Dat denk ik ook, ik ben ook van mening dat de stokken in hun natuurlijke houding moeten staan, niet zwaar geforceerd naar binnen gepropt. En veel simpeler dan dit word een tent ook niet neeAnkh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:34:
[...]
Als ik de tent zo zie, dan is het een redelijk simpele tent en zou hij zonder scheerlijnen al moeten staan.
Dus of de verkeerde stokken in de verkeerde gaten of de stokken ansich zijn verkeerd.
Ze zijn er wel, van mijn huidige tent is ook een opblaasbaar model.Joris748 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:38:
[...]
Ik heb bij de Wit in Schijndel ook kleinere modellen opblaasbare tunneltenten zien staan
Al lijkt mij dan allicht iets als een goedkope Obelink Amber 4 ook wel wat, maar dan mag je er haast een Airshelter naast
Heb je al eens wat fotos gemaakt en gepost? Ben benieuwd hoe het er uit zietmission schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:38:
[...]
Dat denk ik ook, ik ben ook van mening dat de stokken in hun natuurlijke houding moeten staan, niet zwaar geforceerd naar binnen gepropt. En veel simpeler dan dit word een tent ook niet nee
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Was ik nog mee bezig, ff kijken of dat zo op de telefoon lukt.Ankh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:34:
[...]
Heb je al eens wat fotos gemaakt en gepost? Ben benieuwd hoe het er uit ziet
:strip_exif()/f/image/GlvKETjPdAqxvnZVGYBRnXdM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cdToPt7CPSZO4B20TRFaNxiV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NkDzDKzWj63yZLPqsNabbfL1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qkl8gMizpRZaq0x4Aqtufd4U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KJOowY7XHnzyCB9m1VNLVS7n.jpg?f=fotoalbum_large)
(Voorkant is nogal scheef, op foto is t ietsje beter) (en hij staat sowieso niet helemaal schoolvoorbeeld afgespannen, hij staat nu precies scheef genoeg dat ermee te leven valt)
Het lijkt wel alsof de voorste twee bogen iets meer achterover moeten hellen en niet zozeer kaarsrecht omhoog.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens de handleiding en het filmpje moeten ze allemaal recht omhoog. Maar nu ik daar zo over nadenk, we hebben hem wel getracht voorover te laten hellen, maar achterover weet ik niet of we dat getest hebben (wel moeten de bogen niet omvallen natuurlijk, en ik vertrouw 2 scheerlijntjes niet voldoende dat ze dat afvangen)Gonadan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:48:
Het lijkt wel alsof de voorste twee bogen iets meer achterover moeten hellen en niet zozeer kaarsrecht omhoog.
Die diagonale golven op foto 1 laten zien dat het doek niet in in de natuurlijke positie gespannen is. De bovenste scheerlijn vooraan lijkt ook erg strak te staan de hele boel wordt naar voren en naar buiten getrokken.mission schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:57:
Volgens de handleiding en het filmpje moeten ze allemaal recht omhoog. Maar nu ik daar zo over nadenk, we hebben hem wel getracht voorover te laten hellen, maar achterover weet ik niet of we dat getest hebben (wel moeten de bogen niet omvallen natuurlijk, en ik vertrouw 2 scheerlijntjes niet voldoende dat ze dat afvangen)
Scheerlijnen zijn om de tent extra steun te geven en extra marge bij wind. Het is niet de bedoeling om de boel kneiterstrak te ankeren, dan heb je ook geen ruimte meer voor mee bewegen bij wind.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee dat ben ik absoluut met je eens hoor, hij staat nu ook echt niet lekker.Gonadan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:04:
[...]
Die diagonale golven op foto 1 laten zien dat het doek niet in in de natuurlijke positie gespannen is. De bovenste scheerlijn vooraan lijkt ook erg strak te staan de hele boel wordt naar voren en naar buiten getrokken.
Scheerlijnen zijn om de tent extra steun te geven en extra marge bij wind. Het is niet de bedoeling om de boel kneiterstrak te ankeren, dan heb je ook geen ruimte meer voor mee bewegen bij wind.
Maar de tent blijft van nature niet overeind en valt achterover. Ik zal es kijken of ze verzetten helpt, maar zet ik de stokken verder achterover dan gaan de scheerlijnen alleen maar strakker vrees ik
(Volgensmij kom ik nu heel eigenwijs over, is absoluut niet zo bedoeld hoor. Ben blij met de hulp)
[ Voor 5% gewijzigd door mission op 14-09-2022 20:15 ]
Als je alle scheerlijnen van de voorste boog los haalt en even met hulp van iemand de tent rechtop houd?
Kun je dan de rits van de deur wel fatsoenlijk open en dicht doen?
Zo nee: haal dan eens dat onderste haakje aan beide zijdes los.
Kun je dan de rits van de deur wel fatsoenlijk open en dicht doen?
Zo nee: haal dan eens dat onderste haakje aan beide zijdes los.
Die daar zitten, net boven de overgang van zwart naar groen doek.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Het lijkt trouwens ook alsof je onderaan een gesp hebt, kan je die niet wat laten vieren? Die staat ook erg kort en dat zou je tent meer ruimte geven ten opzichte van de stok.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Scheerlijnen compleet los dan wil het nog niet. Halen we de stok uit het luifeltje dan wil het al beter. Clipjes los haalde wel een boel spanning van de stokken, maar had weinig effect op het doek.
Heb de achterste stok een zetje gegeven, rimpel is nu uit de doek, maar ga daar morgen in het licht nog wat beter naar kijken. Stokken staan nu sowieso naar binnen gebogen anders kan de slaapcabine niet hangen.
Heb die gespen al los, staat net genoeg spanning op om ze van de grond te houden
Heb de achterste stok een zetje gegeven, rimpel is nu uit de doek, maar ga daar morgen in het licht nog wat beter naar kijken. Stokken staan nu sowieso naar binnen gebogen anders kan de slaapcabine niet hangen.
Heb die gespen al los, staat net genoeg spanning op om ze van de grond te houden
Zijn die twee middelste stokken even lang? Zoniet dan kun je die nog eens omwisselen.
Zo op het oog lijkt de voorste stok van die twee het probleem te zijn, die staat in een onnatuurlijke houding. Inderdaad alle scheerlijnen losmaken en kijken hoe de stokken uit zichzelf willen gaan staan.
Zo op het oog lijkt de voorste stok van die twee het probleem te zijn, die staat in een onnatuurlijke houding. Inderdaad alle scheerlijnen losmaken en kijken hoe de stokken uit zichzelf willen gaan staan.
misschien een tip, welke ik met de vouwwagen ook een keer gemaakt heb ;
Als je de haringen & scheerlijnen plaatst als de "deur" nog open is, zal hij niet meer dicht kunnen.
Sindsdien.; altijd de deur dicht tijdens het opzetten, en daarna nooit meer problemen gehad.
Als je de haringen & scheerlijnen plaatst als de "deur" nog open is, zal hij niet meer dicht kunnen.
Sindsdien.; altijd de deur dicht tijdens het opzetten, en daarna nooit meer problemen gehad.
Alle stokken zijn even lang, heb ze naast elkaar gehad, echter 1 stok heeft een kleurcode. Zet ik de stokken in hun natuurlijke houding en alle scheerlijnen los dan past de slaapcabine niet meer en wil de hele deur niks meer.
Heb de tent wel opgezet met de deur dicht, maar zodra de deur opengaat zakt veert de tent omhoog en krijg je hem amper dicht.
De deur duwt de hele voorgevel omlaag als het ware, net alsof het doek een cm te kort is ofzo. Zou alleen niet weten hoe je een tent “naar binnen” spant als het ware.
Heb de tent wel opgezet met de deur dicht, maar zodra de deur opengaat zakt veert de tent omhoog en krijg je hem amper dicht.
De deur duwt de hele voorgevel omlaag als het ware, net alsof het doek een cm te kort is ofzo. Zou alleen niet weten hoe je een tent “naar binnen” spant als het ware.
Er zijn wel wat kleine dingen die ervoor zouden kunnen zorgen dat ie iets beter staat, maar dat lost niet je probleem op met de deur en je slaapcabine. Lijkt idd ergens iets niet te kloppen. Succes met het vervolg.mission schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:16:
Alle stokken zijn even lang, heb ze naast elkaar gehad, echter 1 stok heeft een kleurcode. Zet ik de stokken in hun natuurlijke houding en alle scheerlijnen los dan past de slaapcabine niet meer en wil de hele deur niks meer.

Random plaatje op internet waar hij wel strak staat. De orientatie van de stokken is iets anders als wat ik bij jou zie... vooral de voorste stok moet de onderkant een stuk verder naar voren.
@mission ik heb het misschien gemist, maar had je hem al op een andere plek geprobeerd? Mogelijk is de grond onmogelijk maar heb je dat nu niet door.
Voor mij begint het onderhand wel erg te klinken waarom ik in een heel grote boog om goedkope tenten heen loop. Als je er mee weg komt is het leuk, maar het is altijd wat.
Ik zou van de winkel wel iets meer eisen dan alleen maar even naar de fabrikant sturen als ik jou was. Zij hebben je een alternatief gegeven waar je eigenlijk niet op zat te wachten, laat ze deze maar terug nemen en leveren waar je echt om vroeg. Of je ter plekke aantonen waarom het aan jou ligt en niet aan de tent. Wanneer het via de fabrikant gespeeld gaat worden dan gaat daar weinig uit komen en ben jij de sjaak, die gaan hem namelijk daar ook echt niet even rustig opzetten voor je en de winkel blijft dan lekker buiten schot.
@Androo een eerste of tweede keer wellicht, maar daarna weet je toch gewoon hoe strak je hem moet zetten?
Voor mij begint het onderhand wel erg te klinken waarom ik in een heel grote boog om goedkope tenten heen loop. Als je er mee weg komt is het leuk, maar het is altijd wat.
