Oef dat is een heel verhaal, ik heb er drie....
Onze eerste was een Bison Tundra 8-10 (de polykatoen versie van de Tinde). Die zal nu zo'n 12 jaar oud zijn gok ik. Wij waren, toen we geen kinderen hadden, fervente winterkampeerders. Onze kinderen zitten kort op elkaar en zodra ze een jaar of een, twee waren begon het winterkamperen weer te kriebelen. We hebben toen gekozen voor een wintercaravan (een Polar). Die hebben we een aantal jaar later, toen de kids rond 4, 5 jaar waren, gecrashed onderweg naar huis. Ik wilde nooit meer een caravan rijden daarna. Hoe voorzichtig je ook bent een ongeluk zit altijd in het vat... Dus dat leek het einde te zijn van het winterkamperen met onze kids.
Ondertussen maakten we in de warmere periodes wandeltrektochten met onze kids. Daarvoor op een gegeven moment een ultra lichtgewicht tipi gekocht in de V.S. van het merk Seek Outside (een 6 men). Door deze aankoop kwamen we in aanraking met het tipiforum
https://www.tipiforum.nl/forum/index.php en andere zware tipi's en zagen we weer een optie tot winterkamperen met onze kids. Zo'n tipi met houtkachel leek ons wel wat.
Gezien onze investeringen in UL-spullen voor het wandelen wilden we niet te duur gaan en kwamen we dus op onze eerste Bison Tundra 8-10 uit. Kachel van Protipi erin, standaard grondzeil (met knip naar de middenstok) en daarover EPDM (in 4-delen). 's winters was het goed te hebben in de tent. Wat later kwam er ook een tarp met vuurschaal bij. Helemaal luxe.
Echter in verhouding met polyester tipi's (bijvoorbeeld Helsport Varanger) met complete binnententen was het wat kouder (vooral in de rug). Dus we dachten we maken zelf een half hoge liner in onze Bison Tundra. Er hangen namelijk rondom op stahoogte allemaal lusjes aan de binnenkant. Dus idelaal om een liner aan op te hangen. Zo gezegd, zo gedaan. Dat scheelde inderdaad al een bak in comfort. Maar het kon nog beter wisten we inmiddels met een polyester tent.
Omdat we de liner hadden gemaakt en een mooi grondzeilsysteem hadden, wilden we dus ook persé een Bison Tinde erbij speciaal voor de winters. Alles is wat we voor de Tundra hadden geregeld en gemaakt past ook in een Tinde 8-10. Via marktplaats toentertijd de Tinde 8-10 exemplaar gescoord die je op de foto zag. Hoe oud deze is geen idee. Maar hij begint wat slechter te worden (rondom de dwarsnaad boven de deuren begint de polyester coating te delamineren). Her en der een paar slijtage gaatjes (naast brandgaatjes) maar die bloppen (seamgrip) of tapen we gewoon weer dicht.
Maar goed onze eerste Bison Tinde 8-10 is dus zijn einde aan het naderen. En we waren al aan het nadenken over een serieus alternatief (liner en grondzeilen zijn dan niet meer bruikbaar) door toch een Helsport Varanger te nemen. Maar wonder bij wonder vond ik deze zomer op internet in Denemarken een nooit gebruikte Bison Tinde 8-10. Deze dus onmiddellijk zonder enige vorm van onderhandeling gekocht. Ik moest die hebben!
Vandaar dus dat we drie Bison Tipi's hebben (en een set grondzeilen en liner)
Nog wat over de Bison Tundra 8-10, deze is een paar jaar geleden mee geweest op zomervakantie in Wales zonder de kachel. Het was zeer wisselvalig weer gedurende die vakantie veel regen, maar ook veel zon. Dat bleek een prima voedingsbodem voor schimmels... Die Tundra hebben we thuis dus in een speciekuip met chloor gegooid... Daarna weer opnieuw geïmpregneerd met Ultramar. Deze is nu dus mooi gevlekt
Je mag nu raden hoeveel tipi's ik echt heb, ik heb ze nog niet allemaal genoemd.