[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 108 ... 256 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:27
-tom-562 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:25:
[...]
... Misschien moet ik maar eens gaan proefliggen op zo'n Exped
dan heb je dus de keuze al gemaakt en probeer je het nu nog te verdedigen waarom :P

Wil je financieel safe spelen, ga dan op die Decathlon liggen, is dat prima, dan gewoon die doen. Kijk wel even of die geïsoleerd is, dan maakt echt serieus het grote verschil als het een keer wat kouder is.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
JanHenk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:28:
Ik heb het nog nooit zo koud gehad als die ene week tijdens een zeer koude en natte fietstocht naar Berlijn (inclusief kamperen), waarbij ik heb "geslapen" (lees: wakker gelegen) in een slaapzak van een tientje en op een willekeurig luchtbed, dat ook nog eens halverwege een nacht lek ging. Sindsdien heb ik besloten om niet meer te besparen op m'n nachtrust...

Een Exped is wel gewoon top.
precies. Wedstrijdje aarde verwarmen met lichaamswarmte verlies je altijd...ergo koud...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:53
JanHenk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:28:
Ik heb het nog nooit zo koud gehad als die ene week tijdens een zeer koude en natte fietstocht naar Berlijn (inclusief kamperen), waarbij ik heb "geslapen" (lees: wakker gelegen) in een slaapzak van een tientje en op een willekeurig luchtbed, dat ook nog eens halverwege een nacht lek ging. Sindsdien heb ik besloten om niet meer te besparen op m'n nachtrust...

Een Exped is wel gewoon top.
Ik vind de pakmaat van dit soort matten dan weer niet zo handig voor een fietstocht als je het zelf moet meesjouwen naast de rest van je zooi....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06

charrel

Cortisol4life..

dajappie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Ik vind de pakmaat van dit soort matten dan weer niet zo handig voor een fietstocht als je het zelf moet meesjouwen naast de rest van je zooi....
Exped matje is toch niet zo groot? Uiteraard zijn er kleinere maar dan lig je vaak al met je voetjes niet op het matje.
Die 2 persoons neem ik alleen mee in de auto, maar de dons en synthetische 1 persoons matjes zijn echt niet groot. Alleen de self inflate 1 persoons neemt weer wat meer ruimte in.

[ Voor 18% gewijzigd door charrel op 15-02-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Klopt, je moet dan ook geen Megamat meeslepen op je fiets. Daar hebben ze (gelukkig) genoeg andere slaapmatten voor. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
[...]

neem je een Synmat UL, een heel stuk compacter en nog steeds geïsoleerd. Die gaat bij mij met meerdaagse hikes ook gewoon in de rugzak. Het kan zeker nog compacter en lichter, maar comfort mag ook wat kosten..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
BBTM schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:20:
Nadat ik op mijzelf ben gaan wonen met mijn vriendin - nu vrouw - heb ik niet meer gekampeerd. Dit jaar willen wij wel gaan kamperen met een tent in Frankrijk.

Bij de Decathlon ben ik nu aan het kijken om een luchtbed te kopen á 140cm breed, lees alleen wisselvallige recensies over de kwaliteit hier van.. je kunt er ook niet heel veel van verwachten voor dat geld, denk ik dan..

https://www.decathlon.nl/...310021?mc=8561145&c=BEIGE
https://www.decathlon.nl/...588390?mc=8588390&c=BLAUW

Zijn er toevallig Tweakers hier die wél het juiste luchtbed hebben gevonden? Uiteraard mag dit meer kosten dan de twee bedden hierboven..
Had iemand de Exped megamat al genoemd? :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
-tom-562 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:16:
Exped Megamat staat hier ook op mijn verlanglijstje. Ik heb altijd op een luchtbed geslapen, maar nu ik wat ouder wordt (35 jaar, poehpoeh :P), merk ik dat ik gevoeliger aan het worden ben voor een goed matras :P
Ik vraag mij alleen af hoeveel 'slechter' het vergelijkbare matras is van de Decathlon:
https://www.decathlon.nl/...307396?mc=8595946&c=BEIGE
Deze kost namelijk ongeveer de helft.
2e hands zijn de Exped Megamat's bijzonder slecht te krijgen (dat zal ook wel een reden hebben), en de meesten die aangeboden worden zijn duo versies.
De enige twee antwoorden die je gaat krijgen zijn ja hij is daadwerkelijk beter van de mensen die het geld er voor over hadden en nee dat verschil is overrated van mensen die het er niet voor over hebben. :P

Duo vind ik persoonlijk minder handig, omdat het ook echt alleen maar als duo inzetbaar is. Pak gewoon twee LX of whatever en je hebt ook ruimte zat maar kan het ook prima als logeermatras gebruiken, want daar zijn ze ook goed genoeg voor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:44
BBTM schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:20:
Nadat ik op mijzelf ben gaan wonen met mijn vriendin - nu vrouw - heb ik niet meer gekampeerd. Dit jaar willen wij wel gaan kamperen met een tent in Frankrijk.

Bij de Decathlon ben ik nu aan het kijken om een luchtbed te kopen á 140cm breed, lees alleen wisselvallige recensies over de kwaliteit hier van.. je kunt er ook niet heel veel van verwachten voor dat geld, denk ik dan..

https://www.decathlon.nl/...310021?mc=8561145&c=BEIGE
https://www.decathlon.nl/...588390?mc=8588390&c=BLAUW

Zijn er toevallig Tweakers hier die wél het juiste luchtbed hebben gevonden? Uiteraard mag dit meer kosten dan de twee bedden hierboven..
Kortweg ze isoleren prima met R-waarde 8,6. Qua ligcomfort heb ik geen ervaring met dit soort matten. Ik doe alles met (ultra) lichtgewicht matten. Gewoon ff een uurtje in de Decathlon gaan liggen zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

zuma schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Kortweg ze isoleren prima met R-waarde 8,6. Qua ligcomfort heb ik geen ervaring met dit soort matten. Ik doe alles met (ultra) lichtgewicht matten. Gewoon ff een uurtje in de Decathlon gaan liggen zou ik zeggen.
Waar zie jij die R waarde staan? Zo te zien zijn dat allebei luchtbedden zonder vulling? Die staan er nu niet bepaald om bekend dat ze goed isoleren (omdat de lucht er in niet stil staat maar kan circuleren).

Kijk vooral ook even of het lekker ligt met z'n tweeën op zo'n bed, of dat je dan naar elkaar toe rolt. Zo te zien is het namelijk één grote luchtkamer?