Ik zou van de winkel wel iets meer eisen dan alleen maar even naar de fabrikant sturen als ik jou was. Zij hebben je een alternatief gegeven waar je eigenlijk niet op zat te wachten, laat ze deze maar terug nemen en leveren waar je echt om vroeg. Of je ter plekke aantonen waarom het aan jou ligt en niet aan de tent. Wanneer het via de fabrikant gespeeld gaat worden dan gaat daar weinig uit komen en ben jij de sjaak, die gaan hem namelijk daar ook echt niet even rustig opzetten voor je en de winkel blijft dan lekker buiten schot.
@Androo een eerste of tweede keer wellicht, maar daarna weet je toch gewoon hoe strak je hem moet zetten?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Meer achterover dus inderdaad, dat dacht ik al. En zo te zien de scheerlijnen naar voren en niet opzij, dat scheelt natuurlijk ook veel zijwaartse kracht.pirke schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:48:
[Afbeelding]
Random plaatje op internet waar hij wel strak staat. De orientatie van de stokken is iets anders als wat ik bij jou zie... vooral de voorste stok moet de onderkant een stuk verder naar voren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let er ook op dat deze ondergrond supervlak is, als je al iets van hobbels hebt wordt het al een stuk lastiger een tunnel strak af te spannen.pirke schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:48:
[Afbeelding]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ja klopt, maar belangrijk is dat de tent wel dicht gerits is tijdens het opzettenGonadan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:52:
dit.... als ik de foto bekijk van @mission dan zie ik de kleurcode op de achterste stok zitten of niet?pirke schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:57:
De voorste stok hoort onderaan te knikken, dat is waarschijnlijk de kleurcode.
Wat zie je als je die helemaal voorin zet die stok?
Nou nee, dat is dus precies mijn punt. Dat hoeft niet meer als je weet hoe je de tent moet opzetten, kwestie van ervaring. Blijf je dat nodig houden dan geeft dat mij de indruk dat je hem gewoon standaard te strak afspant. Het dicht houden is dan een truc om de impact van je fout te minimaliseren.Androo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:04:
[...]
Ja klopt, maar belangrijk is dat de tent wel dicht gerits is tijdens het opzetten
[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 15-09-2022 09:32 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat mij opvalt is dat de haakjes van de voorste stok die om de stok geklikt zijn slap staan. Dus iets anders trekt harder aan het doek. En dat harder aan het doek trekken veroorzaakt de strakke rits.mission schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:41:
[...]
Was ik nog mee bezig, ff kijken of dat zo op de telefoon lukt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Voorkant is nogal scheef, op foto is t ietsje beter) (en hij staat sowieso niet helemaal schoolvoorbeeld afgespannen, hij staat nu precies scheef genoeg dat ermee te leven valt)
Dat kan veroorzaakt worden door:
1 scheerlijnen die te strak staan
2. Tentstok te strak opgespannen en de stoksleuf
3. band tussen de stokuiteinden (uiteindes van de tunnelsleuf) is iets te lang
4. Stok is te lang (wellicht middelste en voorste eens omdraaien)
Kan ook zoiets simpels zijn dat de stok per ongeluk uit elkaar geschoven is in de sleuf en er dus ergens twee elementen tegen elkaar staan in plaats van in elkaar geschoven zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, dat kan niet.. dan was het echt geen boog meer..Gonadan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:27:
Kan ook zoiets simpels zijn dat de stok per ongeluk uit elkaar geschoven is in de sleuf en er dus ergens twee elementen tegen elkaar staan in plaats van in elkaar geschoven zijn.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Of gewoon niet goed gemaakt.. waar het nu wel op begint te lijken.Gonadan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:27:
Volgens mij heeft @mission ondertussen wel alle opties geprobeerd.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik zit naar dat plaatje te kijken, inderdaad stokken ietsje achterover en de lijnen meer naar voren (wat al anders is dan de fabrieksfoto’s en handleiding)
Maar ook in die foto staat het doek gerimpeld en niet strak dus daar klopt iets ook niet helemaal.
Stokken zitten goed ingeschoven en niet klem in de goten. Ik ga nog wel wat prutsen vandaag, maar stokken enzo omwisselen is me nog ff teveel van het goeie zo midden in de vakantie
Houding van de winkel valt mij ook best wel tegen, maar ja ding gekocht in april ofzo (ivm corona en ziekte ging alleen die trip niet door) dus nu nog daar binnen walsen word een welles nietes verhaal. Ik verwacht ook dat de fabrikant gaat zeggen “niks mis mee, koopt dan ook geen goedkope tent” en daarmee af.
Heb me er al bij neergelegd en gaan naar een andere tent kijken
Maar ook in die foto staat het doek gerimpeld en niet strak dus daar klopt iets ook niet helemaal.
Stokken zitten goed ingeschoven en niet klem in de goten. Ik ga nog wel wat prutsen vandaag, maar stokken enzo omwisselen is me nog ff teveel van het goeie zo midden in de vakantie
Houding van de winkel valt mij ook best wel tegen, maar ja ding gekocht in april ofzo (ivm corona en ziekte ging alleen die trip niet door) dus nu nog daar binnen walsen word een welles nietes verhaal. Ik verwacht ook dat de fabrikant gaat zeggen “niks mis mee, koopt dan ook geen goedkope tent” en daarmee af.
Heb me er al bij neergelegd en gaan naar een andere tent kijken
Het is een plastic tentje, die gaat sowieso nooit helemaal mooi biljartlaken strak staan. Dat hoeft in principe ook niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat dan ook wel weer zo
Ik heb trouwens ook nog even een foto van het instructieboekje, plaatje zegt ietsje achterover, instructie zegt kaarsrecht (tenzij ik 90 graden verkeerd inbeeld)
Ik heb trouwens ook nog even een foto van het instructieboekje, plaatje zegt ietsje achterover, instructie zegt kaarsrecht (tenzij ik 90 graden verkeerd inbeeld)
[ Voor 10% gewijzigd door mission op 15-09-2022 14:16 ]
Nm, dubbel
[ Voor 96% gewijzigd door mission op 15-09-2022 14:15 ]
@mission waar heb je nu de stok met kleurcode staan?pirke schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:57:
De voorste stok hoort onderaan te knikken, dat is waarschijnlijk de kleurcode.
Als de delen helemaal los zijn en knikken waarschijnlijk niet nee, maar er is nogal wat marge tussen net in elkaar zitten en volledig ingeschoven zijn. Maar ik vermoed dat het gewoon een brak tentje of slechte ondergrond is.Himalaya schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:31:
Nee, dat kan niet.. dan was het echt geen boog meer..
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Aangezien ik als stille meelezer erg kan genieten van andermans vakantie verhalen en materiaalkeuzes, ook maar eens wat delen 
Eind 2021 hebben m'n vriendin en ik een Obelink Optima 4 TC tunneltent gekocht, plus een volledige camping uitrusting om fatsoenlijk te kunnen kamperen.
In mei zijn we er voor het eerst een lang weekend mee weggeweest naar een heerlijk rustige camping in de Vogezen:
:strip_exif()/f/image/LUcOUB4BQxxSoJrWwxsUxttn.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen zomervakantie zijn we naar Zwitserland(Binn) en Italië(Piano Porlezza) geweest. Op zich beviel dat prima, want we houden allebei enorm van het buitenleven op de camping. Als de tent eenmaal staat en is ingericht heb je voldoende leefruimte en comfort en het slaap héérlijk.
Maar we hebben toch meer behoefte aan extra vrijheid/mobiliteit om snel te kunnen verkassen tijdens de vakanties, maar ook om vaker te kamperen in lange(re) weekenden. Een tent is daarbij minder ideaal in onze ogen omdat het opzetten en afbreken behoorlijk wat tijd kost. Sommige mensen vinden dat ontspanning, daar hoor ik overduidelijk niet bij
Ik ben vroeger opgegroeid met vakanties in de caravan, dus ik was mijn vriendin al een tijdje aan het inmasseren dat er een caravan moest komen. Vorig jaar hebben wij een weekje de caravan van mijn ouders geleend, dat vond ze stiekem best leuk en is haar dus goed bevallen.
Na de afgelopen vakantie was zij ook overstag dus begon de (korte) zoektocht. De prijzen op de occassionmarkt zijn momenteel vrij gestoord... Dus de keuze ging tussen een wat oudere caravan van circa 1999 tot een minder oude caravan van 2009. Dat het een Knaus moest worden stond vast, een stukje jeugdsentiment voor mij en tevens kwalitatief goed genoeg om mooi oud te worden.
Lang verhaal kort, gisteren hebben we onze "nieuwe" Knaus Azur 500 FU uit 2006 opgehaald. Geen onbekende caravan voor ons, m'n ouders hebben hetzelfde model in 2009 nieuw gekocht en nog steeds in bezit. Dus geheel objectief was ik niet.
Op de terugweg was het al donker, dus helaas hebben we nog maar één crappy foto:
:strip_exif()/f/image/KacRQRR7QIqtjH0gLKraIisb.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben hem overgenomen van een stel dat er enorm zuinig op was, op het extreme af. Dus hij ziet er voor z'n leeftijd nog erg netjes uit, geen deukje te bekennen aan de buitenkant
Waar veel andere caravans op de advertentiefoto's al afvielen door lelijke beschadigingen.
Hij is van veel gemakken voorzien, o.a. een volautomatische mover en een airco. Een Fiamma zakluifel zit er ook al bij, dat is iets wat ons op vakantie bij de andere vakantiegangers al erg makkelijk leek. Er zit ook een 3 meter diepe Isabella Commodore Alpha voortent bij en nog eens een Isabella luifel, maar wij zullen waarschijnlijk het meeste gebruik gaan maken van de zakluifel ivm het gemak.
