[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 172 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:13
Bommes schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:56:
Zei iemand campers???
[Afbeelding]

Niks mis mee zou ik zeggen :+
Zet die stok van de luifel eens even recht :9

Wij zijn onze vakantie met Camper aan t afronden, nu 60 dagen onderweg geweest, met 2 kids (3,5 jaar + 1,5 jaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2qotRFQOlLYUdoRo8nv11c_28w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63a43lpCZxW7QT686jUl67Ic.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal 6310km afgelegd. 7 landen bezocht en vooral het mooie weer achterna gereden.

Hoogtepunten van de reis: een aantal bierbrouwerijen, Normandië WW2 en natuurlijk de ervaring met onze kinderen, voordat de oudste naar school gaat. De ontwikkelingen die kinderen doormaken op zo'n reis is prachtig!

[ Voor 48% gewijzigd door Purehz op 02-06-2023 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

Purehz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Die stond recht, van voren gezien.
Maar zoals ik altijd deed: onderzijde van de stok naar binnen, richting de camper, en met een scheerlijn naar buiten.
In mijn ervaring de meeste wind vaste oplossing.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Bommes schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:05:
[...]

Maar zoals ik altijd deed: onderzijde van de stok naar binnen, richting de camper, en met een scheerlijn naar buiten.
Klinkt als een logische verklaring, driehoekverbinding is sterk.
Bij wind deed ik de luifel niet uit, of als ie uit was inklappen. Kleine moeite;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Laatst online: 22:18
Purehz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Wij zijn onze vakantie met Camper aan t afronden, nu 60 dagen onderweg geweest, met 2 kids (3,5 jaar + 1,5 jaar)
[Afbeelding]

Totaal 6310km afgelegd. 7 landen bezocht en vooral het mooie weer achterna gereden.

Hoogtepunten van de reis: een aantal bierbrouwerijen, Normandië WW2 en natuurlijk de ervaring met onze kinderen, voordat de oudste naar school gaat. De ontwikkelingen die kinderen doormaken op zo'n reis is prachtig!
Heel gaaf! Beetje jaloers.
Ik moet er evengoed niet aan denken om 60 dagen met m'n zoontje van 1,5 in een camper te slapen 8)7

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFDlrc-njzekpmRAbuFd5oKPPbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCkkPAkbCRQbKjkHIl4P7gwa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqOCnZGLj6ehurvYLt2n1F3VWjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu83TNF42iHael8H0SxbJEkS.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker kamperen met de camper. Niks mis met een goed bed en schone wc op wielen :)

1000x liever dit dan last hebben vd muziek of lampjes vd buren op een hutje mutje resort met luchtbedden _O-

En 's nachts is het ook echt donker, genoeg melkweg gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbkVtKoq1K0mNd5eTXrI2qHfI9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ogcsb2PofGngsLRyfHnDgHXi.jpg?f=fotoalbum_large

Of deze, verlicht door de maan met een sluitertijd van 1 minuut. Zelf zag ik helemaal niks, kostte een half uurtje om de compositie een beetje goed te krijgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqMiI4IL49P3jQ9j0tOk8qp7brw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnjn23zCYGPtXKzE9BBizspG.jpg?f=fotoalbum_large

Ach, zo lang iedereen vakantie viert zoals ie het zelf wil is alles prima toch?

Je moet alleen wild kamperen niet verwarren met wildkamperen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:05:
[...]

De stok werkt door compressie tegen te gaan, terwijl een scheerlijn trekkracht opvangt. Een driehoek bouw je met twee dezelfde krachten. Een stok en scheerlijn die samen een driehoek vormen lijkt me juist helemaal niet ideaal. Je gebruikt nu het doek zelf ook als onderdeel vd constructie: die zet je onder spanning anders zou die stok omvallen.

Beter zou zijn om die stok gewoon recht te zetten zodat de compressie kracht recht naar beneden gaat en dan twee scheerlijnen spannen (per poot): 1 schuin naar achter/zijkant, 1 schuin naar voren/zijkant. Samen met de twee scheerlijnen vd andere poot heb je een dubbele driehoek. De krachten gaan via het metaal vh uiteinde vd luifel vd ene naar de andere kant en trek je niet meer via het doek de cassette vd zijkant van je camper af. 2 stokken, luifel uiteinde en 4 scheerlijnen blijft ook met een slap doek staan.

Een beetje spanning op het doek is verder prima hoor, staat ie mooi strak van, maar poten schuin naar binnen lijkt me op de lange termijn erg slecht voor je camperwand...

Onze luifel moeten we eerst uitdraaien, daarna de schuifarmen vergrendelen (palletje omklikken) en door het doek dan een klein beetje in te draaien (zonder dat de armen weer in kunnen schuiven) trekt het doek perfect strak. Ik gebruik geen scheerlijnen verder, als het hard waait zou ik haringen in de poten kunnen steken, maar meestal draai ik m gewoon in met flinke wind ;)

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 03-06-2023 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@pirke het is in al die jaren nog niet fout gegaan.
Afgezien van 1 keer een enorme regenbui, toen onstond er een zak in het luifeldoek en was de luifel half ingeknikt van zich zelf.
Kreeg de deur van de camper bijna niet meer open :o

Maar goed dat had meer te maken met een te vlak gezette luifel.

Met flinke wind draaide ik het ding ook wel altijd in. Maar niet als we bijvoorbeeld een dagje weg gingen van de camper.
Vertrouwde dan wel een beetje op de goede afloop ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
Spykie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Heel gaaf! Beetje jaloers.
Ik moet er evengoed niet aan denken om 60 dagen met m'n zoontje van 1,5 in een camper te slapen 8)7
Wat is t ergste wat kan gebeuren? Soms houden ze elkaar een uurtje wakker.
Denk dat wij 3 nachten hadden wat drama was.. maarja daar doe je ook niks aan.
Vaak is de kleine meid 3-4x de speen kwijt, dat heb je thuis ook..

Onze kinderen sliepen voorin de alkoof, netjes in 2en gedeelt. Wij sliepen heerlijk achterin de camper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Purehz schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:10:
[...]

Onze kinderen sliepen voorin de alkoof, netjes in 2en gedeelt. Wij sliepen heerlijk achterin de camper.
Afgelopen zomer idem, 40-45 dagen, kinderen in de alkoof (3 en 5 toen nog) en wij achterin met een dichte deur ertussen. Als ze wakker zijn voordat wij eruit willen even de TV aan en we draaien ons nog een keer om :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
streamnl schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:57:
Iedereen bedankt voor de tips en het aanbod.
Ik citeer "ik ga nog liever 3X boos (en koud) naar een natte ruimte, dan 1X in de ochtend met zoiets rondlopen”. Dus... :$

En ik dacht nog wel dat ik lief en sociaal was.
Ik las ooit hier ergens over een Uribag. Heb er zelf ook een. Perfect en best discreet. Iig veel discreter dan wat genoemd is.

https://uribag.nl/

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Purehz schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:10:
[...]

Het ergste dat kan gebeuren is dat ik de hele nacht wakker lig :/. Maar dat ligt dan ook aan mij; ik ben een lichte slaper én slaap niet meer in als ik eenmaal wakker ben.

Ik ben zelfs aan het overwegen de muren tussen de kinder kamer(s) en onze slaapkamer extra te isoleren tegen geluid.

Al klinkt 'met de deur dicht' al een stuk beter dan ik voor ogen had.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Spykie schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Dat was een harde eis in de camper die we zochten. Kinderen zijn heel leuk, maar 's nachts wil ik goed slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:41
Spykie schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Het ergste dat kan gebeuren is dat ik de hele nacht wakker lig :/. Maar dat ligt dan ook aan mij; ik ben een lichte slaper én slaap niet meer in als ik eenmaal wakker ben.

Ik ben zelfs aan het overwegen de muren tussen de kinder kamer(s) en onze slaapkamer extra te isoleren tegen geluid.

Ik kan ook moeilijk in slaap komen met lawaai. Sinds een tijdje heb ik otoplastieken (oordoppen op maat) en ben er erg blij mee. Ik heb speciale voor de slapen van Alpine. Deze steken niet uit, waardoor je ook op jouw zij kunt liggen. Ze houden niet alle het geluid tegen, maar wel veel. Zelf zo veel dat ik mijn jongste dochter heb laten schrikken. Ze stond aan mijn bed tegen mij te praten. Maar ik hoorde niets, waardoor ze dacht dat ik bewusteloos was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:05
pirke schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:50:
[...]

En vouwwagens.

Die heb ik allemaal bewust weggelaten, en me beperkt tot de *echte* kampeermiddelen O-)

Wie hapt er?
pirke schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:44:
[...]

Dat was een harde eis in de camper die we zochten. Kinderen zijn heel leuk, maar 's nachts wil ik goed slapen :)
Als ik goed wil slapen, pak ik een echt kampeermiddel, zoals mijn klein eenpersoons tent en trek ik alleen de bergen in. Bijkomend voordeel is dat ik dat ik daar die brommende campers en dichtslaande deuren van die campers niet hoor :+

[ Voor 20% gewijzigd door Luuk84 op 04-06-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
psy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:29:
Kom net even kijken in dit topic naar aanleiding van de huur van een camper.

Ik zag een discussie over het rijden in een camper met buitenlangs kenteken; in pricipe is dit niet toegestaan voor ons als nederlander, maar wat ik me dan heel erg afvraag, hier in Sittard zit een héél grote camper verhuurder te weten Haffkamp. En guess what, heel veel, zo niet alle van deze campers staan op DUITS kenteken. Niet zo gek aangezien we hier slechts enkele kilometers van de grens zitten en ze zijn daar vast veel goedkoper.

Maar dat betekent dus wel dat alle nederlandse huurders in princpe in overtreding zijn.

Hoe kan dat dan? Als zelfs een officiele nederlandse verhuurder dit gewoon doet.

