[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 275 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-09 07:37
Badderbeest schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:00:
@pirke als je veel in de koude perioden op pad bent is een dieselgestookte verwarming wellicht interessant.
Of we zorgen dat we dan wel aan de 230 hangen, dan kunnen we tot 3 kW elektrisch verwarmen. Dat is genoeg om hem op temperatuur te houden als hij eenmaal op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Togi schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:30:
[...]

Geen tip voor Elba (alleen Toscane)

Jaren geleden (ik denk ergens in tussen 2007-20010) hebben wij hier een week gestaan
https://www.campinglachiocciola.com/nl/home-4/

Niet een hele grote camping, zwembad was van de gemeente maar we hadden opzich geen last van jongeren uit de buurt of zo (al zaten wij er net voor het hoogseizoen). Sanitair was netjes en schoon. Verder idd geen luxe
Grote voordeel vond ik dat je in het midden van de driehoek Siena, Florence (met trein vanuit Bucine prima te doen), Arezzo zat.
Wij hebben ook een aantal jaren hier gekampeerd. In het verleden was Hannie (Nederlandse dame) de vaste receptioniste en die had altijd goede tips voor de omgeving. Omdat de eigenaar (nogal norse man die meer bezig is met het schilderen van model figuurtjes) vond dat ze klanten doorverwees naar andere restaurants dan zijn eigen restaurant is haar contract niet verlengd.

Het zwembad (met 3 baden) is van de camping, de omwonenden maken hier (tegen betaling uiteraard) ook gebruik van.

Camping is inderdaad ideaal gelegen om de bekende kunst steden te bezoeken. Camping Valle Gaia in Casale Marittimo (nabij Cecina) is onze Toscane favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:23
-tom-562 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:51:
Wat een geneuzel, laat iedereen lekker doen waar die zichzelf goed bij voelt :') Grondzeil, geen grondzeil, worteldoek, dure worteldoek.. Boeiend :')
Op de camping waar ik actief ben dien je het kampeermiddel om de 8 nachten te verplaatsen om de grasmat in redelijke conditie te houden. Langer gaan de wortels van het gras dood. Ja dan ziet het er nog geel uit maar de wortels zijn dan eigenlijk al weggerot. Het is maar dat jullie het even weten. We hebben voorheen getest met 10 dagen maar dat was echt te lang. We kregen sneller kale plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor de mensen die graag kleine campings bezoeken. Ik vond vandaag deze site: AirBnB voor campeerders:

https://campspace.com/nl

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:32:
Experiment niet helemaal gelukt. :+

[Afbeelding][Afbeelding]

Het gaat beter dan zonder mat maar moet toch het gas af en toe even uit een blijven keren. Het wordt aardig heet onder die deksel.
Gooi een laag gries op de bodem. Dat beschermt de onderzijde van het brood tegen te snel aanbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Nee, een pizzasteen is bedoeld om heet te worden, ik wil een hitteschild.

[...]
Ander benadering. Pan wat verder van hitte bron af en bovenwarmte op de deksel. Moet je wel een DO gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
g00gle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:06:
Weet iemand toevallig of je die campingaz c206 (190gram) klik gasfles gewoon in Frankrijk te krijgen zijn? Dan neem ik geen extra flesjes mee vanaf huis.

Ik dacht dat ze bij de meeste supermarkten gewoon te krijgen waren. Maar dacht check het even of iemand hier mijn gedachten kan bevestigen.

Deze dus:
[Afbeelding]
het is een standaardmaat dus ook in andere merken verkrijgbaar. vaak in doe het zelfzaakjes. Voor gasbranders enzo... Oftewel het bekende prikblikje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09 17:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik heb een Ford Nugget uit '88 met klapdak waar ik vanaf nu ook mee wil gaan kamperen in plaats van (mis)bruiken als bus met aanhanger.

In 2019 ben ik er eenmalig 2 weken mee weggeweest, toen had ik de bus overigens nog te leen. Een van de dingen die mij bijstaat is het gebrek aan ruimte. Het feit dat ik 3 man en tenten aan boord had hielp niet, maar ik was vooral veel ruimte kwijt aan een campingkookplaat en een gasfles. Dit omdat de binnenkeuken wel heel erg klein is en je snel het tentdoek van het klapdak vervuilt. Pannekoeken buiten bakken is ook gewoon leuker.

Mijn idee is om te kijken of ik een kookplaatje kan vinden waar ik gewoon euro 95/98 in kan mieteren, zodat ik de reserve-jerrycan van de bus ook hiervoor kan gebruiken en geen separate gasfles hoef mee te zeulen. Bijvoorbeeld de Coleman Unleaded 2 Burner.

Is dit volgens jullie te doen als noob betreft koken en onderhouden?
Members only: plaatjes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 26% gewijzigd door silverball op 06-07-2022 16:29 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
silverball schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:17:

Mijn idee is om te kijken of ik een kookplaatje kan vinden waar ik gewoon euro 95/98 in kan mieteren, zodat ik de reserve-jerrycan van de bus ook hiervoor kan gebruiken en geen separate gasfles hoef mee te zeulen. Bijvoorbeeld de Coleman Unleaded 2 Burner.

***members only***
Tsja het is te doen als noob, maar als je problemen krijgt dan is het handig deze reserve onderdelen er sowieso bij te hebben. En je wordt snel minder een noob:

-zuurvrij vaseline om het leertje van de pomp in te kunnen vetten als deze doorschiet of piept
-reserve pompleertje
-reserve generator
-reserveset generator met kraandeel

Die reserveonderdelen zijn los te verkrijgen bij Qvist

Verder binnen aansteken alleen als je er al veel ervaring mee hebt. Loodvrije 95/98 kan je doen maar je generator zal sneller vervuilen dan bij Coleman fuel of Aspen 4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11

Cheezus

Luiaard

Wat? Onderhoud? Ik gebruik dat ding al meer dan 15 jaar en het enige onderhoud is een doekje eroverheen als ik wat gemorst heb met koken.. Lijkt me dus een beetje overdreven om een hele zwik reserve spullen standaard voor mee te nemen.
Ik gebruik wel altijd de originele Coleman Fuel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Cheezus schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:54:
Wat? Onderhoud? Ik gebruik dat ding al meer dan 15 jaar en het enige onderhoud is een doekje eroverheen als ik wat gemorst heb met koken.. Lijkt me dus een beetje overdreven om een hele zwik reserve spullen standaard voor mee te nemen.
Ik gebruik wel altijd de originele Coleman Fuel.
Ja het kan lang meegaan. Maar je wil als je onderweg bent niet voor onverwachte zaken komen te staan. Ik heb inmiddels al een keer een generator moeten vervangen (de coleman brander was een 2e hands aankoop). En laatst lekte het kraandeel, gelukkig kon ik dat oplossen door de moer met grafietpakking nog wat verder aan te draaien. Dus mijn reservekraandeel kon lekker in de verpakking blijven.

Verder heb ik bij aankoop het ijzerwerk van de baffles in een ultrasoon bad gegooid. dat ruimde ook wel lekker op. hij is nu verder zeer betrouwbaar. Af en toe als het heel koud of warm is weer wat vaseline op het pompleertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:10
Badderbeest schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:04:
[...]

Haha ja herkenbaar. Wij hebben 2x 10kg kunststof lichtgewichtflessen. Vulling kost geloof ik 65 euro. Maar als ik alles hier een beetje lees ga ik daar jaaren mee doen met alleen de kookplaat en de carri Chef 50. Ben benieuwd of het echt zo zuinig is en anders ruil ik ze misschien een keer om voor de kleinere 5 of 7,5 kg flessen.
Daarom zijn wij voor 6 KG flessen gegaan, ik zeul ze nogal vaak mee op en neer en die zijn een stukje handzamer dan die 10 KG flessen ;).
Bommes schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Tot dat je ook de winter gaat kamperen en je de gaskachel aan zet.
2 flessen in een weekje met 's nachts min 15 in het zwarte woud was ongeveer de max van ons verbruik.
Inderdaad in de periodes dat je enkel wat kookt op gas valt het reuze mee.
Ja wij gaan niet in de winter kamperen dus daar heb ik niet zoveel last van ;). We kamperen gemiddeld van april tot oktober. In het voor en na seizoen is het soms ook wel fris maar dan kan ons 600 watt elektrisch verwarmingkje dat nog wel aan. Komt maar zelden voor dat we de gaskachel gebruiken.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFjhpvVYGYL05FTLMH8H6BrSU-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sk5EFmRQpMQFIxEKWRXZy0gc.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag vouwwagen opgehaald :D
Wij gaan het ook eens proberen.

Wel erg (te) stoer zo'n offroad model achter de stationwagen, maar de keuze is op het moment niet zo heel reuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:12:
[Afbeelding]

Wel erg (te) stoer zo'n offroad model achter de stationwagen, maar de keuze is op het moment niet zo heel reuze.
Leuk!

Ik heb even gemist wat het nu is geworden. Een paar posts geleden zou je een 3Dog kopen. Is dit een 3Dog? Lijkt er wel sterk op, maar ben geen kenner van dit merk.

Wat zijn jullie plannen ermee?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Leuk!

Ik heb even gemist wat het nu is geworden. Een paar posts geleden zou je een 3Dog kopen. Is dit een 3Dog? Lijkt er wel sterk op, maar ben geen kenner van dit merk.

Wat zijn jullie plannen ermee?
Wij willen idd graag een 3dog, maar die komen niet al te vaak voorbij. En wij willen over 3wk weg :+ Dus voor de tussentijd hebben wij deze op de kop getikt. Het is een Storm Tenttrrailer in de offroad uitvoering.
Wel cool, met ingebouwde watertank, keuken, electra, fietsenrek en een 180x210cm matras.
Goed gebruikt, maar in prima staat om nog wat jaren mee te gaan. Leuke instap volgens ons in de vouwwagenwereld, om te ontdekken of het wat is voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

[Afbeelding]

Goede GGA O-) (y)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
[Afbeelding]

Ziet er tof uit! Zitten 'originele' BFG KO's onder zo te zien en nog niet de KO2's. Zijn wel oude bandjes :P

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
TgR_KILLER schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Ziet er tof uit! Zitten 'originele' BFG KO's onder zo te zien en nog niet de KO2's. Zijn wel oude bandjes :P
Yep, 10jr zag ik vanmiddag. Dus die Tempo 100 keuring moet nog ff wachten :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:26
silverball schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:17:
Ik heb een Ford Nugget uit '88 met klapdak waar ik vanaf nu ook mee wil gaan kamperen in plaats van (mis)bruiken als bus met aanhanger.

In 2019 ben ik er eenmalig 2 weken mee weggeweest, toen had ik de bus overigens nog te leen. Een van de dingen die mij bijstaat is het gebrek aan ruimte. Het feit dat ik 3 man en tenten aan boord had hielp niet, maar ik was vooral veel ruimte kwijt aan een campingkookplaat en een gasfles. Dit omdat de binnenkeuken wel heel erg klein is en je snel het tentdoek van het klapdak vervuilt. Pannekoeken buiten bakken is ook gewoon leuker.

***members only***
Kook al jaren op een coleman, reservedelen heb ik ook nooit bij. Gebruik 98 als ik hem langer dan een maand wegzet 5 minuten op Aspen stoken en daarmee wegzetten. Pompje ging een keer wat stroef maar niks wat een drupje olie niet kon verhelpen.

Probeer wel naar de 413/414 te zoeken als je 2ehands wilt, die is een stukje groter maar maakt het koken met fatsoenlijke maat pannen echt een stuk makkelijker.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:52
Bertus schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:14:
Voor de mensen die graag kleine campings bezoeken. Ik vond vandaag deze site: AirBnB voor campeerders:

https://campspace.com/nl
Dan moet je ook eens kijken bij welcomtomygarden. Wel enkel voor trage reizigers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Raymond dikke bak man :D Echt stoer. Ben benieuwd hoe die er uitgeklapt uitziet!

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Wij willen idd graag een 3dog, maar die komen niet al te vaak voorbij. En wij willen over 3wk weg :+ Dus voor de tussentijd hebben wij deze op de kop getikt. Het is een Storm Tenttrrailer in de offroad uitvoering.
Wel cool, met ingebouwde watertank, keuken, electra, fietsenrek en een 180x210cm matras.
Goed gebruikt, maar in prima staat om nog wat jaren mee te gaan. Leuke instap volgens ons in de vouwwagenwereld, om te ontdekken of het wat is voor ons.
Een 3Dog komt niet vaak voorbij, maar deze al helemaal niet :D

Heb er nog nooit van gehoord (en ik was toch ook al een jaar of 2,5 alle vouwwagenzaken aan het aflopen). Ik kan er ook haast niets over vinden. Heb je een plattegrondje of iets?

Bestaat het merk nog c.q. worden ze nog gemaakt?

Het is wel een uniek ding in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-K
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

JanHenk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Heb er nog nooit van gehoord (en ik was toch ook al een jaar of 2,5 alle vouwwagenzaken aan het aflopen). Ik kan er ook haast niets over vinden. Heb je een plattegrondje of iets?

Zoek eens op Campwerk en eventueel Campooz, allebei hetzelfde uiterlijk waarbij Campwerk het merk 3DOG volgens mij overgenomen heeft.

Before me there were many, after me there will be none

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suntoro
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09-2022
nooberke schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:04:
[...]

Ik sta momenteel met de 5.2 op de camping voordelen zijn wat mij betreft het gemakkelijke opzetten/afbreken (kan alleen) en het Fresh en Black.

De tent is inderdaad relatief koel, wees er wel bewust van dat met kouder weer warmte vasthouden ook een uitdaging is. Er zijn luchtgaten die niet dicht kunnen namelijk.

Wij zijn ook met zijn tweeën momenteel, hoor namelijk gekozen voor de 5.2 boven de 4.2 vanwege de stahoogte en de beperkte ruimte voorin bij de 4.2, door de schuine voorkant is daadwerkelijk bruikbare ruimte echt een stuk kleiner.

Wat mij betreft is het eenvoudig opzetten en afbreken ruimschoots zijn meerprijs waard, scheelt mij een hoop stress.
Thanks all! Nadat ik bij Outdoor XL ben geweest en hele andere tent aangeschaft daar. Een Vango Osiris 500. https://www.outdoorxl.nl/vango-osiris-500.html In vergelijking met de Easy camp tenten zag deze er toch veel beter uit.

Goede prijs en lekker ruim voor 2 personen. Was wel iets meer werk om op te zetten denk ik. Maar het lukte me goed in mijn eentje. Ik had al eens een Youtube filmpje bekeken waar iemand hem ook alleen op zette.

Tent was lekker comfortabel met zijn 2en op de Franse camping vorige week. 1 dag regen gehad en de tent hield zich perfect. En ook binnen hadden we meer dan genoeg ruimte. Voor 5 personen zou het toch wel wat krap zijn denk ik. Eerst hadden we de voorkant telkens op, maar na de regendag zijn we telkens via de normale zijdeur naar binnen gegaan. Met de regen werkt een luifel toch wel beter.

Fijn dat de slaapruimtes ook donkerder waren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zuma
Ik ben ontzettend blij! Gisteren een pakketje uit Denemarken binnen gekregen. Ik had daar op een eenvoudige digitale tweede handsmarkt een ongebruikte Bison Tinde 8 polyester tipi zien staan. Ik had enkel de voornaam en telefoonnummer, dus maar even een duur SMS-jes gestuurd met mijn email adres erin. En warempel we hadden contact (in het Deens, lang leve google translate)! Dus ik heb de totaal nieuw in verpakking, lang in de opslag gelegen tipi op de kop kunnen tikken. Nogmaals, ik ben echt super blij waarom?

Even kort uitleggen:
Ik ben begonnen met een polykatoenen Bison Tundra 8 tipi. 's winters toch nog niet helemaal optimaal comfortabel, dus ik had er zelf een soort van binnentent in gemaakt (eigenlijk een halfhoge liner). Wat later ontdekte ik dat er ook een polyester versie was, de Bison Tinde 8. Polyester is in de winter nog warmer. En de zelfgemaakt liner kon ik ook gewoon in de Bison Tinde ophangen. Zo waren dus de middenstok, de haringen, grondzeilen en liner gewoon omzetbaar en uitwisselbaar tussen beide modellen.

Mijn eerste Bison Tinde 8 had ik 2e hands op MP gekocht omdat het polyester model toen al niet meer door Bison gemaakt werd. En dat exemplaar is al aardig aan het verslijten. Ik ben nu dus superblij dat ik een totaal ongebruikt exemplaar heb kunnen vinden. Echt vette mazzel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:01:
Ik ben ontzettend blij! Gisteren een pakketje uit Denemarken binnen gekregen. Ik had daar op een eenvoudige digitale tweede handsmarkt een ongebruikte Bison Tinde 8 polyester tipi zien staan. Ik had enkel de voornaam en telefoonnummer, dus maar even een duur SMS-jes gestuurd met mijn email adres erin. En warempel we hadden contact (in het Deens, lang leve google translate)! Dus ik heb de totaal nieuw in verpakking, lang in de opslag gelegen tipi op de kop kunnen tikken. Nogmaals, ik ben echt super blij waarom?

Even kort uitleggen:
Ik ben begonnen met een polykatoenen Bison Tundra 8 tipi. 's winters toch nog niet helemaal optimaal comfortabel, dus ik had er zelf een soort van binnentent in gemaakt (eigenlijk een halfhoge liner). Wat later ontdekte ik dat er ook een polyester versie was, de Bison Tinde 8. Polyester is in de winter nog warmer. En de zelfgemaakt liner kon ik ook gewoon in de Bison Tinde ophangen. Zo waren dus de middenstok, de haringen, grondzeilen en liner gewoon omzetbaar en uitwisselbaar tussen beide modellen.

Mijn eerste Bison Tinde 8 had ik 2e hands op MP gekocht omdat het polyester model toen al niet meer door Bison gemaakt werd. En dat exemplaar is al aardig aan het verslijten. Ik ben nu dus superblij dat ik een totaal ongebruikt exemplaar heb kunnen vinden. Echt vette mazzel.
Dit vraagt natuurlijk om foto's :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
aReaRe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Wel eens gekeken wat een trekhaak voor je auto kost ( zie ook www.trekhaken.nl) , een trekhaak tot 750 kg is ongeveer het bedrag wat je nu kwijt bent aan auto op boot en de huur van 2 fietsen).

Idee hoor :?
Ligt aan je auto. Bij mijn Renault was aftermarket trekhaak ca 1000€ incl montage en computer aanpassen. Volkswagen/Audi Gruppe niet veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:06:
Iets totaal anders, ik kreeg nieuwe algemene voorwaarden van de stalling doorgestuurd. Daar staat feitelijk in dat als ze je kar slopen je hooguit je eigen risico van je eigen verzekering kunt claimen, als je mazzel hebt. Nu weet ik dat stallingen nogal op je eigen verzekering leunen maar ik was in de veronderstelling dat wanneer zij met een caravan tegen een andere aan jakkeren ze daar wel gewoon aansprakelijk voor te stellen zijn.
Ik heb de oude voorwaarden alleen niet opgeslagen dus kan nu niet controleren of dat stuk veranderd is of dat ik gewoon nooit goed genoeg gelezen heb. :P
In stallingsvoorwaarden staan vaak allerlei uitsluitingen die ze juridisch niet hard kunnen maken. Staat leuk voor de leek maar als bewaarnemer (eigenaar stalling) ben je verplicht goed voor het in bewaar genomen te zorgen.

Zie ook:
Bewaarneming is de overeenkomst waarbij de ene partij, de bewaarnemer, zich tegenover de ander partij, de bewaargever, verbindt, een zaak die de bewaargever hem toevertrouwt of zal toevertrouwen, te bewaren en terug te geven (artikel 7:600 BW).

De bewaarnemer moet bij de bewaring de zorg van een goed bewaarder in acht nemen (artikel 7:602 BW). Tevens is de bewaarnemer gehouden om de bewaarde zaak terug te geven in de staat waarin hij haar heeft ontvangen (artikel 7:605 lid 4 BW). Indien de bewaarnemer toerekenbaar tekort schiet in zijn taak, is er sprake van een wanprestatie en is de waarnemer aansprakelijkheid voor de schade van de bewaargever (artikel 6:74 BW).

Dit haal ik van de volgende link;
https://teamadvocaten.nl/...e-bewaargever-zorgplicht/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-09 21:54
Dit jaar ga ik alleen op vakantie (vrouwlief is net van baan verandert en kan dus niet mee) en wist eigenlijk nog niet zo goed wat ik wil gaan doen qua vakantie maar één ding is zeker... Ik moet van huis weg :P. Drukte van steden en reizen met het vliegtuig heb ik weinig trek in. Strand vakanties maak je mij ook niet echt gelukkig mee en een mega groot budget heb ik ook niet echt.

Enkele dagen geleden zag ik in dit draadje dat iemand met z'n Vespa motorscooter+tent op vakantie was gegaan en dat leek mij ook wel een leuk idee om dat te doen met mijn Vespa snorbrommertje maar dan in Nederland beetje rond touren. En zo mijn zinnen gezet om te gaan kamperen en de meeste spullen had ik nog liggen (tent, slaapzak, slaapmatje etc..). Met in gedachte het verhaal dat ik ongeveer 20 jaar geleden had gelezen van jonge gasten die met hun scooters naar Spanje waren gereden (bereid je voor voor nostalgie :D): http://web.archive.org/we...//www.scootervakantie.tk/.

Dat idee is nu inmiddels ook alweer verandert.. Kennissen van mijn vriendin uit Zwitserland komen binnenkort naar Nederland en ze boden mij aan dat als ze terug naar huis reden dat ik met hun mee kon rijden en paar dagen in Zürich kon verblijven. En als ik dan toch al in Zwitserland ben.. Der berg ruft! :D Dus dacht waarom gewoon niet lekker in de bergen wandelen en daar een beetje wildkamperen? Lekker van de rust genieten en toch bezig zijn in een prachtige omgeving. Hoef ik alleen nog maar de trein naar huis te nemen.

Nu heb ik behalve wandelen in de Eiffel zoiets nog nooit gedaan en ben mij nu langzaam aan het voorbereiden. Goede backpack, wandelschoenen, kooktoestelletje, slaapzak en luchtmatje heb ik al. De inmiddels 20+ jaar oude koepeltent die ik ook inmiddels al jaren niet meer gebruikt had heb ik opgehaald bij mijn ouwelui. Maar met een gewicht van rond de 4 a 5KG gaat dat hem niet worden :+ .
Langs geweest bij de Decathlon wat tentjes bekeken. De verpakte tenten gevoeld qua gewicht en wow dat scheelt enorm zeg. Even laten bezinken en gisterenavond de MT900 Ultralight Tunneltent besteld die maar 1,75KG weegt _/-\o_ en ik had blijkbaar gelukt want ze zijn nu niet meer op voorraad.

https://www.decathlon.nl/...6318&orderId=nl1861762995

Wou het liefst niks kopen voor de trip, maar om 230 euro te besparen en een week lang je hike te laten verknallen door een 5KG zware tent mee te sjouwen zag ik ook niet zitten.

Kan in ieder geval nu niet meer wachten :).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
wauskoek schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:36:
Dit jaar ga ik alleen op vakantie (vrouwlief is net van baan verandert en kan dus niet mee) en wist eigenlijk nog niet zo goed wat ik wil gaan doen qua vakantie maar één ding is zeker...

Dat idee is nu inmiddels ook alweer verandert.. Kennissen van mijn vriendin uit Zwitserland komen binnenkort naar Nederland en ze boden mij aan dat als ze terug naar huis reden dat ik met hun mee kon rijden en paar dagen in Zürich kon verblijven.
Vrouw én vriendin en dan toch in je eentje op vakantie moeten.. pechvogel.. :X

Maar fijne vakantie in de bergen, altijd mooi daar. <3

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit jaar ga ik alleen op vakantie (vrouwlief is net van baan verandert en kan dus niet mee) en wist eigenlijk nog niet zo goed wat ik wil gaan doen qua vakantie maar één ding is zeker... Ik moet van huis weg :P. Drukte van steden en reizen met het vliegtuig heb ik weinig trek in. Strand vakanties maak je mij ook niet echt gelukkig mee en een mega groot budget heb ik ook niet echt.

Enkele dagen geleden zag ik in dit draadje dat iemand met z'n Vespa motorscooter+tent op vakantie was gegaan en dat leek mij ook wel een leuk idee om dat te doen met mijn Vespa snorbrommertje maar dan in Nederland beetje rond touren. En zo mijn zinnen gezet om te gaan kamperen en de meeste spullen had ik nog liggen (tent, slaapzak, slaapmatje etc..). Met in gedachte het verhaal dat ik ongeveer 20 jaar geleden had gelezen van jonge gasten die met hun scooters naar Spanje waren gereden (bereid je voor voor nostalgie :D): http://web.archive.org/we...//www.scootervakantie.tk/.

Dat idee is nu inmiddels ook alweer verandert.. Kennissen van mijn vriendin uit Zwitserland komen binnenkort naar Nederland en ze boden mij aan dat als ze terug naar huis reden dat ik met hun mee kon rijden en paar dagen in Zürich kon verblijven. En als ik dan toch al in Zwitserland ben.. Der berg ruft! :D Dus dacht waarom gewoon niet lekker in de bergen wandelen en daar een beetje wildkamperen? Lekker van de rust genieten en toch bezig zijn in een prachtige omgeving. Hoef ik alleen nog maar de trein naar huis te nemen.

