[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 258 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 22:31
Dat deden wij inderdaad ook, bij veel wind de rest erin ritsen.
Wij hebben daarmee, zonder verdere stormbanden, ook wel eens een windkracht 12 vol erop gehad. Bleef allemaal netjes heel.
JanHenk schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:02:
@Henkiejoo Bedankt, je hebt gelijk dat ik dat nu achterwege heb gelaten... Om die reden wil ik in Frankrijk zeker de zij- en voorkant gebruiken. In ons vlakke land is het weer toch wat minder extreem en beter voorspelbaar.

Ik zie ook mensen deze stormbanden gebruiken (gaat niet over de tent heen) wanneer ze de zijkanten niet gebruiken, misschien is dat ook nog een optie. Is één van de dingen die ik eigenlijk nog wil aanschaffen. Twee scheerlijnen lijken me onvoldoende bij een flinke wind..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@twowheeler Van die twee, zou ik altijd de MFC40 pakken.

De 32 is 31 liter inhoud volgens de specificaties, de 40 is eigenlijk 38 liter inhoud.

De buitenmaten schelen maar weinig, de MCF40 is maar 90 liter buitenmaat, terwijl de MCF32 86 liter buitenmaat heeft. De MCF40 is iets hoger, daar krijg je best wel wat inhoud voor terug.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
djiedjee schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:21:
Dat deden wij inderdaad ook, bij veel wind de rest erin ritsen.
Wij hebben daarmee, zonder verdere stormbanden, ook wel eens een windkracht 12 vol erop gehad. Bleef allemaal netjes heel.
Bedoel je die stormbanden op de hoeken sowieso en de zijkanten als het nog extremer wordt? Windkracht 12 is een orkaan hè... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:38
Mooi een tpic over kamperen. Kan ik mooi wat info opdoen.

Wij gezin van 3 naar 4 pers gegaan. Zijn voorgaande jaren gaan kamperen met een Bardani tunnel tent L7.5xB4.5 ongeveer. Vrij ruim.

Locatie was altijd zuid frankrijk, dus lekker warm.

Helaas ben ik 3 jaar geleden aangereden, waardoor ik niet meer zwaar kan tillen(tent weegt 50 kilo) of op een luchtbed kan slapen ivm mijn knieschijf die naar de getver is.

Afgelopen 3 jaar dus zo'n huisje gehuurd op de camping met airco, normale bedden en een keuken met grote koelkast. Super fijn, maar ook een prijs verschil van €2500 zelfde camping, periode en duur. Dat is een behoorlijk bedrag.

Nu zijn we toch aan het orienteren om weer te gaan kamperen, maar op een manier dat mijn beperking dat toelaat. Ik heb namelijk al 24/7 pijn en wil niet dat dit erger wordt door bv de luchtbedden of een grote tent optillen en opzetten.

Nu zijn we aan het kijken naar een vouwwagen. De Cabanon mercuri de luxe op het oog.

Slapen:
Dit gebeurd op matrasjes op een lattenbodem(had zelfs met pocketveren gezien), moet dus geen probleem zijn voor mijn knie

Tillen:
Moet hier zwaar getild worden om de tent op te zetten?

Rijden met aanhangwagen:
Iets wat ik nog nooit eerder gedaan heb, Op achteruit parkeren na, lijkt het mij verder niks bijzonders. Ik denk dat onze huidige auto prima zo'n vouwwagen door de bergen heen trekt met zijn 300pk.

Koken:
Ik zie dat je een prima keukentjes kan kopen, zodat je normaal kan koken. Dit was een hekelpunt met de tent, want we hadden een 2 pits gasstelletje, wat ik verschrikkelijk vond.

Koeling:
Wij hebben een kleine koelbox die echt koud wordt met ongevings temp van 35gr. Alleen is deze veel te klein voor 4 pers. Kan je makkelijk een 85cm hoog koelkast meenemen in zo'n vouwwagen?

We hebben een station en een grote dakkoffer van 650L. In zo'n vouwwagen kan je ook een hoop spullen kwijt zie ik, dus dat zou toch wel goed moeten lukken.

We hebben ook een hond sinds dit jaar die meegaat, Dus er gaat een hoop bagage ruimte verloren ivm de hond.

Ik ben dus aan het kijken of een vouwwagen een optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-06 00:41
Ik weet natuurlijk niet exact wat voor jou een beperking is, maar heb je ook al is gekeken naar de 'snelklappers' met het 3-2-1 systeem? Je kan kijken naar combi camp flexi, aart kok kavango/kariba, trigano ?? Kijk op YouTube ook een naar de setup filmpjes, die van cabanon zijn iets langzamer over het algemeen.
Vanwaar de keus voor een mercury? Een combicamp country is bijvoorbeeld veel sneller en ik denk ook minder zwaar om op te zetten.
Unknown Alien schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:26:
Mooi een tpic over kamperen. Kan ik mooi wat info opdoen.

Wij gezin van 3 naar 4 pers gegaan. Zijn voorgaande jaren gaan kamperen met een Bardani tunnel tent L7.5xB4.5 ongeveer. Vrij ruim.

Locatie was altijd zuid frankrijk, dus lekker warm.

Helaas ben ik 3 jaar geleden aangereden, waardoor ik niet meer zwaar kan tillen(tent weegt 50 kilo) of op een luchtbed kan slapen ivm mijn knieschijf die naar de getver is.

Afgelopen 3 jaar dus zo'n huisje gehuurd op de camping met airco, normale bedden en een keuken met grote koelkast. Super fijn, maar ook een prijs verschil van €2500 zelfde camping, periode en duur. Dat is een behoorlijk bedrag.

Nu zijn we toch aan het orienteren om weer te gaan kamperen, maar op een manier dat mijn beperking dat toelaat. Ik heb namelijk al 24/7 pijn en wil niet dat dit erger wordt door bv de luchtbedden of een grote tent optillen en opzetten.

Nu zijn we aan het kijken naar een vouwwagen. De Cabanon mercuri de luxe op het oog.

Slapen:
Dit gebeurd op matrasjes op een lattenbodem(had zelfs met pocketveren gezien), moet dus geen probleem zijn voor mijn knie

Tillen:
Valt relatief mee denk ik? Maar je blijft altijd met stuk doek in de weer voor de voortent
Rijden met aanhangwagen:
Iets wat ik nog nooit eerder gedaan heb, Op achteruit parkeren na, lijkt het mij verder niks bijzonders. Ik denk dat onze huidige auto prima zo'n vouwwagen door de bergen heen trekt met zijn 300pk.
Geen probleem
Koken:
Ik zie dat je een prima keukentjes kan kopen, zodat je normaal kan koken. Dit was een hekelpunt met de tent, want we hadden een 2 pits gasstelletje, wat ik verschrikkelijk vond.
Let wel dat je bij veel vouwwagens met (semi) vaste keuken ze vaak erg zwaar zijn en je ze dus moeilijk kan verplaatsen. Een vaste keuken kan in jullie geval dus een pré zijn. Bij bijvoorbeeld de combi camp flexi en de aart kok kavango, is de keuken erg zwaar en bijna niet te verplaatsen.
Koeling:
Wij hebben een kleine koelbox die echt koud wordt met ongevings temp van 35gr. Alleen is deze veel te klein voor 4 pers. Kan je makkelijk een 85cm hoog koelkast meenemen in zo'n vouwwagen?
Meestal niet. 85cm is te hoog. Maar je kan bijvoorbeeld ook gaan voor 2 campingkoelkasten (of er 1 huren op de plaats van bestemming)
We hebben een station en een grote dakkoffer van 650L. In zo'n vouwwagen kan je ook een hoop spullen kwijt zie ik, dus dat zou toch wel goed moeten lukken.
Afhankelijk van de bagageruimte in de vouwwagen, maar dit zou niet nodig moeten zijn, al is dit natuurlijk persoonlijk.
We hebben ook een hond sinds dit jaar die meegaat, Dus er gaat een hoop bagage ruimte verloren ivm de hond.

Wij hebben een aart kok Livingstone, relatief snel op te zetten (en niet heel zwaar), met vaste keuken. 1500 liter ruimte in de bak, en nog een liters in het vaste keukenblok achterop (met koelkast).
Punt is er zijn zat vouwwagen die voor jullie geschikt zouden kunnen zijn. Probeer je budget vast te stellen en een prio lijst met de belangrijkste speerpunten, en vooral, ga eens kijken, of er 1 huren. Dit hebben wij ook gedaan en zijn uiteindelijk bij een ander merk uitgekomen dan we aanvankelijk dachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 14:06
JanHenk schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:22:
@twowheeler Van die twee, zou ik altijd de MFC40 pakken.

De 32 is 31 liter inhoud volgens de specificaties, de 40 is eigenlijk 38 liter inhoud.

De buitenmaten schelen maar weinig, de MCF40 is maar 90 liter buitenmaat, terwijl de MCF32 86 liter buitenmaat heeft. De MCF40 is iets hoger, daar krijg je best wel wat inhoud voor terug.
MichielK71 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Wij kamperen ook met 2 personen en ik zou geen kleinere koelbox willen hebben dan 38/40 liter. De buitenmaten zijn niet dermate kleiner met 32 dat dit voordeel oplevert t.o.v. 40 liter.
Duidelijk, Thanks! Het verschil in hoogte is geloof ik 4 cm. Gewicht is ook amper verschil.

Zo'n ding wordt dus hoe dan ook zwaarder en dan wat we nu hebben. Maar ik ga er vanuit dat dat het waard is.

[ Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 27-07-2022 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:26
Badderbeest schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:59:
Wij zijn inmiddels lekker gesetteld in Dordogne. Op de heenweg hadden wij een tussenstop gemaakt op 2/3e zodat we op de tweede dag niet meer zo ver hoefden. Bij deze een kort reisverslag en de bevindingen tot dusver;

De heenreis;

De heenreis verliep prima, de auto kan ondanks het 1.4-tje de aanhanger goed baas en de aanhanger volgt braaf. Als kruissnelheid heb ik 115 km/h aangehouden in Frankrijk. De auto zuipt dan als een dokwerker (1 op 8 ofzo) maar het schiet lekker op.

De eerste overnachting hadden we geboekt op een doorreisvamping. We kwamen aan in de regen, dus de twee tentjes opzetten was geen pretje. Na het opzetten zijn we het dorpje ingedoken en hebben we bij een snackbar onmeunig smerige friet en burgers half opgegeten. Daarna lekker geslapen, en s'ochtends weer vroeg de veren uitgegaan. Op 0900 reden we de camping weer af.

Het opzetten;

Om 1400 uur reden we het terrein bij de hoofdcamping op en inmiddels was de lucht opgeklaard en was er een strakblauwe hemel met een temperatuur van 34 graden. Lekker weertje om op het heetst van de dag de boel op te zetten en in te richten.