Overigens heb ik via Goboony gehuurd en jawel, met belgisch kenteken. Dus voor ons geldt het probleem ook ;)
Dat is geen enkel probleem als je met de camper naar het buitenland gaat. Toen wij een camper huurden vlak over de grens in Duitsland, zijn we ff naar huis gereden om de boel in te laden en te vertrekken. E bij thuiskomst heeft ie een nachtje in Nederland op de oprit gestaan alvorens we de camper terug brachten.

Een ontheffing voor BPM/BTW en dergelijke heb je pas nodig als je een camper huurt in Duitsland, en er vervolgens mee in Nederland blijft voor je vakantie.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 04-06-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
L.N. schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:13:
[...]

Sinds een tijdje heb ik otoplastieken (oordoppen op maat) en ben er erg blij mee. Ik heb speciale voor de slapen van Alpine.
Bedankt voor deze tip!
Ik ga er zeker eens naar kijken!

Ik krijg van de meeste oordopjes suizende oren (zucht..)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
FastFred schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:44:
[...]

Dat is geen enkel probleem als je met de camper naar het buitenland gaat. Toen wij een camper huurden vlak over de grens in Duitsland, zijn we ff naar huis gereden om de boel in te laden en te vertrekken. E bij thuiskomst heeft ie een nachtje in Nederland op de oprit gestaan alvorens we de camper terug brachten.

Een ontheffing voor BPM/BTW en dergelijke heb je pas nodig als je een camper huurt in Duitsland, en er vervolgens mee in Nederland blijft voor je vakantie.
Fout. Als je in Duitsland een camper huurt op Duits kenteken mag je er niet mee in Nederland rijden zonder ontheffing, ook niet 1 kilometer omdat je zo dicht bij de grens woont, ook niet voor 10 minuten even iets oppikken. Gewoon helemaal niet. Doe je dat toch en ze houden je aan dan krijg je gewoon een aanslag voor de BPM. Dat je er mee weggekomen bent is puur mazzel, maar ga aub niet verkondigen dat dat correct gedrag is.

Er is niet voor niks de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen, dat is juist voor "bij thuiskomst heeft ie een nachtje in Nederland op de oprit gestaan alvorens we de camper terug brachten". Je kan het formulier online invullen en volgens mij is het nog gratis ook. Je krijgt een bewijs dat er ontheffing is verleend en die moet je bij je hebben. Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
pirke schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:54:
[...]

Fout. Als je in Duitsland een camper huurt op Duits kenteken mag je er niet mee in Nederland rijden zonder ontheffing, ook niet 1 kilometer omdat je zo dicht bij de grens woont, ook niet voor 10 minuten even iets oppikken. Gewoon helemaal niet. Doe je dat toch en ze houden je aan dan krijg je gewoon een aanslag voor de BPM. Dat je er mee weggekomen bent is puur mazzel, maar ga aub niet verkondigen dat dat correct gedrag is.

Er is niet voor niks de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen, dat is juist voor "bij thuiskomst heeft ie een nachtje in Nederland op de oprit gestaan alvorens we de camper terug brachten". Je kan het formulier online invullen en volgens mij is het nog gratis ook. Je krijgt een bewijs dat er ontheffing is verleend en die moet je bij je hebben. Dat is alles.
Alleen is die ontheffing maar 2 weken geldig, en kan je hem 1x aanvragen.
(Tenminste dat lees ik uit de tekst)

Dan heb je bij vertrek of aankomst toch dat je zonder ontheffing rijd. Of je moet heel kort op vakantie.

Denk dat het toch een beetje gokken blijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
FRANQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 06:45:
[...]

Alleen is die ontheffing maar 2 weken geldig, en kan je hem 1x aanvragen.
(Tenminste dat lees ik uit de tekst)

Dan heb je bij vertrek of aankomst toch dat je zonder ontheffing rijd. Of je moet heel kort op vakantie.

Denk dat het toch een beetje gokken blijft.
Geen gokken, gewoon wetgeving en daar heb je je aan te houden. Je mag niet zonder ontheffing met een buitenlands kenteken in Nederland rijden. Als je in een situatie bent dat de eenmalige ontheffing van twee weken niet genoeg is moet je geen buitenlands voertuig huren.

Je mag ook geen winkeldiefstal doen, en advies om bij de zelfscankassa dat stiekem toch te doen hoort niet op dit forum thuis!

Als je met twee personen op vakantie gaat kan de ene persoon ontheffing krijgen voor de start en de andere persoon voor thuiskomst. Diegene die ontheffing heeft gekregen moet dan daadwerkelijk het voertuig besturen. Als dat teveel moeite is dan kun je altijd gewoon in Nederland een camper op Nederlands kenteken huren, zoals 99% vd Nederlanders doen die een camper huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
pirke schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:54:
[...]

Ik zeg niet dat het correct is, ik zeg dat we dat zo gedaan hebben ;)

De correcte werkwijze zou zijn om je auto vol te pakken, naar de camper verhuurder rijden, daar alles inpakken, je auto bij de verhuurder laten staan en op vakantie gaan. Of een ontheffing aanvragen voor die paar uurtjes in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Ik zeg niet dat het correct is, ik zeg dat we dat zo gedaan hebben ;)

De correcte werkwijze zou zijn om je auto vol te pakken, naar de camper verhuurder rijden, daar alles inpakken, je auto bij de verhuurder laten staan en op vakantie gaan.
En dan Nederland volledig mijden, of niet eens doorheen rijden...

Ik heb dit onderwerp trouwens kort geleden aangesneden. Ik denk dat we de @pirke-manier (Beide een ontheffing aanvragen voor verschillende periode, zodat we in ieder geval langer dan twee weken op reis kunnen.) doen, maar m'n vriendin was nog niet heel erg happig op sturen van een camper.

Maar verder nog geen actie op ondernomen.

Het wordt komend weekend mooi weer en onze baby van een paar week oud doet het goed, dus wij gaan waarschijnlijk een camping opzoeken. Al wordt het misschien wel haast té warm. Buitenzwembad staat in ieder geval op de wensenlijst... ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:41
Ik zit te kijken naar een Cadac safari chef 30 (LP / HP), heeft iemand ervaring met die dingen?
Ik had de compact aangeschaft, maar het locking mechanisme daarvan was stuk en die busjes gas gingen ook vrij snel leeg.

Ik ga dus switchen naar de normale safari chef 30, maar twijfel tussen de HP en de LP.
Hoe goed verkrijgbaar zijn die Cadac gasbussen in Europa in het algemeen? Die hebben namelijk een schroefdraad. Die Campingaz CV busjes vind je echt overal, maar die passen dan weer niet op deze fitting. Het alternatief is zo'n grotere gaspot meenemen.

Hoe moeilijk is het om gewoon één universele aansluiting te hebben voor al die gasbusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
pirke schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:29:
[...]

Geen gokken, gewoon wetgeving en daar heb je je aan te houden. Je mag niet zonder ontheffing met een buitenlands kenteken in Nederland rijden. Als je in een situatie bent dat de eenmalige ontheffing van twee weken niet genoeg is moet je geen buitenlands voertuig huren.

Je mag ook geen winkeldiefstal doen, en advies om bij de zelfscankassa dat stiekem toch te doen hoort niet op dit forum thuis!

Als je met twee personen op vakantie gaat kan de ene persoon ontheffing krijgen voor de start en de andere persoon voor thuiskomst. Diegene die ontheffing heeft gekregen moet dan daadwerkelijk het voertuig besturen. Als dat teveel moeite is dan kun je altijd gewoon in Nederland een camper op Nederlands kenteken huren, zoals 99% vd Nederlanders doen die een camper huren.
Je hoeft niet boos op mij te worden.
Ik geef geen enkel advies.

Zelf zou ik nooit zo'n camper huren met buitenlandse platen.
(sterker nog, ik zou sowieso nooit een camper of caravan huren)

Ik gaf alleen aan dat het maar 2 weken betreft, en dat het dan toch gokken word als je het toch doet.
Gokken in de letterlijke zin.

Buiten dat, denk ik dat 99% er überhaupt geen weet van heeft.
En dat de verhuurder dat ook zeker niet gaat vertellen.

Wat mij betreft mag dat bedrijf bij de belastingdienst aangegeven worden.
Die auto's staan 100% zeker op een duits bedrijf geregistreerd, dus dat bedrijf doet dit puur om de bpm en andere belastingen te onderduiken.

Erg schimmig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pirke schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:29:
[...]

Persoonlijk vind ik het meer vergelijkbaar met te hard rijden. Het mag niet, maar de pakkans is klein. Echter ben ik wel benieuwd of er ervaringen zijn met die ontheffing hiervoor aanvragen. Hoef je geen reden op te geven? De verhuurprijzen voor campers in Duitsland zijn aanzienlijk lager alleen vanwege bovenstaande heb ik de moeite nooit genomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Persoonlijk vind ik het meer vergelijkbaar met te hard rijden. Het mag niet, maar de pakkans is klein. Echter ben ik wel benieuwd of er ervaringen zijn met die ontheffing hiervoor aanvragen. Hoef je geen reden op te geven? De verhuurprijzen voor campers in Duitsland zijn aanzienlijk lager alleen vanwege bovenstaande heb ik de moeite nooit genomen.
Het verschil met te hard rijden is dat je geen aanslag van 15.000 euro krijgt, eventueel verhoogd met een boete.

Ik heb onze camper in Duitsland gekocht en zelf op Duits kenteken naar Nederland gereden. Ontheffing was zo geregeld en je hoeft geen reden op te geven. Daarna heeft ie een tijdje op de oprit gestaan en met een tijdelijk kenteken zijn we naar de RDW gereden voor de importkeuring. Daarna op het tijdelijke kenteken weer naar huis gereden, en op de oprit is hij blijven wachten tot we een definitief kenteken toegewezen kregen. Het is allemaal vrij eenvoudig, een online formuliertje invullen is niet heel spannend imho.

