[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 162 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:53
TgR_KILLER schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:09:
[...]

Wij stonden op Warnsborn (zoals vorig jaar ook) en ook daar inderdaad opvallend veel campers... wij volgend jaar ook haha.

Ben een stalling aan het zoeken, man wat een gedoe.. veel zitten er vol.
Stalling waar de caravan ook stond heeft een camper locatie. 600 per jaar en na 6x 29 euro per keer extra. Ook 25 min rijden, enkele reis. En caravan pikten we op en reden we door, nu is het gewoon op en neer met de auto/ camper. Dus das voor een weekendje weg al netto een uur bezig en 70 KM verdeeld over 2 voertuigen en dat 2x..

Stalling hier in de verderop in de straat, hagelnieuwe loods, inclusief stroom en, tot zover ik nu weet, onbeperkte toegang dag en nacht... maar wel 1500 euro...
Jeez, dan sta ik wel erg fijn.
45 euro per meter lengte voertuig, onbeperkt ophalen en terugbrengen, 800 meter van mijn huis

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@TheJVH Leuk ding die Shelter! (als je met z'n tweeën bent..)

Heb je al een idee gekregen van het meerverbruik van je Ioniq 5 met hut? Ben je van plan om er diep in Europa mee te reizen, of blijf je wat meer in de buurt? Mooie van zo'n caravan is wel dat je altijd je slaapplaatsen al klaar hebt, dus je kunt zo op een doorreiscamping staan, slapen en de volgende dag weer door.

Met onze vouwwagen kom ik op ~ 200 Wh/km bij 95-100 km/h, zo'n 25% meer dan zonder.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:48

Bommes

Capo del formaggio

@JanHenk ik heb helemaal geen verstand van elektrische auto's maar 25% meer klinkt me wel veel zo voor een lage vouwwagen er achter?
Of is dat redelijk normaal?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-11-2025
Dag kampeerexperts,

Ik ben een volledige leek, die dit jaar voor het eerst met een tent op stap wil. Ik heb er onwijs veel zin in en gaan binnenkort onze tent voor het eerst proberen.

Nu ben ik opzoek naar een goed klein kookstelletje. Ik heb veel vrienden die kamperen, maar zelf nooit spullen hoeven aanschaffen. Wat adviseren jullie: een 2 pitgasstelletje of een 1 pit met een safari chef?

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen in het bos van de mogelijkheden :)

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:57
JanHenk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:24:
@TheJVH Leuk ding die Shelter! (als je met z'n tweeën bent..)

Heb je al een idee gekregen van het meerverbruik van je Ioniq 5 met hut? Ben je van plan om er diep in Europa mee te reizen, of blijf je wat meer in de buurt? Mooie van zo'n caravan is wel dat je altijd je slaapplaatsen al klaar hebt, dus je kunt zo op een doorreiscamping staan, slapen en de volgende dag weer door.

Met onze vouwwagen kom ik op ~ 200 Wh/km bij 95-100 km/h, zo'n 25% meer dan zonder.
Het precieze verbruik is lastig in te schatten, maar we kunnen er makkelijk 200km mee rijden in 1 stuk - zo'n 2 uur. Dat is ongeveer hetzelfde qua tijd als dat we deden met alleen de auto, alleen rij je dan 250km omdat je 130 gaat.

Het idee is inderdaad dat we diep Europa in gaan, aankomende vakantie naar Bordeaux, maar ook Scandinavië, Spanje en de Balkanlanden staan op het lijstje. We hebben hem gekocht om snel door te kunnen reizen, hiervoor zaten we altijd in de tent en dan kostte het toch veel tijd en moeite om de hele bende van de tent naar de auto te verplaatsen. Nu kunnen we binnen 5 minuten slapen na aankomen waardoor we dus een stuk sneller van plek naar plek zullen reizen. We wilden ook vooral geen grote caravan, want de rest van het kamperen vinden we wel erg leuk - veel buiten zijn en in de natuur. Voordeel van de shelter is dat we geen extra spiegels nodig hebben en hij een redelijk beperkt oppervlak heeft mbt luchtweerstand voor de elektrische auto.

• JanHenk
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:25:
@JanHenk ik heb helemaal geen verstand van elektrische auto's maar 25% meer klinkt me wel veel zo voor een lage vouwwagen er achter?
Of is dat redelijk normaal?
Dat is vrij normaal. Met een beetje caravan kun je zomaar 100% meer verbruiken dan zonder. Dan gaat je actieradius dus sowieso door de helft en met een caravan is dat wel redelijk afzien. Ik ben groot voorstander van elektrisch rijden, maar met een (grote) caravan gaat het mijns inziens gewoon niet echt samen.

Je moet je voorstellen dat je met slechts 8 liter benzine op pad bent. Dat is qua energie gelijk aan een volle batterij (~ 80kWh). Daar kun je in goede omstandigheden tot 500km mee halen (dus zeg ruim 1:60 in benzinetaal).

Iedere weerstand telt mee, rolweerstand en luchtweerstand. Niet voor niets dat zelfs wieldoppen weer hun intrede doen, om wielen zo aerodynamisch mogelijk te maken.. Dan valt die 25% meerverbruik voor de vouwwagen nog wel mee. Juist omdat de basis zo efficiënt is, maakt iedere verstoring verhoudingsgewijs meteen een hoop meerverbruik.

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:52
Pctje91 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:32:
Dag kampeerexperts,

Ik ben een volledige leek, die dit jaar voor het eerst met een tent op stap wil. Ik heb er onwijs veel zin in en gaan binnenkort onze tent voor het eerst proberen.

Nu ben ik opzoek naar een goed klein kookstelletje. Ik heb veel vrienden die kamperen, maar zelf nooit spullen hoeven aanschaffen. Wat adviseren jullie: een 2 pitgasstelletje of een 1 pit met een safari chef?

Als je geen waterkoker hebt, zou ik op zoek gaan naar twee pitter. Anders zou ik een 1 pitter, bijv safari chef + noodgasstelletje (lekker klein en mocht je dan toch keer twee nodig hebben kan dat nog steeds).
Zelf heb ik deze als noodgaspitje: https://amzn.eu/d/hbue3Ei

[ Voor 3% gewijzigd door lost95 op 12-04-2023 10:06 ]

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:32
Dag kampeerexperts,

helemaal afhankelijk hoe je gaat kamperen natuurlijk en de hoeveelheid plek die je heb.
Met de auto heb ik een Coleman 424 benzinebrander (die ik gebruik op wasbenzine) die 2 pitjes heeft, maar waarvan pit 2 meer een warmhoud pit is dan om op de koken. (heb dan een MSR Pocket Rocket als backup en heel soms nog een Partygrill van Campinggaz)

Maar het feit dat je het al over een Sarichef heb, ga ik er van uit dat plek geen probleem voor je is. Misschien die, icm met een extra losse pit voor als je eens 2 dingen tegelijkertijd wil doen ? (rijst koken en ondertussen iets bakken?)

Hi Ha Hopjesvla

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 22:55
maartend schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:58:
[...]

45 euro per meter lengte voertuig, onbeperkt ophalen en terugbrengen, 800 meter van mijn huis
Koester die maar heel hard! Wij wonen hier ook gewoon 'slecht' wat dat betreft.. Gisteren nog even bij een andere stalling geïnformeerd. Die is maar 400 euro per jaar onbeperkt. Maar wel 22 km rijden, met de caravan was dat nog te doen (spullen in de auto, caravan aanhaken en door). Maar met de camper wordt het toch erheen, camper mee naar huis + auto naar huis, en door... Ik weet gewoon dat we dan minder weg gaan dan we willen omdat we elk weekendje 2x een uur bezig zijn, en per weekend zo even 120 KM extra rijden om te halen en brengen..

Andere stalling zit hier dus ook op een 600 meter, kan je heen lopen. En (moet ik nog even na gaan) aangezien het een eigen vaste plek in die loods is vermoed ik dat ik ook onze auto daar weg kan/ mag zetten als we een langere tijd weg gaan. Dan staat die ook mooi veilig achter slot en grendel. Alleen is die wel 1500 per jaar.. :o
Dag kampeerexperts,

Dat ligt er 100% aan hoe je kookt of wat je wil koken. Wij eten over het algemeen lekker simpel, chicken tonight of chili con carne dat soort dingen. pan met rijst op die daarna 15 min mag staan en in die 15 min maak je de rest in een wok. Dus feitelijk heb je dan maar 1 pit nodig. In de caravan hebben we 3 pitten maar gebruiken er zelfs maar zelden 2. Ik denk dat we 1x voor iets met opwarmen van groenten etc. er 3 hebben gebruikt. In de camper zitten straks maar 2 pitten, maar we hebben ook een Campingaz partygrill met losse gasflesjes, dus die kan als 3de pit fungeren als het moet.

[ Voor 34% gewijzigd door TgR_KILLER op 12-04-2023 10:27 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Pctje91
  • Laatst online: 28-11-2025
We willen rondtrekken met de auto door Noorwegen, maar we zijn met zijn 2en en heb een grote station. Dus past aardig wat in.
Maar wil niet meer dan nodig meenemen. Daarom twijfel ik nog tussen een duo pit waarop beide gekookt kan worden. En ben daarom vooral benieuwd naar jullie ervaringen :).

@Hopjesvla79 @lost95 Dank voor jullie input!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb liever 2 pannen dan 2 pitten. Je kan namelijk afwisselen, een pan blijft wel even warm. Maar in praktijk nemen we altijd een extra backup-pitje mee zoals @lost95 dus. Overigens hebben we ook een waterkokertje die ik niet graag zou missen. Maar misschien vind jij het wel de charme van kamperen om water op een brandertje te koken.

• JanHenk
  • Niet online
Wij gaan gewoon regelmatig uit eten... :+

Zonder gekheid, wij Hollanders kennen vooral ons broodtrommeltje voor de lunch en het avondmaal. In andere landen (met name mediterrane) kun je juist fantastisch lunchen, soms ook voor weinig centen. Dan heb ik niet zoveel trek meer in piepers, pasta of pannenkoeken aan het einde van de dag...