De komende tijd wat kleine klusjes doen om hem helemaal naar ons zin ze maken en dan willen we hem in oktober nog een week proberen. De bestemming laten we afhangen van het weer.
Wij zijn er nu al idioot blij mee en kunnen niet wachten om weg te gaan
Eind 2021 hebben m'n vriendin en ik een Obelink Optima 4 TC tunneltent gekocht, plus een volledige camping uitrusting om fatsoenlijk te kunnen kamperen.
In mei zijn we er voor het eerst een lang weekend mee weggeweest naar een heerlijk rustige camping in de Vogezen:
:strip_exif()/f/image/LUcOUB4BQxxSoJrWwxsUxttn.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen zomervakantie zijn we naar Zwitserland(Binn) en Italië(Piano Porlezza) geweest. Op zich beviel dat prima, want we houden allebei enorm van het buitenleven op de camping. Als de tent eenmaal staat en is ingericht heb je voldoende leefruimte en comfort en het slaap héérlijk.
Maar we hebben toch meer behoefte aan extra vrijheid/mobiliteit om snel te kunnen verkassen tijdens de vakanties, maar ook om vaker te kamperen in lange(re) weekenden. Een tent is daarbij minder ideaal in onze ogen omdat het opzetten en afbreken behoorlijk wat tijd kost. Sommige mensen vinden dat ontspanning, daar hoor ik overduidelijk niet bij
Ik ben vroeger opgegroeid met vakanties in de caravan, dus ik was mijn vriendin al een tijdje aan het inmasseren dat er een caravan moest komen. Vorig jaar hebben wij een weekje de caravan van mijn ouders geleend, dat vond ze stiekem best leuk en is haar dus goed bevallen.
Na de afgelopen vakantie was zij ook overstag dus begon de (korte) zoektocht. De prijzen op de occassionmarkt zijn momenteel vrij gestoord... Dus de keuze ging tussen een wat oudere caravan van circa 1999 tot een minder oude caravan van 2009. Dat het een Knaus moest worden stond vast, een stukje jeugdsentiment voor mij en tevens kwalitatief goed genoeg om mooi oud te worden.
Lang verhaal kort, gisteren hebben we onze "nieuwe" Knaus Azur 500 FU uit 2006 opgehaald. Geen onbekende caravan voor ons, m'n ouders hebben hetzelfde model in 2009 nieuw gekocht en nog steeds in bezit. Dus geheel objectief was ik niet.
Op de terugweg was het al donker, dus helaas hebben we nog maar één crappy foto:
:strip_exif()/f/image/KacRQRR7QIqtjH0gLKraIisb.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben hem overgenomen van een stel dat er enorm zuinig op was, op het extreme af. Dus hij ziet er voor z'n leeftijd nog erg netjes uit, geen deukje te bekennen aan de buitenkant
Hij is van veel gemakken voorzien, o.a. een volautomatische mover en een airco. Een Fiamma zakluifel zit er ook al bij, dat is iets wat ons op vakantie bij de andere vakantiegangers al erg makkelijk leek. Er zit ook een 3 meter diepe Isabella Commodore Alpha voortent bij en nog eens een Isabella luifel, maar wij zullen waarschijnlijk het meeste gebruik gaan maken van de zakluifel ivm het gemak.
De komende tijd wat kleine klusjes doen om hem helemaal naar ons zin ze maken en dan willen we hem in oktober nog een week proberen. De bestemming laten we afhangen van het weer.
Helemaal achteraan (stok met groene band zit in het groene gat)Spykie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:05:
[...]
@mission waar heb je nu de stok met kleurcode staan?
Ik deel de mening van @Gonadan aangaande deze tent, en ik heb net nog es gekeken en we staan inderdaad op een stukkie vals plat. Dat helpt zeker niet, maar een beetje tent zou dat moeten kunnen overleven
Ik ben inmiddels wel klaar met proberen, als hij komende dagen met de voorspelde storm niet omkukelt dan noem ik dat een win (en als hij wel omvalt dan krijgen jullie zeker weten de foto’s tbv het leedvermaak
Mooie aankoop kerel! Wel een beste wagen op wielen achter de Megane, hoe zit je qua gewichten?S-RS schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:39:
Aangezien ik als stille meelezer erg kan genieten van andermans vakantie verhalen en materiaalkeuzes, ook maar eens wat delen
[Afbeelding]
Maar we hebben toch meer behoefte aan extra vrijheid/mobiliteit om snel te kunnen verkassen tijdens de vakanties, maar ook om vaker te kamperen in lange(re) weekenden. Een tent is daarbij minder ideaal in onze ogen omdat het opzetten en afbreken behoorlijk wat tijd kost. Sommige mensen vinden dat ontspanning, daar hoor ik overduidelijk niet bij![]()
[Afbeelding]
We hebben hem overgenomen van een stel dat er enorm zuinig op was, op het extreme af. Dus hij ziet er voor z'n leeftijd nog erg netjes uit, geen deukje te bekennen aan de buitenkantWaar veel andere caravans op de advertentiefoto's al afvielen door lelijke beschadigingen.
Zakluifel kan ik zeker aanraden, wel zou ik er een paar zijwandjes bij kopen daar het wel vrij snel nat wordt wanneer je deze niet hebt.
Veel plezier ermee!
Achter @S-RS zijn Megane mag een kar van Max 1500kg.tomolino schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:25:
[...]
Mooie aankoop kerel! Wel een beste wagen op wielen achter de Megane, hoe zit je qua gewichten?
Zakluifel kan ik zeker aanraden, wel zou ik er een paar zijwandjes bij kopen daar het wel vrij snel nat wordt wanneer je deze niet hebt.
Veel plezier ermee!
Het totale span mag niet meer wegen dan 3164kg.
Indien er dus die 1500kg aan caravan achter hangt mag de auto nog maar 1664kg wegen.
Die Megane weegt rijklaar 1350kg
Effectief dus nog ongeveer 315kg onder om in de auto te laden.
Dat is natuurlijk ook inclusief de nog eventuele passagiers.
4 mensen gaat dus al niet meer dan.
Belaad je de Megane tot zijn maximaal toegestane 1864kg dan mag de caravan nog maar 1300kg wegen.
De Knaus die ze gekocht hebben:
https://www.caravanmakela...aus-Azur-500-FU-2006.html
Mag 1500kg wegen.
Het is dus allemaal net aan, mits de auto niet heel erg vol geladen wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 16-09-2022 15:30 ]
Het verhaal is mij inderdaad bekend, zelf tot begin dit jaar ook altijd met eenzelfde type Megane en een caravan van max 1450 kg gereden. De Megane houdt qua gewichten inderdaad niet over maar heeft zich wel bewezen als een goede caravantrekker!Bommes schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:27:
[...]
Achter @S-RS zijn Megane mag een kar van Max 1500kg.
Indien er dus die 1500kg aan caravan achter hangt mag de auto nog maar 1664kg wegen.
Belaad je de Megane tot zijn maximaal toegestane 1864kg dan mag de caravan nog maar 1300kg wegen.
Mag 1500kg wegen.
Wij bepakten de Megane altijd zo'n beetje tot het maximale en hielden de caravan zo ligt mogelijk, het gaat dan allemaal prima.
Nu met een auto van leeg ruim 1600 kg is het allemaal wel iets prettiger.
Iemand nog een goede tip/ervaring? Eventueel noord Frankrijk zou ook nog kunnen..Goofyduck384 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:59:
Volgend jaar willen we, voor het eerst in 9 jaar, weer eens kamperen met onze 3 kids (6, 8, 10 jaar).
Vroeger veel gedaan, maar met de kleine kids toch telkens voor een vakantiehuisje gegaan.
Voor komend zomer hebben we een vouwwagen tot onze beschikking en nu zoeken we nog een leuke en mooie camping in de Ardennen. Dat is qua reistijd en niet ver en de omgeving is prachtig. Hebben jullie nog tips voor een leuke camping?
We willen graag een ‘normale’ camping, zwembadje of een zwemwater/beekje is wel fijn, beetje ruime plaatsen, beetje privacy en net sanitair. Verder geen grote animatieteams e.d. Het vermaken van de kids doen we zelf wel 😀
https://www.florealgroup.be/nl/camping/camping-la-collineGoofyduck384 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:04:
[...]
Iemand nog een goede tip/ervaring? Eventueel noord Frankrijk zou ook nog kunnen..
In de hoek van België, Frankrijk en Luxemburg.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Luxemburgse Ardennen?Goofyduck384 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:04:
[...]
Iemand nog een goede tip/ervaring? Eventueel noord Frankrijk zou ook nog kunnen..
Camping Val d'Or! Nederlandse eigenaren.
https://g.page/charmecamping
[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 16-09-2022 16:32 ]
Martbusch in Berdorf? Luxemburg. Is geweldig daar. Of anders aan de rivier richting echternach, bollendorf bijvoorbeeld.Goofyduck384 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:59:
Volgend jaar willen we, voor het eerst in 9 jaar, weer eens kamperen met onze 3 kids (6, 8, 10 jaar).
Vroeger veel gedaan, maar met de kleine kids toch telkens voor een vakantiehuisje gegaan.
Voor komend zomer hebben we een vouwwagen tot onze beschikking en nu zoeken we nog een leuke en mooie camping in de Ardennen. Dat is qua reistijd en niet ver en de omgeving is prachtig. Hebben jullie nog tips voor een leuke camping?
We willen graag een ‘normale’ camping, zwembadje of een zwemwater/beekje is wel fijn, beetje ruime plaatsen, beetje privacy en net sanitair. Verder geen grote animatieteams e.d. Het vermaken van de kids doen we zelf wel 😀
Mijn advies: investeer in een set knappe losse zonnepanelen die je met een connector in de buitenwand aan de druppellader van je huishoudaccu kan hangen. Waarom losse panelen. Die kan je altijd optimaal richten als je zelf even niet zo gunstig staat. vaste panelen op het dak dan moet je iedere keer persé een ideale plek hebben. Losse panelen veel meer flexibel. voordeel van zonnepanelen en gas, je kan heel lang off-grid staan (verwarming en koeling op gas).S-RS schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:39:
[Afbeelding]
Maar we hebben toch meer behoefte aan extra vrijheid/mobiliteit om snel te kunnen verkassen tijdens de vakanties, maar ook om vaker te kamperen in lange(re) weekenden. Een tent is daarbij minder ideaal in onze ogen omdat het opzetten en afbreken behoorlijk wat tijd kost. Sommige mensen vinden dat ontspanning, daar hoor ik overduidelijk niet bij![]()
[Afbeelding]
We hebben hem overgenomen van een stel dat er enorm zuinig op was, op het extreme af. Dus hij ziet er voor z'n leeftijd nog erg netjes uit, geen deukje te bekennen aan de buitenkantWaar veel andere caravans op de advertentiefoto's al afvielen door lelijke beschadigingen.
1. Camping Val d'Or in LuxemburgGoofyduck384 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:04:
[...]
2. Camping C&P Buitensport in Houffalize, België
Thanks Tom! Gaat helemaal goed komentomolino schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:25:
[...]
Mooie aankoop kerel! Wel een beste wagen op wielen achter de Megane, hoe zit je qua gewichten?
Veel plezier ermee!
Qua gewichten loopt het wel los, het tweelingbroertje hebben we vorig jaar al door de Franse bergen getrokken, dat ging perfect. Relatief dan, tuurlijk doet een 530d o.i.d. dat een stuk beter door het hoge gewicht en extra vermogen. Maar qua stabiliteit ect (ook berg af) niets te klagen.
De auto is al voorzien van versterkte veren van MAD en een verhoogde trekhaak. Daardoor ligt de combinatie mooi vlak en is de achterkant lekker stabiel in tegenstelling tot het origineel. Neemt niet weg dat het een vrij lichte C-segmenter blijft, dus ga hem wel nauwkeurig beladen. Dus inderdaad de zware spullen in de auto, zoals de BBQ, gasfles, koelbox, ect. In de caravan ligt dan wat lichte inventaris en de kleding, die blijft denk ik wel < 1.400kg. De grote luifel laten we waarschijnlijk thuis. Dan is de auto al met al een stuk zwaarder dan de caravan en liggen er geen zware spullen achter de as van de caravan. Maar als het lukt wil ik hem de eerste vakantie a.s. oktober even langs een weegbrug rijden, uit interesse en nieuwsgierigheid.
Vorig jaar met het geleende broertje:
:strip_exif()/f/image/4a0fEqoH06AlxJw732xpfLnG.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen zakkende kont
Overigens goede tip van die zijwandjes, was ik al een beetje bang voor, dus gaan we doen!
We zijn met z'n tweeën thuis en een derde gaat nog wel een paar jaar duren, tegen die tijd is de auto ingeruild op een zwaardere gezinsmobielBommes schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:27:
[...]
Achter @S-RS zijn Megane mag een kar van Max 1500kg.
Mag 1500kg wegen.
Overigens zit je vrij warm, maar dat is niet de caravan die wij hebben gekocht. Wij hebben hem particulier gekocht, die advertentie is al offline. De onze heeft een verzwaarde as tot 1.700kg, maar dat gaan en kunnen we dus niet benutten. NB: ik heb al BE, geen zorgen.
Tof, bedankt voor de tip! Ik zag hier laatst inderdaad een foto voorbij komen van een camper met een los zonnepaneel, dat leek me wel wat. Ik wist niet dat het zo eenvoudig was dat je die via de stekker kon inpluggen aan de zijkant. De omvormer zit dan tussen het paneel en de stekker ofzo?zuma schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:14:
[...]
Mijn advies: investeer in een set knappe losse zonnepanelen die je met een connector in de buitenwand aan de druppellader van je huishoudaccu kan hangen. Waarom losse panelen. Die kan je altijd optimaal richten als je zelf even niet zo gunstig staat. vaste panelen op het dak dan moet je iedere keer persé een ideale plek hebben. Losse panelen veel meer flexibel. voordeel van zonnepanelen en gas, je kan heel lang off-grid staan (verwarming en koeling op gas).
Hij gaat zeker op het verlanglijstje
Dat is waar je met jullie combinatie wel eens in de problemen kunt komen.S-RS schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:54:
Dus inderdaad de zware spullen in de auto, zoals de BBQ, gasfles, koelbox, ect. In de caravan ligt dan wat lichte inventaris en de kleding, die blijft denk ik wel < 1.400kg. De grote luifel laten we waarschijnlijk thuis. Dan is de auto al met al een stuk zwaarder dan de caravan en liggen er geen zware spullen achter de as van de caravan. Maar als het lukt wil ik hem de eerste vakantie a.s. oktober even langs een weegbrug rijden, uit interesse en nieuwsgierigheid.
Dat het motortje en de achter veren van je auto het aankunnen wil helaas niet veel zeggen.
Renault heeft helaas de vervelende gewoonte om een rekentruuk uit te halen om op papier een hoog trekgewicht te kunnen weergeven.
Ik ben niet de gene die met jou combi op weg is, dus ik geloof je op het woord dat het best goed zal sturen
Maar je kunt best wel eens in de problemen komen als de gewichten daadwerkelijk gewogen worden.
Vergeet ook niet dat je kogedruk met de auto mee gewogen wordt.
Ik dacht ook niet dat dat jullie caravan was maar wel het zelfde type en uitvoering. Ik had de eerste link hier geplakt waar het gewicht bij stondOverigens zit je vrij warm, maar dat is niet de caravan die wij hebben gekocht. Wij hebben hem particulier gekocht, die advertentie is al offline. De onze heeft een verzwaarde as tot 1.700kg, maar dat gaan en kunnen we dus niet benutten. NB: ik heb al BE, geen zorgen
Nogmaals ik twijfel niet aan jou stuurkunsten en/of je rijbewijs of de stabiliteit van de combi.
Maar wel aan de gewichten van je combi.
Zeker vakantie klaar en al helemaal als ik al dingen lees over zonnepanelen, huishoud accu, extra koelkast in de auto, enz.
Weeg de caravan eens zoals hij er nu bij staat.
Gewoon zodat je weet waar je aan toe bent.
Ik verwacht dat we het met z'n tweeën binnen de regels kunnen houden met een gezond gewichtsverschil tussen de auto en de caravan. Met 4 man + bagage op pad met de auto ga je niet redden. Heb uiteraard voordat we tot aanschaf overgingen in Excel gerekend obv inschattingen of het zou lukken of een potentieel probleem zou worden.Bommes schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:05:
[...]
Dat is waar je met jullie combinatie wel eens in de problemen kunt komen.
Dat het motortje en de achter veren van je auto het aankunnen wil helaas niet veel zeggen.
Renault heeft helaas de vervelende gewoonte om een rekentruuk uit te halen om op papier een hoog trekgewicht te kunnen weergeven.
Ik ben niet de gene die met jou combi op weg is, dus ik geloof je op het woord dat het best goed zal sturen![]()
Maar je kunt best wel eens in de problemen komen als de gewichten daadwerkelijk gewogen worden.
Vergeet ook niet dat je kogedruk met de auto mee gewogen wordt.
Het trekgewicht truucje ken ik, de Mégane van de buurman met 1.2TCE mocht zelfs 1700kg trekken op die manier. Dan krijg je de auto dus nooit meer zwaarder dan de aanhanger/caravan.
Ooooh haha verkeerd gelezen dan! Vond het toevallig dat die ook uit 2006 kwam dus ik dacht misschien denk je hem gevonden te hebben.Bommes schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:05:
[...]
Ik dacht ook niet dat dat jullie caravan was maar wel het zelfde type en uitvoering. Ik had de eerste link hier geplakt waar het gewicht bij stond![]()
Nogmaals ik twijfel niet aan jou stuurkunsten en/of je rijbewijs of de stabiliteit van de combi.
Maar wel aan de gewichten van je combi.
Zeker vakantie klaar en al helemaal als ik al dingen lees over zonnepanelen, huishoud accu, extra koelkast in de auto, enz.
Weeg de caravan eens zoals hij er nu bij staat.
Gewoon zodat je weet waar je aan toe bent.
Je adviezen worden alleen maar gewaardeerd, dus ga daar vooral mee door!
Even leeg wegen ga ik een deze weken dus zeker doen! Ook de auto ben ik heel benieuwd naar.
De resultaten zal ik hier delen, ook als ik er finaal naast zit
Ik weet niet hoe je stroomvoorziening in de caravan is opgebouwd, dus ik zou er ook iemand met echt verstand er naar laten kijken. Leg gewoon uit wat je wil (losse panelen en geen draadjes door ramen e.d. hoeven te steken) en dan komt er wel een goed advies. Ik heb het het wel eens gedaan zien worden via de caravanstekker, dat is de meest logische ingang want 12V systeem. Ga je het doen met de 220 aansluiting dan zal je eerst de boel nog moeten omvormen naar 220, dat lijkt mij niet efficiënt.S-RS schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:54:
[...]
Tof, bedankt voor de tip! Ik zag hier laatst inderdaad een foto voorbij komen van een camper met een los zonnepaneel, dat leek me wel wat. Ik wist niet dat het zo eenvoudig was dat je die via de stekker kon inpluggen aan de zijkant. De omvormer zit dan tussen het paneel en de stekker ofzo?
Hij gaat zeker op het verlanglijstjeIn 2025 willen we een half jaar door Europa rijzen, o.a. naar Noorwegen dus dan komt het zeker van pas.
Iemand van tweakers hier ervaring met de Applecross pass in Schotland? Wij willen binnenkort richting Schotland gaan en willen ook uiteraard deze pass rijden.
Het enige probleem is dat we een camper van 7,4 meter hebben en ik niet weet of dit realistisch is.
De ene groep zegt dat het eenvoudig te rijden is terwijl de andere groep zegt dat het onmogelijk is.
Als ik YT bekijk dan lijkt het mij prima haalbaar allemaal maar er staan ook borden dat het wordt afgeraden.
Het enige probleem is dat we een camper van 7,4 meter hebben en ik niet weet of dit realistisch is.
De ene groep zegt dat het eenvoudig te rijden is terwijl de andere groep zegt dat het onmogelijk is.
Als ik YT bekijk dan lijkt het mij prima haalbaar allemaal maar er staan ook borden dat het wordt afgeraden.
Wij hebben het met een personenauto gedaan, veel single track road en op een paar plekken wat smal met overhangende rotsen net in een bocht met vangrails. Toen hebben we wel tegen elkaar gezegd dat je dit wellicht niet met een grote camper moet doen. Denk dat de lengte nog niet eens het probleem is maar de breedte en hoogte wellicht wel. Op de camping in AppleCross stonden ook alleen kleinere campers/busjes toen wij er waren.seadogg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:52:
Iemand van tweakers hier ervaring met de Applecross pass in Schotland? Wij willen binnenkort richting Schotland gaan en willen ook uiteraard deze pass rijden.
:strip_exif()/f/image/yYHXLssZS1AdrIvbYZ7xcElw.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel heel mooi daar overigens
[ Voor 15% gewijzigd door Himalaya op 20-09-2022 15:02 ]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dank voor je bericht! Ik denk dat de alternatieve route ook heel mooi kan zijn! 
Ik hoop mijn vrouw te kunnen overtuigen om het niet te proberen want ik maak me toch lichtelijk zorgen om de route tbh...
Ik hoop mijn vrouw te kunnen overtuigen om het niet te proberen want ik maak me toch lichtelijk zorgen om de route tbh...
@seadogg Heb je ervaring met die camper, of is ie gehuurd? Indien gehuurd: niet doen. Mijn ouders hebben het gedaan met hun camper van 7m, 20 jaar camper-ervaring, die vonden het erg lastig. Grootste probleem is als je een vergelijkbaar voertuig tegenkomt ergens halverwege, en in zijn achteruit moet. Dat is daar met de auto al lastig, laat staan met 7,4 meter. Overigens is de Bealach na Ba zelf (paar haarspeldbochten) veruit het lastigst,de rest is redelijk goed te doen (we hebben 'm verschillende keren met de auto gedaan).
Via het alternatief langs de noordkust kom je ook in het dorp, ook een erg mooie route inderdaad. Je zou dan kunnen overwegen om vanuit het dorp de pas te pakken, tot aan het viewpoint; daar zit een parkeerplaatsje (https://www.google.com/ma...KykYBw!2e0!7i16384!8i8192) waar je kunt draaien met je camper. Als je graag wandelt, kun je daar parkeren en een eind verder richting de pas zelf lopen, heb je toch je uitzicht gehad, en rij je daarna via de noordkust terug naar het "vasteland."
Edit:
Mocht je nog meer tips willen, geef maar een gil
* Bra-Jo komt al 25 jaar in Schotland
Via het alternatief langs de noordkust kom je ook in het dorp, ook een erg mooie route inderdaad. Je zou dan kunnen overwegen om vanuit het dorp de pas te pakken, tot aan het viewpoint; daar zit een parkeerplaatsje (https://www.google.com/ma...KykYBw!2e0!7i16384!8i8192) waar je kunt draaien met je camper. Als je graag wandelt, kun je daar parkeren en een eind verder richting de pas zelf lopen, heb je toch je uitzicht gehad, en rij je daarna via de noordkust terug naar het "vasteland."
Edit:
[ Voor 27% gewijzigd door Bra-Jo op 20-09-2022 15:59 ]
Nomen nescio
Top! Dankjewel. Het is mijn eigen camper. Heb hem nu een jaar of 4/5. Verschillende tochten gereden waaronder Noorwegen, Italië, Slovenië etc.Bra-Jo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:39:
@seadogg Heb je ervaring met die camper, of is ie gehuurd? Indien gehuurd: niet doen. Mijn ouders hebben het gedaan met hun camper van 7m, 20 jaar camper-ervaring, die vonden het erg lastig. Grootste probleem is als je een vergelijkbaar voertuig tegenkomt ergens halverwege, en in zijn achteruit moet. Dat is daar met de auto al lastig, laat staan met 7,4 meter. Overigens is de Bealach na Ba zelf (paar haarspeldbochten) veruit het lastigst,de rest is redelijk goed te doen (we hebben 'm verschillende keren met de auto gedaan).
Via het alternatief langs de noordkust kom je ook in het dorp, ook een erg mooie route inderdaad. Je zou dan kunnen overwegen om vanuit het dorp de pas te pakken, tot aan het viewpoint; daar zit een parkeerplaatsje waar je kunt draaien met je camper. Als je graag wandelt, kun je daar parkeren en een eind verder richting de pas zelf lopen, heb je toch je uitzicht gehad, en rij je daarna via de noordkust terug naar het "vasteland."
Edit:
Ik denk toch dat wij hem over gaan slaan en hem via het dorp gaan pakken om naar het viewpoint te rijden.
Ik vind persoonlijk dat ik wel prima kan rijden, maar achteruit, in bijvoorbeeld een bocht naar een inhaalstrook lijkt me niet helemaal chill
Nu de herfst officieel zijn intrede heeft gedaan, inclusief bijbehorend weertype, ben ik wel benieuwd of er die-hards zijn die binnenkort met hun tentje op pad gaan?
Zelf ben ik van plan om de komende maanden te blijven kamperen maar zit er sterk over te denken om dan eerst een houtkachel aan de uitrusting toe te voegen. In de regen opzetten/afbreken ben ik op zich niet zo huiverig voor, maar wel die koude/klamme periode tussenin
Zelf ben ik van plan om de komende maanden te blijven kamperen maar zit er sterk over te denken om dan eerst een houtkachel aan de uitrusting toe te voegen. In de regen opzetten/afbreken ben ik op zich niet zo huiverig voor, maar wel die koude/klamme periode tussenin
Normaal gezien zo'n 1x in de maand, hele jaar door. Dus ook de komende tijd. De winter is een fijne tijd, dan tref je heel ander volk aan op de terreinen dan in de zomer. Ook heb je veel meer ruimte voor jezelf.Daftz schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:52:
Nu de herfst officieel zijn intrede heeft gedaan, inclusief bijbehorend weertype, ben ik wel benieuwd of er die-hards zijn die binnenkort met hun tentje op pad gaan?
Een kampvuurtje is wel erg fijn deze tijd van het jaar. De tent is eigenlijk alleen maar een slaapplaats.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Yup, ik heb al een weekendje halverwege oktober gepland. Warm blijven lukt wel, denk ik. Ik ga met de motor dus heb een dik en warm motorpak aan.Daftz schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:52:
maar zit er sterk over te denken om dan eerst een houtkachel aan de uitrusting toe te voegen
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Afgelopen week/weekend 4 nachtjes op Port Zelande gestaan, heerlijk as always. Ook wel heel mooi weer gehad stiekem, enkel vrijdag wat regen..
Brouwersdam blijft geweldig mooi.
Brouwersdam blijft geweldig mooi.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Plannen voor volgend jaar....
Ik denk dat het me gaat lukken om vrouwlief weer richting de tent en het kamperen te krijgen, maar onze kleine man is dan net 1 jaar (daarom dit jaar niet gelukt, kind van 2 maanden vond mijn vrouw te jong/klein). Wie heeft er hier ervaring mee, waar moeten we echt op letten en hoe heb je je wederhelft zo gek gekregen dat alles gewoon in de auto (Megane station) past, zonder aanhanger of dakkoffer.
Ik denk dat het me gaat lukken om vrouwlief weer richting de tent en het kamperen te krijgen, maar onze kleine man is dan net 1 jaar (daarom dit jaar niet gelukt, kind van 2 maanden vond mijn vrouw te jong/klein). Wie heeft er hier ervaring mee, waar moeten we echt op letten en hoe heb je je wederhelft zo gek gekregen dat alles gewoon in de auto (Megane station) past, zonder aanhanger of dakkoffer.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
@devino in tegenstelling tot wat je mogelijk denkt is kamperen met een baby redelijk eenvoudig. Ze doen niets anders dan slapen, eten en plassen/poepen.
Hier gingen ze met 9 en 6 weken mee. Beide keren zonder problemen. Het is vooral een punt van of de ouders er klaar voor zijn.
Tip is om een baby/peuter tentje mee te nemen en de baby daar thuis al in te laten slapen om te wennen. Dan heeft het niet eens door dat het op de camping aan het slapen is.
En wederhelft was helemaal voor, dus ik heb geen tips om die te overtuigen.
En behalve dus tentje, luiers en mogelijk melkpoeder heeft zo'n baby niet nodig. Als ze ouder worden willen ze speelgoed mee enzo, dat neemt veel meer ruimte in
En als ze al kunnen zitten en mee-eten is zo'n Ikea antilope kinderstoel ideaal. Maar er zijn ook zitjes die je aan een tafel vast klemt.
Hier gingen ze met 9 en 6 weken mee. Beide keren zonder problemen. Het is vooral een punt van of de ouders er klaar voor zijn.
Tip is om een baby/peuter tentje mee te nemen en de baby daar thuis al in te laten slapen om te wennen. Dan heeft het niet eens door dat het op de camping aan het slapen is.
En wederhelft was helemaal voor, dus ik heb geen tips om die te overtuigen.
En behalve dus tentje, luiers en mogelijk melkpoeder heeft zo'n baby niet nodig. Als ze ouder worden willen ze speelgoed mee enzo, dat neemt veel meer ruimte in
En als ze al kunnen zitten en mee-eten is zo'n Ikea antilope kinderstoel ideaal. Maar er zijn ook zitjes die je aan een tafel vast klemt.