Over de pakkans ga ik het niet hebben, net als de pakkans bij het stelen bij de zelfscankassa.

https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/

Huisregel nummer 7: "Houd je aan de wet. Het aanzetten tot, aanmoedigen van en blijk geven van illegale activiteit zijn nadrukkelijk verboden op Tweakers."

Juist op een forum waar veel mensen meelezen en met vragen komen is het zaak dat mensen goed geïnformeerd worden over wat wel en niet mag, en hoe ze legaal datgene kunnen doen dat ze graag willen. Wat ze uiteindelijk met de informatie doen is aan henzelf.

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 05-06-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pirke schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Het verschil met te hard rijden is dat je geen aanslag van 15.000 euro krijgt, eventueel verhoogd met een boete.
Eens hoor, maar het "nadeel" van zulke hoge straffen is vaak dat ze niet zo snel opgelegd worden. Als je echter met Duitse camper in Nederland bij een ernstig ongeluk betrokken raakt waar de politie bij komt kijken dan kan je wel eens het haasje zijn, ondanks dat het misschien niet eens je schuld was. Hetzelfde hoor ik ook wel eens van partners die dat laatste stukje naar huis met de caravan rijden zonder BE waar de combinatie het wel vereist en ze dan schrikken als je zegt dat ze onverzekerd zijn bij gebrek aan geldig rijbewijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 05-06-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39
timmert26 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:46:
Ik zit te kijken naar een Cadac safari chef 30 (LP / HP), heeft iemand ervaring met die dingen?
Ik had de compact aangeschaft, maar het locking mechanisme daarvan was stuk en die busjes gas gingen ook vrij snel leeg.

Ik ga dus switchen naar de normale safari chef 30, maar twijfel tussen de HP en de LP.
Hoe goed verkrijgbaar zijn die Cadac gasbussen in Europa in het algemeen? Die hebben namelijk een schroefdraad. Die Campingaz CV busjes vind je echt overal, maar die passen dan weer niet op deze fitting. Het alternatief is zo'n grotere gaspot meenemen.

Hoe moeilijk is het om gewoon één universele aansluiting te hebben voor al die gasbusjes.
Tot nu toe geen problemen gehad met vinden van Blikjes met schroefdraad, en417. Decathlon, plaatselijke tuincentrum.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Eens hoor, maar het "nadeel" van zulke hoge straffen
Als je iets van buiten de EU koopt moet je BTW betalen bij import. Die BTW is geen boete of straf, dat is gewoon wat je moet betalen. Op voertuigen moet je nu eenmaal BPM betalen, dat is ook geen boete of straf. Die boete kan er misschien nog bovenop komen, wellicht zijn ze daar coulant, dat zou kunnen, maar aan de BPM verplichting ontkom je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
pirke schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:23:
[...]

https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/

Huisregel nummer 7: "Houd je aan de wet. Het aanzetten tot, aanmoedigen van en blijk geven van illegale activiteit zijn nadrukkelijk verboden op Tweakers."

Juist op een forum waar veel mensen meelezen en met vragen komen is het zaak dat mensen goed geïnformeerd worden over wat wel en niet mag, en hoe ze legaal datgene kunnen doen dat ze graag willen. Wat ze uiteindelijk met de informatie doen is aan henzelf.
Ga ff met een bazooka op een mug schieten.

Zelf zie ik de relatie niet met het artikel dat je linkt.
Niemand die strafbare zaken promoot.
Het word besproken, dat is wat anders dan promoten/aanmoedigen tot...
Door het bespreken creëer je bewustwording, en mensen zullen dan de volgende keer wel weten hoe het moet.
Dus dat ze het in het verleden een keer fout gedaan hebben, en ermee weggekomen zijn, wil niet zeggen dat ze het actief promoten en/of nog een keer doen. Zeker nu uitgelegd is hoe het moet en ze weten wat de risico's zijn.
Die vrijstelling aanvragen is echt een eitje, dus kan me niet voorstellen dat iemand die dit hier gelezen heeft dan de gok nog gaat nemen.

Als de verkeerde manier niet genoemd mag worden, dan kan je de goede manier ook niet vertellen.

Ik maak me vooral zorgen over al die klanten die dat verhuurbedrijf per jaar krijgt. :'(

EDIT:
Nu meerdere camper verhuurbedrijven net over de grens opgezocht.
En allemaal hebben ze een stukje staan over de vrijstelling en dat ze dat voor je kunnen regelen.

Dus het is een non-issue.

[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 05-06-2023 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ

Die blikjes zijn overal verkrijgbaar.
Ik heb ze ook voor mijn weber WGA.

Je moet alleen niet naar het merkje kijken, de fitting daar gaat het om.

In frankrijk zijn die busjes gewoon onder een ander merk te koop bij de super-u of andere grote supermarkt.
In zweden ben ik ze dan weer niet tegengekomen, maar ik heb er ook niet naar gezocht. (had er 5 mee, en 2 gebruikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28
Waarschijnlijk de komende jaren weer met de tent op vakantie. Vroeger veel gedaan, maar is eigenlijk verwaterd. Meer omdat ik toen ik mijn vrouw leerde kennen ik met hen mee ben gegaan met de vakanties.
De oude tent (polyester) zal wel niet veel soeps meer zijn. De vorige (eerste model werp tent van Quechua) stonk het onderzeil echt verschrikkelijk. Was aan het verteren. Die ondertussen vorig jaar vervangen voor een nieuw model. Ben bang dat er dus wel een grote tent bij zal moeten komen.

Leukste altijd Camping Mer de Glace in Chamonix gevonden.

Een aanhanger staat al heel lang op mijn lijstje, maar man wat een prijzen nieuw.
2e hands staan er genoeg en ben eigenlijk wel gecharmeerd van de Saris Grande Championi met deksel.
Gemiddeld tussen de 550 en 700 ongeveer 2e hands. Is wel te doen. Kan binnen staan in de garage van mijn schoonmoeder. Die mogen wij sowieso gebruiken zeg maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 05-06-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Arunia schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:36:
Waarschijnlijk de komende jaren weer met de tent op vakantie. Vroeger veel gedaan, maar is eigenlijk verwaterd. Meer omdat ik toen ik mijn vrouw leerde kennen ik met hen mee ben gegaan met de vakanties.
De oude tent (polyester) zal wel niet veel soeps meer zijn. De vorige (eerste model werp tent van Quechua) stonk het onderzeil echt verschrikkelijk. Was aan het verteren. Die ondertussen vorig jaar vervangen voor een nieuw model. Ben bang dat er dus wel een grote tent bij zal moeten komen.
Ik zou (kijken naar een katoenen tent.
Gewicht is met een aanhanger niet zo'n probleem dus dan is katoen prettiger dan polyester.

Karsten is HEEL ERG zwaar, maar wel kwalitatief echt top.
we hadden met overnachtingen maar 4 haringen in de grond staan.
En op de plek zelf waar we langer stonden, spanden we alleen de flapjes uit.
Op de hoeken (aan de buizen) hebben we maar 1 x haringen gezet, en dat was met storm.

Die tent wil je alleen niet op zolder opbergen.
Die van mijn ouders lag altijd in de aanhanger.

Maargoed er zijn tegenwoordig ook lichtere katoenen opblaas tenten ;)
Leukste altijd Camping Mer de Glace in Chamonix gevonden.

Een aanhanger staat al heel lang op mijn lijstje, maar man wat een prijzen nieuw.
2e hands staan er genoeg en ben eigenlijk wel gecharmeerd van de Saris Grande Championi met deksel.
Gemiddeld tussen de 550 en 700 ongeveer 2e hands. Is wel te doen. Kan binnen staan in de garage van mijn schoonmoeder. Die mogen wij sowieso gebruiken zeg maar.
We hadden precies die aanhanger vroeger met de karsten tent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 16:51
lost95 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Tot nu toe geen problemen gehad met vinden van Blikjes met schroefdraad, en417. Decathlon, plaatselijke tuincentrum.
Inderdaad goed te verkrijgen! Gaan ook redelijk lang mee vind ik. Vind de HP ideaal, is de bbq makkelijk verplaatsbaar.

Waar laten jullie de lege blikjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
FRANQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Onze karsten (Lacerta) past gelukkig gewoon in de achterbak, met dakkoffer erbij genoeg ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
DaDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Inderdaad goed te verkrijgen! Gaan ook redelijk lang mee vind ik. Vind de HP ideaal, is de bbq makkelijk verplaatsbaar.

Waar het moet.

Thuis bij plastic.
op vakantie afhankelijk wat op de borden staat bij de afvalbakken.

Ik prik ze wel altijd lek.
Soms rij ik ze met de auto daarna nog plat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
lost95 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Onze karsten (Lacerta) past gelukkig gewoon in de achterbak, met dakkoffer erbij genoeg ruimte.
Vind dat erg mooie tenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
DaDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Toch maar bij restafval
ege gasflessen voor eenmalig gebruik kun je bij het restafval of als oud ijzer inleveren bij de milieustraat.
Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

* mutsje heeft dit weekeinde tweedehands hand bonenmaler gekocht welke zeker ook op de camping tijdens camperen gebruikt gaat worden *O* -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
FRANQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Vind dat erg mooie tenten :)
En mooie van Kasten is dat je kan customizen. Vorig najaar zijwanden aan onze regenluifel laten maken. Vorige week veel plezier van gehad, een wand naar beneden tegen de wind, anders omhoog als tarp tegen de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
mutsje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:10:
* mutsje heeft dit weekeinde tweedehands hand bonenmaler gekocht welke zeker ook op de camping tijdens camperen gebruikt gaat worden *O* -O-
Ikzelf nu al paar jaar een Aeropress, ben ik erg blij mee. Bonenmalen is nog weer net stap te ver :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

@lost95 ik heb de crushgrind brazil gekocht. Heb een pruttelpotje wat op de camping altijd op gas staat en thuis ook op de inductie wil. Laatste is voor nood als espressomachine kaduuk of in onderhoud is. Qua campingspullen zijn we nu wel heel erg compleet volgens mij. Binnenkort word de smitveld weer opgehaald en klaar gestoomt voor kleine 3 weken achterhoek tegen de duitse grens aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wat is er kapot gegaan aan het mechanisme dan? Geen garantie? Wij hebben sinds kort ook een compact, namelijk.

