[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 161 ... 253 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Gri77ie schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:31:
[...]

had al met naam gereageerd maar plaatjes zeggen meer...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou dat dus... .zie dat mijn lelijke hoofd er nog net op staat. Sorry 8) :9 :o
Leuk opzet klusje :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gri77ie schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:58:
[...]

We gaan het hemelvaartweekend naar de camping om de vouwwagen voor het eerst op te zetten. Gelukkig hebben we dan vrienden die op de kids kunnen passen zodat wij onze aandacht op de vouwwagen kunnen richten...
Ultieme relatie test :P Succes, ik zal voor je duimen dat het binnen 8 uur gaat lukken :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Lekstroom is in de caravan gevonden (info paneel met status accu, gas, water en of de verwarming aanstaat), ik wist niet dat het paneel ervoor kan zorgen dat in 2 dagen een Lipo accu van 20Ah leeg is. Dealer gaat een een tweede kill switch monteren, kosten €25.
Reserve wiel gaat vanuit de disselkast verplaatst worden naar een onder de hut bevestigde reservewiel houder , kosten €300, voornaamste reden een lagere kogeldruk (zit nu op 85kg).

Afijn, hobby's kosten geld :+

[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 03-04-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:47

Bommes

Capo del formaggio

aReaRe schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:27:
Lekstroom is in de caravan gevonden (info paneel met status accu, gas, water en of de verwarming aanstaat), ik wist niet dat het paneel ervoor kan zorgen dat in 2 dagen een Lipo accu van 20Ah leeg is. Dealer gaat een een tweede kill switch monteren, kosten €25.
Reserve wiel gaat vanuit de disselkast verplaatst worden naar een onder de hut bevestigde reservewiel houder , kosten €300, voornaamste reden een lagere kogeldruk (zit nu op 85kg).

Afijn, hobby's kosten geld :+
Bij ons hangt het reserve wiel ook onder de caravan achter de as.
Vakantie klaar is bij ons de kogeldruk ook ruim 90kg.
Had graag fietsen meegenomen op de dissel maar dat gaat dus echt niet.
De combinatie rijd overigens super, de auto hangt niet overdreven ver door dus ik maak me niet zo een zorgen om die kogeldruk.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:15
Wij gaan a.s. maandag onze vouwwagen Roadmaster Family S ophalen. Erg veel zin in. Nog wat kleine klusjes om hem op te pimpen en dan in week 17 een lang weekend weg!

Wij hebben een aantal jaren geleden een oldtimer camper opgeknapt maar deze was met voortent erg klein en een camper is niet handig met kleine kinderen omdat je geen auto meer bij hebt.
Vandaar de camper verkocht en een vouwwagen aangeschaft.

Zijn er nog zaken die je moet weten als beginnende klapperaar tov camperaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bommes schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:45:
[...]

De combinatie rijd overigens super, de auto hangt niet overdreven ver door dus ik maak me niet zo een zorgen om die kogeldruk.
Dat vind ik best fors. Volgens mij mag jouw auto max 75 kg.
Maar het moet inderdaad ook goed te rijden zijn. Gewicht naar achteren is ook niet altijd een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Cheesy ik heb eigenlijk al niks voorin de caravan.
Tafel en stoelen liggen op het bed achterin, koelkast/keukentje zit op de as.
Voorin zit de badkamer, een zitje, hangkast, kachel en een bovenbed.
In de badkamer staat een porta potti, en een klein watertankje. Beide met wat water er in, dus zeg eens wat 20kg wat ik zou kunnen schrappen.
In de disselbak: 15 liter stalen gasfles en zo een plastic geweven mat voor in de voortent.

Complete voortent ligt al in de auto, snoer en gereedschap ook.

Inderdaad over het gewicht wat de meeste auto's mogen hebben, maar het rijd gewoon goed en erg stabiel. Auto stuurt ook niet ineens super licht ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-06 23:43
BlueSS50 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:23:
Wij gaan a.s. maandag onze vouwwagen Roadmaster Family S ophalen. Erg veel zin in. Nog wat kleine klusjes om hem op te pimpen en dan in week 17 een lang weekend weg!

Wij hebben een aantal jaren geleden een oldtimer camper opgeknapt maar deze was met voortent erg klein en een camper is niet handig met kleine kinderen omdat je geen auto meer bij hebt.

Wij zijn ook zo begonnen aan ons (2de) kampeeravontuur met kinderen.
Wat zaken die wij "minder goed" onder controle hadden.

Weeg af of je wilt klappen tussen tussendoor (bij lange reizen-zuid frankrijk bijv) of dat je een hotelletje boekt, waar je de combinatie veilig kan achterlaten.
10-14 uur om beurten rijden klinkt ok, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het opbouwen dan echt doffe ellende is, met kinderen die slaapgebrek hebben, papa en mama met kort lontje, gewoon geen fijn begin aan vakantie.

Ik had nog 4 fietsen bovenop de kar. Ook dat lijkt helemaal prima, maar als ik het nog eens mocht doen, zou ik ze lekker huren. Enerzijds, omdat hetw eer een extra uur kost om fietsen, bagagerek eraf te halen en zo neer te zetten dat niemand er last van heeft en wellicht belangrijker: ik ging hoogstwaarschijnlijk VER over maximale gewicht heen.

Check even of je constante plus uitschakeld als je auto uitschakeld. Wij hadden een fijn koelkastje mee in de disselbak. Die trok echter de accu van auto leeg. Geluk bij ongeluk, wij stonden bergaf en konden hem dus zo in versnelling aan duwen/laten rollen. Maar met de huidige technisch gecompliceerde HEV EV automaatbakken, is dat gevalletje anwb vrees ik :-)

Uiteindelijk waren wij het klappen zo beu, dat we een caravan hebben gekocht, die groot genoeg is om ergens onderweg de poten uit te draaien en zo de opgemaakte bedden in te rollen. Fietsen hebben we inmiddels op het dak staan en alle zware bagage gaat in auto.

Probeer sowieso altijd een auto te hebben die veel meer weegt dan je klapkar, maar dat zal wel lukken. Check nog even je kogeldruk, maar ook hoever je auto doorhangt achteren. Onze vouwwagen had een keuken achterop, dus was altijd wel goed te verdelen qua gewicht. Maar de voorwieltjes de lucht in, is ook niet handig voor je combinatie.

EDIT:

HEEL VEEL PLEZIER en teruglezend lijkt dit negatief, maar wij hebben 4x enorm veel plezier gehad in de zomervakantie en de vouwwagen heeft ons in ieder geval het kampeervirus opgeleverd, wat absoluut een fijn virus is!!!

Ik zat laatst zelfs eens te kijken naar een hypermoderne automatisch klappende vouwwagen voor 4 personen, omdat het qua rij-genot natuurlijk echt een wereld van verschil is. Ik heb het geluk dat ik nu nog een HEV mag leasen die ook nog eens 1600+kg mag trekken, maar met al die EV van tegenwoordig, is het kamperen met een vouwwagen echt wel weer interessant.

SUCCES!

[ Voor 11% gewijzigd door wienesroa op 05-04-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
wienesroa schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:27:
[...]

EDIT:

HEEL VEEL PLEZIER en teruglezend lijkt dit negatief, maar wij hebben 4x enorm veel plezier gehad in de zomervakantie en de vouwwagen heeft ons in ieder geval het kampeervirus opgeleverd, wat absoluut een fijn virus is!!!

Ik zat laatst zelfs eens te kijken naar een hypermoderne automatisch klappende vouwwagen voor 4 personen, omdat het qua rij-genot natuurlijk echt een wereld van verschil is. Ik heb het geluk dat ik nu nog een HEV mag leasen die ook nog eens 1600+kg mag trekken, maar met al die EV van tegenwoordig, is het kamperen met een vouwwagen echt wel weer interessant.