Ja, ik had dit jaar al wel durven gaan, maar helaas ging niet.
En zo'n deryan hebben we al op zolder liggen van mijn broer, dus dat deel gaat goedkomen
En zo'n deryan hebben we al op zolder liggen van mijn broer, dus dat deel gaat goedkomen
Afgelopen weekend hebben we voor het eerst in een caravan gekampeerd, namelijk een Kip Shelter van de verhuur, om te testen of het wat voor ons is.
Wij hebben hiervoor altijd in een tent gekampeerd, maar werden erg moe van de hele tijd in- en uitpakken. De tent staat binnen no-time, maar dan nog alle dingen voor de keuken, luchtbedden, kleding, koelbox, etc etc... Dat weerhield ons om echt te trekken naar bestemmingen 1500km verderop (lees zuid Frankrijk / noord Spanje, Noorwegen, zuid-Italie, Kroatie, etc), en daar ook meerdere plaatsen aan te doen. Ons idee wat dat we met een caravan een stuk sneller weg konden zijn (zonder in een hotel te slapen) en wat meer comfort te hebben. We hoeven geen heel huis, een slaapplek is voldoende, en daarom zijn we op de Kip Shelter uit gekomen.
:strip_exif()/f/image/jvXPLkKWIUkmrXVgRFnFa9UQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nlHgbMlczRc7mcHKKhW9hbNl.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze elektrische auto haalt prima de 200km per laadbeurt met deze erachter, en dan rijden we strak 90 zonder achter auto's of vrachtwagens te blijven hangen. Het trekken van dit ding (650kg) is een lachertje voor de auto en de 2 ton van de auto zorgt ervoor dat hij zeer strak op de weg ligt. Daarnaast is hij een paar cm minder breed dan de auto waardoor er geen extra spiegels nodig zijn.
Verder is het ons enorm goed bevallen, de luifel zorgt zeker voor een echt kampeer gevoel en veel minder voor een "caravan" look, en het buitenkeukentje is best handig bedacht. Hij is vrij prijzig, maar vergeleken met vele concurrenten doet hij bijna alles goed, en slaan veel alternatieven wel op een of andere manier de plank mis (bijv een dwars bed waardoor de breedte 2m wordt en ik met m'n lengte er niet echt meer lekker in pas, niet hoog genoeg qua stahoogte, te lang of te breed).
Nu willen we overgaan tot de aanschaf, en ik vroeg mij af of er nog dingen zijn die we echt niet moeten vergeten. We willen sowieso gelijk de verzwaring van de MTM verhogen naar 900kg zodat hij een eigen kenteken heeft, en een Tempo 100 ervoor aanvragen. Stabilisator leek mij niet nodig gezien het formaat en gewicht? Zijn er nog andere zaken waar ik echt aan moet denken bij aanschaf, behalve stalling en verzekeringen?
Wij hebben hiervoor altijd in een tent gekampeerd, maar werden erg moe van de hele tijd in- en uitpakken. De tent staat binnen no-time, maar dan nog alle dingen voor de keuken, luchtbedden, kleding, koelbox, etc etc... Dat weerhield ons om echt te trekken naar bestemmingen 1500km verderop (lees zuid Frankrijk / noord Spanje, Noorwegen, zuid-Italie, Kroatie, etc), en daar ook meerdere plaatsen aan te doen. Ons idee wat dat we met een caravan een stuk sneller weg konden zijn (zonder in een hotel te slapen) en wat meer comfort te hebben. We hoeven geen heel huis, een slaapplek is voldoende, en daarom zijn we op de Kip Shelter uit gekomen.
:strip_exif()/f/image/jvXPLkKWIUkmrXVgRFnFa9UQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nlHgbMlczRc7mcHKKhW9hbNl.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze elektrische auto haalt prima de 200km per laadbeurt met deze erachter, en dan rijden we strak 90 zonder achter auto's of vrachtwagens te blijven hangen. Het trekken van dit ding (650kg) is een lachertje voor de auto en de 2 ton van de auto zorgt ervoor dat hij zeer strak op de weg ligt. Daarnaast is hij een paar cm minder breed dan de auto waardoor er geen extra spiegels nodig zijn.
Verder is het ons enorm goed bevallen, de luifel zorgt zeker voor een echt kampeer gevoel en veel minder voor een "caravan" look, en het buitenkeukentje is best handig bedacht. Hij is vrij prijzig, maar vergeleken met vele concurrenten doet hij bijna alles goed, en slaan veel alternatieven wel op een of andere manier de plank mis (bijv een dwars bed waardoor de breedte 2m wordt en ik met m'n lengte er niet echt meer lekker in pas, niet hoog genoeg qua stahoogte, te lang of te breed).
Nu willen we overgaan tot de aanschaf, en ik vroeg mij af of er nog dingen zijn die we echt niet moeten vergeten. We willen sowieso gelijk de verzwaring van de MTM verhogen naar 900kg zodat hij een eigen kenteken heeft, en een Tempo 100 ervoor aanvragen. Stabilisator leek mij niet nodig gezien het formaat en gewicht? Zijn er nog andere zaken waar ik echt aan moet denken bij aanschaf, behalve stalling en verzekeringen?
Leuke caravan, ik heb er naar gekeken maar ik vond het te beperkt qua comfort (ook ex tent kampeerder).TheJVH schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:45:
Afgelopen weekend hebben we voor het eerst in een caravan gekampeerd, namelijk een Kip Shelter van de verhuur, om te testen of het wat voor ons is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou eerst een stalling gaan regelen als hij niet onbeperkt voor de deur kan staan (eigen oprit). En een stalling kan een probleem zijn in bepaalde regio's.
Over die Tempo 100 keuring: ik meen mij te herinneren dat een koppeling stabilisator, naast vering en schokdempers wel een verplichting is.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Wij gingen met een kind van 1 en een Kia Picanto kamperen. Het pastte toch echtdevino schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:15:
dat alles gewoon in de auto (Megane station) past, zonder aanhanger of dakkoffer.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
We zijn met onze zoon van nu 9,5 maand al 3 keer gaan kamperen dit seizoen, op de warmste dag van het jaar zo'n beetje zaten we in La Roche en Ardennen. Wat ik vind dat het lastig maakt is dat je op zo'n extreme dag je kind als ie om 19:00 gaat slapen aan moet kleden voor de nacht wat op dat moment eigenlijk nog veel te warm is.
Ook heb ik me een keer zorgen gemaakt of hij het wel warm genoeg had tijdens een nacht kamperen toen handen en voeten best koud waren. Het is dus met name belangrijk goed op te letten op de tochtwaarde van de kleding die je je kind aandoet in de tent.
Ook wij maken gebruik van een deryan tentje en we hebben hem inderdaad ook vooraf eraan laten wennen. Nu is dit tentje ons standaard 'uit logeren' tentje als hij ergens gaat slapen waar geen kinderbed is.
Ik wou dat ik verder kon zeggen dat we niet zoveel mee hoefde te nemen maar dat is helaas niet gebleken. Ik had een skoda kodiaq en het grootste thule dakkoffer wat er te krijgen is, nokkie nokkie vol.
Ook heb ik me een keer zorgen gemaakt of hij het wel warm genoeg had tijdens een nacht kamperen toen handen en voeten best koud waren. Het is dus met name belangrijk goed op te letten op de tochtwaarde van de kleding die je je kind aandoet in de tent.
Ook wij maken gebruik van een deryan tentje en we hebben hem inderdaad ook vooraf eraan laten wennen. Nu is dit tentje ons standaard 'uit logeren' tentje als hij ergens gaat slapen waar geen kinderbed is.
Ik wou dat ik verder kon zeggen dat we niet zoveel mee hoefde te nemen maar dat is helaas niet gebleken. Ik had een skoda kodiaq en het grootste thule dakkoffer wat er te krijgen is, nokkie nokkie vol.
Dat is afhankelijk van de gewichtsverhouding. Als de caravan het niet heeft, kun je alsnog een Tempo 100 ontheffing krijgen, mits de gewichtsverhouding tussen trekker en aanhanger een bepaalde grens niet overschrijdt. Zie hier. Overigens geldt er ook een grens indien de aanhanger wel een stabilisatorkoppeling heeft, maar is die hoger.aReaRe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:10:
[...]
Over die Tempo 100 keuring: ik meen mij te herinneren dat een koppeling stabilisator, naast vering en schokdempers wel een verplichting is.
(Ik kan het bijv. ook voor mijn vouwwagen krijgen, die ook geen stabilisatorkoppeling heeft.)
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
De MTM van de aanhanger mag zonder stabilisator 80% van het gewicht van je auto zijn. Die caravan weegt max 900kg dus je auto moet 1200kg of meer zijn wil je van Tempo 100 gebruik kunnen maken. Weinig auto's die minder wegen dus dat komt goed.aReaRe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:10:
[...]
Leuke caravan, ik heb er naar gekeken maar ik vond het te beperkt qua comfort (ook ex tent kampeerder).
Ik zou eerst een stalling gaan regelen als hij niet onbeperkt voor de deur kan staan (eigen oprit). En een stalling kan een probleem zijn in bepaalde regio's.
Wat mistte je precies qua comfort in de Shelter? En heb je in plaats daarvan wat anders gevonden?
Totaal off-topic: maar wat is die Ionic een ongelofelijk groot en dik ding voor zo'n klein kippetjeTheJVH schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In een ander topic was iemand met een Ionic en een dikke Fendt van ~1500KG naar Italië gereden, die deed ook rond de 200km per lading. Denk dat je met zo'n smal kippetje nog wel verder moet kunnen komen.
