[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 130 ... 276 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:35

Cheezus

Luiaard

-tom-562 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:25:
Ik zou de binnentent altijd los houden. Stel je moet de tent een keer in de regen opzetten, en je legt hem in het natte gras (met de binnentent er in), dan wordt je binnentent ook nat. Ik rol de binnentent altijd in de buitentent op, zo blijft de binnentent ook altijd droog.
Hoe doe je dat dan precies? Er zit altijd buitentent om je binnentent heen, alleen de onderkant is misschien 'exposed' bij het opzetten. Dat de onderkant nat wordt lijkt me niet zo'n issue als je deze toch in nat gras gaat plaatsen..
Wel een extra reden voor dat grondzeil, dan hoef je de tent niet in het natte gras/modder uit te rollen maar gewoon op een schoon/droog zeiltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Cheezus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Hoe doe je dat dan precies? Er zit altijd buitentent om je binnentent heen, alleen de onderkant is misschien 'exposed' bij het opzetten. Dat de onderkant nat wordt lijkt me niet zo'n issue als je deze toch in nat gras gaat plaatsen..
Wel een extra reden voor dat grondzeil, dan hoef je de tent niet in het natte gras/modder uit te rollen maar gewoon op een schoon/droog zeiltje :)
Gewoon, slordig werken (of je campeerpartner die niet op let) :P Voorkomen is beter dan genezen lijkt mij.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:04
LordSinclair schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:30:
[...]

Je hebt zeker een waterbed erbij aangeschaft? Met het plastic dat zo eind uitsteekt aan de zijkanten loopt zo alle regen onder je tent. Precies waar je het eigenlijk niet wilt hebben.

Tip, zorg ervoor dat het plastic niet uitsteekt langs het buitendak.
Of beter, gebruik doorlatend worteldoek. Dat is herbruikbaar, beter voor het gras en alsnog een schone tent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:52
ebk71 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Of beter, gebruik doorlatend worteldoek. Dat is herbruikbaar, beter voor het gras en alsnog een schone tent.
Het kan wel zo zijn dat worteldoek weekmakers bevatten die niet fijn zijn voor je coating van je tent.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:50
Ravhin schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:09:
[...]
kort: nope
Lang: er zit wss “het weer” in. Schimmelgroei met een blauw-zwarte kleur. Hoe veel je ook wast en boent, je krijgt het er niet meer uit.
hmm, vervelend. Dat maakt de vouwwagen die we gisteren hebben gezien een stuk minder aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:35

Cheezus

Luiaard

[...]

Ligt er ook aan hoe je kampeert natuurlijk, als je enkele dagen op een camping staat i.p.v. weken is de impact op het gras sowieso beperkt. Bovendien denk ik dat het doorlatende worteldoek weinig meerwaarde biedt als daar bovenop een niet-doorlatende kuip van de tent staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Cheezus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:31:
[...]

Volgens mij was de binnentent nieuw niet 'voorgemonteerd' maar moet je deze de eerste keer zelf aan de buitentent vasthaken. Daarna kun je deze gewoon laten zitten, ik merk alleen dat het bovenste haakje vaak loskomt bij inpakken/opzetten. Één haakje opnieuw vastmaken is echter wel te overleven :+
Ik raad wel aan om er een grondzeil onder te leggen (bij de eerste keer opzetten even op maat knippen) zodat de onderkant van de tent droog en schoon blijft, dit pakt makkelijk in zonder dat er vuil op het tentdoek kan komen.

Overigens zie ik dat je daar bij een Bardani Cortina staat: https://www.dewitschijnde...10D59QjhEKhxoC-7oQAvD_BwE en niet de Stelvio: https://www.dewitschijnde...lvio-220-rstc-koepeltent/
Ik ben benieuwd welke tent je nou gekocht blijkt te hebben na het testopzetten :+
LOL. Nou ik heb sowieso de Stelvio gekocht, dit is idd de Cortina. De Stelvio is net een maat groter. Ik vond het al raar dat op de foto's de tentstokken aan de buitenkant zater en nu binnenin :+ Nouja. Laten we het houden op enthousiasme ;-)

Grondzeil heb ik :-) Komt goed.
-tom-562 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:25:
Ik zou de binnentent altijd los houden. Stel je moet de tent een keer in de regen opzetten, en je legt hem in het natte gras (met de binnentent er in), dan wordt je binnentent ook nat. Ik rol de binnentent altijd in de buitentent op, zo blijft de binnentent ook altijd droog.
Dit ben ik ook gewend idd. Eerst maar eens zien hoe het opzet...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

Cheezus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Ligt er ook aan hoe je kampeert natuurlijk, als je enkele dagen op een camping staat i.p.v. weken is de impact op het gras sowieso beperkt. Bovendien denk ik dat het doorlatende worteldoek weinig meerwaarde biedt als daar bovenop een niet-doorlatende kuip van de tent staat?
Dat heeft geen enkel effect, sterker, ook onder enkel doorlatend worteldoek sterven de plantjes uiteindelijk. Ik neem dit jaar overigens wel dit doorlatend doek mee. Maar dan vooral omdat ik het wil kunnen hergebruiken en omdat een geweven doek nu eenmaal vele malen scheurvaster is dan een zeiltje, ook in de voortent, waar de dichte bisonyl-kuip niet meer aanwezig is heb ik liever een doorlatend doek, dan een dichte laag waar plasjes kunnen vormen.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:23
JanHenk schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Ik heb geen tipi en ben ook niet (zo) bekend met het product.

Wat zijn de specifieke voordelen van de tipitent? Is het voor iedere situatie een geschikte tent, of vooral voor bepaalde type situaties?

Gewoon een vraag uit interesse :)
Oef dat wordt een lijst:
-Kegelmodel, ontzettend windbestendig
-Ventilatie is perfect van onderen zo de naar de top
-vaak geschikt voor een houtkachel -> winterkamperen met kids
-veel ruimte naar gelang afmetingen
-Zet vaak sneller op dan een vergelijkbare afmeting grote tent
-Mooi klassiek model
-compact inpakken (slechts 1 middenstok)
-prima in slecht weer op te zetten, als iets aan de binnenzijde nat wordt daarbij, is het binnen zo droog door de ventilatie en evt. houtkachel.
-je behoort dan automatisch bij de echte tentkampeerders :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:10
aReaRe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Ook een fatsoenlijke self-inflatable aangeschaft om op te slapen :?
Nee, dat zit nog in de planning. Nu een 2p luchtbed met daarbovenop een isolatiedeken en daarbovenop een slaapzak en dan kom ik (+nog dekens)
De kou kwam wel wat uit de grond, ondanks dat ik in Friesland zit. Gelukkig niet lang last van.
Ben nachts een koukleum. Heb muts mee.
LordSinclair schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:30:
[...]

Je hebt zeker een waterbed erbij aangeschaft? Met het plastic dat zo eind uitsteekt aan de zijkanten loopt zo alle regen onder je tent. Precies waar je het eigenlijk niet wilt hebben.

Tip, zorg ervoor dat het plastic niet uitsteekt langs het buitendak.
Klopt, zei een vriendin al. Thanks.
Morgenavond komt er regen.

[ Voor 32% gewijzigd door Harribo op 29-06-2022 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:23
[...]
Lang: er zit wss “het weer” in. Schimmelgroei met een blauw-zwarte kleur. Hoe veel je ook wast en boent, je krijgt het er niet meer uit.
Je hebt het weer (kleine zwarte/blauwe puntjes) erin of echt schimmel (draden/haren), vooral in het laatste geval moet je snel handelen. Tentdoek losmaken en in een speciekuip met bleekwater gooien. Doek verkleurt uiteraard maar schimmel gaat dood. Daarna het doek weer uitspoelen en goed laten drogen. Vervolgens de boel weer impregneren met ultramar https://www.ultramarxl.com/nl/canvas-cotton-protector.html

het weer in of andere vlekken zoals mos in het doek kan je behandelen met https://www.ultramarxl.com/nl/power-cleaner.html

Ik heb geen aandelen in Ultramar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Raymond schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:32:
[...]

hmm, vervelend. Dat maakt de vouwwagen die we gisteren hebben gezien een stuk minder aantrekkelijk.
Gewoon deze koop voorbij laten gaan, koop geen andermans problemen!

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]
Klopt, maar het duurt langer dan een dag voordat die schimmel zich vormt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Raymond schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:32:
[...]

Zoals gezegd hierboven, inderdaad voorbij laten gaan. Met chloor kan je wel iets bereiken maar dat blijf je ook ruiken. En die schimmel is er niet in één nacht in gekomen dus dat zegt ook wel iets over hoe ie is onderhouden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:07:
[...]
Zoals gezegd hierboven, inderdaad voorbij laten gaan. Met chloor kan je wel iets bereiken maar dat blijf je ook ruiken. En die schimmel is er niet in één nacht in gekomen dus dat zegt ook wel iets over hoe ie is onderhouden.
En schimmel verzwakt het tentdoek van katoen (levensduur). Ik zou mij niet eraan wagen, maar ja ik heb nu een caravan van polyester :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-09 22:08
Yukkie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:35:
@TgR_KILLER Veel plezier! Wat ben je nu kwijt voor die boot als ik vragen mag? Want volgens mij ben je er niet met de geadverteerde prijs toch? Ik meen me te herinneren dat je ook nog verplicht een kooi moet huren en evt diner/ontbijt enzo?
Sorry voor de HEUL late reactie maar wij waren in Noorwegen ;).
Voor de boot waren we +/- 1300 kwijt, dat is retour met een auto + caravan (10+ meter) en inclusief een 2 persoons binnenhut. Ook zowel heen als terug van te voren savonds buffet geboekt erbij.