Zelf ben ik mede daarom voor twee losse matrassen gegaan (Exped Megamat 15) in plaats van één grote.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als ik voor een Exped ga, is het sowieso een enkel matras. Ik vind mijn vriendin heel lief, maar slapen doe ik toch echt het beste op een eigen matras (thuis hebben we ook 2 losse matrassen) :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Als pakmaat niet zo belangrijk is moet je een gewoon luchtbed overslaan en altijd gaan voor een mat met schuim. De voorbeelden zijn al genoemd (Megamat, Quechua). Gewone luchtbedden zijn niet gestabiliseerd, vaak niet geïsoleerd en persoonlijk zweet ik me er kapot op (terwijl je het koud hebt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Is er nog een verschil tussen de groene en de rood/oranje (behalve de kleur :P)? De rood/oranje is voor zover ik kan zien goedkoper (bij een vergelijkbare grootte), voor de rest zie ik geen verschillen.
https://www.exped-store.n...mat-10-slaapmat-rood.html
https://www.exped-store.n...at-10-slaapmat-groen.html

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ik wist niet eens dat groen er was, dus misschien is die relatief nieuw en hebben ze gewoon meer rood. Specs heb je vast zelf al vergeleken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Sea to Summit maakt ook fijne matjes, zelf heb ik onderstaande:
https://seatosummit.com/p...f-inflating-sleeping-mat/

Aangeschaft na teveel koude nachten op een goedkoop luchtbed in het voorjaar :P 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:42

Smurf

Detri

Nadat het zoveelste 2-tientjes luchtbed stuk ging zochten wij een paar jaar terug ook een nieuw luchtbed, maar vonden de Exped echt wel wat te duur. Self-inflatable viel ook af omdat ik vind dat de wat dikkere modellen een veel te grote pakmaat hebben. En de dunnere kwamen niet door de WAF :P
Uiteindelijk gekozen op een bed wat zo te zien niet meer bij Decathlon in het assortiment zit, maar heel erg lijkt op deze:

https://www.bever.nl/p/hu...949450&utm_campaign=sales

Enige verschil is dat wij de 2 persoons hebben. Deze mat ligt door de tussenwandjes een stuk comfortabeler dan een normaal luchtbed en omdat er geen schuim in zit, behalve een klein beetje bij de voetpomp, is deze wel gewoon makkelijk op te rollen en neemt ingepakt weinig plek in.
Dat laatste is misschien geen issue meer nu het ding is gedegradeerd tot kindermatje sinds we een caravan hebben, maar het eerste is dan wel weer fijn. Ze kunnen hem mooi zelf oprollen bij vertrek. :)

edit: gevonden! Het is de Quechua Camping air pump: https://www.decathlon.lt/...-people-width-140-cm.html

[ Voor 6% gewijzigd door Smurf op 16-02-2022 09:39 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Orion84 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:36:
[...]
Waar zie jij die R waarde staan? Zo te zien zijn dat allebei luchtbedden zonder vulling? Die staan er nu niet bepaald om bekend dat ze goed isoleren (omdat de lucht er in niet stil staat maar kan circuleren).

Kijk vooral ook even of het lekker ligt met z'n tweeën op zo'n bed, of dat je dan naar elkaar toe rolt. Zo te zien is het namelijk één grote luchtkamer?

Zelf ben ik mede daarom voor twee losse matrassen gegaan (Exped Megamat 15) in plaats van één grote.
De R-waarde van dit matje bij Decathlon staat bij de technische specificaties aangegeven. https://www.decathlon.nl/...307396?mc=8595946&c=BEIGE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Overigens heb ik een hele zooi slaapmatten, de meeste zijn van Exped en bedoeld voor trektochten.

2 neo airs van 120cm lang voor zomerse trektochten. R-waarde 2,2 uit mijn hoofd
4 exped downmat 7 UL van 120cm lang bedoeld voor trektochten in koudere periodes (4 ivm voor ieder lid in mijn gezin 1 stuk)
1 exped downmat 7 medium voor standplaatskamperen van een van mijn kids
1 exped downmat 7 short (mijn eerste exped voor trektochten, vervangen door de UL versies)
2 exped downmat 9 extra lang en breed voor standplaatskamperen voor mij en mijn vrouw

Voor degene die vragen wat moet je met een 120cm lange slaapmat? Gewicht besparen want voor de rest leg je gewoon de lege rugzak in het verlengde van het matje. Als het kouder wordt ook een stuk opvouwbaar EVA van 15mm dik. Is warm zat daar bij de onderbenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

zuma schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:34:
[...]

De R-waarde van dit matje bij Decathlon staat bij de technische specificaties aangegeven. https://www.decathlon.nl/...307396?mc=8595946&c=BEIGE
Dat is toch een totaal ander product?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Orion84 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:45:
[...]

Dat is toch een totaal ander product?
Wellicht reageerde ik dan niet helemaal juist. Ik zag deze link bij volgens mij de OP staan. kan zijn dat ik mij vergist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Kreeg vandaag een belletje van mijn caravandealer waar de caravan nu is vanwege garantie, mover accu met diodebrug verbinden met het 12 volt gedeelte van de caravan (binnen verlichting, verwarming en koelkast) en het plaatsen van de Thule 6300 dakluifel.
Passtukken zijn geleverd, maar Thule is een container met dak luifels kwijt waaronder de mijne :')

BTW: vanavond nog een aantal caravans tegengekomen ondanks de weersvooruitzichten (brug over de Bergse Maas bij Raamsdonksveer, Gorichem (Waal meen ik) en de Stichtse Brug (A27 Eemnes >> Almere) 7(8)7 :X |:(

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:16

Bommes

Capo del formaggio

@aReaRe begrijp ik het goed dat je 2 accu's in de caravan hebt?
Of is die diodebrug er voor om te voorkomen dat de 12 volt verbruikers spanning uit de accu kunnen halen?
En dus alleen werken als de auto er aan vast hangt.
Inden ja waarom is voor die oplossing gekozen dan?
Als de mover accu solo die mover mag bedienen maar toch opgeladen moet worden dan kan die toch gewoon compleet los gekoppeld zitten van het 12 volt circuit. Om die accu dan op te laden volstaat een simpele druppellader van een paar tientjes.

Diodebruggen hebben 1 nadeel: er zit een spanningsval over heen, dus ik vraag me af of je nog wel de juiste laadspanning haalt op die accu.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:21:
@aReaRe begrijp ik het goed dat je 2 accu's in de caravan hebt?
Of is die diodebrug er voor om te voorkomen dat de 12 volt verbruikers spanning uit de accu kunnen halen?
En dus alleen werken als de auto er aan vast hangt.
Inden ja waarom is voor die oplossing gekozen dan?
Als de mover accu solo die mover mag bedienen maar toch opgeladen moet worden dan kan die toch gewoon compleet los gekoppeld zitten van het 12 volt circuit. Om die accu dan op te laden volstaat een simpele druppellader van een paar tientjes.

