Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik heb meerdere waterpassen in verschillende formaten, maar deze juist lekker compact en bedoeld voor aanhangers/caravans. Dan is het nogal irritant als hij ineens onbetrouwbaar lijkt te zijn. Ineens omdat hij dit volgens mij eerder niet had.aReaRe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:29:
[...]
Ik heb gewoon een simpele waterpas van de Praxis, bevalt prima voor de caravan maar ook om de luifelpootjes Thule waterpas te zetten.
[Afbeelding]
Kost de wereld niet![]()
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan gerust 1 a 2 uur bezig zijn om onze tent perfect strak neer te zetten205Gutmann schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:17:
[...]
Omdat sommige mensen ervan kunnen genieten als ze naar hun tent/caravan lopen en alles netjes strak en waterpas staat (ik ben ook zo iemand).

M'n vriendin vindt het maar onzin, ik kan mij er echt mateloos aan ergeren (de hele vakantie lang)
Vaak bu'j te bang!
Wij zijn wel in tirol geweest met de camper, maar de camping daar was qua ondergrond echt een caravan/camper camping. Wel prima verder hoor.
Ervaring van vijfentwintig jaar geleden, maar ook daar hebben ze campings met gras of op z'n minst een trekkersveld. Mag toch aannemen dat ze die mogelijkheden nog steeds wel hebben.twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:55:
Iemand ervaring met kamperen in de oostenrijkse bergen met een tent?
Wij zijn wel in tirol geweest met de camper, maar de camping daar was qua ondergrond echt een caravan/camper camping. Wel prima verder hoor.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Enige nadeel dat ik altijd zie bij Karsten is dat ze geen binnentent hebben. Volgens sommige geen probleem, maar ik heb bij onze ingeritste binnentent wel echt effect gevoeldvandermark schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:01:
Wij hebben al 7 jaar een heerlijke Smitveld Rubist vouwwagen. Maar die begint eigenlijk te groot te worden met beide kids in eigen tent. We denken erover om terug te gaan naar een compacte tent en bagagewagen
De Karsten Lacerta en een ruime wagen waar ik een keuken ga inbouwen.
https://www.karstententen...enten/de-karsten-lacerta/
[Afbeelding]
Maar dan simpeler en zonder de koelbox
Nooit anders gedaan, kan prima.twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:55:
Iemand ervaring met kamperen in de Oostenrijkse bergen met een tent?
Rotspennen en hamer mee.
[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 03-08-2022 10:09 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Hoe heet die zwemplas? 't Nije Hemelriek?? Ergens in het najaar zitten we ook in die regio.LordSinclair schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:38:
[...]
Als het dezelfde is als ik ook bezocht heb een leuke (toen ook nog rommelige) plek. Wel goed sanitair.
[Afbeelding]
Dichtbij een zwemplas waar je je zowat in het buitenland waant
[Afbeelding]
Hangt denk ik sterk af van klimaat waar je zit. Wij gaan vooral naar warme gebieden en dan is direct onder het katoen slapen juist een voordeel. Isolerende van binnentent wil je dan niet. In koude gebieden is het anders denk ik. Voordeel vind ik dat je de gordijnen kan laten hangen en je dus geen extra handeling hoeft te doen bij op- en afbouwen.twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Enige nadeel dat ik altijd zie bij Karsten is dat ze geen binnentent hebben. Volgens sommige geen probleem, maar ik heb bij onze ingeritste binnentent wel echt effect gevoeld
Wij hebben voor de Ruebist jaren met een Karsten 350 gekampeerd, ook met enkel gordijnen. Beviel prima, ook in mei in NL trouwens.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
yup, gewoon doen. Ondergrond is in de bergen altijd even afwachten. Kan rotsig zijn, kan gewoon lekker zanderig zijn. Met een V-peg zit je in het algemeen altijd goed. Of een rotspen, is ook maar net wat voor een soort tent je mee heb.twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:55:
Hi Ha Hopjesvla
Telt een vouwwagen ook? Ik vermoed dat je het vooral over de haringen hebt? Geen probleem, soms inderdaad zoals hierboven gezegd spijkerharingen, daarvan hebben we inmiddels ook een volledige set liggen.twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:55:
Als je het echt over minitentje op de berghelling hebt - dan moet ik je het antwoord schuldig blijven
zie mijn antwoord hierbovensjroorda schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:23:
[...]
.
Als je het echt over minitentje op de berghelling hebt - dan moet ik je het antwoord schuldig blijven
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb een vrij behoorlijke tent mee (redwood aspen 320TC). Voor nood ook een koepeltentje Qua ondergrond hebben we genoeg rotspennen verwacht ik. Maar wat me vooral opviel tijdens de korte ervaring met de camper daar leek het dat veel campings gericht waren op camper en caravan. In frankrijk zijn de plekken erg tentvriendelijk. Nu zijn we daardoor ook best verwend, grote plekken vaak apart van de rest. Of smalle laantjes ipv een groot veld.
Maar als ik het goed begrijp is het gewoon even goed zoeken naar een gave berg camping, en dan moet het prima gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door twowheeler op 03-08-2022 10:27 ]
Dat zie ik juist als voordeel. Bij regen matjes aan de kant, gordijnen open en je hebt enorme balzaal aan leefruimte.twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Enige nadeel dat ik altijd zie bij Karsten is dat ze geen binnentent hebben. Volgens sommige geen probleem, maar ik heb bij onze ingeritste binnentent wel echt effect gevoeld
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
komt wellicht ook omdat je op een camperplek gezet bent?twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:26:
Dank allen!
Ik heb een vrij behoorlijke tent mee (redwood aspen 320TC). Voor nood ook een koepeltentje Qua ondergrond hebben we genoeg rotspennen verwacht ik. Maar wat me vooral opviel tijdens de korte ervaring met de camper daar leek het dat veel campings gericht waren op camper en caravan. In frankrijk zijn de plekken erg tentvriendelijk. Nu zijn we daardoor ook best verwend, grote plekken vaak apart van de rest.
Maar als ik het goed begrijp is het gewoon even goed zoeken naar een gave berg camping, en dan moet het prima gaan.
Hi Ha Hopjesvla
Met kamperen zijn er eigenlijk maar enkele type haringen relevant, de V-peg is daar niet echt 1 vanHopjesvla79 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:22:
[...]
yup, gewoon doen. Ondergrond is in de bergen altijd even afwachten. Kan rotsig zijn, kan gewoon lekker zanderig zijn. Met een V-peg zit je in het algemeen altijd goed. Of een rotspen, is ook maar net wat voor een soort tent je mee heb.
- Spijkerharingen: voor rots achtige, hardere bodems en het werkt ook in gras
- Houten haringen, lang: voor kansloze zandondergronden
- Lange alu sneeuw haringen: mocht je zo'n sukkel zijn als ik en in de (poeder) sneeuw willen kamperen
Hoe krijg je een vouwwagen recht op zo'n heuvelachtig terrein? Wij hebben sinds kort een Combi Camp Country en ik vind het toch best spannend dat je de wagen en de bak waterpas moet hebben..sjroorda schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:23:
[...]
Telt een vouwwagen ook? Ik vermoed dat je het vooral over de haringen hebt? Geen probleem, soms inderdaad zoals hierboven gezegd spijkerharingen, daarvan hebben we inmiddels ook een volledige set liggen.
als je niet lichtgewicht kampeert ben ik het met je eens. Anders is de V-peg toch echt de meest universele haring IMHO. Hard genoeg voor rotsgrond, door de v-shape prima in zandgrond en een aangepaste versie kan je er ook in sneeuw mee. Misschien niet overal optimaal, maar wel meest universeel. In ieder geval voor de kleinere tenten. Is voor mij de enige haring die ik mee heb en gebruik.PageFault schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:27:
[...]
Met kamperen zijn er eigenlijk maar enkele type haringen relevant, de V-peg is daar niet echt 1 vanKoop dikke, stevige spijkerharingen en neem gewoon een authentieke klauwhamer mee. Dat geaai met zo'n rubber hamertje op die dingen is slecht voor je gevoel voor humor!