Na het inchecken en enige bestudering van de plek en de nodige discussie over hoe de plek het beste in te richten konden we rond 1500 uur beginnen met het oprichten van de tent. De Bardani Royal Prestige 460 RSC kwam nieuw en ongebruikt uit zijn verpakking. We hadden onszelf niet de luxe gegund alvast een keer te oefenen in de tuin. Adventure! B)

An sich ging het voor een eerste keer niet slecht denk ik, maar met drie kinderen waarvan de jongste pas 18 maanden jong is valt het niet mee om een beetje tempo te maken. Dankzij het hete weer waren ook de nodige drinkpauzes noodzakelijk.

Rond 1730 uur stond de tent en kon ik het bed erin bouwen. Die was 1745 klaar. Buiten de tent lag nu een enorme bult spullen. Kinderen en eega begonnen inmiddels te mopperen want de honger, moe, en de kinderen wilden zwemmen. Die heb ik rond 1800 dus verzocht alsjeblieft te gaan eten zonder mij in het restaurant op de camping. Daarna had ik even mijn handen vrij en kon ik even tempo maken. De kar op z'n plek gezet, de tafel en stoelen op de plek gezet, elektra aangesloten, de keuken op z'n plek gezet, koelkast idem, en stroom, water, afvoer en gas aangesloten. Rond 1930 kwam m'n vriendin met de kinderen terug met een frietje voor mij. Dat lekker opgegeten en daar knapte ik van op.

Aansluitend hebben we de slaapplaatsen ingericht en hadden we besloten het bijzettentje voor de oudste niet meer op te zetten, die sliep deze nacht maar gezellig bij zijn zus in de grote tent.

Douchen! En mijmerend over wat wij onszelf nu toch weer hadden aangedaan vielen we als een blok in slaap rond 2200 uur.

De volgende dag werden we uitgerust wakker (heerlijk geslapen op ons échte bed) na het ontbijt hebben we nog een paar uur gespendeerd aan het inrichten, uitpakken en organiseren van de plek. Daarna ben ik boodschappen gaan doen en zijn vrouw en kinderen het zwembad ingedoken.

De afgelopen dagen zijn we nog tegen allerhande dingetjes aangelopen. Immers álles was nieuw en nieuw voor ons. De wateraansluiting van de keuken lekte een beetje, het bed moest nog waterpas gezet worden, allerlei kabeltjes moesten nog aangesloten, de aanhanger (inmiddels luxe veldkeuken) moest waterpas gezet worden (lang leve de schaarkrik en de vooraf gekochte oprijdblokken) alles inmiddels in etappes en afgewisseld met ontspanning.

De ervaringen

Het was een achtbaan, aan het einde van dag 2 waren we in vertwijfeling of het het allemaal wel.waard was. Maar inmiddels hebben we sinds dag 3 onze draai lekker gevonden en genieten we van alle grote en kleine geneugten en luxen die onze tent onze uitrusting ons biedt;

Het bed is heerlijk, hoewel er geen hoofdeinde is slaapt het verder net zo lekker als thuis.

De tent is eigenlijk te groot, maar das ook wel weer een luxe, de voortent gebruiken we als opslag en voorportaal om schoon de tent in te komen. Zitten onder een luifel hoeven we niet, want we hebben de beschikking over een heerlijke boom die ons voorziet van schaduw over de hele dag gemeten.

Hey is een genot om een keuken te hebben waarin alles vlak en schoon staat. Voor caravanners en camperaars niets nieuws, maar binnen het genre van tent- en vouwwagenkampeerders wel verfrissend.

Al met al is onze mindset omgeslagen van teneur op dag 1 en 2 naar volle tevredenheid vanaf dag 3. We staan op deze camping 20 nachten, dus dat laat ons dag 2 wel weer vergeten.
Volgend jaar denken we er wel aan het anders aan te pakken. Dan willen we langer doorrijden op dag 1 en dan overnachten in geschikte Gîte of Chambre d'Hôte veel dichter bij de eindbestemming. De camping reserveren we dan een dagje eerder zodat we rond een uur of 0900 of 1000 vóór de hitte uit kunnen gaan opbouwen.

Tot slot nog een paar sfeerbeelden van ons stekkie en dan ga ik de BBQ weer eens opsnorren[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Fijn dat het voor jullie werkt, maar wat ben ik dan toch maar weer blij met een caravan. Zoveel ongemak zou mijn hele vakantie verpesten. En dan moet je over 18 dagen alles weer inpakken, pfff.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcgS8ZSqPi_LE1ybZcpveHHrP0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAQ5OzaH28eHOX2z0hItNvex.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker fietsen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9LUzqrLj8ECJl-f8TMzQ96h3Z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lJlNG3lNhhkMW0nVoVoR24b.jpg?f=fotoalbum_large

En broodjes bakken op het strand

[ Voor 34% gewijzigd door pirke op 27-07-2022 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Drardollan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Fijn dat het voor jullie werkt, maar wat ben ik dan toch maar weer blij met een caravan. Zoveel ongemak zou mijn hele vakantie verpesten. En dan moet je over 18 dagen alles weer inpakken, pfff.
Ieder z’n meug. Ik zou er niet aan moeten denken om zo’n stuk met een plastic kar achter de auto te rijden.

Tent lekker in de achterbak en gaan! Heb dan ook minder luxe nodig.

Tent heb ik sneller staan dan menig caravan-er erover doet om de caravan op z’n plek te zetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Luuk84
pirke schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ongelofelijk wat een ruimte er in zo'n fietskar zit, ruimte voor een complete oven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 22:40

Badderbeest

De enige echte

Drardollan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Ach het ongemak valt wel mee, het was zeker ff aanpoten en het weer zat niet mee. Maar een tweede keer kan alles vast efficienter en sneller verlopen. Dan weten we immers hoe alles moet. Een caravan vind ik ook wel leuk, maar dan wil ik geen lullig wagentje, maar een dikke vette tandemasser van recente jaren. Dat is enerzijds duur en anderzijds niet goed verenigbaar met de BPM-terreur in Nederland. Dus ja...

Twee daagjes aanpoten is voor ons prima :)

De enige echte

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:49

silverball

De wagen voor moderne mensen

Mijn (eigenlijk eerste) weekend proef-camperen met de kampeerbus zit erop. Leuk om even het kampeergerei, de coleman stove te proberen en gewoon eventjes ertussenuit te gaan.

Ik heb zin om mijn ervaring te delen :P

Members only: heel verhaal
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
@JanHenk wij hadden geen stormbanden.

Windkracht 12 was misschien wat overdreven, maar ging om deze (heb even moeten googlen :) ):

De storm van 25 juli 2015 was uitzonderlijk krachtig, bij IJmuiden heeft gedurende een uur windkracht 10 gestaan, en het waren vooral de harde windstoten die deze storm extreem maakte. Windstoten van boven de 100 kilometer per uur waren geen uitzondering en er werden zelfs snelheden van 121 kilometer per uur gemeten

Met voorkant en zijkanten erin en de haringen goed vast kom je zonder stormbanden een heel eind.

[ Voor 9% gewijzigd door djiedjee op 27-07-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
silverball schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:29:
Mijn (eigenlijk eerste) weekend proef-camperen met de kampeerbus zit erop. Leuk om even het kampeergerei, de coleman stove te proberen en gewoon eventjes ertussenuit te gaan.

Ik heb zin om mijn ervaring te delen :P

***members only***
De coleman branders branden (het liefst) op coleman fuel / wasbenzine. Ik denk dat je een andere nozzle er in moet parkeren voor loodvrije benzine.

Wil je een brander die wat meer kan hebben en die je in het veld heel eenvoudig onder alle omstandigheden kan fixen, kijk dan naar de Whisperlite of XGK van MSR. Ik heb heel veel branders in handen gehand, ook van Coleman en Optimus, maar MSR is de enige die degelijke branders kan maken die het altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Ik dacht voor de vakantie nog even een mooi setje dakdragers te regelen, dus ik had een set van marktplaats opgepikt en dacht even een passende kitset (4008) te bestellen. Heb nu al drie winkels gehad die de set "op voorraad" hebben maar elke keer toch niet op voorraad, niet meer leverbaar vanuit de leverancier, order geannuleerd. Ik ben bang dat de dakrail over een paar weken weer op marktplaats staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
PageFault schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:54:
[...]

De coleman branders branden (het liefst) op coleman fuel / wasbenzine. Ik denk dat je een andere nozzle er in moet parkeren voor loodvrije benzine.

Wil je een brander die wat meer kan hebben en die je in het veld heel eenvoudig onder alle omstandigheden kan fixen, kijk dan naar de Whisperlite of XGK van MSR. Ik heb heel veel branders in handen gehand, ook van Coleman en Optimus, maar MSR is de enige die degelijke branders kan maken die het altijd doen.
niet helemaal correct: Onder andere de 424 (en 414?) hebben de toevoeging 'unleaded' en zijn uitermate geschikt voor benzine.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:28
Overigens kun je in mijn ogen het koken op Euro benzine sowieso beter vermijden. Zit tegenwoordig vol weekmakers (slecht voor de rubbers) en additieven die de dampen uit je toestel niet gezonder maken. Denk aan benzeen.

Ik tank mijn lamp tegenwoordig met Aspen 4-takt. Een stuk schoner dan Euro benzine en is veel beter voor het materiaal en gezondheid. Lijkt erg op colaman fuel, maar heeft als voordeel dat het 10+ jaar te gebruiken is in tegenstelling tot de 1-2 jaar van Coleman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

BounceCloud schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:26:

Ik tank mijn lamp tegenwoordig met Aspen 4-takt. Een stuk schoner dan Euro benzine en is veel beter voor het materiaal en gezondheid. Lijkt erg op colaman fuel, maar heeft als voordeel dat het 10+ jaar te gebruiken is in tegenstelling tot de 1-2 jaar van Coleman.
Ga ik binnenkort wellicht eens proberen, ligt hier gewoon bij de welkoop. Lukt 't niet kan ik het eventueel nog in de auto gieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:28
silverball schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Ga ik binnenkort wellicht eens proberen, ligt hier gewoon bij de welkoop. Lukt 't niet kan ik het eventueel nog in de auto gieten.
Ja, ruim verkrijgbaar in Nederland. In andere landen minder. Mijn Northstar Coleman lamp brandt er al jaren prima op! Ik koop altijd een 5L Aspen jerrycan en kan daar weer heel wat avonden op stoken.

Noot; uiteindelijk blijft Aspen ook een vorm van brandstof. Hoewel Aspen gigantisch veel schoner is dan Euro brandstof (daarom wordt het ook veel toegepast in het groen en bosbouw), blijft het een vorm van brandstof. Zou het altijd gebruiken in een goed geventileerde omgeving en nooit in een dichte tent e.d. Dat geldt overigens ook voor Coleman fuel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

BounceCloud schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:52:

Noot; uiteindelijk blijft Aspen ook een vorm van brandstof. Hoewel Aspen gigantisch veel schoner is dan Euro brandstof (daarom wordt het ook veel toegepast in het groen en bosbouw), blijft het een vorm van brandstof. Zou het altijd gebruiken in een goed geventileerde omgeving en nooit in een dichte tent e.d. Dat geldt overigens ook voor Coleman fuel.
Snap ik hoor, komt goed. :)

Hoop overigens dat het niet aan de brandstof ligt; heb juist de Coleman aangeschaft om in geval van nood euro te kunnen gebruiken. Als ik op de vakantiebestemming naar specifieke (schone)benzine moet gaan zoeken had ik beter op gas kunnen koken, dat is breder verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 10:45
Ravhin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:48:
[...]
Het Windforce systeem onder andere. Als ik de Kyte aansluit op een 10A C-automaat lukt het wel om deze te gebruiken; als het een B-automaat is slaat-ie er geheid uit. Dat is best wel jammer want (behalve dan dat het ook wel heul makkelijk is!) je zet de Kyte het beste uit met dat systeem (in 1x goed).
@Ravhin @The Legend Beetje laat voor een reactie hierop maar ik zag toevallig een tijdje geleden dit topic op vouwwagenclub: https://www.vouwwagenclub.../index.php?topic=19516.90

Gebruik maken van een NTC (7A, 5 ohm) in serie in de stroomvoorziening van het windforce systeem verlaagt de piekstroom. Wel oppassen voor de vingertjes, ding wordt 200C heet! Ik vind wel dat Holtkamper best zelf een oplossing hiervoor zou mogen aandragen zodat je niet zelf met een NTC in de weer hoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:14
Unknown Alien schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:26:

Tillen:

...

Wij hebben een Campooz Lazy Jack met trekking luifel, en naast ons op de camping staan een mooi Combi-camp en een Aart Kok rakker. Zijn wat mij betreft allemaal prima keuzes.

Waar het qua kracht zetten bij ons het zwaarst is, betreft het op zijn plaats zetten van de VW.
Volgeladen, circa 600kg, op een drassige, hobbelige of zanderige ondergrond verplaatsen kost vaak het meeste kracht. (Lukt ons overigens meestal prima)
Dat geldt denk ik ook voor de andere modellen. Tent zelf uitklappen kan mijn zoon van 11 vrijwel in zijn eentje, dus dat kost niet enorm veel kracht. En het zwaarste qua Tillen zijn de koelbox en de kledingtassen.
Wellicht iets om het op zijn plaats zetten mee te nemen in je overweging. (Vw huren voor een weekje is ook goed om het uit te proberen)

[ Voor 14% gewijzigd door DaWayne op 27-07-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:25

The Legend

*Plop*

Kevinns schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:57:
[...]

@Ravhin @The Legend Beetje laat voor een reactie hierop maar ik zag toevallig een tijdje geleden dit topic op vouwwagenclub: https://www.vouwwagenclub.../index.php?topic=19516.90

Gebruik maken van een NTC (7A, 5 ohm) in serie in de stroomvoorziening van het windforce systeem verlaagt de piekstroom. Wel oppassen voor de vingertjes, ding wordt 200C heet! Ik vind wel dat Holtkamper best zelf een oplossing hiervoor zou mogen aandragen zodat je niet zelf met een NTC in de weer hoeft.
Die had ik idd al zien langskomen, maar ik vraag me af of je met het bijna helemaal afdekken van de motor in de eerste 5 seconden na aanzetten niet al hetzelfde effect bereikt. Daarnaast blijft het ‘probleem’ dat de motor ook naast de piek behoorlijk wat stroom trekt. Dus sommige 6A zekeringen zullen het sowieso niet redden (camping De Paal in Bergeijk bv. niet).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe bedoel je dat precies? Ik zie op de fles Coleman fuel nergens een houdbaarheidsdatum staan. En volgens mij ook al vaak genoeg brandstof gebruikt die ik al meer dan 1-2 jaar op de plank had staan.

Toevallig afgelopen week nog een nieuwe 442 gekocht. De oude begint een beetje af te takelen (tijdje terug het rubber/leer van het pompje al eens vervangen, maar dat is nog steeds niet helemaal optimaal) en een extra brander kan sowieso ook geen kwaad.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 27-07-2022 17:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Sethro schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Ieder z’n meug. Ik zou er niet aan moeten denken om zo’n stuk met een plastic kar achter de auto te rijden.
Wij zitten 30 minuten na camping oprijden aazn ons eerste drankje. Zijn we helemaal klaar. In 20 minuten zijn we weg. Kunnen we met onze tent niet tegenop.

Maar doen we ook omdat de rug van mijn voruw zum knoppen is

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 27-07-2022 18:24 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
We krijgen toch niet weer een rondje van wedijveren met snelheid/comfort/kampeermiddel hè? M'n topicbingokaart is al vol. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
silverball schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Snap ik hoor, komt goed. :)

Hoop overigens dat het niet aan de brandstof ligt; heb juist de Coleman aangeschaft om in geval van nood euro te kunnen gebruiken. Als ik op de vakantiebestemming naar specifieke (schone)benzine moet gaan zoeken had ik beter op gas kunnen koken, dat is breder verkrijgbaar.
Wasbenzine koop je in bijna iedere supermarkt en werkt beter in de coleman stove dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:33
Gonadan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:51:
We krijgen toch niet weer een rondje van wedijveren met snelheid/comfort/kampeermiddel hè? M'n topicbingokaart is al vol. :P
We doen alsof het werken is. ;)
Ik kijk meer naar gemak dan naar tijd.
Niet teveel haringen en gesleep met zware dingen vind ik belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:50

-tom-562

Oliesjeik

pirke schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bak jij zelf broodjes? Daar betaal ik mensen voor!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 20:57
The Legend schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Die had ik idd al zien langskomen, maar ik vraag me af of je met het bijna helemaal afdekken van de motor in de eerste 5 seconden na aanzetten niet al hetzelfde effect bereikt. Daarnaast blijft het ‘probleem’ dat de motor ook naast de piek behoorlijk wat stroom trekt. Dus sommige 6A zekeringen zullen het sowieso niet redden (camping De Paal in Bergeijk bv. niet).
Op camping De Paal hebben ze geen automaten. In plaats daarvan zit achter elke aansluiting een stroomtrafo, elke paar seconden wordt de waarde hiervan uitgelezen, zit je op dat moment toevallig één tiende ampère boven je aangevraagde aansluiting wordt een relais aangestuurd en wordt voor een x periode je stroomvoorziening uitgeschakeld.
Op deze manier ken men vanaf de receptie ook softwarematig het ampèrage van je aansluiting verhogen of verlagen.

Best een vernuftig systeem, ik heb samen met de TD eens in die veldkasten mogen snuffelen om te kijken hoe dat precies werkt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 18-06 06:48
205Gutmann schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:00:
[...]

Op camping De Paal hebben ze geen automaten. In plaats daarvan zit achter elke aansluiting een stroomtrafo, elke paar seconden wordt de waarde hiervan uitgelezen, zit je op dat moment toevallig één tiende ampère boven je aangevraagde aansluiting wordt een relais aangestuurd en wordt voor een x periode je stroomvoorziening uitgeschakeld.
Op deze manier ken men vanaf de receptie ook softwarematig het ampèrage van je aansluiting verhogen of verlagen.

Best een vernuftig systeem, ik heb samen met de TD eens in die veldkasten mogen snuffelen om te kijken hoe dat precies werkt. :P
Vernuftig.. maar vind dat allemaal zon onzin.. of ik nou 6 of 10 amp heb ik vind het best. Maar je stroomvoorziening uitschakelen haha doe is gek.

Naja dat soort campings komen we sowieso niet echt.. meeste max 100 plekken :+ . ik heb niks met die massive campings..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
-tom-562 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Bak jij zelf broodjes? Daar betaal ik mensen voor!
Seksisme hoort niet in 2022 thuis. En als het een ‘grap’ was: know your audience. En dat is Tweakers niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 28-07-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
[...]

Op de plekken waar ik kom zit er vaak een zekeringenkastje bij de stekker. Op de zekering staat C6, C10 of C16 dan weet je meteen hoeveel je kan trekken. Als je meer stroom trekt dan schakelt ie af en moet je de kou in om hem weer te resetten... Veel simpeler systeem. Het is niet softwarematig regelbaar, en er is ook geen afrekening over het stroomverbruik, dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen of een vast bedrag a 5 euro per dag.

We hebben nu in de zomervakantie pas 1x overnacht met stroom, de andere plekken hadden het niet. Echt nodig is het ook niet, de koelkast springt vanzelf op gas en koffie zetten is wat meer werk, verder merk ik er weinig van eerlijk gezegd.

Voor stroomloos (N)espresso heb ik trouwens een Wacaco Nanopresso NS. Water koken en in het apparaat gieten, Nespresso cupje erin en met de hand pompen. Je kan er ook gemalen koffie in doen, maar de cups zijn veel makkelijker op vakantie en die heb ik toch al bij voor als we wel stroom hebben. Ideaal apparaatje :)

[ Voor 19% gewijzigd door pirke op 27-07-2022 23:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHD-5sBaKCr30IjFK99jTMqAssI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBHsrKbnD6DW18QNP39gepuc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Overigens kun je in mijn ogen het koken op Euro benzine sowieso beter vermijden. Zit tegenwoordig vol weekmakers (slecht voor de rubbers) en additieven die de dampen uit je toestel niet gezonder maken. Denk aan benzeen.

Aspem 4 takt is benzine met olie (mengsmering). Coleman fuel is veredelelde wasbenzine, dus er zit wel heel veel verschil in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

PageFault schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:09:
[...]

Aspem 4 takt is benzine met olie (mengsmering). Coleman fuel is veredelelde wasbenzine, dus er zit wel heel veel verschil in.
Nee, je hebt 2 verschillende soorten Aspen benzines. Voor 2-takten (dus met mengsmering) en voor 4-takten (zonder mengsmering. Je hebt dus de 4-takt nodig.
Ik heb ooit eens mengsmering in mijn Russische primus benzine kooktoestel gedaan, geen succes :X :') dikke roetwalmen, stinken en alles zwart :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
-tom-562 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:15:
[...]

Nee, je hebt 2 verschillende soorten Aspen benzines. Voor 2-takten (dus met mengsmering) en voor 4-takten (zonder mengsmering. Je hebt dus de 4-takt nodig.
Ik heb ooit eens mengsmering in mijn Russische primus benzine kooktoestel gedaan, geen succes :X :') dikke roetwalmen, stinken en alles zwart :+
Je hebt gelijk, De een is mengsmering en de andere benzine zonder troep.

Ik heb ooit in Polen benzine voor de auto (euro 95) in een benzine brander gedaan, zielig klein vlammetje met heel veel roet en meteen weer uit. Het was -10 en de volgende dag konden we zonder diner en lunch linea recta uren terug lopen met een knorrende maag. Moraal van het verhaal: ga nooit met je eigen auto naar zo'n land, want een motorblok zal het zeker niet overleven. Goddank waren wij met het vliegtuig + lokaal een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

Ja zo’n idee had al ik toen bleek dat je bij de receptie het aantal amp van de aansluiting kon upgraden, en ze konden zien dat hij bij ca. 6.7A was afgeslagen. Dat is dan kennelijk het continuverbruik na inschakelen (de ‘zekering’ klapte er na 2 minuten pas uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Luuk84 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:38:
Ik weet natuurlijk niet exact wat voor jou een beperking is, maar heb je ook al is gekeken naar de 'snelklappers' met het 3-2-1 systeem? Je kan kijken naar combi camp flexi, aart kok kavango/kariba, trigano ?? Kijk op YouTube ook een naar de setup filmpjes, die van cabanon zijn iets langzamer over het algemeen.
Vanwaar de keus voor een mercury? Een combicamp country is bijvoorbeeld veel sneller en ik denk ook minder zwaar om op te zetten.

[...]

Valt relatief mee denk ik? Maar je blijft altijd met stuk doek in de weer voor de voortent

[...]

Geen probleem

[...]

Let wel dat je bij veel vouwwagens met (semi) vaste keuken ze vaak erg zwaar zijn en je ze dus moeilijk kan verplaatsen. Een vaste keuken kan in jullie geval dus een pré zijn. Bij bijvoorbeeld de combi camp flexi en de aart kok kavango, is de keuken erg zwaar en bijna niet te verplaatsen.

[...]

Meestal niet. 85cm is te hoog. Maar je kan bijvoorbeeld ook gaan voor 2 campingkoelkasten (of er 1 huren op de plaats van bestemming)

[...]

[...]

Wij hebben een aart kok Livingstone, relatief snel op te zetten (en niet heel zwaar), met vaste keuken. 1500 liter ruimte in de bak, en nog een liters in het vaste keukenblok achterop (met koelkast).
Bedankt voor je reactie :)

De cabanon is de enige die we bekeken hebben in een showroom, omdat we die qua kleurstelling mooi vonden en de ruimte erg fijn. Verder zijn we niet gaan kijken, want ik was iets verbaasd over de prijs 11k....vond ik nogal veel geld zeg maar. Dat dan in vergelijking met onze tent die ook ruim is. Bardani voor 5 pers. en die was 2k nieuw.

Beperking in mijn knie is dat deze door de pijn zichzelf uitschakeld, waardoor ik door mijn been zak. Dus kan niks zwaars boven mijn hoofd tillen of doen, want ik wil voorkomen dat er iets zwaars op mijn hoofdvalt.

Net even gekeken naar aart kok kavango, maar dat is niet wat we zoeken. te klein en mijn hersens moeten het ook wel mooi vinden qua klein en bouw.
De combi camp flexi zojuist bekeken en die vind ik er al een stuk beter uitzien. Zo'n hor aan de voorkant hebben we nu ook en dat is ideaal. Kinderen op bed en dan onder de luifel met de hor dicht tegen de muggen d:)b

Qua gewicht tillen red ik 25 kilo, neem aan dat zo'n luifel of voortent niet zwaarder is dan 30 kilo, aangezien ik alles met mijn vrouw opzet, dus niet de het hele gewicht alleen til.

Ahh goeie tip over de keuken, dan zou ik dan in een showroom even moeten testen en goed bekijken. Zo'n keuken is voor mij een harde eis. Ik ga niet meer met z'n *** 2 pits gasstelletje zitten hanessen |:(
Afhankelijk van de bagageruimte in de vouwwagen, maar dit zou niet nodig moeten zijn, al is dit natuurlijk persoonlijk.
Wat bedoel je hiermee? De kofferbak kan bijna niet gebruikt worden, omdat de hond in de reisbench zit. Voorheen zat de kofferbak tot het dak vol en de dakkoffer idem. Ook bij de kinderen nog1 en ander aan spullen.....

Hhmm jammer dat de koelkast niet past. Het stond me bij dat ik voorgaande jaren bij andere kampeerders zo'n grote koelkast zag staan. Zal dan bij mensen zijn geweest die een caravan hebben of gehuurd.
Wij hebben er zo 1 en deze is echt TE klein en 2 schiet ook niet op. https://www.dewitschijnde...3nG8m9_PGEZwaAkJ0EALw_wcB

Huren kan ook was €7 pd,
Punt is er zijn zat vouwwagen die voor jullie geschikt zouden kunnen zijn. Probeer je budget vast te stellen en een prio lijst met de belangrijkste speerpunten, en vooral, ga eens kijken, of er 1 huren. Dit hebben wij ook gedaan en zijn uiteindelijk bij een ander merk uitgekomen dan we aanvankelijk dachten :)
Ons budget wordt medio winter bepaald hoop ik ivm afronding letselschade. Ben nog druk bezig met de advocaat, maar 10k voor een vouwagen zal er minimaal zijn.
DaWayne schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Wij hebben een Campooz Lazy Jack met trekking luifel, en naast ons op de camping staan een mooi Combi-camp en een Aart Kok rakker. Zijn wat mij betreft allemaal prima keuzes.

Waar het qua kracht zetten bij ons het zwaarst is, betreft het op zijn plaats zetten van de VW.
Volgeladen, circa 600kg, op een drassige, hobbelige of zanderige ondergrond verplaatsen kost vaak het meeste kracht. (Lukt ons overigens meestal prima)
Dat geldt denk ik ook voor de andere modellen. Tent zelf uitklappen kan mijn zoon van 11 vrijwel in zijn eentje, dus dat kost niet enorm veel kracht. En het zwaarste qua Tillen zijn de koelbox en de kledingtassen.
Wellicht iets om het op zijn plaats zetten mee te nemen in je overweging. (Vw huren voor een weekje is ook goed om het uit te proberen)
Hhmm ja dat op zijn plek zetten in drassig gras lijkt me idd wel wat moeite kosten. Dit heb ik zeer zelden meegemaakt, dus verwacht dat geen issues mee.
Onze huidige auto's hebben beide geen trekhaak, dus even 1 huren is lastig helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Unknown Alien Kijk goed naar de opzet van vouwwagens en probeer te bekijken wat goed bij jullie past. Er zijn grofweg drie verschillende indelingen;

1.
Dubbelklappers (2 bedden) waarbij de bagageruimte 'verkeersruimte' wordt; voorbeelden hiervan zijn o.a. de Cabanon Mercury.

Voordeel hiervan is dat je in potentie maar liefst 8 slaapplaatsen hebt, door buidels onder de twee bedden. Daarnaast heb je (als je de voortent op zet) een behoorlijke brede ruimte omdat de vouwwagen naar de breedte toe naar twee kanten uitklapt.

Nadeel; keuken optioneel en moet je altijd verplaatsen. De bagageruimte is (al dan niet deels) tot verkeersruimte geworden, dus die spullen moet je verplaatsen. Voortenten en/of luifels kunnen nog behoorlijk veel werk zijn. De boogstokken van Cabanon maken het wel iets makkelijker.

Persoonlijke mening: niet mijn favoriete indeling, tenzij je met een groot gezin bent. Ik zie niet echt de voordelen ten opzichte van een grote tent in een bagagewagen.

2.
Dubbelklappers waarbij de bagageruimte een bagageruimte blijft en je standaard ook twee bedden hebt. Hierbij staan de bedden direct naast elkaar. Deze wagens komen ook optioneel met keuken. Deze moet vaak verplaatst worden. Voorbeelden hiervan zijn er veel: Jamet Jametic (een bijna klassieke wagen), Combi-camp Flexi, Aart Kok Kariba/Kavango, Trigano Odyssee etc.. Cabanon heeft dit type overigens niet in het assortiment.

Voordeel; standaard 4 slaapplaatsen. Bagage hoef je niet te verplaatsen. Geen zware deksels o.i.d. Vaak klap je standaard de hele voortent mee uit.

Nadeel; geen vaste binnenruimte/kuipzijl. Keuken moet vaak alsnog, al dan niet deels (bij Aart Kok modellen bijv. alleen de koelbox), verplaatst worden. Iets minder binnenruimte.

3.
Een klapper met 1 enkel bed. Deze zijn er in verschillende varianten, met een deksel die vaste vloer wordt, of met een vast kuipzijl die binnenruimte wordt. Voorbeelden hiervan zijn o.a. Combi Camp Country (vaste deksel/vloer), maar ook Cabanon Malawi, modellen van Campooz, etc. "Tenttrailers" werken altijd op deze manier.

Voordelen: je bent erg flexibel qua indeling en keuzes. Er is standaard 1 bed. De bagageruimte is vaak erg groot. Je kunt meerdere slaapplaatsen creëren (kost wel wat extra tijd) met gastencabines. Je kunt een dergelijke wagen ook makkelijk opzetten zonder complete voortent, zelfs luifels zijn optioneel. Een ander voordeel is dat optionele keukens in principe niet verplaatst hoeven te worden; die staan voorop de dissel of achterop de wagen en kunnen daar eigenlijk altijd blijven.

Nadeel: m.i. vooral het enkele bed. Met een gezin moet je dus wellicht wat extra moeite doen. Al kun je bij bijv. Campooz en Combi-Camp de gastencabine ook mee inklappen (eraan geritst houden).

Als je niet zwaar kan tillen, zou ik vouwwagen van het eerste type afraden. Ik zou eens kijken naar een wagen van type 2 of type 3. Afhankelijk van hoeveel vaste bedden je graag zou willen hebben. De doorloopkeuken van Aart Kok/Combi-camp is daarbij ook best handig voor jou.

Qua prijs: nieuwe, maar ook tweedehands, vouwwagens zijn echt !@#! duur geworden. Cabanon heeft de afgelopen twee jaar de prijs zo'n 30% verhoogd. Er is blijkbaar een stevige vraag en leveringsproblemen, daardoor schiet de prijs te lucht in. Ik heb er maar niet teveel naar proberen te kijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

En voor echt makkelijk opzetten, kijk naar een HK Aero of Kyte met Windforce. Dacht dat het een gimmick was, maar wat mij betreft is het écht handig. Zeker als je serieuze fysieke klachten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Unknown Alien schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:41:
[...]

De cabanon is de enige die we bekeken hebben in een showroom, omdat we die qua kleurstelling mooi vonden en de ruimte erg fijn. Verder zijn we niet gaan kijken, want ik was iets verbaasd over de prijs 11k....vond ik nogal veel geld zeg maar. Dat dan in vergelijking met onze tent die ook ruim is. Bardani voor 5 pers. en die was 2k nieuw.
ze zijn ook duur, zelfs de 'goedkope' modellen, zeker in de huidige markt
Beperking in mijn knie is dat deze door de pijn zichzelf uitschakeld, waardoor ik door mijn been zak. Dus kan niks zwaars boven mijn hoofd tillen of doen, want ik wil voorkomen dat er iets zwaars op mijn hoofdvalt.
ok, dat zou ook niet nodig moeten zijn bij een flink aantal vouwwagens. Zeker als je met zijn 2en bent zou het geen probleem moeten zijn.
Net even gekeken naar aart kok kavango, maar dat is niet wat we zoeken. te klein en mijn hersens moeten het ook wel mooi vinden qua klein en bouw.
De combi camp flexi zojuist bekeken en die vind ik er al een stuk beter uitzien. Zo'n hor aan de voorkant hebben we nu ook en dat is ideaal. Kinderen op bed en dan onder de luifel met de hor dicht tegen de muggen d:)b
De kavango is de combicamp flexi ;). Zelfde indeling, zelfde maten, alleen anders gestyled. Aart kok kavango zit wat hoger in de markt qua prijs. Combi camp is tegenwoordig Aart Kok.
Qua gewicht tillen red ik 25 kilo, neem aan dat zo'n luifel of voortent niet zwaarder is dan 30 kilo, aangezien ik alles met mijn vrouw opzet, dus niet de het hele gewicht alleen til.

Ahh goeie tip over de keuken, dan zou ik dan in een showroom even moeten testen en goed bekijken. Zo'n keuken is voor mij een harde eis. Ik ga niet meer met z'n *** 2 pits gasstelletje zitten hanessen |:(
Een vaste keuken bied dan voor jullie uitkomst. Als je het verhaal van @JanHenk leest hebben de enkelklappers vaak een vaste keuken achterop; aart kok livingstone/zambezi, combicamp country etc.
[...]

Wat bedoel je hiermee? De kofferbak kan bijna niet gebruikt worden, omdat de hond in de reisbench zit. Voorheen zat de kofferbak tot het dak vol en de dakkoffer idem. Ook bij de kinderen nog1 en ander aan spullen.....
In de meeste vouwwagens en zeker de enkelklappers, kan je tegenwoordig giga veel bagage kwijt. D.w.z. die dakkoffer heb je niet nodig. Tenzij je giga veel wil meenemen natuurlijk. Voorbeeld onze Livingstone kan 1500L + 600L in de keuken kwijt (de 600L uit de keuken moet je met een korrel zout nemen, want er gaat best wat ruimte af die je niet kan gebruiken).
Hhmm jammer dat de koelkast niet past. Het stond me bij dat ik voorgaande jaren bij andere kampeerders zo'n grote koelkast zag staan. Zal dan bij mensen zijn geweest die een caravan hebben of gehuurd.
Wij hebben er zo 1 en deze is echt TE klein en 2 schiet ook niet op. https://www.dewitschijnde...3nG8m9_PGEZwaAkJ0EALw_wcB

Huren kan ook was €7 pd,
Wij hebben die koelkast ook en volstaat voor ons prima, maar ieder zijn ding. Als je echt veel groter wil, is huren waarschijnlijk je enige optie.
[...]

Ons budget wordt medio winter bepaald hoop ik ivm afronding letselschade. Ben nog druk bezig met de advocaat, maar 10k voor een vouwagen zal er minimaal zijn.

[...]

Hhmm ja dat op zijn plek zetten in drassig gras lijkt me idd wel wat moeite kosten. Dit heb ik zeer zelden meegemaakt, dus verwacht dat geen issues mee.
Onze huidige auto's hebben beide geen trekhaak, dus even 1 huren is lastig helaas.
Je kan altijd nog een mover laten plaatsen, ik weet bijvoorbeeld dat die op een combi camp country sowieso mogelijk is.

De hierboven genoemde holtkampers met windforce zijn zeker een mooie optie voor jullie. Wel erg stevig aan de prijs, en het zijn wagens die vind je mooi of niet mooi, geloof niet dat er echt een tussenweg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35
Bij een Combi Camp Flexi kun je de keuken ook laten zitten en die blijft dan achter aan de vouwwangen hangen. Bij het kamperen/uitklappen staat de keuken dan in de leefruimte. Je hoeft deze dan niet te verplaatsen. Alleen moet je de koelbox eraf halen en dan wordt het een "doorloopkeuken", zodat je bij de slaapcabine kunt.

Afbeeldingslocatie: https://combi-camp.com/content/uploads/2018/12/Combi-Camp-Flexi-vouwwagen-7.jpg

Bovenstaande foto is met koelbox, de onderstaande is zonder koelbox, zodat je door de keuken naar de slaapcabine kunt.

Afbeeldingslocatie: https://vouwwagenspecialist.nl/wp-content/uploads/2021/01/Flexi-bedverlenger.jpg

Bij de Flexi is de keuken flink zwaar. Je moet die met 2 personen tillen en mijn vriendin heeft er flinke moeite mee door het gewicht en de vorm. Je kunt deze wel lichter maken door de koelbox en glasfles eraf te halen. Maar ook dan blijft het een zware keuken.

[ Voor 13% gewijzigd door L.N. op 28-07-2022 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:47
Unknown Alien schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:41:
[...]

[...]

Huren kan ook was €7 pd,

[...]

[...]

Campooz Fat Freddy of Lazy Jack. Daar ligt de vouwwagen letterlijk op een ruime aanhanger. Dan heb je ruim 1300 liter en gemakkelijk toegankelijke bagageruimte. Waar ook nog eens alles in kan blijven liggen om te kunnen slapen. Valt ruim binnen budget.

Het bed is wel hoog, dat zou een probleem kunnen zijn met je knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Bedankt voor alle tips, ik ga deze eens goed doorlezen met mijn vrouw. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 03:12
Joris748 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Campooz Fat Freddy of Lazy Jack. Daar ligt de vouwwagen letterlijk op een ruime aanhanger. Dan heb je ruim 1300 liter en gemakkelijk toegankelijke bagageruimte. Waar ook nog eens alles in kan blijven liggen om te kunnen slapen. Valt ruim binnen budget.

Het bed is wel hoog, dat zou een probleem kunnen zijn met je knie.
Eigenaar hier... Het zogeheten easy load systeem kan ook nog wel een uitdaging zijn. Handig met in- en uitpakken, maar die gehele tent die er bovenop ligt moet je wel optillen tot het moment dat de gasveren gaan helpen. Mijn vriendin lukt het soms niet eens. Maar goed, in principe als alles er in ligt kun je er vanaf de achterkant of binnenuit ook prima bij zonder teveel krachtsinspanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:46
Unknown Alien schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:29:
Bedankt voor alle tips, ik ga deze eens goed doorlezen met mijn vrouw. d:)b
Als gewicht en fysieke handelingen een probleem zijn, is een caravan dan geen betere oplossing? Eventueel met vaste luifel en daar wat zijwandjes bij?

Wij hebben geen fysieke beperkingen, maar zeker met 2 kleine kinderen, hadden we geen zin meer in het gedoe met de vouwwagen. UIteindelijk begonnen met een caravan met zakluifel en nu overgestapt naar een opblaasbare voortent (die wel redelijk wat weegt en je moet die boven je hoofd invoeren in de peesrail, doen wij incl oppompen met z'n 2en 15min over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:50:
Je kan altijd nog een mover laten plaatsen, ik weet bijvoorbeeld dat die op een combi camp country sowieso mogelijk is.
Het is technisch mogelijk maar movers zijn zwaar, voordat je het weet houd je maximaal honderd kilogram voor belading over. Ik zou er niet aan beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 28-07-2022 17:25 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:14:
Nadeel: m.i. vooral het enkele bed. Met een gezin moet je dus wellicht wat extra moeite doen. Al kun je bij bijv. Campooz en Combi-Camp de gastencabine ook mee inklappen (eraan geritst houden).
Voor ons was dat juist een voordeel, want nu hebben we die extra slaapplaatsen nog nodig maar als de koters ouder worden niet meer. En ik heb geen zin om dan meteen weer een nieuwe vouwwagen te moeten halen. :P
Overigens is de hoeveelheid werk beperkt tot drie ritsen en wat haringen. Geloof dat @Luuk84 dezelfde werkwijze hanteert. Dat vind ik nog te overzien. (Als ik hem weg laat moet ik twee andere ritsen doen :+)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:33:
[...]

Voor ons was dat juist een voordeel, want nu hebben we die extra slaapplaatsen nog nodig maar als de koters ouder worden niet meer. En ik heb geen zin om dan meteen weer een nieuwe vouwwagen te moeten halen. :P
Overigens is de hoeveelheid werk beperkt tot drie ritsen en wat haringen. Geloof dat @Luuk84 dezelfde werkwijze hanteert. Dat vind ik nog te overzien. (Als ik hem weg laat moet ik twee andere ritsen doen :+)
Dit waren ook precies onze overwegingen om voor een enkel bed te gaan. Dit is het meest “allround” wat mij betreft. Ik zie dat niet per se als nadeel.

De kleine kan ook prima op de deksel slapen (zo is het afgelopen weekend gegaan). En op enig moment willen ze vast ook een eigen tentje. Opties genoeg..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:32:
Dit waren ook precies onze overwegingen om voor een enkel bed te gaan. Dit is het meest “allround” wat mij betreft. Ik zie dat niet per se als nadeel.

De kleine kan ook prima op de deksel slapen (zo is het afgelopen weekend gegaan). En op enig moment willen ze vast ook een eigen tentje. Opties genoeg..
Het leuke van onze achtertent is dat hij ook een eigen deur kan maken als m'n dochter groter is. Eventueel zelfs met tussenwand dicht en dan heb je in feite een eigen tent. Hopelijk vind ze dat nog lang acceptabel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:33:
[...]

Dat soort argumenten zijn vooral relevant als je oude kinderen hebt die over niet al te lange tijd niet meer mee gaan. Bij peuters/kleuters heb je nog heel wat jaren te gaan voordat dat punt bereikt is :)

Onze camper is gigantisch, maar onze kinderen zijn 3 en 5, we kunnen dus nog wel even vooruit voordat we beter een tweepersoons model gaan overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@pirke Met een camper heb je ook niet echt een alternatief. Je ritst er niet gauw een slaapcabine aan, zeg maar.. Ik zou ook vier bedden (alkoof) willen hebben in jouw geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gonadan Ik vond dit ook nog wel een tof idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrXVRH6uDBwH8KBjet6YrUXNHaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVBgV6w96BffGGHf8dm7riSP.jpg?f=fotoalbum_large

(Niet van mij, zag ik voorbij komen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:35:
Dat soort argumenten zijn vooral relevant als je oude kinderen hebt die over niet al te lange tijd niet meer mee gaan. Bij peuters/kleuters heb je nog heel wat jaren te gaan voordat dat punt bereikt is :)

Onze camper is gigantisch, maar onze kinderen zijn 3 en 5, we kunnen dus nog wel even vooruit voordat we beter een tweepersoons model gaan overwegen.
Die van mij is zes, ik zie ons dat punt evengoed wel bereiken. De tent hebben we dertien jaar mee gedaan en alsnog twijfelde ik over de stap naar iets anders.

Daarnaast is er nog een stap voor het niet meer mee gaan, namelijk een eigen tentje willen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 28-07-2022 19:01 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:56:

[Afbeelding]

Dat kost wel weer aardig ruimte zo te zien. Vind dat ik nu al veel nodig heb. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:16
JanHenk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:56:

[Afbeelding]

Dat had ik vroeger echt ultiem k#t gevonden. Oud genoeg om in eigen tentje te slapen betekent ook dat je minder met pa en ma te maken hebt. Lekker als jonge (pre)pubers je eigen ding doen. We hebben in Oostenrijk ooit op een camping gestaan waar achter onze plek een smal doodlopend bospad was. Mijn broertje en ik hebben de tent 100 meter verderop op dat bospad gezet. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kinderen zo snel mogelijk in een eigen tentje laten slapen :P volgens mij was ik een jaar of 6, 7 dat ik in mijn eigen tent sliep (toen nog samen met m'n zusje)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:16
-tom-562 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:03:
Kinderen zo snel mogelijk in een eigen tentje laten slapen :P volgens mij was ik een jaar of 6, 7 dat ik in mijn eigen tent sliep (toen nog samen met m'n zusje)
Ik was 9, maar mijn broertje 7. Of misschien bij de eerste vakantie nog 6, want jarig in juli.
Mijn ouders hadden wel door dat het no way zou gebeuren dat ik in een tentje mocht en mijn broertje nog op de oranje kussentjes van de oude Knaus moest blijven liggen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:41

Cheezus

Luiaard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idnKbZQ1-4VsMoCBLxCkmDIfw_o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZI63x3AbZvASNlH9lNzHxVc.jpg?f=fotoalbum_medium
Dochter van 7 slaapt met zoontje van 5 in de eigen tent (vorig jaar ook al), zoontje van 1 slaapt nog wel bij ons :+

Dit jaar ook weer een goede test van de autonome energievoorziening gehad, bij 35+ graden staat de koelbox ongeveer continue te draaien maar we hebben niet zonder stroom gezeten (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
JanHenk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:54:
@pirke Met een camper heb je ook niet echt een alternatief. Je ritst er niet gauw een slaapcabine aan, zeg maar.. Ik zou ook vier bedden (alkoof) willen hebben in jouw geval.
Onze slaapkamer achterin is met een houten deur gescheiden van het woongedeelte en alkoof. De alkoof zelf heeft gordijntjes. Qua afstand zit er 6 meter tussen onze bedden. Die combo moet maar genoeg afstand van papa en mama zijn :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbKikXTgcDK2H1HEMSr-Lzz9ewg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cl9BrNYCErfv4KPShZYXFPcC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn77U8DoIRliYc4C7eYBoe7CrN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcqlbrM3VPzxvZOLuOHxa3rJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb iets met zonsondergangen, zeker als ze uit m'n slaapkamerraam te zien zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Gonadan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:25:
[...]

Het is technisch mogelijk maar movers zijn zwaar, voordat je het weet houd je maximaal honderd kilogram voor belading over. Ik zou er niet aan beginnen.
Om laten keuren door de rdw (indien mogelijk), problem solved ;)
Ander probleem gecreëerd misschien, dat wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:24:
Om laten keuren door de rdw , problem solved ;)
Ander probleem gecreëerd misschien, dat wel :)
Hoe zie je dat voor je? Je moet al hopen dat je chassis en koppeling het aan kunnen. Een vouwwagen keur je echt niet zomaar even dik boven de 750.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb iets met zonsondergangen, zeker als ze uit m'n slaapkamerraam te zien zijn :)
Verkeerde topic. :>
[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Gonadan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:27:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Je moet al hopen dat je chassis en koppeling het aan kunnen. Een vouwwagen keur je echt niet zomaar even dik boven de 750.
Je hebt net mijn edit gemist, ik had nog ‘indien mogelijk’ toegevoegd…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Het is een camperslaapkamerraam waardoor hij te zien was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:34:
[...]

Je hebt net mijn edit gemist, ik had nog ‘indien mogelijk’ toegevoegd…
Dan nog, hoe vaak schat je daar realistische winst uit te halen? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-06 23:39
Misschien kunnen jullie ons een beetje op weg helpen. :)

Wij willen na het hoogseizoen onze eerste (occasion) caravan kopen. Via internet vinden wij het lastig om een goed beeld te vormen voor de indeling e.d.. Daarom willen wij dit weekend op pad om ook eens te kijken naar de verschillende opties in onze prijs- en gewichtsklasse. Zijn er dealers met een breed aanbod die aan te bevelen zijn in de omgeving Zoetermeer (max. 1 uur rijden)? Het aanbod is nu erg schaars als ik op de websites van de dealers af ga, maar ik verwacht en hoop vooral dat hier na het hoogseizoen wel wat beweging in komt....

Misschien wel handig om hierbij aan te geven in welke klasse we kijken. In verband met het maximale trekgewicht van Auto zoeken wij in de klasse 750-1000kg met een budget van 12 tot max 15k.

[ Voor 3% gewijzigd door SmashCruiser op 29-07-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

SmashCruiser schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:28:

Wij willen na het hoogseizoen onze eerste (occasion) caravan kopen. Via internet vinden wij het lastig om een goed beeld te vormen voor de indeling e.d.. Daarom willen wij dit weekend op pad om ook eens te kijken naar de verschillende opties in onze prijs- en gewichtsklasse. Zijn er dealers met een breed aanbod die aan te bevelen zijn in de omgeving Zoetermeer (max. 1 uur rijden)? Het aanbod is nu erg schaars als ik op de websites van de dealers af ga, maar ik verwacht en hoop vooral dat hier na het hoogseizoen wel wat beweging in komt....

Misschien wel handig om hierbij aan te geven in welke klasse we kijken. In verband met het maximale trekgewicht van Auto zoeken wij in de klasse 750-1000kg met een budget van 12 tot max 15k.
Je zou Campolife in Heinenoord kunnen proberen. Verder eigenlijk weinig concrete tips, sorry. Maar zoek even wat grote dealers op en dan vind je vast wat adresjes. Wel denk ik dat je in een vrij kleine vijver vist als ik eerlijk ben. De meeste dealers hebben meer gangbare modellen van 4-5,5 meter en 1200kg+ staan. Wat voor auto heb je als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Timmert schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:06:
Ook sinds een paar weken een nieuwe auto. Mede omdat ik de oude weliswaar een fijne auto vond, maar de versnellingsbakverhoudingen irritant ongunstig waren voor het trekken van de caravan. Dat zou nu opgelost moeten zijn met meer vermogen, koppel en een automaat. Ben ook wel benieuwd hoe de adaptieve cruisecontrol bevalt in combinatie met de caravan. Hopelijk is dat zo relaxed als ik nu vermoed :)
Hoewel de vakantie heerlijk is, valt de nieuwe auto helaas nog niet helemaal mee.

Laten we met het goede beginnen: ACC icm de caravan is hemels. De geventileerde massagestoelen ook.

Wat is er dan minder? Nou, de automaat snapt er geen reet van. Als ik de cruise control op 105 zet, automaat in D of S en er komt een heuvel aan, dan zakt de snelheid eerst terug tot +/- 95. Automaat denkt dan shit, dit gaat niet goed en schakelt 2 versnellingen terug om plankgas weer te herstellen naar de ingestelde snelheid. Ook schakelt ie geregeld op naar 6, waarmee de motor gewoon te weinig toeren maakt wat hoorbaar is door een zware brom. Zeer onwenselijk en onrustig, dus op de snelweg zet ik hem nu maar handmatig in 5. Dat gaat prima.

Nog wat vervelender is dat de motor warm loopt als ie langdurig zwaar belast wordt. Bijvoorbeeld op een lange snelweg helling (zo eentje waar je een aparte baan hebt voor langzame vrachtwagens). Na een minuut op 4000 toeren naar boven klimmen gaat de watertemperatuur naar 100/110 graden en een enkele keer zelfs helemaal in het rood met als resultaat dat we met 20km/u achter een kruipende vrachtwagen eindigden met een melding "motortemperatuur te hoog, vermogen beperkt" op het display.
Echter, zo snel als ie warm wordt koelt ie ook weer af als je gas terugneemt of stopt. Koelvloeistof is op peil, fan werkt ook gewoon.

Na wat overleg met de garage en ANWB besloten hier voorlopig niets mee te doen en rustig aan naar huis te rijden volgende week. ANWB wilde de depannage sturen, maar daar zag ik eerlijk gezegd niet zoveel heil in. Veel gedoe voor een (zonder caravan) niet reproduceerbaar probleem. Na de vakantie maar even naar de garage voor een check want de buurman naast ons op de camping heeft er met dezelfde auto en een zwaardere caravan geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmashCruiser
Timmert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Je zou Campolife in Heinenoord kunnen proberen. Verder eigenlijk weinig concrete tips, sorry. Maar zoek even wat grote dealers op en dan vind je vast wat adresjes. Wel denk ik dat je in een vrij kleine vijver vist als ik eerlijk ben. De meeste dealers hebben meer gangbare modellen van 4-5,5 meter en 1200kg+ staan. Wat voor auto heb je als ik vragen mag?
Thanks.

Het gaat om een Seat Arona fr, tsi 1.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

SmashCruiser schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Thanks.

Het gaat om een Seat Arona fr, tsi 1.0...
Ok een andere tip dan: ik zou zoeken naar een caravan met zo laag mogelijke luchtweerstand. Dus iets smals/laags als een Kip Compact of een Eribatje. Een reguliere caravan (Caravelair o.a. heeft lichte modellen) van max 1000kg kun je misschien nog wel vinden, maar luchtweerstand speelt voor een auto als de jouwe ook een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:54
Timmert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:06:
[...]

Ok een andere tip dan: ik zou zoeken naar een caravan met zo laag mogelijke luchtweerstand. Dus iets smals/laags als een Kip Compact of een Eribatje. Een reguliere caravan (Caravelair o.a. heeft lichte modellen) van max 1000kg kun je misschien nog wel vinden, maar luchtweerstand speelt voor een auto als de jouwe ook een grote rol.
Of een Eriba met een hefdak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 23:02
@Timmert dat van die temperatuur is wel een bekend dingetje. Ivm de moderne zuinige motoren enzo, is de koeling vaak ook licht uitgevoerd. Bij collega's in het verleden met die spaardiesels, was dat ook een dingetje: die konden vaak geen trekhaak krijgen. Of moesten uitwijken naar een andere uitvoering, waarbij dat geen issue was.

Ik betwijfel of ze er wat aan kunnen doen (anders dan een grotere radiator inbouwen oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
Timmert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:06:
[...]

Is dat werkelijk een groot probleem in combinatie met bepaalde type auto's? Waar kan ik verwachten bij een rit tegen problemen aan te lopen? Om eerlijk te zijn heb ik mij voor het gewicht beperkt tot de standaard berekeningen via www.caravantrekker.nl. op basis van die gegevens had ik verwacht wel weg te komen met wat heuvels richting het zuiden. :/

Voor mijn eigen beeldvorming had ik het volgende als indicatie aangehouden; https://www.marktplaats.n...0b-4c9a-a87c-81b7203dccad. Dan heb ik nog een klein beetje marge met het gewicht. Al zou ik niet precies weten hoeveel gewicht je ongeveer al meeneemt aan standaard belasting, maar dat wijkt flink af van een aerodynamische Kip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:26:
@Timmert dat van die temperatuur is wel een bekend dingetje. Ivm de moderne zuinige motoren enzo, is de koeling vaak ook licht uitgevoerd. Bij collega's in het verleden met die spaardiesels, was dat ook een dingetje: die konden vaak geen trekhaak krijgen. Of moesten uitwijken naar een andere uitvoering, waarbij dat geen issue was.

Ik betwijfel of ze er wat aan kunnen doen (anders dan een grotere radiator inbouwen oid).
Correct. Bij BMW kreeg ik bij de trekhaak ook aanpassingen aan de radiateur.

@Timmert Was deze auto wel voorzien van een af-fabriek trekhaak of is het later gemonteerd door iemand die het voor de fietsendrager gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Raymond schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:26:

Hiervoor hadden we een andere S-Max, met een 1.5 EcoBoost motor. Die kon ik echt mishandelen maar bleef altijd strak op 90 graden staan. Ik had dat bij deze 2.0 met 240pk eerlijk gezegd ook verwacht.
Blijkbaar kan het dus ook, aangezien mijn camping buurman deze problemen niet heeft.
Mogelijk kan een extra oliekoeler helpen. Trekhaak is achteraf ingebouwd toen wij de auto kochten een maandje geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

SmashCruiser schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Is dat werkelijk een groot probleem in combinatie met bepaalde type auto's? Waar kan ik verwachten bij een rit tegen problemen aan te lopen? Om eerlijk te zijn heb ik mij voor het gewicht beperkt tot de standaard berekeningen via www.caravantrekker.nl. op basis van die gegevens had ik verwacht wel weg te komen met wat heuvels richting het zuiden. :/

Voor mijn eigen beeldvorming had ik het volgende als indicatie aangehouden; https://www.marktplaats.n...0b-4c9a-a87c-81b7203dccad. Dan heb ik nog een klein beetje marge met het gewicht. Al zou ik niet precies weten hoeveel gewicht je ongeveer al meeneemt aan standaard belasting, maar dat wijkt flink af van een aerodynamische Kip.
Je mag maar 1000 kilo trekken toch? Dan is deze al 300 te zwaar.
Bij een lichte motor zoals jouw auto heeft moet je zeker rekening houden met luchtweerstand. Dat gaat op de lange afstand echt veel verbruik en toeren schelen. Voor heuvels maakt dat niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Die caravan weegt leeg al 990kg (zonder accessoires). Het trekgewicht van je Arona is 1100kg en hij heeft ook maximaal 55kg kogeldruk.

Als je er wat bagage in gooit, zit je met de caravan zo op of over 1100kg. Voor een beetje goede gewichtsverhouding moet de trekker dan ook zo'n 1450-1500kg wegen.

Het zou net kunnen, maar het is wel een beetje het maximale denk ik. Vooral de laadcapaciteit van de caravan houdt niet over. Daarnaast heeft je turboblok wel heel weinig ademruimte, dus koeling is een dingetje en verbruik ook.

Ik zou voor een vouwwagen gaan met die auto 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Timmert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Blijkbaar kan het dus ook, aangezien mijn camping buurman deze problemen niet heeft.
Mogelijk kan een extra oliekoeler helpen. Trekhaak is achteraf ingebouwd toen wij de auto kochten een maandje geleden.
Je kan het beste bij de dealer informeren wat nodig is, jammer dat de trekhaak monteur je niet goed heeft geadviseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wolly schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Je kan het beste bij de dealer informeren wat nodig is, jammer dat de trekhaak monteur je niet goed heeft geadviseerd.
De trekhaak monteur is de dealer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 21:07
[...]

Met zo'n 1-liter motor (dat zijn 3 cylinders toch?) ga je wel problemen krijgen met een caravan van 1000kg. Luchtweerstand wordt dan echt een dingetje, als je de wind tegen hebt dan zul je geen snelheid kunnen houden en moet je ook op een vlakke weg al een versnelling terug. Hellingen wordt al helemaal een uitdaging ben ik bang.

Ik heb met een 1.8 benzine motor zonder turbo wel eens een kleine lege aanhanger met huif tegen de wind in moeten trekken: 80 in de 5 ging niet op een vlakke weg.

Er zijn trouwens 2 uitvoeringen van zo'n Arona met 1.0 TSI, 1 met 97pk en 1 met 115pk

De 97pk mag 1000kg geremd trekken. Aanhanger en auto SAMEN mogen nooit meer dan 2615kg wegen.
De 115pk mag 1100kg geremd trekken. Aanhanger en auto SAMEN mogen nooit meer dan 2725kg wegen.

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 29-07-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Timmert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:12:
[...]

De trekhaak monteur is de dealer :+
Tot zover het vertrouwen in de dealer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Vouwwagens en tenttrailers hebben de toekomst 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:45

Bommes

Capo del formaggio

FastFred schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:13:
[...]

Met zo'n 1-liter motor (dat zijn 3 cylinders toch?) ga je wel problemen krijgen met een caravan van 1000kg. Luchtweerstand wordt dan echt een dingetje, als je de wind tegen hebt dan zul je geen snelheid kunnen houden en moet je ook op een vlakke weg al een versnelling terug. Hellingen wordt al helemaal een uitdaging ben ik bang.

Ik heb met een 1.8 benzine motor zonder turbo wel eens een kleine lege aanhanger met huif tegen de wind in moeten trekken: 80 in de 5 ging niet op een vlakke weg.

Er zijn trouwens 2 uitvoeringen van zo'n Arona met 1.0 TSI, 1 met 97pk en 1 met 115pk

De 97pk mag 1000kg geremd trekken. Aanhanger en auto SAMEN mogen nooit meer dan 2615kg wegen.
De 115pk mag 1100kg geremd trekken. Aanhanger en auto SAMEN mogen nooit meer dan 2725kg wegen.
Onze Captur 0,9 TCE 3 cilinder met 90pk heeft geen enkele moeite met onze ongeveer 1100kg wegende caravan.
Makkelijk 100 op de cruise control in zijn 5, even terug naar de 4 om een vrachtwagen in te halen of zo en ik rijd zo 110/115km/u.

@Timmert op de terugweg gewoon in manueel zetten die bak als je hellingen tegen komt.
Paar verzetjes terug, laat hem maar toeren draaien is ook beter voor de koeling.
Sowieso niet achter een vrachtwagen gaan hangen bij klimmen, minder koele wind door de radiator dan.
Eventueel bij nood even de airco uit zetten tijdens het klimmen, scheelt veel voor het koel vermogen van de auto.
Bij terugkomst in NL zit je het koelsysteem eens kunnen laten door spoelen/reinigen.
De extra koeler vanaf fabriek bij trekhaak is vaak op de automaat, een olie koeler.
Misschien is er ook wel een thermokoppel te krijgen voor jullie auto die de ventilatoren wat eerder inschakelt.

Wij hebben onze Captur ingeruild op een BMW 218 Gran tourer automaat.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/07/1659090720-600-x-450px-IMG-20220727-WA0005.jpg
De nieuwe trekker dus.

Ben benieuwd hoe die met de caravan rijd, 140pk zal wel goed komen gok ik zo. Schakel gedrag is nog even afwachten, op caravantrekker lees ik er goede verhalen over.
Nog 1 weekend naar Lisse met de Captur + caravan, dan de BMW ophalen, dan met die + caravan naar Zuid Limburg en dan 2 weken naar de Ardèche met BMW + caravan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djiedjee
n=1; hier ervaring met een 1.4tsi 125pk/200nm van skoda/vw, en een 1.5tsi 150pk/250nm in combinatie met een vouwwagen maar ook met een caravan.

Ik ben wel eens bergop gegaan in het buitenland waar het met de vouwwagen keihard trappen was in een lage versnelling.
In het vlakke NL gaat een caravan meestal prima.

Het hangt er dus nogal vanaf waar de reis naar toe gaat.
[...]

Is dat werkelijk een groot probleem in combinatie met bepaalde type auto's?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
We komen heerlijk tot rust in Ruurlo. Fijne camping, veel groen en de kinderen kunnen lekker zelfstandig de camping verkennen, waardoor we zelfs lekker voor de tent kunnen zitten en een boekje kunnen lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DESs-nH0CWCT-C_KJ5mgcp4rT5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkDkTp9fz5KGV8fn5HkWCcxN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
Timmert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:50:
[...]

Je mag maar 1000 kilo trekken toch? Dan is deze al 300 te zwaar.
Bij een lichte motor zoals jouw auto heeft moet je zeker rekening houden met luchtweerstand. Dat gaat op de lange afstand echt veel verbruik en toeren schelen. Voor heuvels maakt dat niet uit.
Met de auto mag kan ik 1100kg trekken, 1300kg is het maximale gewicht. Wij zouden dan 100kg bagage kwijt kunnen in de caravan. Dat is inderdaad wat aan de krappe kant.

Ik ging er eigenlijk stiekem wel van uit dat bij het maximale gewicht van 1100kg een aardige veiligheidsmarge was ingebouwd. En bij het aanhouden van het maximum ik wel redelijk comfortabel op vakantie zou kunnen.
Bommes schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Onze Captur 0,9 TCE 3 cilinder met 90pk heeft geen enkele moeite met onze ongeveer 1100kg wegende caravan.
Makkelijk 100 op de cruise control in zijn 5, even terug naar de 4 om een vrachtwagen in te halen of zo en ik rijd zo 110/115km/u.

@Timmert op de terugweg gewoon in manueel zetten die bak als je hellingen tegen komt.
Paar verzetjes terug, laat hem maar toeren draaien is ook beter voor de koeling.
Sowieso niet achter een vrachtwagen gaan hangen bij klimmen, minder koele wind door de radiator dan.
Eventueel bij nood even de airco uit zetten tijdens het klimmen, scheelt veel voor het koel vermogen van de auto.
Bij terugkomst in NL zit je het koelsysteem eens kunnen laten door spoelen/reinigen.
De extra koeler vanaf fabriek bij trekhaak is vaak op de automaat, een olie koeler.
Misschien is er ook wel een thermokoppel te krijgen voor jullie auto die de ventilatoren wat eerder inschakelt.
Bedankt voor je reactie, top dat het dus wel mogelijk is. Het klinkt wel een beetje tricky, hehe. :+ .

Een kleinere caravan is om praktische redenen geen optie. De kinderen (bijna 1 en 3 jaar) wil ik de komende jaren nog niet in een slaapcabine of tentje laten slapen.

Goed... Conclusie? Andere auto, een rit met wat haken en ogen of heel het idee op de schop...
JanHenk schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Als je er wat bagage in gooit, zit je met de caravan zo op of over 1100kg. Voor een beetje goede gewichtsverhouding moet de trekker dan ook zo'n 1450-1500kg wegen.
Daar zorgt de vrouw wel voor :+

[ Voor 11% gewijzigd door SmashCruiser op 29-07-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
SmashCruiser schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Met de auto mag kan ik 1100kg trekken, 1300kg is het maximale gewicht. Wij zouden dan 100kg bagage kwijt kunnen in de caravan. Dat is inderdaad wat aan de krappe kant.

[...]

Bedankt voor je reactie, top dat het dus wel mogelijk is. Het klinkt wel een beetje tricky, hehe. :+ .

Een kleinere caravan is om praktische redenen geen optie. De kinderen (bijna 1 en 3 jaar) wil ik de komende jaren nog niet in een slaapcabine of tentje laten slapen.

Goed... Conclusie? Andere auto, een rit met wat haken en ogen of heel het idee op de schop...
Kijk ook even wat het maximale treingewicht is. Het kan zijn dat je die 1100 kg in de praktijk niet haalt, omdat de totale massa overschreden wordt. Je kunt niet zondermeer de auto maximaal beladen en ook nog 1100 kg trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 21:07
Joris748 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Kijk ook even wat het maximale treingewicht is. Het kan zijn dat je die 1100 kg in de praktijk niet haalt, omdat de totale massa overschreden wordt. Je kunt niet zondermeer de auto maximaal beladen en ook nog 1100 kg trekken.
In het geval van die Arona mag dat dus wel. Uitgaande van die 115pk variant

Max massa voertuig: 1625kg (rijklaar is 1187kg, dus je mag nog ruim 400kg in die auto pakken)
Max massa geremde aanhanger: 1100kg
Max massa samenstel: 2725kg

Bij mijn auto is dat altijd rekenen
Max massa voertuig: 1735kg
Max massa geremde aanhanger: 1611kg
Max massa samenstel: 3035

[ Voor 62% gewijzigd door FastFred op 29-07-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 18-06 06:48

Ik heb niet alle posts 100% gelezen dus misschien is wat ik zeg nu al lang gezegd. Maar in jou geval zou ik mij online eerst wat oriënteren. Sowieso ken ik geen grote dealers in de omgeving Zoetermeer, in Brabant ken ik er wel een paar maar een caravan in die gewichtsklasse kan ik op 1 hand tellen denk ik. Dus heel veel inspiratie kan je daar niet uit halen. Denk dat je sowieso al vast zit aan bepaalde merken, Hobby heeft volgens mij b.v. al helemaal niks in die klasse max 1000 kg, beladen. Het is ook wel een erg licht caravannetje naar mijn mening. en max 750 kg zit je volgens mij gewoon in vouwwagen gebied, niet caravans..
JanHenk schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Die caravan weegt leeg al 990kg (zonder accessoires). Het trekgewicht van je Arona is 1100kg en hij heeft ook maximaal 55kg kogeldruk.

Het zou net kunnen, maar het is wel een beetje het maximale denk ik. Vooral de laadcapaciteit van de caravan houdt niet over. Daarnaast heeft je turboblok wel heel weinig ademruimte, dus koeling is een dingetje en verbruik ook.

Ik zou voor een vouwwagen gaan met die auto 8)
Dit had ik nog onder copy paste staan haha en vermoed dat het om dezelfde vraag gaat. En dat is denk ik wel een beetje de juiste conclusie.. 55kg max kogeldruk vind ik ook wel HEEL erg weinig. Ik zou persoonlijk daar nooit een caravan aan willen hangen. Je hebt een hoop luchtweerstand van alle kanten (ook zij wind) en je wil dat ie lekker op je kogel drukt. Ik reed met +/- 80 kg en de Rav4 mag nu max 75, dat vind ik ook minimaal. Ik heb nog even gekeken naar een iets oudere Lexus NX maar die mocht ook maar 65 of 60 kg hebben wat ik persoonlijk echt weinig vind.

Overigens is het advies van ANWB dat je caravan max 70% weegt van je trekker. En ergens stond ie al in dit topic maar check je (voorngenomen) combi eens op caravantrekker.nl om te kijken wat ie daar voor score heeft.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Bommes Fraaie kar hoor!

De B38 (3-cilinder benzine turbo) die in die auto ligt is een heerlijk blok. Ik heb de B48 gehad in mijn vorige auto (nog gechipt ook) en dat was echt een bizar goed blok. De B38 is dezelfde, met een turbokanaal en cilinder minder. Loopt alsnog top.

Die gaat geen enkele moeite hebben met je Lander.

Wat voor automaat zit er in? Het is een voorwielaandrijver, dus ik gok een Aisin 6-traps? Die automaat ken ik niet.
[...]
Is persoonlijk... :)

Ik denk dat het krap aan kan, maar dan moet je niet de Alpen willen doorkruisen. Wil je per se de auto houden én per se een caravan, kun je het proberen.

Zelf zou ik, als ik per se een caravan zou willen, een andere trekker kopen. Dan heb je ook ineens veel meer mogelijkheden qua caravan.

Wil je per se je auto houden, maar sta je ook open voor wat anders, kun je best eens een vouwwagen proberen.
[...]
Daar zorgt de vrouw wel voor :+
:D

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 29-07-2022 13:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Timmert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Hoewel de vakantie heerlijk is, valt de nieuwe auto helaas nog niet helemaal mee.

Laten we met het goede beginnen: ACC icm de caravan is hemels. De geventileerde massagestoelen ook.

Wat is er dan minder? Nou, de automaat snapt er geen reet van. Als ik de cruise control op 105 zet, automaat in D of S en er komt een heuvel aan, dan zakt de snelheid eerst terug tot +/- 95. Automaat denkt dan shit, dit gaat niet goed en schakelt 2 versnellingen terug om plankgas weer te herstellen naar de ingestelde snelheid. Ook schakelt ie geregeld op naar 6, waarmee de motor gewoon te weinig toeren maakt wat hoorbaar is door een zware brom. Zeer onwenselijk en onrustig, dus op de snelweg zet ik hem nu maar handmatig in 5. Dat gaat prima.

Nog wat vervelender is dat de motor warm loopt als ie langdurig zwaar belast wordt. Bijvoorbeeld op een lange snelweg helling (zo eentje waar je een aparte baan hebt voor langzame vrachtwagens). Na een minuut op 4000 toeren naar boven klimmen gaat de watertemperatuur naar 100/110 graden en een enkele keer zelfs helemaal in het rood met als resultaat dat we met 20km/u achter een kruipende vrachtwagen eindigden met een melding "motortemperatuur te hoog, vermogen beperkt" op het display.
Echter, zo snel als ie warm wordt koelt ie ook weer af als je gas terugneemt of stopt. Koelvloeistof is op peil, fan werkt ook gewoon.

Na wat overleg met de garage en ANWB besloten hier voorlopig niets mee te doen en rustig aan naar huis te rijden volgende week. ANWB wilde de depannage sturen, maar daar zag ik eerlijk gezegd niet zoveel heil in. Veel gedoe voor een (zonder caravan) niet reproduceerbaar probleem. Na de vakantie maar even naar de garage voor een check want de buurman naast ons op de camping heeft er met dezelfde auto en een zwaardere caravan geen last van.
Algemeen advies voor auto's met automaten i.c.m. een caravan/zware aanhanger is om in heuvelachtig gebied gewoon handmatig te schakelen. Liever een versnelling te laag dan te hoog. Van toeren maken gaat een blok op zich niet stuk. Van te weinig toeren onder een zware belasting wel.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 14:06
Dit is wel een leuk topic!

Moet zeggen, de antwoorden op de koelbox (dit weekend even die MCF40 regelen) zorgt al voor voorpret.

Wij zetten de tent pas eind augustus ergens op. Ik verwacht dat we de alpen weer in gaan. Heerlijk, buitenleven en lekker dat fijne tent gevoel. Ik kijk al tijden naar een opvolger van onze eerste tent, maar die trouwe ros blijft maar doorgaan.

Wel nog een reparatievraag: een van de elastieken in de stokken is kapot gegaan. Nu begrijp ik dat er wel van die bocamp setjes te koop zijn, maar dat elastiek is veel dunner dan wat we nu hebben (zijn dikke allu stokken). Iemand tips? Ik denk eraan om die set gewoon te proberen, en desnoods later ergens wat dikker elastiek te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Misschien eens kijken bij van Vliet in Woerden.
Zoiets als een KNAUS SPORT 400 QD
https://www.knaus.com/nl-...0-qd/standaarduitrusting/

Zijn er dealers met een breed aanbod die aan te bevelen zijn in de omgeving Zoetermeer (max. 1 uur rijden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 21:49
Zijn er dealers met een breed aanbod die aan te bevelen zijn in de omgeving Zoetermeer (max. 1 uur rijden)? Het aanbod is nu erg schaars als ik op de websites van de dealers af ga, maar ik verwacht en hoop vooral dat hier na het hoogseizoen wel wat beweging in komt....

Wellicht de jong recreatie in zilk, volgens mij minder dan uur rijden: https://www.dejongrecreatie.nl/showroom/

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Gonadan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:53:
[...]

Dan nog, hoe vaak schat je daar realistische winst uit te halen? :P
Jij begon te klagen over een te kort aan laadvermogen, ik geef je een mogelijke oplossing en dan is het niet goed? :+

Holtkampers bijvoorbeeld, kan je meestal op 1000kg zetten, is toch 250kg extra die je kan benutten.

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk84 op 29-07-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:45

Bommes

Capo del formaggio

@SmashCruiser ik weet niet hoe handig je bent? En of dat je ruimte hebt om af en toe eens wat klusjes aan je toekomstige caravan te doen?

Het merk dat ik heb is niet heel zwaar, Lander.
Die van ons bijvoorbeeld leeg 750kg, max 1100 dacht ik.
Grote zit hoek, om te bouwen tot een ruim 2 persoons bed en een zitje om te bouwen tot 1 persoons bed met daar boven een soort van uitklapbaar stapelbed.
Dus met 4 personen slapen onder de 1100kg.

Dit lijkt een beetje op wat wij hebben, zelfde opbouw, andere kleur stelling een andere indeling:
Lander Linea Tre 474S Graziella
€ 6.500,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Wel erg aan de prijs maar goed dat is zo goed als alles wat op een caravan, camper, vouwwagen of tent lijkt tegenwoordig.
@JanHenk het is inderdaad de 3 cilinder turbo met automaat. Ik dacht inderdaad de 6 bak.
De 220 met 7bak? Hebben we ook in proefgereden, echt super ding. 195pk toch? Wat een ding zeg.
Voor ons was die waar we in gereden hebben het net niet, import, net te oud, enz. Wel netjes geprijsd, jaar garantie, verkoper zou voor weinig nog een trekhaak er onder laten zetten, enz. Al met al ook een tof ding. Was een 220 active tourer, net iets kleiner dan de Gran tourer.

[ Voor 21% gewijzigd door Bommes op 29-07-2022 14:37 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:28:
Jij begon te klagen over een te kort aan laadvermogen, ik geef je een mogelijke oplossing en dan is het niet goed? :+

Holtkampers bijvoorbeeld, kan je meestal op 1000kg zetten, is toch 250kg extra die je kan benutten.
Dan heb je niet goed gelezen, ik waarschuwde dat een vouwwagen van zichzelf al verreweg het meeste opslokt dus dat een mover erbij dan weinig over laat.
Natuurlijk kan je voor een dure gaan die qua chassis een herkeuring mogelijk maakt, maar dat verandert niets aan mijn stelling: ik zou daar niet aan beginnen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 138 ... 258 Laatste