Nu heb ik behalve wandelen in de Eiffel zoiets nog nooit gedaan en ben mij nu langzaam aan het voorbereiden. Goede backpack, wandelschoenen, kooktoestelletje, slaapzak en luchtmatje heb ik al. De inmiddels 20+ jaar oude koepeltent die ik ook inmiddels al jaren niet meer gebruikt had heb ik opgehaald bij mijn ouwelui. Maar met een gewicht van rond de 4 a 5KG gaat dat hem niet worden :+ .
Langs geweest bij de Decathlon wat tentjes bekeken. De verpakte tenten gevoeld qua gewicht en wow dat scheelt enorm zeg. Even laten bezinken en gisterenavond de MT900 Ultralight Tunneltent besteld die maar 1,75KG weegt _/-\o_ en ik had blijkbaar gelukt want ze zijn nu niet meer op voorraad.

https://www.decathlon.nl/...6318&orderId=nl1861762995

Wou het liefst niks kopen voor de trip, maar om 230 euro te besparen en een week lang je hike te laten verknallen door een 5KG zware tent mee te sjouwen zag ik ook niet zitten.

Kan in ieder geval nu niet meer wachten :).
Heerlijk zeg! Heb je al bestemmingen om te wandelen?
Ik was afgelopen winter snowboarden in het relatief onbekende Sörenberg. Dag ligt in het Unesco Biosferenpark Entlebuch, volgens mij 's zomers zelfs populairder dan 's winters. Wellicht een idee, ligt niet heel ver van Zürich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:30:
[...]

En zoals ik al tegen mn vrouw zei: Zal je zien dat binnen een week nadat we deze vouwwagen hebben gekocht, er precies de juiste 3Dog voorbijkomt op MP. En idd: Sinds vandaag een 3dog traildog in exact de uitvoering zoals we die zouden willen hebben. De prijs is wel 2,5x hoger dan dat we voor onze hebben betaald. Is meer iets voor volgend jaar oid, mocht het kamperen bevallen. Dat we dan gaan upgraden.
JanHenk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Ze worden niet meer gemaakt. Volgens mij is het een tijdelijk product geweest van een bedrijf dat het erbij deed. Daarom ook dat we wat huiverig waren met de aanschaf. Maar voor het bedrag dat we er nu voor hebben gegeven, is het de gok wel waard. Er is nog een ouwe website te vinden met wat info:
http://dev.stormtenttrailers.com/project-2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
En als ik dan toch al in Zwitserland ben.. Der berg ruft! :D Dus dacht waarom gewoon niet lekker in de bergen wandelen en daar een beetje wildkamperen?
Controleer wel goed of het mag waar jij van plan bent het te gaan doen.. kan je onaangename verrassingen voorkomen.
Cheesy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Ik was afgelopen winter snowboarden in het relatief onbekende Sörenberg. Dag ligt in het Unesco Biosferenpark Entlebuch, volgens mij 's zomers zelfs populairder dan 's winters. Wellicht een idee, ligt niet heel ver van Zürich.
Daar mag het bijvoorbeeld niet ;)

[ Voor 36% gewijzigd door LordSinclair op 08-07-2022 11:26 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
Nog een weekje, dan mogen we weer!

Om de tijd te overbruggen weer even een 'het kan altijd groter".
Via het AD, de grootste caravan die je kan krijgen in NL.
Hier te koop als je de loterij gewonnen hebt...

Wat stats
  • 1160 cm lang
  • Leeggewicht 2426 kg
  • 7 slaapplaatsen
  • Prijs € 154.723
Succes met straatje keren, in een Duits kampeerplekje te passen etc etc etc
Oh, en met een 'verbrandingstoilet'. Om steekvlammen te voorkomen niet ruften tijdens het toiletteren :P
Om de discussies in dit forum niet weer aan te wakkeren is de keuken voorzien van gas- en inductiepitten :+

Afbeeldingslocatie: https://images.ovis.nl/0638159c414b43af0a0eb12b1657c76a79e0e10d6f4ee8aae303b5a6059418ea.jpg/xlarge/respectwidth/blank/

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
TheOmen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:02:

Wat stats
  • 1160 cm lang
  • Leeggewicht 2426 kg
  • 7 slaapplaatsen
  • Prijs € 154.723
Oh, en met een 'verbrandingstoilet'. Om steekvlammen te voorkomen niet ruften tijdens het toiletteren :P
Om de discussies in dit forum niet weer aan te wakkeren is de keuken voorzien van gas- en inductiepitten :+

[Afbeelding]
Zag 'm al een paar keer langskomen op Facebook, volgens mij ook bij autoblog. Gaaf ding!
Zit ook een oven in, dus wellicht iets voor Gonadan in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
aReaRe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Dit vraagt natuurlijk om foto's :P
Dat zal in de winter worden denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma

Wat stats
  • 1160 cm lang
  • Leeggewicht 2426 kg
  • 7 slaapplaatsen
  • Prijs € 154.723

[Afbeelding]
Wat een ontzettend monster! Daar kan je op heel campings niet mee terecht (te lang). Het is wel een Kabe, die maken echt mooie degelijke caravans voor dikke portemonnees :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
MichielK71 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:48:
In stallingsvoorwaarden staan vaak allerlei uitsluitingen die ze juridisch niet hard kunnen maken. Staat leuk voor de leek maar als bewaarnemer (eigenaar stalling) ben je verplicht goed voor het in bewaar genomen te zorgen.

Zie ook:
Bewaarneming is de overeenkomst waarbij de ene partij, de bewaarnemer, zich tegenover de ander partij, de bewaargever, verbindt, een zaak die de bewaargever hem toevertrouwt of zal toevertrouwen, te bewaren en terug te geven (artikel 7:600 BW).

De bewaarnemer moet bij de bewaring de zorg van een goed bewaarder in acht nemen (artikel 7:602 BW). Tevens is de bewaarnemer gehouden om de bewaarde zaak terug te geven in de staat waarin hij haar heeft ontvangen (artikel 7:605 lid 4 BW). Indien de bewaarnemer toerekenbaar tekort schiet in zijn taak, is er sprake van een wanprestatie en is de waarnemer aansprakelijkheid voor de schade van de bewaargever (artikel 6:74 BW).

Dit haal ik van de volgende link;
https://teamadvocaten.nl/...e-bewaargever-zorgplicht/
Dat stuk beschrijft de situatie waar je de bewaarnemer nalatigheid kan verwijten aangezien de auto onbeheerd op een openbaar toegankelijke plaats is achtergelaten. Dat zal niet op gaan voor een afgesloten stalling op een afgesloten terrein.

Mogelijk is het beschadigen tijdens transport, de zogeheten transportschade, iets wat je wel zou kunnen zien als een vorm van nalatigheid. Daar heb ik echter wel mijn twijfels over en wanneer dat daadwerkelijk zo zou zijn kom je al snel op het vraagstuk tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Dit soort artikelen zijn leuk, maar als er geen gedegen jurisprudentie is om op terug te grijpen dan blijft het al snel bij een 'internetwijsheid'.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Wat stats
  • 1160 cm lang
  • Leeggewicht 2426 kg
  • 7 slaapplaatsen
  • Prijs € 154.723

[Afbeelding]
Dan vind ik de Astella 704 een stuk interessanter, kleiner maar wel een tof idee.
Zag hem laatst bij de lokale campingboer: https://www.caravans.nl/a...aad-leverbaar-772962.html

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cheesy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Zag 'm al een paar keer langskomen op Facebook, volgens mij ook bij autoblog. Gaaf ding!
Zit ook een oven in, dus wellicht iets voor Gonadan in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"? ;)
Ik kan hier niet inhoudelijk op reageren zonder de sfeer te verpesten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Gonadan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Dan vind ik de Astella 704 een stuk interessanter, kleiner maar wel een tof idee.
Zag hem laatst bij de lokale campingboer: https://www.caravans.nl/a...aad-leverbaar-772962.html
Lijkt op een stacaravan, maar dan stijlvol.
Wel die twee houten decks meesjouwen om goed gebruik te kunnen maken van de uitslaande deuren....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-09 21:54
Himalaya schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Vrouw én vriendin en dan toch in je eentje op vakantie moeten.. pechvogel.. :X

Maar fijne vakantie in de bergen, altijd mooi daar. <3
We zijn inmiddels al zo lang bij elkaar dat ik der toch als vrouwlief zie ja :9
Cheesy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Wel aardig in de buurt van daar. Ik zit te denken om een gedeelte van de "Via Alpina" route te lopen. Ergens rechtsonder Luzerne beginnen en dan richting Montreaux o.i.d. te gaan en dan zie ik het wel hoever ik kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheOmen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Lijkt op een stacaravan, maar dan stijlvol.
Wel die twee houten decks meesjouwen om goed gebruik te kunnen maken van de uitslaande deuren....
Is vast een optie voor, dat je die nog automatisch uitschuifbaar erop kunt hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:13
Jochem schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:42:
[...]

Ligt aan je auto. Bij mijn Renault was aftermarket trekhaak ca 1000€ incl montage en computer aanpassen. Volkswagen/Audi Gruppe niet veel goedkoper.
Voor mijn Seat Leon vorig jaar 661 euro betaald voor een vaste trekhaak met 13-polige stekker via trekhaakcentrum inclusief software-update, vervangend vervoer, witte plaat en verloopstekker van 13 naar 7 polig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Als ik de extra accessoires aan onze camper meereken (alarm, bearlock, hydraulische poten, ozon systeem watertank, en nog wat klein grut) dan is dat vergelijkbaar geprijsd incl bpm :X Geen loterij, wel een paar jaar sparen...

Wij hebben 1000kg extra laadvermogen, en veel makkelijker parkeren :)

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 08-07-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-09 19:39

Wat stats
  • 1160 cm lang
  • Leeggewicht 2426 kg
  • 7 slaapplaatsen
  • Prijs € 154.723

[Afbeelding]
Maximaal te beladen tot 2.800 kg. Dat red ook niet elke auto. Voor die auto kan je ook nog wel 100k neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@TheOmen ervaar jij Duitse kampeerplekjes als krap trouwens? Gezien je opmerking daarover? Ik dacht dat Zuid-Europa juist bekend stond om krap.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Wat stats
  • 1160 cm lang
  • Leeggewicht 2426 kg
  • 7 slaapplaatsen
  • Prijs € 154.723

[Afbeelding]
Dat wordt een BE rijbewijs denk ik, want de trekauto zal ook wel tegen de 2000 Kg wegen maar dan zit je wel tegen een totaal gewicht van 5000 Kg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:53:
[...]

Dat wordt een BE rijbewijs denk ik, want de trekauto zal ook wel tegen de 2000 Kg wegen maar dan zit je wel tegen een totaal gewicht van 5000 Kg
Gewoon een bestelbus ervoor, Fiat Ducato of Iveco Daily, die kunnen wel wat trekken en zelf ook genoeg meenemen. Heb je meteen plek voor je fietsen en andere spullen. Eventueel een Heavy variant en hem op CE rijden.

Ik heb het filmpje eens bekeken: YouTube: KABE Imperial 1000 TDL KS E3/DU (2022) l Grootste caravan van Europa...

Hij lijkt best veel op onze camper qua functionaliteit: evenveel slaapplaatsen, vergelijkbare hoeveelheid binnenruimte (scheelt slechts een meter), alles erop en eraan. Ik snap dat er markt voor is :)

Wat hij extra heeft:
- magnetron
- verbrandings wc ??? Nooit van gehoord
- speeltafel voor de kinderen (mogelijk dankzij stapelbed ipv alkoof)
- deel vh fornuis is inductie
- permanente wateraansluiting

Wat hij mist:
- grotere watertank
- grotere accu
- laadruimte
- wijnglazenrek met ledverlichting O+
- een stevige dieselmotor

Vooral dat laatste... De prijzen van die caravan en onze camper zijn vergelijkbaar, maar wij hebben bijna 60k betaalt voor het feit dat ie zelf kan rijden op basis van een Ducato Heavy met 9 traps automaat en alle opties erbij (navigatie, stoelverwarming, piloot stoelen met dezelfde lederen bekleding als in het woongedeelte, rijhulpmiddelen, regensensor, etc). Ik zou niet weten waarom deze caravan zo duur moet zijn, een ton kan ik me voorstellen maar anderhalf? Waar zit dat prijsverschil dan in? Afwerkingsniveau lijkt vergelijkbaar, en de uitrusting is zeer vergelijkbaar.

Het is wel een lange combinatie tijdens het rijden en parkeren. Ik vraag me af hoeveel last je daarvan hebt in de praktijk. Maar goed, dat vraagt iedereen zich ook bij ons af _O-

Vandaag ook weer bij De Wit geweest, naast 6 pakken wc papier (dat vliegt er doorheen: 6 weken op vakantie met 3 dames...) en wat klein grut ook eens naar de elektrische vouwfietsen gekeken. Daarna nog even naar de showroom vd dealer, die zitten ook in Schijndel, maar ik weet het nog niet. Ik vond de middenmotor (600XL) fijner fietsen dan de achtermotor (200/400), en de 24" wielen prettiger dan de 20" wielen, maar om nu bijna 6k uit te geven voor 2 elektrische vouwfietsen die nog steeds minder fijn fietsen dan een normale fiets... Dat wordt hem niet. Daarom heb ik bij de Praxis een gewoon fietsenrek gehaald die ik achterin de garage zet. Die ga ik vastbinden aan de rails met sjor ogen links en rechts, en dan wat spanbanden om de fietsen en dan hebben we waarschijnlijk nog steeds meer dan genoeg ruimte over om ook de fietskar en volledige tuinset achterin te vervoeren. Wellicht dat zelfs de kinderfietsen erbij kunnen. Morgen eens passen met onze gewone fietsen, dan kunnen we (nu of in de toekomst) altijd nog een keer overstappen naar ebikes voor heuvelachtig gebied, en ook voor gewoon dagelijks gebruik thuis. We zijn in ieder geval weer een stuk wijzer geworden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@pirke Je hebt de hand op de knip gehouden? Lees ik dat goed? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
sander121 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Maximaal te beladen tot 2.800 kg. Dat red ook niet elke auto. Voor die auto kan je ook nog wel 100k neerleggen.
Voor 20-25k heb je wel een Ford F150 die aan de andere kant van de plas het dubbele tot bijna drie dubbele mee mag slepen hoor. Al kan je voor die 1,5 ton dan beter ook een 5th wheel caravan daarvandaan importeren. Met de slaapcabine boven de auto scheelt dat onderweg toch weer een paar meter en eenmaal op de camping schuift alles uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Vakantie *O*

Zondag de caravan beladen (kleding). Vouwfiets, koelbox, gasstel en gastank, boodschappen gaan in de auto en maandag op weg naar Schin op Geul voor een kleine 3 weken vakantie.

Tijdens de vakantie eens andere camping zoeken voor in het najaar voor een lang weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
JanHenk schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:48:
@pirke Je hebt de hand op de knip gehouden? Lees ik dat goed? :+
Ik kan er nog van terug komen :)

Vanavond hebben we het experiment goedkoop standaard fietsenrek in de camper garage gedaan. Met een paar spanbanden is het rek prima te fixeren, gaat nergens heen. De fietsen lijken met een paar extra spanbanden ook stevig te staan. Toch ben ik niet helemaal blij. Bij grote zijwaartse krachten op de fietsen (hard remmen) komen de spaken tegen dat fietsenrek aan te leunen. Dat is inherent aan het standaard fietsenrek ontwerp. Als je je fiets buiten in een rek parkeert is dat niet zo heel erg, maar in een schommelende garage vertrouw ik dat niet. Ook de afstand tussen de fietsen is verder niet aan te passen, ik had ze graag net wat dichter op elkaar gehad, er zat veel loze ruimte tussen de fietsen.

Oftewel dat fietsenrek gaat weer terug. Het was een leuk idee. Dan blijven er nog twee opties over: speciaal fietsenrek voor in de garage (Fiamma Carry-Bike Garage Plus of iets dergelijks), of toch vouwfietsen.

Zo'n speciaal fietsenrek moet normaal aan de bodem of achterwand geschroefd worden, er zijn er zelfs die door de bodem heen moeten met extra plaatjes aan de onderkant. Ik hou niet van boren als het niet hoeft. Wellicht dat ik zo'n Fiamma rek ook gewoon met spanbanden kan fixeren aan de bestaande sjor ogen. Gezien de ervaring van vanavond lijkt me dat ook prima.

Qua ruimte passen er in ieder geval comfortabel drie volwassenen fietsen naast elkaar. Vier zou kunnen als ik ze wat dichter op elkaar zou zetten. Het is dan vooral het stuur wat links en of rechts tegen de wand aan komt. Het stuur 90 graden draaien zou dat oplossen. De volledige tuinset wordt dan wat krapjes, al kunnen de stoelen ook in de bodem vd camper indien nodig. Voorlopig zijn het slechts twee volwassenen fietsen en twee kinderfietsen, we hebben nog wel even voordat het echt een issue wordt.

En anders toch aan de vouwfiets. Ik slaap er nog een nachtje over. Ik blijf nu in cirkeltjes redeneren, tijd om te gaan slapen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 00:05:
[...]

Ik kan er nog van terug komen :)

Vanavond hebben we het experiment goedkoop standaard fietsenrek in de camper garage gedaan. Met een paar spanbanden is het rek prima te fixeren, gaat nergens heen. De fietsen lijken met een paar extra spanbanden ook stevig te staan. Toch ben ik niet helemaal blij. Bij grote zijwaartse krachten op de fietsen (hard remmen) komen de spaken tegen dat fietsenrek aan te leunen. Dat is inherent aan het standaard fietsenrek ontwerp. Als je je fiets buiten in een rek parkeert is dat niet zo heel erg, maar in een schommelende garage vertrouw ik dat niet. Ook de afstand tussen de fietsen is verder niet aan te passen, ik had ze graag net wat dichter op elkaar gehad, er zat veel loze ruimte tussen de fietsen.

Oftewel dat fietsenrek gaat weer terug. Het was een leuk idee. Dan blijven er nog twee opties over: speciaal fietsenrek voor in de garage (Fiamma Carry-Bike Garage Plus of iets dergelijks), of toch vouwfietsen.

Zo'n speciaal fietsenrek moet normaal aan de bodem of achterwand geschroefd worden, er zijn er zelfs die door de bodem heen moeten met extra plaatjes aan de onderkant. Ik hou niet van boren als het niet hoeft. Wellicht dat ik zo'n Fiamma rek ook gewoon met spanbanden kan fixeren aan de bestaande sjor ogen. Gezien de ervaring van vanavond lijkt me dat ook prima.

Qua ruimte passen er in ieder geval comfortabel drie volwassenen fietsen naast elkaar. Vier zou kunnen als ik ze wat dichter op elkaar zou zetten. Het is dan vooral het stuur wat links en of rechts tegen de wand aan komt. Het stuur 90 graden draaien zou dat oplossen. De volledige tuinset wordt dan wat krapjes, al kunnen de stoelen ook in de bodem vd camper indien nodig. Voorlopig zijn het slechts twee volwassenen fietsen en twee kinderfietsen, we hebben nog wel even voordat het echt een issue wordt.

En anders toch aan de vouwfiets. Ik slaap er nog een nachtje over. Ik blijf nu in cirkeltjes redeneren, tijd om te gaan slapen :)
Scamper vouwfietsen *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCzRNPYemPMkLkCWj7WRgA2xJ-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yy1W1NGlRdY9GLTtdS1TOmH4.jpg?f=user_large

/rent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@pirke misschien een hele stomme (doch oprechte) vraag, maar waarom koop je je wc papier niet gewoon bij de supermarkt? Lijkt me dat het daar een stuk goedkoper is dan bij de Wit?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
Yukkie schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:18:
@pirke misschien een hele stomme (doch oprechte) vraag, maar waarom koop je je wc papier niet gewoon bij de supermarkt? Lijkt me dat het daar een stuk goedkoper is dan bij de Wit?
Valt mij nog mee dat @pirke niet gewoon papiergeld als WC papier gebruikt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Misschien is wc-papier van de Wit gewoon een soort vreemde valuta, of crypto currency welke in Scandinavië gewoon geaccepteerd wordt. En is dit gewoon een soort van (de) Witwassen... :?

Ik wil hiermee overigens absoluut niet suggereren dat pirke op oneerzame wijze oid aan zijn geld komt hoor!

[ Voor 24% gewijzigd door Yukkie op 11-07-2022 15:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Dit lost beter op in een chemisch toilet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Gonadan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:39:
@TheOmen ervaar jij Duitse kampeerplekjes als krap trouwens? Gezien je opmerking daarover? Ik dacht dat Zuid-Europa juist bekend stond om krap.
Ja, dat is inderdaad mijn ervaring. Misschien omdat we vooral tussen de sta-caravans zijn geplaatst tijdens onze vakanties in Duitsland, waardoor je al snel een benauwd gevoel krijgt. In Frakrijk is het wisselend. Zit je in de bergen of onbekendere gebieden dan heb je de ruimte. Ga je aan het strand zitten dan heb je ook het gevoel een sardientje te zijn :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheOmen
pirke schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:34:
[...]
- verbrandings wc ??? Nooit van gehoord
Wat een systeem ook. Moet je in een soort vergrote frietzak kakken, deksel dicht doen en dan wordt de boel verhit tot er niets meer dan as overblijft.
Voordeel? Geen water nodig, geen chemisch toilet leeggooien
Enig nadeel? Ik citeer de website
Het verbrandingsproces kan 45 minuten tot maximaal 3 uur in beslag nemen
dat wordt ruzie..........

Edit, oh nee, niet waar, je kan het toilet gebruiken tijdens de verbranding....
#kakkenopdevulkaan

[ Voor 8% gewijzigd door TheOmen op 09-07-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56

Wat stats
  • 1160 cm lang
  • Leeggewicht 2426 kg
  • 7 slaapplaatsen
  • Prijs € 154.723

[Afbeelding]
Ik zag het hier voorbij komen,

In hetzelfde artikel werd deze accessoire aangeraden.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheOmen schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Ja, dat is inderdaad mijn ervaring. Misschien omdat we vooral tussen de sta-caravans zijn geplaatst tijdens onze vakanties in Duitsland, waardoor je al snel een benauwd gevoel krijgt. In Frakrijk is het wisselend. Zit je in de bergen of onbekendere gebieden dan heb je de ruimte. Ga je aan het strand zitten dan heb je ook het gevoel een sardientje te zijn :)
Ben erg benieuwd dan. Mijn eerdere ervaringen in Duitsland is dat er wel grote plekken zijn maar dat wanneer je op de bonnefooi komt je meestal ergens tussen geprakt staat.
Dit keer heb ik vooraf gereserveerd en moest ik de maten opgeven, heb bewust voor een ruime tentplaats gevraagd. Ben benieuwd.

De camping in de Ardennen heeft van die hegjes, dus zou dat als het goed is niet extra vol geprakt kunnen worden. Ik heb een hekel aan van die netjes afgekaderde campings maar in de tijd van dubbel k zoveel mogelijk extra bezoekers aannemen heeft het z'n voordelen. Plus ik sta als het goed is gewoon uit te kijken over de rivier en zie verder geen camping. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

TheOmen schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Ja, dat is inderdaad mijn ervaring. Misschien omdat we vooral tussen de sta-caravans zijn geplaatst tijdens onze vakanties in Duitsland (..)
Qua kamperen in Duitsland heb ik deze vakantie goede ervaringen opgedaan met campings uit het ACSI-boek "Klein en fijne campings" (klik voor de website). Ik heb nauwelijks Dauerplätzen gezien en als die er waren, daar stond ik niet tussen. Ik heb nergens meer dan 20€ p/n betaald (1 persoon, 1 kampeerbusje met stroom) en op hele mooie plekjes. Oh, en allemaal redelijk ruime plekken ook ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Yukkie op 09-07-2022 15:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:51
Als je van pulken in poepwater houdt is dat een goede bezuiniging _O-
Gewoon WC papier lost niet voldoende op in het chemische toilet.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Misschien kan iemand mij advies geven wat betreft een eventuele nieuwe tent.

Momenteel heb ik een redelijk oude Decathlon Arpenaz 4.1 tent die zijn beste tijd wel heeft gehad. Maar met name de enorme hitte in de tent staat mij tegen als er een beetje zon op staat in de zomer. Laatst met Pinkpop is de belegen kaas gesmolten in de voortent :o Met polyester tenten is dat natuurlijk sowieso wel een beetje een probleem. De ruimte die ik heb in die tent is wel fijn, maar niet altijd nodig. In gevallen waar ik die ruimte persé nodig heb is het ook een optie om een extra "opslag" tent mee te nemen.

Mijn voornaamste gebruik is festivals en heel af en toe een klimweekendje of weekje. Ondanks het gebruik op festivals ga ik wel goed met mijn tenten om en gaan ze meestal wel lang mee.

Een eis voor mij is dat het slaapgedeelte lang genoeg is, ik ben 1,95m, een tentje met een binnentent van max 2,10m is mij eigenlijk te kort.

Daarnaast wil ik geen broeikas tent meer en is een verduisterde binnentent ook een pré.

Ik twijfel momenteel een beetje, dit zijn een paar opties:

- Nieuwe Arpenaz 4.1, maar dan fresh and black. (beetje groot en onhandig voor situaties waar ik de ruimte niet nodig heb)
- Decathlon Pop up tent XL 3 F&B. (eigenlijk een net te kleine binnentent, 2,10m x 2,10m)
- Campz Limburg, een koepeltent van technisch katoen. In ieder geval een lang genoeg slaapgedeelte.
- Bardini stelvio 220 rstc, een koepeltent van technisch katoen, wel wat prijziger.
- Safarica Kenia 230TC, een koepeltent van techisch katoen, nadeel vooral dat je eerst de binnentent moet opzetten (niet handig als het regent).

Van die laatste 2 weet ik alleen niet of ze ook een verduisterde binnentent hebben. De Campz tent is nog tot en met morgen in de aanbieding, maar ik weet niet hoe het met de kwaliteit daarvan zit.

Als er iemand nog andere ideeën of advies heeft dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Voor festivals zou ik lekker voor zo'n fresh & black gaan of iets soortgelijks, misschien kijken naar een formaat wat wel geschikt is?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Aapenootjes Als liefhebber van katoen zijnde… Denk ik niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen (grotere pakmaat, gewicht, maar ook prijs).

Ik zou toch bij polyester blijven en dan inderdaad zo’n F&B tent kopen om het nadeel van polyester iets te compenseren.

(Geen ervaring met festivals overigens, maar wel met meerdaagse waterpolotoernooien. Is ongeveer hetzelfde :+)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2PVcqpBL_04hnjNG49RXXketEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MhdZRzQsBFUOkqZMXi60VfV.jpg?f=fotoalbum_large

Het kostte een litertje zweet, maar we staan hoor. Zelf maar een luifel aan geknutseld, hoop dat hij een windvlaag overleeft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@chevsticks lekker, geniet er van!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 01-09 21:41
Wij onze eerste camping geboekt, oberweis in Duitsland. Daarna zien we wel waar het weer ons brengt 😀.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
JanHenk schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:33:

(Geen ervaring met festivals overigens, maar wel met meerdaagse waterpolotoernooien. Is ongeveer hetzelfde :+)
Misschien wat natter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-09 07:42
Woensdag op donderdag nacht is het voor ons eindelijk zover en mogen we met de caravan weer naar Spanje.

Nu is het donderdag wel 14 juli, iemand ervaring met het verkeer op die dag in Frankrijk? Ik hoor gemixte verhalen.

Hopen tot vlak aan de Spaanse grens te komen op de eerst reis dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Laatst online: 05:52
Bonenstaak92 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:18:
Woensdag op donderdag nacht is het voor ons eindelijk zover en mogen we met de caravan weer naar Spanje.

Nu is het donderdag wel 14 juli, iemand ervaring met het verkeer op die dag in Frankrijk? Ik hoor gemixte verhalen.

Niet goed te voorspellen. Route du soleil rond Lyon is altijd druk en bij een ongeluk is er bijna altijd wel een file. De A10 (Parijs - Bordeaux) vind ik zelf rustiger wat afhankelijk is van waar je naar toe wilt natuurlijk. Een tolbadge zou een kwartier tot half uur winst kunnen opleveren van noord naar zuid. Vooral geen haast hebben scheelt veel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 02-09 16:21

Badderbeest

De enige echte

Acid Vendetta schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Niet goed te voorspellen. Route du soleil rond Lyon is altijd druk en bij een ongeluk is er bijna altijd wel een file. De A10 (Parijs - Bordeaux) vind ik zelf rustiger wat afhankelijk is van waar je naar toe wilt natuurlijk. Een tolbadge zou een kwartier tot half uur winst kunnen opleveren van noord naar zuid. Vooral geen haast hebben scheelt veel :)
Wij rijden binnenkort richting Bordeaux, de routeplanner van de ANWB geeft een verschil in reistijd aan van 2 uur tussen wel tolwegen (10 uur rijden) en geen tolwegen (12 uur rijden) de kosten verschillen van 230 euro benzine plus 60 euro tol tot 237 euro benzine en nul euro tol (beide enkele reis, caravantarief 1:10) De uitgaven aan benzine en tol kan ik verrekenen met de bijtelling waardoor ik netto de helft ervan betaal. Dus die twee uur tijdswinst kost mij netto €26,- dat heb ik er wel voor over met drie kinderen op de achterbank ;) als de tijdswinst me ook nog een tussenstop bespaart levert het me extra tijdswinst op en scheelt het me een dienblad vol exorbitant geprijsde kleffe broodjes en laffe drankjes. d:)b in een voorkomend geval kost de tijdswinst me dus niets én scheelt het 2,5 tot 3 uur.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Bonenstaak92 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:18:

Ik heb er geen herinnering aan, maar als je in de nacht van 13 op 14 vertrekt denk ik niet dat je er last van hebt. De Boulevard Périphérique zou ik niet willen proberen na 0730 op le quatorze juillet (de drukbezochte militaire parade vanaf de Arc de Triomphe start geloof ik om 0900) maar ik schat dat je daar al voor die tijd voorbij bent. Verder zijn alle Fransen "allemaal" vrij de 14e dus het lijkt mij verder juist minder druk op de wegen. De festiviteiten vinden niet plaats op de snelwegen. -O-

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Oke, niet alles is gelukt vandaag.

In de auto aan het rommelen (ruitenwisservloeistof bijvullen, motorolie peil controleren, bandjes controleren, achterbank de hoofdsteunen verwijderen, achterbank leuning neerklappen) voor de vakantie morgen.
Vanmiddag al de auto door de wasstraat heen gehaald dus de Clio is weer oogverblindend Ferrari rood 8).

Alvast wat zware spullen (vouwfiets, Camping Gaz gastank) in de achterbak van de station gelegd, koelbox volgt morgen.
Camping tafels ook alvast in de caravan gelegd.

Rest van laden komt morgen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:32
aReaRe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:59:
Oke, niet alles is gelukt vandaag.

In de auto aan het rommelen (ruitenwisservloeistof bijvullen, motorolie peil controleren, bandjes controleren, achterbank de hoofdsteunen verwijderen, achterbank leuning neerklappen) voor de vakantie morgen.
Ah, goede reminder. De bandenspanning heb ik al wel gedaan voor de auto, heb net een nieuwe gadget gekregen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vbt6ggg-BNxBo2OJ_Ds0gTMBGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YGnDb4x7pVqgcSB6ogDm5aHB.jpg?f=user_large

Powerbank met compressor functie. Heb ook zo iets om een auto te starten mocht de accu leeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Red devil Ja een compressor is erg fijn om bij te hebben. Wij hebben een Makita DMP181z, werkt probleemloos voor camperbanden, fietsbanden, ballen, etc, maar ook om de waterslang na het vullen vd tank even door te blazen zodat al het vocht er uit is.

Deze kan tot 11 bar, er is ook een kleinere lichtere variant (DMP180) tot 8 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Red devil schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:10:
[...]

Ah, goede reminder. De bandenspanning heb ik al wel gedaan voor de auto, heb net een nieuwe gadget gekregen

[Afbeelding]

Powerbank met compressor functie. Heb ook zo iets om een auto te starten mocht de accu leeg zijn.
De caravan heb ik al op de goede spanning (4,5 bar) gebracht bij de stalling, die heeft sinds dit jaar ook een mogelijkheid om je banden je controleren en op te pompen.

Najaar denk ik eraan om de caravanbanden met stikstof te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

aReaRe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:31:
[...]

De caravan heb ik al op de goede spanning (4,5 bar) gebracht bij de stalling, die heeft sinds dit jaar ook een mogelijkheid om je banden je controleren en op te pompen.

Welk voordeel zie jij in het vullen van de banden met stikstof?

De enige echte

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:47

-tom-562

Oliesjeik

Badderbeest schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Ik vul mijn banden standaard sowieso al met ongeveer 80% stikstof 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
[...]

Stikstof heeft grotere moleculen die moeilijker door de rubber wanden van banden heen gaan, waardoor het natuurlijke spanningsverlies kleiner is. Je band blijft dus langer op spanning. Daarnaast worden je banden minder snel warm, waardoor de kans op een klapband kleiner is.

bron: google

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:32
aReaRe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Dat is handig inderdaad. Dat apparaatje heb ik vooral omdat ik zelf winterbanden/zomerbanden wissel doe. Maar in noodgevallen lijkt het me ook nuttig, bijv in geval van langzaam leeglopende band en je bent ver van tankstation oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

[...]

Banden blijven langer op spanning, ongeacht of het auto dan wel caravan banden betreft.

Bron Google.

Wat @Mr. Detonator zegt :)

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 10-07-2022 21:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Mr. Detonator schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Stikstof heeft grotere moleculen die moeilijker door de rubber wanden van banden heen gaan, waardoor het natuurlijke spanningsverlies kleiner is. Je band blijft dus langer op spanning. Daarnaast worden je banden minder snel warm, waardoor de kans op een klapband kleiner is.

bron: google
Da's echt onzin. Lucht bestaat reeds voor 78% uit stikstof. Dus als je bandenspanning vooral zou afnemen omdat zuurstof moleculen door het rubber dringen neemt bij iedere keer dat je bijvult het percentage stikstof in de band sterk toe. 78% wordt 95%. 95% wordt 99% etc. Ik zou er geen dubbeltje aan uitgeven.

De enige echte

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

aReaRe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Banden blijven langer op spanning, ongeacht of het auto dan wel caravan banden betreft.

Bron Google.

Wat @Mr. Detonator zegt :)
Nee hoor, daar komt bij dat het gros van de banden tegenwoordig tubeless zijn. Zonder binnenband dus. Wanneer men in de garage een band om een velg legt bevat deze 1 atm. Aan lucht, dus 78% stikstof en 21% zuurstof (en nog wat overig geneuzel) als ze hem hem dan met 100% stikstof vullen tot 3 atm. Bevat de band dus op z'n best 92% stikstof en 8% zuurstof. Day verschil ga je echt nergens merken. Gewoon je banden regelmatig op spanning controleren en bijvullen wanneer nodig is het enige dat echt helpt. De garagisten verkopen gebakken lucht.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Wat ze hierboven zeggen. Je hebt geen formule 1 auto, stikstof vulling is echt onzin en geldklopperij.

Verder hebben al mijn banden 95-99% stikstof vulling, gaat vanzelf door af en toe wat lucht bij te pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 02-09 15:50

Smurf

Detri

Bij de auto heb ik eigenlijk geen idee of er stikstof in zit. Weet niet of ze het standaard doen met de bandenwissel, maar als het een extra kost is hoeft het van mij niet eigenlijk. De banden gaan er elk half jaar toch vanaf tijdens het wisselen. En ik controleer minimaal op de belangrijkste momenten (voor de zomer en tijdens de eerste koude periode in de winter) zelf even de bandenspanning. Verder blijft het bij visuele check en de spanningsmeter die in de auto zit.

Caravan ook 2 keer per jaar even controleren / bijvullen. 1e rit na de winter, en voor vertrek in de zomervakantie. Gezien de hoeveelheid die er meestal bij moet (vrijwel niks) voegt puur stikstof wat mij betreft niet veel toe.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
<knip> verkeerde topic

[ Voor 88% gewijzigd door LordSinclair op 11-07-2022 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Toch 2x de S400XL 17Ah besteld :) Rood en Blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Iemand tips voor een kookset / gasbrander met 2 pitten? Zoek iets redelijk compact en simpel. Ik zag een Campingaz Basecamp maar opzich prefereer ik een set waarbij de fles direct op het stel kan. Geen idee waarom, maargoed. Anders lijkt me die basecamp verder prima, toch?

Ik had zo'n Campingaz set te leen met 2 lange poten aan de zijkant en die bevalt prima. Vind ze alleen niet nieuw meer helaas.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Bertus schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:20:
Iemand tips voor een kookset / gasbrander met 2 pitten? Zoek iets redelijk compact en simpel. Ik zag een Campingaz Basecamp maar opzich prefereer ik een set waarbij de fles direct op het stel kan. Geen idee waarom, maargoed. Anders lijkt me die basecamp verder prima, toch?

Ik had zo'n Campingaz set te leen met 2 lange poten aan de zijkant en die bevalt prima. Vind ze alleen niet nieuw meer helaas.
Wij gebruikten voorheen altijd twee van deze;

Was er altijd wel tevreden over, relatief veel vermogen, piezo ontsteking een wat groter gasbusje dan die prikbusjes en dankzij de afneembare poten staan ze stabiel en kun je ze toch compact en netjes opbergen in de bijgeleverde hoes. Of bedoel je iets anders?

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95

https://www.marktplaats.n...az-2-pits-gasstel-brander bedoel je? Idd fijn, maar niet meer verkocht, behalve MP dan.

Wij gaan dit jaar twee losje pitje mee nemen en een BBQ. Kijken wat we echt nodig hebben voor we iets anders kopen (willen iig geen grote gasfles meer mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Badderbeest schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Wij gebruikten voorheen altijd twee van deze;

Was er altijd wel tevreden over, relatief veel vermogen, piezo ontsteking een wat groter gasbusje dan die prikbusjes en dankzij de afneembare poten staan ze stabiel en kun je ze toch compact en netjes opbergen in de bijgeleverde hoes. Of bedoel je iets anders?
Thanks! liever iets met een dubbele pit, maar ik neem het mee. Ik weet niet teveel van moderne oplossingen, dus zeker als het gaat over koken pak ik vaak terug naar Campingaz
lost95 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:33:
[...]

https://www.marktplaats.n...az-2-pits-gasstel-brander bedoel je? Idd fijn, maar niet meer verkocht, behalve MP dan.

Wij gaan dit jaar twee losje pitje mee nemen en een BBQ. Kijken wat we echt nodig hebben voor we iets anders kopen (willen iig geen grote gasfles meer mee).
Exact die idd! BBQ is niet aan mij besteed, maar wil wel graag kunnen koken. Wellicht trek ik m dan gewoon van MP af...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke

Ik heb zelf recent deze gehaald:
https://www.cadacinternational.com/nl/2-cook-classic-stove/

Ik wilde eigenlijk voor de Campingaz Camping Kitchen gaan...Maar die voelde echt enorm krakkemikkig en goedkoper naar verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
nooberke schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:17:
[...]

Ik heb zelf recent deze gehaald:
https://www.cadacinternational.com/nl/2-cook-classic-stove/

Ik wilde eigenlijk voor de Campingaz Camping Kitchen gaan...Maar die voelde echt enorm krakkemikkig en goedkoper naar verhouding.
Dat is ook een van de kanshebber bij mij. Maar dan de pro deluxe denk ik (classic heeft geen piezzo ontsteking volgens mij),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
lost95 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:40:
[...]

Dat is ook een van de kanshebber bij mij. Maar dan de pro deluxe denk ik (classic heeft geen piezzo ontsteking volgens mij),
Klopt, de Classic heeft geen ontsteking.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:45

Bommes

Capo del formaggio

2 nachtjes op een motorcamping, deel genomen aan de Dutch 1000.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/07/1657531814-600-x-450px-20220709_061125.jpg
Was een gezellige en druke boel zo, verbazingwekkend stil nog met zo veel mensen tijdens de nacht.
Goed kunnen slapen van vrijdag op zaterdag, zaterdagochtend op tijd er uit (kwart voor 6).
Ontbijtje en starten aan de rit.
1051km en bijna 17 uur later was ik weer op de camping terug.
Paar borreltjes er in en om 0:200uur lag ik er in mijn tentje.
Zondagochtend ontbijt, inpakken en weer naar huis gereden.

Leuk weekend zo.

[ Voor 13% gewijzigd door Bommes op 11-07-2022 16:18 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wij vertrekken deze week voor ruim 3 weken naar Frankrijk. Eerst met een overnachting in Noord Frankrijk naar de Vendee. Vroeger als kind veel geweest, nu op een andere camping (Domaine la Guyonniere) maar hopelijk dezelfde leuke activiteiten (krabbetjes zoeken bij laag water!). Camping was een tip van een moeder van school, dus ben benieuwd.

Daarna met overnachting naar onze 'vaste' stek in de Ardeche, Domaine les Ranchisses. Heerlijke camping, prachtige omgeving. Mooie plaats aan de rivier waar eigenlijk verder niemand langskomt.

Dan met overnachting in Langres weer terug op huis aan, maar daar moet ik nog niet aan denken.

Ook sinds een paar weken een nieuwe auto. Mede omdat ik de oude weliswaar een fijne auto vond, maar de versnellingsbakverhoudingen irritant ongunstig waren voor het trekken van de caravan. Dat zou nu opgelost moeten zijn met meer vermogen, koppel en een automaat. Ben ook wel benieuwd hoe de adaptieve cruisecontrol bevalt in combinatie met de caravan. Hopelijk is dat zo relaxed als ik nu vermoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Heeft één van jullie wel eens piëzo in een kookstel ingebouwd? Ik heb nu een Thetford kookplaat in m'n kar en die heeft gaatjes voor ontsteking, maar het zit er niet in. Nu kan je daar een set voor kopen met trafo en automatische vonkjes, maar dat vind ik weer wat overdreven. Een handmatige ontsteker met passende bougies zou ook moeten kunnen werken toch? Dat zit nu ook op m'n Safari Chef en dat werkt prima.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 133 ... 275 Laatste