Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Neem dan een aeropress met een handmalertje erbij. Ben je voor 60 euro klaar, heb je betere verse en goedkopere koffie.
[ Voor 34% gewijzigd door Sethro op 14-03-2022 22:01 ]
Zegt degene die met een dure phone/tablet meeneemt
Het is maar wat je kamperen vind, der zijn er genoeg die frituur of andere (voor ons) onzinnige meuk meenemen
Persoonlijk zou ik meer voor een e-caravan oid gaan waarbij de trekauto minder krachtig hoeft te zijn ofzo .. en op locatie gewoon 16A / 230v kan leveren .. terwijl het opladen via de aangeboden 4A/6A/10A gebeurt.. en de PV op het dak .. (als ik geld teveel had)
over het algemeen is alles waar camping staat ook relatief prijzig.
Zolang ik maar een goed bed heb en droog kan slapen vind ik het al best .. als het aan mijn wederhelft lag (en mezelf toegegeven) namen we wellicht het hele huis mee
Tja vanalles
En dan het het liefst rechtstreeks op de accu natuurlijk. Die gaat er zeker nog een keer komen, maar dat is me op korte termijn even te veel werk om die netjes in te bouwen. Het zou wel fijn zijn om de bestaande stopcontacten te kunnen gebruiken. En dan wel voorkomen dat de koelkast en Alde verwarming op 220 omschakelt.
Ik ga komend weekend wel ergens staan waar ik stroom heb, zodat ik m'n 220v mini nespresso gewoon kan gebruiken. Thuis is dat ding backup voor gasten die niet van echte espresso houden

ik weet niet welk campeermiddel je hebt maar caravan(s) hebben 12v/230 aansluitingen (lees omvormer) deze zit vaak bij de stoppenkast oid in de buurt. de omvormer als je geluk hebt heeft een accu aansluitingpirke schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:16:
[...]
En dan het het liefst rechtstreeks op de accu natuurlijk. Die gaat er zeker nog een keer komen, maar dat is me op korte termijn even te veel werk om die netjes in te bouwen. Het zou wel fijn zijn om de bestaande stopcontacten te kunnen gebruiken. En dan wel voorkomen dat de koelkast en Alde verwarming op 220 omschakelt.
Ik ga komend weekend wel ergens staan waar ik stroom heb, zodat ik m'n 220v mini nespresso gewoon kan gebruiken. Thuis is dat ding backup voor gasten die niet van echte espresso houden(en voor als m'n bonen per ongeluk op zijn) Maar om een losse maler en dual boiler apparaat mee te nemen is ook weer zoiets... beetje groot lomp en zwaar allemaal
maar dat gezegd ik zou NIET 12v apparatuur gebruiken als je 230v kan gebruiken .. de bedrading is vaak te dun en niet bedoelt voor hoog verbruik ..dat kan zeer snel tot brand leiden.
het is niet voor niks dat er zeer dikke kabels (start kabels bv) erbij zitten ..
google gewoon naar nespresso/camping je bent niet de eerste en trek daaruit je conclussies
Tja vanalles
vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:08:
[...]
Zegt degene die met een dure phone/tablet meeneemt<>
Ik heb die ook bij me. En met name om de weerberichten te ontvangen. Vroeger had je nog de wereldomroep maar tsja, we moeten het nu met 5G+ doen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Uit eten gaan doen we overigens maar heel weinig als we op de camping zijn. En dan bedoel ik 'echt' uit eten bij een restaurant. Restaurant is ongeveer even duur als een nachtje camping xD En ga liever wat extra weekendjes weg dan fancy eten.
We eten eigenlijk altijd makkelijk, chili con carne, chicken tonight, een pasta, easy stuff.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
franssie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:49:
[...]
Ik heb die ook bij me. En met name om de weerberichten te ontvangen. Vroeger had je nog de wereldomroep maar tsja, we moeten het nu met 5G+ doen.
maar ff zonder alle gekkigheid, ding is wel goed ook
- routenavigatie (vind de dichtsbijzijnde action,lidl, macdonalds oid)
- geocaching (of vind de weg terug waar de F*ck ik mijn auto had staan)
- vertaal ding (daar is een app voor)
- radio
- internet (g3.g4,g5) of wifi van de camping oid ..
- camera (goeie foto's)
- zaklamp
Het maakt nog net geen vuur / koffie
en splinters vinden of de kleine letters lezen is op zich ook wel fijn ..
Tja vanalles
Ik had even gekeken, 200/250 euro enkele reis vind ik niet zo heel duur voor onze auto (2 personen). Maar wat zijn jullie kwijt voor het geheel? We zouden zelfs op de fiets kunnen, en er een fiets vakantie van makenTgR_KILLER schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:00:
Voor een weekendje zou ik het toch net te duur vinden. + wij rijden in Noorwegen toch ook in 3 dagen tijd een stuk omhoog, de bergen in. En daarna ook weer in een paar dagen omlaag, daarom gaan we wat langer. Al las ik wel dat jullie een kleine auto hadden, wij rijden met de Cruiser + caravan, das stukje prijziger..
Wij nemen geen elektrische apparaten mee, behalve een tablet, telefoons en ereaders. De tablet gebruik ik eigenlijk alleen om het weer te checken en eventueel omgeving verkennen (vanuit de tent). Dat ding is bijna niet op te laden in de auto, dus hij staat meestal uit.franssie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:49:
[...]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
We hebben een camper, maar daar zit (nog) geen omvormer in. De 230 stopcontacten werken alleen als ik aan de externe 230v hang.vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:33:
[...]
ik weet niet welk campeermiddel je hebt maar caravan(s) hebben 12v/230 aansluitingen (lees omvormer) deze zit vaak bij de stoppenkast oid in de buurt. de omvormer als je geluk hebt heeft een accu aansluiting
Nu heb ik alleen een koffiezetapparaat dat 230 nodig heeft, dat valt mee. En in de zomer zit er een airco in die alleen op 230 werkt. De koelkast schakelt vanzelf over op 230 als ik die aankoppel, scheelt gas. Verder kan de verwarming ook op 230 werken, en er zit zelfs elektrische vloerverwarming in die op 230 werkt. Dat was het wel zo'n beetje...

Losse 12 volt apparaten heb ik niet, alleen een makita lader, maar die accu gaat altijd erg lang mee. Erg handig zo'n draadloze compressor en stofzuiger

Vaak bu'j te bang!
[...]
We hebben een camper, maar daar zit (nog) geen omvormer in. De 230 stopcontacten werken alleen als ik aan de externe 230v hang.
Nu heb ik alleen een koffiezetapparaat dat 230 nodig heeft, dat valt mee. En in de zomer zit er een airco in die alleen op 230 werkt. De koelkast schakelt vanzelf over op 230 als ik die aankoppel, scheelt gas. Verder kan de verwarming ook op 230 werken, en er zit zelfs elektrische vloerverwarming in die op 230 werkt. Dat was het wel zo'n beetje...

[quote]
je verlichting werkt ook alleen als je op 230 zit ?
Maar in een camper vermoed ik wel accu --> verlichting/ander device (maar ik lees gas)
je bedoelt zo'n "(lijkt op)boormachine" maar dan compressor ding ? werkt dat een beetje goed .. of maakt het vooral veel herrie en weinig opblazen .. (niet te veel druk oid)Losse 12 volt apparaten heb ik niet, alleen een makita lader, maar die accu gaat altijd erg lang mee. Erg handig zo'n draadloze compressor en stofzuiger
Tja vanalles
Ik heb de dmp181z compressor, is wat krachtiger en sneller dat zijn voorganger. Ideaal om even je banden op spanning te brengen (camperband mag naar 5,5 bar indien volledig belast). Ook ideaal voor de EV waarmee ik nooit meer langs een benzinestation kom, en een stuk krachtiger en sneller dan dat nood-reparatie compressortje dat ik ooit bij een auto kreeg
dank voor je uitleg, ik wist niet dat die dingen tot 11 bar oid konden, (lees dat er uberhaupt verschil in zit)pirke schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:32:
@vso Verlichting werkt gewoon op 12v vd accu.
Ik heb de dmp181z compressor, is wat krachtiger en sneller dat zijn voorganger. Ideaal om even je banden op spanning te brengen (camperband mag naar 5,5 bar indien volledig belast). Ook ideaal voor de EV waarmee ik nooit meer langs een benzinestation kom, en een stuk krachtiger en sneller dan dat nood-reparatie compressortje dat ik ooit bij een auto kreegDeze kan tot 11 bar ofzo, meer dan genoeg. Ik wil ook kijken of hij geschikt is om de watervulslang door te blazen zodat er geen bacteriën in gaan groeien, ben ik nog niet aan toegekomen. Voor luchtbedden enzo kun je beter een simpele luchtpomp pakken die veel volume levert maar geen druk aankan, dat werkt beter dan een compressor die vooral druk opbouwt en weinig volume levert.
dat maakt het wel helder(der) /
ik kan je deze https://www.bol.com/nl/nl...220v-12v/9200000083733045 adviseren naast veel volume (weinig druk) kan je hem ook laten zuigen wat wel prettig is als je dingen vacuum wil verpakken en of dat luchtbed weer compacter wil hebben.
+ https://nl.aliexpress.com/item/1005003130067439.html
of
https://nl.aliexpress.com/item/1005003988663128.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005003447971506.html
Tja vanalles
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb volgens mij nog wel een balkenzoeker liggen. Mocht je dat helpen.Bommes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Makkelijkste zou zijn om het zitje gewoon naar bed om te bouwen en te zorgen dat ze daar niet uit kan vallen.
Netje er voor of zo iets.
Maar dan missen we de mogelijkheid om onze kleding en zooi op het zitje en tafeltje kwijt te kunnen.
Meest ideale zou een hangmat achtig bedje zijn, die zijn ook als optie geleverd in onze caravan.
Maar dan zitten er van uit de fabriek al bevestigingspunten in de wanden.
Daarom het ding eens ophalen, dan kan ik gaan meten en passen en iets verzinnen.
Edit:
Nog een foto gevonden van het originele stapelbedje/hangmat ding:
[Afbeelding]
En iemand die er een stapelbed in geklust heeft:
[Afbeelding]
Dat laat inderdaad erg weinig ruimte over boven de tafel en stoelen.
