Badderbeest schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:59:
Wij zijn inmiddels lekker gesetteld in Dordogne. Op de heenweg hadden wij een tussenstop gemaakt op 2/3e zodat we op de tweede dag niet meer zo ver hoefden. Bij deze een kort reisverslag en de bevindingen tot dusver;
De heenreis;
De heenreis verliep prima, de auto kan ondanks het 1.4-tje de aanhanger goed baas en de aanhanger volgt braaf. Als kruissnelheid heb ik 115 km/h aangehouden in Frankrijk. De auto zuipt dan als een dokwerker (1 op 8 ofzo) maar het schiet lekker op.
De eerste overnachting hadden we geboekt op een doorreisvamping. We kwamen aan in de regen, dus de twee tentjes opzetten was geen pretje. Na het opzetten zijn we het dorpje ingedoken en hebben we bij een snackbar onmeunig smerige friet en burgers half opgegeten. Daarna lekker geslapen, en s'ochtends weer vroeg de veren uitgegaan. Op 0900 reden we de camping weer af.
Het opzetten;
Om 1400 uur reden we het terrein bij de hoofdcamping op en inmiddels was de lucht opgeklaard en was er een strakblauwe hemel met een temperatuur van 34 graden. Lekker weertje om op het heetst van de dag de boel op te zetten en in te richten.
Na het inchecken en enige bestudering van de plek en de nodige discussie over hoe de plek het beste in te richten konden we rond 1500 uur beginnen met het oprichten van de tent. De Bardani Royal Prestige 460 RSC kwam nieuw en ongebruikt uit zijn verpakking. We hadden onszelf niet de luxe gegund alvast een keer te oefenen in de tuin. Adventure!
An sich ging het voor een eerste keer niet slecht denk ik, maar met drie kinderen waarvan de jongste pas 18 maanden jong is valt het niet mee om een beetje tempo te maken. Dankzij het hete weer waren ook de nodige drinkpauzes noodzakelijk.
Rond 1730 uur stond de tent en kon ik het bed erin bouwen. Die was 1745 klaar. Buiten de tent lag nu een enorme bult spullen. Kinderen en eega begonnen inmiddels te mopperen want de honger, moe, en de kinderen wilden zwemmen. Die heb ik rond 1800 dus verzocht alsjeblieft te gaan eten zonder mij in het restaurant op de camping. Daarna had ik even mijn handen vrij en kon ik even tempo maken. De kar op z'n plek gezet, de tafel en stoelen op de plek gezet, elektra aangesloten, de keuken op z'n plek gezet, koelkast idem, en stroom, water, afvoer en gas aangesloten. Rond 1930 kwam m'n vriendin met de kinderen terug met een frietje voor mij. Dat lekker opgegeten en daar knapte ik van op.
Aansluitend hebben we de slaapplaatsen ingericht en hadden we besloten het bijzettentje voor de oudste niet meer op te zetten, die sliep deze nacht maar gezellig bij zijn zus in de grote tent.
Douchen! En mijmerend over wat wij onszelf nu toch weer hadden aangedaan vielen we als een blok in slaap rond 2200 uur.
De volgende dag werden we uitgerust wakker (heerlijk geslapen op ons échte bed) na het ontbijt hebben we nog een paar uur gespendeerd aan het inrichten, uitpakken en organiseren van de plek. Daarna ben ik boodschappen gaan doen en zijn vrouw en kinderen het zwembad ingedoken.
De afgelopen dagen zijn we nog tegen allerhande dingetjes aangelopen. Immers álles was nieuw en nieuw voor ons. De wateraansluiting van de keuken lekte een beetje, het bed moest nog waterpas gezet worden, allerlei kabeltjes moesten nog aangesloten, de aanhanger (inmiddels luxe veldkeuken) moest waterpas gezet worden (lang leve de schaarkrik en de vooraf gekochte oprijdblokken) alles inmiddels in etappes en afgewisseld met ontspanning.
De ervaringen
Het was een achtbaan, aan het einde van dag 2 waren we in vertwijfeling of het het allemaal wel.waard was. Maar inmiddels hebben we sinds dag 3 onze draai lekker gevonden en genieten we van alle grote en kleine geneugten en luxen die onze tent onze uitrusting ons biedt;
Het bed is heerlijk, hoewel er geen hoofdeinde is slaapt het verder net zo lekker als thuis.
De tent is eigenlijk te groot, maar das ook wel weer een luxe, de voortent gebruiken we als opslag en voorportaal om schoon de tent in te komen. Zitten onder een luifel hoeven we niet, want we hebben de beschikking over een heerlijke boom die ons voorziet van schaduw over de hele dag gemeten.
Hey is een genot om een keuken te hebben waarin alles vlak en schoon staat. Voor caravanners en camperaars niets nieuws, maar binnen het genre van tent- en vouwwagenkampeerders wel verfrissend.
Al met al is onze mindset omgeslagen van teneur op dag 1 en 2 naar volle tevredenheid vanaf dag 3. We staan op deze camping 20 nachten, dus dat laat ons dag 2 wel weer vergeten.
Volgend jaar denken we er wel aan het anders aan te pakken. Dan willen we langer doorrijden op dag 1 en dan overnachten in geschikte Gîte of Chambre d'Hôte veel dichter bij de eindbestemming. De camping reserveren we dan een dagje eerder zodat we rond een uur of 0900 of 1000 vóór de hitte uit kunnen gaan opbouwen.
Tot slot nog een paar sfeerbeelden van ons stekkie en dan ga ik de BBQ weer eens opsnorren
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding].