[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 276 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:23
JanHenk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:49:
Ik vind kamperen zonder stroomaansluiting wel z'n charme hebben. Op Vlieland bij camping Stortemelk, waar ik nog wel eens kom, is er ook geen stroom bij de kampeerplaatsen en eigenlijk mis je het niet. Nu zijn er daar grotendeels maar seizoensplaatsen dus ook veel mensen met een zonnepaneeltje en batterij, maar goed.

Ik ga straks eens goed kijken naar wat voor gas ik in onze nieuwe vouwwagen moet gaan gebruiken, ook met het oog op de kogeldruk (die schijnt met lege disselbak ook nogal hoog te zijn, namelijk). Met de koelbox op gas is een blauwe 907 er na 8 à 9 dagen wel doorheen... En dan heb je ook nog niet gekookt. Geen goedkope hobby.
Je hebt lichte gasflessen vanaf 5kg, zie bijvoorbeeld deze: https://benegas.com/benegas-light/
Is dezelfde als de lichtgewichtfles van BP. Die is goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:55:
In mijn optiek is de charme van geen stroom (mits je dat überhaupt als charme ziet) dat je dan daadwerkelijk dingen niet hebt of doet omdat er geen stroom is. Als dan de ene helft van de zaken op zonnepanelen gaat werken en de andere helft op gas, wat is dan nog het idee van geen stroom hebben?
Tenzij je daardoor op locaties komt waar je anders niet zou (kunnen) komen uiteraard.
Het idee dat je zelfvoorzienend staat en ook rekening moet houden met de voorraad energie die je bij je hebt? Het is in ieder geval een andere mindset dan ‘de stekker er in en er is onbeperkt energie‘..

En inderdaad de locaties.

Dat voorbeeld van het zonnepaneel was overigens juist om aan te geven hoe men daar de “charme” wat teniet doet, precies zoals je zegt. Dus dat ben ik met je eens.

Ik zie trouwens, de andere kant op, steeds meer mensen met keramische kookplaten. Die schrappen dan juist het gas uit hun kampeeruitrusting… Dat is wat het andere uiterste.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:55:
In mijn optiek is de charme van geen stroom (mits je dat überhaupt als charme ziet) dat je dan daadwerkelijk dingen niet hebt of doet omdat er geen stroom is. Als dan de ene helft van de zaken op zonnepanelen gaat werken en de andere helft op gas, wat is dan nog het idee van geen stroom hebben?
Tenzij je daardoor op locaties komt waar je anders niet zou (kunnen) komen uiteraard.
Inderdaad om daar te komen waar je anders niet kan komen. De combi gas en zonnepanelen speelt vooral een rol voor campers en caravans waarbij de verlichting of waterpomp echt stroom nodig is. Persoonlijk zou ik de elektrische verlichting niet eens gebruiken. Ik hou van de sfeer van donker en een olielamp of kaars vind ik al meer dan afdoende. Feestverlichting aan een kampeermiddel vind ik vrij verfoeilijk overigens. Ik ben benieuwd wie ik daarmee weer over de floss krijg ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8g6NqYsby6evbOwZa-xeyCQvMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ibm1A1mPrFhTU8adMvXZPTj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFp1whOmzHF_-375kNWftuQLbYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFrgX3g0ZMnbipSR781xYukC.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker een weekendje kamperen, waar gewoon alles op de fiets mee kan. Alleen een powerbank om de telefoon van elektriciteit te voorzien. Verder geen voorzieningen mee. Je kan prima en relaxt kamperen op deze manier. Je favoriete drank koelen doe je gewoon in een emmer koud water.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

Cheezus

Luiaard

zuma schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Feestverlichting aan een kampeermiddel vind ik vrij verfoeilijk overigens. Ik ben benieuwd wie ik daarmee weer over de floss krijg ;)
Dat is toch ideaal dat de andere kampeerders alle insecten op hunzelf lokken? Heb je er zelf minder last van met je kaarsjes/minimaal licht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
JanHenk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Ik zie trouwens, de andere kant op, steeds meer mensen met keramische kookplaten. Die schrappen dan juist het gas uit hun kampeeruitrusting… Dat is wat het andere uiterste.
Ik probeer steeds meer te doen op houtvuur, anders is het benzine (alkylaatbenzine).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Cheezus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Dat is toch ideaal dat de andere kampeerders alle insecten op hunzelf lokken? Heb je er zelf minder last van met je kaarsjes/minimaal licht :+
De redenatie is wel grappig inderdaad, maar van lichtvervuiling kan ik niet echt van genieten. ik ben aan het kamperen en zit niet op een kermis. En die muggen? ach als het ff kan heb ik een kamvuurtje en zo niet gewoon lichaam inpakken en vrij lichaamsdelen in smeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:22
zuma schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:33:
[...]

De redenatie is wel grappig inderdaad, maar van lichtvervuiling kan ik niet echt van genieten. ik ben aan het kamperen en zit niet op een kermis. En die muggen? ach als het ff kan heb ik een kamvuurtje en zo niet gewoon lichaam inpakken en vrij lichaamsdelen in smeren.
Als jij last hebt van lichtvervuiling van de buren hebben jouw buren natuurlijk ook last van rookvervuiling ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:12

-tom-562

Oliesjeik

LordSinclair schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker een weekendje kamperen, waar gewoon alles op de fiets mee kan. Alleen een powerbank om de telefoon van elektriciteit te voorzien. Verder geen voorzieningen mee. Je kan prima en relaxt kamperen op deze manier. Je favoriete drank koelen doe je gewoon in een emmer koud water.
Weet je hoeveel emmers ik dan moet meenemen voor een gemiddeld avondje... :o :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
LordSinclair schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Als jij last hebt van lichtvervuiling van de buren hebben jouw buren natuurlijk ook last van rookvervuiling ;)
Daarom schreef ik ook, als het kan ;) Overigens hebben de buren dan ook minder last van insecten :+

Alle gekheid op een stokje, ik stook zeker geen kampvuur als ik de enige zou zijn want dan kan je inderdaad anders gasten onaangenaam verassen. En een goede buur overlegt altijd eerst even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 17:45
-tom-562 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Hangt ook van de grote van de emmer af :+

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
-tom-562 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Vrienden worden met de slijter en daar op de eind van de winkeldag je gekoelde drank ophalen en deze in je koelbox doen met verse koude elementen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

zuma schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:41:
[...]

Vrienden worden met de slijter en daar op de eind van de winkeldag je gekoelde drank ophalen en deze in je koelbox doen met verse koude elementen. :+
Ja, ik heb 2 jaren met een vriend van mij zonder stroom gekampeerd. Aparte koelbox voor het bier, 's ochtends vullen met een fles bevroren water. In de middag beginnen met een doos gekoelde Kronenbourg uit de supermarkt, en dan konden we daarna overschakelen naar het bier uit de koelbox :+
Vaak resulteerde dat nog in een tripje naar de campingwinkel als de bodem van de koelbox in zicht kwam O-)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:36
Ik heb denk ik 23 jaar geleden voor het laatst zonder elektra gestaan, hadden wel een mobieltje (good old Nokia) die we in een toiletgebouw aan de lader hingen. Was niet ideaal en heb het toen ook per direct afgezworen :P

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:46
Ach en anders neem je een aggregaat mee:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
[...]Ik zie trouwens, de andere kant op, steeds meer mensen met keramische kookplaten. Die schrappen dan juist het gas uit hun kampeeruitrusting… Dat is wat het andere uiterste.
Present! Ideaal, wij hebben een klein inductie-plaatje en dat kan al vanaf 3 ampère, maar 6 is toch wel minimaal aanbevolen. Laatste vakantie drie weken niets anders gebruikt, het kleine gas-flesje/Cadac zijn ingepakt gebleven.

Ik beschouw het niet als het uiterste. Inductie werkt prima bij 'windkracht 10', uitstekend te gebruiken om meer te maken dan eenpansgerechten ondanks 1 'pit', geen energie verloren die langs je pan waait, doekje er over en schoon, water kookt binnen een paar minuten etc...

Paar weken terug: na aankomst op een camping op doorreis waren wij binnen drie kwartier klaar voor de afwas. In die tijd hadden we de tenttrailer uitgeklapt met vier haringen en een pan pasta en een pan saus gemaakt en gegeten. Dat gaat met gas niet lukken.

Overigens heb ik niets tegen gas/hout/benzine ofzo, ieder zijn ding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Het idee dat je zelfvoorzienend staat en ook rekening moet houden met de voorraad energie die je bij je hebt? Het is in ieder geval een andere mindset dan ‘de stekker er in en er is onbeperkt energie‘..

En inderdaad de locaties.