SUCCES!
klonk niet negatief hoor.... eerder een gewaarschuwd mens...
Wij hebben een aantal keer een caravan geleend met ideale indeling (rondzit met vast bed voorin en stapelbed achterin) maar altijd een bekrompen gevoel in de caravan.
Ook een keer een ingerichte tent gehuurd (opgezet en al) dit beviel qua ruimte veel beter. en dan is de vouwwagen nog bijna 2x zo groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:27
BlueSS50 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:23:

Zorg dat je de spullen die je als eerste nodig hebt bij het opzetten, voor de pak hebt. Klinkt logisch, maar niets is zo vervelend om eerst te moeten graven naar die tentstok die je net hebt opgeborgen in een hoekje ergens achterin ;)

Probeer je spullen netjes in te pakken, desnoods in kratjes. Dan weet je waar alles ligt en waar alles hoort als je weer inpakt. Scheelt een hoop tijd. We hebben eigenlijk alle kampeerspullen al in de vouwwagen liggen, dus het enige wat wij nog moeten pakken is: kleding, eten/drinken/ speelgoed. Dit scheelt een hoop tijd en is ook handig als je een weekendje weg wil.

Let op de gewichtsverdeling in de vouwwagen en zorg voor de juiste kogeldruk.

Tip voor wat minder weer: een klein kacheltje kan tijdens vochtig en kouder weer toch nog zorgen dat het iets minder vochtig aanvoelt binnen in de tent. Een kachel onder de luifel doet soms ook veel, en kan ervoor zorgen dat je toch lekker lang buiten kan zitten (zeker in de bergen en in het voorseizoen een pré)

Wij merken dat we vooral veel tijd kwijt zijn aan de randzaken bij het opzetten. D.w.z. bedden opmaken, verlichting, inrichten, etc. Hier valt veel tijdswinst te halen. Maak je bed thuis op (indien mogelijk), onze kleding stoppen we tegenwoordig in van die plastic lades van de leenbakker., bij aankomst haal we die uit de bak en hebben we gelijk een kast waar de kleding in zit. Zo zijn er meer dingen te verzinnen die je tijd gaan schelen. Wij hebben daarom ook gekozen voor een vaste grote keuken achterop. Deze is altijd gevuld met alle benodigde materialen en scheelt enorm veel tijd, we klappen de keuken letterlijk open en hij is gereed.

Wij boeken een overnachting bij een hotel/b&b als we meerdere dagen moet rijden. Even snel openklappen om te overnachten met kleine kinderen vinden wij niet handig. Als de kinderen wat ouder zijn zouden we dit wel een optie vinden. Dan kunnen ze namelijk helpen of niet in de weg lopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 05-04-2023 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Laatst online: 01-06 23:43
BlueSS50 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:43:
[...]

klonk niet negatief hoor.... eerder een gewaarschuwd mens...
Wij hebben een aantal keer een caravan geleend met ideale indeling (rondzit met vast bed voorin en stapelbed achterin) maar altijd een bekrompen gevoel in de caravan.
Ook een keer een ingerichte tent gehuurd (opgezet en al) dit beviel qua ruimte veel beter. en dan is de vouwwagen nog bijna 2x zo groot.
Klopt, wij hebben nog een opblaasbare tent met 2 compartimenten voor de caravan (mits we wat langer blijven staan) van 8 x 2.8 ofzo. En dan moet erbij worden gezegd dat we alleen bij echt bar weer in tent of caravan zitten. Of als het bij ontbijt nog te koud is om buiten te zijn.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Hangt natuurlijk ook enorm van reisgezelschap af. De tip van spullen binnen handbereik is een goede. En misschien nog wel belangrijker: zoek een goed egaal plekje en zet alles recht. Niets zo vervelend als je alles hebt afgespannen en dan niet waterpas staat :-). Of je komt niet weg met de strombanden. Ze zeggen wel de tweede keer gaat alles sneller, maar dat is toch ook niet echt lekker starten 8)7 (geen persoonlijke ervaring gelukkig. Wel zien gebeuren dat iemand na een aantal dagen zijn opstelling afbrak, kwartslag draaide en weer ging opbouwen...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:02:
[...]

Heej deze foto kwam ik ergens anders ook tegen, maar dan een kwartslag gedraaid. :D
Had hem op een kantelbeugel staan. ;)

Yups daar ben ik ook natuurlijk te vinden want het is meer dan kamperen voor mij het is een hobby geworden.
En dan heb ik het niet over een hobby caravan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Luuk84 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:52:
[...]

Zorg dat je de spullen die je als eerste nodig hebt bij het opzetten, voor de pak hebt. Klinkt logisch, maar niets is zo vervelend om eerst te moeten graven naar die tentstok die je net hebt opgeborgen in een hoekje ergens achterin ;)

Probeer je spullen netjes in te pakken, desnoods in kratjes. Dan weet je waar alles ligt en waar alles hoort als je weer inpakt. Scheelt een hoop tijd. We hebben eigenlijk alle kampeerspullen al in de vouwwagen liggen, dus het enige wat wij nog moeten pakken is: kleding, eten/drinken/ speelgoed. Dit scheelt een hoop tijd en is ook handig als je een weekendje weg wil.

Let op de gewichtsverdeling in de vouwwagen en zorg voor de juiste kogeldruk.

Tip voor wat minder weer: een klein kacheltje kan tijdens vochtig en kouder weer toch nog zorgen dat het iets minder vochtig aanvoelt binnen in de tent. Een kachel onder de luifel doet soms ook veel, en kan ervoor zorgen dat je toch lekker lang buiten kan zitten (zeker in de bergen en in het voorseizoen een pré)

Wij merken dat we vooral veel tijd kwijt zijn aan de randzaken bij het opzetten. D.w.z. bedden opmaken, verlichting, inrichten, etc. Hier valt veel tijdswinst te halen. Maak je bed thuis op (indien mogelijk), onze kleding stoppen we tegenwoordig in van die plastic lades van de leenbakker., bij aankomst haal we die uit de bak en hebben we gelijk een kast waar de kleding in zit. Zo zijn er meer dingen te verzinnen die je tijd gaan schelen. Wij hebben daarom ook gekozen voor een vaste grote keuken achterop. Deze is altijd gevuld met alle benodigde materialen en scheelt enorm veel tijd, we klappen de keuken letterlijk open en hij is gereed.

Wij boeken een overnachting bij een hotel/b&b als we meerdere dagen moet rijden. Even snel openklappen om te overnachten met kleine kinderen vinden wij niet handig. Als de kinderen wat ouder zijn zouden we dit wel een optie vinden. Dan kunnen ze namelijk helpen of niet in de weg lopen ;)
Kogeldruk ga ik in de gaten houden. Qua gewicht zit het wel goed. Auto is 1700 kg dus verwacht niet daarover heen te gaan.

Wat voor kacheltje gebruiken jullie? Gas, petroleum of elektrisch?

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gri77ie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:34:
[...]

Kogeldruk ga ik in de gaten houden. Qua gewicht zit het wel goed. Auto is 1700 kg dus verwacht niet daarover heen te gaan.

Het gewicht van de auto is niet echt relevant voor de kogeldruk toch? Misschien voor het maximale wat je op de haak kan hebben.

Wij hebben een Haba Sunnywarm 360. Nog niet heel vaak gebruikt, maar op de frisse en natte avonden in het naseizoen was het best aangenaam in de vouwwagen.

Met gas of petroleum kun je duidelijk met veel hoger vermogen verwarmen, maar dat hebben wij (persoonlijk) niet nodig. Vandaar de Haba, die instelbaar is afhankelijk van de maximale stroom die je op je campingaansluiting hebt (al hebben de meeste wel minimaal twee standen). En lekker compact.

@Luuk84 Die stapellades gebruiken wij ook. :) Wel handig, maar in de auto weer wat minder handig, je hebt toch meer volume dan wanneer je tassen gebruikt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:20
Bommes schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:45:
Had ook een 13polige stekker gekocht, om die inplaats van een 7 polige te monteren.
Helaas is de kabel ook echt precies 7 aderig, en is er bij onze auto wel een constante maar geen geschakelde + op de stekkerdoos aangesloten.
Voor dit weekend nog geen probleem, maar voor de grote vakantie wil ik wel dat de verlichting en waterpomp in de caravan werkt als we onderweg zijn.
`
Weet niet hoe toegankelijk die bekabeling is, maar je zou ook gewoon een extra draad erbij kunnen trekken die je dan netjes met de originele kabel mee laat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
JanHenk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:39:
[...]