- Spijkerharingen: voor rots achtige, hardere bodems en het werkt ook in gras
- Houten haringen, lang: voor kansloze zandondergronden
- Lange alu sneeuw haringen: mocht je zo'n sukkel zijn als ik en in de (poeder) sneeuw willen kamperen
Hi Ha Hopjesvla
We mochten kiezen, maar hebben uiteraard ook een rondje op de camping gedaan.Hopjesvla79 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:27:
[...]
komt wellicht ook omdat je op een camperplek gezet bent?
https://g.page/OetztalerNaturcampingHuben?share
Nu ik de foto's zie zie ik meer tentjes en groenere grond. Wij waren er eind april
Hier positieve ervaringen met Camping Maltatal in Karinthië en hoewel de camping niet veel bijzonders is hebben we in Tirol 2x op Camping Lärchenhof gestaan, vooral vanwege de prijs en een fantastische uitvalsbasis naar allerhande wandelingen, evt. in combinatie met kabelbanen.twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:26:
Sowieso zou ik, als je van wandelen/natuur houdt, als tip zéker de lokale toeristenkaarten meegeven: hiermee kan je redelijk onbeperkt gratis allerlei activiteiten doen, zoals kabelbanen (die normaal tientjes kosten), "Alpen Hochstrassen" en museumpjes en zo. Voor bovenstaande campings zijn dat Zugspitz Card en Kärnten Card.
Als je flexibel bent en het weer slecht is, kan je eens kijken naar een alternatief rond de Neusiedler See in het oosten - daar is het weer meestal een stuk beter, bijna mediterraan in Oostenrijk. Ook bijzonder omdat het een vlak stuk is in een bergland
Ik heb heel veel v (en ook de driekantige/sterachtige vorm van MSR, weer wat steviger en niks zwaarder): die sla je in de rots gewoon stuk. Verder: in zand houdt heel weinig en in sneeuw pakken die lange (50 cm lange) sneeuwharingen pas na een paar uur als het alu vast gaat vriezen aan de sneeuw. Om de tent dan te laten staan, gebruik ik de wandelstokken en de schep op de hoekpunten. V shape is leuk in het gras in Frankrijk, maar verder heb ik er weinig aan gehad.Hopjesvla79 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
als je niet lichtgewicht kampeert ben ik het met je eens. Anders is de V-peg toch echt de meest universele haring IMHO. Hard genoeg voor rotsgrond, door de v-shape prima in zandgrond en een aangepaste versie kan je er ook in sneeuw mee. Misschien niet overal optimaal, maar wel meest universeel. In ieder geval voor de kleinere tenten. Is voor mij de enige haring die ik mee heb en gebruik.
Overigens heb ik alleen maar kleine tentjes: TNF Rock 22, TNF Mountain 25 (beste tent die ooit gemaakt is), Hilleberg Anjan 2.
Haha, da's inderdaad soms wel een uitdaging! Slaapcabines kan je altijd wel stellen met de pootjes, stokken en eventueel plankje onder de wielen, maar het komt regelmatig voor dat de disselbak op de grond staat en we in de voortent maat nét tot de grond komen met de flappen. Andersom komt uiteraard ook voor, luifel op 1,80 meter hoogste punt, en met bijna 2 meter lengte is dat niet fijn voor m'n rugBioflap schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
Hoe krijg je een vouwwagen recht op zo'n heuvelachtig terrein? Wij hebben sinds kort een Combi Camp Country en ik vind het toch best spannend dat je de wagen en de bak waterpas moet hebben..
Deze staat op mijn lijstje http://www.alpencampingmark.com/, nog niet geweest, wellicht volgend jaar.twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:26:
Dank allen!
Ik heb een vrij behoorlijke tent mee (redwood aspen 320TC). Voor nood ook een koepeltentje Qua ondergrond hebben we genoeg rotspennen verwacht ik. Maar wat me vooral opviel tijdens de korte ervaring met de camper daar leek het dat veel campings gericht waren op camper en caravan. In frankrijk zijn de plekken erg tentvriendelijk. Nu zijn we daardoor ook best verwend, grote plekken vaak apart van de rest. Of smalle laantjes ipv een groot veld.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
dan zijn onze ervaringen anders, dat mag. Die y-pegs die je beschrijft ben ik het mee eens, die zijn gewoon ruk. Sla je zo de kop mee krom als je een steen gebruikt. (bij gebrek aan hamer). Vandaar dat ik nog steeds erg goede ervaringen heb met V-pegs, ook in rotsgrond (en niet alleen in Frankrijk..PageFault schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:37:
[...]
Ik heb heel veel v (en ook de driekantige/sterachtige vorm van MSR, weer wat steviger en niks zwaarder): die sla je in de rots gewoon stuk. Verder: in zand houdt heel weinig en in sneeuw pakken die lange (50 cm lange) sneeuwharingen pas na een paar uur als het alu vast gaat vriezen aan de sneeuw. Om de tent dan te laten staan, gebruik ik de wandelstokken en de schep op de hoekpunten. V shape is leuk in het gras in Frankrijk, maar verder heb ik er weinig aan gehad.
Overigens heb ik alleen maar kleine tentjes: TNF Rock 22, TNF Mountain 25 (beste tent die ooit gemaakt is), Hilleberg Anjan 2.
Hi Ha Hopjesvla
Ja er is niet 1 haring die overal werkt. Die V pegs heb ik in alle vormen en maten en merken. Allemaal kromgeslagen (in rotsbodem vaak de onderste centimenter al....).Hopjesvla79 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:46:
[...]
dan zijn onze ervaringen anders, dat mag. Die y-pegs die je beschrijft ben ik het mee eens, die zijn gewoon ruk. Sla je zo de kop mee krom als je een steen gebruikt. (bij gebrek aan hamer). Vandaar dat ik nog steeds erg goede ervaringen heb met V-pegs, ook in rotsgrond (en niet alleen in Frankrijk..Maar zoals ik al eerder zei: IMHO is het de beste universele haring: one size fits nobody, maar in het algemeen als je er maar een mee wil nemen zit je hiermee meestal altijd wel goed.
In geval dat de spijkerharingen de bodem niet inkomen, zet ik de scheerlijnen aan de struiken en stenen op de hoekpunten
Het voegt meer schaduw toe, maar, vooral bij koude nachten is het verschil goed merkbaar, meer beschutting, vooral in de meivakantie was dit lekker. Het was in de avonden vrij koud, maar goed te doen onder de varioluifel + kacheltje. Je zit dan toch nog buiten, zonder direct helemaal in een dichte tent te zitten. De avond dat we naar huis gingen had ik de varioluifel er al afgehaald, en het was merkbaar kouder zonder. Daarnaast vind ik de standaard luifel bij regenval (zeker wanneer deze de richting van je keuken op waait) niet afdoende. Naar mijn mening is de standaard luifel net 50cm te kort. Voordeel van de varioluifel vind ik ook dat je de flappen aan de zijkant die je aan de windhoeken vast zet, zo kan oprollen waardoor het toch weer open aanvoelt.Gonadan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:55:
Varioluifel hebben we inderdaad niet, bewust omdat ik het te groot vind worden en ik twijfel of het echt wat toevoegt (we zijn maar met drie).
Om te testen heb ik de deuren eraan gezet als extra lengte maar dat maakte het niet meteen beter. Dan nog ging je liever in de schaduw van de boom verderop zitten. Meestal komen we tot nu wel weg met de standaard luifel, zeker omdat de zijkant open kan voor doortochten en dan zit je heel prima. En ook van de zijdeur van de tent zet ik vaak een bovenste strook open voor de tocht.
Ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen. Het trekt wel bekijks zo'n ding valt me op, zeker in het buitenland.
Wij hebben dan weer geen voorwanden, wij twijfelen nog of we deze gaan aanschaffen (vooral de door hoge prijs).
KloptKabanavelt schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:19:
Hoe heet die zwemplas? 't Nije Hemelriek?? Ergens in het najaar zitten we ook in die regio.
---
Verder succes met de brede V-Peg tussen vele stenen door krijgen. Geef mij de spijkerharing maar. Die wurmt zich nog door kleinere gaatjes.