Je moet inderdaad een hut nemen, das niet heel gek voor een 18 uur durende overvaart, je kan niet bij je auto / caravan / camper tijdens de crossing want het autodek is dicht ;). Ontbijt en avond eten kan je overslaan als je dat zou willen of zelf wat kleins scoren, maar het buffet is best goed en ruim voldoende en inclusief drinken.
theHoff schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Ben erg benieuwd hoe die boottocht bevalt. Ik ben van plan deze volgend jaar te gaan pakken dus mocht je je ervaring willen delen dan wordt dat erg op prijs gesteld.
Boot tocht beviel super, zie ook bovenstaande. 2x vrij rustige overtocht gehad. Op de heenweg vooral veel in de hut geweest, maar gisteren avond nog tot laat in 'het theater' gezeten en naar livemuziek geluisterd.

We waren onze jassen vergeten (tja t was lekker weer toen we weg gingen..) maar op de boot nieuwe gekocht, je hebt op de boot echt van alles dus dat is wel chill.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybfuvvsnHXplbFYGHy-oEek1My4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4X107vrChrAg9V9Xwhn4sH1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door TgR_KILLER op 30-06-2022 17:50 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:06
TgR_KILLER schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:47:
[...]

Voor de boot waren we +/- 1300 kwijt, dat is retour met een auto + caravan (10+ meter) en inclusief een 2 persoons binnenhut. Ook zowel heen als terug van te voren savonds buffet geboekt erbij.

Je moet inderdaad een hut nemen, das niet heel gek voor een 18 uur durende overvaart, je kan niet bij je auto / caravan / camper tijdens de crossing want het autodek is dicht ;). Ontbijt en avond eten kan je overslaan als je dat zou willen of zelf wat kleins scoren, maar het buffet is best goed en ruim voldoende en inclusief drinken.

Boot tocht beviel super, zie ook bovenstaande. 2x vrij rustige overtocht gehad. Op de heenweg vooral veel in de hut geweest, maar gisteren avond nog tot laat in 'het theater' gezeten en naar livemuziek geluisterd.
Fantastisch. Lijkt me ook leuk. Hoeveel km heeft zo'n retour nou gescheeld? En wat zou de prijs zijn als je er nog eens kids 4 bij boekt? Vast richting 2k?

Ik zie dat de veerdienst bij Kristiansand Hirtshals ook al tussen de 700-1100 euro is, en daar moet je dan vanaf Groningen meer dan 900 km heenrijden (en terug). Dus 1800 km delen door 7 km per liter = 257 liter benzine, is ook circa 600 euro. Dus opgeteld komt dat wel in de buurt van de geschatte 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Red devil schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Fantastisch. Lijkt me ook leuk. Hoeveel km heeft zo'n retour nou gescheeld? En wat zou de prijs zijn als je er nog eens kids 4 bij boekt? Vast richting 2k?

Ik zie dat de veerdienst bij Kristiansand Hirtshals ook al tussen de 700-1100 euro is, en daar moet je dan vanaf Groningen meer dan 900 km heenrijden (en terug). Dus 1800 km delen door 7 km per liter = 257 liter benzine, is ook circa 600 euro. Dus opgeteld komt dat wel in de buurt van de geschatte 2000.
Heel eerlijk, geen idee, ik heb afgelopen november al geboekt dus das al ff geleden. Maar volgens mij betaalden we vooral omdat we Auto + caravan hadden en lang waren. De hut / eten is relatief goedkoop in vergelijking. Zaten echt zat gezinnen op de boot!

Boot vanuit Denemarken is wel iets goedkoper maar niet mega veel, + dat we dan eigenlijk nog wel een nacht ergens in Duitsland / Denemarken zouden doen om niet in 1 ruk door te hoeven rijden. Dus dan verlies je een dag + het zijn nogal wat kilometers extra, en met deze prijzen, geen pretje!

Daarnaast was deze boot ook gewoon gunstig qua tijden. Smiddags inschepen en in de ochtend aankomen, dan heb je gewoon een hele dag daar nog. De boot vanuit Denemarken die ik eerst had gezien kwam pas in de avond om 9 uur aan, zie dan nog maar ergens fatsoenlijk te komen en te kamperen een je van de boot af bent.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
TgR_KILLER schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:43:
[...]

Daarnaast was deze boot ook gewoon gunstig qua tijden. Smiddags inschepen en in de ochtend aankomen, dan heb je gewoon een hele dag daar nog. De boot vanuit Denemarken die ik eerst had gezien kwam pas in de avond om 9 uur aan, zie dan nog maar ergens fatsoenlijk te komen en te kamperen een je van de boot af bent.
Zeker weten, allemaal voordelen qua tijdswinst en belevenis. Dank voor de ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Red devil schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:47:
[...]

Zeker weten, allemaal voordelen qua tijdswinst en belevenis. Dank voor de ervaring.
Ik weet overigens niet waarmee je naar Noorwegen gaat, maar check vooral je routes goed. Wij hadden ons toch een klein beetje vergist in hoe smal wegen kunnen zijn. We zijn in 3 dagen dwars door het midden wat omhoog gereden, verschillende keren toch echt wel billen knijpen. Zelfs 1 keer ons kapot geschrokken toen een camper wel heel dichtbij kwam en de caravan spiegel aan tikte, daardoor de spiegel dus inklapte en tegen het raam aan vloog. Beste klap maar gelukkig wel alles heel!. Toen wel besloten via de 'hoofdwegen' en Oslo terug te rijden... was iets beter voor ons hart en iets minder 5 uur per dag 100% focus nodig en 2 handjes aan het stuur haha.

PS. nog een dingetje, ik wilde echt wat contant geld mee nemen, maar hier in NL kost dat een vermogen om te wisselen. Wisselkoers + een achterlijke opslag, dus dat niet gedaan. Op de boot staat gewoon een pinautomaat kwamen we achter. Buiten de 'normale' kosten van vreemde valuta pinnen van je bank betaal je daar niks extra's!

[ Voor 16% gewijzigd door TgR_KILLER op 01-07-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
TgR_KILLER schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:54:
[...]

Ik weet overigens niet waarmee je naar Noorwegen gaat, maar check vooral je routes goed. Wij hadden ons toch een klein beetje vergist in hoe smal wegen kunnen zijn. We zijn in 3 dagen dwars door het midden wat omhoog gereden, verschillende keren toch echt wel billen knijpen. Zelfs 1 keer ons kapot geschrokken toen een camper wel heel dichtbij kwam en de caravan spiegel aan tikte, daardoor de spiegel dus inklapte en tegen het raam aan vloog. Beste klap maar gelukkig wel alles heel!. Toen wel besloten via de 'hoofdwegen' en Oslo terug te rijden... was iets beter voor ons hard en iets minder 5 uur per dag 100% focus nodig en 2 handjes aan het stuur haha.
Dat is ook mijn grootste nachtmerrie. Ik ben iemand die zelfs routes naar plaats van bestemming via google maps/city view bekijkt, met name het laatste stukje.
Ik kan me nog een ritje op een berg herinneren op een smal weggetje en er kwam een landbouwvoertuig aan. Moest ik met hele gezin achteruit rijdend een plekje zoeken.... Zweet op plekken waarvan ik niet wist dat het kon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Red devil schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Dat is ook mijn grootste nachtmerrie. Ik ben iemand die zelfs routes naar plaats van bestemming via google maps/city view bekijkt, met name het laatste stukje.
Ik kan me nog een ritje op een berg herinneren op een smal weggetje en er kwam een landbouwvoertuig aan. Moest ik met hele gezin achteruit rijdend een plekje zoeken.... Zweet op plekken waarvan ik niet wist dat het kon.
Nou zo gingen de eerste 3 dagen eigenlijk elke dag haha. Gelukkig op de smalste stukken (bergpassen) geen auto's tegen gekomen. Tot 2x toe op zondag ochtend gelukkig zon bergpas gehad haha op een rustig tijdstip :P. Al zijn die bergpassen enzo wel weer het allermooiste. Dus volgende keer gaan we waarschijnlijk de caravan op strategische plekken als basecamp neer zetten en toch meer met de auto alleen doen. Al is het dan 1/2 uur rijden. Afstanden zijn daar sowieso heel anders dan hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv94zJCNwqtvNyklFg7x7dUb7cA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/et6bHJsRkkJei8ZAMgrVce8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit soort weggetjes zijn er genoeg, en dat lijkt nog best breed (dit is zeker niet de smalste, maar daar heb ik geen foto's van :p) Maar het caravannetje rijd aan 2 kanten op de streep haha. De bergpassen zijn het ergste, aan de 1e kant een vangrail / ravijn en aan de andere kant een berg die op sommige plekken lekker puntig uitsteekt over de weg. Je hebt ogen in je achterhoofd nodig haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:53

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@TgR_KILLER tof dat je nog even terug koppelt! En mooie beelden! Ik heb more or less al besloten dat ik volgend jaar met de boot naar Noorwegen ga en dan terug rij via Zweden en Denemarken enzo. De plannen gaan al zo ver dat ik overweeg om een zonnepaneel op m'n bus te gaan leggen en zo'n portapotti aan te schaffen om ook "autarkisch" te kunnen staan voor een paar nachten :) Op de vorige camping sprak ik iemand die een aantal jaar geleden met zo'n zelfde camperbus als die ik heb zo'n reis gemaakt heeft. Hij vertelde dat er best wel veel camperplaatsen en andere overnachtingsplaatsen zijn die nergens in boekjes of online te vinden zijn. Dus ik ben wel benieuwd!

Zelf sta ik nu in oost-Duitsland aan de Unstrut. Morgen weer verder richting Dresden. Binnendoor is de kortste route dwars door Leipzig volgens Google Maps. Ik twijfel nog of ik dat zal doen of niet (ik heb dan wel een groene sticker, maar volgens mij klopt dat niet helemaal , voor een diesel uit 2003). Hoe groot zou de pakkans zijn?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

@TgR_KILLER Mooie foto's van Noorwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
[...]

Voor het gras is het net zo slecht als dicht zeil, maakt echt geen bal uit. Kampeer jaren met zowel afdekzeil als antiworteldoek eronder en altijd en overal gaat het gras er aan.

De schonere tent (als het doek voldoende uitsteekt) en eventuele hergebruik zijn wel pluspunten. Zelf gooi ik het na een voorseizoen overigens weg, ga het niet zitten schoonmaken en bewaren voor die 2 tientjes.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Drardollan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:14:
[...]

Zelf gooi ik het na een voorseizoen overigens weg, ga het niet zitten schoonmaken en bewaren voor die 2 tientjes.
Een beter milieu begint bij jezelf, gemiste kans wmb.
Beetje zonde ook. En ja, ik snap dat we in een kapitalistische wereld leven maar kom op, alleen ff schoonmaken en het gaat jaren mee ipv ieder jaar weer een nieuwe.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebk71
[...]

Voor het gras is het net zo slecht als dicht zeil, maakt echt geen bal uit. Kampeer jaren met zowel afdekzeil als antiworteldoek eronder en altijd en overal gaat het gras er aan.

De schonere tent (als het doek voldoende uitsteekt) en eventuele hergebruik zijn wel pluspunten. Zelf gooi ik het na een voorseizoen overigens weg, ga het niet zitten schoonmaken en bewaren voor die 2 tientjes.
En ik heb een andere ervaring, ja natuurlijk wordt dat gras geel. Maar als ik na 2 tot 3 weken ergens vertrek en er blijft een geel vlak i.p.v. dood vlak achter is dat wel een verschil. En ik hoef het worteldoek ook niet schoon te maken, het droogt snel in de wind, uitkloppen en het gaat in een vuilniszakje tegen wat achtergebleven zand. En dat doek kost mij meer dan 2 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-07 01:05
[...]

[...]

We waren onze jassen vergeten (tja t was lekker weer toen we weg gingen..) maar op de boot nieuwe gekocht, je hebt op de boot echt van alles dus dat is wel chill.

[Afbeelding]
Wat een mooie reis, bedankt voor het delen! Ik wacht nog even een paar jaar tot m'n kinderen iets ouder zijn maar dan zou ik ook graag weer naar Noorwegen gaan. De boot lijkt mij een ontspannen en leuke manier van reizen! Mooi te lezen dat het varen goed beviel. Ik zag een filmpje van het schip maar ben wel benieuwd of het er nog een beetje goed uitzag aan boord. Ik zoek wel alternatieven voor vliegen maar kreeg via mediaberichten bijvoorbeeld het idee dat de trein van greencitytrip nogal gedateerd is. Hoe heb je de boot ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Humma Kavula schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:20:
[...]

Een beter milieu begint bij jezelf, gemiste kans wmb.
Beetje zonde ook. En ja, ik snap dat we in een kapitalistische wereld leven maar kom op, alleen ff schoonmaken en het gaat jaren mee ipv ieder jaar weer een nieuwe.
Dat is maar helemaal de vraag of dat beter is voor het milieu. Schoonmaken is ook niet kosteloos voor het milieu.

Maar los daarvan, geen idee hoe jij dat jaren mee laat gaan. Bij mij is het na 3 maanden voorseizoen aan alle kanten gerafeld en zitten er volop gaten in van de haringen die er doorheen zijn geslagen en uitgerekt zijn door het lopen in de voortent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
ebk71 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:59:
[...]

En ik heb een andere ervaring, ja natuurlijk wordt dat gras geel. Maar als ik na 2 tot 3 weken ergens vertrek en er blijft een geel vlak i.p.v. dood vlak achter is dat wel een verschil.
Na 2 of 3 weken met afdekzeil is het ook geel en niet dood. Maar ga eens 3 maanden staan ergens en ik kan je vertellen dat bij beide producten het gras volledig verdwenen is.
En ik hoef het worteldoek ook niet schoon te maken, het droogt snel in de wind, uitkloppen en het gaat in een vuilniszakje tegen wat achtergebleven zand. En dat doek kost mij meer dan 2 tientjes.
Dan zou ik toch eens beter zoeken, deze koop ik elk jaar. Kost nog niet eens 2 tientjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCYjI4siVG0Gg7tP_qqBlWnD5yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nIXK4dc99eFnQBmqNvdHiIPM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Zeker niet, na drie weken kamperen zie je al duidelijk kleur verschil tussen waar alleen het worteldoek lag, waar er ook een tent tapijt op lag én de ergste is waar ook nog grondzeil tussen zat. Ik probeer mijn vrouw nog steeds te overtuigen om zonder grondzeil (caravan) op te zetten.

Onze worteldoek is inmiddels 4 jaar oud (3 jaar gebruikt) en nooit schoongemaakt. Gewoon met de vieze kant naar beneden en wij willen nooit meer zonder. Het scheelt echt enorm met vuil naar binnen lopen en met een beetje zonneschijn kan je er droog overheen lopen terwijl gras langer nat blijft. Mijn schoonouders gebruiken het al net zo lang ook in Spanje tegen steentjes en stof.

Door het ruim om de tent te leggen hoef je die trouwens ook nog amper schoon te maken en bij opzetten en afbreken is het ook geen vieze bende (tot je de haring eronder vandaan haalt en grond meeneemt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Deveon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Zeker niet, na drie weken kamperen zie je al duidelijk kleur verschil tussen waar alleen het worteldoek lag, waar er ook een tent tapijt op lag én de ergste is waar ook nog grondzeil tussen zat. Ik probeer mijn vrouw nog steeds te overtuigen om zonder grondzeil (caravan) op te zetten.
Dan moet je voor de grap eens net zo intensief gaan lopen op die stukken waar enkel worteldoek ligt. Dan zal je zien dat het daar net zo hard gaat als bij het tenttapijt. En dat niet alleen, ook het feit dat er een hele tent overheen staat werkt niet mee. Dat is dus niet te vergelijken wat je nu doet.
Onze worteldoek is inmiddels 4 jaar oud (3 jaar gebruikt) en nooit schoongemaakt. Gewoon met de vieze kant naar beneden en wij willen nooit meer zonder. Het scheelt echt enorm met vuil naar binnen lopen en met een beetje zonneschijn kan je er droog overheen lopen terwijl gras langer nat blijft. Mijn schoonouders gebruiken het al net zo lang ook in Spanje tegen steentjes en stof.
Ehh, we hadden het toch over als gebruik onder de voortent? Blijkbaar maak je nog een extra stuk gras dood door nog meters extra voor je tent te leggen of lees ik dat verkeerd?
Dat zie je steeds vaker en ik vind het op zijn minst discutabel. Nodeloos het gras beschadigen en als de zon een beetje brandt dan fakkel je ook het gras eronder wat extra af.

Als ik mijn voortent uit stap wil ik in het gras stappen, niet op een of ander zwart stuk plastic. Die keer extra vegen van de voortent neem ik wel voor lief.
Door het ruim om de tent te leggen hoef je die trouwens ook nog amper schoon te maken en bij opzetten en afbreken is het ook geen vieze bende (tot je de haring eronder vandaan haalt en grond meeneemt).
No shit sherlock
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 01-07-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:49:
[...]

Dat is maar helemaal de vraag of dat beter is voor het milieu. Schoonmaken is ook niet kosteloos voor het milieu.

Maar los daarvan, geen idee hoe jij dat jaren mee laat gaan. Bij mij is het na 3 maanden voorseizoen aan alle kanten gerafeld en zitten er volop gaten in van de haringen die er doorheen zijn geslagen en uitgerekt zijn door het lopen in de voortent.
Dit soort reacties ontnemen mij de lust om in dit topic nog verder te lezen en te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Dan moet je voor de grap eens net zo intensief gaan lopen op die stukken waar enkel worteldoek ligt. Dan zal je zien dat het daar net zo hard gaat als bij het tenttapijt. En dat niet alleen, ook het feit dat er een hele tent overheen staat werkt niet mee. Dat is dus niet te vergelijken wat je nu doet.

[...]

Ehh, we hadden het toch over als gebruik onder de voortent? Blijkbaar maak je nog een extra stuk gras dood door nog meters extra voor je tent te leggen of lees ik dat verkeerd?
Dat zie je steeds vaker en ik vind het op zijn minst discutabel. Nodeloos het gras beschadigen en als de zon een beetje brandt dan fakkel je ook het gras eronder wat extra af.
[...]
De volgende keer zal ik een foto voor je maken waarmee ik alles hierboven kan weerleggen. Verder heeft het niet zoveel zin om de discussie te voeren. Het gras overleeft het prima en blijft ook gewoon groen na enkele weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
ebk71 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Dit soort reacties ontnemen mij de lust om in dit topic nog verder te lezen en te reageren.
Je zou ook de vraag kunnen beantwoorden zodat ik in het vervolg mijn antiworteldoek heel kan houden en kan hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Deveon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:32:
[...]

De volgende keer zal ik een foto voor je maken waarmee ik alles hierboven kan weerleggen. Verder heeft het niet zoveel zin om de discussie te voeren. Het gras overleeft het prima en blijft ook gewoon groen na enkele weken.
Tsjah, ik kan je ook de foto's laten zien na 3 maanden voorseizoen met afdekzeil en met antiworteldoek. Dan ga je gewoon een bruine laag modder zien in beide gevallen.

Op mijn vaste voorseizoen camping wordt de boel overigens gewoon weer ingezaaid en het volgende jaar staat er gewoon weer gras. Totdat iedereen weer vertrekt rond 1 juli, dan is het allemaal weer zo dood als een pier.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal niets uitmaakt, feit is dat na een seizoen kamperen zo ongeveer elke campingplaats duidelijk laat zien waar de caravans en tenten hebben gestaan. Dat is nu eenmaal inherent aan het afdekken en intensief belopen van het gras. Een beetje camping is gelukkig ruim opgezet en heeft meer natuur dan die paar vierkante meter gras die het seizoen niet overleeft. Ik denk dat ons milieu dat wel gaat overleven. Denk dat er rondom kamperen veel meer zaken zijn die veel belastender zijn voor het milieu.

[ Voor 26% gewijzigd door Drardollan op 01-07-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Vraag uit interesse, hoe doe je het nu dan,?

Worteldoek eronder en een (kuip)grondzeil erover? Maar, je zou graag de kuip achterwege willen laten en alleen op het worteldoek staan, begrijp ik dat goed?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
gewoon geen extra zeiltje gebruiken in welke vorm dan ook, probleem opgelost ;) Gewoon grondzeil beetje afvegen bij opruimen en klaar. Ding is er voor gemaakt om vies te worden.

next

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:48:
gewoon geen extra zeiltje gebruiken in welke vorm dan ook, probleem opgelost ;) Gewoon grondzeil beetje afvegen bij opruimen en klaar. Ding is er voor gemaakt om vies te worden.

next
Verschilt een beetje per camping, maar ik heb ooit fors moeten boenen. Zat een soort klei-achtige bruine smurrie op. Ik meen uit Oostenrijk. Gelukkig past het kuipzeil net op m'n oprit om er even met de tuinslang en schoonmaakmiddel overheen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Voorseizoen: antiworteldoek - Isabelle klikbare vloerdelen 50x50x5cm - verhuisdekens - tenttapijt
Zomer: afdekzeil van de Action - tenttapijt

Vooral in het voorseizoen belangrijk om hoogte te winnen. Vloerdelen zijn 5cm hoog waardoor je geen water in de voortent krijgt en je een relatief vlakke vloer krijgt. De verhuisdekens zijn er om optrekkende kou iets te dempen en te zorgen voor een zachtere vloer.

De reden overigens om te kiezen voor antiworteldoek in het voorseizoen is dat dit waterdoorlatend is en dus schimmelvorming voorkomt. Vocht uit de voortent of door regen wordt doorgelaten en kan wegzakken in de grond. Bij een afdekzeil blijft het liggen en krijg je na verloop van tijd schimmel in je tent. Dat is in de zomer geen probleem omdat het dan en minder vochtig is en het meestal de volgende dag zal verdampen.
Worteldoek eronder en een (kuip)grondzeil erover? Maar, je zou graag de kuip achterwege willen laten en alleen op het worteldoek staan, begrijp ik dat goed?
Nee, dat zou ik zeker niet willen. Dat is blijkbaar wat men hier extra voor hun tent doet.

[ Voor 39% gewijzigd door Drardollan op 01-07-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:48:

next
Ik heb geen grondzeil voor mijn voortent, mijn grondzeil is ofwel antiworteldoek ofwel een plastic afdekzeil van de Action. Beiden kieper ik weg na het opbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Tsjah, ik kan je ook de foto's laten zien na 3 maanden voorseizoen met afdekzeil en met antiworteldoek. Dan ga je gewoon een bruine laag modder zien in beide gevallen.
Dat is wat ik ook aangeef maar het probleem is het afdekzeil. Waar geen afdekzeil ligt blijft het gras mooi groen en waar antiworteldoek plus tenttapijt ligt zie je een lichte verkleuring. Het deel met antiworteldoek, afdekzeil én tent tapijt is geel en begint kaal te worden na +/- 3 weken. Hoe alleen worteldoek er na 3 maanden uit zou zien durf ik niet te zeggen, maar na één week zie je al duidelijk verschil tussen waar een afdekzeil (of schilders plastic) gebruikt is of alleen grondzeil (en tenttapijt).
JanHenk schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Eerst het worteldoek van 4.60 bij 7 met daarop de voortent waarin een grondzeil ligt met daarop een tenttapijt. Vervolgens onder de luifel alleen een tenttapijt op het worteldoek (zodat het water de grond in loopt). Overal waar geen plastic ligt blijft weken groen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wat een geneuzel, laat iedereen lekker doen waar die zichzelf goed bij voelt :') Grondzeil, geen grondzeil, worteldoek, dure worteldoek.. Boeiend :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Laatst online: 15:10
Proefkamperen is tot nu toe zeer leerzaam.
Wat betreft mijn opblaasbare tent van de decathlon ben ik zeer tevreden.
Hij heeft de windstoot(jes) en regen van gisteren prima overleefd. Stond naast de bomen, dat scheelt wrs ook wat.
Af en toe ging het wat heen en weer maar dat is normaal, beter dan dat iets breekt.

Eigenlijk na dagen lang met deze tent gekampeerd te hebben, kan ik slechts 1 nadeel ontdekken.
Dat zijn de haringen. Je krijgt er een 20 waarvan 4 stevige voor de hoekpunten.
De overige +- 16 haringen zijn simpele types. Ik denk dat als de grond doorweekt wordt dat het dan wel eens parten kan gaan spelen als het ook enorm waait.
Deze haringen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdSXzXZe08LcJcBo0DgPHtZoECE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AONeAkrF0E3QtoXWDKeKOng.jpg?f=fotoalbum_large
Koop daar wel even andere voor.
Verder voor de rest bevalt de tent echt top.

Oh ja en door IN een slaapzak te gaan liggen ipv ONDER een uitgeklapte slaapzak scheelt in de kou (vanuit de grond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Harribo dat hangt een beetje van de ondergrond af. Wanneer die lekker stevig en plakkerig is blijven dergelijke pennen best goed zitten, zeker als je ze onder een hoek erin prikt.
Is de grond wat meer zanderig dan vliegt het er inderdaad te makkelijk uit, dan kan je beter naar de v-vorm.

Zelf gebruik ik meestal veel rotspennen. Die zijn in principe ook niet heel geschikt voor zachtere ondergronden maar ze rammen er zo lekker makkelijk in en omdat de tent in feite één groot stuk is blijft het geheel prima staan. Alleen een onmeunige stormharing aan de band voor de luifel, die had ik wel standaard. (zo'n lel van 30 centimeter die je echt de grond in moet buffelen)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Harribo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:33:
Oh ja en door IN een slaapzak te gaan liggen ipv ONDER een uitgeklapte slaapzak scheelt in de kou (vanuit de grond).
Ja anders had het wel slaapdeken geheten toch? :D

Juist omdat je dan een goed geïsoleerde zak met warme lucht creëert werken die dingen zo goed. Al zou een goed matje ook al veel tegen moeten houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

-tom-562 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:51:
Wat een geneuzel, laat iedereen lekker doen waar die zichzelf goed bij voelt :') Grondzeil, geen grondzeil, worteldoek, dure worteldoek.. Boeiend :')
Daar kan ik mij bij aansluiten, de sfeer wordt er niet gezelliger op als we elkaar moeten overtuigen wat wel/niet beter is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:50:
[...]

Ja anders had het wel slaapdeken geheten toch? :D

Juist omdat je dan een goed geïsoleerde zak met warme lucht creëert werken die dingen zo goed. Al zou een goed matje ook al veel tegen moeten houden.
zelfs meer. Het gedeelte van een slaapzak waarop je ligt druk je samen waardoor de isolerende werking een stuk minder wordt. De enige echte remedie is dan een mat met isolatie, bij voorkeur geïntegreerd.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat hangt ook weer van je slaapzak en het gebruikte materiaal af. Maar de grootste oorzaak van koude bij slapen is inderdaad dat je de isolatie tussen de persoon en de grond niet in orde hebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:49:
@Harribo dat hangt een beetje van de ondergrond af. Wanneer die lekker stevig en plakkerig is blijven dergelijke pennen best goed zitten, zeker als je ze onder een hoek erin prikt.
Is de grond wat meer zanderig dan vliegt het er inderdaad te makkelijk uit, dan kan je beter naar de v-vorm.

Zelf gebruik ik meestal veel rotspennen. Die zijn in principe ook niet heel geschikt voor zachtere ondergronden maar ze rammen er zo lekker makkelijk in en omdat de tent in feite één groot stuk is blijft het geheel prima staan. Alleen een onmeunige stormharing aan de band voor de luifel, die had ik wel standaard. (zo'n lel van 30 centimeter die je echt de grond in moet buffelen)
Haha, ik gebruik om die reden ook rotspennen. Een combinatie van deze en deze

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Harribo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:33:

Eigenlijk na dagen lang met deze tent gekampeerd te hebben, kan ik slechts 1 nadeel ontdekken.
Dat zijn de haringen. Je krijgt er een 20 waarvan 4 stevige voor de hoekpunten.
De overige +- 16 haringen zijn simpele types. Ik denk dat als de grond doorweekt wordt dat het dan wel eens parten kan gaan spelen als het ook enorm waait.
Deze haringen.
[Afbeelding]
Koop daar wel even andere voor.
Verder voor de rest bevalt de tent echt top.
Ik noem dat niet eens haringen eigenlijk, die slappe te korte dingen krijg je standaard meegeleverd. Zelf heb ik ze nog nooit gebruikt. Je hebt dat soort haringen ook iets langer en steviger, die zijn al een stuk beter.

Ik heb altijd een collectie normale haringen (die V vorm), rotspennen (normale en een paar dikkere) en houten haringen bij. De ene ondergrond is de andere niet, al werkt de normale haring in veel gevallen prima. Maar ga je de bergen in dan zijn rotspennen vaak noodzakelijk kwaad. Hout kan je gebruiken als je zanderige ondergrond hebt of bijvoorbeeld om scheerlijnen vast te zetten bij gras ondergrond (vallen wat meer op en doen minder pijn bij stoten).

Een uitgebalanceerde set haringen, een goede hamer en stevige haringtrekker zijn voor mij erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:01:
Dat hangt ook weer van je slaapzak en het gebruikte materiaal af. Maar de grootste oorzaak van koude bij slapen is inderdaad dat je de isolatie tussen de persoon en de grond niet in orde hebt.
Decathlon heeft daar wel een mooie oplossing voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaZwTKFfE5geL0xZIjNcIYe5A4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYH7SEGwUqcwmlBqbTXRiqeu.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is wel wat meer gewicht/volume om mee te nemen. Dat is lang niet voor iedereen geschikt. Ik zie ze vooral in het voorseizoen gebruikt worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:51:
Voor dit topic ben ik het met je eens, maar op de camping vind ik het wel fijn als er daadwerkelijk gras kan blijven liggen. Steeds meer campings stappen over op bestrating, een plek grind of houten vlonders omdat het niet meer lukt om een mooie grasmat te houden. Tranen in m'n ogen. :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:07:
[...]

[Afbeelding]

Maar dat is wel wat meer gewicht/volume om mee te nemen. Dat is lang niet voor iedereen geschikt. Ik zie ze vooral in het voorseizoen gebruikt worden.
Wij hebben echt een heel andere definitie van 'een mooie oplossing' denk ik. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Net als @Gonadan en @-tom-562 gebruiken wij eigenlijk altijd rotspennen. Op echte zandgrond houden ze slecht, maar op alle andere gronden zijn ze goed te gebruiken. Bijna universeel wat mij betreft. Nadeel is wel dat je je lelijk kan stoten aan die tarzan-dingen.

Ik heb recent wel, omdat ik er meerdere goede verhalen over hoorde, 2 van die koffers met schroefharingen gekocht. En je slaat ze ook niet krom, dus je kunt heel lang doen met een set.

Bij de plaatselijke bouwmarkt stuitte ik toen nog op een mooie compacte Bosch machine met Li-ion accu én oplader, dus die gaan binnenkort standaard de vouwwagen in.

Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Krom slaan van haringen heb ik überhaupt nooit begrepen, hoe krijg je dat voor elkaar? Meestal gaat het krom als je bij die bijgeleverde boterharingen ze er met je voet in probeert te duwen, maar dan vraag je er ook om. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:01:
[...]

Oh dat zij van die lange (die eerste). Goed dat je het zegt want ik zit wat krap in de pennen en die bevallen mij op zich wel. Ik heb nu alleen veel korte dus een setje lange voor de windhoeken en hoekpunten van de tent zou dan eigenlijk een perfecte aanvulling zijn.
Nu gebruik ik die groene haak dingen en de tarzans wat door elkaar, daar waar die tarzans eigenlijk van m'n tent geleend zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:34

charrel

Cortisol4life..

[...]

[Afbeelding]

Mijn ouders zijn wat ouder en hebben deze geprobeerd vanwege de extra hoogte. Maar met een exped slaapmat van 7 cm dik/ en ook de 9 geprobeerd zak je als het ware tussen de latten omdat deze matten relatief slap zijn. Ik denk dat het alleen werkt met een dikke selfinflate mat die uit zichzelf wat meer stevigheid hebben.
Mijn moeder kon bijna niet afstappen daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 22:26

Bommes

Capo del formaggio

JanHenk schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:21:
Ik heb recent wel, omdat ik er meerdere goede verhalen over hoorde, 2 van die koffers met schroefharingen gekocht. En je slaat ze ook niet krom, dus je kunt heel lang doen met een set.
Soort gelijke heb ik vorige week ook bij de Wit gekocht.
Ook een starter set van Peggy pegs, de kunststof variant.
Dit voor de voortent van onze caravan.
Schroefmachine had ik toch al bij voor het uit en in draaien van de pootjes van de caravan.
De Peggy pegs heb ik afgelopen weekend al gebruik, ideaal. Alhoewel de korte wel erg kort zijn (10cm dacht ik) die trek je er wel zo uit.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Laatst online: 16:14
Bommes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Schroefmachine had ik toch al bij voor het uit en in draaien van de pootjes van de caravan.
Dit heb ik nooit helemaal begrepen (als noob caravanner B) ). Waarom een schroefmachine mee voor een simpel klusje van een paar minuten?
Maar wellicht dat er goede redenen voor zijn.....maar de herrie van een ratel 's ochtends vroeg omdat de buren vertrekken |:( ......

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 09:13

Smurf

Detri

Ik heb dit voorjaar voor het eerst mijn setje schroefharingen gebruikt. Eenmaal ingedraaid zitten ze voor zover ik zie/voel net zo stevig als de rotspennen die ik eerst had. (beide zijn van een ander merk, maar verder hetzelfde als hierboven ook al gelinked werd)

Over een paar weken krijgen ze de eerste echte test als we in Oostenrijk zijn. Daar heb ik in het verleden wel eens een paar spijkers krom geslagen. En dan niet omdat ik niet kan mikken met de hamer, maar omdat ik ze tussen een paar grote stenen had geslagen.

@TheOmen Gemak dient de mensch toch. De zwengel hangt wel in de disselbak, maar die functioneert meer als ophangrail voor andere dingen daar.
Bij vroeg vertrek zou ik gewoon rustig de pootjes indraaien zonder dat je de ratel hoort. Boor stand en laatste stukje rustig draaien zodat ze niet muurvast getrokken worden.
Enige keer dat ik trouwens echt last heb gehad van vertrekkende buren om weetikveelhoevroegindeochtend was toen ze ongeveer 10 minuten nodig hadden om de caravan met de mover een kwart slag gedraaid te krijgen. Weet niet wat ze allemaal aan het doen waren want we gingen toen nog met de een tent. Kon het daarom heel goed horen, maar niet zien. Lang duurde het wel.

)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheOmen
Smurf schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:12:
@TheOmen Gemak dient de mensch toch. De zwengel hangt wel in de disselbak, maar die functioneert meer als ophangrail voor andere dingen daar.
Haha, misschien moet ik 'm toevoegen aan de lijst met dingen die ik nooit zou willen in een caravan
  • Airco
  • TV
  • Accuboor voor de pootjes
To each his own, natuurlijk en er zijn vast dingen die wij meesjouwen waar anderen een andere mening over hebben (mover, anyone?)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:09:
[...]

Wij hebben echt een heel andere definitie van 'een mooie oplossing' denk ik. :D
Mijn inziens is het een stuk beter dan op de grond moeten slapen op een matje. Zeker als je veelvuldig gebruik maakt van het bed. Het is iets anders als je 2 weekjes per jaar op pad bent denk ik.

Je wint er isolatie en hoogte mee, dat vinden veel mensen prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TheOmen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Haha, misschien moet ik 'm toevoegen aan de lijst met dingen die ik nooit zou willen in een caravan
  • Airco
  • TV
To each his own, natuurlijk en er zijn vast dingen die wij meesjouwen waar anderen een andere mening over hebben (mover, anyone?)
Het ligt er ook maar helemaal aan hoe je op vakantie gaat. Als ik naar mijzelf kijk dan zie ik vooral verschillende behoeftes tijdens de verschillende vakanties.

Zo heb ik in het voorseizoen wel behoefte aan een TV. Het is dan regelmatig wat slechter weer en in de avonden koelt het stevig af waardoor je eerder naar binnen toe kruipt. Ook ben je relatief veel dagen op de kampeerplek, dan is het wel fijn om lekker TV (of een streaming dienst natuurlijk) te kunnen kijken. In de normale zomervakantie heb ik er dan weer geen enkele behoefte aan en blijft hij lekker thuis.

Maar in de zomervakantie heb ik dan weer behoefte aan de mover, scheelt een hoop geduw en getrek en zeker als kampeerplekken scheef lopen en klein zijn is het een heerlijke toevoeging. In het voorseizoen boeit me dat niet, dat is 1 keer neerzetten. Helaas kan de mover dan niet thuis blijven.

In het voorseizoen heb ik ook Isabella vloerdelen mee om in de voortent een vlakke en goede vloer te maken. Maar geen haar op het hoofd die eraan denkt om die kilo's mee te gaan zeulen in de zomervakantie.

Een airco vind ik niet veel van verder, thuis en in de auto wel fijn maar in de caravan nooit gemist. Zou ik nooit geld voor over hebben, maar zou hem er ook niet uitslopen als hij bij een volgende caravan zou zitten.

Boor heb ik ook niet echt begrepen, vind ik vooral iets voor oude mensen. Maar dan denk ik, als dat inderdaad een probleem is (wat ik mij kan voorstellen fysiek): koop dan een leveler. Die boor is leuk om de pootjes snel naar de grond te draaien (of omhoog natuurlijk), maar je zal altijd met de hand moeten bijdraaien voor het stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 01-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:28:
[...]

Oh dat zij van die lange (die eerste). Goed dat je het zegt want ik zit wat krap in de pennen en die bevallen mij op zich wel. Ik heb nu alleen veel korte dus een setje lange voor de windhoeken en hoekpunten van de tent zou dan eigenlijk een perfecte aanvulling zijn.
Nu gebruik ik die groene haak dingen en de tarzans wat door elkaar, daar waar die tarzans eigenlijk van m'n tent geleend zijn.
Ik heb ook nog een setje wat meer gegroefd is, beetje zoal van die schroefharingen. Die dingen kunnen echt achterlijk vast zitten na 2 weken :X
[...]

