Afgelopen weekend zijn we naar een leuke boerencamping afgereisd (op29) om daar de Falco uit te proberen.
De Havik is gekocht als vervanging voor de redwood aspen 320TC
https://imgur.com/EPmEGhk. De havik vonden we altijd een mooie tent, en bij toeval kwam ik erachter dat er in de buurt bij ons een vrijwel nieuwe te koop stond voor mooie prijs. Wel een 3500, maar volgens de lokale tentenboer is de 3200 ook geen lang leven meer beschoren. Moet zeggen dat ik de 3500 verhoudingsgewijs ook het mooiste vind.
Eerste indruk: man wat staat zo'n tent snel en strak! Grondzeil vast, tent erop, stokken erin en uitschuiven en hij staat. Ook ontbreken er zoveel ritsjes en extra's zoals de andere merken vaak doen. Dit kan je zien als nadeel, maar eigenlijk gebruik je de helft nooit. Beetje zoals het raam in de deur van onze redwood.
Daarna: wat is hij groot!
De Falco heeft precies wat de Redwood heeft (en elke tunneltent) voor je de binnentent erin hangt: een enorme hal. Het vreemde is echter: Qua grondoppervlak verschillen de twee niet zoveel, echter heeft de falco een recht front wat enorm veel doet met de ruimte. De pakgrootte is ook ongeveer gelijk, de falco is gewoon veel platter qua zakken.
Vervolgens ook een beetje met de luifel zitten klooien om hem iets meer "open" te maken.
Je went enorm snel aan het ontbreken van scheerlijnen, al is het ergens wel een mindfuck hoe hij dan zo snel en strak staat met zo weinig lijn en haringen. Ook scheelt het enorm in de ruimte die je inneemt. Dit geeft echter wel een nadeel: die scheerlijnen zijn toch best handig om spul aan te laten drogen.
De tent voelt ook enorm sterk, het doek kan zeker wat hebben waar ik bij de redwood nu (gezien z'n leeftijd) toch wat twijfels krijg over wat het doek nog kon, waarschijnlijk onterecht.
Toch vraag ik me ook af of we ons niet wat hebben verkeken op de grootte. Zo'n rechte wand doet enorm veel, waardoor je eigenlijk met een kortere tent toekan.
We gaan vaak buiten het seizoen, op hoogte en bij slechter weer. Binnenruimte is dus een must, net als een beetje ruimte waar je wat kan opruimen (wandelkledingen enzo gaat altijd in het tweede slaapvertrek). Eigenlijk is het daarom vreemd dat de 3200 geen deelbaar slaapvertrek heeft.
Voor ons nu de vraag: houden we hem en gaan we er gewoon mee weg deze zomer. Hij past prima in de auto en neemt minder ruimte in op de plekken door ontbreken van lijnen. Gezinnen gaan ook op tentvakantie en hebben dezelfde plek nodig. Of moeten we toch opzoek naar wat kleiners, met de grote vraag: wat? Binnenruimte, afsluitbare binnentent, zelfde kwaliteit als een Falco, en een ruime luifel voor het mooie weer. Misschien iets als een de waard papegaaiduiker als minimum. Of een buizerd 3000, dat is wel nog een vrij lange tent.
Kans is groot dat hij gewoon mee gaat en we volgend jaar naar iets anders kijken, maar ik ben wel overtuigd van een kwaliteitstent.