Edit: ik zie net dat ze al genoemd zijn, ik had dat bericht nog niet gezien, iets met cache denk ik...Hopjesvla79 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
als je niet lichtgewicht kampeert ben ik het met je eens. Anders is de V-peg toch echt de meest universele haring IMHO. Hard genoeg voor rotsgrond, door de v-shape prima in zandgrond en een aangepaste versie kan je er ook in sneeuw mee. Misschien niet overal optimaal, maar wel meest universeel. In ieder geval voor de kleinere tenten. Is voor mij de enige haring die ik mee heb en gebruik.
De MSR groundhog is veruit mijn favoriet bij lichtgewicht kamperen. Ja het is voor lichtgewicht kamperen een 'zware' jongen, maar hij is stevig, goed in alle ondergronden en ik moet de eerste groundhog nog krom krijgen na jarenlang gebruik. Ik heb diverse haringen geprobeerd: titanium pinnen, V-haringen, maar ik kom toch steeds terug bij de groundhog.
Misschien bedoel je die ook met de V - haring, alhoewel de groundhog meer een Y is, bedenk ik me net...
[ Voor 21% gewijzigd door Luuk84 op 03-08-2022 11:15 ]
Gewoon andere insteek dus dan inderdaad. Wanneer het buiten met een trui of jas niet meer gaat is het naar binnen of naar bed, ga niet buiten een kachel aan doen. Was in april prima te doen, hangt met name van de wind af. Maar wij zijn wel van het principe dat je ritme met de zon mee gaat.Luuk84 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:06:
[...]
Het voegt meer schaduw toe, maar, vooral bij koude nachten is het verschil goed merkbaar, meer beschutting, vooral in de meivakantie was dit lekker. Het was in de avonden vrij koud, maar goed te doen onder de varioluifel + kacheltje. Je zit dan toch nog buiten, zonder direct helemaal in een dichte tent te zitten. De avond dat we naar huis gingen had ik de varioluifel er al afgehaald, en het was merkbaar kouder zonder. Daarnaast vind ik de standaard luifel bij regenval (zeker wanneer deze de richting van je keuken op waait) niet afdoende. Naar mijn mening is de standaard luifel net 50cm te kort. Voordeel van de varioluifel vind ik ook dat je de flappen aan de zijkant die je aan de windhoeken vast zet, zo kan oprollen waardoor het toch weer open aanvoelt.
Wij hebben dan weer geen voorwanden, wij twijfelen nog of we deze gaan aanschaffen (vooral de door hoge prijs).
De voorwanden zaten er bij ons gewoon bij, weet niet of ik ze zelf zou komen. Maar het is wel het redmiddel bij diagonale of langdurige regenval, dan kan je de luifel deels ombouwen tot voortent. Heb dat alleen nog niet nodig gehad.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
idd, +1 voor stenen en struikjes. Wat ook nog wel eens wil helpen bij mij is een beetje wrikken metPageFault schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Ja er is niet 1 haring die overal werkt. Die V pegs heb ik in alle vormen en maten en merken. Allemaal kromgeslagen (in rotsbodem vaak de onderste centimenter al....).
In geval dat de spijkerharingen de bodem niet inkomen, zet ik de scheerlijnen aan de struiken en stenen op de hoekpunten
"the Deuce":
http://www.thetentlab.com/Deuce/DeuceofSpadespage.html
(briljant ding trouwens, weegt nagenoeg niets maar een geultje heb je zo gegraven, of natuurlijk een mooi gat in de grond waar die eigenlijk voor bedoeld is
[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 03-08-2022 11:39 ]
Hi Ha Hopjesvla
Wij hebben nog een baby in de hoofdtent liggen dus daar gaan we liever niet gelijk zitten, nog los van het feit dat het met dat campingbed wat er staat toch wel krap wordt, vandaar die (petroleum)kachel onder de luifel. Dat geeft ons de mogelijkheid om nog even lekker buiten te zitten.Gonadan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:20:
[...]
Gewoon andere insteek dus dan inderdaad. Wanneer het buiten met een trui of jas niet meer gaat is het naar binnen of naar bed, ga niet buiten een kachel aan doen. Was in april prima te doen, hangt met name van de wind af. Maar wij zijn wel van het principe dat je ritme met de zon mee gaat.
De voorwanden zaten er bij ons gewoon bij, weet niet of ik ze zelf zou komen. Maar het is wel het redmiddel bij diagonale of langdurige regenval, dan kan je de luifel deels ombouwen tot voortent. Heb dat alleen nog niet nodig gehad.
De gaaswanden lijken me bijvoorbeeld in Scandinavië wel een nuttige toevoeging en die zijn ook iets beter betaalbaar.

(en een E36 320i cabrio, maar dat is een werkpaard, geen luxepaard
Ik wil eigenlijk de DS3 inruilen op een tweede generatie Mitsubishi Outlander en daar LPG in bouwen. Nu heb ik de keuze uit een 2.0 2WD en een 2.4 4WD. Beiden mogen 1600kg trekken, maar er zit wel behoorlijk wat verschil in het leeggewicht en vermogen:
Motor: 2.4 2.0
aandrijving vier wielen voorwielen
max. vermogen 125 kW (170 pk) 108 kW (147 pk)
max. koppel totaal 232 Nm 199 Nm
massa leeg 1.600 kg 1.470 kg
Specs caravan:
Leeggewicht: 1200kg
Max toegestane massa: 1700kg
Beladen: 1600kg
Uiteraard zou de 2.4 de meer geschikte trekauto zijn, maar ik vraag me af of het met de 2.0 mogelijk is. Met LPG-installatie (en de bijbehorende hulpveren), bagage, mijn dikke reet en die van m'n vriendin kom ik met de 2.0 ook ongeveer uit op de magische 80% grens. Ik vraag me alleen af of het vermogen voldoende is om ook door de bergen enigszins comfortabel te rijden. Het extra eigen gewicht van de 2.4 is bij het trekken natuurlijk mooi meegenomen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Heeft 4WD veel nut, afgezien van een drassige camping?
Zou het liefst de 2.4 willen, maar die is nauwelijks te vinden met de juiste opties en lage KM-stand helaas.
~3500KG met 200nm uit een ongeblazen 2.0? Ik denk dat je gaat er wel komen, maar je zal flink toeren moeten maken en veel moeten schakelen. Hoe verhoud de koppelkromme van de 2.0 zich tegenover de koppelkromme van de 2.4? Die 2.0 staat niet echt bekend als een hele vlotte jongen.Knul schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:35:
Even weer terug naar de caravan en trekdiscussie (excuus). Volgende week woensdag haal ik mijn BE rijbewijs (hopelijk) en volgend jaar wil ik op vakantie met de caravan van mijn vader (Fendt Bianco 495). Nu kan ik uiteraard zijn auto meenemen (Volvo V60 T8, leeg 2000kg, 400pk, wil wel
) maar het is natuurlijk leuker om met de eigen auto te gaan. Nu rij ik momenteel dit:
[Afbeelding]
(en een E36 320i cabrio, maar dat is een werkpaard, geen luxepaard)
Ik wil eigenlijk de DS3 inruilen op een tweede generatie Mitsubishi Outlander en daar LPG in bouwen. Nu heb ik de keuze uit een 2.0 2WD en een 2.4 4WD. Beiden mogen 1600kg trekken, maar er zit wel behoorlijk wat verschil in het leeggewicht en vermogen:
Specs caravan:
Uiteraard zou de 2.4 de meer geschikte trekauto zijn, maar ik vraag me af of het met de 2.0 mogelijk is. Met LPG-installatie (en de bijbehorende hulpveren), bagage, mijn dikke reet en die van m'n vriendin kom ik met de 2.0 ook ongeveer uit op de magische 80% grens. Ik vraag me alleen af of het vermogen voldoende is om ook door de bergen enigszins comfortabel te rijden. Het extra eigen gewicht van de 2.4 is bij het trekken natuurlijk mooi meegenomen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Heeft 4WD veel nut, afgezien van een drassige camping?
Zou het liefst de 2.4 willen, maar die is nauwelijks te vinden met de juiste opties en lage KM-stand helaas.
Combinatie al is caravantrekker gegooid?
Ja, caravantrekker vindt 'm oké: De prestaties van de Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC aut. zijn in de meeste situaties ruim voldoende.nooberke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:52:
[...]