Diodebruggen hebben 1 nadeel: er zit een spanningsval over heen, dus ik vraag me af of je nog wel de juiste laadspanning haalt op die accu.
Ik heb nu geen 12 volt accu voor de lampen, koelkast etc etc. Met die diodebrug kan ik die 12V 20Ah Lipo accu ook gebruiken als ik geen 220V tot mijn beschikking heb. Hoewel mij aangeraden wordt om de verwarming en koelkast niet op 12v te gebruiken aangezien ik dan vlot :P mijn accu leeg trek, maar die kunnen ook op gas draaien.

Caravan verlichting is type LED, en de waterpomp.
Verder geen accu gebruikers.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26
Hier ook een megamat duo. Prima matras, maar moet 'm elke ochtend wel een beetje bijpompen. Is dit normaal of moet ik met een beetje zeepsop op zoek naar een ieniemienielekje? :)

[ Voor 0% gewijzigd door Daftz op 17-02-2022 15:02 . Reden: spelling ]

• zuma
Daftz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:01:
Hier ook een megamat duo. Prima matras, maar moet 'm elke ochtend wel een beetje bijpompen. Is dit normaal of moet ik met een beetje zeepsop op zoek naar een ieniemienielekje? :)
Dat kan verschillende oorzaken hebben:
1. Als je altijd kort kampeert dan kan het volume van de ingeblazen lucht wat krimpen. Bij oppompen wordt de lucht warmer ingeblazen. Eenmaal in rust koelt het wat af en krimpt het volume wat dus lijkt dat je weer moet bijpompen als je gaat slapen. Eenmaal bijgepompt moet je van dat effect af zijn. Maar als je maar 1 of 2 overnachtingen doet dan is dat de moeite niet waard.

2. Het oppompventiel heeft een terugslagklep. Dat is een fijn rubbertje. Als daar op een of andere manier een vouw in is gekomen dan kan dat toch een heel klein beetje gaan lekken. Want de dop ansich is niet echt super luchtdicht.

3. Inderdaad ergens een pinhole, zoek een badkuip zou ik zeggen.

• Himalaya
  • Nu online
Daftz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:01:
Kun je hem niet beter elke avond een beetje bijpompen?

Maar ik heb dat ook met mijn Exped, ik verdenk inderdaad het ventielrubbertje. Maar het is zo weinig dat ik er maar geen tijd aan besteed.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26
zuma schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:39:
[...]

2. Het oppompventiel heeft een terugslagklep. Dat is een fijn rubbertje. Als daar op een of andere manier een vouw in is gekomen dan kan dat toch een heel klein beetje gaan lekken. Want de dop ansich is niet echt super luchtdicht.
Himalaya schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:11:
[...]

Kun je hem niet beter elke avond een beetje bijpompen?
Ah ja, ik bedoelde ook dat ik 's avonds wat lucht bij moet pompen. 's Ochtends lig ik wat lager/zachter.
Maar ik heb dat ook met mijn Exped, ik verdenk inderdaad het ventielrubbertje. Maar het is zo weinig dat ik er maar geen tijd aan besteed.
Als ik jullie zo hoor dan zal ik de volgende keer eens goed op dat ventielrubbertje letten. Grote kans dat het daar bij mij ook aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 10-06 23:05
aReaRe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:28:
[...]

Ik heb nu geen 12 volt accu voor de lampen, koelkast etc etc. Met die diodebrug kan ik die 12V 20Ah Lipo accu ook gebruiken als ik geen 220V tot mijn beschikking heb. Hoewel mij aangeraden wordt om de verwarming en koelkast niet op 12v te gebruiken aangezien ik dan vlot :P mijn accu leeg trek, maar die kunnen ook op gas draaien.

Caravan verlichting is type LED, en de waterpomp.
Verder geen accu gebruikers.
Ik weet niet hoe groot je mover accu is? Wij hebben een 95 ah accu in de caravan, maar die is af fabriek en primair bedoeld om 12v te leveren aan de caravan. De mover is er pas een paar maand later bij gekomen. Maar meer dan de lampen gaan wij er ook niet aan hangen. De koelkast kan inderdaad op gas als we stil staan. Ik heb ook nog een losse portable accu (met zonnepaneel) om 12v en 230v te leveren (300 watt) om de laptop op te kunnen laden, of de batterij van de camera, of t scheerapparaat :p), maar met 4x USB dus ook gewoon de telefoons enzo. Dus kunnen wel een paar nachtjes zonder stroom :+

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:43:
[...]

Ik weet niet hoe groot je mover accu is? Wij hebben een 95 ah accu in de caravan, maar die is af fabriek en primair bedoeld om 12v te leveren aan de caravan. De mover is er pas een paar maand later bij gekomen. Maar meer dan de lampen gaan wij er ook niet aan hangen. De koelkast kan inderdaad op gas als we stil staan. Ik heb ook nog een losse portable accu (met zonnepaneel) om 12v en 230v te leveren (300 watt) om de laptop op te kunnen laden, of de batterij van de camera, of t scheerapparaat :p), maar met 4x USB dus ook gewoon de telefoons enzo. Dus kunnen wel een paar nachtjes zonder stroom :+
12V 20Ah Lipo accu is de mover accu en alles wat ik heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
aReaRe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:14:
[...]

12V 20Ah Lipo accu is de mover accu en wat ik heb :P
Doh, ik had gemist dat ie 20Ah was haha, lezen is lastig soms ;). Ja daar moet je niet te lang mee stil blijven staan en ook nog willen moveren. Met onze 95Ah zitten we wat veiliger, maar dies wel een bak zwaarder aangezien het een AGM accu is :p

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Doh, ik had gemist dat ie 20Ah was haha, lezen is lastig soms ;). Ja daar moet je niet te lang mee stil blijven staan en ook nog willen moveren. Met onze 95Ah zitten we wat veiliger, maar dies wel een bak zwaarder aangezien het een AGM accu is :p
Ik heb niet veel stroomverbruikers (5 LED lampen), ik kan zonder waterpomp (ik heb een externe waterzak) dus een dag of 3 off-grid moet lukken.
De mover an sich trekt niet veel stroom als ik heb gebruik, hooguit per sessie 5 minuten.

Ik ben blij dat de caravan nog bij de dealer staat gezien de weersomstandigheden, maar ik wacht met smart op de montage van het Thule dak luifel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:12
Hoe wat waar hebben jullie je caravan verzekerd?
Met onze 'nieuwe' (2004) caravan gaan wij verzekeren, maar moet nog even uitzoeken waar en waarvoor.