Het gewicht van de auto is niet echt relevant voor de kogeldruk toch? Misschien voor het maximale wat je op de haak kan hebben.
Die twee hebben in principe niks met elkaar te maken, al zul je over het algemeen zien dat grotere/zwaardere auto's een hogere toegestane kogeldruk hebben. Het gaat dan met name over de (achter)aslast van de auto en natuurlijk de constructie van de trekhaak. Die is bij het ene merk ook iets meer rigide dan bij de ander, maar de wettelijke goedkeurtest wordt gewoon op de max. gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:27
Gri77ie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:34:
[...]
Een petroleum voor onder de luifel en een elektrische radiator (zoiets) voor in de tent, er komt niet extreem veel hitte van af, maar zorgt toch voor een aangenamer klimaat in de tent. I.v.m. kleine kinderen is dit ook de meest veilige optie. Relatief veilig met aanraken, en is ook geen ramp als hij omvalt. Je kan dat ding ook de hele nacht aanlaten, zorgt toch voor een paar graden temperatuur winst. Zonder kleine kinderen zou ik andere kacheltjes ook wel aandurven :)
JanHenk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:39:
[...]

@Luuk84 Die stapellades gebruiken wij ook. :) Wel handig, maar in de auto weer wat minder handig, je hebt toch meer volume dan wanneer je tassen gebruikt.
Dat klopt ze zijn vrij lomp, daarom staan ze bij ons in de bak van de vouwwagen (1500liter, ruimte zat dus). Via easyload hebben we snel toegang tot de bak.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk84 op 05-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-K
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

Stalensnuitje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:43:
[...]

Die twee hebben in principe niks met elkaar te maken, al zul je over het algemeen zien dat grotere/zwaardere auto's een hogere toegestane kogeldruk hebben. Het gaat dan met name over de (achter)aslast van de auto en natuurlijk de constructie van de trekhaak. Die is bij het ene merk ook iets meer rigide dan bij de ander, maar de wettelijke goedkeurtest wordt gewoon op de max. gedaan.
Volgens mij mag een aanhangwagen (vouwwagen in dit geval) tot 750kg sowieso maar een maximale kogeldruk van 50kg hebben.

Before me there were many, after me there will be none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Jay-K schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:54:
[...]

Volgens mij mag een aanhangwagen (vouwwagen in dit geval) tot 750kg sowieso maar een maximale kogeldruk van 50kg hebben.
Ja klopt, dat noemen ze de toegestane maximum last onder de koppeling.

Van kogeldruk (hoort bij auto) en max last onder koppeling (hoort bij aanhanger) altijd uiteraard de laagste aanhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 05-04-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:10:
[...]

Ja klopt, dat noemen ze de toegestane maximum last onder de koppeling.

Van kogeldruk (hoort bij auto) en max last onder koppeling (hoort bij aanhanger) altijd uiteraard de laagste aanhouden.
Met het risico dat we hier (weer) een discussie over gaan hebben.

Volgens mij zijn die begrippen hetzelfde, ze gaan beide over de verticale last op de trekhaak of anderzijds op de koppeling (die zijn gelijk)...

Ik heb eerder ook van die 50kg gelezen, maar ik heb het nooit onderbouwd kunnen vinden, dus volgens mij is dat een broodje aap. Wél is het zo dat 50kg een ideale verhouding geeft bij een aanhanger van max. 750kg, maar het is geen wettelijke grens.

De enige regeling die ik kon vinden is art. 5.18.7 Regeling voertuigen (gebruikseisen);
1. Bij het vervoer van goederen aan de voor- of achterzijde van het voertuig moet worden voldaan aan de volgende eisen:
g. indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde:
1°.mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;
Als je koppeling (op de aanhanger) maximaal 50kg heeft, dan lijkt me dat uiteraard het maximum.

In principe is het simpelweg de laagste van trekhaak/voertuig/koppeling. Met 75kg als maximum als er geen gegevens zijn.

Maar als iemand anders andere wetgeving kan vinden, hoor ik het uiteraard graag. Het is niet mijn expertise.. :)

Overigens heeft onze Combi-Camp Country een AL-KO AK161; die heeft een maximale treklast van 1600kg en maximale verticale last (kogeldruk) van 120kg. Dat is in ieder geval niet de beperkende factor. Ondanks dat onze vouwwagen uiteraard maximaal 750kg gekeurd is.

Ik krijg hem nagenoeg onmogelijk op 50kg. Ik rij met ± 70kg kogeldruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
JanHenk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:26:
[...]
Als je koppeling (op de aanhanger) maximaal 50kg heeft, dan lijkt me dat uiteraard het maximum.

In principe is het simpelweg de laagste van trekhaak/voertuig/koppeling. Met 75kg als maximum als er geen gegevens zijn.
"Volgens mij" klopt dit :+
Maar als iemand anders andere wetgeving kan vinden, hoor ik het uiteraard graag. Het is niet mijn expertise.. :)
UNECE R55, paragraaf 2.13, die geeft alleen een maximale verhouding tussen de zgn. S-load (Stutzlast, vertical load, kogeldruk, etc.) en de maximaal toegestane massa van de trailer in geval van een "centre axle trailer":
The vertical load imposed on the coupling of the towing vehicle shall not exceed 10 per cent of the maximum mass of the trailer, or 1,000 kg, whichever is the lesser.
Maar goed, dat gaat dus over constructiegegevens.

Voor de trekhaak en auto geldt idd dat de laagste waarde (indien verschillend) leidend is. Constructietechnisch is er volgens mij niet echt een reden voor een trailer(fabrikant) om de S-load te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@JanHenk

Artikel 5.18.31 Regeling voertuigen
b. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een massa van niet meer dan 750 kg mag alleen in neerwaartse richting zijn gericht en mag niet meer dan 50 kg bedragen;
iets verder in jouw linkje ;)
https://wetten.overheid.n...z=2023-01-01&g=2023-01-01

[ Voor 22% gewijzigd door Cheesy op 05-04-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Cheesy Ah, daar heb ik helemaal overheen gekeken! Dat is hem, inderdaad. Wat vreemd verstopt in de wet, een los artikel in een aparte afdeling G.

Dan zal het in de praktijk voor alle vouwwagens en aanhangers dus op maximaal 50kg komen, want ik kan me geen trekhaak, koppeling of auto voorstellen die een lager maximum heeft.

En ben ik dus toch in overtreding..

Edit: zo te zien is dit een overtreding waar € 160,- boete (feitenboekje 2023, code "m P 310 e") op staat. Ik ga nog eens proberen het wat naar beneden te krijgen, maar ga me er niet in allerlei bochten voor leggen. Heb niet het idee dat mijn veiligheid of die van anderen hiermee in het geding is.

[ Voor 26% gewijzigd door JanHenk op 05-04-2023 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:26:
Ik heb eerder ook van die 50kg gelezen, maar ik heb het nooit onderbouwd kunnen vinden, dus volgens mij is dat een broodje aap. Wél is het zo dat 50kg een ideale verhouding geeft bij een aanhanger van max. 750kg, maar het is geen wettelijke grens.
Dit is inderdaad de reactie die half Nederland geeft, de andere helft heeft er überhaupt nooit van gehoord.
Ik kende de regel wel maar hij wordt altijd zo hard in twijfel getrokken dat ik nog steeds het gevoel heb dat het ergens wel mag. Terwijl het gewoon zwart op wit staat.

Maar net als iedereen ga ik ook gewoon over die 50kg heen. Die 20kg extra voelen ergens wel lekker en zullen het echt niet zomaar erg gevaarlijk maken. Maak ik mezelf dan maar wijs. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Stalensnuitje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:41:
[...]
`
Weet niet hoe toegankelijk die bekabeling is, maar je zou ook gewoon een extra draad erbij kunnen trekken die je dan netjes met de originele kabel mee laat lopen.
Is het niet zo dat de pinnen nog kunnen verschillen per merk caravan? welke constant en geschakeld spannen hebben?
daar moet je dan wel even op letten. ik zou zeker ff de multimeter erbij pakken en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@BlueSS50 nee de pin bezetting van de 7 polige en 13 polige caravan stekker is in principe gelijk.
Intern in de caravan kunnen dingen wel anders aangesloten zijn per merk.
Wij hebben een oudje, daar komt 1 blauwe draad binnen, de 12V +.
Daarop zit eigenlijk alles in de caravan wat op 12 volt werkt, geschakeld via een keuze schakelaar.
Stand auto = alles via de (constante) plus van de auto.
Stand omvormer = alles via die omvormer.

In een ideale setup;
Mag de verlichting en de waterpomp via de constante plus van de auto werken.
En de koelkast (12V absorptie) via de geschakelde plus.