~3500KG met 200nm uit een ongeblazen 2.0? Ik denk dat je gaat er wel komen, maar je zal flink toeren moeten maken en veel moeten schakelen. Hoe verhoud de koppelkromme van de 2.0 zich tegenover de koppelkromme van de 2.4? Die 2.0 staat niet echt bekend als een hele vlotte jongen.
Combinatie al is caravantrekker gegooid?
Ik vind 150 atmosferische pk's in mijn BMW (bezakt en beladen ~1900kg) al niet fantastisch heuvelop, laat staan met een sleurhut erachter.
Koppelkrommes moet ik even nazoeken, maximaal koppel is bij 4200 (2.4) en 4100 (2.0). Maakt niet zoveel uit dus.
[ Voor 7% gewijzigd door Knul op 03-08-2022 16:07 ]
Verwijderd
Oktober in Schotland kan heel goed te doen zijn, ik heb het zelf in 2019 gedaan. Inderdaad ook een rondje. In mijn geval was het qua weer handiger om tegen de klok in te gaan.JohnnieWbl schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:22:
Leuk topic, lurk al een tijdje en mooi om de verschillende manieren van kamperen te zien. Nu maar eens posten omdat ik na vele jaren eigenlijk niet op vakantie ben geweest plannen heb om in oktober dit jaar 3 weken door Schotland te rijden. Ik ga alleen en met een eigen auto, advies, do's en don'ts zijn welkom.
Campings waren doorgaans nog gewoon open, in over het algemeen was het weer toen mooi. Muggen had ik in die tijd niet meer.
Zorg dat je hoog staat, of ga met een daktent, dat scheelt verrassingen als het 's nachts weer eens gaat regenen
Zorg dat je de boel goed vast kunt zetten als het hard gaat waaien.
Behoorlijk wat groter qua footprint dan onze 30L lidl koelbox
:strip_exif()/f/image/6E67jJPfFbbjNuTsCzALHAR3.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar wat een koelvermogen! Binnen no time op temperatuur. Zolang de compressor loopt, loopt er ook een koelfan. Dit zorgt voor ongeveer 40dB aan geluid. De compressor slaat echter niet vaak aan.
Ook begrepen dat de temperatuur op de koelkast vaak afwijkt. Thermometer erin gedaan, en inderdaad: de werkelijke temperatuur lag een graad of 3 hoger. Na wat googlen blijkt daarvoor een calibratie modus te zitten. Nu klopt het dus perfect.
Edit: voor wie dit wil doen: plus en min even ingedrukt houden en dan max 4 graden lager of hoger zetten.
Op dit moment voelt het ding als enorme overkill, zeker voor ons tweeen. Maar ik denk dat het even wennen is. Veel kleinere varianten zijn er niet, hoogstens lager maar dat geeft geen winst.
[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 03-08-2022 17:38 ]
Top! Wij zijn echte wandelaars/mtb'ers en daarmee natuurliefhebbers. Bedankt voor de tip! Ik ga me zeker even in die campings verdiepen. Oostenrijk sprak ons qua natuur (en natuurmensen) enorm aan. Ik denk dus dat we ons er sowieso vermaken.sjroorda schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:37:
[...]
Hier positieve ervaringen met Camping Maltatal in Karinthië en hoewel de camping niet veel bijzonders is hebben we in Tirol 2x op Camping Lärchenhof gestaan, vooral vanwege de prijs en een fantastische uitvalsbasis naar allerhande wandelingen, evt. in combinatie met kabelbanen.
Sowieso zou ik, als je van wandelen/natuur houdt, als tip zéker de lokale toeristenkaarten meegeven: hiermee kan je redelijk onbeperkt gratis allerlei activiteiten doen, zoals kabelbanen (die normaal tientjes kosten), "Alpen Hochstrassen" en museumpjes en zo. Voor bovenstaande campings zijn dat Zugspitz Card en Kärnten Card.
Als je flexibel bent en het weer slecht is, kan je eens kijken naar een alternatief rond de Neusiedler See in het oosten - daar is het weer meestal een stuk beter, bijna mediterraan in Oostenrijk. Ook bijzonder omdat het een vlak stuk is in een bergland.
En we hebben nu een goede koelkast voor het bier.
@alle andere. We hebben naar mijn herinnering zat rotspennen. Gebruiken ze eigenlijk overal. Op de hoek van het grondzeil sowieso, en vaan bij de voorste scheerlijnen. De rest krijgt wat minder te verduren.
Dit is trouwens echt een leuk topic, zeker in deze tijd. Krijg zin om lekker op weg te gaan
Soms is het ook een beetje wat je verwacht...vind je het vervelend om in zijn twee of drie omhoog te moeten op de snelweg met een flinke bak toeren? Meer power is simpelweg ook meer comfort en reserveKnul schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Ja, caravantrekker vindt 'm oké: De prestaties van de Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC aut. zijn in de meeste situaties ruim voldoende.
Ik vind 150 atmosferische pk's in mijn BMW (bezakt en beladen ~1900kg) al niet fantastisch heuvelop, laat staan met een sleurhut erachter.
Een Ford Kuga met de heerlijke 5-cilinder, kunnen die ook niet op gas?
Ik heb zelf een Leon 5F 1.2TSI met slechts 105 paardjes en een automaat, doordat er veel koppel onderin zit gaat dat nog best aardig met volle bepakking. Je haalt heel gemakkelijk al bij een laag toerental het grootste deel van het prestatie potentieel eruit aangezien het volledige koppel beschikbaar is van zo'n 1500-4000rpm.
Gevoelsmatig hoeft hij dan helemaal niet zo hard te werken, maar als je dan plankgas geeft zit er stiekem amper reserve meer in
Vroegâh hadden mijn ouders een Corolla 1.6, hoogtoerig kreng met 110PK. Dat presteerde echt vele malen moeizamer dan mijn huidige TSI.
Voor zover is er niets te merken van de overname. Behalve dat er andere mensen achter de balie staan.Jelte schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:27:
Ik zie dat camping Harskamperdennen is overgenomen door Huttopia. Dat is een groot bedrijf, dus ik ben argwanend.
Is er iemand dit jaar toevallig op Harskamperdennen wezen kamperen. Wat zijn de ervaringen?
Vind het nu vooral vervelend, dat je geen specifieke plaats kunt reserveren. Ik wil in de zomer niet te dicht bij de waterpomp staan.
Verder staan we hier weer prima deze twee daagjes.
Al moet ik nu weg want de strandbal waait weg.
Nou ja precies, andere insteek dus. Bij ons is de hoofdtent nagenoeg leeg (mits bed opgeklapt) en ligt m'n dochter in de achtertent. Dan is het een prima plek om nog te zitten maar ik snap dat het bij jullie niet past.Luuk84 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:31:
Wij hebben nog een baby in de hoofdtent liggen dus daar gaan we liever niet gelijk zitten, nog los van het feit dat het met dat campingbed wat er staat toch wel krap wordt, vandaar die (petroleum)kachel onder de luifel. Dat geeft ons de mogelijkheid om nog even lekker buiten te zitten.
De gaaswanden lijken me bijvoorbeeld in Scandinavië wel een nuttige toevoeging en die zijn ook iets beter betaalbaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Normaal zou ik zeggen: zorg dat je een softtop hebt dan is je wagen en beetje recht al genoeg en gaat de rest vanzelf. Maar bij combi camp is dat wat lastig.Bioflap schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:30:
Hoe krijg je een vouwwagen recht op zo'n heuvelachtig terrein? Wij hebben sinds kort een Combi Camp Country en ik vind het toch best spannend dat je de wagen en de bak waterpas moet hebben..
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Isolatie werkt twee kanten op, ook bij warm kan een binnentent voor extra comfort zorgen. En dan heb ik het nog niet eens over het voordeel bij muggen.vandermark schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:22:
Hangt denk ik sterk af van klimaat waar je zit. Wij gaan vooral naar warme gebieden en dan is direct onder het katoen slapen juist een voordeel. Isolerende van binnentent wil je dan niet. In koude gebieden is het anders denk ik. Voordeel vind ik dat je de gordijnen kan laten hangen en je dus geen extra handeling hoeft te doen bij op- en afbouwen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar ons onbeperkt ophalen pakket veranderd even in max 4 keer ophalen en daarna 20 euro per keer extra. We kunnen hem thuis gewoon domweg NIET kwijt. Dus we hebben expres een stalling en pakket genomen dat we onbeperkt kunnen ophalen en brengen. We gebruiken de caravan veel (en halen hem nog eens specifiek om hem seizoen klaar te maken, en winterklaar.. ) dus halen hem zomaar 10 keer per jaar op.. Kunnen we straks gewoon 100/120 euro per jaar bij lappen omdat we onze caravan gebruiken.