De gasbusjes zijn qua inhoud niet groot (227gr) maar wel spotgoedkoop en qua volume ook prima. De gascartouche van de HP-Chef hebben twee keer zoveel gas (500gr), zijn eveneens dubbel zo volumineus, maar relatief tot de inhoud wel een stukkie duurder. Een 227gr cartouche kun je namelijk wel vinden voor een kwart van de prijs van een 500gr blik.

Maar als we het hebben over de prijs per kilogram gas maakt het niet eens zoveel verschil tussen de 500gr cartouche of een 904/907 Campingaz cilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 22:28
FRANQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Ik zou (kijken naar een katoenen tent.
Gewicht is met een aanhanger niet zo'n probleem dus dan is katoen prettiger dan polyester.

Karsten is HEEL ERG zwaar, maar wel kwalitatief echt top.
we hadden met overnachtingen maar 4 haringen in de grond staan.
En op de plek zelf waar we langer stonden, spanden we alleen de flapjes uit.
Op de hoeken (aan de buizen) hebben we maar 1 x haringen gezet, en dat was met storm.

Die tent wil je alleen niet op zolder opbergen.
Die van mijn ouders lag altijd in de aanhanger.

Maargoed er zijn tegenwoordig ook lichtere katoenen opblaas tenten ;)

[...]

Mijn schoonouders hadden een katoenen tent, maar dat is inderdaad erg zwaar en lomp. Polyester of wat is het, heeft wel de voorkeur en dat het op een gegeven moment vervangen moet worden is niet zo erg. Eigenlijk moeten we met lange tijd zonnig weer de oude tent eens op gaan zetten, maar in de tuin is dat niet te doen en dan moet je ook nog zien te testen dat de tent niet lekt. Voor hetzelfde geldt is de tent gewoon helemaal tiptop in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
JanHenk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Wat is er kapot gegaan aan het mechanisme dan? Geen garantie? Wij hebben sinds kort ook een compact, namelijk.

De gasbusjes zijn qua inhoud niet groot (227gr) maar wel spotgoedkoop en qua volume ook prima. De gascartouche van de HP-Chef hebben twee keer zoveel gas (500gr), zijn eveneens dubbel zo volumineus, maar relatief tot de inhoud wel een stukkie duurder. Een 227gr cartouche kun je namelijk wel vinden voor een kwart van de prijs van een 500gr blik.

Maar als we het hebben over de prijs per kilogram gas maakt het niet eens zoveel verschil tussen de 500gr cartouche of een 904/907 Campingaz cilinder.
Die hele schakelaar om hem te locken was na 1x gebruiken gewoon helemaal stuk. Die hendel vergrendelde zichzelf niet meer. Hij is inmiddels retour verkoper maar hangt nu al een paar dagen in het depot. Het viel wel onder garantie is mij telefonisch verteld. Ik heb echter niet heel veel vertrouwen meer in dit systeem. Ik switch nu liever naar iets wat hopelijk langer meegaat. Ik denk dat we beginnen met die 500gr blikjes en eventueel een slang bijhalen voor de 904/907 cylinder. We kunnen dan altijd nog beslissen om die ergens op vakantie aan te schaffen. Die units kun je wel overal kopen zo ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
timmert26 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Die hele schakelaar om hem te locken was na 1x gebruiken gewoon helemaal stuk. Die hendel vergrendelde zichzelf niet meer. Hij is inmiddels retour verkopen maar hangt nu al een paar dagen in het depot. Het viel wel onder garantie is mij telefonisch verteld.
Ik heb de compact al een paar keer gebruikt (thuis). Het voelt niet meteen aan als een zwak iets, maar als ie bij jou zo snel stuk ging snap ik dat je het niet meer vertrouwd. Denk echter toch een maandagmorgenmodel.
Ik denk dat we beginnen met die 500gr blikjes en eventueel een slang bijhalen voor de 904/907 cylinder. We kunnen dan altijd nog beslissen om die ergens op vakantie aan te schaffen. Die units kun je wel overal kopen zo ongeveer.
Als je voor de HP kiest en die adapterset wil gebruiken met een Campingaz heb je ook nog een CG drukregelaar nodig met schroefaansluiting. Op de adapterset zit standaard een DIN-drukregelaar namelijk. Maar dan ben je wel meteen heel flexibel qua aansluitmogelijkheden. :)

Edit:
Nu ik er over nadenk, weet ik eigenlijk niet zeker of bovenstaande wel werkt. Wellicht is de drukregelaar op die adapterset niet een 'gewone' 30mbar drukregelaar maar van een ander soort... Dan kun je die ook niet zomaar vervangen voor een CG regelaar.

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 05-06-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Misschien helemaal niet wat je zoekt, maar ik was het gesjouw met gas zo zat dat ik gewoon een dubbele inductieplaat heb gehaalt. €100, twee pitten, en elke pit instelbaar op wattage. Dus je zegt gewoon tegen je partner: de twee pitten samen niet boven de 230 * <ampere beschikbaar>. Werkt perfect, neemt minder ruimte in, en je kan koken in je tent bij regen zonder gevaar.

Ik heb al staan koken op een 10A aansluiting, dat gaat prima, misschien dat je op een 6A wat langer moet wachten tot je rijst kookt ofzo, boeiend.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 05-06-2023 15:35 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
_eLMo_ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Misschien helemaal niet wat je zoekt, maar ik was het gesjouw met gas zo zat dat ik gewoon een dubbele inductieplaat heb gehaalt. €100, twee pitten, en elke pit instelbaar op wattage. Dus je zegt gewoon tegen je partner: de twee pitten samen niet boven de 230 * <ampere beschikbaar>. Werkt perfect, neemt minder ruimte in, en je kan koken in je tent bij regen zonder gevaar.

Ik heb al staan koken op een 10A aansluiting, dat gaat prima, misschien dat je op een 6A wat langer moet wachten tot je rijst kookt ofzo, boeiend.
Waar wij wel tegenaan lopen met de waterkoker (die mijn vrouw graag mee heeft) is dat die in combinatie met de *kuch*verwarming*kuch* de stroom van de hele camping al een keer plat gelegd heeft. Maar ook al meerdere keren de groep van alleen onze plaats.
Waterkoker is 2200W en de kachel ook 2kW, dus 4200W totaal 17,5A.

Je kookplaat doet zeker 8A, Campings met 10A zijn in nederland nog wel te vinden.
Maar in het buitenland is 6A meer regel dan uitzondering, en 4A ben ik ook meerdere keren tegengekomen.

Ik vraag me dus af hoe bruikbaar een inductieplaat in de praktijk is.
Eigenlijk heb je een back-up kookstel nodig.

Ik was die zware (groene) groene gasflessen en al die oranje slangen ook zat.
Maar ik ben de andere kant op gegaan.
Dit mede dat ik in de toekomst ook stroomloos wil kunnen kamperen.
Ik zit nu alleen nog met mijn compressor koelbox die alleen 240v doet.

Ik vind vuur en het geluid van een brander lekker rustgevend.
Ook de kleur van het licht wat gelig is en zachtjes pulseert maakt voor mij het camping gevoel echt af.

Ik kook nu op een coleman 414 van marktplaats.
https://www.qvist.nl/camp-stove-cs-414.html

Uit amerika heb ik de coleman camp oven besteld, scheelde toch 3 tientjes.
Elke ochtend vers gebakken warme broodjes :) (doet het goed bij mijn vrouw en dochters)
https://www.qvist.nl/camp-oven.html

Als lamp had ik altijd een campinggas lamp met prik-blikje.
Vond dat altijd een tikkeltje spannend qua lekkage.
Nu hebben we de coleman CL1 (ook van marktplaats)
https://www.qvist.nl/cl1-282a700.html

heb alleen mijn weber WGA nog op gasblikjes.
Die had ik voorheen ook op een groene fles, maar die fles wil ik echt niet meer mee.

Alle coleman branders branden fantastisch op aspen blauw.
Er zit geen geur aan, en da is wel zo prettig.
https://dunninkzwolle.nl/..._vr5NirU3vxoaAhNcEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Water koken doen we op de inductie plaat, en de minimum stand is 200W op een pit, dus ~1A.

Ik kom persoonlijk geen campings tegen met minder dan 10A, maarja, wij hebben 2 kids en zoeken ze er ook wel op uit denk ik. Ik ben meer glamper dan survival kampeerder. Dat laatste vind ik leuk: alleen op de motor (eventueel met andere vrienden), niet met 2 kids + vrouw 3 weken lang, hahaha.

Als je op brandstof koken tof vind, lekker blijven doen natuurlijk! Zo'n oven accessoire is wel tof!

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 05-06-2023 16:19 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:52
FRANQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Waar wij wel tegenaan lopen met de waterkoker (die mijn vrouw graag mee heeft) is dat die in combinatie met de *kuch*verwarming*kuch* de stroom van de hele camping al een keer plat gelegd heeft. Maar ook al meerdere keren de groep van alleen onze plaats.
Waterkoker is 2200W en de kachel ook 2kW, dus 4200W totaal 17,5A.

Je kookplaat doet zeker 8A, Campings met 10A zijn in nederland nog wel te vinden.
Maar in het buitenland is 6A meer regel dan uitzondering, en 4A ben ik ook meerdere keren tegengekomen.

Ik vraag me dus af hoe bruikbaar een inductieplaat in de praktijk is.
Eigenlijk heb je een back-up kookstel nodig.