Dat is overigens wel te regelen, je hebt van die Cyrix relais die schakelen op voltage.
Spanning hoger dan 13,5 volt = auto lopend dus relais gesloten
Spanning daar onder = auto uitgeschakeld dus relais open.
Dan is het simpel weg de constante 12 volt vanuit de auto splitsen voor zo een relais.
Verlichting en waterpomp voor het relais en koelkast na het relais.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Bommes ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen qua pinnen hoor. Overigens heb je nog verschillende typen stekkers, dat maakt het ook niet beter. Al is dat gelukkig wel redelijk richting één variant geschoven over de tijd. :P

Die van mij had een 7-polige stekker maar ik vind dat zulke rotdingen en had iets van een massaprobleem waardoor ik besloten heb gewoon een 13-polige stekker op de 7-aderige kabel te zetten. Had toen ook meteen mijn fietsendrager aangepakt en ook het stopcontact van mijn auto liggen vervangen. De nieuwe eigenaar zal zich mogelijk een breuk zoeken waarom de helft van de pinnen niet werkt maar soit. Mijn nieuwe auto heeft van zichzelf al 13-polig dus nu scheelt het mij nog een verloopje ook. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:09
Bommes schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:45:
[...]

Damn 90 KG is wel fors, daar kwam ik niet aan al zou ik het willen. De Land Cruiser mocht 100+ KG hebben maar we kregen hem krap op 80 KG... AGM accu onder het bed, redelijk voorin, ook 2x (lichtgewicht dan wel) gasfles voorin. De Rav4 mag maar 70 KG hebben, nu rijden we standaard maar met 1 gasfles (nu ja, 2 want er is er 1 zo goed als leeg) en de kogeldruk zit rond de 75 KG nu.

Maar goed, met Pasen nog een keertje weg, en de 22ste gaan we de caravan zo goed als zeker inleveren.. Toch een vreemd gevoel na 3 jaar dadelijk geen caravan meer te hebben.

Al is onze stalling vorig jaar ook (voor mijn gevoel :D) schofterig duur geworden. Weer leuk mee zitten klooien van de week. Ik boek de caravan voor Pasen krijg ik €20,- aan mijn broek omdat ik over de max 4 keer zou zijn gegaan terwijl ik letterlijk begin van de week een nieuw jaar contract periode in ben gegaan. Was uiteindelijk foutje in het systeem had een mailtje gestuurd en moest hem even cancellen en opnieuw erin zetten en dan krijg ik die €20 weer gecrediteerd. Maar tis niet handiger geworden (contract wat ik had was 420 euro.. nu 470 en van onbeperkt naar max 4 keer gegaan...)

Bood ie mij aan de telefoon aan dat ze ook een camper stalling hadden in de buurt. Ja leuk. 600+ euro voor 6 keer halen.. daarna 29 euro per keer extra. hell no :D

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@TgR_KILLER dat is niet zo moeilijk hoor, gewoon fietsen op je dissel en je bent er. (die 90kg dus)

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 06-04-2023 09:34 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:24:
@Bommes ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen qua pinnen hoor. Overigens heb je nog verschillende typen stekkers, dat maakt het ook niet beter. Al is dat gelukkig wel redelijk richting één variant geschoven over de tijd. :P

Die van mij had een 7-polige stekker maar ik vind dat zulke rotdingen en had iets van een massaprobleem waardoor ik besloten heb gewoon een 13-polige stekker op de 7-aderige kabel te zetten. Had toen ook meteen mijn fietsendrager aangepakt en ook het stopcontact van mijn auto liggen vervangen. De nieuwe eigenaar zal zich mogelijk een breuk zoeken waarom de helft van de pinnen niet werkt maar soit. Mijn nieuwe auto heeft van zichzelf al 13-polig dus nu scheelt het mij nog een verloopje ook. O-)
Die 7-polige stekker is echt een verschrikking inderdaad. Ik heb nog een verloop voor een oud aanhangertje die de 7-polige heeft, maar eigenlijk zouden we daar ook gewoon de stekker van moeten vervangen.

13-polige, kwartslag draaien, sluit perfect.. :)

@TgR_KILLER Ik schrik wel wat van die prijzen... Hier in de buurt betalen vrienden iets meer dan EUR 200 voor hun caravan (zelfde formaat als de jouwe).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Mijn ervaring met kogeldruk is dat je beter 10kg teveel kan hebben dan 10kg te weinig. Ik zit rond 90/95kg. Iets meer dan de auto mag hebben maar rijdt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Ik heb recent een andere auto aangeschaft, niet naar gekeken of de stekker van de aanwezige trekhaak 7- of 13- polig was. Ik ging er vanuit dat bij een auto uit 2018 het wel 13- polig zou zijn...Nou mooi niet...

Nu zit ik ook te mieren met zo'n stom verloopje :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:33
Nu we het toch over kogeldruk hebben. Vorig jaar deze gekocht maar ik kom niet boven de +/- 75kg. kogeldruk. Twee fietsen voorop, oude volle gasflas, voortent, buizen, luifel, tafel, stoelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
nooberke schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:14:
[...]

Ik heb recent een andere auto aangeschaft, niet naar gekeken of de stekker van de aanwezige trekhaak 7- of 13- polig was. Ik ging er vanuit dat bij een auto uit 2018 het wel 13- polig zou zijn...Nou mooi niet...

Nu zit ik ook te mieren met zo'n stom verloopje :|
De Land Cruiser had ook 7 polig, en dus geen constante stroom. Die heb ik voor 100 euro om laten bouwen naar 13 polig, geen zin in gezeik.
JL-IP(!) schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:20:
Nu we het toch over kogeldruk hebben. Vorig jaar deze gekocht maar ik kom niet boven de +/- 75kg. kogeldruk. Twee fietsen voorop, oude volle gasflas, voortent, buizen, luifel, tafel, stoelen..
Das wel knap, zoveel op de neus en toch maar 75 KG, hoe meet je dat? Wij hebben op allerlei manieren gemeten maar meest effectief was toch gewoon houten latje onder de koppeling en een (oude) analoge weegschaal eronder.
Timmert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:58:
Mijn ervaring met kogeldruk is dat je beter 10kg teveel kan hebben dan 10kg te weinig. Ik zit rond 90/95kg. Iets meer dan de auto mag hebben maar rijdt perfect.
Lees ik overal, en kan het er eigenlijk ook wel mee eens zijn. Maar denk ook verzekeringstechnisch dat je het niet moet overdrijven. Mijn auto mag maar 70KG hebben, als ik er 95 KG op ga hangen en er zou wat gebeuren heeft de verzekering mooi een excuus om niks uit te keren omdat de combinatie technisch niet aan de regels voldeed.

[ Voor 21% gewijzigd door TgR_KILLER op 06-04-2023 11:07 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Op zich voldoet de 7-polige voor onze caravan en had ik er ook niet van wakker gelegen als mijn auto tenminste een geschakelde plus zou hebben.

Ik heb de 7-polige stekker van de week even opgemaakt en zag dat de vorige eigenaar al had gedaan wat ik wilde doen:
Beetje invetten zodat het vocht er uit blijft.
Onze auto heeft 13 polig, daar draai ik zo een verloop vast in en klik de caravan 7 polige stekker daar weer in.
Geen problemen mee.

@JL-IP(!) dat is heel erg afhankelijk van de indeling.
Bij de vorige caravan die wij hadden was het dissel gewicht ook veel te laag, ergens rond de 50 kg.
Dus luifel + stokken voorin onder het zitje en watertankje in de dissel tot de nek toe vol met water.
Toen was het ongeveer 70kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
-dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door JL-IP(!) op 06-04-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
JanHenk schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:49:
[...]

@TgR_KILLER Ik schrik wel wat van die prijzen... Hier in de buurt betalen vrienden iets meer dan EUR 200 voor hun caravan (zelfde formaat als de jouwe).
200 euro heb ik hier totaal nergens voor (overdekt dan).

Onze was 420 en onbeperkt ophalen... sinds vorig jaar 470 en max 4x ophalen en daarna 20 euro per keer extra.