Kan zo slecht tegen deze shit..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik mag sowieso na het eerste jaar (zitten we al lang over) ontbinden per maand, krijg dan het restbedrag terug. maar hier in de buurt zit zo achterlijk weinig. En nu staat ie overdekt (caravan is nu 2 jaar oud, willen hem netjes houden..).Chaoss schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:37:
Bij een prijswijziging mag je je contract ontbinden lijkt me? Opzoek naar wat anders
Het was, en is een prima stalling, maar word gewoon dik genaaid zo.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Net een andere stalling gevonden, bijna even duur, maar 10 euro extra per keer ophalen. Maar ja, op alle dagen maar 2 uur (avond) om hem op te halen. En op vrijdag juist alleen overdag.. Ja dat gaat niet werken niet.. De 1e keer halen we hem pas om 18:00 omdat we na het werk pas weg kunnen en de andere keer om 11 uur smorgens..
Aan t eind van de rit zitten we gewoon vast aan een 150 euro per jaar opslag (incl de 38 die het sowieso meer kost). Dus worden we gewoon genaaid.
Het is net wat je gewend bent en acceptabel vindt. 25 jaar geleden woog een Golf Variant met 'flinke' 1.8 liter motor in basisuitvoering 1100kg. De auto had dan 90pk en mocht 1200kg trekken. Reken maar dat menigeen zo'n Golf een prima trekauto vond en er een caravan van 1000kg of meer mee naar Spanje of Italië sleepte en dat dan ook 'prima' vond gaan.Knul schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Met die 2.0 ga je echt wel overal komen. Alleen moet je soms flink terugschakelen en toeren maken. En wellicht valt je snelheid hier en daar wat terug op een lange helling.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We betaalden 420 voor 7 meter (afgerond). Maar komt nu 38 euro per jaar bij voor de ruimere openingstijden. En wij betalen dadelijk 100 euro per jaar meer omdat we nou eenmaal onze caravan willen gebruiken.Gonadan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:08:
@TgR_KILLER hoeveel ben je dan nu totaal kwijt voor hoeveel meter als ik vragen mag?
Die stalling die ik in mijn vorige post benoemde was ook 420, maar klote openingstijden. Andere stalling hier in de buurt nog gevonden en die is 410 euro onbeperkt, maar die is op zondag dicht... en wij komen altijd op zondag terug als we weekendje weg zijn geweest.
Einde van de dag zitten we dus gewoon vast waar we zitten..
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Rustig rustig, je punt is duidelijkTgR_KILLER schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:17:
Het enige waar ze het nu nog op winnen is de openingstijden.. want 20 euro per keer extra is gewoon schofterig. We gaan eind augustus een weekendje weg.. 58 euro voor de camping.. en daar zou dan nog 20 euro van de stalling bij komen...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het kan allemaal wel maar het is vooral bergop ( ook snelwegroutes ) geen comfortabele rit want die turboloze blokken hebben een koppelpiek ergens hoog in de toeren ( 4200 ) en koppel heb je juist nodig.Knul schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:35:
Even weer terug naar de caravan en trekdiscussie (excuus). Volgende week woensdag haal ik mijn BE rijbewijs (hopelijk) en volgend jaar wil ik op vakantie met de caravan van mijn vader (Fendt Bianco 495).
Specs caravan:
Dit is allemaal niet erg maar het is veel schakelen , meer herrie , en zal flink zuipen . Met tegenwind moet je ook gelijk terug schakelen en er zit geen kracht in om ff snel in te halen.
Hele hordes mensen zijn je ook voorgegaan met caravans naar spanje in 2.4 santa fe's , 2.0 tucsons en 2.0 sportage wat ook motorisch onderbemeten slechte minder goede trekauto's zijn maar t kan wel . Mazda Cx5 zelfde verhaal ( no offence ) heel populair bij de oudere garde caravanners maar je hebt weinig trekkracht en moet toeren gaan maken .
Caravan trekken gaat echter niet alleen om motorvermogen , wat wel goed is dat het een zware auto betreft waarmee je meer overwicht hebt ( 75% regel ) en controle bij zijwind ( groot oppervlak ) en bijv . een stevig onderstel .
Heb je die auto zelf de rest van het jaar ook nodig ?
Je zag al aan de eerder gegeven voorbeelden dat de 1.0 tsi tjes al 200 nm hebben en dan ook nog over het volle bereik 1500-4500 rpm .
Allemaal te danken aan de turbo , dit scheelt zo 1 of 2 versnellingen die je hoger kan ( minder toeren + rust )
De 2.4 heeft iets meer van alles maar dus ook extra gewicht van een 4wd systeem . Wellicht is er ook een andere versnellingsbak gebruikt waardoor de 2.0 kortere overbrengen heeft en dat weer een voordeel is ...
Wellicht vind je nog een turbo exemplaar ( of soeb forester ? ) en anders gewoon accepteren dat het allemaal wat langzamer gaat . De smerigste langere klimmetjes zitten in belgie al en komt het verder neer op max 4 -6% aan .
Zijn beiden bij boeren die gestopt zijn. Stal is mooi afgesloten en de roosters zijn overgestort zodat hij niet naar koeienmest stinkt als je hem ophaalt 😁.
We staan nu nog een paar dagen in Gulpen op de camping. Daarna zitten de 2 weken camperen er alweer op.
Erg goed bevallen nadat we vorig jaar september de caravan gekocht hebben.
Merk je weinig van (ex Karsten oppomp tent bezitter 260cm)twowheeler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik wacht nog op mijn nieuwe nota voor de stalling, ik ben benieuwd.TgR_KILLER schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:17:
Het enige waar ze het nu nog op winnen is de openingstijden.. want 20 euro per keer extra is gewoon schofterig. We gaan eind augustus een weekendje weg.. 58 euro voor de camping.. en daar zou dan nog 20 euro van de stalling bij komen...
Nu (redelijk) onbeperkt halen en brengen en €5 de meter * 5,7 m (lengte caravan inclusief dissel) per maand bij een breedte van max 2,1m.
Breder dan 210 cm dan hogere tarieven.
Ik heb eventueel nog een alternatief achter de hand maar dat gaat minimaal een jaar duren voor de nieuwe opslag van mijn werkgever klaar is.
Caravan staat wel binnen
Je bent toch op vakantie?Knul schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Wij rijden weliswaar op diesel, maar wel slechts 160pk voor 5500kg. Dat komt zonder problemen de berg op.
Dit. Hij heeft een monopolie positie, in die context vindt ik m spotgoedkoop. Als hij het dubbele vraagt krijgt ie zn stal ook wel vol. Er is zeer veel vraag naar stallingsruimte.Gonadan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:14:
Waarschijnlijk weten ze dat ook heel goed. Als je het beste van de omgeving aanbiedt kan je ook wat vragen helaas.
Halen en brengen tijdens openingstijden van hun zaak, ma t/m vrij van 8:00 tot 17:00uur
Stalling is op 5 minuten auto afstand van ons huis.
Voor ons ideaal, had graag ergens binnen gestaan maar dan gaan we denk ik ook wel het 4 voudige betalen en zeer zeker verder rijden.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Bommes schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:53:
[...]
Als je er nu eentje post met de camper er bij op dan heb je weer wat pluspunten![]()
Zo dus:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/eNv0JamRXmyxrhAz1ehWDNds.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo beter?
Wel jammer dat de camper nu de zonsondergang blokkeert...
[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 03-08-2022 21:52 ]
Desnoods in de eerste versnelling op de rechterrijstrook omhoogpirke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:48:
[...]
Je bent toch op vakantie?
Wij rijden weliswaar op diesel, maar wel slechts 160pk voor 5500kg. Dat komt zonder problemen de berg op.