Dat voorbeeld van het zonnepaneel was overigens juist om aan te geven hoe men daar de “charme” wat teniet doet, precies zoals je zegt. Dus dat ben ik met je eens.
Mijn reactie was ook niet direct aan jou gericht maar meer als algemene vraag. Ik ken/zie ook genoeg mensen die dan zonder stroom willen maar eigenlijk geen gebruik maken van de voordelen van zelfvoorzienend zijn. Is het dan zuiver een financiële kwestie? Ze gebruiken dan namelijk vaak wel de centrale koeling en laden telefoon op in het toiletgebouw.

Wij kampeerden jaren terug ook zonder stroom, maar daar ben ik vanaf gestapt. We wilden toch koeling dus loop je steeds heen en weer met koelelementen naar een apparaat of receptie alwaar het wel met stroom ingevroren wordt. En voor je mobiel pak je toch wat stroom van de auto of je zonnelader want helemaal zonder ga je niet.
Toen ook nog bleek dat ik met mijn gezin waarschijnlijk nooit op campings terecht ga komen waar je geen stroom kunt krijgen ben ik overgestapt op stroom. Want dan pak je alleen maar de nadelen, maar niet de voordelen.
Er is sowieso een trend gaande waar ik mij niet in kan vinden, maar daar ga ik mij niet te veel over uit laten want ik wil iedere kampeerder in z'n waarde laten. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:16:
Inderdaad om daar te komen waar je anders niet kan komen. De combi gas en zonnepanelen speelt vooral een rol voor campers en caravans waarbij de verlichting of waterpomp echt stroom nodig is. Persoonlijk zou ik de elektrische verlichting niet eens gebruiken. Ik hou van de sfeer van donker en een olielamp of kaars vind ik al meer dan afdoende. Feestverlichting aan een kampeermiddel vind ik vrij verfoeilijk overigens. Ik ben benieuwd wie ik daarmee weer over de floss krijg ;)
Wij kunnen elkaar de hand schudden. De gezellige lampjes aan de luifel heb ik keihard gevetood, die gaan er gewoon niet komen, punt. 's Avonds wil ik gewoon hooguit een kaarsje op tafel en verder zoveel mogelijk donker, en gewoon op tijd naar bed.
Ik heb in de wagenbak van onze vouwwagen wel een ledstrip aangelegd om dat het verdomd handig is om even licht te hebben als je daar iets uit moet grabbelen. Toch knaagt dat ergens nog steeds omdat je dan echt 'vaste' verlichting hebt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
-MD- schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Present! Ideaal, wij hebben een klein inductie-plaatje en dat kan al vanaf 3 ampère, maar 6 is toch wel minimaal aanbevolen. Laatste vakantie drie weken niets anders gebruikt, het kleine gas-flesje/Cadac zijn ingepakt gebleven.

Ik beschouw het niet als het uiterste. Inductie werkt prima bij 'windkracht 10', uitstekend te gebruiken om meer te maken dan eenpansgerechten ondanks 1 'pit', geen energie verloren die langs je pan waait, doekje er over en schoon, water kookt binnen een paar minuten etc...

Paar weken terug: na aankomst op een camping op doorreis waren wij binnen drie kwartier klaar voor de afwas. In die tijd hadden we de tenttrailer uitgeklapt met vier haringen en een pan pasta en een pan saus gemaakt en gegeten. Dat gaat met gas niet lukken.

Waarom zou dat met gas niet kunnen lukken dan?

Nadeel dat veel campings in Italie bijv. maar max. 6A leveren op standaard plaatsen. En dan wordt het wel wat krap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50
GrooV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:39:
Geen stroom valt bij mij wel onder de noemer creperen. Helemaal met kleine kinderen is het een stuk fijner om bijv. een waterkoker te gebruiken dan voor alles de gaspit aan te moeten zetten.

Daarnaast werkt mijn koelkast alleen op netstroom :)
[troll]

Dat is toch geen kamperen meer? O-)

[/troll]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
GrooV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Waarom zou dat met gas niet kunnen lukken dan?

Nadeel dat veel campings in Italie bijv. maar max. 6A leveren op standaard plaatsen. En dan wordt het wel wat krap
Het kan wel, maar gas kost meer tijd. Ik heb nog een oude Cadac waar de pit niet goed is afgeschermd tegen de wind. Je ziet/voelt dan ook de warmte met een beetje wind schuin langs de pan de lucht in gaan. Ik heb er geen stopwatch bij gehouden, maar 2 liter water opwarmen is zomaar 20 minuten vs 5 minuten (afhankelijk van stroomsterkte uiteraard). Als je daarna ook nog saus wilt opwarmen, kom je qua tijd met je pasta of rijst niet meer uit. Wij doen op reis bijvoorbeeld rijst/pasta bijvoorbeeld 4/5 minuten koken, dan van de plaat af en dan beginnen we aan de saus. De rijst/pasta gaart wel door. Met inductie is je saus dan snel klaar, op gas duurt dat flink langer en lukt het minder goed met één hittebron. Vooraf dan vaak ook nog wat kip of gehakt in de pan gehad die dan weer in de saus gaat.

Voor ons is 6A meer dan genoeg gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:56
-MD- schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:09:
maar 2 liter water opwarmen is zomaar 20 minuten
Je moet wel je gasfles vullen he 8)7

20 minuten om te koken op gas, dan is er echt iets niet goed.
Dan gebruik je een verkeerde pan, of er is wat mis met je brander of gassamenstelling.

Een windscherm en een deksel wil ook altijd wel helpen.

Niet dat ik je inductie oplossing niets vind , vind dat juist wel een mooie oplossing voor het koken op de camping anno 2022 met de glamping trend en dergelijke.

Off grid / wild / bac-to-basic kamperen is daarmee alleen wat lastiger.

[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 21-06-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
-MD- schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:09:
Het kan wel, maar gas kost meer tijd. Ik heb nog een oude Cadac waar de pit niet goed is afgeschermd tegen de wind. Je ziet/voelt dan ook de warmte met een beetje wind schuin langs de pan de lucht in gaan. Ik heb er geen stopwatch bij gehouden, maar 2 liter water opwarmen is zomaar 20 minuten vs 5 minuten (afhankelijk van stroomsterkte uiteraard). Als je daarna ook nog saus wilt opwarmen, kom je qua tijd met je pasta of rijst niet meer uit. Wij doen op reis bijvoorbeeld rijst/pasta bijvoorbeeld 4/5 minuten koken, dan van de plaat af en dan beginnen we aan de saus. De rijst/pasta gaart wel door. Met inductie is je saus dan snel klaar, op gas duurt dat flink langer en lukt het minder goed met één hittebron. Vooraf dan vaak ook nog wat kip of gehakt in de pan gehad die dan weer in de saus gaat.

Voor ons is 6A meer dan genoeg gebleken.
Dat klinkt dan meer als dat je stroom gewoon een stuk makkelijker vindt dan dat het niet zou kunnen lukken met gas om eerlijk te zijn. Zeker niet wanneer je de juiste spullen zou hebben. Je beschrijft het gerecht wat wij op vakantie eten als we écht geen inspiratie meer hebben, maar dat lukt altijd heel prima op één gaspit. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
-MD- schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Ik bedoelde 'het andere uiterste' niet negatief. Het is meer een constatering; de één wil zonder stroom (kunnen) kamperen, de ander wil en kan niet meer zonder stroom en heeft zelfs alle apparatuur 'all-electric'.

Wat voor kookplaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je 20 minuten nodig hebt voor 2 liter water dan moet je aan het knopje draaien dat je de vlam wat hoger kan zetten :) Zelf op zo'n ieniemienie pitje moet dat gewoon snel gaan. Of de wind waait je vlam er helemaal naast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
@FRANQ Nou, ik zat nog aan de snelle kant want het duurde de laatste keer dat ik het bij stroomuitval probeerde toch minstens die tijd. Weet niet het exacte type van die Cadac, heb 'm al lang, volgens mij exact zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDTRthxWI4Zuj0LAOnkOCEojd3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rCReXj8mfoHjbupgDLaeCLNC.png?f=user_large
I.c.m. een zuchtje wind ging de warmte vooral langs de pan. Dat kan ook wel weer opgelost worden met een windscherm ofzo, dat zal vast helpen.
Gonadan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:20:
[...]
Dat klinkt dan meer als dat je stroom gewoon een stuk makkelijker vindt dan dat het niet zou kunnen lukken met gas om eerlijk te zijn. Zeker niet wanneer je de juiste spullen zou hebben. Je beschrijft het gerecht wat wij op vakantie eten als we écht geen inspiratie meer hebben, maar dat lukt altijd heel prima op één gaspit. :)
Het is makkelijker en sneller. Dat het niet zou lukken heb ik niet gezegd. Wel dat het meer tijd kost. En op doorreis eten we vooral praktisch. Daar mag je best het waardeoordeel inspiratieloos op plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-09 17:59
Ik wil van augustus t/m oktober gaan kamperen met een daktent. We hebben een route bedacht via Oostenrijk > Zwitserland > Italie > Montenegro > Albanie > Griekenland > Turkije (terugweg nog niet gepland).