Hhmmm
Ik persoonlijk zou toch van het zitje een opmaakbaar bed maken. Je kleding en zooi schuif je dan maar in het gat onder de tafeltje. Ik bedoel het is toch maar voor de nacht
Wil je wat meer ruimte overhouden dan zou ik eerder een een 'hemelbed' denken. Dus overdag bed tegen het plafond en bij bedtijd het bed laten zakken tot iets boven tafel hoogte. Ophangen aan bijvoorbeeld autogordelbanden. Ook beetje naar het idee wat je wel eens ziet bij grote campers bovenin de bestuurders cabine. Je zou zelfs aan dat bed nog een opklapbaar hekje kunnen klussen tegen het uitvallen.
We hebben 2 "treinzits" voor en achter, toen de kids klein waren was het relatief behelpen . een uitbouw aan de voortent is dan prettig .. kinderen hebben niet zoveel "luxe" nodig en bij goed weer leef je toch niet binnen. maar nu slapen ze in een bijzet tentje .. (ieder eigen "kamer" ..zuma schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:54:
[...]
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb volgens mij nog wel een balkenzoeker liggen. Mocht je dat helpen.
Ik persoonlijk zou toch van het zitje een opmaakbaar bed maken. Je kleding en zooi schuif je dan maar in het gat onder de tafeltje. Ik bedoel het is toch maar voor de nacht
Wil je wat meer ruimte overhouden dan zou ik eerder een een 'hemelbed' denken. Dus overdag bed tegen het plafond en bij bedtijd het bed laten zakken tot iets boven tafel hoogte. Ophangen aan bijvoorbeeld autogordelbanden. Ook beetje naar het idee wat je wel eens ziet bij grote campers bovenin de bestuurders cabine. Je zou zelfs aan dat bed nog een opklapbaar hekje kunnen klussen tegen het uitvallen.
1 treinzit is permanent bed voor ons (lattenbodem) en de 2de is in nood (lees kinderen bang/regent te hard of andere reden) is dat tot een bed om te toveren..
vergeet ook niet hoe veel zoiets uitnodigt tot gewicht bovenin te leggen en tijdens transport wil je gewicht tussen de as en kogel hebben. (voornamelijk) alles bovenin is 3x zo zwaar tijdens het rijden . en beinvloedt het rijgedrag negatief en je (ver)stopt snel aantal kilo's aan materiaal in de kastjes bovenin .
je weet wel moeder de vrouw wil thuis alvast netjes in kastjes opbergen en "klaarmaken" dan hoeft ze minder te doen bij aankomst
en dat hoogslaper bed met matras nodigt wel uit
Tja vanalles
Een heel vergelijkbaar pompje heb ik ooit voor minder dan 10 euro bij de gamma gekocht, werkt perfect voor een kinderzwembadje idd.
M'n camper heeft usb stopcontacten om telefoons op te laden, werken gewoon op de huishoudaccu
[ Voor 27% gewijzigd door pirke op 15-03-2022 13:42 ]
pirke schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:39:
@vso De voorloper (dmp180z) is wat zwakker, maar wel kleiner en lichter. Doet er ook wat langer over. Voor veel toepassingen zal dat prima zijn, ik vond de sterkere wel prettig gezien de druk vd camperbanden, hoeft ie relatief gezien minder hard te werken. En hij heeft een ontluchtingsknop, zodat je ook makkelijk de lucht er weer uit kan laten. Zie bijvoorbeeld YouTube: NEW Makita 18v Inflator VS OLD Makita 18v Inflator | The new one i... voor de verschillen.
Die dingen vind je tijdens de zomer overal ..Een heel vergelijkbaar pompje heb ik ooit voor minder dan 10 euro bij de gamma gekocht, werkt perfect voor een kinderzwembadje idd.
punt was meer ---> kan je aan je makita accu koppelen niet zozeer om als USB-powerbank en als je dat(USB) niet voorradig hebt had ik wel een wenkbrauw opgetilt
Tja vanalles
Mooi ding, handig voor caravan/camper/auto banden als je al 18v Makita spullen hebt! Goeie tippirke schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:39:
@vso De voorloper (dmp180z) is wat zwakker, maar wel kleiner en lichter. Doet er ook wat langer over. Voor veel toepassingen zal dat prima zijn, ik vond de sterkere wel prettig gezien de druk vd camperbanden, hoeft ie relatief gezien minder hard te werken. En hij heeft een ontluchtingsknop, zodat je ook makkelijk de lucht er weer uit kan laten. Zie bijvoorbeeld YouTube: NEW Makita 18v Inflator VS OLD Makita 18v Inflator | The new one i... voor de verschillen.
Een heel vergelijkbaar pompje heb ik ooit voor minder dan 10 euro bij de gamma gekocht, werkt perfect voor een kinderzwembadje idd.
M'n camper heeft usb stopcontacten om telefoons op te laden, werken gewoon op de huishoudaccu
En als je dan toch een makita accu meeneemt voor de compressor, kun je net zo goed deze stofzuiger meenemen, ook te gebruiken als kruimeldief: DCL281FZCBnooberke schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:48:
[...]
Mooi ding, handig voor caravan/camper/auto banden als je al 18v Makita spullen hebt! Goeie tip
De Zibro is een merk van Toyotomi, die hebben nog een ander merk wat wel leverbaar is: Kerosun. Zover ik kan zien exact dezelfde apparaten onder een ander label.
En dan heb je qua brandstof ook meerdere opties, clear of extra (ik vermoed dat 1 van de 2 schoner brand). En dan nog wat verschillende merken. Goedkoopste is Combu van Total Energies, de duurste Qlima. Ertussenin nog iets van Firelux.
Ik zou deze kachel in het voorseizoen willen gebruiken in de voortent. Afgelopen jaar was het ondoenlijk koud in het voorjaar en zaten we meer in de caravan dan mij lief was. Als een dergelijke kachel zorgt dat ik tot een uur of 9 in mijn veel ruimere voortent kan zitten dan zou dat erg prettig zijn.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
bedoel je onder andere dit spul wat bij de Praxis ligt:Drardollan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:37:
Heeft er iemand ervaring met laser petroleum kachels en de brandstof daarvoor? Blijkbaar was er vroeger Zibro en is er na een ruzie bij de eigenaren nu de oude Zibro en een nieuwe Qlima. Beiden zijn nagenoeg niet leverbaar in Nederland.
De Zibro is een merk van Toyotomi, die hebben nog een ander merk wat wel leverbaar is: Kerosun. Zover ik kan zien exact dezelfde apparaten onder een ander label.
En dan heb je qua brandstof ook meerdere opties, clear of extra (ik vermoed dat 1 van de 2 schoner brand). En dan nog wat verschillende merken. Goedkoopste is Combu van Total Energies, de duurste Qlima. Ertussenin nog iets van Firelux.
Ik zou deze kachel in het voorseizoen willen gebruiken in de voortent. Afgelopen jaar was het ondoenlijk koud in het voorjaar en zaten we meer in de caravan dan mij lief was. Als een dergelijke kachel zorgt dat ik tot een uur of 9 in mijn veel ruimere voortent kan zitten dan zou dat erg prettig zijn.
https://www.praxis.nl/bad...dstof-kristal-20l/2415983
of bij de Gamma:
https://www.gamma.be/nl/a...istal-plus-20-l/p/B151210
Of de De Wit:
https://www.dewitschijnde...at&dir=desc&filtersearch=
? Want dat is vrij gemakkelijk te verkrijgen (of bedoelde je de kachel zelf?).. Of heb je ander spul voor dat kacheltje nodig?
[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-03-2022 16:28 ]
Hi Ha Hopjesvla
De brandstof is goed leverbaar, ik vraag mij alleen af of er daadwerkelijk verschil zit in de clear en extra varianten (soms kristal genoemd) en of het veel uitmaakt wat je er dan voor een merk inkiepert. Qua prijs scheelt het wel een tientje soms.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:24:
[...]
bedoel je onder andere dit spul wat bij de Praxis ligt:
https://www.praxis.nl/bad...dstof-kristal-20l/2415983
of bij de Gamma:
https://www.gamma.be/nl/a...istal-plus-20-l/p/B151210
Of de De Wit:
https://www.dewitschijnde...at&dir=desc&filtersearch=
? Want dat is vrij gemakkelijk te verkrijgen (of bedoelde je de kachel zelf?).. Of heb je ander spul voor dat kacheltje nodig?
De kachels zelf zijn amper tot niet leverbaar.
als ik de FAQ bij de site van de Wit mag geloven heeft de kristal minder geur.Drardollan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:33:
[...]
De brandstof is goed leverbaar, ik vraag mij alleen af of er daadwerkelijk verschil zit in de clear en extra varianten (soms kristal genoemd) en of het veel uitmaakt wat je er dan voor een merk inkiepert. Qua prijs scheelt het wel een tientje soms.
De kachels zelf zijn amper tot niet leverbaar.
https://www.dewitschijnde...kachelbrandstof-20-liter/
even naar beneden scrollen...
[ Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-03-2022 16:36 ]
Hi Ha Hopjesvla
Yep dat zag ik. Maar dat beweren andere ook (met andere namen). De geur geloof ik wel, ik vind de kwaliteit belangrijker. Het zou namelijk wel prettig zijn als de kachel een paar jaar meegaatHopjesvla79 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:34:
[...]
als ik de FAQ bij de site van de Wit mag geloven heeft de kristal minder geur.
https://www.dewitschijnde...kachelbrandstof-20-liter/
even naar beneden scrollen...
ik heb er 1 staan, lomp groot (1x aangeweest of nooit)Drardollan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:36:
Het zou namelijk wel prettig zijn als de kachel een paar jaar meegaat
Ik wil liever iets prettigers in huis c.q schuur gebruik dus soort van vast model (heb openhaard waarvan ik de schoorsteen heb gehaald) waar ik dat in zou kunnen zetten.. maar nog niet de moeite genomen
Tja vanalles
Tsja ik ga zeker niet adverteren om iets te maken met gewicht daar boven aan het plafond. Je kan prima iets heel lichtgewichts bouwen van geextrudeerd polystyreen (XPS) dat je met glasvezel en epoxy afwerkt om het stevigheid te geven (monocoque bouw). Bovendien kan je het systeem wellicht ook afneembaar maken zodat je bij transport gunstig op de bodem kan leggen. Maar ik verwacht dat @Bommes dat zelf ook prima snapt.vso schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:36:
[...]