Ik was die zware (groene) groene gasflessen en al die oranje slangen ook zat.
Maar ik ben de andere kant op gegaan.
Dit mede dat ik in de toekomst ook stroomloos wil kunnen kamperen.
Ik zit nu alleen nog met mijn compressor koelbox die alleen 240v doet.

Ik vind vuur en het geluid van een brander lekker rustgevend.
Ook de kleur van het licht wat gelig is en zachtjes pulseert maakt voor mij het camping gevoel echt af.

Ik kook nu op een coleman 414 van marktplaats.
https://www.qvist.nl/camp-stove-cs-414.html

Uit amerika heb ik de coleman camp oven besteld, scheelde toch 3 tientjes.
Elke ochtend vers gebakken warme broodjes :) (doet het goed bij mijn vrouw en dochters)
https://www.qvist.nl/camp-oven.html

Als lamp had ik altijd een campinggas lamp met prik-blikje.
Vond dat altijd een tikkeltje spannend qua lekkage.
Nu hebben we de coleman CL1 (ook van marktplaats)
https://www.qvist.nl/cl1-282a700.html

heb alleen mijn weber WGA nog op gasblikjes.
Die had ik voorheen ook op een groene fles, maar die fles wil ik echt niet meer mee.

Alle coleman branders branden fantastisch op aspen blauw.
Er zit geen geur aan, en da is wel zo prettig.
https://dunninkzwolle.nl/..._vr5NirU3vxoaAhNcEALw_wcB
heb je die lamp al vaak gebruikt? Heb je een idee qua verbruik?

Heb zelf al jaren een 414 die ik brand op wasbenzine. Met ons tweeën gebruik ik ongeveer 2 tankjes/vakantie a 3 weken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Hopjesvla79 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Heb zelf al jaren een 414 die ik brand op wasbenzine. Met ons tweeën gebruik ik ongeveer 2 tankjes/vakantie a 3 weken.
ik heb geen idee qua verbruik.
De lamp is mijn nieuwste aanwinst, dus hij heeft nog maar 1 weekend aan gestaan.

De 414 verbruikt veel minder als ik verwachtte.
Had vorig jaar 15 liter aspen mee naar zweden, en 9 liter mee terug. :9
3,5 week dagelijks meerdere keren gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42
Wij koken ook al jaren op een coleman omdat ik ook geen gas mee wilde, maar heb uiteindelijk toch een koelbox gekocht op gas. Moet nog steeds een keer proberen om die op kleine gaspatronen te laten draaien zodat ik niet meer een hele gasfles hoef mee te zeulen. Dat zou wel schelen.

Maar wij staan vaak op campings met geen stroom, dus je moet dan wat wil je een koelbox laten draaien. Al kan het nu ook aan mijn auto worden gehangen, maar op de campings waar wij staan mag je je auto eigenlijk nooit naast je tent parkeren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ozzie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:17:
Wij koken ook al jaren op een coleman omdat ik ook geen gas mee wilde, maar heb uiteindelijk toch een koelbox gekocht op gas. Moet nog steeds een keer proberen om die op kleine gaspatronen te laten draaien zodat ik niet meer een hele gasfles hoef mee te zeulen. Dat zou wel schelen.

Maar wij staan vaak op campings met geen stroom, dus je moet dan wat wil je een koelbox laten draaien. Al kan het nu ook aan mijn auto worden gehangen, maar op de campings waar wij staan mag je je auto eigenlijk nooit naast je tent parkeren.
Ik heb 43 jaar zonder coolbox/koelkast gekampeerd.... Sinds 2 jaar pas omdat de oudste hond aan de diabetes is, anders was ik nog steeds coolbox-loos. Ik sta ook altijd op campings zonder stroom, of neem in elk geval geen stroom af. Gewoon op 12V achter in de auto (hij kan ook op 230V).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:13
Red devil schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:37:
Omdat de oudste zoon/mover steeds vaker thuisblijft, toch maar aan het orienteren geslagen voor een mover voor onze Knaus van 1500 kg. Soms sta je behoorlijk te trekken/duwen, niet echt bevorderlijk voor je rug.
Inmiddels geinstalleerd, makkelijke bediening en mooi door de monteur geinstalleerd en uitgelegd. Ook de BT module erbij genomen, zo kun je de boel aansturen en wat uitlezen. Alleen viel me op dat je alleen de voltage, temperatuur, of de boel klaar is voor de mover kunt uitlezen. Verder geen percentage hoe vol de accu is. Zou je dat met andere apparatuur nog voor elkaar kunnen krijgen? Niet echt belangrijk verder, je kunt een half uur met een volle accu rondrijden, moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 17:58

Badderbeest

De enige echte

Red devil schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Inmiddels geinstalleerd, makkelijke bediening en mooi door de monteur geinstalleerd en uitgelegd. Ook de BT module erbij genomen, zo kun je de boel aansturen en wat uitlezen. Alleen viel me op dat je alleen de voltage, temperatuur, of de boel klaar is voor de mover kunt uitlezen. Verder geen percentage hoe vol de accu is. Zou je dat met andere apparatuur nog voor elkaar kunnen krijgen? Niet echt belangrijk verder, je kunt een half uur met een volle accu rondrijden, moet voldoende zijn.
https://www.awaccu.nl/pagina/ontladingstabel-12-volt-accu-s

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:19
Red devil schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Volgende keer eerder tips vragen hier, dat had je geld en gedoe bespaard.

Je kan het schatten op basis van voltage zoals aangegeven. Maar denk dat de enige echte optie is de accu vervangen door 1 met BT (oa van Enduro).

Waarom zou je overigens de mover willen uitlezen of aansturen? Je krijgt er toch een afstandsbediening bij om te manoeuvreren, wat zou je nog meer moeten of willen doen?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Dank! Ik vroeg zoiets nog aan de monteur, want ik dacht ook dat het voltage mooi lineair zou schalen met de beschikbare capaciteit. Maar volgens hem zouden Li-ion vrij lang op beoogde capaciteit blijven en dan vrij snel dalen. Dus daar kon je niet veel mee. Misschien dat dit anders is voor non-li-ion accus?

edit:
zat net te kijken, mijn accu doet 14.3 volt
Drardollan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Volgende keer eerder tips vragen hier, dat had je geld en gedoe bespaard.

Je kan het schatten op basis van voltage zoals aangegeven. Maar denk dat de enige echte optie is de accu vervangen door 1 met BT (oa van Enduro).

Waarom zou je overigens de mover willen uitlezen of aansturen? Je krijgt er toch een afstandsbediening bij om te manoeuvreren, wat zou je nog meer moeten of willen doen?
Nou ja, geld en gedoe besparen? Ik heb nu misschien een ietwat overbodige BT module erbij gekocht maar van 59 euro lig ik niet wakker :).

Ik dacht dat het uitlezen wel handig zou zijn voor als je een keer off-grid zou gaan (niet dat ik daar al concrete plannen voor heb). Zodat je inzicht krijgt m.b.t. de beschikbare capaciteit van de accu. Ze hebben dat ding namelijk aangesloten op mijn 12v net, dus ik kan wat lampjes en pompjes ermee draaien.

Overigens ben ik wel te spreken over de Victron accu, volgens mij kun je veel andere dingen nog kopen van die fabrikant. Wel handig als je het allemaal van 1 merk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Red devil schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:27:
[...]

Dank! Ik vroeg zoiets nog aan de monteur, want ik dacht ook dat het voltage mooi lineair zou schalen met de beschikbare capaciteit. Maar volgens hem zouden Li-ion vrij lang op beoogde capaciteit blijven en dan vrij snel dalen. Dus daar kon je niet veel mee. Misschien dat dit anders is voor non-li-ion accus?
De monteur heeft gelijk en ja dat is anders voor ander type accu’s. Het is trouwens niet dat iedere lithium accu dat heeft, maar die types die gebruikt worden voor movers etcetera zijn vaak van type LFP. Die hebben als eigenschap een hele vlakke ontladingscurve met uitzondering van de beide uiteinden. Daardoor is het moeilijk om de SoC te bepalen.

Goede eigenschap is dat ze zeer veel cycles aankunnen en minder snel degraderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
JanHenk schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:58:
[...]
Goede eigenschap is dat ze zeer veel cycles aankunnen en minder snel degraderen.
Dat is mooi meegenomenmaar mag ook wel voor die prijs

Misschien kan ik later nog eens investeren, voor het hele offgrid gebeuren, in een soort mobiele home battery. Die zie je steeds meer. In principe zou je daarmee alles in de caravan kunnen opladen, incl mover en heb je ook inzicht in de capaciteit. Aangezien die dingen mobiel zijn, kun je ze buiten de vakanties uit de caravan halen en inzetten voor andere doeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Als ik in het topic zoek op 'safari chef' kom ik al zo'n 100 posts tegen, dus ik denk het wel. :)

Persoonlijk vind ik de combinatie met een campingazfles (90x fles, dus geen cartouche/blik) het fijnst. Makkelijk af te koppelen en af te sluiten, en kan ik ook nog voor een ander kooktoestel inzetten als het moet. En gewoon goed verkrijgbaar. Als je wilt kan je twee slangen nemen met eigen drukregelaar waardoor je zelfs verschillende soorten flessen zou kunnen gebruiken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

de safari chef is mij erg goed bevallen met Hemelvaart, Pinksteren en de meivakantie.
Mooi compact, groot genoeg voor ons 3-en. Handig op te bergen in 1 tas.
Had hem veel eerder moeten kopen ipv lopen te klooien met de veels te grote skottelbraai wat we ervoor hadden. 5 tassen in de caravan, voor onderstel, deksel, paella pan en diverse roosters.

