollen voldoende druk hebben op de band.

De rollen op de banden waren niet hetgeen wat slipte.
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 04-07-2023 16:32 ]
Achteruit lukt ook wel met de auto, voorruit inparkeren zonder mover is pas echt een uitdaging.aReaRe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:32:
[...]
* aReaRe aait zijn mover
Lekker achteruit de caravan op de moeilijkste inparkeren zonder een drupje zweet / overbelaste spieren.
KIP Compact of Eriba nemen, dan is het een makkieDeveon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Achteruit lukt ook wel met de auto, voorruit inparkeren zonder mover is pas echt een uitdaging.
Nou fijn, informeer je even bij je dealer of de camper nog in de productielijn zit van juli, is het al doorgeschoven naar oktober.. na 3 maanden wachten zijn we dus nog helemaal nergens en moeten we nog minimaal 3 maanden wachten.. En op deze manier zie ik het nog wel verder verschuiven.
Doei kampeer seizoen 2023..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Bummer op de camping: het (ingebouwde) kogelventiel van mijn Campingazfles die ik gebruik voor mijn Barbecue werkt niet goed meer. Normaalgesproken kun je de drukregelaar losdraaien en ontsnapt er niet of nauwelijks gas. Zojuist schroefde ik de drukregelaar er vanaf om de fles weer op te ruimen, maar nu bleef het gas stromen. Ik laat de drukregelaar er nu maar op zitten, dan is er volgens mij weinig aan de hand. Er zit geloof ik ook niet heel erg veel gas meer in de fles, wellicht dat daardoor het kogelventiel niet meer werkt? Maar toch zit het me niet lekker, dat ik zo morgen weer op weg moet.

[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 04-07-2023 20:40 ]
Da's een flinke tegenvaller.TgR_KILLER schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:20:
Nou fijn, informeer je even bij je dealer of de camper nog in de productielijn zit van juli, is het al doorgeschoven naar oktober.. na 3 maanden wachten zijn we dus nog helemaal nergens en moeten we nog minimaal 3 maanden wachten.. En op deze manier zie ik het nog wel verder verschuiven.

Kun je dealer niet onder druk zetten dat hij een kampeermiddel ter beschikking stelt?
Je hebt immers je caravan verkocht met de gedachte dat je met de nieuwe camper op vakantie kon gaan.
Sowieso een slechte zaak dat de dealer je zelf niet op de hoogte houdt als de afleverdatum zover naar achteren verplaatst wordt.
@Yukkie Heb ik ook een keer gehad, na het opnieuw opdraaien van de drukregelaar was het bij de volgende keer weer afschroeven weer oke. Is de moeite waard om even te proberen
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
@ralpje al een paar keer gedaan inderdaad, helaas zonder succes. Misschien dan een beetje gerammel morgen onderweg helpt.
Maak @Bommes nu niet jaloers...aReaRe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:32:
[...]
* aReaRe aait zijn mover

https://www.makita.nl/art...p181z-18-v-luchtpomp.htmlTouchdomex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:20:
Ideale compressor voor al het zware werk. Gewoon op een 18v makita accu. Gaat tot 11 bar. Zit standaard in de camper bij ons.
Je fles opnieuw laten vullen is een stuk goedkoper dan een afgebrande auto of caravan.Leipo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:16:
Als er niet heel veel in zit zou ik de gasfles gewoon geheel leeg laten lopen

Dat is dus het type wat wel geschikt is voor banden en dergelijke maar absoluut niet voor grote volumes, daar heb je een ander soort pomp voor nodig.pirke schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:33:
[...]
https://www.makita.nl/art...p181z-18-v-luchtpomp.html
Ideale compressor voor al het zware werk. Gewoon op een 18v makita accu. Gaat tot 11 bar.
De Makita doet 12 l/min en mag maar zo'n vijf minuten continu draaien. Reken maar uit hoeveel liter je moet pompen om alle buizen van je tent op de juiste druk te krijgen. Dan kom je op een pomp die minder druk aan kan maar wel meer liters per minuut verplaatst.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dus wij gingen gisteren voor een weekje glamping. Type dit nu vanuit m’n eigen bed thuis. We zaten gelukkig niet ver van huis (45min) maar dit doen we dus ook voorlopig niet meer.
Als compromis voor altijd maar die hele auto en dakkoffer vol knallen voor 3 tot 5 dagen kamperen, hadden we gedacht met onze zoon (18 maanden) te gaan glampen, waar we eerder al 3 keer met hem zijn gaan kamperen.
Valt toch vies tegen.
Als je zelf gaat kamperen heb je altijd je eigen spullen mee. Vrouwlief voelde de dekens vd glamping tent na 1 nacht alweer kriebelen. Er was een ‘twee persoons bed’ met twee aparte bodems, matrassen en dekens terwijl we thuis en in onze tent op 1 matras liggen met 1 dekbed.
Verder wat wel even wennen is: glamping tent laat meer licht door dan onze F&B tent van Quechua,
Dus al met al voelt dit het toch als net niet. Knal ik nog liever toch maar weer die auto vol. Vanwege de regen en brakke nacht gisteren, slapen we thuis. Morgen daar weer heen en dan blijven we thuis slapen totdat het er op zit. Jammer vd centen maar volgende keer gewoon weer echt kamperen.
Als compromis voor altijd maar die hele auto en dakkoffer vol knallen voor 3 tot 5 dagen kamperen, hadden we gedacht met onze zoon (18 maanden) te gaan glampen, waar we eerder al 3 keer met hem zijn gaan kamperen.
Valt toch vies tegen.
Als je zelf gaat kamperen heb je altijd je eigen spullen mee. Vrouwlief voelde de dekens vd glamping tent na 1 nacht alweer kriebelen. Er was een ‘twee persoons bed’ met twee aparte bodems, matrassen en dekens terwijl we thuis en in onze tent op 1 matras liggen met 1 dekbed.
Verder wat wel even wennen is: glamping tent laat meer licht door dan onze F&B tent van Quechua,
Dus al met al voelt dit het toch als net niet. Knal ik nog liever toch maar weer die auto vol. Vanwege de regen en brakke nacht gisteren, slapen we thuis. Morgen daar weer heen en dan blijven we thuis slapen totdat het er op zit. Jammer vd centen maar volgende keer gewoon weer echt kamperen.