Ik snap de discussie ook niet, ik trek de sleurhut van 1000 kg wel omhoog met 120 trappelende paardjes uit een 1200cc turbo motor.
Hell, ik zie een 2CV jaren terug gewoon een Alpenkreuzer op Route du Soleil net buiten Luik omhoog sleuren, ik vermoed tweede versnelling dan wel maar het kwam boven.
diskeltische lurker
Is het schoon? Redelijk, als je vaat niet te vies is. Verwacht niet dat een mes wat voor kaas gebruikt is schoon wordt, of een spatel. Ook niet op standje max. Maar als het wel goed gaat is het twee minuten plus in en uitruimen.
Is het snel? Als je niet te veel hebt en niemand voor je wel. Voor veel gezinnen moet hij echter zo twee ronden en dat schiet niet op, zeker niet als het dan ook nog eens niet helemaal schoon is.
Zou ik het weer doen? Alleen als ik echt even gauw een beetje weg kan werken op deze manier. Ook al is het gratis, ik doe het net zo graag zelf. Een stuk gezelliger ook, wat meer aanspraak en een beetje campinggevoel.
Wat ook niet helpt is dat ik volgens mij de eerste was die volgens de aanwijzingen het zeefje schoon maakte, daar vond ik een halve roerbakschotel in.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat betaal ik ook hoor, net buiten de Randstad. Overdekt, niet bij een boer, echte stalling, onbeperkt brengen en halen. Maar dan wel voor maar vier meter vouwwagen.Flipmo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:27:
Wat een prijzen zeg.. Hier in de Achterhoek betaalde ik vorig jaar 250 euro, met onbeperkt ophalen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Auw... sterkte met zoeken... leverproblemen zijn echt op alle dingen atm..technopeuter schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:29:
Net bij het schoonmaken van het dak van mijn camper door het grote dakluik gevallen, nu zien waar ik een dakluik van 50x80 vandaan haal voor de vakantie…
De Wit in Schijndel?technopeuter schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:29:
Net bij het schoonmaken van het dak van mijn camper door het grote dakluik gevallen, nu zien waar ik een dakluik van 50x80 vandaan haal voor de vakantie…
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij zetten hem langs het huis, ook buiten, kost niks. Er zit 10 jaar waterdichtheidsgarantie op en plastic roest niet. Hooguit dat de kitnaden wat eerder aangepakt moet worden tzt.Bommes schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:50:
Wij betalen 150 per jaar, buiten stalling, onbeperkt halen en brengen zonder vooraf iets door te hoeven geven.
Halen en brengen tijdens openingstijden van hun zaak, ma t/m vrij van 8:00 tot 17:00uur
Stalling is op 5 minuten auto afstand van ons huis.
Voor ons ideaal, had graag ergens binnen gestaan maar dan gaan we denk ik ook wel het 4 voudige betalen en zeer zeker verder rijden.
Het blijft een gebruiksvoorwerp voor buiten. Daar moet ie dan maar tegen kunnen.
Blijkt dat er een ballon van 10-20cm op de zijkant van de band zit.
Toch maar doorgereden naar de staplek, maar onderweg knalt die ballon kapot. Ik dacht, o jee, nou zal de band wel slap zijn, maar dat is dus niet het geval??
Voor de zekerheid ga ik toch maar het reservewiel er op leggen. Heb geen zin in een klapband op de snelweg.
Ben ik door het oog van de naald gegaan? Wat veroorzaakt zo'n bal op de wang van een band? En dan alleen in het buitenste laagje?
Dan de druk. Betekent dit dat ik de band het beste op 4.5 bar kan oppompen en niet 4.25 zoals staat aangegeven op de caravan zelf?
:strip_exif()/f/image/FYI4EOKurUxdpeICK2BXBt64.jpg?f=fotoalbum_large)
@LordSinclair ik kwam er achter in de rij bij de receptie. Dus niet op de snelweg
[ Voor 33% gewijzigd door Blackouts op 04-08-2022 08:13 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Obelink in Winterswijktechnopeuter schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:29:
Ik zou er gewoon mee doorrijden natuurlijkBlackouts schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:04:
Gisteravond aangekomen op de tussenstop camping in Mâcon, hoor ik iets schuren bij het rechter wiel van de caravan.
Toch maar doorgereden naar de staplek, maar onderweg knalt die ballon kapot. Ik dacht, o jee, nou zal de band wel slap zijn, maar dat is dus niet het geval??
Voor de zekerheid ga ik toch maar het reservewiel er op leggen. Heb geen zin in een klapband op de snelweg.
Ben ik door het oog van de naald gegaan? Wat veroorzaakt zo'n bal op de wang van een band? En dan alleen in het buitenste laagje?
Ik had er toen ik er achter kwam al het reservewiel er opgezet. Je wilt alles behalve een klapband als je op de snelweg aan het rijden bent.
Hoe het kan?
Een bobbel of uitstulping op de band ontstaat wanneer het karkas in de band beschadigd raakt. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de band een stoeprand te hard raakt. Hierdoor kan er een scheur ontstaan in een of meerdere lagen van het karkas. Op deze plek voorkomt dan alleen het rubber nog dat de band lek raakt.
[ Voor 22% gewijzigd door LordSinclair op 04-08-2022 08:11 ]
Ouderdom misschienBlackouts schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:04:
Gisteravond aangekomen op de tussenstop camping in Mâcon, hoor ik iets schuren bij het rechter wiel van de caravan.
[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 04-08-2022 08:11 ]
2016. Net als de caravan. Ze mogen wel vervangen worden dus, maar dramatisch is het nog niet.aReaRe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:10:
[...]
Ouderdom misschienKijk eens naar de DOT codes op de zijkant van je band(jes).
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Alles past in principe in onze Toyota Auris TS (station) met nog wat spul op 1 zitting op de achterbank. In het najaar maar eens zien of ik een dakkoffer kan scoren want we kunnen nu bv geen koelkastje meenemen.
In principe gaat het allemaal wel redelijk mee dus.. Maar dan kom ik op de kampeerstoelen aan en dat is geen pretje zeg. We hebben 2 nieuwe Crespo stoelen die fantastisch zitten maar deze stoelen kunnen nieteens in een lege achterbak zonder dat de bank plat ligt. Met 1 bank plat past het net maar ruim is het niet.
Voor het camperen ga ik richting een dakkoffer dus dan is dat probleem vermoedelijk opgelost. Maar stel dat we de stoeltjes casual mee willen nemen (buiten het campeerseizoen) dan kan dat niet. We twijfelen om de stoelen terug te brengen, hoe gaan jullie hiermee om? Ik wil over een paar jaar misschien een grotere auto maar als we het nu nog kunnen uitzingen is dat wel prettig.
[ Voor 3% gewijzigd door THxZ0NE op 04-08-2022 08:56 ]
De PKs zijn niet heiligmakend, ik reed ooit in een ouwelullen auto met 125 PK, 2 liter turbo diesel. Ik reed de sjonnies met een paardentrailer erachter gevuld met volle verhuisdozen er wel uit bij het stoplicht....pirke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:48:
[...]
Je bent toch op vakantie?
Dat valt wel voor meer dingen te zeggen. Vroeger gingen we op vakantie (pa en ma, ik, 2 zusjes) met een 3-deurs Opel Kadett E. Tegenwoordig zie je hier op Tweakers regelmatig al topics voorbij komen 'help we krijgen binnenkort ons eerste kindje en nu moeten we een ruime station hebbenIvow85 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:59:
[...]
Het is net wat je gewend bent en acceptabel vindt. 25 jaar geleden woog een Golf Variant met 'flinke' 1.8 liter motor in basisuitvoering 1100kg. De auto had dan 90pk en mocht 1200kg trekken. Reken maar dat menigeen zo'n Golf een prima trekauto vond en er een caravan van 1000kg of meer mee naar Spanje of Italië sleepte en dat dan ook 'prima' vond gaan.
Met die 2.0 ga je echt wel overal komen. Alleen moet je soms flink terugschakelen en toeren maken. En wellicht valt je snelheid hier en daar wat terug op een lange helling.
Totaal niet te vergelijken...Waarschijnlijk heb je wel bijna 400NM aan koppel bij een laag toerental en een versnellingsbak die veel beter is afgestemd op het gebruik met dit gewicht / lagere snelheden.pirke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:48:
[...]