Nu hebben we bijna geen ervaring met kamperen. Maar ik vroeg mij af of je in het hoogseizoen in de eerste 3 landen echt moet reserveren? Of lukt het ook om gewoon bij een camping ter plekke te vragen of er nog plek is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
-MD- schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:34:
@FRANQ Nou, ik zat nog aan de snelle kant want het duurde de laatste keer dat ik het bij stroomuitval probeerde toch minstens die tijd. Weet niet het exacte type van die Cadac, heb 'm al lang, volgens mij exact zo:
[Afbeelding]
I.c.m. een zuchtje wind ging de warmte vooral langs de pan. Dat kan ook wel weer opgelost worden met een windscherm ofzo, dat zal vast helpen.
Heb ook zoiets gehad van campinggas, werkte ook voor geen meter.
Zo'n 2 pitter met een deksel die de achterkant al afschermt van de wind doet het veel beter.
Misschien is het alleen de wind die je dan afschermt, maar ik heb ook het idee dat de grote gasfles veel meer oempf levert dan die wegwep blikjes.

(krijg mijn weber go anywhere gas, met die wegwerpblikjes ook niet zo heet als op de propaanfles)
[...]

Het is makkelijker en sneller. Dat het niet zou lukken heb ik niet gezegd. Wel dat het meer tijd kost. En op doorreis eten we vooral praktisch. Daar mag je best het waardeoordeel inspiratieloos op plakken.
_/-\o_

Als het maar lekker is toch :)
Wij hebben op de camping ook niet zoveel zin om een 5gangen diner te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het waardeoordeel mag je er zelf aan hangen. Wij gebruiken voor dat scenario nog wel eens van die blikken met kant en klare ravioli. Opwarmen en klaar. :D

Dat gasstel wat je hebt lijkt erg op die van mij, maar ik heb inderdaad nog een lekbak die ik erop laat zitten wat als windscherm fungeert. Dat scheelt een hoop. Maar toch is zo'n ding draagbaar, dus luwte zou je altijd moeten kunnen vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 21-06-2022 13:42 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:41

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/06/1655812674-600-x-450px-20220621_131720.jpg

De hoes zat er nog netjes overheen en alles was droog er onder.
Het is een gedoe om zo een ding er overheen te krijgen maar voor het behoud van de caravan, wanneer buiten gestald, wel zo prettig.
Wel een nadeeltje, al die hoezen zijn gemaakt voor caravans van 2,2 of 2,3 breed. Dat is ons oudje niet.
Dus veel te ruim maar goed zo lang het blijft zitten vind ik het wel gezegend.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -MD-
JanHenk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Wat voor kookplaat heb je?
Deze: https://www.lidl.nl/p/sil...uctiekookplaat/p100337203 (@g00gle)

Verder laat ik het hier maar bij. Of inductie nu wel of niet onder 'het juist kamperen' valt, het is gewoonweg een manier van koken die voor mij prettig is gebleken als het kan. Nogmaals, ik ben niet anti gas/benzine/.... Het liefst heb ik een houtvuurtje voor mijn tent, maar anno 2022 is dat erg zoeken waar dat nog kan/mag, zeker als je richting het zuiden gaat.

Ieder zijn meug.
Maks schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:37:
Ik wil van augustus t/m oktober gaan kamperen met een daktent. We hebben een route bedacht via Oostenrijk > Zwitserland > Italie > Montenegro > Albanie > Griekenland > Turkije (terugweg nog niet gepland).

Nu hebben we bijna geen ervaring met kamperen. Maar ik vroeg mij af of je in het hoogseizoen in de eerste 3 landen echt moet reserveren? Of lukt het ook om gewoon bij een camping ter plekke te vragen of er nog plek is?
Sinds Corona zijn er veel kampeerders bijgekomen en die drukte is te merken. Of je moet reserveren is erg afhankelijk van welk gebied je in die landen zit. De plaatsen waar ik kwam heb ik zelden meegemaakt dat het vol was, maar een belletje vooraf is tegenwoordig geen moeite meer toch? Tenzij je 100% zekerheid wilt hebben, dan altijd reserveren.

[ Voor 42% gewijzigd door -MD- op 21-06-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:57
@-MD- Ik heb ook wel is met gedachten gespeeld om een inductie pitje mee te nemen. (als 2e pit) welke hebben jullie?

Op dit moment maken wij gebruik van een Cadac Safari Chef 30. Ding werkt echt prima en fungeert ook als gas grill (zal maar geen BBQ zeggen). We miste soms een 2e pitje dus nemen we dit jaar als 2e pitje een brandertje van de action mee (lijkt hier op) erg benieuwd of dat een beetje goed werkt. En hoe lang we met zo'n butaan/propaan flesje doen. (deze).

Als bovenstaand brandertje nou niet lekker werkt is een inductie plaatje misschien ooit nog is een optie. (en die pannen kun je prima uitwisselen gas vs inductie, als ze maar niet krom getrokken zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Wij hebben ook de campings geboekt.

Het word voor ons de eerste keer in zweden.
We praten er al jaren over maar durfden het toch nooit aan omdat we altijd gewend waren in de zinderende hitte te camperen.

We gaan op een dinsdagavond vertrekken richting zweden met de Campooz.
Rijden via de bruggen in denemarken en zweden.
Hiervoor de bropass aangeschaft.
Deze kost geld, maar na je retour is het totaal stukken goedkoper dan zonder bropass.
Heb ook nog gelezen dat als je hem terugstuurt, je het abonnementsgeld van de rest van het jaar terugkrijgt.

Eerst gaan we overnachten op Skårs Gård in een huisje.
Hier vandaan rijden we naar camping Lagom in Gräsmark.
Hier blijven we een week staan, en daarna zullen we doorrijden (eigenlijk al terug...) naar camping Stenkallegarden in Karlsborg.

Hier blijven we ook weer een week voordat we de laatste camping aandoen.
Deze hebben we nog niet geboekt, maar dat word hoogstwaarschijnlijk Spilhammars in Mariannelund.

Daarna weer naar huis.

Ben erg benieuwd naar deze vakantie, ik vind het zelfs een beetje spannend.
Vorig jaar slecht weer gehad in frankrijk waar we wandelen (nu met kids) herontdekt hebben, en dat beviel eigenlijk wel goed.
Dus ik verwacht veel te wandelen in zweden. Zeker naar de brattfallet. We zullen ook zeker wel een keer een kano of motorbootje huren. Maar ik heb nog geen idee van de overige dingen die we gaan of kunnen doen.

Ik hoop nog eigenlijk wel een paar gave dingen te vinden om te kunnen bekijken.
Zoals viking nederzettingen of een kasteel (zijn die daar überhaupt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
-MD- schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Deze: https://www.lidl.nl/p/sil...uctiekookplaat/p100337203 (@g00gle)

Verder laat ik het hier maar bij. Of inductie nu wel of niet onder 'het juist kamperen' valt, het is gewoonweg een manier van koken die voor mij prettig is gebleken als het kan. Nogmaals, ik ben niet anti gas/benzine/.... Het liefst heb ik een houtvuurtje voor mijn tent, maar anno 2022 is dat erg zoeken waar dat nog kan/mag, zeker als je richting het zuiden gaat.

Ieder zijn meug.

[...]
Ah, interessant. Ik overweeg al een tijdje de ikea equivalent. Jij hebt er dus wel schik mee? Nooit (per ongeluk) doorgeslagen zekering? Gebruik je een eigen zekering-automaat of vertrouw je op die van de camping?

Wel een nadeeltje met m'n pannen: "Geschikt voor alle soorten kookplaten, behalve inductie" :/

Ik heb overigens ook 2 froyak brandertjes van de Action, maar dat vind ik eigenlijk wel erg primitief en onstabiel. Op zich doe je nog aardig lang met een blikje van 1 euro, maar als de helft van de spaghetti uit de pan pleurt omdat iemand de tafel aanstoot is ook niet prettig.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 21-06-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:52

je moet niets, de vraag is of je er tegen kan dat je misschien eens een keer door moet rijden of iets korter kan staan dan gepland omdat je plek later in de week al gereserveerd is?
Ik reserveer zelden wat, maar heb wel een back-up plan ( in de zin van: als camping A vol is, dan door naar B. Geloof dat "door naar C" nog nooit is voorgekomen). En in het slechtste geval zet je je daktent neer op een camperplek voor een nachtje.

(Montenegro vond ik erg leuk trouwens, maar dat is wel zeker 10/12 jaar gelden, geen idee hoe het er nu is, maar toen was het dieper in het land alles nog vrij basic om het zo maar te zeggen :-) )

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Cheesy Een pan voor een inductieplaat heeft natuurlijk de magnetische dikke bodem nodig. De meeste pannensets voor kamperen zijn licht van gewicht en zo gemaakt dat het wat mooi in elkaar past. Dat gaat inderdaad niet echt samen met de dikke magnetische bodem.