Nu met 1 toestel klaar, handig ook de elektrische ontsteker. Had ik al gezegd dat hij mooi compact is?
Ideaal met afwassen, past normaal onder de kraan.

heb de LP versie met 5kg gasfles, snelkoppeling eronder en je hebt hem binnen 5 seconden aangesloten.
Gebruiken ook een simpel gaskookplaatje (3 pits) voor evt rijst oid te koken. Daarom voor deze versie gekozen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
Ik ben inderdaad uiteindelijk voor de LP versie gegaan met slang en quick connectoren. Met de HP ben je (als je uitgaat van de cadac busjes) toch meer beperkt. Ik dacht altijd dat die Cadac en campingaz units hetzelfde waren, maar ze hebben beide een andere fitting en passen derhalve dan ook niet op elkaar.
Die campingaz blikjes vind je eigenlijk overal wel, maar die schroefdraad blikken schijnen in sommige landen toch wat moeilijker verkrijgbaar te zijn.

Dan heb je ook nog weer de HP naar LP kit, waar je ook weer dik voor betaald. Maar gewoon één systeem met een adapter oid ertussen, of geef in een duidelijke afbeelding aan wat het verschil qua fittingen aan de onderkant van die bbq is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Flipmo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:53:
de safari chef is mij erg goed bevallen met Hemelvaart, Pinksteren en de meivakantie.
Mooi compact, groot genoeg voor ons 3-en. Handig op te bergen in 1 tas.
Had hem veel eerder moeten kopen ipv lopen te klooien met de veels te grote skottelbraai wat we ervoor hadden. 5 tassen in de caravan, voor onderstel, deksel, paella pan en diverse roosters.

Nu met 1 toestel klaar, handig ook de elektrische ontsteker. Had ik al gezegd dat hij mooi compact is?
Ideaal met afwassen, past normaal onder de kraan.

heb de LP versie met 5kg gasfles, snelkoppeling eronder en je hebt hem binnen 5 seconden aangesloten.
Gebruiken ook een simpel gaskookplaatje (3 pits) voor evt rijst oid te koken. Daarom voor deze versie gekozen
De Skottelbraai die ik had past met poten gewoon in 1 tas. Met wat extra toebehoren heb je natuurlijk extra nodig, maar 5 tassen vind ik wel veel.
Die Safari Chef heeft natuurlijk wel een kleiner oppervlak maar is weer wat hoger. Dus qua volume opbergruimte maakt het denk ik niet eens zo heel veel uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Red devil
Misschien nog een kampeertip voor mensen die nog een zaklamp zoeken. Was al tijdje op zoek naar goede (en betaalbare) zaklamp.

Heb 2 Convoy C8 plus exemplaren gekocht. Hij wordt op internet overal goed getest en heeft zelfs allemaal standen die je kunt gebruiken (0.1% licht, 1% 20% etc etc). Echt een gaaf ding.

Heb de goedkoopste protected 18650 batterijen gekocht en een ladertje .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsQzS2x5Ck93q4I_5weDFbSzBf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCw12timYafg2gwK1CwHK6mR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Cheesy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:05:
[...]

De Skottelbraai die ik had past met poten gewoon in 1 tas. Met wat extra toebehoren heb je natuurlijk extra nodig, maar 5 tassen vind ik wel veel.
Die Safari Chef heeft natuurlijk wel een kleiner oppervlak maar is weer wat hoger. Dus qua volume opbergruimte maakt het denk ik niet eens zo heel veel uit.
Heb er helaas geen foto's meer van, dus even uit mijn hoofd:
tas 1: 3 poten en de aansluiting met stalen pen en gasslang
tas 2: het blauwe onderstel (de brander) van een cm of 15 hoog
tas 3: grillroosters (dicht) en vlakke plaat
tas 4: de skottelbraai bakplaat
tas 5: de paella pan
tas 6: bbq rooster, panhouder
geen tas, maar losse grote deksel

Het waren er dus 6 ;) of misschien zaten er 2 in 1 tas, dan kom ik nog op 5 uit met het grote deksel erbij.
Dit paste allemaal wel onder een bank in de caravan, maar wel met aardig wat gepas en gesleep. (en deksel bijv. niet door het service luik te krijgen ivm afmeting en poten van de bank) Dus eerst alle kussens eraf en lattenbodem opzij.
De kleine safari chef is niet eens veel hoger. Deze past gewoon door het standaard service luik en neemt hooguit 40cm ruimte in :)

Top ding

Update: toch foto gevonden.
Paella pan staat niet op de foto. Deze toen separaat verkocht. Dus 5 tassen en een groot deksel 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rbLPSqeYVK4gmQJPmKqsd08rHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bugJXuBCJrPrFrRGDViVLpda.jpg?f=fotoalbum_large

vs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT_h4AKIVnvC-DeCewY7o7rVOAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4FdLjGOInrgpkIMX4CjaUGfG.jpg?f=user_large

Ik overdrijf dus niet ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Flipmo op 07-06-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Flipmo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Het waren er dus 6 ;) of misschien zaten er 2 in 1 tas, dan kom ik nog op 5 uit met het grote deksel erbij.
Dit paste allemaal wel onder een bank in de caravan, maar wel met aardig wat gepas en gesleep. (en deksel bijv. niet door het service luik te krijgen ivm afmeting en poten van de bank) Dus eerst alle kussens eraf en lattenbodem opzij.
De kleine safari chef is niet eens veel hoger. Deze past gewoon door het standaard service luik en neemt hooguit 40cm ruimte in :)

Top ding

Update toch foto gevonden.
Paella pan staat niet op de foto. Deze toen separaat verkocht. Dus 5 tassen en een groot deksel 😁

:P[Afbeelding]
Ah, wij hadden geen deksel, dat scheelt nogal fors. Dan kom je op dit bundeltje:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6NW7hM/IMG-2595.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s6nts3w/IMG-2596.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Laatst online: 21:36
Cheesy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Ah, wij hadden geen deksel, dat scheelt nogal fors. Dan kom je op dit bundeltje:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Inderdaad, bij ons ook zo.
Prima compact, vaak doen wij hem onder de voorstoel gezien de benen van onze kids nog niet de vloer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De chef 30 is supersnel op te zetten, pootjes uitklappen, gasslang vastdraaien en klaar. Wij prikken hem in de zijkant vd camper, helemaal ideaal :)

En meestal groot genoeg voor 4 personen. Echt keus tussen direct of indirect grillen heb je niet met 4 personen, en 4 flinke maïskolven is net teveel, maar voor al het andere is hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:10:
De chef 30 is supersnel op te zetten, pootjes uitklappen, gasslang vastdraaien en klaar. Wij prikken hem in de zijkant vd camper, helemaal ideaal :)

En meestal groot genoeg voor 4 personen. Echt keus tussen direct of indirect grillen heb je niet met 4 personen, en 4 flinke maïskolven is net teveel, maar voor al het andere is hij prima.
Even benieuwd, met grillen bedoel je vlees grillen?
Maar wij eten vaak meer, bijvoorbeeld gebakken aardappeltjes of rijst en groente. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Cheesy wij eten geen vlees, wel af en toe vleesvervangers (nephamburgers en nepworstjes enzo, vooral bij BBQ).

Als we BBQen dan doen we ronde voor ronde, dus iedereen een hamburger, iedereen een groentespies, etc. Als je ronde N aan het opeten bent ligt ronde N+1 te bakken.

Stokbrood of andere bijgerechten maken we ergens anders klaar.

Met een kolen BBQ gingen de aardappelen dan weer wel in aluminiumfolie gewoon tussen de kolen, die heb ik nog niet op een gas BBQ geprobeerd te maken.

[ Voor 33% gewijzigd door pirke op 07-06-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 19-09 15:33

Smurf

Detri

@pirke Ik heb op mijn Safari Chef zo'n Cadac snelkoppeling vastgezet. Hoef je niet te draaien. Enige jammere is dat je normaal de pootjes dan niet helemaal meer in kan klappen. Maar een klein gaatje in de pootjes boren heeft dat bij mij opgelost.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Smurf schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:03:
@pirke Ik heb op mijn Safari Chef zo'n Cadac snelkoppeling vastgezet. Hoef je niet te draaien. Enige jammere is dat je normaal de pootjes dan niet helemaal meer in kan klappen. Maar een klein gaatje in de pootjes boren heeft dat bij mij opgelost.
Ik laat hem eronder zitten, de chef staat in een hoekje op de camping.
Als hij weer de tas in gaat omdat we weer richting huis gaan, dan laat ik de snelkoppeling aan de slang zitten.
De eerstvolgende keer hoef ik dan alleen de snelkoppeling aan de bbq te draaien

Bijgerechten maken we in een pan op een klein 3 pits gasstelletje (ooit voor 5 euro gekocht via marktplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Flipmo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Top ding

Update: toch foto gevonden.

[Afbeelding]

vs:

[Afbeelding]

Ik overdrijf dus niet ;)
Maar daar zit de paëllapan dus niet bij, dat zou nog een tasje zijn. Je moet wel de juiste accessoires vergelijken in die zin. De safari chef heeft in dat tasje de bakplaat, grillplaat en deksel die je ook als pan kunt gebruiken. Wokplaat (skottelding) of paëllapan horen daar niet bij.

Ik heb inderdaad ook dat basistasje, lekker compact. Sinds kort wel de pizzasteen erbij, dat is weer een plat tasje extra maar vind ik ook wel fijn zodat ik die altijd goed kan vervoeren. Anders moet ik steeds zo'n puzzel maken voordat ik kan koken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Smurf schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:03:
Dat draaien doe ik bij uitpakken en weer bij inpakken, ofwel twee keer per camping. Voor mij niet de moeite om dan een zeer stevige koppeling op te offeren en gaatjes te moeten boren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Dat draaien doe ik bij uitpakken en weer bij inpakken, ofwel twee keer per camping. Voor mij niet de moeite om dan een zeer stevige koppeling op te offeren en gaatjes te moeten boren. :P
Draaien is zo gebeurd, dat is het werk niet. Zorgen dat de gasslang dat kleine chef ding niet omtrekt is meer werk :) Gasslangen zijn erg stug...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Afgelopen weekend zijn we naar een leuke boerencamping afgereisd (op29) om daar de Falco uit te proberen.