[Afbeelding]

Hoe gaat dit apparaat precies helpen tegen de koud? Als je daar met een luchtbed op gaat liggen heb je het nog steeds koud.
Een goede self inflatable is volgens mij nog steeds het beste. Ik heb ook naar zo'n Decathlon unit gekeken, maar ik zie niet echt voordelen. Ik heb toen geïnvesteerd in een Exped Megamat 10cm mat, ik heb er nu een aantal nachten op geslapen, en ik had dat ding echt 10 jaar geleden al moeten kopen :o

[ Voor 42% gewijzigd door -tom-562 op 01-07-2022 13:56 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Boor heb ik ook niet echt begrepen, vind ik vooral iets voor oude mensen. Maar dan denk ik, als dat inderdaad een probleem is (wat ik mij kan voorstellen fysiek): koop dan een leveler. Die boor is leuk om de pootjes snel naar de grond te draaien (of omhoog natuurlijk), maar je zal altijd met de hand moeten bijdraaien voor het stellen.
Heb ook een boor, ideaal! Weer een handeling minder waarbij je gek gebukt iets moet doen. Maar ik snap niet precies het stellen, dat doe je toch niet met de pootjes? Ik heb die fout de allereerste keer ook gemaakt met mijn caravan, was gelijk de schroefdraad kapot van 1 van de pootjes. Ik zet nu de caravan waterpas, al dan niet met wielverhoger. Vervolgens de boel waterpas m.b.v. voorste wiel bij dissel en voila, daarna de pootjes omlaag.

Heb voorgaande jaren eens op plekken gestaan in de brandende zon, sinsdien sleep ik lekker een mobiele airco mee. Hup in de auto.

TV ligt ook als backup onder een stoel, met een media box met alle disney films. Als je dan een regenachtige dag hebt, dan komt dat goed van pas. Is dan meer een backup.

Mover zou ik wel willen, maar heb geen zin om die aan te schaffen. Ik heb 4 kleine (en grotere) movertjes, die worden elk jaar iets sterker :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
Red devil schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:03:
[...]
Maar ik snap niet precies het stellen, dat doe je toch niet met de pootjes?
Nee, precies, daar zijn die pootjes niet voor gemaakt. Neuswiel plus een wig om te stellen. De pootjes zijn om de vloer te ondersteunen, niet om de hele caravan te dragen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:33
-tom-562 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:01:
[...]

Yes hier ook die Tarzan haringen, werkt altijd op gras, aangestampte grond, grind etc. En een grote houten voor de spanband van de luifel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Thanks! :D
Yukkie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:10:
@TgR_KILLER tof dat je nog even terug koppelt! En mooie beelden! Ik heb more or less al besloten dat ik volgend jaar met de boot naar Noorwegen ga en dan terug rij via Zweden en Denemarken enzo. De plannen gaan al zo ver dat ik overweeg om een zonnepaneel op m'n bus te gaan leggen en zo'n portapotti aan te schaffen om ook "autarkisch" te kunnen staan voor een paar nachten :) Op de vorige camping sprak ik iemand die een aantal jaar geleden met zo'n zelfde camperbus als die ik heb zo'n reis gemaakt heeft. Hij vertelde dat er best wel veel camperplaatsen en andere overnachtingsplaatsen zijn die nergens in boekjes of online te vinden zijn. Dus ik ben wel benieuwd!
Ik zou sowieso aanraden om park4night (of mogelijk een soort zelfde app) te installeren. Daar staan echt heeel veel leuke plekjes op, wij hebben ook met de caravan dankbaar gebruik gemaakt van park4night.

We spraken in de Eemshaven nog een stel wat ook (net als wij) een accu hadden in de caravan. Maar die zeiden van 'ja als je een nacht ergens staat zou ik wel de koelkast op gas doen anders is je accu zo leeg.'. Ik denk het zal wel :p we hebben een nacht (van 4 uur smiddags tot 10 uur smorgens) op de accu gestaan. Verbruikte 0.2 a per uur en toen we begonnen konden we 390 uur staan en toen we smorgens weg gingen 370.... Let wel dat we buiten de koelkast op 12v en af en toe de waterpomp niet heel veel hadden verbruikt. Donker wordt het niet echt momenteel daar dus veel lampen hadden we ook niet nodig :p.

Wij willen een volgende keer ook via Noorwegen en de boot heen en dan via Zweden / Denemarken met de brug terug.... plannen worden stiekem al gesmeed haha.
onlime schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:58:
[...]

Wat een mooie reis, bedankt voor het delen! Ik wacht nog even een paar jaar tot m'n kinderen iets ouder zijn maar dan zou ik ook graag weer naar Noorwegen gaan. De boot lijkt mij een ontspannen en leuke manier van reizen! Mooi te lezen dat het varen goed beviel. Ik zag een filmpje van het schip maar ben wel benieuwd of het er nog een beetje goed uitzag aan boord. Ik zoek wel alternatieven voor vliegen maar kreeg via mediaberichten bijvoorbeeld het idee dat de trein van greencitytrip nogal gedateerd is. Hoe heb je de boot ervaren?
Het is wat je ervan verwacht natuurlijk, maar wij vonden de boot meeeeeer dan prima. We hebben in meerdere en veel slechtere hotels gelegen met aftandse bekleding :p.

Het enige wat ik mij nu bedenk is dat de hoofdkussens niet alles waren. Op de terugreis daarom onze eigen hoofdkussens uit de caravan mee gepakt :+. Maar dat zou ook per toeval aan onze hut hebben kunnen liggen (zowel heen als terug dezelfde hut geboekt.)

[ Voor 23% gewijzigd door TgR_KILLER op 01-07-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:23:
Mijn inziens is het een stuk beter dan op de grond moeten slapen op een matje. Zeker als je veelvuldig gebruik maakt van het bed. Het is iets anders als je 2 weekjes per jaar op pad bent denk ik.

Je wint er isolatie en hoogte mee, dat vinden veel mensen prettig.
Isolatie is prettig en hoogte kan dat ook zijn, maar dan nog vind ik dit voor beide zaken alles behalve een mooie oplossing. Vandaar dat ik vermoed dat wij gewoon een ander beeld van een mooie oplossing hebben. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Red devil schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:03:
[...]

Heb ook een boor, ideaal! Weer een handeling minder waarbij je gek gebukt iets moet doen. Maar ik snap niet precies het stellen, dat doe je toch niet met de pootjes? Ik heb die fout de allereerste keer ook gemaakt met mijn caravan, was gelijk de schroefdraad kapot van 1 van de pootjes. Ik zet nu de caravan waterpas, al dan niet met wielverhoger. Vervolgens de boel waterpas m.b.v. voorste wiel bij dissel en voila, daarna de pootjes omlaag.
Ik gebruik serieus al 20 jaar de pootjes om hem in de breedte waterpas te zetten, heb nog nooit anders gezien eigenlijk. Lengte doe ik met het neuswiel. Heb nog nooit een kapot schroefdraad of iets anders gehad.

Maar heb er eens een Google op losgelaten en blijkbaar is dat verkeerd.... Echt werkelijk nooit geweten. Dat is dus een goede tip, het zou een beetje jammer zijn als mijn nieuwe caravan gelijk aan barrels gaat.

Nu zal dat met een mover wel anders zijn, voorheen zou ik het ding echt niet op zo'n geel blok hebben gekregen.

Zie ook geregeld mensen het neuswiel indraaien als de caravan staat. Dat lijkt mij ook niet echt de bedoeling dan _O-
TV ligt ook als backup onder een stoel, met een media box met alle disney films. Als je dan een regenachtige dag hebt, dan komt dat goed van pas. Is dan meer een backup.
Het schijnt dat mijn steun de TV ook tijdens het rijden moet kunnen dragen. Maar dat was ik niet van plan. In de zomervakantie is er altijd wel een iPad in de buurt voor een keer een filmpje, dus daar mis ik hem niet.
Mover zou ik wel willen, maar heb geen zin om die aan te schaffen. Ik heb 4 kleine (en grotere) movertjes, die worden elk jaar iets sterker :+
Ik heb hem ook enkel gekocht omdat ik nu al weet dat mijn nieuwe caravan te groot/zwaar zal zijn om fatsoenlijk te duwen (we zijn niet zo heel sterk). Zou het op een tweedehands nooit gekocht hebben :)

[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 01-07-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Isolatie is prettig en hoogte kan dat ook zijn, maar dan nog vind ik dit voor beide zaken alles behalve een mooie oplossing. Vandaar dat ik vermoed dat wij gewoon een ander beeld van een mooie oplossing hebben. :)
Even voor de zekerheid, ik bedoel met een "mooi oplossing" niet een cosmetisch of optisch mooie oplossing in deze. Ik bedoel het mooi als in dat het functioneel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Het ligt er ook maar helemaal aan hoe je op vakantie gaat. Als ik naar mijzelf kijk dan zie ik vooral verschillende behoeftes tijdens de verschillende vakanties.

Zo heb ik in het voorseizoen wel behoefte aan een TV. Het is dan regelmatig wat slechter weer en in de avonden koelt het stevig af waardoor je eerder naar binnen toe kruipt. Ook ben je relatief veel dagen op de kampeerplek, dan is het wel fijn om lekker TV (of een streaming dienst natuurlijk) te kunnen kijken. In de normale zomervakantie heb ik er dan weer geen enkele behoefte aan en blijft hij lekker thuis.