Aap!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Laatst online: 15:47
Ondertussen een ruime week geleden, 10 februari, heb ik denk ik een van de mooiste kampeerplekken ooit gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIDX2DsfR2uALuW17j4DmxpVTHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qsOlho5iMGnHWKID81AdiIN.jpg?f=fotoalbum_large

Het was de 3e keer op deze locatie maar de eerste keer met het noorderlicht er bij. Dit soort dingen maken voor mij het winter kamperen de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

harmageddon schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:03:
Met onze 'nieuwe' (2004) caravan gaan wij verzekeren, maar moet nog even uitzoeken waar en waarvoor.
Ik ben verzekerd bij Aveco (diefstal, schade). In Duitsland / Oostenrijk e.a moet je voor de caravan een extra groene kaart vragen bij je auto verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:32
Ealanrian schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:16:
Ondertussen een ruime week geleden, 10 februari, heb ik denk ik een van de mooiste kampeerplekken ooit gehad:
[Afbeelding]

Het was de 3e keer op deze locatie maar de eerste keer met het noorderlicht er bij. Dit soort dingen maken voor mij het winter kamperen de moeite waard.
En waar staan stond je dan precies ?

Want dit is wel erg gaaf zo !

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

harley schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:39:
[...]

Niet in zuid Frankrijk iig :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
harley schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:39:
[...]

Dit is ongeveer hier: https://goo.gl/maps/RrSQSejNHxUbYz7KA In de winter is dat een uur of 2 tot 3 lopen met sneeuwschoenen als er genoeg sneeuw ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:49
Ohra. Had op moment van aanschaf de beste prijs/voorwaarden (oa. nieuwwaarderegeling, maar met een caravan uit 2004 zal dat niet meer opgaan denk ik :+ )

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04
TheOmen schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:20:
[...]

Ohra. Had op moment van aanschaf de beste prijs/voorwaarden (oa. nieuwwaarderegeling, maar met een caravan uit 2004 zal dat niet meer opgaan denk ik :+ )
Dagwaarde is tegenwoordig hoger dan nieuwwaarde :+

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
Die van ons is bij ASR verzekerd. In de winter in de stalling beperkt casco tegen brand en diefstal. In het kampeerseizoen all risk.
Ik kan 'm in principe elke maand wisselen, maar dat doe ik dus 2x per jaar.

De deuk die ik er al eens in heb gereden was gewoon volledig verzekerd (gelukkig maar, want kostte ook zo'n 3500 euro om te repareren :o )

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
Ealanrian schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Dit is ongeveer hier: https://goo.gl/maps/RrSQSejNHxUbYz7KA In de winter is dat een uur of 2 tot 3 lopen met sneeuwschoenen als er genoeg sneeuw ligt.
Wow, dat is nog redelijk zuidelijk. ik wist niet dat het noorderlicht daar ook te zien is.

Ik ben wel eens een paar keer in Umea geweest voor werk, maar helaas geen noorderlicht gezien toen.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Blackouts schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Wow, dat is nog redelijk zuidelijk. ik wist niet dat het noorderlicht daar ook te zien is.

Ik ben wel eens een paar keer in Umea geweest voor werk, maar helaas geen noorderlicht gezien toen.
In theorie zouden we in Nederland ook het noorderlicht kunnen zien maar dat gebuert heel weinig. Je moet vooral geluk hebben met en helder weer en een krachtige zonnestorm. En op een plek zijn met weinig lichtvervuiling. We waren daar met een best grote groep en zelfs de Zweden waren onder de indruk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ealanrian schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Nice, hier ga ik me ook over inlezen. Ik heb een tijdje in Noorwegen gewoond en ook wel eens een huttentochtje gedaan maar als ik dit zo zie dan kriebelt het gelijk weer.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Bij ZLM, maar das alleen in het zuiden te krijgen. Ons huis en de auto en alles is daar verzekerd krijg dan nog leuke korting ook.

Zoals eerder gezegd moet je de groene kaart voor de caravan wel extra aanvragen als je die wil hebben. Hoefden wij maar 1 keer apart te doen, staat nu zo in het systeem en we krijgen hem gewoon ieder jaar nu. Alles is overigens gewoon verzekerd, maar wij hebben een caravan uit 2020.. dus wilde die goed verzekeren.
Wat is verzekerd op de ZLM Caravanverzekering?

Uw caravan, stacaravan of vouwwagen is verzekerd tegen schade of verlies door een onzekere gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan brand, storm, hagel, diefstal of inbraak. Of een schade wanneer u met de caravan achter de auto een ongeluk krijgt. Ook een eigen gebrek van een onderdeel, een materiaalfout of constructiefout kan verzekerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
aReaRe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Ik heb niet veel stroomverbruikers (5 LED lampen), ik kan zonder waterpomp (ik heb een externe waterzak) dus een dag of 3 off-grid moet lukken.
De mover an sich trekt niet veel stroom als ik heb gebruik, hooguit per sessie 5 minuten.

Ik ben blij dat de caravan nog bij de dealer staat gezien de weersomstandigheden, maar ik wacht met smart op de montage van het Thule dak luifel.
Zonnepaneel en druppellader installeren op en in je caravan. Kan je nog veel langer off-grid vooruit. Zeker met koken en koelen en verwarmen op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Zonnepaneel en druppellader installeren op en in je caravan. Kan je nog veel langer off-grid vooruit. Zeker met koken en koelen en verwarmen op gas.
Ik dacht eraan om het volgende mee te slepen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sor02I9GrMU6iPh2cCYua0O4qwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XOotPAo33iQyfoeef93ovx4q.jpg?f=user_large

7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:57
Die is geluidsarm, prima voor je led verlichting op de camping 's avonds :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
aReaRe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Ik dacht eraan om het volgende mee te slepen :P

[Afbeelding]

7(8)7
Disselbak eraf slopen dan past zo'n ding makkelijk op je dissel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Dan heb je in ieder geval genoeg kogeldruk.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Smurf schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:36:
Ik vrees dat mijn Renault Clio door zijn hoefjes zakt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:32:
[...]

Ik vrees dat mijn Renault Clio door zijn hoefjes zakt :P
Gewoon een extra as eronder monteren, moet lukken! Rijdt ie een stuk stabieler van ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Smurf schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:36:
Alleen hopen dat je geen voorwielaandrijving hebt, want die zullen wel los komen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Alleen hopen dat je geen voorwielaandrijving hebt, want die zullen wel los komen. :P
Als ik Renault Clio (rest specificaties staan in mijn signature) zeg is dat voldoende :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04
aReaRe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Als ik Renault Clio (rest specificaties staan in mijn signature) zeg is dat voldoende :+
We zitten hier op tweakers, wij gaan er allemaal vanuit dat je er vierwiel aandrijving op hebt gezet :+

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
En als je te veel kogeldruk hebt kan je ook gewoon het neuswiel naar beneden laten toch? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 15:30
Mijn werkgever wil graag dat ik elektrisch ga rijden. Nu hebben we een kleine caravan (1000kg max gewicht). Iemand ervaring met de combi EV + caravan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
emil_406 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:18:
Mijn werkgever wil graag dat ik elektrisch ga rijden. Nu hebben we een kleine caravan (1000kg max gewicht). Iemand ervaring met de combi EV + caravan?
Geen eigen ervaring met een caravan erachter, maar als ik naar de Tesla superchargers kijk waar ik tot nu toe geladen heb, dan kun je daar niet laden als er een caravan achter hangt: je moet achteruit inparkeren en dan is de laadkabel net lang genoeg. Hoe het bij publieke snelladers zit weet ik niet, daar kom ik nooit. Oftewel grote kans dat je hem af moet koppelen voordat je gaat laden.

Je bereik zal ook wel flink achteruit gaan, EVs moeten het hebben van hun aerodynamica om nog wat bereik over te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:58
Ja heerlijk. Koppel vanaf nul en geruisloos vanaf de camping vertrekken zodat de rest nog lekker verder kan slapen.

Naar wat voor ervaringen ben je op zoek? Blijf je in Nederland, of verken je heel Europa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Een caravan slaat een flinke deuk in je actieradius in verband met de toegenomen luchtweerstand. Ik denk dat je moet rekenen op de 50% van de gebruikelijke actieradius. Recent was er een leuk item van carwow op YT, leuk om eens te bekijken.

Als je niet ver weg gaat, prima te doen.

Ga je verder weg, zou ik het niet adviseren.

Zelf opteer ik voor de vouwwagen (of tent). Dat scheelt een hoop luchtweerstand. Ik heb persoonlijk ook niet veel met caravans overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 15:30
Eddos schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:39:
[...]

Ja heerlijk. Koppel vanaf nul en geruisloos vanaf de camping vertrekken zodat de rest nog lekker verder kan slapen.

Naar wat voor ervaringen ben je op zoek? Blijf je in Nederland, of verken je heel Europa?
Ik houdt vaak de grens van 750km aan met de caravan (1 flinke dag rijden). Als het verder is dan kies ik eerder voor een huisje of stacaravan.

Hoe zit het met snelladen bijvoorbeeld in Duitsland en België? En moet je niet overal de caravan afkoppelen wanneer je laad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:58
emil_406 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Ik houdt vaak de grens van 750km aan met de caravan (1 flinke dag rijden). Als het verder is dan kies ik eerder voor een huisje of stacaravan.

Hoe zit het met snelladen bijvoorbeeld in Duitsland en België? En moet je niet overal de caravan afkoppelen wanneer je laad?
In Duitsland wordt het steeds beter qua dekking. Nu rijd ik een Tesla dus kan ik altijd uitwijken naar Superchargers, maar bij (bijv.) FastNed (ook actief in België en Duitsland) kun je gewoon aangekoppeld blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
het eerste wat in mijn hoofd op komt is dat niet iedere camping zomaar een oplaadpunt heeft. Zeker niet die campings waar ze graag zo stroomloos mogelijk zijn. Je zult dus ook bereid moeten zijn om na het afkoppelen flux naar een oplaadpunt te gaan. Oh wat zou waterstof toch fijn zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
zuma schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:20:
[...]

het eerste wat in mijn hoofd op komt is dat niet iedere camping zomaar een oplaadpunt heeft. Zeker niet die campings waar ze graag zo stroomloos mogelijk zijn. Je zult dus ook bereid moeten zijn om na het afkoppelen flux naar een oplaadpunt te gaan. Oh wat zou waterstof toch fijn zijn...
Steeds meer campings toch wel. In Frankrijk hang ik hem overigens vaak gewoon aan de Granny Charger, gaat langzaam maar meestal ruim voldoende om de dagelijkse ritjes mee te doen. Ik vraag het altijd netjes en heb er nog nooit extra voor hoeven betalen (anders dan de sta-plek met stroom).

Ik rij dan niet met caravan maar met een fietsendrager en verlies daar toch ook snel 20 tot 25% bereik mee. Nooit gedacht dat fietsen zoveel wind vangen. Maar mijn vorige auto’s waren altijd stationwagons dus dan zitten ze er iets meer achter de auto terwijl ze er op Model3 half bovenuit steken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
M'n Tesla hing ook gewoon op de granny charger aan het vakantie huisje. 3kW is snel genoeg, in max 12 uur zit ie weer vol (je rijdt m nooit helemaal leeg en je laadt m nooit helemaal op). Voor een dagelijkse rit heb ik meestal minder dan 3 a 4 uur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

En de Caravelair staat nog steeds bij de dealer, de importeur van Thule heeft leveringstijden problemen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 19:43
aReaRe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:50:
En de Caravelair staat nog steeds bij de dealer, de importeur van Thule heeft leveringstijden problemen... :/
Wij hebben hetzelfde probleem, wij hadden onze caravan besteld met een zwarte Thule cassette luifel, uiteindelijk omgezet naar een witte, die kan men waarschijnlijk wel op tijd leveren. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

205Gutmann schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:06:
[...]

Wij hebben hetzelfde probleem, wij hadden onze caravan besteld met een zwarte Thule cassette luifel, uiteindelijk omgezet naar een witte, die kan men waarschijnlijk wel op tijd leveren. :/
De passtukken voor Caravelair zijn er wel, dakluifel voor een Hobby 450 is er wel (verkeerde maat voor mijn caravan van 390cm) maar die mist de passtukken :-( 8)7 :X

Ik kijk het even aan hoe Thule deze puinzooi gaat oplossen.

Note: Nog niks aanbetaald *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 14:12

Shabbaman

Got love?

Ik moet dit verder volkomen overbodige weetje toch even delen. Zojuist kom ik tot de ontdekking dat mijn enige relevante vaardigheid tegenwoordig ook als app beschikbaar is:

https://androidworld.nl/android-apps/primagaz-easyblue

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Onze camper staat sinds deze week op NL kenteken. Volgend weekend maar eens uitproberen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Shabbaman schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:38:
Ik moet dit verder volkomen overbodige weetje toch even delen. Zojuist kom ik tot de ontdekking dat mijn enige relevante vaardigheid tegenwoordig ook als app beschikbaar is:

https://androidworld.nl/android-apps/primagaz-easyblue
Staat al een jaar op mijn telefoon :P werkt ook best goed overigens. Ik heb gewoon lekker 'ouderwets' met de flessen op de weegschaal gestaan om te wegen hoeveel er nog in zit, die app had het best goed.

en @ hierboven, levertijden met letterlijk alles lopen giga op. Vorig jaar was door de hele caravan/camping gekte ook alles van Thule al uitverkocht. We wilden toen eigenlijk een casette luifel maar die waren 5/6 maanden uitverkocht daarom uiteindelijk voor een simpelere zakluifel gegaan, nog geen spijt van gehad overigens.

Paar weken terug 2 weekendjes weg geboekt in april. En afgelopen week onze al lang geboekte boot overtocht naar Noorwegen ook voorzien van een reservering voor eten aangezien dat nu ook geboekt kon worden. Kijk uit naar de 2 weekjes Noorwegen, even weg van alles...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33

Wailing_Banshee

You're Next

TgR_KILLER schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:11:
[...]
Paar weken terug 2 weekendjes weg geboekt in april. En afgelopen week onze al lang geboekte boot overtocht naar Noorwegen ook voorzien van een reservering voor eten aangezien dat nu ook geboekt kon worden. Kijk uit naar de 2 weekjes Noorwegen, even weg van alles...
Het gaat hem niet worden in april, maar ik hoop dit jaar ook een weekendje weg naar Noorwegen te kunnen doen. Donderdag middag naar Noorwegen, vrijdag ochtend in Noorwegen aankomen, en dan zondag middag weer terug naar huis en maandag ochtend weer thuis uitpakken. Of een weekje en dan woensdag naar huis.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ga binnen kort de caravan weer uit de stalling halen.
Ding staat buiten en het is altijd een beetje spannend hoe het de winter is doorgekomen.
Doel: slaapplek maken voor ons dochtertje.
Afgelopen jaar was dat nog boven ons voeten einde op een zelf gemaakte verhoging in het bedje van de cosleeper.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647245434-600-x-450px-1621669195-600-x-450px-IMG-20210522-WA0002.jpg

Dat gaat nu niet meer lukken, ten eerste is ze te groot voor dat bedje, gaat ze er in staan, enz. En ten tweede hebben we dat kleine bedje gisteren aan vrienden weg gegeven :P

Voorin onze caravan is een klein zitje, hier nog tijdens het klussen 2 jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647245631-330-x-440px-IMG-20200621-WA0007.jpg

De wanden van de caravan zijn niet geschikt om er iets in vast te maken/op te hangen maar ik wil toch gaan proberen om een stapelbedje te maken voor de kleine.
Waarschijnlijk afsteunen op de grond en of de zitbanken.
Gelukkig hebben we sinds we verhuisd zijn een oprit met een garage er bij dus klus ruimte is voorhanden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 19:37
[...]

Vanaf waar ga je varen en waar vaar je naartoe? Wij hebben zelf dit jaar geboekt bij de Holland Norway Lines, heel benieuwd hoe de lange overtocht van Eemshaven naar Kristiansand gaat bevallen. Eerdere ervaringen met lange overtochten waren niet altijd even positief qua golfslag...

Met de stijgende benzineprijs wordt het voordeel om niet naar Hirtshals te moeten rijden ook steeds groter, scheelt toch 1500 km en dus zo'n 180 liter benzine. Tel hier de overnachting bij op in Denemarken et voilà..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bommes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:15:
Ik ga binnen kort de caravan weer uit de stalling halen.
Ding staat buiten en het is altijd een beetje spannend hoe het de winter is doorgekomen.
Doel: slaapplek maken voor ons dochtertje.
Afgelopen jaar was dat nog boven ons voeten einde op een zelf gemaakte verhoging in het bedje van de cosleeper.

[Afbeelding]

Dat gaat nu niet meer lukken, ten eerste is ze te groot voor dat bedje, gaat ze er in staan, enz. En ten tweede hebben we dat kleine bedje gisteren aan vrienden weg gegeven :P

Voorin onze caravan is een klein zitje, hier nog tijdens het klussen 2 jaar geleden:

[Afbeelding]

De wanden van de caravan zijn niet geschikt om er iets in vast te maken/op te hangen maar ik wil toch gaan proberen om een stapelbedje te maken voor de kleine.
Waarschijnlijk afsteunen op de grond en of de zitbanken.
Gelukkig hebben we sinds we verhuisd zijn een oprit met een garage er bij dus klus ruimte is voorhanden.
Zelf had ik een Ikea Lo (hoogslaper) op maat gemaakt voor in de caravan maar dat viel vies tegen. Zowel er onder als er boven was erg krap en het gewicht kwam het rijgedrag ook niet ten goede. Overigens was de basis in vorm van een Bürstner uit 86 van 850kg misschien ook niet het beste. In onze huidige Kip is het fransbed vervangen voor een zelfgemaakt stapelbed en dat is uitstekend gedaan (door de vorige eigenaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Anton2610 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Vanaf waar ga je varen en waar vaar je naartoe? Wij hebben zelf dit jaar geboekt bij de Holland Norway Lines, heel benieuwd hoe de lange overtocht van Eemshaven naar Kristiansand gaat bevallen. Eerdere ervaringen met lange overtochten waren niet altijd even positief qua golfslag...

Met de stijgende benzineprijs wordt het voordeel om niet naar Hirtshals te moeten rijden ook steeds groter, scheelt toch 1500 km en dus zo'n 180 liter benzine. Tel hier de overnachting bij op in Denemarken et voilà..
Ook de ticketprijs van de diverse ferry's loopt rap op, inmiddels.. Dus of dat nu een goed argument is, weet ik niet. Mijn punt is, als je gaat vergelijken, moet je dus vergelijken op hetzelfde moment in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ik ben ook benieuwd, want dat is waar ik ook naar aan het kijken ben. 800km rijden vs 10km rijden....

Een overtocht kost va 205 euro (met kleine auto), enkele reis. Even snel gezocht kost een overtocht van Denemarken naar Noorwegen zo'n 200 tot 300 euro (retour). Zeg 100 euro enkeltje. Voor 100 euro kunnen wij geen 800km rijden + overnachting (zelfs niet voor de prijsverhogingen van de benzine). Plus dat je natuurlijk extra tijd kwijt bent. Inchecken vanaf 14:00, dus eerst nog even thuis lunchen, dan op ons gemak naar de boot... I.p.v. dat je bij Bremen en Hamburg staat te nagelbijten omdat je daar weer eens in de file staat...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Deveon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Zelf had ik een Ikea Lo (hoogslaper) op maat gemaakt voor in de caravan maar dat viel vies tegen. Zowel er onder als er boven was erg krap en het gewicht kwam het rijgedrag ook niet ten goede. Overigens was de basis in vorm van een Bürstner uit 86 van 850kg misschien ook niet het beste. In onze huidige Kip is het fransbed vervangen voor een zelfgemaakt stapelbed en dat is uitstekend gedaan (door de vorige eigenaar).
Makkelijkste zou zijn om het zitje gewoon naar bed om te bouwen en te zorgen dat ze daar niet uit kan vallen.
Netje er voor of zo iets.
Maar dan missen we de mogelijkheid om onze kleding en zooi op het zitje en tafeltje kwijt te kunnen.
Meest ideale zou een hangmat achtig bedje zijn, die zijn ook als optie geleverd in onze caravan.
Maar dan zitten er van uit de fabriek al bevestigingspunten in de wanden.

Daarom het ding eens ophalen, dan kan ik gaan meten en passen en iets verzinnen.