De Havik is gekocht als vervanging voor de redwood aspen 320TC https://imgur.com/EPmEGhk. De havik vonden we altijd een mooie tent, en bij toeval kwam ik erachter dat er in de buurt bij ons een vrijwel nieuwe te koop stond voor mooie prijs. Wel een 3500, maar volgens de lokale tentenboer is de 3200 ook geen lang leven meer beschoren. Moet zeggen dat ik de 3500 verhoudingsgewijs ook het mooiste vind.

Eerste indruk: man wat staat zo'n tent snel en strak! Grondzeil vast, tent erop, stokken erin en uitschuiven en hij staat. Ook ontbreken er zoveel ritsjes en extra's zoals de andere merken vaak doen. Dit kan je zien als nadeel, maar eigenlijk gebruik je de helft nooit. Beetje zoals het raam in de deur van onze redwood.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3VXT6Et.jpg

Daarna: wat is hij groot!
De Falco heeft precies wat de Redwood heeft (en elke tunneltent) voor je de binnentent erin hangt: een enorme hal. Het vreemde is echter: Qua grondoppervlak verschillen de twee niet zoveel, echter heeft de falco een recht front wat enorm veel doet met de ruimte. De pakgrootte is ook ongeveer gelijk, de falco is gewoon veel platter qua zakken.

Vervolgens ook een beetje met de luifel zitten klooien om hem iets meer "open" te maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wX8hdIS.jpg

Je went enorm snel aan het ontbreken van scheerlijnen, al is het ergens wel een mindfuck hoe hij dan zo snel en strak staat met zo weinig lijn en haringen. Ook scheelt het enorm in de ruimte die je inneemt. Dit geeft echter wel een nadeel: die scheerlijnen zijn toch best handig om spul aan te laten drogen.

De tent voelt ook enorm sterk, het doek kan zeker wat hebben waar ik bij de redwood nu (gezien z'n leeftijd) toch wat twijfels krijg over wat het doek nog kon, waarschijnlijk onterecht.

Toch vraag ik me ook af of we ons niet wat hebben verkeken op de grootte. Zo'n rechte wand doet enorm veel, waardoor je eigenlijk met een kortere tent toekan.

We gaan vaak buiten het seizoen, op hoogte en bij slechter weer. Binnenruimte is dus een must, net als een beetje ruimte waar je wat kan opruimen (wandelkledingen enzo gaat altijd in het tweede slaapvertrek). Eigenlijk is het daarom vreemd dat de 3200 geen deelbaar slaapvertrek heeft.

Voor ons nu de vraag: houden we hem en gaan we er gewoon mee weg deze zomer. Hij past prima in de auto en neemt minder ruimte in op de plekken door ontbreken van lijnen. Gezinnen gaan ook op tentvakantie en hebben dezelfde plek nodig. Of moeten we toch opzoek naar wat kleiners, met de grote vraag: wat? Binnenruimte, afsluitbare binnentent, zelfde kwaliteit als een Falco, en een ruime luifel voor het mooie weer. Misschien iets als een de waard papegaaiduiker als minimum. Of een buizerd 3000, dat is wel nog een vrij lange tent.

Kans is groot dat hij gewoon mee gaat en we volgend jaar naar iets anders kijken, maar ik ben wel overtuigd van een kwaliteitstent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
twowheeler schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:28:
Afgelopen weekend zijn we naar een leuke boerencamping afgereisd (op29) om daar de Falco uit te proberen.

De Havik is gekocht als vervanging voor de redwood aspen 320TC https://imgur.com/EPmEGhk. De havik vonden we altijd een mooie tent, en bij toeval kwam ik erachter dat er in de buurt bij ons een vrijwel nieuwe te koop stond voor mooie prijs. Wel een 3500, maar volgens de lokale tentenboer is de 3200 ook geen lang leven meer beschoren. Moet zeggen dat ik de 3500 verhoudingsgewijs ook het mooiste vind.

Eerste indruk: man wat staat zo'n tent snel en strak! Grondzeil vast, tent erop, stokken erin en uitschuiven en hij staat. Ook ontbreken er zoveel ritsjes en extra's zoals de andere merken vaak doen. Dit kan je zien als nadeel, maar eigenlijk gebruik je de helft nooit. Beetje zoals het raam in de deur van onze redwood.
[Afbeelding]

De Falco heeft precies wat de Redwood heeft (en elke tunneltent) voor je de binnentent erin hangt: een enorme hal. Het vreemde is echter: Qua grondoppervlak verschillen de twee niet zoveel, echter heeft de falco een recht front wat enorm veel doet met de ruimte. De pakgrootte is ook ongeveer gelijk, de falco is gewoon veel platter qua zakken.

Vervolgens ook een beetje met de luifel zitten klooien om hem iets meer "open" te maken.
[Afbeelding]

Je went enorm snel aan het ontbreken van scheerlijnen, al is het ergens wel een mindfuck hoe hij dan zo snel en strak staat met zo weinig lijn en haringen. Ook scheelt het enorm in de ruimte die je inneemt. Dit geeft echter wel een nadeel: die scheerlijnen zijn toch best handig om spul aan te laten drogen.

De tent voelt ook enorm sterk, het doek kan zeker wat hebben waar ik bij de redwood nu (gezien z'n leeftijd) toch wat twijfels krijg over wat het doek nog kon, waarschijnlijk onterecht.

Toch vraag ik me ook af of we ons niet wat hebben verkeken op de grootte. Zo'n rechte wand doet enorm veel, waardoor je eigenlijk met een kortere tent toekan.

We gaan vaak buiten het seizoen, op hoogte en bij slechter weer. Binnenruimte is dus een must, net als een beetje ruimte waar je wat kan opruimen (wandelkledingen enzo gaat altijd in het tweede slaapvertrek). Eigenlijk is het daarom vreemd dat de 3200 geen deelbaar slaapvertrek heeft.

Voor ons nu de vraag: houden we hem en gaan we er gewoon mee weg deze zomer. Hij past prima in de auto en neemt minder ruimte in op de plekken door ontbreken van lijnen. Gezinnen gaan ook op tentvakantie en hebben dezelfde plek nodig. Of moeten we toch opzoek naar wat kleiners, met de grote vraag: wat? Binnenruimte, afsluitbare binnentent, zelfde kwaliteit als een Falco, en een ruime luifel voor het mooie weer. Misschien iets als een de waard papegaaiduiker als minimum. Of een buizerd 3000, dat is wel nog een vrij lange tent.

Kans is groot dat hij gewoon mee gaat en we volgend jaar naar iets anders kijken, maar ik ben wel overtuigd van een kwaliteitstent.
Gefeliciteerd, leuk dat je er enthousiast over bent.
Maar geen nood, ik ken stellen die met z'n tweeën met een Havik 4000 op pad gaan.
Dus 'te groot' is wellicht alleen een perceptie van jezelf :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de 4600, die is pas groot!! :) Fantastische tenten inderdaad. Ook bij veel regen en wind geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
Bommes schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:56:
Zei iemand campers???
[Afbeelding]

Niks mis mee zou ik zeggen :+
Oef die BBQ is een graswortel verbrander. Leg je hand er maar eens onder op de grond als hij lekker bezig is. Als ik die dingen op 'mijn' camping zie gaan er onmiddellijkzogenaamde krukjes onder om dat ding omhoog te brengen. Anders heb ik de volgende dag gehaaid een gele kring in mijn groen gras en een week later dood gras. Je zal beheerders er echt een plezier mee doen om er iets van een houten 18mm plaat onder te leggen of zo (geen staal want dat accumuleert alleen maar hitte en wordt het alleen maar erger van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Aspen blauw is beter dan wasbenzine, wasbenzine is beter dan autobenzine.

Qua verbruik:
Er gaat ruim een halve liter in zo'n benzinelamp tank. Zeg echt vol geschonken (wat ik nooit doe omdat ik dan weer snel moet pompen) 700 ml. Ik zit vaker op de 600ml

In de zomer doe ik ongeveer 2 avonden (afhankelijk hoe laat ik het maak) met 1 tank. In de winter moet ik iedere ochtend weer aanvullen, anders red ik het niet in de avond. Dan gaat er ongeveer 200 ml in

Kortom in de zomer ongeveer 300ml per avond. In de winter eerder richting de 400 ml

Koken is minder vaak vullen omdat je nooit zo lang kookt als je een lamp hebt branden.

Met een 414, een unleaded 1, een unleaded 229 en een north star verbruik (afhankelijk van doel brandt er altijd wel 1 of 2 van die dingen) ik in 2 weken in de winter ongeveer 12 liter aspen blauw....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
zuma schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Aspen blauw is beter dan wasbenzine, wasbenzine is beter dan autobenzine. Qua verbruik.

Er gaat ruim een halve liter in zo'n benzinelamp tank. Zeg echt vol geschonken (wat ik nooit doe omdat ik dan weer snel moet pompen) 700 ml. Ik zit vaker op de 600ml

In de zomer doe ik ongeveer 2 avonden (afhankelijk hoe laat ik het maak) met 1 tank. In de winter moet ik iedere ochtend weer aanvullen, anders red ik het niet in de avond. Dan gaat er ongeveer 200 ml in

Kortom in de zomer ongeveer 300ml per avond. In de winter eerder richting de 400 ml

Koken is minder vaak vullen omdat je nooit zo lang kookt als je een lamp hebt branden.