Ik pruts op vakantie ook het liefst nog wat om met m'n Bialetti espressopotje en die werkt ook niet op inductie... Dus ik vrees dat ik niet zomaar over ga stappen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 21:15
Cheesy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Ah, interessant. Ik overweeg al een tijdje de ikea equivalent. Jij hebt er dus wel schik mee? Nooit (per ongeluk) doorgeslagen zekering? Gebruik je een eigen zekering-automaat of vertrouw je op die van de camping?

Wel een nadeeltje met m'n pannen: "Geschikt voor alle soorten kookplaten, behalve inductie" :/

Ik heb overigens ook 2 froyak brandertjes van de Action, maar dat vind ik eigenlijk wel erg primitief en onstabiel. Op zich doe je nog aardig lang met een blikje van 1 euro, maar als de helft van de spaghetti uit de pan pleurt omdat iemand de tafel aanstoot is ook niet prettig.
Voor sommigen is het vloeken in de kerk, maar ik overweeg deze zomer onze airfryer mee te nemen, naast de gaspitjes. Dat is eigenlijk de elektrische equivalent van de gasoventjes / grills / cobb dingen. Vaak hoor je van doorgewinterde ouderwetse kampeerders dat het maar belachelijk luxe is om elektronische dingen mee te nemen, maar feitelijk zijn het gewoon alternatieven. Een Cobb is wat mij betreft equivalent qua luxe, en een stuk vervuilender... In de airfryer kan je dan afbakbroodjes, frietjes, steaks, mini pizza's en wat je maar wil doen, dat scheelt toch ook wel een paar keer uit eten in ons geval. Alleen nog even nazoeken of de camping inderdaad 10A per plek heeft zoals ze adverteren. We nemen al 10 jaar sowieso een waterkoker mee, dat is zowel voor thee, koffie als koken echt vele malen sneller dan op gas.

Eigenlijk wil ik graag nog een keer een mooi accupack en zonnepaneel, om ook een dagje of meer te kunnen overbruggen zonder stroom, plus het niet afhankelijk zijn van max amperage. Echter financieel en ook gewicht maken dat nu nog niet echt heel aantrekkelijk.

Ik kampeer overigens met een De Waard Albatros, die zodanig zwaar is dat ik met de auto kampeer en daarom iets minder op lichtgewicht hoef te letten voor kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
FRANQ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:30:
Wij hebben ook de campings geboekt.

Het word voor ons de eerste keer in zweden.
We praten er al jaren over maar durfden het toch nooit aan omdat we altijd gewend waren in de zinderende hitte te camperen.

We gaan op een dinsdagavond vertrekken richting zweden met de Campooz.
Rijden via de bruggen in denemarken en zweden.
Hiervoor de bropass aangeschaft.
Deze kost geld, maar na je retour is het totaal stukken goedkoper dan zonder bropass.
Heb ook nog gelezen dat als je hem terugstuurt, je het abonnementsgeld van de rest van het jaar terugkrijgt.

Eerst gaan we overnachten op Skårs Gård in een huisje.
Hier vandaan rijden we naar camping Lagom in Gräsmark.
Hier blijven we een week staan, en daarna zullen we doorrijden (eigenlijk al terug...) naar camping Stenkallegarden in Karlsborg.

Hier blijven we ook weer een week voordat we de laatste camping aandoen.
Deze hebben we nog niet geboekt, maar dat word hoogstwaarschijnlijk Spilhammars in Mariannelund.

Daarna weer naar huis.

Ben erg benieuwd naar deze vakantie, ik vind het zelfs een beetje spannend.
Vorig jaar slecht weer gehad in frankrijk waar we wandelen (nu met kids) herontdekt hebben, en dat beviel eigenlijk wel goed.
Dus ik verwacht veel te wandelen in zweden. Zeker naar de brattfallet. We zullen ook zeker wel een keer een kano of motorbootje huren. Maar ik heb nog geen idee van de overige dingen die we gaan of kunnen doen.

Ik hoop nog eigenlijk wel een paar gave dingen te vinden om te kunnen bekijken.
Zoals viking nederzettingen of een kasteel (zijn die daar überhaupt).
Wij maken deze zomer een rondje Denemarken - Zweden - Noorwegen - boot naar NL, die eerste camping (Lagom) ziet er goed uit! We boeken niks vooruit, maar ik hou m in gedachten :)

Mocht je nog bezienswaardigheden in zuid/midden Zweden vinden dan houden we ons zeker aanbevolen. Voor Denemarken en Noorwegen hebben we al redelijk wat voorwerk gedaan, Zweden hebben nog te weinig aandacht gegeven.

Deze ligt trouwens vlakbij jouw laatste camping: https://astridlindgrensvarld.se/en/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online

Toen wij in de zomervakantie met de auto en een tent op vakantie gingen hadden we zo'n camping boek van de asci mee en belden we gewoon vanaf de oude camping voordat we gingen rijden... Met een tentje was er overal wel plaats voor een nacht of twee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Dat hangt er van af hoeveel eisen je stelt. Wanneer je bereid bent om flexibel te zijn in welke camping specifiek en hoe lang je exact gaat staan dan is er meestal wel een plekje te vinden. Wellicht moet je wat vaker meerdere campings langs, maar alles 100% vol zal het ook niet zijn. Wil je echt een midweek of week staan dan wordt het heel snel moeilijker.
Het nadeel van een daktent is wel dat je vaak niet zomaar op een trekkersveldje mag, waar altijd wel een plek te vinden is, maar dat je waarschijnlijk afhankelijk bent van camperplaatsen of gewone standplaatsen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 09:25
JanHenk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:28:
@Cheesy Een pan voor een inductieplaat heeft natuurlijk de magnetische dikke bodem nodig. De meeste pannensets voor kamperen zijn licht van gewicht en zo gemaakt dat het wat mooi in elkaar past. Dat gaat inderdaad niet echt samen met de dikke magnetische bodem.

Ik pruts op vakantie ook het liefst nog wat om met m'n Bialetti espressopotje en die werkt ook niet op inductie... Dus ik vrees dat ik niet zomaar over ga stappen :+
Voor je Bialetti zijn er trouwens speciale inductie adapters te krijgen.
Daar kwam ik achter toen ik erachter kwam dat ie niet werkte in een appartement tijdens een wintersport ;) .

Heb toen lokaal maar snel en French press erbij gekocht om toch goede koffie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dan zet je hem toch in een pan van het appartement? Doe ik meestal ook als ik een huisje huur, dan gaat m'n potje ook altijd mee. :P

Overigens hebben ze ook varianten die wel voor inductie geschikt zijn, maar dan moet je weer een nieuw potje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
The Legend schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Hier ook Zandstuve in de meivakantie. Sanitair en animatie was echt super, wel jammer van het betalen per minuut met een pasje maar dat is dan milieuvriendelijk. Daarna met Pinksteren naar De Paal geweest, dat sanitair was echt oude meuk vergeleken met de Zandstuve (en dat voor een camping die zichzelf de beste camping van Nederland noemt). Geen idee of alle sanitair gebouwen zo waren overigens, maar dat maakt voor onze ervaring ook niet uit.
Op De Paal zijn de meeste toiletgebouwen inderdaad wel gedateerd. Achteraan op de camping is een nieuw gebouw, dat is wel net sanitair.

Op de Zandstuve hebben ze overigens ook wel enkele gedateerde gebouwen hoor, ligt er een beetje aan waar je staat op de camping.

Dit jaar in de bouwvak lekker 3 weekjes naar de Kleine wolf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

GrooV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:39:
Geen stroom valt bij mij wel onder de noemer creperen. Helemaal met kleine kinderen is het een stuk fijner om bijv. een waterkoker te gebruiken dan voor alles de gaspit aan te moeten zetten.

Daarnaast werkt mijn koelkast alleen op netstroom :)
Je kan ook een Honda generator op benzine meenemen :P

Of de stilte kampeerders dat weten te waarderen betwijfel ik :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 21:14
Weer lekker op trip, dit was in 1992 (denk ik, kan ook iets eerder zijn geweest).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBklKVFw4f6_NBDe_vz3DL-oRA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RZPRaN7BpgBBoij4twDe1mZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is in 2022. Uiteindelijk niet zo heel veel veranderd zoals @Bommes ook al aangaf..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHHBg6OlS2Bz8I7QiI6JxPuPeoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQZvR67EwhyDjBWU68QWzhG8.jpg?f=fotoalbum_large

Wel leuk dat je met een EV ruim de helft van de energie die je gebruikt voor de beklimming weer terug krijgt bij de afdaling.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Himalaya schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:57:
Weer lekker op trip, dit was in 1992 (denk ik, kan ook iets eerder zijn geweest).

[Afbeelding]

En dit is in 2022. Uiteindelijk niet zo heel veel veranderd zoals @Bommes ook al aangaf..

[Afbeelding]

Wel leuk dat je met een EV ruim de helft van de energie die je gebruikt voor de beklimming weer terug krijgt bij de afdaling.
Het verschil is 3 ton (gewicht) :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:24:
[...]

Dan moet je toch op dieet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Dan moet je toch op dieet O-)
De Tesla :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 21:14
aReaRe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:24:
[...]

Honda XBR was ca 170kg

Model3 long range AWD, ca. 1800kg schoon aan de haak O-)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Himalaya schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Model3 long range AWD, ca. 1800kg schoon aan de haak O-)
Is dat leeggewicht op kenteken? Mijn standard range plus zit op 1584 kg, dat is nog een flink verschil. Kleinere accu en slechts 1 motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 05-09 13:27

Smurf

Detri

[Afbeelding]

[...]

Je moet dat onderste zwarte deel - waar je bij grillen de plaat in legt - ook laten zitten bij koken. De panhouder kan daar ook in (in ieder geval wel bij de Safari Chef 2).
Die functioneert dan als windscherm. Zie ook de foto's bij deze review: https://www.kampeermeneer.nl/safari-chef-2/

Met een volledig open brander ben je inderdaad voornamelijk voor de vogels aan het stoken :)

edit: Was een voorbeeldfoto aan het zoeken, maar voor zover ik nu zie kon dit bij de eerste versie dus niet. Dat wist ik niet omdat ik alleen een 2 heb.
Tot zover deze dus redelijk nutteloze bijdrage :P

[ Voor 12% gewijzigd door Smurf op 22-06-2022 08:57 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
@Smurf Ik heb gewoon de Safari Chef, geen nummer o.i.d. er achter staan. Ik weet niet meer wanneer ik 'm heb aangeschaft, maar dat is denk ik toch al zo'n 15 jaar geleden. Het is dat hij in de bak ligt in de stalling, anders had ik er wel even plaatjes van gemaakt. Maar dat zwarte deel (die schaal) heb ik alleen maar kunnen gebruiken met de grill en de wok. Dat werkt prima.

Onlangs de Safari Chef 2 of Safari Chef 30 (lekker handig ook, zo'n naamsverandering) kunnen bekijken. Dat steekt een stuk beter in elkaar ja. Als gevolg daarvan nog eens mijn Cadac bekeken en zelfs het boekje even doorgenomen, maar die schaal kan ik niet gebruiken tijdens het 'normale' gebruik van de pit. Dus het idee was 'm nu nog voornamelijk te gebruiken voor wokken/grillen/reserve...

Maar ja, toen ik deze dus aan het neerzetten was voor wat grillwerk een paar weken terug en ik een praatje maakte met een passerende kampeergenoot, kreeg ik van hem een grill-pan voor inductie aangereikt :+

Er is nog een kans dat ik misschien een klein ei ga aanschaffen voor in de tenttrailer. :9

[ Voor 4% gewijzigd door -MD- op 22-06-2022 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dan hebben we gevonden waarom je 20 minuten kan doen over een pan water koken ;)

@-MD- De Safari Chef 2 / 30 (die zijn wel hetzelfde idd) is destijds behoorlijk gewijzigd, je kunt nu die vetpan idd gebruiken als windvanger. @Smurf Volgens mij wél een nuttige bijdrage, want het verschil is best groot tussenbeide.

Wat bedoel je met een klein ei? Een kamado?

Gisteren nog een camping geboekt voor het naseizoen (begin september) met een stel vrienden. Inmiddels zijn er een hoop caravans bijgekomen in de vriendengroep. Het zal de levensfase wel zijn (ook allemaal baby's, dreumesen en peuters). We staan met elkaar op het veld, ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn. Heb er wel zin in, ben een sociaal dier. Mijn vriendin echter, wil haar af en toe wel even terug kunnen trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 09:25
JanHenk schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:40:
Dan hebben we gevonden waarom je 20 minuten kan doen over een pan water koken ;)

@-MD- De Safari Chef 2 / 30 (die zijn wel hetzelfde idd) is destijds behoorlijk gewijzigd, je kunt nu die vetpan idd gebruiken als windvanger. @Smurf Volgens mij wél een nuttige bijdrage, want het verschil is best groot tussenbeide.

Wat bedoel je met een klein ei? Een kamado?

Gisteren nog een camping geboekt voor het naseizoen (begin september) met een stel vrienden. Inmiddels zijn er een hoop caravans bijgekomen in de vriendengroep. Het zal de levensfase wel zijn (ook allemaal baby's, dreumesen en peuters). We staan met elkaar op het veld, ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn. Heb er wel zin in, ben een sociaal dier. Mijn vriendin echter, wil haar af en toe wel even terug kunnen trekken...
Mijn ervaring is dat als je dat vantevoren kenbaar maakt dat dat geen probleem hoeft te zijn.
Als de insteek is dat je alles gezamelijk doet en er dan 1 afhaakt kan dat weleens problemen geven. Maar als de insteek is dat iedereen ze eigen gang gaat en als je dan wat samen doet dan is het leuk dan is de verwachting bij iedereen al anders en is het makkelijker als er 1 zich even terug trekt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
@JanHenk Mijn mening: iemand waarbij ik niet kan aangeven waar mijn grenzen liggen of die geen waarde hecht aan mijn behoeftes beschouw ik niet als vriend. Openheid is wat dat betreft essentieel. En als die ander jouw behoeftes niet respecteren wil, is het misschien tijd om daar een conclusie uit te trekken. Maar je zult wel duidelijk moeten aangeven wat het dan is dat je wil.

Er is niks mis mee om te zeggen: 'Ik heb nu even behoefte aan rust, ik ga even wat lezen, ik ga even wat voor mijzelf doen' o.i.d... Als we met vrienden samen optrekken, weten ze bijvoorbeeld van mij dat we ergens afspreken maar wel afzonderlijk reizen. Prima om dezelfde route te nemen, maar ik heb echt geen behoefte aan spiegels in de gaten houden of iemand nog wel/niet achter me zit of overlegvormen wanneer/waar het handig is om te gaan eten/drinken of een (sanitaire) pauze te houden. Dat bepalen we gewoon zelf waar we op dat moment behoefte aan hebben. Ik ben ook een sociaal dier. Maar dan nog wil ik ook wel eens iets samen doen met mijn vriendin. Nou, dan zeggen we dat ('wij gaan vanavond even uit eten met zijn tweeën') en dan is dat dat. Prima toch.

Ik heb ze overigens genoeg gehoord, mensen die samen op vakantie gaan en dan achteraf klagen over de ander. Zonde van je tijd, zonde van je vakantie. Daar ben je dan uiteindelijk ook gewoon zelf verantwoordelijk voor geweest denk ik dan.

En ja: een kleine kamado :*)

[ Voor 3% gewijzigd door -MD- op 22-06-2022 10:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GrooV
Krampachtig achter elkaar aan rijden is echt verschrikkelijk, daar krijg je ongelukken van. Dat doe ik echt alleen als ik de weg niet weet voor een kort stukje. Gewoon een eindbestemming afspreken, desnoods bel je onderweg even om samen ergens te stoppen. Live locatie delen scheelt ook al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:49:
Krampachtig achter elkaar aan rijden is echt verschrikkelijk, daar krijg je ongelukken van. Dat doe ik echt alleen als ik de weg niet weet voor een kort stukje. Gewoon een eindbestemming afspreken, desnoods bel je onderweg even om samen ergens te stoppen. Live locatie delen scheelt ook al een hoop.
Inderdaad, vroeger nam je nog wel eens een walkie-talkie mee. Tegenwoordig met (bijna) onbeperkt internet in de EU, WhatssApp en live locatie werkt het echt super. Wij delen zo'n 30 km van tevoren ook nog wel eens via Google Maps locatie van een raststätte, wie zin heeft of in de buurt rijdt stopt en/of eet daar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma

Ik zou gewoon proberen daags van te voren of in de ochtend van de aankomstdag ff te bellen naar waar je wil aankomen. Zo voorkom je onaangename verassingen of weet je ze eerder en kan je er beter op anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
JanHenk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:28:
@Cheesy Een pan voor een inductieplaat heeft natuurlijk de magnetische dikke bodem nodig.
Theoretisch kan je dus prima met een Dutch Oven op inductie koken. De horror! :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Nog 2,5 week en dan 3 weken vakantie met de caravan oOo

* aReaRe aan het aftellen is :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Ja aftellen doe ik ook, dubbel zelfs. Nog 4 weken en dan sabbatical. Die begint met 6 weken Scandinavië *O*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Ik tel af naar dinsdag, de dag dat mijn oude caravan opgehaald wordt. Ondanks dat hij 25 jaar oud is en er best wel dingetjes zijn om je aan te irriteren is hij ons 10 jaar lang trouw geweest. Ik ga hem dus zeker missen, de caravan kwam in een belangrijke en mooie fase van ons leven en we hebben 10 jaar met veel plezier gekampeerd. Hoop van harte dat de nieuwe eigenaren er minstens zoveel plezier van mogen hebben.