We hebben 2 "treinzits" voor en achter, toen de kids klein waren was het relatief behelpen . een uitbouw aan de voortent is dan prettig .. kinderen hebben niet zoveel "luxe" nodig en bij goed weer leef je toch niet binnen. maar nu slapen ze in een bijzet tentje .. (ieder eigen "kamer" ..
1 treinzit is permanent bed voor ons (lattenbodem) en de 2de is in nood (lees kinderen bang/regent te hard of andere reden) is dat tot een bed om te toveren..
vergeet ook niet hoe veel zoiets uitnodigt tot gewicht bovenin te leggen en tijdens transport wil je gewicht tussen de as en kogel hebben. (voornamelijk) alles bovenin is 3x zo zwaar tijdens het rijden . en beinvloedt het rijgedrag negatief en je (ver)stopt snel aantal kilo's aan materiaal in de kastjes bovenin .
je weet wel moeder de vrouw wil thuis alvast netjes in kastjes opbergen en "klaarmaken" dan hoeft ze minder te doen bij aankomst
en dat hoogslaper bed met matras nodigt wel uit
Dat is het origineel ook in dit caravannetje, niet dat het orgineel moet zijn maar dat is links en rechts in wel het makkelijkste, lichtste en ik verwacht ook het makkelijkste te maken.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wat knutselen met carbonbuizen of kokers en wat stevig doek zal ook zeker moeten lukken ja https://www.carbonwinkel....eriaal/buizen/carbon-buisBommes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:01:
@vso en @zuma mijn idee was om er iets van een soort van hangmat en/of brancard constructie van te maken.
Dat is het origineel ook in dit caravannetje, niet dat het orgineel moet zijn maar dat is links en rechts in wel het makkelijkste, lichtste en ik verwacht ook het makkelijkste te maken.
volgens mij was door (zuma? of iemand anders) al geopperd om bv een ikea bedframe te pakken oidBommes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:01:
@vso en @zuma mijn idee was om er iets van een soort van hangmat en/of brancard constructie van te maken.
https://www.ikea.com/nl/n...bedframe-grenen-40395245/ hebben we gehaald voor 1 van onze kids (zitten tussen hoogslaper en enorme verbouwing van de kamer in) maar bevalt goed.. is 1 en al hout .. ding pak je nog net niet op met je pink ..
Tja vanalles
Nadeel is dat je buis "dikwandig" moet zijn (tegen knikken in het midden)zuma schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:19:
[...]
Wat knutselen met carbonbuizen of kokers en wat stevig doek zal ook zeker moeten lukken ja https://www.carbonwinkel....eriaal/buizen/carbon-buis
hout daarintegen kan je ook een bouwmarkt op locatie bezoeken voor reparatie
Tja vanalles
Le Mans, daar heb ik zeker geen tv voor nodig. Want dan sta ik altijd met de caravan op het circuit terrein om het live bij te wonen. Voor de F1 vond ik het altijd wel charme hebben om in de camping bar / restaurant de wedstrijd naar de lokale TV te kijken. Maar sinds corona en roaming gratis is kijk ik toch bij de caravan op mijn eigen scherm.TgR_KILLER schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:02:
Wij hebben geen TV steun of TV in de caravan, gaat ook nooit mee xD.. Laptop gaat meestal mee, maar het enige wat we ooit kijken is F1 of Le Mans, heel soms een filmpje. Maar meestal lezen we boeken.
Maar er gaat hier inderdaad ook geen tv mee. Principe kwestie, want wij vinden dat de kinderen op de camping gewoon lekker buiten moeten spelen en wij genieten zelf ook van het buiten leven. Schermpjes kijken doen we thuis wel weer.
Als ik naar mijn eigen jeugd op de camping kijk beleefden we toch de mooiste avonturen met een op de camping ontstane vriendengroep rond het zwembad, tafeltennistafel of sportveld. De ouders moesten ons komen zoeken en mee naar de caravan slepen omdat het etenstijd was. Daarna snel helpen met de afwas en door met feesten. Hoewel tijden natuurlijk veranderen, gun ik mijn kinderen ook zulke belevenissen en vakanties.
Ik heb een 2 jaar geleden een Zibro laserkachel gekocht bij de Wit. Wij zijn er erg tevreden mee, onze voortent is in no-time warm en met de timerfunctie stap je 's morgens vanuit de caravan in een warme voortent.Drardollan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:36:
[...]
Yep dat zag ik. Maar dat beweren andere ook (met andere namen). De geur geloof ik wel, ik vind de kwaliteit belangrijker. Het zou namelijk wel prettig zijn als de kachel een paar jaar meegaat
Voorheen met de gaskachel was de voortent altijd vochtig, daar hebben we nu geen last meer van.
In het begin hebben we de dure Firelux clear gebruikt, inmiddels overgestapt op Saxoil petroleum.
Bij het opstarten van de kachel ruik je hem wat meer maar als de kachel eenmaal brand ruik je het niet meer.
@pirke Wij gebruiken ook de Makita stofzuiger voor in de caravan, ideaal ding, alleen wel een beetje luidruchtig.
Ik heb nog de oudere compressor, de 280.
Ik gebruik hem vooral voor het oppompen van de caravanbanden. De 281 biedt wel flink wat extra's.
retourtje, auto + caravan en eten on board... 1300 :xWailing_Banshee schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:33:
[...]
Ik had even gekeken, 200/250 euro enkele reis vind ik niet zo heel duur voor onze auto (2 personen). Maar wat zijn jullie kwijt voor het geheel? We zouden zelfs op de fiets kunnen, en er een fiets vakantie van makenhmm, dat is ook een idee, de fietskar weer tevoorschijn halen!.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Het is even slikken maar een vakantie mag geld kosten.TgR_KILLER schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:15:
[...]
retourtje, auto + caravan en eten on board... 1300 :x
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
1600-2000 euro voor een retourtje, afhankelijk vd specifieke datum, voor een camper, 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik denk dat als je wat eerder bent met boeken dat de prijzen dan ook wel wat gunstiger zullen zijn.TgR_KILLER schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:15:
[...]
Bij zelf rijden is een retourtje van 2600km naar Oslo a 1 op 8 zo'n 800 euro aan diesel (2,50/liter...) excl tol. Nu hebben we 6 weken zomervakantie, daarvan zouden we een weekje op kunnen geven voor de heen- en terugrit (dat is al krap met 80-90 km/u!), maar een retourtje vanuit Groningen voor 800 euro extra vind ik nog niet eens zo'n hele gekke afweging.
Of je moet niet te diep Noorwegen in willen trekken en Denemarken en Zweden ook willen bekijken. Eventueel Zweden overslaan en de van Hirtshals naar Kristiansand alsnog een bootje nemen.
pakje mars ijsjes oid en mijn max vries capaciteit is "vol"
Die dingen in de winkel zijn wel erg duur als er "camping' bij staat..
Tja vanalles
Dat is dan een behoorlijk verschil met een kleine auto!TgR_KILLER schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:15:
[...]
Ik zat eens te kijken, die prijs loopt best hard op als je combinatie langer en hoger wordt. Nu is een MX5 korter dan 5 meter (namelijk net geen 4) en helemaal lager dan 2,6 meter (1,22), dus dan zit je echt in de allergoedkoopste categorie.
Als ik naar de basis prijs kijk, dan kost een enkeltje met 2 personen 150 euro, fiets mag gratis mee, en de auto kost 55 euro extra.
Retourtje Oslo zou in ons geval 2400km zijn, 1:15, dus zo'n 400 euro aan benzine (2,50/liter), exclusief tol en pontje Puttgarden-Rodby. Anders zou het 2600km zijn, en de Grote Beltbrug is ook niet goedkoop... (we hebben in 2019 zo'n 30 euro betaald, enkeltje, dus 60 euro totaal). Reken daar ook nog even de file bij Bremen en Hamburg bij (wat natuurlijk lastiger in geld uit te drukken ispirke schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:35:
[...]
Bij zelf rijden is een retourtje van 2600km naar Oslo a 1 op 8 zo'n 800 euro aan diesel (2,50/liter...) excl tol. Nu hebben we 6 weken zomervakantie, daarvan zouden we een weekje op kunnen geven voor de heen- en terugrit (dat is al krap met 80-90 km/u!), maar een retourtje vanuit Groningen voor 800 euro extra vind ik nog niet eens zo'n hele gekke afweging.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik vind een koelkast huren op de camping - waar aangeboden - toch ook wel ideaal. Komen ze brengen naar de tent, en geen gedoe meer. En je kan er wat makkelijker meer in kwijt.vso schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:51:
ik zoek nog een goed idee voor een kleine vriezer .. voor op de camping,
pakje mars ijsjes oid en mijn max vries capaciteit is "vol"
Die dingen in de winkel zijn wel erg duur als er "camping' bij staat..
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Tot je eens goed kijkt wat het over het algemeen kost: wij hadden onze mobicool in 1 seizoen terugverdiend, en nu mooi voor feestjes een extra apparaat.samo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:16:
[...]
Ik vind een koelkast huren op de camping - waar aangeboden - toch ook wel ideaal. Komen ze brengen naar de tent, en geen gedoe meer. En je kan er wat makkelijker meer in kwijt.
Vaak vind je op campings een centrale vriezer: meestal mag je daar geen etenswaar in, maar als je het in een plastic zak doet gaat het wel goed, en anders wens ik de eerlijke dief veel genot toe van mijn ijsjes 😉
Wij hebben onlangs een Campooz Lazyjack trekking variant aangeschaft die we eind April kunnen ophalen bij de dealer.
Wij gaan er in Mei mee proefkamperen in Nederland, en in de zomer naar de Ardeche in Frankrijk.