Met een 414, een unleaded 1, een unleaded 229 en een north star verbruik (afhankelijk van doel brandt er altijd wel 1 of 2 van die dingen) ik in 2 weken in de winter ongeveer 12 liter aspen blauw....
thanks,

heb n.a.v. @FRANQ ook eens een 282 lamp op de kop getikt (mits PostNL weer eens de bezorging op orde heeft.. :( .)..Ben benieuwd. Wil ook eens met die Aspen gaan spelen, eens kijken hoe dat bevalt. Maar als jouw ervaringen zijn dat die zuiniger brandt dan wasbenzine dan is dat sowieso al meegenomen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:33:
[...]

thanks,

heb n.a.v. @FRANQ ook eens een 282 lamp op de kop getikt (mits PostNL weer eens de bezorging op orde heeft.. :( .)..Ben benieuwd. Wil ook eens met die Aspen gaan spelen, eens kijken hoe dat bevalt. Maar als jouw ervaringen zijn dat die zuiniger brandt dan wasbenzine dan is dat sowieso al meegenomen.
Aspen is niet persé zuiniger maar wel aanzienlijk schoner, puurder. Het verschil in verbruik is minimaal. Maar de brand/geur ervaring is wel aanzienlijk beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
zuma schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Aspen is niet persé zuiniger maar wel aanzienlijk schoner, puurder. Het verschil in verbruik is minimaal. Maar de brand/geur ervaring is wel aanzienlijk beter
ha daar doe ik het ook al voor. Wasbenzine is in principe ok, behalve als je de brander net uit heb, dan stinkt die flink na. De prijs van wasbenzine is de afgelopen tijd ook omhoog gegaan en 1 liter is nu bijna net zo duur als de liter Aspen wanneer je een 5 liter kan haalt..maar nog altijd goedkoper dan Colemanfuel.
Benzine is voor mij alleen last resort. Ik vind het fijn om te weten dat het kan, maar als het niet hoeft sla ik het over, de boel blijft ook een stuk schoner is mijn ervaring.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Maandag hebben de kinderen vrij vanwege studiedag, ideaal om 3 nachtjes op een camping met leuk zwembad te staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:14:
Maandag hebben de kinderen vrij vanwege studiedag, ideaal om 3 nachtjes op een camping met leuk zwembad te staan :)
Je hebt de vrachtwagen al gestart, veel plezier dit weekend op de camping (y) 8)

[ Voor 4% gewijzigd door aReaRe op 09-06-2023 17:49 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:40:
[...]

Je hebt de vrachtwagen al gestart, veel plezier dit weekend op de camping (y) 8)
Vanmiddag om 15:00 uur al :) En relatief dichtbij op 45 minuutjes rijden.

De chef 30 heeft zn werk ook alweer gedaan, nu nog de rest vd avond doen over de fles wijn :) Heerlijk zwoele zomeravond.

[ Voor 18% gewijzigd door pirke op 09-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 18-09 16:51
pirke schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:14:
Een van de redenen waarom we geïnvesteerd hebben in een kampeermiddel. De drempel om te gaan wordt zoveel lager. Veel plezier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij staan ook weer, eerste keer dit jaar.

Voor het eerst ook met z’n vieren. Baby van zeven week. Heb dit keer de CC Country eigenlijk praktisch alleen opgezet. Ging prima, na een uur zat ik aan een koud biertje (die was wel nodig!).

Valt me wel op dat Duitsers behoorlijk asociaal kamperen. Muziek aan, voetballen. Ben ze nu al zat en ik sta hier nog maar net een paar uur :+

Morgen het mooie zwembad maar eens opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd met de tent. En fijn om te lezen dat je hem prettig vindt.
Jouw tent lijkt behoorlijk veel op die van ons.
Ga je veel plezier aan beleven.

Wij (mijn vrouw en ik) hebben de baco 3500. Wij vinden hem niet té groot voor ons tweeën :P
Zo kan je 1 kant van de tent gebruiken voor een “kledingkast/opbergkast” en de andere kant slaap je. Waardoor je veel plek overhoudt in het voorste gedeelte.
Ook bewust gekozen voor een tent waar je geen scheerlijnen hebt aan de zijkant.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:39:
[...]

ha daar doe ik het ook al voor. Wasbenzine is in principe ok, behalve als je de brander net uit heb, dan stinkt die flink na. De prijs van wasbenzine is de afgelopen tijd ook omhoog gegaan en 1 liter is nu bijna net zo duur als de liter Aspen wanneer je een 5 liter kan haalt..maar nog altijd goedkoper dan Colemanfuel.
Benzine is voor mij alleen last resort. Ik vind het fijn om te weten dat het kan, maar als het niet hoeft sla ik het over, de boel blijft ook een stuk schoner is mijn ervaring.
Her is gewoon al lekker dat je handen niet 12 uur naar benzine ruiken als er per ongeluk wat aan je handen komt.

Vaak vul ik vlak voor het eten (koken), en dan is benzine aan je handen echt ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
FRANQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Her is gewoon al lekker dat je handen niet 12 uur naar benzine ruiken als er per ongeluk wat aan je handen komt.

Vaak vul ik vlak voor het eten (koken), en dan is benzine aan je handen echt ruk.
dat vullen is geen probleem, dat doe ik tijdens de vakantie gemiddeld maar een keer (bijvullen)maar misschien dat mijn labervaring ervoor zorgt dat ik niet mors.. Daarbij gebruik ik wasbenzine, die stinkt al iets minder (behalve als die aan het uitdampen is)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
JanHenk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:59:
Wij staan ook weer, eerste keer dit jaar.

Voor het eerst ook met z’n vieren. Baby van zeven week.
Gefeliciteerd met je baby! Knap om met een 7 weken oude baby te kamperen, thuis is het met alle gemakken al zwaar genoeg... De wasmachine draaide elke dag wel.

Voor ons is het "pas" de 4e keer dit jaar. Midweekje eerste week januari, lang weekend met Pasen, meivakantie twee weken. Hemelvaart en Pinksteren hebben we thuis doorgebracht dit jaar.

In juli/augustus nog 4 weken op pad, twijfelen nog waarheen. Engeland/Ierland/Schotland trekt toch nog, even het weer afwachten. Wegens omstandigheden zit 6 weken zomervakantie er niet in dit jaar :(

En dan waarschijnlijk nog een weekje in de herfst en dan is het alweer bijna nieuwjaar. Rond kerst weg zijn is een heerlijk excuus om al die verplichte familiebezoeken niet te doen... Soms verlang ik terug naar de corona lockdown... "Sorry, mag niet" als schoonmoeder weer eens iets af wil spreken O-)

Korte weekenden weg (vrijdagmiddag tot zondag) komt er in de praktijk weinig van, misschien moeten we die gewoon eens wat vaker vooruit plannen en in de agenda zetten, anders zijn de weekenden volgeboekt voordat je het in de gaten hebt. Aan de andere kant zijn we al 8-10 weken per jaar weg, mooi verspreid over het jaar, de noodzaak om dan ook nog korte uitstapjes te maken is er dan wat minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gisteren onze eerste week zomervakantie gereserveerd.
Camping Du Pasquier in Dole Frankrijk.
Makkelijk aan te rijden in een dagje vanuit huis, leuk dorp, betaalbare camping, leuke omgeving.
Erg veel zin in. Volgende maand de 15de vertrekken we.
Weekje op die camping, dan is het plan om ergens in de buurt van Straatsburg nog een week te kamperen.

Dan maar Castlefest in Noord Holland, ook met de caravan.
Dan 1 nachtje thuis, om vervolgens de caravan ergens in NL net te zetten voor mijn vrouw, dochtertje + schoonmoeder
En dan ga ik een week op motor trip, tentje hoppa.

Ruim 3 weken kamperen dus deze zomer, zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:45
Bommes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:26:
(...)
Dan maar Castlefest in Noord Holland, ook met de caravan.
(...)
Is castlefest dit jaar niet in Lisse :?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:35
JanHenk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:59:
Valt me wel op dat Duitsers behoorlijk asociaal kamperen. Muziek aan, voetballen. Ben ze nu al zat en ik sta hier nog maar net een paar uur :+
Fijn he kamperen ;)
Heb dit keer de CC Country eigenlijk praktisch alleen opgezet. Ging prima, na een uur zat ik aan een koud biertje (die was wel nodig!).
En dan zeggen ze, als je het niet zint dan kan je met een kampeermiddel snel weer verplaatsen :9

Desalniettemin veel plezier deze dagen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Laatst online: 11-09 13:24
Ha medekampeerders,

Ik heb onlangs een opblaasbare polykatoenen tent gekocht (bij obelink). En ik wil daar graag nog een luifel bij, ook van polykatoen. Nu had Obelink er 1 die in juni leverbaar zou zijn, maar is uitgesteld.

Ik ben dus nu op zoek naar een alternatief, maar zie zoveel. Ik wil iets wat snel op te zetten is. Dus eigenlijk gewoon 1 boog + over de tent heen trekken en met scheerlijnen vast zetten.

Hebben jullie nog ervaringen / tips wat een goede luifel kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:47:
[...]

Oei, mijn aardrijkskunde kennis heeft me in de steek gelaten.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik zit met het idee te spelen om een klein opblaaszwembadje mee te nemen om deze op te stellen op onze kampeerplaats. Gaan max 10 emmers water in om de orde van grootte aan te geven.

Heb het alleen nog nooit gezien, is zoiets wel 'done' of wordt het niet geaccepteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:47:
[...]

Dat is in het westen... Eén pot nat :+

offtopic:
Nog een paar jaar en het is vrij letterlijk nat... Dan is het Eindhoven aan zee O-) Goed voor de huizenprijzen in de regio

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 10-06-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Wolly schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:33:
Ik zit met het idee te spelen om een klein opblaaszwembadje mee te nemen om deze op te stellen op onze kampeerplaats. Gaan max 10 emmers water in om de orde van grootte aan te geven.

Heb het alleen nog nooit gezien, is zoiets wel 'done' of wordt het niet geaccepteerd?
Gezien het volume is dat een peuterbadje van een meter breed en 10cm diep, dat zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Wolly schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:33:

Afhankelijk van camping en droogte
Pagina: 1 ... 172 ... 277 Laatste