Nadeel is, alles in de buurt zit vol en niks had dezelfde openingstijden. Die stalling heeft hier in midden/ west Brabant gewoon een monopoly positie. Dat samen met de ontplofte caravan markt laatste jaren kunnen ze gewoon vragen wat ze willen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL-IP(!)
TgR_KILLER schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:06:

Das wel knap, zoveel op de neus en toch maar 75 KG, hoe meet je dat? Wij hebben op allerlei manieren gemeten maar meest effectief was toch gewoon houten latje onder de koppeling en een (oude) analoge weegschaal eronder.
Via Obelink zo'n weegschaal gekocht waar ik de caravan los mee weeg. We hebben verder niks achterin de caravan op het stapelbed en de watertank in de caravan gebruiken we niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@TgR_KILLER
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5PerbVW11YhMdUe-VESt_4YOjo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsvC659Ii0xsHnjnY4Iz4gAW.jpg?f=fotoalbum_medium
zo meet ik dat, maar ben er wel achter dat die dingen compleet ruk zijn.
Latje en personenweegschaal is inderdaad beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Bommes schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:13:
@TgR_KILLER
[Afbeelding]
Yeap, zo'n ding heb ik ook in de caravan liggen. 2x gebruikt ofzo... De 'ingebouwde' weegschaal ding in het neuswiel is net zo ruk.

Tis nu een beetje meer eyeballen geworden haha, als het goed rijd zal t wel goed zijn xD. Caravan is eigenlijk altijd hetzelfde beladen want die staat permanent op de stalling en alle 'zooi' wat extra mee gaat dat gaat in de auto mee.

Enkel voor onze Noorwegen trip 2 weken hadden we veel meer in de caravan liggen. Maar goed, wat kleren voorin, de watertank achterin vol. Was volgens mij ook wel redelijk in balans (en achter de Land Cruiser kwam het sowieso minder nauw, die sleurde hem toch wel mee).
JL-IP(!) schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:12:
[...]

Via Obelink zo'n weegschaal gekocht waar ik de caravan los mee weeg. We hebben verder niks achterin de caravan op het stapelbed en de watertank in de caravan gebruiken we niet.
Sommige caravans zijn gewoon niet in balans. Ik heb mij regelmatig verbaasd over die grote Engelse dubbelassers.. Je zou denken met 2 assen heb je weinig kogeldruk, nou vergeet het maar, rustig 150 tot 200 KG!

[ Voor 18% gewijzigd door TgR_KILLER op 06-04-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Inderdaad 1 keer wegen, en wat proberen en/of schuiven met de belading en daarna geloof ik het wel.
De inrichting van de caravan veranderd niet, enkel meer of minder kleding en of eten.
Kleding zit in de bovenkastjes achter in de caravan dus wordt de dissel hier marginaal lichter van.
Eten zit in de keuken en die zit op de as dus geen invloed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLDjjpMKnKa1_bTGcmAVwSnJ0yc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhBWL2A57xgp44UMkamBQjn7.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
TgR_KILLER schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:06:
[...]

De Land Cruiser had ook 7 polig, en dus geen constante stroom. Die heb ik voor 100 euro om laten bouwen naar 13 polig, geen zin in gezeik.

[...]
Ja, ga ik ook om vragen bij eerste volgende garagebezoek. Fietsendrager gaat regelmatig achterop en dat ging met de 13-polige stekker van mijn vorige auto wel makkelijker.

De caravan van mijn ouders zou ik eigenlijk ook nog wel is willen proberen, mijn Polo'tje GTI weegt stiekem alsnog 1250KG en met een 2.0TSI zit er genoeg power in. Met 1200KG trekgewicht mag het precies :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:13:
@TgR_KILLER
[Afbeelding]
Waarom zijn die ruk? Ze doen het prima, mits je natuurkunde een beetje snapt. :P

@TgR_KILLER het verschilt erg per kar inderdaad en ook hoe ze denken dat hij gebruikt gaat worden. Zo is mijn vouwwagen van zichzelf al erg zwaar aan de voorkant wat ik onhandig vind omdat ik fietsen en drager op de dissel zet. Maar zij gaan er waarschijnlijk vanuit dat de flinke keuken achterop normaal gesproken helemaal afgeladen wordt met meuk en dat doen wij juist niet echt.
Ik leg nu de luifel maar onder het dekzeil van de keuken, dat scheelt net weer 10kg kogeldruk. Al is het niet optimaal om op de uitersten van je kar te moeten corrigeren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:01:
[...]

Waarom zijn die ruk? Ze doen het prima, mits je natuurkunde een beetje snapt. :P

@TgR_KILLER het verschilt erg per kar inderdaad en ook hoe ze denken dat hij gebruikt gaat worden. Zo is mijn vouwwagen van zichzelf al erg zwaar aan de voorkant wat ik onhandig vind omdat ik fietsen en drager op de dissel zet. Maar zij gaan er waarschijnlijk vanuit dat de flinke keuken achterop normaal gesproken helemaal afgeladen wordt met meuk en dat doen wij juist niet echt.
Ik leg nu de luifel maar onder het dekzeil van de keuken, dat scheelt net weer 10kg kogeldruk. Al is het niet optimaal om op de uitersten van je kar te moeten corrigeren.
Ze zijn ruk, of in ieder geval die ik heb, omdat ik 5x de caravan omhoog en omlaag kan doen terwijl die 'stok' op dezelfde plek zit en hij 5x een andere waarde aan geeft tussen de 65 en 80 kilo xD daar kan ik niet zoveel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:01:
[...]

Bij een vouwwagen met keuken achterop (heb ik ook) heb je sowieso al relatief veel gewicht op het uiterste...

Bij Combi-camp hebben ze op gegeven moment de keuken van de Country óp het chassis gezet (in plaats van met beugels verlengd) en tegelijkertijd ook de as een klein stukje naar achteren verplaatst. Maar nu heb ik weer moeite om de kogeldruk op de 50kg te krijgen. De as staat net wat teveel naar achteren naar mijn idee. Komt wellicht ook door onze disselbak met het gas en water, dat heeft niet iedere CCC. En als je het niet hebt, zit die as waarschijnlijk juist wel op de goede plaats.

Het luistert wel nauw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TgR_KILLER schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:04:
Ze zijn ruk, of in ieder geval die ik heb, omdat ik 5x de caravan omhoog en omlaag kan doen terwijl die 'stok' op dezelfde plek zit en hij 5x een andere waarde aan geeft tussen de 65 en 80 kilo xD daar kan ik niet zoveel mee.
Dan heb je hem niet recht genoeg staan qua last, als hij gaat aanlopen dan beïnvloed je inderdaad de waarde. De kolom moet zo loodrecht mogelijk staan en vrij kunnen bewegen.

@JanHenk als de as ver naar achteren staat heb je juist veel kogeldruk. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 06-04-2023 12:11 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Laatst online: 14:29
Gisteren hebben we de Lazy Jack opgehaald. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4rIjA6elf_3Wm2GuEuPMoevHP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gF5YJ6FD5FFdi4Sao8m3dTjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend eerst het uit- en inklappen proberen. Begin mei staat de eerste week kamperen gepland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:10:
[...]

Dan heb je hem niet recht genoeg staan qua last, als hij gaat aanlopen dan beïnvloed je inderdaad de waarde. De kolom moet zo loodrecht mogelijk staan en vrij kunnen bewegen.
Dat snap ik :D maar zowel thuis, als op de caravan stalling loopt nergens de vloer prima recht. Maar goed we zijn er dadelijk sowieso vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:10:
[...]

@JanHenk als de as ver naar achteren staat heb je juist veel kogeldruk. ;)
Ja, dat is ook het probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:09:
[...]

Ja, dat is ook het probleem..
Oh je schreef dat je hem moeilijk op 50 kg kreeg, dat klonk voor mij alsof je er nog onder zat. :

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stalensnuitje
BlueSS50 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:46:
[...]

Is het niet zo dat de pinnen nog kunnen verschillen per merk caravan? welke constant en geschakeld spannen hebben?
daar moet je dan wel even op letten. ik zou zeker ff de multimeter erbij pakken en testen.
Dat zou niet moeten, de Jaeger 13-polige stekker is gewoon gestandaardiseerd (ook aan de auto-kant):

Afbeeldingslocatie: https://www.ledhandel24.nl/wp-content/uploads/2018/11/13-polige-stekker-schema.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

harmpie1147 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:38:
Gisteren hebben we de Lazy Jack opgehaald. *O*

[Afbeelding]

Dit weekend eerst het uit- en inklappen proberen. Begin mei staat de eerste week kamperen gepland :)
Veel plezier ermee :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Op de boot naar Texel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkwKpPko3mMNFBHkcamJvBVxUPU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLfGusFm0pRUIZDZprDrhTHv.jpg?f=fotoalbum_medium

Op tijd thuis vertrokken en zonder file tot in Den Helder gekomen.
Bij de veerboot was het ouderwetse chaos, de rij voor de vooraf aangeschafte e-tickets was erg slecht aangegeven.
Dus stonden we in de verkeerde een moesten we 1 boot extra wachten.

