Phony schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:29:
Aart Kok maakt mooie wagens inderdaad! Ziet er inderdaad uit als een efficiente wagen. 1,5 a 2u red ik met de mijne ook wel. Plus erna weer opzetten en dan ben je toch weer een halve dag verder. Maar dan hebben we wel de avond ervoor al de spullen opgeruimd en in de bak gezet, net als jij al aangeeft. Normaal staan de kratjes meestal langs de rand van de voortent.
Half dagje opbreken en opbouwen en half dagje rijden is net mooi. Kan je in de ochtend rustig aan doen en aan het eind van de middag ben je al lekker geïnstalleerd. Opbouwen gaat meestal ook nog wel sneller, uurtje of zo.
Het enige wat ik afgelopen vakantie minder vond is lange ritten, zeg zes tot acht uur. Dan is het rustig aan doen er wat af en blijft er aan het eind van de dag minder tijd over waardoor de dag wat meer verloren lijkt. Dan liever vaker verplaatsen maar kortere afstanden.
Ik denk dat jouw laatste alinea het probleem wel goed schetst. Teveel losse meuk + inrichten kost voornamelijk tijd, ookal hebben we niets eens zo gek veel mee. Het is denk ik vooral een optelsom van een aantal dingen dat los niet veel tijd kost, maar waar denk ik veel winst te behalen is.
- kleinere gasfles in de bermkeuken ipv een losse groene 5kg die ik steeds moet aansluiten.
Check. Kraan dicht en gaan, al koppel ik ben soms evengoed af.
- campingkastje wat toch weer 5 a 10 min in elkaar zetten kost en een hoop ruimte inneemt. Kan slimmer als ik daarvoor iets kan verzinnen met de kratjes die ik toch al heb.
Inderdaad, zonde van de tijd en ruimte. Probeer te richten op een inrichting van de wagenbak waardoor kasten en kratten uitstallen minimaal is.
- lampje ophangen binnen en onder de luifel
Hebben we niet, 's avonds kaarsjes. In de wagenbak heb ik stroom aangelegd voor stopcontacten en een ledstrip voor verlichting in de bak.
- vuilniszakhouder in elkaar zetten.
Is niet meer dan een zuignaphaak aan de keuken.
- porta potti uit de disselbak pakken en eventueel vullen met water. (Ideaal met kleine kinderen en als je verder van het sanitairgebouw staat)
Hell no, dan maar op tijd stoppen met bier drinken.
- zeil/tentapijt neerleggen. Kun je achterwege laten als je maar 1 of 2 nachtjes staat en er redelijk gras ligt.
Kuip zit vast aan de tent, buiten heb ik niet meer dan een klein strookje als soort deurmat.
- fietsen op de auto of op de dissel is wel slim. Dan kan de imperiaal weg.
- De mobicool B40 moet achterin de auto en is helaas niet te integreren in de keuken, dus dat blijft "slepen".
Die laat ik thuis, koelkast zit in de keuken.
Het komt er denk ik op neer dat als ik wil trekken met de vouwwagen, ik gewoon minder moet uitstallen. De basis staat al met een half uurtje en 6 haringen en daar doe ik t wel voor

Inderdaad, dat is wel de kern. Bij alles nadenken of je het efficiënt kunt houden. Je moet zo weinig mogelijk door je handen hoeven laten gaan en dat is voor mij ook de doelstelling geworden.
Ik heb een hoop 60x40 kratten en die blijven gewoon in de wagenbak staan, onder het bed. Dat is onze 'kast'.
M'n dochter heeft er ook één voor het speelgoed, die mag ze zelf vullen en gaat in één keer zo achterin de auto. Achtertent is dan drie ritsen en drie keer vouwen en die ligt ook in de wagenbak.
En een belangrijk aspect is een beetje discipline in het opgeruimd houden. Het enige op de grond is meestal schoenen of speelgoed de rest zit gewoon in de wagenbak, zorg dat wat je niet meer gaat gebruiken gewoon alvast opgeborgen is, dat scheelt gewoon een hoop extra handelingen.
En werk spreiden geeft voor mij meer vakantiegevoel, anders wordt het snel zo'n groot blok van werk terwijl niet alles per se al gedaan moet zijn.