Voor ons is kamperen ook kennismaken met lokale cuisine in ieder geval.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
TgR_KILLER schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:09:
[...]
Ben een stalling aan het zoeken, man wat een gedoe.. veel zitten er vol.
Is al jaren zo is mijn ervaring, en met Corona en de daarbij behorende verkoopgolf doen de beschikbaarheid geen goed.
Stalling waar de caravan ook stond heeft een camper locatie. 600 per jaar en na 6x 29 euro per keer extra. Ook 25 min rijden, enkele reis. En caravan pikten we op en reden we door, nu is het gewoon op en neer met de auto/ camper. Dus das voor een weekendje weg al netto een uur bezig en 70 KM verdeeld over 2 voertuigen en dat 2x..
Als je de camper ophaalt kan je de auto toch in/bij de stalling laten? Je betaalt voor de ruimte toch?
En wanneer haal je de camper zo vaak op? Dat kan je dan toch eenvoudig oplossen door de camper ergens in de buurt op een veilige plek te kamperen in die periode?
Stalling hier in de verderop in de straat, hagelnieuwe loods, inclusief stroom en, tot zover ik nu weet, onbeperkte toegang dag en nacht... maar wel 1500 euro...
Stroomkabeltje uitrollen naar huis, dan haal je het er wel uit ;)

Maar even zonder gekheid.. Het zijn dingen die nu eenmaal bij een caravan of camper horen en je vooraf weet toch?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
  • Nu online
Afgelopen weekend mijn spreekwoordelijke broek weer spreekwoordelijk vol gelachen _O-

Op de camping waar wij in het voorseizoen staan is een groot veld waar geregeld clubs bijeen komen. Zo was er vorig jaar de Kip Caravanclub en 2 jaar terug een religieus kamp. Heel leuk, brengt wat leven in de brouwerij en het heeft wel wat om zo'n groep bij elkaar te zien ("We Zijn Er Bijna" gevoel).

Maar dit jaar was het wel heel bont. In België is een organisatie actief genaamd Pasar (voorheen Vakantiegenoegens). Ik citeer even van de Wikipedia:
Vakantiegenoegens ontstond in 1938 na de invoering van de wet op de betaalde vakantie voor arbeiders. De vereniging wilde arbeiders en hun gezinnen leren hoe ze met die verworven vrije tijd konden omgaan. Het archief van Vakantiegenoegens wordt bewaard in het KADOC.

Pasar wil iedereen zo veel mogelijk kansen geven om vakantie te nemen of aan recreatie te doen. Daarom organiseert of ondersteunt Pasar vooral in eigen land allerlei activiteiten, geholpen door vrijwilligers.
Wikipedia: Pasar (vereniging)

Tot zover niets geks. Nobel doel en fijn dat men elkaar helpt.

Maar als je dan vervolgens zag wat er het terrein opgereden werd... Kampers van >100.000 euro en geen caravan ouder dan 10 jaar of goedkoper dan 30.000 euro :D En dan hebben we het nog maar niet over de spiksplinternieuwe auto's die ervoor stonden :Y)

Voor iedereen weer in de vlekken schiet, ik gun iedereen zijn vakantie en voel geen enkele afgunst of afkeer tegen deze mensen. Meer dan welkom, ze waren vriendelijk en gezellig. Het viel mij vooral op dat ze enerzijds als doelstelling hebben iedereen een fijne vakantie geven (impliceert dat het mensen zijn die iets minder te besteden hebben) en anderzijds op pad gaan met materiaal waar menig kampeerder over droomt.

• Drardollan
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:43:
Wij gaan gewoon regelmatig uit eten... :+

Zonder gekheid, wij Hollanders kennen vooral ons broodtrommeltje voor de lunch en het avondmaal. In andere landen (met name mediterrane) kun je juist fantastisch lunchen, soms ook voor weinig centen. Dan heb ik niet zoveel trek meer in piepers, pasta of pannenkoeken aan het einde van de dag...

Voor ons is kamperen ook kennismaken met lokale cuisine in ieder geval.
Mijn familie smeert op vakantie braaf elke ochtend hun broodjes voor de middag... Om dan in de middag een broodje met zweetkaas te verorberen.

Zelf zijn wij ook meer van "we zien wel". In tegenstelling tot thuis ontbijten we uitgebreid en niet al te vroeg. Als we in de middag trek krijgen kopen we iets. Dat kan gaan van een broodje in de supermarkt tot een uitgebreide lunch. Ligt eraan waar we zijn, hoeveel trek we hebben en natuurlijk wat er beschikbaar is.

Vroeger toen we nog met zijn tweeën waren aten we in de avond de ene avond makkelijk bij de caravan en de andere avond haalden we iets / gingen we ergens eten. Dat is nu met kinderen geen optie meer, behalve de kosten heb je ook te maken met niet stilzittende kinderen en dat je ook iets gezonder wil eten. Zegt niet dat we het niet meer doen, maar het is nu meer 6 dagen zelf koken en 1 dag halen/uit eten.

Afgelopen jaar zijn we niet wezen kamperen en waren we op roadtrip door Denemarken. Erg leuk, maar dan merk je toch dat je je caravan en zelf koken mist. Leuk om in een hotel te slapen (we wisselden af qua accommodatie), maar elke keer voor de hoofdprijs uit eten (Denemarken en met name Kopenhagen is niet goedkoop) met nagenoeg dezelfde gerechten is toch een ding. We waren blij dat we Reffen (https://reffen.dk/, echt een aanrader!) ontdekten. Een welkome onderbreking :)

• TgR_KILLER
Drardollan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:47:
[...]
Als je de camper ophaalt kan je de auto toch in/bij de stalling laten? Je betaalt voor de ruimte toch?
En wanneer haal je de camper zo vaak op? Dat kan je dan toch eenvoudig oplossen door de camper ergens in de buurt op een veilige plek te kamperen in die periode?

[...]

Stroomkabeltje uitrollen naar huis, dan haal je het er wel uit ;)

Maar even zonder gekheid.. Het zijn dingen die nu eenmaal bij een caravan of camper horen en je vooraf weet toch?
Die 2 goedkopere stallingen rijden jou camper naar binnen en buiten, daar kan/ mag je de personen auto niet achter laten. Ik heb de vraag wel gesteld bij die dure hier in de buurt of daar de auto wel binnen mag staan als we 2/3 weken weg zijn.

En ja, 'veilig' wat is nog veilig tegenwoordig. Ze hebben al regelmatig in auto's ingebroken/ ontvreemd hier in de buurt. De enige reden dat de onze nog niet mee is genomen is vrees ik dat het alarm zijn werk heeft gedaan. Dus een nieuwe camper van heel veel € wil ik liever niet een paar weken hier ergens in de buurt op een parking waar niemand zicht op heeft (want voor/ bij het huis kan hij eigenlijk niet staan..)

Het is gewoon even de 'pech' dat hier in de buurt niet echt een andere stalling zit. Er zijn er een paar die niet al te duur zijn maar allemaal op +/- 20 KM en met beperkte openingstijden. Dus het wordt waarschijnlijk een duurdere stalling maar dan kan ik er wel 24/7 binnen en zelf de Camper pakken zonder iets te hoeven regelen van te voren.

En ik weet ook wel, we moeten ook niet zeiken (maar we blijven Nederlanders). Als je een nieuwe camper koopt kan die stalling er ook wel af. :+

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Drardollan
  • Nu online
Wel jaloers op de foto's van de caravans en auto's op een fatsoenlijk grasveld. Bij ons op de camping (Betuwe) is het echt afschuwelijk slecht dit jaar. Zo ongeveer alle caravans moeten met de trekker op de plek gezet worden en overal gigantische sporen getrokken in het gras :'( Er is zoveel water gevallen de afgelopen maanden dat alles verzadigd is en het allemaal bijzonder zompig is.

Afgelopen weekend was het wel iets beter geworden en na vandaag lijkt het ook eindelijk lente te worden met minder regen en meer zon. Dan wordt het meestal snel iets steviger allemaal. Maar de sporen verdwijnen er niet mee, daar zullen veel mensen het hele voorseizoen last van blijven houden ben ik bang.

• Cheesy
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:03:
[...]

Dat is nu met kinderen geen optie meer, behalve de kosten heb je ook te maken met niet stilzittende kinderen en dat je ook iets gezonder wil eten. Zegt niet dat we het niet meer doen, maar het is nu meer 6 dagen zelf koken en 1 dag halen/uit eten.
Zo gaat het hier nu ook. Elke dag lauw bier, braadworst en patat komt nogal snel m'n keel uit.
Dan liever zelf een mals stukje kip op de pan, een bruin biertje en een lekkere salade of groenten.

En in Oostenrijk / Duitsland heb je nog wel eens restaurants waar ze niet gediend zijn van kinderen die een geluidje maken. Over het algemeen is het in Nederland meer geaccepteerd om met kinderen uit eten te gaan.

• Drardollan
  • Nu online
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:07:
[...]
En ja, 'veilig' wat is nog veilig tegenwoordig. Ze hebben al regelmatig in auto's ingebroken/ ontvreemd hier in de buurt. De enige reden dat de onze nog niet mee is genomen is vrees ik dat het alarm zijn werk heeft gedaan. Dus een nieuwe camper van heel veel € wil ik liever niet een paar weken hier ergens in de buurt op een parking waar niemand zicht op heeft (want voor/ bij het huis kan hij eigenlijk niet staan..)
Dat is wel lastig. Familie van mij heeft de camper (kleine hoor, zo'n omgebouwd busje) vanaf april tot september in de eigen straat staan zodat ze snel weg kunnen. Maar als je die optie niet hebt is het lastig.

Zelf heb ik de caravan niet veel voor de deur staan, maar ik heb rondom mijn huis sowieso camera's. Dat is best veilig ;)
En ik weet ook wel, we moeten ook niet zeiken (maar we blijven Nederlanders). Als je een nieuwe camper koopt kan die stalling er ook wel af. :+
Tis wel. Eerst bakken geld uitgeven aan een nieuwe camper en dan bezuinigen op de stalling.. Echt Hollands :P

Ik kijk altijd met verwondering naar mensen die hun caravan buiten stallen. Koop je een caravan van tienduizenden euro's en dan laat je hem het hele jaar buiten wegrotten. Dat snap ik niet. Dan maar iets meer betalen.

Mijn stalling is ook niet vlakbij, ook al snel een half uur enkele reis. Maar dat is zo gegroeid, woonde heel vroeger dichterbij en wij zijn geen mensen die de caravan er 10 keer per jaar uit halen (vroeger alleen 3 weken hoogseizoen, nu ook voorseizoen). Vanaf mijn werk is het een minuut of 15 gok ik. En hoewel de openingstijden ruk zijn (zoals op veel plekken) is het allemaal precies te doen. De stalling is betrouwbaar, netjes en de eigenaar allervriendelijkst. Als vaste klant is hij altijd netjes afgespoten en voorzien van verse lucht in de bandjes bij het ophalen. Dus hij staat er mij prima.

• Drardollan
  • Nu online
Cheesy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:11:
[...]

Zo gaat het hier nu ook. Elke dag lauw bier, braadworst en patat komt nogal snel m'n keel uit.
Dan liever zelf een mals stukje kip op de pan, een bruin biertje en een lekkere salade of groenten.
Genieten vind ik dat. Skottel buiten, biertje erbij en ondertussen slap ouwehoeren met de buurman die in dezelfde situatie zit. Vroeger zou ik er om gelachen hebben en het misschien sneu hebben gevonden, maar gaandeweg de jaren heb ik het leren waarderen ;)
En in Oostenrijk / Duitsland heb je nog wel eens restaurants waar ze niet gediend zijn van kinderen die een geluidje maken. Over het algemeen is het in Nederland meer geaccepteerd om met kinderen uit eten te gaan.
Ik kan enkel spreken voor Duitsland, Oostenrijk ben ik al 25 jaar niet geweest volgens mij, maar mijn ervaring is juist dat het in Duitsland veel beter geregeld is. Stuk goedkoper natuurlijk en tot een jaar of 8 is het op veel plekken zelfs zo dat kinderen gratis eten (pannenkoek of simpele pizza) en je enkel het drinken aftikt. Maar moet wel eerlijk zeggen dat dat in stukken is met weinig tot geen toerisme, heb familie in Duitsland in een dorpje achteraf en dan wat lokale restaurants/

• Cheesy
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:18:
[...]