Maar goed nu ff lunchen en dan door naar de camping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04
@Bommes enjoy!

Wij zijn druk bezig met de voorjaarsschoonmaak, de buitenkant is weer bijna helemaal schoon, op het grootste deel van het dak na :) Morgen gaan we lang een paasweekendje naar Limburg, en een dierentuintje meepikken zondag voor de kinderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:24:
Bij de veerboot was het ouderwetse chaos, de rij voor de vooraf aangeschafte e-tickets was erg slecht aangegeven.
Dus stonden we in de verkeerde een moesten we 1 boot extra wachten.
Je bedoelt dat je die immense matrixborden van twee bij drie meter over het hoofd hebt gezien? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:17:
[...]

Je bedoelt dat je die immense matrixborden van twee bij drie meter over het hoofd hebt gezien? :D
Hij had zn leesbril niet op O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

[...]

Tijd voor Hans Anders etc etc B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

En caravan opgehaald in Almere en staat op de oprit. Morgen na de boodschappen doen nog wat klusjes aan de hut (LED stripje van de Action in de disselbak plakken, kogeldruk wegen nu reservewiel onder de caravan hangt net achter de as).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 21:37
@aReaRe Welke reservewiel houder heb je er onder zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

205Gutmann schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:18:
@aReaRe Welke reservewiel houder heb je er onder zitten?
Merk Enduro (ook de movers zijn van dat merk).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

[...]

Die zijn pas zichtbaar ver nadat je een rij hebt gekozen. En die keuze kon je maken aan de hand van de eerste borden: links voertuigen/combinatie langer dan 6,5 meter, rechts korter.

Maar goed zoals ik al schreef het zal wel.
In ons geval 1 boot later, geen enkel probleem.
We mochten toch pas om 2 uur de camping op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um6cJgrfpakA_OgtP2yt_cdF8pg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVUocE1tnF5byKZt4bEbmtwp.jpg?f=fotoalbum_medium
Tentje er meteen voor geknoopt, pak luiers wezen kopen want die waren er totaal vergeten :o

Na het eten nog even naar het strand geweest, compleet windstil dat maak je niet vaak meer aan zee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjPZfyStK1_9wzDUjCq5TXYco8c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cho2yU3UIsolo8uxrB33u8bt.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu lekker languit in ons caravan bed, dochtertje slaapt heerlijk in haar hoogslaper.
Heerlijk het camping leventje.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ28KkSXfH9RVrWO_cKS150vUKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9fnjF9HvZ4Zo8zTLisCMJGf.jpg?f=fotoalbum_large

gisteren ook aangekomen op onze kampeerplek. Heerlijk als enigste op het trekkersveldje, lekker rustig achteraf uit de loop. Nu weer afbreken en verder lopen naar de volgende plek vandaag.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 13:06
Ik kan eigenlijk niet geloven hoe vol onze camping (BreeBronne) al staat, als je weet dat dit pas het tweede weekend van het voorseizoen is. onze kant staat voor 95% vol. Vanavond eens een rondje lopen om te kijken hoe het aan de andere kant van het meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 16-05 10:04
rikislief schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:10:
Ik kan eigenlijk niet geloven hoe vol onze camping (BreeBronne) al staat, als je weet dat dit pas het tweede weekend van het voorseizoen is. onze kant staat voor 95% vol. Vanavond eens een rondje lopen om te kijken hoe het aan de andere kant van het meer is.
Daar staan wij ook, maar dan aan de andere kant. Is het wel wat rustiger. Heerlijk dat kamperen. Gisteren voor het eerst met de caravan op pad en tent opgezet. Drie keer verkeerd ingeschoven maar uiteindelijk staat hij 😅. Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 13:06
DaDude schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:21:
[...]

Daar staan wij ook, maar dan aan de andere kant. Is het wel wat rustiger. Heerlijk dat kamperen. Gisteren voor het eerst met de caravan op pad en tent opgezet. Drie keer verkeerd ingeschoven maar uiteindelijk staat hij 😅. Veel plezier!
Ik hoorde van de onderhoudsdienst dat het aan jullie kant nog wat drassiger was dan bij ons... Geniet van het weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
In Zuid Limburg is het ook erg druk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:22
rikislief schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:10:
Ah, je staat om de hoek van onze woonplaats.
Donderdag en vrijdag stikte het hier in de regio van de caravans op de weg.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 14:52
lost95 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:31:
Ik heb zelf twee campingaz blikje naar schroef.
Deze werkt op mijn nomadiq bbq: https://www.amazon.nl/dp/B08PZ8X5N2?ref=ppx_pop_mob_ap_share niet heel stevig maar is puur als nood.

Heb nog een andere voor mijn gasbrandertje, die is wel stevig maar paste helaas niet op mijn bbq. Ben merk even kwijt.
Hoe bevalt de Nomadiq tot nu toe ?
ik twijfel tussen die en de weber Q1200 voor in de caravan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:12
We waren bang geen plekje meer te kunnen krijgen maar we staan hier nu heerlijk in Vessem op een camperplaats met gebruik faciliteiten camping (in de zomer ook zwembad open). Maar 20 euro incl toeristenbelasting. Viel mij 100%mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

saabfanatic schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:48:
We waren bang geen plekje meer te kunnen krijgen maar we staan hier nu heerlijk in Vessem op een camperplaats met gebruik faciliteiten camping (in de zomer ook zwembad open). Maar 20 euro incl toeristenbelasting. Viel mij 100%mee.
Eurocamping :? Hmm, over 14 dagen staan we daar met een caravan forum meeting met 31 combinaties , zin in oOo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

lord_fh

PS5

Kende dit topic niet, maar ook hier het seizoen gestart !

Caravelair antares 476 family (2019) achter de Bmw X3 3.0si M-sport (2008) , Pasen in rheeze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVZ1ZNageG99QUpGi9WNrGsND9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oicKJ4g20LUBXC25WKnqZAkv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

lord_fh schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:44:
Kende dit topic niet, maar ook hier het seizoen gestart !

Caravelair antares 476 family (2019) achter de Bmw X3 3.0si M-sport (2008) , Pasen in rheeze

[Afbeelding]
Leuke Caravelair :P

Hier ietsjes kleiner de Caravelair hut :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH7LPr3dFHH2J5xTDfcYeERvhEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/22ftErZVkqsazOLnBvwbKHwL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7ICgRSnT6D-yE1PTJVJiEDy0mI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AdYJripRFGTWN158taQyJhsb.jpg?f=user_large

Vorig jaar april camping de Oude Molen in Groesbeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:12
aReaRe schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:53:
[...]

Eurocamping :? Hmm, over 14 dagen staan we daar met een caravan forum meeting met 31 combinaties , zin in oOo
Ja eurocamping. Maar op de camperplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-06 19:58
aReaRe schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vorig jaar april camping de Oude Molen in Groesbeek.
Heh, daar kwam ik vroeger met die ouwe van me regelmatig. Met zo'n oude 6e hands bungalowtent die onmogelijk in elkaar ging. Was toen (20 jaar geleden :o ) een prima camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:32
wsiev schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:27:
[...]

Hoe bevalt de Nomadiq tot nu toe ?
ik twijfel tussen die en de weber Q1200 voor in de caravan
Ik ben er nog steeds heel blij mee. Formaat is ideaal met de twee delen. Als we met gezin eten, gebruik ik maar 1 helft. Als er vrienden mee eten gebruik ik beide helften. Gebruik hem thuis heel veel.