Edit:
Nog een foto gevonden van het originele stapelbedje/hangmat ding:
Afbeeldingslocatie: https://hippecaravan.files.wordpress.com/2013/04/caravan-3.jpg

En iemand die er een stapelbed in geklust heeft:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647250676-350-x-465px-stapelbed%20lander.jpg
Dat laat inderdaad erg weinig ruimte over boven de tafel en stoelen.
Hhmmm

[ Voor 16% gewijzigd door Bommes op 14-03-2022 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:46

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik lees het al. Het begint met verbouw plannen/ideetjes die allemaal op de tekentafel sneuvelen omdat het net niet kan of tegenvalt en het eindigt met de aanschaf van een andere caravan ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Mijn vermoeden is dat voor dat af-fabriek stapelbed de balken zijn gebruikt die toch al in het frame van de caravan zitten.
Die zou je nu natuurlijk ook gewoon kunnen gebruiken. Uitdaging is alleen om ze te vinden. Balkzoeker helpt, maar dan moet je die maar net hebben (of willen aanschaffen).

Als "bedje" zou je ook nog naar de peuterversie van het Deryan reisbedje / tent kunnen kijken. Daar hebben die van ons tot een jaar of 3 in gelegen als ze om wat voor reden dan ook niet thuis sliepen.
Een voordeel is dat je deze makkelijk aan een ondergrond kan vastmaken zodat ze er niet afrollen.

In dat tentje zit ook al een self-inflatable matrasje. Een plank om/aan dat tafeltje ter grootte van de footprint van het tentje zou dan bij jullie al genoeg kunnen zijn om een slaapplek voor de kleine te maken die je makkelijk (en non-destructief) kan plaatsen/verwijderen. Kan je daar overdag ook nog zitten.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Yukkie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:06:
Ik lees het al. Het begint met verbouw plannen/ideetjes die allemaal op de tekentafel sneuvelen omdat het net niet kan of tegenvalt en het eindigt met de aanschaf van een andere caravan ;)
Nee hoor ik/wij willen helemaal geen andere caravan. :+
Vind het een precies goed formaatje en een leuk ding om te zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647266900-600-x-450px-original_072e767b-67ae-49e8-b313-9e39f893a71a_IMG_20210717_112430.jpg

@Smurf Een Deryan hebben wel, ideaal ding. Tot nu slaapt ons meisje slaapt daar erg goed in als we een keertje buiten de deur slapen.
Onze carvaan heeft een polyester buitenzijde, schuim isolatie en zacht kunst leren/pvc achtige binnen zijde.
Versteviging zit alleen waar de origineel kastjes zitten.
Voor de rest s het dus "schroeven in schuim"
Vliegen gordijn blijft al niet zitten.. :P
Denk dat de versies waar het bedje in zit dit vanuit de fabriek voorbereid hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:05
Bij ons lagen de kinderen toen ze nog te klein waren voor een gewoon bed in hun campingbedje in de voortent. Caravandeur en het raam bleven dan open waardoor wij ze vanuit bed altijd konden zien. Maar of dat kan is natuurlijk helemaal afhankelijk van je bestemming. Wij stonden in Zuid-Frankrijk waar de temperatuur ook in de nacht aangenaam blijft. Als ik zie wat voor temperatuur we afgelopen zomer op de camping in Nederland hadden, dan wil je het je kind niet aan doen om in de voortent te liggen.

Gelukkig waren de 2 dames toen al groot genoeg om samen in het 2e 2e persoonsbed in de caravan te slapen en onze zoon slaapt al een paar jaar in zijn eigen tentje en regelt zelf wel dat het aangenaam van temperatuur blijft.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Even een multi multi quote om op iedereen te reageren xD
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Het gaat hem niet worden in april, maar ik hoop dit jaar ook een weekendje weg naar Noorwegen te kunnen doen. Donderdag middag naar Noorwegen, vrijdag ochtend in Noorwegen aankomen, en dan zondag middag weer terug naar huis en maandag ochtend weer thuis uitpakken. Of een weekje en dan woensdag naar huis.
Voor een weekendje zou ik het toch net te duur vinden. + wij rijden in Noorwegen toch ook in 3 dagen tijd een stuk omhoog, de bergen in. En daarna ook weer in een paar dagen omlaag, daarom gaan we wat langer :). Al las ik wel dat jullie een kleine auto hadden, wij rijden met de Cruiser + caravan, das stukje prijziger..
[...]

Wij hebben HNL geboekt via Eemshaven. De vele extra KM was ook voor ons de hoofd reden om via Eemshaven te gaan. Tel daarbij op dat zowel heen als terug we een overnachting extra zouden hebben die we nu uitsparen. Plus, wat ik nog fijner vind, de tijden zijn ook gunstiger dan de trip die ik eerst op het oog had. Dan zouden we namelijk om 9 uur in de avond aankomen in Noorwegen, nu om 9 uur in de ochtend.. dan kan je nog een stuk rijden die dag, terwijl het licht is!

Qua golfslag gaan we het mee maken, mijn laatste overtocht is ooit met school (lang geleden..) van Frankrijk naar Dover via de boot..
JanHenk schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:21:
[...]

Ook de ticketprijs van de diverse ferry's loopt rap op, inmiddels.. Dus of dat nu een goed argument is, weet ik niet. Mijn punt is, als je gaat vergelijken, moet je dus vergelijken op hetzelfde moment in de tijd.
Wij hebben ongeveer de week geboekt toen de HNL website live ging en er geboekt kon worden. Dom toeval dat ik erop gewezen werd door een collega. We zaten nog te twijfelen of we dit jaar naar Noorwegen zouden gaan maar de overtocht vanuit Groningen trok ons over de streep, meteen geboekt.. Het scheelde overigens toen niet zoveel, Eemshaven is wat duurder want overtocht is ook langer.. Maar met de huidige prijzen zijn we sowieso goedkoper uit. Maar ook reistijd etc. speelde mee in onze afweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Richard117 we hebben bij de caravan wel een voortent mee gekregen maar die gaat niet mee op vakantie.
Zelfs nog nooit opgezet.
We hebben een luifeltje om uit de zon te kunnen eten. Slapen doen we met zijn 3tjes voorlopig nog binnen.

Mijn vrouw wil overigens weer een combinatie vakantie aankomende zomer.
Daarmee bedoel ik: paar nachten in een appartement, de rest in de caravan.
Ik zie dat niet zo zitten, al was het maar vanwege de bagage.
Afgelopen jaar was dat zo een gesleep met zooi.
Thuis in de caravan, bij het appartement er weer uit, 5 nachten later alles weer terug in de caravan, dikke week later weer alles uit de caravan het huis in...
Nog ff flink overleggen dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Waarom naar een appartement als je ook een caravan bij je hebt? Doe dan of-of ipv en-en ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

weten jullie een goeie "reis" blender ? als gezin zijn we helemaal gek op smoothies enzv ipv brood
maar we willen de spullen graag goed gemixt / fijn ..

ik zoek een 12v ding, hebben jullie ervaring met dergelijke machine's ? kan ook er 1 kopen en op een boormachine zetten ;) die heb ik toch bij me vanwege de poten v.d caravan .. maar dat vind ik weer iets "te" ..
ben benieuwd naar jullie tips ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:23:
weten jullie een goeie "reis" blender ? als gezin zijn we helemaal gek op smoothies enzv ipv brood

ik zoek een 12v ding, hebben jullie ervaring met dergelijke machine's ? kan ook er 1 kopen en op een boormachine zetten ;) die heb ik toch bij me vanwege de poten v.d caravan .. maar dat vind ik weer iets "te" ..
Kleine 12V-> 230V omvormer en je favoriete blender van thuis mee?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:23:

Mijn vrouw heeft 2 jaar terug en oplaadbare blender gekregen van Tristar.
Opladen via USB.
Ding werkt best wel goed vind ik.
Nou ben ik geen smoothie kenner maar dan nog.

@pirke eens, ik zie beide ook niet zitten.
Althans niet in 1 vakantie.
Wil best een (mid)weekje naar een appartement en een 2de vakantie in het jaar met de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bommes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:07:
[...]

Mijn vrouw heeft 2 jaar terug en oplaadbare blender gekregen van Tristar.
Opladen via USB.
Ding werkt best wel goed vind ik.
Nou ben ik geen smoothie kenner maar dan nog.
kijk daar word ik vrolijk van, nu ja de 230v blender die doet ook granen ik zou happy zijn als deze USB variant dat ook doet ..

Om eerlijk te zijn ik zat zelf te denken aan een accu van een power-tool(met een wall adapter oid) + 12v ding .stepdown converter ertussen(meestal niet nodig) en gaan.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

[...]

Staat al een jaar op mijn telefoon :P werkt ook best goed overigens. Ik heb gewoon lekker 'ouderwets' met de flessen op de weegschaal gestaan om te wegen hoeveel er nog in zit, die app had het best goed.
Ik heb een grijze gasfles van 5kg, en een Camping gaz middel fles.
Als de ene leeg is kook ik op de ander (Camping gaz kooktoestel) en anders het restaurant op de camping :P
en @ hierboven, levertijden met letterlijk alles lopen giga op. Vorig jaar was door de hele caravan/camping gekte ook alles van Thule al uitverkocht. We wilden toen eigenlijk een casette luifel maar die waren 5/6 maanden uitverkocht daarom uiteindelijk voor een simpelere zakluifel gegaan, nog geen spijt van gehad overigens.
Fiamme heeft dezelfde problemen, afijn we zien het wel. Caravan staat nog steeds bij de dealer.
Geniet ervan *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
aReaRe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Ik heb een grijze gasfles van 5kg, en een Camping gaz middel fles.
Als de ene leeg is kook ik op de ander (Camping gaz kooktoestel) en anders het restaurant op de camping :P

Geniet ervan *O*
Thanks!

En wij hebben 2 van die lichtgewicht gasflessen van Primgaz 6 kilo variant.. na 2 seizoenen en 40+ nachten zit 1 fles op de helft....

En we hebben nog zon (dacht 2.7 kg) gasfles van Campingaz met een enkele burner.. En 2 weken terug een Campingaz gas bbqtje gekocht op van die losse flesjes....

rendundancy :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:25:
[...]

Thanks!

En wij hebben 2 van die lichtgewicht gasflessen van Primgaz 6 kilo variant.. na 2 seizoenen en 40+ nachten zit 1 fles op de helft....

En we hebben nog zon (dacht 2.7 kg) gasfles van Campingaz met een enkele burner.. En 2 weken terug een Campingaz gas bbqtje gekocht op van die losse flesjes....

rendundancy :+
Anders restaurant / snackbar als back-up :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:45

franssie

Save the albatross

aReaRe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Anders restaurant / snackbar als back-up :P
Je maakt er een grapje van maar op kampeer/zeil vakantie is dat wel wat wij veel doen. Soms op de lokale markt lekkere dingen kopen maar ook veel uit eten in lokale tentjes, en dan merk je hoeveel goedkoper de restaurants zijn in het buitenland.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

franssie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:38:
[...]

Je maakt er een grapje van maar op kampeer/zeil vakantie is dat wel wat wij veel doen. Soms op de lokale markt lekkere dingen kopen maar ook veel uit eten in lokale tentjes, en dan merk je hoeveel goedkoper de restaurants zijn in het buitenland.
Ik maak er geen grapje van, als ik op vakantie ben met de caravan en geen zin heb om te koken ga ik uit eten.
En dat is vaak, hele jaar hard gewerkt en dan vind ik dat ik mag genieten / lui zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Je vergeet de Weber houtskool BBQ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Weet iemand of er 12v nespresso apparaten zijn? Ik kan ze niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:46:
Omvormer van 12v naar 220v gebruiken.

Of een externe benzine / diesel aggregaat meenemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

aReaRe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Ik maak er geen grapje van, als ik op vakantie ben met de caravan en geen zin heb om te koken ga ik uit eten.
En dat is vaak, hele jaar hard gewerkt en dan vind ik dat ik mag genieten / lui zijn.
Precies. Hier hetzelfde. Ik ben ook wel een beetje hobbykok/huisman dus op vakantie wil ik ook vrij, tenzij verse mossels of oesters net uit zee met een lokaal wijntje - dan kom ik de camping niet af.
Is overigens wel de reden dat we een voorkeur hebben voor gemeente campings omdat je dan meestal zo dicht bij het centrum zit dat de lokale kaas en vleesboer en restaurants op loopafstand zijn, bakker moet maar op de camping komen, ik ben geen ochtendmens :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nope nee nada.
Je hebt wel iets als handpresso maar op vakantie maken wij gewoon mokka koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://www.amazon.nl/HAN...-Nespresso/dp/B08W57R1ZJ/

er zijn ook senseo

maar als je 10A hebt, werken de 230v vaak wel
aReaRe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Hier ook, ik ga geen extra apparaten mee sleuren. Ik heb een TV steun in de caravan die ik niet gebruik. TV kijk ik wel via een tablet en 5G (journaal, F1 en zeker geen GTST :+ )
koffie press / filter koffie /ding voor op gas oid
en
een goeie thermoskan ben ik al happy

De thermoskan is meer dat het kostbare vocht niet meteen weg is / koud is ..

[ Voor 49% gewijzigd door vso op 14-03-2022 22:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

franssie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:51:
[...]

Nope nee nada.
Je hebt wel iets als handpresso maar op vakantie maken wij gewoon mokka koffie
Hier ook, ik ga geen extra apparaten mee sleuren. Ik heb een TV steun in de caravan die ik niet gebruik. TV kijk ik wel via een tablet en 5G (journaal, F1 en zeker geen GTST :+ )

Pagina: 1 ... 108 ... 256 Laatste