Maar waar ik dan absoluut niet naar uitzie is het feit dat ik tot september de complete caravan inventarisatie ergens in huis kwijt moet. En dat zal voldoende zijn, je verzamelt in de jaren allerlei spullen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:32

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Nog 1,5 dag werken en dan zondag vertrek naar Oost Duitsland :) 4 campings uitgezocht midden in de natuur en alle vier op max 200 km van elkaar verwijderd. Dus lekker binnendoor kachelen op de transitdagen. Nu al heel erg veel zin in!

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
Drardollan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:25:

Maar waar ik dan absoluut niet naar uitzie is het feit dat ik tot september de complete caravan inventarisatie ergens in huis kwijt moet. En dat zal voldoende zijn, je verzamelt in de jaren allerlei spullen...
Mooi moment om daarin rustig op je gemakje af te vragen of je dingen wel gebruikt en of je het weg kunt doen.

:)

Mijn ervaring daarin is dat als je er regelmatig eens doorheen gaat als het toch in huis ligt, er een hoop is wat je voor niks elk jaar weer mee sleept. als je 1x kijkt denk je 99% nodig te hebben.
Kijk je elke week een keer, haal je er toch steeds 1 of 2 dingen uit die je nooit gebruikt

Begrijp me niet verkeerd, ik ben degene die zijn vouwwagen op kenteken heeft gezet zodat hij 200kg meer mee kan nemen :X

[ Voor 31% gewijzigd door FRANQ op 23-06-2022 10:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 16:08
Het gevoel is bekend. Wij (Vrouw en ik) gaan vanavond onze eerste vouwwagen ophalen :o. Gewoon een simpel tweedehandsje via Martkplaats maar toch...

* Tha_T meldt zich bij deze als kampeerder aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Tha_T schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Het gevoel is bekend. Wij (Vrouw en ik) gaan vanavond onze eerste vouwwagen ophalen :o. Gewoon een simpel tweedehandsje via Martkplaats maar toch...

Afbeeldingslocatie: https://caravan-forum.nl/images/smilies/aflower.gif Welkom als kampeerder Afbeeldingslocatie: https://caravan-forum.nl/images/smilies/aflower.gif

[ Voor 8% gewijzigd door aReaRe op 23-06-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
FRANQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Mooi moment om daarin rustig op je gemakje af te vragen of je dingen wel gebruikt en of je het weg kunt doen.

Mijn ervaring daarin is dat als je er regelmatig eens doorheen gaat als het toch in huis ligt, er een hoop is wat je voor niks elk jaar weer mee sleept. als je 1x kijkt denk je 99% nodig te hebben.
Kijk je elke week een keer, haal je er toch steeds 1 of 2 dingen uit die je nooit gebruikt

Begrijp me niet verkeerd, ik ben degene die zijn vouwwagen op kenteken heeft gezet zodat hij 200kg meer mee kan nemen :X
Oh dat zal ook zeker gebeuren, weet nu al dat er een deel weg kan van wat eruit komt. Maar dan blijft er toch stiekem nog veel over als stoelen, parasols, speelgoed, tas met haringen, potten, pannen, bekers, glazen, bakjes, enzovoort, enzovoort.

Voordeel is wel dat 2 luifels, een kussen en een plankje die nu op zolder liggen deze caravan ingaan en zullen verdwijnen. Ruimt toch weer lekker op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoera! Mijn tent is binnen. Komende week maar even ophalen :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tha_T schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Leuk! Wat heb je gekocht? Heb je verder al wat ervaring met kamperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
De Bardani Stelvio 220 Rstc.

Vroeger veel gekampeerd, en wou het dit jaar nog eens proberen. In Mei 2 nachten geweest en verkocht. Deze maand de Stelvio besteld omdat de tent van m'n zusje (geleend dus) weer terug mag.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bertus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:24:
De Bardani Stelvio 220 Rstc.

Vroeger veel gekampeerd, en wou het dit jaar nog eens proberen. In Mei 2 nachten geweest en verkocht. Deze maand de Stelvio besteld omdat de tent van m'n zusje (geleend dus) weer terug mag.
Leuke tent (y), ik twijfel of de tent stahoogte heeft :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
aReaRe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Leuke tent (y), ik twijfel of de tent stahoogte heeft :?
Dat heeft ie niet, maar is ook niet nodig :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bertus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Dat heeft ie niet, maar is ook niet nodig :)
Ik weet niet hoe oud je bent maar op een bepaalde leeftijd ga je die stahoogte waarderen, en een paar jaar later ga je zelfs een caravan / camper overwegen vanwege het slaapcomfort van echte bedden :+

/story of my live, lees hier maar terug :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
aReaRe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:28:
[...]

Ik weet niet hoe oud je bent maar op een bepaalde leeftijd ga je die stahoogte waarderen, en een paar jaar later ga je zelfs een caravan / camper overwegen vanwege het slaapcomfort van echte bedden :+

/story of my live, lees hier maar terug :P
Ik ben 36 :-P hartstikke jong nog dus. Voor mij is het vooral het rondtrekken (alsnog met de auto, maargoed). Dus dit formaat ligt nog prima. Als ik écht te oud word is een caravan wel wat
Cheezus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:31:
Ik heb die tent als bijzettentje voor de kids gekocht vorig jaar :+ Wel een fijn ding trouwens, één van de weinige katoenen tenten met aluminium stokken die ik kon vinden.
Dit is altijd wel een beetje apart ja :-P Voor iedereen een ander gebruik. Ik vond het al naar om tussen de 'bijzettentjes' te moeten zoeken. Terwijl er echt absoluut niets is dat mijn gebruik tegen zou houden, lijkt me.

[ Voor 31% gewijzigd door Bertus op 23-06-2022 20:36 ]

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik heb die tent als bijzettentje voor de kids gekocht vorig jaar :+ Wel een fijn ding trouwens, één van de weinige katoenen tenten met aluminium stokken die ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:47
Even uit nieuwschierigheid, waarom zou je voor z'n tent gaan en niet die van die opblaastent van onze blauwe sport winkel? Ik heb voor dat bedrag een Kampeertent 4 personen Air Seconds 4 gekocht waar je wel in kan staan en zelfs nog een tafeltje met stoelen in de voortent kan zetten. Beetje onder het motto, kost niet zoveel en gaat het stuk dan gaat het stuk en kan je voor die prijs weer nieuwe krijgen. Maar tot nu toe heeft deze 2x kroatie en 1x italie gezien en bevalt nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bertus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Ik ben 36 :-P hartstikke jong nog dus. Voor mij is het vooral het rondtrekken (alsnog met de auto, maargoed). Dus dit formaat ligt nog prima. Als ik écht te oud word is een caravan wel wat
Ik heb de caravan aanschaf kunnen uitstellen tot begin 2021 (net 55 jaar geworden), maar het besluit genomen in juli 2020 dat ik voor de zoveelste keer wakker werd op een lekke self inflatable |:(
Weliswaar in een Bardani Airspace 320 Airspace (stahoogte) wakker geworden en met het vooruitzicht om weer al die kampeerspullen bij terugkomst naar de zolder op 2 hoog te verplaatsen deed bij mij de das om.

Korte versie hier, anders op topicposter zoek in dit topic :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

SirMemeAlot schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:36:
Even uit nieuwschierigheid, waarom zou je voor z'n tent gaan en niet die van die opblaastent van onze blauwe sport winkel? Ik heb voor dat bedrag een Kampeertent 4 personen Air Seconds 4 gekocht waar je wel in kan staan en zelfs nog een tafeltje met stoelen in de voortent kan zetten. Beetje onder het motto, kost niet zoveel en gaat het stuk dan gaat het stuk en kan je voor die prijs weer nieuwe krijgen. Maar tot nu toe heeft deze 2x kroatie en 1x italie gezien en bevalt nog prima.
- Katoen ademt en geeft daardoor een fijner klimaat in de tent.
- De meeste duurdere tenten zijn degelijker (betere ritsen, tentdoek, naden, kuip etc.).
- Stokken staan steviger dan een luchtbalg, ik vind het zelf wel fijn dat m'n tent(en) strak staan en blijven staan in weer en wind.
- Die decathlon tenten (en de meeste goedkopere tenten) zijn een doorn in het oog qua kleur/model :+

Kortom, die decathlon tenten zijn zeker prima voor de gemiddelde kampeerder en misschien zelfs wel perfect voor jouw eisen. Mijn eisen waren wat anders (duurzaamheid, stormbestendigheid, leefbaarheid, uitstraling) waardoor ik bij een de Waard tent uit ben gekomen die een 7-voud kostte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Cheezus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:55:
[...]