Voor de camping heb ik nu een safarichef gekocht, zodat ik er ook pannetje soep e.d. op kan warmmaken.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Wij hebben echt een heerlijk Paas weekend achter de rug op Warnsborn. 3de keer daar, ook op hetzelfde plekje. Bevalt uitstekend! Was wel super vreemd aangezien het de laatste trip met de Hobby was. Achteruit in een vakje steken, alles is gewoon zo gewend nu. Voelt echt heel raar en dubbel dat dit de laatste trip was. Vanmorgen al het inventaris eruit gehaald en in wat verhuis dozen gedaan. Zo gek, alle kastjes leeg nu.. Over 2 weken gaat ie officieel weg. Stalling is ook al opgezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvF96OcqkjqmazSTISKjMBvjrS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yzGF2FJO5PnblPVW6X1PRo7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 16-05 10:04
Onze eerste vakantie met de Beachy zit er op. Wat een heerlijk weekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTg1RWBnfY95Ja6m9h0eUWYHQTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yu5yK73ULfcOycrIN55j7ZLo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ayb8FVXcktUQRY7kNXWDk2G7BY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTMDEH9RRxT1G0XWbhbk4Uqx.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste keer opbouwen ging lekker snel. En vergeleken met de huurvouwwagen is een caravan toch een stuk comfortabeler. Geen klamme kleren, nog lekker binnen ontbijten en een wc. Mijn vrouw is enthousiast.

Volgende maand staat het volgende weekend op de planning.

[ Voor 20% gewijzigd door DaDude op 10-04-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
DaDude schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:51:
Onze eerste vakantie met de Beachy zit er op. Wat een heerlijk weekend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste keer opbouwen ging lekker snel. En vergeleken met de huurvouwwagen is een caravan toch een stuk comfortabeler. Geen klamme kleren, nog lekker binnen ontbijten en een wc. Mijn vrouw is enthousiast.

Volgende maand staat het volgende weekend op de planning.
Ik vind ze altijd wel leuk eruit zien maar mij toch iets te minimalistisch, maar als je vanuit een vouwwagen komt dan is het alweer een hele stap omhoog natuurlijk. Top dat het zo goed bevallen is!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Heb er eentje zien rijden dit weekend op Texel.

Foto van onze combi afgelopen maandag in de rij voor de boot retour naar het vaste land.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNcCMYAP3Gpk0kvjv8SPsg0ItqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHm5z6M72m5mTSKW7j1rY6a5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend was weer een heerlijk seizoen starter O+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Weet iemand wat het verschil is tussen een havik en een buizerd? Beide zien er zo vergelijkbaar uit, met wat minimale verschillen. Is de buizerd meer gericht op binnen zitten? Of de Falco met die enorme luifel meer gericht op buiten leven? Is de ene meer een trektent? Is het gewoon puur welke je mooier vindt?

Wij overwegen onze Redwood te gaan vervangen voor een Falco. Ik ken de Havik, de buizerd weet ik weinig van. We hebben nu een 320 breed, en blijven graag bij die breedte. Ik wordt alleen niet echt wijs uit de verschillen tussen deze modellen omdat ze zo hetzelfde lijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32
Hee dat lijkt wel net een foto van onze eerste camping (Zuidduinen) dit weekend. Alleen maar rijtjes campers en caravans, alsof we op een stalling stonden. De tenten waren ver te zoeken. Maar zoals eerder gepost stonden we lekker als enige op het trekkersveldje achteraf, uiteindelijk hadden we de grootste plek, met privé picknickbank, van de hele camping ;-).

De tweede Camping (Ruigenhoek), was als Natuurcamping kennende, heerlijk rustig en ruim opgezet. Met als bonus nog wat paaseieren aan de tent op 1e Paasdag van de Paashaas. Met nog een mooie stang van een Damhert op zak (heel veel mazzel, want ze beginnen pas nu te werpen), wat pinten in de Jopenkerk in Haarlem, en ruim 65 km gewandeld was het weer een prima weekend.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Nu online
TgR_KILLER schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:06:
[...]

Ik vind ze altijd wel leuk eruit zien maar mij toch iets te minimalistisch, maar als je vanuit een vouwwagen komt dan is het alweer een hele stap omhoog natuurlijk. Top dat het zo goed bevallen is!
Hier zijn de meningen over verdeeld.
Ik ben van mening dat je kampeermiddelen niet kunt vergelijken.
Voor mij zou dit een grote stap naar beneden zijn in vergelijking met de Holkamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
twowheeler schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:16:
Weet iemand wat het verschil is tussen een havik en een buizerd? Beide zien er zo vergelijkbaar uit, met wat minimale verschillen. Is de buizerd meer gericht op binnen zitten? Of de Falco met die enorme luifel meer gericht op buiten leven? Is de ene meer een trektent? Is het gewoon puur welke je mooier vindt?

Wij overwegen onze Redwood te gaan vervangen voor een Falco. Ik ken de Havik, de buizerd weet ik weinig van. We hebben nu een 320 breed, en blijven graag bij die breedte. Ik wordt alleen niet echt wijs uit de verschillen tussen deze modellen omdat ze zo hetzelfde lijken.
Goede vraag, ondanks dat we zelf een Havik hebben nooit echt op gelet wat aan de Buizerd anders is. Volgens mij heeft de Buizerd behalve een luifel überhaupt geen voortent leverbaar (kan het mis hebben?). Met zonnig weer heb je dat ook niet nodig, maar met een dagje regen vind ik de opzet van de Havik erg prettig.

Qua breedte zit er inderdaad net een paar decimeter verschil in. Bij een Havik 4000 heb je overigens (officieel) 5 slaapplaatsen, of gewoon een iets ruimere slaapcabine. Ik vind 'm niet lomp breed ofzo. Dat de tent geen scheerlijnen nodig heeft scheelt daarin ook veel. Een Buizerd gaat tot 3500 (breedte in mm) en 4 slaapplaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 11-04-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

TgR_KILLER schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:43:
Wij hebben echt een heerlijk Paas weekend achter de rug op Warnsborn. 3de keer daar, ook op hetzelfde plekje. Bevalt uitstekend! Was wel super vreemd aangezien het de laatste trip met de Hobby was. Achteruit in een vakje steken, alles is gewoon zo gewend nu. Voelt echt heel raar en dubbel dat dit de laatste trip was. Vanmorgen al het inventaris eruit gehaald en in wat verhuis dozen gedaan. Zo gek, alle kastjes leeg nu.. Over 2 weken gaat ie officieel weg. Stalling is ook al opgezegd.

[Afbeelding]
Hee maar ff iets anders, jullie hebben die mooie rode RAV 4 toch ook speciaal aangeschaft voor deze caravan??
Gaat die er nu ook uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Bommes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:44:
[...]

Hee maar ff iets anders, jullie hebben die mooie rode RAV 4 toch ook speciaal aangeschaft voor deze caravan??
Gaat die er nu ook uit?
Nou niet 'speciaal' maar de Land Cruiser moest er vorig jaar uit, en de Rav4 kwam er als caravan trekker voor terug.

Maar nee die gaat er niet uit. vriendin wilde al heeeeeel lang een rode Rav4, zij rijd hem ook woon/ werk dagelijks. Als ik nu de Rav4 verkoop heb ik ook een vriendin minder xD. Overigens hadden we de Land Cruiser ook al ruim voor we ooit aan een caravan dachten dus de Rav4 mag ook gewoon blijven voorlopig, die is toch ook al afbetaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:14:

Foto van onze combi afgelopen maandag in de rij voor de boot retour naar het vaste land.
[Afbeelding]

Is je vrouw ook weer terug? :Y)

https://www.nu.nl/binnenl...-gezondheid-gevonden.html

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
Op stap met de tipi met Pasen. Het jaarlijkse paaskamp van het tipiforum. Was weer erg gezellig. Kampvuurmuziek, lekker koken en bakken op houtvuur of kolen, boogschieten en lekker wandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqCSU8_Nxgz1mwBYobZmJIW0Qso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9cOuacHLVAhyp2C5PVJqwQI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spi-mdZGbDvRaxfyHYJDiCPeroo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGKLFEMEfk7uhDZ0jdMuWk6E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Die vraag kreeg ik ook al van mijn moeder zaterdag.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Hier is de voorpret ook alvast een beetje begonnen. Tent van de vouwwagen afgehaald en naar rentenmaker gebracht voor een kleine reparatie aan een stormoog (naad los).

Dit jaar voor de verandering niet naar Fr maar in iedergeval een camping in Duitsland en nog een in Oostenrijk of misschien zelfs Slovenië.
Dus me maar eens verdiept in de tempo 100sticker. Die kan ik voor de vouwwagen waarschijnlijk wel halen (is voorzien van de bendigde voorzieningen zoals schokdempers), maar de auto heeft geen abs. Dus dat laten we maar zo dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Cheesy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:40:
[...]