Ja de daadwerkelijke range is denk ik 250 oid, maar realistisch gezien (laden naar 80/90%, en niet met 2% aankomennooberke schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:34:
[...]
Totaal off-topic: maar wat is die Ionic een ongelofelijk groot en dik ding voor zo'n klein kippetje
In een ander topic was iemand met een Ionic en een dikke Fendt van ~1500KG naar Italië gereden, die deed ook rond de 200km per lading. Denk dat je met zo'n smal kippetje nog wel verder moet kunnen komen.
Een Caravelair Antares Titanium 390, zie eerder in het topic foto'sTheJVH schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
[...]
Wat mistte je precies qua comfort in de Shelter? En heb je in plaats daarvan wat anders gevonden?
Meer comfort, meer caravan mijn idee.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/22ftErZVkqsazOLnBvwbKHwL.jpg?f=user_large)
[ Voor 47% gewijzigd door aReaRe op 27-09-2022 11:28 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Mooie compacte caravan, zie dat deze caravan leeg 890 wegen op papier en mogen max 1100/1200 wegen. Wat is het gewicht in de praktijk van deze caravans?aReaRe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:07:
[...]
Een Caravelair Antares Titanium 390, zie eerder in het topic foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat keukeninventaris, keuken en bad textiel, 6kg propaan, 2kg lipo accu mover, mover , luifel, tafel en twee stoelen een krappe 1000 kg.kiefty14 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:52:
[...]
Mooie compacte caravan, zie dat deze caravan leeg 890 wegen op papier en mogen max 1100/1200 wegen. Wat is het gewicht in de praktijk van deze caravans?
Ik rij altijd met lege watertank, Thetford toilet heeft een reservoir van 8 liter meen ik (leeg ik niet).
Mover en luifel zijn het zwaarst.
Ik heb de caravan op papier laten verzwaren (as) tot 1200kg (maximum van de as), tevens het maximum van wat de Clio mag trekken.
Zware spullen (opvouwbare e-bike, disselslot, kleding, boodschappen) gaan in de auto.
Ik zeg altijd dat mijn kampeerseizoen nu begint!Daftz schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:52:
Afgelopen weekend in mijn UL tipi tijdens de zeikregen:
https://scontent-ams4-1.x...CRG1jSbq5NnTg&oe=6336F7C6
Sfeerlicht van een kachel zou door een ruitje moeten komen, niet door gloeiend metaalzuma schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:52:
[...]
Ik zeg altijd dat mijn kampeerseizoen nu begint!
Komt doordat bij mijn UL tipi ook een UL kacheltje zit van 1 kg (inclusief pijp) van titaniumfolie. Is van Seekoutside zogenaamde large titanium stove https://seekoutside.com/large-titanium-wood-stove-stovepipe/Anton2610 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:55:
[...]
Sfeerlicht van een kachel zou door een ruitje moeten komen, niet door gloeiend metaal
Maar ik heb uiteraard ook zware tipi's met zware kachels en ja daar zit een klein ruitje in.
https://scontent-ams4-1.x...uMXz-5Bz4JFpw&oe=6356A07A
Dat zit dus wel goed, want @TheJVH geeft aan dat zijn elektrische auto 2 ton weegt. De Ioniq5 met grote accu mag 1600 kg trekken, en met een leeggewicht van 1885 kg zou je dan met een caravan van 1500 kg nog zonder stabilisatorkoppeling 100 mogen rijden.TheJVH schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
[...]
De MTM van de aanhanger mag zonder stabilisator 80% van het gewicht van je auto zijn. Die caravan weegt max 900kg dus je auto moet 1200kg of meer zijn wil je van Tempo 100 gebruik kunnen maken. Weinig auto's die minder wegen dus dat komt goed.
Voordeel van elektrisch auto's is dat je superstabiele combinaties krijgt, vanwege het enorme gewicht van die auto's (met ook nog eens een heel laag zwaartepunt doordat de accu's meestal in de vloer zitten).
Nadeel is dan wel weer, dat je al snel een E rijbewijs nodig hebt. In het geval van een Ioniq5 73kWH met een max toelaatbare massa van 2430 kg, zou je voor een caravan van 1100 kg al een E rijbewijs nodig hebben.
Hoewel zo'n combinatie natuurlijk 10 keer stabieler is dan wanneer ik de maximale 1500 kg achter mijn Octavia (leeg 1322 kg) meesleep
Maar goed, ze moeten ergens een grens leggen, en de regels moeten vooral niet te gecompliceerd worden...
In mijn ervaring is het gewicht van de aanhanger veel minder van invloed op het verbruik dan de luchtweerstand. Als het eenmaal rolt, doet gewicht niet zoveel meer. Bergop zal het duidelijk schelen, aan de andere kant, met een elektrische auto, wordt de accu bergaf weer bijgeladen. Hoewel de oplooprem daarvoor dan weer niet gunstig is, die zet een hoop van de energie om in warmtenooberke schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:34:
[...]
Totaal off-topic: maar wat is die Ionic een ongelofelijk groot en dik ding voor zo'n klein kippetje
Om dan even off-topic mee te gaan en lekker ongezouten mijn mening te geven: zowel de auto als de caravan zijn echt afschuwelijk lelijk. Ik meen het oprecht als ik zeg dat ik dan liever niet op vakantie ga.nooberke schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:34:
[...]
Maarrrr om het te duiden: gelukkig verschillen smaken en zijn we niet allemaal hetzelfde! Dus hecht vooral weinig waarde aan mijn mening
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Staat zo'n kachel naast je bed in een tipi? Het ziet er echt levensgevaarlijk uit namelijk! Maar dat kan goed komen door de ingezoomde foto, heb je ook een mooie foto van hoe het er in zijn geheel uitziet?zuma schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:52:
[...]
Ik zeg altijd dat mijn kampeerseizoen nu begint!
Wij hebben hem serieus overwogen afgelopen jaar, de Titanium Editie is mooi en kwaliteit ook absoluut acceptabel (dit in tegenstelling tot de standaard versies van Caravelair). Gladde beplating aan de zijkant is erg mooi.aReaRe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:07:
[...]
Een Caravelair Antares Titanium 390, zie eerder in het topic foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen dat luifel, daar zou ik dan weer nooit voor kiezen
Ik kies nooit voor een voortent aangezien ik alles in mijn eentje moeit opzettenDrardollan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:13:
[...]
Wij hebben hem serieus overwogen afgelopen jaar, de Titanium Editie is mooi en kwaliteit ook absoluut acceptabel (dit in tegenstelling tot de standaard versies van Caravelair). Gladde beplating aan de zijkant is erg mooi.
Alleen dat luifel, daar zou ik dan weer nooit voor kiezen
Je hebt ook losse luifelsaReaRe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:52:
[...]
Ik nooit voor een voortent aangezien ik alles in mijn eentje moeit opzetten
Ik kan de voortent wel alleen opzetten, denk ik. Denk ik omdat ik nu een nieuwe Dorema heb met quick-lock gedoe
Het klonk allemaal zo mooi in de caravanshop het verhaal over de Unico Veronica luifelDrardollan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:57:
[...]
Je hebt ook losse luifels
Ik kan de voortent wel alleen opzetten, denk ik. Denk ik omdat ik nu een nieuwe Dorema heb met quick-lock gedoe
Youtube filmpjes ook, zie je daar zo'n gein ponem die voortent in zijn eentje opzetten, vergeet het maar.
Laat staan bij het afbreken van de luifel die je dan in je eentje moet opvouwen
Het is dat mijn buurman met windkracht 5 even hielp met opvouwen maar ik stond vorig jaar op het punt om die hele bende in de container te dumpen
Ik ben ben blij met de Thule luifel.
Foto met oude luifel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DBVvbXuHCURScZg2XFET2d97.jpg?f=user_large)
Foto met nieuwe Thule luifel:
[ Voor 24% gewijzigd door aReaRe op 27-09-2022 17:38 ]
Je buurman heeft dezelfdeaReaRe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:04:
[...]
Het klonk allemaal zo mooi in de caravanshop het verhaal over de Unico Veronica luifel![]()
Youtube filmpjes ook, zie je daar zo'n gein ponem die voortent in zijn eentje opzetten, vergeet het maar.
Laat staan bij het afbreken van de luifel die je dan in je eentje moet opvouwen![]()
Het is dat mijn buurman met windkracht 5 even hielp met opvouwen maar ik stond vorig jaar op het punt om die hele bende in de container te dumpen
Ik ben ben blij met de Thule dakluifel.
Foto met oude luifel
[Afbeelding]
Foto met nieuwe Thule luifel:
[Afbeelding]
Ik snap het voordeel, maar de oude ziet er zoveel beter uit
Ja, dat gaat mijn grootste probleem worden, mijn vrouw neemt te veel mee voor mocht het nodig zijn, ik heb fietstrektochten gedaan, dus kan minimalistisch inpakken als het moetTucanoItaly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:51:
[...]
Wij gingen met een kind van 1 en een Kia Picanto kamperen. Het pastte toch echtmaar wij zijn niet kinderachtig en nemen backpacking spullen (matjes en stoeltjes) mee, i.p.v. van die full-size fauteuils.
Dat is altijd een probleem toch?devino schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:19:
[...]
Ja, dat gaat mijn grootste probleem worden, mijn vrouw neemt te veel mee voor mocht het nodig zijn, ik heb fietstrektochten gedaan, dus kan minimalistisch inpakken als het moet
Ik ben ooit in m'n oude kadettje naar Italië geweest met 3 personen. Op dag 1 zat de 3e persoon klem op de veel te krappe achterbank, en na 3 weken dagelijks inpakken zat alles - inclusief gitaar - in de kofferbak.
Het heeft redenen dat ik de auto inpak, ik heb vroeger genoeg Tetris gespeeld om goed te kunnen inpakken, heb ook al verordend dat niet alles meer in 'handige' plastic bakken meegaat, want dat heb ik te veel nutteloze ruimte:+Koekstra schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:23:
[...]