Genieten vind ik dat. Skottel buiten, biertje erbij en ondertussen slap ouwehoeren met de buurman die in dezelfde situatie zit. Vroeger zou ik er om gelachen hebben en het misschien sneu hebben gevonden, maar gaandeweg de jaren heb ik het leren waarderen ;)

[...]

Ik kan enkel spreken voor Duitsland, Oostenrijk ben ik al 25 jaar niet geweest volgens mij, maar mijn ervaring is juist dat het in Duitsland veel beter geregeld is. Stuk goedkoper natuurlijk en tot een jaar of 8 is het op veel plekken zelfs zo dat kinderen gratis eten (pannenkoek of simpele pizza) en je enkel het drinken aftikt. Maar moet wel eerlijk zeggen dat dat in stukken is met weinig tot geen toerisme, heb familie in Duitsland in een dorpje achteraf en dan wat lokale restaurants/
Misschien heb ik ook net een paar keer een verkeerd restaurantje getroffen. ;) Er zijn tegenwoordig bijvoorbeeld ook veel bergrestauarants die echt op kinderen zijn ingesteld. Grote speeltuin buiten, grote speelkamer binnen. Echt ideaal! Maar wat ons betreft dan ca. 1x per week. Een lunch of koffie kan er op zich nog wel een keer extra vanaf, maar onze kinderen zijn (gelukkig) ook gewoon blij met een krentenbol of een pretzel aan een beekje. (Oef, wat heb ik er weer zin in!)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Drardollan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:15:
Ik kijk altijd met verwondering naar mensen die hun caravan buiten stallen. Koop je een caravan van tienduizenden euro's en dan laat je hem het hele jaar buiten wegrotten. Dat snap ik niet. Dan maar iets meer betalen.
Onze caravan staat ook bij een buitenstalling, netjes onder een hoes.
150 euro per jaar, zo vaak halen brengen als we willen en bovenal 5 auto minuten van uit huis.
Kan vast nog wel iets vinden ind e regio waar het ding binnen staat maar dat is:
a: verder weg = min
b: beperkt aantal keren halen brengen = dikke min
c: duurder = meh geen probleem maar geld niet uit gegeven aan nutteloze stil sta tijd van caravan is altijd beter toch?

Hier nog met de vorige auto:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/wp-content/uploads/vw_pictures/1/marius/5c2a5b539f5f6757463633ada1d9296f.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Drardollan
  • Nu online
Bommes schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:29:
[...]

Onze caravan staat ook bij een buitenstalling, netjes onder een hoes.
150 euro per jaar, zo vaak halen brengen als we willen en bovenal 5 auto minuten van uit huis.
Kan vast nog wel iets vinden ind e regio waar het ding binnen staat maar dat is:
a: verder weg = min
b: beperkt aantal keren halen brengen = dikke min
c: duurder = meh geen probleem maar geld niet uit gegeven aan nutteloze stil sta tijd van caravan is altijd beter toch?

Hier nog met de vorige auto:
[Afbeelding]
Ik krijg echt rillingen als ik die foto zie. Er is zoveel mis met die foto in mijn ogen, brr. Let wel: in MIJN ogen. Dat zegt niet dat het slecht is of dat jij of anderen dat zo zullen zien.

Toelichting: zelf een beetje erin en eruit rijden om te beginnen. Grote kans op schade aan je dierbare caravan, niet iedereen is zuinig op zijn spullen. Die groene aanslag op de caravan linksachter. Het provisorische huisje. Het asfalt. Nee ik kan er echt helemaal niks mee.
En dan die hoes. Die zie ik ook veel gebruikt worden bij ons op de camping door mensen die de caravan in de winter laten staan. Elke caravan die eronder vandaag komt is groen uitgeslagen na de winter. Dat zegt mij dat er vocht onder zit, en vocht en caravans zijn een slechte combinatie. Zeker als ze ouder worden en her en der een butsje hebben opgelopen.

Jouw argumenten doen mij dus niets. Ik rijd liever wat verder en betaal wat meer voor een stalling die zuinig is met mijn dure caravan. Daar waar hij binnen staat en bij ophalen en wegbrengen zo opgesteld wordt of kan worden dat dit het risico op beschadigingen zoveel mogelijk beperkt. De stalling is zo opgezet dat er voldoende ventilatie is en de caravan nooit direct nat kan worden. Dat werkt toch veel beter dan welke hoes dan ook?

Mijn caravan was uiteindelijk met alles erop en eraan meer dan 30k. Dat vind ik heel veel geld. Dan ga ik toch niet beknibbelen op een stalling en daarmee 300 per jaar uitsparen?

Maar goed, wellicht ben ik een slecht voorbeeld. Ik heb ook nog een oldtimer en omdat het mij stoorde dat deze op straat stond in de regen en wind (in de zomer, in de winter sliep hij binnen) heb ik mijn huis verkocht en een huis gekocht met een eigen garage O-) Mijn oldtimer komt enkel buiten in goed weer, als er ook maar het vermoeden is dat er 2 druppels gaan vallen pak ik een andere auto.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

2 weken terug de caravan opgehaald en onder die hoes uit gehaald.
Compleet droog, geen spoor van vocht te vinden, raampjes op een kiertje laten staan en ook in de caravan was het netjes droog.
En de caravan heeft vanaf vorig jaar September onder die hoes gestaan.

Ik heb hiervoor 15 jaar campers gehad, deze stonden gewoon thuis voor de deur (bij het vorige huis).
Het hele jaar buiten dus.
Gewoon regelmatig even wassen, wat spuit wax er overheen en het is weer netjes.
Ja die dingen zijn duur, maar het zijn voor mij ook gewoon gebruiksvoorwerpen.

Dat we er wat anders in staan is wel duidelijk (y) ;)
Ik rijd ook motor en in tegenstelling tot de meeste motorrijders kom ik het liefste buiten als er goed veel blub en modder ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAjtbMpFFIf0888DLAIb6Rfdaks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RscZu2YFXHniYlQS7MCT3qRV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 12-04-2023 12:06 ]

• TgR_KILLER
Drardollan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:15:
[...]

Mijn stalling is ook niet vlakbij, ook al snel een half uur enkele reis. Maar dat is zo gegroeid, woonde heel vroeger dichterbij en wij zijn geen mensen die de caravan er 10 keer per jaar uit halen (vroeger alleen 3 weken hoogseizoen, nu ook voorseizoen). Vanaf mijn werk is het een minuut of 15 gok ik. En hoewel de openingstijden ruk zijn (zoals op veel plekken) is het allemaal precies te doen. De stalling is betrouwbaar, netjes en de eigenaar allervriendelijkst. Als vaste klant is hij altijd netjes afgespoten en voorzien van verse lucht in de bandjes bij het ophalen. Dus hij staat er mij prima.
Onze caravan was ook nieuw, die wilden we ook in een binnenstalling hebben, daar staat hij nu ook nog. En dat geld dus eigenlijk ook voor de nieuwe camper.

Wij zijn met de caravan 6/7 keer per jaar weg geweest. Meestal 1 of 2 weken in juni en in september, en verder weekendjes of net als met Pasen 3 nachtjes. Maar het gebeurde ons regelmatig dat we toch dachten 'het is eigenlijk prima weer om ff weg te zijn' terwijl het weer helemaal niet zo mooi leek. Maar ja als je op donderdag je caravan moet 'boeken' om hem zaterdag te kunnen halen dan ben je dan vaak mooi te laat :).

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:19
Na ruim een jaar op de wachtlijst gestaan te hebben, eindelijk ook een plekje weten te bemachtigen voor een stallingsplek van onze vouwwagen. Binnen; winter vast, zomer vrij, oneindig ophalen/brengen. €180 p.j. vind ik meevallen. Op 12 minuutjes rijden van huis, prima te doen :)

• DeBaroN
  • Laatst online: 12:01
Wij gaan dit jaar met een buscamper naar Noorwegen en willen met de ferry via Hirtshals naar Kristiansand. De ferry zal Fjordline (snelle catamaran) worden.
Willen binnenkort dan ook boeken voor de heenweg en het scheelt nogal als ik de taal op Noors zet.
Tot wel 30% (315,- ipv 448,-)

Mensen hier ervaring mee. Sowieso overtocht DEN-NOR. En misschien verstandig om direct een retour te boeken?

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:39

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afgelopen weekend mijn seizoensherstart gehad. In Februari een valse start gehad met lekkage in de vorige camper, nu dus een herstart met de nieuwe bus *D.
Twee nachtjes in Luxemburg op Camping Woltzdal nabij Clervaux gestaan. Die test heeft de bus prima doorstaan.
Ik moet onderweg alleen wel enorm wennen aan al die "hulp"middelen, zoals Active Cruise Control, front assist e.d.. In de oude bus gebruikte ik de cruise control eigenlijk al niet omdat die alleen aan of uit kon, geen cancel en reset etc. Nu vond ik het mogelijk nog irritanter. De bus remt met die toeters en bellen voor mijn gevoel te vroeg en te hard af. En in de Ardennen is een 6e versnelling eigenlijk nutteloos, voor mijn gevoel. Nou ja, het went vast wel :)

We've got that ring of confidence

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:07
DeBaroN schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:43:
Wij gaan dit jaar met een buscamper naar Noorwegen en willen met de ferry via Hirtshals naar Kristiansand. De ferry zal Fjordline (snelle catamaran) worden.
Willen binnenkort dan ook boeken voor de heenweg en het scheelt nogal als ik de taal op Noors zet.
Tot wel 30% (315,- ipv 448,-)

Mensen hier ervaring mee. Sowieso overtocht DEN-NOR. En misschien verstandig om direct een retour te boeken?
Het is een vrij ontspannen stukje om te varen en de boot gaat redelijk snel.
Zelf hadden we de heen en terugreis vooraf geboekt, maar wel met optie om te annuleren of te wijzigen.
Dat kwam achteraf goed uit, want we besloten 2 dagen eerder terug te gaan. Een telefoontje en mijn ticket voor de ferry was omgeboekt.

Verder is het niet echt spannend. Je zet je camper neer, gaat naar boven en dan is het rustig wachten.
Ze houden voldoende afstand tussen de voertuigen naast elkaar om mogelijke schade te voorkomen.

Kristiansand kan even wat chaotisch zijn als je van de ferry afrijdt.
Sowieso rijden in Noorwegen is redelijk ontspannen. Snelwegen kennen ze nauwelijks en over mag je meestal max 80km per uur. (prima voor het verbruik).

Neem wel voldoende lengte mee voor je kabelstekker naar je camper.
Sommige camping hebben geen vaste plaatsen, maar meer "parkeer maar waar ruimte is" beleid.
Dan kan soms het stroompunt wat verder liggen. Ook heb je voor bepaalde campings een verloopstekker nodig. Dan zit er letterlijk een standaard stopcontact in het kastje terwijl je daar net staat met je campingstekker :)

Bij alle campings kan je water vullen en vuil water lozen. Dat is gewoon prima geregeld.
Zorg voor goede blokken, want Noorwegen is niet vlak. Dan is het even een klein klusje om je camper enigzins waterpas te zetten.

Van supermarkten op de campings moet je niet teveel verwachten. Als wij van plek A naar B reden deden we onderweg boodschappen voor een paar dagen.

Houd je van een biertje/wijntje op zijn tijd? Neem dit mee vanuit NL, want dat is echt gruwelijk duur daar.

wijze woorden

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:53
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:25:
[...]

Koester die maar heel hard!
Deze blijf ik ook behouden, zelfs als we even geen caravan zouden hebben. Dan zet ik er wel een kruiwagen neer.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Drardollan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:10:
Wel jaloers op de foto's van de caravans en auto's op een fatsoenlijk grasveld. Bij ons op de camping (Betuwe) is het echt afschuwelijk slecht dit jaar. Zo ongeveer alle caravans moeten met de trekker op de plek gezet worden en overal gigantische sporen getrokken in het gras :'( Er is zoveel water gevallen de afgelopen maanden dat alles verzadigd is en het allemaal bijzonder zompig is.

Afgelopen weekend was het wel iets beter geworden en na vandaag lijkt het ook eindelijk lente te worden met minder regen en meer zon. Dan wordt het meestal snel iets steviger allemaal. Maar de sporen verdwijnen er niet mee, daar zullen veel mensen het hele voorseizoen last van blijven houden ben ik bang.
Afgelopen weekend mocht ik op de camping in Luxemburg mijn bus ook op het verharde pad neerzetten, vanwege een zompig grasveld. Maar vervolgens gingen andere campingbezoekers er met hun 4WD er over het veld achterlangs 8)7 (ondanks dat ze via de andere kant ook gewoon over het pad de camping op en af konden rijden).

• Drardollan
  • Nu online
Yukkie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:46:
[...]

Afgelopen weekend mocht ik op de camping in Luxemburg mijn bus ook op het verharde pad neerzetten, vanwege een zompig grasveld. Maar vervolgens gingen andere campingbezoekers er met hun 4WD er over het veld achterlangs 8)7 (ondanks dat ze via de andere kant ook gewoon over het pad de camping op en af konden rijden).
Dat was bij ons geen optie denk ik, elke auto - caravan - camper liep vast. Hoe klein en licht je ook was. Denk dat alleen de vouwwagens redelijk de velden op konden :X

• TgR_KILLER
Valandil schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:35:
[...]

Neem wel voldoende lengte mee voor je kabelstekker naar je camper.
Sommige camping hebben geen vaste plaatsen, maar meer "parkeer maar waar ruimte is" beleid.
Dan kan soms het stroompunt wat verder liggen. Ook heb je voor bepaalde campings een verloopstekker nodig. Dan zit er letterlijk een standaard stopcontact in het kastje terwijl je daar net staat met je campingstekker :)

Houd je van een biertje/wijntje op zijn tijd? Neem dit mee vanuit NL, want dat is echt gruwelijk duur daar.
Persoonlijk had ik naast de normale 20 meter die ik altijd bij heb nog eens 20 meter extra bij. Maar moet ook zeggen dat ik het echt nooit gebruikt heb. Ook op de 'zet hem maar ergens neer' campings. Maar goed wij gingen in juni en toen was er op bijna alle campings nog meer dan zat plek :).

Let wel even op hoeveel bier/ wijn je mee mag nemen, dat is zeker niet onbeperkt (vrij strikt zelfs). Je wordt vast niet gecontroleerd maar als je net wel tegen de lamp loopt heb je misschien een probleem.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

TgR_KILLER schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:00:
[...]

Persoonlijk had ik naast de normale 20 meter die ik altijd bij heb nog eens 20 meter extra bij. Maar moet ook zeggen dat ik het echt nooit gebruikt heb. Ook op de 'zet hem maar ergens neer' campings. Maar goed wij gingen in juni en toen was er op bijna alle campings nog meer dan zat plek :).

Let wel even op hoeveel bier/ wijn je mee mag nemen, dat is zeker niet onbeperkt (vrij strikt zelfs). Je wordt vast niet gecontroleerd maar als je net wel tegen de lamp loopt heb je misschien een probleem.
Een drank probleem Afbeeldingslocatie: https://t-nederland.nl/forum/images/smilies/obscene/drinkingbuddies.gif :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Valandil
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:00:
[...]

Klopt. Ik had wel iets meer mee dan toegestaan, maargoed, gokje wagen. Kans dat je gecontroleerd wordt is extreem klein. Gewoon doorrijden bij aankomst via de uitrit “niks aan te geven” van de douane.

Was ook niet extreem veel wat ik mee had.
Er stond ook overigens niemand.

wijze woorden

• TgR_KILLER
Valandil schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:10:
[...]

Klopt. Ik had wel iets meer mee dan toegestaan, maargoed, gokje wagen. Kans dat je gecontroleerd wordt is extreem klein. Gewoon doorrijden bij aankomst via de uitrit “niks aan te geven” van de douane.

Was ook niet extreem veel wat ik mee had.
Er stond ook overigens niemand.
Toen wij er vorig jaar juni waren waren ze wel aan het controleren. Al was het toen vooral of je huisdieren bij had (das echt een ding...) maar die hadden wij niet bij dus mochten we gewoon doorrijden.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
maartend schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:58:
[...]

Ik hier, tussen Alkmaar en Schagen, ook. Wel iets duurder, ik geloof €60,- per strekkende meter, maar geen beperking op halen en brengen, behalve voor het weekend afspreken voor komende week, zodat ze in het weekend de juiste caravans naar voren kunnen halen. En ook bij mij in het dorp, dus lekker dichtbij. Een gezin dat dit naast hun werk doet.

Maar in de Randstad heb ik ook veel hogere tarieven gezien, en bij grote stallingen ook kosten bij meer dan 4 keer halen/brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 12-04-2023 17:04 ]

iRacing Profiel

• Valandil
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:48:
[...]

Toen wij er vorig jaar juni waren waren ze wel aan het controleren. Al was het toen vooral of je huisdieren bij had (das echt een ding...) maar die hadden wij niet bij dus mochten we gewoon doorrijden.
Zou me er niet teveel zorgen over maken. Wij hadden ook een hond mee.

In het ergste geval moet je wat bier inleveren en hebben zij gratis bier ;)

wijze woorden

• TgR_KILLER
Valandil schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:33:
[...]

Zou me er niet teveel zorgen over maken. Wij hadden ook een hond mee.

In het ergste geval moet je wat bier inleveren en hebben zij gratis bier ;)
Voor ons is dat misschien anders. Ik heb een paar maanden terug een vlog gezien van wat mensen die ook een hond mee hadden. Dat waren Engelsen, maar die hond had niet de juiste vaccinaties gehad. Die kon dus mooi zo'n pension in voor quarantaine en alsnog een vaccinatie. Geintje kosten ze 4 dagen van hun vakantie en 2000+ euro. Dan wordt je niet happy.

Waar ik wel happy van wordt. Net weer mailtje van de stalling die we op het oog hebben hier in de straat. Volgende week eens een kijkje binnen nemen en maandag krijgen we de voorwaarden en een concept contract. In ieder geval mag de Rav4 op 'ons' plekje staan als we weg zijn met de camper en dat is ook wel een lekker gevoel dat die achter slot en grendel staat als we de hort op zijn.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:26:
[...]

Voor ons is dat misschien anders. Ik heb een paar maanden terug een vlog gezien van wat mensen die ook een hond mee hadden. Dat waren Engelsen, maar die hond had niet de juiste vaccinaties gehad. Die kon dus mooi zo'n pension in voor quarantaine en alsnog een vaccinatie. Geintje kosten ze 4 dagen van hun vakantie en 2000+ euro. Dan wordt je niet happy.
Dat is dan vooral een kwestie van slechte voorbereiding van de betreffende mensen. Als je op reis gaat naar het buitenland dan is het nu eenmaal aan te raden om de regels te checken die gelden voor jezelf, je reisgenoten, je auto/caravan/camper en je bagage gelden. Als je je huiswerk niet doet of de regels negeert, dan kies je om het risico te lopen op gedoe, ergernis en extra kosten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• TgR_KILLER
Ivow85 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:43:
[...]

Dat is dan vooral een kwestie van slechte voorbereiding van de betreffende mensen. Als je op reis gaat naar het buitenland dan is het nu eenmaal aan te raden om de regels te checken die gelden voor jezelf, je reisgenoten, je auto/caravan/camper en je bagage gelden. Als je je huiswerk niet doet of de regels negeert, dan kies je om het risico te lopen op gedoe, ergernis en extra kosten.
Dat is vooral wat ik bedoelde ;). Of het nou de hoeveelheid alcohol is, of een huisdier. Zorg gewoon dat je de regels volgt dan heb je sowieso geen gedoe. En niet denken die controles die zijn er niet, want je hoeft maar 1 steekproef te krijgen en je kan wel de sjaak zijn :p

• Valandil
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:26:
[...]

Waar ik wel happy van wordt. Net weer mailtje van de stalling die we op het oog hebben hier in de straat. Volgende week eens een kijkje binnen nemen en maandag krijgen we de voorwaarden en een concept contract. In ieder geval mag de Rav4 op 'ons' plekje staan als we weg zijn met de camper en dat is ook wel een lekker gevoel dat die achter slot en grendel staat als we de hort op zijn.
Onze hond had ook alle vaccinaties en de ontwormingskuur gehad, ik doelde meer op het bier gedeelte.

wijze woorden

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56
Wij hadden de drank voor 6 weken Noorwegen enigszins verstopt. Een flinke hoeveelheid lag voorin in de dubbele bodem, goed zichtbaar en net onder de toegestane limiet. De rest zat ook in de dubbele bodem maar was alleen zichtbaar en toegankelijk van binnenuit via luiken die onder het vloertapijt zitten :D

Geen controle gehad, maar grote kans dat ze het niet gevonden zouden hebben.

En wat betreft buiten stallen: groene aanslag poets je er vrij makkelijk weer af... Het buiten stallen heeft bij ons een lekkage aan het licht gebracht die anders wellicht pas na de garantieperiode gevonden zou zijn. Goede kit aansluitingen doen hun werk en houden het jaren vol. Verder is het een gebruiksvoorwerp, wat dat ding na 10-15 jaar opbrengt zien we dan wel weer.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 13-04-2023 12:53 ]

• Cheesy
  • Niet online
Frustratiepuntje, bij 3 verschillende webshops haringen besteld. Bij alle 3 bestelling geannuleerd i.v.m. fout in voorraadsysteem. Ik vermoed dat dit toch deels gedropshipped wordt.

Ook in een offline winkel gezocht, die hadden alleen een andere maat. Gaat overigens om "Grondpen vierkant 16 cm van Campking / Umefa". Hier heb ik al een voorraadje die ik graag wil aanvullen met gelijke maat.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Drardollan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:18:
Culinair gezien is Duitsland om te janken. Je moet hard je best doen om wat anders te vinden dan varianten van schnitzel, worst of pizza. Tenzij je in steden komt maar ik ga niet voor niets kamperen natuurlijk.
Als je daar de hele vakantie op wilt leven kan je inderdaad prima uit eten, ook met kinderen, maar ik houd dat niet vol. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drardollan
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:45:
[...]

Culinair gezien is Duitsland om te janken. Je moet hard je best doen om wat anders te vinden dan varianten van schnitzel, worst of pizza. Tenzij je in steden komt maar ik ga niet voor niets kamperen natuurlijk.
Als je daar de hele vakantie op wilt leven kan je inderdaad prima uit eten, ook met kinderen, maar ik houd dat niet vol. ;)
Een Hollander die commentaar heeft op de culinaire gebruiken van een ander land, dat is eigenlijk wel uniek :D
Zoals mijn Surinaamse collega altijd zegt: in Holland koken jullie niet, jullie warmen voedsel op.

In elk land zijn goede en slechte plekken te vinden om te eten, ook in Duitsland kan je prima buiten de deur eten buiten de grote steden. Al is het inderdaad wel zo dat er veel schnitzel "mit gemüse" of "schwiebeln" voor komt. Eenvoudig voedsel voor een eenvoudige prijs, maar wel lekker.

En nee, de hele vakantie daar op teren is geen optie. Dat was het niet zonder kinderen en is het ook niet met kinderen. Vandaar de 1 maal per week.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:11:
Een Hollander die commentaar heeft op de culinaire gebruiken van een ander land, dat is eigenlijk wel uniek :D
Zoals mijn Surinaamse collega altijd zegt: in Holland koken jullie niet, jullie warmen voedsel op.

In elk land zijn goede en slechte plekken te vinden om te eten, ook in Duitsland kan je prima buiten de deur eten buiten de grote steden. Al is het inderdaad wel zo dat er veel schnitzel "mit gemüse" of "schwiebeln" voor komt. Eenvoudig voedsel voor een eenvoudige prijs, maar wel lekker.

En nee, de hele vakantie daar op teren is geen optie. Dat was het niet zonder kinderen en is het ook niet met kinderen. Vandaar de 1 maal per week.
Ja klopt, ik ben namelijk van mening dat het aanbod in de horeca in Nederland tegenwoordig heel veel beter is dan dat in Duitsland, echt met grote afstand. Maar deze Hollander gaat natuurlijk niet voor niets de grens over bij vakanties, juist om andere keukens tegen te komen ook al bevallen niet altijd even goed.

Ook qua aanbod in de supermarkten zie je grote verschillen. In Duitsland moet je hopen dat je een Edeka o.i.d. kunt vinden of een goede slager/bakker/groenteboer want anders zit je aan de Lidl vast en die is zo mogelijk nog eenzijdiger en slechter dan hier.

Zelf ben ik dan wel weer fan van het meer Franstalige principe, waar je vaak inpandige slagers hebt en een ruim aanbod van allerlei versartikelen waarmee je daadwerkelijk lekker kunt koken. Ik vind Duitsland prachtig, zat vorig jaar weer in het Zwarte woud, maar gaat het om culinair dan beviel de week ervoor in Luxemburg of de Ardennen een heel stuk beter.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Drardollan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:11:
[...]

_O-

• Drardollan
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:16:
[...]

Ook qua aanbod in de supermarkten zie je grote verschillen. In Duitsland moet je hopen dat je een Edeka o.i.d. kunt vinden of een goede slager/bakker/groenteboer want anders zit je aan de Lidl vast en die is zo mogelijk nog eenzijdiger en slechter dan hier.
Lidl is 1 van de betere winkels in Duitsland aan het worden, samen met de Aldi heb je daar tegenwoordig meer A-merken dan eigen merken zoals in NL.

Maar echt slechte supermarkten kennen ze daar niet. Het ligt er helemaal aan waar je naar op zoek bent. Ga je voor de ervaring dan zijn Edeka, Hit en Rewe de beste keuzes. Wil je voordelig dan kom je bij Aldi, Lidl, Netto of Norma uit. En dan heb je nog de Aldi Nord, Penny en mindere mate Kaufland als bekende supermarkten, maar daar kom ik nooit.

Productaanbod lijkt erg op Nederland in de supermarkt, voor de betere groente/fruit/vlees moet je ook elders zijn. Groot verschil is frisdrank en alcohol, dat wordt wel verkocht in de supermarkt maar voor serieuze keuze moet je naar de "getränkemarkten".

Maar goed, wij zijn simpele mensen en simpele eters. Stellen niet zo'n hoge eisen, ik kom in NL ook nooit bij een groenteboer of slager, dat is te duur voor ons.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat maakt misschien verschil, ik haal veel bij slager of groenteboer. Maar kijk ik bijvoorbeeld naar mijn ervaringen van de Lidl afgelopen zomer in Duitsland heb ik meerdere keren beschimmelde spullen gehad en moet je dus echt heel goed kijken wat je koopt.
Ook qua vleesproducten is het erg basaal en eenzijdig. Als ik in Duitsland zou wonen zou ik veel gemakkelijker vegetariër kunnen worden. :D

Maar goed, dat gaat wel erg off-topic nu. Ik ben bang dat mijn eerste kampeervakantie van dit jaar niet gaat worden wat ik had gehoopt. Zelf wilde ik in de meivakantie wel op pad, maar m'n vriendin keek niet erg enthousiast en heeft het er sindsdien ook niet meer over gehad.
Vorig jaar vond ik dat top, toen stonden we op een camping redelijk in de buurt van huis. M'n gezin heeft dan vakantie en staat met de vouwwagen op de camping, m'n dochter kan spelen voor het vaderland en ik hoef niet alles vrij te nemen omdat ik ook gewoon nog kan werken en daarna weer op de camping terugkeren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Als ik op vakantie ga vind ik een andere omgeving wel leuk, voor iets dat vlakbij huis zit ga ik de moeite van de camper pakken niet doen... op zijn minst wil ik een andere provincie :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat ik beschrijf kan je niet echt op vakantie gaan noemen. Dat zat meer in een soort proefkamperen c.q. voorbereiding op het échte seizoen. Kan ik nog wat optimalisaties doen (we hadden de kar nog niet zo lang) en voor m'n dochter is het erg leuk.
Dat de omgeving dan minder inspirerend is kan me dan echt niet veel boeien.

Sowieso heb ik minder de drang dat je per se een heel eind weg moet om een vakantiegevoel te kunnen krijgen, dat is niet meer dan iets tussen je oren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:09:
Sowieso heb ik minder de drang dat je per se een heel eind weg moet om een vakantiegevoel te kunnen krijgen, dat is niet meer dan iets tussen je oren. :)
Het zit zeker tussen de oren! Maar ook dat we de directe omgeving bekijken al met de auto en de fiets doen, daarvoor hoef ik geen zware camper mee te slepen ;) Juist de dingen op 1 a 2 uur rijden zijn leuk voor een lang weekendje. Als je op 1 dag 2 uur heen en ook weer 2 uur terug wilt, dan zit je voornamelijk in de auto. Als je op vrijdagmiddag dat al kan doen en dan dan zondag laat weer terug dan is de balans tussen rijden en daadwerkelijk iets zien/doen een stuk beter. Als je het weekend kan rekken tot maandag (pasen enzo) is het helemaal leuk.

Met de meivakantie 2 weken weg is helemaal een feest. En dan 6 weken in de zomer. Dan kom je nog eens ergens zonder dat je hele dagen aan het rijden bent :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:48:
Het zit zeker tussen de oren! Maar ook dat we de directe omgeving bekijken al met de auto en de fiets doen, daarvoor hoef ik geen zware camper mee te slepen ;) Juist de dingen op 1 a 2 uur rijden zijn leuk voor een lang weekendje. Als je op 1 dag 2 uur heen en ook weer 2 uur terug wilt, dan zit je voornamelijk in de auto. Als je op vrijdagmiddag dat al kan doen en dan dan zondag laat weer terug dan is de balans tussen rijden en daadwerkelijk iets zien/doen een stuk beter. Als je het weekend kan rekken tot maandag (pasen enzo) is het helemaal leuk.

Met de meivakantie 2 weken weg is helemaal een feest. En dan 6 weken in de zomer. Dan kom je nog eens ergens zonder dat je hele dagen aan het rijden bent :)
Ja dat is leuk, maar je weet dat ik over mijn eigen situatie vertelde? Dus waar ik géén vrij heb en gewoon moet werken? En nee, ik ga niet uren besteden om naar werk te rijden als ik normaal maar een half uurtje hoef te fietsen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:36
Wij reden wel eens met de vouwwagen naar Teuge (+- 35 minuten van ons huis). Werken dan vanaf de camping en combineren het dan met een lang weekend of vrije dagen. Zo hoeft mijn vrouw niet al te veel vakantie dagen op te nemen maar zijn we er toch nog uit. Inmiddels kunnen wij ook vliegen vanaf Teuge voor een middagje breda of Texel, omdat ik mijn vliegbrevet heb en dan staan we om de hoek.

Inmiddels de vouwwagen ingeruild voor een Camper uit 2019. Die staat ingepakt en wel voor het huis. Daar gaan we volgende week mee op pad naar Friesland. Ik zet mijn vrouw op haar werk af met de auto en haal haar in de middag weer op met de camper waarna we doorrijden naar plaats van bestemming. Dag later gaan we in de avond weer naar huis.

• pirke
c0sje schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:20:
Inmiddels kunnen wij ook vliegen vanaf Teuge voor een middagje breda of Texel, omdat ik mijn vliegbrevet heb en dan staan we om de hoek.
Leuk! Heb ook een PPL (SEP), alleen heb ik de rating laten verlopen sinds ik kinderen heb. In de baby tijd kwam het er echt niet meer van, nooit meer opgepakt daarna. Ach, als de kinderen straks het huis uit zijn koop ik wel een leuk 1 of 2 zittertje :)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Iemand ervaring met Robens tentjes?
Kwam er eentje tegen in een leuke aanbieding.
Maar ben een beetje bang dat het gewoon een veredelde Nomad tent is.
Niets mis mee, maar die heb ik nu al, en ik wil juist iets wat een verbetering is.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Over dichtbij kamperen:
Wij zijn iets van 10 jaar op rij met een groep vrienden tijdens het Pinksteren weekend gaan kamperen.
Dat ging ook niet kon de afstand, maar gewoon het gezellig samen een weekend weg, ruimte voor de kinderen, enz.
Dat was vaak ook niet veel meer dan een half uurtje vanuit huis weg.
Iedereen woonde toen nog in Eindhoven. Bestemmingen waren: Schijndel, Oisterwijk, Gemert, Asten, enz enz.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:50
Bommes schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:59:
Niets mis mee, maar die heb ik nu al, en ik wil juist iets wat een verbetering is.
Ja, ikke. Zit volgens mij toch wel wat leuker in elkaar dan een Nomad product, ook al is daar niet zo veel mis mee (neem nog altijd een Nomad slaapzak mee op vakantie). Ook prima garantie en reserve onderdelen leverbaar. Ik denk dat je er best veel plezier van kunt hebben.

Wij hebben overigens een Double Dreamer 4 en die bevalt prima, is echt goed over nagedacht.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Hopjesvla79
Bommes schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:59:
+1 met @Himalaya

zijn prima tenten voor prima prijzen

maar wat voor een verbetering zoek je dan?
gewicht, pakmaat, prijs... zoals eerder al gezegd..als een van de eerste twee omlaag gaan, gaat de laatste vaak omhoog ;)

Hi Ha Hopjesvla

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Hopjesvla79 gewicht maakt op de motor niet heel erg veel uit.
2,5 of 3,5kg tent ga ik geen verschil van merken tijdens het rijden.
Vooral pakmaat dus, maar goed gewicht en pakmaat zijn vaak aan elkaar gekoppeld.
Mijn Nomad Darwin 3+ is ruim genoeg voor mij alleen en mijn gear. Alhoewel ik wel diagonaal ga liggen omdat ik anders met mijn voeten/hoofd tegen de binnentent aan lig.
Ding weegt iets van 3,9kg dacht ik.

Las in een review van dat Robens tentje dat de binnentent vast kan blijven zitten aan de buitentent.
Dat maakt het opzetten wel een stuk sneller.
Nadeel is dan wel als er flink wat vocht aan de buitentent hangt, dit met opvouwen in de binnentent komt.
Meestal vertrek ik vroeg in de ochtend, dus kans om te drogen is er niet echt bij tijdens mijn vakantie. Ook slaap ik elke nacht ergens anders.
Dus opzet gemak is wel welkom

@Himalaya +1 voor je reactie thanks!

• pirke
https://www.sikkom.nl/act...t-Duitsland-28362981.html

Gaat lekker met Holland Norway Line... De eerste afvaart vanuit Duitsland is geannuleerd.

• Drardollan
  • Nu online
pirke schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:08:

Gaat lekker met Holland Norway Line... De eerste afvaart vanuit Duitsland is geannuleerd.
Dat schip zit in “Vrouwen die varen”.

Maar ik mis de link?

• Purehz
  • Laatst online: 17:43
Ik meld mij hier ook maar even.
Zijn nu met onze camper in Italië (Lago Maggiore), planning is om 2 à 3 maand op pad te zijn. Vervolg van de reis is richting Bari en oversteek naar Albanië. Daarna weer naar boven, Montenegro, Kroatië, Slovenië etc.

Voordat onze oudste zoon (nu 3,5) naar school gaat nog een keer langere tijd samen weg.
Opzich nog weinig gepland dus mochten er nog tips zijn, die zijn zeker welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wax1rg5X6j8fFRgZvj06FHMdScc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bncz3dOrdCYG6TWvp6VnSWou.jpg?f=fotoalbum_large

• pirke
Drardollan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:23:
[...]

Dat schip zit in “Vrouwen die varen”.

Maar ik mis de link?
Welke link mis je?

• pirke
@Purehz Nice, lekker genieten!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:08:

Wat een, laten we zeggen, bijzondere schrijfwijze hanteert die site.
Het is inderdaad wel bizar hoor. Het is ook niet echt een gewone veerdienst waar het ergste is dat je op de volgende moet wachten. Hier plan je een afvaart echt in je schema.

@Drardollan de link is dat we het eerder over deze dienst hadden als belangrijk onderdeel van een mogelijke route naar kamperen in Noorwegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TgR_KILLER
Gonadan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:22:
[...]

Wat een, laten we zeggen, bijzondere schrijfwijze hanteert die site.
Het is inderdaad wel bizar hoor. Het is ook niet echt een gewone veerdienst waar het ergste is dat je op de volgende moet wachten. Hier plan je een afvaart echt in je schema.

@Drardollan de link is dat we het eerder over deze dienst hadden als belangrijk onderdeel van een mogelijke route naar kamperen in Noorwegen.
Het gaat sowieso niet heel lekker met HNL, ik kreeg vorige week een info mailtje omdat mijn afvaart na 1 juni is dat ze dan dus vanuit Eemden gaan etc.
Dus ik maar terug gemaild of mijn tickets van vorig jaar (na 1 juni klopt dan wel) nog geldig zijn en ik dan graag nog eens gratis mee ga xD. uurtje later mailtje dat de mail aan de verkeerde groep mensen is gegaan... joh..

Vind het eigenlijk wel triest dat het allemaal zo moet lopen. Zal vast niet alleen de schuld van HNL zijn en er zal vast meer achter zitten. Vorig jaar echt prima ontvangst in de Eemshaven, alles was super goed geregeld. Ik ben dan weer zo speciaal dat ik doopnamen heb die op mijn ID kaart staan, maar in het dagelijks leven altijd en overal mijn 'roepnaam' gebruik. Dus die aardige man bij de poort heeft na het controleren van ons ticket en ID kaart even nieuwe tickets uitgedraaid met mijn doopnamen zodat we bij de ID check op de weg terug geen issue's zouden hebben.

Op de boot ook echt alles dikke prima en super nice geregeld.

Maar ja, je hele vakantie plan je eromheen... onze hele trip begon en eindigde met de boot... Als hij dan ineens niet gaat pleurt je hele vakantie in het water. Wij willen volgend jaar, als onze campert er is, weer terug naar de nordics. Maar we gaan 99% zeker met de ferry vanuit hirtals die je in een krappe 3 uur naar Kristainsand over zet. Heel anders qua beleving maar vele malen meer stabiel en nog eens dik goedkoper ook tegenwoordig.

HNL is in een jaar tijd, vast door allerlei goede redenen, bijna 3x zo duur geworden. En denk dat heel erg veel mensen ze nu links laten liggen met al dit gedoe. Ik vrees het ergste voor de hele veerdienst.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:28
Gonadan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:09:
Wat ik beschrijf kan je niet echt op vakantie gaan noemen. Dat zat meer in een soort proefkamperen c.q. voorbereiding op het échte seizoen. Kan ik nog wat optimalisaties doen (we hadden de kar nog niet zo lang) en voor m'n dochter is het erg leuk.
Dat de omgeving dan minder inspirerend is kan me dan echt niet veel boeien.

Wij gaan binnenkort een midweek kamperen. Op slechts 45 minuten rijden van huis. Gewoon omdat het kan. Altijd lekker om even in een (totaal) andere omgeving te zijn. Dit keer in een polder in Zuid-Holland.

Ben erg benieuwd hoe de nieuwe slaapmat bevalt. De Synmat Duo is iets te spartaans voor 3 weken op de camping. Hopelijk biedt de MegaMat Duo 10 het gewenste comfort.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
Joris748 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:05:
[...]

Wij gaan binnenkort een midweek kamperen. Op slechts 45 minuten rijden van huis. Gewoon omdat het kan. Altijd lekker om even in een (totaal) andere omgeving te zijn. Dit keer in een polder in Zuid-Holland.
Je hoeft niet ver weg om er lekker uit te zijn...Dat kan ook al op 10 minuten van huis zijn :) Sterker nog, vroeger toen de kinderen jong waren, toen vond ik het al lang prima dat we er waren voor het oorlog was op de achterbank ;)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ken genoeg mensen uit mijn oid woonplaats, Eindhoven, die een seizoenplaats op de camping in Mierlo hadden.
Gewoon lekker vanuit de camping naar het werk op het fietsje.
Ik snap dat best wel, zeker als het ergens in een flatje in de stad woont.
Heerlijk een maandje op de camping pitten, in het bos, natuur.

Net de caravan weer in de stalling gezet.
Helaas het rechter achterlicht glas kapot gereden met achteruit insteken tegen de slagboom.
Hopelijk is het glas nog te te krijgen, zal lastig worden met een caravan van 1986.

Beetje mijn ego aangetast ook.
Ik draai normaal de combinatie nog op een euro muntje fileparkerend terug uit een helling op in een vakje ze klein als een postzegel.
Ggrr.. echt balen.

• pirke
Bommes schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:39:
Ik ken genoeg mensen uit mijn oid woonplaats, Eindhoven, die een seizoenplaats op de camping in Mierlo hadden.
Dat is inderdaad een erg goed argument! Als ik midden in de stad zou wonen of bijna geen achtertuin zou hebben en nergens groen had dan zou ik inderdaad ook liever naar de camping gaan vanuit het werk als het een beetje leuk weer is. Ik heb twee jaar bovenin een flat gewoond direct na m'n studententijd, en binnen zitten als het mooi weer is is niks. Gelukkig lag het balkon op het westen zodat je de ondergaande zon kon zien. Er pastte precies 1 BBQ met 2 stoelen op :) Als ik toen de middelen had zou ik ook een seizoensplek op een camping in de buurt hebben genomen!

Ach, het eerste huis wat we kochten had een betegelde achtertuin van 16m2, maar vergeleken bij dat appartementje was dat een enorme vooruitgang. Nu wonen we vrijstaand op 1255m2 perceel waarvan 900m2 achtertuin, voornamelijk groen en geen directe inkijk van omwonenden. Wel in een dorp op een stukje rijden van de stad, iets met grondprijzen enzo...

De behoefte aan groen, ruimte en natuur wordt voor ons dus in de achtertuin al redelijk vervuld. We wonen ook aan de rand van het dorp op 5 a 10 minuten lopen van de rivier en de groene velden. Met een kwartiertje fietsen zitten we in het bos.

De reden om er met de camper op uit te gaan is om dingen te bekijken, museum of dierentuin die ver weg ligt, weekendje strand, stedentrip, andere taal ervaren, andere keuken proeven, of een grote trektocht en onderweg vanalles aandoen.

• Joris748

Net de caravan weer in de stalling gezet.
Helaas het rechter achterlicht glas kapot gereden met achteruit insteken tegen de slagboom.
Hopelijk is het glas nog te te krijgen, zal lastig worden met een caravan van 1986.