Goede vraag, ondanks dat we zelf een Havik hebben nooit echt op gelet wat aan de Buizerd anders is. Volgens mij heeft de Buizerd behalve een luifel überhaupt geen voortent leverbaar (kan het mis hebben?). Met zonnig weer heb je dat ook niet nodig, maar met een dagje regen vind ik de opzet van de Havik erg prettig.

Qua breedte zit er inderdaad net een paar decimeter verschil in. Bij een Havik 4000 heb je overigens (officieel) 5 slaapplaatsen, of gewoon een iets ruimere slaapcabine. Ik vind 'm niet lomp breed ofzo. Dat de tent geen scheerlijnen nodig heeft scheelt daarin ook veel. Een Buizerd gaat tot 3500 (breedte in mm) en 4 slaapplaatsen.
Als ik het zo zie lijkt de binnenruimte volgens de tekening iets groter op een buizerd, echter heeft deze geen rechte voorwand waardoor deze niet veel afwijkt van een havik. Echter, zo'n rechte voorwand vind ik echt een enorme plus.

Ik vind de havik een mooie tent, en ik begrijp dat je daar ook enkel een zonneluifel op kan monteren ipv de vaste luifel. De vaste luifel kan niet worden opgerold toch aan de zijkant?

Bax schrijft op de website iets over een donkere slaaptent, daar kan ik echter niks over vinden.

Wij kijken naar een 3200 of 3500mm tent. Hebben nu 3200, maar wel erg schuine wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
twowheeler schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:52:
[...]

Ik vind de havik een mooie tent, en ik begrijp dat je daar ook enkel een zonneluifel op kan monteren ipv de vaste luifel. De vaste luifel kan niet worden opgerold toch aan de zijkant?
Ja, je kunt met de 'koppelkit' de dakluifel ook rechtstreeks op de hoofdtent plaatsen. De grote luifel kan inderdaad niet opgerold worden, die zit daar met haringen vast.. :)
Bax schrijft op de website iets over een donkere slaaptent, daar kan ik echter niks over vinden.
Vanaf een bepaald jaar (volgens mij vrij recent, 2021 of zo?) gebruiken ze donkere binnen-/slaaptenten. Voor die tijd zijn ze allemaal wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
twowheeler schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:52:
[...]

Als ik het zo zie lijkt de binnenruimte volgens de tekening iets groter op een buizerd, echter heeft deze geen rechte voorwand waardoor deze niet veel afwijkt van een havik. Echter, zo'n rechte voorwand vind ik echt een enorme plus.

Wij kijken naar een 3200 of 3500mm tent. Hebben nu 3200, maar wel erg schuine wanden.
Een vaste luifel kan inderdaad niet opgerold worden aan de zijkant. Ik heb ooit wel een Havik gezien op marktplaats waar Bax een L-vormige rits ingenaaid had.

Om de verwarring compleet te maken toont Bax in de volgende link op de 3e foto een Havik.
https://www.baxrecreaties...izerd-3500-tent-2017.html
Hetzelfde plaatje staat namelijk ook hier: https://www.baxrecreaties...havik-3200-tent-2017.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:14:
[...]

Ja, je kunt met de 'koppelkit' de dakluifel ook rechtstreeks op de hoofdtent plaatsen.
Yep, dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.falcotenten.nl/wp-content/uploads/sites/2/2018/03/koppelkit.jpg
Met de optionele koppelkit is de optionele dakluifel direct aan de tent te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:14:

[Afbeelding]
Ik dacht dat ik mijn caravan zag, maar het is een Sterckeman, neefje van de Caravelair :P Handgrepen, striping, lichten.
Volgende week vrijdag (21ste) is mijn seizoenstart, ik kijk er wel naar uit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:42
Dit weekend ook seizoenstart gemaakt, waren naar de camping de paal geweest met de sleurhut. Camping stond goed vol met opvallend veel campers.

Meteen TODO lijstje gemaakt
- De rondzit wordt een vastbed met lattenbodem en matras ipv kussens.
- WC pompje vervangen, draait wel rond maar zuigt niet aan. Heb pompje schoongemaakt, met compressor schoon gespoten en laten ontkalken maar geen resultaat.
- Kettingwax in de standaard uitrusting, disselslot wou niet open, buurman had ketting wax bij en bij paar druppels in het slot ging deze meteen weer open.
- Daarna maar weer is een weegbrug opzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
kiefty14 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:50:
Dit weekend ook seizoenstart gemaakt, waren naar de camping de paal geweest met de sleurhut. Camping stond goed vol met opvallend veel campers.
Wij stonden op Warnsborn (zoals vorig jaar ook) en ook daar inderdaad opvallend veel campers... wij volgend jaar ook haha.

Ben een stalling aan het zoeken, man wat een gedoe.. veel zitten er vol.
Stalling waar de caravan ook stond heeft een camper locatie. 600 per jaar en na 6x 29 euro per keer extra. Ook 25 min rijden, enkele reis. En caravan pikten we op en reden we door, nu is het gewoon op en neer met de auto/ camper. Dus das voor een weekendje weg al netto een uur bezig en 70 KM verdeeld over 2 voertuigen en dat 2x..

Stalling hier in de verderop in de straat, hagelnieuwe loods, inclusief stroom en, tot zover ik nu weet, onbeperkte toegang dag en nacht... maar wel 1500 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 21:37
@TgR_KILLER In welke regio zoek je een stalling?
De stalling
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
waar wij de caravan hebben staan heeft nog 2 plekjes vrij voor campers.
Wij betalen voor onze caravan (net geen 7 meter lang) €410,- per jaar, onbeperkt halen en brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
205Gutmann schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:22:
@TgR_KILLER In welke regio zoek je een stalling?
De stalling waar wij de caravan hebben staan heeft nog 2 plekjes vrij voor campers.
Wij betalen voor onze caravan (net geen 7 meter lang) €410,- per jaar, onbeperkt halen en brengen.
Kilometer of 60 meer naar het westen ;). Tussen Breda & Gorinchem.
Heb nu ook van een andere stalling mailtje terug.. € 475 per jaar, ook onbeperkt, maar wel half uur rijden... Das dus per weekendje weg 2 uur op en neer rijden, deels met 2 wagens. Is toch ook beetje gedoe. En ik vrees heel erg dat we daardoor helemaal niet zo veel weg gaan als we willen. Brengen op zondag na een weekend weg gaat ook niet dus dat wordt op en neer scheuren na het werk. En ook reserve sleutels bij laten maken en daar achter laten.

Ik vrees zo dat we gewoon wat meer gaan betalen voor een plekje in de hagelnieuwe loods op loopafstand. Zelf in en uit rijden 24/7 en geen gekloot met 2 auto's geeft toch wel wat meer vrijheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 20:50
Wij hebben de Shelter afgelopen weekend ook voor het eerst uitgeprobeerd, erg blij mee. Vooral het keukenblokje buiten is echt ontzettend handig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCZs7523ZwJK864s0Qgpufcvwjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjkz5WMD70iX26s17xxCtBJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Egi6ylrcDEXLcpRsFhyf39BoEIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAh8q7IC1Vzy3JWMESW0VPvJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de luifel in Safari kleur (met safari hefdak) staat erg mooi met de groene kleur. Als je bij Kip in de showroom loopt dan denk je dat al die kleuren heel normaal zijn, totdat je op een camping staat en overal witte dozen staan :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TheJVH schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:17:
Wij hebben de Shelter afgelopen weekend ook voor het eerst uitgeprobeerd, erg blij mee. Vooral het keukenblokje buiten is echt ontzettend handig.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook de luifel in Safari kleur (met safari hefdak) staat erg mooi met de groene kleur. Als je bij Kip in de showroom loopt dan denk je dat al die kleuren heel normaal zijn, totdat je op een camping staat en overal witte dozen staan :+ .
Leuke hut (y)

Wel naar gekeken naar de Kip Shelter maar uiteindelijk gekozen maar voor een Caravelair caravan, ietsje meer luxe omdat ik de Kip meer het gevoel had van tent kamperen. En een bewerkelijk op te zetten luifel voor iemand in zijn eentje.

Pagina: 1 ... 161 ... 253 Laatste