- Katoen ademt en geeft daardoor een fijner klimaat in de tent.
- De meeste duurdere tenten zijn degelijker (betere ritsen, tentdoek, naden, kuip etc.).
- Stokken staan steviger dan een luchtbalg, ik vind het zelf wel fijn dat m'n tent(en) strak staan en blijven staan in weer en wind.
- Die decathlon tenten (en de meeste goedkopere tenten) zijn een doorn in het oog qua kleur/model :+

Kortom, die decathlon tenten zijn zeker prima voor de gemiddelde kampeerder en misschien zelfs wel perfect voor jouw eisen. Mijn eisen waren wat anders (duurzaamheid, stormbestendigheid, leefbaarheid, uitstraling) waardoor ik bij een de Waard tent uit ben gekomen die een 7-voud kostte :P
De nieuwe fresh & black tenten zijn ook in (technisch) katoen te krijfent. En de polyester fresh & black tenten hebben tegenwoordig een neutrale kleurstelling (wit/beige), plus qua leefklimaat zijn ze echt niet te vergelijken met normale polyester tenten kan ik uit eigen ervaring vertellen (en ik had voorheen een polyester tent :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bertus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Op m'n 35e heb ik besloten een grote camper te kopen. Eerst m'n C rijbewijs gehaald, maar toen kwamen er eerst nog even twee kinderen en een verhuizing tussendoor, maar op m'n 40e staat ie toch echt op de oprit :) Ons budget is ook 3 a 4x over de kop gegaan in de tussentijd. Lekker rondtrekken inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 16:08
JanHenk schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Leuk! Wat heb je gekocht?
Een Trigano Vendome (bouwjaar 2006). Geen vouwwagen die in 20 minuten staat maar aan plaats geen gebrek en deze zag er, met een nieuwe tent gemonteerd, bijna nieuw uit. Wij kunnen de komende paar jaar vooruit (Mits we de opbouwtijd niet heel snel zat zijn :P )
Heb je verder al wat ervaring met kamperen?
Ik; Jazeker, van jongs af aan mee met ouders (Eerst een ex-legertent en daarna ook een vouwwagen) en daarna zelf ook nog wat solo rondgetrokken met een tent
Mijn vrouw; Wel iets maar ik weet niet of ze zich vergalloppeerd aan de opzettijd. Maar meedoen is meemaken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
pirke schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Op m'n 35e heb ik besloten een grote camper te kopen. Eerst m'n C rijbewijs gehaald, maar toen kwamen er eerst nog even twee kinderen en een verhuizing tussendoor, maar op m'n 40e staat ie toch echt op de oprit :) Ons budget is ook 3 a 4x over de kop gegaan in de tussentijd. Lekker rondtrekken inderdaad!
Haha! Ik ben vrijgezel en geen zin in kinderen, dus dat scheelt gigantisch.

De redenen om voor deze te gaan zijn eigenlijk exact hetzelfde als hiervoor beschreven. Ik ben onlangs ook bij een Decathlon geweest maar daar hadden ze weinig tenten. De Bardani zag ik uiteindelijk bij Karsten staan, maar dan de iets kleinere versie. Voor de 80 euro extra wat extra ruimte en alu stokken leek me een prima deal.

Toen ik in Mei weg was zag ik nog een hele kleine Quechua (toch?) staan wat volgens mij het merk van Decathlon was. Positief verrast al was het model voor mij echt te klein.

Volgende week opzetten, dan zal ik wat foto's maken. Zodra het weer iets koeler is ga ik er weer op uit :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Beetje onder het motto, kost niet zoveel en gaat het stuk dan gaat het stuk en kan je voor die prijs weer nieuwe krijgen.
Even los van hoe wat ik persoonlijk van zo'n instelling vind, een tent gaat zelden stuk als hij op zolder ligt maar juist wanneer je hem nodig hebt. Leuk dat je dan goedkoop een nieuwe kunt halen, maar dat moet je dan op vakantie wel ineens even regelen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:47:
[...]

De nieuwe fresh & black tenten zijn ook in (technisch) katoen te krijfent. En de polyester fresh & black tenten hebben tegenwoordig een neutrale kleurstelling (wit/beige), plus qua leefklimaat zijn ze echt niet te vergelijken met normale polyester tenten kan ik uit eigen ervaring vertellen (en ik had voorheen een polyester tent :P)
Die nieuwe heb ik ook in het wild mogen aanschouwen een paar weken geleden. De immense tochtgaten en dubbel dak helpt daarin wel wat, maar het blijft echt een levensgroot verschil.
Wat niet betekent dat ze niet geschikt kunnen zijn voor kamperen natuurlijk, maar ik onderschrijf @Cheezus wel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:45:
[...]

Die nieuwe heb ik ook in het wild mogen aanschouwen een paar weken geleden. De immense tochtgaten en dubbel dak helpt daarin wel wat, maar het blijft echt een levensgroot verschil.
Wat niet betekent dat ze niet geschikt kunnen zijn voor kamperen natuurlijk, maar ik onderschrijf @Cheezus wel. :)
Meh, het valt mij echt reuze mee in vergelijking met mijn oude (poly)katoenen tent :P 's Ochtends stond ons slaapgedeelte in de zon, het was echt prima uit te houden. Sowieso sliep ik veel beter in die Decathlon tent door de verduisterende binnentent en de donkere binnenkant in het slaapgedeelte van de buitentent.
Het is echt een hele stap vooruit in vergelijking met normale polyester tenten, het materiaal voelt ook heel anders aan dan een normale polyester tent.
Natuurlijk zal een echte (poly)katoenen tent duurzamer zijn, maar daar betaal je uiteindelijk ook voor. De keuze van ons om voor die Decathlon tent te gaan, is omdat het sowieso de eerste keer was dat we met onze dreumes (inmiddels peuter) gingen kamperen, en de oude (poly)katoenen tent eigenlijk te klein was voor ons 3'en. En ik geen +1500 euro ga uitgeven voor iets wat ook had uit kunnen lopen op een ramp :P (kamperen met een dreumes/peuter).
Ik verwacht dat we er nog 2 zomers (inclusief deze) mee gaan kamperen, en dat ik dan wel iets anders wil gaan kopen (wellicht we tegen dei tijd gezinsuitbreiding hebben gehad, en dat ik dan wel een beetje klaar ben om met 2 kinderen in een tent te zitten :+)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Zie in deze tijd maar op korte termijn een vervangende tent te krijgen, hoor net op de radio een campingeigenaar vertellen dat hij sommige gasten al meermaals heeft moeten omboeken omdat hun tenten niet geleverd werden.

Ook zal voor een deel van de mensen gelden dat het belangrijk is dat ze zo duurzaam mogelijk willen kamperen. Zo'n "wegwerptent" (ik weet dat het dat niet zijn, ik chargeer) is een stuk belastender voor het milieu dan een katoenen De Waard tent die vele jaren meegaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@-tom-562 ik wil geen oordeel vellen over jouw keuze, die heb je vast weloverwogen gemaakt. Sowieso heeft iedereen z'n eigen overwegingen en het volste recht daarin zelf te kiezen.
Ik begrijp je neiging om jezelf te verdedigen, maar dat is niet nodig hoor. Het maakt het materiaal echter niet ineens anders. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik vind de Decathlon tenten ze in hun categorie gewoon heel goede tenten. Ik begrijp wel dat er veel animo voor is. Ze zijn goedkoop en hebben een goed concept.

Zelf heb ik gewoon liever iets wat steviger staat in de harde wind. Het polyester opblaasspul is toch wel behoorlijk gevoelig voor harde wind. En het klimaat vind ik ook wel een belangrijke, vooral als je gaat kamperen in warme landen. Maar dat is persoonlijk.
-tom-562 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Natuurlijk zal een echte (poly)katoenen tent duurzamer zijn, maar daar betaal je uiteindelijk ook voor. De keuze van ons om voor die Decathlon tent te gaan, is omdat het sowieso de eerste keer was dat we met onze dreumes (inmiddels peuter) gingen kamperen, en de oude (poly)katoenen tent eigenlijk te klein was voor ons 3'en. En ik geen +1500 euro ga uitgeven voor iets wat ook had uit kunnen lopen op een ramp :P (kamperen met een dreumes/peuter).
Op zichzelf heb je hier best een punt natuurlijk. Nu is het jou blijkbaar goed bevallen. Maar het kan ook andersom. Ik zie anderen ook kamperen met dit type tenten en vervolgens het hele kamperen afschrijven, als bijna een soort zelf-vervullende profetie, na 1x proberen. Omdat ze gewoon niet het voor hen meest geschikte kampeermiddel hebben geprobeerd.