Beetje mijn ego aangetast ook.
Ik draai normaal de combinatie nog op een euro muntje fileparkerend terug uit een helling op in een vakje ze klein als een postzegel.
Ggrr.. echt balen.
Ach, ik maak dingen liever zelf kapot, dan dat een ander het beschadigd. Die schades ben ik eerder overheen :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
pirke schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 04:49:
[...]

Dat is inderdaad een erg goed argument! Als ik midden in de stad zou wonen of bijna geen achtertuin zou hebben en nergens groen had dan zou ik inderdaad ook liever naar de camping gaan vanuit het werk als het een beetje leuk weer is. Ik heb twee jaar bovenin een flat gewoond direct na m'n studententijd, en binnen zitten als het mooi weer is is niks. Gelukkig lag het balkon op het westen zodat je de ondergaande zon kon zien. Er pastte precies 1 BBQ met 2 stoelen op :) Als ik toen de middelen had zou ik ook een seizoensplek op een camping in de buurt hebben genomen!

Ach, het eerste huis wat we kochten had een betegelde achtertuin van 16m2, maar vergeleken bij dat appartementje was dat een enorme vooruitgang. Nu wonen we vrijstaand op 1255m2 perceel waarvan 900m2 achtertuin, voornamelijk groen en geen directe inkijk van omwonenden. Wel in een dorp op een stukje rijden van de stad, iets met grondprijzen enzo...

De behoefte aan groen, ruimte en natuur wordt voor ons dus in de achtertuin al redelijk vervuld. We wonen ook aan de rand van het dorp op 5 a 10 minuten lopen van de rivier en de groene velden. Met een kwartiertje fietsen zitten we in het bos.

De reden om er met de camper op uit te gaan is om dingen te bekijken, museum of dierentuin die ver weg ligt, weekendje strand, stedentrip, andere taal ervaren, andere keuken proeven, of een grote trektocht en onderweg vanalles aandoen.
Mijn schoonouders wonen in een appartement en hebben een seizoensplek voor hun caravan. Doordeweeks in de stad, in het weekend in het groen.

Ondanks onze grote tuin, vergelijkbaar met die van jou, vinden we het heerlijk om er met de tent op uit te trekken. Even helemaal niets moeten. Met zo’n grote tuin en eigen woning ligt er altijd wel een klus te wachten.

• Drardollan
  • Nu online
Het verbaasde mij jaren geleden hoeveel er gewoon nog leverbaar is, ook voor caravans van 20 jaar en ouder. Blijkbaar worden er veel standaard onderdelen gebruikt door de diverse bouwers.

Maar voor de rest, altijd rot. Zonde geld dit soort dingen. Je doet het niet express en dingen gebeuren, maar het is gewoon balen :)

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Bommes Als je het vervangende onderdeel zelf niet kan vinden, post dan ff het onderdeelnummer en foto's. Een legertje zoekende Tweakers moet zoiets vast wel boven tafel kunnen krijgen ;)

• pirke
Heb ik net het argument gemaakt dat we het liefst verder weg gaan op vakantie, hebben we net plannen gemaakt om de Biesbosch te gaan ontdekken in de meivakantie O-) Op minder dan een uurtje rijden.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-01 23:59

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]
Mijn oude buren stonden altijd wekenlang op de camping net buiten het dorp. Je kon het bord "Welkom in $Dorp" net niet zien vanaf de poort van de camping. Lekker boodschappen doen bij de normale supermarkt en ook dicht bij de kinderen, zoonlief woonde aan dezelfde weg als waar de camping zat.

Dat was wel zo makkelijk als zoonlief met zijn vriendin weer eens op vakantie was naar een ver land :+

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

@Bommes Anders 3D printen die lampunit :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• pirke
Ik heb een 3D printer staan en woon niet ver weg, maar dan moeten we wel even een 3D ontwerp zien te vinden/maken. Het is niet de doorzichtige kap of wel? Doorzichtig spul printen is wat lastiger :)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Het is wel de doorzichtige, rood oranje kap.
Zal straks als mijn dochtertje naar bed is eens in Google duiken.
Restant van het glas licht in de garage, typenummers zaak ik dan eens op gaan zoeken.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
Bommes schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:54:
Het is wel de doorzichtige, rood oranje kap.
Zal straks als mijn dochtertje naar bed is eens in Google duiken.
Restant van het glas licht in de garage, typenummers zaak ik dan eens op gaan zoeken.
Hebben ze die niet gewoon bij De Wit in Schijndel ? Toen ik nog een caravan had kon je daar alle mogelijke reserveonderdelen vinden. De winkel met caravanonderdelen zat er toen tegenover, dus aan de andere kant van de weg als de megawinkel.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Drardollan
  • Nu online
_Eend_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:49:
[...]

Mijn oude buren stonden altijd wekenlang op de camping net buiten het dorp. Je kon het bord "Welkom in $Dorp" net niet zien vanaf de poort van de camping. Lekker boodschappen doen bij de normale supermarkt en ook dicht bij de kinderen, zoonlief woonde aan dezelfde weg als waar de camping zat.

Dat was wel zo makkelijk als zoonlief met zijn vriendin weer eens op vakantie was naar een ver land :+
Hier naast mij, as we speak dus, staan mensen die letterlijk 8 minuten moeten lopen om thuis te zijn. In 2018 stond ik met mensen die 5 minuten moesten fietsen om thuis te zijn.

Zelf staan we ook op 20 autominuten van huis in het voorseizoen. Wel een andere provincie :+

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Cobo 02.270 rechter unit/glas.

Ik vind alleen de hele unit.
https://www.si-parts.com/...ear-lamps_02-270-000.html
Of sites waar het uit off stock is :|

Van de week maar eens bij de Wit langs rijden

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-01 23:59

_Eend_

🌻🇺🇦

Drardollan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:00:
[...]

Hier naast mij, as we speak dus, staan mensen die letterlijk 8 minuten moeten lopen om thuis te zijn. In 2018 stond ik met mensen die 5 minuten moesten fietsen om thuis te zijn.

Zelf staan we ook op 20 autominuten van huis in het voorseizoen. Wel een andere provincie :+
Nou, dan ben je toch een grens over gegaan. :+

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Om toch nog even terug te komen op ons Tent verhaal.

We zijn gisteren naar de lokale tentenwinkel geweest en bij wat Falco tenten wezen kijken. De Havik 3500 stond daar, alswel de buizerd 3000 en 3500.

Wat ons op het eerste gezicht enorm bevalt is de grote luifel bij de haviks. Deze zorgt echt voor meer buitenruimte. Ook de rechte voorwand is een groot voordeel.

Maar waar we over twijfelen is of deze tent niet veel te groot is voor ons tweeen: we zijn maar met z'n tweeën (met in de toekomst een hond). We hebben nu een 3,2m tent. Deze is in totale lengte (ex luifel) 475cm. Dit is nooit een bewuste keuze geweest, maar we maken er wel gebruik van.
We kamperen altijd buiten het hoofdseizoen en ook in minder weer. Daarom is een goede beschutte plek erg fijn. Onze huidige tent heeft een schuine voorkant waardoor met slecht weer naar binnen gaan altijd een beetje gedoe is tov een rechte "deur". Deze schuine kant snoept echter wel veel van de luifel af. Bij slechter weer kan je daar dan ook snel niet meer droog staan.

We hebben ook bedacht dat we best kleiner kunnen kamperen mits te tent slimmer is. Eigenlijk zou onze tent met rechte wanden top zijn.

Dus de hamvraag: zo'n havik 3500 voor 2 personen. Is dat niet te groot? Of bestaat er niet zoiets als te groot? We gaan er qua pakmaat niet perse op vooruit of achteruit zo te zien. De totale lengte van de havik tent is zelfs kleiner dan onze huidige tent. We kamperen dus ook vaak in minder weer, in de brandende zon hebben we nooit gedaan. De havik 3200 lijkt daarentegen wel erg krap binnen.

We hebben zelfs naar de de waard staartmees gekeken. Ook een super tent, maar wellicht niet voor ons geschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 16-04-2023 11:04 ]

• Hopjesvla79
tja ,je zal denk ik beide argumenten gaan horen: wel te groot, of niet te groot. (ik hoor in het kamp te groot). Dus je zal denk ik toch echt zelf moeten afwegen wat voor jou het beste past. Welke spullen neem je allemaal mee, etc.

Als het een fijne tent is, de pakmaat geen probleem is en het opzetten goed gaat, waarom zou je hem niet nemen?

Hi Ha Hopjesvla

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:16:
tja ,je zal denk ik beide argumenten gaan horen: wel te groot, of niet te groot. (ik hoor in het kamp te groot). Dus je zal denk ik toch echt zelf moeten afwegen wat voor jou het beste past. Welke spullen neem je allemaal mee, etc.

Als het een fijne tent is, de pakmaat geen probleem is en het opzetten goed gaat, waarom zou je hem niet nemen?
Eens, maar wat voor tenten van gelijkwaardige kwaliteit zijn er waar je comfortabel binnen en buiten kan zitten welke niet zo groot zijn?

• Drardollan
  • Nu online
twowheeler schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:56:
Om toch nog even terug te komen op ons Tent verhaal.

We zijn gisteren naar de lokale tentenwinkel geweest en bij wat Falco tenten wezen kijken. De Havik 3500 stond daar, alswel de buizerd 3000 en 3500.

Wat ons op het eerste gezicht enorm bevalt is de grote luifel bij de haviks. Deze zorgt echt voor meer buitenruimte. Ook de rechte voorwand is een groot voordeel.

Maar waar we over twijfelen is of deze tent niet veel te groot is voor ons tweeen: we zijn maar met z'n tweeën (met in de toekomst een hond). We hebben nu een 3,2m tent. Deze is in totale lengte (ex luifel) 475cm. Dit is nooit een bewuste keuze geweest, maar we maken er wel gebruik van.
We kamperen altijd buiten het hoofdseizoen en ook in minder weer. Daarom is een goede beschutte plek erg fijn. Onze huidige tent heeft een schuine voorkant waardoor met slecht weer naar binnen gaan altijd een beetje gedoe is tov een rechte "deur". Deze schuine kant snoept echter wel veel van de luifel af. Bij slechter weer kan je daar dan ook snel niet meer droog staan.

We hebben ook bedacht dat we best kleiner kunnen kamperen mits te tent slimmer is. Eigenlijk zou onze tent met rechte wanden top zijn.

Dus de hamvraag: zo'n havik 3500 voor 2 personen. Is dat niet te groot? Of bestaat er niet zoiets als te groot? We gaan er qua pakmaat niet perse op vooruit of achteruit zo te zien. De totale lengte van de havik tent is zelfs kleiner dan onze huidige tent. We kamperen dus ook vaak in minder weer, in de brandende zon hebben we nooit gedaan. De havik 3200 lijkt daarentegen wel erg krap binnen.

We hebben zelfs naar de de waard staartmees gekeken. Ook een super tent, maar wellicht niet voor ons geschikt.
Voor mij is de stelregel dat ik bij minder weer veel binnenruimte wil hebben en bij goed weer meer buitenruimte. Vandaar dat wij in het voorseizoen de voortent neerzetten en in het hoogseizoen een luifel meenemen zodat je toch droog kunt zitten bij een regenbui.

Te groot is het niet snel in mijn ogen. In een krappe ruimte liggen kan je nog lang genoeg als je het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt.

• pirke
Wat de een de groot vindt vindt de ander te klein. Smaken verschillen :) Doe vooral waar je jezelf prettig bij voelt.

Je hebt geen kinderen, dat scheelt veel. Dat is de reden dat wij in een bakbeest rondrijden... Al zou deze binnenruimte met zn tweeën ook lekker zijn bij slecht weer, alleen kan de alkoof dan weg vanwege de luchtweerstand.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
Drardollan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:00:
[...]

Op loop/fietsafstand snap ik echt niet.

Dat je niet ver weg hoeft, of zelfs niet ver weg wilt voor een (voor)seizoenplek begrijp ik heel goed. Maar als je dan naar een andere omgeving dan thuis gaat, ga dan naar een andere omgeving als thuis. En niet naar een plek waar je tijdens een wandeling of fietstocht op zaterdagmiddag toch al komt als je vanuit huis zou vertrekken.

20 minuten met de auto, dan zit je echt in een andere plaats, met andere omgeving. Maar nog wel dichtbij genoeg om er elk weekend even naartoe te gaan of gewoon vanaf de camping naar je werk te rijden als je partner en kinderen vrij zijn ivm bijvoorbeeld de meivakantie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ivow85 schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:23:

Dat je niet ver weg hoeft, of zelfs niet ver weg wilt voor een (voor)seizoenplek begrijp ik heel goed. Maar als je dan naar een andere omgeving dan thuis gaat, ga dan naar een andere omgeving als thuis. En niet naar een plek waar je tijdens een wandeling of fietstocht op zaterdagmiddag toch al komt als je vanuit huis zou vertrekken.

20 minuten met de auto, dan zit je echt in een andere plaats, met andere omgeving. Maar nog wel dichtbij genoeg om er elk weekend even naartoe te gaan of gewoon vanaf de camping naar je werk te rijden als je partner en kinderen vrij zijn ivm bijvoorbeeld de meivakantie.
Het is maar hoe je er naar kijkt. Wij hebben wel eens op een camping gestaan waar ik met mijn hardlooprondjes vanuit huis vaak langs liep, niet echt onbekend terrein dus. Dat hoeft echter lang niet altijd het doel te zijn van mensen die op een camping gaan staan.

Voor ons was het tweeledig. We wilden de vouwwagen in de praktijk proberen en dan kijken of onze aanpak en/of uitrusting nog hiaten had, en mijn vriendin en dochter hadden vakantie en wat is er dan mooier om lekker op een camping te gaan staan waar het kind de hele dag kan ravotten.
Het primaire doel van kamperen is het buitenleven, en dat is wel wat anders dan op een loopje of fietstochtje ook langs die camping komen.
Buiten het feit dat veel mensen op vakanties veel meer van de omgeving gaan ontdekken dat ze in hun eigen woonomgeving ooit gedaan hebben. ;)

Daarbij, ik lees heel veel dingen in dit topic die ik niet snap. Of sympathieker verwoord: waar ik niet voor zou kiezen. En dat is simpelweg omdat niet iedereen in dezelfde situatie zit en dezelfde voorkeuren heeft. Ofwel: ieder z'n ding. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Joris748
Drardollan schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:43:
[...]

Voor mij is de stelregel dat ik bij minder weer veel binnenruimte wil hebben en bij goed weer meer buitenruimte (onder luifel dus). Vandaar dat wij in het voorseizoen de voortent neerzetten en in het hoogseizoen een luifel meenemen.

Te groot is het niet snel in mijn ogen. In een krappe ruimte liggen kan je nog lang genoeg als je het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt.
Te groot is het al snel naar mijn idee. Hoe groter de tent, des te minder ruimte je op je kampeerplek overhoudt. Dat vind ik zonde als je, net als wij, vooral buiten leeft. In de praktijk zitten we dan ook maar heel weinig in de tent. Dus een comfortable slaapcabine en een leefgedeelte waarin je net kunt zitten is wat mij betreft voldoende. Als we niet slapen zitten we meestal voor de tent (als we niet op pad zijn). Een goede luifel tegen de zon en tegen de regen vind ik dan wel weer een must.

@twowheeler Als we met tweeën waren, zou ik een Bardani AirWave 230 TC overwegen.

• Drardollan
  • Nu online
Ivow85 schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:23:
[...]

Ik raad je aan het eens te proberen, er gaat een wereld voor je open. Ondanks dat het dichtbij is ben je er toch uit, op de camping hoeft (bijna) niets. Thuis heb je altijd wel een klusje of iets.

De grootste les die ik de afgelopen 10 jaar geleerd heb op het gebied van vakantie cq. kamperen is dat ik echt niet perse naar Zuid Frankrijk hoef te rijden om een geweldige vakantie te hebben.

• Drardollan
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:27:
[...]

Te groot is het al snel naar mijn idee. Hoe groter de tent, des te minder ruimte je op je kampeerplek overhoudt. Dat vind ik zonde als je, net als wij, vooral buiten leeft. In de praktijk zitten we dan ook maar heel weinig in de tent. Dus een comfortable slaapcabine en een leefgedeelte waarin je net kunt zitten is wat mij betreft voldoende. Als we niet slapen zitten we meestal voor de tent (als we niet op pad zijn). Een goede luifel tegen de zon en tegen de regen vind ik dan wel weer een must.
Ik sta nooit op kampeerplekken van minder dan 100m2, je moet goed je best doen om dat vol te zetten.

Buiten leven is het belangrijkste van kamperen, maar helaas is het niet altijd weer om buiten te leven. Op vorige week zaterdag en zondag na was het geen weer om buiten de voortent te verblijven om maar wat te noemen over dit voorseizoen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:48:
Buiten leven is het belangrijkste van kamperen, maar helaas is het niet altijd weer om buiten te leven. Op vorige week zaterdag en zondag na was het geen weer om buiten de voortent te verblijven om maar wat te noemen over dit voorseizoen.
Dat hangt dan maar sterk af van wat je eisen zijn voor buiten verblijven denk ik. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Bommes schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:30:
Cobo 02.270 rechter unit/glas.

Ik vind alleen de hele unit.
https://www.si-parts.com/...ear-lamps_02-270-000.html
Of sites waar het uit off stock is :|

Van de week maar eens bij de Wit langs rijden
Poeh, die is inderdaad wat unieker dan dan dat ik had gedacht. De caravan is origineel Frans toch? Misschien even kijken of er een soort van Franse marktplaats is (zoals eBay kleinanzeigen voor Duitsland), wellicht dat je daar kans hebt voor een 2e handsje.

Edit: Ah, dat zou https://www.leboncoin.fr/ dan moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Yukkie op 17-04-2023 12:02 ]

• JanHenk
  • Niet online
twowheeler schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:23:
[...]

Eens, maar wat voor tenten van gelijkwaardige kwaliteit zijn er waar je comfortabel binnen en buiten kan zitten welke niet zo groot zijn?
Falco's zijn wel toptenten, als je dit eenmaal hebt gezien en het lijkt je wat, is er niet echt gauw een goed alternatief behalve bijv. De Waard, Esvo, Karsten. Maar die zijn toch allemaal anders van opzet.

Als je met z'n tweeën bent zou ik kijken naar de Buizerd 3000 of Havik 3200 (qua formaat), maar zoals hierboven gezegd, formaat is persoonlijk.

Verschil tussen de Buizerd en de Havik is trouwens de 'fullsize' luifel die je bij de Havik standaard krijgt. Die is ook niet op te rollen of iets dergelijks, die is gewoon dicht mét windhoeken aan de zijkant. Als je vaak in wat minder weer kampeert is dit prima. Zoek je juist vaak het mooie weer op, zou ik zelf voor de Buizerd gaan. Die heeft namelijk standaard geen luifel (is ook een stukje goedkoper), maar wel standaard de mogelijkheid voor een dakluifel welke is uit te breiden met zijstukken links en rechts. Dat zou persoonlijk mijn voorkeur hebben ten opzichte van de grote fullsize luifel. Een dakluifel kan bij de Havik overigens ook (tegne meerprijs met de koppelkit ook op de basistent), maar die is dan weer niet uit te breiden met zijstukken.

Kortom, met de Buizerd ben je iets flexibeler. En hij is (mening) ruim zat voor twee personen.

Laat ons even weten wat je hebt gekocht 8)

• Cheesy
  • Niet online
@Bommes wil je het origineel houden? Anders zet je er toch een nieuw setje van een paar tientjes op wat er enigszins op lijkt?

• Smurf
  • Laatst online: 10:24

Smurf

Detri

Yukkie schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:01:
[...]

Poeh, die is inderdaad wat unieker dan dan dat ik had gedacht. De caravan is origineel Frans toch? Misschien even kijken of er een soort van Franse marktplaats is (zoals eBay kleinanzeigen voor Duitsland), wellicht dat je daar kans hebt voor een 2e handsje.

Edit: Ah, dat zou https://www.leboncoin.fr/ dan moeten zijn.
@Bommes De achterkant is toch gewoon (redelijk) vlak? Ik zoek net even op Lander Graziella's en zie een veelvoud aan verschillende achterlichten op die dingen zitten, en bijna allemaal gewoon van die "standaard" aanhanger lampen.

Het is wel zuur dat je dan je originele lampen er niet meer op hebt zitten, maar voor een paar tientjes heb je bijvoorbeeld 2 van deze: https://vrachtwagens.auto...XjJqa4Qr4PWhoCSxoQAvD_BwE
En nog tal van andere modellen rond die prijs. Alleen even zorgen dat ze iets groter zijn dan je oude zodat je geen kleurverschil ziet in de lak van de caravan rondom de nieuwe lampen.

Ik mocht dit weekend ook opeens op zoek naar een 3e remlicht voor mijn ook alweer ruim 20 jaar oude TEC Tourer. Originele lamp was nog wel te krijgen, maar met zo'n 130 euro best aan de prijs. Dan maar een iets nieuwere LED versie voor 50 euro die qua maat bijna hetzelfde is. 3mm verschil met de oude schroefgaten.

Geluk bij een ongeluk dat ik dit weekend een paneel van de wand bij de dinette achterin er afhaalde om de bekleding te vervangen. Het 3e remligt was dus gaan lekken. Vocht liep tussen het rode glas en plastic de lamp in, en in de wand, bij de lamphouder de lamp weer uit.. rechtstreeks in het houtwerk. Nu gelukkig nog maar een relatief kleine plek en alleen een kwestie van goed drogen. Maar als ik dat paneel niet verwijderd had was ik hier pas veel later achter gekomen vrees ik.

)

Pagina: 1 ... 162 ... 279 Laatste