Dan pas je je planning aan zodat je op zaterdag of maandag terug komt? Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik vind het al heel wat dat zo'n stalling onbeperkt open is, maar alleen omdat ie op zondag gesloten is valt ie af voor je?TgR_KILLER schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:13:
[...]
We betaalden 420 voor 7 meter (afgerond). Maar komt nu 38 euro per jaar bij voor de ruimere openingstijden. En wij betalen dadelijk 100 euro per jaar meer omdat we nou eenmaal onze caravan willen gebruiken.
Die stalling die ik in mijn vorige post benoemde was ook 420, maar klote openingstijden. Andere stalling hier in de buurt nog gevonden en die is 410 euro onbeperkt, maar die is op zondag dicht... en wij komen altijd op zondag terug als we weekendje weg zijn geweest.
Einde van de dag zitten we dus gewoon vast waar we zitten..
Toen wij vorig jaar een camper huurden van 7 meter lang hebben we die bij thuiskomst ook op 1.5 parkeerhaven gezet om uit te laden, schoon te maken en de volgende dag terug te brengen naar de verhuurder. Heb je in de buurt niet ergens zo'n mogelijkheid voor een caravan?
Die grote Crespo's (Air Deluxe AP-237) hebben wij ook. Ze liggen gewoon op vaste plek in de bak van de vouwwagen. Anders gingen ze mee in de bagagewagen... Ik weet eigenlijk niet of ze in de kofferbak van mijn auto passen.THxZ0NE schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:54:
Wij hebben onze nieuwe kampeerinboedel binnen en gister even proefgepakt. De gezinssamenstelling is 2 volwassenen en 1 baby van 10 maandjes oud. We nemen o.a. een tent van 80*30*30cm (6 persoons opblaasbare tunneltent) mee, bbq, kinderwagen (helaas nog geen buggy), en wat kratjes en het bekende spul zoals slaapzakken e.d.
Alles past in principe in onze Toyota Auris TS (station) met nog wat spul op 1 zitting op de achterbank. In het najaar maar eens zien of ik een dakkoffer kan scoren want we kunnen nu bv geen koelkastje meenemen.
In principe gaat het allemaal wel redelijk mee dus.. Maar dan kom ik op de kampeerstoelen aan en dat is geen pretje zeg. We hebben 2 nieuwe Crespo stoelen die fantastisch zitten maar deze stoelen kunnen nieteens in een lege achterbak zonder dat de bank plat ligt. Met 1 bank plat past het net maar ruim is het niet.
Voor het camperen ga ik richting een dakkoffer dus dan is dat probleem vermoedelijk opgelost. Maar stel dat we de stoeltjes casual mee willen nemen (buiten het campeerseizoen) dan kan dat niet. We twijfelen om de stoelen terug te brengen, hoe gaan jullie hiermee om? Ik wil over een paar jaar misschien een grotere auto maar als we het nu nog kunnen uitzingen is dat wel prettig.
We nemen ze ook dus niet 'los' mee. Je hebt een versie van de Air Deluxe met een uitschuifbaar hoofdeind, misschien kan dat net het verschil maken? (AP-215).
Anders moet je inderdaad een compactere stoel kopen. Die zijn er in allerlei soorten en maten... Of je koopt er gewoon een paar van die compacte stoelen bij (die kosten maar weinig) en houdt deze wel mooi voor kamperen. Want ze zijn inderdaad erg fijn
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Bij de komst van de kleine was bank plat wat minder geschikt en zijn wij overgestapt op een dakkoffer. Let dan wel op of ze er mooi plat in passen.THxZ0NE schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:54:
Wij hebben onze nieuwe kampeerinboedel binnen en gister even proefgepakt. De gezinssamenstelling is 2 volwassenen en 1 baby van 10 maandjes oud. We nemen o.a. een tent van 80*30*30cm (6 persoons opblaasbare tunneltent) mee, bbq, kinderwagen (helaas nog geen buggy), en wat kratjes en het bekende spul zoals slaapzakken e.d.
Je zou ook nog kunnen kijken of je ze gewoon op dakdragers kunt binden, dat scheelt weer een koffer voor even op pad met de stoelen. Al is een koffer voor de echte vakanties wel handiger.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu de vriendin nog meekrijgen
Waar heb je het dan wel over? Mijn ervaring is dat direct onder het katoen, je meer ventilatie krijgt/ervaart en dat de temperatuur waar je in ligt directer de buitentemp volgt? In onze vouwwagen met tenCate katoen hebben we nu ook een dunne kantoenen binnentent rond het bed. Die hebben we dus altijd maximaal open door de gordijnen aan de voorkant opzij vast te maken aan stokken.Gonadan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:23:
[...]
Isolatie werkt twee kanten op, ook bij warm kan een binnentent voor extra comfort zorgen. En dan heb ik het nog niet eens over het voordeel bij muggen.
Muggen wil ik sowieso uit de hele tent houden, we gebruiken altijd een muggendeur/wand en hebben in de tent/vouwwagen nooit muggen.
[ Voor 14% gewijzigd door vandermark op 04-08-2022 09:41 ]
Bij ons lopen de temperaturen nu aardig op de voortent en luifel wordt aardig warm, maar m'n dochter ligt in de achtertent met een binnentent en die blijft dan een stuk koeler.vandermark schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:28:
Waar heb je het dan wel over? Mijn ervaring is dat direct onder het katoen, je meer ventilatie krijgt/ervaart en dat de temperatuur waar je in ligt directer de buitentemp volgt? In onze vouwwagen met tenCate katoen hebben we nu ook een dunne kantoenen binnentent rond het bed. Die hebben we dus altijd maximaal open door de gordijnen aan de voorkant opzij vast te maken aan stokken.
Ten Cate is een merk wat veel soorten katoen maakt, dus dat zegt nu niet zoveel.
Daar is juist de binnentent voor uitgevonden. Ik moet er niet aan denken dat je moet zorgen dat het hele gezin de hele tent netjes blijft afsluiten tegen de muggen.Muggen wil ik sowieso uit de hele tent houden, we gebruiken altijd een muggendeur/wand en hebben in de tent/vouwwagen nooit muggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De stoelen staan bij mij altijd achter de bestuurders stoel. Past dat misschien wel?THxZ0NE schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:54:
Op z'n kop? Zo deed ik het bij m'n vorige auto ook.Sethro schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:56:
[...]
De stoelen staan bij mij altijd achter de bestuurders stoel. Past dat misschien wel?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 04-08-2022 10:03 ]
Zo zijn er vele praktijken/situaties.Gonadan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:45:
[...]
Bij ons lopen de temperaturen nu aardig op de voortent en luifel wordt aardig warm, maar m'n dochter ligt in de achtertent met een binnentent en die blijft dan een stuk koeler.
Ten Cate is een merk wat veel soorten katoen maakt, dus dat zegt nu niet zoveel.
[...]
Daar is juist de binnentent voor uitgevonden. Ik moet er niet aan denken dat je moet zorgen dat het hele gezin de hele tent netjes blijft afsluiten tegen de muggen.
Onze tieners komen eigenlijk nooit in de vouwwagen zelf, alles van de keuken staat onder de luifel. Voor ons is de tent van de vouwwagen enkel omkleden voor onszelf en slapen. Dat is voor jou anders met volgens mij nog jongere kinderen?
Dat is ook reden dat we naar kleiner kampeermiddel willen gaan.
Absoluut inderdaad. Keuken is inderdaad buiten maar alle kleding en spullen, plus wat houdbare voorraad, ligt in de wagenbak. Het hele gezin loopt continu in en uit.vandermark schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:06:
Zo zijn er vele praktijken/situaties.
Onze tieners komen eigenlijk nooit in de vouwwagen zelf, alles van de keuken staat onder de luifel. Voor ons is de tent van de vouwwagen enkel omkleden voor onszelf en slapen. Dat is voor jou anders met volgens mij nog jongere kinderen?
M'n dochter is zes en heeft haar eigen achtertent waar haar knuffels en speelgoed liggen en ze zich af en toe terug trekt om rustig te spelen.
Daarom wilden wij voor een tweepersoons kar met optionele achtertent. Laat je die weg dan is hij prima voor met z'n tweeën.Dat is ook reden dat we naar kleiner kampeermiddel willen gaan.
Wat voor kar heb jij?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In their defence: heb je die kinderzitjes van tegenwoordig gezien? Dat zijn compleet volautomatisch draaiende fauteuils zowat, in tegenstelling tot het summiere extra riempje waar jij en ik het vroeger waarschijnlijk mee moesten doenFastFred schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:04:
[...]
Dat valt wel voor meer dingen te zeggen. Vroeger gingen we op vakantie (pa en ma, ik, 2 zusjes) met een 3-deurs Opel Kadett E. Tegenwoordig zie je hier op Tweakers regelmatig al topics voorbij komen 'help we krijgen binnenkort ons eerste kindje en nu moeten we een ruime station hebben
(overigens heb ik zelf geen kinderen, dus ik heb totaal geen idee of dit een beetje realistisch is. Het is slechts een observatie vanaf een afstandje)
We've got that ring of confidence
met automaat dan zelf gaan schakelen , meer toeren is ook meer rondgepompte koeling en smeringKnul schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:22:
Bedankt voor alle inputZal er met de tweeliter wel komen dus. Beetje toeren maken is niet erg, dat ben ik al gewend van m'n cabrio. Ik ga sowieso voor de automaat dus dat komt helemaal goed.
Nu de vriendin nog meekrijgen
Helemaal correct.Yukkie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
In their defence: heb je die kinderzitjes van tegenwoordig gezien? Dat zijn compleet volautomatisch draaiende fauteuils zowat, in tegenstelling tot het summiere extra riempje waar jij en ik het vroeger waarschijnlijk mee moesten doenOm over de kinderwagens die ook mee moeten nog te zwijgen.
(overigens heb ik zelf geen kinderen, dus ik heb totaal geen idee of dit een beetje realistisch is. Het is slechts een observatie vanaf een afstandje)
Rij zelf een Outlander als trek voertuig en dat is opzich geen kleine auto.
Op de achterbank 2 stoeltjes voor meiden van 2 jaar.
En onze puberdochter ligt helemaal in de kreukels. Is gewoon niet te doen.
Ik wilde precies het zelfde zeggenYukkie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
In their defence: heb je die kinderzitjes van tegenwoordig gezien? Dat zijn compleet volautomatisch draaiende fauteuils zowat, in tegenstelling tot het summiere extra riempje waar jij en ik het vroeger waarschijnlijk mee moesten doenOm over de kinderwagens die ook mee moeten nog te zwijgen.
Met 1 baby ging het prima in een corsa maar toen mijn 3de geboren werd zaten de oudste 2 nog in een kinderstoel (ze waren te klein voor alleen een zitje). 2 kinderstoelen en een maxi cosi paste geen eens in een focus station.
Dus overgestapt naar de Mondeo maar dan nog kon ik geen gebruik maken van de iso fix.
Nu blijf ik de Mondeo een geweldige reis auto vinden dus ik was wel blij met dit verplichte excuus
Wij hebben nu 8 jaar een 2e hands de Smitveld Ruebist (is van 2008):Gonadan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Absoluut inderdaad. Keuken is inderdaad buiten maar alle kleding en spullen, plus wat houdbare voorraad, ligt in de wagenbak. Het hele gezin loopt continu in en uit.
M'n dochter is zes en heeft haar eigen achtertent waar haar knuffels en speelgoed liggen en ze zich af en toe terug trekt om rustig te spelen.
[...]
Daarom wilden wij voor een tweepersoons kar met optionele achtertent. Laat je die weg dan is hij prima voor met z'n tweeën.
Wat voor kar heb jij?
Zet relatief snel op (ik heb schroefharingen met accuboor bij me

Oppervlakte is wel erg groot, en bed is voor ons te smal met 140cm. Ook is de luifel te laag voor mij met 2 meter, dus tijd voor wat nieuws.
kunnen die niet rechtop achter de voorstoelen staan ? Het blijven ruimteslurpers ook in een grote dakkoffer.THxZ0NE schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:54:
Maar dan kom ik op de kampeerstoelen aan en dat is geen pretje zeg. We hebben 2 nieuwe Crespo stoelen die fantastisch zitten maar deze stoelen kunnen nieteens in een lege achterbak zonder dat de bank plat ligt. Met 1 bank plat past het net maar ruim is het niet.
.
Heb zelf van die lage isabella beach stoelen en dat is veel handzamer dan bijv. de thors
Wij lopen met scouting altijd te kloten met een locatie zoeken om de tenten na een kamp uit te hangen om te drogen/luchten, zeker met een zomerkamp waarbij veel groepen in dezelfde week op kamp gaan moeten we soms plek hebben voor 10-15 tenten. Na het scoutskamp 3 weken terug hebben we ze in een oude stal bij iemands schoonouders op kunnen hangen maar moesten we zeilen op de grond leggen zodat ze niet op de smerige stalroosters kwamen en zaten ze na een paar dagen vol met vogelstront...vandermark schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Wij hebben nu 8 jaar een 2e hands de Smitveld Ruebist (is van 2008):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zet relatief snel op (ik heb schroefharingen met accuboor bij me) en is met twee kids handig die allebei een eigen slaapkamertje hebben.
Oppervlakte is wel erg groot, en bed is voor ons te smal met 140cm. Ook is de luifel te laag voor mij met 2 meter, dus tijd voor wat nieuws.
Hoe doe je dat met deze joekel? Als het zonnig en droog is kom je nog wel eens weg met de tent afbreken tegen de middag, maar als het regent of geregend heeft en je grondzeil is van onder nat?
Oh wacht ik zie nu pas de dissel

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 04-08-2022 11:47 ]
Dat hebben we afgelopen 8 jaar één keer gehad, thuis vouwwagen onder carport open gezet en op hoofdlijnen uitgeklapt en met ventilator en tentkachel gedroogd in één dag. Luifel hadden we dag ervoor al droog afgehaald.FastFred schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
Wij lopen met scouting altijd te kloten met een locatie zoeken om de tenten na een kamp uit te hangen om te drogen/luchten, zeker met een zomerkamp waarbij veel groepen in dezelfde week op kamp gaan moeten we soms plek hebben voor 10-15 tenten. Na het scoutskamp 3 weken terug hebben we ze in een oude stal bij iemands schoonouders op kunnen hangen maar moesten we zeilen op de grond leggen zodat ze niet op de smerige stalroosters kwamen en zaten ze na een paar dagen vol met vogelstront...
Hoe doe je dat met deze joekel? Als het zonnig en droog is kom je nog wel eens weg met de tent afbreken tegen de middag, maar als het regent of geregend heeft en je grondzeil is van onder nat?
Oh wacht ik zie nu pas de disselIk dacht dat het een tent was
Zelfde vraag: hoe voorkom je het inpakken van een natte tent in het geval van een vouwwagen?
Je kampeert wel op een normale kampeerplek lijkt me..Bioflap schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
Die is niet altijd vlak of waterpas, maar dat is meestal ook niet erg. Je bent ook niet verplicht om een Country waterpas te zetten hoor, maar het slaapt wel fijner en met koken ook wel handig. Zo spannend is het niet.
Ik zou in ieder geval twee oprijblokken meenemen en de wagen altijd op beide wielen alvast wat op hoogte zetten. Daarmee komt de wagen in z'n geheel al wat omhoog. Dat scheelt je ruimte bij de scharnierkant van de deksel. Als het imperiaal aan die zijde namelijk in de grond 'hapt' krijg je de deksel nooit vlak aan de wagen. De buitenzijde van de deksel loopt dan op.
Met de oprijblokken kun je dan zowel een paar centimeters hoogte pakken in het geheel én meteen waterpas zetten (door één wiel net wat hoger of lager op het oprijblok te zetten). Gewoon de handrem gebruiken. Onder de buitenste hoeken van het deksel doe je dan na klappen naar behoefte nog wat plankjes hout (of ook daar 2 wiggen gebruiken). Dan ben je er al hoor...
Scharnierzijde van de deksel komt dan los van de grond en dat mag, pianoscharnier is sterk genoeg. Die hoef je niet te ondersteunen dus.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut