Ik heb ook twee dagen niet gekeken, meteen 6 pagina's vol
Mooie Noorwegen foto's, nog 3 weken en dan vertrekken wij. Heen via Denemarken en Zweden. Terug met de boot naar Groningen. We twijfelen nog of we helemaal naar de Lofoten gaan of dat we in het zuiden gaan blijven. 6 weken klinkt lang, maar we willen ook nog wat van Denemarken en Zweden zien, en het zijn flinke afstanden.
@
TgR_KILLER Hebben ze op de boot ook veganistische (of vegetarische) opties voor het diner?
En wat voor koelkast heb je? De onze (Dometic RMD 10.5T) verbruikt volgens de specificaties 170 watt als hij op 12v staat, 250 watt op 230v. Op gas 580 gram/24h. Op 230v verbruikt hij 4,4kWh/24h. Voor 12v staat er geen per 24h verbruiksdata bij, maar 170 watt is 14 ampere. Als ik de 230v data als richtlijn neem dan is 4,4kWh zo'n 367 Ah op 12v, wat overeenkomt met 26 uur lang 14 ampere trekken, dat houden mijn accu's van in totaal 190Ah niet zo heel lang vol

Overigens vind ik het een absurd energieverbruik, maar absorptiekoelkasten staan er om bekend dat ze slurpen... Zeker een van 153 liter met vriesvak

Een compressor koelkast is een factor 5 zuiniger.
@
onlime hoe oud zijn je kinderen omdat je denkt dat Noorwegen geen optie is? Die van mij zijn 3 en 5... Als we terug komen zijn ze 4 en 5

TheOmen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Haha, misschien moet ik 'm toevoegen aan de lijst met dingen die ik nooit zou willen in een caravan
- Airco
- TV
- Accuboor voor de pootjes
To each his own, natuurlijk en er zijn vast dingen die wij meesjouwen waar anderen een andere mening over hebben (mover, anyone?)
Wij hebben een airco, tv en hydraulisch levelsysteem
Ik kan erg slecht tegen benauwdheid, airco helpt enorm. In de camper hebben we hem nog niet nodig gehad, hij zat standaard op dit model, maar mochten we in het hoogseizoen naar Zuid Frankrijk gaan volgend jaar dan ben ik blij dat hij erin zit.
TV is ideaal met kleine kinderen. Op camperplaatsen wil ik ze nog niet zonder toezicht alleen laten, zelfs op campings heb ik daar met onze jongste een hard hoofd in. Oftewel we zetten de TV aan 's ochtends en ze zijn stil, kunnen wij verder slapen. We hebben geen canaal digitaal of wat dan ook, gewoon gratis Duitse zenders vd satelliet, zitten ook tekenfilm zenders tussen, vinden ze prima en nog goed voor de taalontwikkeling ook

Mocht er geen ontvangst zijn door een boom ofzo dan hebben we een paar oude dvd's bij. Overdag blijft hij uit.
Zelf kijken we geen tv, thuis hebben we ook geen tv abonnement, alleen streamingdiensten. Op vakantie pakken we gewoon de ereader.
Een boormachine om de pootjes uit te draaien snap ik ook niet, heb je dan ook een boormachine om je luifel uit te draaien? Maar zo'n leveling systeem is wel lekker. Waterpas en geen wiebel meer.
Vandaag heb ik trouwens een "Tank O3" systeem in de watertank van onze camper gebouwd: genereert ozon en houdt niet alleen het water schoon maar ook de bovenkant vd tank en de leidingen. En we hebben dus geen chloor (hadex) of andere toevoeging meer nodig, en de tank schoon schrobben in onmogelijke hoeken hoeft ook niet meer. Afhankelijk vd waterhardheid moet de celkern 1x per 1 tot 4 weken even weken in wat azijn om kalkaanslag op te lossen, meer onderhoud heeft de watertank niet meer nodig. Hij gebruikt 50 milliampere op 12 volt, dat kunnen we wel hebben...
Ik vind het wel prettig om gewoon het kraanwater in de camper te kunnen drinken, flessenwater is zo'n gedoe met een gezin op een lange reis (veel wildkamperen) en er ligt niet voor niets een 130 liter tank achterin.