Leuk topic, lurk al een tijdje en mooi om de verschillende manieren van kamperen te zien. Nu maar eens posten omdat ik na vele jaren eigenlijk niet op vakantie ben geweest plannen heb om in oktober dit jaar 3 weken door Schotland te rijden. Ik ga alleen en met een eigen auto, advies, do's en don'ts zijn welkom.
Doel is vooral om te genieten, uit te rusten, natuur te zien en ook wel af en toe iets inspannends te doen in de vorm van wandelen of cultuur snuiven. Plan nu is om van IJmuiden naar Newcastle te gaan en dan vrij snel ten noorden van Edinburgh te komen. Ik denk dat ik eerst de westkust langs wil, via Oban naar Fort Wiliam (Ben Nevis), naar Skye en vanuit daar langs de kust omhoog naar John O'Groats. Het budget is beperkt dus het wordt geen uitstapje naar eilanden als Orkney of Shetland, maar het lijkt mij wel tof om een of een paar treinreisjes mee te pakken (bv Fort William - Malleigh of Thurso - Inverness). Afhankelijk van hoe de reis opschiet vanaf het noordpunt weer afzakken naar het zuiden om aan het eind Edinburgh aan te doen, en daarna in Newcastle uiteindelijk weer de boot te pakken.
Het plan is om wildkamperen af te wisselen met campings, het eerste spreekt mij erg aan en wil in ieder geval ervaren hoe het is, dat het de kosten van de reis nog wat drukt is mooi meegenomen. Vorig jaar voor het eerst in lange tijd gekampeerd met een eenvoudig maar nieuw tentje, wat oude slaapspullen en een 1-pitter.
:strip_exif()/f/image/TxVlamPvdUAmvTiEMs6TXLTL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Links de camping op Schier in de eerste week van de vakantie in september, rechts in de derde week van dezelfde vakantie in Epen de enige tent op het tentenveld op dezelfde camping als van @
Bommes hier
Het is zeker niet de bedoeling alles vast te leggen maar dit is de route waarvan ik denk dat ik hem als basis gebruik. Ik sta zeker open voor suggesties die de moeite waard zijn: niet te missen ervaringen, gebieden, treinroutes of distilleerderijen.