En dan kun je achteraf zeggen; gelukkig hebben we er niet teveel geld aan uitgegeven.

Ik draai het dan altijd om, misschien heb je er te weinig voor uitgegeven. Je krijgt namelijk wel extra comfort/gemak/vul-maar-in voor de extra centen.

Je kunt tegenwoordig ook op veel campings ingerichte De Waard tenten huren. Dat kun je ook proberen, misschien raak je dan wel helemaal enthousiast. Hoeft niet metéén veel geld te kosten om eens wat duurder spul te proberen, bedoel ik ermee te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Zie in deze tijd maar op korte termijn een vervangende tent te krijgen, hoor net op de radio een campingeigenaar vertellen dat hij sommige gasten al meermaals heeft moeten omboeken omdat hun tenten niet geleverd werden.
Ik heb er nog 1 te koop... :+

Moet zeggen dat er inmiddels best een hele hoop Falco's op marktplaats staan. Je kunt er zo één oppikken. Ik heb hem inmiddels gereserveerd voor een koper, maar dat heeft wel even geduurd. Langer dan ik dacht.

(Nu hoop ik wel dat onze klapkar op tijd wordt geleverd....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
JanHenk schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Ik heb er nog 1 te koop... :+

Moet zeggen dat er inmiddels best een hele hoop Falco's op marktplaats staan. Je kunt er zo één oppikken. Ik heb hem inmiddels gereserveerd voor een koper, maar dat heeft wel even geduurd. Langer dan ik dacht.
Ik herhaalde enkel wat ik op de radio hoorde, ik ben niet thuis in de tenten en heb geen idee hoe het zit met leveringen. Dat het even duurt om hem kwijt te raken is wel gek dan, wellicht wil men liever geen 2e hands tent.
Als het nodig is gewoon even op marktplaats kijken, heb gehoord dat je daar zo een tent kan oppikken :7

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 24-06-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
paar jaar geleden naar Frankrijk gereden (Middelandse zee) met de stokken van de (Bardani) tent nog op zolder... Gelukkig hebben ze in frankrijk ook de blauwe sportwinkel :) 2 uur later al geregeld..

Beviel op zich goed alleen we kamperen ook veel in Nederland en dan is een vast grond zeil toch wel prettig, dat had die tent niet. Naderhand weer verkocht.

Nu hebben we een Kampa polykatoen opblaastent van 4.5x8 met 2 kinderen van 1 en 4 super relaxed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:57
Wij hebben een Bardani Airspace 380 TC. We gaan maar met z'n tweeën op vakantie dus dat is misschien een wat overdreven tent 😅.

We gaan met een bagagewagentje, maar dat is meer omdat ik dan de hele kar inclusief complete kampeer inhoud in de stalling kan zetten. Dan heb ik alle kampeer spullen niet het "hele" jaar in huis staan.

Soms zie je wel is mensen kijken "huh zijn die maar met z'n tweeën?" En daar heb ik echt schijt aan. We nemen inderdaad een lekker stukje comfort mee. We zijn super op elkaar in gespeeld met op en afbreken. Mits droog, hebben we de hele zooi met 1,5uur ingepakt. En zijn we klaar voor vertrek. We gaan dit jaar naar 2 verschillende campings, beide in het zuiden van Frankrijk. Ongeveer 300km uit elkaar. Heel veel zin in!!

De laatste dag voor vertrek terug naar Nederland slapen we vaak in een 3 seconde tentje van de decathlon, en soms ook nog een nachtje voor een tussenstop. Dit scheelt toch 1,5uur ruimen op de dag van vertrek.

Het enige dingetje waar ik wel is over nadenk met de opblaastent.. Wat nou als er op de camping 1 buis kapot of lek is. Er zit wel een reparatie setje bij, maar toch niet zo'n fijne gedachten. Maargoed! Dat zien we dan wel weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Tha_T schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:59:
[...]
Maar meedoen is meemaken :P
Wel de ultieme relatietest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bertus schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:19:
[...]

Haha! Ik ben vrijgezel en geen zin in kinderen, dus dat scheelt gigantisch.
Ik ben ook vrijgezel, maar de keuze voor de caravan heb ik misschien een paar jaar eerder moeten nemen denk ik :+

Vanaf 10 juli op vakantie met de caravan *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH7LPr3dFHH2J5xTDfcYeERvhEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/22ftErZVkqsazOLnBvwbKHwL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7ICgRSnT6D-yE1PTJVJiEDy0mI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AdYJripRFGTWN158taQyJhsb.jpg?f=user_large

JanHenk schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Anders een last minute naar een all you can vreet resort in Turkije boeken, hopelijk vertrekt het vliegtuig op tijd :P

[ Voor 16% gewijzigd door aReaRe op 24-06-2022 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik ga volgende week 3 dagen voor het eerst proefkamperen met mijn decathlon opblaasding 4p f&b. Ben benieuwd.

Camping in Noordwolde, slechts 8e pn. Omdat ik ook nog nivon lid ben. Leuke prijzen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:47
[...]

Even los van hoe wat ik persoonlijk van zo'n instelling vind, een tent gaat zelden stuk als hij op zolder ligt maar juist wanneer je hem nodig hebt. Leuk dat je dan goedkoop een nieuwe kunt halen, maar dat moet je dan op vakantie wel ineens even regelen. :D
Ben nog geen vakantie bestemming geweest waar geen Decathlon op Max 30 minuten was. Maar dat is natuurlijk niet het punt, het is vooral dat je het eerst wil proberen en dan niet direct het beste van het beste wil kopen en dan paar maand later weer op marktplaats verkopen. Dit zijn prima instaptenten wat mij betreft, als kamperen blijft kan ik me er eens verder in verdiepen en mogelijk meer aan besteden als dat nodig is.

Klaarblijkelijk heb je een mening over deze instelling, als je tips hebt of verbeteringen dan hoor ik dat graag 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

franssie

Save the albatross

[...]

. Leuk dat je dan goedkoop een nieuwe kunt halen, maar dat moet je dan op vakantie wel ineens even regelen. :D
In Frankrijk zie ik elke vijfde afrit wel een Decathlon :P

In Scandinavië zal het anders zijn :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pirke
franssie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:03:
[...]

In Frankrijk zie ik elke vijfde afrit wel een Decathlon :P

In Scandinavië zal het anders zijn :+
Ja, daar heet het Décåthløn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
SirMemeAlot schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:48:
Ben nog geen vakantie bestemming geweest waar geen Decathlon op Max 30 minuten was. Maar dat is natuurlijk niet het punt, het is vooral dat je het eerst wil proberen en dan niet direct het beste van het beste wil kopen en dan paar maand later weer op marktplaats verkopen. Dit zijn prima instaptenten wat mij betreft, als kamperen blijft kan ik me er eens verder in verdiepen en mogelijk meer aan besteden als dat nodig is.

Klaarblijkelijk heb je een mening over deze instelling, als je tips hebt of verbeteringen dan hoor ik dat graag 🙂
Met die insteek kan ik het prima begrijpen. Ik heb niets tegen eerst proberen voordat je flink gaat investeren, al zit daar het eerder genoemde risico aan dat het om de verkeerde redenen niet bevalt. Waar ik wel moeite mee heb is de argumentatie dat kwaliteit niet boeit omdat je goedkoop vervanging kunt halen. Het befaamde steeds een nieuw kabeltje bij aliexpress bestellen wat snel stuk gaat maar het is wel lekker goedkoop. Daar heb ik zeker een mening over, maar dat was zo te lezen niet jouw insteek. :)

Geen Decathlon verder dan 30 minuten? Dan ben je het stedelijk gebied nooit uit geweest lijkt mij. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Je kan beter meteen goed spul kopen dan rommel (aliexpress meuk). Je hebt minder gedoe / minder kans dat het stuk gaat, en ook al zou je over de levensduur even duur uit zijn dan elke keer de rommel vervangen met nieuwe rommel, de gebruikerservaring is vaak een stuk beter bij goed spul. Uiteindelijk is goedkoop duurkoop.

Aan de andere kant kun je ook overdrijven en is goed genoeg ook goed genoeg. Duurdere producten zijn dan niet perse (significant) beter. Wil je 10% betere kwaliteit dan gaat de prijs opeens maal twee.

Hoe het met tenten zit weet ik niet, ik heb alleen ervaring met een klein polyester 2,5 persoons trekkerstentje waar precies 1 tweepersoons luchtbed in pastte en je met moeite op je knieën kon zitten. Die was vooral goedkoop, compact, lichtgewicht (moest mee in het vliegtuig) en heeft het twee jaar prima gedaan op twee lange (1 tot 2 maanden) trektochten met dagelijks opzetten en afbreken. Zo heeft elke vakantie zo z'n eigen ideale kampeermiddel.
Pagina: 1 ... 128 ... 276 Laatste