Dat is altijd een probleem toch?
Ik ben ooit in m'n oude kadettje naar Italië geweest met 3 personen. Op dag 1 zat de 3e persoon klem op de veel te krappe achterbank, en na 3 weken dagelijks inpakken zat alles - inclusief gitaar - in de kofferbak.
haha hier met dezelfde reden gekocht. En dan die kerel het zo makkelijk zien opbouwen. Grrr.aReaRe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:04:
[...]
Het klonk allemaal zo mooi in de caravanshop het verhaal over de Unico Veronica luifel![]()
Laat staan bij het afbreken van de luifel die je dan in je eentje moet opvouwen
Onze oude voortent, was zoo makkelijk. Alleen niet zo ruim, en kon slecht tegen de wind.
Precies datdevino schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:33:
[...]
Het heeft redenen dat ik de auto inpak, ik heb vroeger genoeg Tetris gespeeld om goed te kunnen inpakken, heb ook al verordend dat niet alles meer in 'handige' plastic bakken meegaat, want dat heb ik te veel nutteloze ruimte:+
:strip_exif()/f/image/tje42Tlx3hhFR7PQxltIQq6z.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles in de kofferbak
@Himalaya een Tesla model 3 heeft - als je het vak onder de kofferbakvloer en de frunk meerekent - dan ook meer kofferbak ruimte dan de gemiddelde station in Nederland.
Ik heb zo'n kofferset die redelijk goed gebruikt maakt van alle ruimte, super makkelijk om daarmee het geheel te vullen:
:strip_exif()/f/image/XWPLZXXhU0XSem6N3IDb3ULB.jpg?f=fotoalbum_large)
Met nog genoeg ruimte ernaast en erboven voor veel te veel los grut. De koelkast ging tussen de achterbank en de voorstoel.
Ik heb zo'n kofferset die redelijk goed gebruikt maakt van alle ruimte, super makkelijk om daarmee het geheel te vullen:
:strip_exif()/f/image/XWPLZXXhU0XSem6N3IDb3ULB.jpg?f=fotoalbum_large)
Met nog genoeg ruimte ernaast en erboven voor veel te veel los grut. De koelkast ging tussen de achterbank en de voorstoel.
Wij zijn nog steeds erg blij met onze Verona. Als ik me kwaad maak zou ik hem in m'n eentje kunnen opzetten maar het is fijn dat mijn vrouw meehelpt met het inschuiven, want het is een aardig zwaar pakket dat door de rail moet.Red devil schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:09:
[...]
haha hier met dezelfde reden gekocht. En dan die kerel het zo makkelijk zien opbouwen. Grrr.
Onze oude voortent, was zoo makkelijk. Alleen niet zo ruim, en kon slecht tegen de wind.
Als dat eenmaal gedaan is kan ik de rest wel zelf. Meeste werk is dan om het netjes allemaal af te spannen.
Het grote voordeel is dat deze luifel superdegelijk is en ook in stormachtig weer bijna geen krimp geeft. En mocht het baggerweer langer aanhouden dan kan altijd nog de voorkant erop zodat je er een voortent van tovert.
Oude foto, afspannen gaat tegenwoordig wat netter
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vqE9LkHVViv3Mk2auRNnFLDR.jpg?f=user_large)
Fijne is dat de reserveonderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn. Bij deze (tweedehandse) is al tweemaal iets stuk gegaan (snelsluiter gebroken, buis verbogen), maar dan bestelde ik ter plekke het onderdeel en was het thuis als wij terugkwamen van vakantie.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Wij zijn ook nog wel blij met de voortent, en beschikbaarheid van reserveonderdelen of mogelijkheid tot nieuwe uitbreidingen, is ook handig. Toch vond ik het supersnel opzetten van onze vorige voortent een groot pluspunt. Maar misschien moet ik gewoon wat vaker oefenen.TheOmen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:57:
[...]
Fijne is dat de reserveonderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn. Bij deze (tweedehandse) is al tweemaal iets stuk gegaan (snelsluiter gebroken, buis verbogen), maar dan bestelde ik ter plekke het onderdeel en was het thuis als wij terugkwamen van vakantie.
Ik koop nooit meer een voortent als we nu nog een nieuwe caravan zouden kopen.
We hebben nog een zo goed als nieuwe Dorema voortent op zolder liggen. Hebben we 2x opgezet waarvan de laatste keer maar 2 nachtjes vanwege verwachte zware storm. Buiten misschien 1x per jaar 5 of 6 nachten staan we de rest van het jaar VEEL korter weg o.a. veel weekendjes. Ook in Noorwegen bijna dagelijks door rijden naar een volgende plek.
Wij zijn geswitched naar een Thule luifel en daar alle wanden van Obelink bij gekocht. Mega veelzijdig nu. Kunnen alleen de luifel opzetten, met zijwanden en zelfs met de voorwand als we willen. Die hele voortent opzetten kost veel te veel tijd voor hoe wij de caravan gebruiken, beginnen we echt niet meer aan. Ligt al een jaar achter het schot zonder om te kijken op zolder.
We hebben nog een zo goed als nieuwe Dorema voortent op zolder liggen. Hebben we 2x opgezet waarvan de laatste keer maar 2 nachtjes vanwege verwachte zware storm. Buiten misschien 1x per jaar 5 of 6 nachten staan we de rest van het jaar VEEL korter weg o.a. veel weekendjes. Ook in Noorwegen bijna dagelijks door rijden naar een volgende plek.
Wij zijn geswitched naar een Thule luifel en daar alle wanden van Obelink bij gekocht. Mega veelzijdig nu. Kunnen alleen de luifel opzetten, met zijwanden en zelfs met de voorwand als we willen. Die hele voortent opzetten kost veel te veel tijd voor hoe wij de caravan gebruiken, beginnen we echt niet meer aan. Ligt al een jaar achter het schot zonder om te kijken op zolder.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Een picanto is een vrachtwagen vergergeleken met een moto guzziTucanoItaly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:51:
[...]
Wij gingen met een kind van 1 en een Kia Picanto kamperen. Het pastte toch echtmaar wij zijn niet kinderachtig en nemen backpacking spullen (matjes en stoeltjes) mee, i.p.v. van die full-size fauteuils.
/f/image/YGpTAXBuqSY2yr7um4gQefIT.png?f=fotoalbum_large)
En daar zit de tent ook nog in, maar eigenlijk waren 2 bivi-bags genoeg om te (wild) kamperen:
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het kijken om mijn motorkampeer tentje te vervangen voor een andere.
Nu heb ik een Coleman Darwin 3+ tentje.
Niet heel veel mis mee eigenlijk, wat groot en zwaar en ventilatie is niet echt je van het het (compleet nylon).

Beetje op marktplaats zoekende vond ik nu een oude katoenen trekkers tent, dat het ding katoen is spreekt me wel aan.

Nadeel is dat het volgens mij echt oud is en de dude er toch nog 100 euro voor wil hebben.
Daarbij, als het een keer regent is het ding meteen 3 keer zo zwaar om mee te nemen.
Denk dat ik beter af ben om gewoon een nieuwerwetse nylon tent te regelen als mijn Coleman het begeeft.
Maar dan wel een wat betere, lichter, net wat kleiner en betere ventilatie.
Niet heel veel mis mee eigenlijk, wat groot en zwaar en ventilatie is niet echt je van het het (compleet nylon).

Beetje op marktplaats zoekende vond ik nu een oude katoenen trekkers tent, dat het ding katoen is spreekt me wel aan.
Nadeel is dat het volgens mij echt oud is en de dude er toch nog 100 euro voor wil hebben.
Daarbij, als het een keer regent is het ding meteen 3 keer zo zwaar om mee te nemen.
Denk dat ik beter af ben om gewoon een nieuwerwetse nylon tent te regelen als mijn Coleman het begeeft.
Uiteraard staat de kachel altijd in de buurt van een bed in een tent. Maar je moet wel bedenken dat ik nooit slaap met een kachel aan of uberhaupt in mijn bed lig. Dit ivm een eventueel CO-risico. Gewoon goede slaapspullen.Drardollan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:10:
[...]
Staat zo'n kachel naast je bed in een tipi? Het ziet er echt levensgevaarlijk uit namelijk! Maar dat kan goed komen door de ingezoomde foto, heb je ook een mooie foto van hoe het er in zijn geheel uitziet?
Een foto van het geheel van de UL setup:
van buiten: https://scontent-ams2-1.x...-lIiHAk53XEVg&oe=6359C527
een blik naar binnen (bed ligt rechts):
https://scontent-ams2-1.x...U86lV4wqjcjIg&oe=635A7EEC
Bekend verhaal. WIj hebben voortent accuut verkocht en een opblaasbare van obelink gekocht. 5 minuten werk.TgR_KILLER schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:58:
Ik koop nooit meer een voortent als we nu nog een nieuwe caravan zouden kopen.
Mooie klassieke tentmodellen in nieuw uitvoering. Met zo'n tent hoor je er helemaal bij en kan je ook op NTKC terreinen terecht (vermits je lid wordt)Bommes schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:21:
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het kijken om mijn motorkampeer tentje te vervangen voor een andere.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://tatteljee.nl/nl/tenten/erdman-schmidt#lvh
@zuma die ik gevonden had op Marktplaats was er ook eentje van dat merk
De Kever.
Maar als ik zo de nieuwprijzen zie dan haak ik af.
Daar gebruik ik het spul te weinig voor.
De Kever.
Als de tent altijd keurig droog is opgeborgen dan kan hij best nog in goede staat zijn... maar op MP staan wel meer E S tenten https://www.marktplaats.nl/q/erdman+schmidt/Bommes schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:36:
@zuma die ik gevonden had op Marktplaats was er ook eentje van dat merk![]()
De Kever.