Maar in de zomervakantie heb ik dan weer behoefte aan de mover, scheelt een hoop geduw en getrek en zeker als kampeerplekken scheef lopen en klein zijn is het een heerlijke toevoeging. In het voorseizoen boeit me dat niet, dat is 1 keer neerzetten. Helaas kan de mover dan niet thuis blijven.

In het voorseizoen heb ik ook Isabella vloerdelen mee om in de voortent een vlakke en goede vloer te maken. Maar geen haar op het hoofd die eraan denkt om die kilo's mee te gaan zeulen in de zomervakantie.

Een airco vind ik niet veel van verder, thuis en in de auto wel fijn maar in de caravan nooit gemist. Zou ik nooit geld voor over hebben, maar zou hem er ook niet uitslopen als hij bij een volgende caravan zou zitten.

Ik vind het met name voor luie mensen, maar dat is makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Het zijn namelijk vaak ook mensen die het hele jaar door op pad zijn met hun caravan, en dan kan ik mij best voorstellen dat als je voor de zevenendertigste keer die pootjes uit moet draaien je dat wel eens zat bent. :P

Al ben ik het met je eens dat een leveler dan wellicht een nog betere optie is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:43:
[...]
Hoe gaat dit apparaat precies helpen tegen de koud? Als je daar met een luchtbed op gaat liggen heb je het nog steeds koud.
Een goede self inflatable is volgens mij nog steeds het beste. Ik heb ook naar zo'n Decathlon unit gekeken, maar ik zie niet echt voordelen. Ik heb toen geïnvesteerd in een Exped Megamat 10cm mat, ik heb er nu een aantal nachten op geslapen, en ik had dat ding echt 10 jaar geleden al moeten kopen :o
Je legt het luchtbed/matje bovenop die latten. Doordat je van de grond ligt krijg je een heel stuk minder kou (optrekkende kou). Tevens zal de lucht tussen de grond en luchtbed/mat isolerend werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Ik vind het met name voor luie mensen, maar dat is makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Het zijn namelijk vaak ook mensen die het hele jaar door op pad zijn met hun caravan, en dan kan ik mij best voorstellen dat als je voor de zevenendertigste keer die pootjes uit moet draaien je dat wel eens zat bent. :P

Het is ook niet mijn hobby om in de prut of op keiharde steentjes te moeten zitten op de knieën om te boel uit en in te draaien. Maar ik vind het niet zo erg dat ik extra gereedschap voor zou meeslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 09:13

Smurf

Detri

TheOmen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:18:
[...]

• Airco
  • TV
Haha, ook daar ben ik schuldig aan. :D
Mover was een eis, maar niet zo zeer omdat ik bang ben dat ik de caravan met de auto of met handkracht niet op zijn plek krijg op de camping. Het is puur voor thuis op de oprit:
We wonen in zo'n woonerf, waar van die gootjes (kuilen) liggen aan de zijkant van de straat, daar moet ik de caravan doorheen duwen, en dan vervolgens de 220cm brede caravan in een gat van ongeveer 225cm tussen de heg en de carport mikken. En de dissel moet richting het huis anders zit de deur aan de verkeerde kant.
Ik kan een hoop met de hand, maar dit is me te veel risico. Met de mover is het gewoon even stilzetten, kijken, juiste wiel een tikkie naar voren of achter, en weer door.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Ik gebruik serieus al 20 jaar de pootjes om hem in de breedte waterpas te zetten, heb nog nooit anders gezien eigenlijk. Lengte doe ik met het neuswiel. Heb nog nooit een kapot schroefdraad of iets anders gehad.

Maar heb er eens een Google op losgelaten en blijkbaar is dat verkeerd.... Echt werkelijk nooit geweten. Dat is dus een goede tip, het zou een beetje jammer zijn als mijn nieuwe caravan gelijk aan barrels gaat.

Nu zal dat met een mover wel anders zijn, voorheen zou ik het ding echt niet op zo'n geel blok hebben gekregen.
Klopt, een caravan op een kegg/wig is lastig, liefst sta ik op campings met veel ruimte. Dan gebruik ik de auto om hem op een verhoging te trekken. Soms wel lastig, ivm ruimte. Heb dan nog een leveller als backup.

Voor de liefhebbers, hier nog een handleiding om caravan waterpas te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
[...]
Het was zo ongeveer het eerste wat men zei bij de aflevering van de caravan, op indringende toon...
"oh, eerste caravan? NOOIT DE POOTJES GEBRUIKEN OM TE LEVELLEN !!@@!!!@ "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ik heb wel zo'n opzet stuk voor de accuboor /schroeftol gekocht. Moet zeggen dat we hem in Noorwegen exact 0 keer gebruikt hebben haha. Mover hebben we eerst zonder geprobeerd maar met bijna 1400 KG stonden we 2x 'vast' op zo'n gaar hobbel veld waar we hem bijna niet meer uit dat gat kregen. De mover gebruiken we ook niet heel vaak, ik denk in Noorwegen 2x gebruikt hebben, maar blij dat we die wel hebben laten monteren. Vooral als we de caravan in een hoekje moeten parkeren, of de leveler oprijden op een wat minder recht stuk, uitkomst zo'n ding.

TV / Schotel hebben we ook niet, buiten dat er geen ruimte is. Ik kijk thuis al nauwelijks TV. Waarom op de camping dan wel :p. Airco hebben we ook niet. Maar we gaan ook niet (vaak) met hoog zomer op pad. In Noorwegen 2 dagen 30 + gehad in de caravan, maar savonds lekker de ventilator aan (Ventilator van de gaskachel werkt daar perfect voor :p) en dan koelt het op zich rap genoeg af.
TheOmen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Het was zo ongeveer het eerste wat men zei bij de aflevering van de caravan, op indringende toon...
Das hetzelfde als je de caravan voor/achter levelt met je neuswiel... Hoeveel mensen ik wel niet zie staan met het volledige gewicht op de pootjes en het neuswiel 20 cm in de lucht.... Tja ieder zijn ding ;)

[ Voor 21% gewijzigd door TgR_KILLER op 01-07-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TheOmen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb 2 caravans gehad tot nu toe en beiden waren 2e hands }:O Maar ik snap nu wel de potkrik die bij de 2e caravan zat....

Maar ik lees het overal en daar ben ik wel erg blij mee. Al zal het even wennen zijn, ik ben nu gewend om de lengte waterpas te zetten en dan met de pootjes de rest. Heb afgelopen 10 jaar best wel serieus wat gekrikt met die pootjes _O-

Ik ga maar eens kijken hoe ik dat ga doen, ik heb dus nog een potkrik staan. Maar daar moet iets van een as steun bij denk ik.

Met de vorige caravan zelfs de wielen een keer zo'n halve meter van de grond. Midden in een overstroming en door dat te doen heb ik mijn caravan gered, bij de buren die het niet gedaan hadden heeft het water de bodem geraakt en was het einde caravan. Maar dat is natuurlijk een uitzonderlijke situatie, hoop ik nooit meer mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TheOmen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Dit heb ik nooit helemaal begrepen (als noob caravanner B) ). Waarom een schroefmachine mee voor een simpel klusje van een paar minuten?
Maar wellicht dat er goede redenen voor zijn.....maar de herrie van een ratel 's ochtends vroeg omdat de buren vertrekken |:( ......
Simpel, lui, vakantie en lui.
B) :+

Ik draai ook met de Bosch accuboormachine de pootjes uit, en schroef de haringen erin (PeggyPeg).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Ik heb 2 caravans gehad tot nu toe en beiden waren 2e hands }:O Maar ik snap nu wel de potkrik die bij de 2e caravan zat....

Maar ik lees het overal en daar ben ik wel erg blij mee. Al zal het even wennen zijn, ik ben nu gewend om de lengte waterpas te zetten en dan met de pootjes de rest. Heb afgelopen 10 jaar best wel serieus wat gekrikt met die pootjes _O-

Ik ga maar eens kijken hoe ik dat ga doen, ik heb dus nog een potkrik staan. Maar daar moet iets van een as steun bij denk ik.

Met de vorige caravan zelfs de wielen een keer zo'n halve meter van de grond. Midden in een overstroming en door dat te doen heb ik mijn caravan gered, bij de buren die het niet gedaan hadden heeft het water de bodem geraakt en was het einde caravan. Maar dat is natuurlijk een uitzonderlijke situatie, hoop ik nooit meer mee te maken.
Zo heb ik het ook 'geleerd' (lees: vroeger altijd met mijn ouders op vakantie geweest met een caravan, die samen een caravan met mijn opa en oma hadden). In de lengterichting waterpas zetten met het neuswiel en zijdelings met de pootjes. Kan mij niet herinneren dat wij vroeger ooit eens een spindel verrot gedraaid hebben :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Zo heb ik het ook 'geleerd' (lees: vroeger altijd met mijn ouders op vakantie geweest met een caravan, die samen een caravan met mijn opa en oma hadden). In de lengterichting waterpas zetten met het neuswiel en zijdelings met de pootjes. Kan mij niet herinneren dat wij vroeger ooit eens een spindel verrot gedraaid hebben :P
Ik weet ook niet beter dan dat het zo moest, zo deden mijn ouders het ook (zal eens vragen hoe ze het nu doen).

Ik ben nog steeds flabbergasted, zit even wat info te zoeken/Youtube te kijken en hoewel het even wennen zal worden zal het leven denk ik ook een stuk makkelijker worden. Heb genoeg staan zwoegen en zweten op die pootjes om de boel waterpas te krijgen... Maar het leven kan dus vele malen simpeler geleefd worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:54:
[...]

Even voor de zekerheid, ik bedoel met een "mooi oplossing" niet een cosmetisch of optisch mooie oplossing in deze. Ik bedoel het mooi als in dat het functioneel is.
Daar ging ik al vanuit hoor, maar ook dan. Qua isolatie doet hij weinig en gaat er niets boven een echt goed matje, en als je op hoogte wilt zou ik gewoon voor een bed gaan dat is veel steviger. (let op, vanaf hier mening) Dit is wat mij betreft op beide fronten net niets dus meer een allerlaatste redmiddel als alle andere opties niet voldoen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kwestie van het andere wiel blokkeren toch? Bijvoorbeeld met behulp van de achteruitrijautomaat?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Kwestie van het andere wiel blokkeren toch? Bijvoorbeeld met behulp van de achteruitrijautomaat?
Geen idee, nooit gedaan :o

Denk dat ik het wel voor elkaar zou krijgen, met de auto of door de caravan wellicht wat schuin te zetten en dan 1 wiel blokkeren en terugdraaien. Maar ben blij dat ik er achter kom nu ik een mover krijg, hoef ik daar niet over na te denken haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Daar ging ik al vanuit hoor, maar ook dan. Qua isolatie doet hij weinig en gaat er niets boven een echt goed matje, en als je op hoogte wilt zou ik gewoon voor een bed gaan dat is veel steviger. (let op, vanaf hier mening) Dit is wat mij betreft op beide fronten net niets dus meer een allerlaatste redmiddel als alle andere opties niet voldoen.
Op zo'n ding moet ook nog een goed matje. Dan heb je het beste van 2 werelden. De mensen die ik ken die ze gebruiken zijn er bijzonder enthousiast over. Tis een modern veldbed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:28:
Geen idee, nooit gedaan :o

Denk dat ik het wel voor elkaar zou krijgen, met de auto of door de caravan wellicht wat schuin te zetten en dan 1 wiel blokkeren en terugdraaien. Maar ben blij dat ik er achter kom nu ik een mover krijg, hoef ik daar niet over na te denken haha
Door de handrem half aan te trekken (eerste klik) kan je dan met de dissel heen en weer. Het ene wiel gaat dan achteruit de wig op wat gewoon kan, maar de andere mag niet naar voren draaien van de achteruitrijautomaat.
Drardollan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:29:
Op zo'n ding moet ook nog een goed matje. Dan heb je het beste van 2 werelden. De mensen die ik ken die ze gebruiken zijn er bijzonder enthousiast over. Tis een modern veldbed.
Uiteraard zijn de mensen die het gebruiken er enthousiast over, dat is het WC-eend-effect. ;)

Maar ik weet hoe ze werken, ik ben het gewoon niet met je eens, kunnen we het daar niet gewoon bij laten? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:33:
[...]
Door de handrem half aan te trekken (eerste klik) kan je dan met de dissel heen en weer. Het ene wiel gaat dan achteruit de wig op wat gewoon kan, maar de andere mag niet naar voren draaien van de achteruitrijautomaat
Deze schrijf ik even op. Goed om te weten. (je weet nooit wanneer de mover een keertje tegenstribbelt :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:33:
[...]

Door de handrem half aan te trekken (eerste klik) kan je dan met de dissel heen en weer. Het ene wiel gaat dan achteruit de wig op wat gewoon kan, maar de andere mag niet naar voren draaien van de achteruitrijautomaat.
Werkt deze truc wel op jullie Aart Kok? (Hier nog een demonstratie van het principe. )

Op een Combi-Camp van na 2016 in ieder geval, naar verluidt, niet. Er is geen 'eerste klik', hij schiet gewoon door op de volledige handrem (dus zowel niet voor- als achteruit).

Maar misschien zet je de Aart Kok wel helemaal niet waterpas, dat kan natuurlijk ook nog.

De accuboor heb ik voornamelijk voor de schroefharingen, maar ik kan er natuurlijk ook de 4 steunpoten mee uitdraaien.. Zal, voor @TheOmen, denken aan het tijdstip..:)

[ Voor 17% gewijzigd door JanHenk op 01-07-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@JanHenk nee het werkt niet altijd. Ik heb het wel afgekeken van vouwwagentips, maar die van mij kan dat trucje niet. Wel heb ik van die blokkeerwiggen aan de kar hangen dus zo'n ding ervoor leggen geeft hetzelfde effect.

En nee, ik zet de boel niet waterpas. Wij hebben het XL bed dus slapen haaks op de lengterichting van de kar. Daarom zet ik hem alleen in de lengterichting waterpas, dus met neuswiel, meer is eigenlijk alleen maar fijn voor de keuken. Aangezien de tent in de breedterichting uitvouwt kan het zelfs zijn dat in de breedte waterpas zetten het strak opzetten alleen maar tegen werkt.
Dit schrijf ik nu overigens met de ervaring van relatief nette plekken. Hoe ik het regel op een terp/kratercombinatie moet ik nog ervaren. :+

@TheOmen als je kar dat ondersteuning kan je hem op die manier ook achteruit een helling op rijden. Gewoon laveren met de dissel.
Ken je ook de schaartruc om je koppeling te sparen? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:06
[...]

[...]
Is inmiddels alles een beetje open? In het begin is mijn vriendin vanuit Kristiansand naar Eemshaven terug gevaren aangezien Schiphol destijds op z'n gat lag. Toen waren nog niet alle restaurants open. Misschien wat opstart dingen.
En anders gaan we het de 26e wel zien. We hebben nu met z'n tweeën en de auto geboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

JanHenk schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:40:
[...]

De accuboor heb ik voornamelijk voor de schroefharingen, maar ik kan er natuurlijk ook de 4 steunpoten mee uitdraaien.. Zal, voor @TheOmen, denken aan het tijdstip..:)
Zorg dat je een goede pootuitdraaisleutel hebt voor je accu schroefboormachine (minimaal 18V en 2Ah).

Voorbeeld:

https://www.obelink.nl/pro-plus-pootuitdraaisleutel.html

Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/media/catalog/product/cache/22428780cbde0636b93e1b28439806d6/p/r/pro_plus_verlengadapter_19mm_ecommerce_8b18.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:47:

Ik heb een automaat gelukkig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 09:34
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:47:
@JanHenk
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Das hetzelfde als je de caravan voor/achter levelt met je neuswiel... Hoeveel mensen ik wel niet zie staan met het volledige gewicht op de pootjes en het neuswiel 20 cm in de lucht.... Tja ieder zijn ding ;)
Zelf doe ik het neuswiel ook omhoog als die staat en gebruik hem alleen voor koppelen en het levelen, ook rechts-links doormiddel van rechts of links iets verder uit te draaien en dan met het neuswiel voor-achter te corrigeren (meestal kleine correcties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:42:
Ik heb een automaat gelukkig :P
Dan is de truc alsnog geschikt, maar om je banden te redden. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wanneer je op een helling stil komt te staan en het lukt niet om weer op gang te komen zonder smeulende koppeling of twee mm bandenprofiel opofferen dan kan het helpen als er ruimte voor is.
Je laat de combinatie terug rollen en scharen, daardoor kan de auto zelf eerst op gang komen bij optrekken voordat het gewicht van de caravan weer mee telt. Dat kan een hoop verschil maken als je een keer in de penarie zit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Gonadan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Wat is er mis met lui? Het is vakantie...

Ik vind het zo vreemd dat sommige mensen thuis van allerlei luxe genieten en dan op vakantie ineens spartaans willen leven. Hier op Tweakers zijn er genoeg die te "lui" zijn om naar het lichtknopje te lopen. Half Nederland heeft een vaatwasser. Etc.

Natuurlijk heb je niet standaard een vaatwasser of domotica systeem in je tent, maar als je voor heel weinig ietsje gemak kunt krijgen, dan snap ik dat goed. Als ik een vouwwagen of caravan koop, gaat de accuboor ook mee.

En voor een tientje nooit meer, net na die hele rit naar de camping, die verrekte poten uit hoeven draaien is voor mij een goeie deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
barrymossel schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Wat is er mis met lui? Het is vakantie...

Ik vind het zo vreemd dat sommige mensen thuis van allerlei luxe genieten en dan op vakantie ineens spartaans willen leven. Hier op Tweakers zijn er genoeg die te "lui" zijn om naar het lichtknopje te lopen. Half Nederland heeft een vaatwasser. Etc.

Natuurlijk heb je niet standaard een vaatwasser of domotica systeem in je tent, maar als je voor heel weinig ietsje gemak kunt krijgen, dan snap ik dat goed. Als ik een vouwwagen of caravan koop, gaat de accuboor ook mee.

En voor een tientje nooit meer, net na die hele rit naar de camping, die verrekte poten uit hoeven draaien is voor mij een goeie deal.
Ik ben blij dat je mijn post na die eerste halve zin ook gelezen hebt, dat stuk waarin staat dat ik het wel begrijp. Het waardeoordeel vul je helemaal zelf in. :)

Wat mij verbaast is dat velen geprikkeld reageren als hun eigen voorkeur beoordeeld lijkt te worden, maar dan net zo makkelijk andere voorkeuren veroordelen.
Waarom zou met lui niets mis mogen zijn maar minder luxe is ineens 'Spartaans' en wel raar.

Consensus over wat de beste vakantie is zullen we nooit bereiken, ieder heeft z'n voorkeuren en andere vlakken waarop men gemak zoekt of juist uitdaging.
Uiteindelijk moet ieder gewoon lekker zelf weten wat hij/zij prettig vindt en dat verschilt, daarom staan we waarschijnlijk ook niet allemaal op dezelfde soort campings.

Een ding over vakanties is wel te stellen: wie z'n gemak niet zoekt is lui. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 130 ... 276 Laatste