Wij zijn met z'n vieren (ik, vrouw en 2 jongens van 5 en 2)
Ben toch wel erg benieuwd naar het gemak etc..
Wij hebben erg lang getwijfeld tussen een caravan en vouwwagen/tenttrailer, maar zijn toch voor het laatste gegaan.
:strip_exif()/f/image/9xh0n0WSRM9Jk1tkp5KoyIk4.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij zijn toevallig net trotse bezitters geworden van een Aart Kok Livingstone River Lodge Game Drive (die naam

Fijn dat er nog meer mensen zijn die voor een vouwwagen kiezen, ik vind ze qua uitstraling toch altijd een stuk gezellig ogen als een caravan of camper
Wij hebben ook gekeken naar een Lazy Jack, en hebben er vorige jaar één gehuurd. Een fijne wagen, maar hij was het niet helemaal voor ons en we besloten even door te sparen voor een Aart Kok Livingstone. Die lijkt er qua globale indeling wel op (openklappen naar 1 kant, 1 vast bed, mogelijkheid tot achtertent, en een vaste binnenruimte). Grootste voordeel voor ons is de vaste keuken op de achterkant. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd met opzetten en inpakken.
Veel plezier ermee!
Mijn vrouw en ik kamperen beide al ons hele leven en doen dat samen sinds 2005. Bijna elke zomer zijn we in Frankrijk, Italië en/of Duitsland geweest. We hebben er vaak aan gedacht om naar andere landen te gaan zoals Noorwegen, Zweden, Oostenrijk etc maar we komen toch bijna altijd in Frankrijk terecht. Het camping aanbod + goede weer + afstand is een goede combinatie.
We hebben niet stilgezeten en inmiddels 5 kinderen. Ja echt, vijf. Nee geen tweelingen. Nee geen samengesteld gezin, nee niet streng gereformeerd, ja ik weet wat voorbehoedsmiddelen zijn, ja ik weet ook ook hoe je ze moet gebruiken. Zullen we dit in een ander topic bespreken?
We hebben al zo vaak gekampeerd dat we ons inmiddels redelijk ervaren mogen noemen, als we ergens aankomen met onze tent dan staan we meestal wel binnen 1 a 1,5 uur. Onze twee oudste kinderen slapen in een eigen tentje en de anderen bij ons in een grote tent. We hebben jaren geleden een tweedehands Michigan 6 gekocht. Deze was door de eerste eigenaren bij de Vrijbuiter in Roden gekocht.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0BFgiam1JuWiQ1roXQyqOH8R.jpg?f=user_large)
Prima tent, goede kwaliteit en gaat dus al jaren mee. Ik ben vooral erg blij met het zware, inritsbare PVC kuipzeil. Deze heeft ons al menig stortbui drooggehouden. Ik denk dat dit jaar misschien wel het laatste jaar is dat we met deze tent weggaan. Het begint wel wat kuren te vertonen zoals een kapotte rittsluiting en hangelastieken voor de binnentent die helemaal af zijn.
Er zijn drie dingen die ik niet meer zou willen missen als ik ga kamperen. De eerste is onze matrassen. Ik heb een paar jaar geleden deze https://www.kampeerhalrod...mat-valette-compact-15-ew gekocht. Erg duur, maar zeker de moeite waard. Hierop lig je (bijna) als op een normaal matras.
Tweede is onze koelkast https://www.kampeerhalrod...koelbox-icecool-45c-kompr
Dit is een compressor koelbox en koelt dus met hetzelfde principe als je koelkast thuis.
Derde is een standaard tarp (ik koop dit jaar denk ik 2 nieuwen). Een tarp is echt multi-functioneel en is zowel bij een brandende zon als bij stromende regen een uitkomst. Helemaal bij een clubje van 7 mensen is het wel fijn dat je allemaal droog of uit de zon kan zitten.
Verder houden we van campings die niet groot zijn maar ook niet ultra klein, Zeg maar tussen 25 en 250 plaatsen. Zelf heb ik een hekel aan 'Duitse' campings met haagjes. Het liefst sta ik op een camping waarbij de camping-eigenaar je zeg maar een stuk rots en een boom aanwijst om je plek aan te geven. Of nog beter, helemaal vrije staanplaatsen. Maar daarvan heb ik er nog niet veel van kunnen ontdekken. Voor ons is het wel steeds lastiger een geschikte, leuke camping te vinden met name voor de kinderen. De oudste is 14 en de jongste 2.
Vorig jaar hebben we in de Pyreneeën gestaan. https://www.camping-la-serre.com/nl Erg mooie camping alleen hadden wij nogal pech. Het weer was slecht, we hebben 80% van de tijd bewolking en regen gehad. Bij zonnig weer is het een ideale camping omdat het echt midden in een bos ligt, je hebt dus altijd schaduw. Als het regent vind ik dat juist een nadeel, want dan blijft alles ook klam en modderig. Goed, dat risico loop je nu eenmaal als je gaat kamperen. De echte pech hadden we met onze buren 'boven' ons. (de camping is op een helling). Dit was een soort familie Tokkie die helemaal alleen op de wereld leefden. Het toppunt was dat ze om 22:30 al luid pratend besloten nog even gezellig te gaan trivianten. Dat was voor mij de druppel. Ik heb een erg hoog acceptatieniveau (helemaal op een camping) maar dit ging me echt te ver. Ik ben helemaal ontploft en uitgevallen naar deze mensen. Niet helemaal de juiste aanpak en ze schrokken zich het apelazarus. Voor hun kwam het uit te lucht vallen. De volgende dag heb ik het even met ze uitgepraat en excuses aangeboden. Maar het werkte wel
Na deze vakantie heb ik mezelf beloofd nooit van mijn leven meer te gaan kamperen, maar ja, dit jaar gaan we toch maar wel weer. Nu vertrekken we gewoon bij slecht weer of slechte buren.
[ Voor 3% gewijzigd door ERMAWG op 16-03-2022 14:28 . Reden: typos typos typos ]
koelkast ruimte in feite geen gebrek .. onder de caravan/vouwwagen blijft alles koel zat ..samo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:16:
[...]
Ik vind een koelkast huren op de camping - waar aangeboden - toch ook wel ideaal. Komen ze brengen naar de tent, en geen gedoe meer. En je kan er wat makkelijker meer in kwijt.
maar het missen van de vriezer betekend gewoon dat je wat minder "flexibel" bent en huren is niet altijd een optie. en 1,5 uur elke ./ 2 dagen kwijt zijn aan boodschappen irriteert me ook .. (als je geen camping winkel hebt of het te prijzig vind)
het is dat de caravan deur te klein is anders had ik een normale keuken model er in gepropt ..
Tja vanalles
Caravan raam is er ook zo uit hevso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:45:
het is dat de caravan deur te klein is anders had ik een normale keuken model er in gepropt ..
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
https://www.bol.com/nl/nl...vak-wit/9300000042087520/vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:45:
[...]
48cm breed moet wel passen toch?
zelfs buiten de vakantie irriteert 1,5 uur lang boodschappen me.. Hoe doe je dat eigenlijk, loop je elk gangpad van de Hypermarche 4x ofzo?vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:45:
[...]
. en 1,5 uur elke ./ 2 dagen kwijt zijn aan boodschappen irriteert me ook ..
Hi Ha Hopjesvla
Ja zeker! hier een trotse eigenaar van een Trigano odysee!Smok3yNL schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:35:
Zijn er hier meer mensen met een vouwwagen?
Wij hebben onlangs een Campooz Lazyjack trekking variant aangeschaft die we eind April kunnen ophalen bij de dealer.
Wij gaan er in Mei mee proefkamperen in Nederland, en in de zomer naar de Ardeche in Frankrijk.
Wij hebben erg lang getwijfeld tussen een caravan en vouwwagen/tenttrailer, maar zijn toch voor het laatste gegaan.
[Afbeelding]
Een snelklapper , waar hij eigenlijk ( volledig met grondzijl / haringen etc ) staat binnen 30min.
Nog steeds super blij mee. Groot voordeel t.o.v een caravan is dat je gewoon een hogere snelheid kan rijden richting het vakantie adres.
ik had een vouwwagen en heb nu een caravan, een caravan kan je net wat makkelijker vol proppen met troep en is wat minder gevoelig voor weersomstandigheden (als je staat) .. bv koudere nachten .Smok3yNL schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:35:
Zijn er hier meer mensen met een vouwwagen?
[Afbeelding]
Het hebben van een "prive" wc is voor de dames bij wat mindere sanitaire omstandigheden wel prettig.
Maar rijden met zo'n kreng is gewoon bagger .. wind vanger .. slingert snel als je niet de bandenspanning, lading en dat soort meuk op orde hebt .. rijden is erg vermoeiend ..
99% van de vouwwagens zijn in mijn optiek te klein maar je stift veel makkelijker door alles heen, de berm keuken(s) zijn uitdagend ..
ik zou meer voor de USA pop-up style gaan zoals een Coleman .. beetje beste van beide.
ps ik heb geen enorme lading nodig, maar het maakt het wat makkelijker om wat bulk-items mee te nemen zoals een plastic tuin-set ..
Tja vanalles
Nou zo'n pech heb je ook weer niet gehad. 22:30 uur valt nog mee. Je zou maar van die tokkies hebben die nog om 2:30 uur staan mee te bleren met de Nederlanse knallers....ERMAWG schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:22:
De echte pech hadden we met onze buren 'boven' ons. (de camping is op een helling). Dit was een soort familie Tokkie die helemaal alleen op de wereld leefden. Het toppunt was dat ze om 22:30 al luid pratend besloten nog even gezellig te gaan trivianten. Dat was voor mij de druppel. Ik heb een erg hoog acceptatieniveau (helemaal op een camping) maar dit ging me echt te ver. Ik ben helemaal ontploft en uitgevallen naar deze mensen. Niet helemaal de juiste aanpak en ze schrokken zich het apelazarus. Voor hun kwam het uit te lucht vallen. De volgende dag heb ik het even met ze uitgepraat en excuses aangeboden. Maar het werkte wel![]()
Na deze vakantie heb ik mezelf beloofd nooit van mijn leven meer te gaan kamperen, maar ja, dit jaar gaan we toch maar wel weer. Nu vertrekken we gewoon bij slecht weer of slechte buren.

Ja, ook dat maak je mooi op campings. Of kleine kinderen van 4-5 jaar die nog om 23:30 uur over de camping lopen te schreeuwen tot tokkie kinderen aan toe die na middernacht nog ff lopen te voetballen en de bal tegen tenten/caravans aantrappen. Je maakt wat mee op campings....
Je moet wel toegeven dat je thuis precies weet waar alles staat en in een vreemde supermarkt dus altijd iets langer bezig bent omdat je niets kunt vinden... Maar anderhalve uur! Zelfs met onze wekelijkse boodschappen thuis zijn we binnen een half uur klaar...Hopjesvla79 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:57:
[...]
zelfs buiten de vakantie irriteert 1,5 uur lang boodschappen me.. Hoe doe je dat eigenlijk, loop je elk gangpad van de Hypermarche 4x ofzo?
Meestal zijn wij binnen 10 minuten weer buiten als we aan het kamperen zijn. En meestal hoeven we er niet eens voor om te rijden, omdat we overdag toch meestal weggaan en dan aan het eind van de dag nog even wat boodschappen doen voor het avond eten en ontbijt.
Ik gok dat @vso ook de reistijd meetelt, en als je in the middle of nowhere zit, kan dat ook flink oplopen.Hopjesvla79 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:57:
[...]
zelfs buiten de vakantie irriteert 1,5 uur lang boodschappen me.. Hoe doe je dat eigenlijk, loop je elk gangpad van de Hypermarche 4x ofzo?
(Voor ons is een trip naar de hypermarche ook een uitje. Altijd leuk om te zien wat er allemaal te krijgen is (plus gratis airco als het een dag loeiheet is
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Dat ligt wel heel erg aan het formaat caravan.vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:01:
[...]
ik had een vouwwagen en heb nu een caravan, een caravan kan je net wat makkelijker vol proppen met troep en is wat minder gevoelig voor weersomstandigheden (als je staat) .. bv koudere nachten .
Het hebben van een "prive" wc is voor de dames bij wat mindere sanitaire omstandigheden wel prettig.
Maar rijden met zo'n kreng is gewoon bagger .. wind vanger .. slingert snel als je niet de bandenspanning, lading en dat soort meuk op orde hebt .. rijden is erg vermoeiend ..
99% van de vouwwagens zijn in mijn optiek te klein maar je stift veel makkelijker door alles heen, de berm keuken(s) zijn uitdagend ..
ik zou meer voor de USA pop-up style gaan zoals een Coleman .. beetje beste van beide.
ps ik heb geen enorme lading nodig, maar het maakt het wat makkelijker om wat bulk-items mee te nemen zoals een plastic tuin-set ..
Onze wat kleinere Lander, weegt ten eerste niet heel veel en spoort echt super goed.
Ik kan er makkelijk 120km/u mee rijden, zonder slingeren of wat dan ook.
Zelfs zonder stabilisator koppeling.
Vind het rijden ook niet meer vermoeiend dan met de camper of welke andere willekeurige aanhanger achter de auto.
Als ik dan toch iets achter de auto moet hangen dan het liefste iets waar ik de voordelen van heb met kamperen.
Snel opgebouwd, fijn bed, droog, van de grond, wat kastjes voor je spullen opgeruimd, inderdaad wat ruimte om een step, luchtbed, bal of wat dan ook mee te nemen.
ik neem inderdaad de reistijd mee, dat is dus vanaf de sta-plek naar weet ik veel wat .. hangt een beetje af wat we nodig hebben / trek hebben.. auto/fiets pakkenHopjesvla79 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:57:
Meeste probeer ik toch bij de euro-knaller te halen .. sommige winkels ben je al 30,- kwijt .. en een le-clerc oid kan je uren rondlopen om dat ze niet alleen voedsel hebben maar ook andere meuk .. en je kids zitten ook overal heen te stuiteren . je kan laagvliegend overal naar toe gaan .. maar wellicht rijd je rustig diverse routes.
Mijn gezin / wederhelft is niet erg handig met de "taal" en schiet snel in paniek .. nu is vakantie in NL geen issue dus .. maar in het buitenland is dat wel lastig .. zeker als je een hekel hebt in een supermarkt te lopen
Tja vanalles
Daarom zei ik er ook bij .. belading en andere factorenBommes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:19:
[...]
Dat ligt wel heel erg aan het formaat caravan.
Onze wat kleinere Lander, weegt ten eerste niet heel veel en spoort echt super goed.
Ik kan er makkelijk 120km/u mee rijden, zonder slingeren of wat dan ook.
Zelfs zonder stabilisator koppeling.
Vind het rijden ook niet meer vermoeiend dan met de camper of welke andere willekeurige aanhanger achter de auto.
Als ik dan toch iets achter de auto moet hangen dan het liefste iets waar ik de voordelen van heb met kamperen.
Snel opgebouwd, fijn bed, droog, van de grond, wat kastjes voor je spullen opgeruimd, inderdaad wat ruimte om een step, luchtbed, bal of wat dan ook mee te nemen.
Nu is een breed postuur hebben niet voordelig met een caravan .. maar "groot van buiten & klein van binnen" is wel iets wat me enorm tegenzit ..
Enige wat ik echt waardeer is een voortent .. en goed bed waar je "insectvrij" kan zitten (muggenmagneet meld zich)
De kastjes (vooral bovenin) is alleen maar meer excuus om nog meer troep mee te nemen ..
Maar liever een vouwwagen/caraven dan een huisje ..
- bedden vol stof / slechte schoonmaak (als je weet waarop je moet letten)
- bank/stoel zit enorm teleurstellend (niet veel uitzonderingen)
- missende inventaris
ik schat zo in dat een huisje vs "camping" me zo 400,- scheelt naast bovengenoemde ergenis. . tja het is maar wat je vakantie noemt
Tja vanalles
Jij ook veel plezier ermee! heb jouw vouwwagen ook gezien bij de dealer in Heemstede. ontzettend gave vouwwagen!Luuk84 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:00:
@Smok3yNL Zeker!
Wij zijn toevallig net trotse bezitters geworden van een Aart Kok Livingstone River Lodge Game Drive (die naam).
Fijn dat er nog meer mensen zijn die voor een vouwwagen kiezen, ik vind ze qua uitstraling toch altijd een stuk gezellig ogen als een caravan of camper.
Wij hebben ook gekeken naar een Lazy Jack, en hebben er vorige jaar één gehuurd. Een fijne wagen, maar hij was het niet helemaal voor ons en we besloten even door te sparen voor een Aart Kok Livingstone. Die lijkt er qua globale indeling wel op (openklappen naar 1 kant, 1 vast bed, mogelijkheid tot achtertent, en een vaste binnenruimte). Grootste voordeel voor ons is de vaste keuken op de achterkant. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd met opzetten en inpakken.
Veel plezier ermee!
Puur uit interesse, maar wat was voor jou de reden niet voor de LJ te gaan?
Ja, nee klopt inderdaad hoor, het ligt ook een beetje aan de context. Ik heb eens naast 3 Italiaanse families gestaan die tot laat in de nacht aan het dineren waren. Dat was gewoon gezellig en klonk ook gezellig. (het helpt ook dat ik geen Italiaans versta). Daarmee kan ik prima slapen, als ik er last van heb doe ik oordoppen in.R20141016 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:01:
[...]
Nou zo'n pech heb je ook weer niet gehad. 22:30 uur valt nog mee. Je zou maar van die tokkies hebben die nog om 2:30 uur staan mee te bleren met de Nederlanse knallers....![]()
Ja, ook dat maak je mooi op campings. Of kleine kinderen van 4-5 jaar die nog om 23:30 uur over de camping lopen te schreeuwen tot tokkie kinderen aan toe die na middernacht nog ff lopen te voetballen en de bal tegen tenten/caravans aantrappen. Je maakt wat mee op campings....
Deze familie was echt te erg, kan het niet goed uit leggen. In ieder geval hadden zowel moeder en zoon een stem als een kanon. Deze laatste had ook zo'n minderwaardigheidscomplex dat hij de hele dag over zichzelf zat op te scheppen met 'net de baard in de keel, hoor mij eens cool zijn stem'. Die zitten misschien ook wel een beetje in mijn allergiezone. Daarnaast heb ik zelf ook nogal een jaar achter de rug en zat redelijk op mijn max. Dat helpt ook niet.

Dankje, dat gaat vast goedkomen, zijn beide mooie wagens, wel beide in een ander segment, maar ze zijn toch ook wel weer vergelijkbaar qua model. Hierbij de uiteenzetting van voor- en nadelen:
Campooz lazy jack
De voordelen:- Uitstraling
- Bagageruimte
- De opzetsnelheid van de basis
- Veel ventilatiemogelijkheden
- Indeling
- Groot bed
- Afwerking
- Geen binnentent in de slaapcabine
- Hij is niet strak op te zetten
- Ik kreeg niet het idee dat hij super windbestendig is. Met name de luifel boven de zijtent. Deze moet je in slecht weer (bij regen en wind) boven de zijtent laten hangen, want de zijtent is niet waterdicht genoeg. Die luifeltjes vangen naar mijn mening veel te wind en vind ik daarom een ontwerpfout
- Het gehuurde model lekte te veel, dit wordt meestal goed opgelost door de dealer en/of campooz maar naast het feit dat er bij harde wind wat stiknaden losgekomen waren gaf dit ons geen vertrouwen meer. Ik lees over de service veel goeds en we zullen denk ik pech gehad hebben, maar dit beeld krijg je moeilijk uit je hoofd.
- Geen vaste keuken
Aart Kok Livingstone
voordelen:- In de basis snel opzetten
- Ziet er echt uit als een tent, en geeft ook dat gevoel
- De keuken!
- Strak op te zetten
- Veel details en handigheidjes
- Voelt als een kwaliteitstent van NL makelij
- Nog meer laadruimte
- Ik krijg het idee dat, mits goed opgezet, hij erg windvast kan zijn
- Onderdelen en accessoires zijn een stuk duurder
- Service schijnt niet altijd even goed te zijn
- Heel veel risten!
- Geen hordeur in de basistent (maar is ook minder nodig doordat je een binnentent hebt bij de slaapcabine)
- je kan niet zomaar alles mee inklappen zoals dat wel kan bij de LJ
Oh je hebt een Lander. Ja dat veranderd de boel wel. Volgens mij hebben ze dan inderdaad bij de bouw alleen stukken hout tegen het polyester geplakt op plekken waar ze dat op dat moment nodig hadden.Bommes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:33:
@Smurf Een Deryan hebben wel, ideaal ding. Tot nu slaapt ons meisje slaapt daar erg goed in als we een keertje buiten de deur slapen.
Onze carvaan heeft een polyester buitenzijde, schuim isolatie en zacht kunst leren/pvc achtige binnen zijde.
Versteviging zit alleen waar de origineel kastjes zitten.
Voor de rest s het dus "schroeven in schuim"
Vliegen gordijn blijft al niet zitten..![]()
Denk dat de versies waar het bedje in zit dit vanuit de fabriek voorbereid hebben gehad.
Dan zal je inderdaad iets moeten opbouwen vanaf de banken eronder en daar dan een (buizen)frame op zoals inmiddels ook al was geopperd een stukje terug.
(Duidelijk te merken dat het voorjaar er weer aankomt. Dit topic gaat ineens weer als een speer!)
)
Ja check Lander, monocoque opbouw, precies wat je zegt, waar nodig bij opbouw zitten wat balkjes er in de wanden geplakt.Smurf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:34:
[...]
Oh je hebt een Lander. Ja dat veranderd de boel wel. Volgens mij hebben ze dan inderdaad bij de bouw alleen stukken hout tegen het polyester geplakt op plekken waar ze dat op dat moment nodig hadden.
Dan zal je inderdaad iets moeten opbouwen vanaf de banken eronder en daar dan een (buizen)frame op zoals inmiddels ook al was geopperd een stukje terug.
Maar gaat god komen ik verzin wel iets
Ik heb nog tot mei, Hemelvaart weekend, dan is het eerste geplande kampeerweekend
Mijn broer gaat trouwen en viert dit ergens bij Arnhem op een landgoed.
Wilde graag dat we bleven slapen zodat we samen konden ontbijten, hotel was iets van 150 eur per nacht.
Camping op het zelfde landgoed van donderdag tot en met maandag ook zo iets.
Nou ja keuze snel gemaakt.
Ja tof he, ik was ook al weer naar mijn opgeslagen campings in googlemaps aan het kijken.(Duidelijk te merken dat het voorjaar er weer aankomt. Dit topic gaat ineens weer als een speer!)
Had het idee om naar het zuiden van Frankrijk te gaan, Ardèche, Tarn, iets in die streek.
Maar zie nu ook weer dat we 3 jaar terug via de Loire terug naar huis zijn gekomen, Tours zijn we toen een nachtje gebleven.
Vonden we beide een erg toffe omgeving, welke ook nog eens wat dichter bij is.
Beide erg mooi en praktisch!Luuk84 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:24:
@Smok3yNL
Dankje, dat gaat vast goedkoper, zijn beide mooie wagens, wel beide in een ander segment, maar ze zijn toch ook wel weer vergelijkbaar qua model. Hierbij de uiteenzetting van voor- en nadelen:Campooz lazy jack
De voordelen:De nadelen:
- Uitstraling
- Bagageruimte
- De opzetsnelheid van de basis
- Veel ventilatiemogelijkheden
- Indeling
- Groot bed
- Afwerking
- Geen binnentent in de slaapcabine
- Hij is niet strak op te zetten
- Ik kreeg niet het idee dat hij super windbestendig is. Met name de luifel boven de zijtent. Deze moet je in slecht weer (bij regen en wind) boven de zijtent laten hangen, want de zijtent is niet waterdicht genoeg. Die luifeltjes vangen naar mijn mening veel te wind en vind ik daarom een ontwerpfout
- Het gehuurde model lekte te veel, dit wordt meestal goed opgelost door de dealer en/of campooz maar naast het feit dat er bij harde wind wat stiknaden losgekomen waren gaf dit ons geen vertrouwen meer. Ik lees over de service veel goeds en we zullen denk ik pech gehad hebben, maar dit beeld krijg je moeilijk uit je hoofd.
- Geen vaste keuken
Aart Kok Livingstone
voordelen:Nadelen
- In de basis snel opzetten
- Ziet er echt uit als een tent, en geeft ook dat gevoel
- De keuken!
- Strak op te zetten
- Veel details en handigheidjes
- Voelt als een kwaliteitstent van NL makelij
- Nog meer laadruimte
- Ik krijg het idee dat, mits goed opgezet, hij erg windvast kan zijn
Al met al hadden we teveel minpuntjes bij de LJ, en was de AK voor ons een betere keus. We zijn voor een jonge occasion gegaan, ik vind ze nieuw nu echt te duur worden...Tot nu toe geen spijt van de keuze
- Onderdelen en accessoires zijn een stuk duurder
- Service schijnt niet altijd even goed te zijn
- Heel veel risten!
- Geen hordeur in de basistent (maar is ook minder nodig doordat je een binnentent hebt bij de slaapcabine)
- je kan niet zomaar alles mee inklappen zoals dat wel kan bij de LJ
Ik schrik wel enorm van de nieuw- en tweedehands prijzen, ik vraag me dan ook af wat de overweging is om zoiets aan te schaffen in plaats van met een tent + kar op vakantie te gaan.
Als je het ergens anders wilt bespreken, waarom leg je er hier dan zo de nadruk op?ERMAWG schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:22:
We hebben niet stilgezeten en inmiddels 5 kinderen. Ja echt, vijf. Nee geen tweelingen. Nee geen samengesteld gezin, nee niet streng gereformeerd, ja ik weet wat voorbehoedsmiddelen zijn, ja ik weet ook ook hoe je ze moet gebruiken. Zullen we dit in een ander topic bespreken?
Zoveel nadruk leg ik er toch niet op? Het was meer als grap bedoeld en omdat we er altijd en overal commentaar / opmerkingen op krijgen. Ook veelal positief trouwens.pirke schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:50:
[...]
Als je het ergens anders wilt bespreken, waarom leg je er hier dan zo de nadruk op?
Dat je erop reageert .... uit een heel verhaal legt hij daar de focus opERMAWG schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:28:
[...]
Zoveel nadruk leg ik er toch niet op? Het was meer als grap bedoeld en omdat we er altijd en overal commentaar / opmerkingen op krijgen. Ook veelal positief trouwens.

Je hebt een "workforce"
Dat gezegd: wel een keer een familie gezien tijdens het camperen waarbij dochter lief (12-14 jaar oid) voor de jongste kinderen moest zorgen, koken (kortom huishouden) en ouders verklaarde "wij hebben vakantie" het is aan "jou"
* vso heeft even de politie gebeld / kinderbescherming
alternatief was minder prettig afgelopen vermoed ik ..gezien de rest van het veld ook zoiets had van WTF
maar vraag me af hoe je dat doet .. ik vind het al een uitdaging voor 4 gezien de beperkte opslag .. en dan eventuele "vriendjes/vriendinnetjes' die erbij komen
Tja vanalles
Onze auto is bijna 5 meter... de caravan bijna 7 meter.. en de combi is 2,70 hoog.. dus ja.. haha.Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:38:
[...]
Dat is dan een behoorlijk verschil met een kleine auto!
Ik zat eens te kijken, die prijs loopt best hard op als je combinatie langer en hoger wordt. Nu is een MX5 korter dan 5 meter (namelijk net geen 4) en helemaal lager dan 2,6 meter (1,22), dus dan zit je echt in de allergoedkoopste categorie.
[...]
Wij hebben meteen geboekt ongeveer toen die holland norway site online was.. dus eerder boeken ging niet in ons gevalpirke schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:35:
[...]
1600-2000 euro voor een retourtje, afhankelijk vd specifieke datum, voor een camper, 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik denk dat als je wat eerder bent met boeken dat de prijzen dan ook wel wat gunstiger zullen zijn.
Yep, anders moet je er sowieso niet aan beginnen... En diesel wordt ook alleen maar duurder maar dat is dan maar zo. Dan einde van het jaar maar een weekendje minder weg met de caravan.aReaRe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:27:
[...]
Het is even slikken maar een vakantie mag geld kosten.
Wauw goed idee zeg! Ga ik hier ook even voorstellen Lijkt me wel wat, lekker rustige vakantie.vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:41:
[...]
Dat je erop reageert .... uit een heel verhaal legt hij daar de focus opnu ja waar de mond van vol is ..loopt het hart van over en hij maakt er geen moordkuil ervan .
Je hebt een "workforce"vele handen maken licht werk
Dat gezegd: wel een keer een familie gezien tijdens het camperen waarbij dochter lief (12-14 jaar oid) voor de jongste kinderen moest zorgen, koken (kortom huishouden) en ouders verklaarde "wij hebben vakantie" het is aan "jou"
* vso heeft even de politie gebeld / kinderbescherming
alternatief was minder prettig afgelopen vermoed ik ..gezien de rest van het veld ook zoiets had van WTF
No kidding: dan ben je als ouder wel hel ver heen als je dat serieus doet

Het is zeker een uitdaging we sleuren steeds meer spullen mee naar de camping maar hebben inmiddels wel geleerd wat je wel, en wat je niet nodig hebt. En ja, sorry vriendjes en vriendinnetjes kunnen niet mee dat past niet in de auto. We reden eerder in een Citroen C4 Grand Picasso maar dat werd echt te klein. Sinds een jaar overgestapt naar een Seat Alhambra. Bevalt heel goed tot nu toe, fijne auto om in te reizen. Minder leuk aan de benzinepomp momenteelmaar vraag me af hoe je dat doet .. ik vind het al een uitdaging voor 4 gezien de beperkte opslag .. en dan eventuele "vriendjes/vriendinnetjes' die erbij komen

ben benieuwd .. je zal er maar 1 tussen hebben zitten met een voedings allergie oid ..ERMAWG schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:04:
Het is zeker een uitdaging we sleuren steeds meer spullen mee naar de camping maar hebben inmiddels wel geleerd wat je wel, en wat je niet nodig hebt.
Denk dat het vooraf veel "planning" vergt .. nu ja wat voor mij veel is voor jou gezin wellicht 2de natuur
maar je ziet er ook genoeg die met 2 auto's komen oid bv een busje en caravan waar het busje afgeladen is met de koelkast,fietsen etc .. of men 2 a 3 trips maakt ..
Anderzijds met lease bak is een trekhaak is ook wel prettig
Tja vanalles
Een goede tent + goede kar zijn inderdaad goedkoper. De voordelen van in ieder geval de vouwwagen die wij gekozen hebben zijn: meer comfort, lattenbodem + fatsoenlijk matras. Een keuken die je niet meer in elkaar moet zetten, je doet letterlijk de klep open en kan kokenERMAWG schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:27:
[...]
Beide erg mooi en praktisch!
Ik schrik wel enorm van de nieuw- en tweedehands prijzen, ik vraag me dan ook af wat de overweging is om zoiets aan te schaffen in plaats van met een tent + kar op vakantie te gaan.
En natuurlijk speelt mee dat we deze wagen erg mooi vinden. We hebben ook naar goedkopere merken gekeken maar deze konden ons gewoon niet bekoren.
[ Voor 7% gewijzigd door Luuk84 op 16-03-2022 20:05 ]
wat zal de prijs zijn .. een nier ?
Wat is een goeie kachel die op "alles" brand .. ik zoek wel iets zonder schoorsteen bij voorkeur
ik heb namelijk (hout)pellets en petroleum wil het aantal diverse kachels vermijden
[ Voor 46% gewijzigd door vso op 16-03-2022 20:32 ]
Tja vanalles
Dat is inderdaad wel en stuk makkelijker dan een losse tent. Wij kamperen eigenlijk nooit buiten de zomervakantie. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je met een vouwwagen toch sneller weggaat omdat alles er al inzit zoals je schrijft. Aan de huidige prijzen te zien schrijft het ook niet heel hard af en blijft het behoorlijk lang zijn waarde houden.Luuk84 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:54:
[...]
Een goede tent + goede kar zijn inderdaad goedkoper. De voordelen van in ieder geval de vouwwagen die wij gekozen hebben zijn: meer comfort, lattenbodem + fatsoenlijk matras. Een keuken die je niet meer in elkaar moet zetten, je doet letterlijk de klep open en kan kokenHet opzetten gaat sneller dan een vergelijkbare tent. De basis staat snel, dus ook geschikt om mee te trekken en/of weekendjes. Al onze kampeermaterialen zitten al in de wagen en keuken, dus het is letterlijk een tas met kleding pakken, en de boodschappen en je kunt vertrekken. Uiteindelijk draait het bij ons dus om meer comfort, sneller opzetten, sneller kunnen vertrekken en vooral veel minder “gedoe” dan met een tent. We wilden geen caravan of variant daarop, dus dan blijft de vouwwagen over
En natuurlijk speelt mee dat we deze wagen erg mooi vinden. We hebben ook naar goedkopere merken gekeken maar deze konden ons gewoon niet bekoren.
@ERMAWG een vouwwagen is dat betreft de waarde van de tent die de prijs bepaald, maar verschilt ook per merk Holtkamper bv is vrij waarde vast .. jamet duikt enorm rap in de prijs ..
https://www.vouwwagenclub.info/ heeft een enorme database betreft merken / kennis dat betreft
Tja vanalles
Ze schrijven op dit moment niet heel hard af, zeker de populaire merken niet.ERMAWG schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:31:
[...]
Dat is inderdaad wel en stuk makkelijker dan een losse tent. Wij kamperen eigenlijk nooit buiten de zomervakantie. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je met een vouwwagen toch sneller weggaat omdat alles er al inzit zoals je schrijft. Aan de huidige prijzen te zien schrijft het ook niet heel hard af en blijft het behoorlijk lang zijn waarde houden.
Ze gaan bij net gebruik ook lang mee, dus uiteindelijk vallen je korsten per jaar wel mee.
Wij hebben er nog een achtertent bij waar onze oudste en jongste slapen. Deze kan je eraan ritsen. Als ze later in een eigen tent willen hebben we die niet meer nodig.vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:42:
@Luuk84 mooie vouwwagen inderdaad voor 2 personen ideaal lijkt een beetje op die losse tenten die je op een aanhanger kan schuiven .. (dan is het vouwwagen pakketje nog kleiner/platter)
[ Voor 20% gewijzigd door Luuk84 op 16-03-2022 21:06 ]
Leuk verhaal! Ik heb ook echt een hekel aan 'Duitse' campings (alles strak op de millimeter uitgerastert)ERMAWG schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:22:
Leuk topic, was ik nog niet eerder tegengekomen, ik ben ook niet een super actieve Tweakers gebruiker daar zal het ook door komen.
Mijn vrouw en ik kamperen beide al ons hele leven en doen dat samen sinds 2005. Bijna elke zomer zijn we in Frankrijk, Italië en/of Duitsland geweest. We hebben er vaak aan gedacht om naar andere landen te gaan zoals Noorwegen, Zweden, Oostenrijk etc maar we komen toch bijna altijd in Frankrijk terecht. Het camping aanbod + goede weer + afstand is een goede combinatie.
We hebben al zo vaak gekampeerd dat we ons inmiddels redelijk ervaren mogen noemen, als we ergens aankomen met onze tent dan staan we meestal wel binnen 1 a 1,5 uur. Onze twee oudste kinderen slapen in een eigen tentje en de anderen bij ons in een grote tent. We hebben jaren geleden een tweedehands Michigan 6 gekocht. Deze was door de eerste eigenaren bij de Vrijbuiter in Roden gekocht.
[Afbeelding]
Prima tent, goede kwaliteit en gaat dus al jaren mee. Ik ben vooral erg blij met het zware, inritsbare PVC kuipzeil. Deze heeft ons al menig stortbui drooggehouden. Ik denk dat dit jaar misschien wel het laatste jaar is dat we met deze tent weggaan. Het begint wel wat kuren te vertonen zoals een kapotte rittsluiting en hangelastieken voor de binnentent die helemaal af zijn.
Er zijn drie dingen die ik niet meer zou willen missen als ik ga kamperen. De eerste is onze matrassen. Ik heb een paar jaar geleden deze https://www.kampeerhalrod...mat-valette-compact-15-ew gekocht. Erg duur, maar zeker de moeite waard. Hierop lig je (bijna) als op een normaal matras.
Tweede is onze koelkast https://www.kampeerhalrod...koelbox-icecool-45c-kompr
Dit is een compressor koelbox en koelt dus met hetzelfde principe als je koelkast thuis.
Derde is een standaard tarp (ik koop dit jaar denk ik 2 nieuwen). Een tarp is echt multi-functioneel en is zowel bij een brandende zon als bij stromende regen een uitkomst. Helemaal bij een clubje van 7 mensen is het wel fijn dat je allemaal droog of uit de zon kan zitten.
Verder houden we van campings die niet groot zijn maar ook niet ultra klein, Zeg maar tussen 25 en 250 plaatsen. Zelf heb ik een hekel aan 'Duitse' campings met haagjes. Het liefst sta ik op een camping waarbij de camping-eigenaar je zeg maar een stuk rots en een boom aanwijst om je plek aan te geven. Of nog beter, helemaal vrije staanplaatsen. Maar daarvan heb ik er nog niet veel van kunnen ontdekken. Voor ons is het wel steeds lastiger een geschikte, leuke camping te vinden met name voor de kinderen. De oudste is 14 en de jongste 2.
Vorig jaar hebben we in de Pyreneeën gestaan. https://www.camping-la-serre.com/nl Erg mooie camping alleen hadden wij nogal pech. Het weer was slecht, we hebben 80% van de tijd bewolking en regen gehad. Bij zonnig weer is het een ideale camping omdat het echt midden in een bos ligt, je hebt dus altijd schaduw. Als het regent vind ik dat juist een nadeel, want dan blijft alles ook klam en modderig. Goed, dat risico loop je nu eenmaal als je gaat kamperen. De echte pech hadden we met onze buren 'boven' ons. (de camping is op een helling). Dit was een soort familie Tokkie die helemaal alleen op de wereld leefden. Het toppunt was dat ze om 22:30 al luid pratend besloten nog even gezellig te gaan trivianten. Dat was voor mij de druppel. Ik heb een erg hoog acceptatieniveau (helemaal op een camping) maar dit ging me echt te ver. Ik ben helemaal ontploft en uitgevallen naar deze mensen. Niet helemaal de juiste aanpak en ze schrokken zich het apelazarus. Voor hun kwam het uit te lucht vallen. De volgende dag heb ik het even met ze uitgepraat en excuses aangeboden. Maar het werkte wel![]()
Mocht je nog geen camping hebben, kan ik je deze aanraden:
https://www.camping-cap.com/en/
Camping aan de duinen, plekken midden in het bos en er zijn er eigenlijk maar een handvol hetzelfde.
Enige nadeel wat ik mij kan bedenken is dat het sanitair niet hypermodern is, en er nauwelijks animatie is. Ben er een aantal keren geweest, in de toekomst ga ik zeker terug als mijn zoontje wat ouder is (hij is in de zomer 3, en de camping is vrij Frans en Duits georiënteerd, dus hij zal daar weinig speelvriendjes hebben), me een gezin van 5 kinderen zijn er altijd wel vriendjes
Vaak bu'j te bang!
1:5 rijden oid met 5,- per liter denk ik niet dat je vrolijk word van verweggistan..aReaRe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:24:
Ik ben gewoon nog aan het kijken waar dit jaar de caravan heen gaat, ik denk dat ik in Nederland blijf hangende Covid-19 etc etc.
wat ik trouwens niet snap .. is waarom we de oekrainse vluchtelingen niet caravan's geven oid
Tja vanalles
Met de caravan rij ik ongeveer 1 op 9, ik rij ook meestal niet harder dan 90 km/h dan valt het mee met de draaikolk in de Cliovso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:43:
[...]
1:5 rijden oid met 5,- per liter denk ik niet dat je vrolijk word van verweggistan..
Niet overal is de benzine even duur hoor... Naar Spanje of Frankrijk kan gewoon (Frankrijk bijna 2 euro, Luxemburg rond de 1.70, Spanje 1,80 en Andorra 1,60). Of als je meer naar het oosten van Europa zou willen, dan zit je op prijzen van 1,50 tot 1,60 (als je dan nog verder gaat, kun je het beste in Wit-Rusland of Rusland tanken, volgens de site van de ANWBvso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:43:
[...]
1:5 rijden oid met 5,- per liter denk ik niet dat je vrolijk word van verweggistan..
Misschien kunnen we vanuit tweakers wat regelen
Corona maatregelen worden wereldwijd afgeschaald. Afgelopen 2 jaar heb je ook prima vakantie kunnen vieren binnen Europa met de caravan. Waarom zou dat dit jaar anders zijn? Ik verwacht dat tegen 1 juli alle landen in Europa de maatregelen afgeschaald hebben naar nagenoeg weg.aReaRe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:24:
Ik ben gewoon nog aan het kijken waar dit jaar de caravan heen gaat, ik denk dat ik in Nederland blijf hangende Covid-19 etc etc.
Zelf gaan we, zonder caravan dit jaar, naar Denemarken. Wilden we al langer heen, maar toen ze de afgelopen periode koplopers bleken met afschalen van de maatregelen was de keuze nog eenvoudiger.
Caravan dit jaar dus 'slechts' 3 maanden in gebruik in het voorseizoen.
Thanks voor de tip, deze komt op de shortlist-tom-562 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:06:
[...]
Leuk verhaal! Ik heb ook echt een hekel aan 'Duitse' campings (alles strak op de millimeter uitgerastert)(ik zou graag een keer naar Oostenrijk/Tirol willen, maar alle campings zijn daar 'Duits'
).
Mocht je nog geen camping hebben, kan ik je deze aanraden:
https://www.camping-cap.com/en/
Camping aan de duinen, plekken midden in het bos en er zijn er eigenlijk maar een handvol hetzelfde.
Enige nadeel wat ik mij kan bedenken is dat het sanitair niet hypermodern is, en er nauwelijks animatie is. Ben er een aantal keren geweest, in de toekomst ga ik zeker terug als mijn zoontje wat ouder is (hij is in de zomer 3, en de camping is vrij Frans en Duits georiënteerd, dus hij zal daar weinig speelvriendjes hebben),
Voor onze oudste 4 geen probleem, die vermaken zich wel. De jongste is 2,5 en dat is wel wat lastiger, die moet je bijna constant vermakenme een gezin van 5 kinderen zijn er altijd wel vriendjes

Je enige winst is belasting ontduiken.. zo kan ik ook mijn inkomen verdubbelenLuuk84 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:22:
Nu we het toch over benzine hebben: https://topgear.nl/autoni...importeren-buiten-europa/
Misschien kunnen we vanuit tweakers wat regelen
Die solar accu's (draagbare UPS) .. cq. groot uitgevallen batterij bankjes vind ik wel intressant ..
Tja vanalles
ik zie het probleem niet? Die vrachtwagen rijd gewoon met een 'volle tank' terugDeveon schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:32:
[...]
Je enige winst is belasting ontduiken.. zo kan ik ook mijn inkomen verdubbelen
Nog geen ervaring, maar wij hebben deze unit gekocht + zonnepaneel. Ik wil in Noorwegen in juni een aantal nachten proberen vrij te staan. De caravan heeft wel 12 volt maar dan heb ik ook wat 'extra's' bij en kan ik ook de laptop gewoon aan stroom hangen etc.vso schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:56:
Die solar accu's (draagbare UPS) .. cq. groot uitgevallen batterij bankjes vind ik wel interessant ..
Onze heeft wel oranje accenten alleen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E89JO95vLbT6nTmHO4ok29J3.jpg?f=user_large)
merk type ?TgR_KILLER schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:05:
[...]
Nog geen ervaring, maar wij hebben deze unit gekocht + zonnepaneel. Ik wil in Noorwegen in juni een aantal nachten proberen vrij te staan. De caravan heeft wel 12 volt maar dan heb ik ook wat 'extra's' bij en kan ik ook de laptop gewoon aan stroom hangen etc.
Onze heeft wel oranje accenten alleen![]()
[Afbeelding]
Tja vanalles
Image search zegt dat deze is https://poweroak.nl/nl/po...sMWiAEEX7cpQaApwjEALw_wcB
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 17-03-2022 22:20 ]
Ik twijfel nog maar zag een paar leuke campings in de Achterhoek en Drenthe.Drardollan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:53:
[...]
Corona maatregelen worden wereldwijd afgeschaald. Afgelopen 2 jaar heb je ook prima vakantie kunnen vieren binnen Europa met de caravan. Waarom zou dat dit jaar anders zijn? Ik verwacht dat tegen 1 juli alle landen in Europa de maatregelen afgeschaald hebben naar nagenoeg weg.
Zelf gaan we, zonder caravan dit jaar, naar Denemarken. Wilden we al langer heen, maar toen ze de afgelopen periode koplopers bleken met afschalen van de maatregelen was de keuze nog eenvoudiger.
Caravan dit jaar dus 'slechts' 3 maanden in gebruik in het voorseizoen.
Ik hoef niet zo perse naar het buitenland.

nog steeds kan je het in termijnen betalen ..Exocet schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:46:
[...]
De boete komt bovenop het bedrag wat je schuldig bent, niet zo slim dit
Tja vanalles
Het is een grapje plaatje over de huidige brandstofprijzen, eens te meer dat je kan tanken bij onbemande tankstations voor €200 , voorheen was dit meestal €125.pirke schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:05:
Het is een grapje, er zijn maar weinig mensen die dit serieus nemen (mag ik hopen)
Ik wil geenszins aanzetten tot criminele activiteiten.
Landport AC50 is de mijne, maar er zijn verschillende merken die zo goed als dezelfde unit verkopen, komen volgens mij allemaal uit een Duitse fabriek dacht ik.
@ de andere vraag die ik zag, ik zou niet weten waarom je niet iets zou kunnen opladen terwijl je ook ontlaad. feitelijk is het gewoon een grote accu.. Een auto accu kan je ook gebruiken terwijl hij ontladen wordt (doet niks anders...)
Je kan hem laden via stopcontact, via 12 volt in de auto of via een zonnepaneel.. en heeft ook weer meerdere aansluitingen om apparaten op aan te sluiten.
Zodra het beetje weer is + ik tijd heb zal ik eens een korte video over de werking maken... vermoedelijk pas tijdens ons eerste kampeer weekend haha.
Drenthe is heel leuk om heen te gaan. Ben in de afgelopen 4 jaar 3 keer in NL gebleven waarvan 2 keer in Drenthe. Super genoten. Wel is het weer erg belangrijk, de eerste keer was in 2018 met de hittegolf van wekenlang 30+. Gras was compleet dood. Tweede keer in 2021 was een stuk beter te doen.aReaRe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:40:
[...]
Ik twijfel nog maar zag een paar leuke campings in de Achterhoek en Drenthe.
Ik hoef niet zo perse naar het buitenland.
Er zijn meer dan genoeg redenen om in Nederland op vakantie te gaan, maar Corona is er wat mij betreft niet 1 meer van
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Aannames zijn de moeder van alle .. daarom ben ik wel erg nieuwsgierig. dus wacht met name je review afTgR_KILLER schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:28:
[...]
Landport AC50 is de mijne, maar er zijn verschillende merken die zo goed als dezelfde unit verkopen, komen volgens mij allemaal uit een Duitse fabriek dacht ik.
@ de andere vraag die ik zag, ik zou niet weten waarom je niet iets zou kunnen opladen terwijl je ook ontlaad. feitelijk is het gewoon een grote accu.. Een auto accu kan je ook gebruiken terwijl hij ontladen wordt (doet niks anders...)
Je kan hem laden via stopcontact, via 12 volt in de auto of via een zonnepaneel.. en heeft ook weer meerdere aansluitingen om apparaten op aan te sluiten.
Zodra het beetje weer is + ik tijd heb zal ik eens een korte video over de werking maken... vermoedelijk pas tijdens ons eerste kampeer weekend haha.
Daarnaast verschilt het heel erg of je een 12v/24v/48 accu intern hebt en/of de voltage van je PV om mee te laden ..
daarnaast een hybride omvormer voor zonnepanelen, kan je ook accu op aansluiten maar kan met geluk bv wel de nespresso/senseo oid aan .. (mocht je dat willen) ...
zoals je wellicht weet het grootste uitdaging zit hem in de 12-48v conversie(s) naar 230.. anderzijds wil je ook niet 4 accu's van 30kg per stuk exclusief omvormer mee slepen .. iets met laadvermogen
maar als het goed is zou 48v -->12v veel makkelijker moeten gaan (op papier dan) ..
Tja vanalles
Wat bedoel je met "niet om te rijden"? Het zijn juist gebieden waar wij heen gaan om te rijden!Gonadan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:57:
Drenthe, Achterhoek, Twente, Veluwe, allemaal heerlijk om heen te gaan. Niet om te rijden, maar wel om te kamperen.
Ik hoop wel dat het dit jaar wel een mooie zomer wordt, met mooie weekenden om leuk weekendjes weg te kunnen gaan. Ik wil nog naar Noord Brabant en Limburg. En de Utrechtse Heuvelrug lijkt me ook wel leuk te rijden...
Ik heb de laatste jaren een Goal zero Yeti gebruikt bij het kamperen. Accu staat als powerstation in de auto voor het opladen van apparatuur en vormt de stroomvoorziening van de koelbox. De accu hiervan laad ik bij met 12v tijdens het rijden, een inklapbaar zonnepaneel of als het echt niet anders kan op 230v op een camping.vso schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:56:
heeft er iemand ervaring met PV op de campeermiddel ?
Die solar accu's (draagbare UPS) .. cq. groot uitgevallen batterij bankjes vind ik wel intressant ..
De laatste jaren in Noorwegen amper de 230v nodig gehad door de combinatie van 12v tijdens het rijden of het zonnepaneel.